Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 126 Laatste
Acties:
  • 613.351 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 11:52:
Het voordeel van de Panasonic is dat het plug en play is, dus een dakdekker kan het ook aansluiten. :D
@picardo Heb je al een mailtje gestuurd naar Alklima, of hun geen installateur weten?
De wp wel, dat kan iedereen, mits verstand van elektra. Maar daken open zagen, constructie versterken(+200kg), lift monteren, en dan later ook weer onder die kap waterdicht maken voor het condens water, nou das een fikse klus.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-10 12:02
Ik wil graag iemand die het hele pakket kan instaleren . Eerst offertes natuurlijk want ik heb geen flauw benul wat zo'n schoorsteen oplossing kost .

@AUijtdehaag Ik heb een mail naar Dhs gestuurd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

TweakersOnly schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:40:
[...]

Voor wat betreft warmtepomp is dat inderdaad logisch. Als ik echter wil weten wat retourtemperatuur van primaire circuit is, heb ik niets aan de parameter. Omdat deze parameter zowel retourtemperatuur van primaire als naar cv-ketel samenvoegt. Moet ik even de leidingen handmatig meten.

Anyway:
na aanpassen pompsnelheid en stooklijn draait warmtepomp de hele nacht met ongeveer 29-30 graden tA en 500 watt vermogen.

Ik heb zojuist wat metingen gedaan op vloerverwarming, via IR temperatuurmeter op buizen:
Aanvoer: 27,6 graden
Retour: 21,6 graden

Kamerthermostaat geeft 22 graden aan en de vloertemperatuur is tussen 23,5 en 26 graden, met uitzondering van de groep waar waterdoorvoer stokt.
Maar is inmiddels ook 10 graden warmer buiten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooimens
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:32
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met de renovatie van mijn jaren ’50 hoekwoning. Er wordt direct alles gedaan om in de toekomst de CV (als deze het begeeft) te vervangen door een warmtepomp. Op de begane grond en op de 1e verdieping komt vloerverwarming. Alle radiatoren gaan de deur uit. In de keuken komt een inductie kookplaat en een boiler voor SWW. Vloer isolatie, spouwmuurisolatie en dakisolatie word allemaal gerealiseerd. De opstelplaats van de CV is op de vlieringzolder (boven de 1e verdieping).

Waar ik nu nog over twijfel zijn de benodigde loze leidingen die ik nu alvast wil leggen richting de toekomstige opstelplaats van de warmtepomp (rood omcirkeld op de bouwtekening: https://imgur.com/a/ALpUd7K) Deze zal namelijk in de kelder op de begane grond worden geplaatst. Ideaal, want daar zit ook een laag kozijn waar direct de leiding richting de buitenunit kan komen te liggen. De buitenunit komt dan dus aan de zijkant van de woning en op die manier is de afstand tussen de buitenunit en binnen unit minimaal. In de kelder is genoeg plek om ook een boilervat van 200L te plaatsen. Ik denk dat dit groot genoeg is. Totale oppervlakte van de woning is niet veel: 80 m2. Ik ga er alleen wonen en heb in mijn huidige gehuurde geïsoleerde jaren ’60 tussenwoning een gasverbruik van minder dan 400 m3. Ik woon er alleen en overdag en avonds bijna nooit thuis. Dus de kachel draait in het weekend en sporadisch op een doordeweekse avond. ? Vloerverwarming ligt beneden hoh 10 cm met 16 mm buizen in kleine groepen van maximaal 50 meter. Boven zelfde verhaal 14 mm buizen (kan niet anders ivm houten vloeren). Met dit alles denk ik af te kunnen met een 5kw warmtepomp, maar ik kan dus geen warmteverliesberekening maken, omdat ik er nog niet woon.

Welke leidingen leg ik alvast richting de kelder? Ik wil de begane grond en de 1e verdieping afzonderlijk kunnen aansturen dus deze krijgen beide een afzonderlijke loze leiding voor warm water toevoer richting de vloerverwarmingsverdelers. Maar in welk formaat? Ga ik gelijk voor 28 mm of is 22 mm in mijn situatie ook genoeg? Uiteraard daarnaast nog een koud water toevoer vanaf de hoofdleiding richting de warmtepomp. Heeft deze nog een ideaal formaat? En een SWW leiding richting de badkamer. Is dat alles of mis ik dan nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
picardo schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:42:
Wie weet er wat betrouwbare installatiebedrijven in midden Nederland om offertes op te vragen voor het instaleren van een warmtepomp . Een Panasonic H serie in combinatie meteen warmtepomp boiler ( Atlantic ) . De buitenunit wil ik graag in een schoorsteen cover op het schuine dak .

Ik heb gegoogeld maar ik kom er niet uit. Zie tussen de bomen het bos niet meer.
Ben ik eens op youtube tegengekomen.

YouTube: John Visser cv-optimalisatie

https://www.bekijkeencvketel.com/ (Vianen)

Wij hebben vorig jaar een installateur op bezoek gehad en die vond de Panasonic maar niks. Was allemaal airco spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-10 10:01
picardo schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:11:
Ik wil graag iemand die het hele pakket kan instaleren . Eerst offertes natuurlijk want ik heb geen flauw benul wat zo'n schoorsteen oplossing kost .

@AUijtdehaag Ik heb een mail naar Dhs gestuurd ...
Ik denk dat je snel genezen bent wanneer je de prijs hoort.
Is een opstelling op een plat dak of in de tuin dan helemaal geen optie ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
space-one schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:33:
[...]

Ben ik eens op youtube tegengekomen.

YouTube: John Visser cv-optimalisatie

https://www.bekijkeencvketel.com/ (Vianen)

Wij hebben vorig jaar een installateur op bezoek gehad en die vond de Panasonic maar niks. Was allemaal airco spul.
Dat is een cv monteur, iemand die een electra cv ketel gaat ophangen zou ik niet in de buurt van een warmtepomp laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:35:
[...]

Dat was dus mijn grootste vraagteken wat kost zoiets ..Het is voor mij de mooiste oplossing maar als inderdaad heel erg duur is dan niet …

Ik heb een platdak maar onze zorg is dat je het hoort op de slaapkamer . Tuin is denk geen optie .
Ik heb hier een keer eerlijk advies nodig die gewoon een keer hier komt kijken . Want onze cv moet dit jaar vervangen worden omdat hij nu met ductape aan elkaar hangt . Moet dus de opties overwegen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
twain4me schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:44:
[...]

Dat is een cv monteur, iemand die een electra cv ketel gaat ophangen zou ik niet in de buurt van een warmtepomp laten komen.
Hij doet ook warmtepompen. Ik ben ook geen fan van elektrische cv eventueel alleen in hybride als de warmtepomp zelf niet de elektrische verwarmings capaciteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:49
space-one schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:55:
[...]

Hij doet ook warmtepompen. Ik ben ook geen fan van elektrische cv eventueel alleen in hybride als de warmtepomp zelf niet de elektrische verwarmings capaciteit heeft.
Hij doet wel warmtepompen maar dat zegt niet heel veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
Ramon_1984 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:00:
[...]

Dat is ook zo maar dat geldt ook voor andere installateurs op andere gebieden. Bij ons in de laatste jaren gaslek naar afkoppelen van het fornuis en heimeier eclipse plaatsen bij de cv ketel waarvan de pomp alleen op 100% loopt en daarna gewoon zeggen wacht maar tot je cv vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:58
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:35:
[...]

Dat is jammer te horen want ik had eigenlijk ook zo'n oplossing op mn verlanglijstje. Waarom is het zo duur dan? Hierboven werd gesproken over een lift en gat door het dak, is dat allemaal noodzakelijk? Waarom dat ding niet gewoon monteren op een steun en kap eroverheen?

Ik snap dat het lastig is met eventueel onderhoud maar hoe vaak moet je bij zo'n buitenunit zijn?

@picardo ik had al gemaild met DHS, zij hebben mij een referentie gegeven van installateur in de buurt (maar daar nog geen contact mee gehad).

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 29-02-2020 15:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:38
Ramon_1984 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:00:
[...]

In 1 video met een 800L vat met daarop een WP heeft hij de stooklijn opgehoogd naar 45-50 graden ongeveer.
Ik heb nog wel gecomment daarop, waarop ik de reactie krijg dat de WP waarschijnlijk verwijderd gaat worden omdat deze zeer onzuinig draait. Tja, ik hoef niet veel meer te zeggen denk ik. Zijn installatiewerk ziet er verder wel netjes/goed uit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-10 12:58
assje schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:07:
[...]

Dat is jammer te horen want ik had eigenlijk ook zo'n oplossing op mn verlanglijstje. Waarom is het zo duur dan? Hierboven werd gesproken over een lift en gat door het dak, is dat allemaal noodzakelijk? Waarom dat ding niet gewoon monteren op een steun en kap eroverheen?

Ik snap dat het lastig is met eventueel onderhoud maar hoe vaak moet je bij zo'n buitenunit zijn?

@picardo ik had al gemaild met DHS, zij hebben mij een referentie gegeven van installateur in de buurt (maar daar nog geen contact mee gehad).
Die 5H weegt gelukkig maar 107 kilo en Sinterklaas is al weer lang terug naar Spanje. Daarom misschien?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Dylantje2 Wat is er bij jou thuis aan de hand :? Problemen in de (domotica) cockpit :?

Ik kan al een aantal dagen niet inloggen ? Nu lijkt het weer te werken sinds 14.30 :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De meningen over welk comfort men thuis wilt hebben lopen sterk uiteen. Gelukkig staan een aantal mensen open om hun ervaringen te delen qua benodigd vermogen. Deze ervaring is noodzakelijk om een rekenmodel te maken, en te valideren. Het gaat om een rekenmodel voor bestaande woningen die van gas naar een warmtepomp willen. Hoeveel vermogen heb ik nodig?
Het is de vraag of deze ervaring uit het verleden voldoende is om iets te voorspellen in de toekomst. Net als rekenmodellen van bijvoorbeeld de klimaatcrisis zal deze van tijd tot tijd gecontroleerd en indien nodig herzien moeten worden.

De vraag die ik heb is welk vermogen heeft men nodig voor welk comfortniveau. Om die vraag te beantwoorden heb ik drie comfortniveau's in gedachten:
1. Huis opwarmen en warmhouden tijdens een elfstedentocht;
2. Huis warmhouden tijdens een elfstedentocht;
3. Huis warmhouden gedurende ~99% van het jaar. ~1% heater erbij.

Als grove schatting heb ik 4 gebruiksprofielen gekozen, en hoeveel kW vermogen benodigd is bij een temperatuur van -7°C. Het punt -7°C is vaak gespecificeerd van de warmtepomp bij verschillende aanvoertemperaturen. Onderstaande tabel toont het benodigde vermogen per gebruiksprofiel en het gewenste comfort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dSpYPbUUDCKlEAEPVaUTSPFh/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Jim423 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:15:
[...]

In 1 video met een 800L vat met daarop een WP heeft hij de stooklijn opgehoogd naar 45-50 graden ongeveer.
Ik heb nog wel gecomment daarop, waarop ik de reactie krijg dat de WP waarschijnlijk verwijderd gaat worden omdat deze zeer onzuinig draait. Tja, ik hoef niet veel meer te zeggen denk ik. Zijn installatiewerk ziet er verder wel netjes/goed uit.
Die man doet maar wat, installatie werk is inderdaad goed voor elkaar.
Hij zou nog met video komen hoe je waterzeidig moet inregelen.
Ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
t.oswald schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:24:
[...]

Die 5H weegt gelukkig maar 107 kilo en Sinterklaas is al weer lang terug naar Spanje. Daarom misschien?
Wat is een 5H? Sorry kan nog niet helemaal mee in het jargon. Een buitenunit voor een 5 of 7kw warmtepomp weegt toch geen 100kg?

Dit is ongeveer wat ik zou bedoelen denk ik:
https://www.ubbink.nl/Pro...mpbehuiziing-0715102.aspx

Zou direct naast een groot dakraam komen dus in principe nog wel enigzins bereikbaar.

Of simpelweg zoiets en zwart spuiten of zelf een kap maken:
https://www.havepe.nl/nl/...ndak-buitenunit/1935/1958

Hier geen mensen ervaring met een dergelijke oplossing?

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 29-02-2020 16:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
5kW is 94 kg en 7kW 104kg. 5H is een Panasonic model.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-10 21:30
Even een vraag, die niet direct met WP's te maken heeft, maar wel voor mijn WP-installatie bedoeld is.
Ik wil in mijn installatie een paar kogelkranen opnemen in een deel met 28 mm koperen leidingen.
Ik dacht daarvoor 1"kogelkranen nodig te hebben met aan beide kanten een puntstuk 28mm knel-> 1".
Of eventueel kogelkranen die aan beide kanten al een 28 mm knelfitting hebben.
Omdat ik dicht bij de Duitse grens woon, kijk ik ook altijd even over de grens.
Vaak is het daar toch iets goedkoper.

Nu kwam ik daar kogelkranen tegen om in de leiding te (zacht)solderen. Goedkoop en gemakkelijk natuurlijk.
Maar ik maak me een beetje zorgen over de dichtingsringen rond de kogel. Die worden toch tijdens het solderen aardig heet lijkt me. Ik ben dus een beetje bang dat ze tijdens het solderen beschadigen.

Ik weet natuurlijk wel: gasvlam voornamelijk op de leidingen richten en minder op de uitstekende delen van de kogelkraan, maar uiteindelijk moeten die delen toch ook boven het smeltpunt van de te gebruiken tin/lood-soldeer komen.

Anderzijds: de Duitsers zijn toch ook niet gek. Vooral niet waar het op techniek aankomt.

Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee?

Hier kun je ze zien: https://toom.de/p/loetkugelhahn-mit-griffhebel-28-mm/8414263

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-10 12:58
assje schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:08:
[...]

Wat is een 5H? Sorry kan nog niet helemaal mee in het jargon. Een buitenunit voor een 5 of 7kw warmtepomp weegt toch geen 100kg?

Zou direct naast een groot dakraam komen dus in principe nog wel enigzins bereikbaar.

@picardo waarop je reageerde had het over een 5H Panasonic. Dat monobloc weegt 107 kilo en meet 865 x 1.283 x 320. Een split is kleiner.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
assje schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:08:
[...]

Die onderste zou ook een oplossing zijn en niet te duur... En kap zou niet eens perse hoeven. Maar wel netter.. Ben wel benieuwd wat die bovenste oplossing kost..

[ Voor 6% gewijzigd door picardo op 29-02-2020 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
picardo schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:13:
Ben wel benieuwd wat die bovenste oplossing kost..
Prijs van die kap staat erbij; €1.120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
picardo schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:54:
[...]

Dat was dus mijn grootste vraagteken wat kost zoiets ..Het is voor mij de mooiste oplossing maar als inderdaad heel erg duur is dan niet …

Ik heb een platdak maar onze zorg is dat je het hoort op de slaapkamer . Tuin is denk geen optie .
Ik heb hier een keer eerlijk advies nodig die gewoon een keer hier komt kijken . Want onze cv moet dit jaar vervangen worden omdat hij nu met ductape aan elkaar hangt . Moet dus de opties overwegen .
In het dak ingebouwd ga je 'm dan denk ik net zoveel in je slaapkamer horen, sowieso aan je constructie vast heeft niet de voorkeur.
Een koelleiding kan zo 20 - 30m lang zijn, ben je dan nog niet in de tuin gekomen met deze lengte ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:08

Theo

moederbord

Dre schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:47:
De meningen over welk comfort men thuis wilt hebben lopen sterk uiteen. Gelukkig staan een aantal mensen open om hun ervaringen te delen qua benodigd vermogen. Deze ervaring is noodzakelijk om een rekenmodel te maken, en te valideren. Het gaat om een rekenmodel voor bestaande woningen die van gas naar een warmtepomp willen. Hoeveel vermogen heb ik nodig?
Het is de vraag of deze ervaring uit het verleden voldoende is om iets te voorspellen in de toekomst. Net als rekenmodellen van bijvoorbeeld de klimaatcrisis zal deze van tijd tot tijd gecontroleerd en indien nodig herzien moeten worden.

De vraag die ik heb is welk vermogen heeft men nodig voor welk comfortniveau. Om die vraag te beantwoorden heb ik drie comfortniveau's in gedachten:
1. Huis opwarmen en warmhouden tijdens een elfstedentocht;
2. Huis warmhouden tijdens een elfstedentocht;
3. Huis warmhouden gedurende ~99% van het jaar. ~1% heater erbij.

Als grove schatting heb ik 4 gebruiksprofielen gekozen, en hoeveel kW vermogen benodigd is bij een temperatuur van -7°C. Het punt -7°C is vaak gespecificeerd van de warmtepomp bij verschillende aanvoertemperaturen. Onderstaande tabel toont het benodigde vermogen per gebruiksprofiel en het gewenste comfort.

[Afbeelding]
Wellicht is bij je laatste comfortniveau een andere deelfactor nodig. Ik had een gasverbruik van 2.000 m3 per jaar voor verwarmen. Voor sww heb ik nog steeds de gasketel in gebruik, al doet deze niks voor het verwarmen van de woning. Volgens jouw tabel heb ik een 7.3 kW warmtepomp nodig. Mijn woning blijft echter al enkele jaren warm (19 graden; het is in huis warmer dan gemiddeld) met een 5 kW Pana monoblock model. Bij nul graden buiten levert deze rond de 4.6 kW aan warmte, en dat is voldoende om het huis op temperatuur te houden.
In de afgelopen jaren hebben we één keer een week gehad waarbij de gemiddelde 24 uurs temperatuur buiten beneden de nul graden lag voor meerdere dagen. Dit zijn dagen waar de airco bijspringt en meehelpt.

Maar gebaseerd op mijn ervaring (N=1) kun je voor de WP dimensionering zonder SWW in categorie 3 ook gaan voor een deelfactor van 3.200 ipv 2.200. Voor de zeldzame dagen dat het echt koud is heeft de WP ook nog een 3 kW backupheater voor het geval je geen airco hebt hangen :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Schakelt die backupheater dan wel in als het setpoint niet gehaald wordt?
Bij nul graden 4.6kW, dan loopt hij dus gewoon volgas. We hebben nu 2 zeer zachte winters gehad. Wanneer het ooit wel eens koud wordt heb je die 7.3kW dus wel nodig. Stel jij gebruikt een 3kW heater, met 7.6kW kom je er ook dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
19 graden in huis is hier echt een no go, 21,5 is hier setpoint.

Vandaag heb ik de WP op 50% gezet, je ziet echt dat het uren duurt voordat setpoint gehaald wordt. (30 graden) met deze t buiten geen probleem. Tis net bbqen, los & slow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:39:

Vandaag heb ik de WP op 50% gezet, je ziet echt dat het uren duurt voordat setpoint gehaald wordt. (30 graden) met deze t buiten geen probleem. Tis net bbqen, los & slow
Ik blijf maar niet snappen waarom je 'm niet op 75% zet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:20:
[...]

In het dak ingebouwd ga je 'm dan denk ik net zoveel in je slaapkamer horen, sowieso aan je constructie vast heeft niet de voorkeur.
Een koelleiding kan zo 20 - 30m lang zijn, ben je dan nog niet in de tuin gekomen met deze lengte ?
Met die lengte ben ik al uit mijn tuin .. De vraag is alleen hoe komen die leidingen daar …

Ben je in de gelegenheid om een keer hier bij mij this een offerte komen maken en naar de situatie te kijken ?

[ Voor 11% gewijzigd door picardo op 29-02-2020 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:44:
[...]

Ik blijf maar niet snappen waarom je 'm niet op 75% zet ?
Onder Het motto liever lui dan moe heb ik nog geen zin gehad dit uit te zoeken en de boel anders aan te sluiten :+
picardo schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:47:
[...]

Met die lengte ben ik al uit mijn tuin .. De vraag is alleen hoe komen die leidingen daar ...
Niet door achter je laptop te zitten ;)

Mouwen opstropen, en spitten is het antwoord. :+

De Zubadan kan 85 meter koelleiding hebben.

Ik heb er zo'n 25 meter leiding tussen zitten.

[ Voor 41% gewijzigd door Grolsch op 29-02-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:08

Theo

moederbord

Jim423 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:35:
Schakelt die backupheater dan wel in als het setpoint niet gehaald wordt?
Bij nul graden 4.6kW, dan loopt hij dus gewoon volgas. We hebben nu 2 zeer zachte winters gehad. Wanneer het ooit wel eens koud wordt heb je die 7.3kW dus wel nodig. Stel jij gebruikt een 3kW heater, met 7.6kW kom je er ook dus :P
De backupheater is tot nu toe nog niet aan geweest (behalve tijdens de defrost, maar dat is logisch). Het thermisch verlies in huis is rond de 240 W/K. Met een woninggemiddeldde temperatuur van 19 graden hoeft er pas bij een 24 uursgemiddelde van minder dan nul graden bijgestookt te worden. Bij een gemiddelde buitentemperatuur van -4 graden moet er 1 kW extra aan warmte aan de woning worden toegevoegd. DIt is in mijn geval via de airco's; maar dit kan net zo goed via de backupheater gaan. Die backupheater kan dus tot een buitentemperatuur van -12 graden de woning op temperatuur houden.

De warmtepomp draait hier sinds begin 2016, dus nu zo'n vier jaar zonder problemen en zonder dat de airco's veel moesten bijspringen. De backupheater is nog nooit gebruikt. Het klopt dat bij nul graden de WP op vollast draait; al is de definitie van vollast ook weer relatief. Immers kan deze bij een buitentempertuur van -5, en wanneer deze in een defrost staat, wél werken op een frequente van 53 Hz terwijl deze bij nul graden buiten niet verder komt dan 44 Hz. Ofwel; de WP draait eigelijk altijd op zo'n 80% vollast..
Grolsch schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:39:

De thermostaat in huis staat hier ook op 20.5 graden standaard (en soms op 23 graden als vriendin vindt dat ze het koud heeft). Maar de temperatuur in de slaapkamers is lager waardoor de gemiddelde temperatuur in huis ligt op 19.2 graden. Dit is bepaald door van elke ruimte de inhoud te bepalen (aantal kuub) en de temperatuur, om vervolgens de gemiddelde temperatuur in de gehele woning te bepalen. En dat is dus 19.2 graden.
Nachtverlaging doe ik trouwens niet aan; de tempertuur in huis is dag en nacht constant.

Of zijn bij jou de slaapkamers en de gang ook 21.5 graden?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:47:
[...]

Onder Het motto liever lui dan moe heb ik nog geen zin gehad dit uit te zoeken en de boel anders aan te sluiten :+

[...]

Niet door achter je laptop te zitten ;)

Mouwen opstropen, en spitten is het antwoord. :+

De Zubadan kan 85 meter koelleiding hebben.

Ik heb er zo'n 25 meter leiding tussen zitten.
Ik heb een Zubadan 11.2 ergens staan met 60m leiding eraan, dat ding loopt ook mooi.

Op 75% haal je veel sneller je doel Ta en de unit is ook erg stil, zo draai ik al een paar jaar permanent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:55
Bij mij zit het verwarmen voor deze maand erop. Het was een mooie warmtepomp maand met een MCOP van 5,16 en slechts 0,65% aan defrost verlies :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
@Grolsch

Dat snap ik dat spitten .. Ik heb alleen een aanbouw zonder kruipruimte waar het onderdoor moet dan ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Theo schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:00:
[...]

De backupheater is tot nu toe nog niet aan geweest (behalve tijdens de defrost, maar dat is logisch). Het thermisch verlies in huis is rond de 240 W/K. Met een woninggemiddeldde temperatuur van 19 graden hoeft er pas bij een 24 uursgemiddelde van minder dan nul graden bijgestookt te worden. Bij een gemiddelde buitentemperatuur van -4 graden moet er 1 kW extra aan warmte aan de woning worden toegevoegd. DIt is in mijn geval via de airco's; maar dit kan net zo goed via de backupheater gaan. Die backupheater kan dus tot een buitentemperatuur van -12 graden de woning op temperatuur houden.

De warmtepomp draait hier sinds begin 2016, dus nu zo'n vier jaar zonder problemen en zonder dat de airco's veel moesten bijspringen. De backupheater is nog nooit gebruikt. Het klopt dat bij nul graden de WP op vollast draait; al is de definitie van vollast ook weer relatief. Immers kan deze bij een buitentempertuur van -5, en wanneer deze in een defrost staat, wél werken op een frequente van 53 Hz terwijl deze bij nul graden buiten niet verder komt dan 44 Hz. Ofwel; de WP draait eigelijk altijd op zo'n 80% vollast..

[...]

De thermostaat in huis staat hier ook op 20.5 graden standaard (en soms op 23 graden als vriendin vindt dat ze het koud heeft). Maar de temperatuur in de slaapkamers is lager waardoor de gemiddelde temperatuur in huis ligt op 19.2 graden. Dit is bepaald door van elke ruimte de inhoud te bepalen (aantal kuub) en de temperatuur, om vervolgens de gemiddelde temperatuur in de gehele woning te bepalen. En dat is dus 19.2 graden.
Nachtverlaging doe ik trouwens niet aan; de tempertuur in huis is dag en nacht constant.

Of zijn bij jou de slaapkamers en de gang ook 21.5 graden?
Nee, slaapkamers staan op 18 graden ingesteld, welke dus alleen bij strenge vorst open gaan (afgelopen winter slechts 1 of 2 x gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Komende week komt @koevlaas2 de LG Therma R32 7kW en de Atlantic Explorer V4 hier aansluiten, momenteel ben ik bezig met de bedrading voor te bereiden.

Ik heb nog ruimte in de meterkast om ze allebei een eigen groep te geven, de LG wordt afgezekerd op 25A en de Atlantig op 16A. Naar de LG gaat 3x4mm2 en naar de Atlantic 3x2,5mm2.

Nu ben ik even benieuwd hoe een aantal van jullie het laatste stukje opgelost hebben. Hebben ze beide een werkschakelaar nodig? En hebben jullie nog ergens een wcd met stekker geplaatst of het direct op de werkschakelaar aangesloten. En misschien nog wel een belangrijkere vraag, hoe meten jullie het verbruik?
Ik heb een Rpi draaien met Home Assistent en meerdere zwave en zigbee apparaten in huis dus als ik het hiermee kan combineren dan zou dat mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
picardo schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:47:
[...]

Met die lengte ben ik al uit mijn tuin .. De vraag is alleen hoe komen die leidingen daar …

Ben je in de gelegenheid om een keer hier bij mij this een offerte komen maken en naar de situatie te kijken ?
Woon je ver van mij vandaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:46:
[...]

Woon je ver van mij vandaan ?
50 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
PM mij even dan hebben we het er verder over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

beumer schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:26:
Komende week komt @koevlaas2 de LG Therma R32 7kW en de Atlantic Explorer V4 hier aansluiten, momenteel ben ik bezig met de bedrading voor te bereiden.

Ik heb nog ruimte in de meterkast om ze allebei een eigen groep te geven, de LG wordt afgezekerd op 25A en de Atlantig op 16A. Naar de LG gaat 3x4mm2 en naar de Atlantic 3x2,5mm2.

Nu ben ik even benieuwd hoe een aantal van jullie het laatste stukje opgelost hebben. Hebben ze beide een werkschakelaar nodig? En hebben jullie nog ergens een wcd met stekker geplaatst of het direct op de werkschakelaar aangesloten. En misschien nog wel een belangrijkere vraag, hoe meten jullie het verbruik?
Ik heb een Rpi draaien met Home Assistent en meerdere zwave en zigbee apparaten in huis dus als ik het hiermee kan combineren dan zou dat mooi zijn.
Een 7kW op 25A ? Ik heb ook een 7kW maar is nog nooit boven de 2kW uitgekomen, ga je de heater veel gebruiken?
Meten kan je hem met een kWh meter in de meterkast.

@Tomexergie ben je er nog? :)

Het is einde maand, weer even pm sturen allemaal.
@mightym @jaari @Wodan89 @corsat @Bram-Bos @barteg @Boerm @mkleinman @Rol-Co @Vincm @hrt @buiter @Grolsch @Oxellaar @Knowbody @Foxy101 @godfriedd @blauwemac @AUijtdehaag @Chris_82 @zandstraat @Verwijderd @LangeFries @koevlaas2 @Zwerius @Enerziek @Naalroc @Fut41 @Dylantje2 @Felicia @pleio65 @MarFan @note @Wimhaw @kanaaldijk @hannibal2206 @Stoofie @mgroen81 @Verwijderd
@jeroenvervuren @roelzadh @Fullpower @Pokkie78 @Verwijderd @Trilithium @Baapje327 @Remco45 @lerssi @Ep Woody @Doek55

[ Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 29-02-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:04:
[...]

Een 7kW op 25A ? Ik heb ook een 7kW maar is nog nooit boven de 2kW uitgekomen, ga je de heater veel gebruiken?
Ampère is wat anders dan kW he.
Piekjes kunnen best hoog zijn. Vooral bij op spanning brengen van sommige condensators...
We gaan er achteraan

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:29:
[...]
Ampère is wat anders dan kW he.
Piekjes kunnen best hoog zijn. Vooral bij op spanning brengen van sommige condensators...
I know
Maar een 7kW inverter warmtepomp heeft geen pieken en al helemaal niet van 25A , hij zit hier gewoon op een 16A automaat, als ie het heel druk heeft doet ie 1800W wat 8A is, zelfs ontdooien met hulp van het 3000W element is geen probleem, ontdooien is 1000W max plus element is 4000W en kan prima op een 16A voor die 10 min.
25A is voor de meeste meterkasten en aansluitingen in NL niet selectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 27-10 17:47

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:26:
@Dylantje2 Wat is er bij jou thuis aan de hand :? Problemen in de (domotica) cockpit :?

Ik kan al een aantal dagen niet inloggen ? Nu lijkt het weer te werken sinds 14.30 :?
Chaos.... 8)7 8)7 |:( |:(

Maar het loopt weer.. O-)
Mis een paar daagjes.
Nu weer stabiel hoop ik :-(

En 1 esp waar ik ff niet bij kan, dus die komt weer als het droger wordt:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:38:
[...]

I know
Maar een 7kW inverter warmtepomp heeft geen pieken en al helemaal niet van 25A , hij zit hier gewoon op een 16A automaat, als ie het heel druk heeft doet ie 1800W wat 8A is, zelf ontdooien met hulp van het 3000W element is geen probleem, ontdooien is 1000W max plus element is 4000W en kan prima op een 16A voor die 10 min.
25A is voor de meeste meterkasten en aansluitingen in NL niet selectief.
Het zal per toestel verschillen, maar bijvoorbeeld kanaalunits van Mitsubishi, trekken 300 a 400watt.
Maar toch kunnen er maar 5 achter een b16 automaat. Puur door het pieken bij onder spanning zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:45:
[...]

Het zal per toestel verschillen, maar bijvoorbeeld kanaalunits van Mitsubishi, trekken 300 a 400watt.
Maar toch kunnen er maar 5 achter een b16 automaat. Puur door het pieken bij onder spanning zetten.
Zijn dat inverter motoren? Of gewoon aan/uit? Een C automaat of een trage smeltzekering kan dat ook opvangen.
Maar een 7 kW enkel fase wp op een 25A is gekkenwerk, als je dat gaat trekken kan je beter op gas blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co Het zijn DC motoren met een aparte voeding PCB. Wel met vier vaste toerentallen. Alleen zijn die vier standen instelbaar, om de weerstand van kanalen en toevoer roosters te compenseren.

C automaten kan een oplossing zijn, alleen wordt dan de hoofdzekering van onderverdelers weer zwaarder en de voedingskabel moet dikker, of korter naar de onderverdeler. Het heeft nogal wat gevolgen soms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-10 23:35
Het is weer tijd voor de monitoring WP van februari.
S.V.P gegevens opgeven via PM

Deelnemers:

@mightym @jaari @Wodan89 @corsat @Bram-Bos @barteg @Boerm @mkleinman @Rol-Co @Vincm @hrt @buiter @Grolsch @Oxellaar @Knowbody @Foxy101 @godfriedd @blauwemac @AUijtdehaag @Chris_82 @zandstraat @Verwijderd @LangeFries @koevlaas2 @Zwerius @Enerziek @Naalroc @Fut41 @Dylantje2 @Felicia @pleio65 @MarFan @note @Wimhaw @kanaaldijk @hannibal2206 @Stoofie @mgroen81 @Verwijderd
@jeroenvervuren @roelzadh @Fullpower @Pokkie78 @Verwijderd @Trilithium @Baapje327 @Remco45 @Ierssi @Ep Woody @Doek55
@jeroenvervuren @roelzadh [/quote]
@lerssi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• picardo
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:25:
[...]

PM mij even dan hebben we het er verder over...
Gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Rol-Co schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:04:
[...]

De handleiding van de LG heeft het over een maximale lopende stroom van 23A, ook al haalt ie dat in de praktijk vast niet, moet ik dan toch de handleiding negeren? Want dan is 4mm2 draad ook wat ruim bemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
beumer schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:33:
[...]

De handleiding van de LG heeft het over een maximale lopende stroom van 23A, ook al haalt ie dat in de praktijk vast niet, moet ik dan toch de handleiding negeren? Want dan is 4mm2 draad ook wat ruim bemeten.
De handleiding gaat er vanuit dat je een externe heater aansluit voor noodbedrijf.
Die heb je niet, dan is 25A een beetje veel van het goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

beumer schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:33:
[...]

Nou die 4mm2 is zo gek niet, kost ook niet veel meer maar je bent met 25A niet selectief in de meterkast t.o.v je hoofdaansluiting.
Als jij je element uit gaat schakelen of iedergeval niet gebruikt ga je nooit aan dat vermogen komen. Ik zie hier niet hoger dan een 1800W maar ook dat was nog tijdens een foute instellingen jaar, meestal is het 750-1500.
Element staat uit dus kan hier maximaal 2500W doen volgens de gegevens, nog geen 11A.
Dat zal bij jou niet veel anders zijn dus kijk even in de gegevens.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oxqtor6ljrf6d.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-10 13:41
Dag Tweakers,

Ik zit namelijk met het volgende probleem en zoek de correcte oplossing hiervoor:

Probleem: pana monobloc 16KW T-Cap 3F warmtepomp.
Deze is namelijk veel te groot voor onze woning. Ik zou deze graag verkopen en een kleiner model plaatsen.
Nu is de vraag welk model is het beste voor onze situatie woning?

Situatie:
136m² vloeroppervlakte beneden verdiep (waarvan +- 103m² verwarmd wordt)
136m² vloeroppervlakte boven verdiep (allemaal slaapkamers +-18graden)
Elke ruimte wordt afhankelijk zone gestuurd naargelang ingestelde temperatuur.
Dus het kom nooit voor dat elke kring warmte vraagt. Hierdoor is het minimum vermogen (1,2kw opgenomen) van de 16KW los teveel en gaat deze pendelen, zeker boven 8graden T buiten.
WP is momenteel aangesloten op een ontkoppelingsvat van 50L. Een grote buffer zou ik liever niet willen vermits het warm water er dan ook maar weer stil staat en verloren gaat. (niet in de schil)
De woning is een nieuwbouw woning van 2019 en is zeer goed geïsoleerd.
Muur 14cm pur, vloer 10cm pur, dak 22cm mineralewol + dampscherm, 3dubbel glas.

Ik had al eens gedacht aan 2x een 5kw monobloc warmtepomp, 1x voor de beneden verdieping (deze is dan wel krap berekend om de boel op temperatuur te houden) en 1x voor de volledige boven verdieping.

Idealer zou natuurlijk een 9KW Tcap zijn voor de volledige woning. Alleen vrees ik dat het terug moduleren tot 1KW opgenomen vermogen nog teveel is als 1 of meerdere zone's warmte vragen...

Ik heb momenteel een negatieve stooklijn om het pendelen tegen te gaan, ook staat in de domotica dat de wp pas mag aanspringen bij het openen van 3 zones zodat er wat buffer is als vloeroppervlakte. Dit werkt best goed maar faalt toch nog geregeld zoals je ziet aan onderstaand prentje.
De circulatiepomp na het buffer is ook een zwaarder type zodat er meer debiet door de vloer kan waardoor hij ook minder snel kan gaan pendelen.
De aanvoer temperatuur staat ook een stuk hoger dan eigenlijk nodig zou zijn om de boel netjes op temperatuur te houden. Deze staat tussen de 30 en 31graden. Al zou de woning al bij 25graden netjes op temperatuur kunnen blijven maar dan wordt de wp een flipperkast.
Ook draait deze continu op stillemodus 3 om zijn vermogen bij opstart te beperken. Anders heeft hij de boel op een halfuurtje warm en begint die te pendelen.

Kan hier iemand een degelijke oplossing voor voorstellen of wat wonder berekeningen maken?
Ik kan helaas niet terug tellen naar het vorige gasverbruik omdat het een nieuwbouw is.
Daarom vind ik het ook een beetje gokken wat de ideale wp voor deze situatie is.
Kwa verbruik zaten we voor 2019 op +-3000kwh (zie prentje).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BIb2jYbXmi0m7aYESrvB30tO/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C3zFiutIWVyCt8rnDXTcqhuT/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0gZmGAgzDYaatfpq5GqPV6V7/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 23:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Rol-Co schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:54:
[...]

Nou die 4mm2 is zo gek niet, kost ook niet veel meer maar je bent met 25A niet selectief in de meterkast t.o.v je hoofdaansluiting.
Een gerelateerd vraagje wellicht: Ben op dit moment buiswerk (zowel water als elektra) aan het voorbereiden en heb 3 fase nodig bij WP buiten, so far so good. De WP (VRF) is een flink bakbeest en heeft een maximaal opgenomen vermogen van ~6000W = 10A op 3fase. Normaal zou je dus zeggen afzekeren op 16A (traag), met 2,5mm2 voor die 10 tot 15m kabel. Met een buis van 3/4e mag dat allemaal netjes, dus prima.

Nu zegt de installatiehandleiding echter dat de minimum circuit amps (MCA) 21A is, met een maximum fuse amps (MFA) van 32A en een total over current amps (TOCA) van 23,2A. Voor zover ik de informatie kan vertalen moet de bekabeling en zekering dus minimaal 21A aankunnen, want overbelasting kan 23A opleveren (beetje raar?) en maximale zekering is 32A.

Nu kan ik dus wel met 20A (traag) afzekeren voor 2,5mm2, maar als ik met 25A wil afzekeren heb ik 4mm2 nodig en dat past dan weer niet in een 3/4e buis. Hebben wel 3x35A als hoofdaansluiting, dus dat is het probleem niet, maar voelt als overkill met een max verbruik van 10A. Huidige plan is gewoon 16 of 20A traag afzekeren, maar wat is wijsheid? Zijn er mensen met de ervaring of de inschakelstroom echt zo problematisch is met een trage zekering?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beumer
Rol-Co schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:54:
[...]

Als jij je element uit gaat schakelen of iedergeval niet gebruikt ga je nooit aan dat vermogen komen. Ik zie hier niet hoger dan een 1800W maar ook dat was nog tijdens een foute instellingen jaar, meestal is het 750-1500.
Element staat uit dus kan hier maximaal 2500W doen volgens de gegevens, nog geen 11A.
Dat zal bij jou niet veel anders zijn dus kijk even in de gegevens.

[Afbeelding]
Als ik de screenshots zie van het verbruik van de LG bij @Noord27 dan denk ik ook niet dat die 25A nodig is. De 4mm2 draad aanleggen is een kleine moeite en als dat niet veel kwaad kan dan monteer ik dat in combinatie met een 16A automaat, zwaarder kan altijd nog.

Voor het aansluiten van de kWh meter in de meterkast moet ik dan nog wel een plekje vinden. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-10 13:21
beumer schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:10:
[...]

Als ik de screenshots zie van het verbruik van de LG bij @Noord27 dan denk ik ook niet dat die 25A nodig is. De 4mm2 draad aanleggen is een kleine moeite en als dat niet veel kwaad kan dan monteer ik dat in combinatie met een 16A automaat, zwaarder kan altijd nog.

Voor het aansluiten van de kWh meter in de meterkast moet ik dan nog wel een plekje vinden. :O
Zit hier gewoon op een 16A-30mA ALS. Met 2.5mm2. Specs zeggen dat hij 23A kan trekken. Geen idee hoe dat zou kunnen. Zie pieken van kortstondig 2200W. Dat is nog geen 10A..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Noord27 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:15:
[...]

Zit hier gewoon op een 16A-30mA ALS. Met 2.5mm2. Specs zeggen dat hij 23A kan trekken. Geen idee hoe dat zou kunnen. Zie pieken van kortstondig 2200W. Dat is nog geen 10A..
Extra optie bijplaatsen element mee gerekend?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:12
CreBa schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:47:
Dag Tweakers,

Ik zit namelijk met het volgende probleem en zoek de correcte oplossing hiervoor:

Probleem: pana monobloc 16KW T-Cap 3F warmtepomp.
Deze is namelijk veel te groot voor onze woning. Ik zou deze graag verkopen en een kleiner model plaatsen.
Nu is de vraag welk model is het beste voor onze situatie woning?

Situatie:
136m² vloeroppervlakte beneden verdiep (waarvan +- 103m² verwarmd wordt)
136m² vloeroppervlakte boven verdiep (allemaal slaapkamers +-18graden)
Elke ruimte wordt afhankelijk zone gestuurd naargelang ingestelde temperatuur.
Dus het kom nooit voor dat elke kring warmte vraagt. Hierdoor is het minimum vermogen (1,2kw opgenomen) van de 16KW los teveel en gaat deze pendelen, zeker boven 8graden T buiten.
WP is momenteel aangesloten op een ontkoppelingsvat van 50L. Een grote buffer zou ik liever niet willen vermits het warm water er dan ook maar weer stil staat en verloren gaat. (niet in de schil)
De woning is een nieuwbouw woning van 2019 en is zeer goed geïsoleerd.
Muur 14cm pur, vloer 10cm pur, dak 22cm mineralewol + dampscherm, 3dubbel glas.

Ik had al eens gedacht aan 2x een 5kw monobloc warmtepomp, 1x voor de beneden verdieping (deze is dan wel krap berekend om de boel op temperatuur te houden) en 1x voor de volledige boven verdieping.

Idealer zou natuurlijk een 9KW Tcap zijn voor de volledige woning. Alleen vrees ik dat het terug moduleren tot 1KW opgenomen vermogen nog teveel is als 1 of meerdere zone's warmte vragen...

Ik heb momenteel een negatieve stooklijn om het pendelen tegen te gaan, ook staat in de domotica dat de wp pas mag aanspringen bij het openen van 3 zones zodat er wat buffer is als vloeroppervlakte. Dit werkt best goed maar faalt toch nog geregeld zoals je ziet aan onderstaand prentje.
De circulatiepomp na het buffer is ook een zwaarder type zodat er meer debiet door de vloer kan waardoor hij ook minder snel kan gaan pendelen.
De aanvoer temperatuur staat ook een stuk hoger dan eigenlijk nodig zou zijn om de boel netjes op temperatuur te houden. Deze staat tussen de 30 en 31graden. Al zou de woning al bij 25graden netjes op temperatuur kunnen blijven maar dan wordt de wp een flipperkast.
Ook draait deze continu op stillemodus 3 om zijn vermogen bij opstart te beperken. Anders heeft hij de boel op een halfuurtje warm en begint die te pendelen.

Kan hier iemand een degelijke oplossing voor voorstellen of wat wonder berekeningen maken?
Ik kan helaas niet terug tellen naar het vorige gasverbruik omdat het een nieuwbouw is.
Daarom vind ik het ook een beetje gokken wat de ideale wp voor deze situatie is.
Kwa verbruik zaten we voor 2019 op +-3000kwh (zie prentje).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aan je grafiek zie ik dat je 24/7 draait met de WP? Kun je niet beter alleen overdag draaien?

Ikzelf heb hier de 9kW 3-fasen warmtepomp, minimaal elektrisch vermogen ook ca. 1kW. Maar doordat ik alleen overdag draai gaat dat best goed, zelf zonder vloerverwarming, want ik heb alleen maar convectoren. Het aantal uren dat hij echt pendelt is hier nog te overzien: ca. 1700 draaiuren en 1400 compressor starts per jaar. Waar zit jij op?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Fullpower schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:26:
[...]

Aan je grafiek zie ik dat je 24/7 draait met de WP? Kun je niet beter alleen overdag draaien?

Ikzelf heb hier de 9kW 3-fasen warmtepomp, minimaal elektrisch vermogen ook ca. 1kW. Maar doordat ik alleen overdag draai gaat dat best goed, zelf zonder vloerverwarming, want ik heb alleen maar convectoren. Het aantal uren dat hij echt pendelt is hier nog te overzien: ca. 1700 draaiuren en 1400 compressor starts per jaar. Waar zit jij op?
Mag ik vragen waarom je heb gekozen voor het 3 fase model? en zou je de keuze nu het zelfde maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H Platje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-08 11:47
Ja die is van Mitsubihi. gr van Henk Platje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Ramon_1984 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:44:
[...]

De handleiding gaat er vanuit dat je een externe heater aansluit voor noodbedrijf.
Die heb je niet, dan is 25A een beetje veel van het goede
Maar dan is 4mm2 dus ook teveel van het goede, dat moet gewoon met 2,5mm2 te doen zijn en is stukken beter te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
picardo schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:12:
@Grolsch

Dat snap ik dat spitten .. Ik heb alleen een aanbouw zonder kruipruimte waar het onderdoor moet dan ..
Mantelbuis horizontaal eronder door heien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rimco schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:35:
[...]

Een gerelateerd vraagje wellicht: Ben op dit moment buiswerk (zowel water als elektra) aan het voorbereiden en heb 3 fase nodig bij WP buiten, so far so good. De WP (VRF) is een flink bakbeest en heeft een maximaal opgenomen vermogen van ~6000W = 10A op 3fase. Normaal zou je dus zeggen afzekeren op 16A (traag), met 2,5mm2 voor die 10 tot 15m kabel. Met een buis van 3/4e mag dat allemaal netjes, dus prima.

Nu zegt de installatiehandleiding echter dat de minimum circuit amps (MCA) 21A is, met een maximum fuse amps (MFA) van 32A en een total over current amps (TOCA) van 23,2A. Voor zover ik de informatie kan vertalen moet de bekabeling en zekering dus minimaal 21A aankunnen, want overbelasting kan 23A opleveren (beetje raar?) en maximale zekering is 32A.

Nu kan ik dus wel met 20A (traag) afzekeren voor 2,5mm2, maar als ik met 25A wil afzekeren heb ik 4mm2 nodig en dat past dan weer niet in een 3/4e buis. Hebben wel 3x35A als hoofdaansluiting, dus dat is het probleem niet, maar voelt als overkill met een max verbruik van 10A. Huidige plan is gewoon 16 of 20A traag afzekeren, maar wat is wijsheid? Zijn er mensen met de ervaring of de inschakelstroom echt zo problematisch is met een trage zekering?
Neem je toch een losse kast van 110x220 met 3 schroefzekeringen er in en zeker je af op 20A, ben je nog selectief en je bekabeling kan je ook niet overbelasten.
Voor de pieken van de start ben ik niet bang, zijn allemaal inverter motoren.

https://www.groepenkastbe...-en-afmetingen-110x220-mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
Fullpower schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:26:
[...]

Ik draai niet 24/7, hij wordt geschakeld door de thermostaten in elke ruimte, vanaf er 3 ruimtes warmte vragen gaat de pomp aan tot de ruimtes op temperatuur zijn.
Enkel overdag stoken heeft ook geen zin, de vloer is 9/10 keren verzadigd na 2h-3h op laag vermogen draaien. Het duurt dan ook te lang voordat het binnen terug op de gewenste temperatuur is. Dus de pomp blijft aangestuurd waardoor hij begint te pendelen omdat hij zijn minimum vermogen niet kwijt kan.
Ik zou de Ta nog kunnen verhogen waardoor de opwarming nog sneller gebeurd en er minder gependel is. Maar dat vind ik dan weer zonde van de cop die is al niet schitterend laatste tijd +- 2,7-3 en bij Tb +8 cop 4-4,5
En dit is allemaal op stillestand 3.
Hij heeft 2998 draaiuren en 3600 compressor starts, niet zo goed dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
twain4me schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:38:
[...]

Mag ik vragen waarom je heb gekozen voor het 3 fase model? en zou je de keuze nu het zelfde maken?
In verband met de belasting per fase heb ik zoveel mogelijk grote apparaten op 3-fasen: kookplaat, warmtepomp en 11kW doorstroomverwarmer. Met 3x25A gaat dat allemaal heel mooi.

Verder zakt het 3-fasen model lang niet zo in elkaar als het koud wordt. Heb gekeken naar de 7kW 1-fase, maar durfde dat niet aan. Deze 9kW 3-fasen doet bij -7c nog gewoon 9kW. (Ik heb geen T-cap). Verder heeft deze 9kW een grotere verdamper (condensor volgens sommigen), daardoor bijna geen defrosts: in 2019 in totaal 100.

Qua warmteverlies zou ik met een kleinere warmtepomp toe kunnen, maar omdat ik alleen overdag wil draaien is hij een maatje groter. En met oog op het 'gezeur' over lawaai ben ik blij dat ik die keuze gemaakt heb: de stilste warmtepomp is er één die uit staat :)

In deze situatie zou ik het een volgende keer weer zo doen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
CreBa schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:49:
[...]

Ik draai niet 24/7, hij wordt geschakeld door de thermostaten in elke ruimte, vanaf er 3 ruimtes warmte vragen gaat de pomp aan tot de ruimtes op temperatuur zijn.
Enkel overdag stoken heeft ook geen zin, de vloer is 9/10 keren verzadigd na 2h-3h op laag vermogen draaien. Het duurt dan ook te lang voordat het binnen terug op de gewenste temperatuur is. Dus de pomp blijft aangestuurd waardoor hij begint te pendelen omdat hij zijn minimum vermogen niet kwijt kan.
Ik zou de Ta nog kunnen verhogen waardoor de opwarming nog sneller gebeurd en er minder gependel is. Maar dat vind ik dan weer zonde van de cop die is al niet schitterend laatste tijd +- 2,7-3 en bij Tb +8 cop 4-4,5
Ik bedoel dus dat je de temperatuur opzettelijk 's nachts laat dalen (door verwarmen te blokkeren, thermostaatvraag of niet). Daardoor kun je overdag veel meer energie in huis brengen en massa opwarmen. Dan heb je waarschijnlijk veel minder last van pendelen en geen geluid 's nachts.

Gezien het feit dat jouw woning toch aardig wat meer warmte verliest dan hier, zou het met de 16kW toch goed moeten gaan, want het minimum vermogen is bij ons beiden gelijk.

Ik ben best tevreden over het alleen overdag draaien, omdat wij 19 á 20 graden in ochtend als comfortabel ervaren. 's Avonds gaat de thermostaat naar 22c (luchtverwarming).

Een COP kampioen is mijn systeem niet.. kwestie van keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
koevlaas2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:33:
[...]

Je zit vol goede ideeën .. Ik heb misschien zelf ook al wat bedacht … Dus ik hoop dat je snel een keer tijd heb om het eens te bekijken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
Fullpower schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:15:
[...]

Ik bedoel dus dat je de temperatuur opzettelijk 's nachts laat dalen (door verwarmen te blokkeren, thermostaatvraag of niet). Daardoor kun je overdag veel meer energie in huis brengen en massa opwarmen. Dan heb je waarschijnlijk veel minder last van pendelen en geen geluid 's nachts.

Gezien het feit dat jouw woning toch aardig wat meer warmte verliest dan hier, zou het met de 16kW toch goed moeten gaan, want het minimum vermogen is bij ons beiden gelijk.

Ik ben best tevreden over het alleen overdag draaien, omdat wij 19 á 20 graden in ochtend als comfortabel ervaren. 's Avonds gaat de thermostaat naar 22c (luchtverwarming).

Een COP kampioen is mijn systeem niet.. kwestie van keuzes :)
Wij hebben het dan s'morgens weer liever 21.5 graden :*)
Hiervoor zal deze toch snachts moeten inschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:09
koevlaas2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:33:
[...]

@picardo
Nog makkelijker, kijk eens hier:

Naalroc in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:18
CreBa schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:49:
[...]

Maar hebben al die thermostaten wel effect? Je huis is goed geïsoleerd, WTW neem ik aan, dan middelen de temperaturen van de verschillende ruimtes zich doorgaans sterk uit. Dat nog gecombineerd met de traagheid van de vloerverwarming vraag ik mij af wie je dit advies gegeven heeft? Moet je niet ook afscheid van je regelsysteem nemen? Of het heel anders inregelen, zodat het meer alles of niets is qua warmte vraag en dus niet per 3 ruimtes laten schakelen?

Gezien het schakelgedrag van je 16 kW TCAP lijkt 2x 5 kW nog erg royaal te zijn, wel bij aantekenen dat we een erg zachte winter hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Noord27 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:15:
[...]

Hoe heb jij je monitoring aangesloten? Met een tussenstekker, kWh meter in meterkast of nog weer anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
Oilman schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:10:
[...]

Maar hebben al die thermostaten wel effect? Je huis is goed geïsoleerd, WTW neem ik aan, dan middelen de temperaturen van de verschillende ruimtes zich doorgaans sterk uit. Dat nog gecombineerd met de traagheid van de vloerverwarming vraag ik mij af wie je dit advies gegeven heeft? Moet je niet ook afscheid van je regelsysteem nemen? Of het heel anders inregelen, zodat het meer alles of niets is qua warmte vraag en dus niet per 3 ruimtes laten schakelen?

Gezien het schakelgedrag van je 16 kW TCAP lijkt 2x 5 kW nog erg royaal te zijn, wel bij aantekenen dat we een erg zachte winter hebben gehad.
Inregelen op de debietmeters van de collectoren bedoel je dan?
Die staan momenteel allemaal 100% open voor een zo snel mogelijke opwarming en voldoende debiet voor afname wp. De kleppen sluiten toch wanneer een ruimte zijn temperatuur bereikt.
Ik vrees als ik alle kringen open zet en inregel op debieten per kring dat het systeem nog harder gaat pendelen vermits ik dan ook een fatsoenlijke stooklijn zou moeten instellen? Vanaf Ta lager dan 28graden is het prijs...
Of ik moet de stooklijn behouden en met 1 thermostaat alles aan/uit schakelen, alleen zal dit het verbruik wel stevig doen stijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:18
@CreBa Dat laatste doelde ik op. Wat is op dit moment het daadwerkelijke effect van de warmtevraag in een kamer omhoog zetten? Hoe lang duurt het voor het hoeveel warmer is?

Als de warmtepomp maar door 1 (of 2) thermostaten bedient wordt, dan kan de pomp langer z'n capaciteit kwijt dan dat er enkel 3 slaapkamers even warmte vraag hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-10 22:23
CreBa schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:34:
[...]

Inregelen op de debietmeters van de collectoren bedoel je dan?
Die staan momenteel allemaal 100% open voor een zo snel mogelijke opwarming en voldoende debiet voor afname wp. De kleppen sluiten toch wanneer een ruimte zijn temperatuur bereikt.
Ik vrees als ik alle kringen open zet en inregel op debieten per kring dat het systeem nog harder gaat pendelen vermits ik dan ook een fatsoenlijke stooklijn zou moeten instellen? Vanaf Ta lager dan 28graden is het prijs...
Of ik moet de stooklijn behouden en met 1 thermostaat alles aan/uit schakelen, alleen zal dit het verbruik wel stevig doen stijgen?
Inderdaad gewoon geen zones gebruiken en alles via 1 thermostaat schakelen. Heb ik hier ook, vv is toch heel traag, dus zones zouden niet echt werken. Dan kun je veel makkelijker je warmte kwijt, lagere Ta gebruiken en ben je per saldo goedkoper uit. En waarom zou je pendelgedrag krijgen als alles openstaat. Je hebt wel kans dat er ruimtes zijn die dan te warm worden, maar zo hard gaat dat nu ook weer niet met vv.

En een beetje compressos kan 100.000 starts aan, dus of je nu snel een probleem hebt, is ook maar de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
Oilman schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:53:
@CreBa Dat laatste doelde ik op. Wat is op dit moment het daadwerkelijke effect van de warmtevraag in een kamer omhoog zetten? Hoe lang duurt het voor het hoeveel warmer is?

Als de warmtepomp maar door 1 (of 2) thermostaten bedient wordt, dan kan de pomp langer z'n capaciteit kwijt dan dat er enkel 3 slaapkamers even warmte vraag hebben.
De temperatuur stijgt ongeveer met 0,4graden per 1h tot 1,5h met buitentemperaturen zoals vandaag. Als het kouder wordt draait hij langer vermits de stooklijn vlak/ licht negatief staat.
Het probleem is ook als de thermostaten te lang bediend worden dat de vloer verzadigd is en dan zijn warmte niet kwijt kan, dan begint het pendel gedrag ook.
Ik had gedacht met een kleinere warmtepomp dat deze zijn minimum vermogen altijd kwijt kan.
De combinatie zones die openen zijn beneden wel altijd dezelfde living/keuken/badkamer dan is er toch een kleine 100m2 aan vloerverwarming wat open staat.. dit zou toch wel een aardige buffer moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
jerh schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:38:
[...]

Inderdaad gewoon geen zones gebruiken en alles via 1 thermostaat schakelen. Heb ik hier ook, vv is toch heel traag, dus zones zouden niet echt werken. Dan kun je veel makkelijker je warmte kwijt, lagere Ta gebruiken en ben je per saldo goedkoper uit. En waarom zou je pendelgedrag krijgen als alles openstaat. Je hebt wel kans dat er ruimtes zijn die dan te warm worden, maar zo hard gaat dat nu ook weer niet met vv.

En een beetje compressos kan 100.000 starts aan, dus of je nu snel een probleem hebt, is ook maar de vraag
Awel ik ga dit voor de volledige beneden verdieping eens proberen, ik ga de ventielen los draaien van de collectoren en de debiet meters eens volgens de legplannen inregelen. Dan de stooklijn van +8/25 naar -7/32 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
CreBa schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:40:
[...]

De temperatuur stijgt ongeveer met 0,4graden per 1h tot 1,5h met buitentemperaturen zoals vandaag. Als het kouder wordt draait hij langer vermits de stooklijn vlak/ licht negatief staat.
Het probleem is ook als de thermostaten te lang bediend worden dat de vloer verzadigd is en dan zijn warmte niet kwijt kan, dan begint het pendel gedrag ook.
Ik had gedacht met een kleinere warmtepomp dat deze zijn minimum vermogen altijd kwijt kan.
De combinatie zones die openen zijn beneden wel altijd dezelfde living/keuken/badkamer dan is er toch een kleine 100m2 aan vloerverwarming wat open staat.. dit zou toch wel een aardige buffer moeten zijn?
buffer is 1, maar flow is veel belangrijker.
Hoeveel groepen vloerverwarming heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:12

Seafarer

XXX

Skipper-93 schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:22:
Sinds een maand draait er bij mij een lucht/water WP. In dit huis (Bj 1981/800m³ woonruimte) zat een Brink Allure B-40 HR luchtverwarmer. Het gasverbuik is niet volledig bekend, maar dat zal 3500- 4000m³ geweest zijn.

[Afbeelding]

Alles wat met gas te maken had, heb ik gedemonteerd. Daarna met behulp van aluminium trapezium profielen, de grootste water-lucht warmtewisselaar die erin paste erin geknutseld:

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

De WP is een Hitachi Yutaki RASM-5NE. Besteld bij PMCoppack. Op het feit na dat er een verkeerde controller bij zat (voor een airco) heb ik niets te klagen over PMCoppack. Mark heeft snel de juiste verzonden.
De Yutaki heeft tijdens het transport wel een deuk opgelopen en de verdamper is bovenaan een beetje aangeduwd, maar ik had geen zin om het nog een keer te wagen. Misschien kwam hij dan wel op zijn kop aan ;)
Het vullen ging in het begin slecht, doordat de ingebouwde automatische ontluchter alleen werkte door er met een steeksleutel op te slaan. Die heb ik snel vervangen voor een Flexvent.
In het begin heb ik zonder buffervat gedraait (+-20L waterinhoud). Dat ging, maar het regelgedrag was te traag, waardoor de Ta/Frequentie niet stabiliseerden. Tijdens defrosts ging de watertemperatuur naar 7 graden.
Vervolgens heb ik de Ta/Tr sensoren beter geplaatst in de hoop dat de regeling beter zou worden. Dat werd niet veel beter en tijdens defrosts werd er nu 0 graden gemeten, waarna hij in storing ging. Kun je nagaan hoe beroerd de sensoren standaard gemonteerd zitten :X
Inmiddels staat er een 150L buffervat bij. Nu is de regeling wel constant en gaat het water tijdens een defrost maar 10 graden omlaag.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De Ta staat nu op 40 bij 10 graden en 45 bij -10. En ik speel met begrenzen van de frequentie, met hoop op minder defrosts. Veel lager dan 40 gaat niet door pendelen boven 10 graden buiten. Ik pas wel een nachtverlaging toe waardoor die 40 graden wel nodig is om in de middag weer bij te warmen. De nachtverlaging compenseert de lagere COP wel.
Verbruik: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49186&sid=71314
Weer: https://app.weathercloud.net/d3072049338#evolution

Gisteren bleef de temperatuur tussen -3 en 2 graden. Dus defrost-mania was gaande met 20+ defrosts :P

@koevlaas2 Wil je mij toevoegen aan de TS? Hitachi Yutaki RASM-5NE + 150L buffer
@Skipper-93 Welke warmtewisselaar heb je daar in liggen?
Weet je ook model en type eventueel? En de afstand tussen de lamelletjes?
Alvast bedankt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
Ramon_1984 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:44:
[...]
buffer is 1, maar flow is veel belangrijker.
Hoeveel groepen vloerverwarming heb je ?
Beneden verdieping staan 15 lussen op de collectoren en boven nog eens 15 lussen op de collectoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YTJdZaDMa4ZRxD0vFJlf3t4G/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AAmRln9Upy59ZdqAi7uyf5Iy/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-10 11:42
Seafarer schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:48:
[...]

@Skipper-93 Welke warmtewisselaar heb je daar in liggen?
Weet je ook model en type eventueel? En de afstand tussen de lamelletjes?
Alvast bedankt.
Het is een Thermo Air WWFC-20/4
https://www.thermoair.nl/nl/wwfc-20-4/a3499?c=3455

Sinds de site is veranderd staat de PDF met tekening er niet meer bij helaas. Wanneer je die wil kun je evt. jouw e-mailadres via een PB doorgeven. Ik heb die PDF nog.

De inbouwmaat is 70x50cm. De lengte van de lamellen is 457,2mm en de hoogte 76,2mm. Ze zijn verdeeld over 58cm en de tussenruimte is 2,54mm. Hoe dik ze zijn weet ik niet.

Ik krijg er maximaal 2m³ water per uur doorheen. Bij 40/37 aanvoer/retour meet ik 33 graden luchttemperatuur bij een geschatte 2000m³ lucht.

Mijn 14 kW WP vind ik aan de zware kant voor deze wisselaar, met de kennis van nu zou ik er maximaal 11 kW aanhangen.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
CreBa schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:09:
[...]

Beneden verdieping staan 15 lussen op de collectoren en boven nog eens 15 lussen op de collectoren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Knappe woning, :)

Ik zou om te beginnen beneden alles open zetten, en boven wat open kan ook open doen.
Je hebt van je installateur een debiet instelling gehad, heb je hier aan gezeten en minder gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:12

Seafarer

XXX

Skipper-93 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:18:
[...]

Het is een Thermo Air WWFC-20/4
https://www.thermoair.nl/nl/wwfc-20-4/a3499?c=3455

Sinds de site is veranderd staat de PDF met tekening er niet meer bij helaas. Wanneer je die wil kun je evt. jouw e-mailadres via een PB doorgeven. Ik heb die PDF nog.

De inbouwmaat is 70x50cm. De lengte van de lamellen is 457,2mm en de hoogte 76,2mm. Ze zijn verdeeld over 58cm en de tussenruimte is 2,54mm. Hoe dik ze zijn weet ik niet.

Ik krijg er maximaal 2m³ water per uur doorheen. Bij 40/37 aanvoer/retour meet ik 33 graden luchttemperatuur bij een geschatte 2000m³ lucht.

Mijn 14 kW WP vind ik aan de zware kant voor deze wisselaar, met de kennis van nu zou ik er maximaal 11 kW aanhangen.
Dank.
PB gestuurd.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
Ramon_1984 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:19:
[...]

Knappe woning, :)

Ik zou om te beginnen beneden alles open zetten, en boven wat open kan ook open doen.
Je hebt van je installateur een debiet instelling gehad, heb je hier aan gezeten en minder gezet?
Ik heb nog geen debiet instelling gedaan, deze staan allemaal nog 100% open.
Onderstaande tabellen bedoel je toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zLxSoyZCWpCViyUcbuFwhaDc/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R8qu0dMKJvEylPNwVydV5Z3R/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
CreBa schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:29:
[...]

Ik heb nog geen debiet instelling gedaan, deze staan allemaal nog 100% open.
Onderstaande tabellen bedoel je toch?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de bladzijde staat onderaan dat aanvoer temperatuur verdeler 40c is.
Is je vloerverwarming ontwerp voor 40c ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
Ramon_1984 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:37:
[...]

Op de bladzijde staat onderaan dat aanvoer temperatuur verdeler 40c is.
Is je vloerverwarming ontwerp voor 40c ?
Ik denk dat deze zijn maximum vermogen geeft bij 40graden. Als alle lussen open zouden staan en er 40graden Ta zou doorheen gaan kan het systeem 16Kw afgeven. Maar de woning heeft dit niet nodig om op temperatuur te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kreidlermustang
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-04 22:58
goedendag allemaal

ik heb een vraag

we hebben een nefit eviline 9kw all elect en nu zouden wij graag het voor elkaar willen krijgen dat
met husdata de ketel uit te lezen zo als het werkt op deze link. https://husdata.se/pop_pu...r=1352&H=&DS=2&View=Pulse zijn er hier ook mensen die dit hebben werken en mij zouden kunnen helpen met het juiste product te kopen en met het opzetten hier van .

ik ben echt een leek op dit gebied en alle hulp is zeer welkom
gr koos , prof Friesland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 23:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Rol-Co schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:41:
[...]

Neem je toch een losse kast van 110x220 met 3 schroefzekeringen er in en zeker je af op 20A, ben je nog selectief en je bekabeling kan je ook niet overbelasten.
Voor de pieken van de start ben ik niet bang, zijn allemaal inverter motoren.

https://www.groepenkastbe...-en-afmetingen-110x220-mm
De meterkast is geen probleem, die ga ik toch compleet vernieuwen. De vraag is meer welke zekering de WP nodig heeft en of ik daardoor dikkere kabels en dus ook grotere buizen nodig heb. Huidige plan is nog steeds 20A 3 fase automaat traag + 2,5mm2 in 3/4e buis.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rimco schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:52:
[...]

De meterkast is geen probleem, die ga ik toch compleet vernieuwen. De vraag is meer welke zekering de WP nodig heeft en of ik daardoor dikkere kabels en dus ook grotere buizen nodig heb. Huidige plan is nog steeds 20A 3 fase automaat traag + 2,5mm2 in 3/4e buis.
Prima, 2,5 mag zeker 23A hebben dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CreBa Je opwekking in januari 2019 van 2343kWh komt in de buurt van @Tomexergie en @jaari volgens het maandelijkse overzicht in de openingspost, cq. te downloaden op http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/ @barteg zit er iets boven evenals @zandstraat
De eerste twee doen dat met een 5kWer en de andere twee met een 7,5 respectievelijk 7kW versie. Evenzo kun je de jaarproductie van die machines met die van jou vergelijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:26:
@CreBa Je opwekking in januari 2019 van 2343kWh komt in de buurt van @Tomexergie en @jaari volgens het maandelijkse overzicht in de openingspost, cq. te downloaden op http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/ @barteg zit er iets boven evenals @zandstraat
De eerste twee doen dat met een 5kWer en de andere twee met een 7,5 respectievelijk 7kW versie. Evenzo kun je de jaarproductie van die machines met die van jou vergelijken.
Dus als ik het goed begrijp zou een 5Kw voor onze huidige stookgewoonte al voldoende moeten zijn... Maar om wat meer overschot te verkrijgen voor later als boven de kinderkamers en de badkamer warmer moeten gestookt worden dan 18graden eerder een 7Kw?
Als ik tel aan 35W/m2 zou ik +-4,7kw/verdiep nodig hebben aan warmte?
Dus dan zou ik eerder een 9kw nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:50
Ik weet niet of je er iets aan hebt.
Maar dergelijke dingen kwam ik laatst op een poolse website tegen.
https://niewiadomski.com....nsolitermostatem#sub-14.3
Meer informatie te vinden bij de fabrikant op:
https://www.flowair.com/en/leo.html

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CreBa schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:50:
[...]

Dus als ik het goed begrijp zou een 5Kw voor onze huidige stookgewoonte al voldoende moeten zijn... Maar om wat meer overschot te verkrijgen voor later als boven de kinderkamers en de badkamer warmer moeten gestookt worden dan 18graden eerder een 7Kw?
Als ik tel aan 35W/m2 zou ik +-4,7kw/verdiep nodig hebben aan warmte?
Dus dan zou ik eerder een 9kw nodig hebben?
Die 35W/m2 is een theoretische afgifte-capaciteit, dat is dus niet hetzelfde als jouw werkelijke behoefte, je woning heeft kennelijk minder warmteverlies dan het theoretisch berekende. Overschot komt niet zonder potentiele nadelen, een medaille heeft altijd 2-zijdes. De Panasonic 5kW kan bijv. terugmoduleren tot zo'n 1,5kW bij een verbruik van rond de 200W. De 7-7,5kWers liggen daar voor zover mij bekend ongeveer/ruim 50% boven. Ik weet niet wanneer 'later' is 5-10 jaar, je zou indien nodig, alleen op zeer koude dagen, tijdelijk een andere vorm van aanvullende verwarming in die ruimte(s) kunnen overwegen. Buiten die koudste dagen heb je nl. ruim voldoende overcapaciteit zoals het lijkt.
EDIT/AANVULLING: Je benedenverdieping heeft onder de vloer de aarde met een stookseizoenstemperatuur, in de winter, van ongeveer 5C, je 1e verdieping heeft een verdieping onder zich van 21-22C onder de vloer.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:23:
[...]

Die 35W/m2 is een theoretische afgifte-capaciteit, dat is dus niet hetzelfde als jouw werkelijke behoefte, je woning heeft kennelijk minder warmteverlies dan het theoretisch berekende. Overschot komt niet zonder potentiele nadelen, een medaille heeft altijd 2-zijdes. De Panasonic 5kW kan bijv. terugmoduleren tot zo'n 1,5kW bij een verbruik van rond de 200W. De 7-7,5kWers liggen daar voor zover mij bekend ongeveer/ruim 50% boven. Ik weet niet wanneer 'later' is 5-10 jaar, je zou indien nodig, alleen op zeer koude dagen, tijdelijk een andere vorm van aanvullende verwarming in die ruimte(s) kunnen overwegen. Buiten die koudste dagen heb je nl. ruim voldoende overcapaciteit zoals het lijkt.
EDIT/AANVULLING: Je benedenverdieping heeft onder de vloer de aarde met een stookseizoenstemperatuur, in de winter, van ongeveer 5C, je 1e verdieping heeft een verdieping onder zich van 21-22C onder de vloer.
We zijn benieuwd tot hoever de Lg R32 7kw terug kan moduleren.

De eerste versie draait bij @Noord27 en versie 2 wordt deze week door koevlaas geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-10 20:02
Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:23:
[...]

de 7kw LG van Noord lijkt terug te gaan tot zo'n 350watt, dus zo'n +- 1.6kw oprengst

Pana's gaan overigens geen 1.5 doen met 200 watt hoor, dat zou een COP van 7.5 zijn 8)7 Verkoper RJtec zegt dat 5kw terug gaat tot 1.3, wat met +-250 verbruik COP 5.2 maakt, redelijk in lijn met Pana specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 11:10
lolle1212 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:46:
[...]

de 7kw LG van Noord lijkt terug te gaan tot zo'n 350watt, dus zo'n +- 1.6kw oprengst

Pana's gaan overigens geen 1.5 doen met 200 watt hoor, dat zou een COP van 7.5 zijn 8)7 Verkoper RJtec zegt dat 5kw terug gaat tot 1.3, wat met +-250 verbruik COP 5.2 maakt, redelijk in lijn met Pana specs.
Ligt bovenstaande dan ook in lijn met een 9kw monoblock van Pana?

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:26
Morgen komt Feenstra langs om onze ketel (2006) na te kijken want die heeft kuren. Ik hoop natuurlijk dat deze nog even mee gaat maar wil me graag voorbereiden op een warmtepomp incl zonnepanelen. Nu kan ik uiteraard een tal van offertes met specificaties opvragen maar wil graag goed voorbereid met de installateurs om tafel zitten. Als ik het goed heb begrepen heb ik het volgende nodig om in mijn warmte te voorzien: L/W warmtepomp, Buffer voor SWW en optioneel PV voor opwekken stroom. Is het mogelijk dit op het bestaande leidingwerk aan te sluiten? Dwz op de VV en Radiatoren? De radiatoren zijn naar mijn idee redelijk klein voor de ruimten dus die wil ik met exemplaren van marktplaats vervangen de komende periode.

Situatie schets:
2-onder-1 kap woning uit 2006
Vloeroppervlakte woning 150m2
Op de begane grond vloerverwarming (staat nu op 40 graden ingesteld)
Eerste verdieping: 3 slaapkamers met radiator en 1 badkamer met radiator
Zolder: Werkkamer met 1 radiator
Ketel (Intergas HR 28/24) staat op aanvoer 55 graden met max vermogen op 60% (16,2 Kw)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Bo0bz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:58:
Morgen komt Feenstra langs om onze ketel (2006) na te kijken want die heeft kuren. Ik hoop natuurlijk dat deze nog even mee gaat maar wil me graag voorbereiden op een warmtepomp incl zonnepanelen. Nu kan ik uiteraard een tal van offertes met specificaties opvragen maar wil graag goed voorbereid met de installateurs om tafel zitten. Als ik het goed heb begrepen heb ik het volgende nodig om in mijn warmte te voorzien: L/W warmtepomp, Buffer voor SWW en optioneel PV voor opwekken stroom. Is het mogelijk dit op het bestaande leidingwerk aan te sluiten? Dwz op de VV en Radiatoren? De radiatoren zijn naar mijn idee redelijk klein voor de ruimten dus die wil ik met exemplaren van marktplaats vervangen de komende periode.

Situatie schets:
2-onder-1 kap woning uit 2006
Vloeroppervlakte woning 150m2
Op de begane grond vloerverwarming (staat nu op 40 graden ingesteld)
Eerste verdieping: 3 slaapkamers met radiator en 1 badkamer met radiator
Zolder: Werkkamer met 1 radiator
Ketel (Intergas HR 28/24) staat op aanvoer 55 graden met max vermogen op 60% (16,2 Kw)
Wat is je historisch gasverbruik. Dat is altijd een goed uitgangspunt om je benodigde vermogen te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Iets afwijkend, maar redelijk in de richting denk ik. De specs gaan uit van Ta=35C, terwijl die op het meetmoment op ongeveer 25C ligt. Opbrengst : Input = 1200 : 176.9 = 6,8
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jx5afiah2p.57.37.png Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vk4j6b02hu.58.38.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:26
EdwinC schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:05:
[...]

Wat is je historisch gasverbruik. Dat is altijd een goed uitgangspunt om je benodigde vermogen te bepalen.
We wonen er nu nog geen volledig jaar (juli 2019) maar begreep dat de vorige bewoners (met z'n tweeën) ca 1100m3 verbruikten per jaar. Wij wonen er met z'n drieën en deze zomer komt nummer 4 :). Ik heb tot nu toe volgens Vattenfall vanaf juli 2019 826m2 verbruikt.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:55
[...]

Waarom denk je dat de LG een COP van slechts 4,6 heeft op minimum vermogen? De Mitsubishi zit bij minimum vermogen op een COP van 7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Bo0bz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:09:
[...]

We wonen er nu nog geen volledig jaar (juli 2019) maar begreep dat de vorige bewoners (met z'n tweeën) ca 1100m3 verbruikten per jaar. Wij wonen er met z'n drieën en deze zomer komt nummer 4 :). Ik heb tot nu toe volgens Vattenfall vanaf juli 2019 826m2 verbruikt.
Als je de Koevlaas2 formule gebruikt dan zou je rond de 6kW nodig hebben. Gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoners.

1100/8*1650=5,3

Pagina: 1 ... 74 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.