Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 126 Laatste
Acties:
  • 613.313 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Daannn1987
Bijna.
Het is een verhitterelement die traploos gestuurd word.
Een WP zo nauwkeurig regelen is denk ik niet te doen.
Maar zeker leuk speelgoed.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2020 21:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-10 00:41

Copitano

Hoorn NH

Daannn1987 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:44:
[...]

De WP ging om 9:45 uit en springt pas net weer aan :)
Buffervat met hygienespiraal om te bufferen bedoel je?

Uiteindelijk zal de ELGA er een keer uit gaan, en op dit moment werkt het spulletje eigenlijk wel prima.
Nog meer investeren zonder aantoonbare tvt krijg ik er ook even niet doorheen denk :+

Waar haal jij de zonnenstand vandaan eigenlijk?
en waar zijn de druksensoren voor?

[...]

Ik lees een aantal parameters uit via de ELGA Servicekabel (Modbus) -> RpI -> Nodered Modbus -> Influx
Bijvoorbeeld buitentemp en hertz..

De aanvoer / retour heb ik niet kunnen vinden, ik denk dat gecombineerde adressen zijn in Modbus die met een bepaalde formule de temperatuur maken (omdat het ook decimalen zijn).

Er is geen datasheet van de ELGA icm modbus dus heb naar mijn idee wel het maximale eruit gehaald :+
Ahhh, zo'n kabel heb ik ook. Die gebruik ik wel eens in combinatie met de servicetool. Eigenlijk nooit op gelet of ik daar ook het aantal Hz ergens kan aflezen. Heb je de USB zijde van de kabel gewoon in de Pi gestoken op een van de vier aansluitingen?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:25
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:05:
@Daannn1987
Bijna.
Het is een verhitterelement die traploos gestuurd word.
Een WP zo nauwkeurig regelen is denk ik niet te doen.
Maar zeker leuk speelgoed.
Nee true... het trappetje bij jou zit wel erg dicht bij elkaar :)
Nice!
Copitano schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:11:
[...]

Ahhh, zo'n kabel heb ik ook. Die gebruik ik wel eens in combinatie met de servicetool. Eigenlijk nooit op gelet of ik daar ook het aantal Hz ergens kan aflezen. Heb je de USB zijde van de kabel gewoon in de Pi gestoken op een van de vier aansluitingen?
Ja niet zomaar natuurlijk.. Maar compressor frequentie is een onderdeel wat je kunt zien op de Servicetool
Je moet hem idd gewoon in een USB poort steken -> Node red installeren + Modbus plugin en juiste poort / baudrate pakken en vervolgens de adressen eruit pulken.
Als je hier zin in hebt kan ik de adressen wel geven die ik tot nu toe heb gevonden.. (van de 4500 adressen totaal :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 04-03-2020 21:27 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PentaClover schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:19:
[...]

Hee een bekend plaatje :)

Ik had er ooit eentje gemaakt van het gemiddelde van alle KNMI weerstations van alle data van 1952-2019:

[Afbeelding]

En dan zie je inderdaad dat het niet erg nuttig is om warmte pomp vermogen af te stemmen op gemiddelde dag temperaturen van lager dan -7oC, mits je een elektrisch element of andere verwarming hebt voor de ~2 dagen per jaar dat het theoretisch onder de -7oC kan geraken.
Ware het niet dat er tussen 1952 en 2019 nog 6 elfstedentochten zijn gereden. In de periode 2000 t/m 2015 is er geen elfstedentocht meer geweest :P En tja wat de toekomst gaat doen is gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-10 18:37
Dre schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:27:
[...]
Ware het niet dat er tussen 1952 en 2019 nog 6 elfstedentochten zijn gereden. In de periode 2000 t/m 2015 is er geen elfstedentocht meer geweest :P En tja wat de toekomst gaat doen is gokken.
Klopt, daarna heb ik de data van dat plaatje geschaald naar de gemiddelde temperatuur inhoud van de afgelopen 5 jaar, om te gebruiken in een scriptje voor de voorspelling van "Gemiddeld" energie verbruik in een "gemiddeld" jaar op basis van ge-fitte data van de met een Kamstrup gemeten warmte energie van mijn CV ketel op lage temperatuur (~35oC).
Helaas geen hele lage buiten temperaturen dit stook seizoen, maar op basis van de huidige data lijkt een 10 kW warmte pomp meer dan genoeg te zijn voor mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIc4BmSt89VT7g7Fg0w-xPzCvvs=/f/image/Hzx4xmopq22VUhV6EQ9xuORN.png

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Daannn1987 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:26:
[...]

Nee true... het trappetje bij jou zit wel erg dicht bij elkaar :)
Nice!

[...]

Ja niet zomaar natuurlijk.. Maar compressor frequentie is een onderdeel wat je kunt zien op de Servicetool
Je moet hem idd gewoon in een USB poort steken -> Node red installeren + Modbus plugin en juiste poort / baudrate pakken en vervolgens de adressen eruit pulken.
Als je hier zin in hebt kan ik de adressen wel geven die ik tot nu toe heb gevonden.. (van de 4500 adressen totaal :+ )
Graag. Kan er alleen nu niet meteen mee aan de slag. Ik heb mijn Pi verplaats van de CV ruimte naar de meterkast 3 verdiepingen lager. Dus mijn kabeltje is te kort :+ Tussen de CV ruimte en de meterkast loopt een CAT 5 kabel en een telefoonkabel die niet meer gebruikt wordt. Die laatste gebruik ik voor de Kamstrup. Aan de CAT 5 zit een 5 poort switch in de CV ruimte waar o.a. weer de OTGW en een Youless aan hangt. Ik overweeg om een tweede Pi aan te schaffen voor in de CV ruimte. Dan is het kabeltje wel lang genoeg :P

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Copitano schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:46:
[...]

Graag. Kan er alleen nu niet meteen mee aan de slag. Ik heb mijn Pi verplaats van de CV ruimte naar de meterkast 3 verdiepingen lager. Dus mijn kabeltje is te kort :+ Tussen de CV ruimte en de meterkast loopt een CAT 5 kabel en een telefoonkabel die niet meer gebruikt wordt. Die laatste gebruik ik voor de Kamstrup. Aan de CAT 5 zit een 5 poort switch in de CV ruimte waar o.a. weer de OTGW en een Youless aan hangt. Ik overweeg om een tweede Pi aan te schaffen voor in de CV ruimte. Dan is het kabeltje wel lang genoeg :P
Had zelf nog een Pi2b liggen die hangt nu aan de kamstrup + elga.. Mag hij mooi doen op z'n oude dag :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:12

BlueTooth76

Let the sun shine!

Even mezelf quoten (maand terug):
BlueTooth76 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:09:
Een ex-collega van mij krijgt in zijn nieuwbouw woning een 8kW Remeha warmtepomp (verder geen type bekend) met een 200 liter boilervat.

Nu wil hij misschien een 300 liter boilervat (2 kinderen, bad) maar dan zou hij een 11kW warmtepomp moeten afnemen volgens de installateur (zal lekker pendelen). Klinkt mij wat vreemd in de oren, behalve dat met 8kW een groter vat iets langer duurt om op te warmen.

Of zie ik zelf iets over het hoofd?
De Remeha Mercuria 8kW doet blijkbaar nog maar 5,3kW bij +2 Tb.

Is dat niet wat matig? Kan niets vinden over temperaturen onder 0 maar... dat voorspelt weinig goeds...

Remeha geeft aan dat 300 liter wat te groot is voor deze warmtepomp, ik begin nu te begrijpen waarom...

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:42
@thido
@beumer
@Ramon_1984
@koevlaas2

Geduld blijkt een schone zaak te zijn. Moduleren wordt steeds constanter. Kamerthermostaat ingesteld op 21 graden continu.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bare59.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Noord27 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:06:
@thido
@beumer
@Ramon_1984
@koevlaas2

Geduld blijkt een schone zaak te zijn. Moduleren wordt steeds constanter. Kamerthermostaat ingesteld op 21 graden continu.

[Afbeelding]
Redelijk vergelijkbaar met dit patroon:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/37u1nym1v.22.39.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-10 11:02
koevlaas2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:23:
[...]

Wat voor hoofdzekering enkelfase hebben Belgen ?
Wij hebben 3 types standaard aansluitingen

Monofase 1 x 230V
Deze standaardaansluiting vinden we in 9 op de 10 particuliere woningen terug. Deze heb ik dus ook.

Een monofasige of eenfasige aansluiting bestaat uit 2 koperdraden met een 230V wisselspanning. Ze biedt een maximumvermogen van 9,2 kVA.

Driefase 3 x 230V
Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat een driefasige aansluiting uit 3 koperdraden. Tussen elke draad staat een wisselspanning van 230V.

Het maximumvermogen is afhankelijk van de ampèrage (A) van je elektriciteitsmeter. Die wordt berekend met de volgende formule: √3x 230V x A.

Driefase 3 x 400V+N
Bij deze aansluiting worden vier koperdraden gebruikt, namelijk drie fasedraden en één nulgeleider (ook wel neuter genoemd). Tussen elke draad staat een 230V wisselspanning. Tussen elk paar fasedraden is er een spanning van 400V.

Zekering op binnenkomende meterkast ziet er zo uit
Afbeeldingslocatie: https://www.dmlights.com/blog/wp-content/uploads/2018/02/geen-stroom-wat-is-een-hoofdautomaat.jpg

Standaard is deze afgezekerd op 40 Ampere wat wil zeggen dat we ongeveer 9 KW aangeboden krijgen. Dit is de meest voorkomende aansluiting in Belgie.

Voor meerfasig moeten we tevens bijbetalen!

Voor een monofasige stroomaansluiting reken je ongeveer €800, inclusief BTW. Een driefasige aansluiting kost al snel meer dan €1000. Vanaf 10 kVA wordt per bijkomende kVA een vergoeding aangerekend. Daarnaast is er bij installaties van meer dan 25 kVA een studiekost van enkele honderden euro’s.

230 volt 3 fase levert weinig winst omdat bij 3 fase de afzekering op 25 Ampere gebeurt dus om daar meerwaarde van te hebben moet je eigenlijk ook naar 400 volt gaan wat wij hier drijfstroom of krachtstroom noemen.

De formule om het vermogen te berekenen voor een driefasige aansluiting van 230 V of 400 V is dezelfde, nl: √3 x U x I. Mocht er dus bijvoorbeeld een 25 A automaat staan, dan berekent u het maximale vermogen als volgt*:
3 x 230: √3 x 230 V x 25 A = 9947,5 VA
3 x 400 + N(ulleider): √3 x 400 V x 25 A = 17 300 VA

3 Fase wordt bij ons eigenlijk enkel gebruikt voor:
- mensen met veel zonnepanelen
- mensen die een plugin hybride of electrische auto hebben
- mensen met een aanpalende werkruimte bv schrijnwerkers, lassers, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-10 21:57
Dan vallen de prijzen bij ons in Nederland wel mee. Ik heb 3x25 A en ik betaal iets van 200 euro. Voor die 800 euro krijg je hier globaal 3x35 A. Ik neem tenminste aan dat het per jaar is die 800 en 1000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-10 11:02
annespruit1980 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:39:
Dan vallen de prijzen bij ons in Nederland wel mee. Ik heb 3x25 A en ik betaal iets van 200 euro. Voor die 800 euro krijg je hier globaal 3x35 A. Ik neem tenminste aan dat het per jaar is die 800 en 1000?
Neen dat is de 1 malige aansluit kost vervolgens betaal je jaarlijks tussen 200 en 300 euro meer voor 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-06-2021
Hoi mensen met veel kennis op dit gebied,
Welke lucht-water warmtepompen is de beste deal qua aanschafkosten en kwaliteit voor ca. 8-11 kW vermogen?

Ik ben goed op weg naar een energieneutrale huis en wil een warmtepomp aanschaffen om van het gas af te kunnen. Ik heb technisch al veel onderzoek gedaan en weet wat ik nodig heb. Nu nog de juiste model. Maar wel een tegen zo laag mogelijke kosten, maar wel moet zo hoog mogelijk kwaliteit (ja, wie niet ;) ).

Jullie adviezen zijn meer dan welkom! - en als het betekent over de grens kijken, dan zou dat evt ook een mogelijkheid zijn (krijg je dan nog wel subsidie?).

De Panasonic Monoblock 9kW zag ik vaak langskomen als goede mogelijkheid -> hij is wel fors qua afmetingen overigens.
Maar zijn er andere goede opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

simc schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:58:
Welke lucht-water warmtepompen is de beste deal qua aanschafkosten en kwaliteit voor ca. 8-11 kW vermogen?

Ik ben goed op weg naar een energieneutrale huis en wil een warmtepomp aanschaffen om van het gas af te kunnen. Ik heb technisch al veel onderzoek gedaan en weet wat ik nodig heb. Nu nog de juiste model. Maar wel een tegen zo laag mogelijke kosten, maar wel moet zo hoog mogelijk kwaliteit (ja, wie niet ;) ).

Jullie adviezen zijn meer dan welkom! - en als het betekent over de grens kijken, dan zou dat evt ook een mogelijkheid zijn (krijg je dan nog wel subsidie?).

De Panasonic Monoblock 9kW zag ik vaak langskomen als goede mogelijkheid -> hij is wel fors qua afmetingen overigens.
Als je voor bewezen kwaliteit wil gaan en een warmtepomp die ook echt z'n opgegeven waarden haalt als het vriest dan zit je met Panasonic en Mitsubishi goed.

Om een idee te geven: ben nu met een ex-collega aan het kijken naar een Remeha maar die geven niet eens op wat hij nog aan vermogen heeft als het kouder is dan +2 graden Celsius... daar kan ik niets mee... Mitsubishi heeft per model tabellen die tot -15 of kouder gaan en daarbij ook aangeven bij welke aanvoertemperatuur er nog hoeveel vermogen is.

Voor mijn WP is dat bijvoorbeeld deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cVLbihO.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-03-2020 15:09 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hoe heb je berekend dat je 10kW nodig hebt?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de Panasonic en de Mitsubishi L/W warmtepompen zit het zeker wel goed, maar vergeet de Hitachi L/W warmtepompen zeker niet.
Subsidies bij renovatie zijn nog steeds actueel voor dit jaar. Verder is het belangrijk om te weten wat de energie behoefte van de woning is om zo niet een 'te' grote WP te laten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-10 10:40
Verwijderd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:19:
[...]

Met de Panasonic en de Mitsubishi L/W warmtepompen zit het zeker wel goed, maar vergeet de Hitachi L/W warmtepompen zeker niet.
Subsidies bij renovatie zijn nog steeds actueel voor dit jaar. Verder is het belangrijk om te weten wat de energie behoefte van de woning is om zo niet een 'te' grote WP te laten plaatsen.
Eens met dien verstande dat er 2 Japanse Mitsubishi's zijn: Mitsubishi Heavy Industries en Mitsubishi Electric. De laatste is volgens een aantal techneuten de beste van de twee c.q. de meesten van ons Mitsu gebruikers hebben een Mitsu Electric.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
flippy schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:00:
[...]

hoe heb je berekend dat je 10kW nodig hebt?
Op basis van combinatie van een rekenvoorbeelde van anderen en van mijn huidige gas-verbruik waarbij ik een jaar lang de temp van de CV op laag heb gezet, vertaald naar kW aan energie en gedeeld door een redelijke COP-waarde.
Ik kom overigens uit op zo'n 7kW, maar dat was bij een vrij zachte winter. Bovendien wil ik niet te laag inzetten en bedrogen uitkomen met de benodigde kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
simc schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:08:
[...]

Op basis van combinatie van een rekenvoorbeelde van anderen en van mijn huidige gas-verbruik waarbij ik een jaar lang de temp van de CV op laag heb gezet, vertaald naar kW aan energie en gedeeld door een redelijke COP-waarde.
Ik kom overigens uit op zo'n 7kW, maar dat was bij een vrij zachte winter. Bovendien wil ik niet te laag inzetten en bedrogen uitkomen met de benodigde kW.
Dit was overigens een eerste 'achterkant van biervilt' berekening en ik moet nog een preciezere berekening maken voordat ik koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
[...]
Ik heb technisch al veel onderzoek gedaan en weet wat ik nodig heb. [...]
Wellicht een goed idee om je plannen/schema hier te vermelden voordat je e.e.a. gaat aanschaffen.
Als je bijvoorbeeld te dunne aanvoerleidingen hebt, gaat het niet zo goed werken als je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
Verwijderd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:19:
[...]

Is er veel verschil tussen deze merken/modellen of maakt het allemaal niet heel veel uit?

Er zijn er tips over waar ik deze het beste kan kopen (iaw waar ze het goedkoopst zijn te halen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het grootste verschil zit hem in monoblock of split unit.

Panasonic is de goedkoopste optie, persoonlijk ben ik geen voorstander van een Monoblock, daarom heb ik een split unit van Mitsu.
Maar het blijft een kwestie van smaak, beschikbaarbudget en onderbuikgevoel 8)

De meeste Panasonic gebruikers hebben een monoblock, de meeste Mitsu gebruikers hebben een splitunit.

[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 05-03-2020 17:22 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-10 22:55
simc schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:15:
[...]

Is er veel verschil tussen deze merken/modellen of maakt het allemaal niet heel veel uit?

Er zijn er tips over waar ik deze het beste kan kopen (iaw waar ze het goedkoopst zijn te halen)?
Het goedkoopst is uit het buitenland; ben je bereid om dat te doen, met het bijbehorende risico, bv. garantie?
Zo niet, dan wat duurder in NL aanschaffen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17
Naalroc schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:57:
Let wel: de kleurcodes in het schema zijn fout!
Dit is hier al vak besproken.
Ik heb het kabeltje zelf gemaakt, en dat draait nu dus al 1 1/2 jaar zonder problemen.
Let op: Er zijn twee versie van dat kabeltje, met verschillende kleuren:
De PAC-SE55RA-E met rood in het midden, en de PAC-SE36NA-E met bruin in het midden. Dat zal ook de oorzaak zijn dat bij sommige mensen het kabeltje niet, of niet goed, werkt.
simc schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:08:
[...]
Als je hebt gedeeld door een COP-waarde, maak je een rekenfout ter grootte van je COP!
Uit je gas-berekening volgt namelijk thermisch vermogen en thermische energie. En het vermogen van je WP is ook het thermisch vermogen!
De COP heb je alleen nodig om het stroomverbruik uit te rekenen, niet om het vermogen van de benodigde WP te bepalen.

[ Voor 106% gewijzigd door Andrehj op 05-03-2020 19:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-10 10:01
BlueTooth76 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:00:
[...]

Als je voor bewezen kwaliteit wil gaan en een warmtepomp die ook echt z'n opgegeven waarden haalt als het vriest dan zit je met Panasonic en Mitsubishi goed.

Om een idee te geven: ben nu met een ex-collega aan het kijken naar een Remeha maar die geven niet eens op wat hij nog aan vermogen heeft als het kouder is dan +2 graden Celsius... daar kan ik niets mee... Mitsubishi heeft per model tabellen die tot -15 of kouder gaan en daarbij ook aangeven bij welke aanvoertemperatuur er nog hoeveel vermogen is.

[Afbeelding]
Volgens mij heeft Remeha een flinke miskoop met Techneco gedaan, alleen maar kroketten die niet uit zakjes komen in het assortiment _O-

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
BlueTooth76 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:00:
[...]

[Afbeelding]
Hier wat meer details... lijkt mij dat het dezelfde units zijn ?
https://techneco.nl/wp-co...ia-Eria-Tower-2019-07.pdf

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:35
Monitoring februari 2020.
Controleer de invoer s.v.p. Correcties worden in de monitoring van maart verwerkt.
De moeite waard om onder en boven de trend te bespreken.
Over drie dagen staat de originele Excel file op:
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49623322878_2399b5522d_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49623840151_dc469470aa_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49623840186_e177f0af2d_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Situatie nu:
  • 2-onder-1-kap huis uit 2002, aardig geisoleerd voor die tijd
  • nieuwe ketel in 2017 geplaatst
  • begane grond: standaard radiatorkranen met radiatoren
  • 1e verdieping: thermostaatkranen met radiatoren
Plannen:
  • we gaan we de keuken verbouwen en willen daar graag vloerverwarming onder de nieuw te leggen tegelvloer.
  • de keuken wordt groter dan ie nu is, in onderstaand plaatje vervalt de berging die aan de keuken vastzit en wordt ook keuken. Daarmee wordt de keuken ongeveer 21 m2 groot
  • alle kozijnen worden vervangen en er komt HR+++ glas in omdat de keuken aan de noordkant zit, wij ook eten in de keuken en we bij verbouwingen graag de isolatie verbeteren als we toch glas vervangen.
Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49623847886_1f7f88fbeb_c.jpg

Tot zover niks aan de hand maar....
  • als ik vloerverwarming aansluit op de huidige CV installatie (met die hoge temperatuur radiatoren) haal ik me van alles op de hals met extra kleppen, een thermostaat voor de vloerverwarming en een heel feest om een goede partij te vinden om dat aan te sluiten en in te regelen (als ik tenminste alle topics daarover mag geloven)
  • dus ik overweeg om alleen voor de keuken een warmtepomp te plaatsen (buitenunit zou op het platdak kunnen). Ik denk dat ik daar met een 5 kW Panasonic aardige overkill heb maar ik zie zo weinig L/W warmtepompen met kleinere capaciteit.
  • ik wil mijn nieuwe ketel nog niet vervangen om compleet van het gas af te gaan, de ketel die nu hangt werkt prima en bovendien hebben we een gashaard (voor de sfeer en soms een beetje als bijverwarming) dus gas blijf ik nodig hebben.
Vragen:
  • Is dit een haalbaar plan om alleen voor die 21 m2 (netto te verwarmen vloer: 16m2, netto ruimte 45 m3) een warmtepomp te gaan plaatsen?
  • Gaat dit functioneren of is dit vragen om problemen?
  • Kennen jullie kleinere L/W warmtepompen die ik voor dit doel zou kunnen gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door masaman op 05-03-2020 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Hoewel ik 'all-electric' ben, zou ik in jouw geval die vloerverwarming gewoon op de Cv ketel aansluiten met behulp van een open verdeler. Die zodanig plaatsen, dat je later eventueel makkelijk een goede aansluiting kunt maken op het pijp netwerk als je op een WP overgaat t.z.t.

Die verdeler kan je dan later ook ombouwen naar een gesloten verdeler, bij sommige typen is dat heel makkelijk.
Vloer infrezen op 100 mm steek , met 2 of hoogstens 3 lussen. Dat inregelen is geen punt, en een thermostaat zit al op de verdeler, voor het water dat de vloer in gaat.
Een 5 kW pomp is een geweldige overkill, lijkt mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 05-03-2020 22:17 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Naalroc schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:15:
Dat inregelen is geen punt, en een thermostaat zit al op de verdeler, voor het water dat de vloer in gaat.
Een 5 kW pomp is een geweldige overkill, lijkt mij.
OK, dank voor je reactie. Ik heb momenteel een modulerende thermostaat op mijn gewone CV ketel. Die stookt alleen als de radiatoren water nodig hebben dus als we thuis zijn. De vloerverwarming moet je eigenlijk de hele dag op temperatuur houden dus daarvoor heb ik een andere thermostaat en kleppen nodig om beide systemen (richting radiatoren en richting vloerverwarming) te scheiden. Ik lees ook dat je dan geen modulerende thermostaten meer kunt gebruiken omdat je 2 thermostaten gebruikt. Misschien heb ik verkeerde info gelezen maar dat lijkt me geen sinecure. Daarom dacht ik aan een L/W warmtepomp maar het overkill aspect zie ik ook wel. Ik dacht ook dat het prijstechnisch wel interessant zou zijn omdat er momenteel aardige subsidie op zit en ik daarmee het systeem in de keuken en de temperatuurregeling helemaal gescheiden kan houden. Maar misschien moet ik me beter voor laten lichten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:07
masaman schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:23:
[...]

OK, dank voor je reactie. Ik heb momenteel een modulerende thermostaat op mijn gewone CV ketel. Die stookt alleen als de radiatoren water nodig hebben dus als we thuis zijn. De vloerverwarming moet je eigenlijk de hele dag op temperatuur houden dus daarvoor heb ik een andere thermostaat en kleppen nodig om beide systemen (richting radiatoren en richting vloerverwarming) te scheiden. Ik lees ook dat je dan geen modulerende thermostaten meer kunt gebruiken omdat je 2 thermostaten gebruikt. Misschien heb ik verkeerde info gelezen maar dat lijkt me geen sinecure. Daarom dacht ik aan een L/W warmtepomp maar het overkill aspect zie ik ook wel. Ik dacht ook dat het prijstechnisch wel interessant zou zijn omdat er momenteel aardige subsidie op zit en ik daarmee het systeem in de keuken en de temperatuurregeling helemaal gescheiden kan houden. Maar misschien moet ik me beter voor laten lichten :X
Kan je niet blijven douchen op de ketel en en de woning verwarmen met een monoblock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:27:
[...]
Kan je niet blijven douchen op de ketel en en de woning verwarmen met een monoblock?
Heb ik nog niet over nagedacht. Dank voor de suggestie.
Eerste gedachtes:
- ik heb gewone (plaat)radiatoren gaat dat goed samen met die vloerverwarming (sorry, ben nog noob in deze...)
- een CV ketel wil volgens mij ook warmte kwijt kunnen in het verwarmingscircuit, hij kan niet alleen voor warm water gebruikt worden meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 22:37

thido

Tilburg

masaman schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:32:
[...]
- een CV ketel wil volgens mij ook warmte kwijt kunnen in het verwarmingscircuit, hij kan niet alleen voor warm water gebruikt worden meen ik.
Dat wordt lastig warm douchen in de zomer dan ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:07
masaman schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:32:
[...]

Heb ik nog niet over nagedacht. Dank voor de suggestie.
Eerste gedachtes:
- ik heb gewone (plaat)radiatoren gaat dat goed samen met die vloerverwarming (sorry, ben nog noob in deze...)
Normale radiatoren gaan prima met een warmtepomp en vloerverwarming.
Wel een gesloten verdeler nemen.

Je CV ketel wil rest warmte in je CV circuit stoppen, maar die hoeft niet.
Hij kan dus prima solo gebruikt worden voor warm tapwater

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
masaman schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:23:
[...]

Je gaat de vloer infrezen voor de verwarming, dus dat is een snel-reagerende vloer.
En het is helemaal niet noodzakelijk, zeker niet met een snel reagerende vloer, om 24 uur/dag te verwarmen, dat doe ik nu ook niet, want als de ruimtes bij mij op temperatuur zijn, dan schakelt de WP gewoon uit; ik heb ook alleen maar een aan/uit thermostaat in de verschillende ruimtes, werkt prima!
Ik denk dat je helemaal geen aparte thermostaat nodig hebt, de benodigde warmte stel je in met de watertemperatuur die de vloer in gaat, dus op de verdeler.
Het kan nog eenvoudiger, als je gebruik maakt van RTL ventielen op 2 lussen van de vloer verwarming, dat heb ik in een vorig huis ook gedaan voor een ruime badkamer; lekker warme vloer daar! ;) Dan heb je momenteel helemaal geen verdeler nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 21:18
Naalroc schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:41:
[...]

Je gaat de vloer infrezen voor de verwarming, dus dat is een snel-reagerende vloer.
En het is helemaal niet noodzakelijk, zeker niet met een snel reagerende vloer, om 24 uur/dag te verwarmen, dat doe ik nu ook niet, want als de ruimtes bij mij op temperatuur zijn, dan schakelt de WP gewoon uit; ik heb ook alleen maar een aan/uit thermostaat in de verschillende ruimtes, werkt prima!
Ik denk dat je helemaal geen aparte thermostaat nodig hebt, de benodigde warmte stel je in met de watertemperatuur die de vloer in gaat, dus op de verdeler.
Het kan nog eenvoudiger, als je gebruik maakt van RTL ventielen op 2 lussen van de vloer verwarming, dat heb ik in een vorig huis ook gedaan voor een ruime badkamer; lekker warme vloer daar! ;) Dan heb je momenteel helemaal geen verdeler nodig.
Vraagje, bouw je die RTL dan zoals de naam doet vermoeden in de retour in?
Dan kan de aanvoer wel de max temp overschrijden met je dT van de vloer, in theorie.
Maar hem in de aanvoer zetten kan al snel de vloer buiten spel zetten denk ik?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Laatst online: 19:31
Tomexergie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:43:
Monitoring februari 2020.
Controleer de invoer s.v.p. Correcties worden in de monitoring van maart verwerkt.
De moeite waard om onder en boven de trend te bespreken.
Over drie dagen staat de originele Excel file op:
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi overzicht, alleen ik snap een paar dingen niet helemaal.

Wat is SCOP?

Mse, zijn dat al die Kamstrups? Ik verneem hier dat de ingebouwde warmtemeter er vaak ver naast zit; zo ver zelfs dat het onbruikbaar wordt. Kun je geen overzicht maken met alleen de geijkte meters?

Ik zie dat je geen onderscheid maakt tussen elektriciteit-Kwh-meters, terwijl dat ook op verschillende manieren gemeten wordt neem ik aan, vooral bij mensen met een Kamstrup (oké, minder grote verschillen misschien in nauwkeurigheid dan bij de warmte-Kwh). Moet je daar ook niet iets mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
alaintje schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:18:
[...]

Vraagje, bouw je die RTL dan zoals de naam doet vermoeden in de retour in?
Dan kan de aanvoer wel de max temp overschrijden met je dT van de vloer, in theorie.
Maar hem in de aanvoer zetten kan al snel de vloer buiten spel zetten denk ik?
Vloerverwarming kan wel alleen in de keuken (aangenomen dat je goede isolatie onder je vloerverwarming hebt) maar ideaal is het niet als de rest van het huis op hoge temperatuurverwarming zit. Wil je graag een warme vloer in keuken? (Dat is volgens mij de enige reden die je kunt hebben in dit geval.) Anders zou je ook plintverwarming kunnen nemen. Is ook nog goedkoper waarschijnlijk. RTL-ventielen zijn een beetje een lapmiddel. Zeker als je twee groepen hebt (dan heb je er dus twee nodig). Er zijn ook goedkope verdelers met pompje geloof ik.

@masaman

[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 05-03-2020 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:07
Grolsch schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:18:
[...]
Volgens mij valt het kwartje nog niet helemaal :P

Zie je CV leiding als een grote autotunnel. Deze tunnel bestaat voor 15KM uit een 2-baans weg (22mm leiding), maar de laatste 5KM uit een 1 baans weg. (16mm leiding)

Je zet de tunnel helemaal bomvol met auto's, alle wegen vol, er past geen voetganger meer tussen (systeem op druk).

Volgens rijden er 15 auto's naar binnen, hoeveel auto's komen er aan de achterkant uit :?

Juist, dat MOETEN er 15 zijn, en geen 7.
Dus ergens in je systeem moet een bypass zitten, dit kan niet anders.
Afgelopen dagen een aantal dingen op een rijtje gezet. Ik had inderdaad alle radiatoren dichtgezet, maar de vloerverwarming in badkamer stond nog open. |:(

Met deze vloerverwarming open is het debiet 15,5 liter per minuut
Met vloerverwarming afgesloten zakt het debiet naar 12 liter per minuut. Daar blijft dan 7 liter per minuut over bij vloerverwarming verdeler in garage.

Anyway:
Blijkbaar is de enige echte oplossing voor mijn probleem om de toevoer naar de vloerverwarming verdeler in garage te vergroten.

Aangezien verzwaren van bestaande leidingen niet gaat, heb ik een aantal bedrijven gevraagd om een nieuwe leiding te boren tussen garage en kruipruimte woonkamer.

Zie schets (blauwe pijl):
doorsnede

De kosten blijken reuze mee te vallen, ongeveer 175 euro. Daarbij wordt ook een sleuf gefreesd in vloer garage om de leidingen naar vvw verdeler te leiden.

Ik wil dan in de nieuwe leiding flexibele leidingen (uponor) laten leggen, minimaal 25x2,5mm. Of nog groter? Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden, behalve isolatie? Tips, tricks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 21:18
TimoDimo schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:49:
[...]

Vloerverwarming kan wel alleen in de keuken (aangenomen dat je goede isolatie onder je vloerverwarming hebt) maar ideaal is het niet als de rest van het huis op hoge temperatuurverwarming zit. Wil je graag een warme vloer in keuken? (Dat is volgens mij de enige reden die je kunt hebben in dit geval.) Anders zou je ook plintverwarming kunnen nemen. Is ook nog goedkoper waarschijnlijk. RTL-ventielen zijn een beetje een lapmiddel. Zeker als je twee groepen hebt (dan heb je er dus twee nodig). Er zijn ook goedkope verdelers met pompje geloof ik.

@masaman
Ik ben niet diegene die die vraag had gesteld :p .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:55
TweakersOnly schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:00:
[...]

Afgelopen dagen een aantal dingen op een rijtje gezet. Ik had inderdaad alle radiatoren dichtgezet, maar de vloerverwarming in badkamer stond nog open. |:(

Met deze vloerverwarming open is het debiet 15,5 liter per minuut
Met vloerverwarming afgesloten zakt het debiet naar 12 liter per minuut. Daar blijft dan 7 liter per minuut over bij vloerverwarming verdeler in garage.

Anyway:
Blijkbaar is de enige echte oplossing voor mijn probleem om de toevoer naar de vloerverwarming verdeler in garage te vergroten.

Aangezien verzwaren van bestaande leidingen niet gaat, heb ik een aantal bedrijven gevraagd om een nieuwe leiding te boren tussen garage en kruipruimte woonkamer.

Zie schets (blauwe pijl):
[Afbeelding: doorsnede]

De kosten blijken reuze mee te vallen, ongeveer 175 euro. Daarbij wordt ook een sleuf gefreesd in vloer garage om de leidingen naar vvw verdeler te leiden.

Ik wil dan in de nieuwe leiding flexibele leidingen (uponor) laten leggen, minimaal 25x2,5mm. Of nog groter? Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden, behalve isolatie? Tips, tricks?
Dan verlies je nog steeds ergens flow, ik zou dat eerst beter uitzoeken voordat je van alles gaat uitbreken

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-10 22:23
masaman schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:04:
Situatie nu:
  • 2-onder-1-kap huis uit 2002, aardig geisoleerd voor die tijd
  • nieuwe ketel in 2017 geplaatst
  • begane grond: standaard radiatorkranen met radiatoren
  • 1e verdieping: thermostaatkranen met radiatoren
Plannen:
  • we gaan we de keuken verbouwen en willen daar graag vloerverwarming onder de nieuw te leggen tegelvloer.
  • de keuken wordt groter dan ie nu is, in onderstaand plaatje vervalt de berging die aan de keuken vastzit en wordt ook keuken. Daarmee wordt de keuken ongeveer 21 m2 groot
  • alle kozijnen worden vervangen en er komt HR+++ glas in omdat de keuken aan de noordkant zit, wij ook eten in de keuken en we bij verbouwingen graag de isolatie verbeteren als we toch glas vervangen.
Plaatje:
[Afbeelding]

Tot zover niks aan de hand maar....
  • als ik vloerverwarming aansluit op de huidige CV installatie (met die hoge temperatuur radiatoren) haal ik me van alles op de hals met extra kleppen, een thermostaat voor de vloerverwarming en een heel feest om een goede partij te vinden om dat aan te sluiten en in te regelen (als ik tenminste alle topics daarover mag geloven)
  • dus ik overweeg om alleen voor de keuken een warmtepomp te plaatsen (buitenunit zou op het platdak kunnen). Ik denk dat ik daar met een 5 kW Panasonic aardige overkill heb maar ik zie zo weinig L/W warmtepompen met kleinere capaciteit.
  • ik wil mijn nieuwe ketel nog niet vervangen om compleet van het gas af te gaan, de ketel die nu hangt werkt prima en bovendien hebben we een gashaard (voor de sfeer en soms een beetje als bijverwarming) dus gas blijf ik nodig hebben.
Vragen:
  • Is dit een haalbaar plan om alleen voor die 21 m2 (netto te verwarmen vloer: 16m2, netto ruimte 45 m3) een warmtepomp te gaan plaatsen?
  • Gaat dit functioneren of is dit vragen om problemen?
  • Kennen jullie kleinere L/W warmtepompen die ik voor dit doel zou kunnen gebruiken?
Als je mechanische ventilatie hebt, kun je een ventilatie wp nemen, die hebben een veel lagere capaciteit. Als je tzt dan overgaat naar een wp, kun je met de ventilatie wp sww maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Eens met @Maikie18 , wellicht wordt er ergens nog een leiding afgetapt naar een radiator.
Andere mogelijkheid is dat 1 of beide flowmeter(s) onjuist aangeeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Remco45 op 06-03-2020 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:07
Maikie18 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:08:
[...]

Dan verlies je nog steeds ergens flow, ik zou dat eerst beter uitzoeken voordat je van alles gaat uitbreken
Flowverlies ga ik ook nog laten bekijken. Maar gezien de reacties hier moet ik beide paden gaan bewandelen, 12 liter per minuut is al niet al te veel. Dus én nieuwe 25mm uponor leidingen naar vloerverwarming leggen ipv 16mm bestaande leidingen én flowverlies verder bekijken en oplossen.

Hierbij trouwens foto van aanvoer- en retourleiding warmtepomp in cv hok eerste etage:
Aanvoer retourleiding

Warmtepomp staat op zolder en de leidingen op zolder worden met T-Stukken gesplitst. Één leiding gaat via cv hok naar kruipruimte

[ Voor 32% gewijzigd door TweakersOnly op 06-03-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:25
TimoDimo schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:42:
[...]

Wat is SCOP?
SCOP is een seizoensgemiddelde COP. Dus je COP van iedere maand in het stookseizoen opgeteld en dat delen door het aantal maanden.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
alaintje schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:44:
[...]

Ik ben niet diegene die die vraag had gesteld :p .
Weet ik. Daarom staat de vraagsteller er ook extra onder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Noord27 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:06:
@thido
@beumer
@Ramon_1984
@koevlaas2

[Afbeelding]
Meer je deze met een tussenstekker?

@koevlaas2 heeft hier gisteren de LG geïnstalleerd samen met de Atlantic, vanmorgen prima warm kunnen douchen maar de LG nog niet lekker aan de praat gekregen door wat bedradingsissues in huis. De vieraderige kabel die naar mijn woonkamer loopt heeft ergens draadbreuk dus kan de thermostaat nog niet in de woonkamer hangen.

De kabel ‘even’ vervangen is er helaas niet bij dus nog op zoek naar een andere oplossing. Zou mooi zijn als ik een losse WiFi sensor kan ophangen in de woonkamer en dan zowel in de buurt van de warmtepomp als in de woonkamer kan meten zodat ik er ook geen last van heb als de houtkachel een keertje aan gaat. Iemand met een geniaal idee?

Verder resoneert de LG nu nog wat op het dak maar misschien komt dat omdat hij nu nog los staat op de sumovoetjes. Met een paar veren ertussen zou dat misschien al minder moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@beumer

Ik wil wellicht ook nog veren tussen de sumo blokken en LG zetten. Soms resonantie bij bepaalde toerentallen.

Maar dat ligt niet aan de LG. Komt gewoon door het staan op een dak met houten balken. Buiten hoor je hem niet, totdat je er echt naast gaat staan.

[ Voor 38% gewijzigd door Noord27 op 06-03-2020 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:22

ThaDude

Hang Loose

@koevlaas2 en anderen:
Als je in het databook kijkt van Mitsubishi. Dan bij de performance data van de buiten unit bijvoorbeeld van de sw75yaa kijken, staan er bij de ambient temp -15 & -20 een "-" bij de 25 graden capacity en COP. Kan de machine geen 25 graden maken bij die temperaturen? Ik volg dat ff niet.. Lijkt me toch stug? Iemand hier een verklaring voor?

Er is overigens eindelijk een SW75YAA icm ERSD-VM2C onderweg!
Nadat er een WVB is gemaakt lijkt dit de beste optie te zijn :)
Warmteverlies bij -10 is 7927 Watt waarvan 4502 door transmissie en 3426 door ventilatie.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaDude schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:19:
@koevlaas2 en anderen:
Als je in het databook kijkt van Mitsubishi. Dan bij de performance data van de buiten unit bijvoorbeeld van de sw75yaa kijken, staan er bij de ambient temp -15 & -20 een "-" bij de 25 graden capacity en COP. Kan de machine geen 25 graden maken bij die temperaturen? Ik volg dat ff niet.. Lijkt me toch stug? Iemand hier een verklaring voor?

Er is overigens eindelijk een SW75YAA icm ERSD-VM2C onderweg!
Nadat er een WVB is gemaakt lijkt dit de beste optie te zijn :)
Warmteverlies bij -10 is 7927 Watt waarvan 4502 door transmissie en 3426 door ventilatie.
Leg de uitkomst van die WVB eens naast je werkelijke verbruik en relateer dat aan de buitenT over diezelfde periode. Als het bijv. de ISSO wvb betreft, houdt deze nl. geen rekening met interne en externe warmtewinsten, met afwijkingen van 40% of meer tot gevolg blijken geen uitzondering te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:32:
[...]

Leg de uitkomst van die WVB eens naast je werkelijke verbruik en relateer dat aan de buitenT over diezelfde periode. Als het bijv. de ISSO wvb betreft, houdt deze nl. geen rekening met interne en externe warmtewinsten, met afwijkingen van 40% of meer tot gevolg blijken geen uitzondering te zijn.
Het is inderdaad de ISSO waarde (Totaal transmissieverlies (ISSO 51)) 40% de goede kant op hoop ik dus minder vermogen noodzakelijk?

Verbruik is lastig denk ik omdat we al een hybride oplossing hebben. Afgelopen jaar (juni 2018 - juni 2019) hebben we 625 kuub gas verbruikt.

Er werd in eerste instantie een 10kW wp aangeboden maar doordat onder andere grolsch aangaf dat dat veel te zwaar zou zijn, voor ons huis uit 2018, uiteindelijk een WVB laten maken.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaDude schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:41:
[...]

Het is inderdaad de ISSO waarde (Totaal transmissieverlies (ISSO 51)) 40% de goede kant op hoop ik dus minder vermogen noodzakelijk?

Verbruik is lastig denk ik omdat we al een hybride oplossing hebben. Afgelopen jaar (juni 2018 - juni 2019) hebben we 625 kuub gas verbruikt.

Er werd in eerste instantie een 10kW wp aangeboden maar doordat onder andere grolsch aangaf dat dat veel te zwaar zou zijn, voor ons huis uit 2018, uiteindelijk een WVB laten maken.
Wat bedoel je met "een hybride oplossing hebben" ?
625m3 gas is onder meest optimale omstandigheden 625 * 9.768kWh = 6.105kWh. Van 06-2018 - 06-2019 = 2527 graaddagen. 2,4kWh/ggd
Ook al zou je tot +10C niet hoeven te stoken dan zou je 20C, het verschil tussen +10 en -10C, 20 * 2,4 = 48kWh op moeten wekken en daar heb je 24h de tijd voor, ook al gebruik je nachtverlaging en gebruikt maar de helft van die uren. De rest kun je zelf wel uitrekenen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@Verwijderd we hebben een Itho Cube+Base draaien dus een 2,5 Kw wp ernaast. Deze heeft in dezelfde periode 495 kWh verbruikt.

48 kWh in 24 uur moet de sw75 prima redden lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaDude schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:03:
@Verwijderd we hebben een Itho Cube+Base draaien dus een 2,5 Kw wp ernaast. Deze heeft in dezelfde periode 495 kWh verbruikt.

48 kWh in 24 uur moet de sw75 prima redden lijkt me
Je realiseert je dat die zelfs bij -10C op basis van 24h gebruik ruim 50% (te) gro(o)t(er) is dan noodzakelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
beumer schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:01:
[...]

@koevlaas2 heeft hier gisteren de LG geïnstalleerd samen met de Atlantic, vanmorgen prima warm kunnen douchen maar de LG nog niet lekker aan de praat gekregen door wat bedradingsissues in huis. De vieraderige kabel die naar mijn woonkamer loopt heeft ergens draadbreuk dus kan de thermostaat nog niet in de woonkamer hangen.

De kabel ‘even’ vervangen is er helaas niet bij dus nog op zoek naar een andere oplossing. Zou mooi zijn als ik een losse WiFi sensor kan ophangen in de woonkamer en dan zowel in de buurt van de warmtepomp als in de woonkamer kan meten zodat ik er ook geen last van heb als de houtkachel een keertje aan gaat. Iemand met een geniaal idee?
Zou dit te koppelen zijn met de LG controller? Ik kan eventueel iets via modbus aansluiten op de controller. https://www.tado.com/nl/producten/extensiekit
Is wel goedkoper dan hakken en breken om een nieuwe kabel aan te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:19
EdwinC schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:18:
[...]

SCOP is een seizoensgemiddelde COP. Dus je COP van iedere maand in het stookseizoen opgeteld en dat delen door het aantal maanden.
Dit klopt niet helemaal: zo krijg je een te hoge SCOP waarde.

Beter is het om de totaal in een jaar geleverde thermische energie te delen door de totaal opgenomen elektrische energie. (Eventueel de energie die door de warmtepomp is terug gehaald ten behoeve van defrosts in mindering brengen op de geleverde thermische energie.)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
ThaDude schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:19:
@koevlaas2 en anderen:
Als ik me het goed herinner zit het als volgt:
Bij lage buitentemperaturen moet het koelmiddel uiteraard nog kouder zijn om nog warmte te kunnen opnemen.
Daarvoor is dus meer expansie nodig zodat het koelmiddel flink afkoelt.
Gevolg is dat uit de Expansion Valve minder koelmiddel per tijdseenheid komt.
Er is dan minder koelmiddel in het circuit en daardoor kan de compressor en het weinige koelmiddel zelfs oververhit raken.
Soms zal de software daarom de compressorfrequentie moeten laten afnemen.

Er komt dus minder koelmiddel uit, maar wel nog steeds van een (zeer) hoge temperatuur.
Daarom kan er geen lage watertemperatuur worden gemaakt.
Injectie verbetert dit wel wat.

Wellicht dat @Oxellaar hier meer van weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
TimoDimo schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:42:
[...]

Wat is SCOP?

Mse, zijn dat al die Kamstrups? Ik verneem hier dat de ingebouwde warmtemeter er vaak ver naast zit; zo ver zelfs dat het onbruikbaar wordt. Kun je geen overzicht maken met alleen de geijkte meters?

Ik zie dat je geen onderscheid maakt tussen elektriciteit-Kwh-meters, terwijl dat ook op verschillende manieren gemeten wordt neem ik aan, vooral bij mensen met een Kamstrup (oké, minder grote verschillen misschien in nauwkeurigheid dan bij de warmte-Kwh). Moet je daar ook niet iets mee?
Dit is al uitgebreid in het forum aan de orde geweest.

SCOP = seizoen COP (Dus over een heel jaar, dat wordt opgebouwd t/m 12 maanden)
Mse = een gecertificeerde warmtemeter b.v. Kampstrup 302 enz. De nauwkeurigheid hangt mede af van de plaatsing.
Kwh elektrisch. De goedkope stopcontact meters zijn zelfs erg nauwkeurig <2%. Ook hier hangt het af van de plaatsing. De bedoeling is om alle hulpenergie (pomps enz) ook mee te nemen. Dat gebeurt niet in alle gevallen. Onze tabel met COP's moet je zien als indicatief, nauwkeurig lukt toch niet want onze woningen zijn geen laboratorium. De tabel geeft toch wel een aardig inzicht op de performance van jouw installatie t.o.v. anderen. Maar ook interessant voor forumdiscussies en bij slechte COP zou je de installateur er op aan kunnen spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
[...]
Vloerverwarming kan wel alleen in de keuken (aangenomen dat je goede isolatie onder je vloerverwarming hebt) maar ideaal is het niet als de rest van het huis op hoge temperatuurverwarming zit. Wil je graag een warme vloer in keuken? (Dat is volgens mij de enige reden die je kunt hebben in dit geval.)
Ik wil graag een warme vloer in de keuken (comfort) maar het is ook bedoelt als primaire verwarming. Op de plattegrond is te zien dat de keuken eigenlijk buiten de rest van de woning staat met aan de bovenkant een platdak (geen aanbouw, is altijd zo geweest). Bovendien zit de keuken aan de noordkant. Dus ik moet die ruimte echt verwarmen, niet alleen warme voeten.
[...]
Anders zou je ook plintverwarming kunnen nemen. Is ook nog goedkoper waarschijnlijk. RTL-ventielen zijn een beetje een lapmiddel. Zeker als je twee groepen hebt (dan heb je er dus twee nodig). Er zijn ook goedkope verdelers met pompje geloof ik.
Plintverwarming kende ik niet (dank!) maar dan heb ik nog steeds een koude(re) tegelvloer. Vloerverwarming heeft mijn voorkeur. Wellicht is inderdaad een losse pomp met verdeler en 2 groepen vloerverwarming voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Tomexergie schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:30:
[...]

Dit is al uitgebreid in het forum aan de orde geweest.

SCOP = seizoen COP (Dus over een heel jaar, dat wordt opgebouwd t/m 12 maanden)
Mse = een gecertificeerde warmtemeter b.v. Kampstrup 302 enz. De nauwkeurigheid hangt mede af van de plaatsing.
Kwh elektrisch. De goedkope stopcontact meters zijn zelfs erg nauwkeurig <2%. Ook hier hangt het af van de plaatsing. De bedoeling is om alle hulpenergie (pomps enz) ook mee te nemen. Dat gebeurt niet in alle gevallen. Onze tabel met COP's moet je zien als indicatief, nauwkeurig lukt toch niet want onze woningen zijn geen laboratorium. De tabel geeft toch wel een aardig inzicht op de performance van jouw installatie t.o.v. anderen. Maar ook interessant voor forumdiscussies en bij slechte COP zou je de installateur er op aan kunnen spreken.
Maar mijn belangrijkste punt is dat er mensen zijn die met COP's aankomen van 8 of hoger (een tijdje terug was er zo iemand). Daarom is het misschien interessant om ook zo'n grafiekje te maken met alle geijkte meters. Misschien dat het dan wat minder onzekerheid met zich meebrengt. Maar goed, fijn dat je de spreadsheet ter beschikking stelt, kan ik het zelf doen. ;)

Overigens lijkt me het meenemen van extra pompen niet wenselijk. Als je die nodig hebt, dan ligt dat eerder aan je verarmingssysteem, niet aan de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
masaman schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:35:
[...]

Ik wil graag een warme vloer in de keuken (comfort) maar het is ook bedoelt als primaire verwarming. Op de plattegrond is te zien dat de keuken eigenlijk buiten de rest van de woning staat met aan de bovenkant een platdak (geen aanbouw, is altijd zo geweest). Bovendien zit de keuken aan de noordkant. Dus ik moet die ruimte echt verwarmen, niet alleen warme voeten.

[...]

Plintverwarming kende ik niet (dank!) maar dan heb ik nog steeds een koude(re) tegelvloer. Vloerverwarming heeft mijn voorkeur. Wellicht is inderdaad een losse pomp met verdeler en 2 groepen vloerverwarming voldoende.
Ik bedoelde natuurlijk ook wel dat je vvw neemt als hoofdverwarming (naast warme voeten). Dan lijkt het me een goede reden om het toe te passen. d:)b (Lijkt mij alleen in de woonkamer relevanter, warme voeten, aangezien je in de keuken toch bezig bent, of iets aan je voeten hebt, aangezien het weleens nat kan zijn, maar goed dat ter zijde. :) )

Denk dan ook meteen aan dak- en muurisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
[...]

Ik denk dat ik de dekvloer er helemaal uithaal. Er ligt nu een tegelvloer in, als ik alleen tegels er af haal en de vloerverwarming infrees dan komt de nieuwe tegelvloer in de keuken denk ik te hoog uit (vergeleken met de aangrenzende woonkamer waar de vloer blijft liggen.
[...]
En het is helemaal niet noodzakelijk, zeker niet met een snel reagerende vloer, om 24 uur/dag te verwarmen, dat doe ik nu ook niet, want als de ruimtes bij mij op temperatuur zijn, dan schakelt de WP gewoon uit; ik heb ook alleen maar een aan/uit thermostaat in de verschillende ruimtes, werkt prima! Ik denk dat je helemaal geen aparte thermostaat nodig hebt, de benodigde warmte stel je in met de watertemperatuur die de vloer in gaat, dus op de verdeler.
OK, de woonkamer (losse radiatoren + modulerende thermostaat) is "thermisch verbonden" met de keuken. Als ik de woonkamer verwarm en de vloerverwarming doet mee in de keuken dan is dat prima. Beide ruimtes zijn niet te scheiden met een deur dus wellicht is het een kwestie van waterzijdig inregelen van de vloerverwarming in de keuken en de radiatoren in de woonkamer.
[...]
Ik kende deze ventielen niet, ik heb 16 m2 vloer, die ventielen worden aangeraden voor ruimtes tot 5 m2, dan zou ik 3 groepen met 3 ventielen moeten maken, correct? Dan klinkt een losse verdeler met een pomp en een thermostaat daarop makkelijk denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@ThaDude Wie zou willen weten wat de COP is van 25c water @ - 20 buiten?
Bij die buitentemperatuur heb je nagenoeg niks aan 25c.
Je draait dan op ongeveer 40c water.

@Remco45 ik kan je niet helemaal volgen.
Maar bij ieder gewenst vermogen, hoort een vaste hoeveelheid koudemiddel. De warmte inhoud van het koudemiddel is een vast gegeven.

Alleen is bij extreem koud weer de lage druk extreem laag en dus erg ijl. Er zit haast geen inhoud koudemiddel in 2 bar lage druk.
Daarom worden er bij lage buitenT extra hoge frequenties vrijgegeven voor de compressor. Een hoger toerental, geeft een gelijk transport aan koudemiddel bij lage druk, als bij een hogere druk en een lager toerental.
Hogere toeren en lager volume koudemiddel, geeft minder koeling, daarom is de injectie in de kop aanwezig.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@masaman Dat van de tegelvloer omhoog komen snap ik niet helemaal: de oude tegels er uit, en nieuwe er in, waarom wordt het dan hoger? Als de dikte van de tegels hetzelfde is?

Als je kiest voor een open verdeler, dan is er niets in te regelen waterzijdig, als je er voor zorgt dat beide groepen even lang zijn. Dan is het een kwestie van de watertemperatuur op de thermostaat van de verdeler naar behoeft hoger of lager te zetten.
qua kosten zijn RTL's voordeliger, en mijn badkamer waarnaar ik refereerde, was groter dan 5 m2; maar goed, die 5 m2 beperking is kennelijk wel flexibel.
Een verdeler waarvan de pomp makkelijk buiten werking gesteld kan worden en blijvend gedemonteerd kan, is mogelijk de betere toekomst gerichte oplossing als je nog eens een WP aanschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TimoDimo schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:36:
[...]

Maar mijn belangrijkste punt is dat er mensen zijn die met COP's aankomen van 8 of hoger (een tijdje terug was er zo iemand). Daarom is het misschien interessant om ook zo'n grafiekje te maken met alle geijkte meters. Misschien dat het dan wat minder onzekerheid met zich meebrengt. Maar goed, fijn dat je de spreadsheet ter beschikking stelt, kan ik het zelf doen. ;)

Overigens lijkt me het meenemen van extra pompen niet wenselijk. Als je die nodig hebt, dan ligt dat eerder aan je verarmingssysteem, niet aan de WP.
We kunnen aan de sheet van @Tomexergie geen objectieve waarheden halen, daarvoor zijn de metingen gewoon te onnauwkeurig, en de installaties te verschillend.

We hebben in hoofdlijnen een 2-tal warmtemeters, namelijk de MSE (de zgn gekalibreerde meters met certificaat) en de MHP (de niet gekalibreerde meters).

Maar zelfs de MSE meters zeggen mij helemaal niets, want om betrouwbare objectieve metingen te verrichten moet de meter geïnstalleerd zijn door een deskundige, en gekalibreerde meters moeten om metingen objectief te kunnen beoordelen elk jaar opnieuw gekalibreerd worden, en allemaal op een zelfde manier toegepast worden.

In onze excellijst is bovenstaande niet van toepassing, er is geen sprake van objectief vastgestelde deskundige installatie en jaarlijkse kalibratie. Ook de scope van de meting is niet gelijk, de 1 meet wel zijn pompen en standby verlies en de ander niet.

Ik kan Jan de bouwvakker wel achter een gekalibreerde 3D meetmachine zetten, maar dat wil echt niet zeggen dat hij goed kan meten.
Net zoals dat ze mij bij een 6-sterren-michelin-restaurant-kookapparaat kunnen zetten, dat wil nog niet zeggen dat ik een gebakken ei kan bakken.

Dat de lijst nuttig is en een bepaalde trend signaleert is wel vastgesteld. We kunnen zien dat als de Ta hoger wordt, de COP slechter wordt.

Zoals bij dit soort "onnauwkeurige" data zou je eigenlijk de extremen eruit moeten halen (de hoogste 4 waarden en de laagste 4 waarden)deze metingen zijn naar alle waarschijnlijkheid onjuist) en dan zie je dat de trend in de lijn zit.

Elk meetmiddel zal een afwijking hebben, en als je installaties feitelijk en objectief zou willen vergelijken dan zul je een uniform meetprotocol moeten toepassen.

En inderdaad ik zie soms ook grafieken waar een COP van ruim 8 wordt gehaald. Ieder weldenkend mens weet dat dit niet kan, en dus de meting feitelijk niet kan kloppen.

* Grolsch heeft vanwege werk te maken met objectieve metingen, kalibraties en accreditaties, dus ik weet redelijk waar ik het over heb

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 06-03-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Grolsch schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:06:
[...]

We kunnen aan de sheet van @Tomexergie geen objectieve waarheden halen, daarvoor zijn de metingen gewoon te onnauwkeurig, en de installaties te verschillend.

We hebben in hoofdlijnen een 2-tal warmtemeters, namelijk de MSE (de zgn gekalibreerde meters met certificaat) en de MHP (de niet gekalibreerde meters).

Maar zelfs de MSE meters zeggen mij helemaal niets, want om betrouwbare objectieve metingen te verrichten moet de meter geïnstalleerd zijn door een deskundige, en gekalibreerde meters moeten om metingen objectief te kunnen beoordelen elk jaar opnieuw gekalibreerd worden, en allemaal op een zelfde manier toegepast worden.

In onze excellijst is bovenstaande niet van toepassing, er is geen sprake van objectief vastgestelde deskundige installatie en jaarlijkse kalibratie. Ook de scope van de meting is niet gelijk, de 1 meet wel zijn pompen en standby verlies en de ander niet.

Dat de lijst nuttig is en een bepaalde trend signaleert is wel vastgesteld. We kunnen zien dat als de Ta hoger wordt, de COP slechter wordt.

Zoals bij dit soort "onnauwkeurige" data zou je eigenlijk de extremen eruit moeten halen (de hoogste 4 waarden en de laagste 4 waarden)deze metingen zijn naar alle waarschijnlijkheid onjuist) en dan zie je dat de trend in de lijn zit.

Elk meetmiddel zal een afwijking hebben, en als je installaties feitelijk en objectief zou willen vergelijken dan zul je een uniform meetprotocol moeten toepassen.

En inderdaad ik zie soms ook grafieken waar een COP van ruim 8 wordt gehaald. Ieder weldenkend mens weet dat dit niet kan, en dus de meting feitelijk niet kan kloppen.
Helder verhaal, en je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk zijn wij hier geen onderzoeksbureau dat warmtepompen test. Echter, hoe meer onzekerheid je weghaalt, hoe nauwkeuriger de resultaten zullen zijn. De interne metingen hebben namelijk zo'n grote afwijking dat ze volgens mij onbruikbaar zijn. Alleen de geijkte meters meenemen kan dus misschien een beter beeld geven. Ik zal het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TimoDimo schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:14:
[...]

Helder verhaal, en je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk zijn wij hier geen onderzoeksbureau dat warmtepompen test. Echter, hoe meer onzekerheid je weghaalt, hoe nauwkeuriger de resultaten zullen zijn. De interne metingen hebben namelijk zo'n grote afwijking dat ze volgens mij onbruikbaar zijn. Alleen de geijkte meters meenemen kan dus misschien een beter beeld geven. Ik zal het eens proberen.
Dat zou je denken, maar ik zie de grootste afwijking bij een "gekalibreerde" meter, dus zeg maar wat waarheid is ;)

Ik gebruik zelf een "interne" meter, maar heb die getracht te "kalibreren" door mijn boilervat van 400 liter op te warmen, en aan de hand van de theorie (de soortelijke warmte van water (4180 J/°C/kg)) de correctie te bepalen.

Natuurlijk zal dit niet op 0,1% nauwkeurig zijn, maar ik weet zeker dat ik binnen een paar % zit, dit wordt onder andere bevestigd door dat mijn metingen nagenoeg identiek zijn met de COP tabel uit het Databook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Grolsch schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:18:
[...]

Dat zou je denken, maar ik zie ook grote afwijkingen bij de "gekalibreerde" meters, dus zeg maar wat waarheid is ;)

Ik gebruik zelf een "interne" meter, maar heb die getracht te "kalibreren" door mijn boilervat van 400 liter op te warmen, en aan de hand van de theorie (de soortelijke warmte van water (4180 J/°C/kg)) de correctie te bepalen.

Natuurlijk zal dit niet op 0,1% nauwkeurig zijn, maar ik weet zeker dat ik binnen een paar % zit, dit wordt onder andere bevestigd door dat mijn metingen nagenoeg identiek zijn met de COP tabel uit het Databook.
Maar wat je volgens mij niet moet vergeten is dat spreiding iets anders is dan (on)zuiverheid. Misschien zit er gewoon zo'n spreiding in van nature. De spreiding van de niet geijkte meters zou ook best correct kunnen zijn. Je kunt nou eenmaal echte spreiding niet makkelijk onderscheiden van spreiding veroorzaakt door ruis.

Maar nog meer van belang is de zuiverheid: als je met COP's komt van 8 dan zit je er zo mijlenver naast dat je het denk ik beter niet eens mee kunt nemen. Het is dan gewoon een grote onzuiverheid. Die afwijking overschaduwt dan alle wel nauwkeurige gegevens. Garbage in is garbage out, zoals men zegt.

Het is wel zonde want zit er inderdaad zo'n onzuiverheid in dan helpt meer data ook niet meer. Dus ik zou zeggen allemaal een Kamstrup kopen. ;) Zodra ik mijn WP operationeel heb zal ik ook meedoen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TimoDimo schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:38:
[...]

Maar wat je volgens mij niet moet vergeten is dat spreiding iets anders is dan (on)zuiverheid. Misschien zit er gewoon zo'n spreiding in van nature. De spreiding van de niet geijkte meters zou ook best correct kunnen zijn. Je kunt nou eenmaal echte spreiding niet makkelijk onderscheiden van spreiding veroorzaakt door ruis.

Maar nog meer van belang is de zuiverheid: als je met COP's komt van 8 dan zit je er zo mijlenver naast dat je het denk ik beter niet eens mee kunt nemen. Het is dan gewoon een grote onzuiverheid. Die afwijking overschaduwt dan alle wel nauwkeurige gegevens. Garbage in is garbage out, zoals men zegt.

Het is wel zonde want zit er inderdaad zo'n onzuiverheid in dan helpt meer data ook niet meer. Dus ik zou zeggen allemaal een Kamstrup kopen. ;) Zodra ik mijn WP operationeel heb zal ik ook meedoen. :*)
De persoon die COP getallen van +8 laat zien doet niet mee met het overzicht , dus dat is niet de discussie. De persoon met de hoogste en uit de lijn springende COP waarde heeft wel een kamstrup, dus zeg het maar wat verstandig is.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Grolsch schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:42:
[...]

De persoon die COP getallen van +8 laat zien doet niet mee met het overzicht , dus dat is niet de discussie. De persoon met de hoogste en uit de lijn springende COP waarde heeft wel een kamstrup, dus zeg het maar wat verstandig is.....
Dan weet ik het ook niet meer. :/ Laten we dan maar hopen dat de fabrikanten met een degelijkere meting komen in hun apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:09
TimoDimo schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:46:
[...]

Dan weet ik het ook niet meer. :/ Laten we dan maar hopen dat de fabrikanten met een degelijkere meting komen in hun apparaten.
Metingen hebben ze toch al gedaan, staan in hun folders vermeld. Geloof je hun niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
reneeke1970 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:54:
[...]

Metingen hebben ze toch al gedaan, staan in hun folders vermeld. Geloof je hun niet?
Natuurlijk wel. Maar we willen het toch ook zelf meten? Zo weet je of je installatie goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 26-10 18:53
reneeke1970 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:54:
[...]

Er is natuurlijjk geen WP die een woning moet verwarmen die precies gelijk is aan die in de prospectus. Er zijn genoeg voorbeelden van WP's die erg inefficient werken (pendelen, slechte combi buffers, etc), dus een goede COP meting standaard maken zou geen slechte zaak zijn. Daar zou dan eigenlijk ook een standaard meetprotocol bij horen, om uit te kunnen splitsen naar CV, WW en evt. koelen en ook nog eventueel via een element toegevoerde energie. Ook hoort een defrost netjes meegenomen te worden in deze getallen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
TimoDimo schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:55:
[...]

Natuurlijk wel. Maar we willen het toch ook zelf meten? Zo weet je of je installatie goed werkt.
Of je installatie goed werkt bepaal je met het totaal jaar verbruik. Het liefst in verhouding tot oud gas verbruik. Dat geeft vertrouwen.
Cop meting is zinloos, je kunt met cop 7 verwarmen, maar als de ramen open staan word het niet warm.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
reneeke1970 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:20:
[...]

Of je installatie goed werkt bepaal je met het totaal jaar verbruik. Het liefst in verhouding tot oud gas verbruik. Dat geeft vertrouwen.
Cop meting is zinloos, je kunt met cop 7 verwarmen, maar als de ramen open staan word het niet warm.
Moet je een jaar wachten tot je weet of het goed werkt. ;(

En ramen zijn geen onderdeel van de installatie wat mij betreft trouwens. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je zou kunnen stellen dat mensen met een hoge SCOP schijnbaar een slecht geïsoleerd huis hebben omdat ze blijkbaar verwarmen bij een hoge T buiten ;)

Maar alle gekheid op een stokje, een hoge COP kan natuurlijk nooit het doel zijn, de kWh's moeten we afrekenen, en we krijgen geen korting vanwege hoge COP getallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

TimoDimo schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:22:
[...]

Moet je een jaar wachten tot je weet of het goed werkt. ;(

En ramen zijn geen onderdeel van de installatie wat mij betreft trouwens. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlZYapdBuhTJ8CtR7SlJD9eYWI4=/f/image/widcB1V5qUTEP6ox3GWyATwg.jpg
Dit is een (ruim) jaar gemeten DCOP (ELGA) bij verschillende buitentemperaturen. De spreiding is groot. Er zijn dan ook nog andere factoren die een rol spelen, zoals windsnelheid en windrichting op de fan, luchtvochtigheid en opstelling van de buiten unit. De blauwe lijn is de opgave van de COP door de leverancier in de handleiding (helaas maar twee punten). Op sommige dagen is de DCOP beter dan de opgave, maar meestal net iets minder. Het meest betrouwbare resultaat krijg je inderdaad door over een heel jaar de COP te berekenen uit de geproduceerde thermische kWh's te delen door de kWh's stroom die je er in gestopt hebt. Thermisch meet ik met een Kamstrup 602 die de productie meet en apart de energie die verloren gaat door defrosts. Die laatste trek ik af van de eerste voordat ik de COP bereken. Elektraverbruik meet ik met een DIN rail meter met een Youless op de S0 aansluiting. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnZNFBtC_nhwnGLt7stfnfTKLps=/800x/filters:strip_icc()/f/image/B0jjCNG3BmaRW2BndzVQbBjZ.jpg?f=fotoalbum_largeDit is de meetopstelling. De DIN rail meter kun je net niet zien. Die zit achter de Voltcraft Powerline energiemeter die er ter controle nog tijdelijk (nou ja inmiddels een jaar ;) )tijdelijk tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Grolsch schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:15:
Je zou kunnen stellen dat mensen met een hoge SCOP schijnbaar een slecht geïsoleerd huis hebben omdat ze blijkbaar verwarmen bij een hoge T buiten ;)

Maar alle gekheid op een stokje, een hoge COP kan natuurlijk nooit het doel zijn, de kWh's moeten we afrekenen, en we krijgen geen korting vanwege hoge COP getallen.
Dat waar natuurlijk, maar met een hoge COP wel meer warmte voor je eurotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TimoDimo schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:46:
[...]

Wellicht dat de door @Grolsch beoogde identieke 'stokerkwaliteiten' heeft, meester stokers, als @PentaClover die met gewijzigd stookgedrag, van nachtverlaging naar 24/24, een aanzienlijke reductie in capaciteit heeft weten te realiseren. 30% totaal, waarvan 10% terug te voeren op verbeterd rendement van de CV-ketel zelf als gevolg van condensatie-winsten. Blijft 20% over als winst door stookgedrag/-tijd aanpassing.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/m48y7vft.17.13.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Copitano schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:17:
[...]

Dat waar natuurlijk, maar met een hoge COP wel meer warmte voor je eurotjes.
Achja.. leggen we wel 2 paneeltjes extra op je dak. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nu heb ik nog niet zo'n mooie Kamstrup dus moet het met de gegevens uit de unit zelf doen maar februari zag er ook weer prima uit.

Februari:

Energieverbruik:
526kWh totaal
106kWh voor warm water
420kWh voor verwarmen

Geproduceerde warmte:
2171kWh totaal
288kWh voor warm water
1883kWh voor verwarmen

2171 / 526 = COP 4,13 gemiddeld
288 / 106 = COP 2,72 voor warm water
1883 / 420 = COP 4,48 voor verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Noord27 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:20:
[...]

Achja.. leggen we wel 2 paneeltjes extra op je dak. >:)
Ja dat kan natuurlijk ook als je nog ruimte hebt ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noord27
Copitano schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:21:
[...]

Ja dat kan natuurlijk ook als je nog ruimte hebt ;)
Ik heb geen idee van de COP afgelopen jaren. Maar weet wel dat de energie rekening onder aan de streep op nul stond. Daar gaat het uiteindelijk om.

;)

En niet te vergeten: het comfort is ook beter. Want je stookt 24/7 op een laag pitje ipv in de nacht niet. Veel minder schommelingen. Plus koeling werkt ook zeer goed, waar steeds meer vraag naar is.

[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 07-03-2020 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Copitano schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:15:
[...]

[Afbeelding]
Dit is een (ruim) jaar gemeten DCOP (ELGA) bij verschillende buitentemperaturen. De spreiding is groot. Er zijn dan ook nog andere factoren die een rol spelen, zoals windsnelheid en windrichting op de fan, luchtvochtigheid en opstelling van de buiten unit. De blauwe lijn is de opgave van de COP door de leverancier in de handleiding (helaas maar twee punten). Op sommige dagen is de DCOP beter dan de opgave, maar meestal net iets minder. Het meest betrouwbare resultaat krijg je inderdaad door over een heel jaar de COP te berekenen uit de geproduceerde thermische kWh's te delen door de kWh's stroom die je er in gestopt hebt. Thermisch meet ik met een Kamstrup 602 die de productie meet en apart de energie die verloren gaat door defrosts. Die laatste trek ik af van de eerste voordat ik de COP bereken. Elektraverbruik meet ik met een DIN rail meter met een Youless op de S0 aansluiting. [Afbeelding]Dit is de meetopstelling. De DIN rail meter kun je net niet zien. Die zit achter de Voltcraft Powerline energiemeter die er ter controle nog tijdelijk (nou ja inmiddels een jaar ;) )tijdelijk tussen zit.
Nice! Hoe bereken jij eigenlijk de dag cop ?
Geautomatiseerd of doe je dat handmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-10 23:59
Ik heb de LG 9 kw besteld, hij is onderweg naar hier. In de basis ga ik de begane grond verwarmen, 106 m2 en maak ik van de wand tussen badkamer en bergzolder een verwarmde muur. In de kelder komt een nieuwe douchen en toilet, hier ga ik ook de leidingen in de wand brengen.

Dit wil ik direct op warmtepomp aansluiten met twee verdelers, zonder pomp.

In de kelder ligt een oude vloerverwarming, drie groepen op 90 m2. Staat al jaren stil,desondanks 18 graden beneden.

Zou het werken om een vat 300 liter door de LG te verwarmen, driewegklep erop en vat op 50 graden.

Twee spiralen erin, één voor drinkwater, eventueel naverwarmen, de andere op de oude vloerverwarming pomp/verdeler.

LG draait dan beurtelings vloer woonkamer ca 30 graden en vat 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
[...]

[Afbeelding]
Dit is een (ruim) jaar gemeten DCOP (ELGA) bij verschillende buitentemperaturen. De spreiding is groot. Er zijn dan ook nog andere factoren die een rol spelen, zoals windsnelheid en windrichting op de fan, luchtvochtigheid en opstelling van de buiten unit. De blauwe lijn is de opgave van de COP door de leverancier in de handleiding (helaas maar twee punten). Op sommige dagen is de DCOP beter dan de opgave, maar meestal net iets minder. Het meest betrouwbare resultaat krijg je inderdaad door over een heel jaar de COP te berekenen uit de geproduceerde thermische kWh's te delen door de kWh's stroom die je er in gestopt hebt. Thermisch meet ik met een Kamstrup 602 die de productie meet en apart de energie die verloren gaat door defrosts. Die laatste trek ik af van de eerste voordat ik de COP bereken. Elektraverbruik meet ik met een DIN rail meter met een Youless op de S0 aansluiting. [Afbeelding]Dit is de meetopstelling. De DIN rail meter kun je net niet zien. Die zit achter de Voltcraft Powerline energiemeter die er ter controle nog tijdelijk (nou ja inmiddels een jaar ;) )tijdelijk tussen zit.
Van die kWh meter setup zou ik wel wat meer willen zien, ik heb geen ruimte meer in mijn meterkast (10 gewone automaten en een kookgroep en de rij is vol :9 ) maar jij hebt het zo te zien opgelost met een los din rail kastje, zoiets zou ik ook prima kunnen maken. Kan je hier wat meer foto's van laten zien of apart even doorsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
HaerdenCliff schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:05:
[...]

Wij hebben 3 types standaard aansluitingen

Monofase 1 x 230V
Deze standaardaansluiting vinden we in 9 op de 10 particuliere woningen terug. Deze heb ik dus ook.

Een monofasige of eenfasige aansluiting bestaat uit 2 koperdraden met een 230V wisselspanning. Ze biedt een maximumvermogen van 9,2 kVA.

Driefase 3 x 230V
Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat een driefasige aansluiting uit 3 koperdraden. Tussen elke draad staat een wisselspanning van 230V.

Het maximumvermogen is afhankelijk van de ampèrage (A) van je elektriciteitsmeter. Die wordt berekend met de volgende formule: √3x 230V x A.

Driefase 3 x 400V+N
Bij deze aansluiting worden vier koperdraden gebruikt, namelijk drie fasedraden en één nulgeleider (ook wel neuter genoemd). Tussen elke draad staat een 230V wisselspanning. Tussen elk paar fasedraden is er een spanning van 400V.

Zekering op binnenkomende meterkast ziet er zo uit
[Afbeelding]

Standaard is deze afgezekerd op 40 Ampere wat wil zeggen dat we ongeveer 9 KW aangeboden krijgen. Dit is de meest voorkomende aansluiting in Belgie.

Voor meerfasig moeten we tevens bijbetalen!

Voor een monofasige stroomaansluiting reken je ongeveer €800, inclusief BTW. Een driefasige aansluiting kost al snel meer dan €1000. Vanaf 10 kVA wordt per bijkomende kVA een vergoeding aangerekend. Daarnaast is er bij installaties van meer dan 25 kVA een studiekost van enkele honderden euro’s.

230 volt 3 fase levert weinig winst omdat bij 3 fase de afzekering op 25 Ampere gebeurt dus om daar meerwaarde van te hebben moet je eigenlijk ook naar 400 volt gaan wat wij hier drijfstroom of krachtstroom noemen.

De formule om het vermogen te berekenen voor een driefasige aansluiting van 230 V of 400 V is dezelfde, nl: √3 x U x I. Mocht er dus bijvoorbeeld een 25 A automaat staan, dan berekent u het maximale vermogen als volgt*:
3 x 230: √3 x 230 V x 25 A = 9947,5 VA
3 x 400 + N(ulleider): √3 x 400 V x 25 A = 17 300 VA

3 Fase wordt bij ons eigenlijk enkel gebruikt voor:
- mensen met veel zonnepanelen
- mensen die een plugin hybride of electrische auto hebben
- mensen met een aanpalende werkruimte bv schrijnwerkers, lassers, etc etc.
O, ik had gehoopt op 1x 100A of 3x 100A bij 3 fasen (en dit voor een Vlaams prijsje).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Cees-JanH schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:51:
Ik heb de LG 9 kw besteld, hij is onderweg naar hier. In de basis ga ik de begane grond verwarmen, 106 m2 en maak ik van de wand tussen badkamer en bergzolder een verwarmde muur. In de kelder komt een nieuwe douchen en toilet, hier ga ik ook de leidingen in de wand brengen.

Dit wil ik direct op warmtepomp aansluiten met twee verdelers, zonder pomp.

In de kelder ligt een oude vloerverwarming, drie groepen op 90 m2. Staat al jaren stil,desondanks 18 graden beneden.

Zou het werken om een vat 300 liter door de LG te verwarmen, driewegklep erop en vat op 50 graden.

Twee spiralen erin, één voor drinkwater, eventueel naverwarmen, de andere op de oude vloerverwarming pomp/verdeler.

LG draait dan beurtelings vloer woonkamer ca 30 graden en vat 50 graden.
Nee dat kan zo niet, als je VV het vat afkoelt zal de SWW modus het vat weer gaan verwarmen en je beland zo in een vicieuze cirkel met een Tros Radar COP.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Ik kan Jan de bouwvakker wel achter een gekalibreerde 3D meetmachine zetten, maar dat wil echt niet zeggen dat hij goed kan meten.
Net zoals dat ze mij bij een 6-sterren-michelin-restaurant-kookapparaat kunnen zetten, dat wil nog niet zeggen dat ik een gebakken ei kan bakken.
Wel heel erg somber. Meten= precies weten is misschien wat overdreven, maar met een Mse meter is de COP op z'n minst indicatief te bepalen, uitzonderingen daar gelaten die we ook op het forum uitgebreid hebben besproken. Het systeem is meestal de oorzaak van afwijkingen en niet de meter zelf.

Heeft meten wel zin?

Als helemaal niets meet weet je niet of de WP je bankrekening aan het plunderen is en/of je wel milieuvoordeel hebt. Bij een auto zijn km en liters gemakkelijker te bepalen, maar hoeveelheid warmte en elektriciteit zijn abstract en kun je niet zien, je moet varen op het kompas van berekening en ingewikkelde meters.

Berekeningen:

COP=Q(th)/Q(el)

Q(th)= flow* C* (Ta-Tr). Ta-Tr is relatief klein, 1 tot 4 C bij een WP dus gevoeling voor correctie meting

Flow: Afwijkingen kunnen ontstaan door verkeerde flowmeting, indien de meter geen gestabiliseerde toevoer en afvoer heeft.
Ta doet de meter zelf maar bij temperatuur gelaagdheid in de leiding kunnen afwijkingen ontstaan.
Tr meting in de retour leiding kan een behoorlijk afwijken als dit niet via een dompelbuisje plaats vindt.

Q(el) meting is opzichzelf wel nauwkeurig, maar het is de vraag welke hulpenergie wat je mee wilt nemen voor de COP meting. I.h.a. de interne pomp. Maar bij toepassing van DHW moet de meting wel opgesplist worden en dat is bij een externe meter ingewikkeld en dat gaat bij een Mhp beter. Verder moet het bijstook element apart gemeten kunnen worden.

Als c.a. 30 WP's van ons forum een SCOP van 4,2 meten denk ik dat je kunt stellen dat de lucht/water warmtepomp gemiddeld 1 op 4 haalt. Daar heb ik wel vertrouwen in. Bij grote afwijkingen naar boven (COP=8) zou kritisch gekeken moeten worden naar de meting maar bij grote afwijking naar beneden(COP=3-3,5) het functioneren van de WP zelf. Je loopt dan het risico, als de meting goed is, je jaren lang teveel elektriciteit betaalt.
Onderzoek naar het funtioneren de WP, CV installatie en meting lijkt mij dan zeer aanbevelenswaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-10 15:11
[...]

[Afbeelding]
Mooi(e) plaatje/meting/resultaat/toelichting. d:)b Je schrijft daarin ook dat je een correctie voor defrosts toepast door de defrost kWh's af te trekken van je geproduceerde warmte (in kWh).
Thermisch meet ik met een Kamstrup 602 die de productie meet en apart de energie die verloren gaat door defrosts. Die laatste trek ik af van de eerste voordat ik de COP bereken.
Wellicht interpreteer ik dit stukje niet goed, maar gezien de gedeelde behoefte om appels met appels te vergelijken o.m. in het door @Tomexergie geproduceerde overzicht, een paar vragen:

Hoe doe je dit?
Meet je defrost verbruik (zo ja, hoe?) of bepaal je dit handmatig door pieken te filteren? En haal je de defrost kWh's ook van kWh stroomverbruik af voor je COP berekent?

Fictief voorbeeld: 1.000 kWh verbruik warmtepomp incl 500 kWh aan defrosts. Geproduceerde warmte 3.000 kWh. Kom je dan op COP van 2,5 ((3.000-500)/1.000) of COP van 5 ((3.000-500)/(1.000-500))?

Waarom doe je dit?
De defrosts horen toch bij de installatie, die zijn toch nodig om de kWh's aan warmte te produceren? Net als een ketel ook stroom verbruikt voor de pomp, om de geproduceerde warmte in de woning te krijgen.

In bovenstaand fictief voorbeeld kom ik bijv op een COP van 3 (3.000/1.000), dus alle opgewekte warmte delen door alle daarvoor benodigde energie, met zowel in teller als noemer defrost kWh's.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:19
Daar is de groene doos uit Goirle weer:

https://www.ed.nl/tilburg...ampaign=socialsharing_web

Prijs 5600,- euro voor een 9kW model. Dat is duurder dan mijn warmtepomp. En dan ook nog een flinke energie rekening. Op de website verder geen gegevens. Net als de man met de Boilers uit Okkenbroek claimen ze dat het maandbedrag voor energie niet wijzigd t.o.v. gas. Vreemd verhaal.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Tomexergie schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 05:05:
[...]

Als c.a. 30 WP's van ons forum een SCOP van 4,2 meten denk ik dat je kunt stellen dat de lucht/water warmtepomp gemiddeld 1 op 4 haalt. Daar heb ik wel vertrouwen in. Bij grote afwijkingen naar boven (COP=8) zou kritisch gekeken moeten worden naar de meting maar bij grote afwijking naar beneden(COP=3-3,5) het functioneren van de WP zelf. Je loopt dan het risico, als de meting goed is, je jaren lang teveel elektriciteit betaalt.
Onderzoek naar het funtioneren de WP, CV installatie en meting lijkt mij dan zeer aanbevelenswaardig.
Sorry maar een cop 3 is alleen mogelijk met verkeerd geïnstalleerde of lekke split unit, (daarom kies ik mono want gaat te vaak fout )of het ontstaat door teveel bij schakelen element. En voor beide heb je geen meter nodig, dat zie je zo ook wel.
En al zou het wel zoveel schelen dan ga ik voor die paar honderd kWh echt niet moeilijk doen en allerlei aanpassingen doen.
Gebruik nu 2500 kWh / 10000 thermisch, dat word dan met cop 3 een 3300 kWh verbruik, en dat is vanwege de PV een 75 euro per jaar.
Dus mijn conclusie, zonder rare sprongen of gaten in je opgenomen vermogen is het prima en is extra meten zinloos. En iedereen weet hoe lager de ta des te minder energie verbruik dus ook daar heb je geen meter voor nodig.

Je hebt bewezen dat cop 4 heel realistisch is, bedankt daarvoor, we weten nu dat de folders kloppen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Fullpower schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:37:
Daar is de groene doos uit Goirle weer:

https://www.ed.nl/tilburg...ampaign=socialsharing_web

Prijs 5600,- euro voor een 9kW model. Dat is duurder dan mijn warmtepomp. En dan ook nog een flinke energie rekening. Op de website verder geen gegevens. Net als de man met de Boilers uit Okkenbroek claimen ze dat het maandbedrag voor energie niet wijzigd t.o.v. gas. Vreemd verhaal.
Als er genoeg simpele zielen intrappen komt dit vanzelf bij Radar terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

* Grolsch heeft vanwege werk te maken met objectieve metingen, kalibraties en accreditaties, dus ik weet redelijk waar ik het over heb
Dat is wel een heel lang verhaal als excuus om geen warmtemeter te plaatsen >:) ;)

De verschillen waar jij het over hebt zijn op maandbasis echt te verwaarlozen met een warmtemeter, achter de komma geneuzel dus.
Er haalt niemand cop 8 gemiddeld in een maand, als je real time kijkt zou het kunnen aangezien je altijd op en af toeren hebt van een wp en de meter dan nog warm water krijgt, maar dat is weer andersom bij het starten optoeren. Daarom heb je niets aan real time cop kijken maar per maand zoals @Tomexergie lijst is prima.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Grolsch
De kWh meter van mijn netbeheerder is hier thuis ook al in geen 40+ jaar gekalibreerd. Het schijnt dat ze steekproeven doen en op basis daarvan zeggen of mijn meter nog geschikt is voor afrekening. Een steekproef zegt alleen statistisch iets over mijn meter, maar mijn meter kan ook volledig afwijken. Mijn meter hebben ze na installatie nooit gekalibreerd. Toch wordt deze gebruikt voor afrekening :?

Denk dat er wel heel veel variabelen zijn inderdaad die nu niet meegenomen worden:
  1. Stooklijn;
  2. Dag/nachtverlaging en/of wintersportvakantie-verlaging;
  3. Houtkachel voor de echt koude dagen;
  4. Zoninstraling en andere weersinvloeden;
  5. Geografische locatie, aan de kust versus in het oosten;
  6. Nauwkeurigheid kWh meter (gespecificeerd? gekalibreerd?);
  7. Nauwkeurigheid warmtemeter (gespecificeerd? gekalibreerd? Correct geïnstalleerd? deltaT?)
  8. Merk en type warmtepomp
  9. Vulling koudemiddel correct?
  10. En nog veel meer variabelen
Ik denk dat je dit niet moet zien als laboratorium onderzoek waar we merk X met merk Y gaan vergelijken. De data van Tomexergie toont in hoofdlijnen hoe een warmtepomp in de praktijk presteert. Een beetje vergelijkbaar met het verbruik van auto's op https://www.spritmonitor.de/

@Tomexergie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exact zoals ik erover denk, en zeker nuttige informatie, maar geen exacte waarheid. We zijn nu eenmaal geen laboratorium.
Rol-Co schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:06:
[...]

Dat is wel een heel lang verhaal als excuus om geen warmtemeter te plaatsen >:) ;)
Klopt, want de situatie verandert er niet van, behalve dat het saldo van mijn bankrekening zakt.

Mijn WP gaat er niet zuiniger van worden.
Mijn daadwerkelijk COP zal er niet hoger van worden.
De gemeten COP door een gekalibreerde warmtemeter zal niet veel afwijken tov nu.

De interne warmtemeter geeft mij voldoende info om te kunnen bepalen of er iets aan de hand zou zijn, een gekalibreerde meter zal mij niet meer kunnen vertellen.

Dus wat mij betreft zou het jammer geld zijn, en kan ik beter een paar bakjes Grolsch kopen voor dat geld, dan weet ik zeker dat ik 5% rendement heb op mijn geïnvesteerde geld :+

[ Voor 77% gewijzigd door Grolsch op 07-03-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-10 12:04

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Hier ook geen warmtemeter, vanaf 1 oktober in totaal 1400kwh verbruikt.( wand en vloerverwarming beneden verdieping)
Gas 170 m³ maar volgende week geen gasaansluiting meer.
We hebben wel een zonneboiler met cv ondersteuning.
Inhoud hoekwoning 500m³ bouwjaar 1978 na geïsoleerd en verwarmen alleen de beneden verdieping en badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Daannn1987 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:45:
[...]

Nice! Hoe bereken jij eigenlijk de dag cop ?
Geautomatiseerd of doe je dat handmatig?
Eigenlijk beiden. De gegevens van de Kamstrup en de DIN rail meter gaan via Domoticz, Influx naar Grafana. In Domoticz bereken ik met een dzVents scriptje de actuele COP. Voor de DCOP neem ik totaal geporduceerde warmte en verbruikte elektra over in een Excelbestand. Daar heb ik van de afgelopen 10 jaar verbruiksgegeven van energie op dagbasis in zitten. daar staat sinds december 2018 nu ook Warmteproductie en Elektraverbruik van de WP naast. DCOP = Dheat/Del.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
return {
    active = true,
    on = {
      devices = {
         'Power',
         --'Elektra WP',
      }
    },
    execute = function(domoticz, device)
            local Heat      =domoticz.devices("Power")._state
            local Elektra   =domoticz.devices("Elektra WP").powerYield
            local Live_COP  =domoticz.utils.round((Heat/Elektra),2)

-- Update dummysensors
        domoticz.openURL('http://192.168.2.9:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Live COP').idx..'&nvalue=0&svalue='..Live_COP)

end
}
Deze berekent de actuele COP. Wil ook nog eens een script maken die dat doet voor dag, week, maand, jaar. Maar ben daar nog niet handig genoeg in :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:57:
Exact zoals ik erover denk, en zeker nuttige informatie, maar geen exacte waarheid. We zijn nu eenmaal geen laboratorium.
Nee klopt, maar willen we het ZO precies?
Klopt, want de situatie verandert er niet van, behalve dat het saldo van mijn bankrekening zakt.

Mijn WP gaat er niet zuiniger van worden.
Mijn daadwerkelijk COP zal er niet hoger van worden.
Nou ik heb er hier toch wel verbetering uit gehaald ermee, ook geconstateerd dat hij vloeistof tekort had, meten is immers weten. :)
De gemeten COP door een gekalibreerde warmtemeter zal niet veel afwijken tov nu.
Huh wat? Wacht! 8)7 net hadden we het nog over laboratorium en exacte waarheid maar nu een paar regels verder wijkt het niet veel af. :)
De interne warmtemeter geeft mij voldoende info om te kunnen bepalen of er iets aan de hand zou zijn, een gekalibreerde meter zal mij niet meer kunnen vertellen.
Tuurlijk wel, dat ding in de mitsu is net het rad van fortuin met waarden all over the place, bij benadering is geen meten.... sorry :X
Dus wat mij betreft zou het jammer geld zijn, en kan ik beter een paar bakjes Grolsch kopen voor dat geld, dan weet ik zeker dat ik 5% rendement heb op mijn geïnvesteerde geld :+
Slechtste investering ooit dat grolsch, a. Het is niet te zuipen :) , b je krijgt het op je lever weer terug, maar goed jouw keuze!
Dus we bouwen een huis van 4 ton met een warmtepomp van 25k incl vvw enz en dan is een warmtemetertje van 130,- teveel, je lijkt wel een nederlander joh! ;) :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1 ... 77 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.