koelpasta schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 01:59:
[...]
Dat is raar. Dat zou betekenen dat een enkele pianonoot oneindig veel kallibraties nodig zou hebben. Het geluid wordt immers steeds zachter, wat volgens jou andere kalibratie vereist?
Daarnaast, in de opnamestudio draaien ze constant aan het volume van hun afluistering. Ze hoeven daarvoor echter niet telkens de afluistering te kalibreren. Ook hebben ze geen algemene referentie voor hoe luid de muziek moet staan voordat ze aan hun EQs draaien.
Waar jij waarschijnlijk dan het meest voor kalibreert zijn je oren. Waarneming van ons gehoor is enorm afhankelijk van volume. Veel meer dan het lineaire bereik van hi-fi-versterkers of speakers.
Nee, ik kalibreer niet niet voor mijn oren, het zijn algemeen bekende en wetenschappelijk onderbouwde technieken.
Opnames en weergave apparatuur heeft twee compleet verschillende doelen in de basis. Het ene neemt geluid op, op een niveau dat alles zo klinkt als de artiest het bedacht heeft. Daarvoor moet er aan knoppen gedraaid worden om alles precies zo te krijgen als men wil. Dit is op een bepaald volume gedaan en heeft daardoor een balans tussen 0-20Khz.
Wat ik altijd verwacht dat iedereen wel weet, is blijkbaar niet zo, lage tonen moeten een factor harder weergegeven worden dan hoge tonen om hetzelfde effect te hebben, dit wordt daarom zorgvuldig zo in een opname verwerkt. Geluid is niet lineair over het spectrum.
Wil je dat juist weergeven, moet je op een bepaald volume kalibreren en daar EQ op loslaten (nogmaals, eerst moeten de basisvoorwaarden zoals plaatsing, bepaalde akoestische maatregelen e.d. aan voldaan zijn) en dat toepassen.
Als je dan op een lager volume gaat luisteren, is die verhouding stuk, want geluid is niet lineair, dan komt de bas niet zo binnen als bedoeld is en komen hoge tonen relatief te luid eruit.
Er zijn systemen die dynamische EQ gebruiken, maar daar ook dat blijkt lastig goed te krijgen, wel blijkt het dat de meeste mensen dat prettiger vinden dan zonder.
Je kunt als je het heel goed wil doen (ik ken geen apparaat die daar de mogelijkheid voor biedt), voor ieder volume niveau een meting doen, dit EQen en opslaan in een systeem. Dat zou het meest ideaal zijn.
Dan nog, als je afwijkt van het volume waarvoor een opname is bedoeld, zal EQ het dichtst in de buurt zitten van wat bedoeld is, maar niet exact dat weergeven wat zou moeten. Maar dan ga je wel heel erg in de marge zitten, maar wel een feit.
Dan zou je dus op het volume moeten EQen en afspelen zoals bedoeld. En dat is mogelijk, maar gebruik dan wel oordoppen (zonde van het geluid

).
Moraal van het verhaal, opname stelt af op een basis, zodat een weergave apparaat dat via die basis zo kan afspelen zoals bedoeld. Dus logisch dat die opname "aan de knoppen zit" en je op het weergave apparaat na zo goed mogelijke afstelling idealiter nooit meer aan een knop zit.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm