Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 126 Laatste
Acties:
  • 615.824 views

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:06
Ben ook op zoek naar vervangende radiatoren er hangt een ratjetoe bij ons boven (beneden VV). Heb 1x T11 hangen, 1x t21 en een T22 (maar klein). Hoe reken je de standaard aanvoer 75/65/20 om naar bijv. 30/35/18?

18 graden lijkt me voldoende voor een slaapkamer. Heb ze deze winter niet aangehad.

[ Voor 17% gewijzigd door Bo0bz op 09-03-2020 18:59 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-12 14:11
Bo0bz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 18:57:
Ben ook op zoek naar vervangende radiatoren er hangt een ratjetoe bij ons boven (beneden VV). Heb 1x T11 hangen, 1x t21 en een T22 (maar klein). Hoe reken je de standaard aanvoer 75/65/20 om naar bijv. 30/35/18?

18 graden lijkt me voldoende voor een slaapkamer. Heb ze deze winter niet aangehad.
https://warmtepomp-panel.nl/dbe2.html

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-12 22:43

Copitano

Hoorn NH

beumer schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:09:
[...]

Kijk dat krijg ik wel werkend, enige nadeel is dat mijn Pi met home assistant in de meterkast hangt en de installatie een verdieping hoger staat, met een paar weken kan ik daar wel een datakabel tussen hangen maar dat is voor nu dus nog even improviseren. Kan de youless ook twee meters tegelijk aan? want dan kan ik met 1 kastje mijn warmtepomp en warmtepompboiler meten.
twee meters op een Youless gaat niet lukken denk ik met de 110 die ik gebruik. Met een 120 misschien wel. Een op de S0 en een op de pulseled?? Koop er gewoon een bij op marktplaats voor een paar tientjes. Worden regelmatig aangeboden wegens plaatsing slimme meter. Beetje geduld en niet meer dan 30 euro bieden. Heb er hier 3 in gebruik. 2x 110 en 1 x 120. Voorraadje voor de zonnepanelen waar ik mee bezig ben. Allemaal via mp.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Verwijderd

Ik heb overzicht uitgebreid met HT 75/65/20 en LT 35/31/20 Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" @Bo0bz

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

lolle1212 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:15:
[...]

Ik zou T22 pakken, (zelf ook van t20 naar t22 gegaan) merkte enorm verschil, nu is het wel dat ik ook van 40 naar 50 hoog ben gegaan en van 220 naar 240. Ik heb ook ventilatortjes, maar die gebruik ik lang niet altijd. (voornamelijk voor sneller opwarmen ruimte)

bij toko's als BouwIn radiatoren heb je T22 50x240 al voor 120,- ex btw. inclusief roosters en ontluchter & afdichtdop. Die Jaga's zijn qua prijs dan simpelweg (extreem) moeilijk te verdedigen..
Maar na vloerverwarming wel betere opbrengst met lage temperatuur (30 graden) mits met (zelfbouw) boosters😊

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Verwijderd

De winst door de boosterventilatoren, 42% bij 75/65/20 en zelfs 60% bij 35/31/20, lijkt me nogal overdreven, bij een van de aanbieders een tijdje terug een TNO rapport gelezen waarbij 15 - 20% winst gemeten werd.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:02
lerssi schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:53:
We gaan weliswaar van het aardgas, maar we kúnnen niet zonder gas’’, stelt Han Slootweg. Hij is directeur netstrategie bij netbeheerder Enexis Groep en hoogleraar Smart Grids aan de TU Eindhoven. Vooral in oudere woningen is het bijna onmogelijk om zonder cv-installatie een behaaglijk klimaat te scheppen, heeft Slootweg berekend. ,,Of je moet een huis uit de jaren 30 geheel inpakken met een 15 centimeter dikke isolatielaag. En dan nog zijn er koude dagen dat het niet lukt.’’

Huizen van voor 1980 zijn te slecht geïsoleerd om met een warmtepomp op temperatuur te krijgen, daar is stadsverwarming of gas nodig. Nieuwere huizen - vanaf het jaar 2000 - zijn prima elektrisch te verwarmen, die zijn goed geïsoleerd en de elektriciteitsnetten zijn er zwaarder uitgevoerd dan in oudere wijken. In dichtbebouwde stedelijke omgeving is een warmtenet een goede oplossing. ,,Maar 40 tot 50 procent van de woningen is wat ouder en ligt wat verder uit elkaar. Wij zijn ervan overtuigd dat een gasnet daar ook in de toekomst nodig blijft. Die woningen moeten goed geïsoleerd worden en een deel zal verwarmd moeten worden met een warmtepomp en stroom uit zonnepanelen. Maar het gas zal een aantal dagen per jaar echt nodig zijn.’’

‘We moeten van het gas af!’ is het motto in de klimaatdiscussie. Netbeheerders Enexis, Liander en Stedin geloven niet dat het mogelijk is. Gas komt nu bij bijna 90 procent van de huizen binnen. Het gasleidingnetwerk staat nog voor miljarden euro’s op de balans en netbeheerder investeren nog steeds zwaar in gas. Enexis bijvoorbeeld besteedt dit jaar 228 miljoen euro aan onderhoud en vervanging van het gasnetwerk. Niet om tot in de eeuwigheid aardgas door te pompen, maar wel voor groen gas en op termijn waterstof.
Dat is dus niet waar, er zijn oude huizen zat met een warmtepomp.

En dat noemt zich hoogleraar :F

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:20:
[...]

De winst door de boosterventilatoren, 42% bij 75/65/20 en zelfs 60% bij 35/31/20, lijkt me nogal overdreven, bij een van de aanbieders een tijdje terug een TNO rapport gelezen waarbij 15 - 20% winst gemeten werd.
Mwaaaa, hier lekker warm (21graden) 760 kuub/235 vierkante meter met gebooste jaga’s en een Elgatje tot +2 buiten, bij windstil tot 0. Helpt hier echt zeer behoorlijk.

• pleio65
  • Laatst online: 27-12 14:11
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:20:
[...]

60% lijkt mij ook erg fors. Ik heb eerder iets over een 1/3 gelezen. Paar maanden geleden heb ik voor 10 Euro een prachtige 290x50cm T21 gekocht. Incl thermostaatknop en muurbeugels. Het loodzware ding moest naar zolder. Eens maar nooit weer. Een T33 was nooit gelukt. Het gewicht van een T33 is wel iets om rekening te houden. De T21 kwam extra op de kamer bij de 250x50cm T22. Meer dan verdubbeling van het afgevende vermogen nu. Warmtepomp krijgt/houdt met een relatief lage Ta de kamer makkelijk warm.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-12 18:53
Copitano schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:59:
[...]
Whow, dat ziet er mooi uit, maar voor mij op dit moment nog even een brug te ver :+ . Begrijp dat je in het stukje script de thermische kWh ophaalt en met dezelfde regels aangepast voor kWh elektrisch het elektraverbruik ophaalt, maar dan......kWh heat/kWh el. Hoe doe je dat??? En dan heb ik nog de uitdaging om GJ om te zetten naar kWh (delen door 0,0036). En waar zet je het script dan neer?
Het moet ook kunnen met dzVents met 'counterDeliveredToday' voor de Youless en ook zoiets voor de Kamstrup, maar dat wordt nog ff puzzelen. Bijvoorbeeld met dit als voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    return {
        on = {
         devices = { 'MySwitch' }
        },
        data = {
            counter = { initial = 0 }
        },
        execute = function(domoticz, switch)
          if (domoticz.data.counter == 5) then
             domoticz.notify('The switch was pressed 5 times!')
             domoticz.data.counter = 0 -- reset the counter
          else
             domoticz.data.counter = domoticz.data.counter + 1
          end
        end
    }
Voor de liefhebber nog wel dit gevonden 8) .
Het ophalen van de dagtotalen en de eenvoudige deelsom voor de COP zitten bij mij toegevoegd aan het kamstrup.php script wat elke minuut uitgevoerd wordt. In grafana dan weer een max() filter er overheen van 15min (Anders zie je heel duidelijk een zaagtand omdat de Kamstrup alleen hele kWh doorgeeft).

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:06
pleio65 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:45:
[...]

60% lijkt mij ook erg fors. Ik heb eerder iets over een 1/3 gelezen. Paar maanden geleden heb ik voor 10 Euro een prachtige 290x50cm T21 gekocht. Incl thermostaatknop en muurbeugels. Het loodzware ding moest naar zolder. Eens maar nooit weer. Een T33 was nooit gelukt. Het gewicht van een T33 is wel iets om rekening te houden. De T21 kwam extra op de kamer bij de 250x50cm T22. Meer dan verdubbeling van het afgevende vermogen nu. Warmtepomp krijgt/houdt met een relatief lage Ta de kamer makkelijk warm.
Ik heb twee slaapkamers van 35 en 26 kuub die ik wil verwarmen straks met m'n WP. Welk vermogen raad je aan op 35/30/18? Jagas zijn me idd veel te prijzig als ik alle reviews en reacties lees.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-12 21:16
pleio65 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:45:
[...]

Als je met hele lage watertemperaturen werkt (zoals bij een WP), dan ontstaat in een radiator bijna geen natuurlijke trek meer en nagenoeg geen convectie. Dan kan een boosterfan heel veel helpen. Bij hogere watertemperaturen en dus wel meer trek/convectie in de radiator/convector is er vanzelf al een veel hogere luchtsnelheid en doen dus boosterfans minder.
Het kan dus heel goed zijn, dat bij ontwerpcondities (bijv. 80/60/20) een boosterfan slechts 15% verhoging van het afgegeven vermogen geeft, terwijl bij veel lagere condities (bijv. 30/25/20) een fan wel een toename van 60% kan realiseren.
Vervelende is dan wel weer dat die 60% vermogenstoename als absoluut getal (dus vermogen in Watts) waarschijnlijk minder is dan de vermogenstoename bij die 15%.......... Maar dat heeft natuurlijk weer te maken met de temperaturen waarop de radiatoren in beide gevallen werken....

Zwerius Kriegsman

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-12 17:24
koevlaas2 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:26:
[...]

Dat is dus niet waar, er zijn oude huizen zat met een warmtepomp.

En dat noemt zich hoogleraar :F
Hij zegt natuurlijk wel meer, hij geeft aan dat het voor grote aantallen niet gaat lukken, onder meer vanwege de staat van het elektra net in oudere wijken. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Ik heb ergens gelezen dat een woning is aangesloten op een gemiddeld gebruik van max 1 kW. Als je dan allemaal wp en ev's krijgt die bij elkaar 10 kW gaan trekken, is het snel afgelopen bij het transformator huis in de wijk. Die zijn daar helemaal niet op berekend. Dus in die zin heeft hij ongetwijfeld gelijk. Op landelijk niveau zie Tennet inmiddels het hoogspanningsnet al verzwaren om hier op in te spelen. Maar lokaal betekent het in veel gevallen graafwerk.

Ik was pas bij een vriend en die wilde van 25a naar 35a en dat kon niet, omdat er dan nieuwe kabels gelegd moeten worden.....

• reneeke1970
  • Laatst online: 22:42
jerh schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:09:
[...]

Hij zegt natuurlijk wel meer, hij geeft aan dat het voor grote aantallen niet gaat lukken, onder meer vanwege de staat van het elektra net in oudere wijken. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Ik heb ergens gelezen dat een woning is aangesloten op een gemiddeld gebruik van max 1 kW. Als je dan allemaal wp en ev's krijgt die bij elkaar 10 kW gaan trekken, is het snel afgelopen bij het transformator huis in de wijk. Die zijn daar helemaal niet op berekend. Dus in die zin heeft hij ongetwijfeld gelijk. Op landelijk niveau zie Tennet inmiddels het hoogspanningsnet al verzwaren om hier op in te spelen. Maar lokaal betekent het in veel gevallen graafwerk.

Ik was pas bij een vriend en die wilde van 25a naar 35a en dat kon niet, omdat er dan nieuwe kabels gelegd moeten worden.....
Dat is tegenwoordig standaard, mijn monteur zei ook als je 35a wilt krijg je nieuwe 10 kwadraat kabel. Daarom zijn de nieuwste slimme meters daar al mee bekabeld

1 PVoutput . Dongen NB

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-12 08:21
Naalroc schreef op maandag 9 maart 2020 @ 18:20:
[...]

Een locale installateur had het, maar vorig jaar heb ik de 28 mm bij de Technische Unie vandaan gehaald
.
De Wildkamp voert ook de 15 en 22 mm , incl alle hulpstukken, maar niet de 28mm
Het ziet er eenvoudig uit, vraag me wel af of het allemaal lekvrij zal zijn/blijven.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• koevlaas2
jerh schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:09:
[...]

Het net verzwaren word toch al aan gewerkt en dan komen de proletariërs vanzelf ook aan de beurt.

Edit: 'Vooral in oudere woningen is het bijna onmogelijk om zonder cv-installatie een behaaglijk klimaat te scheppen, heeft Slootweg berekend.'
Hij schrijft ook gewoon dat het niet kan.

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 09-03-2020 20:53 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-12 09:36
Chris_82 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:49:
[...]

Het ophalen van de dagtotalen en de eenvoudige deelsom voor de COP zitten bij mij toegevoegd aan het kamstrup.php script wat elke minuut uitgevoerd wordt. In grafana dan weer een max() filter er overheen van 15min (Anders zie je heel duidelijk een zaagtand omdat de Kamstrup alleen hele kWh doorgeeft).
Hoe ziet jouw PHP script eruit?
De Kamstrup weet toch niet wat de WP verbruikt? Hoe moet je dan de COP berekenen :o

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-12 13:18
Maikie18 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:44:
[...]

Het ziet er eenvoudig uit, vraag me wel af of het allemaal lekvrij zal zijn/blijven.
Tja, het is ook heel eenvoudig , en misschien juist daarom blijvend lekvrij; ik heb de 22 mm al jaren in gebruik gehad (meer dan 10 jaar in 4 stukken) en heb nu mijn WP aanvoer met de 28 mm buis aan het CV gedeelte geknopt, was het eenvoudigst, omdat mijn CV aanvoer 28 mm Staal dunwandig was, en ik de delen in de buurt van de pomp het makkelijkst met 28 mm koper kon uitvoeren. Daartussen moest ik flexibele leiding kunnen wegwerken tussen de vloeren en plafonds, dus kon daar harde buis niet gebruiken, kreeg ik er nooit in.

Het principe van dit system is identiek aan de Magnum wand/vloerverwarmingsbuis, en dit type buis en verbindingsstukken zitten al tientallen jaren in oa. remsystemen van practisch alle vrachtwagens (8 bar werkdruk) maar ook in waterleiding systemen voor bv (de "Amerikaanse" ) koelkasten en andere huishoudelijke toestellen, waterfilters bv.
Maar ik heb geen aandelen hoor!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Maikie18
En kun je dit ook gewoon rechtstreeks aansluiten op bijvoorbeeld een spirotrap vuilfilter of moet je dan allemaal verloopjes gebruiken?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Maikie18
Pff, de stress begint toch aardig toe te slaan. Zoveel keuzes om te maken en zoveel mogelijkheden. Vooralsnog zit ik met wel of geen ventilatie met wtw aanleggen en wel of geen vloerverwarming boven.

Als je beneden 100m2 vloerverwarming hebt en boven ook nog eens 75m2 legt kan dit dan allemaal zonder tussenkomst van een extra pomp? Dus 2 verdelers voeden met alleen de pomp van de WP

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:44
Maikie18 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:47:
Pff, de stress begint toch aardig toe te slaan. Zoveel keuzes om te maken en zoveel mogelijkheden. Vooralsnog zit ik met wel of geen ventilatie met wtw aanleggen en wel of geen vloerverwarming boven.

Als je beneden 100m2 vloerverwarming hebt en boven ook nog eens 75m2 legt kan dit dan allemaal zonder tussenkomst van een extra pomp? Dus 2 verdelers voeden met alleen de pomp van de WP
Je kan prima 2 verdelers voeden met je pomp in de warmtepomp.

• koevlaas2
Naalroc schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:36:
[...]

Jazeker wel: HEP2O
en dat is er ook in 15 en 28, gebruik je met, de WAVIN insteek koppelingen, maar ook met knelfittingen en een steunbuisje er in .
.
Ik zal eens een stuk kopen en er koper Viega fittingen op persen, kijken hoe sterk het word zonder steunbuis.

• koevlaas2
Maikie18 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:47:

Alles wat je niet aanlegt krijg je spijt van.
Je kan tot ca. 24 groepen voeden met je wp only.

• Naalroc
Maikie18 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:15:
En kun je dit ook gewoon rechtstreeks aansluiten op bijvoorbeeld een spirotrap vuilfilter of moet je dan allemaal verloopjes gebruiken?
Ligt aan de maat die je wilt gebruiken, kijk even bij Wildkamp, en in de zoekfunctie invoeren
"hep2o"
Vergeet niet de quotes! ze hebben een idiote zoekmachine!
Dan zie je alle hulpstukken die ervoor zijn, bv. 22mmx 3/4" buitendraad, artikel no 683134.

Wildkamp is natuurlijk razend duur, maar als je interesse hebt, dan kan ik je wel een adres geven die praktisch alle Wildkamp spullen verkoopt met een heel hoge korting, (via PB )

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Naalroc
koevlaas2 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:06:
[...]

Ik zal eens een stuk kopen en er koper Viega fittingen op persen, kijken hoe sterk het word zonder steunbuis.
Heeft die Viega dan wel een ingebouwde steunbus?
Anders zou ik het niet eens proberen; maten in kunststof buis kan je zonder steunbus tot 10 mm gebruiken, maar groter zou ik niet doen zonder steunbus.

• hpapen
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-11 20:16
Ik heb 19 groepen vloerverwarming aangelegd met twee verdelers, 1x 12 en 1x7 groepen. De 12 is voor woongedeelte, keuken en serre op de 7(is 9) nu twee slaapkamers,badkamer en gedeelte hal. Het zijn kunststof pomploze verdelers - therminon industrie.
Ik wil gaan voor 35-40 aanvoer met in eerste instantie nog een cv ketel
Ik heb meerdere vragen maar eerst zou ik graag willen weten, kan een cv ketel dit aan zonder extra pomp. Voorkeur gaat op dit moment uit naar een vaillant exclusive ivm modulatiebereik.

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:08:
[...]

Met 175m2 ga je wel richting de 24 groepen.
Maar inderdaad, alles wat je niet aanlegt krijg je spijt van

Verwijderd

Heeft iemand enig idee van de verdeling van benodigd vermogen begane grond vs 1e verdieping ? 20 a 30% voor de 1e verdieping, is dat enigszins in de richting ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2020 23:17 ]

• Maikie18
Ramon_1984 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:49:
[...]

Je kan prima 2 verdelers voeden met je pomp in de warmtepomp.
[...]

Dan nog snel last minute iets regelen dan maar. Wel houten vloeren boven dus moet een oplossing zoeken met zo dik mogelijke slangen anders alsnog een extra pomp nodig waarschijnlijk.

@koevlaas2 echt een goede opmerking! Alleen met de wtw krijg ik wel 6 roosters in het plafond In de woonkamer/keuken, de vrouw is daar zo blij niet mee

• Ramon_1984
Maikie18 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 06:39:
[...]

[...]

Dan nog snel last minute iets regelen dan maar. Wel houten vloeren boven dus moet een oplossing zoeken met zo dik mogelijke slangen anders alsnog een extra pomp nodig waarschijnlijk.

@koevlaas2 echt een goede opmerking! Alleen met de wtw krijg ik wel 6 roosters in het plafond In de woonkamer/keuken, de vrouw is daar zo blij niet mee
Ik had in mijn vorige woning beneden 16 X2 slang en boven 10mm slang, gaat prima samen zonder extra pomp.

16x2 maximaal groep lengte 80 meter
10mm maximaal groep lengte 40 meter.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:06:
[...]

En dan...? Geen beunhaas praktijken he :-(

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-12 22:24
Buiten waterzijdig inregelen, zal het heel veel verschil uitmaken als ik mijn T11/T22 radiatoren vervang door T33's ? Ik snap dat de vermogensafgifte in principe hoger is, maar ik heb wat moeite om te bepalen of de kosten opwegen tegen de opbrengst.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12 20:36
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:16:
Heeft iemand enig idee van de verdeling van benodigd vermogen begane grond vs 1e verdieping ? 20 a 30% voor de 1e verdieping, is dat enigszins in de richting ?
Dat is per woning totaal verschillend. Heb je een goed geisoleerd dak (RC6 of hoger), dan ben je bijna geen verwarming nodig om het boven 18 graden te houden. Heb je een beschoten kap met wat glaswol, en ook nog een paar slecht aangesloten dakkapellen, dan kan het zomaar 40% zijn. Ligt ook helemaal aan de wenstemperatuur boven, en de transmissie door de verdiepingsvloer.

[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 10-03-2020 08:47 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Oxellaar
  • Niet online
wervisser schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:41:
Buiten waterzijdig inregelen, zal het heel veel verschil uitmaken als ik mijn T11/T22 radiatoren vervang door T33's ? Ik snap dat de vermogensafgifte in principe hoger is, maar ik heb wat moeite om te bepalen of de kosten opwegen tegen de opbrengst.
Als je daarmee kunt voorkomen dat je bijvoorbeeld vloerverwarming moet aanschaffen. Of bijvoorbeeld geforceerde ventilatie op je radiator, wat je ook liever niet hebt. Dan is de keuze een stukje makkelijker misschien?

Ligt inderdaad aan de gewenste slaapkamertemperatuur.

Bij ons op de 1e verdieping staan de slaapkamers op 18 graden ingesteld, en gemiddeld gezien worden deze nog geen 10 dagen per jaar verwarmd.

Afgelopen stookseizoen (2019~2020) was helemaal zacht, ik verwacht dat de verwarming in de slaapkamers 2 á 3 x heeft aangestaan :?

Onze badkamer op de 1e verdieping draait wel continu, setpoint is daar 21,5 graden.

De vloerverwarming op de slaapkamers wordt meer gebruikt voor koeling dan voor verwarming.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

Ik heb er 25. En pompsnelheid 2 standen lager dan default. ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hoeveel verschil maakt het uit tussen 16 en 20mm vloerverwamring?

ik doel hierbij op warmteafgifte tussen beide leidingtypes. gezien de lage temperaturen is oppervlakte alles maar hoeveel scheelt het nu eigenlijk echt?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-12 22:24
Oxellaar schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:00:
[...]

Als je daarmee kunt voorkomen dat je bijvoorbeeld vloerverwarming moet aanschaffen. Of bijvoorbeeld geforceerde ventilatie op je radiator, wat je ook liever niet hebt. Dan is de keuze een stukje makkelijker misschien?
Vloerverwarming zal niet zo snel een optie worden in verband met kosten. Ik dacht daarentegen wel wat makkelijke winst te kunnen behalen in bijvoorbeeld een werkkamer. Hier zou ik de afgifte kunnen verhogen met extra platen.

• Zwerius
flippy schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:28:

ik doel hierbij op warmteafgifte tussen beide leidingtypes. gezien de lage temperaturen is oppervlakte alles maar hoeveel scheelt het nu eigenlijk echt?
Als je er even veel meters in legt heeft de 16 mm een oppervlak dat 16/20 x zo groot is. 20% minder dus.
Maar meestal worden grotere slangen ook weer iets verder uit elkaar gelegd, waardoor het totale warmteafgevende oppervlak (van buis naar cement) meestal weer ongeveer hetzelfde is.
Als je de 20 mm op 15 cm uit elkaar legt en de 16 mm op 12,5 cm uit elkaar, ligt er dus bij de 16 mm slang 17% meer slang in met 20% minder oppervlak per meter. Totaal warmte-afgevend oppervlak dus ongeveer gelijk.
Maar als slangen verder uit elkaar liggen, moet een deel van de warmte die aan je kamer wordt afgegeven een grotere afstand afleggen door de dekvloer. De temperatuurverschillen aan het oppervlak van de dekvloer zullen dus iets meer verschillen als de slangen verder uit elkaar liggen.
Maar meestal praat je dan over tienden van graden en niet over graden temperatuurverschil.

Zwerius Kriegsman

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
lolle1212 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:05:
[...]

met T20 naar T22, en dan net maatje groter zit je ook wel op +- 2x capaciteit hoor.. Jaga's doen het per inhoud veel beter, maar omdat ze van binnen altijd zo laag zijn zijn, blijft er netto weinig gain over tov T22's.
Ik heb dus al T22 hangen. Het is beumer die T20 heeft.
godfriedd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:46:
[...]

Een COP van 3,2 is inderdaad niet erg goed maar een Ta van 40 graden is ook niet echt ideaal. Hoezo bereken je de COP op basis van het gasverbruik en niet op basis van de Kamstrup en kWh-meter? Thermische output van de wp meet ik zelf niet (ik gebruik de interne meter voor de berekeningen) maar het elektrisch verbruik meet ik wel met een MID kWh-meter en dan haal ik een totale SCOP van ruim boven de 4 maar dan ook met een Ta van 28-30 graden afhankelijk van buitenT.
Nou, ik heb de cijfers erbij:
Kamstrup 11145.6 - 404.1 = 10741.5 kWh
SDM630 4430.52 - 838.59 = 3591.93 kWh

COP = 2.99 :/ (verwarming + SWW)

Daar moet toch meer uit te halen zijn? Is dit te verwachten voor een matig afgiftesysteem, of heb ik nog meer te doen dan alleen afgifte verbeteren?

Nou, dan heb ik de hele zomer om er wat aan te doen.
Het laaghangend fruit wat ik zo kan bedenken is:
- leidingen wp <-> buffervat isoleren
- filters schoonmaken
- buffervaten beter isoleren (doppen afplakken etc)
- T22's vervangen door jaga met DBE verdubbelt de afgiftecapaciteit van ~500W naar 1243W/1553W voor 11/16 diepte
- koperen gasleidingen checken, misschien zit er wel een knik in? (dat is misschien wat vergezocht)
- instellingen van de wp nalopen?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

P5ycho schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:15:
[...]

[...]

Daar moet toch meer uit te halen zijn? Is dit te verwachten voor een matig afgiftesysteem, of heb ik nog meer te doen dan alleen afgifte verbeteren?

- filters schoonmaken
- T22's vervangen door jaga met DBE verdubbelt de afgiftecapaciteit van ~500W naar 1243W/1553W voor 11/16 diepte
- koperen gasleidingen checken, misschien zit er wel een knik in? (dat is misschien wat vergezocht)
De bovenste 3 + onderste 2 punten zal je COP een rotzorg zijn :P

Het vervangen van je radiatoren door radiatoren zal als gevolg hebben dat je met een lagere Ta afkunt, en zal dus wel helpen.

Los van een technisch defect kun je 2 dingen doen om je COP te verbeteren.

1 = Ta naar beneden
2 = Verwarmen op tijdstippen dat de Tbuiten hoger ligt.

Het door jou genoemde COP getal is voor gecombineerd wel laag, alleen voor SWW haalde ik in januari/februari al een COP van 3,00 + 3,02

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:24:
[...]

De bovenste 3 + onderste 2 punten zal je COP een rotzorg zijn :P

Het vervangen van je radiatoren door radiatoren zal als gevolg hebben dat je met een lagere Ta afkunt, en zal dus wel helpen.

Los van een technisch defect kun je 2 dingen doen om je COP te verbeteren.

1 = Ta naar beneden
2 = Verwarmen op tijdstippen dat de Tbuiten hoger ligt.

Het door jou genoemde COP getal is voor gecombineerd wel laag, alleen voor SWW haalde ik in januari/februari al een COP van 3,00 + 3,02
Aangezien jou sww op 45 graden bijna overeen komt met zijn ta van 40 graden heeft ie dus een prima werkend systeem.
Als hij de cop van 3 naar 4 wil brengen om vervolgens 100/150 euro per jaar te besparen is de vraag hoeveel duizend hij wil besteden aan jaga dbe rommel etc....

@P5ycho ??

1 PVoutput . Dongen NB

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-12 14:19
P5ycho schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:15:
[...]

[...]

- filters schoonmaken
Inderdaad wat @Grolsch ook al zegt, voor de verbetering van de COP zijn vrijwel al die punten niet relevant behalve je afgiftesysteem verbeteren waardoor je aanvoertemperatuur flink omlaag kan. Die Mitsubishi's zijn prima warmtepompen maar je vraagt gewoon een hoge temperatuur van hem waardoor het rendement iets minder wordt. Allemaal geheel volgens specs overigens. En eerlijk is eerlijk, 1kWh energie omtoveren naar 3 is nog steeds niet heel slecht, alleen kan het nog stukken beter.

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-12 12:16
Copitano schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:20:
[...]

Maar na vloerverwarming wel betere opbrengst met lage temperatuur (30 graden) mits met (zelfbouw) boosters😊
Met milde Tbuiten (5+) staat ie hier ook op 30 hoor..

• P5ycho
  • Nu online
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:32:
[...]

Aangezien jou sww op 45 graden bijna overeen komt met zijn ta van 40 graden heeft ie dus een prima werkend systeem.
Als hij de cop van 3 naar 4 wil brengen om vervolgens 100/150 euro per jaar te besparen is de vraag hoeveel duizend hij wil besteden aan jaga dbe rommel etc....

@P5ycho ??
Thanks, zo had ik het nog niet bekeken.
Jaga's gaat al snel 1600 kosten... het is geen rommel imho, maar wel absurd duur. Ik kan gelukkig het een en ander met korting inkopen.
Als ik de COP van 3 naar 4 zou tillen kom ik al snel op 250 euro besparing per jaar. Als ik quitte speel en het comfort blijft behouden vind ik het al mooi. Die vloerverwarming komt er ook nog wel, als de kids deze vloer versleten hebben.
Bedankt voor de inzichten allemaal, ook door alle vorige topics heen _/-\o_

Nu aan de slag met die domotica, dan wordt het een en ander een stuk inzichtelijker hopelijk.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-12 09:36
Jaga's zijn prima te vinden op marktplaats voor leuke bedragen.. beetje goed zoeken en je vind ze wel :)

Sopje eroverheen en ze kunnen weer een ronde mee :+
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

[ Voor 52% gewijzigd door Daannn1987 op 10-03-2020 12:58 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

reneeke1970 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:32:
[...]

@P5ycho ??
Mijn SWW vat staat tegenwoordig op 48 graden, maar in de basis heb je gelijk.

Tijdens een SWW run loopt mijn Ta temperatuur van 25,7 tot 54,5 graden, dus gemiddelde temperatuur is 40,1 graad, identiek aan de Ta van @P5ycho , dus niet zo gek dat mijn SWW COP gelijk is aan zijn gemiddelde COP.

Verwijderd

@P5ycho Er wordt over Ta=40 gesproken, heb je dat als vaste waarde ingesteld m.a.w. geen stooklijn ingesteld/aangepast ?

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
@Noord27 Zou jij wat van je settings kunnen delen? Ik ben even benieuwd of het instellen van de LG nu echt redelijk beperkt is of dat dit aan mij ligt. De thermostaat kan ik alleen per graad verstellen, 19 graden voelt te koud, 20 te warm. Ook krijg ik de aanvoertemperatuur niet lager dan 35 graden. Ik ben benieud of hij minder resoneert als het allemaal wat rustiger draait.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-12 17:24
Grolsch schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:05:
[...]

Mijn SWW vat staat tegenwoordig op 48 graden, maar in de basis heb je gelijk.

Tijdens een SWW run loopt mijn Ta temperatuur van 25,7 tot 54,5 graden, dus gemiddelde temperatuur is 40,1 graad, identiek aan de Ta van @P5ycho , dus niet zo gek dat mijn SWW COP gelijk is aan zijn gemiddelde COP.
Dat is denk ik een denkfout, je temperatuur loopt vrij snel op in het begin neem ik aan om daarna weer langzamer te stijgen. Rekenkundig is het vast 40,1 graden, maar ik denk dat het in de praktijk hoger zal liggen.

• Oxellaar
  • Niet online
wervisser schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:40:
[...]

Vloerverwarming zal niet zo snel een optie worden in verband met kosten. Ik dacht daarentegen wel wat makkelijke winst te kunnen behalen in bijvoorbeeld een werkkamer. Hier zou ik de afgifte kunnen verhogen met extra platen.
Dan blijft sowieso die grotere radiator over als enige optie. En meer oppervlakte loont, dat is simpel.

Er is bijvoorbeeld een radiator outlet bij mij in de buurt. Contant afrekenen doet nog meer met de prijs....
Vkoopjes.nl

Het ziet er niet het meest professioneel uit, maar daar is de prijs ook naar.

• godfriedd
Maikie18 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 06:39:
[...]

[...]

Ik ben zelf ook allergisch voor van die lelijke ventilatieroosters. Maar als je een beetje handig en mogelijk creatief bent kun je er wel iets op verzinnen. Ik heb zelf in de woonkamer overal dubbele spotboxen zitten zoals in onderstaande foto en 4 daarvan heb ik gemodificeerd waardoor ze ook als ventilatie aan/afvoer dienen. Zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken om ze uit het zicht te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsHGLFe-R3obcFILiAcKR7rheKk=/800x/filters:strip_icc()/f/image/7F6cPIDPTfWI7sOXYuk2NVER.jpg?f=fotoalbum_large

• P5ycho
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:16:
@P5ycho Er wordt over Ta=40 gesproken, heb je dat als vaste waarde ingesteld m.a.w. geen stooklijn ingesteld/aangepast ?
Ik ben de winter ingegaan met een vaste Ta van 35C, daarna een stooklijn met Ta=35C@Tbuiten=0, dit later verhoogd naar Ta=40@Tbuiten=0 en 35@5 ongeveer.

• reneeke1970
P5ycho schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:48:
[...]

Ik ben de winter ingegaan met een vaste Ta van 35C, daarna een stooklijn met Ta=35C@Tbuiten=0, dit later verhoogd naar Ta=40@Tbuiten=0 en 35@5 ongeveer.
Als je die lijn door trekt kom je op 25 ta bij 15 buiten. Is wel te hopen dat je dat gedaan hebt anders zal hij nooit onder 35 komen. En dat is zonde

1 PVoutput . Dongen NB

jerh schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:53:
[...]

Dat is denk ik een denkfout, je temperatuur loopt vrij snel op in het begin neem ik aan om daarna weer langzamer te stijgen. Rekenkundig is het vast 40,1 graden, maar ik denk dat het in de praktijk hoger zal liggen.
Dat ligt eraan hoe warm/koud het vat is op het moment van verwarmen.

Het gunstigste voor de COP is een leeg vat, dan kan hij lekker lang verwarmen op een lage Ta.

Zie hier de run van afgelopen zaterdag (vat bijna leeg)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dapjavb.jpg

Bij start run zie je de Ta zakken naar 19,8 graden omdat het vat grotendeels koud was, en de eerste 34 minuten van de run zit de Ta onder de 40 graden, de laatste 40 minuten boven de 40 graden.

Dus 19.8+54,6/2=37,2 gemiddeld, in werkelijkheid zat de Ta inderdaad voor ruim 50% vd tijd boven de 40 graden.

p.s. mijn sensor onderin het vat komt niet meer "over" in grafana, wss los contactje, die gaat op de lijst "todo wanneer tijd" :+

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 10-03-2020 15:20 ]

• CreBa
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-12 15:17
In de Service Manuels van de Panasonic warmtepompen vindt je op het einde wat grafiekjes terug. Ik vroeg me af als deze input power ook werkelijk het maximum bereik is van terugmoduleren?
Veronderstel van niet natuurlijk...
De 9Kw t-cap met een compressor van 4,5Kw die bijna even ver als de gewone 9Kw met 1,7Kw compressor gaat :+

Iemand die hier de correcte vermogens van kent?

5Kw monobloc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJ32G3sSHJ40dvJQ_uiZyXLJfNI=/800x/filters:strip_icc()/f/image/QGROAmAsiq2PfQkFhbG6eIFc.jpg?f=fotoalbum_large

9Kw monobloc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPwnNTlgGFlj2plmgxkxgp15kYg=/800x/filters:strip_icc()/f/image/eIpU4Y1Jm53HBprGtpufSb8f.jpg?f=fotoalbum_large

9Kw T-cap monobloc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1ikHaYznbLdVvosvlwP9tpbacg=/800x/filters:strip_icc()/f/image/gPxIY5fSgT2ivipyWTT58xom.jpg?f=fotoalbum_large

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-12 22:43
Als ik kijk naar wat er in dit huis geinstalleerd is aan afgifte vermogen, 1995 bouwjaar, isolatie RC= ~2.5, dan zie ik dat bij een Ta=60oC, Tr=40oC, en Truimte=20.5oC de verhouding ~70% beneden ~30% boven is, met de lage temperaturen die ik nu zelf gebruik is dit ~80% beneden en ~20% boven maar dan vind ik persoonlijk dat ik boven te weinig capaciteit heb. Dat zal als het echt flink gaat vriezen denk ik te koud blijven met een Ta=35oC.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• P5ycho
  • Nu online
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:10:
[...]

Als je die lijn door trekt kom je op 25 ta bij 15 buiten. Is wel te hopen dat je dat gedaan hebt anders zal hij nooit onder 35 komen. En dat is zonde
Ik geloof dat ik bij 15 een tijdje 30 aangehouden heb, maar niet gezakt ben tot 25. Ik was nog wat zoekende. Zonde, blijkt nu :)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
godfriedd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:46:
[...]

Ik ben zelf ook allergisch voor van die lelijke ventilatieroosters. Maar als je een beetje handig en mogelijk creatief bent kun je er wel iets op verzinnen. Ik heb zelf in de woonkamer overal dubbele spotboxen zitten zoals in onderstaande foto en 4 daarvan heb ik gemodificeerd waardoor ze ook als ventilatie aan/afvoer dienen. Zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken om ze uit het zicht te houden.

[Afbeelding]
Nice! Heb je daar wellicht wat meer fotos / info van? _/-\o_

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
flippy schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:28:

Iets naar beneden bladeren onder het kopje: Technische informatie

https://www.albrand.nl/producten/downloads

• Maikie18
Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:10:
[...]

Ik had in mijn vorige woning beneden 16 X2 slang en boven 10mm slang, gaat prima samen zonder extra pomp.

16x2 maximaal groep lengte 80 meter
10mm maximaal groep lengte 40 meter.
Deze platen zijn geschikt voor 12mm slang, ze raden dan aan maximaal 60meter per groep. https://www.debouwmarktsh...1c6wCVEAYYASABEgImafD_BwE

Dit is misschien ook een optie en dan gewoon laten infrezen, ik denk dat je hier wel gewoon 16mm in kwijt kan. Alleen betwijfel ik of dit qua gewicht wel kan met de houten vloer.https://www.isolatiemater...aat-1500x500x34mm-075-m2/

Weet iemand wat de minimale dikte is om in te laten frezen?

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-12 17:55
bbbrumbrum schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:07:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde lampen en ben ook benieuwd.

Als hadden geweest is, is hebben te laat

• Ramon_1984
Maikie18 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:03:
[...]

Deze platen zijn geschikt voor 12mm slang, ze raden dan aan maximaal 60meter per groep. https://www.debouwmarktsh...1c6wCVEAYYASABEgImafD_BwE

Dit is misschien ook een optie en dan gewoon laten infrezen, ik denk dat je hier wel gewoon 16mm in kwijt kan. Alleen betwijfel ik of dit qua gewicht wel kan met de houten vloer.https://www.isolatiemater...aat-1500x500x34mm-075-m2/

Weet iemand wat de minimale dikte is om in te laten frezen?
Als je zelf een beetje handig bent frees je het zelf in xps platen.
12mm zou ik geen 60 meter maken maar rond de 50

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04:21
beumer schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:39:
@Noord27 Zou jij wat van je settings kunnen delen? Ik ben even benieuwd of het instellen van de LG nu echt redelijk beperkt is of dat dit aan mij ligt. De thermostaat kan ik alleen per graad verstellen, 19 graden voelt te koud, 20 te warm. Ook krijg ik de aanvoertemperatuur niet lager dan 35 graden. Ik ben benieud of hij minder resoneert als het allemaal wat rustiger draait.
Thermostaat is alleen per hele graad in te stellen. Ik draai nu op de AI-modus met een kamerthermostaat op 21 graden. Dan zie ik het water niet boven 35 graden komen wat de WP uit komt.

Draai je op verwarmingsmodus? Mijn ervaring is dat hij daarop veel minder goed moduleert met schommelingen in kamertemperatuur tot gevolg. Is meer om even snel het warm te stoken heb ik het idee. Meer de oude gasketel gedachte.

Resoneren is in de AI modus ook minder, omdat hij constanter draait. Helaas heeft postNL de laatste (3e) voet kwijt gemaakt en kan ik nog niet helemaal juist concluderen over resonantie zonder die voet op een plat dak met houten balken.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:11:
[...]

En dan...? Geen beunhaas praktijken he :-(
Ik ben gewoon benieuwd of je kunststof rommel ook 'naakt' kan gebruiken, zonder buizen erin veel meer doorvoer IMHO.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:13:
[...]

Ik ben gewoon benieuwd of je kunststof rommel ook 'naakt' kan gebruiken, zonder buizen erin veel meer doorvoer IMHO.
Niet eens proberen, geen merken en types mixen. Er is in principe weinig rommel te koop, mits juist toegepast.
Juiste bekken icm koppeling, gekalibreerde perstang en vooral niet mixen.
Vroeg of laat gaat het fout.
Ik ken een voorval in een ziekenhuis, van een Viega koppeling 28mm koper, geperst met een Geberrit bek.
Koppeling klapt los in de nacht, waterschade enorm.
Splinternieuwe scanapparatuur voor kankeronderzoek, compleet verzopen.
Schade liep dik in de miljoenen, kleine installateur, die de fout maakte...die is compleet vergruisd en berooid.

Dus...niet doen ;)

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Noord27 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:04:
[...]

Thermostaat is alleen per hele graad in te stellen. Ik draai nu op de AI-modus met een kamerthermostaat op 21 graden. Dan zie ik het water niet boven 35 graden komen wat de WP uit komt.

Draai je op verwarmingsmodus? Mijn ervaring is dat hij daarop veel minder goed moduleert met schommelingen in kamertemperatuur tot gevolg. Is meer om even snel het warm te stoken heb ik het idee. Meer de oude gasketel gedachte.

Resoneren is in de AI modus ook minder, omdat hij constanter draait. Helaas heeft postNL de laatste (3e) voet kwijt gemaakt en kan ik nog niet helemaal juist concluderen over resonantie zonder die voet op een plat dak met houten balken.
Ik draai inderdaad op de verwarmingsmodus, gelijk even omgezet naar AI, 20 graden is hier in huis al voldoende om iedereen tevreden te houden dus daar ga ik het eerst maar eens mee testen.

• Naalroc
[...]

Ik dacht dat @Oxellaar was die hier meermaals heeft betoogd, dat een steunhulsje, dat overigens ook maar een tienden dik is, zo kort is dat dit geen enkele invloed heeft op de stroming.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:33:
[...]

Niet eens proberen, geen merken en types mixen. Er is in principe weinig rommel te koop, mits juist toegepast.
Juiste bekken icm koppeling, gekalibreerde perstang en vooral niet mixen.
Vroeg of laat gaat het fout.
Ik ken een voorval in een ziekenhuis, van een Viega koppeling 28mm koper, geperst met een Geberrit bek.
Koppeling klapt los in de nacht, waterschade enorm.
Splinternieuwe scanapparatuur voor kankeronderzoek, compleet verzopen.
Schade liep dik in de miljoenen, kleine installateur, die de fout maakte...die is compleet vergruisd en berooid.

Dus...niet doen ;)
Is ook niet voor bij klanten.
Naalroc schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:46:
[...]

Ik dacht dat @Oxellaar was die hier meermaals heeft betoogd, dat een steunhulsje, dat overigens ook maar een tienden dik is, zo kort is dat dit geen enkele invloed heeft op de stroming.
Volgens mij was dat Diff_angle oid, maar ben het nooit helemaal met die persoon eens geweest.

• Oxellaar
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:46:
[...]

Je ontkomt niet aan koppelingen, zo simpel is dat. Een Henco T-stuk, heeft ongeveer dezelfde weerstand als één meter leiding in dezelfde diameter. Een knie flink wat meer, maar bochten kun je buigen. Al was het maar voor het zicht

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:57:
[...]

Je ontkomt niet aan koppelingen, zo simpel is dat. Een Henco T-stuk, heeft ongeveer dezelfde weerstand als één meter leiding in dezelfde diameter. Een knie flink wat meer, maar bochten kun je buigen. Al was het maar voor het zicht
Als je het hele leidingwerk in 32mm maakt dan maakt een zwikje knieen niet zoveel uit, de stroming blijft aardig op peil.
Vandaag een setje Alpha Innotec LWDV aangezwengeld met een paar knieen erin, de flow is verder prima.

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-12 19:53
In 32 mm zijn de keuzes redelijk beperkt. Wavin Hep2O, werkt zonder speciaal persgereedschap. Ik kom het veel (in 15 en 22 mm) tegen in motorjachten, ook op zout water. Oude systemen nog steeds lekvrij van 1999.

Uponor heeft ook 32, maar persgereedschap nodig.

Wat is een goede en voordelige keuze, ik moet ongeveer 16 meter heen en terug?

• godfriedd
bbbrumbrum schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:07:
[...]

Ook voor @lerssi :

Het is vooral een zelfbouwproject met wat las- en ander knutselwerk. Maar op zich is het heel gemakkelijk. Waar je alleen normaal het debiet kunt regelen met ventielen bij het rooster doe ik dat nu in het ventilatiekanaal vlakbij de wtw, want dat kan niet in de spotbox (tenminste, niet zoals ik het nu gemaakt heb).

Ik heb niet echt foto's van het bouwproces maar ik heb overloopstukjes gebruikt van rond naar rechthoekig kanaal, zoals deze geloof ik:

https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8610798/artikel.html?

Die past precies in de zijkant van de spotbox, als je daar de zijkant deels uit slijpt. Ik had er nog een kraag opgelast waar dat kunststof overloopstuk op schuift maar een vriend van me heeft het concept ook toegepast en die heeft het er gewoon met tape tegenaan geplakt.

https://www.de-verlichtin...trimless-spot-inbouwspot/

Ik heb het witte overloopstuk wel even zwart gespoten zodat als je de donkere ruimte van de spotbox in kijkt je alleen maar zwart ziet. Je ziet dan totaal niet dat er een ventilatiekanaal op aangesloten zit. Je ziet alleen dat stofdeeltjes en dergelijke de spotbox in wordt gezogen. Dat ziet er wel grappig uit.

• Zwerius
godfriedd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:22:
[...]

Ook voor @lerssi :

Het is vooral een zelfbouwproject met wat las- en ander knutselwerk. Maar op zich is het heel gemakkelijk. Waar je alleen normaal het debiet kunt regelen met ventielen bij het rooster doe ik dat nu in het ventilatiekanaal vlakbij de wtw, want dat kan niet in de spotbox (tenminste, niet zoals ik het nu gemaakt heb).

Ik heb niet echt foto's van het bouwproces maar ik heb overloopstukjes gebruikt van rond naar rechthoekig kanaal, zoals deze geloof ik:

https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8610798/artikel.html?

Die past precies in de zijkant van de spotbox, als je daar de zijkant deels uit slijpt. Ik had er nog een kraag opgelast waar dat kunststof overloopstuk op schuift maar een vriend van me heeft het concept ook toegepast en die heeft het er gewoon met tape tegenaan geplakt.

https://www.de-verlichtin...trimless-spot-inbouwspot/

Ik heb het witte overloopstuk wel even zwart gespoten zodat als je de donkere ruimte van de spotbox in kijkt je alleen maar zwart ziet. Je ziet dan totaal niet dat er een ventilatiekanaal op aangesloten zit. Je ziet alleen dat stofdeeltjes en dergelijke de spotbox in wordt gezogen. Dat ziet er wel grappig uit.
Op zich interessant, maar is de doortocht rondom het spotje wel groot genoeg om de vereiste luchthoeveelheden door te laten?
Lijkt me allemaal een beetje krap?

Zwerius Kriegsman

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11 13:52
Ik kom eens een echt wss domme vraag stellen dus please don't shoot me! Ik was toevallig op amazon eens aan het rondsurfen en daar kwam een een warmtepomp tegen voor een zwembad ... als je naar de eigenschappen kijkt van zo een ding zie je daar ook nette waardes staan naar rendement en ook de kilowatts komen aardig overeen. Desondanks is de prijs factor 10 goedkoper. Zou je in pure theorie een buffervat zo kunnen warmen uitgaande van de situatie dat je een lage temperatuur nodig hebt voor je verwarming?

Ik snap uiteraard wel dat een huis pomp behoorlijk veel voordelen heeft met name in sturing en electronica, meting temperaturen etc.

• bbbrumbrum
  • Niet online
HaerdenCliff schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:23:
Ik kom eens een echt wss domme vraag stellen dus please don't shoot me! Ik was toevallig op amazon eens aan het rondsurfen en daar kwam een een warmtepomp tegen voor een zwembad ... als je naar de eigenschappen kijkt van zo een ding zie je daar ook nette waardes staan naar rendement en ook de kilowatts komen aardig overeen. Desondanks is de prijs factor 10 goedkoper. Zou je in pure theorie een buffervat zo kunnen warmen uitgaande van de situatie dat je een lage temperatuur nodig hebt voor je verwarming?

Ik snap uiteraard wel dat een huis pomp behoorlijk veel voordelen heeft met name in sturing en electronica, meting temperaturen etc.
Nee, die werken alleen bij hoge Tb's.
Dus in Afrika oid zou het misschien wel werken, mits zo ook met extreem hoge Tb's overweg kunnen, echter wil je dan weer kunnen koelen, en dat kan 'ie ook niet.

• alaintje
  • Laatst online: 00:47
Het zullen ook geen inverter compressoren zijn en dus niet of nauwelijks terug kunnen moduleren.
Daarnaast is geluid van die dingen waarschijnlijk ook een stuk minder belangrijk.
Ook zullen ze een andere aansturing nodig hebben, andere pomp, andere ww.
Er is vast wel iets mee te knutselen :p .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11 13:52
bbbrumbrum schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:34:
[...]

Nee, die werken alleen bij hoge Tb's.
Dus in Afrika oid zou het misschien wel werken, mits zo ook met extreem hoge Tb's overweg kunnen, echter wil je dan weer kunnen koelen, en dat kan 'ie ook niet.
Als je de unit in je kelder zou zetten lijkt me dat niet echt onoverkomelijk. Je kelder wordt dan gekoeld en je huis verwarmd ... extreem lage temperaturen zijn daar nooit. Bij een buffervat is de hoge doorvoersnelheid ook niet echt een issue.

• TimoDimo
  • Laatst online: 27-12 21:02
Maar volgens mij is dit ook van belang bij deze discussie:

Kunststof is meestal 3 mm dik, ook bij 25 of 26 mm. Koper is meestal maar 1,1 mm dik (cv-buis meestal 1,5 mm).

Met 26 mm kunststof kom je dus op een interne diameter van 20.
Met 22 mm koper kom je dus ook ongeveer uit op een interne diameter van 20.

(Daarentegen zijn hebben de koppelingen een iets nauwere doorlaat dan bij koper in veel kunststofsystemen maar heeft kunststof weer een lagere wandruwheid.)
Rol-Co schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:28:
[...]
Als er 22 naar beneden komt heeft het niet veel zin om er 25 van te maken voor dat laatste stuk, 22 is dan prima, of je moet alles 25 maken.
Liefst rechtstreeks vanaf je wp naar de vvw verdeler
Volgens mij is dit een veelvoorkomend misverstand. Het verlagen van weerstand door bijvoorbeeld de interne diameter te vergroten heeft altijd zin. Of het nou eerst door een dun buisje gaat en daarna wordt vervangen door iets dikkers of omgekeerd (eerst dik dan dun), dat is allebei even gunstig voor de capaciteit.

@koevlaas2

• godfriedd
Zwerius schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:11:
[...]

Op zich interessant, maar is de doortocht rondom het spotje wel groot genoeg om de vereiste luchthoeveelheden door te laten?
Lijkt me allemaal een beetje krap?
Nee hoor, dat is ruim groter dan wat de meeste standaard ventielen voor ventilatiesystemen aan doorlaat hebben.

• TimoDimo
[...]

Het hele idee is toch dat je de zachte kunststof buis perst of klemt om zo'n steunhuls ("tule")?

Dat gaat anders toch meteen lekken? :?

Maar goed houd ons op de hoogte van je experiment. Wie weet is het een vondst. :o

Overigens gaat het bij koppelingen echt om maar een heel klein stukje van de hele buis natuurlijk. Dat heeft echt niet zoveel invloed op de weerstand. De druk wordt gewoon wat lager bij die vernauwing en het water stroomt er wat sneller. Het vermijden van knieën en andere haakse bochten waar het water abrupt van richting verandert heeft meer zin volgens mij. En gewoon grotere diameters nemen natuurlijk. :)

[ Voor 30% gewijzigd door TimoDimo op 11-03-2020 11:47 ]

• TimoDimo
Ik heb inmiddels een nieuwe verdeler waarmee ik alles centraal wil aansluiten. Nu nog de aansturing. Ik kan natuurlijk zo'n systeem nemen zoals Plugwise, waarbij precies de ventielen optimaal worden geopend (is de bedoeling althans). Maar dit soort dingen kosten maar een fractie van de prijs, de zogenaamde stelaandrijvingen:

Afbeeldingslocatie: https://haustechnik-binder.de/media/images/org/KaMo.jpg

https://haustechnik-binde...kts-stellantrieb-230-v-nc

Dat zijn toch AAN/UIT klepjes? Kun je daar gewoon 230V op zetten en dan gaan ze open? Is dat een beetje nauwkeurig genoeg voor afzonderlijke regeling per kamer/zone?

Ik denk er namelijk over om een hele rits van die dingen te bestellen en dan met OpenHAB/Domoticz/Home Assistant/Enz. met behulp van wat schakelaars en wat logica het hele huis van zoneregeling te voorzien.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

TimoDimo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:38:
[...]

Kunststof is meestal 3 mm dik, ook bij 25 of 26 mm. Koper is meestal maar 1,1 mm dik (cv-buis meestal 1,5 mm).

(Daarentegen zijn hebben de koppelingen een iets nauwere doorlaat dan bij koper in veel kunststofsystemen maar heeft kunststof weer een lagere wandruwheid.)

[...]

Volgens mij is dit een veelvoorkomend misverstand. Het verlagen van weerstand door bijvoorbeeld de interne diameter te vergroten heeft altijd zin. Of het nou eerst door een dun buisje gaat en daarna wordt vervangen door iets dikkers of omgekeerd (eerst dik dan dun), dat is allebei even gunstig voor de capaciteit.

@koevlaas2
Ja maar de winst is nihil, dat ben je in geld al weer kwijt aan de verloop die je moet kopen.
22 binnen diameter volastaat in de meeste gevallen gewoon.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• CreBa
TimoDimo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:55:
Ik heb inmiddels een nieuwe verdeler waarmee ik alles centraal wil aansluiten. Nu nog de aansturing. Ik kan natuurlijk zo'n systeem nemen zoals Plugwise, waarbij precies de ventielen optimaal worden geopend (is de bedoeling althans). Maar dit soort dingen kosten maar een fractie van de prijs, de zogenaamde stelaandrijvingen:

[Afbeelding]

https://haustechnik-binde...kts-stellantrieb-230-v-nc

Dat zijn toch AAN/UIT klepjes? Kun je daar gewoon 230V op zetten en dan gaan ze open? Is dat een beetje nauwkeurig genoeg voor afzonderlijke regeling per kamer/zone?

Ik denk er namelijk over om een hele rits van die dingen te bestellen en dan met OpenHAB/Domoticz/Home Assistant/Enz. met behulp van wat schakelaars en wat logica het hele huis van zoneregeling te voorzien.
Ons huis wordt zo geschakeld via domotica.
De lichtschakelaars zijn de temperatuur sensoren van elke ruimte. Werkt prima...
Enkel inregelen is wel wat werk vermits vloerverwarming zeer traag reageert, hij grijpt in bij 0,1graad verschil.
Leuke is dat het heel wat energie bespaard op ruimtes die je niet gebruikt zoals de kinderkamers bij ons boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzxzV3LVsUcfe-IFjC5emAG_Eno=/800x/filters:strip_icc()/f/image/SX7NPLOCZHUJwBeMUFDr9Swy.jpg?f=fotoalbum_large

• TimoDimo
CreBa schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:03:
[...]

De lichtschakelaars zijn de temperatuur sensoren van elke ruimte. Werkt prima...
Enkel inregelen is wel wat werk vermits vloerverwarming zeer traag reageert, hij grijpt in bij 0,1graad verschil.
Leuke is dat het heel wat energie bespaard op ruimtes die je niet gebruikt zoals de kinderkamers bij ons boven.

[Afbeelding]
Cool, kun je wat meer details geven over welke ventielen je gebruikt? Volgens mij niet zo'n stelaandrijving toch, want je kunt ze openzetten met een bepaald percentage.

Thermometers in je lichtschakelaars... heb je van die Qubino of Fibaro modules waarop je een temperatuursensor aan kunt sluiten?

(Misschien niet helemaal on topic, hier. Mogelijk moet ik hier een ander topic voor maken. )

• CreBa
TimoDimo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:12:
[...]

Cool, kun je wat meer details geven over welke ventielen je gebruikt? Volgens mij niet zo'n stelaandrijving toch, want je kunt ze openzetten met een bepaald percentage.

Thermometers in je lichtschakelaars... heb je van die Qubino of Fibaro modules waarop je een temperatuursensor aan kunt sluiten?

(Misschien niet helemaal on topic, hier. Mogelijk moet ik hier een ander topic voor maken. )
Nee het zijn geen servo motors, het zijn thermische ventielen van RBM zie foto.

Het domotica systeem is KNX de knoppen zijn het merk Zennio, zij hebben standaard sensoren in al hun lichtschakelaars zitten :)

De thermische motors per zone worden parallel geschakeld.
Collector beneden verdiep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iz15l8P6tusGG5BTNDWpVqR4Kfs=/800x/filters:strip_icc()/f/image/d42X1ZEom6yvjoT0KvBOcAYL.jpg?f=fotoalbum_large

• TimoDimo
CreBa schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:24:
[...]

Nee het zijn geen servo motors, het zijn thermische ventielen van RBM zie foto.

Het domotica systeem is KNX de knoppen zijn het merk Zennio, zij hebben standaard sensoren in al hun lichtschakelaars zitten :)

De thermische motors per zone worden parallel geschakeld.
Collector beneden verdiep:
[Afbeelding]
Ok, deze dus, vergelijkbaar met wat ik eerder linkte, een aan/uit ventiel dus. Maar wat gebeurt er dan als een ventiel bijv. 4% open is, zoals in je screenshot?

En om het helemaal te snappen: ik mis nog met welke hardware je dan de ventielen aanstuurt. Is dat dan gewoon 230V (of is het een 24V versie?) op je KNX systeem? (Wat dan vervolgens weer met OpenHAB o.i.d. wordt aangestuurd.)

• CreBa
TimoDimo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:38:
[...]

Ok, deze dus, vergelijkbaar met wat ik eerder linkte, een aan/uit ventiel dus. Maar wat gebeurt er dan als een ventiel bijv. 4% open is, zoals in je screenshot?

En om het helemaal te snappen: ik mis nog met welke hardware je dan de ventielen aanstuurt. Is dat dan gewoon 230V (of is het een 24V versie?) op je KNX systeem? (Wat dan vervolgens weer met OpenHAB o.i.d. wordt aangestuurd.)
Deze worden tijds gestuurd aangestuurd.
Ze openen pas bij 8% omdat dan de tijd van aansturing voldoende is. Het is onmogelijk om ze effectief te gaan sturen op percentage, de tijds marge van aansturing is te onregelmatig... dit wil dus zeggen dat ze functioneren als een aan/uit - open/toe ventiel.
Al had ik bij plaatsing wel gehoopt dat deze percentage gestuurd konden worden...
Wat wel is is dat er een PID regelaar achter zit die een logica volgt voor aansturing.

Bij 30% zal het ventiel dus veel langer open blijven vermits het langer duurt om terug onder de 8% te geraken, dit is dus al de gewenste temperatuur een stuk hoger ligt dan de werkelijke... wanneer deze de gevraagde temperatuur overstijgt zal hij ook agressief ingrijpen en meteen terug onder 8% duiken.. bij bv zonne inslag die de vloer opwarmt.

Voorbeeld bureau: vanaf 8% zou er dus pas effectief warmte door de vloer lopen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HNzO2doMD5pzcwVwVn6sYYNQRk=/800x/filters:strip_icc()/f/image/N8ZCfWVMKMWCvV5dS5e4hiI7.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-12 21:24
Iemand die onlangs nog de subsidie heeft ontvangen? Ik heb eind vorig jaar een aanvraag ingediend, maar kreeg 0 op het reqest omdat de pot leeg was. Direct een nieuwe aanvraag ingediend voor de nieuwe pot, maar dat is al langer geleden dan 8 weken.

• bbbrumbrum
  • Niet online
godfriedd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:44:
[...]

Nee hoor, dat is ruim groter dan wat de meeste standaard ventielen voor ventilatiesystemen aan doorlaat hebben.
Goede inspiratie iig!

Ga denk een fermacell bakje lijmen met slangflens erop, en dan een opbouwspot in het bakje, moet natuurlijk wel een fatsoenlijke LED in.
Nice, zo simpel, zo'n groot verschil.

• flippy
  • Niet online

flippy

Cees-JanH schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:34:
In 32 mm zijn de keuzes redelijk beperkt. Wavin Hep2O, werkt zonder speciaal persgereedschap. Ik kom het veel (in 15 en 22 mm) tegen in motorjachten, ook op zout water. Oude systemen nog steeds lekvrij van 1999.

Uponor heeft ook 32, maar persgereedschap nodig.

Wat is een goede en voordelige keuze, ik moet ongeveer 16 meter heen en terug?
met multitubo kan je met een handperstang tot 32mm. ik heb er hier eentje liggen. ;)
is ook goedkoper dan uponor maar is qua pasvorm indentiek. (zelfde persbek)... :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Maikie18
Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:46:
[...]

Als je zelf een beetje handig bent frees je het zelf in xps platen.
12mm zou ik geen 60 meter maken maar rond de 50
Ik denk dat ik maar ga voor 2e22 of 2e26 platen en die laat infrezen tegelijk met de vloerverwarming beneden. En dan boven ook gewoon 16mm of misschien 14mm (zit geen prijsverschil in). Maar boven is 10 h.o.h zwaar overkill volgens mij of zou je dat altijd doen en dan gewoon zoneregeling toepassen?

@koevlaas2 je tip "Alles wat je niet doet krijg je spijt van" heeft me enorm geholpen bij meerdere keuzes waar ik al weken over aan het twijfelen was, haha

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:40
[...]

[Afbeelding]
Nette visualisatie, wat gebruik je daarvoor?

• flippy
  • Niet online

flippy

Maikie18 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:33:
[...]

Ik denk dat ik maar ga voor 2e22 of 2e26 platen en die laat infrezen tegelijk met de vloerverwarming beneden. En dan boven ook gewoon 16mm of misschien 14mm (zit geen prijsverschil in). Maar boven is 10 h.o.h zwaar overkill volgens mij of zou je dat altijd doen en dan gewoon zoneregeling toepassen?

@koevlaas2 je tip "Alles wat je niet doet krijg je spijt van" heeft me enorm geholpen bij meerdere keuzes waar ik al weken over aan het twijfelen was, haha
teveel afgiftecapaciteit is een minder groot probleem dan te weinig.

• CreBa
HiBe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:06:
[...]

Nette visualisatie, wat gebruik je daarvoor?
De Comfortclick Jigsaw module voor KNX 😉
Is een sturings module voor je volledige woning te automatiseren en visualiseren. Ben er heel blij mee :*)
[...]

[Afbeelding]
Ziet er superstrak uit, maar aangezien je in dit topic rond loopt neem ik aan dat je een WP hebt, en dan vraag ik mij af waarom je ventielen gedeeltelijk open en/of dicht zet ?

In de basis gebruik ik hetzelfde systeem, maar dan iets minder "Fancy" (Geen app op m'n telefoon) maar het Danfoss CF2+ systeem.
Ook ik ben erg tevreden over het per ruimte kunnen instellen van de temperatuur, en het werkt echt super goed. Maar bij mij is het gewoon aan/uit regelen per ruimte. Dus OF open, OF dicht, en niet in %'en, en ik zie daar ook niet zo het nut van in eigenlijk bij het gebruik van een WP met bijbehorende lage Ta temperaturen.

De Danfoss thermostaten regelen ook op 0,1 graad, en in de prakijkt blijkt dat ook nog eens erg goed werken. Hooguit 0,2 graad overshoot / ondershoot per ruimte. (los van factoren als zon, en 15 personen in de keuken, daar kan geen enkele regeling iets aan doen).

• koevlaas2
TimoDimo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:38:
[...]

[...]

@koevlaas2
Kunststof is gladder dan staal of koper en kent zo in dezelfde diameter minder weerstand.

• LangeFries
  • Laatst online: 21:38
Volgens mij is het juist voor een WP heel fijn als er niet teveel in de flow verandert en er dus niet ineens koud water bij komt of de delta T ineens oploopt.Een langzame procentuele regeling is het ideaal. In theorie zou je dan ook geen buffervat nodig hebben.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• koevlaas2
HaerdenCliff schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:23:

@Rol-Co kan je hier alles over vertellen, hij heeft een jaar oid hiermee gedraaid.

• CreBa
Grolsch schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:40:
[...]

Ziet er superstrak uit, maar aangezien je in dit topic rond loopt neem ik aan dat je een WP hebt, en dan vraag ik mij af waarom je ventielen gedeeltelijk open en/of dicht zet ?

In de basis gebruik ik hetzelfde systeem, maar dan iets minder "Fancy" (Geen app op m'n telefoon) maar het Danfoss CF2+ systeem.
Ook ik ben erg tevreden over het per ruimte kunnen instellen van de temperatuur, en het werkt echt super goed. Maar bij mij is het gewoon aan/uit regelen per ruimte. Dus OF open, OF dicht, en niet in %'en, en ik zie daar ook niet zo het nut van in eigenlijk bij het gebruik van een WP met bijbehorende lage Ta temperaturen.

De Danfoss thermostaten regelen ook op 0,1 graad, en in de prakijkt blijkt dat ook nog eens erg goed werken. Hooguit 0,2 graad overshoot / ondershoot per ruimte. (los van factoren als zon, en 15 personen in de keuken, daar kan geen enkele regeling iets aan doen).
Jup een over gedimensioneerde panasonic 16KW T-cap...
De ventielen schakelen gewoon zoals bij jou Open/dicht... vanaf 8% is open.
Ik heb geen spijt van de ventielen, we hebben namelijk een zeer groot huis 136m²/ verdiep.
Vermits er nog geen kinderen zijn kunnen we de kinderkamers en berging uit en inschakelen(bezoek) wanneer nodig.
Dit scheelt zich per jaar toch wel wat in vebruik... Ik zie het nut niet om de verdelers in te regelen op debiet en er dan toch zinloos warmte heen te sturen.
Ook omdat onze warmtepomp veel te groot is ( een 5kw kon het opgewekte vermogen nog genereren van het jaar 2019) kan ik deze mee aan en uit sturen enkel wanneer er 7 vloerverwarmingslussen(genoeg afgifte) open gaan, dit zorgt er voor dat hij niet pendelt in het tussenseizoen.
Liefst had ik deze gewoon vervangen door een 9kw t-cap, dan zou het systeem veel smoother lopen... 8)
Pagina: 1 ... 79 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.