rykers158 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:15:
Is het vermogen van een warmtepomp lineair met het toerental van de compressor of niet?
Want ik zit nog steeds met de twijfel tussen LG of Panasonic. Uit het Panasonic topic haal ik dat die moduleert tussen ca. 17 a 20 en 80 a 85 hz. Voor een 9 kw mono is het dan ca. 400 watt elektrisch, bij de 9 kw t-cap ca. 1000 watt. Daamee dan ca. 2 respectievelijk 4 kw verwamend vermogen.
LG geeft op dat het bereik van hun compressor loopt van 10 tot 135 hz. Veel ruimer dus dan de Panasonic. Als het verloop lineair is, zou dit betekenen dat dat de LG veel verder terug zou moeten kunnen moduleren dan de Panasonic.
Loopt niet (helemaal) linear.
Bovendien klopt die vergelijking (totaal) niet, die pana compressor was bij de 5kw F serie iets 15-120hz (
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/49307935)
Dus tenminste dit bereik ook wel bij de H, en vermoedelijk hetzelfde of beter bij de nieuwe J serie.
Het gaat er vervolgens om welk deel van dat maximale compressor bereik ook daadwerkelijk vrij te gebruiken is, en dat is vrijwel nooit gedocumenteerd.
Bijv. een 5kw LG zal het vermoedelijk relatief slecht doen qua modulatie bereik in vergelijking met een panasonic, omdat LG dezelfde compressor in de 5 stopt, als in de 9.
Dus bijv: 9kw: 15-120hz(*) toegestaan van de 10-135 operational range
en bijv.: 5kw: 15-75hz(*) toegestaan van de 10-135 operational range
(*)= random gekozen voorbeeld getal
EDIT: ik ben overigens persoonlijk wel erg benieuwd naar de R32 LG reeks, voornamelijk dus wat het minimum vermogen is.
[
Voor 3% gewijzigd door
lolle1212 op 18-02-2020 15:33
]