Sorry hoor, maar de hele opbouw naar de actie zag er al debiel genoeg uit om maar 1 POV nodig te hebben. Ook is uit die onboard meer dan genoeg te halen als je even iets langer ernaar kijkt. Het lijkt alsof de onboard van Norris achteruit gericht stond (tenminste, zo zie ik hem overal, en ik heb geen F1TV) dus ik weet niet of de vooruit-beelden daarvan openbaar zijn.
Als ik de onboard van Stroll terugkijk zie ik pas een paar frames later de tik pas gebeuren als de kerb niet eens meer in beeld is:
:fill(white):strip_exif()/f/image/56cgZ7dY1CYz2Fp8bnbPVGHV.png?f=user_large)
Nog later daarop volgde zijn "overstuurcorrectie" pas. Als er op dat punt al contact gemaakt was en dat de reden was dat hij zo dicht bij de kerb was, klopt de richting van zijn auto niet, dan zou hij ongeveer dwars op de kerb gestaan hebben, en dan kan hij niet in dezelfde richting door zijn gereden om pas na de kerb te gaan draaien. Dus het contact heeft niet voor de apex plaatsgevonden. Voordat hij voorbij de apex is zie je juist dat hij duidelijk instuurt en precies de baan houdt die hij kiest, tot voorbij de apex. Als daar een auto naast moet zitten heb je dus keihard geen ruimte gelaten en we hebben het gevolg gezien.
Van buitenaf zie je dat ze ook de hele tijd naast elkaar zijn, dit is precies op of heel erg kort na de tik:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9pAVy06myYnrgHiV1jtzy0qY.png?f=user_large)
Nou is dat lastig in een stilstaand beeld maar je ziet het rechte stuk niet meer dus voor de apex is het niet. De T-cam van Norris is nog voor de achtervleugel van Stroll dus hij zit er royaal naast, zoals verwacht. Stroll was er echt nog niet voorbij op het moment dat hij moest remmen voor de bocht.
Nu werd Stroll al afgeserveerd voor er ook maar enige beelden te zien waren.
Dit gebeurde live terwijl we onboard meekeken bij Stroll, dus iedereen heeft het gezien.
De reden dat hij direct werd afgeserveerd is omdat de getoonde beelden voor de meeste mensen, en zeker kenners, al heel duidelijk waren. De ietsjes latere beelden van buiten de auto bevestigden het alleen maar. Scheidsrechters in verschillende sporten zien ook allerlei dingen waar ik als leek echt even de replay nodig heb om het uberhaupt te kunnen zien. Dat jij het niet kan wil niet zeggen dat er geen verslaggevers (vaak ook met F1- of race-achtergrond) zijn die dit direct kunnen beoordelen.
De reden dat iedereen op internet zit te doen alsof hij een rookie is is dat hij relatief vaak acties heeft die echt dom zijn of waar uit de boordradio blijkt dat hij geen flauw idee heeft wat er is gebeurd en wat hij daaraan heeft bijgedragen. Zo ongeveer iedereen thuis had (als ze dat van andere races niet al duidelijk was) uit bijvoorbeeld de actie op vrijdag al enorm duidelijk kunnen zien dat je kan i
nlopen op een auto maar dat het uit de slipstream sturen ervoor zorgt dat je kleine beetje overspeed vrijwel direct weg is. Alleen aan zijn opmerking te horen lijkt het alsof hij dat gewoon niet snapt, "dacht dat ik er al voorbij was". Combineer dat met het grote verlies aan controle over de kerbs en dan kan je je eige
nlijk nooit bedenken dat op die manier insturen een goed idee is. Ik zou persoo
nlijk de hele inhaalactie al niet langs die kant over de kerbs begonnen zijn, maar goed ik rij dan ook niet in de F1. Ik moet in dat opzicht juist een compliment geven dat hij de bocht nog zo netjes gehaald had, als Norris er niet had gereden.
Beelden komen uit
dit filmpje. Kijk het anders nog een paar keer, eventueel op 0.25x.