Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 121 Laatste
Acties:
  • 839.043 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Erwin_83 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:10:
[...]

Probeer eerst te achterhalen waar de loze leidingen heen gaan, wellicht rechtstreeks naar je eigen meterkast. Met bergingen onder appartementen zie je dit wel vaker.
Makrolon schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Gaan die loze leidingen naar iedereen zn eigen appartement? Dan is het niet anders dan een huisinstalltie.

Als ze centraal gevoed gaan worden is het van belang te weten hoeveel ampere daar beschikbaar is.Is dat bv 3x 10 of 16a per appartement dan kan je iedereen gewoon zn eigen kwh meter plus krachtgroep geven, en kan iedereen zelf zn laadpaal kiezen. Is er minder beschikbaar zal je allemaal laadpalen van t zelfde merk moeten nemen die samen kunnen werken. Bv de easee. die geef je dan een totaalwaarde wat beschikbaar is en die zal dat zelf verdelen over alle laadstations.
Helaas kunnen de leidingen niet vanuit onze woning lopen omdat de woningen en de garage niet op hetzelfde perceel staan, dus zal inderdaad gevoed moeten worden vanuit een centraal punt. Aangezien het om 68 parkeerplaatsen gaat, lijkt het mij sterk dat ze 3x10/16A aanleggen voor iedere woning? Zal eens navragen wat de capaciteit is van het stroomnetwerk wat ze gaan aanleggen, bedankt!
SMLDK schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:28:
[...]

Bij mij is de VVE pas twee maanden voor de oplevering van het gebouw opgericht. En één van de eerste stappen van de VVE is het huishoudelijk reglement opstellen en het dan door de VVE vergadering goedgekeurd te krijgen. En dat is precies het document dat jij nu nodig hebt want daarin komen de aansluitvoorwaarden te staan. Tot die tijd moet je dus gaan buurten bij de bouwer over hoe het er technisch uitziet. Heel soms staat er ook al eea in de Splitsingakte die je hebt getekend toen je het huis kocht. Dus die splitsingsakte zou ik zeker ff doornemen.

[...]

Loadbalancing is vanuit de splitsingakte verplicht dus daar kan ik niet omheen. Daarbij wil ik natuurlijk zelf ook geen gezeur hebben met de lift als mijn Tesla gaat laden :-)
In mijn splitsingsakte staat alleen dat we gerechtigd zijn een oplaadpunt aan te brengen en dat het zodanig aangelegd moet worden dat de kosten doorbelast kunnen worden aan de betreffende eigenaar, dus eventueel met een tussenmeter. Geen verplichting mbt loadbalancing, maar waarschijnlijk kunnen we daar toch niet omheen, ook met het oog op de toekomst zoals hierboven wordt gesuggereerd door @mux (dank)!
Een BO doet natuurlijk meer dan alleen de verrekening, maar de goedkoopste backoffice ben jezelf. Als jij elke week/maand/kwartaal 1) de Tussenmeterstanden opneemt en 2) deze kosten declareert bij de leasemaatschappij en 3) de declaratie verrekent met de VVE dan bespaar je op de administratie kosten

De grote vraag is hoe je het oplaadpunt aansluit. Als je die aansluit op je eigen meter dan kan je nog steeds zelf de kWh-prijs bepalen en dan moet je dus o.a.ook de abonnementskosten voor het Back Office meerekenen. Als je het oplaadpunt aansluit op een centrale meter dan zit je dus ook met de verrekening naar de VVE.
Auto is private lease, dus zal alleen hoeven te verrekenen met de VVE. Als we dan een laadpaal gebruiken zoals de Wallbox of Easee waarbij je inzicht kan krijgen in het aantal kWh wat je aftapt, dan is een backoffice module niet nodig lijkt mij toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:19
hallom schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:22:
[...]

[...]

Helaas kunnen de leidingen niet vanuit onze woning lopen omdat de woningen en de garage niet op hetzelfde perceel staan, dus zal inderdaad gevoed moeten worden vanuit een centraal punt. Aangezien het om 68 parkeerplaatsen gaat, lijkt het mij sterk dat ze 3x10/16A aanleggen voor iedere woning? Zal eens navragen wat de capaciteit is van het stroomnetwerk wat ze gaan aanleggen, bedankt!

[...]

In mijn splitsingsakte staat alleen dat we gerechtigd zijn een oplaadpunt aan te brengen en dat het zodanig aangelegd moet worden dat de kosten doorbelast kunnen worden aan de betreffende eigenaar, dus eventueel met een tussenmeter. Geen verplichting mbt loadbalancing, maar waarschijnlijk kunnen we daar toch niet omheen, ook met het oog op de toekomst zoals hierboven wordt gesuggereerd door @mux (dank)!

[...]

Auto is private lease, dus zal alleen hoeven te verrekenen met de VVE. Als we dan een laadpaal gebruiken zoals de Wallbox of Easee waarbij je inzicht kan krijgen in het aantal kWh wat je aftapt, dan is een backoffice module niet nodig lijkt mij toch?
Ah nee, er zal vast geen aansluiting komen waar 680 ampère op beschikbaar is...

Aan t begin zal niet iedereen electrisch rijden natuurlijk. Maar als de helft gaat heb je al een flinke aansluiting nodig.

Ik zou zorgen dat iedereen het zelfde merk neemt. Als je dat niet doet kan je in de toekomst niet naar een samenwerkend systeem...

Wat eventueel ook een optie is is om gelijk overal easee backplates te laten platen bij elke parkeerplaats. Als iemand dan electrisch wil laden kan die gene gewoon een laadstation kopen en deze er in klikken. Maar het zal wel lastig worden om de niet electrisch rijders mee te krijgen om er aan mee te betalen ..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06

timovd

Voorsprong door techniek

MJM88 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:51:
Ik heb net een e-Golf gekocht, en zit nu dus ook al een tijdje te kijken naar de laadoplossingen. In principe was ik van plan om thuis een eenvoudige 3,6kw lader op te hangen, en bij mijn bedrijfspand een zwaardere (bijv. 11kw maar de golf laad maar 7,2kw meen ik) zodat ik iets sneller kan laden. Thuis heb ik gewoon de standaard stroomaansluiting, en geen zonnepanelen. Bij het bedrijf meer dan genoeg panelen vandaar dat ik daar een zwaardere lader wilde installeren. Mijn vriendin rijdt meestal met de auto dus ik neem hem dan ook maar 1 a 2 keer in de week mee daar naartoe.

Nu zie ik alleen door de bomen het bos niet helemaal meer bij welke laadpaalboer je wel verplicht een abonnement nodig hebt en waar niet. De newmotion palen zijn er genoeg op marktplaats, maar is die ook gewoon echt niet te gebruiken zonder abonnement of klopt dat niet?
Thuis zou ik liever wel een sleuteltag of kaartje gebruiken, op het bedrijf is dat niet nodig.
Het mag dus allemaal zo eenvoudig mogelijk, en zonder abonnement.
Ik had nu dus eerst zon newmotion paal voor thuis op het oog, en bijv. een webasto voor de zaak, allen gebruikt.
Kan iemand vooral die zaken qua abonnementen even verduidelijken?

In principe hebben we trouwens tijd genoeg om de standaard 230v lader te gebruiken die bij de auto zit maar voor mijn gevoel is het dan gewoon niet helemaal netjes om elke keer dat ding uit te rollen en buiten te leggen, een kast aan de muur met vaste kabel is dan toch netter.
Ik zie ook dit soort oplossingen voorbij komen, dit lijkt mij voor op het bedrijf ook prima. Kan ik snel genoeg laden, en geen last van dat iemand in theorie de stekker eruit zou kunnen trekken als ik dat thuis zo zou doen. Is dit wat of is dit chinees of iets dergelijks? https://www.marktplaats.n...8ZD_BXS68TIkBnbQS3ob9LQw_
Met een 11kW (3x16A) lader ga je nog steeds maar met 3,6kW (1x16A) laden op je e-golf. Je laadt maar met maximaal 1x32A. Heb je thuis een 1-fase-aansluiting? Daar heb je meer aan dan 3-fase voor je EV.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:39
@timovd een e-golf (in ieder geval de 36kWh accu versie) heeft een 2 fase lader. Die kan op een 1fase aansluiting max. 7,2 kW laden (dus 32Alaadpaal) en op een 3fase 16A aansluiting ook.

zie:
https://ev-database.org/car/1087/Volkswagen-e-Golf

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJM88
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-05 10:13
Ik heb een 2018 dus de 36kw versie gekocht.
Ik heb thuis inderdaad gewoon een 1 fase aansluiting, op de zaak 3x35a, dus daarom en omdat ik daar de zonnepanelen heb dacht ik hem daar dan ook eens in de week op te laden. Het woon werk verkeer moet onder normale omstandigheden eigenlijk op 1 lading per week lukken. Op de zaak heb ik gewoon krachtstroom contacten met de 16a stekkers, dus dacht ik met zo'n kabel met 11kw lader daar eigenlijk wel klaar te zijn.

Kan iemand nog wel verduidelijken of ik gelijk heb dat de newmotion palen o.a. dus inderdaad alleen met abonnement te gebruiken zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:59
Vlaardingen (niet mijn woonplaats) motiveert waarom zij geen laadkabels van particulieren naar parkeerplaatsen wil hebben.

https://www.schiedamsnieuws.nl/2-233/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
joepie de p schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:48:
Vlaardingen (niet mijn woonplaats) motiveert waarom zij geen laadkabels van particulieren naar parkeerplaatsen wil hebben.

Ik zou eerder geschreven: Vlaardingen (ook niet mijn woonplaats) motiveert NIET waarom ...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
joepie de p schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:48:

Wordt dan denk ik tijd dat zij beleid gaan maken hoe in de komende jaren (nagenoeg) alle parkeerplekken van laadmogelijkheden voorzien gaan worden. Aangezien over afzienbare tijd helemaal geen ICE meer (nieuw) verkocht mogen worden zal de overheid haar verantwoordelijkheid moeten nemen om dit te regelen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 15:04
timovd schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:49:
[...]

Met een 11kW (3x16A) lader ga je nog steeds maar met 3,6kW (1x16A) laden op je e-golf. Je laadt maar met maximaal 1x32A. Heb je thuis een 1-fase-aansluiting? Daar heb je meer aan dan 3-fase voor je EV.
Dat ligt wel aan de lader en kan je niet uitsluiten. Ik heb een 1-fase thuisaansluiting en laad thuis op met 7,2kWh. Bij een vriend met een 3-fase lader die ze voor hun auto gebruiken laadt mijn auto (EQC) 'gewoon' op 7,2kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 14:51
InterCC schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Dat ligt wel aan de lader en kan je niet uitsluiten. Ik heb een 1-fase thuisaansluiting en laad thuis op met 7,2kWh. Bij een vriend met een 3-fase lader die ze voor hun auto gebruiken laadt mijn auto (EQC) 'gewoon' op 7,2kWh.
Dat is logisch toch? Alleen doet ie er bij de 1f lader waarschijnlijk een uur over, (Want 32A), en bij de 3f lader 2 uur (want 16A).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
borft schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:48:
[...]

Dat is logisch toch? Alleen doet ie er bij de 1f lader waarschijnlijk een uur over, (Want 32A), en bij de 3f lader 2 uur (want 16A).
7.2 kWh is 7.2 kWh hoor. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 02:27
Even de juiste eenheden:
7.2 kW is 7.2 kW hoor. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
cruysen schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Even de juiste eenheden:
7.2 kW is 7.2 kW hoor. ;)
Dat doet helemaal niets af aan 7.2 kWh is 7.2 kWh he? 1 uur voor alle twee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

InterCC schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Wat voor lader heeft je EQC intern? Een 2-fase of een 3-fase? En je laadpaal thuis is met 32A afgezekerd neem ik aan? En bij die vriend? 3x16A?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:59
Ax05 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:53:
Bedankt voor de info.
Ik ga de meterkast vast voorzien van 3 x 32A aardlek. Als de E-208 met 32A 1F aanbod max. 3,6 kW laad ga ik die 500 euro spenderen. Mocht de E-208 wel de 32A kunnen verwerken tot 7,2kW houdt ik ze eerst lekker in mijn zak.

Maar ik heb nu goede hoop dat dat niet nodig is.👍
Mijn 1F e2008 laadt via 3x25A aansluiting op 7,4kW :)
Ik gebruik een 3x32A Alamat voor de Zappi v2 3F.

[ Voor 4% gewijzigd door Isheara op 10-01-2022 15:24 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Isheara schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Mijn 1F e2008 laadt via 3x25A aansluiting op 7,4kW :)
Ik gebruik een 3x32A Alamat voor de Zappi v2 3F.
Kijk dat is interessant. Heeft die e2008 dan stiekum een 2 fase lader en combineert hij 2x16A uit twee draden van jouw 3 fasen lader? Of combineert de Zappi 3 fasen tot 1x32A? Of ben je 1 fase van je 25A aansluiting aan het overbelasten op 32A?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
DonJuape schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Wat voor lader heeft je EQC intern? Een 2-fase of een 3-fase? En je laadpaal thuis is met 32A afgezekerd neem ik aan? En bij die vriend? 3x16A?
Mijn EQC heeft een 1 fase lader. Thuis heb ik een 1 fase lader (logischerwijs afgezekerd op 32A) en die vriend heeft een 3 fasen huisaansluiting en lader (3x16 afgezekerd). Maar mijn punt was dat stellen dat je met een 3 fasen lader en 1 fase lader in de auto niet per definitie op het vermogen van één van die drie fasen kunt lader, maar een laadpaal misschien ook twee fasen kan combineren. In de praktijk heb ik dat dus zien werken op mijn auto.

Hij heeft overigens een relatief goedkope lader via Amazon gekocht. Ik weet niet of het ding überhaupt een merk heeft. Zelf heb ik een Zappi (maar dat is in dezen niet relevant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
DonJuape schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:31:
[...]

Kijk dat is interessant. Heeft die e2008 dan stiekum een 2 fase lader en combineert hij 2x16A uit twee draden van jouw 3 fasen lader? Of combineert de Zappi 3 fasen tot 1x32A? Of ben je 1 fase van je 25A aansluiting aan het overbelasten op 32A?
Je kunt in de Zappi de settings tweaken en ik heb de device limiet/voeding max hoger staan (op 31,8) en de grid limiet staat op 25A (voor de volledigheid: Neutral limit staat op off) :)

Mijn Zappi hangt aan de buitenkant van de meterkast muur, dus heb max 50cm kabel op 6mm2. :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Isheara schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:15:
[...]

Je kunt in de Zappi de settings tweaken en ik heb de device limiet/voeding max hoger staan (op 31,8) en de grid limiet staat op 25A (voor de volledigheid: Neutral limit staat op off) :)

Mijn Zappi hangt aan de buitenkant van de meterkast muur, dus heb max 50cm kabel op 6mm2. :)
Ik heb ook een Zappi en heb hem exact zo ingesteld maar ik heb een eNiro met 3 fase 11kW lader. Ik begrijp nog steeds niet hoe jij en @InterCC kunnen laden met 7,2kW (voor @InterCC in twee situaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
daemonix schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Dat doet helemaal niets af aan 7.2 kWh is 7.2 kWh he? 1 uur voor alle twee. :P
nee hoor, 7.2kWh kan je ook prima in 24 uur leveren, gemiddeld loopt er dan 300W. kWh is een eenheid voor energie, niet voor vermogen, daar zit dus geen tijdscomponent in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
DonJuape schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:36:
[...]

Ik heb ook een Zappi en heb hem exact zo ingesteld maar ik heb een eNiro met 3 fase 11kW lader. Ik begrijp nog steeds niet hoe jij en @InterCC kunnen laden met 7,2kW (voor @InterCC in twee situaties).
Met een 3 fase 22kWh Zappi kan je gewoon 1 van de drie fases voor 7,2kWh gebruiken. Overigens heb ik bij aankoop een 1 fase Zappi besteld. De 3 fase lader bij die vriend heeft waarschijnlijk gewoon de functionaliteit om twee fases te combineren om zo 7,2kWh te leveren naast de 11kWh die het ook kan vanuit de drie fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
borft schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:37:
[...]

nee hoor, 7.2kWh kan je ook prima in 24 uur leveren, gemiddeld loopt er dan 300W. kWh is een eenheid voor energie, niet voor vermogen, daar zit dus geen tijdscomponent in.
Bedoel je niet dat je 7,2kW ook kan leveren in 24 uur (en dan dus gemiddeld met 0,3 kWh). Maar 7,2 kilowatt per uur is gewoon 7,2 kilowatt per uur en in kWh zit per definitie een tijdscomponent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:35
[...]

Wel handig om te vermelden dat je dan alleen op 32A kan laden als je PV systeem heel veel vermogen aan het leveren is. Zo raken mensen in de war.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

InterCC schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:35:
[...]
Met een 3 fase 22kWh Zappi kan je gewoon 1 van de drie fases voor 7,2kWh gebruiken.
Uiteraard kan dat altijd maar dan moet je die Zappi wel met 3x32A afzekeren en bij een 3x25A aansluiting haal je dan de 7,2kW ("kW" dus niet "kWh") niet (tenzij je zoals @ice-T106 aangeeft je PV vermogen erbij gebruikt).
Mijn vraag is dus of de Zappi twee of meer fases kan combineren op laadkabel fase 1 om een auto met een 1 fase lader met 7,2kW te kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 23:13
DonJuape schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:51:
[...]

Uiteraard kan dat altijd maar dan moet je die Zappi wel met 3x32A afzekeren en bij een 3x25A aansluiting haal je dan de 7,2kW ("kW" dus niet "kWh") niet (tenzij je zoals @ice-T106 aangeeft je PV vermogen erbij gebruikt).
Mijn vraag is dus of de Zappi twee of meer fases kan combineren op laadkabel fase 1 om een auto met een 1 fase lader met 7,2kW te kunnen laden.
Dat kan hij niet. Maar wellicht dat @InterCC toch een 2 fase lader heeft? Net zoals menig VAG auto dat heeft. Die kan tot 1x32 laden en tot 2x16.

https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 10-01-2022 18:05 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:00:
[...]

Dat kan hij niet. Maar wellicht dat @InterCC toch een 2 fase lader heeft? Net zoals menig VAG auto dat heeft. Die kan tot 1x32 laden en tot 2x16.

https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC
Precies. Ik dacht dus ook dat dat niet kon en dat de auto dat combineert. Datzelfde zal mogelijk gelden voor de e2008 van @Isheara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:10:
[...]

Precies. Ik dacht dus ook dat dat niet kon en dat de auto dat combineert. Datzelfde zal mogelijk gelden voor de e2008 van @Isheara.
Hij zal eigen opwek hebben en de rest tot 32A uit het net halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:03
[...]

Ik heb bij mij de net limiet op 17kW ingesteld staan, de fases staan ook op 25A maar zonder net limiet werkt de load balancing niet goed bij mij.

Misschien ga ik binnenkort de net limiet verhogen tot 17,5kW. Ik verwacht dat dit nog steeds goed moet gaan.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tupolev schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:04:
[...]

Ik heb bij mij de net limiet op 17kW ingesteld staan, de fases staan ook op 25A maar zonder net limiet werkt de load balancing niet goed bij mij.
Dat is vreemd. Wat gebeurt er dan met net limiet op OFF? Wat zegt MyEnergi er van (of de mensen op het forum)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Inspired schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:37:
Hij zal eigen opwek hebben en de rest tot 32A uit het net halen.
Nee hoor, ik heb geen eigen opwek, maar schijnbaar kan de Zappi meer stroom leveren en laad ik keurig met 7,4kW met die instellingen. Ik heb gecontroleerd of de kabel niet te warm wordt maar dat is niet het geval.

De alamat slaat er niet uit, ook niet als ik een andere grootverbruiker, bv een oven of de inductie plaat aanzet (die zitten op een andere groep uiteraard).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Isheara schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Nee hoor, ik heb geen eigen opwek, maar schijnbaar kan de Zappi meer stroom leveren en laad ik keurig met 7,4kW met die instellingen. Ik heb gecontroleerd of de kabel niet te warm wordt maar dat is niet het geval.

De alamat slaat er niet uit, ook niet als ik een andere grootverbruiker, bv een oven of de inductie plaat aanzet (die zitten op een andere groep uiteraard).
Dus je trekt dan uren lang 32A over een 25A aansluiting? Zou ik zelf niet doen. Maar goed, iedereen zo zijn voorkeuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Je hebt toch loadbalancing ingesteld met 25A op de grid?
Waar komt dan die 7A extra vandaan als je geen PV hebt?
Zappi moet afschalen obv max 25A van de grid.

Of pakt jouw E-2008 2F 2x16A?
Als ik het goed zie zou je ook 3x16A moeten kunnen(?)

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 10-01-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:34:
[...]

Je hebt toch loadbalancing ingesteld met 25A op de grid?
Waar komt dan die 7A extra vandaan als je geen PV hebt?
Zappi moet afschalen obv max 25A van de grid.
Je kunt hem toch op 32A instellen? Dat begrijp ik eruit. Zappi denkt dat er een 3x32 aansluiting is. Terwijl het eigenlijk 3x25 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:38:
[...]

Je kunt hem toch op 32A instellen? Dat begrijp ik eruit. Zappi denkt dat er een 3x32 aansluiting is. Terwijl het eigenlijk 3x25 is.
Hij geeft aan dat bij de loadbalancing de grid op 25A is ingesteld.
Dan klappen zijn hoofdzekeringen er niet uit, maar komt er ook niet meer dan 25A per fase uit de hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:41:
[...]

Hij geeft aan dat bij de loadbalancing de grid op 25A is ingesteld.
Dan klappen zijn hoofdzekeringen er niet uit, maar komt er ook niet meer dan 25A per fase uit de hoofdaansluiting.
Tja. Of de auto laad toch met 2x16 of de Zappi trekt toch 1x32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 23:59
DonJuape schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:03:
[...]

Heb zelf een Zappi maar ik zou ook zeker naar een Easee kijken. Mooi ding, heel elegante installatie van LB.
Heel erg bedankt voor de tip naar de Easee! Hier had ik toch een beetje over heen gekeken in eerste instantie. Maar op papier blijkt deze voor mij perfect!

- ingebouwde DC/Type B aardlek
- 3 fase en vermogen volledig instelbaar
- makkelijke implementatie van een losse balancer (die had ik niet nodig, maar toch mee besteld voor €150
- stand alone app, geen getrut met abonnementen
- geen vaste kabel maar je kan een losse kabel vastmaken (nog geen idee of dat met elke kabel gaat of alleen met de redelijk dure kabel van Easee zelf...)
- klein, onopvallend straks design en in meerdere kleuren. Gekleurde Kappen los te bestellen.

Ik ga hem aansluiten op een reeds bestaande 20A 3-fase zekerautomaat (zonder aardlek) in mijn groepenkast en dan met 4mmq2 naar de lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

StraightOn.NL schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Heel erg bedankt voor de tip naar de Easee! Hier had ik toch een beetje over heen gekeken in eerste instantie. Maar op papier blijkt deze voor mij perfect!

- ingebouwde DC/Type B aardlek
- 3 fase en vermogen volledig instelbaar
- makkelijke implementatie van een losse balancer (die had ik niet nodig, maar toch mee besteld voor €150
- stand alone app, geen getrut met abonnementen
- geen vaste kabel maar je kan een losse kabel vastmaken (nog geen idee of dat met elke kabel gaat of alleen met de redelijk dure kabel van Easee zelf...)
- klein, onopvallend straks design en in meerdere kleuren. Gekleurde Kappen los te bestellen.

Ik ga hem aansluiten op een reeds bestaande 20A 3-fase zekerautomaat (zonder aardlek) in mijn groepenkast en dan met 4mmq2 naar de lader.
:)
Veel Tweakers kopen een goedkopere kabel voor bij de Easee. Ik denk eigenlijk dat je alle kabels kunt locken, ze locken immers ook in de openbare AC laadpalen.
Als je alleen een zekeringsautomaat hebt,heb je nog een gewone type A aardlekschakelaar nodig.
Je zou voor de toekomst (22kW laden) ook nog 6mm2 kabel met een 3x25A of zelfs 3x32A aardlekautomaat kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:02:
[...]

Tja. Of de auto laad toch met 2x16 of de Zappi trekt toch 1x32.
Ik gok dat eerste want als de Zappi op 25A ingesteld staat dan trekt hij geen 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
[...]

Als ik de net limiet op off zet gaat mijn 1Fase auto ook op 7,4kW laden, ondanks dat de fase op 25A staat. Dit kan heel lang goed gaan, maar bij mij is wel eens de hoofdschakelaar van die fase uitgesprongen (nadat ook de wasmachine en de inductieplaat op die fase aan stonden).

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-05 08:49
Zappi eigenaren: is er ook een soort van portaal (of kan je dit in de my energy app) een overzicht van alle laadsessies die je eenvoudig kan exporteren voor verrekening? Of moet je bij een zappi echt werken met een kWh meter?

Twijfel nog wat tussen verschillende modellen:
- Zappi
- EV Box Elvi (heeft een portal)
- Alfen single pro line (geen app of portal, dus iets a la eflux nodig)
- Wallbox pulsar plus (heeft app/portal)
- Smappee EV Wall (nog niks gevonden qua app of ik de sessies kan zien)

Ik wil graag een vaste laadkabel / load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
DonJuape schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:18:
[...]

Dat is vreemd. Wat gebeurt er dan met net limiet op OFF? Wat zegt MyEnergi er van (of de mensen op het forum)?
Met de net limiet OFF gaat de laadsnelheid naar 7,4kW voor mijn 1fase auto. Het vreemde is dat de Zappi in de eerste paar dagen na installatie wel netjes de 25A op de fase heeft aangehouden. Echter na het instellen van de net limiet op 17kW werkte alles prima en is de inname per fase begrenst op 5,7kW. Ik heb er eigenlijk niet meer naar omgekeken. Of moet ik dit toch eens bij MyEnergy in de groep gooien?

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Myenergi gaf het bij mij zo aan om in te stellen. Laden gebeurt bij mij alleen ‘s nachts dus dan staat er verder niets aan. Ik laad al 1,5 jaar op deze manier en heb geen problemen (gehad).

Ik vraag me tevens af op het moment dat je dit zo instelt en je hebt geen PV opwek. Hoe weet de Zappi dan dat hij tot Max 25A moet gaan? Of zijn de instellingen bij iemand met PV opwek anders?

Mijn alamat is 3x32A en daar zit alleen da Zappi op. Zou het daar misschien door komen?
Zoals gezegd heb ik Max 50cm kabel tussen alamat en Zappi, zou dit ook helpen?

[ Voor 18% gewijzigd door Isheara op 10-01-2022 23:01 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tupolev schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:24:
[...]

Met de net limiet OFF gaat de laadsnelheid naar 7,4kW voor mijn 1fase auto. Het vreemde is dat de Zappi in de eerste paar dagen na installatie wel netjes de 25A op de fase heeft aangehouden. Echter na het instellen van de net limiet op 17kW werkte alles prima en is de inname per fase begrenst op 5,7kW. Ik heb er eigenlijk niet meer naar omgekeken. Of moet ik dit toch eens bij MyEnergy in de groep gooien?
Ik was even in de war door het gebruik van van verkeerde eenheden en Engels en Nederlands voor de Zappi instellingen.
De net limit moet bij een 25A hoofdzekering op 25A staan. Deze setting is dus in Ampère per fase en niet in kW. De device limit moet op dezelfde waarde als waarmee je hem hebt afgezekerd. De neutral limit moet op OFF.
Deze instellingen gelden ook voor @Isheara als ik die configuratie goed begrepen heb.
De Zappi weet voor elke fase het saldo van PV opbrengst en huisverbruik door de CT klem om elke fase. Als het huisverbruik hoog is (en de PV opbrengst laag) zal de Zappi het laadvermogen/laadstroom verminderen om onder de grid limit te blijven. Andersom, als er PV overschot is kun je de Zappi instellen dat hij dat overschot voor het laden gebruikt zodat het saldo op de meter nul is.

[ Voor 21% gewijzigd door DonJuape op 10-01-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
DonJuape schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:12:
[...]

Ik was even in de war door het gebruik van van verkeerde eenheden en Engels en Nederlands voor de Zappi instellingen.
De net limit moet bij een 25A hoofdzekering op 25A staan. Deze setting is dus in Ampère per fase en niet in kW. De device limit moet op dezelfde waarde als waarmee je hem hebt afgezekerd. De neutrale limit moet op OFF.
Ik heb mijn Zappi op 32A afgezekerd en dat staat idd als device limit ingesteld. Per fase heb ik een fuse limit van 25A ingesteld. Dit heeft de Zappi ook een aantal weken aangehouden (zojuist even nagekeken) zonder een power grid limit instelling. Echter opeens ging de Zappi dus van 5,5 naar ongeveer 7,0kW. Uit de history blijkt dat dit voor het eerst gebeurde tegen het einde van een laadsessie (de stroom maakt een flinke stap in de grafiek) De volgende dag is bij een laadsessie de hoofdzekering omgesprongen. Daarna heb ik de max grid power op 17,0kW ingesteld en heeft de loadbalancing alles weer netjes binnen de grenzen gehouden. Nu het terugzie is het inderdaad vreemd dat de Zappi ineens besloot om zich niet meer aan de grens van 25A te houden.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Vergeet niet dat mijn auto maar 1F tot Max 7,4 kW kan laden, @Tupolev: wat heb jij qua auto? 1 F toch ook?

Ik de k dat als ik bv mijn Q4 met 3F en 11kW er aan zou hangen, dat ik wel in de problemen zal gaan komen, weet niet of het verstandig is om te testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Isheara op 10-01-2022 23:53 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
DonJuape schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:26:
[...]

:)
Veel Tweakers kopen een goedkopere kabel voor bij de Easee. Ik denk eigenlijk dat je alle kabels kunt locken, ze locken immers ook in de openbare AC laadpalen.
Als je alleen een zekeringsautomaat hebt,heb je nog een gewone type A aardlekschakelaar nodig.
Je zou voor de toekomst (22kW laden) ook nog 6mm2 kabel met een 3x25A of zelfs 3x32A aardlekautomaat kunnen overwegen.
Ja je hebt helemaal gelijk. 6mm2 is de verstandiger keuze.

Mbt de Type A aardlekschakelaar of een aardlekautomaat, weet je dat zeker? Is op 3 fasen niet Type B of zelfs C standaard? Zoals bijvoorbeeld :Link nvm...type A met B/C kar....

...met name omdat dit ook niet uit de documentatie van easee zelf blijkt: er staat dat indien nodig een type A aardlek gebruikt kan worden.

Maargoed, ik ben niet genoeg voor onderlegd in deze materie hiervoor.ik zal het sowieso nog even navragen bij een installateur..

Anyways. Wederom bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

StraightOn.NL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 00:19:
[...]

Ja je hebt helemaal gelijk. 6mm2 is de verstandiger keuze.

Mbt de Type A aardlekschakelaar of een aardlekautomaat, weet je dat zeker? Is op 3 fasen niet Type B of zelfs C standaard? Zoals bijvoorbeeld :Link nvm...type A met B/C kar....

...met name omdat dit ook niet uit de documentatie van easee zelf blijkt: er staat dat indien nodig een type A aardlek gebruikt kan worden.

Maargoed, ik ben niet genoeg voor onderlegd in deze materie hiervoor.ik zal het sowieso nog even navragen bij een installateur..

Anyways. Wederom bedankt!
Ik weet vrij zeker dat je ook een "normale" Type A aardlekschakelaar (los of gecombineerd in een aardlekautomaat) nodig hebt. Misschien kan iemand als @Makrolon dat bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Isheara schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:53:
Vergeet niet dat mijn auto maar 1F tot Max 7,4 kW kan laden, @Tupolev: wat heb jij qua auto? 1 F toch ook?

Ik de k dat als ik bv mijn Q4 met 3F en 11kW er aan zou hangen, dat ik wel in de problemen zal gaan komen, weet niet of het verstandig is om te testen.
Misschien toch even Zappi bellen? Ik vind het lastig om jou en @Tupolev te helpen ook omdat ik zelf wel een 3-fase Zappi heb maar een auto met 3 fase 11kW lader. Weten jullie trouwens zeker dat jullie CT-klemmen goed aangesloten zijn? Dat kan ook verkeerde LB geven inclusief het trippen van zekeringen.
Toch nog even mijn settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4WWLUNDvqkjSi1u9Yx290XCxv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXUdeCaOTrfmfo7Rlq7PjIqe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-OiJZ_bsnjxzRMfA9PWcYg5scE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0ouGolu7DGlP6GxQlOjYJ4T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCLZMd1GBGLH7xgYLSIVwEz45sI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sGZOVQbaSEjaPUKV8MZzJVf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 11-01-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
DonJuape schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:28:Misschien toch even Zappi bellen? Ik vind het lastig om jou en @Tupolev te helpen ook omdat ik zelf wel een 3-fase Zappi heb maar een auto met 3 fase 11kW lader. Weten jullie trouwens zeker dat jullie CT-klemmen goed aangesloten zijn? Dat kan ook verkeerde LB geven inclusief het trippen van zekeringen.
Ik zal vanavond even mijn setting op de foto zetten. Ik heb op zich geen probleem met de 1F e2008, ik denk echter dat als ik de 3F Audi er aan hang de installatie waarschijnlijk wel over zijn nek gaat met de 32A setting.

Ik kan hem echter zo terugzetten naar 25A (of een keer de gok wagen, laden en kijken of de zekering springt).

Ik weet zeker dat de CT klemmen goed zitten: ik laad ook al ruim 1,5 jaar met de Zappi :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Isheara schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:42:
[...]

Ik zal vanavond even mijn setting op de foto zetten. Ik heb op zich geen probleem met de 1F e2008, ik denk echter dat als ik de 3F Audi er aan hang de installatie waarschijnlijk wel over zijn nek gaat met de 32A setting.

Ik kan hem echter zo terugzetten naar 25A (of een keer de gok wagen, laden en kijken of de zekering springt).

Ik weet zeker dat de CT klemmen goed zitten: ik laad ook al ruim 1,5 jaar met de Zappi :)
Weet je zeker dat jouw e2008 1F is?
Volgens de specs die je bijvoorbeeld bij ev-database of autoweek kunt vinden heeft de e2008 vanaf het eerste model al 3F.
Heb jij een bijzondere versie of klopt die informatie over de specs niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
DonJuape schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:28:
[...]

Misschien toch even Zappi bellen? Ik vind het lastig om jou en @Tupolev te helpen ook omdat ik zelf wel een 3-fase Zappi heb maar een auto met 3 fase 11kW lader. Weten jullie trouwens zeker dat jullie CT-klemmen goed aangesloten zijn? Dat kan ook verkeerde LB geven inclusief het trippen van zekeringen.
Bedankt, ik heb exact dezelfde settings. Enkel nu ook met Max Grid Power op 17kW. De loadbalancing werkt nu (weer) prima en de CT’s heb ik al een aantal maal gecontroleerd. Echter voor het instellen van de grid limit heeft de Zappi een week goed gewerkt. Ik zal toch eens contact op gaan nemen met Zappi hoe het kan dat de Fuse limit opeens niet meer bepalend is.

Engineering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
InterCC schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:37:
[...]

Bedoel je niet dat je 7,2kW ook kan leveren in 24 uur (en dan dus gemiddeld met 0,3 kWh). Maar 7,2 kilowatt per uur is gewoon 7,2 kilowatt per uur en in kWh zit per definitie een tijdscomponent.
Neen, 7.2kW is geen energiehoeveelheid, het is vermogen.

7.2kW is 7.2kJ/s, dus om dat per tijdseenheid te doen, slaat nergens op ;)

Als je een hoeveelheid energie wilt uitdrukken, gebruik je daar in deze context doorgaans kWh voor. Als je 7.2 kWh laadt in 24 uur, laad je dus gemiddeld met 300W, of ook wel 0.3kW. Om dat te schrijven als 0.3kWh/h lijkt me een beetje onzinnig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Isheara Ik ben het wel met @eltron eens. Volgens alle informatie die ik kon vinden is een e2008 altijd met een 3 fasen 16A = 11kW lader uitgeleverd. Het is wel zo dat die 3 fasen lader op 1 fase wel met maximaal 32A = 7,2 kW kan laden. Dat komt omdat de lader bestaat uit 3 delen, voor iedere fase 1. Als er dan wordt gezien dat er maar 1 fase door de laadpaal wordt aangeboden dan wordt een tweede deel gebruikt om sneller te kunnen laden waardoor je dus maximaal 2* 16 = 32A kan laden op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:24:
@Isheara Ik ben het wel met @eltron eens. Volgens alle informatie die ik kon vinden is een e2008 altijd met een 3 fasen 16A = 11kW lader uitgeleverd. Het is wel zo dat die 3 fasen lader op 1 fase wel met maximaal 32A = 7,2 kW kan laden. Dat komt omdat de lader bestaat uit 3 delen, voor iedere fase 1. Als er dan wordt gezien dat er maar 1 fase door de laadpaal wordt aangeboden dan wordt een tweede deel gebruikt om sneller te kunnen laden waardoor je dus maximaal 2* 16 = 32A kan laden op 1 fase.
Dat is dezelfde truuk die onder andere Tesla gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
InterCC schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:01:
Mijn EQC heeft een 1 fase lader.
De eerste EQC had een 7,2 kW lader die dat op 1 fase of op 2 fasen kan laden. De huidige EQC heeft een 3 fasen 11 kW lader, die lader kan op een 1 fase aansluiting ook 7,2 kW laden.

NB een laadpaal is geen lader, maar meer een veredeld stopcontact. Die heeft dus wel invloed op wat er aangeboden wordt aan de auto, maar de daadwerkelijke lader zit in je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
daemonix schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:30:
Dat is dezelfde truuk die onder andere Tesla gebruikt.
Ja, tegenwoordig zit dit in veel meer auto's gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
JeroenE schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:34:
[...]
De eerste EQC had een 7,2 kW lader die dat op 1 fase of op 2 fasen kan laden. De huidige EQC heeft een 3 fasen 11 kW lader, die lader kan op een 1 fase aansluiting ook 7,2 kW laden.
Ah, ik wist niet beter dan dat de omvormer 1-fase is, maar ook twee fasen accepteert. Ik dacht dat de laadpaal dan twee fasen combineerde om tot de 1 fase 7,2kWh te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
InterCC schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:26:
[...]

Ah, ik wist niet beter dan dat de omvormer 1-fase is, maar ook twee fasen accepteert. Ik dacht dat de laadpaal dan twee fasen combineerde om tot de 1 fase 7,2kWh te komen.
haha, jij bent echt hardleers ;) je bedoelt 7.2kW.

Daarnaast, wat er gebeurt, denk ik, is dat het eerst gelijkgericht wordt (door de onboard lader dus). Daardoor is er geen sprake meer van een fase, en dus een faseverschil, waardoor de lader het kan combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
  • Laatst online: 17-04 16:25
Dilemma bij de keuze van mijn salariswagen… specifiek voor Vlaanderen.

Ik ben verplicht een laadpaal te installeren via mijn werkgever. Gaat over een NewMotion Home Advanced. Deze komt te staan in een vrijstaande garage met een eigen elektriciteitsmeter (digitale teller) zonder andere verbruikers.

Echter in Vlaanderen geldt binnenkort een capaciteitstarief. Als je pieken boven de 2,5kW veroorzaakt betaal je per jaar ongeveer 50 euro extra per kW. Voor een alleenstaande laadpaal van 11kW of 22kW telt dat flink op… en is voor mijn eigen rekening.

NewMotion kan laadvermogen niet beperken dus ik hang af van mijn BEV om ‘traag’ te kunnen laden.

Nu moet ik kiezen voor een nieuwe installatie op monofase of 3-fase (3x25a of 3x40a). Dat laatste is veel duurder, maar wel toekomstbestendig, los van het capaciteitstarief.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

redzone schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:00:

Ik ben verplicht een laadpaal te installeren via mijn werkgever. Gaat over een NewMotion Home Advanced. Deze komt te staan in een vrijstaande garage met een eigen elektriciteitsmeter (digitale teller) zonder andere verbruikers.

Echter in Vlaanderen geldt binnenkort een capaciteitstarief. Als je pieken boven de 2,5kW veroorzaakt betaal je per jaar ongeveer 50 euro extra per kW. Voor een alleenstaande laadpaal van 11kW of 22kW telt dat flink op… en is voor mijn eigen rekening.

NewMotion kan laadvermogen niet beperken dus ik hang af van mijn BEV om ‘traag’ te kunnen laden.

Nu moet ik kiezen voor een nieuwe installatie op monofase of 3-fase (3x25a of 3x40a). Dat laatste is veel duurder, maar wel toekomstbestendig, los van het capaciteitstarief.

Iemand een idee?
Offtopic: Waarom doen ze dit? Mogelijk om net te beschermen tegen overbelasting maar het lijkt me kortzichtig. Hoe moet dat met de toename van het aantal warmtepompen en EV's?

Is die "boete" voor 2,5kW pieken per fase of pieken per aansluiting?

Waarom zou je een verzwaring overwegen als je toch juist onder de 2,5kW wilt blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@redzone kun je in je (toekomstige) auto het laadvermogen niet aanpassen? Je hebt ook contact gehad met NM klantenservice? Volgens mij moet dit ook wel in de paal in te stellen zijn. Aan de andere kant, je krijgt neem ik aan de laadkosten terug? Dan kun je deze toeslag toch ook berekenen en in de kWh prijs stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
eltron schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:18:Weet je zeker dat jouw e2008 1F is?
Volgens de specs die je bijvoorbeeld bij ev-database of autoweek kunt vinden heeft de e2008 vanaf het eerste model al 3F.
Heb jij een bijzondere versie of klopt die informatie over de specs niet?
Ja ik weet het zeker, ik ben namelijk een van de eerste in NL die privé eentje reed (mijn auto zou eigenlijk als demo auto ingezet zou worden, en is per abuis aan mij verkocht. Ze wilden de koop uitstellen, maar ik heb de auto alsnog mogen kopen).

Ik heb een e2008 GT premiere uitvoering, en die heeft een 1F boordlader. Ik kan het ook op de aansluiting zien, want de onderste twee pinnen ontbreken op de laadpoort van de auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpJ6KZtOt4UXOJ6XjVWRKkFaeLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJoka2TsLTmneKlS9HKHHHvo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Isheara op 11-01-2022 13:36 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Isheara Als je het echt heel zeker weet en je laadt op 32A terwijl je laadpaal op maximaal 25A staat afgesteld (en je hebt geen zonnepanelen die gebruik kunnen worden om sneller te laden) is dan gaat er toch iets niet goed. Je auto houdt zich niet aan de specs of je laadpaal stuurt de verkeerde waardes door aan de auto.

Een hoofdzekering zal niet gelijk springen bij overbelasting en wellicht gaat dit dus heel lang goed. Maar het is niet zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
DonJuape schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:08:
[...]

Offtopic: Waarom doen ze dit? Mogelijk om net te beschermen tegen overbelasting maar het lijkt me kortzichtig. Hoe moet dat met de toename van het aantal warmtepompen en EV's?

Is die "boete" voor 2,5kW pieken per fase of pieken per aansluiting?

Waarom zou je een verzwaring overwegen als je toch juist onder de 2,5kW wilt blijven?
Het Vlaamse elektriciteitsnetwerk is niet sterk genoeg voor alle toekomstige BEV’s aan piekvermogen. Daarom stuurt de overheid aan op een spreiding van het verbruik over de tijd.

Voor elke aansluiting kijken ze naar de maximale globale verbruikspiek per maand, vervolgens wordt een gemiddelde berekend op jaarbasis. https://www.vreg.be/nl/nieuwe-nettarieven

Als je laadpaal hoort bij een grote woning met warmtepompen of andere grootverbruikers, maakt het minder uit: bijbetalen zal je altijd. Maar voor een alleenstaande laadpaal drijft het capaciteitstarief de totaalprijs fors omhoog…

Ik overweeg een 3-fase omdat ik een volledig nieuwe aansluiting moet plaatsen (momenteel geen elektriciteit aanwezig). En wie weet, worden BEV’s in de toekomst vrijgesteld van capaciteitstarief, wie zal het zeggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
JeroenE schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:40:
@Isheara Als je het echt heel zeker weet en je laadt op 32A terwijl je laadpaal op maximaal 25A staat afgesteld (en je hebt geen zonnepanelen die gebruik kunnen worden om sneller te laden) is dan gaat er toch iets niet goed. Je auto houdt zich niet aan de specs of je laadpaal stuurt de verkeerde waardes door aan de auto.

Een hoofdzekering zal niet gelijk springen bij overbelasting en wellicht gaat dit dus heel lang goed. Maar het is niet zoals het hoort.
Het werkt en het gaat goed. Ik zal ook nog eens testen met de 3F Audi en kijken welke waarden ik dan krijg en of dat ook goed gaat. Ik kan sowieso terug naar 25A limiet, kijken wat dat voor invloed heeft. Zal deze week ff laden met 25A. Update volgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Isheara op 11-01-2022 15:04 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
Inspired schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:21:
@redzone kun je in je (toekomstige) auto het laadvermogen niet aanpassen? Je hebt ook contact gehad met NM klantenservice? Volgens mij moet dit ook wel in de paal in te stellen zijn. Aan de andere kant, je krijgt neem ik aan de laadkosten terug? Dan kun je deze toeslag toch ook berekenen en in de kWh prijs stoppen?
Mijn toekomstige auto wordt waarschijnlijk een Ioniq 5. Die beschikt over een rudimentaire instelling van het laadvermogen: “minimum”, “reduced” en “maximum”. Over welke vermogens we precies spreken, kan geen enkele Hyundai-dealer mij zeggen…
Ik dacht dat Tesla een meer fijnmazige instelling heeft.

Met NewMotion heb ik inderdaad contact gehad. Zij kunnen eenmalig het vermogen instellen op basis van de installatie. Dat wil zeggen, 1-fase 32a betekent 7,4kW of 3-fase 16a betekent 11kW. Softwarematig ondersteunen deze laadpalen geen alternatieve instellingen. Dat werd ook bevestigd door een NM-installateur. NM is dus niet klaar voor het capaciteitstarief.

Mijn werkgever betaalt een vast tarief per kW, te weinig om ook het capaciteitstarief terug te verdienen…

Ik voel mij als een beta tester 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 01:29
Is er een mooier alternatief voor de lelijke PVC buizen die richting de grond lopen vanuit de laadpaal? Ik zie hier en daar aluminium kabelgoten, maar die hebben vaak en vaste lengte en zijn officieel bedoeld voor onder de TV. Iemand tips?

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@redzone Een 3 fase aansluiting (mits steraansluiting) is een prima voorbereiding op de toekomst. Echter in België wil ook nog wel eens een 3 fase aansluiting in driehoek aanwezig zijn, effectief laad je dan minder snel op omdat 1 fase als semi nul wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
redzone schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:04:
Mijn werkgever betaalt een vast tarief per kW, te weinig om ook het capaciteitstarief terug te verdienen…
Kan je het ook niet aankaarten? Waarom zou jij privé meer moeten betalen omdat je werkgever voorziet in een laadpaal die niet afgesteld kan worden, terwijl er genoeg varianten zijn die dat wel kunnen? Of moeten mensen met een brandstofauto ook een gedeelte van de prijs van de brandstof betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
JeroenE schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:28:
[...]
Kan je het ook niet aankaarten? Waarom zou jij privé meer moeten betalen omdat je werkgever voorziet in een laadpaal die niet afgesteld kan worden, terwijl er genoeg varianten zijn die dat wel kunnen? Of moeten mensen met een brandstofauto ook een gedeelte van de prijs van de brandstof betalen?
Is een gangbare aanpak in België voor BEV’s. Verbruik wordt gemeten aan de laadpaal en vervolgens terugbetaald aan vast tarief. In de daadwerkelijke energiefacturen heeft de werkgever geen inzicht.

Goede suggestie, ik ga het intern eens navragen.

Maar waarschijnlijk gaan ze het capaciteitstarief nooit terugbetalen: wie kan bewijzen wat de verbruikspiek veroorzaakt… mijn auto… of mijn jacuzzi, warmtepomp of andere grootverbruiker.

Benzine wordt inderdaad integraal vergoed via een tankkaart. Allicht klein nadeel van BEV’s (subsidies en voordelige laadpaal compenseren een en ander).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@redzone Als die laadpaal als enige grootgebruiker op die netaansluiting zit aangesloten lijkt het mij toch redelijk evident dat het door je auto komt.

Ik snap wel dat het een nieuwe situatie is, maar dan moeten ze daar ook naar gaan kijken hoe ze dat gaan oplossen.

Als het op een andere manier gecompenseerd wordt is het natuurlijk een ander verhaal. Maar dan zou ik eerder kijken of het niet voordeliger is om via een andere laadpaal te laden. Wellicht op de straat of 1tje die je zelf aanschaft en waarbij je wel langzamer kan laden.

Een ander idee is om een een Type 2 to Schuko (zoals deze, zoek zelf even of ze niet elders goedkoper zijn) te kopen. Daar sluit je dan je grannylader weer op aan. Een lekker domme omweg, maar dan laad je wel langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton1
  • Laatst online: 28-05 11:14
redzone schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:00:

Iemand een idee?
Mede Vlaming hier. Die NewMotion moet toch ook op een 1f aansluiting kunnen? Dan is je opgenomen vermogen max 7.2kW.

Ik blijf bewust met m'n 1f 40A aansluiting en zal de (beide) laadpalen met loadbalancing hebben. (en ook jacuzzi, inductievuur etc. aanwezig).

EDIT: zag hierboven dat je al postte dat die NewMotion idd op 7.2kW kan. Realistisch gesproken zal je met het capaciteitstarief toch meerdere malen per maand zonder je wagen te laden kort bij die 7.2kW instant afgenomen vermogen komen denk ik? Kookvuur en oven aan en we zijn er al. Dus gewoon je wagen laten starten met laden wanneer je deze verbruikers niet meer aanzet. De NewMotion heeft smartsense (loadbalancing) dus er zou toch geen echt issue mogen zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Milton1 op 11-01-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
Milton1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:29:
[...]

Mede Vlaming hier. Die NewMotion moet toch ook op een 1f aansluiting kunnen? Dan is je opgenomen vermogen max 7.2kW.

Ik blijf bewust met m'n 1f 40A aansluiting en zal de (beide) laadpalen met loadbalancing hebben. (en ook jacuzzi, inductievuur etc. aanwezig).

EDIT: zag hierboven dat je al postte dat die NewMotion idd op 7.2kW kan. Realistisch gesproken zal je met het capaciteitstarief toch meerdere malen per maand zonder je wagen te laden kort bij die 7.2kW instant afgenomen vermogen komen denk ik? Kookvuur en oven aan en we zijn er al. Dus gewoon je wagen laten starten met laden wanneer je deze verbruikers niet meer aanzet. De NewMotion heeft smartsense (loadbalancing) dus er zou toch geen echt issue mogen zijn?
Klopt. Er valt zeker iets te zeggen voor een installatie met bewust gekozen lager vermogen.

Mijn situatie is nogal uniek (denk ik) omdat ik een aparte digitale meter moet plaatsen in mijn garage, die niet bij mijn huis hoort. Dus de laadpaal is de enige verbruiker. Koken enzovoort gebeurt daar niet.

De tip van @JeroenE is geniaal eenvoudig… had er nog niet aan gedacht.

Blijft vreemd dat Vlaanderen BEV’s wil aanmoedigen, behalve dan het opladen aan relatief normale snelheid. Regelgeving lijkt opgesteld op maat van gezinnen en niet van alleenstaande garages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton1
redzone schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:59:
[...]Regelgeving lijkt opgesteld op maat van gezinnen en niet van alleenstaande garages.
Zelfs dat niet; het gaat nog een "bom" worden wanneer men in Vlaanderen het capaciteitstarief in werking gaat voelen in de "portemonnee". Dit wordt m.i. een zeer kostelijk verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:30
Milton1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:04:
[...]

Zelfs dat niet; het gaat nog een "bom" worden wanneer men in Vlaanderen het capaciteitstarief in werking gaat voelen in de "portemonnee". Dit wordt m.i. een zeer kostelijk verhaal.
Daarentegen betalen jullie een schijntje voor de auto en niet zo’n belachelijk hoge bijtelling zoals in NL, hebben ook lekker bier ipv Heineken, mooie vrouwen en een goede keuken. Mag er ook eens wat tegen zitten bij jullie? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton1
D.deJong schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:09:
[...]

Daarentegen betalen jullie een schijntje voor de auto en niet zo’n belachelijk hoge bijtelling zoals in NL, hebben ook lekker bier ipv Heineken, mooie vrouwen en een goede keuken. Mag er ook eens wat tegen zitten bij jullie? ;)
Amen! _/-\o_ (edit: voor de niet BEV wagens is er nog wel een dingetje dat Bijzondere Tax op Inverkeerstelling heet... voor mijn benzineslurper is dit 10400 EUR)...

Maar ik ben akkoord met je stelling! :)

[ Voor 21% gewijzigd door Milton1 op 11-01-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ax05
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-01-2024
DonJuape schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:07:
[...]

Had iets eerder een lader nodig maar als ik nu nog zou moeten kiezen had ik, denk ik, een Easee met Equaliser gekocht. Heel makkelijke en elegante installatie en Jedlix support.
Ik ben er bijna zeker van dat ik ook voor de Easee + Equalizer + Jedlix ga.

Is er iemand die al ervaring heeft met gebruik van Jedlix i.c.m. zonnepanelen die je nu bij de instellingen kan aangeven?

GHmini, HK citation, GH hub, Xiaomi + Harmony hub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-05 09:44
Alfa159 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:08:
Is er een mooier alternatief voor de lelijke PVC buizen die richting de grond lopen vanuit de laadpaal? Ik zie hier en daar aluminium kabelgoten, maar die hebben vaak en vaste lengte en zijn officieel bedoeld voor onder de TV. Iemand tips?
Zoek eens op 'omega profiel rvs'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
Milton1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:04:
[...]

Klopt. En opvallend, niemand is er echt mee bezig want “we lossen het probleem wel op als het zich stelt”.

NewMotion geeft aan dat ze hun laadpalen niet kunnen aanpassen (voor het capaciteitstarief) met software-updates.
Installateurs hebben geen pasklare oplossing i.c.m. NM en begrijpen zelfs niet waarom ik tevreden zou zijn met trager laden.
Autodealers idem… “waarom zou je traag laden, betaal gewoon meer voor het comfort”.

Met de besparingen ga ik wel op reis ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AV1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 14:17
Goedenavond allen!

Ik heb een vraag mbt het thuisladen. Sinds afgelopen week heb ik een eigen laadpaal (NewMotion Advanced t/m 22 kw). Meterkast is omgezet naar 3-fase (3x25a) en heeft een load balancer.

Nu zie ik dat mijn laadvermogen steeds max 8 kw is. Ik had verwacht dat dit wel rond de 10 a 11 kw zou uitkomen. Is 8 kw normaal of zou het hoger moeten?

[ Voor 4% gewijzigd door AV1989 op 11-01-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

AV1989 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:51:
Goedenavond allen!

Ik heb een vraag mbt het thuisladen. Sinds afgelopen week heb ik een eigen laadpaal (NewMotion Advanced t/m 22 kw). Meterkast is omgezet naar 3-fase (3x25a) en heeft een load balancer.

Nu zie ik dat mijn laadvermogen steeds max 8 kw is. Ik had verwacht dat dit wel rond de 10 a 11 kw zou uitkomen. Is 8 kw normaal of zou het hoger moeten?
Als je auto niet bijna vol zit en je niet belachelijk veel gebruikers aan hebt staan dan zou het inderdaad 10 a 11kW moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:19
DonJuape schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:24:
[...]

Ik weet vrij zeker dat je ook een "normale" Type A aardlekschakelaar (los of gecombineerd in een aardlekautomaat) nodig hebt. Misschien kan iemand als @Makrolon dat bevestigen.
Ala die er niet in zit idd wel.

En als hij er wel in zit om de kabel te beschermen. Als je hem weg laat zal je.moeten meten of de aard weerstand laag genoeg is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:49
Nou, ik ga eens kijken hoe blij mn vakantiehuisje (waar ik tot april zit) is met het dagelijks laden van mn ZOE. Heb de grannycharger nu op 12A staan, morgen overdag maar eens een paar uur 14A proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
Basekid schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:13:
Nou, ik ga eens kijken hoe blij mn vakantiehuisje (waar ik tot april zit) is met het dagelijks laden van mn ZOE. Heb de grannycharger nu op 12A staan, morgen overdag maar eens een paar uur 14A proberen.
Op een aparte groep ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AV1989
DonJuape schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:03:
[...]

Als je auto niet bijna vol zit en je niet belachelijk veel gebruikers aan hebt staan dan zou het inderdaad 10 a 11kW moeten zijn.
Wat is volgens jou niet bijna vol? Wanneer zou de laadsnelheid af moeten nemen? Ik heb nog nooit 10 - 11 kw gehaald dus misschien maar eens de installateur bellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:49
Geen idee, het huisje heeft 4 groepen. Heb de charger nu bij een (4x)stopcontact gedaan waar ook de CV ketel aanhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:06
AV1989 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:29:
[...]

Wat is volgens jou niet bijna vol? Wanneer zou de laadsnelheid af moeten nemen? Ik heb nog nooit 10 - 11 kw gehaald dus misschien maar eens de installateur bellen..
Dat is een beetje afhankelijk van de auto, maar ook de accu temperatuur. Mijn Kona begint bij 90% al zachtjes het vermogen terug te schroeven.

Maar waar zie jij het laadvermogen, op de auto of op de laadpaal?

Wat zie je op de laadpaal? Mijn SmartEVSE geeft tijdens het laden het beschikbare amperage (6-16A in mijn geval) aan, wat de auto er dan vervolgens mee doet is een 2e.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
AV1989 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:29:
[...]

NewMotion kan (vanop afstand) het laadvermogen aanpassen aan jouw installatie. In dit geval 3-fase 3x25a, dan wordt 11kW gekozen. Dat is een soort eenmalige instelling van de laadpaal. Misschien staat de instelling nog op 7,4kW wat de standaard is voor monofase?

Ik zou het inderdaad aan de installateur vragen.

Bron: Al veel gesprekken gehad met NM-klantendienst en installateurs :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AV1989
maarten_NL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:37:
[...]

Dat is een beetje afhankelijk van de auto, maar ook de accu temperatuur. Mijn Kona begint bij 90% al zachtjes het vermogen terug te schroeven.

Maar waar zie jij het laadvermogen, op de auto of op de laadpaal?

Wat zie je op de laadpaal? Mijn SmartEVSE geeft tijdens het laden het beschikbare amperage (6-16A in mijn geval) aan, wat de auto er dan vervolgens mee doet is een 2e.
Laadvermogen zie ik op de app (Skoda Enyaq). Op de laadpaal zelf (my.newmotion.com) zie ik geen snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AV1989
redzone schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:28:
[...]

NewMotion kan (vanop afstand) het laadvermogen aanpassen aan jouw installatie. In dit geval 3-fase 3x25a, dan wordt 11kW gekozen. Dat is een soort eenmalige instelling van de laadpaal. Misschien staat de instelling nog op 7,4kW wat de standaard is voor monofase?

Ik zou het inderdaad aan de installateur vragen.

Bron: Al veel gesprekken gehad met NM-klantendienst en installateurs :) .
Als ik ga naar chargeportal.newmotion.com/test, dan zie ik daar 11 kw staan, dus dat lijkt mij goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
AV1989 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:47:
[...]

Als ik ga naar chargeportal.newmotion.com/test, dan zie ik daar 11 kw staan, dus dat lijkt mij goed?
Dat lijkt me prima! Daar zal het dus niet aan liggen.

Zijn er nog veel andere verbruikers?
De installateur weet vast wel meer hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

redzone schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:20:
[...]

Dat lijkt me prima! Daar zal het dus niet aan liggen.

Zijn er nog veel andere verbruikers?
De installateur weet vast wel meer hierover.
Die 8kW laadvermogen is ongeveer 11A per fase. Dan is er dus (op de 3x25A aansluiting) nog 14A per fase over voor andere verbruikers. Dat is 3,2kW. Lijkt mij sterk en zeker niet continu.
Staat LB wel op 25A? Geen idee hoe je dat bij NM instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AV1989
DonJuape schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:35:
[...]

Die 8kW laadvermogen is ongeveer 11A per fase. Dan is er dus (op de 3x25A aansluiting) nog 14A per fase over voor andere verbruikers. Dat is 3,2kW. Lijkt mij sterk en zeker niet continu.
Staat LB wel op 25A? Geen idee hoe je dat bij NM instelt.
Ik heb weinig andere verbruikers. Geen idee of LB op 25A staat en hoe je dat instelt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Ik quote mezelf even als antwoord uit een ander topic over het aansluiten van de EASEE Home
StraightOn.NL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:19:
[...]
Na wijs beraad met mijn zeer ervaren installateur:
- Ja er moet een echte aardlek of aardlekautomaat tussen de EASEE en de Hoofdzekering van het TypeA C-kar.
- De DC beveiliging TypeB aardlek van de laadpaal zelf is prima, geen extra TypeB nodig in de groepenkast (zoals verwacht).
- Je moet een harde onderbreking hebben tussen Laadpaal en groepenkast, dus een werkonderbreker/schakelaar (of stopcontact) is verplicht.
- Voor <10M is 2.5mm2 prima op 20A, dikker heeft praktisch geen nut. Zeker niet als je een load balancer gebruikt. Ik ga toch voor 4mm2 want dat heb ik nog liggen en dan heb ik wat overhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

StraightOn.NL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:01:
Ik quote mezelf even als antwoord uit een ander topic over het aansluiten van de EASEE Home

[...]
Die harde onderbreking kan ook in de vorm van een ook benodigde aardlekautomaat neem ik aan (of zekeringsautomaat plus losse Type A aardlek)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Ik ga zonnepanelen op het dak van onze woning laten plaatsen en ik ben benieuwd of jullie fiscale tips hiervoor hebben. Ik heb dit ook aan mijn boekhouder gevraagd, maar misschien hebben sommigen hier nog betere ideeen.

Eerst even een situatie schets:

• Mijn elektra verbruik is 7.000 kWh per jaar. Hiervan is de helft door mijn zakelijke auto (3.500 kWh dus)
• De zonnepanalen gaan in totaal ronde 7.000 Kwh leveren
• Ik zorg voor KWH-meters om alles netjes te kunnen meten.
• Uiteraard is het verbruik niet altijd direct en gaat het soms via salderen (overdag lever ik stroom terug aan het net, s; avonds neem ik het af voor het opladen).
• Mijn energiecontract staat nu op mijn privé naam, dus niet op de BV.
• Ik heb een BV

Wat is het handigste om te doen? Ik las ergens dat dit twee mogelijke oplossingen zijn:

Optie 1:
• Zonnepanalen op BV zetten. Zowel BTW als KIA terug-/aanvragen.
• Kwh’s die geleverd worden de auto zijn zakelijk, daarvoor dus niets afrekenen met privé.
• De Kwh’s die geleverd worden aan privé, moet ik naar privé factureren. Tarief mag iets lager zijn dan die van de leverancier en met BTW.

Optie 2:
• Zonnepanelen op prive en BTW- terugvragen.
• Kwh’s die geleverd worden aan de auto zijn zakelijk, daarvoor moet de BV mij persoonlijk betalen. (hoe factureer ik dit vanuit privé? Met BTW?). Tarief mag hoger zijn dan die van de leverancier.
• De Kwh’s die geleverd worden aan privé hoef ik niks mee te doen.

Welke optie is verstandiger om te kiezen? Of zijn er nog betere opties?

PS: Ik heb de zoek-optie gebruikt en vraag komt vaker langs. Ik heb het hier alleen gedetailleerder bescheven als scenario.

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa159 op 12-01-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Alfa159 Ik zou je zonnepanelen persoonlijk houden. Als je dat zakelijk doet moet je over de opbrengst van je panelen ook BTW aangifte (blijven) doen. Persoonlijk kan je in de KOR stappen waardoor je geen BTW aangifte meer hoeft te doen.

Als je het goedkoop wil doen stuur je iedere periode (kwartaal/maand/jaar/verzin iets) een rekening aan je BV voor de afgenomen kWh. Je hoeft geen BTW te berekenen (kan je als consument niet doen, bovendien zit je in de KOR).
Als je iets meer wil uitgeven dan neem je een laadpaal met een backoffice abonnement. Je moet dan met een laadpas het laden starten en eindigen. De BV krijgt een rekening van de laadpasprovider voor de afgenomen kWh's. De backofficeprovider betaalt dat dan weer aan jou persoonlijk. Je betaalt dan natuurlijk wel maandelijks kosten voor die backoffice (persoonlijk) en voor de laadpas (BV).

Tip: knal je dak gelijk zo veel mogelijk vol met panelen. Dat scheelt gedoe met BTW terugvragen als je over een paar jaar je set wil uitbreiden. Bovendien heb je dan maar 1 keer installatiekosten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
JeroenE schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:21:
@Alfa159 Ik zou je zonnepanelen persoonlijk houden. Als je dat zakelijk doet moet je over de opbrengst van je panelen ook BTW aangifte (blijven) doen. Persoonlijk kan je in de KOR stappen waardoor je geen BTW aangifte meer hoeft te doen.

Als je het goedkoop wil doen stuur je iedere periode (kwartaal/maand/jaar/verzin iets) een rekening aan je BV voor de afgenomen kWh. Je hoeft geen BTW te berekenen (kan je als consument niet doen, bovendien zit je in de KOR).
Als je iets meer wil uitgeven dan neem je een laadpaal met een backoffice abonnement. Je moet dan met een laadpas het laden starten en eindigen. De BV krijgt een rekening van de laadpasprovider voor de afgenomen kWh's. De backofficeprovider betaalt dat dan weer aan jou persoonlijk. Je betaalt dan natuurlijk wel maandelijks kosten voor die backoffice (persoonlijk) en voor de laadpas (BV).

Tip: knal je dak gelijk zo veel mogelijk vol met panelen. Dat scheelt gedoe met BTW terugvragen als je over een paar jaar je set wil uitbreiden. Bovendien heb je dan maar 1 keer installatiekosten etc.
Thanks! Dat volknallen gaat lukken. Ik ben zover gegaan dat er drie offertes zijn door de leverancier, 16,17 en 18 stuks. Het doel was om de 18 (400wp) als eerste te proberen. Dat lijkt te lukken. 👊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Alfa159 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:55:
[...]

Thanks! Dat volknallen gaat lukken. Ik ben zover gegaan dat er drie offertes zijn door de leverancier, 16,17 en 18 stuks. Het doel was om de 18 (400wp) als eerste te proberen. Dat lijkt te lukken. 👊
Offtopic maar ik zou panelen nemen met zo'n optimizer ding per paneel. Dan wordt je niet beperkt door het minst genererende paneel in je string (bijvoorbeeld door ongunstige ligging, schaduw van een boom of schoorsteen etc.). Ook bijplaatsen is veel makkelijker maar ik zou je dak inderdaad direct vol leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 12-01-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
DonJuape schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Die harde onderbreking kan ook in de vorm van een ook benodigde aardlekautomaat neem ik aan (of zekeringsautomaat plus losse Type A aardlek)?
Ja en Nee; Salden Elektro (Holtum, tip!) wist het mij goed uit te leggen en ook even te verwijzen naar de NEN1010 normermering: https://www.werkenmetnen1...-omvormer-pv-installaties

Een zekeringsautomaat in de groepenkast is dus ook een vorm van scheidende onderbrekening en daarmee toegestaan als...en een TypeA heb je dus nodig voor de aardlek, daarmee is dus een aardlekautomaat TypeA automatisch het meest logisch en ook toegestaan.

Maar, gezien de groepenkast "uit het zicht is" ten aanzien van de installatie wordt het wel weer aanbevolen om aan de AC kant van de omvormer (laadpaal) dicht bij de laadpaal een werkschakelaar te plaatsen.

Het is wellicht een beetje dubbelop, maar voor €15 vind ik het eigenlijk ook wel praktisch zeker in mijn geval, dat wil zeggen dat ik bij de keldertrap beganegrond fijn een werkschakelaar zet waarmee ik de boel aan de buitenkant kan uitzetten. Hoef ik verder niet (meer) in de meterkast te kijken.
Pagina: 1 ... 112 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen