Ik ga zonnepanelen op het dak van onze woning laten plaatsen en ik ben benieuwd of jullie fiscale tips hiervoor hebben. Ik heb dit ook aan mijn boekhouder gevraagd, maar misschien hebben sommigen hier nog betere ideeen.
Eerst even een situatie schets:
• Mijn elektra verbruik is 7.000 kWh per jaar. Hiervan is de helft door mijn zakelijke auto (3.500 kWh dus)
• De zonnepanalen gaan in totaal ronde 7.000 Kwh leveren
• Ik zorg voor KWH-meters om alles netjes te kunnen meten.
• Uiteraard is het verbruik niet altijd direct en gaat het soms via salderen (overdag lever ik stroom terug aan het net, s; avonds neem ik het af voor het opladen).
• Mijn energiecontract staat nu op mijn privé naam, dus niet op de BV.
• Ik heb een BV
Wat is het handigste om te doen? Ik las ergens dat dit twee mogelijke oplossingen zijn:
Optie 1:
• Zonnepanalen op BV zetten. Zowel BTW als KIA terug-/aanvragen.
• Kwh’s die geleverd worden de auto zijn zakelijk, daarvoor dus niets afrekenen met privé.
• De Kwh’s die geleverd worden aan privé, moet ik naar privé factureren. Tarief mag iets lager zijn dan die van de leverancier en met BTW.
Optie 2:
• Zonnepanelen op prive en BTW- terugvragen.
• Kwh’s die geleverd worden aan de auto zijn zakelijk, daarvoor moet de BV mij persoonlijk betalen. (hoe factureer ik dit vanuit privé? Met BTW?). Tarief mag hoger zijn dan die van de leverancier.
• De Kwh’s die geleverd worden aan privé hoef ik niks mee te doen.
Welke optie is verstandiger om te kiezen? Of zijn er nog betere opties?
PS: Ik heb de zoek-optie gebruikt en vraag komt vaker langs. Ik heb het hier alleen gedetailleerder bescheven als scenario.
[
Voor 3% gewijzigd door
Alfa159 op 12-01-2022 10:17
]