Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 121 Laatste
Acties:
  • 851.202 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:28
djlagendijk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:57:
Hoi allemaal,

Ook hier over een poosje een Skoda Enyaq voor de deur. Privé, dus we hoeven niets te verrekenen. We hebben een nogal moderne woning (lofthome) welke bestaat uit vooral veel staal en 3-laags glas. Perfect geisoleerd dus. Alles lekker warm/koud met warmtepomp en PV-panelen. Aangezien we geen gasaansluiting hebben verbruiken we op piekmomenten best wat stroom. De keuze wordt dus qua laadpaal:

Load balancing
Zonne-energie laden
3x25A aansluiting, dus 11-22 kwh laden

Ik kom op een zappi v2 of Wallbox pulsar plus uit.

Nu de vraag:
Gezien onze bouwwijze, waarbij de Wifi amper buiten de deur komt en de GSM met moeite juist naar binnen, lukt het dan om verbinding te krijgen vanuit huis met de laadpaal?

Wallbox gebruikt volgens mij Wifi en bluetooth, Zappi gebruikt een eigen protocol via 868Mhz. Zappi kan iig load-balancing doen via bedrade CT-klemmen. Dus verbinding is vooral relevant om Harvi en/of de Hub te laten communiceren. Van Wallbox kan ik niet goed achterhalen hoe de load-balancing plaats vindt, dat lijkt in de meterkast te gebeuren(?).

In beide gevallen zou het dan dus vooral gaan om zelf goed vanaf de bank de boel te monitoren en om updates door te geven. En uiteraard om laadpaal te vergrendelen en tijdstippen van in- en uitschakelen in te stellen. Iemand ervaringen?

gr
Durk-Jan
Wallbox loadbalancing werkt ook bedraad. Je zou de copper kunnen overwegen, die heeft een utp aansluiting in t laadstation zitten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hoi allemaal,

Ook hier over een poosje een Skoda Enyaq voor de deur. Privé, dus we hoeven niets te verrekenen. We hebben een nogal moderne woning (lofthome) welke bestaat uit vooral veel staal en 3-laags glas. Perfect geisoleerd dus. Alles lekker warm/koud met warmtepomp en PV-panelen. Aangezien we geen gasaansluiting hebben verbruiken we op piekmomenten best wat stroom. De keuze wordt dus qua laadpaal:

Load balancing
Zonne-energie laden

Nu de vraag:
Gezien onze bouwwijze, waarbij de Wifi amper buiten de deur komt en de GSM met moeite juist naar binnen, lukt het dan om verbinding te krijgen vanuit huis met de laadpaal?

Wallbox gebruikt volgens mij Wifi en bluetooth, Zappi gebruikt een eigen protocol via 868Mhz. Zappi kan iig load-balancing doen via bedrade CT-klemmen. Dus verbinding is vooral relevant om Harvi en/of de Hub te laten communiceren. Van Wallbox kan ik niet goed achterhalen hoe de load-balancing plaats vindt, dat lijkt in de meterkast te gebeuren(?).

In beide gevallen zou het dan dus vooral gaan om zelf goed vanaf de bank de boel te monitoren en om updates door te geven. En uiteraard om laadpaal te vergrendelen en tijdstippen van in- en uitschakelen in te stellen. Iemand ervaringen?

gr
Durk-Jan
Ik zou hoe dan ook 2 x UTP kabels meetrekken met de stroomkabel, dan kun je alles bedraad doen met de juiste laadpaal.

Wat bedoel je precies met laden op zonnestroom? Want in principe doet elke laadpaal dat automatisch, alleen bijvoorbeeld de Zappi kun je ook instellen dat deze puur laad indien er een overschot is. Dat kan leuk klinken maar gaat wel ten kosten van de efficiëntie en je hebt er zolang we mogen salderen niets aan.

Als dat op overschot laden geen eis is wordt de keuze veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlagendijk
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-03-2022
ik222 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:26:
[...]

Ik zou hoe dan ook 2 x UTP kabels meetrekken met de stroomkabel, dan kun je alles bedraad doen met de juiste laadpaal.

Wat bedoel je precies met laden op zonnestroom? Want in principe doet elke laadpaal dat automatisch, alleen bijvoorbeeld de Zappi kun je ook instellen dat deze puur laad indien er een overschot is. Dat kan leuk klinken maar gaat wel ten kosten van de efficiëntie en je hebt er zolang we mogen salderen niets aan.

Als dat op overschot laden geen eis is wordt de keuze veel groter.
Ervan uitgaande dat salderen toch afgebouwd gaat worden, binnen de tijd dat de paal er nog staat, is een paal die daarop ingesteld kan worden wel zo toekomst bestendig. Maar het beperkt de keuzes idd. Goed om alle opties open te houden!

Maar ook bij andere palen blijft de vraag of iemand ervaring heeft met super geïsoleerde woningen en de benaderbaarheid van de paal.

UTP kabels mee leggen is zeker een goed idee! Voor de ct klemmen moeten er ook draden mee, dus een paar extra leggen kan nooit kwaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-10 09:02
Salderen gaat er af, maar voorlopig heb je daar financieel nog weinig aan behalve dat je het net ontlast door slimmer te laden.

Of als er meer en meer leveranciers uurstarieven aan gaan bieden, of ik had ook al gelezen dat het invoeren van capaciteitstarieven ook onderzocht worden.

Als er zoals in België betaald moet gaan worden voor de maximale capaciteit die je op een moment hebt gebruikt of terug levert, word het sturen en wellicht iets minder efficiënt laden ineens wel financieel interessant.

Let wel op dat je een paal pakt die, wanneer nodig, het preconditionen aan de paal wel toe kan staan. Als je voor de files in de auto wil zitten, schijnt de zon nog niet, dus krijgt de auto ook geen prik om de boel voor te verwarmen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-10 20:57
Hi all,

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht met daarbij een prive parkeerplaats. Die ligt in een blokje parkeerplaatsen op een afstandje van mijn huis (te ver om er over gemeentegrond een kabel heen te leggen).
Zou het mogelijk zijn daar een eigenlandpaal te plaatsen, met misschien een eigen energieaansluiting? Neem aan dat openbare palen ook zoiets werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Marko72 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:42:
Hi all,

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht met daarbij een prive parkeerplaats. Die ligt in een blokje parkeerplaatsen op een afstandje van mijn huis (te ver om er over gemeentegrond een kabel heen te leggen).
Zou het mogelijk zijn daar een eigenlandpaal te plaatsen, met misschien een eigen energieaansluiting? Neem aan dat openbare palen ook zoiets werken.
Valt die parkeerplaats als perceel onder jouw eigendom, of zijn alle parkeerplaatsen van een VvE?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
JanHenk schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:57:
[...]

Valt die parkeerplaats als perceel onder jouw eigendom, of zijn alle parkeerplaatsen van een VvE?
Die is mijn eigendom (apart stukje grond, ook kadastraal), dus geen VvE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krusha03
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 11:05
Hoi allemaal,

Load balancing
Zonne-energie laden

Nu de vraag:

gr
Durk-Jan
Heb je ook gekeken naar de Wallbox Copper CB en Powerdale Nexxtender home?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Marko72 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:04:
[...]

Die is mijn eigendom (apart stukje grond, ook kadastraal), dus geen VvE
Kan je niet door de gezamelijke grond met een kabel naar jouw parkeerplek vanaf je woning?

Oh das gemeentegrond zie ik nu, je kan toestemming vragen bij de gemeente. Maar ik weet niet hoe ver het is natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Makrolon op 25-01-2022 08:10 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
Makrolon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:09:
[...]

Kan je niet door de gezamelijke grond met een kabel naar jouw parkeerplek vanaf je woning?

Oh das gemeentegrond zie ik nu, je kan toestemming vragen bij de gemeente. Maar ik weet niet hoe ver het is natuurlijk.
Ik denk dat het al snel 30-50 meter is, dat lijkt me een onhaalbare zaak met een kabeltje vanuit huis. Anders alternatief is een semi-openbare paal die we met een aantal buren kunnen delen, die dan wel open gemeentegrond komt. Maar dat is ook niet zomaar geregeld, dus wilde eerst eens kijken of een eigen paal uberhaupt mogelijk gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Marko72 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:28:
[...]

Ik denk dat het al snel 30-50 meter is, dat lijkt me een onhaalbare zaak met een kabeltje vanuit huis. Anders alternatief is een semi-openbare paal die we met een aantal buren kunnen delen, die dan wel open gemeentegrond komt. Maar dat is ook niet zomaar geregeld, dus wilde eerst eens kijken of een eigen paal uberhaupt mogelijk gaat zijn.
Die afstand vormt in ieder geval technisch geen probleem hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Makrolon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:36:
[...]

En dan is denk ik alleen een vergunning nodig om in gemeentegrond te graven en er een kabel in te leggen. Geen idee hoe lastig dat te regelen is.
Wellicht ook handig een paal te kiezen die niet afhankelijk is van een draadloze verbinding en daarom tegelijk 2x UTP aanleggen: 1x voor de netwerkverbinding en 1x voor de CT-klemmen of de P1 verbinding voor eventuele LB.

[ Voor 25% gewijzigd door DonJuape op 25-01-2022 09:02 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
Makrolon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:36:
[...]

Dat klinkt goed, maar denk dat een route over stukjes grond van de gemeente en evt andere buren wel een uitdaging gaat worden, maar wellicht dat anderen daar ervaring mee hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:04
Marko72 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:42:
Hi all,

Als het apart kadastraal perceel is kun je proberen daar een aparte "huis"aansluiting te krijgen. Aanvragen bij de netbeheerder. Vergt waarschijnlijk ook een constructie om de aansluiting, meter en groepenkast droog en veilig in op te nemen. Misschien kan dat ook in de paal weggewerkt worden zoals bij de openbare palen gebruikelijk is.

Mogelijk kun je gebruik maken van fiscale voordelen voor laadpalen (minder energiebelasting). Ik weet niet of die regeling er nu nog is, maar was wel een regeling voor. Ik heb destijds een poging gedaan maar kreeg het niet voor elkaar omdat ik maar één kadastraal perceel heb en het kadastraal splitsen daarvan mij weer tever ging.

Als je hem ook openstelt voor anderen kun je er wellicht zelfs iets op verdienen, maar dat vraagt wel wat slimme planning gezien de parkeerplekken niet vrij zijn en je er zelf wilt kunnen parkeren en/of laden als je thuis bent.

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 25-01-2022 09:25 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlagendijk
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-03-2022
krusha03 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:07:
[...]

Heb je ook gekeken naar de Wallbox Copper CB en Powerdale Nexxtender home?
Bedankt voor de tip van Powerdale, die kende ik nog niet! Ziet er heel mooi vormgegeven uit. En ook netjes in prijs overigens. Ook mooi: de bedrading voor de ct-klemmen.
Maar ook bij deze blijft het de vraag of je vanuit je luie stoel instellingen kunt wijzigen, ik denk het niet, want het werkt met Bluetooth, waarvan ik denk dat dat nog meer hinder heeft van moderne isolatiematerialen dan WiFi.

Nadeel van Wallbox copper is dat die een socket heeft en geen vaste kabel. Maar wel een mooi ding.

Ik krijg de indruk dat eigenlijk alle palen draadloos met je telefoon verbinden. En dat dat dus gewoon lastig wordt met moderne woningen. Vraag is natuurlijk ook of je na een beginperiode van spelen en ontdekken uiteindelijk toch weinig met de remote doet als het eenmaal ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:39

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Ik ken je situatie niet, maar kun je anders niet de "laadpaal" binnen ophangen, en de laadkabel door de gevel naar buiten voeren ?
Dat kost je wel wat lengte van je laadkabel, maar je signaal hoeft dan niet door je stalen gevel heen.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krusha03
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 11:05
djlagendijk schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Bedankt voor de tip van Powerdale, die kende ik nog niet! Ziet er heel mooi vormgegeven uit. En ook netjes in prijs overigens. Ook mooi: de bedrading voor de ct-klemmen.
Maar ook bij deze blijft het de vraag of je vanuit je luie stoel instellingen kunt wijzigen, ik denk het niet, want het werkt met Bluetooth, waarvan ik denk dat dat nog meer hinder heeft van moderne isolatiematerialen dan WiFi.

Nadeel van Wallbox copper is dat die een socket heeft en geen vaste kabel. Maar wel een mooi ding.

Ik krijg de indruk dat eigenlijk alle palen draadloos met je telefoon verbinden. En dat dat dus gewoon lastig wordt met moderne woningen. Vraag is natuurlijk ook of je na een beginperiode van spelen en ontdekken uiteindelijk toch weinig met de remote doet als het eenmaal ingesteld staat.
Good catch. Ik heb eigenlijk niet gemerkt dat de powerdale verbinding maakt met de telefoon en niet met internet. Ik zal dit navragen bij het installatiebedrijf dat mij de offerte heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-10 19:31
Laadpaal is vandaag geïnstalleerd, een Alfen Single Pro-Line. Nu hebben ze twee data kabels en stroomkabel de meterkast ingetrokken. De 1 voor loadbalancing, hangt in P1. De tweede hangt los, is niet aangesloten. Weet iemand waar die voor dient en heeft de monteur een foutje gemaakt en had hij maar 1 nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Anunnaki schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:51:
Laadpaal is vandaag geïnstalleerd, een Alfen Single Pro-Line. Nu hebben ze twee data kabels en stroomkabel de meterkast ingetrokken. De 1 voor loadbalancing, hangt in P1. De tweede hangt los, is niet aangesloten. Weet iemand waar die voor dient en heeft de monteur een foutje gemaakt en had hij maar 1 nodig?
Pro Line heeft als t goed is een sim, dus geen data nodig. Kan zijn dat ze voor de zekerheid altijd data mee trekken. De goedkopere versie heeft geen sim en dan heb je wel een data kabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-10 17:32
Anunnaki schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:51:
Je hebt die data kabel nodig wil je de laadstroom over modbus sturen. Het is ook de optie om via lan in te loggen in de paal via ace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Makrolon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:17:
[...]

Pro Line heeft als t goed is een sim, dus geen data nodig. Kan zijn dat ze voor de zekerheid altijd data mee trekken. De goedkopere versie heeft geen sim en dan heb je wel een data kabel nodig.
Monteur had het inderdaad over een Sim, dan hebben ze die denk ik voor de zekerheid mee getrokken. Niet heel netjes dat ze die dan niet kort afknippen of netjes weg werken. Los hangende kabels levert bij mij vraagtekens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
WitteVerf schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:30:
[...]

Je hebt die data kabel nodig wil je de laadstroom over modbus sturen. Het is ook de optie om via lan in te loggen in de paal via ace.
Modbus?

Inloggen voor de monteurs in ace zou ook via Sim kunnen dacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 20:34

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Ondertussen heb ik de Zappi geplaatst, heb zelf niet zo'n probleem met 2 buizen die er naar toe lopen en was in mijn geval een stuk makkelijker om de Zappi op deze manier te voeden dan via de achterkant en de kabels weg te werken.

Ook is de elektricien langs geweest om alles naar 3-fase om te bouwen en is er nu een 3-fase aansluiting. Bij het aansluiten is de Zappi meteen nagemeten en dit is 3-fase rechtsom.

Nu loop ik alleen nog tegen een probleem aan met de CT klemmen/meting. Zoals op de foto te zien zitten de 3 klemmen op L1 (Bruin), L2 (Grijs), L3 ( Zwart) (pijl omhoog richting groepenkast). Echter krijg ik op op 1 van de CT een positieve meting en op de andere twee meestal een negatieve (Ik heb geen zonnepanelen).

Bijv. momenteel (uitgelezen middels Home assistent).
De nummering in Home assistent is CT4, CT5, CT6, de eerste 3 staan voor de "internal load"
Als ik de waardes vergelijk rechtstreeks op de Zappi, dan komen deze overheen met CT1, CT2, CT3 (fysieke aansluitingen)

CT4 192 W
CT5 -19 W
CT6 -585 W

In de Zappi staat de 3 fase op '123'.

Iemand hier ervaring mee, ik heb al wel wat op het Zappi forum rondgesnuffeld, wel post met dezelfde problemen, maar nog zonder succes een oplossing gevonden. Ik dacht voordat ik daar post laat ik eerst Tweakers eens proberen.

- Ik heb de plus en min (rood/zwart) gecontroleerd, dit klopt met 100% zekerheid.
- Ik heb klem CT1 en CT3 al een keer omgedraaid.
- Ik heb de fase instelling op de Zappi veranderd en alle 3 de opties geprobeerd (zonder herstart).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXVEM7rQQZFK9NYAXcJRM7OWa0E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXqohKgMuTLZ9S0BhBKJzsJ1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGipaDrtQZJet2LWsOc_m79pC6s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZuJFbgXgshPr3n9O8tMuKUJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viz78DADlWyUzPJmiLPF-neD62Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWqq1fBoASuvhep4wKJ2ezyo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWsKKbWBvvhN72nf9TgI6nEYWCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEP7xuTF41e7X3QbCzDAvUrS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8INqNFRZHqimJ1uE6dDb7-C7Nrs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2e0qilGYIyWaq5q0phkhDh52.jpg?f=fotoalbum_tile

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BlackBurn schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:59:
Ondertussen heb ik de Zappi geplaatst, heb zelf niet zo'n probleem met 2 buizen die er naar toe lopen en was in mijn geval een stuk makkelijker om de Zappi op deze manier te voeden dan via de achterkant en de kabels weg te werken.

Ook is de elektricien langs geweest om alles naar 3-fase om te bouwen en is er nu een 3-fase aansluiting. Bij het aansluiten is de Zappi meteen nagemeten en dit is 3-fase rechtsom.

Nu loop ik alleen nog tegen een probleem aan met de CT klemmen/meting. Zoals op de foto te zien zitten de 3 klemmen op L1 (Bruin), L2 (Grijs), L3 ( Zwart) (pijl omhoog richting groepenkast). Echter krijg ik op op 1 van de CT een positieve meting en op de andere twee meestal een negatieve (Ik heb geen zonnepanelen).

De nummering in Home assistent is CT4, CT5, CT6, de eerste 3 staan voor de "internal load"
Als ik de waardes vergelijk rechtstreeks op de Zappi, dan komen deze overheen met CT1, CT2, CT3 (fysieke aansluitingen)

CT4 192 W
CT5 -19 W
CT6 -585 W

Iemand hier ervaring mee, ik heb al wel wat op het Zappi forum rondgesnuffeld, wel post met dezelfde problemen, maar nog zonder succes een oplossing gevonden. Ik dacht voordat ik daar post laat ik eerst Tweakers eens proberen.

- Ik heb de plus en min (rood/zwart) gecontroleerd, dit klopt met 100% zekerheid.
- Ik heb de fase instelling op de Zappi veranderd en alle 3 de opties geprobeerd (zonder herstart).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Over de phase rotation setting in de Zappi is veel onduidelijkheid maar met de laatste Engelstalige handleiding is het m.i. duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b__nn4MK_2v_9UdHcfphgZON3x0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYKNWmQTa7WuykT9EAWvS2I6.png?f=fotoalbum_large
Ergo, de meest logische optie is om de fasenummering van je huis overeen te laten komen met de fasenummering van de faseklemmen in je Zappi. Dan is de nummering inderdaad 123.
Verder is CT klemnummering in de Zappi vlnr en de faseklemnummering vrnl.
Tenslotte de CT-klem settings in de Zappi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCLZMd1GBGLH7xgYLSIVwEz45sI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sGZOVQbaSEjaPUKV8MZzJVf.jpg?f=fotoalbum_large

Als dat allemaal goed zit dan ligt het toch aan de CT-klemmen in je meterkast. Juiste CT-klem op juiste fase, juiste richting van de draad door de klem en inderdaad de plus-min.
Tenslotte moet natuurlijk CT-klem draden naar UTP ook nog kloppen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

BlackBurn schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:59:

CT4 192 W
CT5 -19 W
CT6 -585 W

[Afbeelding][Afbeelding]
Fase draairichting heeft toch niks te maken met de richting waarin de stroom gemeten wordt. Dus als de waardes negatief worden, kan het enkel aan de CT klemmen liggen. Gezien de foto zijn die alle 3 op dezelfde manier geinstalleerd. Aan de kant van de Zappi ook alle drie op dezelfde manier. Ik kan alleen op geen enkele foto zien hoe de CT klemkabels zijn doorverbonden aan de UTP kabel die ik in de Zappi zie binnenkomen. Is die aansluiting wel correct gemaakt?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sircuri schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:39:
[...]

Fase draairichting heeft toch niks te maken met de richting waarin de stroom gemeten wordt. Dus als de waardes negatief worden, kan het enkel aan de CT klemmen liggen. Gezien de foto zijn die alle 3 op dezelfde manier geinstalleerd. Aan de kant van de Zappi ook alle drie op dezelfde manier. Ik kan alleen op geen enkele foto zien hoe de CT klemkabels zijn doorverbonden aan de UTP kabel die ik in de Zappi zie binnenkomen. Is die aansluiting wel correct gemaakt?
Het kan wel degelijk aan de fase rotatie SETTING liggen in de Zappi. De naam "fase rotatie" is ongelukkig gekozen, het is meer een "fase mapping" want het stelt in welke fase van het huis op welke faseklem van de Zappi zit. Anyway, dat lijkt bij @BlackBurn goed te zitten en goed ingesteld te staan.

We denken dus beide dat het aan de CT-klemmen ligt. Ik vroeg me trouwens af of het niet handiger is om de UTP direct in de CT-klem aan te sluiten. Minder kans op fouten. Of zou dat niet kunnen?

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 26-01-2022 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@BlackBurn Ik weet de juiste oplossing ook niet (anders dan al eerder geopperd dat de draadjes wellicht verkeerd zitten). NB de CT-klemmen worden ook "andersom" genummerd in de Zappi dan de fase-draden zelf, dus dat is snel verkeerd gedaan. De klem-aansluitingen lopen van links naar rechts CT1-CT2-CT3, terwijl de fase-draden L3-L2-L1 zijn.

Ik zie op de vierde foto wel dat de blauwe draad op je automaat niet goed zit aangesloten. Dat is het rechter apparaat en de blauwe draad zit daar rechts, maar volgens de indicatie hoort hij links te zitten. Bij de aardlek zit de N ook rechts, maar dat is ook zoals het daar aangesloten moet zijn.

Ik denk niet dat die verwisseling invloed heeft op het meten van de ct-klemmen, maar het klopt in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13

TGEN

Hmmmx_

JeroenE schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:58:
Ik zie op de vierde foto wel dat de blauwe draad op je automaat niet goed zit aangesloten. Dat is het rechter apparaat en de blauwe draad zit daar rechts, maar volgens de indicatie hoort hij links te zitten. Bij de aardlek zit de N ook rechts, maar dat is ook zoals het daar aangesloten moet zijn.

Ik denk niet dat die verwisseling invloed heeft op het meten van de ct-klemmen, maar het klopt in ieder geval niet.
De automaten zijn volgens mij goed aangesloten op de aardlekschakelaar, de meest rechter automaat heeft als 'diepe' schroef de nul en 'hoge' schroef de fase, en een kamrail voor de andere drie automaten bij zowel de nul- als fase-pool.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
TGEN schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:09:
De automaten zijn volgens mij goed aangesloten op de aardlekschakelaar, de meest rechter automaat heeft als 'diepe' schroef de nul en 'hoge' schroef de fase, en een kamrail voor de andere drie automaten bij zowel de nul- als fase-pool.
Er zit helemaal geen kamrail in die automaat. Het gaat om deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWsKKbWBvvhN72nf9TgI6nEYWCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEP7xuTF41e7X3QbCzDAvUrS.jpg?f=fotoalbum_tile

Op de automaat ("Merlin Gerin Multi 9") zit de aanduiding N links, maar daar zit een bruine draad in. De blauwe draad zit rechts. Dat is "toevallig" dezelfde volgorde als de aardlekschakelaar van ABB, waar de N wel rechts hoort te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-10 21:13
JeroenE schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:15:
[...]
[Afbeelding]

Op de automaat ("Merlin Gerin Multi 9") zit de aanduiding N links, maar daar zit een bruine draad in. De blauwe draad zit rechts. Dat is "toevallig" dezelfde volgorde als de aardlekschakelaar van ABB, waar de N wel rechts hoort te zitten.
Klopt, dit is fout. Nu wordt de L1 niet beveiligd. Dit zou ik wel aanpassen.

Wat mij opvalt is dat alles van onder naar boven aangesloten is. Eigenlijk zou dit van boven naar beneden moeten zijn. (werkt hetzelfde, alleen bij sommige aardlekschakelaars klopt dan de testknop niet meer)

Edit tevens is de regel:
L1 = BN (bruin)
L2 = BK (zwart) Of bij 2 zwarte draden: zwart tegen bruin
L3 = GY (grijs)
N = BU (blauw)
en aarde natuurlijk. (even een tip, altijd eerst aarde aansluiten, dan pas de rest)
De truuk is dan dat als je bij aarde begint je de volgorde van de kabel volgt.

[ Voor 13% gewijzigd door cruysen op 26-01-2022 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13

TGEN

Hmmmx_

JeroenE schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:15:
[...]
[Afbeelding]

Klopt! Ik keek naar de verkeerde foto. Het is ook niet de bedoeling dat de draden zo ver aangestript zijn...

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
cruysen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:20:
(werkt hetzelfde, alleen bij sommige aardlekschakelaars klopt dan de testknop niet meer)
Dat kan je natuurlijk wel makkelijk uitvinden door op die knop te duwen ;)
Edit tevens is de regel:
Bij de hoofdschakelaar zit de volgorde al bruin/grijs/zwart (voor zover ik het kan zien). Dat is in ieder geval wel consistent overal in dezelfde volgorde aangesloten. De kleur van de draden maakt natuurlijk niets uit voor de meting.

Wat ook nog zou kunnen (maar dat kan je aan een foto niet zien) is dat de volgorde vanuit het net niet 1-2-3 is. Die draden zijn alle drie zwart. Dat kan je alleen meten, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Is er trouwens een reden voor een C16 automaat? Waarom ziet die automaat er zo gedateerd uit? Je had voorheen geen 3fase zeg je, dus dan kan het niet een hergebruik zijn toch?

Klopt de volgorde van de CT klem naar de UTP wel? Of is misschien kleur en wit daar omgedraaid?

[ Voor 30% gewijzigd door Ophidian op 26-01-2022 10:32 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-10 23:40
@BlackBurn : staat "phase netting" op ON bij je instellingen van de zappi? Bij m'n schoonbroer stond dit op off en waren de metingen ook niet juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ophidian schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:31:
Is er trouwens een reden voor een C16 automaat? Waarom ziet die automaat er zo gedateerd uit? Je had voorheen geen 3fase zeg je, dus dan kan het niet een hergebruik zijn toch?

Klopt de volgorde van de CT klem naar de UTP wel? Of is misschien kleur en wit daar omgedraaid?
Dan ligt het niet helemaal aan mij. Ik vind de kast er redelijk geknutseld uitzien eigenlijk. Ook het gebruik van de 3 fase kleuren IN de kast, ben ik niet gewend. Bij mij is alles gewoon bruin/zwart/blauw. De enige gekleurde draden die ik nu heb zijn de draden van de grondkabel naar de Zappi toe.
Maar goed, dat kan de leeftijd van de meterkast zijn natuurlijk.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-10 17:32
Anunnaki schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:30:
[...]

Monteur had het inderdaad over een Sim, dan hebben ze die denk ik voor de zekerheid mee getrokken. Niet heel netjes dat ze die dan niet kort afknippen of netjes weg werken. Los hangende kabels levert bij mij vraagtekens op.
De Alfen paal heeft de mogelijkheid om de maximale laadstroom aan te passen via een modbus (of via active load balancing met de P1 poort van een slimme meter). Indien deze sturing via modbus moet gerealiseerd worden dient in de ACE software de regeling op EMS te worden ingesteld en dient de paal als modbus slave te worden geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

JeroenE schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:58:
@BlackBurn Ik weet de juiste oplossing ook niet (anders dan al eerder geopperd dat de draadjes wellicht verkeerd zitten). NB de CT-klemmen worden ook "andersom" genummerd in de Zappi dan de fase-draden zelf, dus dat is snel verkeerd gedaan. De klem-aansluitingen lopen van links naar rechts CT1-CT2-CT3, terwijl de fase-draden L3-L2-L1 zijn.

Verhipt, dit is scherp, ik zal de elektricien hier eens over mailen, maar dit lijkt me inderdaad een vergissing.

Iedereen hierboven vast bedankt voor het meedenken, maar denk dat ik start met dit te fixen, ik overleg eerst wel even met de elektricien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 01:25
BlackBurn schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Verhipt, dit is scherp, ik zal de elektricien hier eens over mailen, maar dit lijkt me inderdaad een vergissing.

Iedereen hierboven vast bedankt voor het meedenken, maar denk dat ik start met dit te fixen, ik overleg eerst wel even met de elektricien.
Ik was even in de veronderstelling dat je dit zelf had gedaan.
Best schokkend om te horen dat een electricien hier verantwoordelijk voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-10 21:13
JeroenE schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:29:
Bij de hoofdschakelaar zit de volgorde al bruin/grijs/zwart (voor zover ik het kan zien). Dat is in ieder geval wel consistent overal in dezelfde volgorde aangesloten. De kleur van de draden maakt natuurlijk niets uit voor de meting.

Wat ook nog zou kunnen (maar dat kan je aan een foto niet zien) is dat de volgorde vanuit het net niet 1-2-3 is. Die draden zijn alle drie zwart. Dat kan je alleen meten, voor zover ik weet.
Dit wordt idd vaak verkeerd gedaan en om een rechtsdraaiend veld te krijgen draaien ze maar FF grijs en zwart om. (Vroeger had je 2 zwarte draden, toen was het geen probleem)
Echter nu krijg je het probleem dat je stekkers 'verkeerd' moet aansluiten om een juist draaiveld te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6b06C_znt1yPReZOLz18pGidFfs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mq0tw7QAGUcnGNwxtdONrenM.png?f=user_large
Dan moet je op nieuwe stekkers zwart op grijs en grijs op zwart aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Promy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:50:
@BlackBurn : staat "phase netting" op ON bij je instellingen van de zappi? Bij m'n schoonbroer stond dit op off en waren de metingen ook niet juist.
Dat is als je Zappi op Nederlands staat de onderste setting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4WWLUNDvqkjSi1u9Yx290XCxv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXUdeCaOTrfmfo7Rlq7PjIqe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DonJuape schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:45:
[...]

Ik weet de details niet precies (de handleiding is niet echt duidelijk daar in) maar hij heeft echt geen CoP van slechts 2 en ik heb een vrij groot huis maar dat is hier off-topic.
On-topic. LB is inderdaad nodig en ik moest toen ik voor de laadpaal van 1x40A naar 3x25A ging de WP en het legionella element van 2,5kW van de WP dus splitten over twee fasen.
Off-topic: @borft Nog even nagekeken. Ik moest twee vermogens optellen. Het elektrisch vermogen van mijn WP is 5,77kW en calorisch vermogen is 24,3kW. Zat er al in toen we het kochten maar ik vermoed dat het te maken heeft met de grootte van het huis en dat het deel uit 1960 stamt (en is nageisoleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:59
DonJuape schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Off-topic: @borft Nog even nagekeken. Ik moest twee vermogens optellen. Het elektrisch vermogen van mijn WP is 5,77kW en calorisch vermogen is 24,3kW. Zat er al in toen we het kochten maar ik vermoed dat het te maken heeft met de grootte van het huis en dat het deel uit 1960 stamt (en is nageisoleerd).
haha, nice. Dat is wel een hele dikke warmtepomp dan ;) 6x zoveel vermogen als mijn huis, alhoewel dat wel ongeveer 60 jaar nieuwer is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

borft schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:49:
[...]

haha, nice. Dat is wel een hele dikke warmtepomp dan ;) 6x zoveel vermogen als mijn huis, alhoewel dat wel ongeveer 60 jaar nieuwer is!
Offtopic: Dat het een hele dikke WP is begin ik ook te begrijpen nu ik jou en ook vrienden met een groot nieuwbouwhuis hoor. Op jaarbasis verbruikt mijn WP ongeveer 7000kWh voor verwarming, tapwater en de wekelijkse legionella cycle (heb een Raspberry Pi aan de kWh meter gehangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Is het populaire advies nog steeds Zappi V2 of Ratio Solar Box?

Mijn eisen/wensenlijst is als volgt:

- Privé auto dus bij voorkeur geen constructies met maandelijkse kosten of pasjes
- Heb een 1-fase aansluiting (1x40A), m'n auto (e-208) kan met max 11kW laden bij 3-fase en 7kW bij 1-fase, voor mij is momenteel 1-fase voldoende dus sluit het liefst nu op 1-fase aan met de mogelijkheid om in de toekomst deze op 3-fase te kunnen zetten in (mocht er een nieuwe auto komen die daar gebruik van kan maken).
- Vanwege bovenstaande is loadbalancing eigenlijk wel een vereiste
- Af kunnen stemmen op de zonnepanelen is leuk maar niet per se een vereiste.
- Met een app op afstand kunnen bedienen is een leuke bijkomstigheid, maar in mijn ogen niet de €100 waard voor de hub van de Zappi

Voor m'n gevoel zijn de Zappi en de Ratio de twee meest logische keuzes, maar mogelijk zie ik er een over het hoofd?

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nee hoor, dat is nog steeds een prima advies. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Arm1n schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:31:
Is het populaire advies nog steeds Zappi V2 of Ratio Solar Box?

Mijn eisen/wensenlijst is als volgt:

- Privé auto dus bij voorkeur geen constructies met maandelijkse kosten of pasjes
- Heb een 1-fase aansluiting (1x40A), m'n auto (e-208) kan met max 11kW laden bij 3-fase en 7kW bij 1-fase, voor mij is momenteel 1-fase voldoende dus sluit het liefst nu op 1-fase aan met de mogelijkheid om in de toekomst deze op 3-fase te kunnen zetten in (mocht er een nieuwe auto komen die daar gebruik van kan maken).
- Vanwege bovenstaande is loadbalancing eigenlijk wel een vereiste
- Af kunnen stemmen op de zonnepanelen is leuk maar niet per se een vereiste.
- Met een app op afstand kunnen bedienen is een leuke bijkomstigheid, maar in mijn ogen niet de €100 waard voor de hub van de Zappi

Voor m'n gevoel zijn de Zappi en de Ratio de twee meest logische keuzes, maar mogelijk zie ik er een over het hoofd?
De hub van de Zappi is ook nodig voor firmware updates.
Verder ben ik wel gecharmeerd van de Easee met Easee Equalizer maar dat heeft wel een deuk opgelopen door het relaas van @Freekers : Freekers in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 26-01-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedenavond,

Ik ben nieuw hier op het forum en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Uiteraard heb ik al gezocht in het forum, maar kon geen antwoord vinden op mijn probleem.
Ik heb een BMW i3 en als thuis laadstation een Zappi V1.
Inmiddels al ruim 2 jaar, maar bedacht mij onlangs dat het toch wel slim zou zijn om gebruik te maken van ons nachttarief stroom wat we gebruiken, omdat ik vaak pas s’avonds en snachts laad ivm mijn werk.
Helaas is. Het mij niet gelukt de BMW in te stellen op laden op voordeling tarief. Hij blijft terug gaan naar de optie Direct laden. Ik heb toen contact opgenomen met Zappi, omdat iemand mij vroeg of het misschien zo is dat Zappi gelijkstroom levert aar de auto ipv wisselstroom. Op mijn vraag aan Zappi of dit zo is, zei men van niet, maar vroeg mij waarom ik geen gebruik maak van de boost timer in de Zappi. Dan kan ik ook instellen dat de auto alleen bij voldoende zonopbrengst ivm onze zonnepanelen oplaadt en bij te weinig zon overgaat op de ingestelde tijd in de boost timer.
Zo heb ik het nu dan ook ingesteld; ik heb de i-sense input in het advanced menu ingesteld op Boost timer enable. En vervolgens de gewenste tijden/dagen waarop de Zappi moet overgaan op het netstroom.
Maar blijkbaar is er een andere instelling nog steeds niet goed, want de auto start gewoon met laden en blijft laden, ook als de zon al lang weg is, maar het nog geen tijd is volgens mijn ingestelde tijd s’avonds om 21.00u.
Mijn vraag aan jullie is dan ook, is er iemand met een Zappi V1 die zijn instellingen zou willengeven zodat ik deze exact kan overnemen?

Alvast heel veel dank.
Jolanda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jolandacb schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:42:
Goedenavond,

Ik ben nieuw hier op het forum en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Uiteraard heb ik al gezocht in het forum, maar kon geen antwoord vinden op mijn probleem.
Ik heb een BMW i3 en als thuis laadstation een Zappi V1.
Inmiddels al ruim 2 jaar, maar bedacht mij onlangs dat het toch wel slim zou zijn om gebruik te maken van ons nachttarief stroom wat we gebruiken, omdat ik vaak pas s’avonds en snachts laad ivm mijn werk.
Helaas is. Het mij niet gelukt de BMW in te stellen op laden op voordeling tarief. Hij blijft terug gaan naar de optie Direct laden. Ik heb toen contact opgenomen met Zappi, omdat iemand mij vroeg of het misschien zo is dat Zappi gelijkstroom levert aar de auto ipv wisselstroom. Op mijn vraag aan Zappi of dit zo is, zei men van niet, maar vroeg mij waarom ik geen gebruik maak van de boost timer in de Zappi. Dan kan ik ook instellen dat de auto alleen bij voldoende zonopbrengst ivm onze zonnepanelen oplaadt en bij te weinig zon overgaat op de ingestelde tijd in de boost timer.
Zo heb ik het nu dan ook ingesteld; ik heb de i-sense input in het advanced menu ingesteld op Boost timer enable. En vervolgens de gewenste tijden/dagen waarop de Zappi moet overgaan op het netstroom.
Maar blijkbaar is er een andere instelling nog steeds niet goed, want de auto start gewoon met laden en blijft laden, ook als de zon al lang weg is, maar het nog geen tijd is volgens mijn ingestelde tijd s’avonds om 21.00u.
Mijn vraag aan jullie is dan ook, is er iemand met een Zappi V1 die zijn instellingen zou willengeven zodat ik deze exact kan overnemen?

Alvast heel veel dank.
Jolanda
Allereerst levert de Zappi gewoon wisselstroom (AC dus) dat wordt door de lader in de auto omgezet naar gelijkstroom (DC dus) voor de accu.
Ik heb een Zappi V2 maar ik denk dat het hetzelfde werkt. Kun je eens proberen om i-sense uit te zetten? Zowel op disable als geen i-sense vinkjes in de boost timer tabel. Dat is alleen als je wat hebt aangesloten op de i-sense port volgens mij.
Dus dit moet op disabled:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0ErMO_ZAfYFwX7P-Mo4FwaOqZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xtuDx8zOphshp4kh1C6qgGyQ.png?f=fotoalbum_large

En als er dan nog "e-tjes" staan dan moeten die ook weg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MA0loFk3r5vp76krMAG3SGgtwyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oCNMGyt2larEdMGRTlOZAAcL.png?f=fotoalbum_large

Als je dan de Zappi op ECO+ zet dan zal hij FAST gaan laden wanneer de BOOST timer periode aangebroken is. Zo werkt het bij mij in ieder geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Vz0rT_ql6rt7hC5w3YvHliAOk4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qbRV33BsCnKUBptloHehtPFf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door DonJuape op 26-01-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Dank je wel voor je snelle reactie.
Ik denk dat jij met een hub werkt? Die heb ik niet, dus ik moet het echt op de Zappi zelf instellen, maar dat zou niet uit mogen maken.
Ik heb even foto’s gemaakt van mijn instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdgu_4bcqY3hWpyR38MZAXbRj84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqKCKNnt9oLGpiFZRSJPzeQn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q88kP_8W410bDyPdqO-UI2KQhsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3l296i3FmpIAeRR5RTtGqCI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91dRG4Ls2RIE83Ud835QijeicKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEvgoQmuUpHEy7bLEx8mlkjT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Kloppen je CTs wel? 300W opwek om zes uur vandaag lijkt mij bijna niet kunnen.

Foute metingen kunnen gekke dingen doen met de Zappi is mijn ervaring.

[ Voor 32% gewijzigd door Ophidian op 26-01-2022 18:31 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ik heb maar 1 CT, want ook maar 1 fase.
Opwek is wel meer hoor,
Volgens m’n solarapp was dit vandaag 1,22 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ik heb nu dus e-sense disabled en de boost timer vanaf 21.00 ingesteld.
Zonet m’n auto aangekoppeld, maar hij start direct met laden, wel geeft hij nu een langere laadtijd aan. Pas vol om 05.42, terwijl wanneer ik hem op fast zet, hij na 5 uurtjes ongeveer alweer vol zit.
Dus blijkbaar doet die eco+ wel iets nu??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jolandacb schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:41:
Ik heb maar 1 CT, want ook maar 1 fase.
Opwek is wel meer hoor,
Volgens m’n solarapp was dit vandaag 1,22 kWh.
Maar 300 Watt om 18 uur is wat opvallend.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:45:
[...]

Maar 300 Watt om 18 uur is wat opvallend.
Kan dat met andere instellingen te maken hebben?
Dat hij niet alle stroom van de zonnepanelen naar de Zappi stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jolandacb schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:10:
Dank je wel voor je snelle reactie.
Ik denk dat jij met een hub werkt? Die heb ik niet, dus ik moet het echt op de Zappi zelf instellen, maar dat zou niet uit mogen maken.
Ik heb even foto’s gemaakt van mijn instellingen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zou inderdaad niet uit mogen maken. Zonder hub kun je overigens ook geen firmware updates krijgen (in ieder geval bij de V2 niet).
Ik zie dat je Zappi op ECO mode staat, niet op ECO+ mode. In ECO mode zal de Zappi altijd laden met minimaal 1,4kW (beetje afhankelijk van de auto), ook als er geen zon is. In ECO+ (de modus met twee "blaadjes") wordt alleen geladen als er overschot is (zonnepanelen overschot in jouw geval) tot dat de boost actief wordt (in jouw geval de boost timer).
Kun je hem op ECO+ zetten, de auto aansluiten en weer een foto van het scherm posten? Ik neem aan dat het nu echt donker is en dat je geen opbrengst hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 26-01-2022 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:51:
[...]

Dat zou inderdaad niet uit mogen maken.
Ik zie dat je Zappi op ECO mode staat, niet op ECO+ mode. In ECO mode zal de Zappi altijd laden met minimaal 1,4kW (beetje afhankelijk van de auto), ook als er geen zon is. In ECO+ (de modus met twee "blaadjes") wordt alleen geladen als er overschot is (zonnepanelen overschot in jouw geval) tot dat de boost actief wordt (in jouw geval de boost timer).
Ah, oke, ik dacht dat dit eco+ was. :)
Ik heb hem nu naar eco+ gezet, met 2 blaadjes dus. Hij is nu gestopt met laden.
Ben nu dus erg benieuwd of hij dan vanavond om 21.00u start met laden.
Ik laat het straks weten.
Bedankt voor jullie hulp tot zover. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Anunnaki schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:30:
[...]

Huh, je krijgt een gratis extra kabeltje wat altijd eens van pas kan komen... Als ze m kort af knippen kan je er later alsnog niks meer mee.
Snap niet wat er niet netjes aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Makrolon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:13:
[...]

Snap niet wat er niet netjes aan is.
Dat de kabel met flinke lengte los hangt en de rest niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
jolandacb schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:58:
[...]

Ah, oke, ik dacht dat dit eco+ was. :)
Ik heb hem nu naar eco+ gezet, met 2 blaadjes dus. Hij is nu gestopt met laden.
Ben nu dus erg benieuwd of hij dan vanavond om 21.00u start met laden.
Ik laat het straks weten.
Bedankt voor jullie hulp tot zover. _/-\o_
Het is gelukt!
Precies om 9 uur is mijn auto gaan laden.
Zo blij!
Nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@jolandacb Fijn dat het gelukt is. Ik zou nog wel eens je instellingen nalopen. Dat je maar 1 CT gebruikt en opbrengst meet, klopt niet. Dan kan je alleen teruglevering zien. Betekent ook dat je load balancing niet goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ophidian schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:23:
@jolandacb Fijn dat het gelukt is. Ik zou nog wel eens je instellingen nalopen. Dat je maar 1 CT gebruikt en opbrengst meet, klopt niet. Dan kan je alleen teruglevering zien. Betekent ook dat je load balancing niet goed functioneert.
Oke, kun je misschien op eenvoudige wijze aangeven hoe de instellingen dan moeten staan?
Ze staan namelijk al vanaf het begin zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@jolandacb Heb je het laten installeren? Zo ja, die laten langskomen. Je hebt immers betaald voor een werkende installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ophidian schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:28:
@jolandacb Heb je het laten installeren? Zo ja, die laten langskomen. Je hebt immers betaald voor een werkende installatie.
Nee, het is geinstalleerd door iemand die electricien is.
Ik vraag me oprecht af wat er niet goed kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@jolandacb Dan de elektriciën laten nakijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jolandacb schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:03:
[...]

Het is gelukt!
Precies om 9 uur is mijn auto gaan laden.
Zo blij!
Nogmaals dank!
Mooi dat het gelukt is. Kun je nog even een foto posten van het scherm nu? Dus tijdens het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:37:
[...]

Mooi dat het gelukt is. Kun je nog even een foto posten van het scherm nu? Dus tijdens het laden?
Dat wilde ik dus doen, echter was het display donker en klikte ik op de V-button waardoor deze over sprong naar Boost. Dat was natuurlijk niet de bedoeling, dus heb ik toen op het kruisje geklikt, waardoor hij nu is gaan pauzeren, en aan geeft te wachten op surplus.
Nu snap ik er helemaal niets meer van. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8wXRdzWdCFru-nkqeU-fqNRFCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jPmnFspmqdf0zK7hNkpuqmm.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was de foto die ik maakte direct erna.
Maar daarna sprong hij over op boost.
Maar ook logisch omdat ik op dat vinkje klikte waardoor hij dus op direct boost over ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jolandacb schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:25:
[Afbeelding]

Dit was de foto die ik maakte direct erna.
Maar daarna sprong hij over op boost.
Maar ook logisch omdat ik op dat vinkje klikte waardoor hij dus op direct boost over ging.
De CT-klem zit waarschijnlijk verkeerd om. De Zappi geeft aan dat je nu 3kW aan overschot hebt. Dat kan niet want het is donker.
Ik ga even de Zappi V1 handleiding lezen om te kijken of het ook nog een instelling kan zijn maar ik denk het niet.
In de advanced settings, bij CT settings moet CT1 op Grid staan. Mogelijk heb je een CT2 voor je zonnepanelen omvormer en die moet dan volgens mij op monitor staan. Er mag er maar één op Grid staan.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 26-01-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Zou die ene ct klem voor zowel grid als solar staan ingesteld? Dan verbruikt ze idd 3kW van het net, 2,7 voor de auto en 0,3 voor het huis. De 3kW solar is dan foute dubbele meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:48:
Zou die ene ct klem voor zowel grid als solar staan ingesteld? Dan verbruikt ze idd 3kW van het net, 2,7 voor de auto en 0,3 voor het huis. De 3kW solar is dan foute dubbele meting.
Zoiets dacht ik ook maar je kunt maar één setting kiezen per klem. Ik maak echter uit de V1 handleiding op dat er twee klemmen bij zitten (ik heb zelf een 3 fasen V2).

Ik zie het nu. Beide CT klemmen zitten om de fase! Afname van het net is in beide foto's exact gelijk aan de PV opbrengst.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 26-01-2022 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:53:
[...]

Zoiets dacht ik ook maar je kunt maar één setting kiezen per klem. Ik maak echter uit de V1 handleiding op dat er twee klemmen bij zitten (ik heb zelf een 3 fasen V2).

Ik zie het nu. Beide CT klemmen zitten om de fase! Afname van het net is in beide foto's exact gelijk aan de PV opbrengst.
Ik heb maar 1 CT klem.
Dus dat laatste kan het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
jolandacb schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:00:
[...]

Ik heb maar 1 CT klem.
Dus dat laatste kan het niet zijn.
Heeft het zin wanneer ik morgen een foto maak van de CT instellingen in de zappi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Ja. En een foto van de meterkast met de kap eraf zou ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:53:
[...]

Goedemorgen,
Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Ik zie dat er inderdaad 2 CT klemmen zitten.
Ik heb van beide klemmen een foto gemaakt, en 1 van het totaalplaatje waarop ook de harvi te zien is, en 1 van de CT instellingen in de Zappi.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast dank zover. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WQ0xeo2XvgLfFzbqLVKT0h3k2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyDERmgKGRcgCHXVjssy1nMC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74-_1JkA_QtfT4SmreBq_PgSK4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3xYUFWzhsPKXRoHJnkaJImz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WzmPWzFCGDWxM6PfI_9tkst1Qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ih4hLYWRLSEKi3UlCwr3WI9f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/810aU8Yj6r7022PHNJow9jzfqmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uz56zXOUSAUstC6WnRNkbiF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@jolandacb Die onder die automaat zit niet goed. Die moet op de L van je zonnepanelen en dan andersom. Nu meet je twee keer het verbruik, dus dan klopt het wat er op het display staat.

Laat die electricien maar terugkomen dus. Wat knullig…

Pas trouwens op met die onderste ct als je wat gaat doen. Die kast is niet aanraakveilig als de stroom er nog op staat…

[ Voor 20% gewijzigd door Ophidian op 27-01-2022 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ophidian schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:11:
@jolandacb Die onder die automaat zit niet goed. Die moet op de L van je zonnepanelen en dan andersom. Nu meet je twee keer het verbruik, dus dan klopt het wat er op het display staat.

Laat die electricien maar terugkomen dus. Wat knullig…

Pas trouwens op met die onderste ct als je wat gaat doen. Die kast is niet aanraakveilig als de stroom er nog op staat…
Bedankt voor je snelle reactie.
Je bedoelt die bruine of blauwe draad?
En dan de pijl van het grijze kastje af?
Helaas is de electricien niet meer in beeld.
Kunnen we dit zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Je CT-instellingen zijn ook niet goed. CT1 moet op GRID en CT2 op GENERATION ONLY (ervanuitgaande dat CT1 nu correct op de fase wordt aangesloten en CT2 op de zonnepanelen) zoals @Ophidian aangeeft.

Als dat allemaal correct is moeten we ook even naar de loadbalancing settings kijken want dat vertrouw ik nu ook niet meer.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 27-01-2022 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:24:
[...]

Je CT-instellingen zijn ook niet goed. CT1 moet op GRID en CT2 op GENERATION ONLY (ervanuitgaande dat CT1 nu correct op de fase wordt aangesloten en CT2 op de zonnepanelen) zoals @Ophidian aangeeft.

Als dat allemaal correct is moeten we ook even naar de loadbalancing settings kijken want dat vertrouw ik nu ook niet meer.
Bedankt, dat zal ik aanpassen.
Maar CT1 was dus wel goed, en CT2 moet andersom op de bruine draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Jeetje zeg, wat een prutser is die man geweest. Al zeg ik het zelf. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jolandacb schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:27:
[...]

Bedankt, dat zal ik aanpassen.
Maar CT1 was dus wel goed, en CT2 moet andersom op de bruine draad?
Ik laat de CT-klemmen in de meterkast aan @Ophidian over, ik snap de foto's niet helemaal.

Alvast voor de loadbalancing settings.
Hoeveel Ampere is je hoofdzekering? 1x35A, 1x25A, 1x40A? M.a.w. wat voor hoofdaansluiting heeft je huis?
Als je laadpaal is afgezekerd met hoeveel Ampere? Oftewel hoeveel Ampere is de aardlekautomaat of zekeringsautomaat van je paal. Ik snap de foto's niet helemaal. @Ophidian kun jij het zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Freekers schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:53:
Gisteren de Easee Home opgehangen i.c.m. Easee Equalizer t.b.v load balancing maar dat was alles behalve easy. Ja het fysieke gedeelte, d.w.z. ding aan de muur hangen en kabel aansluiten is appeltje eitje, maar de software is echt drama. Ben 3 uur bezig geweest om dat ding aan de praat te krijgen i.c.m. de Equalizer. Hieronder mijn relaas/rant:

Als je de doos open maakt zit er een mooie QR code sticker op om de 'Easee' app mee te downloaden. Prima, gedaan. Laadpaal aangezet, serienummer en pin ingevoerd, kreeg ik de melding dat de paal zich nog niet gemeld had en ik nog even moest wachten. Prima, kwartier gewacht, nog steeds niets.
Boekje erbij gepakt, staat daarin dat je moet connecteren met het ad-hoc WiFi netwerk van de laadpaal en dan surfen naar 192.168.4.1. Alright, doen we dat maar (raar dat de app dat niet zegt).
En inderdaad, web interface voor m'n neus. Gegevens ingevuld (hoofdzekering, zekeringswaarde etc) en daarna vraagt ie om WiFi gegevens. Ik heb geen Wifi tot vooraan de oprit, dus blanco gelaten want er zit immers een 4G e-SIM in toch? Meteen de melding gekregen dat er een software update beschikbaar is, van v283 naar v294. Prima, dus ik druk op updaten, gaat ie aftellen van 10 naar 0 en dan.... 'Error sending data back to backplate'. 3x geprobeerd, paal al eens uit en aangezet, maar steeds dezelfde melding.

Enfin, dan negeren we die software update maar even voor nu. Equalizer erbij gepakt maar tijdens het koppelen begon deze al meteen te klagen dat ie WiFi nodig had. Zonder WiFi was de functionaliteit van de Equalizer 'beperkt' volgens de app. Geen idee wat 'beperkt' inhoudt, maar Easee zegt zelf dat de Equalizer naast WiFi ook gebruik maakt van 'draadloze radioverbinding, zogeheten Easee Link'. Ja nou niet dus. Zonder WiFi werkt de Equalizer gewoon _niet_. Dan blijft er een paars LEDje knipperen op de Equalizer wat neerkomt op 'Offline'. Lekker dan, dat betekend dus dat ik de laadpaal moet voorzien van WiFi. Dus halsoverkop accesspoint gehaald, ethernet kabel gelegd tot aan de oprit en de laadpaal opnieuw geconfigureerd mét WiFi. Software update wilde ie nog steeds niet doen (zelfde error), maar de Equalizer maakte nu wel verbinding en las netjes de waardes uit van de P1 poort. Klinkt goed toch?
Auto aangesloten maar laden ho maar. 'In de wachtrij voor load balancing' zei ie terwijl er 8000 watt beschikbaar was volgens de Equalizer. Ruim voldoende om te beginnen met laden. Maar nee hoor. Paal al eens gereboot maar dat maakte geen verschil.
Mijn vermoeden was dat ik echt die software update nodig had gezien de changelogs. Wie levert er overigens een paal uit die gemaakt is in November 2021 volgens de sticker met software uit Mei 2021? Anyway, uiteindelijk op een of ander Duits forum gevonden dat je de Software Update moet starten via de webomgeving 'easee.cloud'. En inderdaad, na een paar keer proberen begon dan eindelijk de software update naar v294. Deze heeft een kwartiertje geduurd en daarna werkte eindelijk alles naar behoren.

Ik vond de hele experience ultra frustrerend en echt een domper. Heeft mij in ieder geval een mooie deuk gegeven aan het imago van Easee.
wat balen van deze dompers! ook jammer dat de specificaties niet kloppen. ik heb hem zelf 20 januari geinstalleerd en ervaring ongeveer hetzelfde, echter heb ik de loadbalancer nog niet en wifi was aanwezig. ik loadbalance nu via homey om te zorgen dat wij het totaal vermogen thuis niet overschrijden. Hopelijk gaan de laadervaringen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Oid schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:53:
[...]

wat balen van deze dompers! ook jammer dat de specificaties niet kloppen. ik heb hem zelf 20 januari geinstalleerd en ervaring ongeveer hetzelfde, echter heb ik de loadbalancer nog niet en wifi was aanwezig. ik loadbalance nu via homey om te zorgen dat wij het totaal vermogen thuis niet overschrijden. Hopelijk gaan de laadervaringen beter.
Er zijn ook positieve ervaringen. Bijvoorbeeld van @Peetman Het is misschien interessant om te kijken wat de verschillen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

DonJuape schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:59:
[...]

Er zijn ook positieve ervaringen. Bijvoorbeeld van @Peetman Het is misschien interessant om te kijken wat de verschillen zijn?
Ik ben positief hoor vind het een prima apparaat en werkt goed. Ervaring was meer bedoelt richting de update van de software dit kreeg ik niet voor elkaar uit eindelijk via de webinterface gelukt. Verder veel opties en werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
jolandacb schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:23:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie.
Je bedoelt die bruine of blauwe draad?
En dan de pijl van het grijze kastje af?
Helaas is de electricien niet meer in beeld.
Kunnen we dit zelf doen?
Wat zit er op die automaat rechtsonder, daar komen twee draden in aan de bovenkant. De ct klem moet echt alleen op de zonnepanelen. Evt kan je die ook uitzetten, want de zonneproductie meten is alleen leuk voor de grafiekjes.

Pas echt op met rommelen in de meterkast als je niet weet wat je doet en je geen hoofdschakelaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:32:
[...]

Ik laat de CT-klemmen in de meterkast aan @Ophidian over, ik snap de foto's niet helemaal.

Alvast voor de loadbalancing settings.
Hoeveel Ampere is je hoofdzekering? 1x35A, 1x25A, 1x40A? M.a.w. wat voor hoofdaansluiting heeft je huis?
Als je laadpaal is afgezekerd met hoeveel Ampere? Oftewel hoeveel Ampere is de aardlekautomaat of zekeringsautomaat van je paal. Ik snap de foto's niet helemaal. @Ophidian kun jij het zien?
Ik heb het even opgezocht, en wij hebben 1x35A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ophidian schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:12:
[...]

Wat zit er op die automaat rechtsonder, daar komen twee draden in aan de bovenkant. De ct klem moet echt alleen op de zonnepanelen. Evt kan je die ook uitzetten, want de zonneproductie meten is alleen leuk voor de grafiekjes.

Pas echt op met rommelen in de meterkast als je niet weet wat je doet en je geen hoofdschakelaar hebt.
De L is de bruine draad en de N is de blauwe draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Nu online

Peetman

Tjah....

DonJuape schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:59:
[...]

Ik heb inderdaad geen issues gehad. De Home was al verbonden met wifi en updates installeren ging ook direct goed. Equalizer koppelen was ook niet moeilijk en die had daarna ook vanzelf verbinding met het wifi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:53
Zijn er mensen die gebruik maken van de Zappi in combinatie met de hub? Is het mogelijk om dat het verbruik te zien per dag/maand/jaar maar het belangrijkste is eigenlijk of ik inzichtelijk kan maken welk voertuig geladen heeft. Wij zijn namelijk allebei zzp-er en laden allebei de auto op met dezelfde laadpaal, totaal verbruik wordt wel bijgehouden via een speciale meter maar ik wil het graag weten per voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jolandacb schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:15:
[...]

Ik heb het even opgezocht, en wij hebben 1x35A.
Dan moet de "Grid Limit" op 35A en de "Device Limit" op de waarde van de zekering die voor je paal zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03E_UzkMRmt4WloildLvIOnV5ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FesZyXdVzVCpizCi6I8IOyvg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Dan moet de "Grid Limit" op 35A en de "Device Limit" op de waarde van de zekering die voor je paal zit.
[Afbeelding]
Bedankt. Super.
Maar dit kan ik pas doen nadat ik die CT klem veranderd heb.
Ga kijken of dit straks lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Freezhost schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:25:
Zijn er mensen die gebruik maken van de Zappi in combinatie met de hub? Is het mogelijk om dat het verbruik te zien per dag/maand/jaar maar het belangrijkste is eigenlijk of ik inzichtelijk kan maken welk voertuig geladen heeft. Wij zijn namelijk allebei zzp-er en laden allebei de auto op met dezelfde laadpaal, totaal verbruik wordt wel bijgehouden via een speciale meter maar ik wil het graag weten per voertuig.
Dat kan helaas niet. De Zappi werkt niet met een pasje dus hij kan niet weten welke auto hij heeft geladen. De Zappi heeft wel een pincode en ik heb op de Zappi V2 wishlist gezet om met twee pincodes te werken waarvan de laadhistorie gescheiden wordt bijgehouden.
Echter zoals in dit topic al vaker is voorgesteld kun je jaarlijks een berekening maken om het aantal geladen kWh te verdelen over de voertuigen. Je weet hoeveel je publiek hebt geladen en je weet het gemiddelde verbruik van elke auto en het aantal km's gereden van elke auto. Op die manier kun je de split redelijk eenvoudig en redelijk nauwkeurig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Heeft een auto dan geen uniek ID, dat zou ik eigenlijk wel verwachten. Dubbele pin zou inderdaad een optie zijn maar ik verwacht dat als die functie komt het sowieso nog wel even gaat duren.

Maar dan hoef ik geen hub te bestellen of zijn er meer voordelen van die hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

Gisteren de kabels zelf omgezet, zodat blauw nu inderdaad de N is. Dit was inderdaad een vergissing.

Echter helaas nog steeds wat "vage" waarden op de CT meting.

CT1: lijkt netjes overeen te komen met het verbruik van L1.
CT2, CT3: geven regelmatig negatieve waarden wat niet kan, omdat ik geen apparatuur heb die stroom opwekt.

In de Zappi staat "stroomnetfasen" aan en staan alle drie de CTs op stroomnet.
Daarnaast heb ik de richting nogmaals gecontroleerd en de pijl staat van alle drie de CTs naar de groepenkast.
Ook heb ik de kabels gevolgd;

CT1 - oranje
CT2 - blauw
CT3 - groen

Ik heb de zwarte ader gekoppeld aan wit/kleur (utp) en rood aan kleur. (beetje lastig te zien op de foto).

Het zal wel iets kleins zijn wat ik over het hoofd zie :? , maar ik zie even niet wat ik nog kan troubleshooten. Gisteren heb ik wel CT1 en CT3 een keer omgedraaid, vooral uit nieuwsgierigheid, maar toen zag ik ook nog negatieve waarden.

Alle suggesties zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xyTvLS5Jg8SZ60yP2uevy9BRgk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NPKr3lJUcDDoUtFMihaDx58p.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ek1EQl9dj3AFYMJHfHY95E2g9k0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UzB01nKh4csVF536llUb5aoI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1X9D041vnEorR1XRghsEX6ppww=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EHE9OxqDqueISFr561trasKq.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yexn99d3C4Jwc1SuN71ulutb9Kg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OCOM2OLb8CHXcIRg7KCemCr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/317PTjECXfFSQMz3re71JhwowQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMUln5cvK1Shew4dvSbf9hbH.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Freezhost schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:44:
Heeft een auto dan geen uniek ID, dat zou ik eigenlijk wel verwachten. Dubbele pin zou inderdaad een optie zijn maar ik verwacht dat als die functie komt het sowieso nog wel even gaat duren.

Maar dan hoef ik geen hub te bestellen of zijn er meer voordelen van die hub?
De communicatie tussen auto en laadpaal is vrij basic: verbonden, klaar om te laden, zoveel kW accepteer ik maximaal etc.
De hub zorgt voor verbinding met een app voor de visualisatie van het actuele laad en huisverbruik en het op afstand bedienen van de laadpaal (schedulen, switchen tussen verschillende laadmodi etc.). Voor mij persoonlijk is het belangrijkste dat de firmware updates ook via de hub gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Schedulen wordt met de huidige stroomprijs natuurlijk interessant, nu gebruik ik dat niet maar dat invoeren via de zappi is niet heel gebruiksvriendelijk. Kun je via de app het laden ook starten? Dus zonder PIN in te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BlackBurn schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:44:
Gisteren de kabels zelf omgezet, zodat blauw nu inderdaad de N is. Dit was inderdaad een vergissing.

Echter helaas nog steeds wat "vage" waarden op de CT meting.

CT1: lijkt netjes overeen te komen met het verbruik van L1.
CT2, CT3: geven regelmatig negatieve waarden wat niet kan, omdat ik geen apparatuur heb die stroom opwekt.

In de Zappi staat "stroomnetfasen" aan en staan alle drie de CTs op stroomnet.
Daarnaast heb ik de richting nogmaals gecontroleerd en de pijl staat van alle drie de CTs naar de groepenkast.
Ook heb ik de kabels gevolgd;

CT1 - oranje
CT2 - blauw
CT3 - groen

Ik heb de zwarte ader gekoppeld aan wit/kleur (utp) en rood aan kleur. (beetje lastig te zien op de foto).

Het zal wel iets kleins zijn wat ik over het hoofd zie :? , maar ik zie even niet wat ik nog kan troubleshooten. Gisteren heb ik wel CT1 en CT3 een keer omgedraaid, vooral uit nieuwsgierigheid, maar toen zag ik ook nog negatieve waarden.

Alle suggesties zijn welkom.

[Afbeelding][Afbeelding]
Zou niet uit moeten maken maar je LB settings staan nog niet goed. Momenteel heb je geen LB.
Je "Limiet zekering" moet op 25A (als je tenminste een 3x25A aansluiting hebt). Je "Limiet Lader" moet op 16A omdat je een 3x16A zekering voor je laadpaal hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Freezhost schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:57:
Schedulen wordt met de huidige stroomprijs natuurlijk interessant, nu gebruik ik dat niet maar dat invoeren via de zappi is niet heel gebruiksvriendelijk. Kun je via de app het laden ook starten? Dus zonder PIN in te voeren?
Ik weet niet of je het laden zonder pin in te voeren kunt starten via de app want ik gebruik geen pin, bij mij is het plug and play. Het invoeren via de app van een schedule is iets gebruikersvriendelijker maar niet heel veel. Overigens lijkt mij een schedule iets wat je niet al te vaak wijzigt. Ik heb nu de daluren er in staan (maar ik begin pas om 24:00 omdat de netbelasting van 23:00 tot 24:00 nog aanzienlijk is en het mij niet uitmaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

DonJuape schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:00:
[...]

Zou niet uit moeten maken maar je LB settings staan nog niet goed. Momenteel heb je geen LB.
Je "Limiet zekering" moet op 25A (als je tenminste een 3x25A aansluiting hebt). Je "Limiet Lader" moet op 16A omdat je een 3x16A zekering voor je laadpaal hebt zitten.
Thanks, dit alvast aangepast, maakt inderdaad geen verschil.
Limiet lader, kan ik overigens niet precies op 16A zetten; 15.8 of 16.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BlackBurn schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:13:
[...]

Thanks, dit alvast aangepast, maakt inderdaad geen verschil.
Limiet lader, kan ik overigens niet precies op 16A zetten; 15.8 of 16.2.
Dat had ik bij mij ook al gezien: 31.8A ipv 32A maar ik wist niet of het voor lagere waardes ook zo werkte. Denk dat ze zo een buffer inbouwen. Zal daar eens over posten op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
[quote]jolandacb schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:23:
[...]

Ik heb even een duidelijkere foto gemaakt van de CT klemmen, want er zit dus al wel een klem om de bruine draad, maar ik vermoed op de verkeerde plek.
Willen njullie eens kijken?
Moet die klem dan andersom op de bruine draad die onderaan uit L komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2VDRX9d-7kQ7DMEIbWOe8N0r4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uY1nrSzLljt4shjfxWW42Fy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5AQh8VK1IASwoFb-KlP5zlitbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMTxNqtTKAb8DP8nhWp1dpoh.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 116 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen