Ik was ook gaan kijken voor een warmtepomp en mij werd het ontraden

ik was enigszins teleurgesteld.
mijn woning
Ik heb een woning met 2 verdiepen, een zolder en volledig onderkeldert. Achteraan heb ik een achterbouw met badkamer in. Mijn totale oppervlakte is ongeveer 200 vierkante meter. Een typisch Vlaams Samson en Gert huis zeg maar.
Ik heb de woning 15 jaar geleden gekocht in verouderde staat, enkel glas, stroom nog met stof rond de kabels, ongeisoleerd, enfin je kan er je wel iets bij voorstellen.
Verbouwing
In den beginne een paar basis dingen direct gedaan. Vensters er uit, nieuwe electriciteit, netwerk en dus ook verwarming gezet. Een centrale verwarming op mazout. Toen der tijd een Saint-Roch Couvin, Belgische ketel met oerdegelijk gietijzer binnenwerk en een Electro Oil Optimaz hogerendementsbrander. State of the art voor toen der tijd. De ketel heeft een vermogen van 24 tot 32 kilowatt. Op het gelijkvloers en het verdiep heeft iedere kamer een radiator of meerdere, de badkamer in de uitbouw ook. Toen der tijd heb ik overbemeten radiatoren genomen met het oog op de toekomst. Ik had me toen al wat ingelezen in warmte pompen en het concept om met een lagere temperatuur constanter te verwarmen. Ik heb dus ongeveer voorzien dat bijvoorbeeld in mijn living, de meervoudige elementen uitgerold op de vloer ongeveer overeenkomen met een vloerdekkende plaat. Hoe bedoel ik dat? Wel vooraan en achteraan staan radiatoren over de volledige breedte, 85 cm hoog en 3 tot 4 platen in dikte zeg maar. Deze setup kreeg mijn woonst PERFECT warm met enkel glas en zonder isolatie, temperaturen van -10. Sanitair water zit ook op de ketel. Initieel had ik een ketel temperatuur van 85 graden ingesteld.
Dan vervolg van verbouwing ... 48 cm glaswol op het dak, alles luchtdicht gemaakt met dampscherm en geschroefde + verlijmde osb platen. Spouwmuur laten vullen met PIR schuim, gevels afgewerkt en ademend maar vocht afstotend gemaakt. Vloerplaten voorzien van 5 cm geperste glaswol en kelder plaat voorzien van 15 cm argex. De twee dakspitsmuren ook nog eens voorzien van een extra 5 cm glaswol. Alle betonblokken gaatjes geboord en opgevuld met nier expanderende pur.
Resultaat
Dit geheel maakt dat mijn ketel nu TOTAAL overgedimensioneerd is. Ketel temperatuur laten zakken naar 60 graden, maar dat is niet echt optimaal voor de ketel plus geeft condens in schoorsteen als ik nog lager ga. Daardoor wordt mijn ketel vuiler dan normaal alsook het rook kanaal natuurlijk. Dit puur doordat hij niet optimaal draait. Ik heb ook een bollere sproeier en kleiner gezet maar dat is slechts uitstel van executie.
Pelletkachel
Vorig jaar heb ik een pellet kachel geplaatst. Dit is een 7,5 kilowatt kachel, hiermee kan ik perfect mijn woning warm houden en de verwarmingsketel kan eigenlijk in theorie heel het jaar op zomerstand waarbij hij enkel functioneel is voor mijn sanitair water. Verbruik is gegaan van 3000 liter mazout per jaar naar 700.
Ik stook 1 pallet pellets per jaar ongeveer.
Test met vuurtjes
Nu heb ik naast de pelletkachel ook een test gedaan met traditionele electrische vuurtjes. Het resultaat was gelijkaardig. met 6 a 8 kilowatt electrische vuurtjes blijft de woning op temperatuur (20 tot 24 graden) zelfs bij vrieskoude.
Resultaat
Goed ... ik heb dus ongeveer 8 kilowatt nodig en heb 24 kilowatt staan. Gevolg ketel warmt vooral in tussenseizoenen op, circuleert en koelt af in de kelder ... zo paar keer per dag. Dus een kelder van 30 graden om een huis te hebben van 22 :-)
De warmtepomp
Ik dacht nu dus, hey eindelijk het moment om voor een warmte pomp te gaan. Een warmtepomp die lage temperatuur geeft zou perfect moeten kunnen. Het concept zou zijn dat mijn huis gewoon een beetje op temperatuur gehouden wordt als ik niet thuis ben, bij echte koude kan de kachel bij aan. 45 graden water zou ruim voldoende zijn en wss lukt het zelfs met minder ook. Exact het punt waar zo een warmtepomp efficientie cijfers haalt van 4x.
De koude douche
Met mijn plannen eens naar Facq gegaan en daar werd het mij direct ontraden omdat de pomp niet heel constant zou draaien. De opstart is stroom intensief en de pomp zou snel verslijten. Zelf vind ik dat een beetje een raar verhaal want een pomp die constant draait bij -10 gaat nooit constant draaien bij 5 graden lijkt mij. Ik snap wel dat er een range is met buitenvoeler maar dat verandert niks aan mijn situatie. Verder starten en stoppen ... dat snap ik al helemaal niet dat dit zou slijten ... een airco of een ijskast starten en stoppen ook heel de tijd en werken volgens hetzelfde principe.
Er is geen aardgas in mijn straat ... desondanks was hun raad om te gaan voor een relatief goedkope gascondensatie ketel en een ton in mijn tuin. Ik kwam behoorlijk teleurgesteld buiten want no way dat dat ooit gaat gebeuren :'-) Liefst van al zou ik mijn schoorsteen dicht metselen. Moet het toch zou ik eeder overwegen om een kleinere pellet ketel te zetten. Desondanks zou een warmtepomp naar mijn gevoel een VEEL betere oplossing zijn voor de toekomst. Properder.