Zoals later ook al door @CreBa bevestigd (zie hieronder) heeft procentueel geen enkel nut bij LTV en 1 (lage) Ta.LangeFries schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:48:
Volgens mij is het juist voor een WP heel fijn als er niet teveel in de flow verandert en er dus niet ineens koud water bij komt of de delta T ineens oploopt.Een langzame procentuele regeling is het ideaal. In theorie zou je dan ook geen buffervat nodig hebben.
Dat wordt normaal gesproken alleen gebruikt om een bepaalde Ta te bereiken bij HogeTemperatuur verwarming om terug te mengen naar kouder water.
En delta T loopt altijd op bij stijgende warmtevraag en vast debiet (wat de meeste WP's gebruiken). Waarom zou een WP een hoge dT niet leuk vinden
Qua oppervlakte komen onze woningen overeen (hier totaal 283,5m2 verwarmd, BGG + 1e verdieping) en ik vind het ook doodzonde om constant ruimtes te verwarmen die niet of nauwelijks gebruikt worden. Daarbij vind ik het zelfs niet wenseiljk om de slaapkamers te warm te hebben, 18 graden is warm genoeg.CreBa schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:02:
[...]
Jup een over gedimensioneerde panasonic 16KW T-cap...
De ventielen schakelen gewoon zoals bij jou Open/dicht... vanaf 8% is open.
Ik heb geen spijt van de ventielen, we hebben namelijk een zeer groot huis 136m²/ verdiep.
Vermits er nog geen kinderen zijn kunnen we de kinderkamers en berging uit en inschakelen(bezoek) wanneer nodig.
Dit scheelt zich per jaar toch wel wat in vebruik... Ik zie het nut niet om de verdelers in te regelen op debiet en er dan toch zinloos warmte heen te sturen.
Ook omdat onze warmtepomp veel te groot is ( een 5kw kon het opgewekte vermogen nog genereren van het jaar 2019) kan ik deze mee aan en uit sturen enkel wanneer er 7 vloerverwarmingslussen(genoeg afgifte) open gaan, dit zorgt er voor dat hij niet pendelt in het tussenseizoen.
Liefst had ik deze gewoon vervangen door een 9kw t-cap, dan zou het systeem veel smoother lopen...
Ik heb hier ook altijd een aantal zones open staan om het minimale vermogen kwijt te kunnen van de WP (11,2KW hier). Na 2 winters wist ik hoe de vork in de steel zat, en afgelopen seizoen echt het eerste stookseizoen waarvan ik dacht "hier verander ik niets meer aan", geen gependel, stabiele temperatuur, goede COP getallen en vooral een comfortabele woning. Ik heb zelfs helemaal niet aan mijn stooklijn of klokprogramma gezeten afgelopen stookseizoen.

/f/image/rfDwHobEs3YZu0GjdJRYsGe9.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/5Yf4Nswj9UuEgucHijJOnII5.jpg?f=fotoalbum_large)