Toon posts:

Handelaren in Vraag en Aanbod

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 77.988 views

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
teacher schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:37:
[...]

Hoe verdient tweakers er aan? Welke enorme bedragen denk jij dan aan?
Geen idee hoe Tweakers verdient aan de pricewatch maar ik klik geregeld door bij V&A naar pricewatch en aanbieders van datzelfde product om te kijken wat iets nieuw kost en wat er bij zit. Dan lijkt het mij dat er een deel users alleen voor V&A komt en clicks oplevert. Of dat effect heeft op het verdienmodel van Tweakers durf ik niet te zeggen natuurlijk. Of users die via V&A hier terecht zijn gekomen.

Afijn, ik probeer dit topic zo goed mogelijk te volgen en zo nu en dan meng ik me in de discussie. Zelf ben ik een voorstander van het filteren op particuliere en zakelijke advertenties, echter is het nu wel zo dat er een deel doorheen glipt door hun kop in het zand te steken en te doen alsof ze particulier zijn. Kun je dat bewijzen zonder in administratie en dergelijke te duiken? Vast niet.

Is het filter dan nog wel eerlijk voor de handelaren die wel aangeven dat ze zakelijk adverteren? Nee lijkt me niet, als ik een laptop koop bij een struisvogelparticulier omdat ik filter maar dan eigenlijk bij een handelaar koop dan doe ik dat liever bij iemand die dat netjes aangeeft.

Hoe dan te gaan controleren? Lastig, maar het geopperde idee van een maximum aan je aantal advertenties zou een optie kunnen zijn. Extra willen adverteren is bijkopen en alleen mogelijk voor zakelijke adverteerders die hun gegevens invullen. Ik noem maar iets.

Welk maximum stel je dan in, ook lastig. Een beetje desktop in onderdelen is al snel 10 advertenties, en dan nog 4 stuks randapparatuur erbij? Hoe vaak verkoop je je desktop? Maximaal drie keer per jaar (in zijn geheel)? Is er een mogelijkheid om de complete systemen beter in te richten voor deze desktops? Zou je uitkomen met 25 advertenties tegelijk en maximaal 100 per jaar? Te ruim? Vind het maar lastige materie, maar het filter zoals er nu is lijkt een goed begin.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Dagion schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 01:22:
[...], echter is het nu wel zo dat er een deel doorheen glipt door hun kop in het zand te steken en te doen alsof ze particulier zijn. Kun je dat bewijzen zonder in administratie en dergelijke te duiken? Vast niet.
Ik vind er anders genoeg hoor en waarvan de advertenties verdwijnen n.a.v. mijn melding.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Dagion
  • Nu online
PcDealer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 01:28:
[...]

Ik vind er anders genoeg hoor en waarvan de advertenties verdwijnen n.a.v. mijn melding.
Blijft wel dat in dit topic is aangegeven dat er de mankracht niet voor is om het te controleren. En dat het (in het begin in ieder geval) lastig te bewijzen is.

Denk je niet dat er mankracht vrij zou komen voor die controle bij een limiet aan het aantal advertenties dat je als particulier kunt plaatsen?

Of je dan wilt overgaan naar een abonnementje voor zakelijke adverteerders of kosten om extra advertenties te kunnen plaatsen (alleen mogelijk als je zakelijk adverteert) is nog een tweede.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dagion schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 01:33:
[...]

Blijft wel dat in dit topic is aangegeven dat er de mankracht niet voor is om het te controleren. En dat het (in het begin in ieder geval) lastig te bewijzen is.
Ik heb meerdere ideeën aangedragen om de workload bij zowel crew als gebruikers te verlagen. Ook wij steken hier tijd in als vrijwilligers.
Denk je niet dat er mankracht vrij zou komen voor die controle bij een limiet aan het aantal advertenties dat je als particulier kunt plaatsen?
Zou heel goed kunnen. Dat is ook geopperd en daarvan is vermeld dat het wordt bekeken. Voor zover ik weet is er nog niets over besloten.

Verwijderd

Daffie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:47:
[...]

Ja, daar komt antwoord op, maar kennelijk niet een antwoord waar je genoegen mee neemt.
Het antwoord was namelijk: Tweakers acteert pas bij concreet aantoonbaar bewijs dat iemand de regels overtreedt.

[...]

Dat is een mening, en geen feit. Geef dat dan ook als zulks aan AUB.
Overigens is dit volgens mij dus precies wat Bor bedoelt met negatieve niet-productieve bijdragen aan deze discussie.
Dat concreet aantoonbaar bewijs is er gewoon. Dat word ook aangegeven.

Kritiek is kritiek. Die is niet altijd even leuk. Maar als die niet altijd even is leuk is betekent dat niet dat het altijd negatieve kritiek is. Als we alleen maar hosanna mogen roepen en ja mogen knikken dan is er weinig discussie en volgens mij is dat het punt van een discussieforum.

Je mag je opmerkingen dus gewoon achterwege laten.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Wat ik mis in deze hele discussie is het verschil tussen groot en kleinhandelaren.

Er is een verschil tussen mensen die elke maand 2 servers voor 5K verkopen, of een user die een hele hoop kleine Chinese zooi importeert en vervolgens op V&A probeert te slijten om €0,50/€1,- winst te maken. De serververkoper zal minder opvallen als ''schijnparticulier'' omdat hij per jaar 24 feedback krijgt en dus niet opvalt, terwijl die chineese zooi handelaar die maar max €100,- per maand winst maakt zo als ''handelaar'' word bestempeld omdat hij op +300 feedback zit (ja natuurlijk is het een handelaar, maar voor €100,- per maand winst hoef je geen KvK te hebben).

Zelf bouw ik wel eens computers omdat ik het leuk vind om te doen, en deze verkoop ik dan voor +/- 50 euro winst. Dat zullen er per jaar een stuk of 10 zijn? Ik ben daarom dus in feite een handelaar. Maar vergeet het maar dat ik een KvK ga aanvragen en door alle bureaucratie heen ga om die €500 per jaar.

Mijn oplossing (nou ja eigenlijk iemand anders z'n oplossing) om weer een subcategorie te maken, ''plezierhandelaar''. Onder deze categorie kunnen dan alle plezierhandelaren, hardwarehoarders die Megekko als startpagina aan hebben staan, en handelaren die niet genoeg winst maken om een KvK te krijgen.

Natuurlijk lost dit zeker niet alles op, en er zullen zat mensen zijn die toch als schijnparticulier doorgaan. Maar ik denk als er nog een categorie bestaat mensen ook de kans hebben daar eerlijk over te zijn.

En alle oneerlijke mensen? Gewoon fiscus op af sturen :+

TIME TO UPGRADE !!!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:33:
[...]
Je mag je opmerkingen dus gewoon achterwege laten.
Een wijs persoon schreef eens op dit forum:
Kritiek is kritiek. Die is niet altijd even leuk.
Doe er je voordeel mee ;)

Wise enough to play the fool

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-09 08:21
Ik vindt V&A echt ontzettend opgeknapt. Met het simpele filtertje aan op particulier en de al bestaande filters van nieuw/gebruikt etc. kom ik in de door mij bezochte categorieën nauwelijks nog storende handel tegen.

Wellicht als je er naar zoekt, maar als doorsnee gebruiker vind ik het goed opgeknapt. Hulde voor de inzet en de positieve verandering.

Wat mij betreft is het voldoende zo. :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik ben er ook blij mee, lekker scrollen door de advertenties zonder irritatie en met zoeken kun je alsnog overal zoeken. Hoe dan ook had ik nooit last van zakelijk, het was meer de aantallen advertenties in 1 bulk met vrijwel geen raakvlak in v&a.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

teacher schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:49:
[...]

Een wijs persoon schreef eens op dit forum:

[...]

Doe er je voordeel mee ;)
Touche, maar ik vind hem niet helemaal van toepassing.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

rickboy333 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:07:
Wat ik mis in deze hele discussie is het verschil tussen groot en kleinhandelaren.
Voor de wet (art. 7:5 bw) is er geen verschil en zullen ze zich aan de consumentenwet moeten houden:
PcDealer in "Handelaren in Vraag en Aanbod"

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Yep, de layout vind ik wat boven al gezegd is, erg fijn. In eigenlijk weerskanten;

Ik heb weleens gehad dat een koper bij keuze van, 'handelaar' of prive aankoop, koos voor de handelaar voor zelfde prijs inclusief. Dan ging er een stukje BTW, naar ons overheid. Je kan het dan ook gunnen aan wie je wil.

Ook dat ik bijvoorbeeld iemand niet meer zie verschijnen in overzicht. Dat terzijde ;)

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Fero
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-02-2022
PcDealer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:27:
[...]

Voor de wet (art. 7:5 bw) is er geen verschil en zullen ze zich aan de consumentenwet moeten houden:
PcDealer in "Handelaren in Vraag en Aanbod"
Ja, dit dus (bij gebrek aan +1).
Het is natuurlijk aan Tweakers of zij op gaan treden tegen zwart-handelaren, maar mocht dit niet zo zijn dan hebben het filter en de huidige aanpassingen niet zo veel zin.

Nogmaals; De besproken advertentie-limiet (liefst per PW categorie) zou hier al veel in kunnen helpen.
@Moonsugar Zou je ons binnenkort nog eens kunnen voorzien van een sappige update? :)

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Fero schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:07:
[...]

Ja, dit dus (bij gebrek aan +1).
Nu ik het zo zie. Is er een reden voor dat dit in dit topic niet meer kan? @Moonsugar weet jij daar meer van?

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:57

Moonsugar

Communitymanager
Ik snap dat jullie allemaal graag zo snel mogelijk duidelijkheid willen en benieuwd zijn naar de voortgang. Wij zijn achter de schermen nog steeds druk bezig met V&A en zullen updates geven wanneer wij dat nodig achten en er genoeg is uitgewerkt om te melden. Ik lees dit topic bij nieuwe meldingen dagelijks door dus mij herhaaldelijk taggen is niet nodig, thanks. :)

Has wares if you have coin 💰

• Fero
RodeStabilo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:15:
Nu ik het zo zie. Is er een reden voor dat dit in dit topic niet meer kan? @Moonsugar weet jij daar meer van?
Bor in "Handelaren in Vraag en Aanbod"
Moonsugar schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:19:
Ik snap dat jullie allemaal graag zo snel mogelijk duidelijkheid willen en benieuwd zijn naar de voortgang. Wij zijn achter de schermen nog steeds druk bezig met V&A en zullen updates geven wanneer wij dat nodig achten en er genoeg is uitgewerkt om te melden. Ik lees dit topic bij nieuwe meldingen dagelijks door dus mij herhaaldelijk taggen is niet nodig, thanks. :)
Nu zie ik het ja, twee keer getagged in twee weken tijd! Excuus voor die ontzettende notificatie-spam hoor! ;)

De vraag stelde ik in de hoop dat er nog een datum gezet kon worden op een volgende update, juist om hoe het topic nu loopt. Er wordt (terecht) gevraagd om on-topic te blijven, maar ondertussen komen er vanuit crew enkel reacties op de off-topic berichten en blijft een reactie op de inhoudelijke posts uit.

Dat we jullie werk waarderen ligt hier hopelijk niet in twijfel, maar als het topic open blijft en de enige reactie op inhoudelijke discussie komt over als "Hè, we zijn er mee bezig, hou toch eens op lastige vragen te stellen", terwijl de users geen idee hebben wáár jullie mee bezig zijn, dan heeft het topic imho gewoon niet zo veel zin meer. Discussie lijkt immers bijna onmogelijk.

Het komt nu over alsof het topic al op slot gaat wanneer men off-topic gaat, terwijl met de inhoudelijke posts ook niets lijkt te worden gedaan. Dan snap ik de insteek van sommigen hier wel; waarom zouden ze de moeite nog nemen? Wij zijn immders ook gewoon vrijwilligers met een baan die hier onze vrije tijd in stoppen.

Dat er nog niets concreet te bevestigen valt kan natuurlijk, maar ook dat, eventueel met een update over waar jullie mee bezig zijn, zou als een antwoord kunnen dienen. Wellicht hebben users daar weer relevante feedback op.

Nogmaals; Geen aanval op jou of andere crew, maar het gebrek aan communicatie lijkt weer behoorlijk op te spelen! Dus, mocht je binnenkort iets te melden hebben, dan horen we het graag :)

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:57

Moonsugar

Communitymanager
Nogmaals; Geen aanval op jou of andere crew, maar het gebrek aan communicatie lijkt weer behoorlijk op te spelen! Dus, mocht je binnenkort iets te melden hebben, dan horen we het graag :)
Mijn laatste update en de release met nieuwe V&A features was 2 weken geleden. Om nu te zeggen dat er gebrek aan communicatie opspeelt vind ik oprecht jammer om te horen. We proberen juist goed te blijven communiceren en ook de FPA's doen hier hun best om zaken toe te lichten. Er staan bij Tweakers meer punten op de agenda dan de uitdagingen rondom V&A, sneller kunnen we niet rennen. Alles wat wij nu voor V&A doen moet een goed aantal jaren meekunnen, dat wil je geduldig uitwerken. En dan heb ik het nog niet eens over de juridische vraagstukken die we blijvend moeten controleren met Legal, of onze FPA's die na hun eigen werkdagen nog de tijd nemen om hieraan te trekken.

Er staan op dit moment een aantal dingen op onze backlog die we willen prioriteren. De reden dat ik die niet gelijk deel is omdat ik geen verwachtingen wil schetsen om het daarna niet (of veel later pas) te kunnen gaan bouwen. Een aantal voorbeelden zijn de limieten op advertenties zoals ook in dit topic veelvuldig wordt besproken, hier spelen meer dingen op de achtergrond waardoor we dit niet ''even snel kunnen invoeren''. Daarnaast kan de tooling van de crew wel wat liefde gebruiken zodat zij V&A efficiënter kunnen beheren, dat is een deel waar ons team ook mee bezig is maar voor jullie uiteraard wat minder interessant (maar wel prettig) is. Ook zijn er plannen om de nieuwe foto-upload mee te tillen naar V&A en de functie responsive te maken. Maar de lijst is lang. Het kost tijd en we gaan liever niet zomaar dingen roepen als we nog niet zeker weten hoe iets exact zit.

Laat het duidelijk zijn, ik vind het hartstikke leuk om jullie deze updates te brengen. Maar ik doe het secuur zodat ik geen foutieve informatie verspreid of verwachtingen creeër. Ook kan het niet zo snel als sommigen verwachten en gaat het misschien niet exact zoals jij dat zou willen. Heb er in elk geval vertrouwen in dat zodra er iets concreets te melden valt we dat ook netjes doen. :)

Has wares if you have coin 💰

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:58
RodeStabilo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:15:
[...]

Bor in "Handelaren in Vraag en Aanbod"

Team anti-scalp - wauw..

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Is het een idee om een limiet te stellen op het aantal advertenties per dag? Als ik het zo lees vallen velen vooral over de lange lijsten advertenties achter elkaar. Dan kun je als handelaar toch een aardig aantal advertenties plaatsen en voorkomt dit de lange lijsten en irritatie.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• 5pë©ïàál_Tèkén
Fero schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:05:

De vraag stelde ik in de hoop dat er nog een datum gezet kon worden op een volgende update, juist om hoe het topic nu loopt. Er wordt (terecht) gevraagd om on-topic te blijven, maar ondertussen komen er vanuit crew enkel reacties op de off-topic berichten en blijft een reactie op de inhoudelijke posts uit.
Geen reactie != geen actie. Men is er mee bezig. Er is nooit een datum genoemd voor een volgende update, laat staan een datum voor een resultaat. Misschien komt de update wel volgend kalenderjaar. Het V&A platform heeft een update nodig - het is niet zo dat het platform nu onwerkbaar is o.i.d..
Dat we jullie werk waarderen ligt hier hopelijk niet in twijfel, maar als het topic open blijft en de enige reactie op inhoudelijke discussie komt over als "Hè, we zijn er mee bezig, hou toch eens op lastige vragen te stellen", terwijl de users geen idee hebben wáár jullie mee bezig zijn, dan heeft het topic imho gewoon niet zo veel zin meer. Discussie lijkt immers bijna onmogelijk.

Het komt nu over alsof het topic al op slot gaat wanneer men off-topic gaat, terwijl met de inhoudelijke posts ook niets lijkt te worden gedaan. Dan snap ik de insteek van sommigen hier wel; waarom zouden ze de moeite nog nemen? Wij zijn immders ook gewoon vrijwilligers met een baan die hier onze vrije tijd in stoppen.
Microkid in "Handelaren in Vraag en Aanbod"

Topic gaat alleen dicht als we niet lief zijn. Off topic gaan maakt niet dat het topic dicht gaat, dat is nergens gezegd. De enige die dat verband legt ben jij. Er zijn reeds reacties gewijzigd omdat ze offtopic waren, that's it.
Dat er nog niets concreet te bevestigen valt kan natuurlijk, maar ook dat, eventueel met een update over waar jullie mee bezig zijn, zou als een antwoord kunnen dienen. Wellicht hebben users daar weer relevante feedback op.
Men is bezig met het runnen van Tweakers :P. De feedback kan in dit topic (of andere daarvoor bestemde topics). De crew neemt de tijd omdat men geen valse start wil - ze doen het goed of doen het niet. Er is, denk ik, geen capiciteit om een proefballontje op te laten, de volgende update lijkt me daarom redelijk vast qua resultaat. Voor de rest - trust the crew, they love you. *O*

Team anti-scalp - wauw..

• 5pë©ïàál_Tèkén
Detmer schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:46:
Is het een idee om een limiet te stellen op het aantal advertenties per dag? Als ik het zo lees vallen velen vooral over de lange lijsten advertenties achter elkaar. Dan kun je als handelaar toch een aardig aantal advertenties plaatsen en voorkomt dit de lange lijsten en irritatie.
Als ik @DukeBox zo lees heeft Marktplaats dat een keer geprobeerd met als gevolg dat particulieren wegbleven.
Een gevolg lijkt me dat men meerdere artikelen in een advertentie gaat zetten, meerdere accounts gaan maken o.i.d..
Zoals ik het lees is het probleem wat je aansnijdt dat er zo veel advertenties zijn op V&A. Oh jee, het is een levende club :P Zelf vind ik dat de verantwoordelijkheid voor het zien wat je wil zien bij de gebruiker ligt. Er zijn -tig filters mogelijk. Geen zin om die telkens in te stellen? Begrijpelijk - bookmark die shizzle en klaar. Dat er op de V&A main page (veel) advertenties staan die je niet interesseren is je goed recht. Echter, dat maakt het niet de plicht van Tweakers om dat er voor jou uit te filteren. ;)

Team anti-scalp - wauw..

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:49

DukeBox

loves wheat smoothies

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:01:
Als ik @DukeBox zo lees heeft Marktplaats dat een keer geprobeerd met als gevolg dat particulieren wegbleven.
Klopt en ondanks dat ik er eigenlijk op tegen ben vind ik een limiet per dag nog niet zo heel gek.. als je dan een limiet van bijvoorbeeld 10 (of 5 per categorie) hebt dan kan je in korte tijd toch al je advertenties kwijt.

Maar zoals je zelf al aangeeft zijn er dan heel eenvoudige methodes om daar omheen te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 25-05-2020 21:50 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Fero
Moonsugar schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:38:
Mijn laatste update en de release met nieuwe V&A features was 2 weken geleden. Om nu te zeggen dat er gebrek aan communicatie opspeelt vind ik oprecht jammer om te horen. We proberen juist goed te blijven communiceren en ook de FPA's doen hier hun best om zaken toe te lichten. Er staan bij Tweakers meer punten op de agenda dan de uitdagingen rondom V&A, sneller kunnen we niet rennen. Alles wat wij nu voor V&A doen moet een goed aantal jaren meekunnen, dat wil je geduldig uitwerken. En dan heb ik het nog niet eens over de juridische vraagstukken die we blijvend moeten controleren met Legal, of onze FPA's die na hun eigen werkdagen nog de tijd nemen om hieraan te trekken.
Zoals ik eerder aangaf heb ik nog steeds volkomen begrip voor die situatie, daar is geen verandering in gekomen. Ook ben ik ontzettend dankbaar voor het werk dat er tot nu toe al verzet is!

Echter is, zoals verwacht, uit die update enorm veel feedback gekomen, waar ik nog niemand echt op in heb zien gaan. Discussiëren over een eventuele advertentie-limiet heeft namelijk niet heel veel zin, wanneer je niet zeker weet of Tweakers.net dat idee überhaupt ziet zitten. Vandaar dat ik je even tagde, zo van "zijn er nog punten van discussie welke hier zinvol zijn?".
Er staan op dit moment een aantal dingen op onze backlog die we willen prioriteren. De reden dat ik die niet gelijk deel is omdat ik geen verwachtingen wil schetsen om het daarna niet (of veel later pas) te kunnen gaan bouwen. Een aantal voorbeelden zijn de limieten op advertenties zoals ook in dit topic veelvuldig wordt besproken, hier spelen meer dingen op de achtergrond waardoor we dit niet ''even snel kunnen invoeren''.
Nogmaals; volkomen begrijpelijk. Dan krijg je daar immers weer gezeur mee.

Nu hebben we in ieder geval wel een bevestiging dat de advertentie-limiet enigszins overwogen wordt, dus dat is toch al goed nieuws!
Mijn mening daarover weet je inmiddels waarschijnlijk wel, dus die herhaling zal ik je besparen.
Daarnaast kan de tooling van de crew wel wat liefde gebruiken zodat zij V&A efficiënter kunnen beheren, dat is een deel waar ons team ook mee bezig is maar voor jullie uiteraard wat minder interessant (maar wel prettig) is. Ook zijn er plannen om de nieuwe foto-upload mee te tillen naar V&A en de functie responsive te maken. Maar de lijst is lang. Het kost tijd en we gaan liever niet zomaar dingen roepen als we nog niet zeker weten hoe iets exact zit.
Persoonlijk vind ik dit wel interessant, maar dat is mijn mening O-)
Laat het duidelijk zijn, ik vind het hartstikke leuk om jullie deze updates te brengen. Maar ik doe het secuur zodat ik geen foutieve informatie verspreid of verwachtingen creeër. Ook kan het niet zo snel als sommigen verwachten en gaat het misschien niet exact zoals jij dat zou willen. Heb er in elk geval vertrouwen in dat zodra er iets concreets te melden valt we dat ook netjes doen. :)
Bij mij is het niet per sé dat ik het snel verwacht, maar enige vage indicatie over wanneer ik het ongeveer mag verwachten, of wat het wel eens zou kunnen zijn, zodat discussie daarover mogelijk is, kan ik wel waarderen ;)

Tot nu toe vind ik dat je het meer dan prima doet! Ik hoor graag meer van je, maar zal het rustig afwachten!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:13

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Fero schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:31:
[...]

Persoonlijk vind ik dit wel interessant, maar dat is mijn mening O-)
Over aanpassingen aan tooling voor de crew doen we geen uitspraken. Het gaat daar o.a. om zaken om handhaving van onze voorwaarden makkelijker en efficiënter te maken maar ook om aanpassingen m.b.t. fraude / misbruik.
PcDealer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 01:47:
[...]

Ik heb meerdere ideeën aangedragen om de workload bij zowel crew als gebruikers te verlagen. Ook wij steken hier tijd in als vrijwilligers.
Fero schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:05:
[...]
Wij zijn immders ook gewoon vrijwilligers met een baan die hier onze vrije tijd in stoppen.
Wellicht een semantische discussie en geen punt waarover we hier verder gaan wat mij betreft maar doorgaans zien wij users van Tweakers precies zoals de naam al zegt; als users ofwel (enthousiaste) gebruikers. Vrijwilliger is een term die hier wordt gebruikt voor mensen die daadwerkelijk werk voor of namens Tweakers verzetten welke met een rood jasje rondlopen (op de betaalde crew na dan :P )
Precies dit. Daar zijn we volgens mij ook altijd duidelijk over geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 25-05-2020 22:22 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Fero
Bor schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:19:

Wellicht een semantische discussie en geen punt waarover we hier verder gaan wat mij betreft maar doorgaans zien wij users van Tweakers precies zoals de naam al zegt; als users ofwel (enthousiaste) gebruikers. Vrijwilliger is een term die hier wordt gebruikt voor mensen die daadwerkelijk werk voor of namens Tweakers verzetten
Je omschreef het zelf nog wel zo mooi dat we voor het zelfde team speelden, maar deze opmerking kan ik toch niets anders dan... een beetje flauw noemen.

Natuurlijk is er onderscheid tussen Crew en de users, daar zijn ze dan ook crew voor. Om echter aan de ene kant het "we doen dit in onze vrije tijd" argument te gebruiken en het aan de andere kant neer te slaan, geeft alleen maar nóg meer het gevoel dat ik mezelf een boel vrije tijd had moeten besparen met het tikken van lange, onderbouwde posts en gewoon geen deel had moeten nemen aan dit topic.

Enfin, ik zal me terug trekken en wens de crew oprecht veel succes met de aanpassingen! :)

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 22:50

InFamous

excommunicado

@Fero ik denk dat je dat deel verkeerd oppakt en veel te persoonlijk neemt. Je bent simpelweg een gebruiker en neemt vrijwillig deel aan deze discussie en steekt daar vrijwillig tijd in, dat is helemaal goed maar maakt je geen vrijwilliger.

Er was de indruk dat jullie jezelf zagen als “vrijwilliger” en zodoende daar rechten uit probeerde te ontlenen en dat is simpelweg niet het geval.

Wat @Bor daarnaast ook duidelijk aangeeft is dat de bewoording vrijwilliger hier op Tweakers een andere insteek heeft en eigenlijk altijd doelt op de vrijwillige crew.

Formerly known as Ragdoll

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Er wordt zo vaak geschreven dat er veel werk ligt voor de crew (die in hun vrije tijd werk verzetten), maar dat geldt net zo goed voor de gebruikers van deze site. Daarbij is het wel of niet hebben van rechten totaal niet aan de orde en of eventueel wij dat zouden toe-eigenen @InFamous. Ik heb nergens gezien dat wij gebruikers daarop uit zouden zijn vanwege het enkele feit dat wij onze eigen tijd hierin stoppen. Wij hebben geen rode kleur dus die combinatie snap ik niet.

Het woord vrijwilliger die ik en @Fero gebruiken in deze context is echter wel zoals Fero in "Handelaren in Vraag en Aanbod" het benoemt. Het inzetten van de eigen tijd zonder er iets voor terug te moeten zien. Het lijkt er op dat het vrijwilligerswerk van gebruikers van Tweakers anders wordt beoordeeld of op waarde wordt geschat dan van de vrijwillige crew.

Laat ik het anders verwoorden: de vrijwillige inzet van de crew moet gewaardeerd worden, die van gewone gebruikers heeft weinig waarde.

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 26-05-2020 00:10 ]

• InFamous

InFamous

excommunicado

Maar is dat wel zo? Want ik lees beide reacties van jullie als wij steken hier als vrijwilliger tijd in dus we hebben recht op een uitleg.

Ik neem nu even dit bericht van jou als voorbeeld:
Hoe weet je dat die ideeën de workload verminderen voor ons als crew? Dat weet je niet aangezien je de ins en outs niet kent. Dus zo stellig menen te weten hoe wij ons werk maar moeten doen schiet dan wel in het verkeerde keelgat.

Maar je gaat er maar vanuit dat je ideeën niet serieus overwogen worden of meegenomen worden en ik weet dat je graag op alles uitleg wilt hebben maar je moet ook inzien dat wij niet alles met jullie bespreken, dit heeft overigens niks met jullie inzet te maken maar sommige onderwerpen kan je simpelweg alleen bespreken als je weet hoe het werkt en to be honest gaan wij jullie niet alle ins en outs vertellen ;)

Maar dat stukje geeft mij wel het gevoel van ik heb tijd gestoken in X en ik verwacht daar Y voor terug, want je verwacht wel continue terugkoppeling op elke feedback die je geeft. Je bewoording:
Het inzetten van de eigen tijd zonder er iets voor terug te moeten zien.
Strookt dan ook niet met de realiteit, want je verwacht voor je werk immers wat terug.
Het lijkt er op dat het vrijwilligerswerk van gebruikers van Tweakers anders wordt beoordeeld of op waarde wordt geschat dan van de vrijwillige crew.
Als dit serieus je gedachte is dan stoppen we dit hele topic en stoppen we de gehele discussie omtrent de handelaren. Want dat is pertinent onzin,.

Wel word alle feedback op waarde geschat en zoals hierboven al gemeld zal feedback vanuit de crew (die weet hoe het achter de schermen werkt) inderdaad vaak beter aansluiten bij de realiteit dan feedback van een buitenstaander die niet weet hoe het achter de schermen werkt. Dat kan respectloos overkomen maar als je een idee oppert wat totaal niet aansluit bij de realiteit of met de huidige middelen zelfs onmogelijk is dan heeft die feedback inderdaad niet veel waarde.
Laat ik het anders verwoorden: de vrijwillige inzet van de crew moet gewaardeerd worden, die van gewone gebruikers heeft weinig waarde.
Schei toch eens uit, je doet net alsof het jullie tegen de crew is wat echt onzin is en dat maakt mij echt boos. Ik doe dit vrijwilligerswerk helemaal voor niks, ik verwacht er niks voor en ik hoef er niks voor. Ik doe dit simpelweg om een fijn en veilig platform neer te zetten voor jullie. Ik hoef daar geen waardering voor te hebben dus ook die uitspraak is echt onzin.

Jij verwacht in deze dus meer waardering dan ik, dus wie spreek je nu precies aan?

• 5pë©ïàál_Tèkén
De inzet van gewone gewone gebruikers is vele malen groter dan die van de crew. Zonder de gewone gebruikers gaat Tweakers dicht om meer redenen dan ik zal noemen.

Het grote verschil met vrijwilligers is dat zij een commitment met Tweakers zijn aangegaan. Waar een gewone gebruiker kan zeggen "pff ik heb hier (even) geen zin in", dan is er niemand die hem daar op kan aanspreken.
Vrijwilligers moeten aan de bak - ze 'moeten' werk doen waar ze niet altijd voor kiezen en waar ze niet altijd zin in hebben ('rotklusjes'). Ook hebben ze de voor- en nadelen van het Tweakers mandaat. Telkens de afweging maken hoe hun woorden over komen want hun woorden hebben een andere context dan die van gewone users.

In mijn optiek kunnen gewone gebruikers aanzienlijk kieskeuriger zijn in hun doen en laten op Tweakers, daar waar vrijwilligers het moeten.

En ja, ik durf over mijn bijdragen te zeggen dat ik daar geen waardering op kan afdwingen. Nou zie ik vrijwilligers niet snel eisen dat ze duimpjes krijgen maar als puntje bij paaltje komt hebben ze daar meer aanspraak op. Dit omdat vrijwilligers zichzelf niet op de 1e plek zetten en gewone gebruikers wel. Dat verschil zie ik terug op het forum hier en dat maakt de aanspraak-op-waardering-insteek anders.

Niemand van de vrijwilligers/crew heeft ooit gezegd dat de inbreng van gewone gebruikers minderwaardig is. Echter, dat dat niet is gezegd betekend niet dat gewone gebruikers qua waardering gelijk staan aan vrijwilligers in mijn ogen. Als ik soms de shit van 'ongewone' gebruikers langs zie komen en hoe proffesioneel daarmee wordt omgegaan door de vrijwilligers, dan is die laatste groep, thans voor mij, echt wel next level.
Als gewone gebruiker moeten we in de gaten houden hoe en waar we de waardering zoeken/vragen die we willen. Onszelf (onbewust) vergelijken met vrijwilligers gaat daar niet constructief aan bijdragen.

Team anti-scalp - wauw..

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Nou @InFamous hoe weet ik dat e.e.a. kan bijdragen tot minder workload voor de crew?

Logisch redeneren.

Voorbeelden:
- het consistent afhandelen van reports
-- als ieder crewlid op dezelfde manier de meldingen afhandelt, hoeft de indiener niet te twijfelen aan de kwaliteit van de afhandelingen, worden ze niet opnieuw ingediend (want de andere crew member zal niet op een andere manier handelen) en dat scheelt vervolgens reports en dus een tijdbesparing, zie ook PcDealer in "Handelaren in Vraag en Aanbod"

- standaard afhandelmelding aan de indiener
-- geen onduidelijkheid voor de indiener, minder reports en dus een tijdsbesparing, zie ook PcDealer in "Handelaren in Vraag en Aanbod", DukeBox in "Handelaren in Vraag en Aanbod" en Shamalamadindon in "Handelaren in Vraag en Aanbod"

Maar je hebt gelijk: ik zie graag feedback op wat ik meld, daar ben ik heus niet de enige in. Ik vind het echter niet fair, voor de laatste keer, dat crew aangeeft dat zij zich vrijwillig inzetten en wij als gebruikers dat maar "moeten respecteren" (vrij vertaald), terwijl wij gebruikers ons ook vrijwillig inzetten.

• InFamous

InFamous

excommunicado

PcDealer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 01:06:
Nou @InFamous hoe weet ik dat e.e.a. kan bijdragen tot minder workload voor de crew?

Logisch redeneren.

Voorbeelden:
-- als ieder crewlid op dezelfde manier de meldingen afhandelt, hoeft de indiener niet te twijfelen aan de kwaliteit van de afhandelingen, worden ze niet opnieuw ingediend (want de andere crew member zal niet op een andere manier handelen) en dat scheelt vervolgens reports en dus een tijdbesparing, zie ook PcDealer in "Handelaren in Vraag en Aanbod"
Voor jou is dat logisch maar de wereld is gelukkig niet zo zwart/wit als jij die stelt en zal er per geval een afweging gemaakt moeten worden. Die beoordeling ligt bij ons en niet bij jou, wat je wel erg graag lijkt te willen.
- standaard afhandelmelding aan de indiener
-- geen onduidelijkheid voor de indiener, minder reports en dus een tijdsbesparing, zie ook PcDealer in "Handelaren in Vraag en Aanbod", DukeBox in "Handelaren in Vraag en Aanbod" en Shamalamadindon in "Handelaren in Vraag en Aanbod"
Dit roep je nou al zo vaak en ik geloof dat er al een keer of 100 tegen je gezegd is dat wij daardoor juist extreem veel meer workload krijgen. Jij blijft maar op dit punt doordrammen en als wij daar dan wat van zeggen dan ben je boos en gepikeerd en dan neemt de crew jouw ideeën niet serieus.

Wat wil je nou? Dan krijg je eindelijk eens antwoord van diezelfde crew die je ter discussie stelt en dan past het gegeven antwoord niet in je straatje ga je maar dingen verkondigen als
Met alle respect maar als dat daadwerkelijk jouw gevoel is, dan is het misschien beter voor jezelf om een andere te plek te zoeken waar er meer waardering is voor je inzet, want blijkbaar kan de gehele crew jouw daar niet in voorzien en zullen wij daar gezien je eigen insteek ook niet in kunnen voorzien. Dus ga hierbij ook vooral even bij jezelf te rade.

Lees daarnaast ook de reactie van @5pë©ïàál_Tèkén, waarin een buitenstaander een neutraal beeld geeft van de verhoudingen die redelijk spot-on is.
Maar je hebt gelijk: ik zie graag feedback op wat ik meld, daar ben ik heus niet de enige in.
Ja en je denkt dat recht te hebben door je inzet als vrijwilliger maar dat recht heb je simpelweg niet, hoeveel tijd je ook in je feedback stopt.

Elk ander “bedrijf” werkt hetzelfde, niet alles word gedeeld, niet alles krijgt iedereen te weten en zeker niet iedereen krijgt het recht om mee te beslissen.
Ik vind het echter niet fair, voor de laatste keer, dat crew aangeeft dat zij zich vrijwillig inzetten en wij als gebruikers dat maar "moeten respecteren" (vrij vertaald), terwijl wij gebruikers ons ook vrijwillig inzetten.
Er is niemand die dit zegt, geen enkel crewmember heeft ooit gezegd dat crew meer waardering verdient dan een willekeurige gebruiker. Zoals je zelf ook niet schuw bent, laat maar eens wat bewijs zien voor die uitspraak. Want wij als crew zijn als users begonnen voor een platform voor onze mede users, dus je beledigd hier echt elk crewmember wat er is.

Wat je echter wel moeten weten is dat je simpelweg geen enkel recht kan ontlenen aan je bijdrages, omdat je veel tijd besteed aan je reacties betekend dat nog niet dat wij jou daarom ook maar iets verplicht zijn, iets wat nu blijkt wel jou insteek is gezien je op elke feedback antwoord wil hebben, dat onderstreept dus ook mijn hele eerste reactie en doet jouw reactie daarop volledig te niet en spreek je die volledig tegen.

Want je gehele eerste betoog is in de stelling van
Het inzetten van de eigen tijd zonder er iets voor terug te moeten zien.
en dat blijkt dus direct of indirect toch niet zo te zijn omdat je een bepaalde verwachting heb voor jezelf waarin beslissingen en feedback met jou word besproken.

Dit is overigens wel mijn laatste reactie hierop want ik ga hier niet alweer een discussie tot in den treure voeren. Doe ermee wat je wil maar ik denk dat dit toch echt voornamelijk bij jezelf ligt.

• 5pë©ïàál_Tèkén
PcDealer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 01:06:

Logisch redeneren.

Voorbeelden:
For the sake of arguement volg ik de lijn van consistent afhandelen. Bij elke actie van een gebruiker gaat een script checken of de regels niet zijn overtreden. Na precies 8 seconden krijg je meteen te zien of je post/adv okay is. Volledig zwart-wit, voorspelbaar en geen mogelijkheid tot bezwaar. Immers, bezwaar zou betekenen dat er een andere uitkomst mogelijk is en dan is het systeem niet meer 100% consistent.
Wat we dan krijgen is een leeg en koud Tweakers a la Marktplaats. De mensen (zowel vrijwilligers als bezoekers) zorgen voor menselijke interacties. En mensen zijn niet 100% consistent en voorspelbaar. Dat werkt hier en ook voor het hele Nederlandse rechtsysteem. Jep, bij de ebe rechter kan de uitkomst anders zijn dan bij de ander.
De reden waarom het rechtsysteem niet een grote gokkast is, is omdat er vertrouwen is in het handelen, er ruimte is voor individuele context en transparante onderbouwing. De uitkomst bepaald niet of een systeem deugd - de totstandkoming van de uitkomst is wat een uitkomst laat deugen. 100% consistent script a la black box en een pop up die meld 'goed/fout'? Want nergens lees ik dat je een menselijke maatstaf of bejegening wilt. En de regels veranderen nooit want consistentie. Het zou niet mogen dat vandaag iets niet mag en morgen wel want consistentie.
Tweakers zou veranderen in een dystopie. Consistentie is alleen leuk als je daarmee altijd je zin krijgt. En ik denk dat daar het pijnpunt zit. Immers, waarom zou je anders iets meerdere malen rapporteren? Daarmee stel je het systeem niet aan de kaak - je 'gokt' net zo lang tot je je zin krijgt (en de vrijwilligers weglopen van de discussie).
Ik nodig je uit om de menselijke manier van beoordelen te omarmen. Er zijn meer dan genoeg grijze gebieden qua handhaving. Die worden ook schaamteloos opgezocht in de hoop dat een Tweaker z'n zin kan doordrammen in de V&A sectie. Gelukkig kunnen de vrijwilligers een beroep doen op elkaar, op ervaring en op regels/richtlijnen. Niets zwart-wit aan.
Maar je hebt gelijk: ik zie graag feedback op wat ik meld, daar ben ik heus niet de enige in.
Je krijgt feedback op wat je meld. De feedback is 'Bedankt, iemand van de crew gaat er naar kijken'. Ik denk dat je meer wil dan dat. En helaas, dat zit er niet in omdat er anders een inhoudelijke mededeling wordt gedaan vóórdat de melding is afgehandeld. Voor de rest zijn er in elk forum feedback topics. Is dat nog niet genoeg feedback? Dan kan je jezelf vragen wat je precies vraagt/bedoeld met 'feedback'. Goede kans dat er over verschillende interpretaties wordt gediscussieerd.
Ik vind het echter niet fair, voor de laatste keer, dat crew aangeeft dat zij zich vrijwillig inzetten en wij als gebruikers dat maar "moeten respecteren" (vrij vertaald), terwijl wij gebruikers ons ook vrijwillig inzetten.
Je scheert nu alle vormen van vrijwillige inzet over een kam. Als ik ongevraagd zonder input van de vrijwilligers/bezoekers iets doe, dan doe ik dat vrijwillig. En dat is wat 99,99% van de bezoekers doen - die doen gewoon waar ze zin in hebben. En dat is prima. Echter, dat maakt mij geen vrijwilliger. Vrijwiliger zijn bij Tweakers betekend dat je je ter beschikking stelt om in een vooraf gedefineerd kader in te zetten voor Tweakers en daarbij de richtlijnen van Tweakers als leidend beschouwd, niet je persoonlijke inzichten.

Team anti-scalp - wauw..

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

offtopic:
Vrijwillig en vrijblijvend zijn twee verschillende dingen, en het verschil is imho een prima onderdeel van de beschrijving van het verschil in inzet tussen crew en user.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Volgens mij kunnen we het gewoon kort en bondig maken.

Ik heb meer vertrouwen op Tweakers als ik iets tweedehands wil kopen.
Door handelaren toe te laten op dit platform verlies je het vertrouwen.

Ik ben vast niet de enigste die hier zo over denkt. Natuurlijk heb als particulier hier ook wel eens rotte appels tussen zitten maar dat heeft ieder platform.

En vertrouwen is toch waar het om draait.

Dus: Enthousiaste tweaker handelt met enthousiaste tweaker.
En niet: Enthousiaste tweaker handelt met een dozenschuiver.

Verwijderd

MoldyInko schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:00:
Volgens mij kunnen we het gewoon kort en bondig maken.

Ik heb meer vertrouwen op Tweakers als ik iets tweedehands wil kopen.
Door handelaren toe te laten op dit platform verlies je het vertrouwen.

Ik ben vast niet de enigste die hier zo over denkt. Natuurlijk heb als particulier hier ook wel eens rotte appels tussen zitten maar dat heeft ieder platform.

En vertrouwen is toch waar het om draait.

Dus: Enthousiaste tweaker handelt met enthousiaste tweaker.
En niet: Enthousiaste tweaker handelt met een dozenschuiver.
Ik wacht dit hele topic al op een degelijke onderbouwing WAAROM dat zo is. Als je de prijs goed vindt, en "dozenschuiver" gedraagt zich goed, wat is dan het probleem?

• Fero
@InFamous, ergens heb ik het idee dat je jezelf na het tikken van dat pleidooi vooral een schouderklopje heb gegeven, maar ook jij zou toch moeten inzien dat dit niet handig is? Hiermee verduidelijk je alleen maar het "us vs them" verhaal, waarvan je eerder nog een ander beschuldigde.

Ook beschuldig je mij er van dat ik rechten wil ontlenen aan de vrije tijd welke ik hier in steek, iets dat simpelweg een feitelijke onwaarheid is. Mijn vraag was heel simpel:
Fero schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:07:
@Moonsugar Zou je ons binnenkort nog eens kunnen voorzien van een sappige update? :)
Daarna heb ik aangegeven dit te vragen met als reden dat een topic open houden op een discussie-forum zinloos lijkt wanneer wij als users nergens over kunnen discussiëren, daar wij helemaal niet weten wat Tweakers.net wel/niet wil. Nooit heb ik geclaimd dat dit een reden zou zijn waarom jullie mij/ons ook maar iets schuldig waren, dat is iets wat jij er zelf van gemaakt hebt, ik zei enkel dat het discussie moeilijk maakte.

Vervolgens volg ik jullie eigen advies op (van één van de keren dat het topic weer dicht ging), en geef aan afstand te nemen van het topic. Kom je er zelf weer achteraan met drie posts waarbij je users inclusief mij af wil kraken en het geheel nog verder off-topic trekt. Wat wil je nou?

En waarom? Omdat je op je teentjes getrapt bent over ons liberale gebruik van het woord "vrijwillig"?

Wát een puinhoop is hier van gemaakt zeg.

Enfin, ik geef het op, wens jullie nogmaals succes met de aanpassingen, en ga even wat afstand van Tweakers nemen.

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:06:
[...]

Ik wacht dit hele topic al op een degelijke onderbouwing WAAROM dat zo is. Als je de prijs goed vindt, en "dozenschuiver" gedraagt zich goed, wat is dan het probleem?
Omdat je hiermee geen vertrouwen schept. Daarnaast is het ontzettend slecht voor je imago.

Voorbeeld voorstel:

Dozenschuivers kunnen zich onder pricewatch en shops zetten. Daar is het zakelijke gedeelte van Tweakers immers voor bedoeld.

Dan hou je vraag en aanbod schoon en zet je de handelaren ook op de juiste plaats mocht men verder willen kijken dan vraag en aanbod.

Lijkt mij geen slecht voorstel.

De fout die in men in mijn ogen maakt is dat zij particulier (vraag en aanbod) mixen met zakelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door MoldyInko op 26-05-2020 08:16 ]

• Bor

Bor

Mensen, ik heb getracht met mijn post het eea te verduidelijken en hierbij ook aangegeven dat het vooral en semantisch punt is waar we wat mij betreft niet verder over hoeven te gaan. Laten we de discussie vrijwilliger of niet hier stoppen en terug ontopic gaan.

• mobby1971
MoldyInko schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:12:
[...]

Omdat je hiermee geen vertrouwen schept. Daarnaast is het ontzettend slecht voor je imago.

Voorbeeld voorstel:

Dozenschuivers kunnen zich onder pricewatch en shops zetten. Daar is het zakelijke gedeelte van Tweakers immers voor bedoeld.

Dan hou je vraag en aanbod schoon en zet je de handelaren ook op de juiste plaats mocht men verder willen kijken dan vraag en aanbod.

De fout die in men in mijn ogen maakt is dat zij particulier (vraag en aanbod) mixen met zakelijk.
Zoveel mensen zoveel meningen. Lees vooral het topic even door welke suggesties er in de tijd al zijn langsgekomen en wel of niet worden gebruikt in toekomstige updates.

Wat mij persoonlijk betreft is het huidige nieuwe filter voldoende en mag dit hele topic de prullenbak in O-) Zoveel mensen zoveel meningen ;)

Verwijderd

MoldyInko schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:12:
[...]

Voorbeeld voorstel:

Maar je geeft nog steeds geen reden. WAAROM schep je daarmee vertrouwen? Ik vertrouw een handelaar namelijk net zo veel als een medetweaker. Neem bijvoorbeeld Omni, topkerel, topadvertenties, ga zo maar door.

Ik zie het probleem niet, en zodra je eens voor jezelf nagaat waarom je hier nou precies problemen mee hebt kan je dat misschien aanpakken ipv alle handelaren als "dozenschuivers" weg te zetten want bol.com staat niet in de V&A

• XRayXI
Word alsjeblieft wakker lieve mensen, en dat meen ik echt.
Tweakers, doen en doet wat ze kunnen. Eerst moet het op 'papier' de fraude en of andere zaken ingedekt zijn voor het bedrijf(erachter) en juridisch moet het kloppen. Dat is echt het belangrijkste en dan, kan er wat meer wensen van de gebruikers ingevuld worden.

Natuurlijk zal er altijd gaten in een dijk zijn, maar het overstroomt ons niet. We kunnen dieper gaan schoppen en graven("maar dit, maar dat, ja maar!"), dat we ons in lager dal belanden. Ergste zal zijn dat de basis, ondergrond, ons toch laat verzuipen(lees alles is weg).

Dat willen ze behoeden en kan er niets meer van maken en dat is wat ik zie. Tweakers eerst dan ons.
Heb een fijne dag!

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:53

TTLCrazy

Listen to Frankie

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:41:
[...]

Maar je geeft nog steeds geen reden. WAAROM schep je daarmee vertrouwen? Ik vertrouw een handelaar namelijk net zo veel als een medetweaker. Neem bijvoorbeeld Omni, topkerel, topadvertenties, ga zo maar door.

Ik zie het probleem niet, en zodra je eens voor jezelf nagaat waarom je hier nou precies problemen mee hebt kan je dat misschien aanpakken ipv alle handelaren als "dozenschuivers" weg te zetten want bol.com staat niet in de V&A
Ik kan niet voor iemand anders beantwoorden, maar mij persoonlijk gaat het niet om vertrouwen. Als ik iets van een particulier koop is dat wezenlijk anders dan dat ik het van een handelaar koop. Meer niet. Ik wil duidelijk zien wanneer ik iets van een particulier koop of van een handelaar. Dat is alles. Verder moet iedereen lekker zelf weten waar men het koopt.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Verwijderd

XRayXI schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:25:
Word alsjeblieft wakker lieve mensen, en dat meen ik echt.
Tweakers, doen en doet wat ze kunnen. Eerst moet het op 'papier' de fraude en of andere zaken ingedekt zijn voor het bedrijf(erachter) en juridisch moet het kloppen. Dat is echt het belangrijkste en dan, kan er wat meer wensen van de gebruikers ingevuld worden.
Mja, zoals al eerder gezegd en wat ook geprobeerd werd ter discussie te stellen, je kan je met ingewikkelde constructies indekken en juridische regeltjes opstellen zoveel als je wil maar als je vervolgens niet de vrijwilligers/mankracht hebt om die dezelfde regeltjes te handhaven dan moet je je echt afvragen of je wel voor de juiste oplossing hebt gekozen.

De nieuwe oplossing zorgt juist voor onduidelijkheid en het op meerdere manieren kunnen interpreteren van de regeltjes. Met alle ellende van dien. Dat word door meerdere hier ook ter sprake gesteld en ik heb daar nog geen concreet antwoord op gezien.

Er is een weg ingeslagen waarvan men heeft gezegd dat men daar niet meer van gaat afwijken. Mijn inziens is dat gewoon onverstandig. Maar goed, wie ben ik.

• Dagion
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:41:
[...]

Een probleem wat het toelaten van handelaren met zich meebrengt zijn niet de handelaren die zich aan de regels houden. Erger ik me nog steeds aan soms (spammen van tig advertenties bijvoorbeeld), maar die zijn er (nu) prima uit te filteren.

Problematischer zijn handelaren die zich niet als zodanig profileren waardoor mensen die gebruik maken van V&A niet weten dat ze bepaalde rechten hebben.

Ga je dat voorkomen door alle handelaren te weren? Nee, want het is lastig te bewijzen of iemand een handelaar is. Soms ook niet maar ik snap het standpunt dat het waterdicht moet zijn in plaats van een onderbuikgevoel ("ja maar welke particulier verkoopt nou zoveel laptops").

Of dat effect heeft op het vertrouwen? Kan ik me wel iets bij voorstellen maar gelukkig is daar nog altijd het review systeem.

• XRayXI
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:37:
[...]

Mja, zoals al eerder gezegd en wat ook geprobeerd werd ter discussie te stellen, je kan je met ingewikkelde constructies indekken en juridische regeltjes opstellen zoveel als je wil maar als je vervolgens niet de vrijwilligers/mankracht hebt om die dezelfde regeltjes te handhaven dan moet je je echt afvragen of je wel voor de juiste oplossing hebt gekozen.

De nieuwe oplossing zorgt juist voor onduidelijkheid en het op meerdere manieren kunnen interpreteren van de regeltjes. Met alle ellende van dien. Dat word door meerdere hier ook ter sprake gesteld en ik heb daar nog geen concreet antwoord op gezien.

Er is een weg ingeslagen waarvan men heeft gezegd dat men daar niet meer van gaat afwijken. Mijn inziens is dat gewoon onverstandig. Maar goed, wie ben ik.
Ik heb mij ingeschreven in 2007. Toen en nu is compleet anders dan in 2020 en wat de mogelijkheden nu meer zijn dan toen. Al die jaren heeft Tweakers geluisterd en aangepast en ze zijn nu aan het aanpassen. Meer omdat het moet en anders waren geen bellen geklonken via deze weg.

Wat mensen bij Tweakers en achter Tweakers zijn 'wakker' geworden of zelf zagen dat dit zo niet meer kon. Tijden veranderen en jij weet ook dat er echter geen andere alternatieven zijn. Zelfs niet in de wereld.

Allen zijn "zo" ingedekt en hebben wat mega veel juristen erachter en waar ze bij wegkomen(bijv. Paypal). De basis moet blijven staan en dat is het en dat moet weder opgebouwd worden en aangepast worden. Zowel bij Marktplaats, Ebay of noem maar op. Betalingsmethodes, alles.

Verwijderd

XRayXI schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:46:
[...]

Ik heb mij ingeschreven in 2007. Toen en nu is compleet anders dan in 2020 en wat de mogelijkheden nu meer zijn dan toen. Al die jaren heeft Tweakers geluisterd en aangepast en ze zijn nu aan het aanpassen. Meer omdat het moet en anders waren geen bellen geklonken via deze weg.

Wat mensen bij Tweakers en achter Tweakers zijn 'wakker' geworden of zelf zagen dat dit zo niet meer kon. Tijden veranderen en jij weet ook dat er echter geen andere alternatieven zijn. Zelfs niet in de wereld.
Sorry maar dat is gewoon niet waar qua V&A betreft.

Dit hele debacle is begonnen omdat men het wel een goed idee vond om zakelijke verkoop toe te staan. Want dat is zo positief en goed voor de tweakers.
Zie de topics in die post.
Verwijderd in "Handelaren in Vraag en Aanbod"

Ik heb het al eerder gezegd, het is een situatie die men zelf heeft gecreëerd en waar men nu heel veel moeite voor moet doen om weer uit te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2020 09:56 ]

• XRayXI
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:55:
[...]

Sorry maar dat is gewoon niet waar qua V&A betreft.

Dit hele debacle is begonnen omdat men het wel een goed idee vond om zakelijke verkoop toe te staan. Want dat is zo positief en goed voor de tweakers.
Zie de topics in die post.
Verwijderd in "Handelaren in Vraag en Aanbod"

Ik heb het al eerder gezegd, het is een situatie die men zelf heeft gecreëerd en waar men nu heel veel moeite voor moet doen om weer uit te komen.
Neen, zie het andersom hoe dat ontstaan is. Denk hier aan alsjeblieft. Dat is de waarheid, en we hebben nu al meer aanklik functies en dat programmeer je niet zomaar in. Denk ook aan hun.

Wat er aan de hand is, noem naast 'veilingen' waar het kan in NL. Boedel opkoop zeker kan dat, maar waar kan je nog iets goeds kwijt en die 'handelaren' moeten zelf rechten verlenen als 'Koop op afstand'.

Ik kan je punten begrijpen, maar het blijft een dienst en ook naast Tweakers, HWI tweedehands hier ook een les van krijgt. Of anderen, dat niks met de nu persmedia bedrijf van Tweakers, mee te maken heeft kan meelezen. Stilte kan ook goed zijn en updates later.

Verwijderd

XRayXI schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Neen, zie het andersom hoe dat ontstaan is. Denk hier aan alsjeblieft. Dat is de waarheid, en we hebben nu al meer aanklik functies en dat programmeer je niet zomaar in. Denk ook aan hun.

Wat er aan de hand is, noem naast 'veilingen' waar het kan in NL. Boedel opkoop zeker kan dat, maar waar kan je nog iets goeds kwijt en die 'handelaren' moeten zelf rechten verlenen als 'Koop op afstand'.

Ik kan je punten begrijpen, maar het blijft een dienst en ook naast Tweakers, HWI tweedehands hier ook een les van krijgt. Of anderen, dat niks met de nu persmedia bedrijf van Tweakers, mee te maken heeft kan meelezen. Stilte kan ook goed zijn en updates later.
Prima, wat jij wil. Hoe zei Adam Savage dat ook alweer?

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

InFamous schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 02:31:
[...]

Voor jou is dat logisch maar de wereld is gelukkig niet zo zwart/wit als jij die stelt en zal er per geval een afweging gemaakt moeten worden. Die beoordeling ligt bij ons en niet bij jou, wat je wel erg graag lijkt te willen.
Ik vind je reactie als geheel, laat ik het netjes zeggen, nogal pinnig.
[...]

Dit roep je nou al zo vaak en ik geloof dat er al een keer of 100 tegen je gezegd is dat wij daardoor juist extreem veel meer workload krijgen. Jij blijft maar op dit punt doordrammen en als wij daar dan wat van zeggen dan ben je boos en gepikeerd en dan neemt de crew jouw ideeën niet serieus.

Wat wil je nou? Dan krijg je eindelijk eens antwoord van diezelfde crew die je ter discussie stelt en dan past het gegeven antwoord niet in je straatje ga je maar dingen verkondigen als
Dit valt prima voor 99% te automatiseren. Je krijgt er wellicht een paar muiskliks bij.
[...]

Met alle respect maar als dat daadwerkelijk jouw gevoel is, dan is het misschien beter voor jezelf om een andere te plek te zoeken waar er meer waardering is voor je inzet, want blijkbaar kan de gehele crew jouw daar niet in voorzien en zullen wij daar gezien je eigen insteek ook niet in kunnen voorzien. Dus ga hierbij ook vooral even bij jezelf te rade.

Lees daarnaast ook de reactie van @5pë©ïàál_Tèkén, waarin een buitenstaander een neutraal beeld geeft van de verhoudingen die redelijk spot-on is.
Vals dilemma much? Vind dit serieus op het randje. Het voegt ook niet bijzonder veel toe aan je argumentatie.
[...]

Ja en je denkt dat recht te hebben door je inzet als vrijwilliger maar dat recht heb je simpelweg niet, hoeveel tijd je ook in je feedback stopt.

Elk ander “bedrijf” werkt hetzelfde, niet alles word gedeeld, niet alles krijgt iedereen te weten en zeker niet iedereen krijgt het recht om mee te beslissen.
Niemand wil hier een recht opeisen, je krijgt als crew actief hulp aangeboden om een issue aan te pakken. Ik vind het dan niet meer dan logisch dat als je die hulp aanmoedigt en faciliteert, er ook een zinvolle feedbackloop bestaat. Die is er nu niet, en daar wordt om gevraagd. Je doet net alsof er om volledige transparantie wordt gevraagd, maar dat is niet zo.
[...]

Er is niemand die dit zegt, geen enkel crewmember heeft ooit gezegd dat crew meer waardering verdient dan een willekeurige gebruiker. Zoals je zelf ook niet schuw bent, laat maar eens wat bewijs zien voor die uitspraak. Want wij als crew zijn als users begonnen voor een platform voor onze mede users, dus je beledigd hier echt elk crewmember wat er is.
Ik zie de uitnodiging voor de volgende MoaM graag tegemoet.
Wat je echter wel moeten weten is dat je simpelweg geen enkel recht kan ontlenen aan je bijdrages, omdat je veel tijd besteed aan je reacties betekend dat nog niet dat wij jou daarom ook maar iets verplicht zijn, iets wat nu blijkt wel jou insteek is gezien je op elke feedback antwoord wil hebben, dat onderstreept dus ook mijn hele eerste reactie en doet jouw reactie daarop volledig te niet en spreek je die volledig tegen.

Want je gehele eerste betoog is in de stelling van

[...]
en dat blijkt dus direct of indirect toch niet zo te zijn omdat je een bepaalde verwachting heb voor jezelf waarin beslissingen en feedback met jou word besproken.
Zie feedbackloop. Het is geen tegenstelling.
Dit is overigens wel mijn laatste reactie hierop want ik ga hier niet alweer een discussie tot in den treure voeren. Doe ermee wat je wil maar ik denk dat dit toch echt voornamelijk bij jezelf ligt.
Jammer. Het komt op mij over als flink gas geven op het randje als crew vs. user en dan de aftocht blazen. Vind ik niet zo kies.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• XRayXI
Gooi deze draad niet op slot. Desnoods modereer wat geschreven word en voer het door.
Geef het tijd.

Verwijderd

XRayXI schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:02:
Gooi deze draad niet op slot. Desnoods modereer wat geschreven word en voer het door.
Geef het tijd.
Doe eens niet zo dramatisch. Er word normaal gecommuniceerd. Als we alleen maar mogen ja knikken en het overal mee eens moeten zijn dan mag het hele forum wel op slot.

Ik zie gewoon normale discussies.

• XRayXI
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:05:
[...]

Doe eens niet zo dramatisch. Er word normaal gecommuniceerd. Als we alleen maar mogen ja knikken en het overal mee eens moeten zijn dan mag het hele forum wel op slot.

Ik zie gewoon normale discussies.
Ik ben zeker ongerust, niet dramatisch, waarom zeg je dat? Anyways; Stel je voor dat de V&A module verdwijnt. Hoeveel denk jij dat Tweakers noch de inkomsten hebben, noch de bezoekers en of reclames ervan 'genieten'. Het is alsof jij, ik of ander keukengerei even pakken.

V&A is een dienst, jazeker dat Tweakers gegevens moeten overhandigen. Het doel is, want niet ieder gat kan gevuld worden juridisch, het door kan gaan. Verdienen is, ook tijd en niet alleen gelden.

Verwijderd

XRayXI schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:22:
[...]

Ik ben zeker ongerust, niet dramatisch, waarom zeg je dat? Anyways; Stel je voor dat de V&A module verdwijnt. Hoeveel denk jij dat Tweakers noch de inkomsten hebben, noch de bezoekers en of reclames ervan 'genieten'. Het is alsof jij, ik of ander keukengerei even pakken.

V&A is een dienst, jazeker dat Tweakers gegevens moeten overhandigen. Het doel is, want niet ieder gat kan gevuld worden juridisch, het door kan gaan. Verdienen is, ook tijd en niet alleen gelden.
Hoe kom je erbij dat V&A verdwijnt? Waar heb je het over? :?

• rickboy333
XRayXI schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:22:
[...]

Wat ik weet is dat Tweakers van de Persgroep alleen aan onderdelen mogen werken die ook iets bijdragen aan de winst/bezoekersaantallen/community relatie. Vandaar dat Tweakblog er nog steeds uitziet alsof het uit 2004 komt. Tweakers mag van de Persgroep daar niet aan werken omdat het gezien word als een ''zij-activiteit'' en het bovendien te duur is om helemaal opnieuw te developpen. Tenminste, zoiets is mij is verteld op Tweakers HQ.

V&A draagt iets bij aan Tweakers omdat er best veel Tweakers zijn die dagelijks naar Tweakers komen om naar V&A te gaan. Ik denk ook dat er best veel gebruikers met plus abbo's zijn die het hebben dankzij V&A.

Dus V&A zullen ze niet zomaar eraf gooien. Dan snijd Tweakers in hun eigen vingers :)

En verder is er eigenlijk ook niet echt een probleem. Dit gedoe met handelaren zal altijd blijven omdat er altijd gebruikers zijn die zich niet aan de regels houden en op de een of andere manier toch door de regels heen kunnen weven. De regels blijven hanteren is en blijft mensenwerk en de mods hebben nou eenmaal geen superkrachten.

Daarnaast heb je ook nog users die flippen als je €0,01 winst maakt zonder dat je een KvK nummer hebt. Die zouden gewoon de fiscus op een groepje kinderen afsturen die aan de weg walnootjes verkopen. Tja die mensen blijven topics maken en zeuren dat pietje €10,- winst maakt op product x zonder KvK dus hij is een handelaar, kijk staat in de wet. Tweakers hou je aan de wet !1!1!1!.

TIME TO UPGRADE !!!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Nog even over mijn eerdere post over de garantie-afwimpelaars (Bart-Willem in "Handelaren in Vraag en Aanbod") waar ik nog een aanvulling op heb: het valt op dat er behoorlijk wat handelaren zijn die adverteren met "fabrieksgarantie" en dus zelf geen garantie wensen te verlenen.

Fabrieksgarantie klinkt leuk, maar zo werkt het niet: in vrijwel alle gevallen wil de fabrikant bij een garantieclaim de originele aankoopfactuur zien, en die mag dus volgens de nieuwe richtlijnen (ook wegens de AVG) niet bij een verkocht product meegeleverd worden. Behalve dat er lui zijn die dat doen/deden (dag privacy) om zo hun garantie af te schepen, is het verwijzen naar fabrieksgarantie ook een wassen neus: de verkoper/handelaar kan zich immers beroepen op het feit dat een fabrikant een garantieclaim weigert en weg proberen te komen met het feit "ja de fabrikant dekt het niet, en dat was de enige vorm van garantie!"

Ik denk dat het daarom logisch zou zijn om zaken zoals (uitsluitend) verwijzen naar fabrieksgarantie niet meer zou mogen (en al helemaal niet als "lokker" in advertentietitels vermeld mogen worden). De meeste fabrikanten zijn namelijk gestopt om fabrieksgarantie te leveren zonder aankoopbon (dat geldt voor bijvoorbeeld HP, Dell, Lenovo, Sony, Samsung, Philips en tig andere merken). Handelaren die zich verschuilen achter "fabrieksgarantie" en niets meer willen doen dan dat (en dus garantieclaims zelf niet aannemen) handelen imho in strijd met het consumentenrecht.

Volvotips.com

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Bart-Willem schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:21:
De meeste fabrikanten zijn namelijk gestopt om fabrieksgarantie te leveren zonder aankoopbon (dat geldt voor bijvoorbeeld HP, Dell, Lenovo, Sony, Samsung, Philips en tig andere merken).
Ik weet niet hoe je hier bij komt, maar HP, Dell en Lenovo werken nog altijd met garantie op serienummer. Ik heb Dell vorige week nog over de vloer gehad voor een reparatie...

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Detmer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:24:
[...]

Ik weet niet hoe je hier bij komt, maar HP, Dell en Lenovo werken nog altijd met garantie op serienummer. Ik heb Dell vorige week nog over de vloer gehad voor een reparatie...
Ik ben reseller van die merken en die verzekerden mij dat ze ermee nokken en/of genokt zijn. Dell eist (voortaan) een Transfer of Ownership om de simpele reden dat ze niet aan geheelde spullen willen sleutelen. Lenovo is er al een tijdje terug mee gestopt en willen gewoon een aankoopnota zien. HP werkt al een paar jaar met aankoopfacturen die getoond moeten worden, zélfs bij de meest simpele zakelijke printers.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart-Willem op 26-05-2020 13:28 ]

Volvotips.com

• RodeStabilo
  • Niet online
Het maakt niet zoveel uit. Als je als zakelijke partij hardware verkoopt ben je in principe verantwoordelijk voor garantiegevallen. Het afschuiven richting de koper is dus op z'n minst twijfelachtig te noemen.

Maar de handelaren die vanuit hun onderneming hier spullen verkopen claimen in ieder geval in dit topic zo weinig marge te hebben dat dit teveel moeite is blijkbaar en daarom deze dienstverlening niet te willen aanbieden.

Nog meer redenen om geen handelaren in dit gedeelte toe te willen staan.

[ Voor 45% gewijzigd door RodeStabilo op 26-05-2020 13:30 ]

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Bart-Willem schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:28:
[...]

Ik ben reseller van die merken en die verzekerden mij dat ze ermee nokken en/of genokt zijn. Dell eist (voortaan) een Transfer of Ownership om de simpele reden dat ze niet aan geheelde spullen willen sleutelen. Lenovo is er al een tijdje terug mee gestopt en willen gewoon een aankoopnota zien. HP werkt al een paar jaar met aankoopfacturen die getoond moeten worden, zélfs bij de meest simpele zakelijke printers.
Ik heb Dell vorige week nog gehad voor een reparatie zonder factuur en ik heb HP ergens rond februari nog gehad voor een reparatie zonder factuur. Lenovo was van vorig jaar, dus daar kan ik verder weinig over zeggen. Dus wat je zegt klopt niet of de bedrijven houden zich er niet aan.
RodeStabilo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:29:
Het maakt niet zoveel uit. Als je als zakelijke partij hardware verkoopt ben je in principe verantwoordelijk voor garantiegevallen. Het afschuiven richting de koper is dus op z'n minst twijfelachtig te noemen.

Maar de handelaren die vanuit hun onderneming hier spullen verkopen claimen in ieder geval in dit topic zo weinig marge te hebben dat dit teveel moeite is blijkbaar en daarom deze dienstverlening niet te willen aanbieden.

Toch grappig dat jullie alleen de negatieve kant neerzetten. Het is sneller en makkelijker (ja ook voor de klant ;) ) om de laptop bij Dell of HP aan te melden. Heb je in veel gevallen zelfs binnen 2 dagen een monteur op de stoep staan inclusief onderdelen. Wil je de laptop persé naar de handelaar terugsturen kost het je minimaal 2 dagen extra.

[ Voor 37% gewijzigd door Detmer op 26-05-2020 13:34 ]

• RodeStabilo
  • Niet online
Detmer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:31:
Toch grappig dat jullie alleen de negatieve kant neerzetten. Het is sneller en makkelijker (ja ook voor de klant ;) ) om de laptop bij Dell of HP aan te melden. Heb je in veel gevallen zelfs binnen 2 dagen een monteur op de stoep staan inclusief onderdelen. Wil je de laptop persé naar de handelaar terugsturen kost het je minimaal 2 dagen extra.
Met 2100 adverenties en 64 actief snap ik dat je het zo ziet maar het is niet negatief. Het is de wet. Dan maakt het niet uit wat ik er van vind of jij. Verkopers zijn verantwoordelijk voor garantieafhandeling. Punt. dat het in de praktijk sneller of handiger voor de klant is doet daar in principe niets aan af.

Feit is dat het door de verkoper bij voorbaat afgewezen wordt. Dat is gewoon fout.

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 26-05-2020 13:38 ]

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Detmer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:31:
[...]

Ik heb Dell vorige week nog gehad voor een reparatie zonder factuur en ik heb HP ergens rond februari nog gehad voor een reparatie zonder factuur. Lenovo was van vorig jaar, dus daar kan ik verder weinig over zeggen. Dus wat je zegt klopt niet of de bedrijven houden zich er niet aan.
Dan heb je dus geluk: ik meld alle garantiegevallen telefonisch aan en dien ik de aankoopfactuur en/of verkoopfactuur door te mailen. Dat is in HP's geval eigenlijk de laatste 10x zo geweest en kreeg ik meteen een "nieuw" (omgeruild/refurbished) product ervoor terug. In geval van Dell is de Transfer of Ownership vereist omdat er anders een zéér grote kans is dat het product na reparatie terug wordt gestuurd naar de eerste eigenaar. En dat moet je ook niet willen. ;)

Volvotips.com

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Ik ben er al wel weer klaar mee. Voor mensen die anders denken dan jullie is geen ruimte blijkbaar...

• mobby1971
Detmer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:41:
Ik ben er al wel weer klaar mee. Voor mensen die anders denken dan jullie is geen ruimte blijkbaar...
Nee hoor. Maar er posten hier voornamelijk tegenstanders van Handelaren. De (zoals ik het vermoed) zwijgende meerderheid interesseert het geen biet, en zal je hier niet veel zien. Hou vol ;)

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Detmer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:41:
Dat heeft niets met "anders denken" te maken. Zoals ik bij eerdergenoemde merken al constateerde: die hebben/hadden hun fabrieksgarantie van de ene op de andere dag "ineens" gewijzigd. Bij Intel kon je tot een tijdje terug garantiegevallen direct claimen op basis van een serienummer. Nu verwijzen ze de koper/claimer terug naar de verkopende partij en nemen ze een garantiegeval niet (zomaar) direct aan. Dat geldt niet voor nieuwe gevallen, maar ook voor bestaande / eerder verkochte gevallen. Het zou bijzonder vervelend zijn als een handelaar iets verkoopt met "2 jaar fabrieksgarantie" en in de toekomst de regels dusdanig aangepast worden door de fabrikant dat een koper zijn "fabrieksgarantie" niet kan claimen en de handelaar niet thuisgeeft.

Volvotips.com

• RodeStabilo
  • Niet online
Die ruimte is er prima, maar ik snap het wel hoor. Je koopwaar staat zelfs in je signature. Jij hebt andere belangen en bent blind voor iemand die je duidelijk probeert te maken dat wat je wellicht ook doet niet zo netjes is.

[ Voor 74% gewijzigd door RodeStabilo op 26-05-2020 13:58 ]

• mobby1971
RodeStabilo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:55:
Die ruimte is er prima, maar ik snap het wel hoor. Je koopwaar staat zelfs in je signature. Jij hebt andere belangen en bent blind voor iemand die je duidelijk probeert te maken dat wat je wellicht ook doet niet zo netjes is.
Ik vindt dus dat @Detmer het echt keurig doet. Het feit dat je het nodig vind er toch zo hard op te duiken geeft al aan dat alle redelijkheid hier ver te zoeken is.

Jammer. Wellicht kan dit topic als afvoerputje gebruikt worden. Blijft de rest van Tweakers hopelijk gevrijwaard van dit soort negativiteit.

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Jij (jullie) zijn net zo blind voor de andere kant en blijven van het negatieve uitgaan. Jullie stelling is dat er fabrieksgarantie in de advertentie staat en daarmee is de handelaar meteen slecht en wil hij zijn verantwoordelijk ontlopen.

De garantie via de fabrikant gaat in veel gevallen vele malen sneller dan ik kan regelen. Veel van de zakelijke systemen hebben een next business day garantie. Dat is een win-win voor de klant en voor mij. De klant heeft sneller een werkende laptop en hoeft de laptop niet te missen en ik hoef er niets aan te doen.

Ik zeg toch nergens dat de koper niet meer bij mij mag komen als er een probleem is?

• rickboy333
Beetje flauw omdat het je niet zo goed uitkomt publiekelijk kenbaar maken dat je uit de discussie stapt.
Wel begrijpelijk. Feitelijk gezien hebben deze groep mensen gelijk want het staat in de wet/voorwaarde. Wat deze mensen echter niet beseffen is dat wanneer iets op papier staat het nog niet automatisch betekend dat iets aangepakt moet/gaat worden. Een wijze guru zei ooit: ''wetten en voorwaarden zijn net als pakketjes uit China, soms worden ze er tussenuit gevist, en soms worden ze wel eens doorgelaten'' en ''hoe groter het pakket, hoe groter de kans dat deze er tussenuit word gevist''.

Echter als iets niet word gehandhaafd/word volgehouden betekend niet dat je het maar moet negeren. Het voorbeeld van @Bart-Willem is daarin een goeie. Je kan de garantie niet zomaar afschuiven op een factuur als het beleid van HP/Dell is dat ze een overdrachtscertificaat willen. Als je dan met een miep te maken hebt die wel de voorwaarde punt voor punt volgt dan sta je daar als consument met een bek vol tanden. Dat is iets wat handelaar en klant goed moeten afspreken en het mag niet ''zomaar'' weg worden gemoffeld.

Mijn mening als iemand die hier vrij neutraal in deze discussie staat is om te stoppen met muggenziften over ''kleine'' dingen en vooral de serieuze problemen aanpakken.

Verder kunnen de anti-handelaren crusaders beter hun strijd opgeven. Handelaren zullen voor altijd hier blijven of ze het nu leuk vinden of niet. Zelfs al zouden alle handelaren gebanned worden en iedereen mag nog maar 10 ads per jaar mogen maken dan zullen er nog massaal scralpers zijn die alle leuke deals weghalen en die op Marktplaats/Ebay dumpen. V&A is simpelweg een te bekend platform geworden en iedereen in de Nederlandse en Belgische techwereld kent het. Net als PC gamers en anime in het westen is V&A mainsteam geworden. Die ''goede oude tijd'' zal net als Xbox live op de Xbox classic of 56K modems nooit meer terug komen, en het is een illusie om te denken dat als je hard genoeg strijd dat wel gaat gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door rickboy333 op 26-05-2020 14:22 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Verwijderd

RodeStabilo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:29:

Het is handelaren prima toegestaan om met fabrieksgarantie te adverteren. Uiteindelijk staat de wet daarboven en dat is het enige wat telt.

Verwijderd

Bart-Willem schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:51:
[...]

Dat heeft niets met "anders denken" te maken. Zoals ik bij eerdergenoemde merken al constateerde: die hebben/hadden hun fabrieksgarantie van de ene op de andere dag "ineens" gewijzigd. Bij Intel kon je tot een tijdje terug garantiegevallen direct claimen op basis van een serienummer. Nu verwijzen ze de koper/claimer terug naar de verkopende partij en nemen ze een garantiegeval niet (zomaar) direct aan. Dat geldt niet voor nieuwe gevallen, maar ook voor bestaande / eerder verkochte gevallen. Het zou bijzonder vervelend zijn als een handelaar iets verkoopt met "2 jaar fabrieksgarantie" en in de toekomst de regels dusdanig aangepast worden door de fabrikant dat een koper zijn "fabrieksgarantie" niet kan claimen en de handelaar niet thuisgeeft.
In dat soort gevallen hebben wel nog altijd de wet, die zeer duidelijk is over garantie.

Het is trouwens in nederland niet verboden om de garantieplicht van de handelaar af te wikkelen via de fabrikant, zolang de handelaar maar verantwoordelijkheid neemt.

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Detmer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Ik zeg toch nergens dat de koper niet meer bij mij mag komen als er een probleem is?
Jij niet, maar er zijn genoeg verkopers waar dat wél voor geldt: "garantie = fabrieksgarantie via Fabrikant X en dus niet via mij!" Je kan op je klompen aanvoelen dat de koper met een kluitje in het riet wordt gestuurd als de fabrikant niet happig is om een claim in behandeling te nemen als daar geen (originele) factuur bij zit. De verkoper roept dan vervolgens: "jammer, als het geen fabrieksgarantie is dan houdt het op want je hebt het product met fabrieksgarantie gekocht" en de koper zit met de gebakken peren. Dat jij het wel netjes oplost betekent niet dat anderen dat doen. :P

Volvotips.com

Verwijderd

RodeStabilo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:36:
[...]

Met 2100 adverenties en 64 actief snap ik dat je het zo ziet maar het is niet negatief. Het is de wet. Dan maakt het niet uit wat ik er van vind of jij. Verkopers zijn verantwoordelijk voor garantieafhandeling. Punt. dat het in de praktijk sneller of handiger voor de klant is doet daar in principe niets aan af.

Feit is dat het door de verkoper bij voorbaat afgewezen wordt. Dat is gewoon fout.
Dat is niet waar: de wet zegt dat de verkoper verantwoordelijk is voor de garantie, de wet zegt niet dat de verkoper de werkzaamheden zelf moet uitvoeren.

Als de verkoper afspraken maakt met de fabrikant betreffende de garantie dan voldoet hij voor een groot deel al aan de wettelijk voorschriften. Let op de verkoper kan de verantwoordelijkheid niet doorschuiven naar de fabrikant.

Verwijderd

Bart-Willem schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:25:
[...]

Jij niet, maar er zijn genoeg verkopers waar dat wél voor geldt: "garantie = fabrieksgarantie via Fabrikant X en dus niet via mij!" Je kan op je klompen aanvoelen dat de koper met een kluitje in het riet wordt gestuurd als de fabrikant niet happig is om een claim in behandeling te nemen als daar geen (originele) factuur bij zit. De verkoper roept dan vervolgens: "jammer, als het geen fabrieksgarantie is dan houdt het op want je hebt het product met fabrieksgarantie gekocht" en de koper zit met de gebakken peren. Dat jij het wel netjes oplost betekent niet dat anderen dat doen. :P
In dat geval is de wet heel duidelijk: de verkoper blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor de garantie.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:12
Dus als ik het goed begrijp mag een aanbieder gerust adverteren met ‘mét Fabrieksgarantie!’ in de titel. Hij mag ook, indien nodig, de klant direct naar de fabrikant sturen voor afhandeling van schades/defecten aan het product. Als de fabrikant om welke reden dan ook niet kan/wil faciliteren, is het alsnog aan de handelaar om een oplossing te bieden. Hij mag dan niet zeggen ‘Helaas, als de fabrikant niks kan doen, kan ik ook niks meer voor je betekenen’.

Is bovenstaande correct?

• Segafreak83
  • Laatst online: 12-12-2024
FirePuma142 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:55:
[...]

Ik vind je reactie als geheel, laat ik het netjes zeggen, nogal pinnig.

[...]

Dit valt prima voor 99% te automatiseren. Je krijgt er wellicht een paar muiskliks bij.

[...]

Vals dilemma much? Vind dit serieus op het randje. Het voegt ook niet bijzonder veel toe aan je argumentatie.

[...]

Niemand wil hier een recht opeisen, je krijgt als crew actief hulp aangeboden om een issue aan te pakken. Ik vind het dan niet meer dan logisch dat als je die hulp aanmoedigt en faciliteert, er ook een zinvolle feedbackloop bestaat. Die is er nu niet, en daar wordt om gevraagd. Je doet net alsof er om volledige transparantie wordt gevraagd, maar dat is niet zo.

[...]

Ik zie de uitnodiging voor de volgende MoaM graag tegemoet.

[...]

Zie feedbackloop. Het is geen tegenstelling.

[...]

Jammer. Het komt op mij over als flink gas geven op het randje als crew vs. user en dan de aftocht blazen. Vind ik niet zo kies.
Het is jammer dat ik je geen +1 of meer kan geven hier, want ik ben het volkomen met je eens.

Sommige crewleden kunnen geen onderscheid meer maken tussen crew zijn én als user posten hier.

Vervolgens schieten ze keihard in de verdediging, omdat ze zichzelf vast gezet hebben. Zelfs als men gewoon met een open vraag op de proppen komt, blijft het antwoord uit, en als je dat niet bevalt dan mag/moet je oprotten.. Sorry hoor, wat een onzin.

Als je je taak niet aan kan, dan deze of aan de wilgen hangen of voor meer mankracht zorgen.

Een fatsoenlijk antwoord naar degene die de melding gedaan heeft is een fluitje van een cent, we zitten hier op Tweakers, niet op het Viva forum. En omdat ik de beroerdste niet ben zal ik het even voorkauwen ook, drop down menu met het resultaat wat er gedaan is met de melding.

Verwijderd

Daffie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:54:
Dus als ik het goed begrijp mag een aanbieder gerust adverteren met ‘mét Fabrieksgarantie!’ in de titel. Hij mag ook, indien nodig, de klant direct naar de fabrikant sturen voor afhandeling van schades/defecten aan het product. Als de fabrikant om welke reden dan ook niet kan/wil faciliteren, is het alsnog aan de handelaar om een oplossing te bieden. Hij mag dan niet zeggen ‘Helaas, als de fabrikant niks kan doen, kan ik ook niks meer voor je betekenen’.

Is bovenstaande correct?
De samenvatting van de wet is inderdaad dat de handelaar altijd verantwoordelijk blijft.

Naar mijn mening is het doorsturen naar de fabrikant niet onredelijk bezwarend voor de consument(mits er afspraken zijn gemaakt).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2020 14:58 ]

Verwijderd

rickboy333 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:19:
[...]

Verder kunnen de anti-handelaren crusaders beter hun strijd opgeven. Handelaren zullen voor altijd hier blijven of ze het nu leuk vinden of niet. Zelfs al zouden alle handelaren gebanned worden en iedereen mag nog maar 10 ads per jaar mogen maken dan zullen er nog massaal scralpers zijn die alle leuke deals weghalen en die op Marktplaats/Ebay dumpen.
Dan blijven handelaren dus niet hier? :? Als zou gebeuren wat jij nu stelt, d:)b Prima wat mij betreft. Dan kan de Tweaker die zijn spulletjes wil verkopen omdat ie net een upgrade heeft gedaan weer netjes verkopen voor een redelijke prijs en zijn de handelaren vertrokken naar marktplaats. Super! oOo

• Daffie
Segafreak83 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:54:
[...]

Het is jammer dat ik je geen +1 of meer kan geven hier, want ik ben het volkomen met je eens.

Sommige crewleden kunnen geen onderscheid meer maken tussen crew zijn én als user posten hier.

Vervolgens schieten ze keihard in de verdediging, omdat ze zichzelf vast gezet hebben. Zelfs als men gewoon met een open vraag op de proppen komt, blijft het antwoord uit, en als je dat niet bevalt dan mag/moet je oprotten.. Sorry hoor, wat een onzin.

Als je je taak niet aan kan, dan deze of aan de wilgen hangen of voor meer mankracht zorgen.

Een fatsoenlijk antwoord naar degene die de melding gedaan heeft is een fluitje van een cent, we zitten hier op Tweakers, niet op het Viva forum. En omdat ik de beroerdste niet ben zal ik het even voorkauwen ook, drop down menu met het resultaat wat er gedaan is met de melding.
Als je het niet eens bent met hoe moderators dit topic modereren, wil ik voorstellen dat je dat meldt in het daarvoor bestemde forum. Dit soort dingen in het topic bespreken heeft geen enkele zin en voegt ook niks inhoudelijks toe aan de discussie over V&A.

• rickboy333
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:56:
[...]

Dan blijven handelaren dus niet hier? :? Als zou gebeuren wat jij nu stelt, d:)b Prima wat mij betreft. Dan kan de Tweaker die zijn spulletjes wil verkopen omdat ie net een upgrade heeft gedaan weer netjes verkopen voor een redelijke prijs en zijn de handelaren vertrokken naar marktplaats. Super! oOo
Niet echt, want die handelaren maken dan een nieuw account > kopen spullen van V&A voor ''de redelijke prijs'' waardoor deze spullen niet meer beschikbaar zijn voor de gewone Tweaker > verkopen deze spullen vervolgens op Marktplaats of Ebay voor 30%/50% meer. V&A word ipv een koop en verkoop paradijs enkel een koop paradijs voor ze.

Ik wil wel benadrukken dat niet alle handelaren zo zijn. Veel handelaren hebben betere en effectievere methodes om nog goedkoper aan spullen te komen (welke dat zijn ga ik je niet vertellen :*)) zodat ze hier voor een redelijk goede prijs er op kunnen komen. Die gaan niet neuzelen met een hoop verschillende users.

TIME TO UPGRADE !!!

• Daffie
[...]

De samenvatting van de wet is inderdaad dat de handelaar altijd verantwoordelijk blijft.

Naar mijn mening is het doorsturen naar de fabrikant niet onredelijk bezwarend voor de consument(mits er afspraken zijn gemaakt).
Ik ben het met je eens.
@Bart-Willem kun jij je vinden in bovenstaande?

PS: De reden dat ik Bart-Willem hier even mention is omdat hij het in de titel zetten van ‘.... met fabrieksgarantie’ ter discussie stelde: Bart-Willem in "Handelaren in Vraag en Aanbod"

[ Voor 21% gewijzigd door Daffie op 26-05-2020 15:06 ]

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[...]

Dan zou de verkoper wel moeten aangeven dat er x-periode garantie op zit, en niet adverteren met enkel "fabrieksgarantie".

Voorbeeldje: o.a. de Mediamarkt geeft 2 jaar garantie, maar verwijst op hun garantiepagina's wel dat bij bepaalde fabrikanten de garantie rechtstreeks geclaimd kan worden omdat dat sneller werkt, en mocht de klant dat niet willen dan kan 'ie gewoon bij de Mediamarkt zelf terecht (ongeacht iets fysiek of online gekocht is). Maar bij de producten adverteren ze nooit met "fabrieksgarantie". Het zou dus logisch zijn om dat hier ook de "standaard" te maken. :P Adverteren met enkel "fabrieksgarantie" kan een juridisch steekspel opleveren tussen handelaar en koper, en dat is iets wat je niet moet willen.
Daffie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:03:
[...]

Ik ben het met je eens.
@Bart-Willem kun jij je vinden in bovenstaande?

PS: De reden dat ik Bart-Willem hier even mention is omdat hij het in de titel zetten van ‘.... met fabrieksgarantie’ ter discussie stelde: Bart-Willem in "Handelaren in Vraag en Aanbod"
Niet helemaal dus, omdat het valse hoop/schijnverwachtingen/discussie kan opwekken. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Bart-Willem op 26-05-2020 15:14 ]

Volvotips.com

Verwijderd

Bart-Willem schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:13:
[...]

Dan zou de verkoper wel moeten aangeven dat er x-periode garantie op zit, en niet adverteren met enkel "fabrieksgarantie".

Voorbeeldje: o.a. de Mediamarkt geeft 2 jaar garantie, maar verwijst op hun garantiepagina's wel dat bij bepaalde fabrikanten de garantie rechtstreeks geclaimd kan worden omdat dat sneller werkt, en mocht de klant dat niet willen dan kan 'ie gewoon bij de Mediamarkt zelf terecht (ongeacht iets fysiek of online gekocht is). Maar bij de producten adverteren ze nooit met "fabrieksgarantie". Het zou dus logisch zijn om dat hier ook de "standaard" te maken. :P Adverteren met enkel "fabrieksgarantie" kan een juridisch steekspel opleveren tussen handelaar en koper, en dat is iets wat je niet moet willen.

[...]

Niet helemaal dus, omdat het valse hoop/schijnverwachtingen/discussie kan opwekken. :P
Fabrieksgarantie kan in het geval van een consument geen enkel steekspel opleveren. Het is een loze term(die vroeger ook op veel elektronica werd geplakt) en de wet is hartstikke duidelijk op dit punt.

• RodeStabilo
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Dat is niet waar: de wet zegt dat de verkoper verantwoordelijk is voor de garantie, de wet zegt niet dat de verkoper de werkzaamheden zelf moet uitvoeren.
Dat bedoel ik natuurlijk ook vandaar dat ik ook toegeef dat het vaak praktischer is om zelf contact op te nemen met de fabrikant. Maar dan moet deze het wel accepteren zoals @Bart-Willem schetst dat een factuur o.i.d wel noodzakelijk is.

(zo heb ik momenteel een garantiegevalletje van een tablet. Reparateur van de verzekeraar verplicht dus wel overdracht van de factuur om dagwaarde te bepalen. Heb je mooi pech als je hier een nieuwe in V&A hebt gekocht blijkbaar van een handelaar die dat je niet wil geven)
Detmer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:16:
Ik heb nooit een adverentie van je bekeken en ik wilde ook niet suggereren dat jij dat doet. Je schiet alleen enorm in de verdediging en ik trek een conclusie op basis van de hoeveeilheid advertenties die je hier geplaatst hebt dat je mening op z'n minst gekleurd is. Dat mogen we wel stellen toch, in alle eerlijkheid? :)

[ Voor 28% gewijzigd door RodeStabilo op 26-05-2020 15:27 ]

• Segafreak83
  • Laatst online: 12-12-2024
RodeStabilo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:23:
[...]
Dat bedoel ik natuurlijk ook vandaar dat ik ook toegeef dat het vaak praktischer is om zelf contact op te nemen met de fabrikant. Maar dan moet deze het wel accepteren zoals @Bart-Willem schetst dat een factuur o.i.d wel noodzakelijk is.

(zo heb ik momenteel een garantiegevalletje van een tablet. Reparateur van de verzekeraar verplicht dus wel overdracht van de factuur om dagwaarde te bepalen. Heb je mooi pech als je hier een nieuwe in V&A hebt gekocht blijkbaar van een handelaar die dat je niet wil geven)
Juist om dit soort dingen, koop ik alleen elektronische apparatuur (op VA / Marktplaats of elders) als er een factuur bij zit.

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:15:
[...]

Fabrieksgarantie kan in het geval van een consument geen enkel steekspel opleveren. Het is een loze term(die vroeger ook op veel elektronica werd geplakt) en de wet is hartstikke duidelijk op dit punt.
Ander voorbeeldje:
- handelaar koopt spul op van een faillissement of heeft een item dat bijvoorbeeld ooit gekocht is van een winkel die, al dan niet tussentijds, failliet is gegaan (bijvoorbeeld Mycom), of nog erger: de handelaar is zélf gestopt met zijn activiteiten (al dan niet na verkoop van een item)
- vervolgens zet 'ie het te koop hier "met fabrieksgarantie tot 1 juni 2021"
- in december 2020 gaat het item kapot
- verkoper meldt tegen koper dat 'ie bij de fabrikant moet zijn, en wegens de AVG-wetgeving mag verkoper/handelaar de originele aankoopbon niet overhandigen
- fabrikant meent echter dat de fabrieksgarantie niet ingewilligd wordt, want geen aankoopnota. Of om het feit dat tussen fabrikant en huidige eigenaar geen enkele overeenkomst heeft met de fabrikant en verwijst naar Artikel 17 lid 2 BW7 (http://www.conformiteit.n...-of-fabrieksgarantie.html) en weigert dus garantie te verlenen en verwijst terug naar de verkopende partij
- nu is het probleem dat de verkopende partij weigert garantie te geven, of is inmiddels gestopt/failliet/weetikveelwat, of de fabrikant meent geen garantie meer te hoeven geven omdat de oorspronkelijke verkoper niet meer bestaat.

Is het dan wel zo slim om te adverteren met "fabrieksgarantie" als zowel vanuit handelaar als fabrikant er mogelijk moeilijk gedaan wordt? :P Ik denk dat het beter is dat een handelaar zélf de garantie aanbiedt en dit in overleg met de koper (indien makkelijker en goed uit te voeren) alsnog als "fabrieksgarantie" zal behandelen. De koper zou daar dan wel op voorhand over geïnformeerd moeten worden, dus de lui die adverteren met "fabrieksgarantie" zouden dan aan moeten geven dat de koper zélf zijn garantie oplost als de verkoper dat niet wenst.

Volvotips.com

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-08 05:29
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:24:
[...]

In dat soort gevallen hebben wel nog altijd de wet, die zeer duidelijk is over garantie.

Het is trouwens in nederland niet verboden om de garantieplicht van de handelaar af te wikkelen via de fabrikant, zolang de handelaar maar verantwoordelijkheid neemt.
Was het maar waar dat de wet zeer duidelijk is. En zat er tussen gelijk hebben en gelijk krijgen maar niet zo'n enorm gat.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat een discussie over (fabrieks)garantie op een resellers-platform. Zou dat niet beter in een eigen discussie passen? Het heeft slechts zijdelings te maken met de hele handelaren-discussie.... /in-before-het-heeft-er-juist-allles-mee-te-maken. :O

Verwijderd

naitsoezn schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:59:
Wat een discussie over (fabrieks)garantie op een resellers-platform. Zou dat niet beter in een eigen discussie passen? Het heeft slechts zijdelings te maken met de hele handelaren-discussie.... /in-before-het-heeft-er-juist-allles-mee-te-maken. :O
Mja. mijn inziens toont het juist aan dat de opzet zoals die er nu is dus zorgt voor een hoop onduidelijkheid en discussie.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:08:
[...]

Mja. mijn inziens toont het juist aan dat de opzet zoals die er nu is dus zorgt voor een hoop onduidelijkheid en discussie.
Dat punt was volgens mij al voor pagina 2 gemaakt ;) De lui de erover gaan zijn het gewoon niet met je eens.

Verwijderd

TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:44:
[...]

Was het maar waar dat de wet zeer duidelijk is. En zat er tussen gelijk hebben en gelijk krijgen maar niet zo'n enorm gat.
De wet is dusdanig duidelijk dat handelaar altijd verantwoordelijk is voor de garantie. Hij mag het via de fabriek afhandelen maar niet op hun afschuiven.

Verwijderd

Volgens de voorwaarden uit de V&A faq,
Profiel volledig invullen
Zakelijke verkopers moeten in hun Tweakers-profiel hun bedrijfsinformatie invullen. Deze gegevens worden automatisch onder elke advertentie getoond. Dit kan onderaan je profielpagina.
Vervolgens maak ik melding dat bij een zakelijke verkoper dat dus niet is gedaan. Ik krijg dan een melding afgehandeld maar de advertenties zijn er nog. Geen uitleg, geen reden, helemaal niets.
Ik doe meerdere malen dezelfde melding, geen resultaat.

Onderaan dit topic staat een topicwarning. Die heeft dus bijzonder weinig waarde als je kijkt naar de inhoud daarvan.

Word er nu gehandhaafd of niet?

Verwijderd

naitsoezn schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:10:
[...]

Dat punt was volgens mij al voor pagina 2 gemaakt ;) De lui de erover gaan zijn het gewoon niet met je eens.
Klopt, maar er bestaat ook zoiets als voortschrijdend inzicht. Men mag hopen toch?

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:13:
Vervolgens maak ik melding dat bij een zakelijke verkoper dat dus niet is gedaan. Ik krijg dan een melding afgehandeld maar de advertenties zijn er nog. Geen uitleg, geen reden, helemaal niets.
Ik doe meerdere malen dezelfde melding, geen resultaat.

Onderaan dit topic staat een topicwarning. Die heeft dus bijzonder weinig waarde als je kijkt naar de inhoud daarvan.

Word er nu gehandhaafd of niet?
Ja er wordt gehandhaafd. Dat wil echter niet zeggen dat elke melding naar jouw tevredenheid wordt afgehandeld. Zoals eerder aangegeven verwachten wij bij een vermoedelijke handelaar bewijs. Dat heb ik eerder in dit topic ook aangeduid. Meerdere keren dezelfde melding doen is weinig zinvol als het over dezelfde gebruiker of advertentie gaat. Je zorgt daarmee alleen maar voor meer zaken die afgehandeld en gecontroleerd moeten worden door de FPA's.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:14:
[...]

Klopt, maar er bestaat ook zoiets als voortschrijdend inzicht. Men mag hopen toch?
Op voorschrijdend inzicht hopen zonder nieuwe argumenten aan te dragen is een beetje als vechten tegen de windmolens ;) En nee, op een discussie blijven inhak(k)en met herkauwde oneliners (of soms: twoliners) is niet hetzelfde als nieuwe argumentatie aanbrengen ;)

Verwijderd

Bor schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:35:
[...]

Ja er wordt gehandhaafd. Dat wil echter niet zeggen dat elke melding naar jouw tevredenheid wordt afgehandeld. Zoals eerder aangegeven verwachten wij bij een vermoedelijke handelaar bewijs. Dat heb ik eerder in dit topic ook aangeduid. Meerdere keren dezelfde melding doen is weinig zinvol als het over dezelfde gebruiker of advertentie gaat. Je zorgt daarmee alleen maar voor meer zaken die afgehandeld en gecontroleerd moeten worden door de FPA's.
Kom op, de aanbieder geeft het nota bene zelf aan. BTW factuur erbij en al. Bedrijfsgegevens bijna allemaal ingevuld. Daar staat gewoon een kvk nummer bij.
V&A aangeboden: ASRock J3060M

Wederom uit de faq,
Profiel volledig invullen
Zakelijke verkopers moeten in hun Tweakers-profiel hun bedrijfsinformatie invullen. Deze gegevens worden automatisch onder elke advertentie getoond. Dit kan onderaan je profielpagina.
Als we hier nog over moeten gaan discussiëren dan twijfel ik echt aan de welwillendheid van jullie als mod.

Verwijderd

naitsoezn schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:41:
[...]

Op voorschrijdend inzicht hopen zonder nieuwe argumenten aan te dragen is een beetje als vechten tegen de windmolens ;) En nee, op een discussie blijven inhak(k)en met herkauwde oneliners (of soms: twoliners) is niet hetzelfde als nieuwe argumentatie aanbrengen ;)
Er komen wekelijks nieuwe argumenten binnen. Misschien niet van mij maar ze zijn er wel degelijk.

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:36:
[...]
Als we hier nog over moeten gaan discussiëren dan twijfel ik echt aan de welwillendheid van jullie als mod.
Waarom zo aanvallend weer? Ik heb de betreffende melding niet gezien of afgehandeld. Ik zie je dit voorbeeld ook nu pas noemen of lees ik ergens overheen?

Verwijderd

Bor schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:42:
[...]

Waarom zo aanvallend weer? Ik heb de betreffende melding niet gezien of afgehandeld. Ik zie je dit voorbeeld ook nu pas noemen of lees ik ergens overheen?
Je reageert alsof ik het bij voorbaat al fout heb. Je kijkt niet, je vraagt niet, je gooit er gewoon je standaard reactie uit.

Als je de betreffende melding niet hebt gezien waarom kom je dan met dat antwoord? Het komt niet eens bij je op dat ik weleens een punt zou kunnen hebben. En die houding zorgt voor de reactie die je nu krijgt.

• mobby1971
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:49:
[...]

Je reageert alsof ik het bij voorbaat al fout heb. Je kijkt niet, je vraagt niet, je gooit er gewoon je standaard reactie uit.

Als je de betreffende melding niet hebt gezien waarom kom je dan met dat antwoord? Het komt niet eens bij je op dat ik weleens een punt zou kunnen hebben. En die houding zorgt voor de reactie die je nu krijgt.
Als ik jou was, zou ik eens een tijdje topic pauze nemen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:36:
[...]

Kom op, de aanbieder geeft het nota bene zelf aan. BTW factuur erbij en al. Bedrijfsgegevens bijna allemaal ingevuld. Daar staat gewoon een kvk nummer bij.
V&A aangeboden: ASRock J3060M

Wederom uit de faq,

[...]

@Verwijderd Ik heb de betreffende verkoper aangesproken dat niet alle gegegevens ingevuld zijn. Hij krijgt van on even de tijd om dat te fixen. Daarmee is voor ons het punt afgehandeld. Het heeft dan geen zin om vervelends toe de advertentie te blijven melden. Zoals meermaals door ons aangegeven: als wij iets afhandelen, vertrouw ons dan dat we dat doen en ga niet alles in twijfel trekken of steeds vragen waarom er nog niets aangepast is. Dingen hebben soms even tijd nodig. En als je dan ook nog onze welwillendheid in twijfel gaat brengen zitje met een dergelijke houding vrij snel in onze irritatie zone.

En aangezien het blijkbaar maar steeds terug moet komen over de handhaving naleving van het beleid gaat dit topic nu dicht. Zodra wij weer iets te melden hebben over handelaren in V&A melden we ons weer.

[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 26-05-2020 23:02 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het is niet de bedoeling dat dit topic een soort publieke schandpaal wordt. Persoonlijke aanvallen of ander ongewenst gedrag wordt dan ook niet getolereerd.

Graag advertenties en gebruikers bij ons melden via de “meld misbruik” knop binnen V&A zodat wij deze kunnen bekijken en actie ondernemen.