Is dat niet R290 (Propaan) ?Grolsch schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:13:
[...]
Dat valt me absoluut niet tegen, WP only zonder element? Heb je ook een idee van COP getallen? Welk koudemiddel wordt gebruikt?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Nog wel een flink GWP.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Kan zo snel niet zo'n mooie grafieken vinden als er voor onze Panas en Mitsus (oa) te krijgen zijn, maar tot 55gr bij Tb7 = COP2,8, bij Tb20 (ventilatielucht)=COP4.Grolsch schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:20:
En is bekend wat de SCOP is bij t boiler +60?
Maar oa @Dylantje2 heeft zo'n ding staan, die kan ons er vast meer over vertellen.
Deze douche: https://pro.grohe.com/308...lor=000&material=26250000Grolsch schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:04:
[...]
Klopt, maar Ik hou 48 graden aan, en regelmatig het vat bijna leeg.
Hoe hoog kan de atlantic komen zonder element?
De hoofdvraag voor @beumer , wat is zijn SWW behoefte. Als hij geen groot bad heeft wordt de behoefte al heel rap minder.
Twee volwassenen en twee kinderen die allemaal graag lang douchen, temperatuur wordt uiteraard gemengd naar 38 graden.
Iets meer dan 200l lijkt voldoende, maar heb liever wat meer marge.
Apart topic voor...bbbrumbrum schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:25:
[...]
Kan zo snel niet zo'n mooie grafieken vinden als er voor onze Panas en Mitsus (oa) te krijgen zijn, maar tot 55gr bij Tb7 = COP2,8, bij Tb20 (ventilatielucht)=COP4.
Maar oa @Dylantje2 heeft zo'n ding staan, die kan ons er vast meer over vertellen.
Alleen ik kan me niet anders indenken dat als de overheid hier subsidie op geeft.
de WPboiler beter is dan elke andere sww maker.
Als je ervoor kiest om met een mono oid sww te maken doe je het ook met hoog rendement.
Die keuzes zijn hier al heel vaak besproken...
Ik weet niet precies wat mijn COP is aangezien ik geen kamstrupp heb ook op dat ding niet.
Maar ik lees verschillende verhalen over de cop van een WPB.
Afhankelijk van de plaats settings enz ens
Ik had eigenlijk een 270 willen, maar die paste niet
dus een 200
En die is net aan... Dus heb ik heter water, wat me wss cop kost
Daar tegenover heb ik een zonneboiler liggen die ik cascade heb liggen met mijn wpb.
Dus mijn wpb wordt hotfill door de zonneboiler..
En dat leverde afgelopen zomer dagen van echt gratis water op.
Dus in mijn beleving kan ik niet goedkoper sww maken/hebben.
Daarnaast is ons verbruik relatief hoog... iedere dag bad en 3 douchers.....
Ik weet zeker als ik mijn pana [ al was het een 7 ] ook op sww had draaien...
Ik het de afgelopen dagen erg moeilijk had gekregen...
Ik zie de dingen los van elkaar.
SWW en CV
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
- De verdeler op beganegrond (14 groepen) altijd open. Regeling komt vanuit LG thermostaat die op beganegrond hangt en direct de LG monoblock aanstuurt
- Op eerste verdieping zone-regeling op de verdeler (10 groepen, 5 zones)
Nu heb ik ergens in dit reusachtige topic gelezen dat er goede ervaringen waren met het Danfoss systeem. Maar nu had ik hier nog een paar vragen over:
- Kan ik op de Danfoss Master 5 thermostaten aansluiten? link naar master
- Klopt het dat met de Danfos Thermostaat, de switch naar koelen in de zomer dan automatisch goed gaat? En dat koelen dan per kamer af te zetten is?
- Is het het waard om hier eventueel de watts vision thermische motoren op aan te sluiten ipv die van Danfoss? (18 vs 25 euro)
- Draadloos kost zo'n 180 euro extra, maar scheelt me wel veel loze leidingen. Iemand hier goede ervaringen mee?
Ok en wat is het debiet? In de datasheet loopt dit van 8.7 tot 21.2ltr/min.beumer schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:36:
[...]
Deze douche: https://pro.grohe.com/308...lor=000&material=26250000
Twee volwassenen en twee kinderen die allemaal graag lang douchen, temperatuur wordt uiteraard gemengd naar 38 graden.
En wat is lang?
Wellicht een Methven Kiri (aka Niebla) regendouchekop erop zetten?
[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-01-2020 21:51 ]
helder verhaal! en ik begin nu wel even te twijfelen hoe het nu zat afgelopen 2 jaar..pleio65 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:29:
[...]
Dat klopt wat je zegt. Collector op het onderste spiraal is juist. Maar je hebt de warme leiding van de zonnecollectoren op het onderste aansluitpunt van het spiraal getekend en de koude leiding boven. Dat moet andersom. Dat geldt tevens voor de warmtepomp. De warme aanvoer leiding moet bovenin het buffervat uitkomen. De retourleiding onderin.
Je sww en cv water wordt boven uit het buffervat gehaald. Bovenin het buffervat moet het warmst zijn. Als de warmtepomp het vat verwarmd begint te temperatuur opbouw van boven in het buffervat en gaat geleidelijk naar onderen. Zoals je het nu tekent krijgt de retourleiding van de warmte pomp het warmste water uit het buffervat.
Bij zonnecollector wordt het buffervat onderin verwarmd en de temperatuur in gehele buffervat stijgt dan tegelijk.

anyway, nieuwe schema

nu maar eens gaan uitzoeken welke diameters ik ga gebruiken
vanaf de warmtepomp naar binnen toe:
- DN25 RVS ribbelbuis incl 19mm isolatie met aan beide zeide 1 1/4 koppeling (https://www.oeg.net/enkel...-19-mm-isolatie-516002855) (2x 10 meter zal ik nodig hebben).
Binnenwerks wil ik eigenlijk volledig meerlaagse buis gaan nemen.
- (32x2mm (26mm inwending) De WP zal max. 60 graden afgeven, dus dat kan zonder problemen; (
- (20x2mm) vanaf de mengkranen naar tapwater
- (32x2mm) vanaf de mengkraan naar (vloer)verwarming
[ Voor 17% gewijzigd door Crazy- op 03-01-2020 22:38 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Debiet ga ik even meten dit weekend, dan weet ik het zeker. Lang is +/- 10 min. pp, dus totaal 40 minuten per dag.bbbrumbrum schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:50:
[...]
Ok en wat is het debiet? In de datasheet loopt dit van 8.7 tot 21.2ltr/min.
En wat is lang?
Wellicht een Methven Kiri (aka Niebla) regendouchekop erop zetten?
Dan is 200 liter veel te weinig.beumer schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:36:
[...]
Je moet rekenen met 20% verlies, dus 80% bruikbare inhoud.
Stel je hanteert een boilertemperatuur van 60 graden (wat in WP wereld al erg hoog is, slecht voor de COP EN hoge standby verliezen).
Dan heb je 160 liter van 60 graden tot je beschikking, met een aanvoertemperatuur van 10 graden heb je dan 285 liter water van 38 graden beschikbaar.
De douche die jij aanhaalt heeft MINIMAAL debiet van 10 ltr/minuut, dus "stel" 12 ltr/minuut.
Dan kun je 23,75 minuten douchen, deel dat door 4 personen dan kom je op 5.94 minuten per persoon om precies te zijn.
Als je een douche WTW hebt wordt het verhaal trouwens wel anders.
Ter vergelijking, met 400 liter op 45 graden (beter voor de COP, en minder standbyverlies) heb je 400 liter van 38 graden ter beschikking, dus 33,33 minuten douchetijd, dus 8,33 p.p.
Een nadeel van een WP boiler is dat het erg lang duurt voordat je vat weer warm is.
Ik kan het vermogen niet zo snel vinden, maar lees wel dat de v3 7,54 uur nodig heeft om 200 liter water van 15 naar 55 graden te verwarmen.
Mijn 11,2KW zubadan trekt mijn 400 liter boiler in +- 70 minuten maximaal van 15 naar 48 graden.
Ik ken de Icon lijn niet, ik gebruik de Danfoss CF2+ lijn, en daar is het met mijn regelaars maximaal 5 zones per regelaar, en meerdere motoren op 1 zone aan te sluitenrolandmegens schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:45:
Voor onze nieuwe woning willen we de vloerverwarming als volgend aansturen:
- De verdeler op beganegrond (14 groepen) altijd open. Regeling komt vanuit LG thermostaat die op beganegrond hangt en direct de LG monoblock aanstuurt
Nu heb ik ergens in dit reusachtige topic gelezen dat er goede ervaringen waren met het Danfoss systeem. Maar nu had ik hier nog een paar vragen over:
- Kan ik op de Danfoss Master 5 thermostaten aansluiten? link naar master
- Klopt het dat met de Danfos Thermostaat, de switch naar koelen in de zomer dan automatisch goed gaat? En dat koelen dan per kamer af te zetten is?
Omschakelen naar koelen moet ik doen door een schakelaar om te zetten.
Dmv de afstandsbediening kan ik per ruimte koelen aan of uitzetten. Ik zet alleen mijn badkamer uit voor koelen, de rest loopt gewoon mee te koelen.
Ik zou kijken naar het vermogen per motor, hoe minder hoe beter en hoe meer motoren je op 1 ingang kunt aansluiten.- Is het het waard om hier eventueel de watts vision thermische motoren op aan te sluiten ipv die van Danfoss? (18 vs 25 euro)
Ik gebruik het nu 2,5 jaar met in totaal 9 zones en dus 9 thermostaten en nog nooit 1 probleem gehad, en zelfs nog nooit batterijen vervangen.- Draadloos kost zo'n 180 euro extra, maar scheelt me wel veel loze leidingen. Iemand hier goede ervaringen mee?
Wat mij betreft een aanrader.
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 03-01-2020 22:08 ]
Ah thanks! ik wist niet dat er verschillende lijnen waren.
Waar had jij die CF2+ lijn gekocht? Ik kan hier namelijk vrij weinig over vinden
Eerst concept. Dan def en Excel file.
Er moeten c.a nog 10 inleveren want het gaat om het jaaroverzicht.
Dus waterbesparende regendouchekop @ 9ltr/min erop.Grolsch schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:04:
[...]
Dan is 200 liter veel te weinig.
Je moet rekenen met 20% verlies, dus 80% bruikbare inhoud.
Stel je hanteert een boilertemperatuur van 60 graden (wat in WP wereld al erg hoog is, slecht voor de COP EN hoge standby verliezen).
Dan heb je 160 liter van 60 graden tot je beschikking, met een aanvoertemperatuur van 10 graden heb je dan 285 liter water van 38 graden beschikbaar.
De douche die jij aanhaalt heeft MINIMAAL debiet van 10 ltr/minuut, dus "stel" 12 ltr/minuut.
Dan kun je 23,75 minuten douchen, deel dat door 4 personen dan kom je op 5.94 minuten per persoon om precies te zijn.
Als je een douche WTW hebt wordt het verhaal trouwens wel anders.
Ter vergelijking, met 400 liter op 45 graden (beter voor de COP, en minder standbyverlies) heb je 400 liter van 38 graden ter beschikking, dus 33,33 minuten douchetijd, dus 8,33 p.p.
Een nadeel van een WP boiler is dat het erg lang duurt voordat je vat weer warm is.
Ik kan het vermogen niet zo snel vinden, maar lees wel dat de v3 7,54 uur nodig heeft om 200 liter water van 15 naar 55 graden te verwarmen.
Mijn 11,2KW zubadan trekt mijn 400 liter boiler in +- 70 minuten maximaal van 15 naar 48 graden.
Met de 16kW WP laad eea nog wel aardig bij tijdens het afdrogen tussen de douchebeurten door, maar eigenlijk wil je overdag (=gunstige Tb + PV opbrengst) je boiler laden.
DWTW is sowieso aanrader, dat is ff 40% teruggewonnen energie...en dus 40% kleinere boiler benodigd.
Echter met WP moet je wel goed nadenken over hoe eea aan te sluiten, rechtstreeks op de mengkraan (en mengt die koud, of warm bij?) heeft nl weinig zin als je aanvoer al amper 40-45gr is, dan valt er weinig te mengen.
@Grolsch hoe krijg je je boilervat op 15gr?
CF2+ is de oude lijn en ik neem aan niet meer verkrijgbaar.rolandmegens schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:41:
@Grolsch
Waar had jij die CF2+ lijn gekocht? Ik kan hier namelijk vrij weinig over vinden
De icon lijn is volgens mij de opvolgende lijn, dus zou in ieder geval net zo goed en waarschijnlijk beter zijn.
Maar ik heb geen ervaring met de Icon lijn dus kan daar weinig zinnigs over zeggen. Op papier ziet het er goed en mooi uit.
In de documentatie staat minimaal debiet van 10L/minuutbbbrumbrum schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:51:
[...]
Dus waterbesparende regendouchekop @ 9ltr/min erop.
Met mijn 11.2KW kan ik probleemloos douchen terwijl de WP het vat opwarmt. Omdat de spiraal niet helemaal bovenin begint blijft de temperatuur bovenin het vat warm genoeg om te douchen.Met de 16kW WP laad eea nog wel aardig bij tijdens het afdrogen tussen de douchebeurten door, maar eigenlijk wil je overdag (=gunstige Tb + PV opbrengst) je boiler laden.
Klopt, met aanvoertemperaturen van <50 graden heeft een doucheWTW aansluiten op de mengkraan niet zoveel nut, dan kun je hem beter aansluiten op de koudwateraanvoer van de boiler.DWTW is sowieso aanrader, dat is ff 40% teruggewonnen energie...en dus 40% kleinere boiler benodigd.
Echter met WP moet je wel goed nadenken over hoe eea aan te sluiten, rechtstreeks op de mengkraan (en mengt die koud, of warm bij?) heeft nl weinig zin als je aanvoer al amper 40-45gr is, dan valt er weinig te mengen.
Zeker bespaart het energie, maar hoeveel dat is niet zo heel eenvoudig uit te rekenen.
Door in bad te gaan en te douchen, hieronder zie je dat de onderkant van het vat onder de 10 graden zit:@Grolsch hoe krijg je je boilervat op 15gr?

Hieronder zie je de verwarmingsrun van een bijna leeg 400 liter vat, na een goed uur weer op temperatuur.

[ Voor 66% gewijzigd door Grolsch op 03-01-2020 23:13 ]
Ja, zowel ik als @Grolsch hebben het CF2 systeem, en daarbij gaat dat, er zijn 2 types, 1 voor 5 motoren en 1 voor 10 stuks ; het cf2 systeem is vervangen, maar nog redelijk goed op MP te koop.rolandmegens schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:45:
Voor onze nieuwe woning willen we de vloerverwarming als volgend aansturen:
- Kan ik op de Danfoss Master 5 thermostaten aansluiten?
Ja dat gaat prima, die heb ik ook in bedrijf....................
- Is het het waard om hier eventueel de watts vision thermische motoren op aan te sluiten ipv die van Danfoss? (18 vs 25 euro)
De CF2 is dacht ik alleen dradloos, en dat werkt prima! Ik zou er zeker ook een afstandsbediening bij kopen, dan heb je een veel grotere flexibiliteit, : Nacht verlaging en fijn tuning van de thermostaten.- Draadloos kost zo'n 180 euro extra, maar scheelt me wel veel loze leidingen. Iemand hier goede ervaringen mee?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Zover ik nu weet kan dat niet ivm een eiken houten vloer die op de BGG ligtDapdodo schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:26:
@Crazy- wilde je nog koelen? Dan moet je de CV buffer kortsluiten met 3-weg klep.
https://www.hansvannunen.nl/hout-op-vloerverwarmingCrazy- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 01:00:
[...]
Zover ik nu weet kan dat niet ivm een eiken houten vloer die op de BGG ligt
Vloerkoeling is een nieuwe mogelijkheid om een aangename binnentemperatuur te creëren. Bij vloerkoeling wordt er koud in plaats van warm water door de leidingen gepompt. Door de hygroscopische werking van het hout kan bij parket slechts een kleine koelcapaciteit gerealiseerd worden. Bij een te koude watertemperatuur zal het hout vocht gaan opnemen waarbij de uitzetting daardoor tot schade kan leiden. Condenseren van de vloer dient te allen tijde voorkomen te worden. De oppervlaktetemperatuur van de vloer mag daarom nooit onder de dauwpunttemperatuur komen (afhankelijk van de luchtvochtigheid maar in de regel is dit 18°C). Het aanvoerwater naar de vloerslangen mag enkele graden lager zijn (14 -16°C) bij een droge vloer. Bronwater is in de regel lager van temperatuur. Zonder aanvoertemperatuurregeling ontstaat dus het gevaar voor condensatie en raden we vloerkoeling af.
De te realiseren koelcapaciteit zal rond 20 W/m² liggen voor een niet zonbeschenen vloer bij een ruimtetemperatuur van 26°C. Door de vloerkoelinstallatie 24 uur per dag te laten werken zal het effectieve koelvermogen per m² hoger uitvallen in verhouding tot een koellastberekening over 8 uur gerekend. Belangrijk hierbij is echter wel dat de dikte van de vloer niet boven de 12 mm uitkomt omdat anders de isolatiewaarde van het hout te hoog wordt en de koeling geen effect sorteert.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Het zou wel kunnen, maar ideaal is anders zoals @pleio65 aangeeft met een houten vloer.Crazy- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 01:00:
[...]
Zover ik nu weet kan dat niet ivm een eiken houten vloer die op de BGG ligt
Moeten is een groot woord, ik koel altijd gewoon over het buffervat heen zonder m'n buffervat te bypassen.Dapdodo schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:26:
@Crazy- wilde je nog koelen? Dan moet je de CV buffer kortsluiten met 3-weg klep.

M'n Ta na buffervat ligt dus zo'n 2,8 grader hoger als direct na de WP.
Beter is natuurlijk het buffervat te bypassen, of dmv kleppen aan/afvoerpunten om te draaien. (bij koelen de aanvoer aan de onderkant van het vat).
Hm, het is inderdaad wel mogelijk ja. Echter ik weet nu nog niet hoe dik de vloer is. Dus dat is even afwachten.pleio65 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 07:38:
[...]
https://www.hansvannunen.nl/hout-op-vloerverwarming
Vloerkoeling is een nieuwe mogelijkheid om een aangename binnentemperatuur te creëren. Bij vloerkoeling wordt er koud in plaats van warm water door de leidingen gepompt. Door de hygroscopische werking van het hout kan bij parket slechts een kleine koelcapaciteit gerealiseerd worden. Bij een te koude watertemperatuur zal het hout vocht gaan opnemen waarbij de uitzetting daardoor tot schade kan leiden. Condenseren van de vloer dient te allen tijde voorkomen te worden. De oppervlaktetemperatuur van de vloer mag daarom nooit onder de dauwpunttemperatuur komen (afhankelijk van de luchtvochtigheid maar in de regel is dit 18°C). Het aanvoerwater naar de vloerslangen mag enkele graden lager zijn (14 -16°C) bij een droge vloer. Bronwater is in de regel lager van temperatuur. Zonder aanvoertemperatuurregeling ontstaat dus het gevaar voor condensatie en raden we vloerkoeling af.
De te realiseren koelcapaciteit zal rond 20 W/m² liggen voor een niet zonbeschenen vloer bij een ruimtetemperatuur van 26°C. Door de vloerkoelinstallatie 24 uur per dag te laten werken zal het effectieve koelvermogen per m² hoger uitvallen in verhouding tot een koellastberekening over 8 uur gerekend. Belangrijk hierbij is echter wel dat de dikte van de vloer niet boven de 12 mm uitkomt omdat anders de isolatiewaarde van het hout te hoog wordt en de koeling geen effect sorteert.
Verder is het wel de moeite het uit te zoeken. En met 2 handmatige 3-wegkleppen redelijk snel te regelen.
Ik heb ongeveer dezelfde config. Wel een bypass voor koeling zodat die langs het vat kan en een doorstromer ipv e-boiler.Crazy- schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:58:
[...]
helder verhaal! en ik begin nu wel even te twijfelen hoe het nu zat afgelopen 2 jaar..![]()
anyway, nieuwe schema
[Afbeelding: schema wp boiler]
nu maar eens gaan uitzoeken welke diameters ik ga gebruiken
vanaf de warmtepomp naar binnen toe:
- DN25 RVS ribbelbuis incl 19mm isolatie met aan beide zeide 1 1/4 koppeling (https://www.oeg.net/enkel...-19-mm-isolatie-516002855) (2x 10 meter zal ik nodig hebben).
Binnenwerks wil ik eigenlijk volledig meerlaagse buis gaan nemen.
- (32x2mm (26mm inwending) De WP zal max. 60 graden afgeven, dus dat kan zonder problemen; (
- (20x2mm) vanaf de mengkranen naar tapwater
- (32x2mm) vanaf de mengkraan naar (vloer)verwarming
Je hebt je vv op het vat getekend. Ik weet niet of je er rekening mee hebt gehouden, maar dat gaat de gelaagdheid van je boiler sterkt verstoren, zeker bij een hygiene boiler. Er ik heb hier 2300 m vv, omgerekend ongeveer 320 liter koud water, en die pomt je permanent door je vat.
Bij mij sneuvelde de gelaagdheid vrij snel, gevolg, de wp ziet dat er sww gemaakt moet worden, want top van de boiler sensor zegt te houd, sww lekker warm in je boiler, vv slaat weer aan, gelaagdheid weer weg. Een soort gependel dus. Ik heb het opgelost door een doorstromer op te hangen en geen sww meer via de wp te maken in het eerste jaar en op dit moment loopt alles via de bypass en maakt de wp sww. In stroom scheelt het ongeveer niks. Als het koud is, is het handiger dat de wp geen sww maakt, scheelt weer een uur verwarmen.
De WP zal niet het vat opwarmen voor SWW; echter puur CV (40 graden max).jerh schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:30:
[...]
Ik heb ongeveer dezelfde config. Wel een bypass voor koeling zodat die langs het vat kan en een doorstromer ipv e-boiler.
Je hebt je vv op het vat getekend. Ik weet niet of je er rekening mee hebt gehouden, maar dat gaat de gelaagdheid van je boiler sterkt verstoren, zeker bij een hygiene boiler. Er ik heb hier 2300 m vv, omgerekend ongeveer 320 liter koud water, en die pomt je permanent door je vat.
Bij mij sneuvelde de gelaagdheid vrij snel, gevolg, de wp ziet dat er sww gemaakt moet worden, want top van de boiler sensor zegt te houd, sww lekker warm in je boiler, vv slaat weer aan, gelaagdheid weer weg. Een soort gependel dus. Ik heb het opgelost door een doorstromer op te hangen en geen sww meer via de wp te maken in het eerste jaar en op dit moment loopt alles via de bypass en maakt de wp sww. In stroom scheelt het ongeveer niks. Als het koud is, is het handiger dat de wp geen sww maakt, scheelt weer een uur verwarmen.
Hierom dus ook een e-boiler om van 40 naar 60 te gaan.
De keuze voor een e-boiler is puur gedaan ivm PV/saldering & geen 8-11kW piek spanningen met douchen nodig. Ondanks dat dit met name in september tm maart nodig zal zijn ivm collectoren.
Heb overwogen om WP sww te laten maken & CV volledig gescheiden van het vat te doen mbv een 3-weg klep. Echter de wp zal in de winter toch niet boven de 40 kunnen opwarmen....
Vandaag eens extra gekeken naar een foto van de nieuwe woning van de vloerverwarming verdeler....

En ik zie maar 3 groepen. Voor een oppervlakte van 60m2?!
[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 04-01-2020 09:57 ]
Maar als je wilt koelen in de zomer is het handig dat je niet het hele vat afkoelt, scheelt je dan weer in sww. Vandaar de bypass. Ook handig als er ooit eens iets is met het vat.Crazy- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:48:
[...]
De WP zal niet het vat opwarmen voor SWW; echter puur CV (40 graden max).
De keuze voor een e-boiler is puur gedaan ivm PV/saldering & geen 8-11kW piek spanningen met douchen nodig. Ondanks dat dit met name in september tm maart nodig zal zijn ivm collectoren.
Heb overwogen om WP sww te laten maken & CV volledig gescheiden van het vat te doen mbv een 3-weg klep. Echter de wp zal in de winter toch niet boven de 40 kunnen opwarmen....
Ik heb even voor je gekeken.rolandmegens schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:36:
@Grolsch @Naalroc
Dankje! Ik zal de Icon lijn eens goed bekijken, met name of er genoeg aansluitingen op de master zitten en of er nog een afstandsbediening is
Van de Icon range kun je 2 hoofdregelaars krijgen, die 10 kanaals of de 15 kanaals.
Het aantal kanalen geeft bij de Icon lijn dus wel aan hoeveel motoren je aan kunt sluiten, dus 10 motoren in het geval van de 088U1071 (bij mijn Danfoss CF2+ regelaar kan ik gerust 3 motoren op 1 kanaal aansluiten, maar volgens de documentatie kan dat bij deze niet, max 2 Watt per uitgang.)
https://assets.danfoss.co...55838/DOC293645955838.pdf
De 10 kanaals regelaar (088U1071)
Ik vraag me wel af waarom je dan op de begane grond een andere thermostaat op hangt.
Je zou volgens mij ook een Danfoss Icon thermostaat kunnen ophangen die geen zones aanstuurt maar wel warmtevraag genereert zodat je WP gaat lopen. Deze groepen monteer je geen motor op en laat je altijd lopen (niet nageregeld). De Danfoss hoofdmodule schakelt dan de WP aan of uit (zo heb ik het ook).
Ik zou je CV ook niet door het vat laten gaan.Crazy- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:48:
[...]
Stel je gaat douchen in de winter, dan komt er water van <10 graden je buffervat binnen als ik je schema goed lees.
Waarom wil je eigenlijk een buffervat voor CV
[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 04-01-2020 10:02 ]
https://drive.google.com/...MMWw2REU/view?usp=sharing
AUijtdehaag in "Warmtepomp / Buffervat / zonneboiler opzet/installatie"
Edit: never mind, weer een oud schema zie ik. (cv gaat gewoon door het vat en niet door spiraal. Spiralen doorverbonden als hygienespiraal)
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2020 10:03 ]
Is wel een aparte spiraal; maar klopt inderdaadGrolsch schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:59:
[...]
Ik zou je CV ook niet door het vat laten gaan.
Stel je gaat douchen in de winter, dan komt er water van <10 graden je buffervat binnen als ik je schema goed lees.
Dat is het hele gesteggel: de 1 zegt buffervat cv, de ander zegt geen buffervat cvGrolsch schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:59:
[...]
Ik zou je CV ook niet door het vat laten gaan.
Waarom wil je eigenlijk een buffervat voor CVHeb je onvoldoende systeeminhoud? Heb je naregeling ? Zo niet, dan zie ik er geen reden voor om een buffervat toe te passen. Of wil je gebruik maken van de warmte van je zonnecollectoren
Dan zou ik het nog enigszins begrijpen.
Mijn reden van die keuze is om de WP maximale flow te geven via het vat & dat de sww spiraal voorverwarmd is door het cv water in de winter
Plus... ja flow is wellicht een probleem... zie foto 3 posts omhoog van mijn vv verdeler. 3 groepen op 60m2
De bypass ga ik wel alvast toevoegen, om inderdaad eventueel te koelen. Alvast voorbrereidjerh schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:56:
[...]
Maar als je wilt koelen in de zomer is het handig dat je niet het hele vat afkoelt, scheelt je dan weer in sww. Vandaar de bypass. Ook handig als er ooit eens iets is met het vat.
Is inderdaad in grote lijnen gelijk. Zal je posts nog even doorlezenAUijtdehaag schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:01:
@Crazy- Lijkt wel een beetje op mijn schema.
https://drive.google.com/...MMWw2REU/view?usp=sharing
AUijtdehaag in "Warmtepomp / Buffervat / zonneboiler opzet/installatie"
Edit: never mind, weer een oud schema zie ik. (cv gaat gewoon door het vat en niet door spiraal. Spiralen doorverbonden als hygienespiraal)
[ Voor 84% gewijzigd door Crazy- op 04-01-2020 10:11 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Crazy- op 04-01-2020 10:08 ]
Er zijn maar 2 "redenen" om een buffervat te nemenCrazy- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:02:
[...]
Is wel een aparte spiraal; maar klopt inderdaad
[...]
Dat is het hele gesteggel: de 1 zegt buffervat cv, de ander zegt geen buffervat cv
Mijn reden van die keuze is om de WP maximale flow te geven via het vat & dat de sww spiraal voorverwarmd is door het cv water in de winter
1 = Systeeminhoud vergroten omdat je te weinig systeeminhoud hebt.
2 = Naregeling aan de afgiftekant.
Voldoen jij aan 1 van bovenstaande 2 punten
De panasonic heeft helemaal niet veel flow nodig, en het belangrijkste, kun je de flow wel kwijt aan je afgiftekant.Plus... ja flow is wellicht een probleem... zie foto 3 posts omhoog van mijn vv verdeler. 3 groepen op 60m2
Ik weet niet hoe je v.v. aangelegd is, maar bij h.o.h. 10 CM heb je 10 meter slang per m2 nodig.
60 x 10 = 600 meter / 3 = 200 meter per groep = veel en veel te lang. Bij voorkeur groepen <80 meter gebruiken met een grote buisdiameter (+16mm)
Maar ik denk dat bij jou de v.v. er h.o.h. 20CM (groepen van 100 meter) of 15CM (groepen van 150 meter) in ligt.
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 04-01-2020 10:21 ]
Dat bied ook weer de mogelijkheid de PV stroom erin te stoppen met de L/W warmtepomp vanwege die combinatie.
Je kan dus nog steeds kiezen in temperatuur (hoog/laag) en zit niet met legionella.
win-win
Edit: hier 10 mm slangetjes, dus wel buffervat gewenst.
Bovendien kun je wat meer spelen met de flow van de warmtepomp.
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2020 10:23 ]
Ik zat er persoonlijk niet op de wachten dat er water van 10 graden door de spiraal van m'n buffervat heen gaat. Stel je gaat in bad, en blaast ff 300 liter koud water van <10 graden door de spiraal (ook nog boven in het vat) dat trekt toch de hele temperatuur van je buffervat naar benedenAUijtdehaag schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:20:
@Grolsch Het is niet alleen een buffervat, maar ook een SWW functie.(via hygienespiraal)
Dat bied ook weer de mogelijkheid de PV stroom erin te stoppen met de L/W warmtepomp vanwege die combinatie.
Je kan dus nog steeds kiezen in temperatuur (hoog/laag) en zit niet met legionella.
win-win
Waarom in zijn geval niet gewoon CV gedeelte zonder buffervat doen, zoals de meesten hier met een Panasonic doen.
En m.b.t. het legionella verhaal, in een hygiëne spiraal kan het water toch ook stil staan
[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 04-01-2020 10:26 ]
Ik zie geen nadelen om te combineren.
Die spiraal is waarschijnlijk ook van RVS, dus zowiezo een mindere warmteoverbrenging dan koper.
Dus qua invloed zal dat wel meevallen denk ik.
En de WP draait continu op een laag pitje (29-32 graden bij mij) Dus helemaal een lage overbrenging.
Zeker met maar een deltaT van 30 -10 = 20 graden
(ik zou eens moeten meten
Edit: de spiraal doorstroomt iedere dag.
Is je waterleiding in huis ook een probleem in de zomer?
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2020 10:32 ]
Nou tijdens douche zie ik de wp paar honderd watt extra geven om ta te blijven halen dus die afkoeling in mijn 400 liter hygiëne boiler valt reuze mee. Maar wel met cop 4 voor verwarmd sww water.Grolsch schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:24:
[...]
Ik zat er persoonlijk niet op de wachten dat er water van 10 graden door de spiraal van m'n buffervat heen gaat. Stel je gaat in bad, en blaast ff 300 liter koud water van <10 graden door de spiraal (ook nog boven in het vat) dat trekt toch de hele temperatuur van je buffervat naar beneden
Waarom in zijn geval niet gewoon CV gedeelte zonder buffervat doen, zoals de meesten hier met een Panasonic doen.
En m.b.t. het legionella verhaal, in een hygiëne spiraal kan het water toch ook stil staanWat is de temperatuur in het buffervat
Juist, graadje of 30 á 40, lijkt mij de ideale temperatuur voor deze bacterie
En niet te vergeten in de zomer gratis op 20+ graden door omgevings temperatuur.
1 PVoutput . Dongen NB
Daarom staat die ook op zolder.
In de zomer komt er geen warmtepomp aan te pas. Passieve (voor) verwarming voor sww.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2020 10:42 ]
Mijne valt smorgens al de zon op, met beetje geluk 26 graden haha.AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:35:
@reneeke1970 Precies.
Daarom staat die ook op zolder.
In de zomer komt er geen warmtepomp aan te pas. Passieve verwarming.
Ennuh @Grolsch ,jij spreekt over nadelig koud water boven in het vat. Jij hebt natuurlijk ook geen hygiëne boiler.
De spiraal loopt helemaal vanaf beneden tot aan boven. Bovenin is hij dezelfde temp als de ta die dus ook niet zakt. De afkoeling is onderin waar het koud leiding water binnen komt, daar word het kouder wat een lagere tr voor de wp veroorzaakt, daarom geeft hij beetje gas bij omdat eigenlijk alleen dt even toe neemt want de ta blijft gelijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Kogelkraan inderdaad. ideaal.Andrehj schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:47:
[...]
Die klep heb ik toevallig gisteren bekeken, en die heeft zo'n mooi lage Kv waarde omdat het een kogelkraan is.
Probleem wat ik met die kleppen heb is die anti-condens functie. Volgens de specs verbruikt die maximaal 5 watt, maar nergens staat beschreven wanneer die anti-condens functie aan gaat.
Tevens is mij totaal niet duidelijk hoeveel zo'n klep aan stroom verbruikt als ie niet draait.
Als je het schema bekijkt, is er in de open stand altijd een relais bekrachtigd, en daarvan wordt geen verbruik gespecificeerd.
Zou jij eens aan deze klep willen meten wat het stroomverbruik is?
Op het verbruik van het systeem maak ik me geen zorgen over het verbruik van deze kleppen. Ik had graag het verbuik voor je gemeten, maar ik heb net alles netjes weggewerkt, geen zin om dat weer los te halen.
Ik denk dat het makkelijker is om ESBE even een mailtje te sturen hierover als je denkt dat het een probleem gaat zijn.
Beide kleppen zijn dicht als de warmtepomp inactief is, dus je hebt alleen 1 bekrachtigd relais tijdens activiteit naast 40sec motoractiviteit a 3,5 W.
De condensfunctie zit er niet voor niets op, ik heb hem liever wel dan dat de klep niet gebruikt kan worden in onverwarmde ruimtes :-)
De thermische kleppen van de vloerverwarming zitten al gauw op 2W per stuk, dat gaat veel harder dan deze kleppen. Alle beetjes helpen natuurlijk, maar dit valt voor mij in de marge.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Heb ik ook, 3x80 meter van 18mm en verwarm ik de hele benedenverdieping mee, heb echter geen houten vloer maar plavuis.Crazy- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:48:
[...]
Vandaag eens extra gekeken naar een foto van de nieuwe woning van de vloerverwarming verdeler....
[Afbeelding]
Welk jaar is dit systeem? De donkere slangen vermoeden niet diffusie dicht namelijk. Heb je geen gegevens er van?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hier 2×125 meter 18 mm en geen probleemRol-Co schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:46:
[...]
Heb ik ook, 3x80 meter van 18mm en verwarm ik de hele benedenverdieping mee, heb echter geen houten vloer maar plavuis.
Welk jaar is dit systeem? De donkere slangen vermoeden niet diffusie dicht namelijk. Heb je geen gegevens er van?
1 PVoutput . Dongen NB
bouwjaar 2015.Rol-Co schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:46:
[...]
Heb ik ook, 3x80 meter van 18mm en verwarm ik de hele benedenverdieping mee, heb echter geen houten vloer maar plavuis.
Ik heb nog niet alles ontvangen. Overdracht is 10 januari.
Maar je zult het er toch mee moeten doen, of ga je nieuwe frezen?Crazy- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:59:
[...]
bouwjaar 2015.
Ik heb nog niet alles ontvangen. Overdracht is 10 januari.
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad, formeel is er nog een derde: opslag van warm water dat gemaakt wordt tijdens de relatief warme dag t.o.v. een zeer koude nacht (komt vooral voor bij koud landklimaat, maar wij hebben een zeeklimaat met mildere winternachten). Misschien dat daardoor de benamingen hier verkeerd worden vertaald/gebruikt.Grolsch schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:14:
[...]
Er zijn maar 2 "redenen" om een buffervat te nemen
1 = Systeeminhoud vergroten omdat je te weinig systeeminhoud hebt.
2 = Naregeling aan de afgiftekant.
Met name in Duitsland en Scandinavië wordt daar beter onderscheid in gemaakt.
Hieronder een opsomming van de gevonden informatie.
1 Systeeminhoud te klein:
Komt voor indien er geen of slechts een kleine vloerverwarmingsinstallatie is. Kan reden zijn voor een niet al te groot extra vat (Speicher).
2 Naregeling (verschil in waterstromen):
Naarmate er meer groepen van de vloerverwarming worden dichtgeregeld, kan afgifte teveel worden beperkt.
Dat kan ook optreden indien een extra bron wordt ingezet zoals een gasketel of pelletkachel. Deze leveren een lage flow met hoge temperatuur terwijl een vloerverwarming juist een hoge flow met lagere temperatuur moet ontvangen.
Oplossing: Hydraulische ontkoppellaar (Hydraulische Weiche) of klein vat parallel (Technikspeicher).
3 Efficiëntie verbeteren:
Nachten in een winters landklimaat kunnen t.o.v. de dag een fors lagere temperatuur hebben. Juist bij gebruik van een L/W warmtepomp zal de COP flink lager zijn. Het kan dan lonend zijn om overdag extra warmte op te slaan in een groot buffervat (Pufferspeicher). Dat geldt ook voor het inbrengen van energie door een Zonnewarmte-installatie. Bij installaties met alleen maar radiatoren helpt een (eventueel kleiner) buffervat tegen afkoeling door Defrosts.
Opmerkingen:
Oplossing 1 en 3 werken ook als Hydraulische ontkoppeling mits het vat parallel wordt aangesloten.
Oplossing 1en 3 werken ook systeeminhoud-vergrotend.
Elk vat verliest warmte en leidt tot verlaging van de COP.
Bij ons milde zeeklimaat is warmteopslag meestal niet efficiënt.
Bij vloerverwarming als hoofdverwarming is meestal voldoende systeeminhoud beschikbaar. Als er voldoende groepen open blijven, is meestal geen Hydraulische ontkoppellaar of (buffer)vat nodig.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Wij hebben 180ltr boiler voor 4 personen. 3 dames en ik. Als je echt lang wilt douchen 30min dan is de boiler al na 1 douche beurt koud. Gelukkig douchen hebben we allemaal een ander douche ritme. Onze WP heeft binnen 20min. de boiler weer opgewarmd naar 52°C.beumer schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:36:
[...]
Wil na elkaar lang douchen dan red je het echt niet met de 200ltr boiler. Zou richting 400 of zelfs groter denken als jullie allemaal na elkaar gaan douchen.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Eens. Onze beide dochters zijn het huis al uit, maar komen met de schoonzonen regelmatig logeren zoals tijdens afgelopen kerst en nieuwjaar. Om die reden toch een 400 ltr boiler aangeschaft. Tijdens die periode stel ik de gewenste temperatuur (midden vat) hoger in (49 graden) en nu ze weer zijn vertrokken op 45 graden. Dat is voldoende voor ons beiden en beperkt het verlies door warmtelekkage.Wimhaw schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:17:
[...]
Wij hebben 180ltr boiler voor 4 personen. 3 dames en ik. Als je echt lang wilt douchen 30min dan is de boiler al na 1 douche beurt koud. Gelukkig douchen hebben we allemaal een ander douche ritme. Onze WP heeft binnen 20min. de boiler weer opgewarmd naar 52°C.
Wil na elkaar lang douchen dan red je het echt niet met de 200ltr boiler. Zou richting 400 of zelfs groter denken als jullie allemaal na elkaar gaan douchen.
Allemaal afhankelijk van doorstromingshoeveelheid, douche temperatuur, gelaagdheid en temperatuur boiler toch?Wimhaw schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:17:
[...]
Wij hebben 180ltr boiler voor 4 personen. 3 dames en ik. Als je echt lang wilt douchen 30min dan is de boiler al na 1 douche beurt koud. Gelukkig douchen hebben we allemaal een ander douche ritme. Onze WP heeft binnen 20min. de boiler weer opgewarmd naar 52°C.
Wij kunnen hier prima met zijn 4e achter elkaar douchen en heb slechts 60 liter
Ik heb de Danfoss ION line thermostaat bedraad van Danfoss icm met de Danfoss WP. (tegenwoordig Thermia). De ION gebruik alleen ik boven. Hou er wel rekening mee dat beneden thermostaat leidend is voor de aansturing van de WP. Als daar geen vraag is werk de WP ook niet.rolandmegens schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:41:
@Grolsch
5 groepen is geen probleem voor de ION
Dit is het maximum. CF+ van Danfoss heeft 2 soorten modules. 1 voor maximaal 5 groepen en 1 voor als ik het goed heb voor 10 groepen.
Koelen doen we niet aan, maar volgens de leverancier is dat geen probleem om dat te regelen. Je hebt een ION app van danfoss waar je remote alles kunt regelen.
inderdaad dit alle en wat is definitie van na elkaar douchen?Rol-Co schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:26:
[...]
Allemaal afhankelijk van doorstromingshoeveelheid, douche temperatuur, gelaagdheid en temperatuur boiler toch?
Wij kunnen hier prima met zijn 4e achter elkaar douchen en heb slechts 60 litermet zijn 4e achter elkaar is vaak ook dat we weg moeten o.i.d dus is al iets anders douchen dan in de avond op je gemak, dan blijf je ook wat langer staan.
Ik neem aan dat wanneer dochterlief net gedouched is ze het niet waardeert dat broer er direct onder springt als ze zich nog moet afdrogen en aankleden (evt haar doen etc). Een wp van 8kw trekt een vat van 300l in een uit mijn hoofd in ongeveer 75min van 38 naar 58 graden (als hij dus leeg is wat na een 10 of 15 min douche beurt nog lang niet het geval is. De wp start al met opwarmen tijdens het douchen dan nog ~15 minuten voor de volgende eronder staat. Afhankelijk van het tapdebiet blijft het vat dan nog best goed op temperatuur (ja met 22 liter p/m mengwater uit je stort douche niet, maar gemiddeld met een normale douche wel
Nou, of dat zo is weet ik niet aangezien de meeste warmtepomp verwarmers wel op een bepaalde tijd overdag ingesteld staan en niet a la minuut ivm betere COP en minder verwarming onderbreking.thefox154 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:49:
[...]
inderdaad dit alle en wat is definitie van na elkaar douchen?
Ik neem aan dat wanneer dochterlief net gedouched is ze het niet waardeert dat broer er direct onder springt als ze zich nog moet afdrogen en aankleden (evt haar doen etc). Een wp van 8kw trekt een vat van 300l in een uit mijn hoofd in ongeveer 75min van 38 naar 58 graden (als hij dus leeg is wat na een 10 of 15 min douche beurt nog lang niet het geval is. De wp start al met opwarmen tijdens het douchen dan nog ~15 minuten voor de volgende eronder staat. Afhankelijk van het tapdebiet blijft het vat dan nog best goed op temperatuur (ja met 22 liter p/m mengwater uit je stort douche niet, maar gemiddeld met een normale douche wel).
Oke dus in principe heb ik de 10 kanaals regelaar (088U1071), de uitbreidingsmodule voor koeling (088U1100) en de radiomodule voor draadloos (088U1103) nodig; en dan eventueel de app module als ik nog met de smartphone dingen wil regelen.Grolsch schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:57:
[...]
Ik heb even voor je gekeken.
Van de Icon range kun je 2 hoofdregelaars krijgen, die 10 kanaals of de 15 kanaals.
Het aantal kanalen geeft bij de Icon lijn dus wel aan hoeveel motoren je aan kunt sluiten, dus 10 motoren in het geval van de 088U1071 (bij mijn Danfoss CF2+ regelaar kan ik gerust 3 motoren op 1 kanaal aansluiten, maar volgens de documentatie kan dat bij deze niet, max 2 Watt per uitgang.)
https://assets.danfoss.co...55838/DOC293645955838.pdf
De 10 kanaals regelaar (088U1071)
Ik vraag me wel af waarom je dan op de begane grond een andere thermostaat op hangt.
Je zou volgens mij ook een Danfoss Icon thermostaat kunnen ophangen die geen zones aanstuurt maar wel warmtevraag genereert zodat je WP gaat lopen. Deze groepen monteer je geen motor op en laat je altijd lopen (niet nageregeld). De Danfoss hoofdmodule schakelt dan de WP aan of uit (zo heb ik het ook).
Echter bij beide de 10 en 15 kanaalsregelaar staat "Max. 3 regelaars in één systeem" dus ik hoop niet dat dit betekend dat ik maar 3 thermostaten er aan kan hangen.
En de uitbreiding om met de thermostaten de temperatuur van de vloer te meten is denk ik niet zo heel interessant? Of is dat interessant om in de zomer de koeling niet kouder dan een bepaalde temperatuur te laten gaan?
Ik twijfel ook nog een beetje tussen het gebruik van een eigen thermostaat, of die van LG. Ik weet ook nog niet wat die van LG kost. Echter die van LG is dan wel helemaal geïntegreerd in het geheel (LG monoblock, buffervat, boilervat, 3weg klep en aansturing), wat ook wel weer zijn voordelen heeft.
Klopt, het nadeel hiervan is inderdaad dat als beneden op temperatuur is, er boven niks gebeurd. Als dat echt tegen gaat vallen in de toekomst, dan pas ik dat misschien nog aan tegen die tijd.Wimhaw schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:30:
[...]
Ik heb de Danfoss ION line thermostaat bedraad van Danfoss icm met de Danfoss WP. (tegenwoordig Thermia). De ION gebruik alleen ik boven. Hou er wel rekening mee dat beneden thermostaat leidend is voor de aansturing van de WP. Als daar geen vraag is werk de WP ook niet.
5 groepen is geen probleem voor de ION
Dit is het maximum. CF+ van Danfoss heeft 2 soorten modules. 1 voor maximaal 5 groepen en 1 voor als ik het goed heb voor 10 groepen.
Koelen doen we niet aan, maar volgens de leverancier is dat geen probleem om dat te regelen. Je hebt een ION app van danfoss waar je remote alles kunt regelen.
Bij jou misschien, maar in het schema van @Crazy- komt er toch echt koud water boven in het vat. Of ik interpreteer zijn schema verkeerd.reneeke1970 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:41:
[...]
Mijne valt smorgens al de zon op, met beetje geluk 26 graden haha.
Ennuh @Grolsch ,jij spreekt over nadelig koud water boven in het vat. Jij hebt natuurlijk ook geen hygiëne boiler.
De spiraal loopt helemaal vanaf beneden tot aan boven. Bovenin is hij dezelfde temp als de ta die dus ook niet zakt. De afkoeling is onderin waar het koud leiding water binnen komt, daar word het kouder wat een lagere tr voor de wp veroorzaakt, daarom geeft hij beetje gas bij omdat eigenlijk alleen dt even toe neemt want de ta blijft gelijk.
@rolandmegens met 3 regelaars bedoelen ze echt 3 regelaars, dus maximaal 3 x 15 = 45 uitgangen.
Aantal thermostaten maakt niet uit.
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 04-01-2020 12:06 ]
Zullen ze eerst de kinderziektes uit de all-in-one gaan halen en dan pas een monoblock uitbrengen?
Ook een beetje vervelend dat de leveranciers allemaal wat onduidelijk zijn over de onderste modulatie grens van warmtepompen, hoe veel meer terug kan de 5kW pana dan de 5kW pana H-serie.
Of de 75 YAA.
Eerst maar eens die warmteverlies berekening afmaken van mijn nieuwe huis

Absoluut relatief, relatief absoluut.
Laat hem ook een teken foutje maken, je snapt toch wel dat er aan onderkant geen warm water uit kan komen, daar is het vat koud.Grolsch schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:04:
[...]
Bij jou misschien, maar in het schema van @Crazy- komt er toch echt koud water boven in het vat. Of ik interpreteer zijn schema verkeerd.
@rolandmegens met 3 regelaars bedoelen ze echt 3 regelaars, dus maximaal 3 x 15 = 45 uitgangen.
Aantal thermostaten maakt niet uit.
@Rol-Co de pana zijn tank functie maakt standaard gebruik van dt 4 graden, met een externe sensor in boiler gemeten. Als je dmv timers daar vanaf wilt wijken is eigen keuze.....
Standaard gaat hij verwarmen als boiler vier graden afkoelt.
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij tekent hij precies wat hij bedoelt, namelijk dat door de bovenste spiraal SWW loopt. De onderste ingang van de bovenste spiraal zit niet onderin het vat, maar in het gunstigste geval iets onder het midden. Daar komt in dit geval dus 10 graden water naar binnen.reneeke1970 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:29:
[...]
Laat hem ook een teken foutje maken, je snapt toch wel dat er aan onderkant geen warm water uit kan komen, daar is het vat koud.
@Rol-Co de pana zijn tank functie maakt standaard gebruik van dt 4 graden, met een externe sensor in boiler gemeten. Als je dmv timers daar vanaf wilt wijken is eigen keuze.....
Standaard gaat hij verwarmen als boiler vier graden afkoelt.
Ziet eruit als WTH verdeler en slangen oftewel een soort open verdeler. Die slangen zijn redelijk zuurstofdicht. De verdeler is echter niet echt geschikt voor een warmtepomp. Deze is voor een hoge invoertemperatuur die je niet hebt. Beter deze vervangen.Crazy- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:48:
[...]
[Afbeelding]
Dat scheelt je ook een pomp.
Wat betreft het schema, waarom niet gewoon een driewegklep boiler/cv?
Een mengklep voor je afgifte is ook niet nodig je laat je WP toch een zo laag mogelijke temperatuur maken.
Wil je perse meer waterinhoud dan kan je het buffervat ook in serie zetten. Scheelt je dan twee pompen.
Hoop voor hem dat het aan tekenen ligt want anders heeft hij helemaal geen hygiëne boiler....Grolsch schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:36:
[...]
Volgens mij tekent hij precies wat hij bedoelt, namelijk dat door de bovenste spiraal SWW loopt. De onderste ingang van de bovenste spiraal zit niet onderin het vat, maar in het gunstigste geval iets onder het midden. Daar komt in dit geval dus 10 graden water naar binnen.
Mijne is 1.80 hoog schat ik, en aansluiting zit twintig cm van onder en bovenkant.
Hygiëne zit ook altijd aan andere kant gemonteerd dan de gewone spiralen. Is voor herkenning vermoed ik.
[ Voor 16% gewijzigd door reneeke1970 op 04-01-2020 12:59 ]
1 PVoutput . Dongen NB
nee blijft intact. Vraag mij alleen wel af of dit nadelig kan zijn en/of dat het niet stiekem alleen op de rand ligt. Maar goed. Het zij zoreneeke1970 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:00:
[...]
Maar je zult het er toch mee moeten doen, of ga je nieuwe frezen?
Waarschijnlijk moet je je ta twee graden verhogen maar ach....Crazy- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:59:
[...]
nee blijft intact. Vraag mij alleen wel af of dit nadelig kan zijn en/of dat het niet stiekem alleen op de rand ligt. Maar goed. Het zij zo
Zal ook wel een open verdeler zijn en geen gesloten. Ook niet wp vriendelijk volgens velen hier. Maar bij mij werkt het gewoon.
1 PVoutput . Dongen NB

daar zie duidelijk de SWW spiraal in-/uitgang (onder / boven)
Het water staat dus alleen stil bij geen watervraag. Zodra er vraag is (WW) dan stroomt het gehele (ongeveer 20/25 liter) water in de spiraal. Indien we inderdaad meer dan een 2 weken weg zijn, bestaat er een kleine kans op legionella, mits vat temp. onder de <55 graden blijft.
@gtv6 Hoge temperatuur ? Mengt deze dan intern met de (koude) retour en (warme/hoge) aanvoer? Begin nu toch een beetje te twijfelen - had beter op moeten letten tijdens het kijken... bah.
Eventueel een nieuwe gesloten verdeler plaatsen dus... en deze pomp kan ik weer gebruiken (hoop ik) om te plaatsen tussen mijn boilervat & verwarming.
[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 04-01-2020 13:37 ]
Grappig, wasmachine op lekbak, maar 400ltr CV water niet...Crazy- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:23:
@Grolsch @reneeke1970 @Rol-Co het betreft ECHT een hygiene vat. De RVS SWW spiraal zit volledig van onder tot boven in het vat (op de tekening is dit niet goed getekend inderdaad - maar de koud ingang zit onderin).
[Afbeelding]
daar zie duidelijk de SWW spiraal in-/uitgang (onder / boven)
Het water staat dus alleen stil bij geen watervraag. Zodra er vraag is (WW) dan stroomt het gehele (ongeveer 20/25 liter) water in de spiraal. Indien we inderdaad meer dan een 2 weken weg zijn, bestaat er een kleine kans op legionella, mits vat temp. onder de <55 graden blijft.
@gtv6 Hoge temperatuur ? Mengt deze dan intern met de (koude) retour en (warme/hoge) aanvoer? Begin nu toch een beetje te twijfelen - had beter op moeten letten tijdens het kijken... bah
een lekbak vs 400 liter ..... ga er nu wel een lakbak ondergooien, maar puur om tijdens onderhoud of wat dan ook wat op te kunnen vangen.bbbrumbrum schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:32:
[...]
Grappig, wasmachine op lekbak, maar 400ltr CV water niet...

Dat kan je zien met een warmtebeeldcamera...diverse tweakers hebben er een dus misschien kan je die wel even lenen (heb ik ook gedaan).Crazy- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:59:
[...]
Vraag mij alleen wel af of dat het niet stiekem alleen op de rand ligt.
Ieder jaar je zonnepanelen park uitbreiden om te compenseren.t.oswald schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:57:
[...]
Bedoel je dit?
[Afbeelding]
Bron Vereniging Eigen Huis
Heb op de ION 2 thermostaten aangesloten op de zolder met bij mij 2 regelaars op elke thermostaat en op de 1ste verdieping 4 thermostaten met elk 1 regelaar.rolandmegens schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:03:
[...]
Oke dus in principe heb ik de 10 kanaals regelaar (088U1071), de uitbreidingsmodule voor koeling (088U1100) en de radiomodule voor draadloos (088U1103) nodig; en dan eventueel de app module als ik nog met de smartphone dingen wil regelen.
Echter bij beide de 10 en 15 kanaalsregelaar staat "Max. 3 regelaars in één systeem" dus ik hoop niet dat dit betekend dat ik maar 3 thermostaten er aan kan hangen.
En de uitbreiding om met de thermostaten de temperatuur van de vloer te meten is denk ik niet zo heel interessant? Of is dat interessant om in de zomer de koeling niet kouder dan een bepaalde temperatuur te laten gaan?
Ik twijfel ook nog een beetje tussen het gebruik van een eigen thermostaat, of die van LG. Ik weet ook nog niet wat die van LG kost. Echter die van LG is dan wel helemaal geïntegreerd in het geheel (LG monoblock, buffervat, boilervat, 3weg klep en aansturing), wat ook wel weer zijn voordelen heeft.
[...]
Klopt, het nadeel hiervan is inderdaad dat als beneden op temperatuur is, er boven niks gebeurd. Als dat echt tegen gaat vallen in de toekomst, dan pas ik dat misschien nog aan tegen die tijd.
Dat zit denk ik wel snor.
Heb zelf een Danfoss WP. Alles in een dag geïnstalleerd. Was eigenlijk plug and play.
Zelf alleen de Ta naar beneden gezet. Is nu 27°C. Zou niets anders willen hebben. Maar dat zeggen velen hier in dit topic. 😂
Hoeveel moet je er dan in 2031 bij gaan leggen om te compenseren ?😐koevlaas2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:14:
[...]
Ieder jaar je zonnepanelen park uitbreiden om te compenseren.
Marnix! Ben je druk met installeren?koevlaas2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:14:
[...]
Ieder jaar je zonnepanelen park uitbreiden om te compenseren.
Heb hier een 7kW monoblok in de garage klaar staan..
[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 04-01-2020 15:57 ]
Mogelijkheid tot koeling is ook afhankelijk van de soort houten vloer. Laminaat parket bestaat uit verlijmd triplex met massieve houten toplaag van 5 mm of meer. Vloerverwarming is dan goed mogelijk. Verwarming of koeling met massief houten planken zal misschien niet gaan.Crazy- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:06:
[...]
Hm, het is inderdaad wel mogelijk ja. Echter ik weet nu nog niet hoe dik de vloer is. Dus dat is even afwachten.
Verder is het wel de moeite het uit te zoeken. En met 2 handmatige 3-wegkleppen redelijk snel te regelen.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Ik begreep van Robert van rjtec.eu dat de J serie monobloc waarschijnlijk vanaf mei leverbaar is.alaintje schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:22:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die nieuwe J-serie van Panasonic, maar nog geen zicht wanneer hier het monoblock van uit komt.
Zullen ze eerst de kinderziektes uit de all-in-one gaan halen en dan pas een monoblock uitbrengen?
Ook een beetje vervelend dat de leveranciers allemaal wat onduidelijk zijn over de onderste modulatie grens van warmtepompen, hoe veel meer terug kan de 5kW pana dan de 5kW pana H-serie.
Of de 75 YAA.
Eerst maar eens die warmteverlies berekening afmaken van mijn nieuwe huis.
Daarnaast schijnt de J serie vrij weinig te verschillen van de H serie behalve het koudemiddel (R32 ipv R410a) en wat softwarematige verbeteringen. Maar dit is wat ik op een ander forum vond, dus geen idee hoe betrouwbaar. Voor de biblocs lijkt het verschil tussen H en J serie inderdaad vrij klein.
Mooi, maar ben superdruk, over 9 warmtepompen ben je aan de beurt.Noord27 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:34:
[...]
Marnix! Ben je druk met installeren?
Heb hier een 7kW monoblok in de garage klaar staan..
Deal. Tot dan. 😁koevlaas2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:00:
[...]
Mooi, maar ben superdruk, over 9 warmtepompen ben je aan de beurt.
Komt niet op een paar weken.
@AUijtdehaag half jaar? Edit: subsidie is al ingediend. Hebben het nu over eind februari voor installatie. Mooie tijd altijd met carnaval.. Koud. Kan hij meteen flink getest worden.
[ Voor 28% gewijzigd door Noord27 op 04-01-2020 18:34 ]
Edit: subsidie al ingediend? Je hebt hem zakelijk gekocht dan?
Als particulier moet je je kunnen bewijzen...
https://www.rvo.nl/subsid...particulieren/voorwaarden
U kunt een bewijs aanleveren dat een deskundige installateur de apparaten geïnstalleerd heeft. Dit kan bijvoorbeeld een factuur zijn van de installateur of de aannemer.
[ Voor 93% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2020 18:37 ]
Subsidie aanvragen binnen een half jaar na draaiende hebben van je WP dacht ik (maar weet niet zeker).AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:30:
@Noord27 Ja. Moest de wp niet binnen een half jaar na aanschaf draaiende zijn voor subsidie?
Maandag over een week duskoevlaas2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:00:
[...]
Mooi, maar ben superdruk, over 9 warmtepompen ben je aan de beurt.
Vind @Noord27 niet erg
Ik kom eraan:Rol-Co schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:40:
[...]
Maandag over een week dus, ah doe maar dinsdag, dan heb je zondag vrij.
![]()
Vind @Noord27 niet erg
Maar sinds vandaag ben ik net die man van de OHRA reclame, ik kan bijna niet meer lopen van de rugpijn.
Hopelijk morgen een stuk beter, ik moet namelijk nog even een Mercury 40PK motor optillen morgen.
[ Voor 38% gewijzigd door koevlaas2 op 04-01-2020 19:07 ]
Doe je toch wat verkeerd Marnix. Tillen moet je laten doen. 😁koevlaas2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:50:
[...]
Ik kom eraan:
Maar sinds vandaag ben ik net die man van de OHRA reclame, ik kan bijna niet meer lopen van de rugpijn.
Hopelijk morgen een stuk beter, ik moet namelijk nog even een Mercury 40PK motor optillen morgen.
Succes met je installaties de komende tijd.
O ja, mijn broer is zeer tevreden over zijn installatie. 👍
Controleer de invoer s.v.p. reactie via PM

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Volgens het RVO hebben de J-serie splits een lager vermogen dan de H-serie, het gekke is dat de All-In-Ones van H en J wel dezelfde vermogens hebben. Zowel de splits als de All-In-Ones in de J-serie gebruiken dezelfde buitenunits dus het thermische vermogen van de J-splits en de J-All-In-Ones zou dan toch gelijk moeten zijn?Heronimo schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:21:
[...]
Daarnaast schijnt de J serie vrij weinig te verschillen van de H serie behalve het koudemiddel (R32 ipv R410a) en wat softwarematige verbeteringen. Maar dit is wat ik op een ander forum vond, dus geen idee hoe betrouwbaar. Voor de biblocs lijkt het verschil tussen H en J serie inderdaad vrij klein.

Interessant, dat was mij nog niet opgevallen.Catzjes schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:41:
[...]
Volgens het RVO hebben de J-serie splits een lager vermogen dan de H-serie, het gekke is dat de All-In-Ones van H en J wel dezelfde vermogens hebben. Zowel de splits als de All-In-Ones in de J-serie gebruiken dezelfde buitenunits dus het thermische vermogen van de J-splits en de J-All-In-Ones zou dan toch gelijk moeten zijn?
[Afbeelding: Panasonic split H versus J]
Wel lijkt het ook bij de LG modellen zo dat door het R32 koelmiddel de vermogens bij verschillende temperaturen net wat anders zijn. Dit kan betekenen dat bij het specifieke meetpunt dat RVO bekijkt het vermogen achteruit is gegaan terwijl bij andere temperaturen (lucht en water) het vermogen gelijk of zelfs groter kan zijn. Ben benieuwd wanneer de Monoblocks op de lijst komen.
Voor komende periode ga ik eerst de WP (Pana 5kW) direct aansluiten op de verwarming. (Eind januari).
Feb-mrt ga ik de zonneboiler plaatsen & aansluiten, puur even alleen voor SWW.
Dan heb ik de zomerperiode de tijd om alles uit te denken en om te gooien hoe het vat & e-boiler/doorstromer te gaan gebruiken.
Want: ben er simpelweg nog niet over uit
Afgelopen weken heel veel getild, allemaal 12 kW zware Zubadan's iets teveel blijkbaar.Wimhaw schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:38:
[...]
Doe je toch wat verkeerd Marnix. Tillen moet je laten doen. 😁
Succes met je installaties de komende tijd.
O ja, mijn broer is zeer tevreden over zijn installatie. 👍
Ja ik moet er wel heel hard voor werken, het is zwaar werk allemaal.
Maar mooi als zo'n apparaat dan werkt en ampersand informeer ik de volgende morgen of het pand warm is, mooi dan te horen als dit het geval is.
SWW bovenaan, maar ik kan er maar niet achter komen waarom ik qua verwarming een middenmotor ben.Tomexergie schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:59:
CONCEPT MONITORING december
Controleer de invoer s.v.p. reactie via PM
[Afbeelding]
[Afbeelding]
28c ipv 30 aanvoer scheelt wel, de gemiddelden zijn met boven de 4 beter geworden dan vorig jaar maar een spectakel is het nog niet.
Maar ik ben gelukkig met de situatie en het comfort dus eigenlijk is het goed (geen klagen van mijn kant
).
Gefaseerd uitvoeren klinkt helemaal niet gek. Je kan desnoods nog een winter de ketel laten hangen als je twijfelt of de hele installatie het nog volhoud bij -10. Het extra vastrecht van de gasaansluiting weegt denk ik wel op tegen de WAF van in de kou zitten of koud douchen.Crazy- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:34:
Heden avond nog even zitten kletsen en denken met kennis ;-)
Voor komende periode ga ik eerst de WP (Pana 5kW) direct aansluiten op de verwarming. (Eind januari).
Dan heb ik de zomerperiode de tijd om alles uit te denken en om te gooien hoe het vat & e-boiler/doorstromer te gaan gebruiken.
Niet weer van de ladder af lazeren. Je moet hier nog het dak opkoevlaas2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:37:
[...]
Afgelopen weken heel veel getild, allemaal 12 kW zware Zubadan's iets teveel blijkbaar.
Ja ik moet er wel heel hard voor werken, het is zwaar werk allemaal.
Als je nou eens een keer een echte website regelt, dan krijg je tenminste wat echte referenties. Zal alleen wel jammer zijn als je de merknaam koevlaas2 niet gebruiktMaar mooi als zo'n apparaat dan werkt en ampersand informeer ik de volgende morgen of het pand warm is, mooi dan te horen als dit het geval is.
Gezien je t/m feb weinig aan een zonneboiler hebt, is dat niet eens zo gek.Crazy- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:34:
Heden avond nog even zitten kletsen en denken met kennis ;-)

Kan je nog eens beslissen hoe je dat gaat regelen.
Er zijn in deze periode niet veel momenten waarbij de zonneboiler iets doet voor sww.
Mijn huidige setup.

[ Voor 42% gewijzigd door kmf op 04-01-2020 21:52 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Inderdaad. Eerste jaar 2020/2021 winter laat ik de ketel sowieso stand-by. Mbt verwarming niet, wel SWW. Durf ik wel aan ;-)Heronimo schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:37:
[...]
Gefaseerd uitvoeren klinkt helemaal niet gek. Je kan desnoods nog een winter de ketel laten hangen als je twijfelt of de hele installatie het nog volhoud bij -10. Het extra vastrecht van de gasaansluiting weegt denk ik wel op tegen de WAF van in de kou zitten of koud douchen.
en inderdaad het geeft even wat tijd om definitief een oplossing te maken en wellicht experimenten door goed gebruik van leidjngwerk en afsluiters
Van ladders vallen, in vingers zagen/snijden/wat dan ook maar dat laaste is een beetje over ik ben er aan gewend geraakt.kmf schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:42:
[...]
Niet weer van de ladder af lazeren. Je moet hier nog het dak op
[...]
Als je nou eens een keer een echte website regelt, dan krijg je tenminste wat echte referenties. Zal alleen wel jammer zijn als je de merknaam koevlaas2 niet gebruikt
[...]
Gezien je t/m feb weinig aan een zonneboiler hebt, is dat niet eens zo gek.
[Afbeelding]
Kan je nog eens beslissen hoe je dat gaat regelen.
Er zijn in deze periode niet veel momenten waarbij de zonneboiler iets doet voor sww.
Mijn huidige setup.
[Afbeelding]
Gebruik nu ook vaker handschoenen als ik gevaarlijk moet doen, wat enorm scheelt.
Nu begint mijn leeftijd op te spelen denk ik, ik ben al ruim over de top in het leven dus dan begint de ellende
Websites, reclame en visitekaartjes heb ik allemaal geen tijd voor, ben al blij dat ik iedere keer de kwartaalijkse BTW aangifte rond krijg.
Misschien beter dan om te investeren in een mobiele lift? Die had de airco monteur hier ook bij, maakt het tocht een stukje makkelijker om het zaakje op hoogte te krijgen.koevlaas2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:05:
[...]
Van ladders vallen, in vingers zagen/snijden/wat dan ook maar dat laaste is een beetje over ik ben er aan gewend geraakt.
Gebruik nu ook vaker handschoenen als ik gevaarlijk moet doen, wat enorm scheelt.
Nu begint mijn leeftijd op te spelen denk ik, ik ben al ruim over de top in het leven dus dan begint de ellende![]()
Websites, reclame en visitekaartjes heb ik allemaal geen tijd voor, ben al blij dat ik iedere keer de kwartaalijkse BTW aangifte rond krijg.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Die spiraal begint zoals iedereen roept beneden in de boiler. In heb dat hier ook. En uiteraard als je 300 liter warm water tapt, daalt de temperatuur van het vat. Dat doet het bij jou ook als je bad vult.....Grolsch schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:24:
[...]
Ik zat er persoonlijk niet op de wachten dat er water van 10 graden door de spiraal van m'n buffervat heen gaat. Stel je gaat in bad, en blaast ff 300 liter koud water van <10 graden door de spiraal (ook nog boven in het vat) dat trekt toch de hele temperatuur van je buffervat naar beneden
En m.b.t. het legionella verhaal, in een hygiëne spiraal kan het water toch ook stil staanWat is de temperatuur in het buffervat
Juist, graadje of 30 á 40, lijkt mij de ideale temperatuur voor deze bacterie
Ik heb hier een koperen hygiene spiraal van ruim 8m2 en die heeft een inhoud van 9 liter, de verversingsgraad hiervan zal dus hoog ziin. En in Duitsland wordt veel hygieneboilers gebruikt en is de consensus dat er een zeer laag risico op legionella is bij dit type.
Het is wel zo dat je gelaagdheid meer onder druk komt te staan bij een hygieneboiler, althans dat is wat ik waarneem. En bij houdt de wp bij het vullen van het bad het zeker niet bij, bij douche gaat dat beter, maar dat komt door de dwtw denk ik.
In data boek zoeken onder performance data.EdwinC schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:14:
Heeft er iemand een idee hoever een Zubadan 11.2 kw terug kan moduleren? Ik kreeg het niet gevonden in de documentatie.
Getal is afhankelijk van Ta en Tbuiten
Hij gaf al aan dat zijn spiraal van beneden naar boven gaat dus dat was door mij verkeerd begrepen.jerh schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:30:
[...]
Die spiraal begint zoals iedereen roept beneden in de boiler. In heb dat hier ook. En uiteraard als je 300 liter warm water tapt, daalt de temperatuur van het vat. Dat doet het bij jou ook als je bad vult.....
Ik heb hier een koperen hygiene spiraal van ruim 8m2 en die heeft een inhoud van 9 liter, de verversingsgraad hiervan zal dus hoog ziin. En in Duitsland wordt veel hygieneboilers gebruikt en is de consensus dat er een zeer laag risico op legionella is bij dit type.
Het is wel zo dat je gelaagdheid meer onder druk komt te staan bij een hygieneboiler, althans dat is wat ik waarneem. En bij houdt de wp bij het vullen van het bad het zeker niet bij, bij douche gaat dat beter, maar dat komt door de dwtw denk ik.
Het hele legionella verhaal is gewoon zwaar overtrokken.
Statistisch bewezen is dat er in NL nog nooit iemand is overleden door legionella besmetting in een particuliere omgeving. Dus bij voorbaat al een zeer laag risico. Gezond verstand is het toverwoord.
Ik begrijp je punt daarin wel. Maar er zijn weinig gecertificeerde installateurs die een installatie willen opleveren waarbij het tappunt niet minimaal 55 graden haalt (en daarna naar beneden bijmengt). Dat staat nu eenmaal in een van de normen. Als er ooit wel gezeik van komt, is de installateur die het niet deugdelijk heeft aangelegd, gewoon aansprakelijk te stellen. Met cv ketels is het ook geen probleem, zo'n beetje elke installatie staat daar op 60 graden uitgelegd.Grolsch schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:45:
[...]
Hij gaf al aan dat zijn spiraal van beneden naar boven gaat dus dat was door mij verkeerd begrepen.
Het hele legionella verhaal is gewoon zwaar overtrokken.
Statistisch bewezen is dat er in NL nog nooit iemand is overleden door legionella besmetting in een particuliere omgeving. Dus bij voorbaat al een zeer laag risico. Gezond verstand is het toverwoord.
Dus in de meeste gevallen zal de temperatuur hoog afgesteld gaan worden. Dat hier veel doe-het-zelvers en mensen met "kennis" rondlopen, doet daar niet aan af. En zeker in het geval van ouderen of kwetsbaren zou ik zelf zeker voorzichtig zijn, ik neem aan dat je dat bedoeld met gezond verstand. Het beetje extra stroom weegt dan niet op tegen de eventuele risico's.
ongeveer 4 kW bij Ta 30c.EdwinC schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:14:
Heeft er iemand een idee hoever een Zubadan 11.2 kw terug kan moduleren? Ik kreeg het niet gevonden in de documentatie.
Meet onnauwkeurigheid want je hebt Mhp? Ik heb begrepen dat de pana's +25% meten. Deze bezitters zijn erg gelukkig.koevlaas2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:37:
SWW bovenaan, maar ik kan er maar niet achter komen waarom ik qua verwarming een middenmotor ben.
28c ipv 30 aanvoer scheelt wel, de gemiddelden zijn met boven de 4 beter geworden dan vorig jaar maar een spectakel is het nog niet.
Maar ik ben gelukkig met de situatie en het comfort dus eigenlijk is het goed (geen klagen van mijn kant
).
Dat is het probleem niet, vanmiddag tilde ik een kerstboom over een hek en blijkbaar was dit de druppel.Felicia schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:17:
[...]
Misschien beter dan om te investeren in een mobiele lift? Die had de airco monteur hier ook bij, maakt het tocht een stukje makkelijker om het zaakje op hoogte te krijgen.
Net als in de Ohra zorgverzekering reclame
Een kanalenlift of zelfs een heftruck zou ik al gehad hebben als ik de ruimte voor zo'n apparaat zou hebben.
Dit topic is gesloten.