Bor schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:46:
Je kunt aan de hand van de voorbeelden die hier worden genoemd twisten of diverse personen genoemd in dit topic aan de criteria van de KvK voldoet. Probleem met deze criteria is vooral dat de grens niet duidelijk is. Daarbij is het toetsen en handhaven van de regels van de KvK volgens mij niet aan ons (evenmin het handhaven van de regels van de belastingdienst).
Hmwah, die
user welke Bart-Willem er uit pikte heeft, als ik de V&A reviews bekijk sinds het begin van
deze maand al precies 10 laptops verkocht, en heeft er op het moment nog 5 te koop staan. Daarbij nog minimaal even zoveel andere apparaten.
Ook is de user pas 2 jaar op de website actief en heeft inmiddels al 140 V&A reviews, dus minimaal evenveel succesvolle transacties. Daarnaast bestaat 97,4% van de user karma uit V&A advertenties, waardoor duidelijk wordt dat deze Tweakers vrijwel exclusief gebruikt voor de handel.
Dus, om die KvK criteria er eens bij te pakken:
Je levert goederen en/of diensten.
- Ja, minimaal meer laptops dan je van een particulier kan verwachten. Om er van uit te gaan dat deze persoon binnen een maand tijd 15 maal een miskoop heeft gedaan is niet realistisch.
Je vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor.
- Ja, de laptops staan immers voor normale, ietwat hoge prijzen in de verkoop. Je mag er dus van uit gaan dat hier geen verliezen uit komen voor de verkoper.
Je neemt deel aan het (normale) economische verkeer.
- Ja, de producten worden verkocht via publiek-toegankelijk internet. En ja, deze gaat op voor alle advertenties op Tweakers, dus als de bovenste twee ook beide van kracht zijn, gaat het om een ondernemer.
Ook zaken als het laten toetsen of controleren door instanties als de KvK hoort niet tot het takenpakket van de vrijwilligers. Daarom; heb je hard bewijs; meldt het vooral in het meldpunt. Doe dit op een duidelijke manier voorzien van de nodige informatie.
Dergelijke dingen vermeldde ik ook gewoon in mijn reports, maar zelfs dan blijven ze wel staan.
Hierbij moet je ook in acht nemen dat V&A gerund wordt door vrijwilligers welke naast hun inzet voor V&A ook gewoon veelal nog een normale baan hebben. Voor het uitvoerig uitspitten van elke melding (die veelal erg vaag omschreven worden zoals "handelaar", "vage advertentie" of zelf "zie advertentie") is geen tijd. Het aantal slechte en onduidelijke meldingen is helaas behoorlijk, veelal door dezelfde personen waarbij soms meldingen ook nog eens worden herhaald wat niet wenselijk is.
Dit begrijp ik heel goed, en waardeer jullie inzet dan ook zeer!
De reacties zijn lang niet altijd opbouwend geweest helaas en er ontstaat een gevoel dat het bij sommige mensen nooit goed of genoeg is. Daar baal ik persoonlijk behoorlijk van en met mij meerdere mensen. We doen ons best om V&A succesvol te maken en houden. Ik hoop dat een ieder dat ook inziet door o.a. de recente veranderingen.
Ook dit begrijp ik. Het knelpunt zit hem er in dat de irritatie vanaf het begin júist zat bij de handelaren welke zich niet als zodanig kenbaar maakten, welke wel eens een loopje met de regels namen waardoor Tweakers users meermaals slachtoffer zijn geworden van hun praktijken.
Door het standpunt dat hier vandaag neergezet wordt lijkt het bijna alsof... deze juist nog steeds kunnen doen wat ze willen. Alsof dit hele topic, de discussie welke al zes maanden loopt, voor niets was. En dat is even zuur.
Wel hoop ik dat één van de dingen welke jullie nog niet met ons delen het maximale aantal advertenties is. Dat zou dit probleem al een beetje aan banden leggen.
Om toch ook even positief te blijven; bij deze een duim aan de handelaren welke hun informatie netjes hebben ingevuld en zich wél aan de regels houden. Blijkbaar was het ook oké geweest als jullie dit niet hadden gedaan, maar ik ben er toch heel blij mee

Volgens mij zijn er meerdere redenen; dergelijke personen hebben verplichtingen en wanneer wij zien dat iemand wel degelijk aan eerder genoemde punten voldoet ondernemen wij actie. Dat kan uiteindelijk betekenen dat iemand niet meer welkom is binnen V&A of erger. Ook andere instanties kunnen handhaven.
Dergelijke mensen hebben ook de verplichting om zich in te schrijven bij de KvK, aldus de beheerders van het Nationale Handelsregister. Echter lijkt het nu alsof het niet erg is, juist wanneer mensen zwart bij-verdienen. Dat lijkt oneerlijk tegenover degenen die het juist doen.
Daffie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:37:
2. Het is voor Tweakers wellicht moeilijk om elk account langs de lat van de ‘Je bent een handelaar volgens de criteria van de KvK’ te leggen. Dit is relatief simpel op te lossen als Tweakers hier zélf regels voor maakt. Bijvoorbeeld een maximum aan het aantal advertenties (dat kan één globale limiet zijn, of een limiet per categorie). Op dat moment is het voor Tweakers veel makkelijker om hierin te handhaven. Plus het komt wat beter over als je aan gebruikers laat weten ‘je plaatst te veel advertenties volgens onze richtlijnen’ ipv ‘we dénken dat je een handelaar bent’.
Dit is ook al een prima voorstel imo.
Klopt, dit is dan ook een mooie bevestiging
"Ondernemer voor de inkomstenbelasting" en "Ondernemer voor de BTW" heten dan ook specifiek zo omdat het enkel over de belasting gaat. Maar nogmaals; de belastingdienst bepaalt niet wie zich wel of niet moet inschrijven in het Handelsregister.
Dát is de taak van de KvK.
Klopt ook. Dat is aan diegene.
Als je volgens de KvK ondernemer bent, maar besluit je niet in te schrijven in de hoop dat niemand ooit achter je illegale praktijken komt, moet je dat in principe zelf weten natuurlijk.
De vraag is of Tweakers daar geen problemen mee heeft.