Bedankt voor alle reacties!
Eerst over isolatie, het betreft een nieuwbouwwoning met een EPC 0,15 en Rc muren = 5,06 en Rc dak = 6,5.
Gisteren de thermostaat op 21 graden laten staan, vannacht 12kwh verbruikt (gem.temp. vannnacht hier was 7,7 graden), ons sluipverbruik (als alles uitstaat en de WP niet "aanslaat") is meestal onder de 200W, uitgaande van 200W is dit voor 10 uur, ca. 2 KWh, dus alsnog 10 kwh verbruikt. Bijzonder is dat vanochtend (om 08:00) de thermostaat aangeeft dat het al 21,5 is. Daarnaast geeft deze thermostaat door de dag heen een andere temperatuur dan een andere thermostaat, zelfs als ze bij elkaar in de buurt staan, verschil is soms wel 1,5-2 graden. Ik heb gisteren de afwijking van de kamersensor steeds bijgesteld, zodat hij gisteren niet om 19:00 alweer ging verwarmen. Dit voldeed en het was niet koud...'s nachts wordt het lastig om dat steeds te doen.
Overdag hebben we 20kwh opgewekt en 16 teruggeleverd, naast het teruggeleverde van 08:00-22:15 nog 7 kwh verbruikt en 's nachts nog 12 dus, totaal (4+7+12=23 kwh). Ik vind dit nogal een verschil met de 4kwh die ik hierboven lees, op een koudere dag. Het is ook uitgesloten dat het andere apparaten betreft die zoveel vragen, want ik kan het stroomverbruik van de WP op de WP globaal aflezen.
@Verwijderd Bedoel je met jouw grafiek dat het, door lagere temperaturen te verwachten was, dat de WP 9kwh meer zou vragen? Vreemde is, dat als het overdag 6 graden is de WP geen 10 KWh vraagt, maar 's nachts dus wel. Of zie ik dat verkeerd?
@
reneeke1970 De compressor draait dan wel, want we horen hem en het verbruik schommelt 's nachts best wel, overdag niet, maar met dit weer hoeft hij ook niet te verwarmen. Ik kan één functie met stil vinden en die staat uit (kan nog kiezen uit stil-stiller-stilst-automatisch)
Hierbij ook afbeeldingen van de stooklijn en het verbruik van 13 en 14 maart, 14 maart om 20:00 genomen:
[
Voor 14% gewijzigd door
palh op 15-03-2020 09:03
]