[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 80 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:03:
Binnenkort wordt hier glasvezel aangelegd en ik ben aan het kijken of ik deze ook kan gaan gebruiken. Ik kom er echter niet helemaal uit met de informatie die KPN bied.

Mijn situatie is op dit moment zo :
-coax en (binnenkort) glasvezel komen binnen in de meterkast. De meterkast is uitpandig (zoals alle woningen hier).
-in de meterkast staan mijn Ziggo modem in bridge mode. Daarop aangesloten is mijn Amplifi HD router.
-vanuit de meterkast heb ik 2 UTP kabels lopen : 1 naar de woonkamer en 1 naar zolder.
-in de woonkamer staat een tweede amplifi HD (bekabeld aangesloten op de main Amplifi in de meterkast), die ook dienst doet als switch voor de tv, radio, etc.
-op zolder staat een derde Amplifi die bedraad is aangesloten op de main Amplifi.
-tv ontvanger van Ziggo werkt via coax.

In de nieuwe situatie zou het KPN modem (box 12) ook in de meterkast komen, net als het glasvezelpunt. In de woonkamer komt dan de 4k tv ontvanger. Ik lees echter dat deze direct bekabeld aangesloten moet worden op de box 12, maar dat gaat bij mij niet : ik heb (en kan) maar 1 utp kabel in de woonkamer. De 4k ontvanger moet dus gewoon op de Amplifi.

Klopt het dat dit niet gaat werken? Hoe los ik het op?
Paar oplossingen:
1. een andere router en switches dan de amplifi gebruiken
2. Een custom script draaien op de Amplifi (als die beschikbaar is, daar zijn ook topics voor.)
4. De IPTV box laten zitten en het via de iTV app doen op smartTV of smart wat dan ook.

Als je stelt dat de 4k ontvanger op de Amplifi moet, dan moet je dat gaan onderzoeken hoe dat mogelijk is. Ik weet dat Unifi oplossing het niet Out-of-box ondersteunen maar dat er diverse fora en ook hier op tweakers oplossingen beschikbaar zijn om het alsnog werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01
@WVL_KsZeN Is die tweede Amplifi HD ook als router in het netwerk (met eigen netwerk) of doet die mee met het netwerk van de Amplifi uit je meterkast?

Ik gebruik op het moment de box 12. Zit nog een simpele switch tussen en dan gaat hij naar de TV-ontvanger. Dus 'rechtstreeks' hoeft niet. Je Amplifi HD-router zal je wel moeten voorzien van de juiste instellingen voor de TV (dat kan best even een zoekwerkje zijn, maar dit zal vast wel te vinden zijn). Je kunt dan zelfs de Box 12 weg doen en je Amplifi direct aansluiten op je glasvezel-aansluitpiunt.

[ Voor 7% gewijzigd door xFeverr op 10-05-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:36
xFeverr schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:20:
@WVL_KsZeN Is die tweede Amplifi HD ook als router in het netwerk (met eigen netwerk) of doet die mee met het netwerk van de Amplifi uit je meterkast?

Ik gebruik op het moment de box 12. Zit nog een simpele switch tussen en dan gaat hij naar de TV-ontvanger. Dus 'rechtstreeks' hoeft niet. Je Amplifi HD-router zal je wel moeten voorzien van de juiste instellingen voor de TV (dat kan best even een zoekwerkje zijn, maar dit zal vast wel te vinden zijn). Je kunt dan zelfs de Box 12 weg doen en je Amplifi direct aansluiten op je glasvezel-aansluitpiunt.
Die tweede en derde doen mee met de main router en zijn dus aangesloten met wired backhaul. Als gevolg daarvan moeten ze direct aangesloten zijn op de eerste Amplifi in het netwerk. Hierdoor moet deze in de meterkast staan, anders gaat het niet.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:03:
Binnenkort wordt hier glasvezel aangelegd en ik ben aan het kijken of ik deze ook kan gaan gebruiken. Ik kom er echter niet helemaal uit met de informatie die KPN bied.

Mijn situatie is op dit moment zo :
-coax en (binnenkort) glasvezel komen binnen in de meterkast. De meterkast is uitpandig (zoals alle woningen hier).
-in de meterkast staan mijn Ziggo modem in bridge mode. Daarop aangesloten is mijn Amplifi HD router.
-vanuit de meterkast heb ik 2 UTP kabels lopen : 1 naar de woonkamer en 1 naar zolder.
-in de woonkamer staat een tweede amplifi HD (bekabeld aangesloten op de main Amplifi in de meterkast), die ook dienst doet als switch voor de tv, radio, etc.
-op zolder staat een derde Amplifi die bedraad is aangesloten op de main Amplifi.
-tv ontvanger van Ziggo werkt via coax.

In de nieuwe situatie zou het KPN modem (box 12) ook in de meterkast komen, net als het glasvezelpunt. In de woonkamer komt dan de 4k tv ontvanger. Ik lees echter dat deze direct bekabeld aangesloten moet worden op de box 12, maar dat gaat bij mij niet : ik heb (en kan) maar 1 utp kabel in de woonkamer. De 4k ontvanger moet dus gewoon op de Amplifi.

Klopt het dat dit niet gaat werken? Hoe los ik het op?
Coax kabel vervangen door UTP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Wolly schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:30:
[...]

Coax kabel vervangen door UTP kabel.
Helaas een afgesloten compartiment in de kruipruimte waar ik niet bij kan..

Als ik het zo lees kan de Amplifi niet de box 12 vervangen (https://forum.kpn.com/thu...-hd-multiroom-wifi-500589). Ik ga glasvezel dan maar annuleren, totdat KPN een oplossing met een modem aanbiedt in plaats van die router van ze.

[ Voor 39% gewijzigd door WVL_KsZeN op 10-05-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Ik neem aan dat de coax kabel uit je meterkast dezelfde is als de kabel die bij je tv eindigt? Die zal toch wel in een elektrabuis zitten?

En anders twee MoCa of powerline adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 10:28

PnD

like in Pinda ^_^

THE_BASE schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:56:
[...]

En dat is dus onzin, je hebt een opzegtermijn van één maand voor einde contract. Dus hop: terugbellen als het niet lukt.
Inderdaad onzin, andere medewerker lukte het wel.

Geen fatsoenlijk verlengingsaanbod trouwens. € 10 per maand korting voor 6 maanden.
Overstappen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Wolly schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:33:
[...]

Ik neem aan dat de coax kabel uit je meterkast dezelfde is als de kabel die bij je tv eindigt? Die zal toch wel in een elektrabuis zitten?

En anders twee MoCa of powerline adapters.
Helaas niet, loopt los door de kruipruimte door een afgesloten gedeelte. Geen idee hoe ze dat 30 jaar geleden gedaan hebben. Ik ga niet zitten werken met adapters omdat KPN een rare ontvanger aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:11
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:36:
[...]

Helaas niet, loopt los door de kruipruimte door een afgesloten gedeelte. Geen idee hoe ze dat 30 jaar geleden gedaan hebben. Ik ga niet zitten werken met adapters omdat KPN een rare ontvanger aanbiedt.
Zo raar is een ontvanger op utp niet, immers is zelfde de nieuwste ziggo ontvanger ook op utp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:58
Andros schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:15:
[...]

Vergeet NPO start niet. Smart tv of android boxje en je kunt live NPO kijken en terugkijken. Daar heb je alvast geen provider voor nodig. Er vanuit gaande dat je nog internet hebt uiteraard, welke 65-'er kan daar nog zonder tegenwoordig...
Ik wist niet dat dat ook live kon :-)
Vandaar dat ik dat niet noemde.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:19:
[...]

Paar oplossingen:
1. een andere router en switches dan de amplifi gebruiken
2. Een custom script draaien op de Amplifi (als die beschikbaar is, daar zijn ook topics voor.)
4. De IPTV box laten zitten en het via de iTV app doen op smartTV of smart wat dan ook.

Als je stelt dat de 4k ontvanger op de Amplifi moet, dan moet je dat gaan onderzoeken hoe dat mogelijk is. Ik weet dat Unifi oplossing het niet Out-of-box ondersteunen maar dat er diverse fora en ook hier op tweakers oplossingen beschikbaar zijn om het alsnog werkend te krijgen.
Laat maar.. niet goed genoeg gelezen. Inderdaad lijkt de beste optie te zijn om je Amplifi in te zetten als switch voor je TV decoder (afhankelijk van de IGMP mogelijkheden) of die hele coax eruit te halen en een UTP in te trekken.

[ Voor 30% gewijzigd door Barre73 op 10-05-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

Als ik het zo lees kan de Amplifi niet de box 12 vervangen (https://forum.kpn.com/thu...-hd-multiroom-wifi-500589). Ik ga glasvezel dan maar annuleren, totdat KPN een oplossing met een modem aanbiedt in plaats van die router van ze.
Een modem is in normaal Nederlands eigenlijk een apparaat die een bepaalde communicatiemethode omzet in een lokaal netwerk behapbare communicatie. De EB12 is gewoon een modem/router zoals een kabelmodem dat ook is, ware het niet dat de input nu al redelijk standaard is vergeleken met DOCSIS op coax.

Ongeveer alle providers bieden modems aan met router functionaliteit, maar juist de standaard maakt dat je de EB12 in de kast kunt laten liggen en lekker wat anders kunt aansluiten.

Als je geen glasvezel neemt, blijft je bij een provider waarbij je sowieso een modem nodig hebt. Dus daarmee win je dan niks.

Ook doet KPN niets raars met hun IPTV signaal en kun je je afvragen waarom Ubiquiti dit niet simpelweg standaard kan ondersteunen.

Ik wilde zelf voor een UDM gaan, om alles met mijn wifi geintegreerd te hebben. Uiteindelijk gewoon op MP een 2e hands FritzBox op de kop getikt. Prima ervaring!

Hang je daar je Amplifi achter en zorg je dat IGMP snooping enabled is en je probleem is weg.

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 10-05-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Misschien helpt het als ik het grafisch maak. Boven zoals het nu is, onder zoals ik het zou willen.

Als ik de experia box moet gebruiken als knooppunt van het netwerk, dan kom ik in de problemen in de woonkamer en op zolder. Ik moet dan op beide plekken extra switches en access points (in plaats van de amplifi's) gaan plaatsen. Met de super wifi punten kom ik er niet, dat zijn geen switches. Ook heb ik dan geen wifi mesh in het huis en wordt de situatie alleen maar slechter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDp9-ln1CXu_5R58bBJRwWR6dD4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8YxDhy8XT8oqTAehEwLuhyHD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Dat laatste doen ze al. Wat jij een modem noemt, heet in glasvezelland eigenlijk een NT of ONT. Daar kan jij je eigen router op aansluiten. Maar... die router moet wel een paar zaken kunnen. Scheiden van Vlans aan de WAN kant bijvoorbeeld. En als je er uiteindelijk een TV decoder op aan wil sluiten zal de betreffende router ook IGMP snooping moeten ondersteunen.
Je ziet: KPN heeft best wel veel gedaan om het gebruik van eigen apparatuur mogelijk te maken, maar niet alle apparatuur is geschikt.

Zie ook: https://kpn.com/w3/file?u...ntid=50183&mode=incontext
(van de website van KPN voor eigen apparatuur gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:27:
[...]
Ook doet KPN niets raars met hun IPTV signaal en kun je je afvragen waarom Ubiquiti dit niet simpelweg standaard kan ondersteunen.

Ik wilde zelf voor een UDM gaan, om alles met mijn wifi geintegreerd te hebben. Uiteindelijk gewoon op MP een 2e hands FritzBox op de kop getikt. Prima ervaring!

Hang je daar je Amplifi achter en zorg je dat IGMP snooping enabled is en je probleem is weg.
Ik begrijp niet helemaal wat je nu schrijft. Moet ik de experiabox vervangen door een fritz!box? of de amplifi door een fritz!box en de mesh points dan ook door apparaten van fritz? Ik zie dat de fritz mesh repeaters maar 2 lan poorten hebben, dat is te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:22

DaveFlash

Here's to the crazy ones

krakendmodem schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:01:
[...]

Ik lees dat je voorheen een AON verbinding had via Tweak? Dan gok ik dat KPN daar ook geen GPON biedt maar nog via de ‘oude’ manier glas levert.

Dan zou het al voldoende moeten zijn om zelf een NT kastje op te hangen (of een glasmodule met je eigen router).
yes, ik vrees alleen dat die nt/mediaconverter die met tweak toen in gebruik was, ook retour gegaan is naar hun, ik kan hem iig niet vinden in huis momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

maar ik zal nog wel even zoeken tussen nu en vrijdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je nu schrijft. Moet ik de experiabox vervangen door een fritz!box? of de amplifi door een fritz!box en de mesh points dan ook door apparaten van fritz? Ik zie dat de fritz mesh repeaters maar 2 lan poorten hebben, dat is te weinig.
Ik zeg niet dat je iets moet. Ik zeg dat de EB12 gewoon een normale modem/router is en dat je keuzes hebt hoe je het aan wilt pakken.

Dat kan met een Fritzbox en dat betekent niet dat je dan ook mesh repeaters van FB hoeft te nemen. Ik heb een Fritzbox met Unifi APs. Helemaal prima.

Met beperkte informatie is het lastig een gedegen advies te geven. Ik geef aan dat je opties hebt.

Kijk eerst of je de amplify kunt omconfigureren. Zo niet:
Sluit je EB12 aan. Doe een simpele switch in de woonkamer met IGMP snooping als de Amplifi dat niet heeft en sluit daar de Amplifi op aan.

Maar bovenal ga dit zelf even uitttekenen en desnoods een apart topic openen.
EDIT: dat had je wel gedaan, maar meerdere posts, dat maakt het minder handig voor mij om te spotten als je op mij reageert :)

Huidige modem wordt vervangen met EB12
Daar sluit je de Amplifi in de meterkast op aan.
Dan een dom netgear switch in de woonkamer, aangesloten op een andere poort van de EB12 en daaraan hang je de amplifi
En de KPN box aan de netgear.

Amplifi levert alleen Wifi of doet het ook je DHCP etc? Is je Ziggo modem in bridge? (Ik heb geen idee)

Als je ZIggo modem gewoon DHCP in je netwerk doet ben je met een extra switchje klaar. De Amplifi's hoeven volgens mij niet direct aan elkaar verbonden te zijn. Je kunt de amplifi altijd in "Access Point" mode zetten.

In het kort:
Met 1 switch van een paar tientjes er bij ben je gered
Je kunt je huidige Wi-Fi oplossing behouden.

[ Voor 26% gewijzigd door Hann1BaL op 10-05-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Ik zeg niet dat je iets moet. Ik zeg dat de EB12 gewoon een normale modem/router is en dat je keuzes hebt hoe je het aan wilt pakken.

Dat kan met een Fritzbox en dat betekent niet dat je dan ook mesh repeaters van FB hoeft te nemen. Ik heb een Fritzbox met Unifi APs. Helemaal prima.

Met beperkte informatie is het lastig een gedegen advies te geven. Ik geef aan dat je opties hebt.

Kijk eerst of je de amplify kunt omconfigureren. Zo niet:
Sluit je EB12 aan. Doe een simpele switch in de woonkamer met IGMP snooping als de Amplifi dat niet heeft en sluit daar de Amplifi op aan.

Maar bovenal ga dit zelf even uitttekenen en desnoods een apart topic openen.
@Hann1BaL Scroll even naar boven. Hij heeft alles al uitgetekend....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
DaveFlash schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:25:
maar ik zal nog wel even zoeken tussen nu en vrijdag
Waarom? Laat gewoon de KPN monteur komen. Die hangt er keurig eentje voor je op. En als hij weg kan je zelf doen wat je wil (mits je weet wat je doet :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Barre73 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:28:
[...]

@Hann1BaL Scroll even naar boven. Hij heeft alles al uitgetekend....
Had ie beter mijn reactie in die post kunnen zetten. Lekker handig. Dank je voor het wijzen. Ik heb mijn post aangepast. Ik denk dat het lukt met een simpel netgear switchje zolang de routerfunctionaliteit VOOR de amplifi zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Hann1BaL op 10-05-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:34:
[...]

Had ie beter mijn reactie in die post kunnen zetten. Lekker handig. Dank je voor het wijzen. Ik heb mijn post aangepast. Ik denk dat het lukt met een simpel netgear switchje zolang de routerfunctionaliteit VOOR de amplifi zit.
Helaas gebruik ik de Amplifi als router, huidig Ziggo modem staat in bridge mode. Ik moet eens goed gaan nadenken of dit nu gaat lukken.. alternatief zou misschien zijn om de amplifi's te vervangen voor iets van Fritz, maar ik zie bij Fritz alleen wireless extenders die maar 2 ethernet poorten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Helaas gebruik ik de Amplifi als router, huidig Ziggo modem staat in bridge mode. Ik moet eens goed gaan nadenken of dit nu gaat lukken.. alternatief zou misschien zijn om de amplifi's te vervangen voor iets van Fritz, maar ik zie bij Fritz alleen wireless extenders die maar 2 ethernet poorten hebben...
Je bent niet meer ingegaan op die coaxkabel vervanging en die lijkt me nog het goedkoopste.. Als je gaat trekken aan de coaxkabel in de woonkamer, zie je dan in de meterkast ook niet dat eraan getrokken wordt? Dan kan je dan een UTP kabel aan vast knopen en doortrekken. Kan de KPN monteur voor jou gratis een stekkertje er weer aan knijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Barre73 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:50:
[...]

Je bent niet meer ingegaan op die coaxkabel vervanging en die lijkt me nog het goedkoopste.. Als je gaat trekken aan de coaxkabel in de woonkamer, zie je dan in de meterkast ook niet dat eraan getrokken wordt? Dan kan je dan een UTP kabel aan vast knopen en doortrekken. Kan de KPN monteur voor jou gratis een stekkertje er weer aan knijpen
Al eens geprobeerd, maar daar zit helaas geen beweging in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:28
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Al eens geprobeerd, maar daar zit helaas geen beweging in.
Moca adapter gebruiken?

https://www.kabelshop.nl/...oax-omvormers-p16848.html

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Dan zou ik de amplifi's niet vervangen, maar de router functie uitschakelen en deze achter de EB zetten of als je meer opties wilt een Fritzbox. Ik zie echt geen reden om de Amplifi's te vervangen. Zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 15:07
Ik ben voornemens om van Ziggo naar KPN te verhuizen. Nu ga ik waarschijnlijk voor de eigen router optie en neem ik alleen glas 1000/1000 af.

Alles wat ik nu heb is Unifi, (USG, 2 x SWITCH met PoE, 2x AP via PoE). De reden van voorgaande bij Ziggo, super stabiel heb er nauwelijks iets aan hoeven in te stellen (allemaal via gui).

Ik ben dus opzoek naar de juiste router voor in mijn netwerk icm met glas, welke ook eenvoudig is te installeren. Ik ben de basis thuisgebruiker, die hoge eisen stelt aan stabiliteit en snelheid (daaag Ziggo). Wat leren vind ik geen probleem maar moet wellicht vergeleken jullie van ver komen.

Kijkend naar bovenstaande, wat is de beste optie voor mijn situatie denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:18
tijlemanz schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:28:
Ik ben voornemens om van Ziggo naar KPN te verhuizen. Nu ga ik waarschijnlijk voor de eigen router optie en neem ik alleen glas 1000/1000 af.

Alles wat ik nu heb is Unifi, (USG, 2 x SWITCH met PoE, 2x AP via PoE). De reden van voorgaande bij Ziggo, super stabiel heb er nauwelijks iets aan hoeven in te stellen (allemaal via gui).

Ik ben dus opzoek naar de juiste router voor in mijn netwerk icm met glas, welke ook eenvoudig is te installeren. Ik ben de basis thuisgebruiker, die hoge eisen stelt aan stabiliteit en snelheid (daaag Ziggo). Wat leren vind ik geen probleem maar moet wellicht vergeleken jullie van ver komen.

Kijkend naar bovenstaande, wat is de beste optie voor mijn situatie denken jullie?
Volgens mij kan je je huidige spullen opnieuw inzetten:
https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

Had je ook zelf kunnen vinden denk ik...

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
Mozart schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Volgens mij kan je je huidige spullen opnieuw inzetten:
https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

Had je ook zelf kunnen vinden denk ik...
Tnx, en eens. Zag net op het KPN forum dat een KPN-erd, aangaf de router via UTP aan te sluiten ipv spf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
tijlemanz schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:23:
[...] de router via UTP aan te sluiten ipv spf.
Dat is wel het makkelijkste inderdaad. Kabeltje overprikken van de Ziggo modem naar de ONT, USG instellen en gaan.

(Ik zie in die handleiding dat je PuTTY moet downloaden, maar dat hoeft niet op Windows 10 zit. Open powershell en type:
ssh <username>@<ip/hostname>

Als username 'henk' is en ip is 192.168.1.1, dan dus:
ssh henk@192.168.1.1

(En als je een Linux of MacOS gebruiker ben, heb ik uberhaupt niks gezegd. Dan werkt bovenstaande ook wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
xFeverr schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:14:
[...]

(En als je een Linux of MacOS gebruiker ben, heb ik uberhaupt niks gezegd. Dan werkt bovenstaande ook wel)
Mac OS hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
Barre73 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:50:
[...]

Alleen via de lucht. Dus met Digitenne. Zonder abonnement heb je dan een DVB-T2 ontvanger nodig. Hetzij in je TV ingebouwd, hetzij een losse.
Is het of via de lucht of via DVB-T2?

Ik heb geen digitenne wel LG met DVB-T2 ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Whatagwaan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:19:
[...]

dan moet je kijken of je de CAM en smartcard ook in je tv kan tiefen :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Whatagwaan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:19:
[...]

Dat is hetzelfde...DVB-T2 wordt via de ether uitgezonden.
En je hoeft volgens mij geen Digitenne abonnement of decoder te hebben om toch NPO 1, 2 en 3 te ontvangen.
https://digitenne.kpn.com/hoe-werkt-digitenne/

Maar de makkelijkste manier is inderdaad toch wel om de NPO Start app op je Smart TV te laden. Daar kan je gewoon live TV in kijken. Of via je telefoon of tablet casten naar je niet-smart TV. Dat kan ook .

[ Voor 24% gewijzigd door Barre73 op 10-05-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
Barre73 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:15:
[...]

Dat is hetzelfde...DVB-T2 wordt via de ether uitgezonden.
En je hoeft volgens mij geen Digitenne abonnement of decoder te hebben om toch NPO 1, 2 en 3 te ontvangen.
https://digitenne.kpn.com/hoe-werkt-digitenne/

Maar de makkelijkste manier is inderdaad toch wel om de NPO Start app op je Smart TV te laden. Daar kan je gewoon live TV in kijken. Of via je telefoon of tablet casten naar je niet-smart TV. Dat kan ook .
Even gekeken en 18 euro p.m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Whatagwaan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:15:
[...]

Even gekeken en 18 euro p.m.
Ja, inclusief het hele Digitenne abonnement. Wil je alleen de gratis zenders, dan zit je toch vast aan een eigen decoder aanschaf denk ik. Nogal lastige exercitie voor het gratis kijken van drie NPO zenders en een aantal regionale zenders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb gisteren KPN glasvezel gekregen en daar welgeteld 4 uur van kunnen genieten. Dat zwarte kastje aan de muur (glasvezel splitter?) waar de ethernet kabel uitkomt heeft het begeven, geen lampjes meer en er komt een hoge pieptoon uit. Ik vroeg me af of deze kastjes het vaak begeven of dat ik gewoon pech heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:16
Barre73 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:53:
[...]

Ja, inclusief het hele Digitenne abonnement. Wil je alleen de gratis zenders, dan zit je toch vast aan een eigen decoder aanschaf denk ik. Nogal lastige exercitie voor het gratis kijken van drie NPO zenders en een aantal regionale zenders.
Zijn TV sprak al DVB-T2, dus dan zit de decoder toch in de TV ingebouwd? Dan is geen losse decoder nodig, hooguit een antenne om aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Rev! schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:03:
Ik heb gisteren KPN glasvezel gekregen en daar welgeteld 4 uur van kunnen genieten. Dat zwarte kastje aan de muur (glasvezel splitter?) waar de ethernet kabel uitkomt heeft het begeven, geen lampjes meer en er komt een hoge pieptoon uit. Ik vroeg me af of deze kastjes het vaak begeven of dat ik gewoon pech heb?
Pech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatKanVeiliger
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
Het is me opgevallen dat KPN een deel van het verkeer via Duitsland routert, o.a. dat van de Cloudflare en Quad9 resolvers. En ik vond dit topic: https://forum.kpn.com/thu...dns-naar-frankfurt-563988

Het is toch wel jammer dat KPN nu dezelfde netwerk keuzes lijkt te maken als budget merk T-Mobile.

Heeft iemand inzicht in of dit iets tijdelijks is? Ik heb spijt van mijn overstap van Freedom naar KPN, ondanks het forse prijsverschil.

[ Voor 0% gewijzigd door DatKanVeiliger op 12-05-2022 12:34 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlijeGub
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-09 10:45
DatKanVeiliger schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:33:
Het is me opgevallen dat KPN een deel van het verkeer via Duitsland routert, o.a. dat van de Cloudflare en Quad9 resolvers. En ik vond dit topic: https://forum.kpn.com/thu...dns-naar-frankfurt-563988

Het is toch wel jammer dat KPN nu dezelfde netwerk keuzes lijkt te maken als budget merk T-Mobile.

Heeft iemand inzicht in of dit iets tijdelijks is? Ik heb spijt van mijn overstap van Freedom naar KPN, ondanks het forse prijsverschil.
Ik merk het nu ook ineens ja. Zelfs een ping naar google.nl komt nu in duitsland uit dit was voorheen ook niet zo. Maar cloudflare.com ipv6 komt dan weer wel in nederland uit. Ben heel benieuwd wat de reden zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:03
BlijeGub schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:16:
[...]

Ik merk het nu ook ineens ja. Zelfs een ping naar google.nl komt nu in duitsland uit dit was voorheen ook niet zo. Maar cloudflare.com ipv6 komt dan weer wel in nederland uit. Ben heel benieuwd wat de reden zou zijn.
Als ik die traceroute op het KPN forum zo bekijk, dan zie ik dat KPN tegenwoordig Liberty Global (moederbedrijf van Ziggo) als upstream provider gebruikt. Liberty Global zet vervolgens die route door naar Frankfurt.

KPN moet dus denk ik bij LG aankloppen om die route aan te laten passen.

Mij was het trouwens ook al opgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:03

KPN gebruikt tegenwoordig Liberty Global als upstreamprovider ipv GTT / KPN International / AS286. KPN routeert dus (ik denk eigenlijk per abuis) dit verkeer naar Ziggo LG / Aorta die het op zijn beurt weer naar Frankfurt doorstuurt. Voorheen ging dit namelijk via de NL-IX, de exhange waar KPN zelf eigenaar van is en waar cloudflare ook op zit.

Het was mij ook al opgevallen, maar had er zelf nog geen onderzoek naar gedaan. Maar de traceroutes op het KPN Forum laten zien dat KPN het dus nu naar LGI doorstuurt. Daar zal dus zeker wel naar gekeken moeten worden.

Bij welke IP's/connecties zie je dit nog meer?

https://forum.kpn.com/int...erde-connectviteit-510706

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 12-05-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:34

Ik ben diegene die gereageerd heeft op het KPN forum met de screenshots en traceroutes. Het is sinds midden/eind maart onveranderd. De DNS probes lijken wel stabiel te zijn, maar de traceroutes blijven via/naar Duitsland gaan. Wanneer ik overigens de traceroutes doe naar Cloudfare, komt de ene traceroute op 3,8 ms uit en de andere op 9,5 ms. Het is echt willekeur of het in Nederland blijft of naar Duitsland gaat. Als ik naar Smokeping kijk, laat vooral de IPv6 van 1.1.1.1 pieken en dalen zien met soms packetloss.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMCK6BDm1L9IkqC2RG7oyevhzck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qaEXX5PcoPrYbfxYOEXTciSS.png?f=fotoalbum_large
krakendmodem schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:40:
[...]

KPN gebruikt tegenwoordig Liberty Global als upstreamprovider ipv GTT / KPN International / AS286. KPN routeert dus (ik denk eigenlijk per abuis) dit verkeer naar Ziggo LG / Aorta die het op zijn beurt weer naar Frankfurt doorstuurt. Voorheen ging dit namelijk via de NL-IX, de exhange waar KPN zelf eigenaar van is en waar cloudflare ook op zit.

Het was mij ook al opgevallen, maar had er zelf nog geen onderzoek naar gedaan. Maar de traceroutes op het KPN Forum laten zien dat KPN het dus nu naar LGI doorstuurt. Daar zal dus zeker wel naar gekeken moeten worden.

Bij welke IP's/connecties zie je dit nog meer?

https://forum.kpn.com/int...erde-connectviteit-510706
Tot nu toe merk ik dit op bij:
  • Level3 DNS
    • 4.2.2.1
    • 4.2.2.2
  • Quad 9
    • 9.9.9.9
    • 149.112.112.112
    • 2620:fe::fe
    • 2620:fe::9
  • Cloudfare
    • 1.0.0.1
    • 1.0.0.2
    • 1.0.0.3
    • 1.1.1.1
    • 1.1.1.2
    • 1.1.1.3
    • 2606:4700:4700::1001
    • 2606:4700:4700::1002
    • 2606:4700:4700::1003
    • 2606:4700:4700::1111
    • 2606:4700:4700::1112
    • 2606:4700:4700::1113
  • AdGuard DNS
    • 94.140.14.14
    • 94.140.15.15

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:14
Met KPN Zakelijk mobiel (met vaste IP) gaat het verkeer ook deels via Duitsland. Ik zal eens ticket aanmaken hierover.

Er lijkt een routing issue ergens te zijn vanuit level3/lumen waardoor alle verkeer via Duitsland loopt.

Alle genoemde partijen hebben Level3/Lumen als upstream provider of zijn actief op IX waar KPN niet op aangesloten is waardoor er verkeer via Duitsland loopt.

[ Voor 55% gewijzigd door ikbenjoeri op 12-05-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

en nu? wanneer gaat heet weer via kpn's eigen NL-IX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Dan zou ik de amplifi's niet vervangen, maar de router functie uitschakelen en deze achter de EB zetten of als je meer opties wilt een Fritzbox. Ik zie echt geen reden om de Amplifi's te vervangen. Zonde van het geld.
Duidelijk. Ik zou dus de Experiabox moeten gebruiken als router en dan :

-aan de experiabox direct de pv omvormer
-aan de experiabox een amplifi
-aan de amplifi in de meterkast de amplifi in de woonkamer en op de 2e etage
-wifi van de experiabox uitzetten

Andere optie als ik de experiabox vervang door een Fritz!box

-in de meterkast een Fritz!box 7530 AX (direct de overstap maken naar wifi 6 dan maar) of een 5530 met juiste SFP (nog niet verkrijgbaar)
-in de woonkamer een Fritz!box 7590 AX (zitten de meeste gebruikers op)
-op de 2e etage een Fritz!box 7530 AX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

WVL_KsZeN schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Duidelijk. Ik zou dus de Experiabox moeten gebruiken als router en dan :

-aan de experiabox direct de pv omvormer
-aan de experiabox een amplifi
-aan de amplifi in de meterkast de amplifi in de woonkamer en op de 2e etage
-wifi van de experiabox uitzetten

Andere optie als ik de experiabox vervang door een Fritz!box

-in de meterkast een Fritz!box 7530 AX (direct de overstap maken naar wifi 6 dan maar) of een 5530 met juiste SFP (nog niet verkrijgbaar)
-in de woonkamer een Fritz!box 7590 AX (zitten de meeste gebruikers op)
-op de 2e etage een Fritz!box 7530 AX
De derde optie: Vervang de experiabox voor een fritzbox want meer opties.
En je vergeet dus de switch in de woonkamer en daar de amplifi aan. DIe switch in de woonkamer is voor je TV box.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de KPN routing issue doorgezet naar de cloudflare CTO, die gaat het doorzetten naar het netwerk team, soon een update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
swhnld schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Zijn TV sprak al DVB-T2, dus dan zit de decoder toch in de TV ingebouwd? Dan is geen losse decoder nodig, hooguit een antenne om aan te sluiten?
Ja, de TV is geschikt voor DVB-T maar als ik het verhaal van Digitenne goed lees heb je dan nog steeds een CAM module nodig. En die is alleen beschikbaar in combinatie met een abonnement van 18 euro per maand.
Terwijl een losse decoder het ongecodeerde signaal kan weergeven zonder smartcard.
Nogmaals: dit is zoals ik de informatie interpreteer. Ik heb nog nooit Digitenne gebruikt en ook geen DVB-T op de televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Als ik dit lees: https://digitenne.kpn.com/tv-ontvanger/
De digitale ontvanger van KPN Digitenne beschikt over een DVB-T2 tuner. Hierdoor ontvang jij signalen via een antenne.
Dus als de TV eenzelfde tuner heeft zou het moeten werken voor ongecodeerd signalen.
Voor de gecodeerde signalen is dan weer een decoder nodig:
https://digitenne.kpn.com/blog/wat-is-een-decoder/#

Maar eerlijk, in deze tijd zou ik gratis via de NPO app kijken via internet. Zit je in een witte vlek zonder internet dekking verwacht ik dat Digitenne ook niet werkt en kom je automatisch uit op een schotel als alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatKanVeiliger
Dank allemaal voor jullie reactie op de routing issues! Ik ga verder onderzoeken of ik dit op nog meer (populaire) netwerken tegenkom.

Wat het lastig maakt is dat kpn de eerste 2 hops van de traceroute (na de LAN) blokkeert, waardoor het me onder MacOS nog niet gelukt is om zinnige inzichten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatKanVeiliger
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:30:
ik heb de KPN routing issue doorgezet naar de cloudflare CTO, die gaat het doorzetten naar het netwerk team, soon een update
Dankje! O.b.v. wat eerste testen via https://1.1.1.1/help lijkt de routing nu (al) consistent naar Amsterdam te leiden! Fingers crossed dat dit zo blijft! Nog niet kunnen testen voor overige diensten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:14
DatKanVeiliger schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:15:
Dank allemaal voor jullie reactie op de routing issues! Ik ga verder onderzoeken of ik dit op nog meer (populaire) netwerken tegenkom.

Wat het lastig maakt is dat kpn de eerste 2 hops van de traceroute (na de LAN) blokkeert, waardoor het me onder MacOS nog niet gelukt is om zinnige inzichten te krijgen.
Je kan /cdn-cgi/trace toevoegen aan de url als de website cloudflare gebruikt om de pop locatie te zien.

https://www.cloudflare.com/cdn-cgi/trace

colo=AMS
loc=NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leroy98ecker
DatKanVeiliger schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:21:
[...]

Dankje! O.b.v. wat eerste testen via https://1.1.1.1/help lijkt de routing nu (al) consistent naar Amsterdam te leiden! Fingers crossed dat dit zo blijft! Nog niet kunnen testen voor overige diensten.
Sinds 22:00 (tijd in smokeping klopt niet door zomertijd) is de ping van de genoemde Cloudfare DNS-servers flink verlaagd! Hopelijk blijft dat zo. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnI0WIGnT3sgVuKiKhYCgPoIjFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQTgIZRPqkfgvOAo9kyYCDis.jpg?f=fotoalbum_large

Wel zie je nog dat Level3 en Quad9 nog steeds een hoge ‘round trip time’ hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:17
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:30:
Het is al aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDmbPa1iKhd48zPin3X6kzp6wm4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YE6MAKliBCq1ENkSSdsiFpy9.png?f=user_large

Edit: zie nu pas dat het al gemeld is. Sorry.

[ Voor 5% gewijzigd door Glassertje op 13-05-2022 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wq6BYSn1fVBl_zrXzPZ7hbgYp28=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3YZphpezcVG7AJtEUZdmdcQB.png?f=user_large

ze hebben wat gewijzigd

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2022 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
Quad9 is nu ook aangepast.

Quad9 heeft meermaals met KPN contact opgenomen en hebben nooit een reactie gehad. Maar ze melden nu dat KPN veel klachten heeft gehad, waarna dit alsnog is aangepast door KPN.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o05zTuSx5zKTZRfiEWJqYpV3bWE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hwVF4R5beJSgj8gV8gxC4aDT.png?f=user_large

[ Voor 108% gewijzigd door Glassertje op 13-05-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
Barre73 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:50:
[...]

Ja, de TV is geschikt voor DVB-T maar als ik het verhaal van Digitenne goed lees heb je dan nog steeds een CAM module nodig. En die is alleen beschikbaar in combinatie met een abonnement van 18 euro per maand.
Terwijl een losse decoder het ongecodeerde signaal kan weergeven zonder smartcard.
Nogmaals: dit is zoals ik de informatie interpreteer. Ik heb nog nooit Digitenne gebruikt en ook geen DVB-T op de televisie.
De tuner zorgt voor het ontvangst gedeelte, de CAM zorgt voor de ontsleuteling van een gecodeerde zender. NL1 is altijd vrij beschikbaar omdat de overheid dit altijd ziet/zag als eerste levensbehoefte en bij gebruik als rampenzender, of NL2&3 dit ook zijn weet ik niet uit mn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:21
torretje2012 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:22:
[...]

De tuner zorgt voor het ontvangst gedeelte, de CAM zorgt voor de ontsleuteling van een gecodeerde zender. NL1 is altijd vrij beschikbaar omdat de overheid dit altijd ziet/zag als eerste levensbehoefte en bij gebruik als rampenzender, of NL2&3 dit ook zijn weet ik niet uit mn hoofd.
NPO 1,2 en 3 + 2 regionale tv zenders+radiozenders ( afhankelijk in welke regio je zit krijg je 2 regio kanalen uit die streek, in regio Utrecht bijv. RTV utrecht en TV west of Rijnmond) zijn vrij te ontvangen als je TV beschikt over een DVB-T2 ontvanger ( oudere tv's beschikken hier niet over, die hebben nog DVB-T). Wel vaak een goede antenne nodig, want ontvangst binnenshuis houdt nog wel eens te wensen over. Zodra je meer zenders wil bekijken heb je inderdaad een digitenne abonnement nodig icm een los kastje of een CI+ module van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Glassertje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:38:

Quad9 heeft meermaals met KPN contact opgenomen en hebben nooit een reactie gehad. Maar ze melden nu dat KPN veel klachten heeft gehad, waarna dit alsnog is aangepast door KPN.

[Afbeelding]
Iemand die weet of Adguard ook aangepast is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

ikbenjoeri schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:59:
Met KPN Zakelijk mobiel (met vaste IP) gaat het verkeer ook deels via Duitsland. Ik zal eens ticket aanmaken hierover.

Er lijkt een routing issue ergens te zijn vanuit level3/lumen waardoor alle verkeer via Duitsland loopt.

Alle genoemde partijen hebben Level3/Lumen als upstream provider of zijn actief op IX waar KPN niet op aangesloten is waardoor er verkeer via Duitsland loopt.
Ah, vandaar dat de Dell website even vond dat ik maar in het Duits moest gaan browsen :)
Nu weer NLD gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
xileS schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:04:
[...]

Ik kan bijna weer overstappen. Ik had vorig jaar in juni Hussel Internet 50 Mbit/s glasvezel aangevraagd voor €42,50 p.m. Dit bedrag is alleen de 1e maand betaald. Alle maanden daarop is er €43,73 betaald. Zit ik net op hun website te kijken en zie ik daar voor hetzelfde abo €42,50 staan 8)7 . Ik dacht eigenlijk dat ze een inflatiecorrectie eigenlijk pas na 1 jaar mochten toepassen? iig als ik niks doen, betaal ik alleen maar (te)veel.

Ik zou KPN nog kunnen bellen voor een beter aanbod, maar ik zie op Pricewise dat er genoeg providers zijn, die volgens mij ook gewoon allemaal via de KPN glasvezel aangesloten zijn. Online.nl bv, heb ik voor goedkoper een 100 Mbit verbinding of anders Youfone, T-Mobile of Budget. Is er een goed reden om niet over te stappen? Grootste verschil wat ik zo zie is de prijs en dat ze wellicht net allemaal een andere modem hebben. Naar mijn idee als verbinding eenmaal werkt, dan werkt het en ervaar ik nauwelijks problemen.
Ik heb zojuist ook weer verlengd, zat ook te twijfelen over overstap naar t-mobile of youfone, maar de kwaliteit bij KPN is echt wel goed, ook op TV gebied wat voor mij belangrijk is.
Bij KPN krijg ik nu:
  • 1 jaar 200/200
  • 2x TV-box / opnemen
  • spotify
  • vast bellen
  • pluspakket gratis
  • espn compleet gratis
  • 1e 6 maanden: € 52
  • 2e 6 maanden: € 73,44
en mijn experia v9 wordt omgeruild voor een v12

(Als ik als nieuwe klant via de site aan zou melden, betaal ik 6 x € 62 + 6 x € 87 + € 25 activatie, en dan nog zonder ESPN compleet)
Kortom, ik ben tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
Glassertje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:38:

[Afbeelding]
Top, ik zie nu ook dat de RTT van Quad9 verbeterd is. Eerst zijn 9.9.9.9 en 2620:fe::9 aangepakt en daarna 149.112.112.112 en 2620:fe::fe. Flinke verlaging van 9.0ms naar 3.6ms.
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:16:
[...]

Iemand die weet of Adguard ook aangepast is?
Nee daar lijkt het niet op, AdGuard blijft bij mij nog via Frankfurt naar Stockholm gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
leroy98ecker schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:14:
[...]

Top, ik zie nu ook dat de RTT van Quad9 verbeterd is. Eerst zijn 9.9.9.9 en 2620:fe::9 aangepakt en daarna 149.112.112.112 en 2620:fe::fe. Flinke verlaging van 9.0ms naar 3.6ms.

[...]

Nee daar lijkt het niet op, AdGuard blijft bij mij nog via Frankfurt naar Stockholm gaan.
Probleem van Adguard, ligt bij AdGuard zelf. Anycast werkt niet goed, want op reddit klagen mensen die overal op de wereld vandaan komen. Dit probleem bestaat zelfs al een hele tijd.

@leroy98ecker Wel een heel groot verschil. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Glassertje op 13-05-2022 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Glassertje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:10:
[...]

Probleem van Adguard, ligt bij AdGuard zelf. Anycast werkt niet goed, want op reddit klagen mensen die overal op de wereld vandaan komen. Dit probleem bestaat zelfs al een hele tijd.

@leroy98ecker Wel een heel groot verschil. :)
Klopt, ik heb ook adguard Dns gebruikt maar hun doen niks aan de routing, ik ben daarna geswitcht naar nextdns.io die het wel allemaal voor elkaar hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
geenstijl schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:49:
[...]
Ik heb zojuist ook weer verlengd, zat ook te twijfelen over overstap naar t-mobile of youfone, maar de kwaliteit bij KPN is echt wel goed, ook op TV gebied wat voor mij belangrijk is.
Bij KPN krijg ik nu:
  • 1 jaar 200/200
  • 2x TV-box / opnemen
  • spotify
  • vast bellen
  • pluspakket gratis
  • espn compleet gratis
  • 1e 6 maanden: € 52
  • 2e 6 maanden: € 73,44
en mijn experia v9 wordt omgeruild voor een v12

(Als ik als nieuwe klant via de site aan zou melden, betaal ik 6 x € 62 + 6 x € 87 + € 25 activatie, en dan nog zonder ESPN compleet)
Kortom, ik ben tevreden :)
Ik heb even aan Youfone of Budget gedacht, maar het is uiteindelijk Ziggo internet Basic geworden voor 32,50 per maand en 6 maanden 50% korting. Snelheid gaat vanaf 1 juli naar 50/20, dus dat moet wel genoeg zijn als ik van 50/50 kom (ook al haalde ik 70/94 op glasvezel).

Ook had ik eerst KPN nog gebeld, maar ze konden alleen maar max 6 maanden 10E korting aanbieden. Terwijl de nieuwe klanten kortingen veel hoger zijn en het maandbedrag ook nog 42,50 is (wordt wel binnenkort weer verhoogd zag ik ergens). Telefoniste vond het geloof ik ook een beetje gek, maar ze kon helaas geen betere korting geven, maar ze kwam zelf met het advies om een nieuw abo aan te vragen onder naam van mijn partner en mijn oude zelf op te zeggen.. Ik wist niet eens dat dit probleemloos kon. Hierover heb ik ook even over getwijfeld, want dan scheelt het bv niet veel meer met Youfone. Maar heb dit x toch maar voor Ziggo gekozen. Volgend jaar wellicht weer KPN.

In jouw geval snap ik het goed, dat je vanwege de TV enzo bij KPN blijft en het verschil is ook dat jij wel een goed aanbod krijgt. Bij mij gaat het om Internet Only, dus overstappen is voor mij vrij simpel en besparing is als snel een paar honderd Euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
@xileS Ziggo Internet Basic bestaat niet op de website bij Ziggo? En een 50/20 snelheid zie ik ook niet bij hun opties? https://www.ziggo.nl/internet/internet-only
Je hebt overigens gelijk dat overstapen korting oplevert in het eerste jaar, maar het jaar daarna betaal je weer volle mep, tenzij je dan weer overstapt. Scheelt overigens met veel zaken om regelmatig over te stappen, alleen energie loont op dit moment niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
xileS schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:28:
[...], maar ze kwam zelf met het advies om een nieuw abo aan te vragen onder naam van mijn partner en mijn oude zelf op te zeggen.. Ik wist niet eens dat dit probleemloos kon.
Dat kan dus niet. Een abo is bij KPN gekoppeld aan een adres. De facturen worden betaald door een persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
ernstoud schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:03:
[...]

Dat kan dus niet. Een abo is bij KPN gekoppeld aan een adres. De facturen worden betaald door een persoon.
Maar je kan prima als persoon1 het contract opzeggen, en als persoon 2 een nieuwe aansluiting aanvragen onder de noemer verhuizing. (mits natuurlijk je contract opzegbaar is)

[ Voor 5% gewijzigd door torretje2012 op 13-05-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
torretje2012 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:46:
[...]

Maar je kan prima als persoon1 het contract opzeggen, en als persoon 2 een nieuwe aansluiting aanvragen onder de noemer verhuizing. (mits natuurlijk je contract opzegbaar is)
Het levert je alleen geen voordeel op want je wordt geen nieuwe klant. Uiteraard, want anders zou een groot gezien of zeg een studentenhuis heel lang korting kunnen bedingen. KPN hanteert de regel dat je pas na zes maanden nieuwe klant bent.

[ Voor 18% gewijzigd door ernstoud op 13-05-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
ernstoud schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:15:
[...]

Het levert je alleen geen voordeel op want je wordt geen nieuwe klant. Uiteraard, want anders zou een groot gezien of zeg een studentenhuis heel lang korting kunnen bedingen. KPN hanteert de regel dat je pas na zes maanden nieuwe klant bent.
Met jou logica zou KPN alleen voor de 1ste afnemer die korting dus bieden, komt er een nieuw persoon in het huis wonen dan hoeft kpn dus niet meer die korting te bieden.

Echter is het zowel in het geval van een stelletje(2 verschillende namen dus) als een studentenhuis(2+) een nieuw contract voor persoon 2 en krijg je dus de nieuwe klantenkorting wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 10:31
Ik kreeg vandaag een mail met daarin informatie over KPN cloud. Best relaxt. Lijkt een gemodificeerde owncloud instantie? Iemand ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
torretje2012 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:35:
[...]

Met jou logica zou KPN alleen voor de 1ste afnemer die korting dus bieden, komt er een nieuw persoon in het huis wonen dan hoeft kpn dus niet meer die korting te bieden.

Echter is het zowel in het geval van een stelletje(2 verschillende namen dus) als een studentenhuis(2+) een nieuw contract voor persoon 2 en krijg je dus de nieuwe klantenkorting wel.
De vraag wordt veel gesteld op het support forum van KPN. Het antwoord van de KPN moderatoren is dan:

“ het is zo dat KPN je pas als nieuwe klant ziet op het moment dat er minimaal 6 maanden geen KPN diensten op het desbetreffende adres actief zijn geweest. Dat betekent dat als je het abonnement opzegt en een nieuw abonnement aanvraagt op de naam van je partner je geen welkomstkorting zult ontvangen in de vorm van korting of KPN Super Wi-Fi”

Let op het vetgedrukte woorden “adres”. Maar als jij het beter weet dan mensen in dienst van KPN die deze vraag zo ongeveer dagelijks beantwoorden, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
ernstoud schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:59:
[...]

De vraag wordt veel gesteld op het support forum van KPN. Het antwoord van de KPN moderatoren is dan:

“ het is zo dat KPN je pas als nieuwe klant ziet op het moment dat er minimaal 6 maanden geen KPN diensten op het desbetreffende adres actief zijn geweest. Dat betekent dat als je het abonnement opzegt en een nieuw abonnement aanvraagt op de naam van je partner je geen welkomstkorting zult ontvangen in de vorm van korting of KPN Super Wi-Fi”

Let op het vetgedrukte woorden “adres”. Maar als jij het beter weet dan mensen in dienst van KPN die deze vraag zo ongeveer dagelijks beantwoorden, prima.
Lekker blijven denken dat op het kpn forum het antwoord wat werkt zou staan ;) KPN zou gek zijn als ze het laten staan zodat mensen meer korting krijgen.

Praktishe vraag overigens... Ben je ooit in een woning komen wonen waar de oude bewoner glasvezel had? En weigerde KPN toen nieuwe klantkorting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
swhnld schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:52:
@xileS Ziggo Internet Basic bestaat niet op de website bij Ziggo? En een 50/20 snelheid zie ik ook niet bij hun opties? https://www.ziggo.nl/internet/internet-only
Je hebt overigens gelijk dat overstapen korting oplevert in het eerste jaar, maar het jaar daarna betaal je weer volle mep, tenzij je dan weer overstapt. Scheelt overigens met veel zaken om regelmatig over te stappen, alleen energie loont op dit moment niet zo.
nieuws: Ziggo verhoogt prijzen en neemt jaarlijkse prijsverhoging op in voorw...

nieuws: Ziggo verhoogt in juli snelheden van bijna alle internetpakketten

Het is idd een "verborgen" abo. Ik denk dat ze liever hebben dat je een duurdere neemt ;p.

Jup, voorheen (tientallen) jaren bij dezelfde provider gebleven. Vanaf nu ga ik het eens anders proberen. Ik zet gewoon voor elk jaar in agenda wanneer contract afloopt. Scheelt ook dat ik alleen internet nodig heb en weet dat 50/20 wel genoeg moet zijn bij een huishouden van 2 personen en geen bijzonder data verbruik hebben. Anders kan ik het altijd nog verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
torretje2012 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:04:
[...]

Lekker blijven denken dat op het kpn forum het antwoord wat werkt zou staan ;) KPN zou gek zijn als ze het laten staan zodat mensen meer korting krijgen.

Praktishe vraag overigens... Ben je ooit in een woning komen wonen waar de oude bewoner glasvezel had? En weigerde KPN toen nieuwe klantkorting?
Je hebt gelijk hoor. Fijne avond nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:59:
[...]

Het is mij telefonisch verteld door iemand in dienst bij KPN. Ze vertelde er ook bij dat ze het eigenlijk niet mocht vertellen.

Ik denk dat ze mij snapte en jammer vond dat ze geen goede korting kon geven. Ik weet verder niet hoe het gaat in praktijk, maar ik denk niet dat ze het zo adviseerde als het niet mogelijk is. Bij vragen zei ze geloof ik dat ik kon antwoorden dat partner bij mij is ingetrokken en dat hij/zij zich als nieuwe klant aanmeld en ik mijn abo opzeg.

Volgens mij moet dat idd gewoon mogelijk zijn, want zoals @torretje2012 zegt krijg je ook gewoon korting als je verhuisd naar een woning, terwijl vlak daarvoor een andere abo actief was bij dezelfde provider..

Alleen vraag ik mij wel af of het een probleem is als je wel dezelfde rekeningnummer bv opgeeft.

Iig ik heb er niet op gewaagd, want ik vond het wat te omslachtig. Je krijgt nam ik aan wel weer een nieuwe modem en je moet oude terug sturen en dus ook zelf oude abo opzeggen. Dus je bent dan echt een nieuwe klant. Beetje gek dus, lijkt mij makkelijker om gewoon dezelfde korting te geven, scheelt wat gedoe voor iedereen en dan was ik gewoon klant gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GapClio
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 13:16
Mijn partner heeft nu een jaar contract. Die zeggen we op het eind op. En dan ga ik een nieuw contract afsluiten als nieuwe klant. Alleen maar omdat ze een bestaande klant geen korting geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
GapClio schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:14:
Mijn partner heeft nu een jaar contract. Die zeggen we op het eind op. En dan ga ik een nieuw contract afsluiten als nieuwe klant. Alleen maar omdat ze een bestaande klant geen korting geven.
Ik denk dat het je niet gaat lukken, althans, je zult wel kunnen bestellen maar er is wel degelijk een kans dat ze de order alsnog annuleren. Ik gun het je natuurlijk wel 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Edje040 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:48:
[...]

Ik denk dat het je niet gaat lukken, althans, je zult wel kunnen bestellen maar er is wel degelijk een kans dat ze de order alsnog annuleren. Ik gun het je natuurlijk wel 😉
Als ik in de actievoorwaarden kijk is het gewoon mogelijk.
Om gebruik te maken van dit aanbod mag je in de afgelopen 6 maanden geen consumenten- of zakelijk internet abonnement bij KPN hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:11
Wolly schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:57:
Als ik in de actievoorwaarden kijk is het gewoon mogelijk.
Niet als je op hetzelfde adres als je partner woont. Zie deze link en dan het vierde bericht van boven.

Voor echte korting kun je beter ieder jaar van provider wisselen, bijvoorbeeld van kpn naar ziggo en weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
grun93 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:21:
[...]

Niet als je op hetzelfde adres als je partner woont. Zie deze link en dan het vierde bericht van boven.

Voor echte korting kun je beter ieder jaar van provider wisselen, bijvoorbeeld van kpn naar ziggo en weer terug.
Een forumbericht op een kpn forum heeft weinig rechtsgeldigheid tegenover de voorwaarden waaronder je afsluit.

En die voorwaarden zijn duidelijk genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Kun je bij KPN niet net als bij XS4ALL bellen met de afdeling “opzeggingen” bellen/mailen om weer een jaar korting te bedingen?

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-05-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:53:
Kun je bij KPN niet net als bij XS4ALL bellen met de afdeling “opzeggingen” bellen/mailen om weer een jaar korting te bedingen?
Heb ik dus geprobeerd. Kwam niet verder dan 6 maanden 10 euro korting.
Ook zij/hij zag dat een nieuwe klanten korting hoger is, dus hij/zij adviseerde mij om op te zeggen en aan te vragen op mijn partners naam.

Ik ben benieuwd of dit probleemloos mogelijk is, want ik lees hierboven een aantal tegenstrijdige berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@xileS
Als het huidige abonnement op jou naam staat, jij dit opzegt en je partner onder een andere naam een nieuw abonnement afsluit, dan kan dat gewoon.
Of diezelfde truc daarna nog een keer werkt met weer jou naam op hetzelfde adres weet ik niet.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

xileS schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:00:
[...]

Heb ik dus geprobeerd. Kwam niet verder dan 6 maanden 10 euro korting.
Ook zij/hij zag dat een nieuwe klanten korting hoger is, dus hij/zij adviseerde mij om op te zeggen en aan te vragen op mijn partners naam.

Ik ben benieuwd of dit probleemloos mogelijk is, want ik lees hierboven een aantal tegenstrijdige berichten.
Wellicht dat ze nog een betere aanbieding doen als je daadwerkelijk hebt opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:04:
[...]

Wellicht dat ze nog een betere aanbieding doen als je daadwerkelijk hebt opgezegd.
Heb al gebruik gemaakt van de overstap service van een andere provider. Alleen een SMS en mail gehad dat ze het jammer vinden. Ik verwacht eigenlijk geen betere deal meer, maar misschien komt die nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
xileS schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:06:
[...]

Heb al gebruik gemaakt van de overstap service van een andere provider. Alleen een SMS en mail gehad dat ze het jammer vinden. Ik verwacht eigenlijk geen betere deal meer, maar misschien komt die nog.
Ik dacht ergens begrepen te hebben dat je oude provider je verder niet meer lastig mag vallen als je gebruik maakt van de overstapservice. Als dat dus waar is, ga je inderdaad niks meer krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
grun93 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:21:
[...]

Dat is dus precies de link naar de KPN forum post die ik al noemde:

ernstoud in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
xFeverr schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:28:
[...]

Ik dacht ergens begrepen te hebben dat je oude provider je verder niet meer lastig mag vallen als je gebruik maakt van de overstapservice. Als dat dus waar is, ga je inderdaad niks meer krijgen.
Je hebt ons laten weten dat je je abonnement bij ons wilt opzeggen. Wat jammer! Heb je nog vragen over de opzegging? Graag lopen we alles even met je door. Neem even contact met ons op, dan kunnen we alles netjes voor je regelen.
Dit bericht heb ik gehad. Ze willen geloof ik dat ik hun bel, maar ik zou niet weten waarom aangezien opzegging al geregeld moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
xileS schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:12:
[...]

[...]

Dit bericht heb ik gehad. Ze willen geloof ik dat ik hun bel, maar ik zou niet weten waarom aangezien opzegging al geregeld moet zijn.
Er staat:
Heb je nog vragen over de opzegging? Graag lopen we alles even met je door

Dat betekent dat als je nog vragen hebt ze je graag helpen. Is een beetje formeel/ ouderwets opgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
xileS schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:12:
[...]

[...]

Als je toch nog graag een betere aanbieding wil, bel dat nummer dan maar... Het lijkt wat formeel maar het is een manier om je toch nog terug te hengelen. Eigenlijk is dat niet netjes maar in jouw geval wel wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 07:54

JB

Cédric roelt!

Vandaag mailtje van KPN dat de korting op Hussel Internet 1 Gbit/s volgende maand afloopt. Ik zie hier meerdere berichten met tussentijds contact opnemen om weer te verlengen. Zo deed ik dat bij T-Mobile ook altijd en dan had je max 2 maanden geen korting omdat je pas vanaf 4 maanden kon verlengen met weer een jaar. T-Mobile gaf alleen de laatste keer geen korting meer als je je weer een jaar wilden binden. Doet KPN dat nog wel? Iemand recent verlengt? Ik ben om heel andere redenen weg gegaan dus die korting komt op 2e plaats want sinds overstap gewoon altijd stabiel gebleven ipv brakke GPON constructies, maar is altijd mooi meegenomen natuurlijk :)

edit:
Hmm het staat hier min of meer boven me zie ik :+ Weinig kans dus.

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 18-05-2022 08:43 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
JB schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:42:
Vandaag mailtje van KPN dat de korting op Hussel Internet 1 Gbit/s volgende maand afloopt. Ik zie hier meerdere berichten met tussentijds contact opnemen om weer te verlengen. Zo deed ik dat bij T-Mobile ook altijd en dan had je max 2 maanden geen korting omdat je pas vanaf 4 maanden kon verlengen met weer een jaar. T-Mobile gaf alleen de laatste keer geen korting meer als je je weer een jaar wilden binden. Doet KPN dat nog wel? Iemand recent verlengt? Ik ben om heel andere redenen weg gegaan dus die korting komt op 2e plaats want sinds overstap gewoon altijd stabiel gebleven ipv brakke GPON constructies, maar is altijd mooi meegenomen natuurlijk :)

edit:
Hmm het staat hier min of meer boven me zie ik :+ Weinig kans dus.
Weet niet hoe lang je kortingsperiode was, maar vermoed 6 maanden, dan heb je nog 6 maanden zonder korting te gaan. Tussentijds verlengen doen ze niet aan. Je abonnement heeft een looptijd van 1 jaar. Maand of twee van te voren kun je bellen en vragen of er wat mogelijk is, maar als je na 6 maanden belt en al weer korting wilt dan kun je dat vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

gjtm schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:59:
[...]

Weet niet hoe lang je kortingsperiode was, maar vermoed 6 maanden, dan heb je nog 6 maanden zonder korting te gaan. Tussentijds verlengen doen ze niet aan. Je abonnement heeft een looptijd van 1 jaar. Maand of twee van te voren kun je bellen en vragen of er wat mogelijk is, maar als je na 6 maanden belt en al weer korting wilt dan kun je dat vergeten.
Ja begrijpelijk, maar zoals gezegd ga ik uit van 4 maanden vtv verlengen mogelijkheid. Begrijp dat dit te vroeg is bij KPN. Bij T-Mobile had je dan 2 maanden geen korting en vanaf 4 maanden einde contract ging nieuwe korting weer in omdat je weer een jaar verlengde.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
JB schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Ja begrijpelijk, maar zoals gezegd ga ik uit van 4 maanden vtv verlengen mogelijkheid. Begrijp dat dit te vroeg is bij KPN. Bij T-Mobile had je dan 2 maanden geen korting en vanaf 4 maanden einde contract ging nieuwe korting weer in omdat je weer een jaar verlengde.
Dat werkt volgens mij sowieso niet bij KPN. Bij Mobiel kennen ze dat ook niet. Daar kan je wel vanaf 4 maanden voor einde contract gaan verlengen maar evt nieuwe korting of prijs gaat pas in vanaf de nieuwe contractstart (dus de oorspronkelijke einddatum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Barre73 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:26:
[...]

Dat werkt volgens mij sowieso niet bij KPN. Bij Mobiel kennen ze dat ook niet. Daar kan je wel vanaf 4 maanden voor einde contract gaan verlengen maar evt nieuwe korting of prijs gaat pas in vanaf de nieuwe contractstart (dus de oorspronkelijke einddatum).
Oke dank! Zal dit topic beetje volgen komende tijd. Stabiliteit is nu belangrijker dus terug bewegen doe ik vooralsnog niet richting T-Mobile. Kwaliteit kent zijn prijs :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Laatst online: 26-09 15:37
Ik ben sinds kort, dacht ik, blije eigenaar van een 1gbit glasvezel.
Nu lijkt het alleen niet zo stabiel als in het begin.

Nu valt ongeveer elk uur wel de verbinding uit, en kpn nu toch maar eens gebeld maar die lijken niet zo heel veel te kunnen doen.
Het lijkt overigens te zijn ontstaan na het aansluiten van mijn eigen router (Unifi) en erg toeval dat het om het uur plaats vind.
Ook de KPN box lijkt af en toe weg te vallen maar minder frequent als mijn eigen Unifi router, daarom heb ik weer de Unifi omdat ik nu alle debug loggin heb aangezet zodat ik in ieder geval meer kan loggen over de verbinding.

Hebben jullie enige idee?
Momenteel werkt de servicetool van KPN niet, kan mijn producten niet koppelen en dus ook geen instellingen bekijken.

Enige wat ik weet is dat ik PPPoe en vlan 6 moet gebruiken, maar mis ik nog iets?
De onderbreking van elk uur is mij te toevallig als een TTL of timeout etc.

---
System
Your internet failed temporarily, but is now restored. Contact your ISP to verify your area's outage status.
42 minutes ago
System
Your internet failed temporarily, but is now restored. Contact your ISP to verify your area's outage status.
Today at 9:38 am
System
Today at 8:38 am
System
Today at 7:36 am
System
Today at 6:41 am
System
Today at 5:40 am
System
Today at 4:38 am
System
Today at 3:40 am
System
Today at 2:41 am
System
Today at 1:45 am
---

Ter aanvulling, het zou makkelijker zijn om mijn verbinding nog even te laten lopen via de KPN box maar helaas kan ik op die manier niet thuis werken.
Wij gebruiken nu tijdelijk volledige VPN, en gezien KPN je netwerk vastzet op 192.168.2.1/24 gaat het niet werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:59
Hier vandaag de overstap gemaakt van T-Mobile Thuis (al klant vanaf Vodafone Thuis) naar KPN. Omdat ik al een werkende verbinding had en alle kabels/switches/Deco Home Wifi er al lagen, was het plug & play. Binnen een half uur was de monteur weer weg en ik heb niets hoeven instellen of veranderen. Ik wist niet dat het zo makkelijk ging, volgend jaar dus niet moeilijk doen als ik geen korting krijg, maar weer lekker overstappen.

Verbaas me trouwens wel dat ik geen belletje van T-Mobile Thuis heb gehad toen ze mijn opzegging binnenkregen via KPN.
Pagina: 1 ... 80 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen