Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 121 Laatste
Acties:
  • 851.249 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-10 09:02
DonJuape schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:18:
[...]

Klopt. Ik zet de SoC BMS en SoC Display in mijn overzicht. Moet daar nog eens een keer kijken naar Display vs. BMS.
Batterij klemspanning is inderdaad ook beschikbaar via OBD. Wat kan ik daarmee?
SoC percentages die de BMS van fabrikanten zoals Microvast en CATL rapporteert, zijn nog steeds gefilterd en geven niet de werkelijke SoC van de accu weer.

De klemspanning in rust geeft je nog geen perfecte, maar ieder geval wel een ongefilterde indicatie van de SoC.

Wikipedia: State of charge

Als je het type accu weet (Li-ion/LFP/....) en hoeveel cellen er in serie staan, kan je met de open klemspanning de SoC bepalen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:04

BPi

eltron schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:31:
[...]

Ik vrees dat ik de vraag niet goed begrijp, maar probeer toch een reactie te geven.
Om te beginnen zie ik maar 113 pagina's in dit draadje, maar dat zal met de instellingen van aantal posts per pagina te maken hebben.

En verder denk ik dat het vooral van belang is dat je genoeg ruimte hebt op je huisinstallatie om op deze groep langdurig 16A of 12A te trekken. Als dat zo is en je bedrading en Schuko (of CEE) van voldoende niveau zijn zie ik geen problemen.

Dat van die onderbreking zou ik uit het hoofd zetten. Allemaal gedoe wat nergens over gaat. Desnoods kun je een afsluitbare WCD nemen als dat de gemoedsrust bevordert, zoiets bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...P3ivOYSjwZIxoCd84QAvD_BwE
maar verder zou ik niet gaan.

Zonnestroom is voorlopig nog salderen en ook simpel te organiseren door wel of niet overdag te laden. Bij dalstroom is het juist vooral 's nachts laden. Veel ingewikkelder is het voorlopig niet.
Bij mij ondertussen 457 pagina's, maar ook dan zijn er nog erg veel posts om in te graven (bij jou zelfde aantal). Dank voor het meedenken.

Als de auto in de middag (zonder overschot aan zon) net lege accu terug komt en pas de volgende dag nodig is, laad ik liever op dalstroom. Dan moet ik er aan denken om het laden pas om 22u te starten. Vergeet ik, dan heb ik in de ochtend nog steeds een lege accu. Steek ik de stekker er meteen in dan betaal ik piektarief. Ook zonderall als laden niet meteen nodig is.
Bij het schakelen heb ik ook nog een wens om afname van de kWh's te monitoren. Dus enerzijds denk ik er over om er binnen een werkschakelaar er tussen te zetten. Lekker functioneel. Anderzijds vind ik de oplossing met een Shelly plus PM1 bijvoorbeeld wel mooi op een railtje in een kastje. Op afstand (telefoon, button) of op timer via Homey te sturen en tevens verbruik te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:08

Trackerfire

BTC HODLER

Makrolon schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:32:
[...]

Gewoon iets optillen aan de achterkant en dan er uit pakken toch?

En niet die rubber plug er in doen voor je m.in de houder doet. :') ik zag laatst iemand die dat had gedaan...
Ja, hier blijft hij dus hangen ook al doe je dit. Zal nog eens kijken of er niet ergens een blokkade zit. Kapje idd wel een beetje dom als je dat doet hehe. Niet het geval hier.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

maarten_NL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:48:
[...]

SoC percentages die de BMS van fabrikanten zoals Microvast en CATL rapporteert, zijn nog steeds gefilterd en geven niet de werkelijke SoC van de accu weer.

De klemspanning in rust geeft je nog geen perfecte, maar ieder geval wel een ongefilterde indicatie van de SoC.

Wikipedia: State of charge

Als je het type accu weet (Li-ion/LFP/....) en hoeveel cellen er in serie staan, kan je met de open klemspanning de SoC bepalen.
Daar zal ik ook eens naar kijken als ik in de lente weer ga meten.
Nu is het natuurlijk wel zo dat ik metingen doe om de curve laadvermogen vs. laadverlies te bepalen. Het gaat dus meer om de laadverlies verschillen tussen de verschillende laadvermogens. Een verschil tussen gefilterde SoC en werkelijke SoC is dus minder belangrijk.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:39
BPi schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:56:
[...]

Bij mij ondertussen 457 pagina's, maar ook dan zijn er nog erg veel posts om in te graven (bij jou zelfde aantal). Dank voor het meedenken.

Als de auto in de middag (zonder overschot aan zon) net lege accu terug komt en pas de volgende dag nodig is, laad ik liever op dalstroom. Dan moet ik er aan denken om het laden pas om 22u te starten. Vergeet ik, dan heb ik in de ochtend nog steeds een lege accu. Steek ik de stekker er meteen in dan betaal ik piektarief. Ook zonderall als laden niet meteen nodig is.
Bij het schakelen heb ik ook nog een wens om afname van de kWh's te monitoren. Dus enerzijds denk ik er over om er binnen een werkschakelaar er tussen te zetten. Lekker functioneel. Anderzijds vind ik de oplossing met een Shelly plus PM1 bijvoorbeeld wel mooi op een railtje in een kastje. Op afstand (telefoon, button) of op timer via Homey te sturen en tevens verbruik te monitoren.
Als je vanaf 22u wilt laden kun je toch gewoon midden op de dag de stekker erin doen en in de auto uitgesteld laden om 22u instellen?
Ik weet niet of alle EV deze optie hebben, maar is wel vrij gebruikelijk zover ik weet.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
eltron schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:32:
[...]

Als je vanaf 22u wilt laden kun je toch gewoon midden op de dag de stekker erin doen en in de auto uitgesteld laden om 22u instellen?
Ik weet niet of alle EV deze optie hebben, maar is wel vrij gebruikelijk zover ik weet.
Met een VAG auto is dat geen succes, dan heb je elke dag een verassing of en zo ja hoeveel de auto heeft opgeladen :+ Die functionaliteit zit er wel op maar werkt voor geen meter op mijn ID.4 en ook niet op bijvoorbeeld de Enyac.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
ik222 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:53:
[...]

Met een VAG auto is dat geen succes, dan heb je elke dag een verassing of en zo ja hoeveel de auto heeft opgeladen :+ Die functionaliteit zit er wel op maar werkt voor geen meter op mijn ID.4 en ook niet op bijvoorbeeld de Enyac.
Dat lijkt mij dan een klacht die de dealer\VAG maar onder garantie moet oplossen (in de volgende update voor alle VAG auto's bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:22:
[...]

Dat lijkt mij dan een klacht die de dealer\VAG maar onder garantie moet oplossen (in de volgende update voor alle VAG auto's bijvoorbeeld).
Inderdaad dat beloven ze al heel lang dat het met een update opgelost wordt, maar vooralsnog is dat nog altijd niet gebeurd en kun je de functionaliteit dus niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViWe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-05 20:38
Trackerfire schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:57:
Wellicht al een keer hier voorbij gekomen maar kon t zo snel niet vinden. Wij hebben een Wallbox Pulsar Plus thuis hangen en ik zit iedere avond te klooien om de kabel zonder gehannes uit het houdertje te krijgen. Is er handigheidje wat ik even mis of mijn eigen klunzigheid? Ik krijg het ding er vaak de eerste minuut met geen mogelijkheid uit.
Dat prutshaakje is bij mij na een paar maanden afgebroken. Is geen best systeem. Ik heb een eigen dingetje van een paar euro uit de bouwmarkt opgehangen, makkelijker en achteraf gezien goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:53
Wellicht al een keer hier voorbij gekomen maar kon t zo snel niet vinden. Wij hebben een Wallbox Pulsar Plus thuis hangen en ik zit iedere avond te klooien om de kabel zonder gehannes uit het houdertje te krijgen. Is er handigheidje wat ik even mis of mijn eigen klunzigheid? Ik krijg het ding er vaak de eerste minuut met geen mogelijkheid uit.
Dit is eigenlijk een vraag voor iedereen. Wij hebben inmiddels al een tijdje de Wallbox Pulsar Plus klaar liggen voor installatie. Geeft dat ding echt zo veel licht in het donker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

aschja schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Dit is eigenlijk een vraag voor iedereen. Wij hebben inmiddels al een tijdje de Wallbox Pulsar Plus klaar liggen voor installatie. Geeft dat ding echt zo veel licht in het donker?
Hij geeft lekker veel licht in het donker. Absoluut! Blauw, groen, geel, rood. Pulserend blauw als ie wel geplugd staat maar nog niet kan laden wegens schema (wachtstand). Veel licht is relatief wel natuurlijk, ik vind 't meevallen maar het is zeker niet te missen als je er langs zou rijden/lopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Trackerfire op 21-01-2022 11:58 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi

BPi

eltron schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:32:
[...]

Mijn PHEV heeft die programmeer optie helaas niet. Voorlopig maar even ouderwets de digitale agenda gebruiken om op het juiste moment de "werkschakelaar" om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:53
Trackerfire schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Hij geeft lekker veel licht in het donker. Absoluut! Blauw, groen, geel, rood. Pulserend blauw als ie wel geplugd staat maar nog niet kan laden wegens schema (wachtstand). Veel licht is relatief wel natuurlijk, ik vind 't meevallen maar het is zeker niet te missen als je er langs zou rijden/lopen.
Hmmm.. Ik was daar eigenlijk niet echt bewust van moet ik zeggen. Hij hangt bij ons ook in het straatbeeld. Gaat wel opvallen. Wat ik eigenlijk liever niet heb. Anyway, de prijs die ik betaald heb was ook heel goed. Tja, het is wat het is laten we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
BPi schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:59:
[...]

Mijn PHEV heeft die programmeer optie helaas niet. Voorlopig maar even ouderwets de digitale agenda gebruiken om op het juiste moment de "werkschakelaar" om te zetten.
Waar klik je die werkschakelaar tussen? De voeding van de laadpaal, of de CP, of?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

1. Stekker vastpakken
2. Horizontaal brengen
3. Eruit trekken.

Ophangen is omgekeerde volgorde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfXFgjnaybro5vmIv4jisYrqUM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4WHj6sPJDFVYeAt8A2SKtHd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf-QmVkoa6iQaTdY_sQpYipypqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhVxYpJ8WV4Q48KgfAyLHwot.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZhxloVOw3c9DILF7OumewTVLk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TZmqWzG4dOM4nyVaSmV3Pgr.jpg?f=fotoalbum_large

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Notna schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:27:
[...]

1. Stekker vastpakken
2. Horizontaal brengen
3. Eruit trekken.

Ophangen is omgekeerde volgorde

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Precies dit doe ik. Dan is er ws iets mis in mijn houdertje. Ga 't onderzoeken van 't weekend en als ik wat "spannends" ben tegengekomen meld ik 't nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi

BPi

maarten_NL schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:21:
[...]

Waar klik je die werkschakelaar tussen? De voeding van de laadpaal, of de CP, of?
Tussen meterkast en de WCD die ik buiten heb aangelegd voor de Gramnycharger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-10 21:30
Ik heb nog eens even contact gezocht met een autoriteit in Nederland op het gebied van EV's: Auke Hoekstra (onderzoeker bij de TU Eindhoven) omtrent het rendement van laden van EV's.
Dit is wat hij zegt: "Voor zover ik weet is meer dan 10% verlies de accu in, tegenwoordig een uitzondering."

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
BPi schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Tussen meterkast en de WCD die ik buiten heb aangelegd voor de Gramnycharger.
Ah een granny. Dan zou je ook een slim (met ESP8266) stopcontact kunnen gebruiken. Wel even opletten dat je voorkomt dat je onder load weer uitschakelt want dan leeft het relais niet zo lang.

Als je er Tasmota /espeasy ofzo op flasht dan kan je het in/uitschakelen zelfs automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Zwerius schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:52:
Ik heb nog eens even contact gezocht met een autoriteit in Nederland op het gebied van EV's: Auke Hoekstra (onderzoeker bij de TU Eindhoven) omtrent het rendement van laden van EV's.
Dit is wat hij zegt: "Voor zover ik weet is meer dan 10% verlies de accu in, tegenwoordig een uitzondering."
Dat klopt dus aantoonbaar niet. Alleen al de eNiro bezitters op Tweakers hebben 10% verlies bij 11kW en meer verlies bij lagere laadvermogens. Wat probeer je te bereiken door mensen te vragen en op google te zoeken? Doe nu gewoon een paar enigzins gecontroleerde metingen met je granny.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:59
Zwerius schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:52:
Hebben we het dan over AC of DC laden?

en met wat voor vermogens?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:16
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen expert op dit gebied. Maar hoe plausibel is het volgende scenario?

Om het verlies te berekenen moet je de kWh die in de auto gaat en die je kunt afleiden van je laadpaal en elektriciteitsmeter vergelijken met de kWh die auto aangeeft te gebruiken. De eerste gegevens, laadpaal en meter, zijn redelijk betrouwbaar. Maar hoe betrouwbaar zijn de gegevens van de auto?

Vergelijk het met de snelheidsmeter: om te voorkomen dat je te hard rijdt en een bekeuring krijgt die je op de autofabrikant wilt verhalen, geeft de snelheidsmeter aan dat je ongeveer 10% harder rijdt dan in werkelijkheid. Je meter geeft aan dat je 55 rijdt, terwijl je in werkelijkheid 50 km per uur rijdt.

Kan dat ook niet voor de meting van het verbruik per kWh door de auto het geval zijn? Wat zijn de bronnen van laadverlies en kun je die objectief meten, dus zonder gebruik te maken van de gegevens van de auto?

Het lijkt contra-intuïtief: waarom zou de fabrikant de gegevens mooier voorstellen dan ze in werkelijkheid zijn?

Wel in de eerste plaats omdat zijn auto dan beter presteert: lagere kWh per 100 km is goed voor de verkoopcijfers. Risico is dat fabrikant aansprakelijk wordt gesteld. Maar hoe groot is dat risico? Het concept van ‘laadverlies’ is onder ‘kenners’ breed geaccepteerd maar ik heb tot op heden nog geen objectieve methode gezien om dat te kunnen meten.

Vergelijk het met ‘dieselgate’: achteraf vraag je je af waarom VW ooit zo stom is geweest om de cijfers zo te manipuleren. Maar was het wel zo stom? Heeft het gesjoemel hen niet veel meer opgeleverd?

Hopelijk slaat mijn fantasie te veel op hol en zijn er experts die mij kunnen uitleggen hoe ik op een objectieve wijze het laadverlies kan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Harvest2002 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:20:
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen expert op dit gebied. Maar hoe plausibel is het volgende scenario?

Om het verlies te berekenen moet je de kWh die in de auto gaat en die je kunt afleiden van je laadpaal en elektriciteitsmeter vergelijken met de kWh die auto aangeeft te gebruiken. De eerste gegevens, laadpaal en meter, zijn redelijk betrouwbaar. Maar hoe betrouwbaar zijn de gegevens van de auto?

Vergelijk het met de snelheidsmeter: om te voorkomen dat je te hard rijdt en een bekeuring krijgt die je op de autofabrikant wilt verhalen, geeft de snelheidsmeter aan dat je ongeveer 10% harder rijdt dan in werkelijkheid. Je meter geeft aan dat je 55 rijdt, terwijl je in werkelijkheid 50 km per uur rijdt.

Kan dat ook niet voor de meting van het verbruik per kWh door de auto het geval zijn? Wat zijn de bronnen van laadverlies en kun je die objectief meten, dus zonder gebruik te maken van de gegevens van de auto?

Het lijkt contra-intuïtief: waarom zou de fabrikant de gegevens mooier voorstellen dan ze in werkelijkheid zijn?

Wel in de eerste plaats omdat zijn auto dan beter presteert: lagere kWh per 100 km is goed voor de verkoopcijfers. Risico is dat fabrikant aansprakelijk wordt gesteld. Maar hoe groot is dat risico? Het concept van ‘laadverlies’ is onder ‘kenners’ breed geaccepteerd maar ik heb tot op heden nog geen objectieve methode gezien om dat te kunnen meten.

Vergelijk het met ‘dieselgate’: achteraf vraag je je af waarom VW ooit zo stom is geweest om de cijfers zo te manipuleren. Maar was het wel zo stom? Heeft het gesjoemel hen niet veel meer opgeleverd?

Hopelijk slaat mijn fantasie te veel op hol en zijn er experts die mij kunnen uitleggen hoe ik op een objectieve wijze het laadverlies kan berekenen.
Ik ben geen expert maar je kunt het redelijk meten door naar de SoC van het BMS te kijken. Die kun je uitlezen met een OBD dongle. Je ziet dan ook (in ieder geval bij bijvoorbeeld de eNiro) dat 100% SoC display, 96 of 97% SoC BMS. Er wordt dus een buffer aangehouden ter bescherming van de accu.
Maar de display SoC is ook geschikt zeker als je wilt kijken naar verschillen. Bijvoorbeeld laadverlies bij warm en koud laden of laadverlies bij verschillende laadvermogens.
Voor dat laatste wacht ik tot het weer warmer is zodat ik de temperatuur juist niet als stoorfactor heb. Ook laad ik bij meting niet tot 100% (normaal wel) omdat op het laatst het vermogen inzakt etc.
De fabrikant interesseert het denk ik heel erg weinig. Alleen wij nerds op Tweakers zijn hierin geïnteresseerd. De normale gebruiker ziet het ook niet. Die laden hun auto op tot een bepaald percentage (80, 90 of 100% naar gelang smaak of welke verhalen ze hebben gehoord) en of dat nu heel iets langer duurt of heel iets meer kWh kost dan dat wordt toegevoegd dat merken ze niet. Bovendien moet je om dat te merken de SoC weer omrekenen naar aantal kWh...dat doen niet veel mensen.
Offtopic: M.b.t. dieselgate denk ik niet dat het stom of slim was van VW, het is gewoon standaard in de auto-industrie om je door de massa's emissie regelgeving heen te zwijnen. Het is echt niet makkelijk aan de strenger wordende Euro normen voor ICE te voldoen en je hebt sowieso al een bak after treatment nodig en het zijn altijd trade-offs. Als je dan motorvermogen/efficientie kunt behouden en met het creatief interpreteren van de regels de stikstofmeting kunt doorkomen dan probeer je dat. Ze waren trouwens zeker niet de enigen en misschien de eerste bij wie het ontdekt is en misschien net een tandje te creatief.

[ Voor 12% gewijzigd door DonJuape op 21-01-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:53
@Harvest2002 als ik het zo zie gebruiken ze extra hardware om te meten. Zie bv; YouTube: WLTP Power Measurement of Electric and Hybrid Vehicles (ENG)

@DonJuape fabrikant heeft natuurlijk baat bij een hoge WLTP rating. De fabrikant zou dit kunnen beïnvloeden als men met BMS en/of boordcomputer zou prutsen. Dat is waar @Harvest2002 op doelt. Dus, wanneer er gedetecteerd wordt dat de auto door een test cyclus gaat even een lager verbruik rapporteren.

[ Voor 42% gewijzigd door Inspired op 21-01-2022 21:55 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:52:
@Harvest2002 als ik het zo zie gebruiken ze extra hardware om te meten. Zie bv; YouTube: WLTP Power Measurement of Electric and Hybrid Vehicles (ENG)

@DonJuape fabrikant heeft natuurlijk baat bij een hoge WLTP rating. De fabrikant zou dit kunnen beïnvloeden als men met BMS en/of boordcomputer zou prutsen. Dat is waar @Harvest2002 op doelt. Dus, wanneer er gedetecteerd wordt dat de auto door een test cyclus gaat even een lager verbruik rapporteren.
Dat begrijp ik, echter ging de post om oplaadverliezen en daar hoeven ze niet eens aan regelgeving te voldoen. Verder denk ik dat een "test cyclus detectie" na dieselgate echt niet meer gaat, daar is iedereen veel te scherp op. Om tenslotte terug te komen op de laadverliezenmetingen, daar zie ik al helemaal niet hoe ze dat zouden kunnen en willen detecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Harvest2002 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:20:
Wt bedoel je met "laad verlies" is de 1e vraag.

In de automotive praten we over well-to-wheel. Dus wat kost het om een energiebron te produceren. Of dat nu uit de grond pompen, een gas-electrische centrale, een kenreactor, of een zonne energie is waar je waterstof mee produceert, maakt dan niet uit. Het gaat om de complete keten. Wat heeft nu om in te investeren.

Voor jou is het interresant, wat moet ik betalen: de bron is dan jouw meterkast. En hoeveel km kom ik op elke kWh.

Ik heb het ooit wat grof berekend (zonder kWh meter, maar ik weet wel wat mijn huis in rust verbruikt) en kwam tot 199wH/km.

Dus hoeveel km heb ik gereden, delen door hoeveel kWh heeft de auto binnen gekregen.

Mijn voorbeeld:

Display auto, 16kWh/100km, of te wel 0.16kWh/km

Ik rijd weg met 100% accu op het display en had 142Km gereden

Bij terugkomst laad ik weer tot 100% (netzoals je bij een benzine auto zou doen)

De verwachting zou dan 142*0.16 = 22.72kWh zijn.

Maar, er ging iets van 28kWh in. Dat was toch wel onverwacht hoog.

Dat is 197Wh/km, mhh, volgens EV database en andere websites zou mijn Kona toch iets van 157Wh/km verbruiken? Onder wat voor condities is dat dan gemeten, WLPT, of echt op een weg?

De 1e vraag is, wat laat het display van de auto zien? Is dat het totale verbruik van de auto, of alleen wat er door de motor inverters naar de motor gaat?

Punt 2, onder welke condities rijd je en laad je. Temperatuur heeft een grote invloed op het efficientie van de accus en dus ook van de energie die het kost om weer op te laden. Laad je in het berei 20-80%, of 80-100%, die laatste paar % er in duwen kost ook weer meer energie dan de lagere percentages.

Nu heb ik een collega die bij Tesla heeft gewerkt en hij herinnerde dat de aansluting-tot-geredenkm van een Model 3 zo rond de 200Wh/km zat. Als je dan kijkt wat de (WLTP/EV databse) opgave is, dan klopt die laadsessie van 28kWh, na 142km, toch wel.

Helaas moest ik mijn terugverdienmodel van de EV iets bijstellen, maar alsnog is het goedkoper dan tanken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
maarten_NL schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:06:
[...]
Helaas moest ik mijn terugverdienmodel van de EV iets bijstellen, maar alsnog is het goedkoper dan tanken ;)
Dat begint toch wel wat spannend te worden met kWh prijs waar als nieuw tarief voor huisaansluiting inmiddels rond de €0,50/kWh is (maar rond de € 0,70 heb ik ook al voorbij zien komen) terwijl je voor een liter LPG €0,85 betaalt. Bij verbruik van ca. 1 op 15 is de variabele businesscase in het nadeel van de Kona.

(en ja daar is van alles op de nuanceren, er zijn nog mogelijkheden om goedkoper te laden en eigen zonnestroom is helemaal fijn, maar er staat wel druk op die businesscase. Ook nu de bijtelling voor de zakelijke rijders steeds minder voordeel biedt als compensatie voor de hogere aanschafprijs van de batterij)

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 21-01-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
eltron schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:35:
[...]

Dat begint toch wel wat spannend te worden met kWh prijs waar als nieuw tarief voor huisaansluiting inmiddels rond de €0,50/kWh is (maar rond de € 0,70 heb ik ook al voorbij zien komen) terwijl je voor een liter LPG €0,85 betaalt. Bij verbruik van ca. 1 op 15 is de variabele businesscase in het nadeel van de Kona.

(en ja daar is van alles op de nuanceren, er zijn nog mogelijkheden om goedkoper te laden en eigen zonnestroom is helemaal fijn, maar er staat wel druk op die businesscase. Ook nu de bijtelling voor de zakelijke rijders steeds minder voordeel biedt als compensatie voor de hogere aanschafprijs van de batterij)
Ik kom ook van een LPG auto af, vele jaren auto's tot op de draad afgereden. Als je veel tijd dat weet je natuurlijk ook dat De eigenlijke km prijs is natuurlijk ook niet alleen bestaat uit het verbruik, wegenbelasting (komende 3 jaar nog 0 eur) onderhoud/afschrijving etc etc moet je ook mee rekenen.

Ik zit tot volgend jaar april op 21 cent, heb 1.9kWp bij gelegd en heb de luxe dat ik nog wat m2 dak vol zou kunnen leggen. De business case van panelen wordt snel goed als de kWh prijzen op dit niveau blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert-R
  • Laatst online: 27-10 13:06
In dit forum zie ik dat veel mensen gebruik maken van uitgesteld laden. Dat geeft bij mij steeds problemen. Ik heb een NewMotion Home Advanced 2.1 in combinatie met een Ford Mustang Mach E. Ik heb hier al eens een vraag over gesteld op het Mustang-forum, maar er waren daar geen anderen met dit probleem. Hoe is dat hier?

Als de auto aan het begin van de avond in-plug gaat het na verloop van tijd mis. De auto klaagt dan over een "storing met laadstation" of "het laadstation heeft het laden gepauzeerd". Het laden begint dan niet om 11 uur. Steek ik de stekker erin na 11 uur, dan werkt het altijd en als ik het kort voor elven doe, dan heb ik de indruk dat het ook altijd goed gaat.

NewMotion heeft er al eens een andere softwareversie opgezet. Dat hielp, want eerder ging de laadpaal in storing zodat ik hem uit een aan moest zetten, maar het laadprobleem is er nog. De auto heeft recent een software-update gehad, maar ook dat loste het niet op.

Zijn dit bekende problemen? Of heb ik een maandagmorgenpaal of -auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-10 20:26
Ik kom op 0,05 per kilometer. Dat klopt wel ongeveer geloof ik.
21,2Kwh x 0,25 (energie prijs) : 100 kilometer = 0,053 per kilometer.
Benzine zat op ongeveer 12 cent per kilometer, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Bert-R schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:10:
In dit forum zie ik dat veel mensen gebruik maken van uitgesteld laden. Dat geeft bij mij steeds problemen. Ik heb een NewMotion Home Advanced 2.1 in combinatie met een Ford Mustang Mach E. Ik heb hier al eens een vraag over gesteld op het Mustang-forum, maar er waren daar geen anderen met dit probleem. Hoe is dat hier?

Als de auto aan het begin van de avond in-plug gaat het na verloop van tijd mis. De auto klaagt dan over een "storing met laadstation" of "het laadstation heeft het laden gepauzeerd". Het laden begint dan niet om 11 uur. Steek ik de stekker erin na 11 uur, dan werkt het altijd en als ik het kort voor elven doe, dan heb ik de indruk dat het ook altijd goed gaat.

NewMotion heeft er al eens een andere softwareversie opgezet. Dat hielp, want eerder ging de laadpaal in storing zodat ik hem uit een aan moest zetten, maar het laadprobleem is er nog. De auto heeft recent een software-update gehad, maar ook dat loste het niet op.

Het lijkt mij toch een issue met de auto. De paal doet verder niet veel bijzonders. Gebruik je trouwens plug & charge of wel RFID? Zie je de sessie gewoon nog actief in de omgeving?

Ik heb dezelfde paal en heb geen enkel issue met uitgesteld laden met mijn Model 3. Ik gebruik overigens doorgaans plug & charge, maar ook met RFID werkte het altijd.

Als je de auto eraan hangt 's middags met uitgesteld laden om bv 23:30 uur en je zet hem zelf via de app van de auto aan om 23:00, werkt het dan wel?

De paal blijft verder ook gewoon groen? Anders eens bij een andere (publieke) paal proberen. Mocht je daar ook issues ervaren zou ik de dealer laten kijken. Die hebben ook wel een laadaansluiting neem ik aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 22-01-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert-R
Inspired schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Het lijkt mij toch een issue met de auto. De paal doet verder niet veel bijzonders. Gebruik je trouwens plug & charge of wel RFID? Zie je de sessie gewoon nog actief in de omgeving?
Ik gebruik plug & charge. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd niet meer heb gekeken of de sessie dan actief staat. Voor de software-update van de paal wel. Dan stond de sessie actief.
Als je de auto eraan hangt 's middags met uitgesteld laden om bv 23:30 uur en je zet hem zelf via de app van de auto aan om 23:00, werkt het dan wel?

De paal blijft verder ook gewoon groen? Anders eens bij een andere (publieke) paal proberen. Mocht je daar ook issues ervaren zou ik de dealer laten kijken. Die hebben ook wel een laadaansluiting neem ik aan.
Als de auto aangeeft "dat de paal niet wil", kan ik de sessie niet meer activeren. Dan moet ik de stekker eruit doen en opnieuw beginnen, laatst 3x op een avond.

Het komt vaak voor dat de laadpaal op groen staat, even naar blauw knippert en dan weer terug naar groen. Ik schat dat hij dat dan eens per 20 seconden doet, misschien nog iets langzamer. Je hoort dan het relais in de paal schakelen. Dit gebeurt niet steevast. Ik heb de indruk dat het ook mis gaat zonder dit gedrag.

Een publieke laadpaal heb ik maar een paar keer gebruikt, en dan gaat het goed, maar dat is ook logisch: daar ga je niet uitgesteld laden met een behoorlijke wachttijd.

Mijn indruk is dat de paal en de auto elkaar in de communicatie kwijtraken tijdens het wachten. Statistisch is de kans daarop groter als het langer duurt. Of het dat echt is weet ik niet, maar het lijkt erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Bert-R ik zou het persoonlijk eerst eens testen op een andere paal. Buurman/kennis/publiek. Je hebt 1.6.0 erop staan? Als je het bij een andere paal wel werkt kun je naar NM, als het daar ook niet werkt kun je naar Ford. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert-R
Inspired schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:43:
@Bert-R ik zou het persoonlijk eerst eens testen op een andere paal. Buurman/kennis/publiek. Je hebt 1.6.0 erop staan? Als je het bij een andere paal wel werkt kun je naar NM, als het daar ook niet werkt kun je naar Ford. :)
Bedankt voor de tip! Er staat inderdaad 1.6.0 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Bert-R schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:10:

De EVSE in de paal paal en de auto moeten van elke begrijpen wat de bedoeling is. Als 1 van de 2 een beetje afwijkt van het IEC 61851-1 protocol dan krijg je dit soort gedrag.

Mijn Kona gaf in het begin ook een laad fout als de SmartEVSE op Solar charging stond en dus met de plug in de auto, het laden niet toestond. Na een update van de OBC zie ik dat nu niet meer en blijft de auto braaf wachten tot de EVSE vertelt dat de auto vermogen af mag nemen.

Of de auto gaat in een foutstatus omdat die niet snapt dat er op dat moment geen vermogen afgenomen mag worden. Vanuit de fout status gaat de auto dan ook niet laden als het wel toegestaan wordt. Of de paal communiceert het beschikbare vermogen (0 in dit geval) niet correct.

Ik zou beginnen met het makkelijkste, heeft een buurman een ander merk EV (of woont er van hier iemand in de buurt die even wil testen?) Die je even kan proberen? Uitgesteld laden instellen, auto er aan en kijken wat er gebeurd als de ingestelde tijd passeert.

Geeft die auto bij inpluggen ook een fout, dan zou je zeggen dat de EVSE in de paal de hoofdverdachte is.

Of jouw auto bij een andere of publieke paal testen, hier in Raamsdonksveer kan je gratis proberen ;)
Bert-R schreef
Mijn indruk is dat de paal en de auto elkaar in de communicatie kwijtraken tijdens het wachten. Statistisch is de kans daarop groter als het langer duurt. Of het dat echt is weet ik niet, maar het lijkt erop
Er is geen "digitale communicatie" wat zoals wifi of iets dergelijks, het contact kan verliezen. Het is puur PLC, dus weerstandjes hier en daar en een PWM signaal. Dat soort low-level communicatie heeft geen time-out.

[ Voor 14% gewijzigd door maarten_NL op 22-01-2022 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert-R
@maarten_NL Dank voor alle info!
Bedankt voor het aanbod, maar 90km rijden is toc net wat te ver ;) De auto staat nu op het pleintje 100m verderop, te wachten tot het 16.00 is. Kijken hoe dat uitpakt. Je hoort er nog van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Bert-R schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:58:
@maarten_NL Dank voor alle info!
Bedankt voor het aanbod, maar 90km rijden is toc net wat te ver ;) De auto staat nu op het pleintje 100m verderop, te wachten tot het 16.00 is. Kijken hoe dat uitpakt. Je hoort er nog van.
Je kunt de test ook thuis doen met de granny.
Als dat wel werkt ligt het aan de NM, als dat niet werkt ligt het aan de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert-R
eltron schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:10:
[...]

'de granny'? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dat is de lader die je als het goed is bij de auto hebt gekregen om met normaal stopcontact (zoals bij grootmoeder dus granny) te kunnen laden.

Ik weet dat bij VAG dat niet wordt meegeleverd, misschien bij Ford ook niet?

[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 22-01-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Dat is de lader die je als het goed is bij de auto hebt gekregen om met normaal stopcontact (zoals bij grootmoeder dus granny) te kunnen laden.

Ik weet dat bij VAG dat niet wordt meegeleverd, misschien bij Ford ook niet?
Ze noemen hem in handleidingen ook wel "draagbare lader" o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Als dat wel werkt ligt het aan de NM, als dat niet werkt ligt het aan de auto.
Zou natuurlijk ook nog steeds aan de auto kunnen liggen. Dat het bij de ene paal wel werkt, en bij de andere niet zegt nog steeds niet alles. Kan nog steeds zo zijn dat de auto niet volgens de standaard iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert-R
Helder, dank! Over een half uurtje ga ik kijken wat hij op het pleintje gedaan heeft. Daarna kijk ik verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bert-R
Hij is aan het laden. Het is een beetje een kleine steekproef, maar in dit geval heeft hij 2:16 aan de paal gehangen voor hij wilde/mocht gaan laden, en dat ging probleemloos.

Volgende week probeer ik het nog eens, voordat ik opnieuw contact opneem met NewMotion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:06
Ik hoop niet dat mijn vraag al eens ergens in dit hele lange topic al voorbij is gekomen...
Ik ben een aanstaande "elektrische rijder" en ben me vooruitlopend aan het inlezen.
Er wordt onder andere in dit topic regelmatig gesproken over laadverliezen bij thuis laden.

Hoe werkt dat met openbaar laden?
Als je bij een openbare lader bijvoorbeeld 25 kWh hebt afgenomen, zijn er dan minder kWh in de accu gegaan en is de rest verlies, of is er dan werkelijk 25 kWh toegevoegd en zit het laadverlies dan in de prijs mee verrekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
bnwgraaf schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:07:
Ik hoop niet dat mijn vraag al eens ergens in dit hele lange topic al voorbij is gekomen...
Ik ben een aanstaande "elektrische rijder" en ben me vooruitlopend aan het inlezen.
Er wordt onder andere in dit topic regelmatig gesproken over laadverliezen bij thuis laden.

Hoe werkt dat met openbaar laden?
Als je bij een openbare lader bijvoorbeeld 25 kWh hebt afgenomen, zijn er dan minder kWh in de accu gegaan en is de rest verlies, of is er dan werkelijk 25 kWh toegevoegd en zit het laadverlies dan in de prijs mee verrekend?
Laadverliezen vinden plaats na de lader, met name in de boordlader van de auto die AC naar DC voor de accu omzet. Dus je rekent inderdaad iets meer af dan er daadwerkelijk toegevoegd is aan je accu, maar goed zeker met 11kW laden zal dat minimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ik222 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:32:
[...]

Laadverliezen vinden plaats na de lader, met name in de boordlader van de auto die AC naar DC voor de accu omzet. Dus je rekent inderdaad iets meer af dan er daadwerkelijk toegevoegd is aan je accu, maar goed zeker met 11kW laden zal dat minimaal zijn.
Maar toch wel zo'n 10% en bij koud weer iets meer want dan zal de auto de batterij moeten verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsz09
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 22:22
Dag Medetweakers,

Sinds kort heb ik een nieuwe Renault Zoe en hiermee hebben we eerst een paar weken zonder paal aan huis gereden en geladen op mijn werk. Dat ging allemaal prima.
Vorige week door een installateur een paal laten instaleren, een EvBOX Elvi.

Deze hadden ze geconfigureerd op 3 fasen omdat in de middag de Liander kwam voor de verzwaring aan de meterkast.
Toen de paal gemonteerd was (nog op 1 fase) heb ik geprobeerd te laden maar dat werkte niet en klapte de stop van de paal. Daarna de paal op 1 fase gezet maar toen gaf de Zoe een melding over dat de aarding niet zou kloppen.
Weer teruggezet naar 3 fase en gewacht op Liander want dan zou die het wel doen. Echter kreeg ik daarna dezelfde melding over aarde.

De volgende dag naar het werk gereden en toen kreeg ik daar op alle palen dezelfde melding.DC laden werkte nog wel. Bij de autogarage bleek AC ook niet meer te werken, oplossing cq probleem nog niet gevonden.

Nu heb een leen Zoe mee en durf ik eigenlijk deze niet aan de huispaal te hangen omdat die wellicht weer kapot zou kunnen gaan want dan zijn we verder van huis.

Graag advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
DonJuape schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:54:
[...]

Maar toch wel zo'n 10% en bij koud weer iets meer want dan zal de auto de batterij moeten verwarmen.
Ik kom met mijn ID.4 Pro 77kWh bij laden op 3-fase 16A (11kW) via mijn Alfen Single Pro Line met loadbalancing lang niet aan 10% verlies. Mijn laatste 3 wat langere sessies waarbij ik de auto opgeladen heb naar 90%:

Volgens lader (kWh) - Volgens auto (kWh) - Verlies

40,45 - 39,27 - 2.9%
48,26 - 47,74 - 1,1% (direct na een langere rit geladen)
39,80 - 38,50 - 3,3%

Met dit soort percentages heb je het in geld bij een publieke paal dus over iets van 0,50 euro per sessie wat je betaalt maar niet in je accu krijgt, ik schrijf het bewust zo op omdat je de stroom natuurlijk wel gewoon hebt afgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
@nielsz09 bel uw installateur en laat het hij oplossen en demonstreren op hun auto dat het werkt.

Hoe heb je ingesteld dat je op 1 fase wou laden? Heb je toen ook het beschikbare vermogen juist ingesteld?

De meeste auto's laden op 3 fase, met 3x16A, maar op 1 fase met 32A. Mogelijk zit daar de oorzaak van het klappen van de (3x16A?) automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:12
maarten_NL schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:11:
@nielsz09 bel uw installateur en laat het hij oplossen en demonstreren op hun auto dat het werkt.

Hoe heb je ingesteld dat je op 1 fase wou laden? Heb je toen ook het beschikbare vermogen juist ingesteld?

De meeste auto's laden op 3 fase, met 3x16A, maar op 1 fase met 32A. Mogelijk zit daar de oorzaak van het klappen van de (3x16A?) automaat.
Jij denkt dat elke installateur een electrische auto heeft staan?!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:25
vraagje voor Alfen Single Pro Line gebruikers met vaste laadkabel: moet je die stekker steeds terug inpluggen in het laadstation om een laadsessie volledig af te sluiten?

Of is dat niet nodig? Werkgever komt laadpaal plaatsen en ik dien dus te kiezen. Ik speel met idee om deze aan zijkant carport te laten voorzien zodat die wat uit zicht hangt. Gekozen wagen heeft aansluiting helemaal aan voorkant wagen. Dus dacht evt de laadkabel via plafond carport naar voorkant te brengen en daar gewoon te laten "hangen". Bij thuiskomen is het dan enkel kwestie van stekker even in auto te steken en met badge zwaaien om aan te melden.
En bij vertrek enkel uittrekken en vertrekken ipv kabel op te rollen tot aan laadstation en stekker weer in de laadpaal in te pluggen.

Of gaat dat niet werken in de zin van dat je vb een laadsessie niet kan afsluiten zolang die stekker niet terug in de laadpaal ingeplugd is?

Onder carport is het droog, dus regen kan niet aan de stekker als die "los" zou hangen (ipv ingeplugd in de laadpaal). Stel dat het gaat, kan dat kwaad voor de stekker zelf om die zo te laten hangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
nielsz09 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:46:
Dag Medetweakers,

Sinds kort heb ik een nieuwe Renault Zoe en hiermee hebben we eerst een paar weken zonder paal aan huis gereden en geladen op mijn werk. Dat ging allemaal prima.
Vorige week door een installateur een paal laten instaleren, een EvBOX Elvi.

Deze hadden ze geconfigureerd op 3 fasen omdat in de middag de Liander kwam voor de verzwaring aan de meterkast.
Toen de paal gemonteerd was (nog op 1 fase) heb ik geprobeerd te laden maar dat werkte niet en klapte de stop van de paal. Daarna de paal op 1 fase gezet maar toen gaf de Zoe een melding over dat de aarding niet zou kloppen.
Weer teruggezet naar 3 fase en gewacht op Liander want dan zou die het wel doen. Echter kreeg ik daarna dezelfde melding over aarde.

De volgende dag naar het werk gereden en toen kreeg ik daar op alle palen dezelfde melding.DC laden werkte nog wel. Bij de autogarage bleek AC ook niet meer te werken, oplossing cq probleem nog niet gevonden.

Nu heb een leen Zoe mee en durf ik eigenlijk deze niet aan de huispaal te hangen omdat die wellicht weer kapot zou kunnen gaan want dan zijn we verder van huis.

Graag advies
De installateur had moeten zeggen dat je niet mocht laden tot de netbeheerder was geweest..

Nu werd de laadpaal waarschijnlijk 3x dezelfde fase aangeboden IPV 3 verschillende fases. Omdat ik niet weet hoe elke auto hier op reageer zeg ik altijd dat er niet geladen mag worden tot er 3 fase is.

Ik zou de installateur schriftelijk het verhaal uitleggen, en vragen of ze langs komen om een en ander na te meten. Willen ze dit niet zeg dan dat het hun risico is als je de auto aansluit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Leffunk de houder is gewoon een stuk plastic. De kabel maakt verder nergens contact mee. Sessie sluit je af door middel van de RFID tag, of door het stoppen van de sessie in de auto als je geen RFID gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
ik222 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:10:
[...]

Ik kom met mijn ID.4 Pro 77kWh bij laden op 3-fase 16A (11kW) via mijn Alfen Single Pro Line met loadbalancing lang niet aan 10% verlies. Mijn laatste 3 wat langere sessies waarbij ik de auto opgeladen heb naar 90%.

40,45 - 39,27 - 2.9%
48,26 - 47,74 - 1,1%
39,80 - 38,50 - 3,3%

Met dit soort percentages heb je het in geld bij een publieke paal dus over iets van 0,50 euro per sessie wat je betaalt maar niet in je accu krijgt, ik schrijf het bewust zo op omdat je de stroom natuurlijk wel gewoon hebt afgenomen.
En hoeveel km heb je tussentijds gereden?

Ja, het is goed om in de gaten te houden, als het ineens veranderd dan is er iets aan de hand, maar er zijn zoveel variabelen waardoor je die percentages variëren. De temperatuur van de accu en electronica, laadtoestand van je 12v accu, de wind, de buitentemperatuur, het begin en ook de eind HV batterij SoC, veroudering van je accu, het LCD schermpje van de laadpaal, etc ect

Net zoals je motorproblemen kan opmerken door regelmatig je brandstofverbruik in de gaten te houden. Maar we gaan toch ook niet meteen hoeveel % benzine er verdampt tijdens het tanken?

Het opladen van accu's kost nu eenmaal energie, alle boordelelectronica die nodig is moet wakker zijn, de lader is ook niet tot 0 graden Kelvin afgekoeld en gebruikt gewoon koper draden, dus daar heb je geen 100% efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Makrolon schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Jij denkt dat elke installateur een electrische auto heeft staan?!
Dan moet hij zorgen voor testapparatuur. Hoe wil je nu diagnose gaan stellen waar het fout zit? De Zoë en nog maar een keer in prikken en kijken waar het rookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Leffunk schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:18:
vraagje voor Alfen Single Pro Line gebruikers met vaste laadkabel: moet je die stekker steeds terug inpluggen in het laadstation om een laadsessie volledig af te sluiten?

Of is dat niet nodig? Werkgever komt laadpaal plaatsen en ik dien dus te kiezen. Ik speel met idee om deze aan zijkant carport te laten voorzien zodat die wat uit zicht hangt. Gekozen wagen heeft aansluiting helemaal aan voorkant wagen. Dus dacht evt de laadkabel via plafond carport naar voorkant te brengen en daar gewoon te laten "hangen". Bij thuiskomen is het dan enkel kwestie van stekker even in auto te steken en met badge zwaaien om aan te melden.
En bij vertrek enkel uittrekken en vertrekken ipv kabel op te rollen tot aan laadstation en stekker weer in de laadpaal in te pluggen.

Of gaat dat niet werken in de zin van dat je vb een laadsessie niet kan afsluiten zolang die stekker niet terug in de laadpaal ingeplugd is?

Onder carport is het droog, dus regen kan niet aan de stekker als die "los" zou hangen (ipv ingeplugd in de laadpaal). Stel dat het gaat, kan dat kwaad voor de stekker zelf om die zo te laten hangen?
Staat los van elkaar. Als ik de kabel aan de kant van mijn auto ‘ontgrendel’ zegt de Alfen paal al ‘Goede reis!’ en wordt de sessie afgesloten.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
maarten_NL schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Dan moet hij zorgen voor testapparatuur. Hoe wil je nu diagnose gaan stellen waar het fout zit? De Zoë en nog maar een keer in prikken en kijken waar het rookt?
Das gewoon met een simpele duspol op de contactor meten of daar aan de ingaande zijde de juiste spanningen op staan.

Eventueel kan je nog doorpiepen of de draden naar de stekker op de juiste pin aangesloten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:20:
[...]

De installateur had moeten zeggen dat je niet mocht laden tot de netbeheerder was geweest..
Exact zo is het bij mij gegaan. Installateur heeft voorbereiding voor 3 fase gedaan en laadpaal geinstalleerd. Vervolgens hebben we op 1-fase samen de laadpaal getest. Toen heeft hij wat veranderd en de laadpaal uitgeschakeld met de aardlekautomaat en mij verteld dat ik hem pas weer in mocht schakelen na de omzetting naar 3 fasen door de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Makrolon schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:37:
[...]

Das gewoon met een simpele duspol op de contactor meten of daar aan de ingaande zijde de juiste spanningen op staan.

Eventueel kan je nog doorpiepen of de draden naar de stekker op de juiste pin aangesloten zitten.
De juiste bedrading is 1, maar als ik de post van @nielsz09 goed begreep is er door de EVSE teveel vermogen toegestaan en daardoor de automaat geklapt. Waarom de auto daar nu nog problemen door ondervindt is wel interessant om te weten.

Ik heb hier tot Enexis langs is geweest op de aardlekautomaat fase 2 en 3 los gehaald en op 1 fase 16A geladen. De auto kan 1 fase/32A maar ik heb maar een 3fase/16A aardlekautomaat. Een kwestie van de zaak goed instellen en laden maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ik222 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:10:
[...]

Ik kom met mijn ID.4 Pro 77kWh bij laden op 3-fase 16A (11kW) via mijn Alfen Single Pro Line met loadbalancing lang niet aan 10% verlies. Mijn laatste 3 wat langere sessies waarbij ik de auto opgeladen heb naar 90%:

40,45 - 39,27 - 2.9%
48,26 - 47,74 - 1,1% (direct na een langere rit geladen)
39,80 - 38,50 - 3,3%

Vannacht direct na thuiskomst mijn eNiro van 8% tot 100% (SoC display) geladen met 11kW. Ik had 8% laadverlies. De meting is niet zo nauwkeurig als ik normaal met de dongle doe maar duidelijk meer laadverliezen dan jij. Zou de lader van de ID.4 zoveel efficienter zijn dan die van de eNiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Vannacht direct na thuiskomst mijn eNiro van 8% tot 100% (SoC display) geladen met 11kW. Ik had 8% laadverlies. De meting is niet zo nauwkeurig als ik normaal met de dongle doe maar duidelijk meer laadverliezen dan jij. Zou de lader van de ID.4 zoveel efficienter zijn dan die van de eNiro?
Laadverliezen tot 80% vallen doorgaans mee. Tussen 80 en 100% kan het zomaar eens verdubbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Laadverliezen tot 80% vallen doorgaans mee. Tussen 80 en 100% kan het zomaar eens verdubbelen.
Dat klopt maar mijn mede eNiro Tweakers en ik meten ook bij laden tot 80% dergelijke laadverliezen. Anyway, ik kom er op terug als ik in de lente weer "gecontroleerde" metingen ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
maarten_NL schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:56:
[...]

De juiste bedrading is 1, maar als ik de post van @nielsz09 goed begreep is er door de EVSE teveel vermogen toegestaan en daardoor de automaat geklapt. Waarom de auto daar nu nog problemen door ondervindt is wel interessant om te weten.

Ik heb hier tot Enexis langs is geweest op de aardlekautomaat fase 2 en 3 los gehaald en op 1 fase 16A geladen. De auto kan 1 fase/32A maar ik heb maar een 3fase/16A aardlekautomaat. Een kwestie van de zaak goed instellen en laden maar.
Klopt maar daar gaat de auto niet van kapot. ;)

Klopt, das inderdaad een alternatief als je toch wil kunnen laden voor de netbeheerder is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPi

BPi

maarten_NL schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Ah een granny. Dan zou je ook een slim (met ESP8266) stopcontact kunnen gebruiken. Wel even opletten dat je voorkomt dat je onder load weer uitschakelt want dan leeft het relais niet zo lang.

Als je er Tasmota /espeasy ofzo op flasht dan kan je het in/uitschakelen zelfs automatiseren.
Ik heb het nu netjes werkend. Dank voor de tip. Om later nog eens uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-10 13:36
DonJuape schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Dat klopt maar mijn mede eNiro Tweakers en ik meten ook bij laden tot 80% dergelijke laadverliezen. Anyway, ik kom er op terug als ik in de lente weer "gecontroleerde" metingen ga doen.
Ik lees nu al een paar keer dat je de metingen niet in de winter wilt doen.
Maar is het idee van metingen niet, dat je alle variabelen een plek in de vergelijking wilt geven?
Niet om je aan te vallen, maar nu bepaal jij zelf wanneer de temperatuur een rol speelt en wanneer niet.
Uit het DC laden is heel duidelijk te zien dat de accu temperatuur invloed heeft.
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat met lagere laadvermogens (11kW bijvoorbeeld) dit minder een rol speelt en dat een gekoelde OBC juist weer beter rendement draait.
Nogmaals, dit zijn mijn eigen gedachten, maar om bij voorbaat de test condities al te gaan sturen, zou je tot verkeerde conclusies kunnen komen met je metingen.
Zelf zou ik er dan voor kiezen om buitenlucht en accu temperatuur ook te meten, kun je ze later altijd nog buiten beschouwing laten.

[ Voor 0% gewijzigd door Blackraven op 24-01-2022 09:10 . Reden: typo ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Blackraven schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:10:
[...]

Ik lees nu al een paar keer dat je de metingen niet in de winter wilt doen.
Maar is het idee van metingen niet, dat je alle variabelen een plek in de vergelijking wilt geven?
Niet om je aan te vallen, maar nu bepaal jij zelf wanneer de temperatuur een rol speelt en wanneer niet.
Uit het DC laden is heel duidelijk te zien dat de accu temperatuur invloed heeft.
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat met lagere laadvermogens (11kW bijvoorbeeld) dit minder een rol speelt en dat een gekoelde OBC juist weer beter rendement draait.
Nogmaals, dit zijn mijn eigen gedachten, maar om bij voorbaat de test condities al te gaan sturen, zou je tot verkeerde conclusies kunnen komen met je metingen.
Zelf zou ik er dan voor kiezen om buitenlucht en accu temperatuur ook te meten, kun je ze later altijd nog buiten beschouwing laten.
Mijn doel is om de relatie laadvermogen/laadefficientie te bepalen bij AC thuisladen van de eNiro.
Mijn metingen bij verschillende laadvermogens moeten dus verder onder ongeveer dezelfde condities plaatsvinden (of ik moet heel erg veel metingen gaan doen en dan met statistische software ook alle andere factoren in kaart gaan brengen). In de winter is temperatuur voor mijn metingen dus een stoorfactor. Mogelijk ga ik me later nog eens verdiepen in de factor temperatuur en daar specifieke metingen voor doen.
Ik meet de temperaturen wel overigens maar je kunt geen meting doen bij 2 graden en 4kW en een bij 25 graden 11kW en dan vervolgens de temperatuur "buiten beschouwing laten", de invloed van de factor temperatuur op de laadefficientie is immers onbekend.

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 24-01-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Mijn doel is om de relatie laadvermogen/laadefficientie te bepalen bij AC thuisladen van de eNiro.
Mijn metingen bij verschillende laadvermogens moeten dus verder onder ongeveer dezelfde condities plaatsvinden (of ik moet heel erg veel metingen gaan doen en dan met statistische software ook alle andere factoren in kaart gaan brengen). In de winter is temperatuur voor mijn metingen dus een stoorfactor. Mogelijk ga ik me later nog eens verdiepen in de factor temperatuur en daar specifieke metingen voor doen.
Ik vraag me eigenlijk wel af of het zo veel impact heeft. Een temperatuur van -20 wellicht wel, maar de "winters" in Nederland tegenwoordig stellen natuurlijk weinig meer voor. Zal de efficiency zoveel verschillen bij AC laden wanneer omgeving 20 graden is vs bijvoorbeeld 0-10 graden?

/edit

Ah, ja. Wel als de snelheid anders is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
maarten_NL schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:56:
Waarom de auto daar nu nog problemen door ondervindt is wel interessant om te weten.
Wat er (denk ik) gebeurd is is dat jouw huis nog op 1 fase werkte en de laadpaal al op 3 draden was aangesloten. Tot Liander daadwerkelijk 3 fasen had aangesloten stonden op alle pinnen dus dezelfde fase. Er zit dan een zogenaamde "brug" in de meterkast die fase 2 en fase 3 ook op fase 1 aansluit. Dat is een vrij standaard werkwijze omdat anders tweederde van je groepen geen stroom heeft en dat vinden de meeste mensen niet zo heel erg fijn.

Het is dan wel zo dat je dan niet zo maar 3 fasen apparatuur kan aansluiten omdat die er niet tegen hoeft te kunnen dat alle 3 de fasen eigenlijk dezelfde fase zijn. Jouw Zoe is daar blijkbaar 1 van en daarom is de AC-lader kapot gegaan (en de stop gesprongen).

Daarom kon je met jouw Zoe dus ook nergens meer AC laden. Met een andere Zoe zou dat dus gewoon moeten werken nu je huis wel op 3 fasen is aangesloten en de laadpaal ook daadwerkelijk 3 verschillende fasen aanbied.

Technisch kan het natuurlijk ook zijn dat de laadpaal niet juist is aangesloten, maar dat is minder waarschijnlijk en kan niemand hier vertellen. Dan moet je iets van foto's posten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:42:
[...]

Ik vraag me eigenlijk wel af of het zo veel impact heeft. Een temperatuur van -20 wellicht wel, maar de "winters" in Nederland tegenwoordig stellen natuurlijk weinig meer voor. Zal de efficiency zoveel verschillen bij AC laden wanneer omgeving 20 graden is vs bijvoorbeeld 0-10 graden?

/edit

Misschien niet maar de metigen kosten moeite dus ik wil het in een keer goed doen en verder is bekend dat de eNiro tijdens het laden de batterij op temperatuur brengt en dat kost hoe dan ook energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:42:
[...]
Wat er (denk ik) gebeurd is is dat jouw huis nog op 1 fase werkte en de laadpaal al op 3 draden was aangesloten. Tot Liander daadwerkelijk 3 fasen had aangesloten stonden op alle pinnen dus dezelfde fase. Er zit dan een zogenaamde "brug" in de meterkast die fase 2 en fase 3 ook op fase 1 aansluit. Dat is een vrij standaard werkwijze omdat anders tweederde van je groepen geen stroom heeft en dat vinden de meeste mensen niet zo heel erg fijn.

Het is dan wel zo dat je dan niet zo maar 3 fasen apparatuur kan aansluiten omdat die er niet tegen hoeft te kunnen dat alle 3 de fasen eigenlijk dezelfde fase zijn. Jouw Zoe is daar blijkbaar 1 van en daarom is de AC-lader kapot gegaan (en de stop gesprongen).

Daarom kon je met jouw Zoe dus ook nergens meer AC laden. Met een andere Zoe zou dat dus gewoon moeten werken nu je huis wel op 3 fasen is aangesloten en de laadpaal ook daadwerkelijk 3 verschillende fasen aanbied.
Lijkt me heel plausibel. Verder is bekend dat de Zoe erg kieskeurig is m.b.t. laden dus ik kan me goed voorstellen dat hij dit niet trekt. Maar misschien trekt geen enkele 3-fase lader het om dezelfde fase op alledrie de draded te hebben maar dat kunnen de elektrotechnici misschien wel vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Misschien niet maar de metigen kosten moeite dus ik wil het in een keer goed doen en verder is bekend dat de eNiro tijdens het laden de batterij op temperatuur brengt en dat kost hoe dan ook energie.
Ook op AC? En bij 0-10 graden ook al? Dat kost echt heel veel energie. Dan gaat de efficiency echt flink naar beneden. Met de AC snelheden is het ook redelijk nutteloos. Bij DC laden snap ik het, bij AC niet en ik vraag me ook af of hij dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:42:
[...]

/edit

Uit mijn beperkte metingen blijkt dat het laden zelf inderdaad niet zozeer veel minder efficiënt is bij lagere temperaturen maar wat ik dus zie is dat in elk geval mijn auto (Volkswagen ID.4) bij laden gewoon de batterij wat opwarmt in het begin als de accu koud is (onder de 7 graden ofzo). Dat lijkt een kleine kWh te te kosten bij de huidige temperaturen, en dat kost net zoveel als je van 70 naar 90% laadt als wanneer je van 20 naar 90% laadt. Als je dan gaat laden van 70 naar 90% (15,4 kWh) dan is dat opwarmen zomaar 6% terwijl bij van 20 naar 90% laden (53,9 kWh) dat maar 1,9% is.

Dus ofwel als je echt de efficiëntie van de boordlader wilt weten en wilt vergelijken tussen auto's dan moet je dat opwarmen eigenlijk niet meerekenen. Van de andere kant is het natuurlijk wel gewoon energie die je betaalt maar die niet in de accu terechtkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ik222 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:00:
[...]

Uit mijn beperkte metingen blijkt dat het laden zelf inderdaad niet zozeer veel minder efficiënt is bij lagere temperaturen maar wat ik dus zie is dat in elk geval mijn auto (Volkswagen ID.4) bij laden gewoon de batterij wat opwarmt in het begin als de accu koud is (onder de 7 graden ofzo). Dat lijkt een kleine kWh te te kosten bij de huidige temperaturen, en dat kost net zoveel als je van 70 naar 90% laadt als wanneer je van 20 naar 90% laadt. Als je dan gaat laden van 70 naar 90% (15,4 kWh) dan is dat opwarmen zomaar 6% terwijl bij van 20 naar 90% laden (53,9 kWh) dat maar 1,9% is.

Dus ofwel als je echt de efficiëntie van de boordlader wilt weten en wilt vergelijken tussen auto's dan moet je dat opwarmen eigenlijk niet meerekenen. Van de andere kant is het natuurlijk wel gewoon energie die je betaalt maar die niet in de accu terechtkomt.
Toch wel gek dat BEVs dit doen voor AC laden. Ook gaat een 1 kWh zo goed als nul impact hebben op een pack dat koud is volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Ook op AC? En bij 0-10 graden ook al? Dat kost echt heel veel energie. Dan gaat de efficiency echt flink naar beneden. Met de AC snelheden is het ook redelijk nutteloos. Bij DC laden snap ik het, bij AC niet en ik vraag me ook af of hij dat doet.
Het is ook niet alleen de eventuele verwarming van de accu. Ik weet ook de invloed van temperatuur op de efficientie van de autoladerelektronica niet en de invloed van temperatuur op de accu zelf niet.
Daarom wil ik dus zoveel mogelijk alle omstandigheden, behalve het laadvermogen, constant houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
Komende april gaan wij een nieuw huis bewonen waar de huidige eigenaren een laadpaal hebben staan. Nu heb ik even een foto gemaakt van de laadpaal. Hebben jullie informatie over deze laadpaal?

Ik begrijp uit eigen onderzoek op google dat het een wat oudere laadpaal is. Mijn vrouw gaat daar haar Fiat 500e aan opladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nE6fzrDz1cEw6HCWXrNV5RIPems=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNSk8NFjZv0Gmfp8M9b98nCT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Aristos schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:24:
Komende april gaan wij een nieuw huis bewonen waar de huidige eigenaren een laadpaal hebben staan. Nu heb ik even een foto gemaakt van de laadpaal. Hebben jullie informatie over deze laadpaal?

Ik begrijp uit eigen onderzoek op google dat het een wat oudere laadpaal is. Mijn vrouw gaat daar haar Fiat 500e aan opladen.

[Afbeelding]
Met vaste kabel? Kan best eens een Type 1 zijn voor Outlander. Zal ook 1x16A zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
Inspired schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:34:
[...]

Met vaste kabel? Kan best eens een Type 1 zijn voor Outlander. Zal ook 1x16A zijn.
De huidige bewoners hadden het erover dat er inderdaad ooit een nieuwe stekker op is gezet. Dus die is aangepast naar Type 2.Ze laden nu een Kia Niro ermee op.

Laadsnelheid is niet zo een dingetje. Mijn vrouw kan het op haar vrije dag en in het weekend prima rustig opladen. Maar ik neem aan dat hier verder geen intelligentie inzit, gezien de ouderdom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Aristos schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:38:
[...]

De huidige bewoners hadden het erover dat er inderdaad ooit een nieuwe stekker op is gezet. Dus die is aangepast naar Type 2.Ze laden nu een Kia Niro ermee op.

Laadsnelheid is niet zo een dingetje. Mijn vrouw kan het op haar vrije dag en in het weekend prima rustig opladen. Maar ik neem aan dat hier verder geen intelligentie inzit, gezien de ouderdom?
Er zijn verschillende versies. Zelfs met GPRS. Al heb je dat allemaal niet nodig.

Wat meer info; https://nanopdf.com/download/handleiding-icu-compact_pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Aristos schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:38:
[...]

https://docplayer.nl/2396...dleiding-icu-compact.html

Het is dus wel degelijk een slimme laadpaal, gezien het feit dat er NewMotion op staat zou hij ook zomaar aan een backend gekoppeld kunnen zijn. Dat kun je zo te zien wel allemaal uitzetten en het dan als een dom laadpunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krusha03
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 11:05
stefve1 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:54:
Binnenkort komt mijn elektrische wagen eraan. Ik ben nu dus volop aan het bekijken welke laadpaal ik zou willen laten plaatsen.

Mijn vereisten zijn:
  • Lange laadkabel +5m (vast)
  • Gebruik kunnen maken van enkel zonne energie
  • Loadbalancing
  • 3-fasen
  • Laden zonder authenticatie
  • Mag in Belgie geplaatst/gebruikt worden --> Differentieel B ingebouwd
Een koppeling met Home Assistant zou een leuke extra zijn.

Nu ben ik uitgekomen bij Nexxtender Home en Zappi v2, waarbij die laatste ook de koppeling met Home Assistant heeft.
Zelf ken ik enkel iemand die een Nexxtender heeft en daar tevreden van is, maar ik ken niemand met een Zappi.

Zijn er hier gebruikers van Zappi v2, en kunnen jullie deze laadpaal aanraden? Zijn er zaken waar ik op moet letten?
Ik zit in precies dezelfde situatie. Ik heb veel reviews online gevonden over de Zappit, maar geen enkele voor de nexxtender. Waar ging je voor? Heeft iemand ervaring met de nexxtender?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren de Easee Home opgehangen i.c.m. Easee Equalizer t.b.v load balancing maar dat was alles behalve easy. Ja het fysieke gedeelte, d.w.z. ding aan de muur hangen en kabel aansluiten is appeltje eitje, maar de software is echt drama. Ben 3 uur bezig geweest om dat ding aan de praat te krijgen i.c.m. de Equalizer. Hieronder mijn relaas/rant:

Als je de doos open maakt zit er een mooie QR code sticker op om de 'Easee' app mee te downloaden. Prima, gedaan. Laadpaal aangezet, serienummer en pin ingevoerd, kreeg ik de melding dat de paal zich nog niet gemeld had en ik nog even moest wachten. Prima, kwartier gewacht, nog steeds niets.
Boekje erbij gepakt, staat daarin dat je moet connecteren met het ad-hoc WiFi netwerk van de laadpaal en dan surfen naar 192.168.4.1. Alright, doen we dat maar (raar dat de app dat niet zegt).
En inderdaad, web interface voor m'n neus. Gegevens ingevuld (hoofdzekering, zekeringswaarde etc) en daarna vraagt ie om WiFi gegevens. Ik heb geen Wifi tot vooraan de oprit, dus blanco gelaten want er zit immers een 4G e-SIM in toch? Meteen de melding gekregen dat er een software update beschikbaar is, van v283 naar v294. Prima, dus ik druk op updaten, gaat ie aftellen van 10 naar 0 en dan.... 'Error sending data back to backplate'. 3x geprobeerd, paal al eens uit en aangezet, maar steeds dezelfde melding.

Enfin, dan negeren we die software update maar even voor nu. Equalizer erbij gepakt maar tijdens het koppelen begon deze al meteen te klagen dat ie WiFi nodig had. Zonder WiFi was de functionaliteit van de Equalizer 'beperkt' volgens de app. Geen idee wat 'beperkt' inhoudt, maar Easee zegt zelf dat de Equalizer naast WiFi ook gebruik maakt van 'draadloze radioverbinding, zogeheten Easee Link'. Ja nou niet dus. Zonder WiFi werkt de Equalizer gewoon _niet_. Dan blijft er een paars LEDje knipperen op de Equalizer wat neerkomt op 'Offline'. Lekker dan, dat betekend dus dat ik de laadpaal moet voorzien van WiFi. Dus halsoverkop accesspoint gehaald, ethernet kabel gelegd tot aan de oprit en de laadpaal opnieuw geconfigureerd mét WiFi. Software update wilde ie nog steeds niet doen (zelfde error), maar de Equalizer maakte nu wel verbinding en las netjes de waardes uit van de P1 poort. Klinkt goed toch?
Auto aangesloten maar laden ho maar. 'In de wachtrij voor load balancing' zei ie terwijl er 8000 watt beschikbaar was volgens de Equalizer. Ruim voldoende om te beginnen met laden. Maar nee hoor. Paal al eens gereboot maar dat maakte geen verschil.
Mijn vermoeden was dat ik echt die software update nodig had gezien de changelogs. Wie levert er overigens een paal uit die gemaakt is in November 2021 volgens de sticker met software uit Mei 2021? Anyway, uiteindelijk op een of ander Duits forum gevonden dat je de Software Update moet starten via de webomgeving 'easee.cloud'. En inderdaad, na een paar keer proberen begon dan eindelijk de software update naar v294. Deze heeft een kwartiertje geduurd en daarna werkte eindelijk alles naar behoren.

Ik vond de hele experience ultra frustrerend en echt een domper. Heeft mij in ieder geval een mooie deuk gegeven aan het imago van Easee.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
Inspired schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Er zijn verschillende versies. Zelfs met GPRS. Al heb je dat allemaal niet nodig.

Wat meer info; https://nanopdf.com/download/handleiding-icu-compact_pdf
@Inspired en @ik222 : dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
  • Laatst online: 27-10 09:37
Weet iemand of de RJ11 kabel van een Alfen eve single s-line naar de slimme meter straight of cross moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ramonp schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:34:
Weet iemand of de RJ11 kabel van een Alfen eve single s-line naar de slimme meter straight of cross moet zijn?
Aldus de FAQ van Alfen;

Is de RJ11/RJ12 correct geknepen? Zorg ervoor dat de draden 'straight' zijn aangesloten (niet twisted) en dat de RJ11/RJ12-connector correct en stevig is vastgeklemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
Inspired schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Aldus de FAQ van Alfen;

Is de RJ11/RJ12 correct geknepen? Zorg ervoor dat de draden 'straight' zijn aangesloten (niet twisted) en dat de RJ11/RJ12-connector correct en stevig is vastgeklemd.
Thanks. Ik kon het in de handleiding niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ramonp schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Thanks. Ik kon het in de handleiding niet vinden...
Ja, is wat gek inderdaad. :) Toch wel handige info zou je zeggen.

Heb je deze paal zelf aangeschaft? In NL of Duitsland?

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 24-01-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
Inspired schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:05:
[...]

Ja, is wat gek inderdaad. :) Toch wel handige info zou je zeggen.

Heb je deze paal zelf aangeschaft? In NL of Duitsland?
Zelf aangeschaft in NL.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pim57
DonJuape schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:52:
[...]

Lijkt me heel plausibel. Verder is bekend dat de Zoe erg kieskeurig is m.b.t. laden dus ik kan me goed voorstellen dat hij dit niet trekt. Maar misschien trekt geen enkele 3-fase lader het om dezelfde fase op alledrie de draded te hebben maar dat kunnen de elektrotechnici misschien wel vertellen.
Bij echte 3 fase loopt er door elke fase (L1, L2 en L3) bijvoorbeeld 16 A en door de N bijna 0 A.

Als alle drie fasen dezelfde zijn dan loopt er in bovenstaande voorbeeld 3*16=48 A door de N.
En bij 48 A gaat er iets stuk. Of de automaat tript, of in de auto gaat iets kapot of allebei.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert-R
Bert-R schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:04:
Volgende week probeer ik het nog eens, voordat ik opnieuw contact opneem met NewMotion.
Ook deze keer ging het laden bij de publieke paal probleemloos. Morgen komt er weer een monteur naar de NewMotion-paal kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enahs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-10 17:18
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze mobiele lader?
https://evme.nl/products/mobiel-laadstation-11kw

Mijn huidige auto ondersteund niet meer dan 11kW, dus krachtiger dan dit lijk ik (de komende 5 jaar) niet nodig te hebben.
Daarnaast kan ik op de losse kabel een 16A blauwe CEE monteren voor gebruik op camping etc.

Deze kabel is vooral bedoelt als back-up voor onderweg op lange vakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:36
Enahs schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:58:
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze mobiele lader?
https://evme.nl/products/mobiel-laadstation-11kw

Mijn huidige auto ondersteund niet meer dan 11kW, dus krachtiger dan dit lijk ik (de komende 5 jaar) niet nodig te hebben.
Daarnaast kan ik op de losse kabel een 16A blauwe CEE monteren voor gebruik op camping etc.

Deze kabel is vooral bedoelt als back-up voor onderweg op lange vakanties.
wat in de omschrijving staat klopt iig niet.
Er is geen backoffice, geen rfid, geen bluetooth of wifi etc. Het is een domme granny om het zo maar te noemen.
Ik heb dezelfde via Aliexpress maar dan de 1 fase variant, voor max 16A.
Doet het prima, de timer ook.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sevalo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 19:01
Freekers schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:53:
Gisteren de Easee Home opgehangen i.c.m. Easee Equalizer t.b.v load balancing maar dat was alles behalve easy. Ja het fysieke gedeelte, d.w.z. ding aan de muur hangen en kabel aansluiten is appeltje eitje, maar de software is echt drama. Ben 3 uur bezig geweest om dat ding aan de praat te krijgen i.c.m. de Equalizer. Hieronder mijn relaas/rant:

Als je de doos open maakt zit er een mooie QR code sticker op om de 'Easee' app mee te downloaden. Prima, gedaan. Laadpaal aangezet, serienummer en pin ingevoerd, kreeg ik de melding dat de paal zich nog niet gemeld had en ik nog even moest wachten. Prima, kwartier gewacht, nog steeds niets.
Boekje erbij gepakt, staat daarin dat je moet connecteren met het ad-hoc WiFi netwerk van de laadpaal en dan surfen naar 192.168.4.1. Alright, doen we dat maar (raar dat de app dat niet zegt).
En inderdaad, web interface voor m'n neus. Gegevens ingevuld (hoofdzekering, zekeringswaarde etc) en daarna vraagt ie om WiFi gegevens. Ik heb geen Wifi tot vooraan de oprit, dus blanco gelaten want er zit immers een 4G e-SIM in toch? Meteen de melding gekregen dat er een software update beschikbaar is, van v283 naar v294. Prima, dus ik druk op updaten, gaat ie aftellen van 10 naar 0 en dan.... 'Error sending data back to backplate'. 3x geprobeerd, paal al eens uit en aangezet, maar steeds dezelfde melding.

Enfin, dan negeren we die software update maar even voor nu. Equalizer erbij gepakt maar tijdens het koppelen begon deze al meteen te klagen dat ie WiFi nodig had. Zonder WiFi was de functionaliteit van de Equalizer 'beperkt' volgens de app. Geen idee wat 'beperkt' inhoudt, maar Easee zegt zelf dat de Equalizer naast WiFi ook gebruik maakt van 'draadloze radioverbinding, zogeheten Easee Link'. Ja nou niet dus. Zonder WiFi werkt de Equalizer gewoon _niet_. Dan blijft er een paars LEDje knipperen op de Equalizer wat neerkomt op 'Offline'. Lekker dan, dat betekend dus dat ik de laadpaal moet voorzien van WiFi. Dus halsoverkop accesspoint gehaald, ethernet kabel gelegd tot aan de oprit en de laadpaal opnieuw geconfigureerd mét WiFi. Software update wilde ie nog steeds niet doen (zelfde error), maar de Equalizer maakte nu wel verbinding en las netjes de waardes uit van de P1 poort. Klinkt goed toch?
Auto aangesloten maar laden ho maar. 'In de wachtrij voor load balancing' zei ie terwijl er 8000 watt beschikbaar was volgens de Equalizer. Ruim voldoende om te beginnen met laden. Maar nee hoor. Paal al eens gereboot maar dat maakte geen verschil.
Mijn vermoeden was dat ik echt die software update nodig had gezien de changelogs. Wie levert er overigens een paal uit die gemaakt is in November 2021 volgens de sticker met software uit Mei 2021? Anyway, uiteindelijk op een of ander Duits forum gevonden dat je de Software Update moet starten via de webomgeving 'easee.cloud'. En inderdaad, na een paar keer proberen begon dan eindelijk de software update naar v294. Deze heeft een kwartiertje geduurd en daarna werkte eindelijk alles naar behoren.

Ik vond de hele experience ultra frustrerend en echt een domper. Heeft mij in ieder geval een mooie deuk gegeven aan het imago van Easee.
Ik doe het binnen enkele dagen, moet enkel nog de kabel in de zekeringskast aansluiten. Ben benieuwd.
De equalizer heb ik wel nog niet mogen ontvangen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pim57
Vandaag een kabelgoot in de betonklinkers gezaagd. Ging best wel snel met een gehuurde betonzaag machine.
Gootje is 18 mm breed en 20-25 mm diep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rrckw86cn-V-o9uvkcrgtXvF63E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GapNXin3lj2GcHKeMWhftfNd.jpg?f=fotoalbum_large

Het lastigste was om de klinkers eruit te wippen. Maar nu kan niemand er over struikelen en het ziet er heel netjes uit. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Pim57 op 24-01-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-07 12:25
Hoi

Binnenkort komt er hier een Skoda Enyaq 60kw (lease). Hiervoor moet er dus een laadpaal komen.

Situatie:
3 fase 22kw aansluiting
10200w zonnepanelen installatie op sma omvormer
Verwarming en warm water via lucht water warmtepomp

Gewenst:
Load balancing zodat woning niet zonder stroom komt (bij voorkeur via P1 poort slimme meter)
Rekening houden met (overschot) aan zonnestroom
Backoffice voor automatisch doorgeven verbruik aan werkgever
Min 11kw max 22kw laden
Aansturing via mobiele app mogelijk
Vaste kabel

Welke laadpalen zouden jullie mij kunnen aanbevelen?

Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Divino83 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:27:
Hoi

Binnenkort komt er hier een Skoda Enyaq 60kw (lease). Hiervoor moet er dus een laadpaal komen.

Situatie:
3 fase 22kw aansluiting
10200w zonnepanelen installatie op sma omvormer
Verwarming en warm water via lucht water warmtepomp

Gewenst:
Load balancing zodat woning niet zonder stroom komt (bij voorkeur via P1 poort slimme meter)
Rekening houden met (overschot) aan zonnestroom
Backoffice voor automatisch doorgeven verbruik aan werkgever
Min 11kw max 22kw laden
Aansturing via mobiele app mogelijk
Vaste kabel

Welke laadpalen zouden jullie mij kunnen aanbevelen?

Bedankt alvast!
Wallbox copper of pulsar plus zijn de enige die alles kunnen wat je wil.

Zappi kan alles behalve verrekenen

Easee kan alles behalve rekening houden met zonnestroom.

1e 2 trouwens niet via p1 poort...

Overigens denk ik dat je een 3x25a aansluiting hebt en geen 22kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin.bored
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-11-2022
Ik wil binnenkort een laadpaal zetten, ik heb ook zonnepanelen. Deze is om de ioniq 5 op te laden, welke raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:55
Makrolon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:39:
[...]

Heb mezelf nog niet heel goed erop ingelezen, maar dacht dat dit wel mogelijk moet zijn i.c.m. Jedlix Solar Smart Charging. Werkt nu alleen nog op basis van een algoritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-07 12:25
Makrolon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:39:
[...]

Wallbox copper of pulsar plus zijn de enige die alles kunnen wat je wil.

Zappi kan alles behalve verrekenen

1e 2 trouwens niet via p1 poort...

Overigens denk ik dat je een 3x25a aansluiting hebt en geen 22kw.
Bedankt voor deze waardevolle informatie! Ik woon overigens in België en heb een 3x32a aansluiting wat 22,2kw is. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlagendijk
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-03-2022
Hoi allemaal,

Ook hier over een poosje een Skoda Enyaq voor de deur. Privé, dus we hoeven niets te verrekenen. We hebben een nogal moderne woning (lofthome) welke bestaat uit vooral veel staal en 3-laags glas. Perfect geisoleerd dus. Alles lekker warm/koud met warmtepomp en PV-panelen. Aangezien we geen gasaansluiting hebben verbruiken we op piekmomenten best wat stroom. De keuze wordt dus qua laadpaal:

Load balancing
Zonne-energie laden
3x25A aansluiting, dus 11-22 kwh laden

Ik kom op een zappi v2 of Wallbox pulsar plus uit.

Nu de vraag:
Gezien onze bouwwijze, waarbij de Wifi amper buiten de deur komt en de GSM met moeite juist naar binnen, lukt het dan om verbinding te krijgen vanuit huis met de laadpaal?

Wallbox gebruikt volgens mij Wifi en bluetooth, Zappi gebruikt een eigen protocol via 868Mhz. Zappi kan iig load-balancing doen via bedrade CT-klemmen. Dus verbinding is vooral relevant om Harvi en/of de Hub te laten communiceren. Van Wallbox kan ik niet goed achterhalen hoe de load-balancing plaats vindt, dat lijkt in de meterkast te gebeuren(?).

In beide gevallen zou het dan dus vooral gaan om zelf goed vanaf de bank de boel te monitoren en om updates door te geven. En uiteraard om laadpaal te vergrendelen en tijdstippen van in- en uitschakelen in te stellen. Iemand ervaringen?

gr
Durk-Jan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Divino83 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:56:
[...]

Bedankt voor deze waardevolle informatie! Ik woon overigens in België en heb een 3x32a aansluiting wat 22,2kw is. 😉
Haha ohja dat veranderd de zaak😁

Pagina: 1 ... 115 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen