Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 121 Laatste
Acties:
  • 841.869 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

StraightOn.NL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Ja en Nee; Salden Elektro (Holtum, tip!) wist het mij goed uit te leggen en ook even te verwijzen naar de NEN1010 normermering: https://www.werkenmetnen1...-omvormer-pv-installaties

Een zekeringsautomaat in de groepenkast is dus ook een vorm van scheidende onderbrekening en daarmee toegestaan als...en een TypeA heb je dus nodig voor de aardlek, daarmee is dus een aardlekautomaat TypeA automatisch het meest logisch en ook toegestaan.

Maar, gezien de groepenkast "uit het zicht is" ten aanzien van de installatie wordt het wel weer aanbevolen om aan de AC kant van de omvormer (laadpaal) dicht bij de laadpaal een werkschakelaar te plaatsen.

Het is wellicht een beetje dubbelop, maar voor €15 vind ik het eigenlijk ook wel praktisch zeker in mijn geval, dat wil zeggen dat ik bij de keldertrap beganegrond fijn een werkschakelaar zet waarmee ik de boel aan de buitenkant kan uitzetten. Hoef ik verder niet (meer) in de meterkast te kijken.
Duidelijk. Bij mij ziet het er zo uit en aan de andere kant van de muur zit de laadpaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHMz0Jker99pL5D_uWPyWGIg0Hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZT5Tc2g0RyTUzC0o2gqBT7X6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-1ClOfgVriRdZRHylqlP1kNE6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnrH7GTbJMsIVSgufH66Qtxg.jpg?f=fotoalbum_large

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@StraightOn.NL Je verwijst naar een artikel over een PV omvormer, ik zie niet in wat dat te maken heeft met een laadpaal. Afgezien daarvan staat in dat artikel dat het dus niet verplicht is, maar dat ze het wel aanraden. Als ik het goed begrijp is dat voornamelijk zodat de installateur die iets komt vervangen en vergeten is de groep uit te zetten niet naar de meterkast hoeft te lopen.

Ik zou het zelf overbodig vinden en juist onhandiger. Als je laadpaal het nu niet doet moet je op 2 plekken kijken ipv 1 plek.

Het is natuurlijk wat anders als jij graag handmatig de laadpaal iedere dag aan en uit wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 10:20
JeroenE schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:33:
@StraightOn.NL Je verwijst naar een artikel over een PV omvormer, ik zie niet in wat dat te maken heeft met een laadpaal. Afgezien daarvan staat in dat artikel dat het dus niet verplicht is, maar dat ze het wel aanraden. Als ik het goed begrijp is dat voornamelijk zodat de installateur die iets komt vervangen en vergeten is de groep uit te zetten niet naar de meterkast hoeft te lopen.

Ik zou het zelf overbodig vinden en juist onhandiger. Als je laadpaal het nu niet doet moet je op 2 plekken kijken ipv 1 plek.

Het is natuurlijk wat anders als jij graag handmatig de laadpaal iedere dag aan en uit wil zetten.
Als je goed leest klopt het precies wat ik zeg. Het gaat over elke "installatie", daarbij is je auto toevallig ook nog een omvormer dus in die zin ook nog vergelijkbaar. Maar Omvormer is een maar een voorbeeld van een "installatie".

Ik heb nu net nog even met een elektro engineur op kantoor gecheckt en zegt ook dat dit voor industriele toepassingen gewoon de standaard is. Altijd een werkonderbreker ertussen (dubbel genaaid houd beter :) ), vandaar ook het advies in NEN.

Anyways, zoals ik zelf ook al zei is het dus "dubbelop" en alleen "aanbevolen" en daarbij voor mij toevallig ook nog handig :)

Ik denk dat de implementatie van DonJuepe perfect is, en zo zou ik het, met de wetenschap van nu, zelf ook doen in die situatie (maar met een EASEE ipv een Zappi).

Ik zie het zo: Ik vind het toch goed om even met een installateur te checken die ervaring heeft en mijn situatie begrijpt en mij daarover kan adviseren. Ik ben slechts iemand die de regels leest en het wil begrijpen wat er dient te gebeuren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
StraightOn.NL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:56:
Als je goed leest klopt het precies wat ik zeg. Het gaat over elke "installatie", daarbij is je auto toevallig ook nog een omvormer dus in die zin ook nog vergelijkbaar. Maar Omvormer is een maar een voorbeeld van een "installatie".
Ik lees vast verkeerd, maar wat jij zegt lees ik nergens.

Het eerste stukje gaat over "elektrisch aangedreven machines". Een laadpaal is dat niet, dat is gewoon een veredeld stopcontact.

Ik zou een EV die staat te laden ook niet zien als een elektrisch aangedreven machine, net zo min als je laptop een elektrisch aangedreven machine is.

Bovendien is de "lastscheiding" bij een EV super simpel: trek de laadkabel er uit.

Het laatste stuk (onder "terug naar de vraag") spreekt specifiek over (PV) omvormers en niet over "installaties".
Ik heb nu net nog even met een elektro engineur op kantoor gecheckt en zegt ook dat dit voor industriele toepassingen gewoon de standaard is. Altijd een werkonderbreker ertussen (dubbel genaaid houd beter :) ), vandaar ook het advies in NEN.
Tuurlijk, maar dit is geen industriële toepassing. In een fabriek zal er ongetwijfeld regelmatig onderhoud aan de machines nodig zijn. Natuurlijk is het dan hartstikke praktisch als er naast de machine een lastscheider zit.

Maar dat is toch een hele andere situatie dan een laadpaal thuis? Hoe vaak denk jij onderhoud te gaan doen aan je laadpaal? Of überhaupt aan je PV-omvormer wat dat betreft? Er zullen vast wel eens mensen die er aan willen of moeten sleutelen, maar het is geen apparaat wat jaarlijks onderhoud nodig heeft ofzoiets.
Anyways, zoals ik zelf ook al zei is het dus "dubbelop" en alleen "aanbevolen" en daarbij voor mij toevallig ook nog handig :)
Nee, in StraightOn.NL in "Het grote "thuis laden van je EV" topic." zeg je niet dat het aanbevolen is maar dat het verplicht is om dit te hebben tussen de groepenkast en de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 10:20
JeroenE schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:32:
[...]
Ik lees vast verkeerd, maar wat jij zegt lees ik nergens.

Het eerste stukje gaat over "elektrisch aangedreven machines". Een laadpaal is dat niet, dat is gewoon een veredeld stopcontact.

Ik zou een EV die staat te laden ook niet zien als een elektrisch aangedreven machine, net zo min als je laptop een elektrisch aangedreven machine is.

Bovendien is de "lastscheiding" bij een EV super simpel: trek de laadkabel er uit.

Het laatste stuk (onder "terug naar de vraag") spreekt specifiek over (PV) omvormers en niet over "installaties".

[...]
Tuurlijk, maar dit is geen industriële toepassing. In een fabriek zal er ongetwijfeld regelmatig onderhoud aan de machines nodig zijn. Natuurlijk is het dan hartstikke praktisch als er naast de machine een lastscheider zit.

Maar dat is toch een hele andere situatie dan een laadpaal thuis? Hoe vaak denk jij onderhoud te gaan doen aan je laadpaal? Of überhaupt aan je PV-omvormer wat dat betreft? Er zullen vast wel eens mensen die er aan willen of moeten sleutelen, maar het is geen apparaat wat jaarlijks onderhoud nodig heeft ofzoiets.

[...]
Nee, in StraightOn.NL in "Het grote "thuis laden van je EV" topic." zeg je niet dat het aanbevolen is maar dat het verplicht is om dit te hebben tussen de groepenkast en de laadpaal.
Je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 09:24
Even op deze opmerking terug te komen. De auto is een 'gestekkerd apparaat', dus is geen vast onderdeel van de installatie. Daarmee valt deze niet binnen de NEN1010.
Zoals #JeroenE ook al vermeld, het is eigenlijk gewoon een veredeld stopcontact.

Edit:
Met wel de uitzondering dat er wel een type B aardlek ergens tussen de auto en de voeding moet zijn. Anders is er kans dat de type A aardlek in dezelfde lijn niet meer goed werkt.
Het is nog even wachten denk totdat de EV laadpaal in de NEN1010 opgenomen wordt.

Daarlangs valt een niet gestekkerde omvormer van zonnepanelen WEL onder de NEN 1010. Dus daarbij belangrijk dat het frame juist geaard is volgens de norm. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door cruysen op 12-01-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:51
Ik ben vandaag eindelijk gebeld voor mijn thuispaal. Gaat via Eneco, maar had volgens mij een of ander bedrijf aan de lijn dat voor hun werkt.

Ik vond het wel opvallend dat ze een graver hadden ingepland, aangezien ik had aangegeven dat er niet gegraven hoeft te worden. De paal komt aan de buitenmuur en aan de andere kan van de muur zit mijn trapkast. Ik had verwacht (en voorgesteld) dat ze via meterkast/kruipruimte naar mijn trapkast zouden gaan en vanuit daar naar buiten.

Als ze toch moeten graven hoop ik dat ze dat wel beetje netjes regelen, want heb split met grindplaten eronder. Maar het is hun werk natuurlijk.

De dame ging het in ieder geval inplannen en informeren of die graver nou wel of niet nodig was.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:42

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

VidaR-9 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:55:
Ik ben vandaag eindelijk gebeld voor mijn thuispaal. Gaat via Eneco, maar had volgens mij een of ander bedrijf aan de lijn dat voor hun werkt.

Ik vond het wel opvallend dat ze een graver hadden ingepland, aangezien ik had aangegeven dat er niet gegraven hoeft te worden. De paal komt aan de buitenmuur en aan de andere kan van de muur zit mijn trapkast. Ik had verwacht (en voorgesteld) dat ze via meterkast/kruipruimte naar mijn trapkast zouden gaan en vanuit daar naar buiten.

Als ze toch moeten graven hoop ik dat ze dat wel beetje netjes regelen, want heb split met grindplaten eronder. Maar het is hun werk natuurlijk.

De dame ging het in ieder geval inplannen en informeren of die graver nou wel of niet nodig was.
Volgens mij heb ik het al eens eerder gepost; het plaatsen van laadpalen (al dan niet via Eneco/BAM-als-contractor) is standaard werk. Ws. gaan ze dus gewoon:

code:
1
Meterkast -> Kruipruimte -> fundering -> stukje graven waar nodig -> kabel omhoog -> laadpaal

Want dat doen we altijd zo :+ . Ik zou dus even goed op de bal blijven zitten als ik jou was. Ik vermoed dat ze dus via de fundering (onder de plaats van de paal zelf) alsnog een kabel omhoog gaan plaatsen bij jou, in plaats van direct door de muur heen.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-06 12:10
Hallo,

Ik krijg in April m'n Alfen single pro line laadpaal geplaatst. Dat gaat via de leasemij en de stroom wordt verrekend met m'n werkgever. Op dit moment heb ik een Travelcard laaddruppel om aan de straat te laden.

Wat ik me afvraag is of ik die travelcard tag straks ook aan de Alfen kan koppelen of dat ik er een druppel bij krijg om thuis te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@LastSamurai Normaal gesproken gaat dat via dezelfde laadpas/druppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-06 15:50

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

janbus schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:30:
Als ik zou kiezen voor een elektrische wagen, dan komt Bluecorner een Curved Pro Cable installeren op kosten van de werkgever. Is dat goed gerief?

https://www.gpceurope.com...ofessional-wallbox-cable/

Lijkt op het eerste zicht klaar voor intelligent laden om pieken te vermijden (om hoger capaciteitstarief in Vlaanderen te vermijden).

Los daarvan moet ik beslissen of ik bij de wagen ook een laadkabel voor een standaard stopcontact mee als optie bestel. Dat zou me netto 135 euro kosten (kost het dubbel). Wat denken jullie?
Heb je al een Curved van BlueCorner?
Binnenkort ga ik er ook een krijgen, en ik vroeg me af hoe dat ie bevalt.

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-06 08:24
Alfa159 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:10:
Ik ga zonnepanelen op het dak van onze woning laten plaatsen en ik ben benieuwd of jullie fiscale tips hiervoor hebben. Ik heb dit ook aan mijn boekhouder gevraagd, maar misschien hebben sommigen hier nog betere ideeen.

Eerst even een situatie schets:

• Mijn elektra verbruik is 7.000 kWh per jaar. Hiervan is de helft door mijn zakelijke auto (3.500 kWh dus)
• De zonnepanalen gaan in totaal ronde 7.000 Kwh leveren
• Ik zorg voor KWH-meters om alles netjes te kunnen meten.
• Uiteraard is het verbruik niet altijd direct en gaat het soms via salderen (overdag lever ik stroom terug aan het net, s; avonds neem ik het af voor het opladen).
• Mijn energiecontract staat nu op mijn privé naam, dus niet op de BV.
• Ik heb een BV

Wat is het handigste om te doen? Ik las ergens dat dit twee mogelijke oplossingen zijn:

Optie 1:
• Zonnepanalen op BV zetten. Zowel BTW als KIA terug-/aanvragen.
• Kwh’s die geleverd worden de auto zijn zakelijk, daarvoor dus niets afrekenen met privé.
• De Kwh’s die geleverd worden aan privé, moet ik naar privé factureren. Tarief mag iets lager zijn dan die van de leverancier en met BTW.

Optie 2:
• Zonnepanelen op prive en BTW- terugvragen.
• Kwh’s die geleverd worden aan de auto zijn zakelijk, daarvoor moet de BV mij persoonlijk betalen. (hoe factureer ik dit vanuit privé? Met BTW?). Tarief mag hoger zijn dan die van de leverancier.
• De Kwh’s die geleverd worden aan privé hoef ik niks mee te doen.

Welke optie is verstandiger om te kiezen? Of zijn er nog betere opties?

PS: Ik heb de zoek-optie gebruikt en vraag komt vaker langs. Ik heb het hier alleen gedetailleerder bescheven als scenario.
Het belang van de laadkosten thuis is niet zo groot, en een paar honderd euro btw dat is het.
Ook omwille van eenvoud zou ik de panelen prive houden. Op de bv is fiscaal gedoe, onderdeel van eigen woning of niet en zo.
Prive is vind ik verdedigbaar de kosten van de zakelijke auto thuis laden(incl. btw) in mindering te brengen op de bijtelling.

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31

timovd

Voorsprong door techniek

Voor een vriend van mij met een B&B zijn we op zoek naar een laadpaal.
Voorwaarden:
Pasjes;
backoffice voor verrekening;
Load balancing (hoofdaansluiting is 3x25A, wel veel zonnepanelen geïnstalleerd);
Socket (geen losse kabel).

Nice to have:
DC-foutdetectie (om eenvoudig op een type A ALAMAT te installeren).

We hebben een Alfen single op het oog. Heeft iemand daar ervaring mee? Voor load balancing moet er een extra kastje van ca €60,- worden aangeschaft voor op de P1-poort van de meter (is een recente DSMR5). Zijn er nog extra kosten naar de backoffice? Is load balancing verder kosteloos zonder abonnement?

(Dank @RonJ voor de uitgebreide informatie)

[ Voor 3% gewijzigd door timovd op 14-01-2022 11:41 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

timovd schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:40:
Nice to have:
Een Type B ALS voor de DC-foutdectie is best prijzig. Gelukkig hebben de meeste palen hem intern.

[ Voor 25% gewijzigd door DonJuape op 14-01-2022 11:54 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

DonJuape schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:46:
[...]

DC-foutdetectie = Type B aardlek! Deze bestaan niet in een ALAMAT combinatie (=Type A aardlek plus zekeringsautomaat).
Klopt toch wat ik zeg?
Als er DC-foutdetectie in de paal zit, heb je geen type B ALS nodig in de groepenkast.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

timovd schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:50:
[...]

Klopt toch wat ik zeg?
Als er DC-foutdetectie in de paal zit, heb je geen type B ALS nodig in de groepenkast.
Klopt helemaal, sorry. Ik las "Anders eenvoudig als Type A Alamat te installeren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 17:23

Peetman

Tjah....

timovd schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:40:
Voor een vriend van mij met een B&B zijn we op zoek naar een laadpaal.
Voorwaarden:
Pasjes;
backoffice voor verrekening;
Load balancing (hoofdaansluiting is 3x25A, wel veel zonnepanelen geïnstalleerd);
Socket (geen losse kabel).

Nice to have:

We hebben een Alfen single op het oog. Heeft iemand daar ervaring mee? Voor load balancing moet er een extra kastje van ca €60,- worden aangeschaft voor op de P1-poort van de meter (is een recente DSMR5). Zijn er nog extra kosten naar de backoffice? Is load balancing verder kosteloos zonder abonnement?

(Dank @RonJ voor de uitgebreide informatie)
Je kan ook de Easee Home overwegen. Die heeft al deze eigenschappen ook i.c.m. de Equalizer. De Alfen ziet er wel iets meer hufterproof uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Reactie op een oude post...
Is dit voldoende? Er is dus geen softwarematige activatie nodig van >200?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:42

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

timovd schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Reactie op een oude post...
Is dit voldoende? Er is dus geen softwarematige activatie nodig van >200?
Volgens mij heb je altijd de licentie nodig van Alfen om DLB te activeren.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43
VidaR-9 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:55:

Precies ook de situatie bij mij thuis. Gisteren is mijn laadpaal geplaatst en de monteur wilde ook de kruipruimte in boren en een kabel langs de muur omhoog trekken. het is echter mijn huis en ik heb gezegd dat ik een gat door de muur naar de kast wilde. Ik had e.e.a. al uitgemeten want het was wel krap. Vlak langs de muur lopen diverse leidingen van verwarming, electra en afvoer. Dus eerst met een dunne boor voorzichtig voorboren en daarna de 30mm dikke jongen erin. Is perfect uitgekomen!

Enkele jaren geleden ook al eens iets soortgelijks gehad met de aanleg van glasvezel. Wilde ze de aansluiting in de meterkast plaatsen, maar ik wilde deze ook in (dezelfde) trapkast. Eerst wat gesputter, maar het is toch zo uitgevoerd.

[ Voor 8% gewijzigd door coinman63 op 14-01-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterman53
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-02 14:35
coinman63 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Precies ook de situatie bij mij thuis. Gisteren is mijn laadpaal geplaatst en de monteur wilde ook de kruipruimte in boren en een kabel langs de muur omhoog trekken. het is echter mijn huis en ik heb gezegd dat ik een gat door de muur naar de kast wilde. Ik had e.e.a. al uitgemeten want het was wel krap. Vlak langs de muur lopen diverse leidingen van verwarming, electra en afvoer. Dus eerst met een dunne boor voorzichtig voorboren en daarna de 30mm dikke jongen erin. Is perfect uitgekomen!

Enkele jaren geleden ook al eens iets soortgelijks gehad met de aanleg van glasvezel. Wilde ze de aansluiting in de meterkast plaatsen, maar ik wilde deze ook in (dezelfde) trapkast. Eerst wat gesputter, maar het is toch zo uitgevoerd.
Snap niet waarom al die monteurs altijd de kruipruimte in willen…. Je moet echt zelf eerst goed kijken naar beste en mooiste oplossing voor je eigen situatie en daaraan vasthouden. Toch veel mooier als zo’n kabel weggewerkt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 23:05
Toch maar een 16A update van de poor man's laadpaal. Niet alleen om sneller te laden maar ook om sneller voor te verwarmen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuO10yrqCzEQipo2z3nMtOw8d5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42SGYcguQrs4H1m0yXxRXieH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-s_f4ZM6PfjRmsA-HT4J1UpGA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xA08J6ohhCpBZ6ZjYUvOvQWK.jpg?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:24
Door de gevel zal wel meer risico op beschadigingen van aanleg geven. Tevens weet je niet wat er in de spouw zit, in mijn geval huis van rond 1980 met ethernitboard. (Asbest)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]

Ja precies. Hier lopen ook nog eens geen leidingen in die buitenmuur, dus hij kan er rustig op los boren.

Enige waar ik wel over twijfel is dat de laadpaal dan redelijk achter op mijn oprit komt, dus ik waarschijnlijk maar 1 auto kan laden. Terwijl als ik hem iets meer naar voren last plaatsen ik 2 auto’s zonder verplaatsen kan laden (maar dan kan hij dus niet via de trapkast en heb ik een leiding buiten omhoog lopen.

Denk dat ik voor de eerste oplossing ga. Esthetisch het mooiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Erwin_83 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:48:
Door de gevel zal wel meer risico op beschadigingen van aanleg geven. Tevens weet je niet wat er in de spouw zit, in mijn geval huis van rond 1980 met ethernitboard. (Asbest)
Maar die beschadiging zit achter mijn laadpaal dan toch, zie je toch niet. Bij m’n vriendin hangt t ook zo. Laadpaal hangt daar direct achter de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
VidaR-9 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:52:
[...]

Maar die beschadiging zit achter mijn laadpaal dan toch, zie je toch niet. Bij m’n vriendin hangt t ook zo. Laadpaal hangt daar direct achter de meterkast.
Vast slechte ervaringen met mensen die er niet zo over denken. Of wat als je verhuisd en de wallbox gaat van de muur.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
MisteRMeesteR schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:58:
[...]

Volgens mij heb ik het al eens eerder gepost; het plaatsen van laadpalen (al dan niet via Eneco/BAM-als-contractor) is standaard werk. Ws. gaan ze dus gewoon:

code:
1
Meterkast -> Kruipruimte -> fundering -> stukje graven waar nodig -> kabel omhoog -> laadpaal

Want dat doen we altijd zo :+ . Ik zou dus even goed op de bal blijven zitten als ik jou was. Ik vermoed dat ze dus via de fundering (onder de plaats van de paal zelf) alsnog een kabel omhoog gaan plaatsen bij jou, in plaats van direct door de muur heen.
Bij mijn buren is de laadpaal ook zo geplaatst maar dan zonder graafwerk. Daar hebben ze gewoon door de muur naar de kruipruimte geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Erwin_83 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Vast slechte ervaringen met mensen die er niet zo over denken. Of wat als je verhuisd en de wallbox gaat van de muur.
Ja dat is wel een valide punt. Want grote kans dat ik binnen nu en jaar weg ben en weet nog niet wat ik met die paal doe dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

VidaR-9 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Ja dat is wel een valide punt. Want grote kans dat ik binnen nu en jaar weg ben en weet nog niet wat ik met die paal doe dan.
En dan? Dan smeer en PUR je dat gat toch dicht? Ik neem aan dat de verkoop van een huis er niet op stuk zal lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingachille
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-11-2024
Een bijzonder moeizaam traject langs mijn kant. Volgende week vrijdag wordt mijn iX3 geleverd en ik heb nog steeds geen laadinfrastructuur. Iedereen houdt me aan het lijntje met leverproblemen, chiptekorten en drukke agenda's. Uiteraard allemaal reële problemen, maar ik krijg de indruk dat ze dat als héél eenvoudig excuus beginnen gebruiken.

Ik wil persé een witte lader, die er beetje modern uitziet én zonder vaste kabel. We hebben een moderne, witte bouw; dus dat lijkt me als enige mooi aan te sluiten op de woning. Ik kwam al snel bij Easee uit. Een witte cover was "nog nooit gevraagd bij hen", bij de vraag naar een loadbalancer hoorde ze het ook in Keulen donderen...

Ik heb ook een eenmanszaak, dus alles zou mooi aan de vennootschap gefactureerd moeten worden. De 200% regel (België) laat ik vriendelijk passeren o.w.v. de publieke voorwaarde en het licentie-gebaseerde OCP platform. Dus netjes 100% inbrengen is meer dan voldoende.

Mijn vraag, hebben jullie (Belgische) ervaringen met:
- de 200% regel (of een eventueel creatieve invulling hiervan ;-) )
- de loadbalancer i.f.v. de nieuwe "piekbelasting"
- Easee in het algemeen (ik heb de indruk dat dit voornamelijk de Nederlandse markt is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

kingachille schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:46:
Een bijzonder moeizaam traject langs mijn kant. Volgende week vrijdag wordt mijn iX3 geleverd en ik heb nog steeds geen laadinfrastructuur. Iedereen houdt me aan het lijntje met leverproblemen, chiptekorten en drukke agenda's. Uiteraard allemaal reële problemen, maar ik krijg de indruk dat ze dat als héél eenvoudig excuus beginnen gebruiken.

Ik wil persé een witte lader, die er beetje modern uitziet én zonder vaste kabel. We hebben een moderne, witte bouw; dus dat lijkt me als enige mooi aan te sluiten op de woning. Ik kwam al snel bij Easee uit. Een witte cover was "nog nooit gevraagd bij hen", bij de vraag naar een loadbalancer hoorde ze het ook in Keulen donderen...

Ik heb ook een eenmanszaak, dus alles zou mooi aan de vennootschap gefactureerd moeten worden. De 200% regel (België) laat ik vriendelijk passeren o.w.v. de publieke voorwaarde en het licentie-gebaseerde OCP platform. Dus netjes 100% inbrengen is meer dan voldoende.

- Easee in het algemeen (ik heb de indruk dat dit voornamelijk de Nederlandse markt is)
Voor LB heb je de Easee Equalizer nodig: https://easee.com/nl/accessoires/equalizer/
Je moet dus zelf bestellen of zaken doen met een partij die dat ding kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:21
[...]

Ja dat snap ik echt niet. Als het kan boor ik altijd door de muur de meterkast in. Is veel makkelijker en minder werk dan via kruipruimte.. alleen even meten waar je uit komt.

Dat er buizen achter lopen maakt ook niks uit, als je door de 2e muur heen schiet stop je met boren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AV1989
  • Laatst online: 26-06 15:11
redzone schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:28:
[...]

NewMotion kan (vanop afstand) het laadvermogen aanpassen aan jouw installatie. In dit geval 3-fase 3x25a, dan wordt 11kW gekozen. Dat is een soort eenmalige instelling van de laadpaal. Misschien staat de instelling nog op 7,4kW wat de standaard is voor monofase?

Ik zou het inderdaad aan de installateur vragen.

Bron: Al veel gesprekken gehad met NM-klantendienst en installateurs :) .
Installateur gesproken en de laadpaal bleek toch nog niet op 3x16a afgesteld te zijn. Na de aanpassing laad ik nu met max 10 kw.

Toch had ik gehoopt de 11 kw te halen. Dit moet toch eigenlijk kunnen? Ben benieuwd of jullie thuis wel allemaal op 11 kw laden of ook net iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-06 20:55
kingachille schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:46:

Ik ga ook voor de Easee, heb hem vandaag besteld. En ben ook uit BE en gelijkaardige situatie

Die 200% aftrek van vennootschap heb ik vragen bij of dat wel afweegt tegen het nadeel van publiek toegankelijk maken?

Capaciteitstarief ben ik even benieuwd naar, maar zolang het niet ingevoerd wordt.. hopen op één uitzondering voor BEVs of dan tenminste speciale tariefplannen gekoppeld aan smart charging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:25
Alfa159 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:10:
Ik ga zonnepanelen op het dak van onze woning laten plaatsen en ik ben benieuwd of jullie fiscale tips hiervoor hebben. Ik heb dit ook aan mijn boekhouder gevraagd, maar misschien hebben sommigen hier nog betere ideeen.

Eerst even een situatie schets:

• Mijn elektra verbruik is 7.000 kWh per jaar. Hiervan is de helft door mijn zakelijke auto (3.500 kWh dus)
• De zonnepanalen gaan in totaal ronde 7.000 Kwh leveren
• Ik zorg voor KWH-meters om alles netjes te kunnen meten.
• Uiteraard is het verbruik niet altijd direct en gaat het soms via salderen (overdag lever ik stroom terug aan het net, s; avonds neem ik het af voor het opladen).
• Mijn energiecontract staat nu op mijn privé naam, dus niet op de BV.
• Ik heb een BV

Wat is het handigste om te doen? Ik las ergens dat dit twee mogelijke oplossingen zijn:

Optie 1:
• Zonnepanalen op BV zetten. Zowel BTW als KIA terug-/aanvragen.
• Kwh’s die geleverd worden de auto zijn zakelijk, daarvoor dus niets afrekenen met privé.
• De Kwh’s die geleverd worden aan privé, moet ik naar privé factureren. Tarief mag iets lager zijn dan die van de leverancier en met BTW.

Optie 2:
• Zonnepanelen op prive en BTW- terugvragen.
• Kwh’s die geleverd worden aan de auto zijn zakelijk, daarvoor moet de BV mij persoonlijk betalen. (hoe factureer ik dit vanuit privé? Met BTW?). Tarief mag hoger zijn dan die van de leverancier.
• De Kwh’s die geleverd worden aan privé hoef ik niks mee te doen.

Welke optie is verstandiger om te kiezen? Of zijn er nog betere opties?

PS: Ik heb de zoek-optie gebruikt en vraag komt vaker langs. Ik heb het hier alleen gedetailleerder bescheven als scenario.
Bij mij vergelijkbare situatie: auto gekocht door BV en zonnepanelen op privé woning.
En behalve voor fiscaal voordeel ben ik ook voor eenvoud en consistentie.
Dus panelen op privé woning zijn privé en de kWh belast ik door obv tarief van mijn energieleverancier.
Is denk ik ook het voordeligst, maar doe het ook voor de eenvoud. Anders zou ik ook nog aan de BV een rekening moeten sturen voor het gebruik/huur van mijn dak. En voor welk bedrag dan?
En als de panelen van de BV zouden zijn wie is dan juridisch eigenaar als ze aard- en nagelvast aan het huis verbonden zijn? Door natrekking ben je dan juridisch wel eigenaar en je zou dan een ingewikkelde overeenkomst met je BV moeten sluiten om de zakelijke verhoudingen te regelen en hierover af te rekenen.
Alleen maar gedoe en discussies over afrekeningen heen en weer.
Het huis is privé, de energie-aansluiting is privé; de voor- en nadelen van de zonnepanelen zijn privé en de auto van de BV mag thuis laden voor de marktprijs van de kWh van mijn (privé) energiecontract.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 23:01
AV1989 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:33:
[...]

Installateur gesproken en de laadpaal bleek toch nog niet op 3x16a afgesteld te zijn. Na de aanpassing laad ik nu met max 10 kw.

Toch had ik gehoopt de 11 kw te halen. Dit moet toch eigenlijk kunnen? Ben benieuwd of jullie thuis wel allemaal op 11 kw laden of ook net iets lager.
Kun je in de auto Voltage / amps zien? Of alleen aantal kW? Voor 1100 Watt heb je echt 230V nodig. Dat haal ik alleen op een hele zonnige dag. In de nacht zit ik op ~226x48 is ~10800 Watt. Ook met een NM paal. Misschien dat je auto het afkapt en er 10 kW van maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 15-01-2022 08:01 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:03
AV1989 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:33:
[...]

Mijn Kona kan 11kW laden, maar als ik de EVSE instel op max 16A (circuit voor LB staat op 25A), dan trekt de Kona maar ~3500W/fase (15.2A).

Als ik de EVSE op 17A in stel trekt de Kona wel ~3600W/fase 8)7

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

maarten_NL schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:20:
[...]

Mijn Kona kan 11kW laden, maar als ik de EVSE instel op max 16A (circuit voor LB staat op 25A), dan trekt de Kona maar ~3500W/fase (15.2A).

Wellicht hier en daar een veiligheidsmarge? Zal ook wel per LB systeem verschillen. Mijn Zappi LB staat op 3x25A. Dus bij 11kW laden en beperkt huisgebruik (minder dan 3x8A) hoeft het vermogen niet teruggeregeld te worden. Dan haal ik 10,8kW volgens de Zappi bij het laden van mijn eNiro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
DonJuape schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Wellicht hier en daar een veiligheidsmarge? Zal ook wel per LB systeem verschillen. Mijn Zappi LB staat op 3x25A. Dus bij 11kW laden en beperkt huisgebruik (minder dan 3x8A) hoeft het vermogen niet teruggeregeld te worden. Dan haal ik 10,8kW volgens de Zappi bij het laden van mijn eNiro.
Load balancing zou pas in actie komen als er op een fase meer dan 25A getrokken zou worden.

Ik denk eerder of de SmartEVSE of de Kona aan de conservatieve kant blijft.

De zon gaat dit weekend toch niet meer schijnen en ik moet maandag toch meer rijden dan er nu prik in de auto zit dus maar even op volle gas laden, terwijl de wasmachine en afwasmachine (beide op fase 3) aan staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Eux1KfhohM5U3UW-tlyjPdswFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fknRLRTuDVfOUQSxSO2nmIJQ.png?f=fotoalbum_large

Bij de start om 11:20 stond de EVSE nog op 8A, om 11:22 op 17A gezet.

Fase 2 (groen) is hier de bovenverdieping dus dat doet nu niet meer dan wat spookverbruik en een ESP8266 hier en daar, dus daar kan je het mooi aan zien wat de auto doet.

Zo rond 11:37 kickt de loadbalancing in omdat de afwas en wasmachine tegelijk iets te veel trekken.

Om 11:49 zet ik de EVSE naar 16A, zie je op fase 2 duidelijk het trapje terug naar iets boven de 3500W.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:06
maarten_NL schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:20:
[...]

De communicatie tussen de EVSE en de auto gebeurt door middel van PWM Puls Breedte Modulatie op de CP draad bij een signaal van 1 kHz. De EVSE geeft niet het getal 16 door, maar een bepaalde pulsbreedte om door te geven dat er met 16 Ampere geladen kan worden.

Als de pulsbreedte niet heel precies verzonden of ontvangen wordt, kan de auto dus met een andere waarde gaan laden. Zoals bij jou dus kennelijk gebeurt.

Je kunt het maximale aantal ampere’s voor je auto makkelijk wat hoger instellen op je smartEVSE of laadpaal. De auto kan toch niet meer dan zijn eigen maximum laden. :)

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
@Pim57 ik zal de scope er eens aan hangen en kijken of de EVSE liegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-06 21:44

BPi

Graag wil ik mijn PHEV thuis laden op een reguliere spatwaterdichte WCD op een aparte groep.

Ik heb al zitten zoeken in dit draadje maar in de 450 pagina's nog niet gevonden wat ik zocht:
- Is het aan te bevelen om een specifieke automaat te plaatsen voor dit stopcontact? Nu heb ik een vrije 16A automaat achter een aardlekschakelaar 40A, 0,03A lek (met 3 andere groepen).
- Ik zou graag een dubbelpolige onderbreking hebben tussen dit buitenstopcontact en de meterkast hebben om meerdere redenen (vandalisme, veiligheid, ...) waarvoor ik natuurlijk kan kiezen voor een werkschakelaar. Die oplossing is mij echter te star, omdat ik van binnenuit al dan niet via een programma of voorwaarden het laden wil kunnen starten (dalstrroom, zonnestroom, uit bij afwezigheid, etc...) en niet altijd de garage of meterkast in wil om de werkschakelaar om te zetten. Heeft iemand een eenvoudige oplossing die samen zal werken met Homey en de aanweizge protocollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
ice-T106 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:41:
Toch maar een 16A update van de poor man's laadpaal. Niet alleen om sneller te laden maar ook om sneller voor te verwarmen. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat heb gedaan ?
16A lader met CEE aansluiting ?
Kan je met 3,7kw laden ?

Hoe heb je het aansloten in de meterkast ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
BPi schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:15:
Graag wil ik mijn PHEV thuis laden op een reguliere spatwaterdichte WCD op een aparte groep.

Ik heb al zitten zoeken in dit draadje maar in de 450 pagina's nog niet gevonden wat ik zocht:
- Is het aan te bevelen om een specifieke automaat te plaatsen voor dit stopcontact? Nu heb ik een vrije 16A automaat achter een aardlekschakelaar 40A, 0,03A lek (met 3 andere groepen).
- Ik zou graag een dubbelpolige onderbreking hebben tussen dit buitenstopcontact en de meterkast hebben om meerdere redenen (vandalisme, veiligheid, ...) waarvoor ik natuurlijk kan kiezen voor een werkschakelaar. Die oplossing is mij echter te star, omdat ik van binnenuit al dan niet via een programma of voorwaarden het laden wil kunnen starten (dalstrroom, zonnestroom, uit bij afwezigheid, etc...) en niet altijd de garage of meterkast in wil om de werkschakelaar om te zetten. Heeft iemand een eenvoudige oplossing die samen zal werken met Homey en de aanweizge protocollen?
Ik ben met ongeveer hetzelfde bezig zie
Stopcontact kWh verbruik in excel per periode

En

bnwgraaf in ""standalone" kWh meter"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
wd200 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:39:
[...]

Wat heb gedaan ?
16A lader met CEE aansluiting ?
Kan je met 3,7kw laden ?

Hoe heb je het aansloten in de meterkast ?
Ik had al een krachtstroom stopcontact. Daar nu een verlengsnoer naar de waterdichte behuizing. Tesla UMC v3 met de blauwe stekker. Geeft inderdaad 3.7kw laden. (de oude Tesla UMC met rode stekker kan zelfs 11kw laden). Totale kosten ongeveer 200 euro. (tweedehands lader)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
ice-T106 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:53:
[...]

Ik had al een krachtstroom stopcontact. Daar nu een verlengsnoer naar de waterdichte behuizing. Tesla UMC v3 met de blauwe stekker. Geeft inderdaad 3.7kw laden. (de oude Tesla UMC met rode stekker kan zelfs 11kw laden). Totale kosten ongeveer 200 euro. (tweedehands lader)
Deze kan ook met 1x32 laden toch? Maar wellicht heb je daar niks aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
BPi schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:15:

Ik vrees dat ik de vraag niet goed begrijp, maar probeer toch een reactie te geven.
Om te beginnen zie ik maar 113 pagina's in dit draadje, maar dat zal met de instellingen van aantal posts per pagina te maken hebben.

En verder denk ik dat het vooral van belang is dat je genoeg ruimte hebt op je huisinstallatie om op deze groep langdurig 16A of 12A te trekken. Als dat zo is en je bedrading en Schuko (of CEE) van voldoende niveau zijn zie ik geen problemen.

Dat van die onderbreking zou ik uit het hoofd zetten. Allemaal gedoe wat nergens over gaat. Desnoods kun je een afsluitbare WCD nemen als dat de gemoedsrust bevordert, zoiets bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...P3ivOYSjwZIxoCd84QAvD_BwE
maar verder zou ik niet gaan.

Zonnestroom is voorlopig nog salderen en ook simpel te organiseren door wel of niet overdag te laden. Bij dalstroom is het juist vooral 's nachts laden. Veel ingewikkelder is het voorlopig niet.

[ Voor 45% gewijzigd door eltron op 15-01-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Is er een manier waarop ik load-balancing kan testen?

Ik heb hier Nissan Leaf die met 4,6 KW aan het laden is. 20A afgezekerd op 3x 25A hoofdzekering. Alfen Proline laadpaal met P1 aansluiting op de slimme meter.

Ik heb onze 2000Watt waterkoker even aangezet in 3 verschillende stopcontacten (elk van verschillende fase) maar de auto bleef gewoon laden met 4,6 KW. Dat zou eigenlijk niet moeten toch? Of reageert dat niet instantaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
de Peer schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:46:

Ik heb hier Nissan Leaf die met 4,6 KW aan het laden is. 20A afgezekerd op 3x 25A hoofdzekering. Alfen Proline laadpaal met P1 aansluiting op de slimme meter.

Ik heb onze 2000Watt waterkoker even aangezet in 3 verschillende stopcontacten (elk van verschillende fase) maar de auto bleef gewoon laden met 4,6 KW. Dat zou eigenlijk niet moeten toch? Of reageert dat niet instantaan?
Er is wel een beperkte timelag maar je zou reactie moeten zien. Er van uitgaande dat de waterkoker ook echt het max van 2kW trekt. Als die op halve kracht start blijf je binnen de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL

Laad de leaf op 1, 2 of 3 fases?

De load balancing kickt in zodra het vermogen op 1 van de fases te hoog is, zie mijn post hier boven.

Als de leaf 1 fase laad dan zou een waterkoker van 2000 watt al meer dan voldoende moeten zijn, je moet de koker wel aansluiten op de fase waar de leaf ook laad.

Een andere mogelijkheid is dat je de laadpaal instellingen even wijzigt, het beschikbare Amperage staat nu waarschijnlijk op 25, zet dan maar eens naar iets onder de waarde van waar de leaf nu mee laad. Dan zou de load balancing de leaf gelijk minder moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

Pinobigbird

doesn't share food!

Weet je zeker dat je laadt met 4,6 kW? En is dat op 1 of 3 fasen? Want 20A x 230V = 4,6kW, per fase. Met 3x20A kan je dus 3x4,6kW = 13,8kW 3-fasenladen.

Als je 4,6kW op 3-fasen laadt dan is dat 1,53kW per fase, 1533W/230V = 6,66A per fase. Dan heb je nog 20A - 6,66A = 13,33A over voordat je loadbalancing inschakelt.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 15:53

Ik vermoed dat je laadpaal 4,6 kW vrijgeeft / afgesteld is?
Volgens mij is een leaf boordlader standaard 3,6 of 6,6 kW voor zover ik kan zien.
Als het inderdaad om 3,6 kW boordlader gaat, klopt het wel dat je load-balancing niet ingrijpt omdat je niet over de 25A gaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blackraven schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Ik vermoed dat je laadpaal 4,6 kW vrijgeeft / afgesteld is?
Volgens mij is een leaf boordlader standaard 3,6 of 6,6 kW voor zover ik kan zien.
Als het inderdaad om 3,6 kW boordlader gaat, klopt het wel dat je load-balancing niet ingrijpt omdat je niet over de 25A gaat.
6,6 KW boordlader.

Afstelling van de laadpaal weet ik niet, gaat via lease maatschappij. Maar waarschijnlijk is de limiet gezet op 20A aangezien hij daar op afgezekerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pinobigbird schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:15:
[...]

Weet je zeker dat je laadt met 4,6 kW? En is dat op 1 of 3 fasen? Want 20A x 230V = 4,6kW, per fase. Met 3x20A kan je dus 3x4,6kW = 13,8kW 3-fasenladen.

Als je 4,6kW op 3-fasen laadt dan is dat 1,53kW per fase, 1533W/230V = 6,66A per fase. Dan heb je nog 20A - 6,66A = 13,33A over voordat je loadbalancing inschakelt.
Een leaf laadt op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eltron schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:09:
[...]

Er is wel een beperkte timelag maar je zou reactie moeten zien. Er van uitgaande dat de waterkoker ook echt het max van 2kW trekt. Als die op halve kracht start blijf je binnen de marge.
Hij trekt wel degelijk 2000-2400 watt.

Vreemd dat ik niets terug zie op de lader. Ik zal morgen nog eens wat extra stopcontacten proberen en voor een iets langere periode.

Wellicht klopt mijn notatie van de indeling/verdeling stopcontacten over de 3 fasen niet.

Update, heb intussen nog een heleboel stopcontacten belast met 4000 watt (waterkoker plus convectiekachel). Geen effect. Blijft doorladen met 4,6KW.

Dus mijn conclusie is dat load balancing niet werkt of uitgeschakeld is.
De monteur had (afgelopen week) de P1 kabel doorgemeten en die werkte.

Ik ga leaseplan energy maar bellen maandag om te vragen of ze het aan willen zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 15-01-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-06 08:46
Ik heb recent een Zappi Hub toegevoegd aan mijn installatie, maar helaas zie ik mijn zonnepanelen niet binnen de app. Na wat Googlen zie ik dat het te maken heeft met de CT-klemmen, maar ik denk dat dit in orde is bij mijn. Ik ga daar alvast vanuit, omdat ik op de Zappi zelf netjes kan zien wat mijn zonnepanelen opbrengen en ook de Eco+ modus gebruik om enkel te laden als ik overschot ben.

Iemand een idee wat ik kan doen/nakijken om dit op te lossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Shattering schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:20:
Ik heb recent een Zappi Hub toegevoegd aan mijn installatie, maar helaas zie ik mijn zonnepanelen niet binnen de app. Na wat Googlen zie ik dat het te maken heeft met de CT-klemmen, maar ik denk dat dit in orde is bij mijn. Ik ga daar alvast vanuit, omdat ik op de Zappi zelf netjes kan zien wat mijn zonnepanelen opbrengen en ook de Eco+ modus gebruik om enkel te laden als ik overschot ben.

Iemand een idee wat ik kan doen/nakijken om dit op te lossen?
Als je de drie CT-klemmen gebruikt die er standaard bijzitten werkt alles en kun je inderdaad op overschot laden.
Je kunt echter niet je PV opbrengst zien omdat de CT-klemmen het teruggeleverde overschot meten, niet de PV opbrengst.
Wil je dat kunnen zien in de app dan heb je nog een CT-klem nodig voor bij je omvormer. Je hebt dan ook een Harvi nodig want er kunnen maar drie klemmen direct op de Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-06 08:46
DonJuape schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:54:
[...]

Als je de drie CT-klemmen gebruikt die er standaard bijzitten werkt alles en kun je inderdaad op overschot laden.
Je kunt echter niet je PV opbrengst zien omdat de CT-klemmen het teruggeleverde overschot meten, niet de PV opbrengst.
Wil je dat kunnen zien in de app dan heb je nog een CT-klem nodig voor bij je omvormer. Je hebt dan ook een Harvi nodig want er kunnen maar drie klemmen direct op de Zappi.
Aha oké, duidelijk! bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:21
Had een apart topic geopend maar had de vraag beter hier kunnen stellen denk ik.. update hem nog wel na definitief besluit voor de volgende met dezelfde vraag; Xander in "Meterkast aanpassen voor laadpaal"

Gezien de DC beveiliging valt mijn oog op de Wallbox Pulsar Plus:
https://www.evstore.nl/wa...l?id=225667603&quantity=1

Zal er loos ook nog 2 buizen heenleggen voor eventueel load balancing toe te voegen.. en 6mm2 kabel gebruiken om eventueel later volledig te kunnen belasten.

Ben van plan te gaan laden op 11kW. Huidige aansluiting is 3x25A. Kom er alleen niet zo goed uit welke aardlekautomaat hier nu het beste bij zou passen:
https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html

Anders gesteld: kan het kwaad om voor een B32 (of C-kar?) te gaan terwijl mijn aansluiting dit niet kan leveren? De laadpaal zal ik afstellen op 16 (11kW).

[ Voor 9% gewijzigd door Montaner op 15-01-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Montaner waarom niet gewoon een B16 dan? B32 is redelijk nutteloos met deze config toch? Of heb je PV en wil je op termijn met 22kW gaan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrys
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-11-2024
Hoi allemaal ,
Iemand hier die een wallbox pulsar plus heeft in combinatie met een id4?
Heb werkelijk vanalles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar dat hij bijvoorbeeld om 21.00 begint met laden.(daltarief).
Of wel maar dan heeeeeel langzaam en niet vol op vertrektijd. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Montaner schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:15:
Had een apart topic geopend maar had de vraag beter hier kunnen stellen denk ik.. update hem nog wel na definitief besluit voor de volgende met dezelfde vraag; Xander in "Meterkast aanpassen voor laadpaal"

Gezien de DC beveiliging valt mijn oog op de Wallbox Pulsar Plus:
https://www.evstore.nl/wa...l?id=225667603&quantity=1

Zal er loos ook nog 2 buizen heenleggen voor eventueel load balancing toe te voegen.. en 6mm2 kabel gebruiken om eventueel later volledig te kunnen belasten.

Ben van plan te gaan laden op 11kW. Huidige aansluiting is 3x25A. Kom er alleen niet zo goed uit welke aardlekautomaat hier nu het beste bij zou passen:
https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html

Anders gesteld: kan het kwaad om voor een B32 (of C-kar?) te gaan terwijl mijn aansluiting dit niet kan leveren? De laadpaal zal ik afstellen op 16 (11kW).
Ik heb een C32 aardlekautomaat voor mijn laadpaal en heb een 3x25A aansluiting. In theorie kan ik dan zoals @Inspired zegt in combinatie met mijn PV tot 22kW laden (voor een toekomstige auto met 32kW lader). Als ik mijn aansluiting zou laten verzwaren naar 3x35A (wat momenteel duur is) zou ik hier ook op voorbereid zijn. Mijn LB staat op 25A en mijn laadpaal op 32A (22kW).
Overigens was een B25 aardlekautomaat in mijn geval ook prima geweest. Het verzwaren van mijn aansluiting en/of het omzetten van mijn 1-fase PV omvormer naar een 3-fase acht ik redelijk onwaarschijnlijk. Met 25A kun je de eventuele auto met 22kW lader dan met 17,2kW laden.

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 16-01-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Inspired schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:58:
[...]

Deze kan ook met 1x32 laden toch? Maar wellicht heb je daar niks aan. :)
Ik dacht dat alleen de tesla UMC v1 dat kon, met de dikkere 32A blauwe adapter. Maar heb ik met deze auto inderdaad niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
ice-T106 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Ik dacht dat alleen de tesla UMC v1 dat kon, met de dikkere 32A blauwe adapter. Maar heb ik met deze auto inderdaad niet nodig.
Nee. De v1 kan op 3x16 en 1x32 laden. De v2 niet op 3F maar wel met een dikkere blauwe CEE tm 1x32. Best prima dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:21
Inspired schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:39:
@Montaner waarom niet gewoon een B16 dan? B32 is redelijk nutteloos met deze config toch? Of heb je PV en wil je op termijn met 22kW gaan laden?
Heb inderdaad een PV systeem welke nu Max 3kWp levert. Wil deze komend jaar uitbreiden naar 6. Deze komt nu op een aparte groep binnen op alamat 3. Kan in het topic zo snel geen schema’s vinden of dat aangepast moet worden of niet. Kan de load balancer dit zelf uitvogelen mocht ik alleen via zon willen laden overdag? Of moet de PV daarvoor aangesloten worden op de alamat van de EV?
visie schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:20:
[...]

Ik krijg het ook niet verbonden... Steeds een foutmelding: MID-fout.
Hoe heb je dit opgelost?
@visie welke RS485 kabel heb je voor de EM340 naar de Pulsar Plus gebruikt? En heb je ze samen in 1 buis naar de Wallbox liggen? Aangezien er maar 1 gat onderin zit vraag ik me af of dit niet storingsgevoelig is?

[ Voor 25% gewijzigd door Montaner op 17-01-2022 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Montaner schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Heb inderdaad een PV systeem welke nu Max 3kWp levert. Wil deze komend jaar uitbreiden naar 6. Deze komt nu op een aparte groep binnen op alamat 3. Kan in het topic zo snel geen schema’s vinden of dat aangepast moet worden of niet. Kan de load balancer dit zelf uitvogelen mocht ik alleen via zon willen laden overdag? Of moet de PV daarvoor aangesloten worden op de alamat van de EV?
Voor een Zappi maakt het niet uit op welke fase(n) er een overschot is. In de zonnestroomlaadmodus laadt hij met wat anders teruggeleverd zou worden. Ik neem aan dat dat bij andere palen ook zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

de Peer schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:09:
[...]

Hij trekt wel degelijk 2000-2400 watt.

Vreemd dat ik niets terug zie op de lader. Ik zal morgen nog eens wat extra stopcontacten proberen en voor een iets langere periode.

Wellicht klopt mijn notatie van de indeling/verdeling stopcontacten over de 3 fasen niet.

Update, heb intussen nog een heleboel stopcontacten belast met 4000 watt (waterkoker plus convectiekachel). Geen effect. Blijft doorladen met 4,6KW.

Dus mijn conclusie is dat load balancing niet werkt of uitgeschakeld is.
De monteur had (afgelopen week) de P1 kabel doorgemeten en die werkte.

Ik ga leaseplan energy maar bellen maandag om te vragen of ze het aan willen zetten.
Net nog even geprobeerd en wat dingen gecontroleerd.
Momenteel wordt er doodleuk 6700 Watt van 1 fase getrokken. 4,7 Kw voor de auto en 2 Kw waterkoker. Load balancing werkt dus niet, of staat simpelweg uitgeschakeld. Ik ga morgen de Leasemaatschappij maar bellen.

Beetje slordig wel hoor, dat ze dat niet even controleren bij oplevering. Ik begrijp de materie en ben kritisch, maar de gemiddelde gebruiker merkt het pas als de stoppen doorslaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de Peer schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Net nog even geprobeerd en wat dingen gecontroleerd.
Momenteel wordt er doodleuk 6700 Watt van 1 fase getrokken. 4,7 Kw voor de auto en 2 Kw waterkoker. Load balancing werkt dus niet, of staat simpelweg uitgeschakeld. Ik ga morgen de Leasemaatschappij maar bellen.

Beetje slordig wel hoor, dat ze dat niet even controleren bij oplevering. Ik begrijp de materie en ben kritisch, maar de gemiddelde gebruiker merkt het pas als de stoppen doorslaan :P
Neem aan dat je zeker weet dat die waterkoker op dezelfde fase zit als waarop de Leaf geladen wordt? Verder kan het net als de waterkoker maar 1kW trekt (ervanuitgaande dat je LB op 25A staat). Weet je zeker dat hij 2kW trekt?
De stoppen zullen overigens waarschijnlijk niet trippen op een dergelijke beperkte overbelasting en al helemaal niet snel maar de LB van de paal moet uiteraard gewoon werken.

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 16-01-2022 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DonJuape schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:37:
[...]

Neem aan dat je zeker weet dat die waterkoker op dezelfde fase zit als waarop de Leaf geladen wordt? Verder kan het net als de waterkoker maar 1kW trekt (ervanuitgaande dat je LB op 25A staat). Weet je zeker dat hij 2kW trekt?
De stoppen zullen overigens waarschijnlijk niet trippen op een dergelijke beperkte overbelasting en al helemaal niet snel maar de LB van de paal moet uiteraard gewoon werken.
Ja ik weet 100% zeker dat ik ze beide op dezelfde fase heb aangesloten en ik weet ook 100% zeker dat de waterkoker 2000W trekt.

Ik heb e.e.a. namelijk zelf gemeten met uitlezen via Domoticz. (door even de kabel te wisselen, ik heb nog geen splitter). Ik meet letterlijk 6700 Watt op die ene fase en 8700 als ik vervolgens ook nog een elektrische kachel aansluit. Genoeg bewijs dus om morgen de leasemaatschappij te vragen naar een oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 16-01-2022 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wd200
matthewtje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:43:
[...]

Dit is toch een granny lader...? Zo eentje heb ik er al, maar zoals aangegeven wil ik het liefst een permanente laadpaal, echter gewoon de paal aan sluiten op schuko 230V i.p.v. dat deze direct op de meterkast moet worden geinstalleerd.

EDIT: Excuus, verkeerd gekeken. Ik zoek dus een Schuko 230V stopcontact laadpaal, niet een op CEE laadpaal (alhoewel ik jouw afbeeldingen ook als kabel beschouw en niet als laadpaal.
Ter verduidelijking, ik zoek dus een laadpaal die te monteren is op de muur zoals "gewone" laadpaal, zie mijn amateuristische paint tekening voor toelichting.

[Afbeelding]
Geen idee of dit nog speelt bij jou maar anders voor een ander.

Engie easywallbox (ontwikkeld voor fiat / Opel) in je antwoord :)
https://www.easywallbox.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 10:52
Ter voorbereiding op de komst van onze eerste EV lees ik hier al een tijdje mee. De keuze is vooralsnog gevallen op de Zappi V2 3F om zoveel mogelijk gebruik te maken van de zonnestroom die we opwekken. Vooralsnog heb ik geen alternatief gevonden wat hetzelfde kan en geen abonnement heeft.

We gaan voor een uitvoering met vast kabel, dat lijkt ons het meest praktisch. Vanuit het praktisch oogpunt komt de volgende vraag. We willen de Zappi plaatsen aan de muur van het woonhuis. Het gaat dan echter wel vaak gebeuren dat we met fietsen, kinderwagens, kinderen tussen de muur en de auto lopen. Momenteel geen foto voorhanden ter illustratie. Mijn vraag, hoeveel last hebben jullie in de praktijk van de kabel die op de grond ligt met fietsen en dergelijke? De andere optie is namelijk een één van de palen van de carport, tegenover de muur. Dan blijft het looppad vrij van een kabel. Echter hebben we dan wel een buis in het zicht en direct op de muur met de kabel die van achteren wordt ingevoerd is verreweg het mooist.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Peutpeut schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:46:
Ter voorbereiding op de komst van onze eerste EV lees ik hier al een tijdje mee. De keuze is vooralsnog gevallen op de Zappi V2 3F om zoveel mogelijk gebruik te maken van de zonnestroom die we opwekken. Vooralsnog heb ik geen alternatief gevonden wat hetzelfde kan en geen abonnement heeft.

We gaan voor een uitvoering met vast kabel, dat lijkt ons het meest praktisch. Vanuit het praktisch oogpunt komt de volgende vraag. We willen de Zappi plaatsen aan de muur van het woonhuis. Het gaat dan echter wel vaak gebeuren dat we met fietsen, kinderwagens, kinderen tussen de muur en de auto lopen. Momenteel geen foto voorhanden ter illustratie. Mijn vraag, hoeveel last hebben jullie in de praktijk van de kabel die op de grond ligt met fietsen en dergelijke? De andere optie is namelijk een één van de palen van de carport, tegenover de muur. Dan blijft het looppad vrij van een kabel. Echter hebben we dan wel een buis in het zicht en direct op de muur met de kabel die van achteren wordt ingevoerd is verreweg het mooist.
Volgens mij is de Easee met Easee Equalizer ook een optie (maar die kan niet op 1 fase overschot laden).
Ik heb een Zappi en voor het probleem dat jij beschrijft heb ik een kabeldrempel. Ligt onder de Zappi tegen de muur als ik hem niet gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leo5Y_rmY9O80F0393LC7I8fsxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5Wp4drdCgoImvE3dMKv4vU9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Peutpeut schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:46:

Bij mij hangt de Zappi aan de goede kant en kabel niet in loop-/fietspad. Maar als dat wel zo zou zijn voorzie ik geen probleem mits je de kabel maar strak over de grond legt, eventueel met behulp van een hulpmiddel zoals @DonJuape of kabelmat maar zonder lukt het denk ik ook wel.
In veel gevallen zal het laden 's nachts gebeuren en valt het aantal loop- bewegingen wel mee, maar wel opletten dat het voldoende zichtbaar is. Als je juist overdag (zonnestroom) wilt laden ligt dat weer anders, maar zal de zichtbaarheid geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Laatst online: 21:02
Misschien is een zwenkarm met kabel geleiding aan de gevel een optie?
Dan loopt de kabel niet over de grond, maar door de lucht, zoiets als hier:
https://www.vrt.be/vrtnws...atie-nieuw-type-laadpaal/

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

de Peer schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:40:
[...]

Ja ik weet 100% zeker dat ik ze beide op dezelfde fase heb aangesloten en ik weet ook 100% zeker dat de waterkoker 2000W trekt.

Ik heb e.e.a. namelijk zelf gemeten met uitlezen via Domoticz. (door even de kabel te wisselen, ik heb nog geen splitter). Ik meet letterlijk 6700 Watt op die ene fase en 8700 als ik vervolgens ook nog een elektrische kachel aansluit. Genoeg bewijs dus om morgen de leasemaatschappij te vragen naar een oplossing.
Ik bedenk me opeens. Kan het zijn dat Load Balancing anders werkt dan ik dacht?

Wellicht wordt overgeschakeld op (gedeeltelijk) laden via een andere fase als fase 1 'vol' zit? Dat zou nog kunnen verklaren waarom het laden gewoon op 4700W doorgaat terwijl ik (op dezeflde fase) 4000W erbij aanzet (waterkoker en E-kachel).

Leasemaatschappij bevestigt dat load balancing gewoon 'aan' staat en dat alles zou moeten werken. Ze lijken mijn verhaal niet te geloven dat de auto blijft doorladen bij 8000W belasting op 1 fase.

Ik heb nog geen P1 splitter, dus ik kan niet 'live' zien of het verbruik overspringt van de 1 naar de andere fase. Ik kan alleen vooraf en achteraf via Domoticz kijken (door P1 plug te wisselen)

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 17-01-2022 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de Peer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:43:
[...]

Wellicht wordt overgeschakeld op (gedeeltelijk) laden via een andere fase als fase 1 'vol' zit? Dat zou nog kunnen verklaren waarom het laden gewoon op 4700W doorgaat terwijl ik (op dezeflde fase) 4000W erbij aanzet (waterkoker en E-kachel).
Dat kan niet. Als jouw auto op 1 fase laadt dan is alleen de fase van je huis die op de fase 1 klem zit van je laadpaal verbonden met je auto. De laadpaal kan niet naar een andere fase van je huis schakelen of fasen combineren.
Wat wel zou kunnen is dat de LB van je 3-fase laadpaal helemaal niet werkt bij 1 fase laden. Dat heb ik wel eens voorbij zien komen. Of dat je laadpaal niet correct is ingesteld voor 1 fase laden.

[ Voor 12% gewijzigd door DonJuape op 17-01-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DonJuape schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:49:
[...]

Dat kan niet. Als jouw auto op 1 fase laadt dan is alleen de fase van je huis die op de fase 1 klem zit van je laadpaal verbonden met je auto. De laadpaal kan niet naar een andere fase van je huis schakelen of fasen combineren.
Wat wel zou kunnen is dat de LB van je 3-fase laadpaal helemaal niet werkt bij 1 fase laden. Dat heb ik wel eens voorbij zien komen. Of dat je laadpaal niet correct is ingesteld voor 1 fase laden.
Ok, goed om te weten. Dan blijft het een raar verhaal. Wellicht moet ik dan de boel maar forceren, stop er uit laten slaan, om op die manier de leasemaatschappij tot actie te laten over gaan. Of ze moeten met een goed verhaal komen waarom bij 8000W belasting op 1 fase de auto vrolijk door blijft laten met 4,7 kW.

Dat is ook nog wel een goede suggestie inderdaad. de communicatie gaat allemaal via via en ik praat met een helpdeskmedewerker die er niets van begrijpt. En de techneut zegt alleen 'alles staat goed'.
Wellicht dat ik even actief moet melden dat de Leaf op 1 fase laadt.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 17-01-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@DonJuape de LB zou moeten kijken of het vermogen per fase binnen de instelling blijft. Het totale vermogen bekijken is nutteloos.

Wat zijn de instellingen?

LB aan het werk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Eux1KfhohM5U3UW-tlyjPdswFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fknRLRTuDVfOUQSxSO2nmIJQ.png?f=fotoalbum_large

Op de piek van blauw (fase 3) naar 6kW blijft het totaal nog onder de 15kW

De LB zou gewoon moeten werken, ook al laad je maar op 1 fase.

@de Peer een P1 splitter heb je voor 5 euro en morgen in huis. Zo'n ding is al voldoende: https://www.onlinekabelsh...x-rj11-v-zwart-0-10-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

maarten_NL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:49:
De LB zou gewoon moeten werken, ook al laad je maar op 1 fase.
Ok, nou dan moet er maar een monteur langs komen denk ik
@de Peer een P1 splitter heb je voor 5 euro en morgen in huis. Zo'n ding is al voldoende: https://www.onlinekabelsh...x-rj11-v-zwart-0-10-meter
Had hem al besteld afgelopen vrijdag. Zal een deze dagen wel binnen zijn.

Op de laadpaal staat ingesteld dat hij op 20A afgezekerd is, met 3x 25A hoofdaansluiting. En load balancing staat op actief/aan.

Echter blijft de auto dus doorladen op 4,6Kw als ik aanvullend 4,0kW aansluit op dezelfde fase. Dan is mijn eerste conclusie dat LB niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

maarten_NL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:49:
@DonJuape de LB zou moeten kijken of het vermogen per fase binnen de instelling blijft. Het totale vermogen bekijken is nutteloos.
Ik snap hoe LB werkt en ik zeg ook nergens dat het totale vermogen moet worden bekeken. Ik heb in dit topic alleen een paar keer langs zien komen dat voor bepaalde 3-fase laadpalen de LB voor 1 fase laden niet (automatisch) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
DonJuape schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Ik snap hoe LB werkt en ik zeg ook nergens dat het totale vermogen moet worden bekeken. Ik heb in dit topic alleen een paar keer langs zien komen dat voor bepaalde 3-fase laadpalen de LB voor 1 fase laden niet (automatisch) werkt.
De LB zou naar het vermogen per fase moeten kijken en limiteren op het moment dat er een fase over de max gaat. Mits de instellingen goed staan en LB niet werkt is het product gewoon niet goed.

Mijn wasmachine pakt toch ook maar stroom op 1 fase? De andere fases blijven gewoon op 3600w pruttelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

maarten_NL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:04:
[...]

De LB zou naar het vermogen per fase moeten kijken en limiteren op het moment dat er een fase over de max gaat. Mits de instellingen goed staan en LB niet werkt is het product gewoon niet goed.

Mijn wasmachine pakt toch ook maar stroom op 1 fase? De andere fases blijven gewoon op 3600w pruttelen.
Ik zeg toch niks anders? Als je me iets uit wil leggen moet je beter je best doen ;)

Dat was (oa?) overigens hier dat ik dat las: GVR in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Geen idee of @GVR dit ooit nog heeft weten te ontkrachten.

[ Voor 15% gewijzigd door DonJuape op 17-01-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:33

GVR

DonJuape schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:07:
[...]

Ik zeg toch niks anders? Als je me iets uit wil leggen moet je beter je best doen ;)

Dat was (oa?) overigens hier dat ik dat las: GVR in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Geen idee of @GVR dit ooit nog heeft weten te ontkrachten.
Ik heb uiteindelijk de groepen in huis over de fasen herverdeeld zodat ik het probleem van overbelasting op de "laad" fase niet meer heb.

Of LB met een 1 fase auto en/of laadbox op een 3 fase aansluiting echt niet zal werken durf ik helaas niet te zeggen. Zodra ik over 2 a 3 jaar een nieuwe (ik vermoed wederom) EV heb zal deze 3 fasen kunnen laden en kan/moet ik sowieso LB gaan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unknownbomb2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-05 17:35
Hi allen,

Ik krijg per eind januari mijn nieuwe elektrische auto. Even een vraag t.a.v. mijn laadpunt:
* Ik heb 2 jaar terug al een laadpunt bij mij thuis laten installeren. Toen nog voor mijn lease auto van mijn voorgaande werkgever. Toen zelf de paal & installatie betaald bij Eneco (Alfen Single Pro). Stroom werd toen verrekend via mijn werkgever, en daarvoor is volgens mij iets van een abonnement afgesloten met Eneco. Die abonnementskosten betaalde echter mijn werkgever en zag ik niks van. Ik kreeg maandelijks de geladen stroom van Eneco gewoon vergoed.
* Nu ben ik per september overgestapt naar een andere werkgever en geen lease auto meer. Aantal maanden geen auto gehad en straks een private lease auto.
* Ik wil dan mijn laadpunt weer gaan gebruiken. Via 'plug & charge' zou voor ons prima zijn gezien eigen oprit en laag risico dat anderen daar gaan laden. Nu is mijn laadpunt nog ingesteld met RFID autorisatie. Voorheen had ik hier een druppel / pasje van werk hiervoor. Die heb ik met de auto toen moeten inleveren.

Vraag:
- Hoe zet ik mijn laadpunt nu om naar Plug & Charge instelling? (en dus RFID autorisatie eraf).
a) Gewoon via contact met Eneco? - Ik wil alleen niet met een of ander service abonnement opgezadeld worden aangezien ik hier geen behoefte aan heb. Ik gebruik immers mijn eigen stroom en er hoeft nu niets te worden verrekend/vergoed. Zou dus graag gewoon lokale toegang willen tot mijn zelf gekochte laadpaal.
b) Via lokale toegang gewoon zelf doen? (Tweakers-style). Ik las al e.e.a. over de ACE Service installer tool. Daar nu ook een toegangscode voor aangevraagd. Daarmee moet ik volgens mij zelf ook in het laadpunt kunnen komen? En e.e.a. kunnen instellen ? Of loop ik dan nog tegen problemen aan i.r.t. Eneco die de paal nu 'beheerd' ? - Overigens ook geen 'master keys' of iets dergelijks gehad bij de installatie, waarmee ik in theorie volgens mij ook 'lege' RFID tags zou kunnen toevoegen. Zal dus denk ik een UTP-kabel moeten aansluiten op de paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Afgelopen zaterdag de Corsa E opgehaald bij de dealer en nu opzoek naar een wallbox.

Nu kom ik zat tegen en ook verschillende opties.

Zoals bij Besen smartcharge/ smartchip, Is dit leuke marketing of een optie die wel zinvol is voor de levensduur van de accu. De auto is privé, dus geen leasemaatschappij die voor en kapotte accu opdraait.

Of volstaan een simpele Heidelberg of Webasto ook ?

Pasjes e.d. heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 10:52
DonJuape schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:49:
[...]

Volgens mij is de Easee met Easee Equalizer ook een optie (maar die kan niet op 1 fase overschot laden).
Ik heb een Zappi en voor het probleem dat jij beschrijft heb ik een kabeldrempel. Ligt onder de Zappi tegen de muur als ik hem niet gebruik.
[Afbeelding]
Dit is eventueel een optie, wel een extra handeling. Zal eens nadenken en overleggen wat hier thuis het meest praktisch geacht wordt ;)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-06 06:52
Erwin_83 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:30:
Afgelopen zaterdag de Corsa E opgehaald bij de dealer en nu opzoek naar een wallbox.

Nu kom ik zat tegen en ook verschillende opties.

Zoals bij Besen smartcharge/ smartchip, Is dit leuke marketing of een optie die wel zinvol is voor de levensduur van de accu. De auto is privé, dus geen leasemaatschappij die voor en kapotte accu opdraait.

Of volstaan een simpele Heidelberg of Webasto ook ?

Pasjes e.d. heb ik niet nodig.
Ik zou zelf voor een simpele gaan als je geen loadbalancing nodig hebt. Smartcharge e.d. klinkt als slimme marketing. De oplader zit immers in je auto zelf en daar zit al een BMS in.

Als ik dat 'smartcharge'-gebeuren lees is dat vooral een app om het laadpunt in te stellen. Het kan handig zijn in bepaalde situaties, bijvoorbeeld instellen dat er alleen 's nachts geladen kan worden (goedkoper bij piek-dal tarief) of de laadsnelheid handmatig limiteren als je thuis de airco's o.i.d. aan gaat zetten.

Dit kun je alleen zelf bepalen. Wat voor huisaansluiting heb je? Hoeveel verbruikers heb je? Met die variabelen kun je een afweging maken.

Voorbeeld:

Ik heb een 3x16 aansluiting thuis met 3 split-airco's, inductie koken en zonnepanelen. Ik heb voor een simpele heidelberg gekozen, voldoet prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Dolan schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:54:
[...]

Ik zou zelf voor een simpele gaan als je geen loadbalancing nodig hebt. Smartcharge e.d. klinkt als slimme marketing. De oplader zit immers in je auto zelf en daar zit al een BMS in.

Als ik dat 'smartcharge'-gebeuren lees is dat vooral een app om het laadpunt in te stellen. Het kan handig zijn in bepaalde situaties, bijvoorbeeld instellen dat er alleen 's nachts geladen kan worden (goedkoper bij piek-dal tarief) of de laadsnelheid handmatig limiteren als je thuis de airco's o.i.d. aan gaat zetten.

Dit kun je alleen zelf bepalen. Wat voor huisaansluiting heb je? Hoeveel verbruikers heb je? Met die variabelen kun je een afweging maken.

Voorbeeld:

Ik heb een 3x16 aansluiting thuis met 3 split-airco's, inductie koken en zonnepanelen. Ik heb voor een simpele heidelberg gekozen, voldoet prima.
Als de auto de laadstroom zelf regelt en beperkt boven de 80% dan is een simpele lader voor mij genoeg.

Aansluiting is 3x25 A, maar all electric wonen. Load balancing maakt het duurder, als alternatief wil ik de laadpaal begrenzen op bijvoorbeeld 10 of 12 A . Met de Webasto en Heidelberg moet dat kunnen. Als de auto in de nacht laad maakt een uurtje meer of minder niet uit voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:49
@Erwin_83 laden tot een bepaald percentage is altijd een functie in de auto en nooit in de laadpaal, want die wordt door de auto niet geïnformeerd over de laadtoestand van de accu.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Erwin_83 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Als de auto de laadstroom zelf regelt en beperkt boven de 80% dan is een simpele lader voor mij genoeg.

Aansluiting is 3x25 A, maar all electric wonen. Load balancing maakt het duurder, als alternatief wil ik de laadpaal begrenzen op bijvoorbeeld 10 of 12 A . Met de Webasto en Heidelberg moet dat kunnen. Als de auto in de nacht laad maakt een uurtje meer of minder niet uit voor ons.
Als je met 12A wil laden dan heb je geen laadpaal nodig maar volstaat de granny (de laadkabel met doos die bij de meeste auto's standaard meegeleverd worden) al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
maarten_NL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Als je met 12A wil laden dan heb je geen laadpaal nodig maar volstaat de granny (de laadkabel met doos die bij de meeste auto's standaard meegeleverd worden) al.
3 fase dus 3 keer 12 A dan. De granny is 1800 watt dus echt traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Peutpeut schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Dit is eventueel een optie, wel een extra handeling. Zal eens nadenken en overleggen wat hier thuis het meest praktisch geacht wordt ;)
Klopt maar stelt weinig voor. Kabel afrollen en inpluggen. Ding eroverheen leggen en soms de kabel nog even recht leggen zodat de drempel erover valt.
Veel minder gehannes dan gedacht. En dat ding is inderdaad nat als het geregend heeft. Net zo nat als je laadkabel, laadstekker en het klepje van je auto.

[ Voor 15% gewijzigd door DonJuape op 17-01-2022 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:06
de Peer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:43:
[...]

Leasemaatschappij bevestigt dat load balancing gewoon 'aan' staat en dat alles zou moeten werken. Ze lijken mijn verhaal niet te geloven dat de auto blijft doorladen bij 8000W belasting op 1 fase.

Ik heb nog geen P1 splitter, dus ik kan niet 'live' zien of het verbruik overspringt van de 1 naar de andere fase. Ik kan alleen vooraf en achteraf via Domoticz kijken (door P1 plug te wisselen)
Wat nog zou kunnen, is dat de laadpaal alleen de stroom van fase L1 meet(van de P1), omdat de laadpaal op 1 fase laden staat.

Maar dat in werkelijkheid L2 of L3 wordt gebruikt door de auto!

Als je de P1 splitter hebt kun je dat snel genoeg zien.

En als de auto inderdaad L2 of L3 gebruikt voor het 1 fase laden, dan moeten er draden omgedraaid worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Pim57 op 18-01-2022 00:16 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pim57 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:49:
[...]

Als je de P1 splitter hebt kun je dat snel genoeg zien.
Hoe dan? Ik zie nu dat de auto op L1 wordt geladen.
Vanuit de slimme meter gezien zijn Auto+laadpaal uiteraard dezelfde fase, aangezien alles via de laad paal gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 18-01-2022 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de Peer schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:21:
[...]

Hoe dan? Ik zie nu dat de auto op L1 wordt geladen.
Vanuit de slimme meter gezien zijn Auto+laadpaal uiteraard dezelfde fase, aangezien alles via de laad paal gaat.
Als je op de slimme meter kunt zien dat je auto op L1 wordt geladen dan zit dat goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Erwin_83 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:57:
[...]

3 fase dus 3 keer 12 A dan. De granny is 1800 watt dus echt traag.
Als je granny (zoals de mijne) met 12A laadt, zit je op 2,8kW. Dat is niet snel, maar voor mijn behoefte snel genoeg om mijn auto makkelijk in een nacht vol te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:40:
[...]

Als je op de slimme meter kunt zien dat je auto op L1 wordt geladen dan zit dat goed.
@de Peer Dan houd je denk ik nog wel de vraag over waar volgens mij @Pim57 impliciet op doelt, namelijk de vraag of het mogelijk is dat LB op een andere fase meet dan de fase waar de auto op zit.
Je kunt dan de auto op L1 hebben en de waterkoker ook, maar als LB op L2 meet gebeurt er niets.
Als je vervolgens de waterkoker op L2 zet gebeurt er ook niets omdat de waterkoker dan niet over de limiet gaat. Dat zou verklaren waarom je in alle situaties geen effect ziet op de laadsnelheid omdat LB geen aanleiding ziet om in te grijpen.
En je hoofdschakelaar op L1 hoeft niet direct te klappen als je die tijdelijk overbelast, daar zit een vertraging op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:04:
[...]

@de Peer Dan houd je denk ik nog wel de vraag over waar volgens mij @Pim57 impliciet op doelt, namelijk de vraag of het mogelijk is dat LB op een andere fase meet dan de fase waar de auto op zit.
Je kunt dan de auto op L1 hebben en de waterkoker ook, maar als LB op L2 meet gebeurt er niets.
Als je vervolgens de waterkoker op L2 zet gebeurt er ook niets omdat de waterkoker dan niet over de limiet gaat. Dat zou verklaren waarom je in alle situaties geen effect ziet op de laadsnelheid omdat LB geen aanleiding ziet om in te grijpen.
En je hoofdschakelaar op L1 hoeft niet direct te klappen als je die tijdelijk overbelast, daar zit een vertraging op.
Dat zou inderdaad ook nog kunnen. Het zou handig zijn als iemand weet hoe dat bij deze paal werkt. Van de Zappi weet ik inmiddels best wel veel maar van andere palen niet.
De zekering gaat inderdaad niet trippen. Zou misschien wel handig zijn om aan te tonen aan de "helpdesk" dat het niet goed werkt trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 18-01-2022 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-06 12:28
Dolan schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:54:

Je bedoelt wsl 3x25 ;) maar verder is jouw situatie heel vergelijkbaar met die van mij. Ik oriënteer me nu ook op een laadpaal, maar zie het niet voor me zonder LB. Kun je nog wat nader toelichten waarom jij denkt dat het niet nodig is? Alleen al de inductieplaat aangesloten op twee fasen trekt bij vol vermogen 16A per fase. Daar komt dan 16A van de laadpaal bij en je zit al zonder andere verbruikers boven de 25A per fase.

Nou zal bij de meeste mensen de inductieplaat niet zo vaak het maximale vermogen trekken, maar ik vind het toch niet zo'n lekker idee, zeker omdat er daarnaast ook nog wel eens een oven of vaatwasser tegelijktijdig aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
marcel3 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:52:
[...]

Je bedoelt wsl 3x25 ;) maar verder is jouw situatie heel vergelijkbaar met die van mij. Ik oriënteer me nu ook op een laadpaal, maar zie het niet voor me zonder LB. Kun je nog wat nader toelichten waarom jij denkt dat het niet nodig is? Alleen al de inductieplaat aangesloten op twee fasen trekt bij vol vermogen 16A per fase. Daar komt dan 16A van de laadpaal bij en je zit al zonder andere verbruikers boven de 25A per fase.

Nou zal bij de meeste mensen de inductieplaat niet zo vaak het maximale vermogen trekken, maar ik vind het toch niet zo'n lekker idee, zeker omdat er daarnaast ook nog wel eens een over of vaatwasser tegelijktijdig aan staan.
Kun je niet 's nachts laden? Ik heb LB maar mijn auto start standaard met laden om 23 uur. Zou het prima zonder LB kunnen redden. Enige wanneer hij een keer wat doet is bij bezoek. Die laden wel overdag en dan grijpt LB wel eens in.

Pagina: 1 ... 113 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen