@
hrt heeft helemaal gelijk, en het is eenvoudig als je weet hoe dit historisch gegroeid is:
Een 1"buis had oorspronkelijk een doorlaat van 1 ", dus 25,4 mm; de buitenmaat was zo'n 32 mm en daaraan is de maat van de schroefdraad toen gekoppeld.
Destijds was de wanddikte ca 3,5 mm, maar door de vooruitgang in de techniek om die buizen te produceren, kon de wanddikte later teruggebracht worden.
Alle productie gereedschappen waren toen al jaren gestandaardiseerd, en daarom werd de buitenmaat bepalend, waardoor de binnenmaat wat groter werd gemaakt. Daardoor heeft een 1"buis nu dan ook een wat grotere binnendiameter dan 1"=25,4 mm.
De Duitsers gebruiken ook de binnenmaat in feite, als er gesproken wordt over een DN25 of een DN15.
Een DN25 wordt verwezen naar een buis binnendiameter van Nominaal 25 mm, (maar is in feite groter) en dat gaat dus weer samen met een gasdraad van 1"
En DN15 wordt dus 15 mm binnenmaat, en 1/2" schroefdraad maat.
In het grotere pijpwerk worden hier ook de flensmaten bepaald, alsmede het aantal en de diameters van de flensbouten en dergelijke.
In het algemeen is het volgens mij handig om, als buisdiameters worden gegeven hier, er gelijk bij te zetten wat de binnendiameters zijn, want , tenzij je een prof bent en elke dag met de verschillende merken en maten werkt, het voor de meesten niet haalbaar zal blijken om dat allemaal te onthouden, terwijl die binnenmaat in feite het enigst belangrijke is, als het gaat om de doorstroom capaciteit.
My two cents...
En ook op een ander gebied doen de Britten het iets anders, namelijk de sleutelmaat van bouten en moeren, en dus ook de gebruikte gereedschappen.
Een 1/2" WW bout heeft een steel van 12.7 mm, en een sleutelwijdte van ca. 17 mm, terwijl een 1/2" UNC/UNF(Amerikaans) een kop heeft van 12,7 (1/2") diameter, en dus een sleutelwijdte van 12,7 mm.
Was leuk in mijn militaire diensttijd, om te werken aan DAF trucks: 3 gereedschap sets nodig: Engels voor de Hercules motoren, Metrisch voor de ZF versnellingsbakken, en UNC/UNF (Amerikaans, gestandaardiseerd in de NAVO) voor de rest van de truck.
Maar ik dwaal af, geloof ik.....
[
Voor 3% gewijzigd door
Naalroc op 02-03-2020 18:39
]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos