Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 121 Laatste
Acties:
  • 839.137 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Ik heb sinds kort een gebruikte Audi a3 e-tron, incl. bijgeleverde laadkabel; regelunit met 220v stopcontact en laadkabel voor de auto.

Ik vroeg me af of ik via domotica de groep zou kunnen laten in/uitschakelen o.b.v. de opbrengst van mijn zonnepanelen om zoveel mogelijk of zonnestroom of nachttarief te laden. Ik zou dan dus de stroom naar de laadunit onderbreken, m.a.w. geen zon overdag, dan ook geen stroom op de groep. Er zal dan dus met "enige regelmaat" geschakeld worden (met een vertraging zodat niet elk wolkje de stroom onderbreekt)

Zou dit kwaad kunnen voor de laadunit of de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Stefke Begrijp ik goed dat je via een stopcontact wil laden en die dus kunnen in/uitschakelen?

Op zich kan dat wel, maar je moet wel een goede contactor nemen die er op is berekend om ook te schakelen terwijl er stroom wordt gebruikt.

Mooier is een laadpaal zoeken die je extern kan aansturen. Ik weet niet of er commerciële laadpalen zijn waarbij dat makkelijk kan, anders dan de TWC van Tesla (ik meen dat de laatste versie het niet meer kan, maar de oudere dus wel). Als je zelf kan knutselen dan kan het met de SmartEVSE ook, zie Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Wat bedoel je met contactor?

Het is dus zo'n unit:
Afbeeldingslocatie: https://fznparts.nl/wp-content/uploads/2017/09/105986a.jpg

Een laadpaal zou kunnen, maar dat vergt nogal een investering en levert voor een A3 etron volgens mij verder geen enkel voordeel (De A3 laadt met max 3,6kW en ik vind de 3u laadtijd prima) en ik vermoed dat ik als ik over een jaar of 3 full EV ga ik weer een andere nodig heb...

Er zijn knutseloplossingen die - ik geloof via home assistant (en ik heb een homey) - praten met de audi-app of zoiets, maar daar heb ik voorlopig geen tijd voor
Daar wordt hier over gesproken:
https://community.homey.app/t/volkswagen-we-connect/34493

Hoop op een simpelere oplossing (door de groep te schakelen, bijv. met een Shelly of andere schakelaar met uiteraard 16a)

[ Voor 48% gewijzigd door Stefke op 05-01-2022 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
BlackBurn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:46:
[...]
Als ik het goed begrijp hoeft de CT klem dus niet "strak" om de kabel te klemmen ?
De CT klemmen zijn idd veel te groot, maar voor de werking maakt dat niet uit.
er zijn ook kleinere ct klemmen op de markt als je dat liever hebt https://www.acculaders.nl...Velka%20Shopping%20-%20EU

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Stefke schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:58:
Ik heb sinds kort een gebruikte Audi a3 e-tron, incl. bijgeleverde laadkabel; regelunit met 220v stopcontact en laadkabel voor de auto.

Ik vroeg me af of ik via domotica de groep zou kunnen laten in/uitschakelen o.b.v. de opbrengst van mijn zonnepanelen om zoveel mogelijk of zonnestroom of nachttarief te laden. Ik zou dan dus de stroom naar de laadunit onderbreken, m.a.w. geen zon overdag, dan ook geen stroom op de groep. Er zal dan dus met "enige regelmaat" geschakeld worden (met een vertraging zodat niet elk wolkje de stroom onderbreekt)

Zou dit kwaad kunnen voor de laadunit of de auto?
Ik vraag me serieus af of de Granny of je Auto uberhaupt vanzelf verder laden als je steeds de groep in- en uitschakeld. Lijkt me eigenlijk niet echt bevordelijk voor je apparatuur. Ik zou dit geknutsel niet aanraden in ieder geval.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:29
@Stefke Laadpalen kan je daar goed op inrichten. Dan onderbreek je de stroom van de EVSE (de regeleenheid) en die schakelt dan netjes het relais voor de stroomaanvoer

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@Sircuri Volgens mij wel...ik heb wel eens de stekker uit het stopcontact getrokken, dan valt e.e.a. uit (stopt met laden), en als ik de stekker er weer in steek gaat ie verder met laden, sowieso als de lader weer normaal gestart is en de auto "ziet" dat hij mag laden (bijv. binnen de ingestelde tijd)

Of het gezond is, dat is dus inderdaad mijn vraag. In principe kan altijd de stroom uitvallen, dus e.e.a. zou er op berekend moeten kunnen zijn. Maar om - bijvoorbeeld - elk half uur de stroom hard te onderbreken omdat er geen zon meer schijnt, dat is wellicht teveel van het goede.

Als een normale laadpaal besluit dat er geen stroom meer beschikbaar is, dan stopt toch ook gewoon het laden van de auto omdat die geen stroom meer krijgt? Of wordt er dan eerst gecommuniceerd met de auto dat het laden gestopt gaat worden?

edit: vraag in principe net beantwoord denk ik door @BarryH Die EVSE, die schakelt dan toch ook hard de stroom uit naar de auto, als ik als leek hier kijk
http://www.smartevse.nl/

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 05-01-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-05 23:24
Stefke schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:02:
@Sircuri Volgens mij wel...ik heb wel eens de stekker uit het stopcontact getrokken, dan valt e.e.a. uit (stopt met laden), en als ik de stekker er weer in steek gaat ie verder met laden, sowieso als de lader weer normaal gestart is en de auto "ziet" dat hij mag laden (bijv. binnen de ingestelde tijd)

Of het gezond is, dat is dus inderdaad mijn vraag. In principe kan altijd de stroom uitvallen, dus e.e.a. zou er op berekend moeten kunnen zijn. Maar om - bijvoorbeeld - elk half uur de stroom hard te onderbreken omdat er geen zon meer schijnt, dat is wellicht teveel van het goede.

Als een normale laadpaal besluit dat er geen stroom meer beschikbaar is, dan stopt toch ook gewoon het laden van de auto omdat die geen stroom meer krijgt? Of wordt er dan eerst gecommuniceerd met de auto dat het laden gestopt gaat worden?

edit: vraag in principe net beantwoord denk ik door @BarryH Die EVSE, die schakelt dan toch ook hard de stroom uit naar de auto, als ik als leek hier kijk
http://www.smartevse.nl/
maar zo werkt een granny toch standaard...

als ik klaar ben met laden haal ik de auto van het slot en trek de stekker eruit. De auto stopt niet met laden bij het van het slot halen. dus als je steeds je granny schakelt is het net als het in en uit pluggen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik zou het zelfbouwtopic over laadpalen doorlezen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat zal wellicht nodig zijn als ik toch wat wil doen zonder direct een laadpaal aan te schaffen
Kodess schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:08:
[...]

maar zo werkt een granny toch standaard...

als ik klaar ben met laden haal ik de auto van het slot en trek de stekker eruit. De auto stopt niet met laden bij het van het slot halen. dus als je steeds je granny schakelt is het net als het in en uit pluggen.
Ik heb het wel over de stekker van de laadunit (in mijn geval een 220v stopcontactstekker), de stekker in de auto zou er in blijven zitten.

edit: ik zie nu dat een Grannylader nogal lijkt op het ding dat bij mijn auto geleverd is (ook een 220v aansluiting)

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 05-01-2022 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Kodess De nette manier is ook om de granny eerst bij de auto te ontgrendelen (Waarbij het laden netjes gestopt wordt) en dan daar de stekker eruit. En dan pas de standaard stopcontact kant.

Met een goed relais kan het wellicht, maar de meeste schakelbare stopcontacten zijn denk ik van een lagere kwaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Maar toch even dom doen: ik neem aan dat er hele vloten EV rijders zijn die - bij gebrek aan kennis of instructie - met enige regelmaat eerst hun Granny gewoon uit het stopcontact trekken en dan pas hun autokabel eruit trekken? Daar moet zo'n ding toch tegen bestand zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 05-01-2022 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-05 20:15
Stefke schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:26:
Maar toch even dom doen: ik neem aan dat er hele vloten EV rijders zijn die - bij gebrek aan kennis of instructie - met enige regelmaat eerst hun Granny gewoon uit het stopcontact trekken en dan pas hun autokabel eruit trekken? Daar moet zo'n ding toch tegen bestand zijn?
@Stefke
Niet altijd. Mijn granny charger overleefde precies die actie niet. Bij de volgende keer dat ik die aansloot gingen de stoppen eruit. Kortsluiting in de laadunit. Was overigens niet van Audi, maar Kia.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-05 22:06
Er zit geen beveiliging op die eerst de stroom verlaagt voordat je de pennen uit de contacten van het stopcontact hebt getrokken. Het resultaat bij 2400 of meer Wattjes, zijn vonken en het inbranden de contacten, met uiteindelijk risico op brand.

Bij mijn schoonpa idem, zijn stopcontact buiten begon al een beetje zwart uit te slaan dus ik heb hem geadviseerd eerst de laadsessie te stoppen voor hij de stekker er uit trekt + het stopcontact is nu een 3 polige CEE stekker.

Mijn Kona verlaagd het vermogen naar een stekker veilige 0.5kW als je de auto ontgrendeld. Wellicht doen meer auto's dat.

[ Voor 6% gewijzigd door maarten_NL op 05-01-2022 19:56 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

maarten_NL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:54:
[...]

Er zit geen beveiliging op die eerst de stroom
Mijn Kona verlaagd het vermogen naar een stekker veilige 0.5kW als je de auto ontgrendeld. Wellicht doen meer auto's dat.
Volgens mij is dat een EV laadstandaard om dat zo te doen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
Waarom zou je dat doen ? Andersom is toch veel logischer dus eerst de auto eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Vandaag is de Alfen Single Pro 22kw opgehangen, maar morgen nog even terug om de grondkabel te leggen. ;(

Ze hadden alleen 4 kwadraats kabel mee i.p.v. 6 kwadraats. Gelukkig zag ik het en kon ik het nog tegen houden. Anders waren ze er mee door gegaan.

Ik heb een 3x25 aansluiting en krijg een automaat in de meterkast op 20A, maar wat had er kunnen gebeuren? Hadden we dan brand kunnen krijgen of was ik er nog wel mee weg gekomen ?

Zag op facebook een filmpje van iemand die een laadpaal had die nog op 23A stond en een warmtepomp had. Hele meterkast pleite. Weggebrand. Zelfs met loadbalancing. Raar dat zoiets kan.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
20A kan prima over 4mm. Zelfs nog wel over 2.5mm als de afstand niet te groot is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Laatst online: 30-05 22:06
Sarge78 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:40:

Zag op facebook een filmpje van iemand die een laadpaal had die nog op 23A stond en een warmtepomp had. Hele meterkast pleite. Weggebrand. Zelfs met loadbalancing. Raar dat zoiets kan.
Load balancing zorgt alleen dat de auto niet de oorzaak kan zijn dat de hoofdschakelaar er uit gaat.

Alle rommel (slechte contacten, overbelasting, overgangsweerstanden, te dunne bedrading, etc) kan load balancing weinig aan doen.

De NEN1010 is geen wet, maar die is er ook niet voor niks ;)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
wd200 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:36:
[...]

Waarom zou je dat doen ? Andersom is toch veel logischer dus eerst de auto eruit
Weet ik veel, omdat een hoop consumenten niet nadenken? (zie bericht van Olcay Gulsen die denkt een metalen pin uit een 220v stopcontact te trekken met dr handen...)

Mijn vraag overigens ging niet over het uittrekken van stekkers, maar over of ik met een 16A relais de stroom op de 220v-zijde van de lader zou kunnen onderbreken tijdens laden.

Heb inmiddels overigens begrepen dat mijn lader default op 10A laadt (16A kan maar moet je selecteren en bij opnieuw aansluiten staat ie weer op 10A)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:10
Sarge78 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:40:
Vandaag is de Alfen Single Pro 22kw opgehangen, maar morgen nog even terug om de grondkabel te leggen. ;(

Ze hadden alleen 4 kwadraats kabel mee i.p.v. 6 kwadraats. Gelukkig zag ik het en kon ik het nog tegen houden. Anders waren ze er mee door gegaan.

Ik heb een 3x25 aansluiting en krijg een automaat in de meterkast op 20A, maar wat had er kunnen gebeuren? Hadden we dan brand kunnen krijgen of was ik er nog wel mee weg gekomen ?

We had niks kunnen gebeuren, 4mm2 is zat voor 20a.

In die weggebrande meterkast zat iets niet goed, anders gebeurt dat niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Dat is een relais, maar dan gemaakt om 230V te schakelen met grotere vermogens.
Het is dus zo'n unit:
Ja, dat is wat men bedoelt met een granny charger. Dat is dus een mobiele laadpaal, met aan de ene kant een stekker om in een stopcontact te steken. In jouw geval dus zowel met schuko (de huis/tuin/keuken stekker), als een blauwe CEE stekker (vaak campingstekker genoemd).
DonJuape schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:05:
Volgens mij is dat een EV laadstandaard om dat zo te doen.
Nee, dat is niet zo. Aan de stekkerkant van de auto en een laadpaal waar je die laadkabel vanuit de auto in steekt, is er wel een voorziening voor. De Pilot Pin is veel korter dan de andere pinnen. Als je de stekker er uit trekt heeft de auto en/of de laadpaal dus (heel kort) om het laden te onderbreken zodat er geen vonken ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:33:
[...]
Nee, dat is niet zo. Aan de stekkerkant van de auto en een laadpaal waar je die laadkabel vanuit de auto in steekt, is er wel een voorziening voor. De Pilot Pin is veel korter dan de andere pinnen. Als je de stekker er uit trekt heeft de auto en/of de laadpaal dus (heel kort) om het laden te onderbreken zodat er geen vonken ontstaan.
Ik doelde eigenlijk op het locken van de stekker in de auto en dat de auto het vermogen terugbrengt naar een veilige waarde als je de stekker unlockt.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Vraagje, ik heb een auto die maar 1 fase kan laden. Er komt nog een 2e die wel 3 fasen kan laden.

We hebben een Alfen Eve Single Pro 22 KW met een vaste 3 fase laadkabel. Hoe gaat dit dan in zijn werk?
Kan ik dan met de 1 fase auto wel gewoon laden?

Volgens mij moet het kunnen en dat denk ik ook ergens gelezen te hebben, maar ik twijfel nu even.

[ Voor 16% gewijzigd door Sarge78 op 06-01-2022 08:01 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sarge78 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 07:56:
Vraagje, ik heb een auto die maar 1 fase kan laden. Er komt nog een 2e die wel 3 fasen kan laden.

We hebben een Alfen Eve Single Pro 22 KW met een vaste 3 fase laadkabel. Hoe gaat dit dan in zijn werk?

Volgens mij moet het kunnen en dat denk ik ook ergens gelezen te hebben, maar ik twijfel nu even.
Natuurlijk kan dat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:57:
Ik doelde eigenlijk op het locken van de stekker in de auto en dat de auto het vermogen terugbrengt naar een veilige waarde als je de stekker unlockt.
Oh, op die manier. Ik dank dat de meeste auto's dat wel doen, maar dat is voor zover ik weet verder geen verplichting. Bij de oudere Yazaki/Type 1 aansluiting zit er op de stekker een knop die je moet indrukken om te ontgrendelen. Die kan ook gebruikt worden om het laden te onderbreken, maar niet in alle laadkabels is dat zo aangesloten (en je kan het verder ook nergens aan zien).

Je kan met die laadpaal dan nu toch ook al laden? Waarom zou dat later dan niet meer kunnen als je een andere auto er bij neemt?

Een 3 fasen laadkabel past altijd in een 3 fasen auto. Als je een 1 fase laadkabel hebt dan ligt het aan de stekker of het wel past of niet. Oudere 1 fase auto's willen nog wel eens een Yazaki/Type 1 hebben ipv Mennekes/Type 2 aansluiting. Yazaki bestaat alleen als 1 fase, Mennekes kan zowel 1, 2 als 3 fasen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ten overvloede vanwege de andere reacties: uitgaande van een Type 2 Mennekes (is eigenlijk de standaard in Europa) is het verschil 1-fase en 3-fase dat er in de 3-fase kabel 2 extra aders zitten. Die zitten gewoon niet "aangesloten" in je auto met 1-fase lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

in aanvulling op @Inspired en anderen. De vraag is wel met hoeveel vermogen je kunt laden? Je geeft aan dat de Alfen paal 22kW is. Maar is hij ook op 22kW aangesloten? Dat vergt namelijk een zwaardere huisaansluiting die iets van € 900 per jaar extra kost aan vaste lasten. Meestal worden 22kW palen aangesloten op een normalde 3x25A aansluiting en afgezekerd op 3x16A waardoor je op 3F max 11kW kunt doen. Dat is voor de meeste autos genoeg omdat die toch niet meer kunnen dan 11kW. Echter bij 1F auto maak je daar maar voor eenderde gebruik van en kom je dus niet verder dan 3,7kW en dat duurt lang bij een grote batterij.
Je kunt dat nog een beetje oplossen door op 3x25A af te zekeren met loadbalancing. Dan ga je naar (max) 5,7kW wat meer acceptabel is. (Wel belangrijk dat er dan geen grote verbruikers zitten op de betreffende fase, anders klapt je laadsnelheid alsnog in elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:32:
[...]
Je kunt dat nog een beetje oplossen door op 3x25A af te zekeren met loadbalancing. Dan ga je naar (max) 5,7kW wat meer acceptabel is. (Wel belangrijk dat er dan geen grote verbruikers zitten op de betreffende fase, anders klapt je laadsnelheid alsnog in elkaar).
Ligt een beetje aan situatie maar mogelijk is LB niet eens nodig bij afzekeren met 25A en laden op een fase. Wellicht is er een fase beschikbaar met weinig gebruikers of gebruikers die je niet hoeft te gebruiken als je gaat laden.
@Sarge78 Heeft je Alfen LB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Laatst online: 11:03

KrL

Foto foto..

Mijn buurman wil een laadpaal waarmee hij zijn leaseauto kan laden en de kWh's kan declareren.Wellicht schaft hij in de komende jaren ook een privé EV aan die hij met dezelfde lader wil laden dus een losse kWh meter is geen optie, zijn er mogelijkheden om de kosten per auto/laadpas te splitsen zonder backoffice met maandelijkse kosten?

Ik zag toevallig een OCCP implementatie voor Home Assistant, heeft toevallig iemand deze (of een soortgelijke oplossing) draaien en is het daarmee mogelijk om kWh's te tellen per RFID tag en/of auto (plug & charge)? Zou volgens mij vanuit het OCCP protocol wel mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
KrL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:47:
Wellicht schaft hij in de komende jaren ook een privé EV aan die hij met dezelfde lader wil laden dus een losse kWh meter is geen optie, zijn er mogelijkheden om de kosten per auto/laadpas te splitsen zonder backoffice met maandelijkse kosten?
https://gathering.tweaker...message/70092436#70092436

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KrL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:47:
Mijn buurman wil een laadpaal waarmee hij zijn leaseauto kan laden en de kWh's kan declareren.Wellicht schaft hij in de komende jaren ook een privé EV aan die hij met dezelfde lader wil laden dus een losse kWh meter is geen optie, zijn er mogelijkheden om de kosten per auto/laadpas te splitsen zonder backoffice met maandelijkse kosten?

Ik zag toevallig een OCCP implementatie voor Home Assistant, heeft toevallig iemand deze (of een soortgelijke oplossing) draaien en is het daarmee mogelijk om kWh's te tellen per RFID tag en/of auto (plug & charge)? Zou volgens mij vanuit het OCCP protocol wel mogelijk moeten zijn.
Hij kan de vergoeding per kWh toch een paar cent plussen en zo backend eruit halen? Paal met backend is toch wel een stuk minder gedoe. En gasten kunnen ook gewoon met een eigen pas laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Laatst online: 11:03

KrL

Foto foto..

Inspired schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:21:
[...]

Hij kan de vergoeding per kWh toch een paar cent plussen en zo backend eruit halen? Paal met backend is toch wel een stuk minder gedoe. En gasten kunnen ook gewoon met een eigen pas laden.
Volgens mij mag je niet plussen, je werkgever mag je officieel alleen vergoeden voor de daadwerkelijke kosten per kWh. Kan natuurlijk altijd nog de backend kosten 1 op 1 aan werkgever doorbelasten, vooralsnog vooral leuk om uit te zoeken of het ook zonder kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
DonJuape schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:20:
[...]

Ligt een beetje aan situatie maar mogelijk is LB niet eens nodig bij afzekeren met 25A en laden op een fase. Wellicht is er een fase beschikbaar met weinig gebruikers of gebruikers die je niet hoeft te gebruiken als je gaat laden.
@Sarge78 Heeft je Alfen LB?
Ja heeft het. Is nu als het goed is netjes geregeld.

We hebben nu afgezekerd op 20A met LB en dat is prima. 13,8KW beschikbaar en voor mij iets van 4,6KW.
Als de 2e auto erbij komt kan die prima weg met de 13,8KW, want die kan max 11KW geloof ik.

Als de toekomst de boel veranderd is alles klaar voor een zwaardere en hoeft er alleen een andere automaat in (naast de aansluiting in huis).

[ Voor 28% gewijzigd door Sarge78 op 06-01-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Ik zat vanmiddag ineens te denken, wat een d...e vraag eigenlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KrL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:37:
[...]

Volgens mij mag je niet plussen, je werkgever mag je officieel alleen vergoeden voor de daadwerkelijke kosten per kWh. Kan natuurlijk altijd nog de backend kosten 1 op 1 aan werkgever doorbelasten, vooralsnog vooral leuk om uit te zoeken of het ook zonder kan :)
Als je bv 300 kWh per maand laad en je backend kost 6 EUR kun je prima 2 cent plussen.

Maar hij krijgt ook geen paal als onderdeel van lease?

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 06-01-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Di
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 05-09-2023
Hoi, ik heb een vraag over voorverwarmen aan de laadpaal. Wanneer mijn skoda enyaq volledig opgeladen is wordt volgens mij de laadsessie beëindigt. Als ik dan in de ochtend via de app mijn auto voorverwarmen haalt die dan de stroom uit de batterij of via de laadpaal? En als ie dan via de laadpaal gaat dan zou er toch een nieuwe laadsessie moeten starten? Dit is voor mij van belang ivm vergoeding laadkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eric Di schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:18:
Hoi, ik heb een vraag over voorverwarmen aan de laadpaal. Wanneer mijn skoda enyaq volledig opgeladen is wordt volgens mij de laadsessie beëindigt. Als ik dan in de ochtend via de app mijn auto voorverwarmen haalt die dan de stroom uit de batterij of via de laadpaal? En als ie dan via de laadpaal gaat dan zou er toch een nieuwe laadsessie moeten starten? Dit is voor mij van belang ivm vergoeding laadkosten
Denk dat je de vraag beter in het Enyaq forum kunt stellen. Doorgaans blijft een sessie ook gewoon actief. Mijn sessie staan soms dagen op actief als ik mijn auto aan de NM paal heb thuis. Als de auto weer gaat laden, of ik verwarm voor dan komt dat gewoon op de lopende sessie.

Volgens mij zal een laadpaal met rfid ook niet “gratis” kWhs gaan verstrekken. Maar kun je dit niet zien in de interface van de paal? Over welke paal hebben we het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-05 08:24
Vorige week een EV besteld en mij nu aan het verdiepen in een laadpaal. Op dit moment hebben we een 1 fase aansluiting, maar i.v.m. de laadpaal en andere toekomstige stroomvreters zoals inductie/warmtepomp zit ik er aan te denken om de meterkast naar 3 fasen om te laten vormen. We hebben thuis al zo'n 3600 wp aan zonnepanelen liggen, maar nog ruimte om dit te verdubbelen.

Na het doorlezen van deze topic dacht ik zelf om een Zappi 3-fase aan te schaffen. Klopt het nou dat ik met de Zappi mits aangesloten op de juiste fase overdag met 1 fase kan laden via de zonnepanelen en dan het restant tijdens daltarief 3 fase?

Stel we kiezen er dan later nog voor om zonnepanelen op het dak te leggen (circa 3500/4000 wp) wat is dan wijs? Ook een 1 fase omvormer of een 3 fase, maar dan zou die andere omvormer ook vervangen moeten worden voor een 3 fase lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ermo_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:41:
Vorige week een EV besteld en mij nu aan het verdiepen in een laadpaal. Op dit moment hebben we een 1 fase aansluiting, maar i.v.m. de laadpaal en andere toekomstige stroomvreters zoals inductie/warmtepomp zit ik er aan te denken om de meterkast naar 3 fasen om te laten vormen. We hebben thuis al zo'n 3600 wp aan zonnepanelen liggen, maar nog ruimte om dit te verdubbelen.

Na het doorlezen van deze topic dacht ik zelf om een Zappi 3-fase aan te schaffen. Klopt het nou dat ik met de Zappi mits aangesloten op de juiste fase overdag met 1 fase kan laden via de zonnepanelen en dan het restant tijdens daltarief 3 fase?

Stel we kiezen er dan later nog voor om zonnepanelen op het dak te leggen (circa 3500/4000 wp) wat is dan wijs? Ook een 1 fase omvormer of een 3 fase, maar dan zou die andere omvormer ook vervangen moeten worden voor een 3 fase lijkt mij?
Wat je zegt over de Zappi klopt helemaal.
M.b.t. de PV omvormer ligt het een beetje aan je huidige omvormer. Passen de extra zonnepanelen daar nog bij op dan zou ik dat doen. Dat is goedkoper en het onderdimensioneren van de omvormer is efficiënter.
Ik heb zelf 7400Wp op een 1-fase omvormer. Opwekvermogen is dan wel gelimiteerd tot 5kW maar dat afkappen van de top van de opwekcurve komt zelden voor. Kost me misschien 10kWh per jaar en ik denk dat de efficiëntere opwekking me meer oplevert.

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 07-01-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo_
Dat gaat helaas niet. De panelen liggen ook op de schuur en de omvormer hangt daar ook. We zouden nog panelen kwijt kunnen op het dak van het huis, dus dan zal er een nieuwe omvormer moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ermo_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:01:
Dat gaat helaas niet. De panelen liggen ook op de schuur en de omvormer hangt daar ook. We zouden nog panelen kwijt kunnen op het dak van het huis, dus dan zal er een nieuwe omvormer moeten komen.
Ik heb per paneel een micro-omvormer, iets duurder maar hogere opbrengst (en langere levensduur), vooral als sommige panelen af en toe wat schaduw krijgen. Wellicht is dat voor jou ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ermo_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:01:
Offtopic: Ah. Ik heb een SolarEdge omvormer met Optimizers en daar kun je gewoon willekeurig panelen aan toevoegen.
In jouw geval zou ik dan gewoon een passende ondergedimensioneerde 1-fase omvormer toevoegen (3-fase is duurder en niet nodig in jouw geval).
Voor de Zappi maakt het allemaal niet uit waar het overschot vandaan komt of op welke fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Di
Inspired schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Denk dat je de vraag beter in het Enyaq forum kunt stellen. Doorgaans blijft een sessie ook gewoon actief. Mijn sessie staan soms dagen op actief als ik mijn auto aan de NM paal heb thuis. Als de auto weer gaat laden, of ik verwarm voor dan komt dat gewoon op de lopende sessie.

Volgens mij zal een laadpaal met rfid ook niet “gratis” kWhs gaan verstrekken. Maar kun je dit niet zien in de interface van de paal? Over welke paal hebben we het?
Alfen single pro line

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:18
De Alfen single pro line heb ik ook (met automatische verrekening via backoffice) en bij het voorwarmen wordt het extra verbruik gewoon bij de laadsessie opgeteld. Is niet anders dan dat de lader af en toe ook aanspringt om de batterij op de ingestelde SoC waarde te houden (als de auto b.v. langere tijd aan de laadpaal hangt zonder dat je er mee weg gaat). Ook dan wordt dit meerverbruik opgeteld bij de laadsessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo_
DonJuape schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:09:
[...]

Offtopic: Ah. Ik heb een SolarEdge omvormer met Optimizers en daar kun je gewoon willekeurig panelen aan toevoegen.
In jouw geval zou ik dan gewoon een passende ondergedimensioneerde 1-fase omvormer toevoegen (3-fase is duurder en niet nodig in jouw geval).
Voor de Zappi maakt het allemaal niet uit waar het overschot vandaan komt of op welke fase.
Kan Zappi ook van 2 fases via zonnestroom laden of pakt hij dan nog 1 fase via het net? Of hang je dan de 2de omvormer aan de zelfde fase als de bestaande omvormer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:27
Ermo_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Kan Zappi ook van 2 fases via zonnestroom laden of pakt hij dan nog 1 fase via het net? Of hang je dan de 2de omvormer aan de zelfde fase als de bestaande omvormer?
Een Zappi 3 fase lader kan zowel op 3 fase als op 1 fase laden. Het overschot van de PV kun je direct in je EV laden, dit wordt geregeld door de loadbalancing. Vanwege het salderen op de meter heb je dan geen verbruik op de meter, per fase hoeft het verbruik echter niet nul te zijn. Voor je energierekening maakt het dus geen verschil. Een andere (mooie) mogelijkheid van de Zappi is dat je de opbrengst van PV gebruikt voor een hogere laadsnelheid dan je netlimiet van 3x25A (mits correct aangesloten in de meterkast)Bij een 3 fase PV kun je dan maximaal laden (22kW, 3x32A) bij voldoende opbrengst van de PV panelen en een 3 fase lader. Met een 1 fase lader is het een verschil tussen maximaal 5.7kW of 7.3kW.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-05 21:29

FFW

Hier een update omtrent het laden thuis met DC. Ik heb een DC30 gekocht voor mijn i-Pace die geen 3 fase AC ondersteunt.

Mijn oude huis bleek maar een 1x25A aansluiting te hebben, terwijl Ecotap 3x63A aanraadt voor de 30 kWh snellader.

Na contact met Stedin.nl heb ik een beeld gekregen mbt hun aansluitingen.

1x25A - heb ik , knap nutteloos
3x25A - kost 303,- om aan te vragen, jaarlijks geen extra kosten
3x50A - kost jaarlijks 1300
3x63A - kost jaarlijks 1900

Ecotap dc30 aanschafkosten : 6499,-
stalen staander : 395,-
Loadbalancer : 395,-
YmvK-AS voedingskabel van 4x6mm2 en een UTP-CAT6 kabel van 15 meter

Ecotap installatiekosten : 605,-

Ivm eventuele verhuisplannen koos ik er voor om de 3x25A aan te laten leggen.
de DC30 komt dan buitenshuis, achter ons hek te staan.
Ik kan vanaf de straat bij de CCS stekker. Vandalen kunnen er niet bij.
dit met loadbalancer.

de dc30 levert slechts 11kWh zonder jaarlijkse extra kosten. Beter dan niks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FFW schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:16:
Hier een update omtrent het laden thuis met DC. Ik heb een DC30 gekocht voor mijn i-Pace die geen 3 fase AC ondersteunt.

Mijn oude huis bleek maar een 1x25A aansluiting te hebben, terwijl Ecotap 3x63A aanraadt voor de 30 kWh snellader.

dit met loadbalancer.

Dus je betaald nu ~6k meer om ipv 7.2kw met 11kW laden? Hoeveel kilometers rij je eigenlijk per jaar? Nacht laden en de auto zit op 1 fase toch ook vol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
FFW schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:16:

dit met loadbalancer.

Mooi overzicht van jouw afwegingen.
Wat ik nog beetje mis is de afweging om 25A te verzwaren naar 35 of 40 (ook 303,-) en dan op 7,4 AC te laden op 1F. Heb je daar ook over nagedacht? 7,4 is geen 11, maar voor meeste use cases ruim voldoende en die 3,6kW verschil is wel erg kostbaar als ik dit zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ax05
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-01-2024
Sircuri schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:45:
De meest recente versie van de e-208 heeft standaard een onboard lader van 11 kW - 3 fase. Die 1 fase variant is niet meer van toepassing op nieuwe modellen.
Ik zit met het zelfde vraagstuk mijn e-208 komt eind maart 2022.

https://ev-database.nl/auto/1583/Peugeot-e-208

Bij dit type staat dat je over 1 fase met 32A zou kunnen laden 7,3kW.

Als dit.wel kan is dit voor uitbreiding meterkast een kosten besparing van zeker 500 euro.

Wie kan bevestigen dat de 11 kW lader over 1 fase 32A kan laden?

GHmini, HK citation, GH hub, Xiaomi + Harmony hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ax05 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:51:
[...]

Ik zit met het zelfde vraagstuk mijn e-208 komt eind maart 2022.

https://ev-database.nl/auto/1583/Peugeot-e-208

Bij dit type staat dat je over 1 fase met 32A zou kunnen laden 7,3kW.

Als dit.wel kan is dit voor uitbreiding meterkast een kosten besparing van zeker 500 euro.

Wie kan bevestigen dat de 11 kW lader over 1 fase 32A kan laden?
Je hebt nu een 1x35A aansluiting? Als je dan met 32A gaat laden heb je nog 3A over voor de rest van je huis. Een laadpaal die op 1 fase LB kan is dan wel aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ax05
Ik ga de Zappi 22kw bestellen dus met LB. Heb nu 40A 1 fase aansluiting.
Alleen geloof ik nog niet dat je de 11 kW lader (3x16A) in de e-208 ook 32A aan kan over 1fase.

[ Voor 3% gewijzigd door Ax05 op 07-01-2022 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ax05 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:18:
Ik ga de Zappi 22kw bestellen dus met LB. Heb nu 40A 1 fase aansluiting.
Alleen geloof ik nog niet dat je de 11 kW lader (3x16A) in de e-208 ook 32A aan kan over 1fase.
Dat denk ik wel, is wel gebruikelijk maar dat kan vast wel iemand bevestigen. Wel je Zappi afzekeren met 3x32A anders dan kun je geen 7,4kW laden op 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:22:
[...]

Dat denk ik wel, is wel gebruikelijk maar dat kan vast wel iemand bevestigen. Wel je Zappi afzekeren met 3x32A anders dan kun je geen 7,4kW laden op 1 fase.
Ik denk eigenlijk met 1x32A afzekeren.
Als hij 1F 40A huisaansluiting heeft. De Zappi is welliswaar 3F maar wordt dan als 1F gebruikt.
En de 208E combineert dan in de boardlader 2F tot 1 van 32A zodat die met 7,4kW kan laden net als bijvoorbeeld de E-Niro dat doet(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ax05
Dus 11040/230/3 = 16A per fase is te simplistisch gedacht?

Heb nog gechatt met peugeot. Maar die kunnen mij niet verder helpen.

[ Voor 37% gewijzigd door Ax05 op 07-01-2022 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:31:
[...]

Ik denk eigenlijk met 1x32A afzekeren.
Als hij 1F 40A huisaansluiting heeft. De Zappi is welliswaar 3F maar wordt dan als 1F gebruikt.
En de 208E combineert dan in de boardlader 2F tot 1 van 32A zodat die met 7,4kW kan laden net als bijvoorbeeld de E-Niro dat doet(?)
Dat snap ik maar ik neem aan dat hij de 3-fase Zappi alvast met een 3-fase kabel en 3x32A aardlekautomaat wil aansluiten. En dan inderdaad de enige fase op de fase 1 klem van de Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ax05
Ja dat wil hij 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Ax05 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:34:
Dus 11040/230/3 = 16A per fase is te simplistisch gedacht?

Heb nog gechatt met peugeot. Maar die kunnen mij niet verder helpen.
Er van uitgaande dat de informatie in jouw link naar EV-database klopt, dan heeft de 208e een 11kW onboardlader en dat is dus 3x16A
Maar kan ook op 1F 32A laden.
Daarvoor moet de onboardlader dan intern in de auto 2F in combinatie gebruiken waardoor de auto als hij op 1F 32A krijgt aangeboden die toch volledig kan benutten.

Nog mooier is natuurlijk gewoon 3F laden, maar dan moet je de huisaansluiting verzwaren naar 3x25A en de groepenkast daarop aanpassen en dat levert al snel rond de € 500 meerkosten op zoals je al aangeeft.
Ik zou daar zelf wel voor kiezen, dan is het maar goed geregeld en die 500 is dan op een gebruik van minstens 5 jaar ook wel weer te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ax05
Bedankt voor de info.
Ik ga de meterkast vast voorzien van 3 x 32A aardlek. Als de E-208 met 32A 1F aanbod max. 3,6 kW laad ga ik die 500 euro spenderen. Mocht de E-208 wel de 32A kunnen verwerken tot 7,2kW houdt ik ze eerst lekker in mijn zak.

Maar ik heb nu goede hoop dat dat niet nodig is.👍

[ Voor 9% gewijzigd door Ax05 op 07-01-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-05 21:29

FFW

eltron schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:23:
[...]Wat ik nog beetje mis is de afweging om 25A te verzwaren naar 35 of 40 (ook 303,-) en dan op 7,4 AC te laden op 1F. Heb je daar ook over nagedacht?
Ja en nee, ik orienteerde me nog op electrische auto's en neigde naar de i-pace, met als enige minpunt dus langzaam AC laden. ik had in een artikel gelezen dat de beste oplossing om thuis de i-pace snel te kunnen laden een DC lader zou zijn. Ik heb daarop contact gehad met ecotap en daarop de DC30 gekocht.
Daarna kwam ik er achter dat de benodigde 3x50A of 3x63A een lange termijn investering zou worden. Nu ik ook overweeg om binnen twee jaar elders te gaan wonen lijkt me de hassle van 3x63A aanvragen, installeren, en dan weer op moeten zeggen, te groot.

De hardware heb ik nu, en kan ik overal mee naar toe verhuizen. DC laden op 30kwh zal nog wel een tijdje actueel blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
FFW schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Ja en nee, ik orienteerde me nog op electrische auto's en neigde naar de i-pace, met als enige minpunt dus langzaam AC laden. ik had in een artikel gelezen dat de beste oplossing om thuis de i-pace snel te kunnen laden een DC lader zou zijn. Ik heb daarop contact gehad met ecotap en daarop de DC30 gekocht.
Daarna kwam ik er achter dat de benodigde 3x50A of 3x63A een lange termijn investering zou worden. Nu ik ook overweeg om binnen twee jaar elders te gaan wonen lijkt me de hassle van 3x63A aanvragen, installeren, en dan weer op moeten zeggen, te groot.

De hardware heb ik nu, en kan ik overal mee naar toe verhuizen. DC laden op 30kwh zal nog wel een tijdje actueel blijven.
Begrijp ik nu goed dat je ook nog geen i-pace hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
FFW schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Aansluiten op een 3fasengroep en softwarematig op 11kW zetten. Loadbalancing eraan en klaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Ben een beetje aan het uitproberen met mijn sinds gister geïnstalleerde Alfen laadpaal.

Zag dat hij gister aan het laden was met 4,6KW (wat normaal is, want auto laad 1 fase) en nu komt er niet meer dan 4,3KW uit. Enig idee wat dit veroorzaakt? Er is natuurlijk loadbalancing, maar er staat niets bijzonders aan. De slimme meter laat zo'n 4800 in totaal zien op het display, en dat is 500 extra wat er verbruikt wordt.

Valt mij ook op dat de nieuwe 20A automaat die ze erin hebben gezet een beetje zoemend/buzzend geluid maakt. Verder niet warm. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sarge78 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:54:
Ben een beetje aan het uitproberen met mijn sinds gister geïnstalleerde Alfen laadpaal.

Zag dat hij gister aan het laden was met 4,6KW (wat normaal is, want auto laad 1 fase) en nu komt er niet meer dan 4,3KW uit. Enig idee wat dit veroorzaakt? Er is natuurlijk loadbalancing, maar er staat niets bijzonders aan. De slimme meter laat zo'n 4800 in totaal zien op het display, en dat is 500 extra wat er verbruikt wordt.

Valt mij ook op dat de nieuwe 20A automaat die ze erin hebben gezet een beetje zoemend/buzzend geluid maakt. Verder niet warm. Is dat normaal?
Auto niet op hogere SoC waardoor hij wat minder snel gaat laden? Zou ook nog verschil van voltage kunnen zijn op het net.

Qua zoem. Je kunt hem even een paar keer uit en in schakelen als je auto niet aan het laden is. Volgens mij zou een automaat niet horen te zoemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 07-01-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Inspired schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:23:
[...]

Auto niet op hogere SoC waardoor hij wat minder snel gaat laden? Zou ook nog verschil van voltage kunnen zijn op het net.

Qua zoem. Je kunt hem even een paar keer uit en in schakelen als je auto niet aan het laden is. Volgens mij zou een automaat niet horen te zoemen.
Nee de auto is vrij leeg. Volgens mij moet dit op AC ook niet uitmaken.

Voltage veranderd toch niet zomaar? Dat moet dan een (relatief) flink verschil zijn.

Ik zie in de Alfen app wel een verschil in voltages:
Socket 1
L1N = 227.94 V
L2N = 233.29 V
L3N = 233.29 V

[ Voor 9% gewijzigd door Sarge78 op 07-01-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 23:59
Wouzziej schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:26:
[...]

Hier een EVhub hangen. Simpel en relatief strak vormgegeven. Dik tevreden over iig. En goed betaalbaar. Met 8 meter kabel en rfid nog geen 1200 euro.
Ik ben ook naar de 11KW EVHub aan het kijken, alleen loop ik tegen dezelfde onbeantwoorde vragen aan als anderen hier in dit topic.

Is nou wel of geen aardlek nodig?
Hier staat van niet https://www.laadpaal24.nl...-type2-16a-3-7-11kw-zwart

Terwijl hier staat van wel: https://www.laadpaal24.nl...al-type2-16a-3-7-11kw-wit

Het zijn volgens mij ook geen identieke modellen, maar uit de documentatie van EVHub zelf ontstaat eigenlijk dezelfde verwarring...

En dan nog de volgende vraag. Wat doen jullie ter voorkoming van de diefstal van de kabel? Vergrendeld de EVHub de kabel tijdens het laden? En hoe zit bij bij mogelijke alternatieven? Suggesties zijn welkom, thanks 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:29
@StraightOn.NL Ik heb een laadpaal met vaste kabel maar buiten dat, de auto vergrendelt de kabel tijdens (en na) het laden. Deze krijg je echt niet zomaar los. Ik moet met een pas de laadsessie stoppen op de paal en vervolgens ook de auto van het slot halen om de kabel los te krijgen.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
Sarge78 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:41:
[...]

Voltage veranderd toch niet zomaar? Dat moet dan een (relatief) flink verschil zijn.

Socket 1
L1N = 227.94 V
L2N = 233.29 V
L3N = 233.29 V
Verschil in voltage komt natuurlijk door het laden op Line1. Het kan zijn dat je de automaat heel zacht hoort zoemen bij een hoge belasting. Als het op knetteren gaat lijken heb je een defecte automaat.

Engineering

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tupolev
StraightOn.NL schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:25:
[...]

En dan nog de volgende vraag. Wat doen jullie ter voorkoming van de diefstal van de kabel? Vergrendeld de EVHub de kabel tijdens het laden? En hoe zit bij bij mogelijke alternatieven? Suggesties zijn welkom, thanks 😊
Koop een laadpaal met een vaste kabel, geeft veel meer gebruiksgemak.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05 17:59
Ax05 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:53:
Bedankt voor de info.
Ik ga de meterkast vast voorzien van 3 x 32A aardlek. Als de E-208 met 32A 1F aanbod max. 3,6 kW laad ga ik die 500 euro spenderen. Mocht de E-208 wel de 32A kunnen verwerken tot 7,2kW houdt ik ze eerst lekker in mijn zak.

Waarom pak je geen 3x32A alamat? Scheelt weer ruimte voor bv je CT klemmen in je meterkast. :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Isheara schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:49:
[...]

Waarom pak je geen 3x32A alamat? Scheelt weer ruimte voor bv je CT klemmen in je meterkast. :)
Het lijkt mij beter om voor een 32A alamat te gaan. In het geval dat @Ax05 de meterkast naar 3-fasen om gaat of laat bouwen mag een 3x32A alamat niet gebruikt worden omdat de hoofdautomaten dan maar 3x25A zijn.
De meest logische optie zou zijn om dus een 32A alamat te gebruiken bij enkelfase toepassingen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
StraightOn.NL schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:25:
[...]

Ik ben ook naar de 11KW EVHub aan het kijken, alleen loop ik tegen dezelfde onbeantwoorde vragen aan als anderen hier in dit topic.

Is nou wel of geen aardlek nodig?
Hier staat van niet https://www.laadpaal24.nl...-type2-16a-3-7-11kw-zwart

Terwijl hier staat van wel: https://www.laadpaal24.nl...al-type2-16a-3-7-11kw-wit

Het zijn volgens mij ook geen identieke modellen, maar uit de documentatie van EVHub zelf ontstaat eigenlijk dezelfde verwarring...

Ja wel een type b nodig, tenzij je de evhub met loadbalancing neemt. Die heeft DC lekdetectie ingebouwd.

De evhub vergrendeld de kabel niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sarge78 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:41:
[...]

Nee de auto is vrij leeg. Volgens mij moet dit op AC ook niet uitmaken.

Socket 1
L1N = 227.94 V
L2N = 233.29 V
L3N = 233.29 V
Je kunt in de auto, of de paal, niet zien met welk amperage hij aan het laden is? Als je 4,3kW ziet zou het 19A zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

SpongeRob schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 06:51:
[...]

Het lijkt mij beter om voor een 32A alamat te gaan. In het geval dat @Ax05 de meterkast naar 3-fasen om gaat of laat bouwen mag een 3x32A alamat niet gebruikt worden omdat de hoofdautomaten dan maar 3x25A zijn.
De meest logische optie zou zijn om dus een 32A alamat te gebruiken bij enkelfase toepassingen.
Ik denk dat @Ax05 inderdaad een 3x32A aardlekautomaat bedoelt (dus combinatie van 32A zekering en type A aardlek). Verder is een 3x32A aardlek achter een 3x25A hoofdzekering inderdaad tegen de NEN1010 selectiviteitsregels maar het is wel veilig.
Als @Ax05 later naar een 3x25A aansluiting gaat hoeft hij dan dus niet zijn aardlekautomaat te vervangen (goedkoper) en het tweede voordeel is dat hij op max. 3x25A netstroom plus PV opbrengst zou kunnen laden (tot maximaal 22kW van een eventuele toekomstige auto met 22kW lader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 07:47:
[...]

Ja wel een type b nodig, tenzij je de evhub met loadbalancing neemt. Die heeft DC lekdetectie ingebouwd.
Ik geloof je direct maar ik vind die site behoorlijk onduidelijk. Ik kan niet eens zien dat een van de twee LB balancing heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-03 18:55
Ik heb gezien dat de vraag al eens gesteld is geweest i.v.m. de laadpalen van Smappee, maar niet echt een reactie op geweest.

Heeft iemand deze geplaatst i.c.m. zonnepanelen? En wat is hun ervaring hiermee? :-)

Verder zie ik bij Smappee 2 EV walls staan de Business en de niet business variant, ik zie niet direct wat het verschil is want beide kunnen bv splitbilling doen. Iemand een idee? (informatie is maar karig op hun site)

Bij de VAG groep kan je nu kiezen uit een Alfen of Smappee paal, salon conditie 1300€ korting ebtw.

euhm !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Tupolev schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:12:
[...]

Verschil in voltage komt natuurlijk door het laden op Line1. Het kan zijn dat je de automaat heel zacht hoort zoemen bij een hoge belasting. Als het op knetteren gaat lijken heb je een defecte automaat.
Ja wat je zegt klinkt inderdaad logisch. Ik laad natuurlijk 1 fase dus er wordt 1 lijn gebruikt.

Het geluid is een beetje zelfde als wat je hort bij de inductie als je wat meer power gebruikt. De zoem van inductie. De temperatuur van de automaat wordt ongeveer 30 graden aan de buitenzijde en de rest van de automaten zijn dan 24 graden, dus dat valt wel mee denk ik zo. Weet alleen nog niet wat het doet als er een 3 fasen aan hangt te laden. Binnenkort testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Inspired schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 08:16:
[...]

Je kunt in de auto, of de paal, niet zien met welk amperage hij aan het laden is? Als je 4,3kW ziet zou het 19A zijn.
In de laadpaal zag ik dat het 19,nogwat,A was, dus iets onder de 20A wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara

Als je het over de alamat hebt heb je een nodig met B karakteristiek niet type B.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Isheara schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Als je het over de alamat hebt heb je een nodig met B karakteristiek niet type B.
Ik weet vrij zeker dat @Makrolon het daar niet over had. Het ging over de DC lekstroom beveiliging (=Type B aardlek) al dan niet intern in de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Di
Dank je voor je antwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Isheara schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Nee wel type b. Standaard evhub heeft geen DC lekstroom detectie ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
DonJuape schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Ik geloof je direct maar ik vind die site behoorlijk onduidelijk. Ik kan niet eens zien dat een van de twee LB balancing heeft.
Klopt.. ik zag t ook in die link, dat er staat dat er geen type b nodig is. Ik denk dat een medewerker daar ze door elkaar heeft gehaald. Want weet 100 procent zeker dat de standaard evhub geen DC lekstroom detectie ingebouwd heeft.

Het enige wat zou kunnen is dat ze ze tegenwoordig afleveren met een type b aardlek in t laadstation, maar dat heb ik nog niet voorbij zien komen...

https://www.laadpaal24.nl/evhub-load-balancing-laadpalen

Dat is die met loadbalancing

[ Voor 6% gewijzigd door Makrolon op 08-01-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Makrolon schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:18:
Het enige wat zou kunnen is dat ze ze tegenwoordig afleveren met een type b aardlek in t laadstation, maar dat heb ik nog niet voorbij zien komen...

https://www.laadpaal24.nl/evhub-load-balancing-laadpalen

Dat is die met loadbalancing
Voor dat geld zou ik altijd een Zappi nemen

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StraightOn.NL
[...]

Klopt inderdaad. Heb vandaag contact gehad met hun. De informatie op hun website(s), klopt niet. Alleen de load balance varianten €1200~ heb een DC beveiliging ingebouwd. (elektramat,laadpaal24,evhub.nl). Alle anderen niet. Kortom, een rommeltje en onduidelijk. Alleen al hierom heb ik besloten verder te kijken...welke dan wel? Dat weet ik nog niet.

Zappi, EVBox Elvi...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

StraightOn.NL schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:13:
[...]

Klopt inderdaad. Heb vandaag contact gehad met hun. De informatie op hun website(s), klopt niet. Alleen de load balance varianten €1200~ heb een DC beveiliging ingebouwd. (elektramat,laadpaal24,evhub.nl). Alle anderen niet. Kortom, een rommeltje en onduidelijk. Alleen al hierom heb ik besloten verder te kijken...welke dan wel? Dat weet ik nog niet.

Zappi, EVBox Elvi...
Heb zelf een Zappi maar ik zou ook zeker naar een Easee kijken. Mooi ding, heel elegante installatie van LB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StraightOn.NL schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:13:
[...]

Zappi, EVBox Elvi...
Welke eisen heb je precies dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:51
Ax05 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:53:
Bedankt voor de info.

De e-208 en Corsa-e met 3F boordlader doen inderdaad ook 32A laden op 1F. Daar kwam ik achter toen de Zappi een instelling niet goed stond na een reset en hij vrolijk daarmee begon te laden op 3x25A aansluiting :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Isheara schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:33:
[...]

Voor dat geld zou ik altijd een Zappi nemen
T bedrag is wel inclusief installatie hè. ;)

Maar ik zou ook voor zappi gaan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Laatst online: 22-05 22:03
SMLDK schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:24:
[...]

@lau1958 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik ben net begonnen met de zoektocht naar laadoplossingen in een VvE en dankzij jouw post ben ik alweer een beetje verder in het "hoe moet dat nou".

Ik woon ook in een klein appartementencomplex met zo'n 25 parkeerplaatsen binnen én buiten. De meeste buren genieten al enige jaren van hun pensioen en zijn gelukkig met hun Opel Meriva en Renault Scenic.

De behoefte aan laadpalen binnen de VvE gaat in de komende jaren toenemen. Maar ik denk niet dat ik de leden van de VvE zo ver krijg om een complete installatie te laten installeren dus het zal allemaal incidenteel en individuele basis gaan.

Ik ben op zoek naar een opzet waar we op de centrale meterkast net als bij jou een aparte aansluiting maken specifiiek voor oplaadpalen en dat de bewoners gedurende de tijd een laadpaal aanschaffen en aansluiten op deze aparte afsluiting.

Kan je misschien iets meer vertellen over die aparte aansluiting? Hoe is dat tot stand gekomen? Is het een extra aansluiting naast de aansluiting voor het complex óf is het een aftakking ná de centrale meter? Als het een aftakking is hoe doe je dan de load balancing tussen deze aparte meter en de hoofdmeter?

Die aparte aansluiting is stap 1. Stap 2 is het aansluiten van een laadpaal voor mijn Tesla op die aparte aansluiting en ik vermoed dat ik dan via een backoffice ga verrekenen met de VvE. Dus hoe ga je als VvE een laadtarief vaststellen?
Ben jij inmiddels wijzer geworden? Wij krijgen dit jaar onze woning opgeleverd en daar zit een gezamenlijke parkeergarage bij waarin iedereen zijn eigen parkeerplaats heeft. Als het goed is, worden de parkeerplaatsen al voorzien van loze leidingen voor de laadvoorzieningen, dus als VVE zouden we het alleen moeten laten bedraden + aansluiten van de laadpalen/wallbox.
Het liefst wil ikzelf een gewone "domme" wallbox, zoals de Tesla wall connector, gewoon plug en play en nog goedkoop ook. Geen poespas met loadbalancing etc, maar denk dat je niet om loadbalancing heen kunt met zoveel laadpalen in een garage? En zit je dan ook gelijk vast aan een abonnement ivm backoffice? Daar zit ik al helemaal niet op te wachten. Zijn er geen goedkopere oplossingen in dit geval? Ik zat zelf nog te denken aan een gewoon stopcontact icm een energiemeter als het allemaal uit de klauwen loopt qua kosten.

Iemand anders hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
teacher schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:47:
Ik ga binnenkort een deel 2 maken: bij deze het verzoek om mij wat fotos / prijzen / specs van jouw lader te dm-men, zodat ik die kan opnemen in de topicstart.

Thanks!
Ik quote mezelf even :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Inspired schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:17:
[...]

Welke eisen heb je precies dan?
Nou ik heb nog ongeveer 3 maanden voordat mijn Corsa-E 11KW geleverd gaat worden, dus ik ben mijn requirements nog aan het opstellen kijken en goed naar de ervaringen hier aan het kijken icm wat voor mij praktisch is.

Maar in ieder geval:
- Type 2 lader
- 11 KW+
- 3 Fase
- Kabel? Ik dacht eerst geen vaste kabel; kan ook niet gejat of gesloopt worden. Maar na de adviezen en ervaringen hier kom ik daar toch op terug. Vaste kabel.
- Loadbalancing, op dit moment totaal niet nodig. Geen zonnepanenelen, maar ook een warmtepomp etc.
- Zonnepanelen zullen er wel op komen, ik verbruik nu gecombineerd 5000KWh per jaar, dat zal flink stijgen met een thuislader erbij. En gezien de salderingsregeling waarschijnlijk afgebouwd gaat worden zou laden direct vanaf de panelen wel leuk zijn.
- Smart? nouja heel basic, een app/config waarin ik een laadschema kan maken is waarschijnlijk al prima of belangrijker nog kan in-en-uitschakelen remote / iets waarmee ik plug-and-charge mee kan uitschakelen. Ik woon pal tegenover een grote laadlocatie die heel vaak vol staat...ik zie het al gebeuren dat iemand denk "goh even proberen of die aan de overkant het ook doet..."

- DC beveiliging ingebouwd? Weet ik ook nog niet. Ik heb plaats in mijn groepenkast om een B karakteristiek DC aardlekschakelaar in te bouwen. Wat ik dan alleen niet begrijp is dat ik overal lees dat deze rechtstreeks op de hoofdschakelaar moet worden aangesloten, dus ongezekerd?! Nouja afgezekerd op 63A, maar dat is gewoon wanneer de aardlekschakelaar het ongeveer begeeft...dus die snap ik nog niet. Plaatsing van een extra zekeringgroep 3x16A én type B 4-polige aardlek wordt wél een probleem. Dan heb ik 8 DIN-rail plekken nodig.

-Owja...en een DYI pakket, ik ga het lekker zelf aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-05 19:34
hallom schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:50:
[...]

Ben jij inmiddels wijzer geworden? Wij krijgen dit jaar onze woning opgeleverd en daar zit een gezamenlijke parkeergarage bij waarin iedereen zijn eigen parkeerplaats heeft. Als het goed is, worden de parkeerplaatsen al voorzien van loze leidingen voor de laadvoorzieningen, dus als VVE zouden we het alleen moeten laten bedraden + aansluiten van de laadpalen/wallbox.
Het liefst wil ikzelf een gewone "domme" wallbox, zoals de Tesla wall connector, gewoon plug en play en nog goedkoop ook. Geen poespas met loadbalancing etc, maar denk dat je niet om loadbalancing heen kunt met zoveel laadpalen in een garage? En zit je dan ook gelijk vast aan een abonnement ivm backoffice? Daar zit ik al helemaal niet op te wachten. Zijn er geen goedkopere oplossingen in dit geval? Ik zat zelf nog te denken aan een gewoon stopcontact icm een energiemeter als het allemaal uit de klauwen loopt qua kosten.

Probeer eerst te achterhalen waar de loze leidingen heen gaan, wellicht rechtstreeks naar je eigen meterkast. Met bergingen onder appartementen zie je dit wel vaker.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Gaan die loze leidingen naar iedereen zn eigen appartement? Dan is het niet anders dan een huisinstalltie.

Als ze centraal gevoed gaan worden is het van belang te weten hoeveel ampere daar beschikbaar is.Is dat bv 3x 10 of 16a per appartement dan kan je iedereen gewoon zn eigen kwh meter plus krachtgroep geven, en kan iedereen zelf zn laadpaal kiezen. Is er minder beschikbaar zal je allemaal laadpalen van t zelfde merk moeten nemen die samen kunnen werken. Bv de easee. die geef je dan een totaalwaarde wat beschikbaar is en die zal dat zelf verdelen over alle laadstations.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMLDK
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 31-05 22:21
[...]

Ik ben een stap verder in het voorbereiden, ik wil de komende weken concrete stappen zetten zoals een offerte opvragen en een keuze maken.

Laden binnen de VVE is zoals je weet geen technische kwestie maar vooral procedureel.

De splistingsakte is ondertussen aangepast en het is bepaald dat de VVE geen centrale voorziening zal treffen en we werken conform de aanstaande wet notificatieregeling voor oplaadpunten. De bepalingen in de splitsingsakte komen grotendeels overeen met de punten in de brochure en werkplan van VVEladen.nl ( https://vveladen.nl/ ). Dat werkplan ben ik dus nu aan het uitwerken.

Zoals het er nu naar uitziet ben ik de komende jaren de enige bewoner met een EV, er zijn 2 of 3 hybride auto's maar die laden kennelijk via de benzine-motor. Dit betekent dat ik alle investeringen voor mijn eigen rekening moet nemen en misschien over een paar jaar zou kunnen verrekenen met een andere EV-rijder.

In het werkplan van VVEladen staat onderstaande tabel die ik laat verifieren in de offertes die ik ga opvragen. Ik heb wat vraagtekens bij deze tabel zoals hoe ze tot deze aantallen zijn gekomen. Maar op basis van deze tabel weet ik in ieder geval dat ik met de huidige 3x25A aansluiting in ieder geval 1 EV kan aansluiten en dat er een (beperkte) mogelijkheid is voor uitbreiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qf9vZ9cA3m4Ytxqkr6p26RPA3As=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9oIPvn4VU41GWgGMSILs0O86.jpg?f=user_large

Als ik kijk naar de verwachte groei van EV's in de VVE dan denk ik op basis van de reacties van mijn buren tijdens de laatste VVE-vergadering dat er tot 2025 misschien 1 of 2 EV's bijkomen en in 2030 zal het aantal EV's maximaal 10 zijn. En als ik mijn buren moet geloven stappen ze liever over op Waterstof...

Mijn voorstel vanuit de commisie "opladen in de VVE" waar ik lid van ben, zal zijn dat we tot 2025 met de bestaande installatie werken en in 2025 opnieuw gaan kijken of er animo is om een 3x80A aansluiting te realiseren. Omdat de VVE kiest voor een individuele oplossing is iedere bewoner verplicht een tussenmeter en daarmee ook een Backoffice te kiezen. Het enige dat we als VVE bestuur moeten doen is de kWh prijs bepalen op basis van de kale kWh-prijs, onderhoud aan de centrale voorziening, verzekering etc.

Het is vanuit het VVE bestuur misschien niet de ideale situatie en als VVE bestuur is een centrale voorziening en afrekening natuurlijk mooier en beter maar daar willen de rest van de bewoners (nog) niet aan.
Wij krijgen dit jaar onze woning opgeleverd en daar zit een gezamenlijke parkeergarage bij waarin iedereen zijn eigen parkeerplaats heeft. Als het goed is, worden de parkeerplaatsen al voorzien van loze leidingen voor de laadvoorzieningen, dus als VVE zouden we het alleen moeten laten bedraden + aansluiten van de laadpalen/wallbox.
Bij mij is de VVE pas twee maanden voor de oplevering van het gebouw opgericht. En één van de eerste stappen van de VVE is het huishoudelijk reglement opstellen en het dan door de VVE vergadering goedgekeurd te krijgen. En dat is precies het document dat jij nu nodig hebt want daarin komen de aansluitvoorwaarden te staan. Tot die tijd moet je dus gaan buurten bij de bouwer over hoe het er technisch uitziet. Heel soms staat er ook al eea in de Splitsingakte die je hebt getekend toen je het huis kocht. Dus die splitsingsakte zou ik zeker ff doornemen.
Het liefst wil ikzelf een gewone "domme" wallbox, zoals de Tesla wall connector, gewoon plug en play en nog goedkoop ook. Geen poespas met loadbalancing etc, maar denk dat je niet om loadbalancing heen kunt met zoveel laadpalen in een garage??
In een garage zou ik geen plug&play wallbox nemen want dan kan iedere EV gebruik maken van jouw laadpunt. Misschien dat je er een hangslot op kan monteren maar dat is niet zo heel mooi denk ik.

Loadbalancing is vanuit de splitsingakte verplicht dus daar kan ik niet omheen. Daarbij wil ik natuurlijk zelf ook geen gezeur hebben met de lift als mijn Tesla gaat laden :-)
? En zit je dan ook gelijk vast aan een abonnement ivm backoffice? Daar zit ik al helemaal niet op te wachten. Zijn er geen goedkopere oplossingen in dit geval?
Een BO doet natuurlijk meer dan alleen de verrekening, maar de goedkoopste backoffice ben jezelf. Als jij elke week/maand/kwartaal 1) de Tussenmeterstanden opneemt en 2) deze kosten declareert bij de leasemaatschappij en 3) de declaratie verrekent met de VVE dan bespaar je op de administratie kosten

De grote vraag is hoe je het oplaadpunt aansluit. Als je die aansluit op je eigen meter dan kan je nog steeds zelf de kWh-prijs bepalen en dan moet je dus o.a.ook de abonnementskosten voor het Back Office meerekenen. Als je het oplaadpunt aansluit op een centrale meter dan zit je dus ook met de verrekening naar de VVE.

[ Voor 8% gewijzigd door SMLDK op 09-01-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Gewoon stopcontact is prima om met granny te laden als je niet meer dan 100-150km/dag rijdt en ook nog wat reserve hebt.
Moet wel van goede kwaliteit zijn en de bedrading ook. Zou afhankelijk van totale afstand minimaal 4mm2 draad nemen. Zo nodig kun je nog ergens een tussenmeter er tussen zetten om het laadverbruik te meten.
Als je niet wilt dat iedereen jouw stopcontact kan gebruiken dan kun je een afsluitbare overwegen. Zoiets bijvoorbeeld https://www.hornbach.nl/s...icht/3825788/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJM88
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-05 10:13
Ik heb net een e-Golf gekocht, en zit nu dus ook al een tijdje te kijken naar de laadoplossingen. In principe was ik van plan om thuis een eenvoudige 3,6kw lader op te hangen, en bij mijn bedrijfspand een zwaardere (bijv. 11kw maar de golf laad maar 7,2kw meen ik) zodat ik iets sneller kan laden. Thuis heb ik gewoon de standaard stroomaansluiting, en geen zonnepanelen. Bij het bedrijf meer dan genoeg panelen vandaar dat ik daar een zwaardere lader wilde installeren. Mijn vriendin rijdt meestal met de auto dus ik neem hem dan ook maar 1 a 2 keer in de week mee daar naartoe.

Nu zie ik alleen door de bomen het bos niet helemaal meer bij welke laadpaalboer je wel verplicht een abonnement nodig hebt en waar niet. De newmotion palen zijn er genoeg op marktplaats, maar is die ook gewoon echt niet te gebruiken zonder abonnement of klopt dat niet?
Thuis zou ik liever wel een sleuteltag of kaartje gebruiken, op het bedrijf is dat niet nodig.
Het mag dus allemaal zo eenvoudig mogelijk, en zonder abonnement.
Ik had nu dus eerst zon newmotion paal voor thuis op het oog, en bijv. een webasto voor de zaak, allen gebruikt.
Kan iemand vooral die zaken qua abonnementen even verduidelijken?

In principe hebben we trouwens tijd genoeg om de standaard 230v lader te gebruiken die bij de auto zit maar voor mijn gevoel is het dan gewoon niet helemaal netjes om elke keer dat ding uit te rollen en buiten te leggen, een kast aan de muur met vaste kabel is dan toch netter.
Ik zie ook dit soort oplossingen voorbij komen, dit lijkt mij voor op het bedrijf ook prima. Kan ik snel genoeg laden, en geen last van dat iemand in theorie de stekker eruit zou kunnen trekken als ik dat thuis zo zou doen. Is dit wat of is dit chinees of iets dergelijks? https://www.marktplaats.n...8ZD_BXS68TIkBnbQS3ob9LQw_

[ Voor 37% gewijzigd door MJM88 op 09-01-2022 14:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

[...]

Het is voor zowel jou als je VVE heel erg belangrijk om niet te makkelijk te denken over het laden. Een stopcontact of TWC is een goedkope optie in de aanschaf, maar het zorgt op termijn mogelijk voor gehannes wanneer meer mensen een EV hebben en afhankelijk worden van de laadvoorzieningen.

Veel mensen hebben het niet door, maar afgelopen jaar was meer dan 1/3e van de nieuwe auto's elektrisch (PHEV of EV) en dit jaar gaat dat waarschijnlijk naar 50%. Particulier is de transitie trager dan in het zakelijke circuit, maar zodra het begint dan komt al gauw de stortvloed en zul je zien dat je van het ene op het andere jaar opeens 10 of 20 (PH)EVs in de garage hebt staan. Die willen allemaal laden en niet elkaar in de weg zitten.

Dit kun je alleen maar in goede banen leiden met een systeem dat tussen meerdere laadpalen kan loadbalancen. Als je dat niet doet, kunnen 2 auto's die op 1-fase 32A aan het laden zijn zelfs een 3x80A aansluiting compleet bezetten - en dan wordt er maar met 13kW geladen terwijl er 55kW beschikbaar is. Met loadbalancing kun je dichterbij een 'ideale' belasting komen en kunnen véél meer auto's volgeladen worden in een nachtje dan zonder.

Dus ik zou met name in VVE-verband sterk aanbevelen om voor een toekomstgerichte oplossing te kiezen. Zelfs als mensen vandaag niet denken dat ze morgen elektrisch rijden, is de waarheid weerbarstiger; het zal heel rap gaan in de rest van dit decennium en een goede beslissing nu kan een hoop geld besparen in 2026.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MJM88 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:51:
Ik heb net een e-Golf gekocht, en zit nu dus ook al een tijdje te kijken naar de laadoplossingen. In principe was ik van plan om thuis een eenvoudige 3,6kw lader op te hangen, en bij mijn bedrijfspand een zwaardere (bijv. 11kw maar de golf laad maar 7,2kw meen ik) zodat ik iets sneller kan laden. Thuis heb ik gewoon de standaard stroomaansluiting, en geen zonnepanelen. Bij het bedrijf meer dan genoeg panelen vandaar dat ik daar een zwaardere lader wilde installeren. Mijn vriendin rijdt meestal met de auto dus ik neem hem dan ook maar 1 a 2 keer in de week mee daar naartoe.

Nu zie ik alleen door de bomen het bos niet helemaal meer bij welke laadpaalboer je wel verplicht een abonnement nodig hebt en waar niet. De newmotion palen zijn er genoeg op marktplaats, maar is die ook gewoon echt niet te gebruiken zonder abonnement of klopt dat niet?
Thuis zou ik liever wel een sleuteltag of kaartje gebruiken, op het bedrijf is dat niet nodig.
Het mag dus allemaal zo eenvoudig mogelijk, en zonder abonnement.
Ik had nu dus eerst zon newmotion paal voor thuis op het oog, en bijv. een webasto voor de zaak, allen gebruikt.
Kan iemand vooral die zaken qua abonnementen even verduidelijken?

In principe hebben we trouwens tijd genoeg om de standaard 230v lader te gebruiken die bij de auto zit maar voor mijn gevoel is het dan gewoon niet helemaal netjes om elke keer dat ding uit te rollen en buiten te leggen, een kast aan de muur met vaste kabel is dan toch netter.
Ik zie ook dit soort oplossingen voorbij komen, dit lijkt mij voor op het bedrijf ook prima. Kan ik snel genoeg laden, en geen last van dat iemand in theorie de stekker eruit zou kunnen trekken als ik dat thuis zo zou doen. Is dit wat of is dit chinees of iets dergelijks? https://www.marktplaats.n...8ZD_BXS68TIkBnbQS3ob9LQw_
laadt de e-Golf die 7,2 op 1F of op 2F.
Als het 1F is heb je niet zoveel aan die kabel in de link. die is 3F, 3x16A, maar verder dan 16A 3,7kW ga je niet komen als de e-Golf met 1F laadt.
Kabel ziet er verder wel bruikbaar uit als je met 16A of 2x16A kunt en wilt laden. In de gaten houden of hij niet te heet wordt en desnoods laadstroom iets lager instellen.
Wel CEE contact nodig voor meer dan 1F.

Pagina: 1 ... 111 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen