Dag Tweakers,
Ik zit namelijk met het volgende probleem en zoek de correcte oplossing hiervoor:
Probleem: pana monobloc 16KW T-Cap 3F warmtepomp.
Deze is namelijk veel te groot voor onze woning. Ik zou deze graag verkopen en een kleiner model plaatsen.
Nu is de vraag welk model is het beste voor onze situatie woning?
Situatie:
136m² vloeroppervlakte beneden verdiep (waarvan +- 103m² verwarmd wordt)
136m² vloeroppervlakte boven verdiep (allemaal slaapkamers +-18graden)
Elke ruimte wordt afhankelijk zone gestuurd naargelang ingestelde temperatuur.
Dus het kom nooit voor dat elke kring warmte vraagt. Hierdoor is het minimum vermogen (1,2kw opgenomen) van de 16KW los teveel en gaat deze pendelen, zeker boven 8graden T buiten.
WP is momenteel aangesloten op een ontkoppelingsvat van 50L. Een grote buffer zou ik liever niet willen vermits het warm water er dan ook maar weer stil staat en verloren gaat. (niet in de schil)
De woning is een nieuwbouw woning van 2019 en is zeer goed geïsoleerd.
Muur 14cm pur, vloer 10cm pur, dak 22cm mineralewol + dampscherm, 3dubbel glas.
Ik had al eens gedacht aan 2x een 5kw monobloc warmtepomp, 1x voor de beneden verdieping (deze is dan wel krap berekend om de boel op temperatuur te houden) en 1x voor de volledige boven verdieping.
Idealer zou natuurlijk een 9KW Tcap zijn voor de volledige woning. Alleen vrees ik dat het terug moduleren tot 1KW opgenomen vermogen nog teveel is als 1 of meerdere zone's warmte vragen...
Ik heb momenteel een negatieve stooklijn om het pendelen tegen te gaan, ook staat in de domotica dat de wp pas mag aanspringen bij het openen van 3 zones zodat er wat buffer is als vloeroppervlakte. Dit werkt best goed maar faalt toch nog geregeld zoals je ziet aan onderstaand prentje.
De circulatiepomp na het buffer is ook een zwaarder type zodat er meer debiet door de vloer kan waardoor hij ook minder snel kan gaan pendelen.
De aanvoer temperatuur staat ook een stuk hoger dan eigenlijk nodig zou zijn om de boel netjes op temperatuur te houden. Deze staat tussen de 30 en 31graden. Al zou de woning al bij 25graden netjes op temperatuur kunnen blijven maar dan wordt de wp een flipperkast.
Ook draait deze continu op stillemodus 3 om zijn vermogen bij opstart te beperken. Anders heeft hij de boel op een halfuurtje warm en begint die te pendelen.
Kan hier iemand een degelijke oplossing voor voorstellen of wat wonder berekeningen maken?
Ik kan helaas niet terug tellen naar het vorige gasverbruik omdat het een nieuwbouw is.
Daarom vind ik het ook een beetje gokken wat de ideale wp voor deze situatie is.
Kwa verbruik zaten we voor 2019 op +-3000kwh (zie prentje).