Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 126 Laatste
Acties:
  • 613.667 views

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rykers158 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:30:
[...]

De Panasonic mxc09h3e8 kan tot ca 4 kw terug. Dat kan ik misschien net kwijt in de radiatoren bij lage warmtevraag.
Weet je toevallig nog waar je die info vandaan hebt, ik heb het zelfde getal in mijn hoofd, maar wilde het even nakijken en kan het dus niet meer vinden |:(
ijhas schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:31:
@Dieken Taffert @twain4me had dit laatst nagevraagd bij RJtec. In mei is daar de mono J serie leverbaar.
Iets genuaceerder is dat hier te lezen :)

twain4me in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 17-02-2020 18:20 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-11 21:34
Dre schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:57:
@DjaRoel @mkleinman
De formule van @koevlaas2 dimensioneerd de warmtepompen op -20°C. Volgens mij zit je dan snel vast aan de T-CAP en Zubudan series om het gewenste vermogen te halen bij -20°C.
Omdat ik 1x over -20c begin dimensioneer ik ineens alle warmtepompinstallaties op -20c, niet doorschieten @Dre
Een Ecodan die bij -20c nog 4,9 kW doet dat is ruim 2x zoveel als een ELGA, dus hoezo verkeerd ?
En Ta=25c doet ie thermisch wel wat meer denk ik.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:47
Dre schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:20:
[...]

Uhm, een Ecodan 7,5 is dan toch helemaal niet geschikt voor mkleinman? Van de Ecodan 8,5 komt er nog maar 4,9 kW uit als het kouder is 8)7 Pana 5 kW doet nog meer denk ik :P

[Afbeelding]
Dat staatje is van een oude versie. De nieuwe SW75V/YAA doet 6kW bij -20°C zonder e-element (anders is het 8kW). Wat doet de Pana 5kW zonder e-element bij die temperatuur?

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:27
koevlaas2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:19:
[...]

Omdat ik 1x over -20c begin dimensioneer ik ineens alle warmtepompinstallaties op -20c, niet doorschieten @Dre
Een Ecodan die bij -20c nog 4,9 kW doet dat is ruim 2x zoveel als een ELGA, dus hoezo verkeerd ?
En Ta=25c doet ie thermisch wel wat meer denk ik.
2 x zoveel?
Die doet met -20 helemaal niks meer
Volgens mij heeft de koevlaas formule het helemaal niet over buiten temperaturen? Ik zou uitrekenen op -7 of -10, niet kouder.

Dus het getal wat uit de formule komt, moet de potentiële WP kunnen leveren bij -7.

[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 17-02-2020 18:35 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:24:
[...]

2 x zoveel?
Die doet met -20 helemaal niks meer
Even theoretisch, @mkleinman heeft 'm nog wel als zijnde leverend in zijn staatje staan.
https://www.familie-klein...loads/2017/11/cijfers.jpg

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-11 08:25
doek55 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:21:
[...]
Dat staatje is van een oude versie. De nieuwe SW75V/YAA doet 6kW bij -20°C zonder e-element (anders is het 8kW). Wat doet de Pana 5kW zonder e-element bij die temperatuur?
Pana 5H staat gespecificeerd tot -15, afhankelijk van de te leveren watertemperatuur ziet het er zo uit:
CapaciPana5H

• koevlaas2
falconz schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:07:
[...]
Pana 5H staat gespecificeerd tot -15, afhankelijk van de te leveren watertemperatuur ziet het er zo uit:
[Afbeelding: CapaciPana5H]
Drs. @mkleinman heeft 6 kW nodig *** dus een Panasonic 5 kW komt tekort.

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:29
twain4me schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:18:
[...]

Weet je toevallig nog waar je die info vandaan hebt, ik heb het zelfde getal in mijn hoofd, maar wilde het even nakijken en kan het dus niet meer vinden |:(
Als je in het Panasonic H serie topic zoekt op 4kw kom je wel een aantal posts van @Felicia tegen waarin hij die 4kw noemt.

• koevlaas2
TimoDimo schreef op maandag 17 februari 2020 @ 00:04:
[...]

Maar de pomp zit ná de inlaat, dus daar zuigt hij altijd een beetje aan. Dat kan niet anders toch? Dus een zogenaamde hydraulisch neutrale verdeler is altijd een beetje hydraulisch actief.

Daarom draagt dat kleine gaatje er volgens mij aan bij dat hij niet teveel kan aanzuigen. Door dat kleine gaatje is de pompsterkte van de rest van de CV minder sterk dan die van de verdeler, dus effectief is de verdeler dan hydraulisch neutraal.

Het kleine gaatje dient er ook voor dat er geen tegenstroom kan ontstaan richting retour, waardoor er helemaal geen retourwater zou kunnen worden bijgemengd. In een grote open verdeler zou dat natuurlijk geen probleem zijn, maar dankzij het kleine gaatje kan zo'n vloerverwarmingsverdeler mooi klein blijven.

En dat is helemaal het geval als je de opening naar de retour(balk) gedeeltelijk dichtdraait om 'm hydraulisch actief te maken, wat mogelijk is bij sommige hydraulisch instelbare verdelers. In dat geval zuigt hij meer uit de aanvoer. Zonder klein gaatje zou hij dan veel meer aanzuigen volgens hetzelfde principe.

Of snap ik het nu helemaal verkeerd? :P
Ik was een keer ergens aan het werk en toen was er een straat verderop een DIY-er die problemen met zijn warmtepomp had, ik ben daar wezen kijken en trof aan:

Een split warmtepomp die een buffervat stond warm te stoken, vloerverdelers neutraal aangesloten op het buffervat en geen secundaire pomp.
Probleem was dat de boel alleen een beetje werkte als het buffervat 60 graden gestookt werd, dit werkte natuurlijk voor geen meter maar er kwam dus wel een beetje warmte aan in de verdelers. Ik vermoed dat dit via thermosifon werkte en niet omdat de pompen toch stiekem aan de aanvoer zogen.
Ik legde de aanvoer van de WP om en probleem was opgelost.

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-10 15:08
Dit topic is echt goed actief zeg. Gaat harder dan ik bij kan houden overdag :p

Ik zie een hoop dingen die mis kunnen gaan, dus zit nu een beetje met de vraag waar ik op moet gaan letten met m'n nieuwbouw.

Het idee is om een 7 (of misschien 9) kW WP te gebruiken. Een monoblock van Nefit. Beneden vloerverwarming en boven lage thermostaat convectoren. Een paar poets terug staat het hele verhaal nog wel.

Het is volledig nieuwbouw, wat zijn de beste tips voor het aanleggen en aansluiten? Ik heb met de installateur de deal dat ik hem kan helpen met het installatiewerk gelukkig.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:50
koevlaas2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:50:
[...]

Ik was een keer ergens aan het werk en toen was er een straat verderop een DIY-er die problemen met zijn warmtepomp had, ik ben daar wezen kijken en trof aan:

Een split warmtepomp die een buffervat stond warm te stoken, vloerverdelers neutraal aangesloten op het buffervat en geen secundaire pomp.
Probleem was dat de boel alleen een beetje werkte als het buffervat 60 graden gestookt werd, dit werkte natuurlijk voor geen meter maar er kwam dus wel een beetje warmte aan in de verdelers. Ik vermoed dat dit via thermosifon werkte en niet omdat de pompen toch stiekem aan de aanvoer zogen.
Toch zuigt de mijne zelfstandig uit de buffer, ondanks kortsluiting over radiator. Maar niet voldoende om echt te verwarmen.
In het najaar heeft ie zo een dag of vijf gedraait om vloer alvast op te warmen. Wp heeft twee / drle keer per dag de buffer opgewarmd.

1 PVoutput . Dongen NB

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:12:
[...]

Drs. @mkleinman heeft 6 kW nodig *** dus een Panasonic 5 kW komt tekort.
Grolsch schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:30:
Volgens mij heeft de koevlaas formule het helemaal niet over buiten temperaturen? Ik zou uitrekenen op -7 of -10, niet kouder.

Dus het getal wat uit de formule komt, moet de potentiële WP kunnen leveren bij -7.
Tot welke temperatuur zou een warmtepomp een comfortabel huis geven conform de koevlaas2 formule.

-7°C uit de mkleinman tabel is 4696 Watt. Maar nu zegt koevlaas2 hierboven dat hij 6 kW nodig heeft >>> dat is dus -18°C uit de mkleinman tabel. Toch? Begrijp je dat ik dan denk dat je rekent met -18°C of -20°C, in een doorwaaiwoning zonder faseverschuiving.

Ik denk daarom dat de koevlaas2 formule een zware machine neerzet. Handig als je het snel wil opstoken, maar voor de 24/7 stokers heb je 100% van het jaar een te grote machine staan. Daarom was ik wel benieuwd naar een stukje ervaring met de koevlaas2 systemen, qua load bij 24/7 stoken op een elfstedentochtdag.

• koevlaas2
Dre schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:29:
[...]

[...]

Tot welke temperatuur zou een warmtepomp een comfortabel huis geven conform de koevlaas2 formule.

-7°C uit de mkleinman tabel is 4696 Watt. Maar nu zegt koevlaas2 hierboven dat hij 6 kW nodig heeft >>> dat is dus -18°C uit de mkleinman tabel. Toch? Begrijp je dat ik dan denk dat je rekent met -18°C of -20°C, in een doorwaaiwoning zonder faseverschuiving.

Ik denk daarom dat de koevlaas2 formule een zware machine neerzet. Handig als je het snel wil opstoken, maar voor de 24/7 stokers heb je 100% van het jaar een te grote machine staan. Daarom was ik wel benieuwd naar een stukje ervaring met de koevlaas2 systemen, qua load bij 24/7 stoken op een elfstedentochtdag.
Kom er maar in koevlaas2formulewarmtepompbezitters hier op het forum :*)
Ik denk dat het minimale vermogen kwijt kunnen belangrijker is dan een kilowattje teveel als overgewicht zien.
Neem nou @peterpijpelink , van ELGA naar Zubadan 11.2 gegaan met als verschil met de Zubadan 24c in zijn woonkamer terwijl deze exact verstookt wat de ELGA ook verstookte en de boel niet warm kreeg.

We hebben niet allemaal 1 radiator @Dre

• Dre
  • Niet online

Dre

Ben benieuwd. Want jaari en Dylantje2 stoken respectievelijk 1400m3 en dik 1400m3 gas weg met hun 5 kW pompje. Terwijl dat volgens de koevlaas2 formule nevernooit zou kunnen. Daarom dat ik twijfel aan de correctheid van deze -18°C formule :P

• koevlaas2
Dre schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:39:
Ben benieuwd. Want jaari en Dylantje2 stoken respectievelijk 1400m3 en dik 1400m3 gas weg met hun 5 kW. Terwijl dat volgens de koevlaas2 formule nevernooit zou kunnen. Daarom dat ik twijfel aan de correctheid van deze -18°C formule :P
Met je Fiat Panda krijg je ook een Tabbert van z'n plaats (zelfs een ramkraak lukt daarmee), mijn formule is een leidraad en stelt geen grenzen aan andere benaderingen/inzichten dat mag je zelf weten.
Ik ken trouwens ook situaties waar te lichte warmtepompen het cv water niet eens op de gewenste temperatuur kregen puur omdat ze veel te licht waren die waren ook geinstalleerd door @Dre achtige types.

• koevlaas2
Ben benieuwd. Want jaari en Dylantje2 stoken respectievelijk 1400m3 en dik 1400m3 gas weg met hun 5 kW pompje. Terwijl dat volgens de koevlaas2 formule nevernooit zou kunnen. Daarom dat ik twijfel aan de correctheid van deze -18°C formule :P
Dylantje2 schijt 7 kleuren stront zodra men bij het weer over vorst begint, zo kan ik geen systemen aan mijn klanten verkopen.

• Ramon_1984
In mijn vorige woning ben ik van een elga naar Panasonic 5kw f serie gegaan.
1400m3 gas vervangen voor verwarmen, en dat gaat echt super.
En ik blijf van mening dat je wel een zware warmtepomp kan nemen, maar als je die dan zonder buffervat wilt aansluiten dan moet je wel het vermogen kwijt kunnen, met het daarbij behorende debiet.
Je afgifte bepaald je warmtepomp.

• doek55
falconz schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:07:
[...]
[Afbeelding: CapaciPana5H]
Interessant overzicht dat laat zien dat de Ecodan bij lage temperaturen zo'n 15%-25% zuiniger is dan de Panasonic.

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-11 18:12
koevlaas2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:34:
[...]

Ik denk dat het minimale vermogen kwijt kunnen belangrijker is dan een kilowattje teveel als overgewicht zien.
Neem nou @peterpijpelink , van ELGA naar Zubadan 11.2 gegaan met als verschil met de Zubadan 24c in zijn woonkamer terwijl deze exact verstookt wat de ELGA ook verstookte en de boel niet warm kreeg.

Mijn F2120-12 doet 7.6kW bij -10 (9.2kw nominaal) en volgens formule hoort bij 1550m3 een 8kW WP. Ondertussen kan ik een mooie lijn door mijn data trekken en die komt inderdaad rond de 7.8kW uit bij -10. Dus past net niet. Voor 98% van de tijd (vroeger 90%) is hij eigenlijk te groot. Dan kan ik mooi wat aan nachtverlaging doen wanneer het niet te hard vriest. De halve graad verloop overdag vind ik fijner en in mijn installatie is dat ook nog behoorlijk zuiniger (iets in warmte en meer in COP).

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:30
@Dre volgens mij is de @koevlaas2 formule een indicatie wat voor capaciteit je nodig hebt om voldoende warm te krijgen. Er zijn natuurlijk andere formules zoals de jouwe en andere berederneringen die andere resultaat hebben. Dat komt wat ik nu van jullie beide heb gelezen jullie insteek anders is. Er is geen goed of fout. Ieder mag en kan het op zijn eigen manier doen. Bij mij hebben ze destijds gerekend met 50watt per m2 en dat naar boven afgerond, omdat ik met mijn nieuwbouw woning geen referentie had wat het gebruik was.
Ik ben er blij mee met mijn nu wat over gedimensioneerde WP. Vollast draait hij nog niet, maar als het ooit nodig is hou ik onze woning warm. Daar is mijn hele berekening op gebaseerd op die keer dat het koud wordt en niet op het kwakkel weer van nu. Als het kwakkelweer je uitgangspunt is moet je inderdaad een ander lichtere WP kiezen en als het koud wordt een elektrische heater erbij zetten.
Waar ik wel naar heb gekeken is een WP die voldoende terugmoduleerd en dat doet de mijne met gemak. De meeste zwaardere WP's modulerenen helaas niet zo ver terug en dan krijg en heb je een probleem met je warmteafgifte.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• koevlaas2
LangeFries schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:24:
[...]

Mijn F2120-12 doet 7.6kW bij -10 (9.2kw nominaal) en volgens formule hoort bij 1550m3 een 8kW WP. Ondertussen kan ik een mooie lijn door mijn data trekken en die komt inderdaad rond de 7.8kW uit bij -10. Dus past net niet. Voor 98% van de tijd (vroeger 90%) is hij eigenlijk te groot. Dan kan ik mooi wat aan nachtverlaging doen wanneer het niet te hard vriest. De halve graad verloop overdag vind ik fijner en in mijn installatie is dat ook nog behoorlijk zuiniger (iets in warmte en meer in COP).
Als je WP tijdens het opwarmen van je woning niet pendelt is hij toch helemaal niet te groot ?
Voor -10c heb je 'm gewoon qua vermogen nodig punt uit.

• LangeFries
koevlaas2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:27:
[...]

Als je WP tijdens het opwarmen van je woning niet pendelt is hij toch helemaal niet te groot ?
Voor -10c heb je 'm gewoon qua vermogen nodig punt uit.
Is zo, maar met nachtverlaging regel ik wel dat hij overdag een uur of 5-10 aaneen loopt. Anders maakt hij cycli van anderhalf uur (dus een tijd aan en dan de rest van deze periode uit naargelang de warmte vraag). Op mijn manier kom ik nu aan 3305 starts op 5585 uur in precies 2 jaar (hij is morgen jarig).

• koevlaas2
LangeFries schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:36:
[...]

Is zo, maar met nachtverlaging regel ik wel dat hij overdag een uur of 5-10 aaneen loopt. Anders maakt hij cycli van anderhalf uur (dus een tijd aan en dan de rest van deze periode uit naargelang de warmte vraag). Op mijn manier kom ik nu aan 3305 starts op 5585 uur in precies 2 jaar (hij is morgen jarig).
Waarom laat je de thermostaat niet eens een tijdje op 1 stand staan, test het eens uit.
Van 3300x stuiter ik niet van mijn stoel.
Gefeliciteerd !

Afgelopen dagen draait mijn WP 1x per dag, hoe lang weet ik niet maar verstookt dan 8.5 kW dus ongeveer ook 8.5 uren aan 1 stuk.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/w8sedr5.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door koevlaas2 op 17-02-2020 21:51 ]

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 20:36
koevlaas2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:39:
[...]

Waarom laat je de thermostaat niet eens een tijdje op 1 stand staan, test het eens uit.
Van 3300x stuiter ik niet van mijn stoel.
Gefeliciteerd !

Afgelopen dagen draait mijn WP 1x per dag, hoe lang weet ik niet maar verstookt dan 8.5 kW dus ongeveer ook 8.5 uren aan 1 stuk.
Volgens mij wil je dat die op een zo laag mogelijk pitje draait, en de contante gewenste kamertemperatuur behoud. Dit alles zonder dat hij aan en uitschakeld.

Mijn teller staat pas op 320 keer aan en uit op 2400 draaiuren. Ik weet nog dat je zei dat ik niet gewend was aan een wp, omdat hij bij mij na 2 dagen al 10 keer aan en uit was geweest. Je had helemaal gelijk! Op dat moment was het even uittesten hoeveel geluid hij maakte. Het aantal keer aan en uit is nu wel ruimschoots gecompenseerd.

Overigens nog steeds zeer tevreden bij een gemiddelde constante kamer temperatuur van 21.5 graden (dag en nacht). COP zit rond de 4.2, dus netjes.

• koevlaas2
Chris499 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:53:
[...]

Volgens mij wil je dat die op een zo laag mogelijk pitje draait, en de contante gewenste temperatuur behoud. Dit alles zonder dat hij aan en uitschakeld.

Mijn teller staat pas op 320 keer aan en uit op 2400 draaiuren. Ik weet nog dat je zei dat ik niet gewend was aan een wp, omdat hij bij mij na 2 dagen al 10 keer aan en uit was geweest. Je had helemaal gelijk! Opndat moment was het even uittesten hoeveel geluid hij maakte. Het aantal keer aan en uit is nu wel ruimschoots gecompenseerd.

Overigens nog steeds zeer tevreden bij een gemiddelde constante kamer temperatuur van 21.5 graden (dag en nacht).
En dit alles met een koevlaas2 installatie (althans iig aangelegd)

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:26

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

koevlaas2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:34:
[...]

Dit klopt niet @koevlaas2 .... Elga 2019 1278 kWh en Zubadan 1192, dus 6% minder met veel meer comfort! :) En we hebben extra 300L warm water op 50graden staan naast de bestaande 220L. Ben erg tevreden hoe dit allemaal gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door peterpijpelink op 17-02-2020 22:05 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:24
koevlaas2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:50:
[...]

Zo'n mooi praktijkvoorbeeld heb ik niet. :) Met een hydraulisch instelbare verdeler was dat prima mogelijk geweest om eenvoudig op te lossen volgens mij.

In ieder geval is het zo moeilijk niet om de stromingen ongeveer te bedenken en te voorspellen als je weet hoe groot de gaatjes en doorgangen overal zijn. Dat gaatje bij een verdeler met pomp is dus dermate klein dat de pomp nagenoeg niets zelf aanzuigt (de opening vanaf de retour is vele malen groter, tenzij hij dus hydraulisch "actiever" is ingesteld).

• LangeFries
Deze februari zit ik momenteel op een gemiddelde COP van 5.4. De laatste dagen ruim boven de 6. Eigenlijk belachelijk. Had liever beter schaatsweer gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door LangeFries op 17-02-2020 22:06 ]

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 20:36
LangeFries schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:05:
Deze februari zit ik momenteel op een gemiddelde COP van 5.4. De laatste dagen ruim boven de 6. Eigenlijk belachelijk. Had liever beter schaatsweer gehad.
Mooi getal.
Hoe meet jij je cop?

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:04
Betreft nachtverlaging. Ik heb de WP nu 2 dagen uit gehad daarbij is de temperatuur gedaald van max 23,8 naar min 19,2 (voelt niet lekker als je beneden komt). Vandaag om 19u weer aangezet toen was het 19,8, nu 3 uur later is het weer 20,5, de WP is alweer aan het afbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/76TEKx0.png

Afhankelijk hoe koud het buiten is kan ik denk ik best de WP een aantal uur uit zetten, alleen dan moet ik hem elke dag rond 4u weer aan laten gaan om het in de ochtend weer op temperatuur te hebben en dat is dan ook net weer het slechtste moment van de dag waardoor ik per saldo waarschijnlijk net zoveel verbruik.

Wellicht dat het met een buffer anders zou zijn, als ik daar dan alvast de koudste periode uit kan stoken en de buffer dan op een gunstiger moment weer kan verwarmen, alleen is het te berekenen hoeveel buffer je nodig hebt om x aantal uur te overbruggen?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dre schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:29:
[...]

[...]

Ik heb volgens mijn warmteverliesberekening bij -7 4.7kW nodig aan warmte om mijn huis warm te houden. Alleen die formule is ook niet heilig, ik zou er zo maar 10% of meer naast kunnen zitten. En om die reden heb ik graag een klein beetje overcapaciteit.

En of dat nu een Ecodan is, een ELGA 7kW, of een andere warmtepomp die om en nabij de 7.5kW kan leveren dan vind ik het prima :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• LangeFries
Chris499 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:06:
[...]

Mooi getal.
Hoe meet jij je cop?
In mijn VVM320 zit een (een zwitserse Huba) flowmeter en dat levert ook een warmte opbrengst voor CV en een losse voor WW. Hoe dat berekend wordt ben ik nog een beetje aan het uitpluizen. Is niet helemaal wat je ervan verwacht. Op buitenlandse fora wordt er wel gerapporteerd met vergelijking naar een aparte warmtemeter. Er zou slechts enkele procenten foutmarge zijn. Onderdeel van de oplevering is ook een ijkprogramma (mbv opwarming van de boiler) en bij iedere nieuwe start worden de sensoren gecalibreerd. Bij zo'n serieuse aanpak zie ik geen reden voor de aanschaf van een aparte meter.

Het is best lastig om alles aan elkaar te relateren, want de transienten in de warmtepomp zijn best groot. Hij draait namelijk best lang voordat de warmte er uit komt en nadat hij gestopt is blijft er nog aardig wat warmte uit komen. De verliezen lijken uiteindelijk dan toch vrij beperkt. De warmtemeting die gerapporteerd wordt overschat de warmte tbv WW. Uit de logging van de flow komen beduidend lagere getallen. Wanneer er in de zomer geen CV nodig is, raakt er nogal wat kwijt in de transienten en lijkt het beter te kloppen. Ik moet nog eens de puntjes op de i zetten. De berg aan data heb ik wel, het is meer het benodigde graafwerk waar ik niet aan toe kom.

• TimoDimo
  • Laatst online: 12:24
Ik moet een nieuwe pomp kopen voor mijn nieuwe CV-opzet. Nu leek de keuze voor een PWM-besturing wel aardig, mocht ik dat later nodig hebben (de aansturing is wel wat ingewikkeld geloof ik). Welke keuzen zijn er allemaal? Hij moet ook een "normale" proportionele e.d. regeling hebben. Ik heb nu gevonden:

- OEG CPAE55
- Grundfos UPM3 HYBRID (ik zie deze alleen nergens te koop)
- Wilo PARA (alleen PWM d.m.v. OEM-maatwerk)
- Wita (verschillende modellen)

Weet iemand nog andere?

[ Voor 15% gewijzigd door TimoDimo op 18-02-2020 11:37 ]

Verwijderd

koevlaas2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:44:
[...]

Dylantje2 schijt 7 kleuren stront zodra men bij het weer over vorst begint, zo kan ik geen systemen aan mijn klanten verkopen.
Dylantje2 in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help" hier lees ik:
Ik kijk naar mijn graaddagen..
En dan ben ik zeer tevreden..
koevlaas2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:43:
[...]

Ik ken trouwens ook situaties waar te lichte warmtepompen het cv water niet eens op de gewenste temperatuur kregen puur omdat ze veel te licht waren die waren ook geinstalleerd door @Dre achtige types.
Wat moet ik mij bij die laatste opmerking "@Dre achtige types"voorstellen ?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2020 23:39 ]

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:04:
[...]

Dylantje2 in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help" hier lees ik:
Ik kijk naar mijn graaddagen..
En dan ben ik zeer tevreden..

[...]

Wat moet ik mij die laatste opmerking "@Dre achtige types"voorstellen ?
Wacht maar tot het -10c word dan komt ie er wel op terug >:)
Sowieso is die ADHD vent niet te volgen, ene dag opgewekt is alles goed en volgende dag niet....

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:26

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

koevlaas2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:43:
[...]

Met je Fiat Panda krijg je ook een Tabbert van z'n plaats (zelfs een ramkraak lukt daarmee), mijn formule is een leidraad en stelt geen grenzen aan andere benaderingen/inzichten dat mag je zelf weten.
kan je ook verklaren waar je was @koevlaas2 ? ik lees nooit over een Fiat Panda in combinatie met een ramkraak en zie hier :) 8)7

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
peterpijpelink schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:53:
[...]

kan je ook verklaren waar je was @koevlaas2 ? ik lees nooit over een Fiat Panda in combinatie met een ramkraak en zie hier :) 8)7
Bril-jant! _/-\o_

@koevlaas2 heeft misschien nog andere formules bedacht: massa auto (kg) * snelheid van impact (km/u) / 1650 = min. 30 oid >:)

Overigens is een leidraad/formule gebaseerd op ervaring van mijns inziens zeer waardevol: if it works, it works. Dat is voor de consument het belangrijkste. Waarom die formule werkt vind ik ook interessant, maar doet niets af aan het nut wat mij betreft.

In de wetenschap komt het zo vaak voor dat er factoren of constantes worden gebruikt in formules, omdat het sommetje dan goed matcht met de ervaring.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
amarkest schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:57:
ELGA eigenaars: Al naar een upgrade van je ELGA naar 6 of 8kw geinformeerd bij Remeha?

https://www.installatie.n...-hybride-warmtepomp-elga/

of is dat een rare gedachte?
Gaat niet volgens Remeha:

Beste dhr Markesteijn,

Hierbij kunnen wij u als volgt informeren:

Bij navraag, blijkt dat dat de Elga niet te upgraden is, en ook komen geen upgrades set hiervoor beschikbaar.

U voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij.

Met vriendelijke groet / Best Regards,

Henk Hegen

Technisch adviseur | Remeha B.V.

• rykers
Is het vermogen van een warmtepomp lineair met het toerental van de compressor of niet?

Want ik zit nog steeds met de twijfel tussen LG of Panasonic. Uit het Panasonic topic haal ik dat die moduleert tussen ca. 17 a 20 en 80 a 85 hz. Voor een 9 kw mono is het dan ca. 400 watt elektrisch, bij de 9 kw t-cap ca. 1000 watt. Daamee dan ca. 2 respectievelijk 4 kw verwamend vermogen.

LG geeft op dat het bereik van hun compressor loopt van 10 tot 135 hz. Veel ruimer dus dan de Panasonic. Als het verloop lineair is, zou dit betekenen dat dat de LG veel verder terug zou moeten kunnen moduleren dan de Panasonic.
Kijk ook goed na bij welke t buiten temperaturen dit gebeurt. Daar zit nogal verschil in.

Dat ver kunnen terug Moduleren bij mijn Mitsu bijvoorbeeld werkt alleen bij t buiten +12 (Dan heb ik geen CV behoefte meer).

[ Voor 42% gewijzigd door Grolsch op 18-02-2020 13:35 ]

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:29

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik heb met terugwerkende kracht ((1400 / 1650) x 8 x 2) / 2 gedaan en dat werkt prima :+

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• rykers
Daarover kan ik dan helaas geen gegevens vinden. Bij Tbuiten + 12 heb ik nog wel een beperkte warmtevraag. Echter beneden Tbuiten van ca +5 heb ik veel meer warmte vraag.

Waarom zou de Mitsubishi onder de Tbuiten +12 minder ver terugmoduleren? En scheelt dat direct veel of wordt het zeer geleidelijk minder?

Verwijderd

BlueTooth76 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:57:
Ik heb met terugwerkende kracht ((1400 / 1650) x 8 x 2) / 2 gedaan en dat werkt prima :+
Waarom voeg je die x 2 / 2 = 1 toe ?

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb op basis van de koevlaas formule een 5Kw pana monoblok gekocht. Stooklijn komt niet boven de 34 graden en het huis heerlijk warm zonder nachtverlaging. WP verbruik momenteel minder dan gasverbruik was (op basis van graaddagen).
Geen buffer, kamer/keuken vloerverwarming met gesloten verdeler, badkamer boven vloerverwarming met open verdeler die ik in de zomer ga vervangen. Badkamer is standaard 1 graad kouder dan kamer en dat hoort andersom.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Verwijderd

Me Albert schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:10:
Ik heb op basis van de koevlaas formule een 5Kw pana monoblok gekocht. Stooklijn komt niet boven de 34 graden en het huis heerlijk warm zonder nachtverlaging. WP verbruik momenteel minder dan gasverbruik was (op basis van graaddagen).
Geen buffer, kamer/keuken vloerverwarming met gesloten verdeler, badkamer boven vloerverwarming met open verdeler die ik in de zomer ga vervangen. Badkamer is standaard 1 graad kouder dan kamer en dat hoort andersom.
Dat zou je waterzijdig op moeten kunnen lossen. Flow badkamer > Flow benedenverdieping = warmere badkamer dan benedenverdieping.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TimoDimo schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:43:
Ik moet een nieuwe pomp kopen voor mijn nieuwe CV-opzet. Nu leek de keuze voor een PWM-besturing wel aardig, mocht ik dat later nodig hebben (de aansturing is wel wat ingewikkeld geloof ik). Welke keuzen zijn er allemaal? Hij moet ook een "normale" proportionele e.d. regeling hebben. Ik heb nu gevonden:

- OEG CPAE55

Weet iemand nog andere?
PWM is geen vast protocol oid...

De ene PWM sturing van fabrikant A hoeft niet hetzelfde te zijn als van fabrikant B.

Zomaar een PWM sturing aan een pomp knopen zal niet altijd hetzelfde resultaat geven. Vandaar dat de meeste pompen met PWM, OEM modellen zijn. Dus specifieke modellen op bestelling van een fabrikant van ketels of warmtepompen.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-10 20:02
rykers158 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:15:
Is het vermogen van een warmtepomp lineair met het toerental van de compressor of niet?

Want ik zit nog steeds met de twijfel tussen LG of Panasonic. Uit het Panasonic topic haal ik dat die moduleert tussen ca. 17 a 20 en 80 a 85 hz. Voor een 9 kw mono is het dan ca. 400 watt elektrisch, bij de 9 kw t-cap ca. 1000 watt. Daamee dan ca. 2 respectievelijk 4 kw verwamend vermogen.

LG geeft op dat het bereik van hun compressor loopt van 10 tot 135 hz. Veel ruimer dus dan de Panasonic. Als het verloop lineair is, zou dit betekenen dat dat de LG veel verder terug zou moeten kunnen moduleren dan de Panasonic.
Loopt niet (helemaal) linear.

Bovendien klopt die vergelijking (totaal) niet, die pana compressor was bij de 5kw F serie iets 15-120hz (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/49307935)

Dus tenminste dit bereik ook wel bij de H, en vermoedelijk hetzelfde of beter bij de nieuwe J serie.

Het gaat er vervolgens om welk deel van dat maximale compressor bereik ook daadwerkelijk vrij te gebruiken is, en dat is vrijwel nooit gedocumenteerd.

Bijv. een 5kw LG zal het vermoedelijk relatief slecht doen qua modulatie bereik in vergelijking met een panasonic, omdat LG dezelfde compressor in de 5 stopt, als in de 9.

Dus bijv: 9kw: 15-120hz(*) toegestaan van de 10-135 operational range
en bijv.: 5kw: 15-75hz(*) toegestaan van de 10-135 operational range
(*)= random gekozen voorbeeld getal

EDIT: ik ben overigens persoonlijk wel erg benieuwd naar de R32 LG reeks, voornamelijk dus wat het minimum vermogen is.

[ Voor 3% gewijzigd door lolle1212 op 18-02-2020 15:33 ]

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024

- OEG CPAE55

Weet iemand nog andere?
WITA,
=het merk dat OEG onder eigen naam uitbrengt
Heeft ook een 180mm uitvoering (voert OEG niet)
Gebruikt als vervanger voor 2 stuks Grundfos UPS 25-60-180

https://www.pumpendiscoun...-WITA-Hocheffizienzpu.htm
Stuk goedkoper dan de overprijsde "bekende" jongens.

PWM zeer tevreden over. Eenvoudig met ESPEasy aan te sturen.(met een levelshifter trucje)
https://www.letscontrolit...pic.php?f=2&t=5955#p32478

Automatische regel: PWM evenredig met temperatuurverschil tussen IN en UIT

• koevlaas2
peterpijpelink schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:53:
[...]

Sorry, ik ben helderziend (soms bij gelegenheid) wat ik bedenk dat gebeurd.

• rykers
lolle1212 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:32:
[...]

Het gaat er vervolgens om welk deel van dat maximale compressor bereik ook daadwerkelijk vrij te gebruiken is, en dat is vrijwel nooit gedocumenteerd.

Bijv. een 5kw LG zal het vermoedelijk relatief slecht doen qua modulatie bereik in vergelijking met een panasonic, omdat LG dezelfde compressor in de 5 stopt, als in de 9.

Dus bijv: 9kw: 15-120hz(*) toegestaan van de 10-135 operational range
en bijv.: 5kw: 15-75hz(*) toegestaan van de 10-135 operational range
(*)= random gekozen voorbeeld getal

EDIT: ik ben overigens persoonlijk wel erg benieuwd naar de R32 LG reeks, voornamelijk dus wat het minimum vermogen is.
Dat is wel jammer dat ze dus wel aangeven dat de compressor een brede range heeft in de communicatie over de Therma V R32 serie en je daar dan per model maar een deel van kan gebruiken. Zeker omdat dezelfde compressor ook nog t/m de 16kw wordt gebruikt. Dan zou het beeld wat je schetst dus nog een stuk extremer kunnen zijn.

Maar ik ben ook vooral benieuwd naar de ondergrens. Dit omdat ik geen vloerverwarming heb en het vermogen dus kwijt moet kunnen in mijn over gedimensioneerde radiatoren met nog te bouwen diy radiatorventilatie

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
rykers158 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:45:
[...]

Dat is wel jammer dat ze dus wel aangeven dat de compressor een brede range heeft in de communicatie over de Therma V R32 serie en je daar dan per model maar een deel van kan gebruiken. Zeker omdat dezelfde compressor ook nog t/m de 16kw wordt gebruikt. Dan zou het beeld wat je schetst dus nog een stuk extremer kunnen zijn.

Maar ik ben ook vooral benieuwd naar de ondergrens. Dit omdat ik geen vloerverwarming heb en het vermogen dus kwijt moet kunnen in mijn over gedimensioneerde radiatoren met nog te bouwen diy radiatorventilatie
Ik heb de 7kw versie nu in de schuur staan in Woudenberg, is het ergens op een typeplaatje te vinden of wordt het meten?

• rykers
beumer schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:58:
[...]

Ik heb de 7kw versie nu in de schuur staan in Woudenberg, is het ergens op een typeplaatje te vinden of wordt het meten?
Ik denk dat dat gewoon meten wordt. Anders waren de gegevens ook wel online te vinden lijkt mij.
rykers158 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:58:
Daarover kan ik dan helaas geen gegevens vinden. Bij Tbuiten + 12 heb ik nog wel een beperkte warmtevraag. Echter beneden Tbuiten van ca +5 heb ik veel meer warmte vraag.

Waarom zou de Mitsubishi onder de Tbuiten +12 minder ver terugmoduleren? En scheelt dat direct veel of wordt het zeer geleidelijk minder?
Bij mijn Mitsu (YHA) IS het een harde waarde van 12 graden, de nieuwe YAA modellen gaan veel verder terug bij lagere temperaturen.

Check het databook maar van de Mitsu.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 18-02-2020 17:04 ]

Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:10:
[...]

Waarom voeg je die x 2 / 2 = 1 toe ?
Is een grapje van hem, een 14KW op 50% begrenzen ;)

• Dre
  • Niet online

Dre

Zijn er mensen die op de grens zitten dat ze de woning net wel/niet warm kunnen houden met de warmtepomp. Ben benieuwd naar de omrekening van gas CV naar de gekozen warmtepomp. Met vergelijkbare verwarming als in het gas tijdperk. Ik zoek vergelijkbare gevallen als jaari met 5 kW Pana (1400m3) gas en Dylantje2 met 5 kW Pana (1400+ m3 gas).

@koevlaas2
De discussie gaat er mij om waarom kunnen sommige mensen wel 1400m3 gas vervangen met een 5 kW, maar volgens de koevlaas2 formule (6,8 kW) niet.

Nu begrijp ik dat je (vooral jij ;)) als installateur liever een onsje meer levert, zodat mensen geen honger hoeven te lijden.

Persoonlijk denk ik dat de koevlaas2 formule erg ver zit op "snel opwarmen tijdens de elfstedentocht" in plaats van "warmhouden tijdens de elfstedentocht". Waarbij dat laatste meer mijn voorkeur zou hebben qua wensen van comfort.

• reneeke1970
Dre schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:21:
Zijn er mensen die op de grens zitten dat ze de woning net wel/niet warm kunnen houden met de warmtepomp. Ben benieuwd naar de omrekening van gas CV naar de gekozen warmtepomp. Met vergelijkbare verwarming als in het gas tijdperk. Ik zoek vergelijkbare gevallen als jaari met 5 kW Pana (1400m3) gas en Dylantje2 met 5 kW Pana (1400+ m3 gas).

@koevlaas2
De discussie gaat er mij om waarom kunnen sommige mensen wel 1400m3 gas vervangen met een 5 kW, maar volgens de koevlaas2 formule (6,8 kW) niet.

Nu begrijp ik dat je (vooral jij ;)) als installateur liever een onsje meer levert, zodat mensen geen honger hoeven te lijden.

Persoonlijk denk ik dat de koevlaas2 formule erg ver zit op "snel opwarmen tijdens de elfstedentocht" in plaats van "warmhouden tijdens de elfstedentocht". Waarbij dat laatste meer mijn voorkeur zou hebben qua wensen van comfort.
Hier 1300 gas met een 6 kW. Met -2 overdag en -8 snachts jaar geleden werd het kritisch, had 24/7 95 procent vermogen nodig. Maar bij -10 geeft software hogere frequentie vrij dus of ik echt bang moet zijn is de vraag.

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:37:
[...]

Hier 1300 gas met een 6 kW. Met -2 overdag en -8 snachts jaar geleden werd het kritisch, had 24/7 95 procent vermogen nodig. Maar bij -10 geeft software hogere frequentie vrij dus of ik echt bang moet zijn is de vraag.
According to @Dre redt je het ook met 4kW.

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 18:03

@koevlaas2

Mijn situatie is vergelijkbaar met jaari. Zit wat lager in kWh verbruik en mijn Ta bij 2 graden is een graadje lager, nl. 27. Ik heb in 2019 een verbruik teruggerekend van 1,92 kWh voor 1 m3 gas. Ik heb mijn laatste bekende jaargasverbruik daarbij gecorrigeerd voor gemeten graaddagen 2019 t.o.v. 2018. Dus in mijn situatie doet de pana 5H het nog wat beter dan de algemeen als richtlijn aangehouden 2 kWh verbruik voor 1 m3 gas. Die grove richtlijn klopt dus eigenlijk heel goed, net als de koevlaas2 formule! Maar ja, dat is ook maar een mening >:) >:)

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• koevlaas2

@koevlaas2

De koevlaas2 formule is geen berekening wel/niet maar wel een leidraad voor een vermogen waarmee zowel maximaal als minimaal vermogen toereikend zijn.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-11 17:23
Koevlaas2 formule; 650 (max) x 8 / 1650 = 3,15

Prima dus met een Elga hier :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:51

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik heb een LG 16kW R32 bij m'n ouders staan. Werkt prima, maar wegens onze opstelling is enkel aan-uit sturing mogelijk. Ik zou graag het maximum vermogen kunnen aanpassen via een scriptje of zo. Maar kan nergens vinden of dat zou kunnen via de r485 interface. Iemand een idee?

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-11 12:26

@koevlaas2

Ik vervang ook tenminste 1400 m3 gas met een 24/7 draaiende Elga/Toshiba met alleen radiotoren als afgiftesysteem waarbij de kamertemperatuur op 21,5-22 gehouden wordt. Randvoorwaarde is wel dat Tbuiten>5C.

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:46:
[...]

According to @Dre redt je het ook met 4kW.
Kan ie best gelijk in hebben want bij -8 doet mijn wp nog maar 4.5 kW of zo

1 PVoutput . Dongen NB

• Maikie18
Misschien moeten we wel gewoon de @koevlaas2 + @Dre formule / 2 doen.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• rykers
Inmiddels wat heen en weer zitten mailen met RVO over waarom de verschillende LG R32 modellen als 5kw op de subsidielijst staan.

Waar het op neer komt: zij baseren zich op hetgeen de importeur/melder heeft aangeleverd en verwijzen mij nu door naar Centercon. Daar dus nu maar een mail heen gestuurd met een verzoek om toelichting waarom ze allemaal als 5 kw in de lijst staan.
Er zit ook een groot verschil tussen krap aan warm houden en iets over hebben om ook te kunnen verwarmen. Als je het mij vraagt hanteer aub de koevlaas formule op hoofdlijnen, als je dan wil gokken maak dan zelf de keuze.

@Dylantje2 had laatst ook een stroom storing, gelukkig voor hem was het toen niet koud, want warm houden lukt net wel / net niet bij <0 omdat hij accepteert dat 21 graden ook comfortabel is, maar als hij bij <0 een stroomstoring heeft van 2 uur heeft hij een probleem.

• m_willemse
  • Laatst online: 03-09-2023
We zijn hier ook aan het kijken voor een 'all electric' oplossing in de vorm van een lucht-warmte pomp.
Deze moet op zolder geplaatst worden, dus een duo/combi oplossing zit er ivm formaat/gewicht niet in.
Nu twijfelen we tussen onderstaande configuraties/opties:

optie 1: Daikin Altherma 3 (6KW)+ losse (tapwater)boiler 300Liter
optie 2: Atlantic Loria 6006 (voor cv) + Atlantic Calypso split 270 liter (voor tapwater) (totaal dus 2 buitenunits) ***

*** (de Atlantic Loria icm losse (tapwater)boiler vereist een extra kit en een drieweg klep van een willekeurig merk, wat voor mij gevoelsmatig niet zo solide overkomt, bij Daikin is dit geintereerd heb ik begrepen)

Voordelen optie 1:
- Het is een Daikin..
- R32 gas

Voordelen optie 2:
- Subsidie op beide apparaten, dus totaalprijs ligt iets lager.
- Kunnen beide gelijktijdig werken (geen gedoe met een drieweg klep)

Wat is de mening van de ervaringsdeskundigen hier over deze opties? (ik lees weinig over split unit wamtepompboilers, is hier een reden voor? :-) )

Adviezen voor andere opties zijn uiteraard ook welkom. (buitenunit wil ik op het dak plaatsen, monoblock is dan volgens mij geen optie)

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:43:
Er zit ook een groot verschil tussen krap aan warm houden en iets over hebben om ook te kunnen verwarmen. Als je het mij vraagt hanteer aub de koevlaas formule op hoofdlijnen, als je dan wil gokken maak dan zelf de keuze.

@Dylantje2 had laatst ook een stroom storing, gelukkig voor hem was het toen niet koud, want warm houden lukt net wel / net niet bij <0 omdat hij accepteert dat 21 graden ook comfortabel is, maar als hij bij <0 een stroomstoring heeft van 2 uur heeft hij een probleem.
Als Dylan paar uur zijn backup element had ingeschakeld dan had hij het zo weer warm. Dus nog steeds geen reden om een 1000 euro duurdere wp te kopen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2
  • Laatst online: 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

reneeke1970 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:02:
[...]

Als Dylan paar uur zijn backup element had ingeschakeld dan had hij het zo weer warm. Dus nog steeds geen reden om een 1000 euro duurdere wp te kopen.
Daarnaast
Met een stroomstoring heeft iedereen een probleem die [ alleen ] war draait..
Paar uur zonder warmte is eea ontregeld..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-11 14:59
Dre, de 1400m3 gas was incl. SWW. De 5kW Pana vervangt dus ongeveer 1250m3 gas.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:30
@Dre probeer je nu via een andere benadering je gelijk te krijgen dat @koevlaas2 zijn formule niet klopt. Althans zo komt het bij mij over hoe je dit punt blijft herhalen.
Wat ik al eerder schreef. Het begint met wat je uitgangspunt is. Jouw uitgangspunt is duidelijk anders.
Er zijn meerdere wegen naar Rome.... toch?

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• koevlaas2
Copitano schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:25:
[...]

Yep, woensdag komt de installateur toch kijken waarom mijn COP met minstens 0,5 à 0,7 t.o.v. half januari in elkaar gestort is bij gelijke omstandigheden. Dat is het voordeel van meten is weten. Je ziet het vrijwel meteen gebeuren.
Na het vorige seizoen is het buitendeel al een keer 30 graden gedraaid. Dat heeft dus niet geholpen. Nu maar de andere kant op draaien met de condensor naar de gevel. De fan staat dan pal west. Geeft misschien ook wat minder defrosts. zo'n massieve muur geeft mogelijk toch nog wel wat straling af.
En al iets wijzer ?

• koevlaas2
Wimhaw schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:34:
@Dre probeer je nu via een andere benadering je gelijk te krijgen dat @koevlaas2 zijn formule niet klopt. Althans zo komt het bij mij over hoe je dit punt blijft herhalen.
Wat ik al eerder schreef. Het begint met wat je uitgangspunt is. Jouw uitgangspunt is duidelijk anders.
Er zijn meerdere wegen naar Rome.... toch?
Schending Artikel 5 van de NAVO, een aanval op ons allen :+

Dylantje2 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:08:
[...]

Daarnaast
Met een stroomstoring heeft iedereen een probleem die [ alleen ] war draait..
Paar uur zonder warmte is eea ontregeld..
Zelfs zonder stroomstoring werkt WAR only bij mij niet ;)

Vanmorgen 3 uurtjes gelopen, daarna niet meer aan geweest. Ben een weekje weg dus thermostaat ff -2 gedaan en dat scheelt aanzienlijk in verbruik :+

• Maikie18
Grolsch schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:30:
[...]

Vanmorgen 3 uurtjes gelopen, daarna niet meer aan geweest. Ben een weekje weg dus thermostaat ff -2 gedaan en dat scheelt aanzienlijk in verbruik :+
Ook met WAR gaat hij gewoon vanzelf uit

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:30:
[...]

War + thermostaat kan ook of draai je daar al op ?

koevlaas2 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:32:
[...]

War + thermostaat kan ook of draai je daar al op ?
Daar draai ik op.
Maikie18 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:31:
[...]

Ook met WAR gaat hij gewoon vanzelf uit
De Mitsubishi niet.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

- OEG CPAE55

Weet iemand nog andere?
Ben zelf van plan de UPM3 Hybrid te kopen bij de buren: https://www.pumpendiscoun...-Grundfos-UPM3-HYBRID.htm. Nog zelfs iets goedkoper en een tikje zwaarder dan de Wita die @Domosapiens aanhaalde.
Oxellaar schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:21:
[...]

PWM is geen vast protocol oid...

De ene PWM sturing van fabrikant A hoeft niet hetzelfde te zijn als van fabrikant B.

Zomaar een PWM sturing aan een pomp knopen zal niet altijd hetzelfde resultaat geven. Vandaar dat de meeste pompen met PWM, OEM modellen zijn. Dus specifieke modellen op bestelling van een fabrikant van ketels of warmtepompen.
Er zit wat volgens mij nog maar weinig variatie in de PWM implementatie tegenwoordig (vaak zelfs instelbaar welk profiel er gebruikt wordt). Voor heating is het van 100% naar 0% en voor solar gewoon 0% tot 100%. Ook de spanning is redelijk standaard en de frequentie is vaak ergens tussen 100Hz en 1kHz. Ik dacht zelfs ergens een EU standaard gezien te hebben, maar voor nu was dit de beste quote die ik kon vinden:
PWM control signal (Pulse-Width Modulation) has
almost replaced analogue control signal and become
the standard of the domestic boiler market. PWM
offers communication with 15 VDC at a frequency of
100 – 4000 Hz for duty cycles of 0 – 100 %

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@Rimco
Inderdaad, bij 130 mm pompen zijn de prijzen veel scherper (veelal in Solar systemen toegepast).
Dus als je die 130mm vrijheid hebt ..
In mijn geval zat ik vast aan 180mm en dan zijn de PWM pompen schaars.

Grundfos UPM3 ... (ohne Originalverpackung) ... klinkt mij wat vreemd,
Mogelijk parallel import vanwege landen/prijs politiek? Hoeft geen probleem te zijn.

Bij Solar systemen zijn PWM pompen een essentieel onderdeel,
aangestuurd door vele soorten (goedkope) controllers.

Maar ik lees zelden/nooit dat PWM bestuurde pompen in het CV afgifte circuit worden gebruikt.
(wat mij overigens prima bevalt)

• Copitano
  • Laatst online: 03-11 09:11

Copitano

Hoorn NH

Er komen volgende week donderdag twee koelmonteurs het koudemiddel controleren. Laat meteen de buitenunit draaien. Vanavond weer een paar uur drama met de wind er in. Laat het weten zodra alles geregeld is. Ben benieuwd. >:)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Oxellaar
  • Niet online
Rimco schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:26:
[...]

Ben zelf van plan de UPM3 Hybrid te kopen bij de buren: https://www.pumpendiscoun...-Grundfos-UPM3-HYBRID.htm. Nog zelfs iets goedkoper en een tikje zwaarder dan de Wita die @Domosapiens aanhaalde.

[...]

Er zit wat volgens mij nog maar weinig variatie in de PWM implementatie tegenwoordig (vaak zelfs instelbaar welk profiel er gebruikt wordt). Voor heating is het van 100% naar 0% en voor solar gewoon 0% tot 100%. Ook de spanning is redelijk standaard en de frequentie is vaak ergens tussen 100Hz en 1kHz. Ik dacht zelfs ergens een EU standaard gezien te hebben, maar voor nu was dit de beste quote die ik kon vinden:

[...]
Voila...daar heb je de variatie..... die er niet zou zijn :9

Maar goed, los van dat, waarom zou je het willen hebben? Als het al nodig zou zijn, dan word er 0-10v gebruikt om een pomp aan te sturen.
Maar eigenlijk altijd werken de sturingen welke in de pomp zijn gebouwd veel beter.
Bij Grundfoss dan, Magna3, Alpha3 is erg verfijnd, ga jij echt niet beter doen met de PWM sturing.
De OEG en ook de Wilo zijn een stuk minder verfijnd

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• prein2

prein2

prein2 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:01:
Ik heb een LG 16kW R32 bij m'n ouders staan. Werkt prima, maar wegens onze opstelling is enkel aan-uit sturing mogelijk. Ik zou graag het maximum vermogen kunnen aanpassen via een scriptje of zo. Maar kan nergens vinden of dat zou kunnen via de r485 interface. Iemand een idee?
Niemand?

• El Bodhisatva
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-02-2023
Hoi Prein,heb je al toegang tot de service instellingen weten krijgen? Zoniet dan hierbij een linkje hoe je daarbij kunt komen: YouTube: LG colour touchscreen controller set up PREMTB100 . Daar kun je alle mogelijke instellingen aanpassen.
Heb zelf een LG Therma-V R32 9 KW staan en ben tot dusver erg tevreden over de prestaties. Succes!!

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

• Ramon_1984
El Bodhisatva schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:31:
Hoi Prein,heb je al toegang tot de service instellingen weten krijgen? Zoniet dan hierbij een linkje hoe je daarbij kunt komen: YouTube: LG colour touchscreen controller set up PREMTB100 . Daar kun je alle mogelijke instellingen aanpassen.
Heb zelf een LG Therma-V R32 9 KW staan en ben tot dusver erg tevreden over de prestaties. Succes!!
Meet jij ook het opgenomen vermogen van je lg ?

• El Bodhisatva
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-02-2023
Nog niet....er zit zover ik heb kunnen zien geen optie in de Controller om het gebruikte vermogen te kunnen loggen. Houd wel mijn dagelijks verbruik bij met Raspberry P1 monitor. Bij maximaal vermogen komt hij iidgv niet boven de 3 KW uit.

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

• Ramon_1984
El Bodhisatva schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:13:
Nog niet....er zit zover ik heb kunnen zien geen optie in de Controller om het gebruikte vermogen te kunnen loggen. Houd wel mijn dagelijks verbruik bij met Raspberry P1 monitor. Bij maximaal vermogen komt hij iidgv niet boven de 3 KW uit.
Wij zijn vooral benieuwd tot hoever een lg kan terug moduleren :)

• doek55
@Ramon_1984 Daarvoor heb je een warmtemeter nodig. E-vermogen zegt namelijk niet zoveel over de afgegeven warmte.

Om het nog iets lastiger te maken, mijn warmtepomp geeft een lager vermogen vrij wanneer de Tb hoger wordt. Het laagste vermogen ligt rond Tb 12°C, daarna loopt dit weer op door de stijgende COP. Kijk alleen naar de lijnen Max en Min. Alles tussen die twee lijnen is het beschikbare modulatiebereik en ik heb alles tot 10kW op mijn Kamstrup voorbij zien komen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U9wuUcB.png

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
@Dre @koevlaas2

koevlaasformule op mijn situatie (Barneveld,redelijk geisoleerd rijtjes huis uit 1976, geen vvw, Jaga's, nachtverlaging,rest vd dag 20-21c)

= 700*8/1650 = 3,4

Dus ELGA zou het moeten trekken.
Doet ie ook heel goed 80-90% van de tijd.
's nachts uit ivm rust in en om t huis. (ik slaap nl heel licht, werd ook van de Hrketel wakker)
Alleen bij temp onder 2c stook ik bij opstart smorgens 0,1-0,5m3 bij. SWW gaat via Hrketel.

Die hele koude winters zijn verleden tijd, dus een beetje bijstoken met RemehaCalenta uit 2011, dan komen we heel ver zonder heeeeeeeel veeeeeeeeel investering #absurde opgeklopte bedragen. Bovendien heb ik dan nog een backup, mocht de WP uitvallen of andersom de Hrketel.

• prein2

prein2

El Bodhisatva schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:31:
Ja daar lukt het inderdaad, maar ik wil het geautomatiseerd kunnen doen.

Hij moet grofweg tussen 11 en 15 max vermogen leveren en buiten die tijd wil ik hem kunne terug schroeven. Ik heb natuurlijk geen zin om dat elke dag handmatig met de controller te doen...

En ik meet overigens alles. Met kamstrup warmtemeter en mbus 3 fase meter in de meterkast

• lolle1212
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:02:
[...]

Just curious, maar je kunt toch helemaal niet zo eenvoudig backup element aan/uit zetten? (Allicht met wat hackerdiehack door aanvoer temp heel hoog te zetten wat ie dan niet haalt etc., maar volgens mij niet op een normale manier?)

• Noord27
  • Laatst online: 03-11 20:57
Ramon_1984 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:41:
[...]

Meet jij ook het opgenomen vermogen van je lg ?
Jazeker. Water was sterk afgekoeld tot 6 graden in de leidingen en vloer was ook koud. Even een vaste waarde van 20 graden ingevoerd op de kamerthermostaat.

Standaard kun je invoer- en uitvoertemperatuur zien van de WP. Flow helaas niet.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8jn7ivm60zvpo.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 19-02-2020 10:51 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10
Wij hebben een Nilan compact P air 9 klaar staan voor installatie. Ik ga dit weekend de twee 110mm mantelbuizen voor het aan/afvoertraject richting de buitenunit in de grond ingraven, dan zal over enkele weken de buitenunit aangesloten worden door de leverancier.
Ik leg de buizen volledig in geel zand (omdat dat beter "isoleert" dan zwarte grond)

Nu is mij een beetje onduidelijk hoe e.e.a aangesloten wordt. Ik heb zelf de leidingen van de WP naar de VV-verdeler gemaakt en dat was een zeer weerbarstige Uponorleiding van 32mm.

Nu weet ik niet wat voor leidingen ze gaan gebruiken, maar dat Uponor spul krijg je niet door een mantelbuis waar een bocht in zit. Maar goed, dat is niet mijn probleem dat mag de installateur uitzoeken.

Verder vraag ik mij af of - en vooral hoe - die leidingen geisoleerd gaan worden. Gaan ze daar iets flexibelere buizen voor gebruiken en moeten die nageisoleerd worden? Of zijn dat al buizen voorzien van isolatie en trekken ze dat door de 110mm mantelbuis?

Ik wil voorkomen dat ik zometeen discussie op de plek krijg als blijkt dat ze geen geisoleerde buizen gebruiken (Ik weet niet welke installateur het komt doen, dat is afh. van de leverancier) en er zijn genoeg partijen die "maar wat doen"

• Ramon_1984
Noord27 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Jazeker. Water was sterk afgekoeld tot 6 graden in de leidingen en vloer was ook koud. Even een vaste waarde van 20 graden ingevoerd op de kamerthermostaat.

Standaard kun je invoer- en uitvoertemperatuur zien van de WP. Flow helaas niet.

[Afbeelding]
Ah cool, benieuwd hoe hij gaat draaien na de aanpassingen in je verdeler.
lolle1212 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:46:
[...]

Just curious, maar je kunt toch helemaal niet zo eenvoudig backup element aan/uit zetten? (Allicht met wat hackerdiehack door aanvoer temp heel hoog te zetten wat ie dan niet haalt etc., maar volgens mij niet op een normale manier?)
Bij de Mitsu kun je instellen dat element bij komt als Ta niet binnen xx minuten gehaald wordt. Lijkt mij precies de instelling die je nodig hebt. Ik neem aan dat bij de pana ook zoiets in te stellen is.

• Noord27
  • Laatst online: 03-11 20:57
Ramon_1984 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:56:
[...]

Ah cool, benieuwd hoe hij gaat draaien na de aanpassingen in je verdeler.
Dat moet nog gebeuren inderdaad. Heb nu alleen filtertje schoon gemaakt, en de pomp van de LG op 75% gezet (alsmede pomp VV-verdeler hoger gezet). Dus duidelijk flow probleem.

• lolle1212
Noord27 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:49:
[...]

[Afbeelding]
Ik zie dat in dit tijdwindows minimum 900watt was, elders op fora zag ik een gebruiker met +-450watt, wat heb jij als laagste gemeten? (Ter indicatie van minimum vermogen/modulatie bereik?)

• Ramon_1984
Noord27 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:00:
[...]

Dat moet nog gebeuren inderdaad. Heb nu alleen filtertje schoon gemaakt, en de pomp van de LG op 75% gezet (alsmede pomp VV-verdeler hoger gezet). Dus duidelijk flow probleem.
Kan je niet met stille modus aan de gang ?

• thido
  • Laatst online: 16:32

thido

Tilburg

doek55 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:07:
@Ramon_1984 Daarvoor heb je een warmtemeter nodig. E-vermogen zegt namelijk niet zoveel over de afgegeven warmte.
Maar dat willen we nou wel juist weten :-)
Wat is het laagste dat je gezien hebt?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Ramon_1984
thido schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:05:
[...]

Maar dat willen we nou wel juist weten :-)
Wat is het laagste dat je gezien hebt?
Anders wordt het toch van de zomer samen een lg bestellen :9
Pagina: 1 ... 67 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.