Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 109 ... 118 Laatste
Acties:

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

LTwinter schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:26:
[...]

Okay, dus als ik het goed begrijp dan is Coca Cola Cherry dus echt een no-go? Wel jammer, aangezien ik van een fruitig geluid houd.
Zeker als je het geluid liever vanilla laat zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-09 17:08
Jorgen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:35:
[...]

Zeker als je het geluid liever vanilla laat zijn.
Vreemd genoeg, maak het voor metal dan weer niet uit. Dan klinkt elk blikje goed.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

LTwinter schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:43:
[...]

Vreemd genoeg, maak het voor metal dan weer niet uit. Dan klinkt elk blikje goed.
Metal klinkt sowieso als blik. Ook als je kabel van koper is.

• LTwinter
Jorgen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:43:
[...]

Metal klinkt sowieso als blik. Ook als je kabel van koper is.
Ik vermoed dat het dan aan je setup ligt. Mijn overbuurman beschreef het als een medische kwaal toen ik even wilde testen of de reparatie van mijn vintage Pioneer CS-77A speakers was gelukt.

Dat schaar ik dus juist onder het kopje organisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

LTwinter schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:56:
[...]

Ik vermoed dat het dan aan je setup ligt. Mijn overbuurman beschreef het als een medische kwaal toen ik even wilde testen of de reparatie van mijn vintage Pioneer CS-77A speakers was gelukt.

Dat schaar ik dus juist onder het kopje organisch.
En muziek moet wel organisch klinken natuurlijk, dus dat is dan goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 15:43

Intergalactic

Testlab CoΓΆrdinator & Moderator Harde Waren

π™Έπš—πšŸπšŠπšπšŽπš›πšœ π™Όπšžπšœπš π™³πš’πšŽ

LTwinter schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:43:
[...]

wellicht pairen met deze beuker voor sublieme ervaringen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOYfoHhmZ5JZlFsvBSMsti3gXYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FAzbfaUoKMchYFctd0YIBds.jpg?f=fotoalbum_large

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Intergalactic schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:50:
[...]

wellicht pairen met deze beuker voor sublieme ervaringen [Afbeelding]
,πŸ₯°πŸ₯° Ja, dan is je set wel compleet!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
ErikG2 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:58:
Deze is ook bijzonder:

https://audiowijzer.com/i...oduct/asi-phase-inverter/

Ik vraag me af of mensen hier in trappen. Ik kwam op deze pagina via een Facebook advertentie en in de reacties nam niemand het serieus. Maar idd als er iemand intrapt is het pure oplichting.
Om maar te zwijgen over de "ASI Phase Inverter". 8)7

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
ErikG2 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:58:
Deze is ook bijzonder:

Ik vraag me af of mensen hier in trappen. Ik kwam op deze pagina via een Facebook advertentie en in de reacties nam niemand het serieus. Maar idd als er iemand intrapt is het pure oplichting.
Om maar te zwijgen over de "ASI Phase Inverter". 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51
https://www.audiomaat.nl/phase-inverter.html
Een blokje van 2cm dik en 5cm bij 5cm. Er zitten 3 kleine gaatjes in en een koperen pin die alle in een holte uit komen. Daar gaan we weer. Hoe het werkt weet ik niet maar dat het positief werkt is zeker. Mits goed geplaatst, en dat komt zeer precies, verander je hiermee de akoestische eigenschappen van je ruimte ten goede. Het resultaat is dat je veel meer mee krijgt van de opname ruimte ipv je eigen ruimte. Een sterker, stabieler en ruimtelijker muziekbeeld. Instrumenten en stemmen staan veel duidelijker op hun plaats. Het is minder een brei van geluiden. Het geheel wordt duidelijker en de details zijn naar wens makkelijker te onderscheiden. Tonaal meer balans. Aangenamer en makkelijker.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
Ik merk met die phase inverters dat die ook werkt als ik een ruimtelijker open geluid wil en deze blokjes buiten plaats. Ik zoek dan naar een leylijn met mijn rabdomantie-apparaat. Ik plaats er dan eentje dwars op de lijn (werkt als spiegel) en eentje in de lijn van de lijn (werkt als aanjager, versneller). Ongeveer een meter uit elkaar (even zelf proberen). Als je weer binnen gaat luisteren merk je een verfrissend ruimtelijk open verschil. Deuren open houden; dat wel. Op winderige dagen koele dagen is het verschil echt zonder twijfel merkbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Eens in een klein dorpje genaamd Kwakelbos, waar de koeien vliegen en de vogels melk geven, woonde een man genaamd Frits. Frits was een liefhebber van muziek en had een enorme audio installatie in zijn woonkamer staan. Maar ondanks zijn beste pogingen, klonk de muziek altijd alsof er een kudde kikkers in zijn luidsprekers zat.

Op een dag, terwijl Frits door de markt van Kwakelbos slenterde, vond hij een oude, stoffige doos met de tekst "Phase-Adjuster Deluxe" erop. De verkoopster, een vrouw met een baard en een hoed vol kippen, vertelde hem dat deze phase-adjuster de kwaliteit van zijn audio installatie sterk zou verbeteren. Frits was sceptisch, maar besloot het toch te kopen.

Thuis aangekomen, pakte hij de phase-adjuster uit de doos. Het apparaat zag eruit als een kruising tussen een oude radio en een tosti-ijzer. Frits schroefde het ding aan zijn audio installatie en drukte op de knop. Plotseling begon de kamer te trillen en er kwam een vreemde, groene gloed uit de luidsprekers.

De volgende dag, toen Frits zijn favoriete plaat opzette, gebeurde er iets ongelooflijks. De muziek klonk niet alleen kristalhelder, maar er kwamen ook kleine, dansende noten uit de luidsprekers. De noten begonnen te zweven en te dansen door de kamer, terwijl ze een symfonie van kleuren en geluiden creΓ«erden.

Frits kon zijn ogen niet geloven. De phase-adjuster had niet alleen de kwaliteit van zijn audio installatie verbeterd, maar had ook zijn woonkamer in een magische muziekdoos veranderd. De noten dansen nog steeds door de kamer, en Frits luistert elke dag naar zijn muziek met een glimlach op zijn gezicht.

En zo leefde Frits gelukkig en tevreden in zijn magische muziekdoos, terwijl de koeien in Kwakelbos nog steeds vliegen en de vogels melk geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:01
Nadat je met de Phase Inverter je beste luisterpositie ten opzichte van de speakers hebt bepaald, moet je wel op de juiste positie een ASI Phase Inverter Sticker op de grond plakken, zodat je ideale luisterpositie goed wordt vastgehouden zonder dat deze gaat zwabberen.
Wij hebben nog een voorraad van deze Phase Invertor stickers op voorraad, specifiek voor de afstand 1,5 meter. Deze afstand tot je speakers wordt als ideaal gezien. De stickers zijn bijzonder duurzaam en gaan jarenlang mee. Nu in de aanbieding: van 50 euro nu voor slechts 100 euro als je er drie tegelijk koopt! Andere afstanden zijn ook mogelijk, maar aangezien die op maat gemaakt worden is de levertijd langer en zijn ze wel iets duurder, reken op eur 59,98 voor elke 10 centimeter extra inversie. Een sticker voor 2 meter afstand kost dus slechts 349,90.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUQxQVnzCA5K96FZ1CIQ_mCyn8o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uUICuQFTxiH3Q8JSeT2AWrWe.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochem
De afstand van 1.5m is wel bij 20.5 graden Celsius temperatuur en 1013 hPa heb ik gemerkt. Just saying.

[ Voor 6% gewijzigd door Jochem op 11-10-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-D
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:36

M-D

Jochem schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:44:
De afstand van 1.5m is wel bij 20.5 graden Celsius temperatuur en 1013 hPa heb ik gemerkt. Just saying.
1013 hPa? Dat is echt te weinig. Je moet wat overdruk creΓ«ren in je kamer (min 1354.71 hPa). Hierdoor voelen de artiesten meer druk om zo beter te spelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39

-tom-562

Oliesjeik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MVUXdt0oaZ7iGaqzPHCNleoHAg=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/4ldd8zv6ebC1QIncepQjgMOJ.webp?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn carnavalsoutfit al binnen 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
M-D schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:47:
[...]

1013 hPa? Dat is echt te weinig. Je moet wat overdruk creΓ«ren in je kamer (min 1354.71 hPa). Hierdoor voelen de artiesten meer druk om zo beter te spelen.
Je hebt een punt. Met 1.3 bar of meer heb je ook meer overdrachtelijkheid vanaf de baffle. Een hoornspeaker is meestal dan wel β€œverstopt”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51
Op Hifi.be hebben 4 lezers stroomkabels van Audioquest thuis getest. De stroomkabels zijn de Audioquest NRG-X3, Y3 en Z3. https://hifi.nl/artikel/3...-van-ons-lezerspanel.html
Nieuwsgierig geworden naar die stroomkabels heb ik wat gegoogeld en belandde op de site van Audiosciencereview https://www.audiosciencer...view-ac-power-cord.32257/
Amirm heeft de AudioQuest NRG-X3 ontleed en kwam tot volgende conclusie:
Company advertising for NRG-X3 is very specific with respect to reduction of noise and distortion. No matter if we test the cable directly or through a piece of audio gear, there is no detectable difference despite the incredibly precise nature of our measurements. This makes statements like this from the review of said cable by Stereophile quite dubious:

"The AudioQuest NRG-X3 delivered more music, made more sense of the music, managed to more fully convey the artists' intentions, and made me a happy guy."

Making more sense of music? Fully convey artists' intentions? Good grief.

Lack of safety standards is a concern. We don't know the abrasion resistance, temperature rating, etc. either. So better not run over the cable or place it next to hot items.

On the positive front, the cable does seem to have lower DC resistance and is flexible. And at $99 price I paid, it is not hugely expensive. So if you bought one, I am not going to chase you. Personally I have better use for my money than spending it on power cord so can't recommend the AudioQuest NRG-X3.

[ Voor 3% gewijzigd door Xfile op 19-10-2024 20:39 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Xfile schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:25:
Op Hifi.be hebben 4 lezers stroomkabels van Audioquest thuis getest. De stroomkabels zijn de Audioquest NRG-X3, Y3 en Z3.
Nieuwsgierig geworden naar die stroomkabels heb ik wat gegoogeld en belandde op de site van Audiosciencereview https://www.audiosciencer...view-ac-power-cord.32257/
Amirm heeft de AudioQuest NRG-X3 ontleed en kwam tot volgende conclusie:

[...]

Fully convey artists' intentions

Deze is briljant! Moet wel AI in die snoertje zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:20

Wildfire

Joy to the world!

Natuurlijk maakt je netwerkkabel ook verschil in hoe je audio klinkt... :/

https://www.alpha-audio.n...-een-verschil-in-weergave
Veel sceptici zeggen dat er geen verschil zit in netwerkkabels als het gaat om hoorbare verschillen. Wij horen wΓ©l verschillen en doen vervolgens onderzoek dat ook aantoont dat er verschillen zijn.
Het is een bitstream, what goes in is what comes out. Als het er anders uitkomt heb je een defecte kabel.

Dat er meetbare verschillen zijn tussen netwerkkabels snap ik wel. Maar omdat het een digitale verbinding is blijft je digitale bitstream exact hetzelfde, zodra er ook maar 1 bitje anders aankomt is je audiobestand/stream corrupt en is de kabel ook niet goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Wildfire op 21-10-2024 07:29 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Ze meten elektrische ruis die met de verbinding meekomt. Dat zou allerlei meetbare verschillen laten zien. Uiteraard horen de heren met hun gouden oortjes dat ook.

Dat hun oortjes goud zijn blijkt ook wel uit deze schaamteloze test van een netsnoer van 18.000 euro, waarvan de fabrikant zich in nevelen hult waar het gaat om wat er zo bijzonder is aan de kabel, maar ook wat voor een bedrijf dit is, wie ze zijn, waar ze zijn.

Ook hier horen ze grote vershillen, maar als ze aangesproken worden op de schimmige praktijken komen ze met kul smoesjes- maar ja terug nemen kan niet want dan stort hun handeltje natuurlijk in.

Die Jaap Veenstra en z'n vriendje Martijn - geen achternaam- van Alpha Audio zijn gewoon smerige oplichters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Sponz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:43:
Ze meten elektrische ruis die met de verbinding meekomt. Dat zou allerlei meetbare verschillen laten zien. Uiteraard horen de heren met hun gouden oortjes dat ook.

Dat hun oortjes goud zijn blijkt ook wel uit deze schaamteloze test van een netsnoer van 18.000 euro, waarvan de fabrikant zich in nevelen hult waar het gaat om wat er zo bijzonder is aan de kabel, maar ook wat voor een bedrijf dit is, wie ze zijn, waar ze zijn.

Ook hier horen ze grote vershillen, maar als ze aangesproken worden op de schimmige praktijken komen ze met kul smoesjes- maar ja terug nemen kan niet want dan stort hun handeltje natuurlijk in.

Die Jaap Veenstra en z'n vriendje Martijn - geen achternaam- van Alpha Audio zijn gewoon smerige oplichters.
Dat is één manier om dit te zien, " het zijn gewoon smerige oplichters" . Aan de andere kant zou ik het ook wel leuk vinden als iemand met veel te veel geld (en dus te weinig belastingdruk) 18k uitgeeft voor een snoertje en iemand met veel minder geld blij maakt met een winstmarge van 99,99999%

Alpha Audio valt voor mij in de categorie leuk nep nieuws, vergelijkbaar met de Speld en Nieuwspaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Prisma16 op 21-10-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:44
Ben toch wel benieuwd naar de ervaringen met betrekking tot verschillende versterkers. En het leek mij wel in dit topic passen.

Mijn huidige setup is als volgt:

Receiver / Versterking: Arcam AVR11

Front: Sonus Faber Olympica Nova II
Rear: Sonus Faber Lumina I
Center: Sonus Faber Lumina Centre I
Subwoofer: Sonus Faber Gravis III.

Volgens de hifi winkel waar ik de Nova's en Gravis heb gekocht zou de meest logische toekomstige upgrade de versterker zijn als het gaat om muziek luisteren. Maar goed, zij willen ook graag extra verdienen ;)

Ik ben in dit soort gevallen altijd wat skeptisch. Maar mijn 3K kostende receiver is natuurlijk goedkoop te noemen t.o.v. de stereo versterkers als McIntosh MA352 of MA5300 waar je doorgaans de Nova's mee gepaired ziet worden.

Zal zoiets nou echt een enorm duidelijk verschil maken? Of is dit gewoon onzin?

Ik zou eventueel de Nova's van extra aparte versterking kunnen voorzien aangezien mijn usecase 80% muziek is, 20% home-cinema/surround. Ik ben geneigd een keer een dergelijke versterker te lenen om A/B te testen, maar wil ook niet al te ver in het audiofiele rabbit-hole verdwijnen :P

Heel benieuwd hoe users er hier over denken!

P.S. Ik vind de hele setup al waanzinnige klinken, maar zou het zonde vinden als ik echt een flinke bottleneck heb :P

[ Voor 4% gewijzigd door Inverted_World op 21-10-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Versterkers moeten primair schone stroom leveren voor het gewenste luistervolume. Dat is allemaal meetbaar en testbaar.
Secundair wil je dat alles direct aansluitbaar is en tertiair wil je dat het een beetje WAF heeft.
Dus hoor je nu vervorming op de volumes die je wil horen? Dan zou de versterker een beperkende factor kunnen zijn.
In de meeste gezinswoningen zul je echter genoeg hebben aan wat deze Arcam kan leveren.

Oeps, ik vergeet ruimtecorrectie. Ruimtecorrectie via meetmicrofoon gaat best waarschijnlijk meer doen voor je geluid dan een sterkere versterker.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Inverted_World schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:38:
Ben toch wel benieuwd naar de ervaringen met betrekking tot verschillende versterkers. En het leek mij wel in dit topic passen.

Mijn huidige setup is als volgt:

Receiver / Versterking: Arcam AVR11

Front: Sonus Faber Olympica Nova II
Rear: Sonus Faber Lumina I
Center: Sonus Faber Lumina Centre I
Subwoofer: Sonus Faber Gravis III.

Volgens de hifi winkel waar ik de Nova's en Gravis heb gekocht zou de meest logische toekomstige upgrade de versterker zijn als het gaat om muziek luisteren. Maar goed, zij willen ook graag extra verdienen ;)

Ik ben in dit soort gevallen altijd wat skeptisch. Maar mijn 3K kostende receiver is natuurlijk goedkoop te noemen t.o.v. de stereo versterkers als McIntosh MA352 of MA5300 waar je doorgaans de Nova's mee gepaired ziet worden.

Zal zoiets nou echt een enorm duidelijk verschil maken? Of is dit gewoon onzin?

Ik zou eventueel de Nova's van extra aparte versterking kunnen voorzien aangezien mijn usecase 80% muziek is, 20% home-cinema/surround. Ik ben geneigd een keer een dergelijke versterker te lenen om A/B te testen, maar wil ook niet al te ver in het audiofiele rabbit-hole verdwijnen :P

Heel benieuwd hoe users er hier over denken!

P.S. Ik vind de hele setup al waanzinnige klinken, maar zou het zonde vinden als ik echt een flinke bottleneck heb :P
Vermogen per kanaal is, zoals algemeen bekend, laag bij dit type Arcam. Met name bij Dirac pulsen is dit goed te horen. Dit met name omdat de gebruikte speakers graag een versterker met wat meer ruggengraad achter zich zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVC_B54AJbXj5SArXydg3N290Cs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/kUYtGVYMXLJ1Ffbk9EotsNJj.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Welke ruggengraad is dan wenselijk? Meer dan drie ruggen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Veenstra in action!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Thanks @Prisma16 en @Verwijderd !

Een vriend van me (componist/sounddesigner) komt binnenkort toevallig de ruimtecorrectie doen. Merkte dat ik zelf geen fijne resultaten voor elkaar kreeg met bijgeleverde mic en DIrac. Ben daar enorm benieuwd naar.

Met betrekking tot versterking, ik ben me bewust dat de AVR11 in stereo mode maar 80w per kanaal kan leveren. Wat overigens wel in de recommendation van de speakers past.

Maar zou een Arcam PA240 Eindversterker puur voor de Nova's bijvoorbeeld een groot verschil kunnen maken?

Of is er een reden dat dergelijke speakers vaak gecombineerd worden met McIntosh, wat toch een flinke prijsklasse hoger is. En moet ik toch meer op zoiets focussen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer stroom is hoger volume. That's it!
Versterkers die tegen hun limiet lopen kunnen gaan vervormen, en dat kan hoorbaar zijn.

De combo's die je ziet, zijn omdat mensen denken dat meer geld meer beter is.
Ter vergelijking. Mijn complete 2.2 set kost ruwweg hetzelfde als jouw versterker. En de filmavonden zijn hier genieten.

"You need to pay a lot more for this to happen."

Wat een idiotie! Gelukkig winden ze er geen doekjes om dat ze een absolute fluttest hebben uitgevoerd. :')

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:19:
Meer stroom is hoger volume. That's it!
Versterkers die tegen hun limiet lopen kunnen gaan vervormen, en dat kan hoorbaar zijn.

De combo's die je ziet, zijn omdat mensen denken dat meer geld meer beter is.
Ik lees hier een beetje uit dat je het verschil tussen een goedkope Denon of dure Mcintosh dus niet zult horen, mits zelfde wattage? En die laatste dus onzin is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een goed uitgevoerde AB-X-test verwacht ik (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) inderdaad dat je geen verschil zult horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Daarop een kleine kanttekening. Er zijn natuurlijk altijd wat rotte appels op de markt. Maar Γ³Γ³k (of misschien zelfs juist) die kun je er heel makkelijk met wat simpele tests wel uit halen. Een niet defecte, niet problematische, niet verkeerd ontworpen en niet onderbemeten versterker zal doen wat hij moet doen en zal zoals door @Verwijderd aangegeven niet dubbelblind herkenbaar zijn.

2x 80w voor die Arcam klinkt ook niet als heel veel, maar voor in de huiskamer is in 99/100 gevallen 10w al ruim (en dan bedoel ik ook echt ruim) voldoende voor een goede burenruzie. Dus tenzij die versterker bij 10w al keihard vervormd (wat me dan weer een beetje slecht lijkt voor een unit van 3K) is dat ruim voldoende en gaat geen enkele versterker verbetering bieden.

Daarnaast @Inverted_World, het staat iedereen natuurlijk vrij om z'n mening te hebben en informatie in te winnen waar ze dat geschikt achten, maar als ik een beetje tussen de regels door lees sluiten de antwoorden die je hier krijgt niet helemaal aan op wat je graag had willen horen of had verwacht.

spoiler: Als je een beetje trots bent, lees je deze spoiler pas over een maand...
Ik durf er wel een flesje goedkope wijn op te zetten dat je binnenkort in het topic verschijnt met "Ik heb toch een Mcintosh gekocht en het verschil was overduidelijk, (zelfs m'n vrouw kon het horen)..."

[ Voor 60% gewijzigd door DominoNL op 21-10-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
DominoNL schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:36:
Daarop een kleine kanttekening. Er zijn natuurlijk altijd wat rotte appels op de markt. Maar Γ³Γ³k (of misschien zelfs juist) die kun je er heel makkelijk met wat simpele tests wel uit halen. Een niet defecte, niet problematische, niet verkeerd ontworpen en niet onderbemeten versterker zal doen wat hij moet doen en zal zoals door @Verwijderd aangegeven niet dubbelblind herkenbaar zijn.

2x 80w voor die Arcam klinkt ook niet als heel veel, maar voor in de huiskamer is in 99/100 gevallen 10w al ruim (en dan bedoel ik ook echt ruim) voldoende voor een goede burenruzie. Dus tenzij die versterker bij 10w al keihard vervormd (wat me dan weer een beetje slecht lijkt voor een unit van 3K) is dat ruim voldoende en gaat geen enkele versterker verbetering bieden.

Daarnaast @Inverted_World, het staat iedereen natuurlijk vrij om z'n mening te hebben en informatie in te winnen waar ze dat geschikt achten, maar als ik een beetje tussen de regels door lees sluiten de antwoorden die je hier krijgt niet helemaal aan op wat je graag had willen horen of had verwacht.

spoiler: Als je een beetje trots bent, lees je deze spoiler pas over een maand...
Ik durf er wel een flesje goedkope wijn op te zetten dat je binnenkort in het topic verschijnt met "Ik heb toch een Mcintosh gekocht en het verschil was overduidelijk, (zelfs m'n vrouw kon het horen)..."
Ik denk dat je me een tikkeltje verkeerd inschat, anders had ik dat ding blind gekocht. Ik ben juist skeptisch en wil wel goed ingelezen (en overtuigd) zijn. Ik heb zelf hier ook geen fancy bekabeling liggen bijvoorbeeld, gewoon standaard.

De voornaamste reden dat ik 3K voor die versterker heb neergelegd is ook de 2x HDMI 2.1 out, voor mijn laser projectie en OLED.

Ik ben in die zin ook weer skeptisch dat ik het lastig vind voor te stellen dat niemand verschil zou horen tussen een 300,- Denon en 8500,- Mcintosh. Maar misschien hebben jullie helemaal gelijk.

Het minst leuke onderdeel om aan te schaffen vind ik juist de versterking. Zolang het maar gewoon goed werkt en het liefst uit het zicht staat.. Daarbij vind ik de Mcintosh versterkers zelf visueel lelijk, en past die niet in de kast, waar m'n Arcam nu netjes in weg gewerkt staat :-).

Maar waarom de gemiddelde SF eigenaar Mcinsotsh eindversterkers heeft staan, of zelfs een heel rack van die dingen prikkelde wel mijn nieuwsgierigheid. :)

spoiler:
Dus wat wordt het? Mooikaapje? :r ;) :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de bedragen even weglaat. Wat zou een McIntosh in de praktijk electrisch beter kunnen dan een Denon?
Als je die vraag met steekhoudende argumenten kunt beantwoorden, weet je waarom je een McIntosh koopt. :p

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:12
Inverted_World schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:53:
[...]

Ik denk dat je me een tikkeltje verkeerd inschat, anders had ik dat ding blind gekocht. Ik ben juist skeptisch en wil wel goed ingelezen (en overtuigd) zijn. Ik heb zelf hier ook geen fancy bekabeling liggen bijvoorbeeld, gewoon standaard.

De voornaamste reden dat ik 3K voor die versterker heb neergelegd is ook de 2x HDMI 2.1 out, voor mijn laser projectie en OLED.

Ik ben in die zin ook weer skeptisch dat ik het lastig vind voor te stellen dat niemand verschil zou horen tussen een 300,- Denon en 8500,- Mcintosh. Maar misschien hebben jullie helemaal gelijk.

Het minst leuke onderdeel om aan te schaffen vind ik juist de versterking. Zolang het maar gewoon goed werkt en het liefst uit het zicht staat.. Daarbij vind ik de Mcintosh versterkers zelf visueel lelijk, en past die niet in de kast, waar m'n Arcam nu netjes in weg gewerkt staat :-).

Maar waarom de gemiddelde SF eigenaar Mcinsotsh eindversterkers heeft staan, of zelfs een heel rack van die dingen prikkelde wel mijn nieuwsgierigheid. :)

spoiler:
Dus wat wordt het? Mooikaapje? :r ;) :'(
Dat is heel makkelijk, ze vallen onder dezelfde importeur ( Fine Sounds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Duclaasie schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:43:
[...]

Dat is heel makkelijk, ze vallen onder dezelfde importeur ( Fine Sounds)
Daar ben ik me bewust van, het valt allemaal onder de McIntosh group.

We kunnen het echter allemaal wel eens zijn dat doorgaans duurdere speakers daadwerkelijk hoorbaar beter zijn (dit loopt af naar mate de prijsrange hoger wordt, uiteraard.)

Maar waarom maakt een versterker dan eigenlijk geen zak uit?

Ik had verwacht dat dit wel iets zou doen. Mensen hebben het tenslotte vaak over speakers die "moeilijker aan te sturen zijn", etc. Er zijn verschillende klassen versterkers, etc. Allemaal onzin?

Maar als 10 watt al voor een burenruzie kan zorgen schijnbaar. Waarom dan niet gewoon een random Denon op de kop tikken i.c.m high end speakers?
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:01:
Als je de bedragen even weglaat. Wat zou een McIntosh in de praktijk electrisch beter kunnen dan een Denon?
Als je die vraag met steekhoudende argumenten kunt beantwoorden, weet je waarom je een McIntosh koopt. :p
Dat kwam ik dus hier vragen :P .

[ Voor 21% gewijzigd door Inverted_World op 21-10-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:01:
Tja wat ik ooit geleerd heb is dat iedere component in de signaalweg iets zal toevoegen. Bijvoorbeeld ruis, niet lineaire effecten (vervorming) of frequentie afhankelijke versterking.
Dus kies ik een. signaaltechnisch gezien, meest eenvoudige versterker. Spul voor displays, afstandbediening etc telt uiteraard niet mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 15-09 21:53
Inverted_World schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:18:
[...]

We kunnen het echter allemaal wel eens zijn dat doorgaans duurdere speakers daadwerkelijk hoorbaar beter zijn (dit loopt af naar mate de prijsrange hoger wordt, uiteraard.)

Ik had verwacht dat dit wel iets zou doen. Mensen hebben het tenslotte vaak over speakers die "moeilijker aan te sturen zijn", etc. Er zijn verschillende klassen versterkers, etc. Allemaal onzin?

Maar als 10 watt al voor een burenruzie kan zorgen schijnbaar. Waarom dan niet gewoon een random Denon op de kop tikken i.c.m high end speakers?

[...]

Versterkers benaderen technische perfectie terwijl luidsprekers inherent flawed zijn. Er zijn zeker meetbare verschillen tussen versterkers; miniscule afwijkingen aan de randen van het frequentie bereik en met name wat verschil in ruisvloer. Die getallen zijn voor veel versterkers op audiosciencereview te vinden.

Maar in zn algemeenheid zijn versterkers hoorbaar gelijkwaardig zolang je ze in hun lineaire bereik houdt.

Ik zelf vond en vind ergens, het een opmerkelijk gegeven dat er zoveel mensen zoveel geld aan exotische versterkers uitgeven en dat er dan echt geen hoorbaar verschil zou zijn. Maar los van dat het hetzelfde meet, alhoewel de exotische modellen vaak niet eens heel goed presteren wbt ruisvloer / dynamisch bereik, er zijn ook geblindeerde luistertoets gedaan tussen high end en goedkope amps. Niet makkelijk om goed te doen doordat je heel exact moet matchen op levels, los van de benodigde blindering. En als je dan een goedkope vs een dure versterker zet, exact even hard en geblindeerd, dan zijn ze hoorbaar gelijkwaardig.

Op zich zijn amps met groot lineair bereik / power en liefst ook nog een beetje efficiΓ«nt (weinig energie verbruik en passieve koeling), wat mij betreft ook wel duur zat zonder dat er een high end verhaal aan toegevoegd is :)

Ik richt mezelf liever op zaken waar wel veel winst zit. Zoals snaar strak sub laag maken. Best uitdagend :). Ben er toevallig net mee bezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S--MB4cRWx_GKtliLpxN1Gexdzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/741EXzpqOSGZ9fPeHDJ5A43V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Inverted_World schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:18:
[...]

[...]

Omdat een receiver of versterker puur moet doorgeven en voor verschillende volumes moet zorgen en meer niet. Dat kunnen we al jaren hartstikke goed. De verschillen die je hoort bestaan vooral uit volume en equalizers. In het geval van surround maakt het nog minder uit, want in plaats van full range zijn die speakers alleen voor de effecten. En roomcorrection dan? Daarvoor geldt hetzelfde. Als je 2 receivers precies goed instelt, is er geen verschil. Dan heb je daarbovenop nog de psychoakoestiek. Als het luider klinkt of veel duurder was, dan vinden onze oren het mooier. Ga je het echter met goede blinde testen, testen, dan hoort ineens niemand het veschil tussen een McIntosh of een Denon en ook niet tussen een kabel van Audioquest of een kleerhanger. Natuurkundig gezien zou je misschien miniscule verschillen kunnen meten, maar die vallen dan zover buiten wat een mens biologisch gezien zou kunnen ervaren dat het in de praktijk dus precies 0% uitmaakt.

Wat mij betreft koop je een receiver of versterker dus puur om de functies en de aansluitingen die je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ben zelf al heel wat jaren muziekliefhebber en maak ook zelf muziek ( toetsen ), maar wat ik eigenlijk wel een beetje mis is wat uiteindelijk het meest belangrijke is, dat is het menseljke gehoor. En tja, als je ouder word neemt je gehoor af dus ook dat moet je meenemen, en ja loont het dan om een paar duizen euro meer te besteden aan iets wat je toch niet meer kan horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
@Jag en @Jorgen , het is me helemaal helder. Dankjulliewel voor de uitleg! Blij dat ik geen fout heb begaan, gezien ik de Arcam voornamelijk kocht vanwege zijn functies (2x HDMI 2.1 en Dirac etc.) , en het me leek ik me geen buil kon vallen aan een receiver in die categorie. Hifi-winkel verkopers die willen je natuurlijk nog wel eens aan het twijfelen brengen.

@Jag, heel tof wat je doet met het sub-laag! Ik heb zeer recent de Gravis III aangesloten als toevoeging. En ondanks ik direct een flink verschil merkte waar de Nova's ophielden en nu de Gravis het overneemt, ben ik nog enorm aan het pielen met positie etc. Soms heb ik het gevoel dat zelfs op laag volume mijn huis weg trilt, terwijl het niet per definitie hard klinkt. If that makes sense. Binnenkort maar eens een dagje spenderen in Dirac met wat hulp.

Hoe dan ook heb ik het gevoel dat er nog zeer veel te behalen valt. Helaas ben ik enigzins beperkt in akoestische aanpassingen, het is en blijft een woonkamer en geen studio.. Maar goed, in de versterking hoef ik dus niets te zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Als je wil horen dat een andere duurdere versterker zinvol is, dan zit je denk ik in het verkeerde topic/op het verkeerde forum. Om over ASR nog maar te zwijgen. Goed klinken en goed meten zijn echt twee verschillende zaken, maar daar wil men in dit topic niet aan. Als je het gevoel hebt dat een andere versterker je wat zal brengen, vraag dan om een thuis demo. Een goede dealer zal je daar zeker mee helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
McIntosh is een sterk verouderd concept. De trend is nu toch echt om meer naar klasse D te gaan. Zeker omdat de software,zoals Dirac, steeds muzikaler wordt.
Wel eens naar een Focal Astral 16 geluisterd? Is klasse D van hoge klasse.

https://www.focal.com/products/astral-16

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:50

dragonhaertt

@_'.'

Duclaasie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:49:
Goed klinken en goed meten zijn echt twee verschillende zaken, maar daar wil men in dit topic niet aan. Als je het gevoel hebt dat een andere versterker je wat zal brengen, vraag dan om een thuis demo. Een goede dealer zal je daar zeker mee helpen
Helemaal mee eens! Het placebo effect is een erg sterk en hardnekkig effect. Als je eenmaal overtuigd bent zullen je hersenen alles er aan doen om je te laten geloven dat het beter klinkt.

Dan heb je tenminste weer iets om je geld aan uit te geven en echt van te kunnen genieten. Niet omdat het beter Γ­s, maar omdat je dΓ©nkt dat het beter is!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
dragonhaertt schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Helemaal mee eens! Het placebo effect is een erg sterk en hardnekkig effect. Als je eenmaal overtuigd bent zullen je hersenen alles er aan doen om je te laten geloven dat het beter klinkt.

Dan heb je tenminste weer iets om je geld aan uit te geven en echt van te kunnen genieten. Niet omdat het beter Γ­s, maar omdat je dΓ©nkt dat het beter is!
Ik denk dat je het er juist mee oneens bent…Slecht meten kan namelijk alsnog goed klinken. Ga maar eens meten aan een buizenversterker…

Desalniettemin is β€œthe proof off the pudding in the eating”. Andermans mening is leuk, maar je moet het zelf ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Duclaasie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Ik denk dat je het er juist mee oneens bent…Slecht meten kan namelijk alsnog goed klinken. Ga maar eens meten aan een buizenversterker…

Desalniettemin is β€œthe proof off the pudding in the eating”. Andermans mening is leuk, maar je moet het zelf ervaren.
Euh, ja, maar nee.. wat we juist proberen te bespreken is dat hetgeen je zelf ervaart juist niet (altijd) iets is waar je op wilt varen, tenzij je (teveel geld over hebt en om daarvanaf te komen) jezelf in de maling wilt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28
Duclaasie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Het begint al met wat is de definitie van 'beter'? Bedoel je 'mooier'? Dat is harstikke subjectief dus daar valt niets aan te meten (zie je buizenversterker voorbeeld). Bedoel je transparanter? Dat valt prima te meten.

We kunnen wel stellen dat als je verschillen meet onder een bepaalde marge, je die nooit hoort.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Over wat mooier klinkt, is ook nog wel wat zinnigs te zeggen. Goed testen is wel essentieel. En dat zeker niet hoe @Duclaasie het voorstelt. Dan kom je in de eeuwige audiofielen loop met confirmation bias en in rondjes voortbewegen, oftewel trillen op de plaats. Toole heeft mooie serie onderzoeken gedaan met luidsprekers. Hij test altijd mono (=veel sensitiever) met luidsprekers die op carousel staan zodat ze op exact dezelfde positie staan voor testen. En geblindeerd. En dan komen de minder imposant ogende setjes ineens een stuk beter uit de verf. En blijkt er een sterke en gedeelde voorkeur te zijn voor luidsprekers met vlakke on axis response, zonder resonanties. En belangrijker nog, een glad verlopende off axis response. Het is allemaal helemaal niet zo mystiek en subjectief als vaak voorgesteld wordt door audiofielen. Als je er geen z*k van begrijpt, is het idd heel mystiek / mistig / subjectief :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Bias is Γ³Γ³k krampachtig vasthouden aan de gedachte dat iedere goed metende versterker hetzelfde klinkt. Tussen alle versterkers klinken hetzelfde en audiofiele tweaks als resonerende houten blokjes op een luidspreker bevind nog een heel spectrum aan ervaringen die volgens mij voor een ieder met een werkend gehoor en open geest waarneembaar zijn. Daar laat ik het ook maar bij, want ik kom er wederom achter dat dit topic bestaat bij de gratie van bashen en ASR na papegaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Duclaasie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:56:
Bias is Γ³Γ³k krampachtig vasthouden aan de gedachte dat iedere goed metende versterker hetzelfde klinkt. Tussen alle versterkers klinken hetzelfde en audiofiele tweaks als resonerende houten blokjes op een luidspreker bevind nog een heel spectrum aan ervaringen die volgens mij voor een ieder met een werkend gehoor en open geest waarneembaar zijn. Daar laat ik het ook maar bij, want ik kom er wederom achter dat dit topic bestaat bij de gratie van bashen en ASR na papegaaien.
Ik dacht dat helemaal niet, maar ik ben daar achter gekomen. Ik gun het iedereen die van goede audio houdt, om zijn geld goed uit te geven en zich op nuttige zaken te richten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28
Maar ben je het dan wel eens dat er massa's mensen zijn die verschil horen wat er niet is (dure netsnoeren, dure USB kabels, hi-res audio, dure netwerkswitches) en dat soort zaken?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Duclaasie Dat hangt nogal af van wat je in deze context als bias wilt bestempelen.
De wetenschap waar we onze meningen op baseren is namelijk behoorlijk steekhoudend. Aan de elektrische kant, de akoestische kant en de menselijke kant.
De menselijke neiging is om duur als kwalitatief te bestempelen, en de menselijke neiging is om luider als kwalitatief te bestempelen.
Dit topic bestond daarnaast ook al lang voordat ASR opkwam als populair forum hier. Dat de standpunten elkaar weinig ontlopen klopt wel. Maar hey, dat gebeurd wel vaker in processen die zoeken naar wetenschappelijke onderbouwing.
Overigens zijn we er ook hier volledig van overtuigd dat iedereen mag kopen, beluisteren en beweren wat hij/zij wil. Maar zonder steekhoudende argumenten kom je niet ver.
En dan als laatste. Voorkeur voor een buizenversterker kan. Echter, die dingen hebben met grote regelmaat weinig te maken met Hi-Fi (binnen de definitie van natuurgetrouwe weergave van de opname).
Prisma16 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:22:
[...]

McIntosh is een sterk verouderd concept. De trend is nu toch echt om meer naar klasse D te gaan. Zeker omdat de software,zoals Dirac, steeds muzikaler wordt.
Wel eens naar een Focal Astral 16 geluisterd? Is klasse D van hoge klasse.

https://www.focal.com/products/astral-16
€21k aan versterking... :F
Oe, er is een winkel die 'm voor €12,6k heeft!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
Ik heb geprobeerd met een open geest muziek te luisteren. Helaas bleek al snel dat zeer vluchtige tonen hier dankbaar gebruik van maakte, en als het ware "wegwaaide". Hierdoor begon b.v. een prachtig klassiek Mozart stuk te klinken als iets uit de koker van zanger Rinus. Voor mij geen open geest meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 16:34
Mooi staaltje whataboutism! Totaal geen feitelijke onderbouwing met concrete informate/bewijs.

Het is feitelijk simpel, het gehoor is een stuk minder accuraat dan de goede meetapparatuur. Als die meetapparatuur het niet kan waarnemen, kan een mens dat al helemaal niet.
Dat is meermaals vastgesteld en zoals eerder aangehaald hierboven, door Toole objectief vastgesteld.

Als je een standpunt wil overbrengen, doe je dat met gedegen argumenten, zonder woorden als open geest (wat is daar een consistente concrete betekenis van, als dat niet is te doen, is het geen bruikbaar argument) of iets dergelijks.
Als je echt zeker weet dat jouw standpunt correct is en er zo vastberaden in bent, stap je ook niet uit een discussie.

Het is allemaal onderdeel van misbruik maken van mensen die er niet genoeg verstand van hebben en er op die manier op een verkeerde manier geld aan te verdienen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Oh zeker, tussen die 2 zaken die er totaal niet (meer) toe doen zit inderdaad best een hoop waar wel winst/verschil te behalven valt. Maar de 2 dingen die je aankaart zijn (wat mijzelf betreft onomstotelijk) bewezen niet waarneembaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 17:02
Wat een discussie weer.

Goed geluid is een zo nauwkeurig mogelijke reproductie van de bron audio, wat je bereikt door een zo lineair mogelijke frequentierespons uit je speakers te krijgen.

Dat lijkt me toch een volledig objectieve en meetbare definitie van "goede" hifi apparatuur?

Ik snap best dat veel mensen een buizenversterker vetter vinden klinken, maar dan ben je het brongeluid gewoon aan het aanpassen op je persoonlijke -dus subjectieve- voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:57:
Wat een discussie weer.

Goed geluid is een zo nauwkeurig mogelijke reproductie van de bron audio, wat je bereikt door een zo lineair mogelijke frequentierespons uit je speakers te krijgen.

Dat lijkt me toch een volledig objectieve en meetbare definitie van "goede" hifi apparatuur?

Ik snap best dat veel mensen een buizenversterker vetter vinden klinken, maar dan ben je het brongeluid gewoon aan het aanpassen op je persoonlijke -dus subjectieve- voorkeur.
Heerlijke discussie!
Goed geluid is dat geluid dat ik goed vind, en als ik er meer aandacht of geld in investeer, wordt het geluid beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 16:34
Prisma16 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:25:
[...]

Heerlijke discussie!
Goed geluid is dat geluid dat ik goed vind, en als ik er meer aandacht of geld in investeer, wordt het geluid beter.
Als je maar vanuit de basis begint en weet wat je mooi vindt, anders zul je nooit dezelfde resultaten boeken zoals jij dat graag ziet.
Dat kun je achteraf dan ook meten en later reproduceren als je op een andere plek/huis/whatever graag weer van hetzelfde geluid wil genieten zoals jij dat wilt.
Een hout blokje kan dat overigens objectief niet doen. Een buizenversterker dan weer wel, of een EQ e.d. nogmaals, als je vanuit een basis begint en de basis kunt meten.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Inverted_World schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 00:10Soms heb ik het gevoel dat zelfs op laag volume mijn huis weg trilt, terwijl het niet per definitie hard klinkt. If that makes sense.
Reality check... :)
Het menselijk gehoor is enorm brak in de bas regio en al helemaal daaronder. Dit effect is extra groot bij lage volumes.
Zie Equal Loudness Controur
In die grafiek daar zie je een aantal rode lijnen. Dit is hoeveel je het nivo van een bepaalde frequenties moet veranderen om die frequenties net zo hard te laten klinken als de frequentie op die lijn waar het cijfer staat.
Dus, stel we kijken naar de rode lijn die door het getal 40 gaat dan moet je (volg de rode lijn naar rechts) de sub bassen 50dB(!!!) harder zetten om ze net zo luid te laten klinken als die middenfrequentie waar het getal bij staat.
Onze oren horen dus bij lage volumes heel veel minder bas en ook een stuk minder hoog.
Zodoende kun je je huis laten trillen terwijl je geen geluid waarneemt.

Overigens is dit effect de reden waarom versterkers sinds jaar en dag een 'loudness' functie hebben. Dat is dus om te compenseren voor het luisteren bij lage volumes. Het is letterlijk een EQ die het laag en hoog optrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
DominoNL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:08:
Oh zeker, tussen die 2 zaken die er totaal niet (meer) toe doen zit inderdaad best een hoop waar wel winst/verschil te behalven valt. Maar de 2 dingen die je aankaart zijn (wat mijzelf betreft onomstotelijk) bewezen niet waarneembaar.
Bedoel je dat versterkers bewezen allemaal hetzelfde klinken?
Dat is simpelweg niet waar. Versterkers hebben enorm uiteenlopende uitgangsimpedanties. Passieve speakers hebben tegelijk uiteenlopende ingangsimpedanties. Dat heeft gevolgen voor de overdracht van vermogen en dus zullen sommige versterkers anders presteren met een bepaalde set speakers en andersom.

Je kunt ook best de duurste versterker kopen maar als het niet goed koppelt met je speakers dan kan het alsnog middelmatig klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Ja, als een versterker door een te lage ohmse belasting teveel vermogen gaat leveren en deze gaat oversturen dan hoor je dat. Anders niet.

Goed koppelen tussen speakers en versterkers is echt aantoonbaar gebakken lucht.

[ Voor 23% gewijzigd door DominoNL op 22-10-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:57:
Wat een discussie weer.

Kan ik je anders wel iets van schrijven vanuit dan toetsenist zijnde en vooral ook wel Hammond liefhebber. Weet niet of je bekend bent met het originele Hammond toonwiel orgel maar enfin, Hammond is naderhand dus digitaal gegaan. Een hele serie was leuk maar kon dus nooit de originele Hammond sound evenaren, deels doordat er dan geen buizenversterkers meer gebruikt werden.

Een slimme geest bij Hammond is toen dus op het idee gekomen toch eens beter te gaan luisteren naar de originele Hammond en alle bij-geluiden gaan toevoegen. Bijgeluiden van b.v. de toonwielen, kliks van toetsen, zelfs lichte brom b.v. van buizen etc... En ja, wonderwel, de sound was er weer, dus de bron lag hem dan niet in puur alleen het geluid van een Hammond.

Dus het klopt niet direct wat je schrijft dat b.v. je met een buizenversterker dan de bron aan het aanpassen zou zijn. Nee het kan zelfs zo zijn dat je juist met een buizenversterker weer richting de 'echte' bron gaat. Het is ook niet voor niets b.v. dat bepaalde gitaristen alleen willen spelen via buizenversterkers, juist vanwege het typische ietwat misschien ongecontroleerde maar wel heel warme geluid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jag
Dat is heel anders; dat is muziek maken. Gitaristen maken hun geluid met vervorming. Maar thuis ben je aan het weergeven, dan moet het klaar zijn met de vervorming :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Roel1966 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:00:
[...]

Kan ik je anders wel iets van schrijven vanuit dan toetsenist zijnde en vooral ook wel Hammond liefhebber. Weet niet of je bekend bent met het originele Hammond toonwiel orgel maar enfin,
Ik heb een X2 in de hobbystudio staan :9 Deze heeft geen speakers en dmv drive- en een rotovibe pedaal emuleer ik een beetje de Leslie speakers.

Verder weinig toe te voegen aan Jag. De klankkleur van je instrument vormgeven is heel wat anders dan de weergave van kant en klare geproduceerde muziek op je hifi systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
DominoNL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:41:
Goed koppelen tussen speakers en versterkers is echt aantoonbaar gebakken lucht.
Ok, toon maar aan.,. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
koelpasta schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:16:
[...]

Bedoel je dat versterkers bewezen allemaal hetzelfde klinken?
Ja.

Als er verschil zit tussen 2 degelijke transistorversterkers, dan is het minimaal. Onderling is er altijd wel sprake van spectral tilt, maar dan hebben we het over minimale dB's over het hele spectrum.

Dan heb je nog clipping (wat niet hoort te gebeuren, maar het gebeurt), daarin kan verschil in afhandeling zitten en da's waar buizen om de hoek komen kijken. Wanneer het misgaat met clippen, hebben buizen mooiere harmonischen dan transistors, al vervormen buizen brongeluid ook in de juiste omstandigheden méér dan een transistorversterker.

Lang verhaal kort, vanaf een bepaald niveau versterker kan je je geld beter besteden aan speakers, die veel meer invloed hebben op het geluid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Dat is een beetje het probleem (en omgekeerd redeneren). Ik zou best een test kunnen opstellen, waarbij iemand vaststeld dat er geen verschil is tussen Versterker A op Speakers X en versterker B op Speakers X. Maar dan krijgen we de volgende tegenargumenten:
- Versterker A en B zijn beide niet high-end genoeg om het verschil te horen
- Speakers A zijn niet high-end genoeg of "te makkelijk aan te sturen" om het verschil te horen
- De bron was niet high-end genoeg om het verschil te horen
- De ruimte was niet geschikt om het verschil te horen
- De persoon die de test heeft uitgevoerd heeft vast geen goede oren

Kortom, je vraagt mij om te bewijzen dat alle versterkers* op alle speakers met alle bronnen in iedere ruimte door alle personen beluisterd hetzelfde zijn... En dan alsnog sta ik er achter dat ook daaruit zal blijken dat het geen pepernoot uitmaakt, maar het komt dus erg neer op een Russells theepot-stelling. Je kan niet van mij verwachten dat ik bewijs dat er geen theepot is.

Het lijkt me daarom makkelijker dat er iemand één keer (ja, 1 is voor mij al voldoende) een goed uitgevoegde test met 2 versterkers* doet waaruit blijkt dat er verschillen zijn tussen, toch? Bewijs jij maar dat er wél 1 theepot is en dan zijn we er.

*Niet kapot, in beoogde functie en zonder actieve wijzigingen aan het geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Ja.

Als er verschil zit tussen 2 degelijke transistorversterkers, dan is het minimaal. Onderling is er altijd wel sprake van spectral tilt, maar dan hebben we het over minimale dB's over het hele spectrum.

Dan heb je nog clipping (wat niet hoort te gebeuren, maar het gebeurt), daarin kan verschil in afhandeling zitten en da's waar buizen om de hoek komen kijken. Wanneer het misgaat met clippen, hebben buizen mooiere harmonischen dan transistors, al vervormen buizen brongeluid ook in de juiste omstandigheden méér dan een transistorversterker.

Lang verhaal kort, vanaf een bepaald niveau versterker kan je je geld beter besteden aan speakers, die veel meer invloed hebben op het geluid.
Puur technisch heb je uiteraard gelijk, halfgeleiders, de software voor de klasse D versterkers is zo ver door ontwikkeld dat daar niet veel meer te verbeteren valt. Speakers zijn echter nog steed de wapperende koffiefilters van honderd jaar geleden, dat is inderdaad de zwakste schakel. Maar dat is puur theoretisch/technisch.

In dit draadje gaat het echter om gevoeld, muzikaliteit en emoties. Dat is een heel andere wereld. Wij horen uit welke mijn het koper van onze kabels afkomstig is. We ervaren met welke aandacht onze printplaten in een ver land gesoldeerd zijn. We voelen de legering van de spikes onder onze CD speler. Dat is de echte wereld van de audiofiel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

@Prisma16 Oprechte vraag; ben je nou een serieuze "audiofiel" die z'n visie deelt of neem je het waanbeeld van "audiofiel" zijn en het kunnen horen uit welk land je koper komt op de hak?

Edit: In beide gevallen ben je in ieder geval hilarisch... :>

[ Voor 14% gewijzigd door DominoNL op 23-10-2024 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Prisma16 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

In dit draadje gaat het echter om gevoeld, muzikaliteit en emoties. Dat is een heel andere wereld. Wij horen uit welke mijn het koper van onze kabels afkomstig is. We ervaren met welke aandacht onze printplaten in een ver land gesoldeerd zijn. We voelen de legering van de spikes onder onze CD speler. Dat is de echte wereld van de audiofiel.
Ah ja, daar heb ik inderdaad geen last van. Ik was dan ook vooral in de veronderstelling dat dit topic er was om de zin/onzin van 30 duizend euro kostende stekkerblokken voor je amp te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
In die test gebruiken ze vrij bijzondere speakers die volgens mij een uitzonderlijk vlakke impedantie hebben over het frequentiebereik. Hierdoor worden de versterkers erg gunstig belast. Ze hebben in deze test dus nagelaten een typische situatie te creeren.
Een conusluidspreker geeft een heel andere impedantie en belast de versterker op een andere manier.

Ik ben het wel met je eens dat speakers (en ruimte) veel meer verbeterpotentieel hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

koelpasta schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:33:
[...]

In die test gebruiken ze vrij bijzondere speakers die volgens mij een uitzonderlijk vlakke impedantie hebben over het frequentiebereik. Hierdoor worden de versterkers erg gunstig belast. Ze hebben in deze test dus nagelaten een typische situatie te creeren.
Een conusluidspreker geeft een heel andere impedantie en belast de versterker op een andere manier.

Ik ben het wel met je eens dat speakers (en ruimte) veel meer verbeterpotentieel hebben.
Haha, ik zei het 5 posts hierboven nog.. we kunnen niet aantonen dat iets niet bestaat, zonder dat er 100 tegenargumenten mogelijk blijven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:18:
[...]

Dat is een beetje het probleem (en omgekeerd redeneren). Ik zou best een test kunnen opstellen, waarbij iemand vaststeld dat er geen verschil is tussen Versterker A op Speakers X en versterker B op Speakers X. Maar dan krijgen we de volgende tegenargumenten:
- Versterker A en B zijn beide niet high-end genoeg om het verschil te horen
- Speakers A zijn niet high-end genoeg of "te makkelijk aan te sturen" om het verschil te horen
- De bron was niet high-end genoeg om het verschil te horen
- De ruimte was niet geschikt om het verschil te horen
- De persoon die de test heeft uitgevoerd heeft vast geen goede oren

Kortom, je vraagt mij om te bewijzen dat alle versterkers* op alle speakers met alle bronnen in iedere ruimte door alle personen beluisterd hetzelfde zijn... En dan alsnog sta ik er achter dat ook daaruit zal blijken dat het geen pepernoot uitmaakt, maar het komt dus erg neer op een Russells theepot-stelling. Je kan niet van mij verwachten dat ik bewijs dat er geen theepot is.

Het lijkt me daarom makkelijker dat er iemand één keer (ja, 1 is voor mij al voldoende) een goed uitgevoegde test met 2 versterkers* doet waaruit blijkt dat er verschillen zijn tussen, toch? Bewijs jij maar dat er wél 1 theepot is en dan zijn we er.

*Niet kapot, in beoogde functie en zonder actieve wijzigingen aan het geluid.
LOL, je had het over 'aantoonbaar hetzelfde'. Het is volgens jou dus al aangetoond.
Verder is 1 test met 2 versterkers bij lange niet genoeg aangezien verterkers andere circuits en componenten gebruiken om de speakers aan te drijven. Als je 2 versterkers hebt getest dan weet je alleen iets over die twee versterkers.

Voor een vergelijking, je zou ook 2 benzineauto's kunnen testen op snelheid. Maar met het resultaat van die test in hand mag je niet zomaar uitspraken doen over andere auto's, ook al zijn dat ook benzineauto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Snap ik, maar uit alle goed uitevoerde tests blijkt dat er geen verschil te horen is. Als je bij al die tests gaat aanhalen dat bij die test niet alle mogelijke opties en varianten meegenomen zijn dan klopt dat natuurlijk inhoudelijk wel, maar maakt het zo lastig te bewijzen (of eigenlijk om jou te overtuigen) dat het lariekoek is.

Dus:

1 goede test waaruit blijkt dat het mogelijk is een verschil te horen is tussen 2 niet kapotte, binnen hun specs werkende en niet actief wijzigende versterkers en ik ben mee.

[ Voor 68% gewijzigd door DominoNL op 23-10-2024 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Het is in alle goed opgezette blinde testen steeds weer opnieuw bewezen dat mensen geen verschil horen tussen kabels, stekkerblokken, versterkers, receivers etc.

Zelfs als je een natuurkundig verschil kunt aantonen, is dat mijlenver verwijderd van wat het menselijk lichaam biologisch gezien kan waarnemen.

Dus ook met geoefende gouden oren, of met de beste speakers ooit, is er geen verschil. Zelfs de vrouw van de scepticus die nu believer is hoort geen verschil.

Claims verlangen bewijs. Het bewijs voor geen verschil is reeds geleverd in al die testen. Het bewijs voor wel verschil echter nog nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Haha, ik zei het 5 posts hierboven nog.. we kunnen niet aantonen dat iets niet bestaat, zonder dat er 100 tegenargumenten mogelijk blijven. :+
En volgens mij vraag ik je niet om iets aan te tonen dat niet bestaat.
Je mag van mij ook aantonen dat er niks te horen valt, maar de test die je stuurde dekt de lading totaal niet omdat electrostatische speakers een heel andere (en voor de versterker gunstigere) impedantiecaracteristiek hebben dan conusluidsprekers. Die test is dus niet goed van toepassing voor het meten/waarnemen van het effect waar ik het over had.
Daarnaast hebben veruit de meeste mensen geen electrostaten maar conusluidsprekers, wat de test sowiso niet 1:1 maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:20

WCA

DominoNL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:40:
Snap ik, maar uit alle goed uitevoerde tests blijkt dat er geen verschil te horen is. Als je bij al die tests gaat aanhalen dat bij die test niet alle mogelijke opties en varianten meegenomen zijn dan klopt dat natuurlijk inhoudelijk wel, maar maakt het zo lastig te bewijzen (of eigenlijk om jou te overtuigen) dat het lariekoek is.

Dus:

1 goede test waaruit blijkt dat het mogelijk is een verschil te horen is tussen 2 niet kapotte, binnen hun specs werkende en niet actief wijzigende versterkers en ik ben mee.
Ik krijg af en toe wel het gevoel dat sommige fabrikanten niet het doel hebben om een "plat" geluid naar je speakers te sturen, onder het mom van 'sound signature'

Wij luisterden naar een NAD en een Marantz, de NAD had duidelijk een stuk meer laag, en de Marantz week zodanig af dat het bijna niet anders kon dan dat op één van de twee een EQ actief was. Volgens de settings niet het geval. We konden met de EQ wel de twee versterkers identiek laten klinken. Kwestie van de bas wat omhoog en de hoge tonen omlaag.

De Marantz week ook als enige af van vrijwel alle andere versterkers die in de winkel geprobeerd werden.

We konden testen met een versterkerswitcher die zonder vertraging kon wisselen tussen de versterkers en speakers.

Het is uiteindelijk de NAD geworden toen overigens

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

koelpasta schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

En volgens mij vraag ik je niet om iets aan te tonen dat niet bestaat.
Je mag van mij ook aantonen dat er niks te horen valt, maar de test die je stuurde dekt de lading totaal niet omdat electrostatische speakers een heel andere (en voor de versterker gunstigere) impedantiecaracteristiek hebben dan conusluidsprekers. Die test is dus niet goed van toepassing voor het meten/waarnemen van het effect waar ik het over had.
Daarnaast hebben veruit de meeste mensen geen electrostaten maar conusluidsprekers, wat de test sowiso niet 1:1 maakt.
Snap ik, maar met die redenatie is er toch voor iedere test die geen verschil aantoont wel een argument te verzinnen waarom deze niet valide is? Wat ik net al zei; zijn dan vast de verkeerde (conus) speakers, geen juiste bron, niet de juiste ruimte, niet de juiste persoon, geen geschikte muziek, geen kwalitatieve versterkers, niet de juiste dag van de week, enz. enz. enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:40:

Dus:

Ik snap je punt. Het is zo dat een enkele test zou kunnen bewijzen dat er wel een verschil bestaat, maar een enkele test kan nooit bewijzen dat het niet in andere situaties niet bestaat.

Maar daarmee vervliegt ook de kwalificatie van 'aantoonbaar hetzelfde'. Je kunt met 1 test helemaal niet aantonen dat versterkers in zn algemeenheid hetzelfde klinken. Sterker nog, als je niet alle mogelijke versterkers hebt getest mag je (al mierenneukend) die uitspraak nooit doen. Wat je kan zeggen is dat er bij die specifieke versterkers geen verschil te horen was.

In de praktijk zou ik al genoegen nemen met een handjevol typische versterkers en conusspeakers. Maar een enkele test met 2 versterkers is te weinig om een idee te krijgen over de algemeenheid van dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Maar mijn tegenargument is nogal structureel van aard. Electrostatische speakers geven nou eenmaal een heel andere belasting dan conusspeakers en dat is nogal relevant voor het verhaal van complexe impedantie.
Ik had mischien ook moeten specificeren dat het me om het aandrijven van conusspeakers ging..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

koelpasta schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:56:
[...]

Ik snap je punt. Het is zo dat een enkele test zou kunnen bewijzen dat er wel een verschil bestaat, maar een enkele test kan nooit bewijzen dat het niet in andere situaties niet bestaat.

Maar daarmee vervliegt ook de kwalificatie van 'aantoonbaar hetzelfde'. Je kunt met 1 test helemaal niet aantonen dat versterkers in zn algemeenheid hetzelfde klinken. Sterker nog, als je niet alle mogelijke versterkers hebt getest mag je (al mierenneukend) die uitspraak nooit doen. Wat je kan zeggen is dat er bij die specifieke versterkers geen verschil te horen was.

In de praktijk zou ik al genoegen nemen met een handjevol typische versterkers en conusspeakers. Maar een enkele test met 2 versterkers is te weinig om een idee te krijgen over de algemeenheid van dit soort problemen.
Versterkers klinken aantoonbaar niet allemaal hetzelfde. Er zijn immers fabrikanten die expliciet niet WILLEN klinken als andere fabrikanten. In mijn ogen een slechte eigenschap, maar daar kan je een mening over hebben. Je kan over zo'n versterker ook geen objectieve review schrijven want je houdt een versterker aan een standaard die niet het doel was van de fabrikant.

Versterkers van goede kwaliteit die verder niet de bedoeling hebben om hun eigen 'stempel' (sound signature) op het geluid te drukken klinken aantoonbaar allemaal hetzelfde. En als ze niet hetzelfde klinken als de rest, dan is het dus geen goede versterker (naar de maatstaf waar je mee meet dus)

Dat is het verschil, de ene categorie kan je een conclusie verbinden aan een meting, bij de andere categorie niet.

[ Voor 7% gewijzigd door WCA op 23-10-2024 14:02 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
WCA schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:00:
[...]
Versterkers van goede kwaliteit die verder niet de bedoeling hebben om hun eigen 'stempel' (sound signature) op het geluid te drukken klinken aantoonbaar allemaal hetzelfde.
Nogmaals, toon maar aan. :)
Of anders, gebruik het woord 'aantoonbaar' niet als je het niet kan aantonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Nee, het is dus andersom; als jij 1 goede test waaruit blijkt dat het mogelijk is een verschil te horen is tussen 2 niet kapotte, binnen hun specs werkende en niet actief wijzigende versterkers kunt laten zien ben ik mee en zal ik braaf overal het woordje aantoonbaar weghalen.
koelpasta schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:56:
[...]
Eens. En een enkele test met 2 versterkers is prima voldoende om aan te tonen dat er wΓ©l een hoorbaar verschil is. Laten we dus de makkelijkste en praktische weg kiezen.

(De tests die daar tot noch toe naar gedaan zijn, tonen allemaal aan dat er geen verschil is).

[ Voor 52% gewijzigd door DominoNL op 23-10-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

koelpasta schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Nogmaals, toon maar aan. :)
Of anders, gebruik het woord 'aantoonbaar' niet als je het niet kan aantonen.
Goed, ik zal het anders verwoorden. Het verschil is aan de hand van metingen te beredeneren. We kunnen een versterker meten, en we weten de beperkingen van het menselijk gehoor redelijk goed.

Het is niet aangetoond dat er hoorbare verschillen zitten tussen versterkers in de tweede categorie die ik noem. Maar er wordt door 'mijn' kant ook niet geclaimd dat dat zo is, dat claimt 'jouw' kant.

Alle bestaande kennis wijst echter naar "zolang de fabrikant competent is en niet actief met het geluid fuckt, klinkt een versterker hetzelfde".

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:08:
Nee, het is dus andersom; als jij 1 goede test waaruit blijkt dat het mogelijk is een verschil te horen is tussen 2 niet kapotte, binnen hun specs werkende en niet actief wijzigende versterkers kunt laten zien ben ik mee en zal ik braaf overal het woordje aantoonbaar weghalen.
Eeh, dan begrijp je niet helemaal wat het woord 'aantoonbaar' betekent. Het betekent letterlijk dat het is aangetoond. Dus, toon maar aan.

PS. waarom denk je dat actieve monitors zo veel gebruikt worden bij afluistering in studio's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
WCA schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:12:
[...]
Maar er wordt door 'mijn' kant ook niet geclaimd dat dat zo is, dat claimt 'jouw' kant.
Jullie claim is dat het aangetoond is. Maar volgens de rest van je post kan jouw 'kant' dat helemaal niet aantonen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

koelpasta schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:13:
[...]
Eeh, dan begrijp je niet helemaal wat het woord 'aantoonbaar' betekent. Het betekent letterlijk dat het is aangetoond. Dus, toon maar aan.
Aantoonbaar impliceert imho altijd "tot het tegendeel bewezen is" en "met de tot op heden vergaarde kennis".
PS. waarom denk je dat actieve monitors zo veel gebruikt worden bij afluistering in studio's?
Heden ten dagen; omdat o.a. de frequentieresponse van de luidspreker actief wordt gecorrigeerd door een DSP (die overigens zijn signaal weer uitzet naar de volledig lineaire versterkers).

[ Voor 3% gewijzigd door DominoNL op 23-10-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

koelpasta schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Een actieve monitor is nogal een ander product, met een DSP en actieve crossovers. De discussie gaat daar niet zo voor op, tenzij je elke versterker in een actieve speaker los meet. Zonder de DSP componenten dus.

Het doel is versterkers vergelijken in deze discussie, niet DSP processors vergelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door WCA op 23-10-2024 14:20 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

DominoNL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Aantoonbaar impliceert imho altijd "tot het tegendeel bewezen is" en "met de tot op heden vergaarde kennis".
Net als dat ik strikt gezien niet kan aantonen dat er geen boselfjes bestaan, maar alles erop wijst dat ze niet bestaan. Als iemand wil claimen dat boselfjes wel bestaan, is 'ja maar toon maar eens aan dat ze NIET bestaan' geen argument.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

WCA schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Net als dat ik strikt gezien niet kan aantonen dat er geen boselfjes bestaan, maar alles erop wijst dat ze niet bestaan. Als iemand wil claimen dat boselfjes wel bestaan, is 'ja maar toon maar eens aan dat ze NIET bestaan' geen argument.
Sterker nog, met de huidige redenatie van @koelpasta zou je kunnen stellen dat we met 6 miljard mensen op aardie die niet kunnen aantonen dat ze niet bestaan wel moeten concluderen dat ze wΓ©l bestaan.

En zelfs dan zou een test waaruit blijkt dat 2 versterkers niet van elkaar te onderscheiden zijn hetzelfde zijn als een foto van een lege straat om aan te tonen dat boselfjes niet bestaan. De foto toont aan dat ze dÑÑr niet gevonden zijn, maar als tegenargument kun je altijd zeggen "Ja, maar misschien ergens anders, of met een andere camera of op een andere dag wel".

Dus, alleen een foto van een boself bewijst dat er boselven bestaan (zoals alleen een goede test waaruit verschil tussen versterkers blijkt aantoont dat er verschil kan zijn). Andersom kun je die bewijslast simpelweg niet vragen.

[ Voor 37% gewijzigd door DominoNL op 23-10-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stelletje helden!

/me dacht hij hij erg goed was in het nodeloos metadiscussiΓ«ren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:27:
Stelletje helden!

/me dacht hij hij erg goed was in het nodeloos metadiscussiΓ«ren...
Blijkbaar ligt je skill toch meer bij het inhoudsloos reageren. :F

Edit: sorry voor de iets bijterige reactie, maar het voegt niets toe. Als je de discussie kul vindt staat het je vrij om deze te negeren en als je iets anders hebt in te brengen in het topic om het onderwerp te verschuiven ben je natuurlijk van harte uitgenodigd.

[ Voor 32% gewijzigd door DominoNL op 23-10-2024 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Heden ten dagen; omdat o.a. de frequentieresponse van de luidspreker actief wordt gecorrigeerd door een DSP
Zeker niet heden ten dage, hier staan en spelen nog 22RH541 actieve luidsprekers met ASP uit 1974....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DominoNL Mijn reactie was natuurlijk ook kort door de bocht, dus ik zal nog wel wat nuance aanbrengen. Het discussiΓ«ren over de betekenis van "aantoonbaar" draagt wat mij betreft niks bij aan dit topic of de inhoud van de discussie.
Hypothetische testsituaties net zo goed niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:17:

Heden ten dagen; omdat o.a. de frequentieresponse van de luidspreker actief wordt gecorrigeerd door een DSP (die overigens zijn signaal weer uitzet naar de volledig lineaire versterkers).
LOL,selectief gedoe.
Jij zegt eigenlijk dat het hele probleem niet bestaat omdat sommige speakers ervoor compenseren... 8)7
Veruit de meeste speakers hebben geen DSP correctie, en het feit dat die correctie er is vertelt ons dat er iets te corrigeren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
WCA schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Ja, maar zou je dan ook zeggen dat er aantoonbaar geen elfjes bestaan?
Zwarte zwanen bestaan ook aantoonbaar niet als je er nooit een tegengekomen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

koelpasta schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:23:
[...]

LOL,selectief gedoe.
Jij zegt eigenlijk dat het hele probleem niet bestaat omdat sommige speakers ervoor compenseren... 8)7
Veruit de meeste speakers hebben geen DSP correctie, en het feit dat die correctie er is vertelt ons dat er iets te corrigeren valt.
Absoluut. Actief filteren en corrigeren met een DSP kan wel degelijk interessant zijn. Zelfs je passieve speaker "glad trekken" met DSP (is dan enkel equalizer) of de ruimte corrigeren kan, mits goed gedaan, zeker verbeteringen met zich meebrengen.

Je krijgt dan echter wel de volgende keten:
1. Bron
2. DSP die het geluid beinvloed door middel van filters etc.
3. Lineaire versterker die het exacte signaal uit je DSP ongekleurd versterkt
4. Luidspreker

We discussiΓ«ren (zoals @WCA al heeft aangegeven) over puntje 3 en jij hebt het nu over punt 2 en 4.
koelpasta schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:25:
[...]

Ja, maar zou je dan ook zeggen dat er aantoonbaar geen elfjes bestaan?
Zwarte zwanen bestaan ook aantoonbaar niet als je er nooit een tegengekomen bent?
Ja, zolang er niemand heeft aangetoond dat ze wΓ©l bestaan, bestaan ze niet. (En je kan dus niet zeggen "zolang niemand heeft aangetoond dat ze niet bestaan,bestaan ze wel"). Of ik er zelf een gezien heb heeft hier helemaal niets mee te maken, zoals bijvoorbeeld je zwarte zwaan. Als ik die in google gooi heb ik vrij snel en veel bewijs dat die gewoon bestaan.

[ Voor 25% gewijzigd door DominoNL op 23-10-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

Sterker nog, met de huidige redenatie van @koelpasta zou je kunnen stellen dat we met 6 miljard mensen op aardie die niet kunnen aantonen dat ze niet bestaan wel moeten concluderen dat ze wΓ©l bestaan.

En zelfs dan zou een test waaruit blijkt dat 2 versterkers niet van elkaar te onderscheiden zijn hetzelfde zijn als een foto van een lege straat om aan te tonen dat boselfjes niet bestaan. De foto toont aan dat ze dÑÑr niet gevonden zijn, maar als tegenargument kun je altijd zeggen "Ja, maar misschien ergens anders, of met een andere camera of op een andere dag wel".

Dus, alleen een foto van een boself bewijst dat er boselven bestaan (zoals alleen een goede test waaruit verschil tussen versterkers blijkt aantoont dat er verschil kan zijn). Andersom kun je die bewijslast simpelweg niet vragen.
Grappig, want jullie gebruiken als enige het woord 'aantoonbaar' enwel in het 'bewijs' dat ze 'allemaal' hetzelfde klinken.:)
Mijn redenatie is er alleen om te demonstreren dat het woord 'aantoonbaar' niet te gebruiken is in jullie argument. Jullie kunnen namelijk niet aantonen dat iets niet bestaat. Vandaar dat ik jullie een beetje push met "Toon maar aan". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Ja, het gebrek aan bewijs dat iets wel bestaat toont aan dat iets niet bestaat totdat het tegendeel bewezen is. Daar sta ik 100% achter.

Zoals ik al meermaals heb aangegeven, er zijn miljarden combinaties van speakers, versterkers, bronnen, locaties en waarnemingen. Het klopt dat ik niet van Γ‘l die combinaties kan aantonen dat er geen verschil is, dus zal het argument "misschien in een andere setting wel" altijd blijven bestaan. Vandaar dat men normaliter dan bovenstaande hanteert. Je hoeft immers maar 1 combinatie van die miljarden te vinden waarin je aantoonbaar wΓ©l verschil kunt waarnemen en mijn claim is van tafel. En die ene combinatie is er tot op heden nog niet geweest.

Net als dat ik een miljard foto's zonder boselfje het bestaan ervan niet definitief kan ontkrachtigen, maar een foto van een boself het enige bewijs is dat ze wΓ©l bestaan en we totdat die foto er is er vanuit gaan dat ze niet bestaan.

[ Voor 82% gewijzigd door DominoNL op 23-10-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Absoluut. Actief filteren en corrigeren met een DSP kan wel degelijk interessant zijn.
Ja, en dat ontken ik ook nergens. Maar het is juist interessant omdat er een probleem kan zijn.
Zelfs je passieve speaker "glad trekken" met DSP (is dan enkel equalizer) of de ruimte corrigeren. Kan, mits goed gedaan, zeker verbeteringen met zich meebrengen.

Je krijgt dan echter wel de volgende keten:
1. Bron
2. DSP die het geluid beinvloed door middel van filters etc.
3. Lineaire versterker die het exacte signaal uit je DSP ongekleurd versterkt
4. Luidspreker

We discussiΓ«ren (zoals @WCA al heeft aangegeven over puntje 3 en jij hebt het nu over punt 2 en 4.
Neen, ik heb het over wat er tussen punt 3 en punt 4 gebeurt, dus hoe het vermogen wordt overgedragen van de versterker naar de speaker. Een versterker heeft een complexe impedantie en een speakerconus heeft dat ook.
Ja, zolang er niemand heeft aangetoond dat ze wΓ©l bestaan, bestaan ze niet. (En je kan dus niet zeggen "zolang niemand heeft aangetoond dat ze niet bestaan,bestaan ze wel"). Of ik er zelf een gezien heb heeft hier helemaal niets mee te maken, zoals bijvoorbeeld je zwarte zwaan. Als ik die in google gooi heb ik vrij snel en veel bewijs dat die gewoon bestaan.
Hier een voorbeeld van een discussie over het onderwerp. Welliswaar gaat dit over 1 amp maar dan zie je wat er allemaal over gezegd wordt.
Pagina: 1 ... 109 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic