Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 121 Laatste
Acties:
  • 851.348 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-10 08:18
Kun je niet 's nachts laden? Ik heb LB maar mijn auto start standaard met laden om 23 uur. Zou het prima zonder LB kunnen redden. Enige wanneer hij een keer wat doet is bij bezoek. Die laden wel overdag en dan grijpt LB wel eens in.
Ja dat is eigenlijk wel een goed punt. Heb straks ook maar een 58 kWh accu dus die gaat aan de 11 kW 's nachts echt wel vol. Ik twijfel alleen nog over de WAF (is dat nog altijd een ding ;)? ) Die wil waarschijnlijk gewoon als ze thuiskomt de kabel inpluggen en alle apparaten tegelijk aanzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

marcel3 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:52:
[...]

Je bedoelt wsl 3x25 ;) maar verder is jouw situatie heel vergelijkbaar met die van mij. Ik oriënteer me nu ook op een laadpaal, maar zie het niet voor me zonder LB. Kun je nog wat nader toelichten waarom jij denkt dat het niet nodig is? Alleen al de inductieplaat aangesloten op twee fasen trekt bij vol vermogen 16A per fase. Daar komt dan 16A van de laadpaal bij en je zit al zonder andere verbruikers boven de 25A per fase.

Nou zal bij de meeste mensen de inductieplaat niet zo vaak het maximale vermogen trekken, maar ik vind het toch niet zo'n lekker idee, zeker omdat er daarnaast ook nog wel eens een oven of vaatwasser tegelijktijdig aan staan.
Ik heb een vergelijkbare situatie behalve dan dat ik ook nog een 1-fase 5kW WP heb. Voor die WP heb ik de LB echt nodig en ook zonder die WP is het een prettig idee. Echter denk ik dat het zonder LB (en zonder WP dus) wel eens heel lang goed zou kunnen gaan als je de verbruikers een beetje netjes over de fasen hebt verdeeld.
Heb ook gezien dat die inductiekookgroep veel minder vermogen trekt dan verwacht of echt maar heel kort. Intern in de kookplaat lijkt ook al een soort LB te zitten. Als ik meer pitten op "boost" zet gaan ze alternerend op "boost" en stand 9 e.d.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-10 14:32
marcel3 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Ja dat is eigenlijk wel een goed punt. Heb straks ook maar een 58 kWh accu dus die gaat aan de 11 kW 's nachts echt wel vol. Ik twijfel alleen nog over de WAF (is dat nog altijd een ding ;)? ) Die wil waarschijnlijk gewoon als ze thuiskomt de kabel inpluggen en alle apparaten tegelijk aanzetten...
De Corsa-e heeft een uitgesteld laden functie die makkelijk te activeren is, met een druk op de knop naast de laadstekker. Hiermee kan je bij thuiskomst de auto inpluggen en blijft hij wachten met laden tot dat de ingestelde tijd bereikt is. Lijkt me voor iedereen goed te bedienen.
Dan is het geen probleem dat je bij thuiskomst eerst de oven, wasmachine en droger aanzet (koken doen we nog op gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:33
Holgersson schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:50:
[...]

Als je granny (zoals de mijne) met 12A laadt, zit je op 2,8kW. Dat is niet snel, maar voor mijn behoefte snel genoeg om mijn auto makkelijk in een nacht vol te laden.
Hier staat er 1800 watt op de mee geleverde Granny, dacht dat de auto dan aangeeft 6 km per uur laden. Er zijn dagen bij dat de auto 120 km maakt en voor 20 uur laden is er geen tijd.

Een iets afgeknepen simpele 3 fase lader gaat een stuk sneller dan.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-10 08:18
DonJuape schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:02:
[...]

Heb ook gezien dat die inductiekookgroep veel minder vermogen trekt dan verwacht of echt maar heel kort. Intern in de kookplaat lijkt ook al een soort LB te zitten. Als ik meer pitten op "boost" zet gaan ze alternerend op "boost" en stand 9 e.d.
OK bedankt, dat stelt ook wel weer wat gerust. Het blijft een beejte woekeren met die NL aansluitingen. Als je in een doorsnee Duits vakantiehuisje de groepenkast opentrekt, dan zie je hoe het ook kan :) Zware aansluitingen en zo'n beetje iedere contactdoos achter een eigen groep. Maar goed, misschien betalen die ook wel veel meer vastrecht, geen idee.
RJan61 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:07:
[...]

De Corsa-e heeft een uitgesteld laden functie die makkelijk te activeren is, met een druk op de knop naast de laadstekker. Hiermee kan je bij thuiskomst de auto inpluggen en blijft hij wachten met laden tot dat de ingestelde tijd bereikt is. Lijkt me voor iedereen goed te bedienen.
Dan is het geen probleem dat je bij thuiskomst eerst de oven, wasmachine en droger aanzet (koken doen we nog op gas).
Dat is ook een goed idee ja. Ik heb de auto nog (lang) niet (KIA) maar wat ik ervan gezien heb komt me de laadplanning nog wat omslachtig over, maar denk dat het wel de moeite loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59
Erwin_83 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:15:
[...]

Hier staat er 1800 watt op de mee geleverde Granny, dacht dat de auto dan aangeeft 6 km per uur laden. Er zijn dagen bij dat de auto 120 km maakt en voor 20 uur laden is er geen tijd.

Een iets afgeknepen simpele 3 fase lader gaat een stuk sneller dan.
dat is wel een magere granny, 8A. Hij is niet instelbaar?
Ik heb mijn instelbare granny op 13A staan, dus 3kW. Ik laad daardoor op met 17 km/h

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ik zal er nog eens naar kijken, maar zag er zo snel geen knopjes op zitten. (En geen gebruiksaanwijzing)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:30

de Peer

under peer review

eltron schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:04:
[...]

@de Peer Dan houd je denk ik nog wel de vraag over waar volgens mij @Pim57 impliciet op doelt, namelijk de vraag of het mogelijk is dat LB op een andere fase meet dan de fase waar de auto op zit.
Mijn aanname was inderdaad dat LB meet op de fase waarop geladen wordt... dat leek mij niet meer dan logisch, maar ik sluit nu niets meer uit ;)

Je zou verwachten dat een 3 fase lader meet op alle 3 de fases. En als je dan dus een auto hebt die slechts op 1 fase laadt, dat LB dan alleen meet op die ene fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:40
DonJuape schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:15:
[...]

Klopt maar stelt weinig voor. Kabel afrollen en inpluggen. Ding eroverheen leggen en soms de kabel nog even recht leggen zodat de drempel erover valt.
Veel minder gehannes dan gedacht. En dat ding is inderdaad nat als het geregend heeft. Net zo nat als je laadkabel, laadstekker en het klepje van je auto.
Onder de carport blijft alles droog :)

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 01:25
Erwin_83 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:30:
Of volstaan een simpele Heidelberg of Webasto ook ?
Ik heb zelf de Heidelberg gekozen, degelijk product en in Duitsland gefabriceerd.
Deze is voorzien DC lekstroomdetectie en kun je rechtstreeks op een aparte groep aansluiten.
Je kunt de non-EU versie bestellen vanuit Duitsland, ik was zelf 430 EUR kwijt inclusief verzending.

Heb je de optionele 11kW on-board lader besteld?
Dan kun je namelijk het maximale uit de Heidelberg halen door deze op 3-fase aan te sluiten.
Als je deze optie niet hebt of je zit vast aan 1-fase dan zul je het bij de Heidelberg met 3.7kW moeten doen.

Jouw auto kan zonder deze optie maximaal 7.4kW laden op 1-fase bij 32A.
Het laden gaat dan wel 2x zo snel maar dan is de Heidelberg geen optie, die is er alleen als 16A.

Als je alleen 's nachts laad dan is dit verder prima en zijn dingen als load balancing ook niet nodig.
Mocht je in de toekomst wel de behoefte hebben om autorisatie te hebben voor laadsessies,
dan kun je de Heidelberg van een slot voorzien.
Deze is hier al op voorbereid dmv een lus op de PCB die je kunt onderbreken met een schakelaar,
ik heb hier zelf een Shelly voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
@prothello dank voor je uitleg. Ja we hebben de 3 fase 11 kW lader aan boord. Gelukkig was ik al wat ingelezen, ze verkopen je rustig een 1 fase model en roepen dat je 7,4 kW kan laden. Klopt in theorie ook wel, alleen in praktijk niet voor de meeste huizen.

De wallbox komt aan de gevel 7 meter van de straat af (zichtbaar op de camera) een slot is niet nodig maar goed om te weten dat de mogelijkheid er wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-10 13:08
Weet iemand van jullie of je bij aanschaf van een Renault Zoe er een gewone 230 v lader bij zit ? Of zit er alleen een type 2 snoer bij geleverd ?

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:40
de schompen schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:29:
Weet iemand van jullie of je bij aanschaf van een Renault Zoe er een gewone 230 v lader bij zit ? Of zit er alleen een type 2 snoer bij geleverd ?
Bij mij zat er alleen een type 2 bij (en volgens mij is dat bij zoe's altijd zo). En het is een extra dikke type 2 kabel (waarschijnlijk vanwege de 22kW AC lader).

Ik ben afhankelijk van publieke laadpalen dus heb zelf de 230V lader nooit gemist, wel eens bij schoonouders gebruikt maar dat laden gaat te langzaam wat mij betreft (of we blijven te kort op bezoek, dat kan ook ;) ) dus ook daar zoek ik een publieke paal in de buurt en loop ik een stukje.

[ Voor 26% gewijzigd door Medjai op 18-01-2022 17:52 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

de Peer schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Mijn aanname was inderdaad dat LB meet op de fase waarop geladen wordt... dat leek mij niet meer dan logisch, maar ik sluit nu niets meer uit ;)

Je zou verwachten dat een 3 fase lader meet op alle 3 de fases. En als je dan dus een auto hebt die slechts op 1 fase laadt, dat LB dan alleen meet op die ene fase.
Het probleem met niet-werkende load balancing heb ik zelf maar verholpen.
Ik heb de service tool van Alfen gedownload en de laadpaal uitgelezen. Daar zag ik direct dat de slimme meter niet uitgelezen werd, alles stond op 0. Dus daardoor wist ik waar ik moest gaan zoeken en wat bleek: er zit speling op de P1 connector op de slimme meter. Bij aandrukken werkt hij wel. Dus ik moet dat even vast zien te zetten.

Load balancing werkt nu gewoon naar behoren. Bovendien heb ik even de 'safe modus' aangevinkt, zodat bij verlies van het P1 signaal er op maximaal 3,6 kW geladen wordt.

Beetje jammer dat de Leaseplan Helpdesk en 'de techneut' die ze ingeschakeld hadden dit niet konden bedenken, terwijl zij dit ook gewoon in 1 oogopslag hadden kunnen zien. In de log was duidelijk te zien met rode warning: P1 connection lost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@de Peer Wat een gepruts van de monteur weer...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de Peer schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:42:
[...]

Ik heb de service tool van Alfen gedownload en de laadpaal uitgelezen. Daar zag ik direct dat de slimme meter niet uitgelezen werd, alles stond op 0. Dus daardoor wist ik waar ik moest gaan zoeken en wat bleek: er zit speling op de P1 connector op de slimme meter. Bij aandrukken werkt hij wel. Dus ik moet dat even vast zien te zetten.

Load balancing werkt nu gewoon naar behoren. Bovendien heb ik even de 'safe modus' aangevinkt, zodat bij verlies van het P1 signaal er op maximaal 3,6 Kw geladen wordt.

Beetje jammer dat de Leaseplan Helpdesk en 'de techneut' die ze inschakeld hadden dit niet konden bedenken, terwijl zij dit ook gewoon in 1 oogopslag hadden kunnen zien.
Mooi dat je het gevonden hebt. Is het stekkertje wel goed aan het kabeltje gekrompen?
Die safe modus bij verlies van P1 signaal vind ik trouwens wel een coole feature 8)

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DonJuape schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Mooi dat je het gevonden hebt. Is het stekkertje wel goed aan het kabeltje gekrompen?
Die safe modus bij verlies van P1 signaal vind ik trouwens wel een coole feature 8)
Ja de stekker is goed. Het ligt aan de slimme meter.
Met mijn eigen p1 stekker die ik gebruik voor uitlezen heb ik het ook, maar die zat toevallig altijd redelijk goed erin. de speling zit in de slimme meter dus.

Ja zeker een coole feature. Bovendien handig omdat we daaraan gelijk kunnen zien dat P1 verbinding verloren is, al gaat dat nu waarschijnlijk niet meer gebeuren omdat ik nu weet wat ik moet doen om het te verhelpen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 18-01-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-10 20:39
de Peer schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:42:
[...]

Load balancing werkt nu gewoon naar behoren. Bovendien heb ik even de 'safe modus' aangevinkt, zodat bij verlies van het P1 signaal er op maximaal 3,6 kW geladen wordt.

Beetje jammer dat de Leaseplan Helpdesk en 'de techneut' die ze ingeschakeld hadden dit niet konden bedenken, terwijl zij dit ook gewoon in 1 oogopslag hadden kunnen zien. In de log was duidelijk te zien met rode warning: P1 connection lost.
Bizar.
Je verwacht in zo'n geval toch een alarmsignaal als LB is ingesteld maar de paal geen signaal krijgt, om welke reden dan ook.
Knullige techniek dus.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eltron schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:29:
[...]

Bizar.
Je verwacht in zo'n geval toch een alarmsignaal als LB is ingesteld maar de paal geen signaal krijgt, om welke reden dan ook.
Knullige techniek dus.
Nou de techniek (of de software) heeft dus wel een 'safe mode' maar die stond uit. Heb ik nu zelf aangezet.
Verder is de laadpaal compleet afgeschermd dus als normale gebruiker kun je niets zien en niets doen/wijzigen.

Maar inderdaad, erg knullig. Dit had nog weken kunnen duren als ik op hun expertise had moeten vertrouwen.
En de stoppen hadden eruit kunnen vliegen, aangezien we een full-electric huis hebben en dus regelmatig aanzienlijk stroom verbruiken op fase 1.

Aan de ene kant wil ik ze nog even opbellen om mijn gelijk te halen en ze te vertellen dat ze niet goed opletten. Maar misschien zijn ze er niet zo blij mee dat ik zelf dingen aan die paal heb lopen doen. Dus ik laat het maar zo.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 18-01-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-10 09:57
Ik zie nog weinig thuis laadpalen terug in dit topic. Zijn er mensen die een niet-standaard laadpaal op de oprit of in de tuin hebben staan? Wat inspiratie kan wel nuttig zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:42
Novadecasa schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:04:
Ik zie nog weinig thuis laadpalen terug in dit topic. Zijn er mensen die een niet-standaard laadpaal op de oprit of in de tuin hebben staan? Wat inspiratie kan wel nuttig zijn :)
Tip; zet je topic op”foto’s” dan zien je veel foto’s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/casU5XxIKDNlxqF5xy1lhA4y7o0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAMsM5FeRFdOxEEcBnTi6uSH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door wd200 op 18-01-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-10 09:57
wd200 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:08:
[...]

Tip; zet je topic op”foto’s” dan zien je veel foto’s
[Afbeelding]
Die functie ken ik ;)
Maar ik zie voornamelijk laadpunten ipv laadpalen, vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Novadecasa schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:13:
[...]

Die functie ken ik ;)
Maar ik zie voornamelijk laadpunten ipv laadpalen, vandaar :)
Aaah zo!
Sorry vraag verkeerd begrepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-10 07:35
@Novadecasa

In het zelfbouw topic staan een hoop voorbeelden, deze bijvoorbeeld:

d.j.hissink in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-10 08:37
Ik zat mij af te vragen, ik heb sinds kort een elektrische auto en wil daarmee op wintersport. Nu heeft het huisje dat ik heb gehuurd geen laadpaal o.i.d. en wil ik in overleg met de eigenaar de granny lader gebruiken. De auto wordt die week af en toe gebruikt. Heb ik voldoende aan 1,5mm2 kabel of wordt er een dikkere kabel aangeraden. En heb ik tevens een aarde nodig? De lengte die ik zou willen is plus minus 25 meter. Of raden jullie iets anders aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 06:57
slvans schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:40:
Ik zat mij af te vragen, ik heb sinds kort een elektrische auto en wil daarmee op wintersport. Nu heeft het huisje dat ik heb gehuurd geen laadpaal o.i.d. en wil ik in overleg met de eigenaar de granny lader gebruiken. De auto wordt die week af en toe gebruikt. Heb ik voldoende aan 1,5mm2 kabel of wordt er een dikkere kabel aangeraden. En heb ik tevens een aarde nodig? De lengte die ik zou willen is plus minus 25 meter. Of raden jullie iets anders aan?
Als je max 10A gaat laden kan het prima met een goed verlengsnoer met 1.5mm. De stekkers zijn eerder belangrijker omdat daar meer warmteontwikkeling gaat zijn. Met 10A zit hij binnen een week wel weer vol.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
Zou vooral zorgen dat de lader of je auto het amperage kan verlagen. Als je op minder A laad dan is alles minder kritiek; je snoer mag dunner zijn, je stopcontact mag brakker zijn, minder erg als alles op 1 groep zit, enz. Aarde heb je denk ik altijd wel nodig.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Ik laad in zo'n geval op 12A en kies dan liever voor 2,5mm2. Zoiets bijvoorbeeld https://evplug.eu/product...lKUI1k7xLWgxoCaGoQAvD_BwE
Dan heb je wat marge en minder laadverlies + geschikt voor buiten gebruik.
Wel opletten dat aansluitingen niet te warm worden en de huisaansluiting die je gebruikt voldoende is van kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Aarde heb je nodig. Sommige laders en/of auto's laden anders niet op. Echter bij de meeste komt er dan spanning op geleidende delen van de auto te staan. Is een Duits filmpje van dat ik niet meer kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wd200
kies voor veilig en neem 2,5mm draad verlengsnoer en stel auto in op een lage laadsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
wd200 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:27:
[...]

kies voor veilig en neem 2,5mm draad verlengsnoer en stel auto in op een lage laadsnelheid.
Als je voor veiligheid wilt gaan moet je geen verlengsnoer gebruiken. Zie ook de handleiding van de meeste mobiele laders. 2,5mm met 10A is totaal niet nodig. Kan echt meer dan prima met 1,5mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:35:
[...]

Als je voor veiligheid wilt gaan moet je geen verlengsnoer gebruiken. Zie ook de handleiding van de meeste mobiele laders. 2,5mm met 10A is totaal niet nodig. Kan echt meer dan prima met 1,5mm.
Kies voor veilig en zorg voor een goed geaard stopcontact!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cruysen
  • Laatst online: 27-10 23:03
Inspired schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:35:
[...]

De diameter is ook afhankelijk van de lengte van de verlengkabel. Voor een paar meter is het niet nodig, maar over een lange lengte wordt de invloed (spanningsval) groter met een zware belasting.

En als je een haspel wil gebruiken: Lees op de haspel wat de belasting maximaal mag zijn als deze opgerold en afgerold is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Er is altijd goed, beter, best maar als je dan een verlengsnoer “moet” gebruiken; kies dan een goede dikkere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-10 10:19
Waarschijnlijk al beantwoord, maar stel het toch :).

Ik heb een monifase aansluiting van 40A in huis. Ik zou graan een monofase laadpunt hebben van 7kWh (s'nachts heb ik die capaciteit). Echter wil ik de mogelijkheid openhouden om naar een 3-fase 11kWh lader te gaan, kan ik een 3-fase lader ook monofase aansluiten, zodat ik dan de paal niet moet vervangen?

We hebben thuis 2 leaseauto's en die van mijn vriendin is nog 3 jaar benzine, mijne zal in de zomer een EV zijn. Maar 2 auto's laden gaat met 11kWh wel een stuk vlotter, maar die kosten wil ik nu niet doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
Engineer Stewie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:58:

Ik heb een monifase aansluiting van 40A in huis. Ik zou graan een monofase laadpunt hebben van 7kWh (s'nachts heb ik die capaciteit). Echter wil ik de mogelijkheid openhouden om naar een 3-fase 11kWh lader te gaan, kan ik een 3-fase lader ook monofase aansluiten, zodat ik dan de paal niet moet vervangen?

We hebben thuis 2 leaseauto's en die van mijn vriendin is nog 3 jaar benzine, mijne zal in de zomer een EV zijn. Maar 2 auto's laden gaat met 11kWh wel een stuk vlotter, maar die kosten wil ik nu niet doen.
Ja dat kan, in elk geval bij de Zappi, maar lijkt me voor andere 3F laders ook geen probleem. Zou dat wel even specifiek checken voor de lader die je wilt aanschaffen.
Gewoon nu op 1F aansluiten die dan normaal functioneert en dan heb je gewoon 2 fasen waar geen stroom op staat en op een later moment alsnog stroom kunt aansluiten.
Let ook op dat je een 22kW lader moet hebben, anders haal je geen 7kW op 1F.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-10 12:18
Engineer Stewie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:58:

Hangt van het vermogen af. 11 kWh laden met 1 kW duurt 11 uur ;) hint: je eenheden kloppen niet

meer on topic: als je een 3 fasen lader koopt die 32A op 1 fase kan, dan kan je nu met 32A -> 7kW laden, en in de toekomst met 3x16 -> 11kW (of zelfs nog meer als je aansluiting zwaar genoeg is).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 14:56
Hier wellicht een leuke voor inspiratie. Deze is gemaakt van een oude eiken balk die onderdeel was van de oude open haard die in ons nieuwe huis zat. Deze heb ik uitgehold, met kuntsthars gevuld en met botenlak geverfd. Ook een dubbel WCD aangesloten voor de kerstverlichting en andere gereedschappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7VLrnCvHf82ce-egbDItTHTUM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZmhr7019wSNTg1Bp9kehSws.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWlZ0cB135UCCmVkc3v0y3evUcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D46Xiium7dLHrDO9pTSy9ND4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guPH3HLSwnm8e61Ynn4qxggFKXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDCIaVbzBuKv55z1o95WrAiE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmgQIH0mZZeMfQvdkeGgb5mtpBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boxjsKlCGbPCFYoM57yTpxZR.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-10 21:30
Voor de inspiratie? https://geen-energierekening-meer.weebly.com/laadpalen.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
@kevinjkok Ziet er goed uit!
Ik heb toevallig ook zo'n open haard die ik er komende maand uit wil halen.
maar mijn lader hangt al aan de muur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:20
@Zwerius in je blog heb je het over laadrendement en de test met de temperatuur in het laadpaalkastje.
De laad electronica zit in de auto. En die heeft deels een vast "verbruik". Als je sneller laad tikt dit vaste verbruik minder hard aan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BarryH schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:03:
@Zwerius in je blog heb je het over laadrendement en de test met de temperatuur in het laadpaalkastje.
De laad electronica zit in de auto. En die heeft deels een vast "verbruik". Als je sneller laad tikt dit vaste verbruik minder hard aan.
Dat is nog niet eens het belangrijkste probleem met die redenatie. Bij 11kW haal je een laadefficiency van ongeveer 90%. Met een granny ga je naar 70% misschien nog minder. Dat heeft vooral te maken met de efficiency van de AC naar DC conversie in de lader in de auto (misschien bedoelde je dat @BarryH ?).

@Zwerius Ik zie dat je een kWh meter hebt voor je laadpaal. Misschien kun je de efficiency een aantal keer meten door aantal kWh in de auto toegevoegd te delen door het aantal kWh toegevoegd volgens je kWh meter (en dan je blog aanpassen)?

[ Voor 12% gewijzigd door DonJuape op 19-01-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@DonJuape Dat klinkt als Renault zoe percentages. de meeste EV halen een betere score.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BarryH schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:24:
@DonJuape Dat klinkt als Renault zoe percentages. de meeste EV halen een betere score.
Nou mijn eNiro niet hoor. Heb al een aantal metingen gedaan en in de lente ga ik verder met mijn metingen. Anyway, laat het 80% zijn, nog steeds 10% verschil met op 11kW laden. Wat haal jij en welke auto heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@DonJuape

Ik zal het ook eens nauwkeurig gaan bijhouden
ik kan de laadpaal aflezen in xxx.x kWh en de auto heeft total charged in yyy kWh (via obd2/evnotify). Daarnaast geeft de auto tijdens het laden (via obd2) aan wat de laadsnelheid is.
Ik heb een ioniq 28kWh die ik op 5,6kW laad.
Ik heb een keer een test gedaan met VA meting op de fasedraad versus de laadsnelheid die de OBD2 poort rapporteert. Daarbij tussen 3,4kW en 5,6kW gevarieerd. Daar kwam 87-89% rendement uit. Wat ik kon terugrekenen naar een vast energieverbruik bij het laden van 160Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQN4SBb1gKO8tpIpA6AeWHPiCmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gYbHVMEh2T4hdEwY7FugzuSL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
DonJuape schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Dat is nog niet eens het belangrijkste probleem met die redenatie. Bij 11kW haal je een laadefficiency van ongeveer 90%. Met een granny ga je naar 70% misschien nog minder. Dat heeft vooral te maken met de efficiency van de AC naar DC conversie in de lader in de auto (misschien bedoelde je dat @BarryH ?).

@Zwerius Ik zie dat je een kWh meter hebt voor je laadpaal. Misschien kun je de efficiency een aantal keer meten door aantal kWh in de auto toegevoegd te delen door het aantal kWh toegevoegd volgens je kWh meter (en dan je blog aanpassen)?
Dat leek me interessant, dus ik heb meteen de cijfers er eens even bij gezocht.
Zowel de meterstanden van mijn kWh-meter in de meterkast (uitsluitend voor de Granny charger), als de geladen kWh's bij openbare laadstations, als de geladen kWh's volgens de app van de auto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PW5aZUIuwtT2LsBPWsCnhCm1CTU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f4VBQa0Y1LwlXdQea7C3ImUO.jpg?f=user_large

Hier moet je wel het volgende bij bedenken:
In de zomermaanden wordt de auto soms ge"precooled", zodat ik in een comfortabele koele auto instap. Dat "precoolen" gebeurt terwijl de auto nog aan de kabel hangt. Dus wel verbruik via de kWh-meter in de meterkast, maar geen verbruik uit de accu!

Het zelfde gebeurt in de wintermaanden met voorverwarmen.
(Overigens wel heerlijk om in een warme auto met schone en droge ramen te stappen, terwijl ik in de buurt mensen met een verkleumd gezicht de ramen schoon zie krabben).

Verder nog: in de maanden dat er ook aan laadpalen geladen is, waren dit hoofdzakelijk fastchargers. Mogelijk dus weer met een ander laadrendement.

En dan hebben we nog de maanden dat er volgens de app van de i3 meer geladen is dan volgens de kWh-meters....
Al met al kan ik er nog niet meteen veel logica in ontdekken.

En ik lees inderdaad ook wel regelmatig dat het laden via een granny charger met een slecht rendement zou gebeuren. Maar goed er staat van alles op internet ;)

Ik kan het nog niet zo goed verklaren, want een paar diodes of FET's geven slechts geringe verliezen.
Een laadrendement van 70% ipv 90%, dat kan ik gewoon niet geloven.

Mogelijk dat één van jullie me eens naar een publicatie kan verwijzen (liefst vanuit wetenschappelijke hoek of rechtstreeks van een auto fabrikant), waarin dat slechte rendement dan verklaard wordt. Ik heb het nog niet gezien.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Zwerius schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:36:
[...]

Dat leek me interessant, dus ik heb meteen de cijfers er eens even bij gezocht.
Zowel de meterstanden van mijn kWh-meter in de meterkast (uitsluitend voor de Granny charger), als de geladen kWh's bij openbare laadstations, als de geladen kWh's volgens de app van de auto:

[Afbeelding]

Hier moet je wel het volgende bij bedenken:
In de zomermaanden wordt de auto soms ge"precooled", zodat ik in een comfortabele koele auto instap. Dat "precoolen" gebeurt terwijl de auto nog aan de kabel hangt. Dus wel verbruik via de kWh-meter in de meterkast, maar geen verbruik uit de accu!

Het zelfde gebeurt in de wintermaanden met voorverwarmen.
(Overigens wel heerlijk om in een warme auto met schone en droge ramen te stappen, terwijl ik in de buurt mensen met een verkleumd gezicht de ramen schoon zie krabben).

Verder nog: in de maanden dat er ook aan laadpalen geladen is, waren dit hoofdzakelijk fastchargers. Mogelijk dus weer met een ander laadrendement.

En dan hebben we nog de maanden dat er volgens de app van de i3 meer geladen is dan volgens de kWh-meters....
Al met al kan ik er nog niet meteen veel logica in ontdekken.

En ik lees inderdaad ook wel regelmatig dat het laden via een granny charger met een slecht rendement zou gebeuren. Maar goed er staat van alles op internet ;)

Ik kan het nog niet zo goed verklaren, want een paar diodes of FET's geven slechts geringe verliezen.
Een laadrendement van 70% ipv 90%, dat kan ik gewoon niet geloven.

Mogelijk dat één van jullie me eens naar een publicatie kan verwijzen (liefst vanuit wetenschappelijke hoek of rechtstreeks van een auto fabrikant), waarin dat slechte rendement dan verklaard wordt. Ik heb het nog niet gezien.
Daarom doe ik mijn eigen metingen (met kWh meter voor de laadpaal en SoC start en eind via OBD dongle). Denk niet dat je het gaat zien rechtstreeks van een auto fabrikant en ik heb ook nog geen andere publicatie gevonden. Je ziet trouwens hetzelfde effect maar dan andersom bij PV omvormers. Zijn veel minder efficient bij lage opwekvermogens. Daarom wordt aangeraden deze onder te dimensioneren t.o.v. je Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Zwerius Je auto gebruikt bij het laden altijd stroom om systemen te laten draaien. Bijvoorbeeld de BMS om de accu te bewaken, het laadcircuit wat detecteert of je de kabel wordt ontkoppelt en hoe snel je mag laden van de laadpaal etc.

Hoe langer je aan het laden bent, hoe meer energie het kost om die systemen te laten draaien. Als je langzamer laadt duurt het langer en raak je dus ook meer energie kwijt.

Simpel voorbeeld (met verzonnen cijfers). Om te kunnen laden gebruikt jouw auto 200W. Je laadt 10 uur lang met 2,3kW -> je hebt 23 kWh gebruikt. In die 10 uur is er 2 kWh aan de laadsystemen kwijt geraakt, dus er is maar 21 kWh in de accu gegaan. Dat is 91,3%.

Als je met 11kW zou laden dan heb je 1,95 uur nodig om 21,45 kWh van het net op te nemen. In 1,95 uur ben je 0,39 kWh kwijt aan het laadsysteem in je auto. Er is dan 21,06 kWh in je accu geladen. Dat is 98,2%

Dat is dan dus al een verschil van 7% in efficiëntie, enkel doordat je langzamer laadt.

Edit: volgens mij is er geen autofabrikant die opgeeft wat het "standaardverbruik" is van de auto als hij aan het laden is.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 19-01-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Is er behalve laadverliezen ook nog zoiets als ontlaadverliezen?
Ik zie namelijk in EV Notify het totaal aantal kWh charged (11.500kWh in mijn geval) en het totaal aantal kWh discharged. (11.200kWh) Dat is een verschil van 2,6%.
Waarbij ik er dus niet van uit ga dat ergens in mijn 64kWh batterij nog 300kWh ongebruikt verstopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Stil staan voor verkeerslichten bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
JeroenE schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:03:
@Zwerius Je auto gebruikt bij het laden altijd stroom om systemen te laten draaien. ...
Ook je laadpaal/granny gebruik stroom. Meestal zit er een 230V relais in dat bekrachtigd moet blijven, er zit een feedback op etc. Als je een externe kWh meter gebruikt zie je dat gebruik ook terug in de meterstand, maar als je bij een laadpaal laad, mag dat vermogen niet afgerekend worden.

Over het algemeen bestaan de verliezen uit een constante verlies, dat vermogens-onafhankelijk is en een variabel verlies dat groter wordt naarmate het vermogen groter wordt. Het constante verlies kan ervoor zorgen dat het rendement van het laden veel lager wordt, maar dat geldt vooral als het vermogen een tiende van het nominale vermogen is, niet bij bijvoorbeeld de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

RJan61 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:00:
[...]

Ook je laadpaal/granny gebruik stroom. Meestal zit er een 230V relais in dat bekrachtigd moet blijven, er zit een feedback op etc. Als je een externe kWh meter gebruikt zie je dat gebruik ook terug in de meterstand, maar als je bij een laadpaal laad, mag dat vermogen niet afgerekend worden.
Vooralsnog is dat bij mijn Zappi (en ongeveer 1 keer per week laden) 1,8%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:41:
Ja, je hebt dan ook verliezen.
Ik zie namelijk in EV Notify het totaal aantal kWh charged (11.500kWh in mijn geval) en het totaal aantal kWh discharged. (11.200kWh) Dat is een verschil van 2,6%.
Waarbij ik er dus niet van uit ga dat ergens in mijn 64kWh batterij nog 300kWh ongebruikt verstopt is.
Als je snelheid afneemt wordt (of in ieder geval kan) je accu ook weer bijgeladen (en ook dan heb je verlies). Bij welke teller telt jouw auto dat op (of af)? Ik weet niet of iedere autofabrikant hetzelfde doet met zulke tellers.
RJan61 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:00:
Over het algemeen bestaan de verliezen uit een constante verlies, dat vermogens-onafhankelijk is en een variabel verlies dat groter wordt naarmate het vermogen groter wordt.
Is dat laatste zo? Ik dacht juist dat de efficiëntie het hoogste is in het hoogste gebied (waar de lader op gebouwd is) en het juist afneemt als je veel langzamer gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:08:
[...]
Is dat laatste zo? Ik dacht juist dat de efficiëntie het hoogste is in het hoogste gebied (waar de lader op gebouwd is) en het juist afneemt als je veel langzamer gaat laden.
Inderdaad, dat is ook wat ik meet tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-10 19:31
Volgende week komen ze bij mij een laadpaal plaatsen. Nu heb ik ook een Jacuzzi staan en de monteur gaf aan dat ze de paal dan lager moeten gaan instellen omdat Load Balancing niet zo snel kan meten dat de Jacuzzi stroom aan het vragen is waardoor er een grote kans is dat de groepen eruit kunnen klappen.

Ze willen de laadpaal dan op 3x16 zetten ipv 3x20. Iemand al ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Anunnaki schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:20:
Volgende week komen ze bij mij een laadpaal plaatsen. Nu heb ik ook een Jacuzzi staan en de monteur gaf aan dat ze de paal dan lager moeten gaan instellen omdat Load Balancing niet zo snel kan meten dat de Jacuzzi stroom aan het vragen is waardoor er een grote kans is dat de groepen eruit kunnen klappen.

Lijkt me heel sterk. Duurt heel lang voor de zekeringen trippen bij overbelasting (en heel kort bij kortsluiting). Welke laadpaal is het? En met 3x20A heb je dus al een buffer tot je hoofdaansluiting van 3x25A begrijp ik?
Heb je hoofdzekeringsautomaten of zekeringen waar de netbeheerder bij moet komen als ze trippen? In dat eerste geval kun je het zonder risico proberen en als ze trippen zet je de LB op 16A.
Ik heb de Zappi LB op 25A ingesteld staan (3x25A hoofdaansluiting) en ik heb een 5kW WP op 1 fase. In de winter en voor het verwarmen van het tapwater slaat de WP regelmatig op hoog vermogen aan. Geen probleem voor de LB tot nu toe, die grijpt keurig in zonder dat er zekeringen trippen.

[ Voor 29% gewijzigd door DonJuape op 19-01-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
DonJuape schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Lijkt me heel sterk. Duurt heel lang voor de zekeringen trippen bij overbelasting (en heel kort bij kortsluiting). Welke laadpaal is het? En met 3x20A heb je dus al een buffer tot je hoofdaansluiting van 3x25A begrijp ik?
Heb je hoofdzekeringsautomaten of zekeringen waar de netbeheerder bij moet komen als ze trippen? In dat eerste geval kun je het zonder risico proberen en als ze trippen zet je de LB op 16A.
Ik heb de Zappi LB op 25A ingesteld staan (3x25A hoofdaansluiting) en ik heb een 5kW WP op 1 fase. In de winter en voor het verwarmen van het tapwater slaat de WP regelmatig op hoog vermogen aan. Geen probleem voor de LB tot nu toe, die grijpt keurig in zonder dat er zekeringen trippen.
Is die warmtepomp thermisch 5kW? of electrisch, want dat laatste lijkt me wel heel veel. Als het thermisch is trekt ie natuurlijk veel minder dan 5kW, maar meer iets van 1.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Maakt het voor jou uit of het op 3x20 staat of op 3x16?
3x16 komt overeen met 11kW en er zijn nauwelijks auto's die sneller kunnen.
Met 11kW zitten vrijwel alle auto's ook in een beperkt aantal uren en zeker overnight weer vol (ook als je nagenoeg leeg begint, wat in de praktijk nauwelijks voorkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
DonJuape schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Ik krijg de Alfen Eve Single Pro-Line. Monteur gaf aan dat ze hem standaard op 3x20 afstellen, dus neem aan dat er een buffer is op de 3x25S, en waarom zou ik niet weten. Met hoofdzekeringsautomaten bedoel je waarschijnlijk die onder de meter zitten (verborgen in een kastje), ik ben een leek hierin.

En goed om te horen dat dit bij jou goed gaat, ik heb een 5,5kW WP hier die de jacuzzi verwarmt.
Ik weet niet of ik LB zelf kan inregelen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
iemand idee waar ik alleen zo een stofcap kan kopen ? die over de type 2 stekker heen kan ?

Afbeeldingslocatie: https://www.smartdodos.com/wp-content/uploads/2019/06/Kabel.png

[ Voor 11% gewijzigd door wd200 op 19-01-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
eltron schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:49:
[...]

Met 11kW zitten vrijwel alle auto's ook in een beperkt aantal uren en zeker overnight weer vol (ook als je nagenoeg leeg begint, wat in de praktijk nauwelijks voorkomt).
Oh dan is 3x16 zeker geen ramp. Heb de Kia EV6 en die kan vlgs mij maar max 11kW op AC laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
JeroenE schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:08:
[...]
Over het algemeen probeer je het rendement in het meest gebruikte werkgebied zo hoog mogelijk te maken. Maar sommige verliezen zijn niet te voorkomen. Neem alleen al de verliezen in (de aansluitingen van) de kabels. Dit zijn ohmse verliezen, evenredig met het kwadraad van de stroom (P= I*I*R). Als een auto met 8A staat te laden is het verlies dus 4* zo klein als bij het laden met 16A. Daarom is het belangrijk bij het ontwerp de verschillende oorzaken apart te beoordelen. Met als doel het vermogensverlies binnen de perken te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
RJan61 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:07:
[...]

Over het algemeen probeer je het rendement in het meest gebruikte werkgebied zo hoog mogelijk te maken. Maar sommige verliezen zijn niet te voorkomen. Neem alleen al de verliezen in (de aansluitingen van) de kabels. Dit zijn ohmse verliezen, evenredig met het kwadraad van de stroom (P= I*I*R). Als een auto met 8A staat te laden is het verlies dus 4* zo klein als bij het laden met 16A. Daarom is het belangrijk bij het ontwerp de verschillende oorzaken apart te beoordelen. Met als doel het vermogensverlies binnen de perken te houden.
nja, dat is niet helemaal waar, want met 8A moet je wel 2x zolang laden, dus het verlies in je kabel is dan maar 2* zo klein (en als je kabels dik/kort genoeg zijn, zijn die verliezen relatief klein). Je hebt wel al je vermogenselectronica 2* zolang aanstaan, dus daar heb je mogelijk juist weer meer verliezen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
JeroenE schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:03:
@Zwerius Je auto gebruikt bij het laden altijd stroom om systemen te laten draaien. Bijvoorbeeld de BMS om de accu te bewaken, het laadcircuit wat detecteert of je de kabel wordt ontkoppelt en hoe snel je mag laden van de laadpaal etc.

Hoe langer je aan het laden bent, hoe meer energie het kost om die systemen te laten draaien. Als je langzamer laadt duurt het langer en raak je dus ook meer energie kwijt.

Simpel voorbeeld (met verzonnen cijfers). Om te kunnen laden gebruikt jouw auto 200W. Je laadt 10 uur lang met 2,3kW -> je hebt 23 kWh gebruikt. In die 10 uur is er 2 kWh aan de laadsystemen kwijt geraakt, dus er is maar 21 kWh in de accu gegaan. Dat is 91,3%.

Als je met 11kW zou laden dan heb je 1,95 uur nodig om 21,45 kWh van het net op te nemen. In 1,95 uur ben je 0,39 kWh kwijt aan het laadsysteem in je auto. Er is dan 21,06 kWh in je accu geladen. Dat is 98,2%

Dat is dan dus al een verschil van 7% in efficiëntie, enkel doordat je langzamer laadt.

Edit: volgens mij is er geen autofabrikant die opgeeft wat het "standaardverbruik" is van de auto als hij aan het laden is.
De rekenmethodiek is mij volkomen helder.
Ik betwist ook niet, dat er zeker tijdens het laden een deel vast vermogen en een deel variabel vermogen is.
Ik betwijfel alleen of het verschil tussen laden met een Granny charger en een (bijv.) 11 kW lader zo groot is.

Zoals iemand anders ook ergens al noemt, nemen de ohmse verliezen bij lagere laadstromen juist af. Dat werkt dus juist de andere kant op......

Dus ik vraag me een beetje af, of iedereen elkaar gewoon "napraat" zonder dat er een grondige analyse aan ten grondslag ligt, of dat er via een Granny charger inderdaad met zo'n laag rendement geladen wordt.
In dat laatste geval wil ik dat best aannemen als ik een grondige analyse zie.
Maar helaas zie ik die ook nu weer niet.
Maar ik blijf er voor open staan. Dus kom maar op :)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Anunnaki schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Ik krijg de Alfen Eve Single Pro-Line. Monteur gaf aan dat ze hem standaard op 3x20 afstellen, dus neem aan dat er een buffer is op de 3x25S, en waarom zou ik niet weten. Met hoofdzekeringsautomaten bedoel je waarschijnlijk die onder de meter zitten (verborgen in een kastje), ik ben een leek hierin.
Als ze in een verzegeld kastje onder de meter verborgen zitten dan kun je ze niet zelf resetten (en zijn het volgens mij smeltzekeringen en geen automaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

borft schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Is die warmtepomp thermisch 5kW? of electrisch, want dat laatste lijkt me wel heel veel. Als het thermisch is trekt ie natuurlijk veel minder dan 5kW, maar meer iets van 1.5
Dat is gewoon elektrisch hoor (en dat trekt hij in de praktijk ook, kan ik zien in HA en de Zappi MyEnergi app). Thermisch iets van 11kW. En dat is niet heel veel als je er je hele huis mee moet verwarmen en van warm tapwater moet voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013

De 3e keer hetzelfde plaatje in dit topic, zie hier hoe snel de load balancing van een SmartEVSE in combinatie met een Hyundai Kona werkt. De wasmachine en afwasmachine waren hier ook bezig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Eux1KfhohM5U3UW-tlyjPdswFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fknRLRTuDVfOUQSxSO2nmIJQ.png?f=fotoalbum_large

En ingezoomd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARYX3B9y3xpM-_1ayogpIaBWAss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y9FjPutwUZj58BParnL30uJv.png?f=fotoalbum_large

Als de LB & auto de laadstroom snel genoeg verlagen, maakt de piek boven de 5.7kW/25A niet uit.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:49:
[...]

Ik ging er hier vanuit dat ze de "grid limit" bedoelden, dus de limiet voor de LB van de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
DonJuape schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:26:
[...]

Dat is gewoon elektrisch hoor (en dat trekt hij in de praktijk ook, kan ik zien in HA en de Zappi MyEnergi app). Thermisch iets van 11kW. En dat is niet heel veel als je er je hele huis mee moet verwarmen en van warm tapwater moet voorzien.
Wow, dat is best veel ;) Hier is de compressor 900W, dat geeft met een COP van 4.5 tegen de 4kW thermisch.

Als je met 5kW electrisch maar 11kW warmte opwekt, is je COP amper boven de 2, dan is het duurder dan verwarmen met gas.

Maar on-topic, als je WP inderdaad zoveel trekt, is load balancing niet heel gek inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
wd200 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:06:
iemand idee waar ik alleen zo een stofcap kan kopen ? die over de type 2 stekker heen kan ?

[Afbeelding]
Ik zou een CCS stekker houder aan de muur maken. Dan heb je ook minder kans dat je er ooit een keer overheen gaat rijden.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Zwerius schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:20:
[...]

De rekenmethodiek is mij volkomen helder.
Ik betwist ook niet, dat er zeker tijdens het laden een deel vast vermogen en een deel variabel vermogen is.
Ik betwijfel alleen of het verschil tussen laden met een Granny charger en een (bijv.) 11 kW lader zo groot is.

Zoals iemand anders ook ergens al noemt, nemen de ohmse verliezen bij lagere laadstromen juist af. Dat werkt dus juist de andere kant op......

Dus ik vraag me een beetje af, of iedereen elkaar gewoon "napraat" zonder dat er een grondige analyse aan ten grondslag ligt, of dat er via een Granny charger inderdaad met zo'n laag rendement geladen wordt.
In dat laatste geval wil ik dat best aannemen als ik een grondige analyse zie.
Maar helaas zie ik die ook nu weer niet.
Maar ik blijf er voor open staan. Dus kom maar op :)
Zeker geen napraat. Ik ga in de lente weer verder met mijn metingen. Nu heb ik te veel ruis door het koude weer. Ik zou zeggen meet het gewoon, maar dan wel per laadsessie.
Hier is overigens al het e.e.a. aan data verzameld voor de eNiro: https://docs.google.com/s...j195Bgx0AyNJKc/edit#gid=0

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 19-01-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
DonJuape schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:30:
[...]

Zeker geen napraat. Ik ga in de lente weer verder met mijn metingen. Nu heb ik te veel ruis door het koude weer. Ik zou zeggen meet het gewoon, maar dan wel per laadsessie.
Hier is overigens al het e.e.a. aan data verzameld voor de eNiro:
Graag de link toevoegen....??

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Zwerius schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:32:
[...]

Graag de link toevoegen....??
Dat was even zoeken. Vind het niet altijd makkelijk posts terug te vinden bij lange topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

borft schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Wow, dat is best veel ;) Hier is de compressor 900W, dat geeft met een COP van 4.5 tegen de 4kW thermisch.

Als je met 5kW electrisch maar 11kW warmte opwekt, is je COP amper boven de 2, dan is het duurder dan verwarmen met gas.

Maar on-topic, als je WP inderdaad zoveel trekt, is load balancing niet heel gek inderdaad.
Ik weet de details niet precies (de handleiding is niet echt duidelijk daar in) maar hij heeft echt geen CoP van slechts 2 en ik heb een vrij groot huis maar dat is hier off-topic.
On-topic. LB is inderdaad nodig en ik moest toen ik voor de laadpaal van 1x40A naar 3x25A ging de WP en het legionella element van 2,5kW van de WP dus splitten over twee fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Bij de Tesla onboard chargers zit er een 10% tussen traag laden (1x10) en optimaal laden. Optimaal is 3x13 blijkbaar. Dat is efficienter dan 3x16.

https://teslamotorsclub.c...arging-efficiency.122072/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-09 22:25
Ik zit met het volgende, thuis een laadpaal met een back office abonnement van E-Flux (leas auto van de zaak). Voor mij is deze week het nieuwe energie tarief van Engie ingegaan en de prijs die zij mij nu in rekening brengen is 0,77925 kWh.

Waar ik nu voor eventjes mee zit is dat E-Flux een maximum tarief toelaat tot 0,77 kWh, dus ik schiet er bij in. Gevraagd wat de achterliggende reden is dat het niet kan worden verhoogd, wacht nog op een antwoord.

Weet iemand andere backoffice partijen die hier geen moeite mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Fermion schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:21:
Ik zit met het volgende, thuis een laadpaal met een back office abonnement van E-Flux (leas auto van de zaak). Voor mij is deze week het nieuwe energie tarief van Engie ingegaan en de prijs die zij mij nu in rekening brengen is 0,77925 kWh.

Waar ik nu voor eventjes mee zit is dat E-Flux een maximum tarief toelaat tot 0,77 kWh, dus ik schiet er bij in. Gevraagd wat de achterliggende reden is dat het niet kan worden verhoogd, wacht nog op een antwoord.

Dus die 0,77925 euro/kWh daar is de 0,081 euro/kWh overheidskorting al vanaf? Dat is een pittig tarief zeg! Maar je schiet er dus 1 cent per kWh uur bij in. Ik snap het principe maar is het je het gedoe waard en wie weet hoe het volgend jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired

85c per kWh? Dan kun je beter oversluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
Inspired schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:11:
[...]

85c per kWh? Dan kun je beter oversluiten.
Inderdaad of heel snel zonnepanelen installeren 😅

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-10 19:56

timovd

Voorsprong door techniek

maarten_NL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:29:
[...]

Ik zou een CCS stekker houder aan de muur maken. Dan heb je ook minder kans dat je er ooit een keer overheen gaat rijden.
@wd200 dit.
Ik gebruikte ook eerst de kap van de stekker zelf een dat kwam steeds vocht in. Nu met een type2 houder aan de muur heb ik dat niet/veel minder.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-10 19:56

timovd

Voorsprong door techniek

.

[ Voor 99% gewijzigd door timovd op 19-01-2022 18:31 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Interessante vraag, maar lijkt me bij dergelijke tarieven ook beter om aan de straat te laden voor € 0,35 of zo.
Zelfs de meeste snelladers zijn goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-10 12:10
Ik heb een Zappi en nu wil ik graag de zonnepanelen opwek toevoegen. Ik heb daarvoor een Harvi nodig want de 3 CT klemmen zijn al in gebruik. De zonnepanelen gaan via 2 omvormers naar de meterkast en komen op groep 2 en groep 4 binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZQqY88IckaIFVpLq8wTY4BtB1k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3LRrdRNdOWuhbsRsY7l3Rhgx.jpg?f=user_large
Ik wilde graag de kleine CT klemmen gebruiken (https://shop.zappi.info/nl/ct-klem-klein-model-40a.html) vanwege de ruimte maar ben een beetje huiverig door de opmerking dat dit door een ervaren elektricien zou moeten worden geinstalleerd. Is dit toch niet zelf te doen?

Mijn plan: omvormers uitzetten, in meterkast ook groep 2 en groep 4 uitschakelen, dan bruine draad losschroeven, CT klemmen erom heen en verbinden met Harvi en dan weer bruine draad vastschroeven. Ik heb ook een momentschroevendraaier, dus ik kan hem vastschroeven op 2Nm. Maar ik ben dus geen elektricien. Heeft iemand dit ook zelf gedaan of adviseren jullie een elektricien in te huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:36
tomdh76 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:06:
Ik heb een Zappi en nu wil ik graag de zonnepanelen opwek toevoegen. Ik heb daarvoor een Harvi nodig want de 3 CT klemmen zijn al in gebruik. De zonnepanelen gaan via 2 omvormers naar de meterkast en komen op groep 2 en groep 4 binnen.

[Afbeelding]
Ik wilde graag de kleine CT klemmen gebruiken (https://shop.zappi.info/nl/ct-klem-klein-model-40a.html) vanwege de ruimte maar ben een beetje huiverig door de opmerking dat dit door een ervaren elektricien zou moeten worden geinstalleerd. Is dit toch niet zelf te doen?

Mijn plan: omvormers uitzetten, in meterkast ook groep 2 en groep 4 uitschakelen, dan bruine draad losschroeven, CT klemmen erom heen en verbinden met Harvi en dan weer bruine draad vastschroeven. Ik heb ook een momentschroevendraaier, dus ik kan hem vastschroeven op 2Nm. Maar ik ben dus geen elektricien. Heeft iemand dit ook zelf gedaan of adviseren jullie een elektricien in te huren?
Tip, bestel gewoon de normale CT klemmen. De kleine hebben een heel kort snoertje er aan zitten welke je moet verlengen om fatsoenlijk in de harvi aan te sluiten. Die CT klemmen raak je wel kwijt bovenin de kast.

Gaat wel lukken, spanning er af, CT klem om de draden, draai voor de zekerheid de klemmen van de automaten nog even na na montage. Inprikken in de harvi en klaar.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Makrolon schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:46:
[...]

Tip, bestel gewoon de normale CT klemmen. De kleine hebben een heel kort snoertje er aan zitten welke je moet verlengen om fatsoenlijk in de harvi aan te sluiten. Die CT klemmen raak je wel kwijt bovenin de kast.

Gaat wel lukken, spanning er af, CT klem om de draden, draai voor de zekerheid de klemmen van de automaten nog even na na montage. Inprikken in de harvi en klaar.
Dank, ik vond de normale CT klemmen wel wat proppen onder aan de meterkast, maar misschien lukt het wel. Dan hoef ik ook de spanning er niet af te halen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
tomdh76 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:06:

[Afbeelding]

Het is niet noodzakelijk om de opwek van de zonnepanelen apart te meten, maar wel leuk natuurlijk.
Al zul je ook wel een app hebben van het zonnestroomsysteem die daar inzicht in geeft(?).
Zou bij werkzaamheden aan groepenkast wel veiligheidshalve ook de hoofdschakelaar uitzetten.

En als je niet de kleine, maar de grote CT klemmen neemt, hoef je in principe niets los te halen omdat je ze om de draad kan klikken. maar moet wel ruimte voor zijn. Dat hoeft niet eens persé in de meterkast te zijn, dus als het maar om de juiste draad zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
maarten_NL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:27:
[...]

De 3e keer hetzelfde plaatje in dit topic, zie hier hoe snel de load balancing van een SmartEVSE in combinatie met een Hyundai Kona werkt. De wasmachine en afwasmachine waren hier ook bezig:

[Afbeelding]

En ingezoomd:

[Afbeelding]

Als de LB & auto de laadstroom snel genoeg verlagen, maakt de piek boven de 5.7kW/25A niet uit.
Voor een wasmachine en afwasmachine is het ook geen probleem. Het gaat vlgs hun om de jacuzzi.

En de LB kan volgens de monteur de piek zodra de jacuzzi vraagt niet snel genoeg meten om de laadstroom op tijd te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Anunnaki schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:13:
[...]
Voor een wasmachine en afwasmachine is het ook geen probleem. Het gaat vlgs hun om de jacuzzi.

En de LB kan volgens de monteur de piek zodra de jacuzzi vraagt niet snel genoeg meten om de laadstroom op tijd te verlagen.
Raar verhaal van die monteur, want de snelheid van meten van de LB is natuurlijk voor de Jacuzzi niet anders dan voor andere elektrische zaken. Wel de omvang van de laadstroom.
De hoofdschakelaar kan best een poosje wat overbelasting aan, lang genoeg voor LB om te meten en de laadstroom te verlagen.
Maar ik snap ook wel dat de monteur liever wat extra marge neemt. Hij heeft geen zin om nog een paar keer terug te komen als toch onverhoopt de hoofdschakelaar er uit gaat.
En zou in dit geval ook geen probleem mogen zijn als je gewoon 11kW kan trekken zolang dat beschikbaar is.
Ik ga er daarbij van uit dat de 3x16A de instelling van de paal is en de LB ipv 3x 25A rekening houdt met 3x20A.
De paal zal dan wel het laden wat sneller afknijpen als op de huisaansluiting meer wordt verbruikt dan 20A/fase en daar is niet zo heel veel voor nodig. Betekent wellicht dat je overdag wat minder snel laadt en s'nachts wel op volle snelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 19-01-2022 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
tomdh76 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:48:
[...]

Dank, ik vond de normale CT klemmen wel wat proppen onder aan de meterkast, maar misschien lukt het wel. Dan hoef ik ook de spanning er niet af te halen toch?
Doe het maar voor de zekerheid. Je zit met je handen bij enkel geïsoleerde geleiders. We hoeft ergens maar een klein blank stukje koper te zijn en je staat onder stroom.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:36
eltron schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:41:
Dat verschil komt doordat de Lithium batterij inwendige weerstand heeft. Die weerstand is extreem laag (0.002 tot 0.006 ohm per cel) en daardoor zijn die Lithium cellen ook zo efficiënt! Echter niet 100% :(

Tijdens het op- en ontladen wordt de batterij warm. En deze warmte is je verlies van 2,6% in jouw geval.

Edit: Voor de techneuten onder ons. Bij de KIA e niro is de batterij een 98S3P configuratie van LiPo NMC 622 60Ah cellen.
Dat zijn dus 98 cellen in serie en 3x parallel, dus 294 cellen totaal.
En de busbars en overige verbindingen hebben ook nog wat weerstand die warmte afgeeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Pim57 op 20-01-2022 00:29 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
DonJuape schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:30:
[...]

Hier is overigens al het e.e.a. aan data verzameld voor de eNiro: https://docs.google.com/s...j195Bgx0AyNJKc/edit#gid=0
Ik ben nog eens even gaan zoeken.
In mijn auto zit een AC lader van max.7,4 kW AC enkelfasig (en 47 kW DC).
Ik heb geen data kunnen vinden van exact een 7,4 kW lader in een auto, maar wel van 6,6 kW. Komt aardig in de buurt.
Hier zie je de efficiency curve van de lader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQo-EMgdJFvhTZplFSiL6bAcUu8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1i0rTNq1shsINn76pdYXvNzO.jpg?f=user_large
Je ziet dat bij het vermogen van de granny charger bij 230V en 10A (=2,3 kW) het laadrendement ca 94% is.
Bij max. laadvermogen van 6,6 kW in het geval van deze onboard charger is het 93%. Zelfs lager dus!
Natuurlijk weet ik dat er mogelijk ook nog een klein constant vermogen door de auto wordt gevraagd en dat dat dus bij een laag laadvermogen procentueel meer is dan bij een hoog laadvermogen.
Maar dit lijken al met al toch wel een stuk betere rendementen dan hier eerst genoemd werd.
Dit is de bron van het plaatje: https://eveurope.eu/produ...watt-48-vdc-with-can-bus/

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Zwerius schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Ik heb geen data kunnen vinden van exact een 7,4 kW lader in een auto, maar wel van 6,6 kW. Komt aardig in de buurt.
[Afbeelding]
Je ziet dat bij het vermogen van de granny charger bij 230V en 10A (=2,3 kW) het laadrendement ca 94% is.
Bij max. laadvermogen van 6,6 kW in het geval van deze onboard charger is het 93%. Zelfs lager dus!
Natuurlijk weet ik dat er mogelijk ook nog een klein constant vermogen door de auto wordt gevraagd en dat dat dus bij een laag laadvermogen procentueel meer is dan bij een hoog laadvermogen.
Maar dit lijken al met al toch wel een stuk betere rendementen dan hier eerst genoemd werd.
Dit is de bron van het plaatje: https://eveurope.eu/produ...watt-48-vdc-with-can-bus/
Wat jij wilt...maar meten is weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
eltron schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:06:
[...]

Het is niet noodzakelijk om de opwek van de zonnepanelen apart te meten, maar wel leuk natuurlijk.
Al zul je ook wel een app hebben van het zonnestroomsysteem die daar inzicht in geeft(?).
Zou bij werkzaamheden aan groepenkast wel veiligheidshalve ook de hoofdschakelaar uitzetten.

En als je niet de kleine, maar de grote CT klemmen neemt, hoef je in principe niets los te halen omdat je ze om de draad kan klikken. maar moet wel ruimte voor zijn. Dat hoeft niet eens persé in de meterkast te zijn, dus als het maar om de juiste draad zit.
Ik kan die klemmen om de bruine draad doen toch? En ik vroeg me af of je via de Harvi 2 zonnepaneel sessies / omvormers kan monitoren. Ik zie nog iets staan over 3 fase omvormers en dat je dan 3 klemmen nodig zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Zwerius schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:59:
[...]

[Afbeelding]
Dat is gewoon een plaatje van een random lader? Ding kost 1500 EUR. Lijkt mij vrij prijzig om in een auto te stoppen. Daarbij heb je ook verlies van andere systemen die langer aan moeten staan bij trager laden. Dit blijft wat gokwerk. Meten is inderdaad weten zoals @DonJuape al zei. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Zoals @DonJuape en @Inspired al zeiden, moet je eigenlijk meten.
Wel dat heb ik nu even 1 x gedaan.

Mij werd immers gezegd dat ik niet per maand maar per keer moest meten.
Dus gisteravond auto aan de Granny gekoppeld en meterstand van de kWh meter gefotografeerd.
Na voltooien van het laden weer gefotografeerd.
Volgens de kWh meter was 10,6 kWh geladen.
Volgens de app van de auto is 11 kWh geladen. De app geeft alleen hele kWh's aan.

Het lijkt er dus op, dat :
  • de app van de auto alleen aangeeft wat de auto binnen kwam (dus voor de lader) of
  • het rendement van de lader ongeveer 100% is.
In elk geval lijkt het dus verstandiger om niet naar één keer laden te kijken, maar naar de som van meerdere keren, zodat de nauwkeurigheid toeneemt (ivm afronden op hele kWh's door de app van de auto).

Al met al, kan ik hier dus nog niet zo veel mee en is de grafiek (charger efficiency curve) die ik eerder poste, voor mij nog even het meest betrouwbare stukje info dat ik gevonden heb.

Ik sta nog steeds open voor relevante wetenschappelijke info, maar heb nog niets gezien ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Zwerius schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:23:
Zoals @DonJuape en @Inspired al zeiden, moet je eigenlijk meten.
Wel dat heb ik nu even 1 x gedaan.

Mij werd immers gezegd dat ik niet per maand maar per keer moest meten.
Dus gisteravond auto aan de Granny gekoppeld en meterstand van de kWh meter gefotografeerd.
Na voltooien van het laden weer gefotografeerd.
Volgens de kWh meter was 10,6 kWh geladen.
Volgens de app van de auto is 11 kWh geladen. De app geeft alleen hele kWh's aan.

Het lijkt er dus op, dat :
  • de app van de auto alleen aangeeft wat de auto binnen kwam (dus voor de lader) of
  • het rendement van de lader ongeveer 100% is.
In elk geval lijkt het dus verstandiger om niet naar één keer laden te kijken, maar naar de som van meerdere keren, zodat de nauwkeurigheid toeneemt (ivm afronden op hele kWh's door de app van de auto).

Al met al, kan ik hier dus nog niet zo veel mee en is de grafiek (charger efficiency curve) die ik eerder poste, voor mij nog even het meest betrouwbare stukje info dat ik gevonden heb.

Ik sta nog steeds open voor relevante wetenschappelijke info, maar heb nog niets gezien ;)
Het beste is de SoC te bekijken bij start en stop van het laden, liefst via OBD dongle. Blijkbaar is je app onbetrouwbaar. Ook beter om wat meer dan 11kWh te laden, een keer van 10% to 80% of 90% ofzo.
Die wetenschappelijke info krijg je niet, die houden de OEMs lekker voor zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
DonJuape schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:55:
[...]

Het beste is de SoC te bekijken bij start en stop van het laden, liefst via OBD dongle. Blijkbaar is je app onbetrouwbaar. Ook beter om wat meer dan 11kWh te laden, een keer van 10% to 80% of 90% ofzo.
Die wetenschappelijke info krijg je niet, die houden de OEMs lekker voor zichzelf.
De SoC die de auto je vertelt is waarschijnlijk ook niet eens de werkelijke SoC. Tussen de batterij SoC en wat de auto op het display laat ziet zitten nog vertaalslagen.

Is de HV batterij klemspanning beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

maarten_NL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:11:
[...]

De SoC die de auto je vertelt is waarschijnlijk ook niet eens de werkelijke SoC. Tussen de batterij SoC en wat de auto op het display laat ziet zitten nog vertaalslagen.

Is de HV batterij klemspanning beschikbaar?
Klopt. Ik zet de SoC BMS en SoC Display in mijn overzicht. Moet daar nog eens een keer kijken naar Display vs. BMS.
Batterij klemspanning is inderdaad ook beschikbaar via OBD. Wat kan ik daarmee?

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 20-01-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-10 11:11

Trackerfire

BTC HODLER

Wellicht al een keer hier voorbij gekomen maar kon t zo snel niet vinden. Wij hebben een Wallbox Pulsar Plus thuis hangen en ik zit iedere avond te klooien om de kabel zonder gehannes uit het houdertje te krijgen. Is er handigheidje wat ik even mis of mijn eigen klunzigheid? Ik krijg het ding er vaak de eerste minuut met geen mogelijkheid uit.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Trackerfire schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:57:
Wellicht al een keer hier voorbij gekomen maar kon t zo snel niet vinden. Wij hebben een Wallbox Pulsar Plus thuis hangen en ik zit iedere avond te klooien om de kabel zonder gehannes uit het houdertje te krijgen. Is er handigheidje wat ik even mis of mijn eigen klunzigheid? Ik krijg het ding er vaak de eerste minuut met geen mogelijkheid uit.
Gewoon iets optillen aan de achterkant en dan er uit pakken toch?

En niet die rubber plug er in doen voor je m.in de houder doet. :') ik zag laatst iemand die dat had gedaan...

Pagina: 1 ... 114 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen