Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 126 Laatste
Acties:
  • 614.049 views
LangeFries schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:48:
Volgens mij is het juist voor een WP heel fijn als er niet teveel in de flow verandert en er dus niet ineens koud water bij komt of de delta T ineens oploopt.Een langzame procentuele regeling is het ideaal. In theorie zou je dan ook geen buffervat nodig hebben.
Zoals later ook al door @CreBa bevestigd (zie hieronder) heeft procentueel geen enkel nut bij LTV en 1 (lage) Ta.
Dat wordt normaal gesproken alleen gebruikt om een bepaalde Ta te bereiken bij HogeTemperatuur verwarming om terug te mengen naar kouder water.

En delta T loopt altijd op bij stijgende warmtevraag en vast debiet (wat de meeste WP's gebruiken). Waarom zou een WP een hoge dT niet leuk vinden :? dT is het resultaat van benodigd vermogen en de flow.
CreBa schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:02:
[...]

Jup een over gedimensioneerde panasonic 16KW T-cap...
De ventielen schakelen gewoon zoals bij jou Open/dicht... vanaf 8% is open.
Ik heb geen spijt van de ventielen, we hebben namelijk een zeer groot huis 136m²/ verdiep.
Vermits er nog geen kinderen zijn kunnen we de kinderkamers en berging uit en inschakelen(bezoek) wanneer nodig.
Dit scheelt zich per jaar toch wel wat in vebruik... Ik zie het nut niet om de verdelers in te regelen op debiet en er dan toch zinloos warmte heen te sturen.
Ook omdat onze warmtepomp veel te groot is ( een 5kw kon het opgewekte vermogen nog genereren van het jaar 2019) kan ik deze mee aan en uit sturen enkel wanneer er 7 vloerverwarmingslussen(genoeg afgifte) open gaan, dit zorgt er voor dat hij niet pendelt in het tussenseizoen.
Liefst had ik deze gewoon vervangen door een 9kw t-cap, dan zou het systeem veel smoother lopen... 8)
Qua oppervlakte komen onze woningen overeen (hier totaal 283,5m2 verwarmd, BGG + 1e verdieping) en ik vind het ook doodzonde om constant ruimtes te verwarmen die niet of nauwelijks gebruikt worden. Daarbij vind ik het zelfs niet wenseiljk om de slaapkamers te warm te hebben, 18 graden is warm genoeg.

Ik heb hier ook altijd een aantal zones open staan om het minimale vermogen kwijt te kunnen van de WP (11,2KW hier). Na 2 winters wist ik hoe de vork in de steel zat, en afgelopen seizoen echt het eerste stookseizoen waarvan ik dacht "hier verander ik niets meer aan", geen gependel, stabiele temperatuur, goede COP getallen en vooral een comfortabele woning. Ik heb zelfs helemaal niet aan mijn stooklijn of klokprogramma gezeten afgelopen stookseizoen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Noord27 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:04:
[...]
Ik draai nu op de AI-modus met een kamerthermostaat op 21 graden. Dan zie ik het water niet boven 35 graden komen wat de WP uit komt.
Bij de AI modus kan ik geen temperatuur instellen, wel AI met een getal van -5 tot +5, die had ik op 0 staan en het was vandaag 18 graden in huis, neem aan dat ik dan voor AI +2 moet gaan.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:05
Grolsch schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:40:
[...]

Ziet er superstrak uit, maar aangezien je in dit topic rond loopt neem ik aan dat je een WP hebt, en dan vraag ik mij af waarom je ventielen gedeeltelijk open en/of dicht zet ?

In de basis gebruik ik hetzelfde systeem, maar dan iets minder "Fancy" (Geen app op m'n telefoon) maar het Danfoss CF2+ systeem.
Ook ik ben erg tevreden over het per ruimte kunnen instellen van de temperatuur, en het werkt echt super goed. Maar bij mij is het gewoon aan/uit regelen per ruimte. Dus OF open, OF dicht, en niet in %'en, en ik zie daar ook niet zo het nut van in eigenlijk bij het gebruik van een WP met bijbehorende lage Ta temperaturen.

De Danfoss thermostaten regelen ook op 0,1 graad, en in de prakijkt blijkt dat ook nog eens erg goed werken. Hooguit 0,2 graad overshoot / ondershoot per ruimte. (los van factoren als zon, en 15 personen in de keuken, daar kan geen enkele regeling iets aan doen).
Moet je die dan ook op elke groep monteren? Ik wil ook graag zone regeling gaan toepassen, in ieder geval tussen boven en beneden, later nog maar eens kijken of het ook per vertrek nodig is.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 16:53
CreBa schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:16:
[...]

Deze worden tijds gestuurd aangestuurd.
Ze openen pas bij 8% omdat dan de tijd van aansturing voldoende is. Het is onmogelijk om ze effectief te gaan sturen op percentage, de tijds marge van aansturing is te onregelmatig... dit wil dus zeggen dat ze functioneren als een aan/uit - open/toe ventiel.
Al had ik bij plaatsing wel gehoopt dat deze percentage gestuurd konden worden...
Wat wel is is dat er een PID regelaar achter zit die een logica volgt voor aansturing.

Bij 30% zal het ventiel dus veel langer open blijven vermits het langer duurt om terug onder de 8% te geraken, dit is dus al de gewenste temperatuur een stuk hoger ligt dan de werkelijke... wanneer deze de gevraagde temperatuur overstijgt zal hij ook agressief ingrijpen en meteen terug onder 8% duiken.. bij bv zonne inslag die de vloer opwarmt.

Voorbeeld bureau: vanaf 8% zou er dus pas effectief warmte door de vloer lopen.[Afbeelding]
Dus je setpoint en de huidige temperatuur gaan naar een PID, die er vervolgens een bepaald percentage "ventielopening" mee berekent. Dan is er vervolgens dus een proces dat op basis van dat percentage het ventiel opent over een bepaalde tijdsduur die evenredig is aan dat percentage?

Zit die PID en de aansturing van het ventiel allemaal in je KNX-systeem dan of zit dat allemaal al in je domoticasoftware?
@Maikie18

Yup, op elke na te regelen lus komt zo'n motortje. Een zone bestaat uit meerdere lussen.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 11-03-2020 20:37 ]

• CreBa
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11 16:27
TimoDimo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:35:
[...]

Dus je setpoint en de huidige temperatuur gaan naar een PID, die er vervolgens een bepaald percentage "ventielopening" mee berekent. Dan is er vervolgens dus een proces dat op basis van dat percentage het ventiel opent over een bepaalde tijdsduur die evenredig is aan dat percentage?

Zit die PID en de aansturing van het ventiel allemaal in je KNX-systeem dan of zit dat allemaal al in je domoticasoftware?
Zoiets ja... :)

Het programma + settings zitten in een module(heatbox Zennio) die de ventielen aanstuurt. Deze is verbonden met de KNX en geeft alle info door. Via de KNX software kan je dan in de programmering van de heatbox settings wijzigen zoals de PID regelaars.
Deze box heeft voorgeprogrammeerde logica naargelang warmte afgifte systeem: Vloerverwarming, radiatoren, convectoren, luchtverwarming, etc

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:32
Maikie18 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:33:
[...]

Ik denk dat ik maar ga voor 2e22 of 2e26 platen en die laat infrezen tegelijk met de vloerverwarming beneden. En dan boven ook gewoon 16mm of misschien 14mm (zit geen prijsverschil in). Maar boven is 10 h.o.h zwaar overkill volgens mij of zou je dat altijd doen en dan gewoon zoneregeling toepassen?

@koevlaas2 je tip "Alles wat je niet doet krijg je spijt van" heeft me enorm geholpen bij meerdere keuzes waar ik al weken over aan het twijfelen was, haha
Dan zou ik voor 16mm gaan, hoh 10 en eventueel met zone regeling, maar niet noodzakelijk.

• Noord27
  • Laatst online: 12-11 23:39
beumer schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:25:
[...]

Bij de AI modus kan ik geen temperatuur instellen, wel AI met een getal van -5 tot +5, die had ik op 0 staan en het was vandaag 18 graden in huis, neem aan dat ik dan voor AI +2 moet gaan.
Proberen is weten. Hoor graag je bevindingen. Vandaag zie ik veel pendelgedrag, kan het niet verklaren. Niets veranderd aan de instellingen.

• beumer
Noord27 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:35:
[...]

Proberen is weten. Hoor graag je bevindingen. Vandaag zie ik veel pendelgedrag, kan het niet verklaren. Niets veranderd aan de instellingen.
Moet nog een goede meetsetup maken, dit weekend maar eens alle componenten bestellen.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 22:16
[...]

+15c buiten dus weinig vraag en veel warmte aanbod.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Cees-JanH schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:34:
In 32 mm zijn de keuzes redelijk beperkt. Wavin Hep2O, werkt zonder speciaal persgereedschap. Ik kom het veel (in 15 en 22 mm) tegen in motorjachten, ook op zout water. Oude systemen nog steeds lekvrij van 1999.

Uponor heeft ook 32, maar persgereedschap nodig.

Wat is een goede en voordelige keuze, ik moet ongeveer 16 meter heen en terug?
Uponor rtm kan je eenmalig vastklikken, maar is wel misdaad tegen de mensheid zo duur.
Henco heeft trouwens dikkere isolatie dan uponor voor hetzelfde geld.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 11-03-2020 22:09 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
[...]

Welke marges hanteerde hij? Panasonic gaat van +2 naar -3 .hoe kort zit lg op de ta?

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
@reneeke1970

Wat bedoel je precies met die getallen/marges?

• CreBa
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11 16:27
@Grolsch welke stooklijn heb jij staan?
Ik heb een negatieve stooklijn om pendelen tegen te gaan... 27graden bij -5 en 31graden bij +8 anders is het een flipperkast :+

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-11 18:23
beumer schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:36:
[...]

Ik draai inderdaad op de verwarmingsmodus, gelijk even omgezet naar AI, 20 graden is hier in huis al voldoende om iedereen tevreden te houden dus daar ga ik het eerst maar eens mee testen.
Hier draai ik ook op AI op de Lg Therma. Ook hier zit ik af en toe te tobben met de temperatuur in huis. Ik heb de AI op 21 staan en de aanvoertemp zit rond de van 26 a 27 graden. Op het moment heb ik de AI op -5 staan en het is nu 20 graden in huis en hij pruttelt mooi met een verbruik van 450 watt.

@koevlaas2 was zeker bij jou en @Noord27 bezig de afgelopen tijd :)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Noord27
Wimlem schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 06:50:
[...]

Hier draai ik ook op AI op de Lg Therma. Ook hier zit ik af en toe te tobben met de temperatuur in huis. Ik heb de AI op 21 staan en de aanvoertemp zit rond de van 26 a 27 graden. Op het moment heb ik de AI op -5 staan en het is nu 20 graden in huis en hij pruttelt mooi met een verbruik van 450 watt.

Wat zijn je settings in het installateursmenu? Eventueel per DM. Ik draai nu op AI setting 0. Temperatuur is huis zit dan tussen 20 en 21.2..

AI modus haalt zijn aansturing uit de settings van het installateursmenu. Daar heb ik staan buitentemperatuur voor automatische modus tussen -10 en +16; binnentemperatuur tussen 19 en 21 (kan geen 20 en 21 zijn..); LWT voor auto modus tussen 23 en 35 graden; 80% pompcapaciteit. 3 minuten vertraging aan en stille modus aan.

@koevlaas2 Heeft hier de LG als 3e warmtepomp aangesloten. Was maar een dagje werk inclusief verwijderen Elga. Geen ervaring met de aansturing.

[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 12-03-2020 07:12 ]

CreBa schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:18:
@Grolsch welke stooklijn heb jij staan?
Ik heb een negatieve stooklijn om pendelen tegen te gaan... 27graden bij -5 en 31graden bij +8 anders is het een flipperkast :+
Mijn stooklijn is Ta 35 bij Tbuiten -5 en Ta 30 bij Tbuiten +5.

Lager als Ta 30 kan ik ook niet gaan dan wordt de Zubadan ook een flipperkast :P
Ik zie dat de Zubadan tot +- 1,5 graad over setpoint heen gaat, en daarna gaat hij uit om binnen 5 minuten weer aan te gaan.

Ik pas 1 graad nachtverlaging toe in de periode 22:00 tot 10:00.
In de praktijk betekent dit dat de WP enkele keren per jaar (bij extreme kou) in de nacht aangaat.
Dit is afgelopen stookseizoen niet voorgekomen.

Afgelopen dinsdag heeft de WP vanaf 10:00 tot +- 21.00 lopen te snorren, het was een bewolkte winderige dag.
Gisteren is de WP slechts aan geweest van 10.00 tot 11.30, daarna nam de zon het stokje over, en het was vanochtend nog steeds 21,1 graden in de keuken en 20,9 in de woonkamer (setpoint 21,5).

Het ligt eraan of de zon vandaag gaat schijnen, maar veel gaat de WP niet meer lopen bij mij als de temperaturen +12 zijn.

En juist vanaf +12 kan de Zubadan aanzienlijk verder terug moduleren, maar ja, als je de warmte niet nodig hebt blijft het jammer van de verbruikte energie.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 12-03-2020 07:50 ]

• reneeke1970
  • Nu online
Noord27 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:16:
@reneeke1970

Wat bedoel je precies met die getallen/marges?
De pana gaat uit bij +2ta en weer aan bij -3 ta.
Een marge van 5 graden dus, wat het pendelen redelijk beperkt.
Als de lg dichter bij de ta blijft, en dus een kleinere marge hanteert, zal hij veel sneller en vaker pendelen. Misschien is dat de reden?

1 PVoutput . Dongen NB

• beumer
Wimlem schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 06:50:
[...]

Klopt @koevlaas2 heeft hier afgelopen donderdag de boel aangesloten ;)
De instellingen is gewoon een kwestie van spelen en kijken wat hij doet, maar daarvoor moet ik eerst wat beter meten.

[ Voor 3% gewijzigd door beumer op 12-03-2020 08:59 ]

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:16:
[...]

Zoals later ook al door @CreBa bevestigd (zie hieronder) heeft procentueel geen enkel nut bij LTV en 1 (lage) Ta.
Dat wordt normaal gesproken alleen gebruikt om een bepaalde Ta te bereiken bij HogeTemperatuur verwarming om terug te mengen naar kouder water.
Het procentueel sturen is in wezen toch niet anders dan waterzijdig inregelen ? Of het systeem HTV of LTV is maakt daarbij volgens mij geen verschil, het is een verschuiving van de flow van het ene circuit t.o.v. het andere. @PentaClover noemde ongeveer een 20/80 verhouding tussen zijn 1e verdieping en begane grond, waarbij hij de indruk had dat het op de 1e verdieping 'wat krap' zou zijn. Indien de ene verdieping middels een stuurbare mengkraan -20% flow krijgt, dus bijv. van 10l/m -> 8l/m gaat zal de flow op de andere verdieping omhoog gaan van bijv. 10l/m -> 12l/m dit indien beide circuits even groot zijn. Op die manier kun je ongelijke afgiftesystemen/-oppervlaktes met elkaar in balans brengen.

• Noord27
reneeke1970 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 08:27:
[...]

De pana gaat uit bij +2ta en weer aan bij -3 ta.
Een marge van 5 graden dus, wat het pendelen redelijk beperkt.
Als de lg dichter bij de ta blijft, en dus een kleinere marge hanteert, zal hij veel sneller en vaker pendelen. Misschien is dat de reden?
Je zal waarschijnlijk gelijk hebben met juist instellen van de waardes. Ik ben er nog helemaal niet uit hoe een stooklijn in te stellen in het installateurs-menu (waar je alleen kan komen met een code). Is een vaag menu met soms niet correcte NL benamingen/vertalingen.

Heb wel kunnen vinden bij welke buitentemperatuur te verwarmen en welke LWT te gebruiken. Respectievelijk +19 tot -10 buitentemp en 23 tot 35 graden LWT. Die heb ik nu aangepast en eens kijken of dat resulteert in minder pendelen met de huidige relatief warme buitentemperaturen.

EDIT

Aanpassingen gedaan net voor dat ik thuis weg ging; lijken meteen effect te hebben. :*)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bbkq9aw9xc.jpeg

[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 12-03-2020 11:29 ]

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 08:57:
[...]

Het procentueel sturen is in wezen toch niet anders dan waterzijdig inregelen ? Of het systeem HTV of LTV is maakt daarbij volgens mij geen verschil, het is een verschuiving van de flow van het ene circuit t.o.v. het andere. @PentaClover noemde ongeveer een 20/80 verhouding tussen zijn 1e verdieping en begane grond, waarbij hij de indruk had dat het op de 1e verdieping 'wat krap' zou zijn. Indien de ene verdieping middels een stuurbare mengkraan -20% flow krijgt, dus bijv. van 10l/m -> 8l/m gaat zal de flow op de andere verdieping omhoog gaan van bijv. 10l/m -> 12l/m dit indien beide circuits even groot zijn. Op die manier kun je ongelijke afgiftesystemen/-oppervlaktes met elkaar in balans brengen.
Je zegt het zelf al, als je procentueel stuurt maak je gebruik van een mengkraan.
Bij warmtepompen heb je het liefste een gesloten (pomploze) verdeler, daar wordt dus niet gemengd, maar heb je 1 grote aanvoerbalk met 1 Ta temperatuur, juist om zoveel mogelijk flow te creeëren wat je wil met een WP omdat je graag een lage Ta temperatuur wil.

Jij wilt dus per lus procentueel de flow gaan sturen :? Dus stel 2 ltr/minuut per lus wil jij variabel regelen tussen de 0,1 ltr en 2 ltr / minuut :?

Ik heb dit nog nooit gezien in de praktijk, en heb er ook geen beeld bij, en ik denk dat het ook niet werkt. Je loopt immers de flow te beperken, en liever beperk je de aanvoertemperatuur bij gebruik van een WP omdat dat je COP positief beïnvloed.

Bij mij op de zaak werkt het wel procentueel, maar dan wordt het gebruikt om de Ta van een bepaalde zone te kunnen regelen.
Wij hebben 3 groepen (Kantoor, Hal1, Hal 2) met elk een eigen (aan de hand van WAR berekende) stooklijn en dus aanvoertemperatuur. Dan kun je inderdaad procentueel sturen om een bepaalde Ta te bereiken dmv mengkranen.

Maar misschien dat @Oxellaar wel eens anders heeft meegemaakt in de praktijk bij LTV systemen waar slechts 1 aanvoertemperatuur gebruikt wordt :?

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 12-03-2020 09:29 ]

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:10:
[...]

Je zegt het zelf al, als je procentueel stuurt maak je gebruik van een mengkraan.
Bij warmtepompen heb je het liefste een gesloten (pomploze) verdeler, daar wordt dus niet gemengd, maar heb je 1 grote aanvoerbalk met 1 Ta temperatuur, juist om zoveel mogelijk flow te creeëren wat je wil met een WP omdat je graag een lage Ta temperatuur wil.

Jij wilt dus per lus procentueel de flow gaan sturen :? Dus stel 2 ltr/minuut per lus wil jij variabel regelen tussen de 0,1 ltr en 2 ltr / minuut :?

Ik heb dit nog nooit gezien in de praktijk, en heb er ook geen beeld bij, en ik denk dat het ook niet werkt. Je loopt immers de flow te beperken, en liever beperk je de aanvoertemperatuur bij gebruik van een WP omdat dat je COP positief beïnvloed.

Bij mij op de zaak werkt het wel procentueel, maar dan wordt het gebruikt om de Ta van een bepaalde zone te kunnen regelen.
Wij hebben 3 groepen (Kantoor, Hal1, Hal 2) met elk een eigen (aan de hand van WAR berekende) stooklijn en dus aanvoertemperatuur. Dan kun je inderdaad procentueel sturen om een bepaalde Ta te bereiken.

Maar misschien dat @Oxellaar wel eens anders heeft meegemaakt in de praktijk bij LTV systemen waar slechts 1 aanvoertemperatuur gebruikt wordt :?
Stel Kantoor en Hal1 hebben een afgiftesysteem, al dan niet bestaand uit meerdere vvw-circuits of radiatoren in de verhouding 1:4, om de gewenste ruimteT's te krijgen gaat er 1:4 aan vermogen naar toe, q=m*c*deltaT. Op het moment dat ik de m van het ene circuit verlaag zal de m in het andere circuit overeenkomstig omhoog gaan en daarmee de verhouding in de afgifte veranderen. Zo heb ik in ieder geval de gemiddeldeT in mijn circuits identiek gemaakt, maar ik zou dat desgewenst ook hoger/lager per circuit kunnen maken. Of zie ik iets over het hoofd ? De Tr per circuit zal dan wel enigszins gaan verschillen.
Het systeem regelt dan enigszins modulerend, meer - minder naar verdieping 1 t.o.v. verdieping 2 i.p.v. een aan - uit regeling. Een 'mengkraan' in de keuken-/badkamer gebruiken we om verschillende temperaturen te mengen, van 2 stromen -> naar 1, maar je kunt een 'mengkraan' ook zien als een verdeler van 1 ingaande stroom naar 2 uitgaande stromen met slechts 1 temperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2020 09:51 ]

• reneeke1970
  • Nu online
Noord27 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 08:57:
[...]

Je zal waarschijnlijk gelijk hebben met juist instellen van de waardes. Ik ben er nog helemaal niet uit hoe een stooklijn in te stellen in het installateurs-menu (waar je alleen kan komen met een code). Is een vaag menu met soms niet correcte NL benamingen/vertalingen.

Heb wel kunnen vinden bij welke buitentemperatuur te verwarmen en welke LWT te gebruiken. Respectievelijk +19 tot -10 buitentemp en 23 tot 35 graden LWT. Die heb ik nu aangepast en eens kijken of dat resulteert in minder pendelen met de huidige relatief warme buitentemperaturen.

EDIT

Aanpassingen gedaan net voor dat ik thuis weg ging; lijken meteen effect te hebben. :*)

[Afbeelding]
Grafiek word beter inderdaad. Maar een juiste stook lijn staat los van het aan en uit gaan tov gewenste ta.
Bij de pana is het trouwens een vaste waarde. Bij de mitsu is hij wel instelbaar.
Bij lg ikke nie weet....
Maar als je teveel vermogen hebt, en de gewenste ta is bv 30,dan is het vervelend dat hij bij 31 zichzelf uit zet en bij 29 weer aan gaat. Dan zie je liever 33 om 27 zeg maar, dan kan hij langere run maken.
Dus mocht je zo een soort instelling vinden.....

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:33:
[...]

Stel Kantoor en Hal1 hebben een afgiftesysteem, al dan niet bestaand uit meerdere vvw-circuits of radiatoren in de verhouding 1:4, om de gewenste ruimteT's te krijgen gaat er 1:4 aan vermogen naar toe, q=m*c*deltaT. Op het moment dat ik de m van het ene circuit verlaag zal de m in het andere circuit overeenkomstig omhoog gaan en daarmee de verhouding in de afgifte veranderen.

Zo heb ik in ieder geval de gemiddeldeT in mijn circuits identiek gemaakt, maar ik zou dat desgewenst ook hoger/lager per circuit kunnen maken. Of zie ik iets over het hoofd ?

De Tr per circuit zal dan wel enigszins gaan verschillen.
Het systeem regelt dan enigszins modulerend, meer - minder naar verdieping 1 t.o.v. verdieping 2 i.p.v. een aan - uit regeling. Een 'mengkraan' in de keuken-/badkamer gebruiken we om verschillende temperaturen te mengen, van 2 stromen -> naar 1, maar je kunt een 'mengkraan' ook zien als een verdeler van 1 ingaande stroom naar 2 uitgaande stromen met slechts 1 temperatuur.
Zo werkt het helaas niet. het is van een aantal factoren afhankelijk.
Punt 1 = Hoe staat je pomp ingesteld, draait deze op een vast toerental, op constante druk of op proportionele druk.

De pompen gebruikt in warmtepompen draaien zover ik weet meestal op een vast toerental / constante druk die je in kunt stellen (tenminste bij mijn Mitsu).

Stel ik heb 2 groepen á 10 liter per minuut dan is de totale flow als beide groepen open staan 20 liter per minuut.
Het is niet zo dat wanneer ik 1 groep geheel afsluit de flow over die andere groep 20 liter per minuut is.
Dan komt de leidingweerstand om de hoek kijken, zie bijvoorbeeld het probleem van @TweakersOnly een tijdje geleden.

Zie het als 2 wegen die elk 10 auto's per minuut kunnen handelen, het wil niet zeggen dat als ik 1 weg afsluit er over die andere weg 20 auto's per minuut kunnen rijden.

In een normale situatie waar nageregeld wordt en zones dichtlopen zal altijd een open verdeler (vaak buffervat) gebruikt worden met een secundaire pomp.

Deze pomp stel je in het geval van naregeling in op proportionele druk, dat wil zeggen dat je daarmee probeert de flow per kring gelijk te houden ondanks dat er groepen dichtlopen. Je probeert namelijk de flow per kring (dus ook de dT) altijd gelijk te houden, want daarmee is je warmteafgifte immers berekend voor die ruimte.

Dit werkt niet altijd natuurlijk, elke pomp heeft een bepaald bereik met een minimale en maximale flow, dat merk ik bij mij thuis ook wel, ondanks dat mijn secundaire pomp proportioneel is ingesteld.

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-10 18:53
hep20 kan ook gebruikt worden voor een overgang van 22 koper naar 22 hep20 met dezelfde koppeling maar ik ben onzeker hier over. Is er iemand die dit heeft gedaan en is het een blijvende dichte verbinding ?
koevlaas2 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:08:
[...]

Uponor rtm kan je eenmalig vastklikken, maar is wel misdaad tegen de mensheid zo duur.
Henco heeft trouwens dikkere isolatie dan uponor voor hetzelfde geld.

Verwijderd

@Grolsch Je gaat er vanuit dat de pompcapaciteit een/de beperkende factor is, bij alle installaties welke ik tot nu toe gezien heb, is dat niet het geval, gebruikte/standaard flow ~ 50% van het maximale.
Wat gaat er in onderstaande berekening fout volgens jou ?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/38auqrln.39.00.png
Het totale vermogen moet uiteraard omhoog, de reden daarvoor is dat de 20% v.d. etage 'te krap' gevonden werd, de gemiddeldeT binnen de schil zal daardoor toenemen.
Wat ik bedoel te zeggen is dat als je Hal1 4 groepen dicht draait je kantoor geen 10 l/minuut flow zal hebben en dus ook geen 5KW af zal geven ipv 1, omdat het afgiftesysteem/leidingsysteem dit domweg niet aan kan. (de beperkte weg waar x aantal auto's overheen kunnen).

• reneeke1970
  • Nu online
Grolsch schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:54:
Wat ik bedoel te zeggen is dat als je Hal1 4 groepen dicht draait je kantoor geen 10 l/minuut flow zal hebben en dus ook geen 5KW af zal geven ipv 1, omdat het afgiftesysteem/leidingsysteem dit domweg niet aan kan. (de beperkte weg waar x aantal auto's overheen kunnen).
Zelfs één 15 mm leiding kan 3000 liter per uur verzetten

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:54:
Nee van 1 naar 5kW is redelijk utopisch, dat zeg ik ook niet, maar van 1 naar 1,7kW lijkt me haalbaar, flow van 2 -> 3,4l/m.
Jij gaat uit van een standaard openverdeler, zet de mengkraan, 1 flow in 2 flow uit voor de verdelers dan heb je de door jou geschetste beperking niet.

• alaintje
  • Laatst online: 12-11 18:46
reneeke1970 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:56:
[...]

voor enkele meters ja.
Ik denk dat je met 3000 een beetje aan de hoge kant zit :p

hier kun je wel genoeg uit halen verwacht ik:
https://www.albrand.nl/up..._diagram_Albrand_5_la.pdf

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• reneeke1970
  • Nu online
alaintje schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:13:
[...]

voor enkele meters ja.
Ik denk dat je met 3000 een beetje aan de hoge kant zit :p

hier kun je wel genoeg uit halen verwacht ik:
https://www.albrand.nl/up..._diagram_Albrand_5_la.pdf
Ik heb geen diagram nodig, ik speel met vijvers en aquaria, en ik meet in emmer en stopwatch het debiet. En dan moet het nog omhoog gepompt worden ook ipv rond circuleren

1 PVoutput . Dongen NB

[...]

Dat ligt eraan hoe lang die leiding is, en welke pomp je ervoor zet.
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:05:
[...]

Nee van 1 naar 5kW is redelijk utopisch, dat zeg ik ook niet, maar van 1 naar 1,7kW lijkt me haalbaar, flow van 2 -> 3,4l/m.
Jij gaat uit van een standaard openverdeler, zet de mengkraan, 1 flow in 2 flow uit voor de verdelers dan heb je de door jou geschetste beperking niet.
Dat bedoel ik inderdaad, maar je kunt inderdaad de flow wel wat verdelen, maar dan hoeft dan weer niet automatisch / procentueel, dat kun je gewoon met flowmeters instellen zoals je het wilt hebben.

Ondanks dat mijn pomp op proportioneel staat zie je wel dat de flow per groep hoger wordt op het moment dat er nog maar enkele lussen open staan. In een "normale" situatie waar meer dan 1 groep warmte vraagt heb ik bijvoorbeeld 1,5 l/minuut gemiddeld over alle groepen. Maar als er maar 1 groep vraagt gaat over die vragende groep wel 2 tot 2,2 ltr/minuut aan flow, dus ook meer vermogen.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:06
Joris Jasper schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:25:
hep20 kan ook gebruikt worden voor een overgang van 22 koper naar 22 hep20 met dezelfde koppeling maar ik ben onzeker hier over. Is er iemand die dit heeft gedaan en is het een blijvende dichte verbinding ?

[...]
Ja, dat kan, geen enkel probleem; maar als je toch nog bedenkingen hebt, dan kan je een gewone messing knelkoppeling gebruiken, ook dat is toegestaan, kijk maar eens in de instructies hierover van de fabrikant.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]
je kan er met genoeg druk wel 10.000 liter doorheen jassen. dat maakt de vloer echter nog steeds niet beter in afgifte.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

@flippy Nee ? Q=m*c*deltaT

• flippy
  • Niet online

flippy

dat gaat je niet helpen als het beton de wamte niet af kan voeren.
je komt op een moment dat meer water niet meer afgifte betekent. immers moet water ook de tijd krijgen om af te geven.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 12-03-2020 13:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

flippy schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:09:
[...]

dat gaat je niet helpen als het beton de wamte niet af kan voeren.
De warmtegeleidingscoefficient lambda van water is 0,6 en die van beton 1,4, beton is in die zin 2,33 keer zo goed in het afgeven/-voeren van warmte. https://www.joostdevree.n...leidingscoefficient.shtml

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:20
De installatie van mijn Pana 9kW bibloc begint nu echt vorm te krijgen.
Buitendeel + leidingwerk naar buitendeel geplaatst. Vrijdag komt het binnendeel binnen en maandag wordt ook e.e.a. afgemonteerd. _/-\o_

Dan kunnen we daarna ook de gaslevering stopzetten en het gevecht met Enexis over de kosten aangaan >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLyPQkscDLPCYznkR_YdYPgfqcI=/800x/filters:strip_icc()/f/image/rfDwHobEs3YZu0GjdJRYsGe9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5Uw86sboOuLIb2RNyBNxnugNIU=/800x/filters:strip_icc()/f/image/5Yf4Nswj9UuEgucHijJOnII5.jpg?f=fotoalbum_large

En ik weet dat het tuinhuisje aan vervanging to is......

[ Voor 6% gewijzigd door EdwinC op 12-03-2020 14:06 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36
Heb je een foto van het leidingwerk? En die blokken waar dat ding op staat, was dat bijgeleverd? Hoe groot zijn die en wat zit er nog verder onder?

Ik wil dit weekend een plek inrichten voor onze buitenunit, zandbed ligt al klaar.

• EdwinC
Ik zal straks als ik thuis ben even kijken. E.e.a. wordt geïnstalleerd dus alles werd bij mij erbij geleverd.

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• flippy
  • Niet online

flippy

stefijn schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:28:
Heb je een foto van het leidingwerk? En die blokken waar dat ding op staat, was dat bijgeleverd? Hoe groot zijn die en wat zit er nog verder onder?

Ik wil dit weekend een plek inrichten voor onze buitenunit, zandbed ligt al klaar.
er word niks bijgeleverd. er zitten fittingen aan de achterkant en achter de kappen een plek om stroom aan te knopen en de rest moet je zelf verzinnen. die rubber blokken zitten er dus ook niet bij.

• Naalroc
flippy schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:34:
[...]

er word niks bijgeleverd. er zitten fittingen aan de achterkant en achter de kappen een plek om stroom aan te knopen en de rest moet je zelf verzinnen. die rubber blokken zitten er dus ook niet bij.
Wat een raar commentaar: jij weet toch niet wat de installateur van @EdwinC allemaal levert bij deze unit, die zij aan het plaatsen zijn. :(

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• EdwinC
Naalroc schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:58:
[...]

Wat een raar commentaar: jij weet toch niet wat de installateur van @EdwinC allemaal levert bij deze unit, die zij aan het plaatsen zijn. :(
Ik ga ervan uit dat @flippy bedoelt dat er standaard bij de levering van een Panasonic geen extra installatie materiaal geleverd wordt. En dat de extra materialen bij mij dus door de installateur geleverd zijn en dus niet standaard mee worden geleverd met de WP.

• flippy
  • Niet online

flippy

Naalroc schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:58:
[...]
EdwinC schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:07:
[...]
Ik ga ervan uit dat @flippy bedoelt dat er standaard bij de levering van een Panasonic geen extra installatie materiaal geleverd wordt. En dat de extra materialen bij mij dus door de installateur geleverd zijn en dus niet standaard mee worden geleverd met de WP.
dat dus, dus zo hefitg reageren is niet nodig.

en gezien ik zelf in mijn garage nog een panasonic heb staan met het folie er nog omheen denk ik dat ik wel weet wat erbij word geleverd.
dat een installateur doorgaans een achterbak vol met aansluitmateriaal heeft doet daar niks aan af, immers betaal je daar ook de installateur voor.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 12-03-2020 16:10 ]

• CDarwin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-11 10:43
Beste Tweakers, het is alweer een tijdje geleden dat ik jullie heb lastig gevallen met mijn vragen maar na de zonnepanelen en de isolatie komt het volgende project eraan. Ik schets hieronder eerst mijn situatie en heb daar 2 vragen over. Net als eerder vind ik het wel zo eerlijk om te melden dat ik absoluut geen technicus ben, ik heb enkel veel lol in het verduurzamen van mijn huis.

Vrijstaand huis met woonoppervlakte van 180m2 . Boven (80m2) wordt het verwarmen en koelen gedaan door een airco Mitsubishi Electric multi split (binnen unit MSZ-DM35VA (elke kamer eigen unit)). Buiten unit MKZ-3DM50VA

De beneden verdieping wordt verwarmd door een cv-ketel van zo`n 6 jaar oud middels radiatoren. We hebben ook een kachel die we elke winterdag aan hebben en gebruik ongeveer 8 kuub hout per jaar. Gasverbruik is ongeveer 1200 kuub. Er zijn 18 zonnepanelen, 4,86 kWp

De isolatie bestaat uit vloerisolatie, beneden verdieping nieuw hr++ glas, beetje muur isolatie en beetje dakisolatie.
Voor de verbouwing van de badkamer heb ik bedacht om een douche wtw te plaatsen en een warmtepompboiler. Ik had gedacht om de Explorer uit België te halen maar de subsidie is gehalveerd.

Mijn vraag is tweeledig.
1. Is er een alternatief voor de wpb uit België die ook veel subsidie heeft? Mag ook losse wp en boiler zijn. In principe alleen voor sww. (Ik dacht iets te lezen over apparatuur uit Polen, en laat ik nu net iemand kennen die om de 6 weken naar Polen gaat.)
2. Zou er ook een manier zijn met een enigszins beperkt budget (hopelijk met veel subsidie) om zowel sww en de beneden verdieping met een wp te regelen?

Een van mijn andere rare ideeën is om de laminaat vloer in de woonkamer eruit te halen, en vloerverwarming in te frezen. Zou dat de moeite waarde zijn met het oog op all electric? Is natuurlijk heidens karwei (90m2). Ik kan ook radiator ventilatoren kopen wat veel goedkoper is en veeeeel minder werk maar ja ook minder effectief denk ik.

• alaintje
  • Laatst online: 12-11 18:46

dat zullen deze blokken zijn.
https://www.ebay.de/itm/2...m:myIeUTjy3BVR-jaO5Fu5nPw

Ik geloof dat er juist 3 per WP aangeraden worden itt 2.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• EdwinC

Leidingwerk is al ingegraven dus daar kan ik geen foto meer van maken.
En t leidingwerk binnen wordt maandag gemaakt.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:05
Ben een nieuwe groepenkast aan het samenstellen, moet de warmtepomp op een 4 polige krachtgroep of 3 polig + nul?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• TimoDimo
  • Laatst online: 12-11 16:53
Weet iemand nog ergens een goede 2-wegklep (afsluiter) te vinden? Mijn voorkeur is eentje op 24 volt, met AAN/UIT regeling, dus geen wisselschakelaar.

• koevlaas2
Was vandaag een Mitsubishi aan het aansluiten met een FTC6 moederbord erin, hier is dus eea aan veranderd tov het vorige model, zo past de DWH sensor niet meer in de witte socket maar zou deze nu 4 polig en in de blauwe socket moeten ?
Ik belde met Alklima en die wisten het eigenlijk ook niet precies, konden mij zelfs geen typenummer (pac...) noemen, weet iemand hier dit ?
@Oxellaar wellicht ?

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-11 09:57
Joris Jasper schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:25:

[...]
Heb ik al jaren op de wachmachine aansluiting,geen druppel verloren.

• koevlaas2

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-11 09:57
Geweldig, heb ik twee van die apparaten nodig (volgens hun), 22 ampere op drie fase, moduleert in stappen van 5 kw, per fase dus.

Houd ik toch een dikke 3 ampere over om tv te kijken, koken wassen. _/-\o_

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:04

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Zit wel een Wilo Energieklasse A pomp on :-)

Misschien een apart topic maken voor die neppers

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Cees-JanH schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 23:32:
[...]

Geweldig, heb ik twee van die apparaten nodig (volgens hun), 22 ampere op drie fase, moduleert in stappen van 5 kw, per fase dus.

Houd ik toch een dikke 3 ampere over om tv te kijken, koken wassen. _/-\o_
Dit is wel een heel simpel apparaat; er zit geen elektronika in, behalve de pomp dan. Hij kan niet zelf moduleren; het vermogen is met de zekeringen in te stellen: 1, 2 of 3 elementen. Gewoon aan/uit. Maximum watertemperatuur wordt met zo'n drukdoos thermostaat gestuurd. Wel lekker goedkoop :'(

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• reneeke1970
  • Nu online
Dylantje2 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:09:
[...]

Zit wel een Wilo Energieklasse A pomp on :-)

Misschien een apart topic maken voor die neppers
Wat is er precies nep aan een elektrische CV ketel? In Duitsland hangen er duizenden...
Is een elektrische kachel van de gamma ook nep dan?

1 PVoutput . Dongen NB

• beumer
Noord27 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 08:57:
[...]

EDIT

[Afbeelding]
Deze settings nu ook maar ingesteld, hopelijk komt daarmee de kamer een beetje op temperatuur. @Wimlem wat doet die -5 tot +5 setting van de AI precies?

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:51
Deze quote op die site is echt geweldig:

'Onze elektrische ketels werken zonder elektronica. Onze elektromechanische technologie is eenvoudig te vervangen.'

:+

• reneeke1970
  • Nu online
Ik kreeg een brief van enexis dat ze om veiligheid redenen mijn gas aansluiting gratis komen verwijderen. Dit vanwege dat destijds met mij geen periode is afgesproken voor het slotje. Momenteel is dat voor max 1 jaar en moet je betalen voor verwijderen.
Heb ik toch weer eens mazzel dat ik in vroeg stadium van gas af ben gegaan.
Bedankt @Rol-Co ,het was jou tip voor de wp

1 PVoutput . Dongen NB

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:25

Wuursj

want worst is al bezet

Iemand nog iets te zeggen over deze principe opstelling?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ud5IgDd.png
Pomploze gesloten verdelers.
Ik heb oa. via dit topic begrepen dat 18 groepen met drie verdelers over drie verdiepingen wel zou moeten kunnen met alleen de interne pomp van de WP als er maar 32mm leidingen gebruik worden. Zit daar nog verschil tussen de verschillende WP merken/typen?

Ook zou ik met dergelijke inhouden en vermogen geen buffervat nodig moeten hebben..

De exacte WP moet nog gekozen worden maar ben nu wel bezig met offertes voor infrezen vloerverwarming etc. En dat heb ik graag first time right..

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 13-03-2020 11:56 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Naalroc
Op de etages lijkt mij 100 hoh echt overkill; als ik de diverse gebruikers her lees, verwarmen zij nauwelijks op de verdiepingen, alleen de badkamer(s) natuurlijk wèl.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
Naalroc schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:56:
Op de etages lijkt mij 100 hoh echt overkill; als ik de diverse gebruikers her lees, verwarmen zij nauwelijks op de verdiepingen, alleen de badkamer(s) natuurlijk wèl.
Aan de andere kant als je studerende kinderen hebt die in hun slaapkamer moeten leren/studeren is het wel handig als de capaciteit/m2 in de slaapkamer evenredig is met beneden om zo een comfortabele temperatuur te kunnen krijgen in de slaapkamer..

Zeker gezien er geen buffervat is :)

But thats my opinion.

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 13-03-2020 12:05 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Naalroc schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:56:
In principe heb je gelijk, maar zoals een wijs man ooit zei "Alles wat je niet direct doet ga je spijt van krijgen" en wat scheelt het qua kosten als je naar h.o.h. 150 heen gaat :?

Voor koelen is het juist wel fijn om h.o.h. 100 te hebben.

• Naalroc
Ach ja, ik verwarm mijn hele beneden etage met 150 hoh, en dat werkt OOK met koelen, zo heb ik ondervonden laatste zomer..En boven verwarm ik 5 dagen/ jaar, met radiatoren.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Naalrocthx, in principe met je eens. Nu staat de verwarming nauwelijks aan boven, straks waarschijnlijk ook weinig met wél isolatie.

Maar:
a) Er gaan straks kinderen hun huiswerk maken en ook ik krijg een werkkamer (die nu 's winters weinig gebruikt wordt). Wat sneller opwarmen door meer leidingen lijkt me dan handig. Al zal het het nooit echt snel worden.
b) Bij op het opknappen van de BG zullen we minstens 1 winter boven moeten wonen.
c) Het kost erg weinig extra als je toch eenmaal bezig bent. En dan doet die Koevlaas2 quote het wel goed.
d) De derde verdieping heeft meer warmteverlies dan de BG door louter buitenmuren (en dak), ondanks best OK isolatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 13-03-2020 12:37 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-11 21:19
Daannn1987 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:02:
[...]

Aan de andere kant als je studerende kinderen hebt die in hun slaapkamer moeten leren/studeren is het wel handig als de capaciteit/m2 in de slaapkamer evenredig is met beneden om zo een comfortabele temperatuur te kunnen krijgen in de slaapkamer..

Zeker gezien er geen buffervat is :)

But thats my opinion.
Vooral wanneer je een slaapkamer hebt met twee buitenmuren (bijv. op de hoek van een woning) of evt. zelfs een stuk dak er bij, dan is de verhouding tussen je warmteafgevende oppervlak (buitenwanden en dak) en je warmteleverende oppervlak (vloer) ongunstiger dan wanneer je slechts één buitenmuur hebt. Je hebt dus voor een dergelijke slaapkamer gewoon meer warmte nodig. Ik zou in dat geval zeker voor 100 mm kiezen. Ach en als je toch bezig bent.......
Je kunt niet in de toekomst kijken.
Dus je kunt nu wel denken dat je het nooit nodig hebt om slaapkamers tot 20°C te verwarmen, maar als dat later toch zo blijkt te zijn, is het wel erg handig dat het kan.

Zwerius Kriegsman

In de slaapkamers van de pubers op zolder gaan we (naast de VVW HoH 15cm) een LL wp installeren. Heeft tevens als voordeel dat we daarmee in huis de luchtvochtheid kunnen reduceren, en de kamers laten zich er snel mee opwarmen. Lijkt mij voor die kamers een betere oplossing dan de trage vloerverwarming in de 30cm dikke betonvloer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• reneeke1970
  • Nu online
Wuursj schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:26:
@Naalrocthx, in principe met je eens. Nu staat de verwarming nauwelijks aan boven, straks waarschijnlijk ook weinig met wél isolatie.

Maar:
a) Er gaan straks kinderen hun huiswerk maken en ook ik krijg een werkkamer (die nu 's winters weinig gebruikt wordt). Wat sneller opwarmen door meer leidingen lijkt me dan handig. Al zal het het nooit echt snel worden.
b) Bij op het opknappen van de BG zullen we minstens 1 winter boven moeten wonen.
c) Het kost erg weinig extra als je toch eenmaal bezig bent. En dan doet die Koevlaas2 quote het wel goed.
d) De derde verdieping heeft meer warmteverlies dan de BG door louter buitenmuren (en dak), ondanks best OK isolatie.
Ik zou boven twee groepen maken van hoh 20 maar die door elkaar laten lopen. Praktijk dus hoh 10 .
Bij overkill zet je één groep dicht en verwarmen je met hoh 20.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

reneeke1970 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:49:
[...]

Ik zou boven twee groepen maken van hoh 20 maar die door elkaar laten lopen. Praktijk dus hoh 10 .
Bij overkill zet je één groep dicht en verwarmen je met hoh 20.
Hmm klinkt interessant. Nu was ik van plan iets slims te regelen per kamer. Dus de twee slaapkamers ieder twee groepen en die aansturen. Maar dat kan ook met jouw idee.

Bereik je niet ongeveer hetzelfde als je 'gewone' groepen neemt en die wat knijpt bij overkill?

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 13-03-2020 14:06 ]

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
Ik heb een Nibe F2120 met een SMO40 regeling. Nu weigert mijn WP sinds enkele dagen om het huis te verwarmen, terwijl hij het hiervoor zonder problemen goed deed. Ik heb o.a. al de graadminuten veranderd, en wanneer hij moet starten (dit had geen effect). Ook heb ik verwarmen via het verwarmingselement uitgezet, de ingestelde temperatuur flink omhoog gedaan, het apparaat aan en uit gezet (fysiek de stroom van de SMO afgehaald) etc. Allemaal zonder effect.

Het rare is dat de gewenste compressorfunctie op 85hz staat, en hij nog steeds niks doet. Als ik verder bij de status kijk in in het service info menu, dan staat daar onder status: aantal starts.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:04:
Dacht dat de Elga juist goed werd bevonden door de meeste gebruikers, maar dit blijkt dus niet zo te zijn?

[...]
Ik heb ook Elga al 4 jaar, maar met de huidige informatie en stand der techniek zou ik hem niet meer aanschaffen.
Waarom in het kort:
* Achteraf aan de kleine kant voor mijn woning
* Herrie schopper
* Modulerende regeling werkt niet goed
* Geen boiler mogelijkheid (aansturing driewegklep)
* Milieu onvriendelijke werkmiddel

• reneeke1970
  • Nu online
Wuursj schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:51:
[...]

Hmm klinkt interessant. Nu was ik van plan iets slims te regelen per kamer. Dus de twee slaapkamers ieder twee groepen en die aansturen. Maar dat kan ook met jouw idee.

Bereik je niet ongeveer hetzelfde als je 'gewone' groepen neemt en die wat knijpt bij overkill?
Dan krijg je een koudere t retour, één groep afsluiten is simpeler want dan kan flow normaal blijven

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@Wuursj @reneeke1970 Als je de flow, op die verdieping, halveert ben je er toch ook ?

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 13:33
Wuursj schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:51:
[...]

Ik zou ook denken dat het een stuk goedkoper is om gewoon zoneregeling per groep te doen met een simpele thermostatische moto zoals bijvoorbeeld: https://www.heiz24.de/ind...normaal/c-KAT386/a-HW1909

Als je een verdeler neemt waarop je deze kunt plaatsen dan kan je netjes per groep regelen met behulp van een schakelaar die je bijvoorbeeld aan je domotica systeem hangt. Bijvoorbeeld zoals deze persoon gedaan heeft:
https://community.openhab...g-thermal-actuators/41320

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Heronimo Ja precies. Een dergelijk systeem had ik ook in gedachte. Zelfs op Ali zwerven al setjes rond. Met iets dat slim genoeg is om langzame vloerverwarming te kunnen regelen. Zo goedkoop had ik ze echter nog niet gevonden met een A-merk.

@Verwijderd Ja dat is wat ik bedoel met het knijpen met groepen. Liever niet een hele verdieping want de badkamers wil waarschijnlijk wel volle bak aan hebben (grotere warmtevraag + kleine oppervlakte + afzuiging naar WTW). Maar op groep-niveau flow terug brengen moet ook wel kunnen?
Ik overweeg zelfs om in de badkamers die HoH nog iets verder terug te brengen.

Al met al maak ik me niet zo heel erg zorgen over eventuele overkill.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 13-03-2020 15:51 ]

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 13:33
Wuursj schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:47:
@Heronimo Ja precies. Een dergelijk systeem had ik ook in gedachte. Zelfs op Ali zwerven al setjes rond. Met iets dat slim genoeg is om langzame vloerverwarming te kunnen regelen. Zo goedkoop had ik ze echter nog niet gevonden met een A-merk.

@Verwijderd Ja dat is wat ik bedoel met het knijpen met groepen. Liever niet een hele verdieping want de badkamers wil waarschijnlijk wel volle bak aan hebben (grotere warmtevraag + kleine oppervlakte + afzuiging naar WTW). Maar op groep-niveau flow terug brengen moet ook wel kunnen?
Ik overweeg zelfs om in de badkamers die HoH nog iets verder terug te brengen.

Al met al maak ik me niet zo heel erg zorgen over eventuele overkill.
Twee grote voordelen van ruim bemeten afgifte:
- je hebt meer koelvermogen
- je kan bij het verwarmen met lagere aanvoertemperaturen werken waardoor de COP wat hoger is

• reneeke1970
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:39:
@Wuursj @reneeke1970 Als je de flow, op die verdieping, halveert ben je er toch ook ?
Dat is hetzelde, alleen lastiger instellen. Je moet toch meerdere lussen leggen dus wat boeit het.

1 PVoutput . Dongen NB

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:49
Mijn eerste offerte voor WP en PV heb ik binnen. Deze is gemaakt zonder dat het bedrijfs is langsgekomen maar op basis van info die ik per e-mail en telefoon heb verstrekt. Ik ben benieuwd naar jullie mening ;)

Fabrikant / type / vermogen
Techneco / Loria / 8 kW

Garantie / subsidie
3 jaar / € 1900

Opties inbegrepen:
Installatie, thermostaat, 300L vat, 50L
buffer

Totaal voor € 8.427,50 waar de subsidie nog van af moet. Wat is jullie mening?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Noord27
Bo0bz schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:35:
Mijn eerste offerte voor WP en PV heb ik binnen. Deze is gemaakt zonder dat het bedrijfs is langsgekomen maar op basis van info die ik per e-mail en telefoon heb verstrekt. Ik ben benieuwd naar jullie mening ;)

Fabrikant / type / vermogen
Techneco / Loria / 8 kW

Garantie / subsidie
3 jaar / € 1900

Opties inbegrepen:
Installatie, thermostaat, 300L vat, 50L
buffer

Totaal voor € 8.427,50 waar de subsidie nog van af moet. Wat is jullie mening?
Hoeveel PV zit erbij voor die prijs?

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:49
Noord27 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:07:
[...]

Hoeveel PV zit erbij voor die prijs?
Geen! Die is alleen de WP wilde niet het topic vervuilen...

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Noord27
Bo0bz schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:08:
[...]

Geen! Die is alleen de WP wilde niet het topic vervuilen...
Wacht eerst even 3 offertes af.

Korte versie: je wordt aardig genaaid waar je bij staat in de 1e offerte.

🤐

• beumer
Copitano schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:02:
[...]
twee meters op een Youless gaat niet lukken denk ik met de 110 die ik gebruik. Met een 120 misschien wel. Een op de S0 en een op de pulseled?? Koop er gewoon een bij op marktplaats voor een paar tientjes. Worden regelmatig aangeboden wegens plaatsing slimme meter. Beetje geduld en niet meer dan 30 euro bieden. Heb er hier 3 in gebruik. 2x 110 en 1 x 120. Voorraadje voor de zonnepanelen waar ik mee bezig ben. Allemaal via mp.
Bij twee meters kom ik dan op 50-60 euro, maar met zoiets kan ik gelijk meer aansluiten: https://www.sossolutions.nl/5-kanaals-s0-pulse-meter-op-usb

Tenzij die s0 output natuurlijk direct op een van de gpio pinnen van de rpi aan te sluiten is en home assistant daar wat mee kan, dan is het alleen een kwh meter, wat draad en misschien wat kleine componentjes.

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-11 01:41

Copitano

Hoorn NH

beumer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:28:
[...]

Bij twee meters kom ik dan op 50-60 euro, maar met zoiets kan ik gelijk meer aansluiten: https://www.sossolutions.nl/5-kanaals-s0-pulse-meter-op-usb

Tenzij die s0 output natuurlijk direct op een van de gpio pinnen van de rpi aan te sluiten is en home assistant daar wat mee kan, dan is het alleen een kwh meter, wat draad en misschien wat kleine componentjes.
Ik kende dat nog niet. Ziet er zo op het eerste gezicht inderdaad zo uit. USB lijkt mij dan gewoon in een USB-poort van de Pi te gaan, maar dat zal dan in de handleiding staan. Je zal waarschijnlijk wel al je meters, de Pi bij elkaar in de buurt moeten hebben. Home assistant ken ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 13-03-2020 18:03 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• LangeFries
  • Laatst online: 12-11 22:22
kipragout schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:16:
Ik heb een Nibe F2120 met een SMO40 regeling. Nu weigert mijn WP sinds enkele dagen om het huis te verwarmen, terwijl hij het hiervoor zonder problemen goed deed. Ik heb o.a. al de graadminuten veranderd, en wanneer hij moet starten (dit had geen effect). Ook heb ik verwarmen via het verwarmingselement uitgezet, de ingestelde temperatuur flink omhoog gedaan, het apparaat aan en uit gezet (fysiek de stroom van de SMO afgehaald) etc. Allemaal zonder effect.

Het rare is dat de gewenste compressorfunctie op 85hz staat, en hij nog steeds niks doet. Als ik verder bij de status kijk in in het service info menu, dan staat daar onder status: aantal starts.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?
"Aantal starts" betekent dat hij gereboot is. Dat is vast rond middernacht ergens begin van de week geweest, toen hebben ze alle WP's opnieuw moeten starten vanwege problemen met de uplink, die overigens nog steeds niet opgelost zijn. Dat staat gelukkig los van het functioneren van de WP.
Wanneer de gewenste frequentie een waarde >0 heeft, dan betekent dat de binnenunit vraag heeft. De buitenunit start dus niet. Normaal komt er dan een error vanuit de buitenunit. Wanneer die nu niet komt betekent dit dat de buitenunit helemaal niets meer doet. Wanneer er geen verbinding is weet hij dat ook, dus blijkbaar komt er toch iets terug.Ik zou de buitenunit een keer even van de spanning halen en als dat niet helpt de installateur bellen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Noord27
beumer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:31:
[...]

Deze settings nu ook maar ingesteld, hopelijk komt daarmee de kamer een beetje op temperatuur. @Wimlem wat doet die -5 tot +5 setting van de AI precies?
Merk je verschil tussen AI of normale verwarmingsmodus?

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:19
Wuursj schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:26:
Hier zijn de plafonds geïsoleerd met 15cm glaswol sinds eerste modernisering *kuch*. Dat betekent nu zonder VVW dat vloeren op de verdiepingen erg koud zijn. Niet echt comfortabel werken of spelen.

Volgende verdiepingsvloeren worden zeker met kleine hoh gelegde VVW en beperkt warmte accumulerend vermogen om relatief snel tussen slaap en werk/speel temperaturen te kunnen wisselen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• pleio65
  • Laatst online: 16:58
Copitano schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:01:
[...]

Ik kende dat nog niet. Ziet er zo op het eerste gezicht inderdaad zo uit. USB lijkt mij dan gewoon in een USB-poort van de Pi te gaan, maar dat zal dan in de handleiding staan. Je zal waarschijnlijk wel al je meters, de Pi bij elkaar in de buurt moeten hebben. Home assistant ken ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen.
Nog een vergelijkbare.
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• palh
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-02-2021
Beste tweakers, ik hoop dat ik onderstaande op het juiste forum plaats, anders hoor ik het graag,

Sinds vier weken wonen wij in een nieuwbouwwoning met een Daikin Altherma 3 6kw lucht/water warmtepomp.
We hebben de thermostaat in de woonkamer (samen met de hal de enige ruimtes met vloerverwarming) op 20,5 staan.
Overdag gaat dit prima, het wordt zelfs warmer, doordat de zon vol op de ramen staat. 's Avonds daalt de temperatuur echter naar 20 graden en duurt het een poos (tussen 1 en 2 uur) voordat de thermostaat blauw wordt en dus begint op te warmen. Vervolgens warmt hij op, maar als het eenmaal 20,5 is, valt hij snel weer terug naar 20 en begint het verhaal opnieuw. Op deze momenten gebruiken we ook veel stroom (gisterenavond wel 12 kw, incl. sluipverbruik, dit is vaak rond de 200W). Afgelopen nacht (22:00-08:00) hebben we 19 KWh gebruikt volgens de slimme meter. Voorgaande avonden/nachten zitten we rond de 10 KWh. Wij vinden dit erg veel. Is dit normaal of gaat er iets mis?

Onze installateur heeft 2 weken geleden de marge, wanneer hij begint te verwarmen op een 0,5 graad gezet ipv 1 graad, daarvoor begon hij pas te verwarmen bij 19,5.

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
LangeFries schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:52:
[...]

"Aantal starts" betekent dat hij gereboot is. Dat is vast rond middernacht ergens begin van de week geweest, toen hebben ze alle WP's opnieuw moeten starten vanwege problemen met de uplink, die overigens nog steeds niet opgelost zijn. Dat staat gelukkig los van het functioneren van de WP.
Wanneer de gewenste frequentie een waarde >0 heeft, dan betekent dat de binnenunit vraag heeft. De buitenunit start dus niet. Normaal komt er dan een error vanuit de buitenunit. Wanneer die nu niet komt betekent dit dat de buitenunit helemaal niets meer doet. Wanneer er geen verbinding is weet hij dat ook, dus blijkbaar komt er toch iets terug.Ik zou de buitenunit een keer even van de spanning halen en als dat niet helpt de installateur bellen.
Ik heb mijn WP niet aan Nibe Uplink hangen, dus denk niet dat hij daardoor gereboot is. Ik heb inmiddels zowel de binnenunit als de WP van de spanning gehaald zonder verbetering. Lastige is dat ik hem zelf heb geinstalleerd en dat het niet door een monteur is gedaan.

Ik ga maandag op zoek naar een monteur die mij wil helpen. Wat een ellende :(

• reneeke1970
  • Nu online
palh schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:33:
Beste tweakers, ik hoop dat ik onderstaande op het juiste forum plaats, anders hoor ik het graag,

Sinds vier weken wonen wij in een nieuwbouwwoning met een Daikin Altherma 3 6kw lucht/water warmtepomp.
We hebben de thermostaat in de woonkamer (samen met de hal de enige ruimtes met vloerverwarming) op 20,5 staan.
Overdag gaat dit prima, het wordt zelfs warmer, doordat de zon vol op de ramen staat. 's Avonds daalt de temperatuur echter naar 20 graden en duurt het een poos (tussen 1 en 2 uur) voordat de thermostaat blauw wordt en dus begint op te warmen. Vervolgens warmt hij op, maar als het eenmaal 20,5 is, valt hij snel weer terug naar 20 en begint het verhaal opnieuw. Op deze momenten gebruiken we ook veel stroom (gisterenavond wel 12 kw, incl. sluipverbruik, dit is vaak rond de 200W). Afgelopen nacht (22:00-08:00) hebben we 19 KWh gebruikt volgens de slimme meter. Voorgaande avonden/nachten zitten we rond de 10 KWh. Wij vinden dit erg veel. Is dit normaal of gaat er iets mis?

Onze installateur heeft 2 weken geleden de marge, wanneer hij begint te verwarmen op een 0,5 graad gezet ipv 1 graad, daarvoor begon hij pas te verwarmen bij 19,5.
Draait de compressor wel? Dit is een stroom verbruik wat alleen bij een element gebruik kan voor komen.

1 PVoutput . Dongen NB

Klinkt als een thermostaat met een te grote hysteresis, je zou hem een half graadje hoger kunnen zetten. 0,5 is veel te veel in een modern huis met VV.

• palh
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:52:
[...]

Draait de compressor wel? Dit is een stroom verbruik wat alleen bij een element gebruik kan voor komen.
Ik ben een totale leek op dit gebied. Kan ik dat zelf controleren en hoe doe ik dat?
Ik zie bij stelmotoren wel pomp, compressor en backupverwarming 1 en 2 uitstaan. Ik kan dit zelf blijkbaar niet veranderen.
Bedoel je dit?
Grolsch schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:02:
[...]

Klinkt als een thermostaat met een te grote hysteresis, je zou hem een half graadje hoger kunnen zetten. 0,5 is veel te veel in een modern huis met VV.
Ik had geen idee wat hysteresis is, dus even opgezocht: wanneer het apparaat overgaat van verwarmen naar koelen, klopt dat?
Op dit moment, op aanraden installateur, staat de WP op alleen verwarmen, dus geen koelen.
Je bedoelt met een half graadje hoger de thermostaat op 21.0 zetten?
En wat bedoel je met 0,5 is veel te veel in een modern huis? Het punt wanneer hij weer gaat verwarmen? Want volgens de installateur kan hij deze niet lager instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door palh op 14-03-2020 12:19 ]

palh schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:10:
[...]

Ik ben een totale leek op dit gebied. Kan ik dat zelf controleren en hoe doe ik dat?
Ik zie bij stelmotoren wel pomp, compressor en backupverwarming 1 en 2 uitstaan. Ik kan dit zelf blijkbaar niet veranderen.
Bedoel je dit?

[...]

Ik had geen idee wat hysteresis is, dus even opgezocht: wanneer het apparaat overgaat van verwarmen naar koelen, klopt dat?
Op dit moment, op aanraden installateur, staat de WP op alleen verwarmen, dus geen koelen.
En wat bedoel je met 0,5 is veel te veel in een modern huis? Het punt wanneer hij weer gaat verwarmen? Want volgens de installateur kan hij deze niet lager instellen.
Uitleg Hysteresis: bron: Wikipedia: Hysterese
Een typisch voorbeeld van hysterese is de thermostaat. Deze heeft een in- en uitschakeltemperatuur. Wanneer de temperatuur onder de inschakeltemperatuur daalt, schakelt de thermostaat de verwarming aan. Wanneer nu de temperatuur begint te stijgen wordt de verwarming niet meteen uitgeschakeld want dan zou het systeem voortdurend worden in- en uitgeschakeld (het zogenaamde 'pendelen'). De thermostaat schakelt de verwarming pas uit wanneer de uitschakeltemperatuur wordt bereikt. Tussen deze twee temperaturen kan de verwarming aan of uit staan, afhankelijk van het voortraject (opwarming of afkoeling).
Dus jouw hysterese is 0,5 graad, en dat is veel te veel in een moderne woning met een WP en vloerverwarming.
Als setpoint 20,5 is gaat de WP pas verwarmen bij 20 graden (0,5 graad onder setpoint).

Zelf heb ik een Danfoss en deze heeft een hysterese van 0,1 graad, dat werkt veel beter.

Je zou inderdaad setpoint op 21 graden kunnen zetten, dan begint de WP met verwarmen bij 20,5 graden.
Wat ook nog een idee zou kunnen zijn om een klok programma in te stellen zodat de WP geforceerd uit gaat in de nacht, waardoor hij overdag een lange run maakt.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Prima oplossing lijkt mij als je alles bij elkaar in de buurt hebt :) Plug&Play zeggen ze en geschikt voor domoticz, maar home assistant zou ik dan even navragen.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Verwijderd

@palh Om te kunnen bepalen of iets veel of weinig is gaat het erom wat de uitgangspositie is en wat je redelijkerwijs zou mogen verwachten. 12kWh klinkt als heel/behoorlijk veel, maar als je voor dat je een WP had ook heel/veel gasverbruik had zou het in jouw situatie 'normaal' kunnen zijn. De vraag is dus wat is je oorspronkelijke gasverbruik, daarnaast wat is de ingestelde Ta, aanvoertemperatuur, van de WP bij deze buitenT ? M.a.w. hoe staat de stooklijn ingesteld ? Welke WP/model heb je ?

• palh
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:50:
@palh Om te kunnen bepalen of iets veel of weinig is gaat het erom wat de uitgangspositie is en wat je redelijkerwijs zou mogen verwachten. 12kWh klinkt als heel/behoorlijk veel, maar als je voor dat je een WP had ook heel/veel gasverbruik had zou het in jouw situatie 'normaal' kunnen zijn. De vraag is dus wat is je oorspronkelijke gasverbruik, daarnaast wat is de ingestelde Ta, aanvoertemperatuur, van de WP bij deze buitenT ? M.a.w. hoe staat de stooklijn ingesteld ? Welke WP/model heb je ?
Ons gasverbruik oude woning was ongeveer 1400 m3, maar dat is dus een andere woning (jaren '70).
Wat mij opvalt is dat ik overdag "maar" 4kwh in totaal gebruik en 's nachts dus het drievoud-vijfvoud.
WP = Daikin Altherma 3 EHVX08S18DA
Stooklijn: lijkt bij ca. 6 graden op ca. 35/36 graden te staan

• palh
Grolsch schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:36:
[...]

Uitleg Hysteresis: bron: Wikipedia: Hysterese

[...]

Dus jouw hysterese is 0,5 graad, en dat is veel te veel in een moderne woning met een WP en vloerverwarming.
Als setpoint 20,5 is gaat de WP pas verwarmen bij 20 graden (0,5 graad onder setpoint).

Zelf heb ik een Danfoss en deze heeft een hysterese van 0,1 graad, dat werkt veel beter.

Je zou inderdaad setpoint op 21 graden kunnen zetten, dan begint de WP met verwarmen bij 20,5 graden.
Wat ook nog een idee zou kunnen zijn om een klok programma in te stellen zodat de WP geforceerd uit gaat in de nacht, waardoor hij overdag een lange run maakt.
Klopt het dat de installateur de hysteresis moet instellen? Ik kan dit nergens veranderen, volgens mij.

Als ik mijn thermostaat op 21 zet, heb ik dan niet hetzelfde probleem? Want het gaat ons er niet om dat we het 's avonds koud hebben, maar dat hij steeds pendelt tussen 20,0 en 20,5 en dat dit nogal wat stroom kost.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Op deze momenten gebruiken we ook veel stroom (gisterenavond wel 12 kw, incl. sluipverbruik, dit is vaak rond de 200W). Afgelopen nacht (22:00-08:00) hebben we 19 KWh gebruikt volgens de slimme meter. Voorgaande avonden/nachten zitten we rond de 10 KWh. Wij vinden dit erg veel. Is dit normaal of gaat er iets mis?
19 kWh in een nacht is redelijk veel. Maar hangt ook heel erg af van hoe goed je huis geïsoleerd is. Ik heb hier een ELGA van 5 kW. Gister hele dag 13,71 kWh (via een tussen meter voor alleen de ELGA). Isolatieniveau Bouwbesluit dat geldig was in 2000. Binnentemperatuur hier over de hele dag tussen 21,0 en 21,5. Als de zon er in komt hoger, tot ca. 22,5. Dat je s'nachts meer verbruikt dan overdag heeft onder andere te maken met het feit dat de zon flink bijdraagt aan het opwarmen van het huis. Gisternacht was het hier buiten heel helder (sterrenhemel). Je hebt dan flink straling van je woning naar de hemel. Die koelt dan dus ook iets sneller af dan bij bewolkte hemel. Stroom verbruik zag er gister hier zo uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLqsGdGKg07hKxFh694LAvOEvLs=/f/image/r1C0hpm2UmNNeVXJQkhXgwCc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOIA__UYVut9fgBYxGhTZdDNsG0=/f/image/PLGB1JgYBYE8hpFJUKkZnArq.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J11QSL-zNdFMwB2_M8swlJiysdE=/f/image/f8mAgtfw72CIlALej52czK1M.jpg

• reneeke1970
  • Nu online
palh schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:10:
[...]

Bedoel je dit?

[...]

Of de compressor draait kun je horen als je er naast staat, beetje brommen en de lucht ventilator draait. En je ziet dan een variërend stroom verbruik.
Als je via het element verwarmd is je wp stil, zeg maar uit.... Het stroom verbruik van het element geeft een strakke lijn van 3000 of misschien wel 6000 watt, afhankelijk wat er ingebouwd zit. Mogelijk heb je vanwege geluid een timer lopen, overdag de compressor en snachts alleen element.
Dus je zult moeten gaan observeren en eigenlijk een aparte kWh meter moeten plaatsen, je slimme meter toont ook het overige huis verbruik

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 80 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.