hallom schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:50:
[...]
Ben jij inmiddels wijzer geworden? Wij krijgen dit jaar onze woning opgeleverd en daar zit een gezamenlijke parkeergarage bij waarin iedereen zijn eigen parkeerplaats heeft. Als het goed is, worden de parkeerplaatsen al voorzien van loze leidingen voor de laadvoorzieningen, dus als VVE zouden we het alleen moeten laten bedraden + aansluiten van de laadpalen/wallbox.
Het liefst wil ikzelf een gewone "domme" wallbox, zoals de Tesla wall connector, gewoon plug en play en nog goedkoop ook. Geen poespas met loadbalancing etc, maar denk dat je niet om loadbalancing heen kunt met zoveel laadpalen in een garage? En zit je dan ook gelijk vast aan een abonnement ivm backoffice? Daar zit ik al helemaal niet op te wachten. Zijn er geen goedkopere oplossingen in dit geval? Ik zat zelf nog te denken aan een gewoon stopcontact icm een energiemeter als het allemaal uit de klauwen loopt qua kosten.
Iemand anders hier ervaring mee?
Ik ben een stap verder in het voorbereiden, ik wil de komende weken concrete stappen zetten zoals een offerte opvragen en een keuze maken.
Laden binnen de VVE is zoals je weet geen technische kwestie maar vooral procedureel.
De splistingsakte is ondertussen aangepast en het is bepaald dat de VVE geen centrale voorziening zal treffen en we werken conform de aanstaande wet notificatieregeling voor oplaadpunten. De bepalingen in de splitsingsakte komen grotendeels overeen met de punten in de brochure en werkplan van VVEladen.nl (
https://vveladen.nl/ ). Dat werkplan ben ik dus nu aan het uitwerken.
Zoals het er nu naar uitziet ben ik de komende jaren de enige bewoner met een EV, er zijn 2 of 3 hybride auto's maar die laden kennelijk via de benzine-motor. Dit betekent dat ik alle investeringen voor mijn eigen rekening moet nemen en misschien over een paar jaar zou kunnen verrekenen met een andere EV-rijder.
In het werkplan van VVEladen staat onderstaande tabel die ik laat verifieren in de offertes die ik ga opvragen. Ik heb wat vraagtekens bij deze tabel zoals hoe ze tot deze aantallen zijn gekomen. Maar op basis van deze tabel weet ik in ieder geval dat ik met de huidige 3x25A aansluiting in ieder geval 1 EV kan aansluiten en dat er een (beperkte) mogelijkheid is voor uitbreiding.
Als ik kijk naar de verwachte groei van EV's in de VVE dan denk ik op basis van de reacties van mijn buren tijdens de laatste VVE-vergadering dat er tot 2025 misschien 1 of 2 EV's bijkomen en in 2030 zal het aantal EV's maximaal 10 zijn. En als ik mijn buren moet geloven stappen ze liever over op Waterstof...
Mijn voorstel vanuit de commisie "opladen in de VVE" waar ik lid van ben, zal zijn dat we tot 2025 met de bestaande installatie werken en in 2025 opnieuw gaan kijken of er animo is om een 3x80A aansluiting te realiseren. Omdat de VVE kiest voor een individuele oplossing is iedere bewoner verplicht een tussenmeter en daarmee ook een Backoffice te kiezen. Het enige dat we als VVE bestuur moeten doen is de kWh prijs bepalen op basis van de kale kWh-prijs, onderhoud aan de centrale voorziening, verzekering etc.
Het is vanuit het VVE bestuur misschien niet de ideale situatie en als VVE bestuur is een centrale voorziening en afrekening natuurlijk mooier en beter maar daar willen de rest van de bewoners (nog) niet aan.
Wij krijgen dit jaar onze woning opgeleverd en daar zit een gezamenlijke parkeergarage bij waarin iedereen zijn eigen parkeerplaats heeft. Als het goed is, worden de parkeerplaatsen al voorzien van loze leidingen voor de laadvoorzieningen, dus als VVE zouden we het alleen moeten laten bedraden + aansluiten van de laadpalen/wallbox.
Bij mij is de VVE pas twee maanden voor de oplevering van het gebouw opgericht. En één van de eerste stappen van de VVE is het huishoudelijk reglement opstellen en het dan door de VVE vergadering goedgekeurd te krijgen. En dat is precies het document dat jij nu nodig hebt want daarin komen de aansluitvoorwaarden te staan. Tot die tijd moet je dus gaan buurten bij de bouwer over hoe het er technisch uitziet. Heel soms staat er ook al eea in de Splitsingakte die je hebt getekend toen je het huis kocht. Dus die splitsingsakte zou ik zeker ff doornemen.
Het liefst wil ikzelf een gewone "domme" wallbox, zoals de Tesla wall connector, gewoon plug en play en nog goedkoop ook. Geen poespas met loadbalancing etc, maar denk dat je niet om loadbalancing heen kunt met zoveel laadpalen in een garage??
In een garage zou ik geen plug&play wallbox nemen want dan kan iedere EV gebruik maken van jouw laadpunt. Misschien dat je er een hangslot op kan monteren maar dat is niet zo heel mooi denk ik.
Loadbalancing is vanuit de splitsingakte verplicht dus daar kan ik niet omheen. Daarbij wil ik natuurlijk zelf ook geen gezeur hebben met de lift als mijn Tesla gaat laden :-)
Een BO doet natuurlijk meer dan alleen de verrekening, maar de goedkoopste backoffice ben jezelf. Als jij elke week/maand/kwartaal 1) de Tussenmeterstanden opneemt en 2) deze kosten declareert bij de leasemaatschappij en 3) de declaratie verrekent met de VVE dan bespaar je op de administratie kosten
De grote vraag is hoe je het oplaadpunt aansluit. Als je die aansluit op je eigen meter dan kan je nog steeds zelf de kWh-prijs bepalen en dan moet je dus o.a.ook de abonnementskosten voor het Back Office meerekenen. Als je het oplaadpunt aansluit op een centrale meter dan zit je dus ook met de verrekening naar de VVE.
[
Voor 8% gewijzigd door
SMLDK op 09-01-2022 15:12
]