[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 190 191 Laatste
Acties:

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:18
Barre73 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:11:
[...]

Dat is niet echt een eerlijke vergelijking. SKV (Veendam) moet die zenders dan distribueren over 13 tot 15 duizend adressen. En dat doen ze dan over hun eigen gesloten netwerk waarbij ze zelf kunnen bepalen of er ergens wat extra vezels nodig zijn.
Als KPN dat zou moeten doen heb je het dus over miljoenen huishoudens. En als multicast kan dat nog wel maar zodra klanten de box via Wifi gaan aansluiten of zoiets, dan wordt het een unicast stream en dus de volle 25 Mbit naar elk van die klanten
Maar het is op dit moment toch ook al zo dat Multicast een hogere kwaliteit geeft dan unicast? Waarom zou dat dan ineens moeten veranderen? Het verschil zou gewoon nog wat groter worden, nóg betere kwaliteit voor multicast.

Ik kan in mijn router trouwens ook multicast over wifi door laten geven, alleen heb ik niet geprobeerd of het ook daadwerkelijk werkt, de KPN TV Box+ zit toch bedraad aangesloten.

iRacing Profiel

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:37
Waarom kan 25 mbps over Multicast niet?

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:26
Donnu schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:09:
Dit kan zeer zeker wel, Tijdens het afgelopen EK was er een "UHD" stream met 1080p/50 en HDR welke volgens mijn Unifi firewall de 30Mbit aantikte.

Sowieso zijn de HD Glas kanalen al rond de 15Mbit als ik het me goed herinner, wat ten opzichte van bijvoorbeeld Odido met 7Mbit Unicast een merkbaar betere beeldkwaliteit oplevert.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-01 22:47
Donnu schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:09:
Ik zei niet dat het niet kon. Ik zei juist dat multicast daar voor beter geschikt is omdat dat minder belasting vraagt op het netwerk tussen de PoP's.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Barre73 Ik heb afgelopen maandag de 4k optie uitgezet. En vandaag heb ik een zte zxhn 3100 media converter gekregen, zonder handleiding. Maar ik zie de samenhang niet? Wat mis ik hier? Hangt dat samen of worden er oude ntus vervangen dat dat toevallig gelijk loopt met mijn abonnements aanpassing?

Net de oude eens eraf gehaald en vergeleken met de nieuwe, die twee zijn fysiek niet compatibel.

[ Voor 19% gewijzigd door boschhd op 21-01-2026 19:44 ]

• BGLAdmin
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:10
Ik zie de laatste tijd veel posts over KPN TV, dat heeft niets te maken met KPN glazevezel, behalve dan dat glasvezel de infrastuctuur is waarover je KPN TV kan afnemen.
Voor KPN TV is een appart forum!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

BGLAdmin schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:47:
Ik zie de laatste tijd veel posts over KPN TV, dat heeft niets te maken met KPN glazevezel, behalve dan dat glasvezel de infrastuctuur is waarover je KPN TV kan afnemen.
Eens, maar niet iedereen is internet only klant dus best logisch dat TV van KPN ook hier besproken wordt.

Overigens gaan de recente posts in het KPN TV topic ook over het ontbreken van een KPN TV app voor tvOS (AppleTV).

• Barre73
Dat mag je bij een moderator melden. Die bepaalt of je een punt hebt en zal dan ingrijpen.

• Barre73
boschhd schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:29:
@Barre73 Ik heb afgelopen maandag de 4k optie uitgezet. En vandaag heb ik een zte zxhn 3100 media converter gekregen, zonder handleiding. Maar ik zie de samenhang niet? Wat mis ik hier? Hangt dat samen of worden er oude ntus vervangen dat dat toevallig gelijk loopt met mijn abonnements aanpassing?

Net de oude eens eraf gehaald en vergeleken met de nieuwe, die twee zijn fysiek niet compatibel.
Geen idee. Ik zit niet echt in de actieve diensten kant. Maar 4K televisie heeft niets te maken met je NT dus volgens mij toeval.

• boschhd
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:47:
[...]

Geen idee. Ik zit niet echt in de actieve diensten kant. Maar 4K televisie heeft niets te maken met je NT dus volgens mij toeval.
Dank voor je antwoord, ik ga morgen eens bellen.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:27
boschhd schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:29:

Als je me een PM met gegevens stuurt kan ik even voor je kijken. Ik gok dat je nog op EoF(max 100Mbit) zit en wordt overgezet op GoF(max Gigabit).

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik was om eerlijk te zijn niet bekend met dat topic, dus dank voor de tip. Lijkt me een mooie plek om de IPTV dienst te bespreken. Ik heb het nu in ieder geval opgenomen in de topic warning.

Ervaringen en discussie over de KPN IPTV dienst mag dus voortaan in: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 22-01-2026 08:24 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:27
Barre73 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:47:
[...]

Gevalletje NL11. Geregistreerd staat een TK01, echter aanwezig is vermoedelijk GN01/2(op basis van aanlegdatum sep 2009). Ik gok dat je op basis van deze info wel iets kan vertellen? Die info is aan ISP-zijde weer lastig te achterhalen :)

[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 22-01-2026 09:02 ]

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:36
mad-dog schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Gevalletje NL11. Geregistreerd staat een TK01, echter aanwezig is vermoedelijk GN01/2(op basis van aanlegdatum sep 2009). Ik gok dat je op basis van deze info wel iets kan vertellen? Die info is aan ISP-zijde weer lastig te achterhalen :)
stuur adres maar door :)

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:36
volgens onze gegevens hangt daar nog een packetfront, hoe dan ook, we gaan hem laten ombouwen naar een TK01 :)

• MrOsman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:32
Vandaag is mijn KPN glasvezel (1 Gbit) geactiveerd. Helaas haal ik de beloofde snelheid totaal niet.
Huidige snelheden:
Download: ~300 Mbps
Upload: ~400–460 Mbps

Setup:
Glasvezel NTU: Nokia (in meterkast)
Modem/Router: Modem KPN 12b.

Wat ik al geprobeerd heb:
Modem/router meerdere keren gereset
Netwerkkabels vervangen (Cat5e/Cat6)
Speedtests met én zonder kabel
Meerdere apparaten getest

Geen verschil, snelheid blijft hangen rond 300/400.
Daarnaast is de router/modempagina soms wel en soms niet bereikbaar, wat het extra vreemd maakt.
Ik heb bewust een 1 Gbit abonnement genomen, dus verwacht ook snelheden in die richting (±900 Mbps).
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? NTU? Router? KPN-profiel?

• crunchytail
  • Laatst online: 00:42
MrOsman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:32:
Vandaag is mijn KPN glasvezel (1 Gbit) geactiveerd. Helaas haal ik de beloofde snelheid totaal niet.
Huidige snelheden:
Download: ~300 Mbps
Upload: ~400–460 Mbps

Setup:
Glasvezel NTU: Nokia (in meterkast)
Modem/Router: Modem KPN v12.

Wat ik al geprobeerd heb:
Modem/router meerdere keren gereset
Netwerkkabels vervangen (Cat5e/Cat6)
Speedtests met én zonder kabel
Meerdere apparaten getest

Geen verschil, snelheid blijft hangen rond 300/400.
Daarnaast is de router/modempagina soms wel en soms niet bereikbaar, wat het extra vreemd maakt.
Ik heb bewust een 1 Gbit abonnement genomen, dus verwacht ook snelheden in die richting (±900 Mbps).
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? NTU? Router? KPN-profiel?
Modem geüpdatet naar de nieuwste versie?

Ik zie in je posthistorie dat het een nieuwe glasvezellijn betreft. Dan zou ik KPN inschakelen om een monteur te laten komen. Na installatie moet je met de meegeleverde apparatuur (bedraad) gewoon in de buurt komen van 1Gbit/s. :)

• MrOsman
crunchytail schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Modem geüpdatet naar de nieuwste versie?

Ik zie in je posthistorie dat het een nieuwe glasvezellijn betreft. Dan zou ik KPN inschakelen om een monteur te laten komen. Na installatie moet je met de meegeleverde apparatuur (bedraad) gewoon in de buurt komen van 1Gbit/s. :)
Hoi, bedankt voor je reactie,
modem update zou automatisch moeten gaan toch? en ja vandaag modem aangesloten op glasvezel punt alles geprobeerd. ik zal morgen even bellen met KPN.s

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

MrOsman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:43:
[...]

modem update zou automatisch moeten gaan toch? en ja vandaag modem aangesloten op glasvezel punt alles geprobeerd. ik zal morgen even bellen met KPN.s
Lijkt mij wel maar dat zullen ze vast niet overdag gaan installeren. Toen ik mijn kpn modem voor de eerste keer aansloot stond er een update klaar onder Instellingen -> Systeem -> "Upgrade je apparaat".

• crunchytail
  • Laatst online: 00:42
MrOsman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:43:
[...]

Ik heb laatst een nieuwe Box 12 aangesloten en daar moest ik de firmware upgrade zelf starten. Zou dus even checken of je al de nieuwste versie draait. :)

• MrOsman
Mrlten schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Lijkt mij wel maar dat zullen ze vast niet overdag gaan installeren. Toen ik mijn kpn modem voor de eerste keer aansloot stond er een update klaar onder Instellingen -> Systeem -> "Upgrade je apparaat".
Thanks ga ik meteen kijken of ik dat ook heb staan.
crunchytail schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Ik heb laatst een nieuwe Box 12 aangesloten en daar moest ik de firmware upgrade zelf starten. Zou dus even checken of je al de nieuwste versie draait. :)
Hey Bedankt ga ik meteen doen even kijken of ik zo iets zien staan! :)

• krakendmodem
  • Laatst online: 21:39
Vraagje. We kijken regelmatig een uitzending of TV programma terug met Begin gemist. Sinds een kleine week is de kwaliteit bij het terugkijken echt heel slecht. De stream slaat vast en begint opnieuw te bufferen, gevolg door heel slecht beeld. 240p. Na 10/20 seconden is het beeld weer scherp. En na enkele minuten begint het riedeltje weer opnieuw.

Betreft tv+ box met kabel direct op de Experiabox.

Ik heb het idee dat het TV+ kastje er soms even geen zin in heeft, internet werkt gewoon vlekkeloos en zelfs de TV app op een andere LG TV werkt eigenlijk vlekkeloos.

Las wel soortgelijke klachten als ik zoek bij Google alleen zijn die van een jaar terug. Ben benieuwd of meer mensen het de laatste tijd ervaren.
Pagina: 1 ... 190 191 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie