beste iedereen, misschien dat jullie mee kunnen denken...
ben me al geruime tijd aan het inlezen en bedenken hoe ik van het gas af kan komen.
mijn gebruik is +/- 700m3 gas op jaarbasis voor warm tapwater + vloerverwarming beneden, radiatoren boven welke nagenoeg niet aanstaan.
(badkamer verkort het water circuit direct, slaapkamer staat beetje open om te bufferen, langste circuit)
ketel staat op 55 graden cv water en voed in met max 35/40 op de vloerverwarming met 3 zones voor keuken woonkamer en gang. dus trage afgifte... lange slangen niet regelbaar.
de oude DAP Pomp vervangen voor een Grundfuss wat mij van 150w naar 7w bracht.
gezien ik plat dak heb met 14 PV panelen van 320Wp heb ik een opbrengst van 4.34Mwh waarvan ik er zelf 1.98Mwh van gebruik op jaarbasis.
een zonneboiler heeft in de zomer veel opbrengst waar ik dat niet nodig heb want ik stook alleen in de winter periode. zomers +/- 3m3 gas per maand voor warm douche/bad water.
een airco / lucht water warmtepomp zou te weinig capaciteit hebben of zelfs afgeraden worden icm met airco functie.
lucht / water warmtepomp met 7kw tot meer zou mij naar 3 fase brengen welke ik probeer te voorkomen.
een elga icm boiler zou misschien nog een passende oplossing zijn om het gasverbruik dusdanig terug te brengen.
momenteel denk ik aan een warmtepomp boiler combinatie met elektrisch verwarmingselement.
zodat je warmte kan bufferen voor CV en warm tapwater kan gebruiken wanneer nodig.
eventueel met een airco de slaapkamer en woonkamer elektrisch verwarmen en koelen.
elektrische hoofdaansluiting is 40A 1 fase.
alleenstaand maar rekeninghoudende met gezin in toekomst.
[
Voor 2% gewijzigd door
westlander007 op 02-01-2020 14:48
. Reden: airco wens ]
notebook: HP Zbook 17, Intel i7, Samsung 840 Pro 256Gb, 24Gb Geheugen.