Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.629 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
Mijn bijdrage voor de DfM van gisteren is 25 stuks en 57 kWh. Het bleef helaas de hele dag mistig in Flevoland. :9

https://pvoutput.org/intr...186&sid=71314&dt=20200101

[ Voor 22% gewijzigd door Skipper-93 op 02-01-2020 12:30 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Verwijderd schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:55:

De vraag is denk ik of het faillissement 'verwijtbaar' is. In de VS tel je als zakenman niet eens mee als je nooit failliet bent gegaan. Als NIET slachtoffer is het voor mij natuurlijk makkelijk praten.
Dat is van belang bij het faillissement van een b.v waarbij je indien geval is van verwijtbaar handelen persoonlijk aansprakelijk kunt worden gesteld (als directeur) zodat niet enkel de b.v. kan worden opgeheven en vervolgens de ondernemer vrolijk verder kan gaan met een andere b.v.

Overigens is dit in de praktijk maar zelden het geval en is het lastig aan te tonen of er echt sprake is van verwijtbaar handelen. Het ging het in geval van Comfortklimaat om een eenmanszaak dus hij was sowieso al hoofdelijk aansprakelijk maar in zijn geval was er zowel privé als zakelijk zo'n beetje niets te halen en was er sprake van een gigantische belastingschuld. Hoe en of dat laatste is opgelost weet ik overigens niet. Misschien speelt dat nog gewoon.

[ Voor 8% gewijzigd door godfriedd op 02-01-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Verwijderd schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:50:
[...]

Is niet mijn WP, ik had 24kWh als verbruik met mijn 5kW Pana. 60kWh dat moet dan wel een enorme woning zijn, wat was daar het oorspronkelijke gasververbruik van ? 2400m3.
EDIT:
Dan is onder die omstandigheden uitgaande van onze oorspronkelijke gasverbruik verhouding, 2400/1650 het verbruik van de Loria wel extreem hoog 60/24.
Valt wel mee, zoals aangegeven betreft dit gelukkig een uitschieter door het bizarre weer. Als dit 't gemiddelde verbruik zou zijn, dan had ik wel een andere WP aangeschaft :P De hele installatie heeft sCOP van 4,2 tot 4,7, afgezet tegen gasverbruik bij 8 of 9 kWh/m3. Kan beter, maar ook slechter.

De 1650 vollast uren uit @koevlaas2 formule sluit wel aan bij vermogen hoor: (2400 M3 * 8) /1650 = 11,7 kW. Loria 6010 heeft max vermogen van 11,2 kW.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:05
Rol-Co schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:06:
60kWh ??? Omg, en het is nog niet eens koud.
Dacht dat ik al veel had met 15.
Hier gisteren 9 defrosts met een totaal verbruik van 24,5kWh. Ook hier hele dag mist en tegen het vriespunt aan. Daar zat ook een SWW run bij in. Berekende totale dag COP (defrost energie van opbrengst afgetrokken) bleef steken op 2,75. Moeilijk weer voor de WP.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Heeft iemand een schema / tekening hoe een WP aangesloten dient te worden om ook de SWW te voorzien ?

Daar ik overal lees om dit als iets los te behandelen; werkt dit dan vanaf de WP met een Elektronische 3-weg klep (1 uitgang CV, 1 uitgang boiler), geschakeld door de WP ?

En ik twijfel een beetje over om de Panasonic H 5kW niet te doen, maar HM071M.U43. Deze heeft meer vermogen (beter voor SWW) en lijkt iets efficiënter.

[ Voor 22% gewijzigd door Crazy- op 02-01-2020 13:31 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:19

Japie.G

Colour Classic

Hier ook volledige mist Gister en denk record. (Daikin 8kw hybrid, zo ingesteld dat cv niet meedoet) Exact elk half uur een defrost. 32kwh elektrisch, 91kwh thermisch voor terug gekregen.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Crazy- schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:29:
Heeft iemand een schema / tekening hoe een WP aangesloten dient te worden om ook de SWW te voorzien ?

Daar ik overal lees om dit als iets los te behandelen; werkt dit dan vanaf de WP met een Elektronische 3-weg klep (1 uitgang CV, 1 uitgang boiler), geschakeld door de WP ?

En ik twijfel een beetje over om de Panasonic H 5kW niet te doen, maar HM071M.U43. Deze heeft meer vermogen (beter voor SWW) en lijkt iets efficiënter.
Je gedachten klopt als een bus, zie hieronder het schema van de Mitsubishi, maar die zal niet wezenlijk afwijken van andere fabrikanten.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ngxlf7l8l.jpg

In Twente gisteren ruim 33kWh verstookt, en ik heb de houtkachel ook nog aan gehad vanaf een uurtje of 19.30. +- elk uur een defrost, hele dag mistig en koud.

Het was geen WP vriendelijk weer, op zulke moment ben je dan toch blij dat je een beetje vermogen beschikbaar hebt.

Ik zie dat de WP van @Dylantje2 zo ongeveer de hele dag vol vermogen heeft gelopen, of aan het defrosten was :P Ruimtetemperatuur zakt weg naar 20.8, dus dit is het kantelpunt dat de Pana het eigenlijk niet meer kan trekken.Gelukkig maar een aantal dagen in het jaar zulk defrost weer.

[ Voor 27% gewijzigd door Grolsch op 02-01-2020 13:37 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
Japie.G schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:31:
Hier ook volledige mist Gister en denk record. (Daikin 8kw hybrid, zo ingesteld dat cv niet meedoet) Exact elk half uur een defrost. 32kwh elektrisch, 91kwh thermisch voor terug gekregen.
M'n buurman heeft exact hetzelfde toestel.. zal 'm eens vragen als ik hem zie

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:19

Japie.G

Colour Classic

Echt erg. Netto, op basis van niet hele nauwkeurige berekeningen pompte hij gister 5kw de vloer in wat maar net genoeg was om de ruimte van 19.6 (06:00uur) naar 20.3 (20:00uur)te brengen, en daar bleef hij vervolgens maar hangen..

normaal gaat deze unit vanaf 5gr tBuiten naar hybrid modus.. misschien weet ik nu waarom haha

[ Voor 42% gewijzigd door Japie.G op 02-01-2020 14:03 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:29
Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:33:
[...]

Je gedachten klopt als een bus, zie hieronder het schema van de Mitsubishi, maar die zal niet wezenlijk afwijken van andere fabrikanten.

[Afbeelding]

In Twente gisteren ruim 33kWh verstookt, en ik heb de houtkachel ook nog aan gehad vanaf een uurtje of 19.30. +- elk uur een defrost, hele dag mistig en koud.

Het was geen WP vriendelijk weer, op zulke moment ben je dan toch blij dat je een beetje vermogen beschikbaar hebt.

Ik zie dat de WP van @Dylantje2 zo ongeveer de hele dag vol vermogen heeft gelopen, of aan het defrosten was :P Ruimtetemperatuur zakt weg naar 20.8, dus dit is het kantelpunt dat de Pana het eigenlijk niet meer kan trekken.Gelukkig maar een aantal dagen in het jaar zulk defrost weer.
Ik vind het anders heel knap van hem dat hij puur op war binnen 0.2 graad van zijn gewenste kamer temperatuur kan blijven. Iets wat jij niet voor elkaar kunt krijgen al zou je willen.
En ik weet dat je excuus is dat je dat toch niet wilt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:19
Maikie18 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:05:
De LG 7kW staat in de subsidielijst op 5kW

[Afbeelding]

En de 5kW pana op 4, en de 7 en 9 op 6 :S

[Afbeelding]
Maar onder meldcode "KA04843" staat de "Therma V HM071M U42" wel onder 7kw?
Is hij niet gewoon aan te melden als "HM071M" met die meldcode? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlander007
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-09 18:39
beste iedereen, misschien dat jullie mee kunnen denken...
ben me al geruime tijd aan het inlezen en bedenken hoe ik van het gas af kan komen.
mijn gebruik is +/- 700m3 gas op jaarbasis voor warm tapwater + vloerverwarming beneden, radiatoren boven welke nagenoeg niet aanstaan.
(badkamer verkort het water circuit direct, slaapkamer staat beetje open om te bufferen, langste circuit)
ketel staat op 55 graden cv water en voed in met max 35/40 op de vloerverwarming met 3 zones voor keuken woonkamer en gang. dus trage afgifte... lange slangen niet regelbaar.
de oude DAP Pomp vervangen voor een Grundfuss wat mij van 150w naar 7w bracht.

gezien ik plat dak heb met 14 PV panelen van 320Wp heb ik een opbrengst van 4.34Mwh waarvan ik er zelf 1.98Mwh van gebruik op jaarbasis.

een zonneboiler heeft in de zomer veel opbrengst waar ik dat niet nodig heb want ik stook alleen in de winter periode. zomers +/- 3m3 gas per maand voor warm douche/bad water.
een airco / lucht water warmtepomp zou te weinig capaciteit hebben of zelfs afgeraden worden icm met airco functie.
lucht / water warmtepomp met 7kw tot meer zou mij naar 3 fase brengen welke ik probeer te voorkomen.
een elga icm boiler zou misschien nog een passende oplossing zijn om het gasverbruik dusdanig terug te brengen.
momenteel denk ik aan een warmtepomp boiler combinatie met elektrisch verwarmingselement.
zodat je warmte kan bufferen voor CV en warm tapwater kan gebruiken wanneer nodig.
eventueel met een airco de slaapkamer en woonkamer elektrisch verwarmen en koelen.

elektrische hoofdaansluiting is 40A 1 fase.
alleenstaand maar rekeninghoudende met gezin in toekomst.

[ Voor 2% gewijzigd door westlander007 op 02-01-2020 14:48 . Reden: airco wens ]

notebook: HP Zbook 17, Intel i7, Samsung 840 Pro 256Gb, 24Gb Geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:02:
[...]

Ik vind het anders heel knap van hem dat hij puur op war binnen 0.2 graad van zijn gewenste kamer temperatuur kan blijven. Iets wat jij niet voor elkaar kunt krijgen al zou je willen.
Wat is zijn gewenste temperatuur dan :?

Als ik de grafiek bekijk van de afgelopen 7 dagen is de minimale temperatuur 20,8 en de maximale temperatuur 22,8 geweest, dus een bereik van 2 graden.

Inderdaad best knap voor WAR only, maar zeker geen bereik van 0,2 graden zoals jij suggereert.

Zelfs met nachtverlaging zijn al mijn ruimtetemperaturen altijd binnen 1 graad bereik, als ik geen nachtverlaging zou toepassen zou dit nog veel minder zijn.

Afgelopen nacht (+- 06.00) is trouwens mijn WP voor het eerst dit seizoen buiten de nachtverlagingstemperatuur gaan verwarmen, de keuken was 20,4 graden, dus ging de WP aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 02-01-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:00
westlander007 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:14:
ben me al geruime tijd aan het inlezen en bedenken hoe ik van het gas af kan komen.
mijn gebruik is +/- 700m3 op jaarbasis voor warm tapwater + vloerverwarming beneden, radiatoren boven welke nagenoeg niet aanstaan.
(badkamer verkort het water circuit direct, slaapkamer staat beetje open om te bufferen, langste circuit)
ketel staat op 55 graden cv water en voed in met max 35/40 op de vloerverwarming met 3 zones voor keuken woonkamer en gang. dus trage afgifte... lange slangen niet regelbaar.

gezien ik plat dak heb met 14 PV panelen van 320Wp heb ik een opbrengst van 4.34Mwh waarvan ik er zelf 1.98Mwh van gebruik op jaarbasis.

een zonneboiler heeft in de zomer veel opbrengst waar ik dat niet nodig heb want ik stook alleen in de winter periode. zomers +/- 3m3 gas per maand voor warm douche/bad water.
een airco / lucht water warmtepomp zou te weinig capaciteit hebben of zelfs afgeraden worden icm met airco functie.
lucht / water warmtepomp met 7kw tot meer zou mij naar 3 fase brengen welke ik probeer te voorkomen.
een elga icm boiler zou misschien nog een passende oplossing zijn om het gasverbruik dusdanig terug te brengen.
momenteel denk ik aan een warmtepomp boiler combinatie met elektrisch verwarmingselement.
zodat je warmte kan bufferen voor CV en warm tapwater kan gebruiken wanneer nodig.
eventueel met een airco de slaapkamer en woonkamer elektrisch verwarmen en koelen.

700m3 zou je met een 4kW warmtepomp moeten kunnen vervangen. Dan lijkt me de Panasonic Monoblock H van 5kW de ideale oplossing. Deze kan bij gebruik van een driewegklep ook tapwater maken.

Met vloerverwarming kan je in principe ook redelijk effectief koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:36
Maikie18 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:05:
De LG 7kW staat in de subsidielijst op 5kW
Dat probleem heeft de Mitsubsidie PUHZ-75xAA ook. Die kan tot -10 wel 8.4 kW leveren, maar staat toch als 6 kW in de lijst. Geen idee waarom, want het scheelt de klanten van Alklima toch 200 euro.
@Noord27 : Gefeliciteerd! En dat 2020 maar een goed jaar voor jou mag worden, dat heb jij intussen wel verdiend.
Overigens staat de foto van je WP bij mij altijd op de kop, ook in de quotes, en als ik er direct op klik.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2020 14:34 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heeg77
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-03 15:17
[quote]Japie.G schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:31:
[/quote]

Wees blij dat een WP zo gemaakt is dat ie geforceerd kan ontdooien! Slel je WP bevriest wel maar ontdooid niet geforceerd, dus op natuurlijke manier, dan heb je pas problemen met temperatuurschommelingen in je woning en ook hoger kW verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:22:
[...]

Wat is zijn gewenste temperatuur dan :?

Als ik de grafiek bekijk van de afgelopen 7 dagen is de minimale temperatuur 20,8 en de maximale temperatuur 22,8 geweest, dus een bereik van 2 graden.

Inderdaad best knap voor WAR only, maar zeker geen bereik van 0,2 graden zoals jij suggereert.

Zelfs met nachtverlaging zijn al mijn ruimtetemperaturen altijd binnen 1 graad bereik, als ik geen nachtverlaging zou toepassen zou dit nog veel minder zijn.

Afgelopen nacht (+- 06.00) is trouwens mijn WP voor het eerst dit seizoen buiten de nachtverlagingstemperatuur gaan verwarmen, de keuken was 20,4 graden, dus ging de WP aan.
Hij mikt op 21,de 22.8 was te warm, waf klaagde ook te warm hi, heeft twee dagen geleden stook lijn aangepast.
En beetje over shoot vind ie niet erg, hij laat wp zachtjes door pruttelen wat fijner is... En beter voor verbruik tov aan uit schakelen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:39:
[...]

Hij mikt op 21,de 22.8 was te warm, waf klaagde ook te warm hi, heeft twee dagen geleden stook lijn aangepast.
En beetje over shoot vind ie niet erg, hij laat wp zachtjes door pruttelen wat fijner is... En beter voor verbruik tov aan uit schakelen.
Ik kan me nog herinneren dat hij mikte op 22 graden ;) Maar vooruit, nu mikt hij op 21 graden :+

Maar desalniettemin inderdaad toch knap dat hij in de buurt blijft, maar je bent het toch wel met me eens dat z'n 5KW de laatste dagen wel echt op zijn/haar teentjes liep met al de defrosts ?

Maar dat is ook geen schande, het zijn maar een paar dagen per jaar.

En laten we maar niet meer de discussie aangaan dat 24*7 doordraaien zuiniger is, die hebben we al 865x gehad ondertussen :P Laten we zeggen dat het een kwestie van smaak, beschikbaar vermogen, beschikbaar afgiftesysteem en comfort wensen is 8) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlander007
Heronimo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:22:
[...]

700m3 zou je met een 4kW warmtepomp moeten kunnen vervangen. Dan lijkt me de Panasonic Monoblock H van 5kW de ideale oplossing. Deze kan bij gebruik van een driewegklep ook tapwater maken.

Met vloerverwarming kan je in principe ook redelijk effectief koelen.
ik zou het liefst 1 unit op het dak zetten die airco en als warmtepomp zou kunnen fungeren. bufferen zal altijd nodig zijn?
er zijn schijnbaar 2 fabrikanten top segment Daikin en Mitsubishi Heavy Electric wat ik hoor van de lokale airco boer.

met vloerverwarming kan je tot 5 graden koelen alleen je dauwpunt in de gaten houden dat je vloer niet nat slaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:42:
[...]

Ik kan me nog herinneren dat hij mikte op 22 graden ;) Maar vooruit, nu mikt hij op 21 graden :+

Maar desalniettemin inderdaad toch knap dat hij in de buurt blijft, maar je bent het toch wel met me eens dat z'n 5KW de laatste dagen wel echt op zijn/haar teentjes liep met al de defrosts ?

Maar dat is ook geen schande, het zijn maar een paar dagen per jaar.

En laten we maar niet meer de discussie aangaan dat 24*7 doordraaien zuiniger is, die hebben we al 865x gehad ondertussen :P Laten we zeggen dat het een kwestie van smaak, beschikbaar vermogen, beschikbaar afgiftesysteem en comfort wensen is 8) >:)
Ja hij draait op de max, gelukkig voor hem als het kouder word dan word het ook droger dus krijgt hij het makkelijker. Dus waar de echte grens zit moeten we nog zien. Als hij onder 20 graden zakt dan weten we het.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:05
Japie.G schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:31:
Zijn die 91kWh gebruikt voor opwarmen van de woning, of is een deel daarvan gebruikt om de verdamper buiten te ontdooien? Bij elk half uur ontdooien komt de WP toch niet serieus meer aan verwarmen toe? Hier gaat er per defrost ongeveer 0,5kWh aan warmte vanuit de CV 'de lucht in'.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
westlander007 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:47:
[...]

ik zou het liefst 1 unit op het dak zetten die airco en als warmtepomp zou kunnen fungeren. bufferen zal altijd nodig zijn?
er zijn schijnbaar 2 fabrikanten top segment Daikin en Mitsubishi Heavy Electric wat ik hoor van de lokale airco boer.

met vloerverwarming kan je tot 5 graden koelen alleen je dauwpunt in de gaten houden dat je vloer niet nat slaat.
Het lijkt mij verstandig dat je stopt met praten met de lokale airco boer en mee gaat lezen in dit topic. Met Ta 5 graden hoef je het dauwpunt niet in de gaten te houden maar je zwembroek uit de kast halen en beginnen te dweilen :+

Ik zou ook zeggen 5KW pana en SWW naar smaak en beschikbaar budget WP icm boiler of losse WP boiler.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 02-01-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:02:
[...]

Deste slechter je woning geisoleerd is, deste minder "last" je hebt van invloeden van binnen en buitenaf en deste minder temperatuur schommelingen dus ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:57:
[...]

Deste slechter je woning geisoleerd is, deste minder "last" je hebt van invloeden van binnen en buitenaf en deste minder temperatuur schommelingen dus ook :)
Conclusie weg met de isolatie haha.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 08:42

thido

Tilburg

Ik heb hem gisteren zelfs even uitgezet :-)
Gingen allemaal van huis en het was al goed warm binnen, dus tussen 13.00-16.00u uit geweest.
Daarna een paar meer defrosts als ervoor natuurlijk maar niet echt bijzonder.
Zo slecht was het in Tilburg niet voor de WP als wat ik hier terug zie.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlander007
Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:49:
[...]

Het lijkt mij verstandig dat je stopt met praten met de lokale airco boer en mee gaat lezen in dit topic. Met Ta 5 graden hoef je het dauwpunt niet in de gaten te houden maar je zwembroek uit de kast halen en beginnen te dweilen :+

Ik zou ook zeggen 5KW pana en SWW naar smaak en beschikbaar budget WP icm boiler of losse WP boiler.
met 3 offertes en niemand die er werkelijk verstand van heeft van de verwarmings / airco boeren 8)7 of kan uitleggen wat er werkelijk wel en niet mogelijk is.

dus feitelijk aparte airco unit 2,5kw slaapkamer + 5kw woonkamer eventueel.
en aparte wp/boiler combinatie. alleen nog wat dak doorvoeren fixen :P

weet iemand hier ook al wat ze met die teruglever subsidie gaan doen of gaat dat salderen gewoon nog lekker door in 2023.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:02:
[...]

Conclusie weg met de isolatie haha.
:')
ICM WAR wel het beste ja :+
westlander007 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:14:
mijn gebruik is +/- 700m3 gas op jaarbasis voor warm tapwater + vloerverwarming beneden, radiatoren boven welke nagenoeg niet aanstaan.

Je had m'n buurman kunnen zijn.. vrijwel exact dezelfde woningspecificatie en verbruik.
Als je echt van het gas af wilt zou de PANA 5kw zoals eerder aangehaald prima uit moeten kunnen.

[ Voor 83% gewijzigd door Daannn1987 op 02-01-2020 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
westlander007 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:06:
[...]

met 3 offertes en niemand die er werkelijk verstand van heeft van de verwarmings / airco boeren 8)7 of kan uitleggen wat er werkelijk wel en niet mogelijk is.

dus feitelijk aparte airco unit 2,5kw slaapkamer + 5kw woonkamer eventueel.
en aparte wp/boiler combinatie. alleen nog wat dak doorvoeren fixen :P

weet iemand hier ook al wat ze met die teruglever subsidie gaan doen of gaat dat salderen gewoon nog lekker door in 2023.. :9
Bedoel je dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mlk9WTzMDYcxS5kgpMXTLJ0c/thumb.jpg
Bron Vereniging Eigen Huis

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlander007
zit voorlopig goed dan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

[...]

[Afbeelding]
Ah ja dus toch! Top. 3-weg klep van Honeywell kost ook maar 45€ dus is ook goed te doen

Maar eens kijken wat beter is:

- WP volledig hydraulische via het buffervat & CV ook via buffervat
Of
- met 3-weg klep WP op CV & SWW buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
[...]

[Afbeelding]

Wat schakelt die 3-weg klep eigenlijk?
Neem aan dat er een kabeltje loopt van de WP naar de 3-weg-klep?

Gisteren 13.6kw verbruikt.. de ELGA is zelfs paar keer uitgegaan overdag, wel bizar mistig overigens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Crazy- schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:57:
[...]
Ah ja dus toch! Top. 3-weg klep van Honeywell kost ook maar 45€ dus is ook goed te doen
Maar eens kijken wat beter is:
- WP volledig hydraulische via het buffervat & CV ook via buffervat
Of
- met 3-weg klep WP op CV & SWW buffervat
Bovenstaande is erg verwarrend. Voor SWW gebruik een SWW-vat. Buffervaten gebruik je als je afgiftesysteem zodanig is dat je niet altijd het minimale vermogen van de WP kwijt kunt. Als je dat altijd kwijt kunt (omdat je bijvoorbeeld de BGG en de badkamer altijd open hebt staan), heb je geen buffervat nodig.
En welke Honeywell 3-weg klep van 45 euro wilde je gebruiken?
Daannn1987 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:12:
[...]
Die klep schakelt de richting van het water. Richting je afgiftesysteem voor verwarming, of richting de spiraal in je SWW vat.
Deze klep wordt aangestuurd door een output van je WP.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2020 17:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Andrehj schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:13:
[...]

Bovenstaande is erg verwarrend. Voor SWW gebruik een SWW-vat. Buffervaten gebruik je als je afgiftesysteem zodanig is dat je niet altijd het minimale vermogen van de WP kwijt kunt. Als je dat altijd kwijt kunt (omdat je bijvoorbeeld de BGG en de badkamer altijd open hebt staan), heb je geen buffervat nodig.

[...]

Die klep schakelt de richting van het water. Richting je afgiftesysteem voor verwarming, of richting de spiraal in je SWW vat.
Begrijp ik volledig! Echter mijn vat is een 400 liter hygiëne vat. Ofwel met SWW spiraal.

Ik kan dus nu gaan kiezen: het vat gebruiken als buffervat voor de WP & op het vat het CV gedeelte direct.

Of ik kan met een 3-weg klep sww run doen voor het vat; welke dan 30-45 graden altijd zijn en niet leegstromen wordt door de cv.

Deze Honeywell Fabrikant-nr. VC6013MP6000U
https://www.oeg.net/nl/ar...TzljdlJBMHhjV09HbzQ9/show

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 02-01-2020 17:44 . Reden: Type Honeywell ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:12:
[...]

Gisteren 13.6kw verbruikt.. de ELGA is zelfs paar keer uitgegaan overdag, wel bizar mistig overigens
Wordt inderdaad gestuurd door de WP, maar voor de Mitsu kun je niet zomaar elke 3 weg klep pakken, maar daar weten @Remco45 / @Naalroc meer van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:47

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:28:
[...]

Wordt inderdaad gestuurd door de WP, maar voor de Mitsu kun je niet zomaar elke 3 weg klep pakken, maar daar weten @Remco45 / @Naalroc meer van ;)
Ik neem aan dat het om dit ding gaat? :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4G8fOES.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FXhfBny.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZViA16Z.jpg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Crazy- schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:27:
[...]
Begrijp ik volledig! Echter mijn vat is een 400 liter hygiëne vat. Ofwel met SWW spiraal.
Ik kan dus nu gaan kiezen: het vat gebruiken als buffervat voor de WP & op het vat het CV gedeelte direct.
Of ik kan met een 3-weg klep sww run doen voor het vat; welke dan 30-45 graden altijd zijn en niet leegstromen wordt door de cv.
Hoe wou jij je hygienevat gebruiken als buffervat voor de VVW? Daar kom je toch met de temperaturen nooit weg?
Je vloerverwarming zit rond de 25 a 30 graden, voor SWW heb je echt wel een hogere temperatuur nodig.
Deze Honeywell Fabrikant-nr. VC6013MP6000U
https://www.oeg.net/nl/ar...TzljdlJBMHhjV09HbzQ9/show
Die kost met € 125 excl verzenden toch wel iets meer dan 45 euro...
Bovendien heeft die een 6-polige aansluiting, die je volgens de manual op een SPDT controller moet aansluiten. Dat gaat niet zomaar op een WP passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:53
Ja, dat is het model dat door Mitsu wordt aanbevolen, en die werkt op 230V.
Ik heb een ander merk gebruikt, tot nu toe tot volle tevredenheid, voor een veel lagere kostprijs.

@Crazy- Voor zover ik weet is er geen Honeywell SV klep die op 230 werkt, meestal op 24V~ dus dat gaat niet goed. Bovendien, die 3 weg VC klep van 28 mm knel kost over de €100 als ik me goed herinner.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Andrehj schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:56:
[...]

Hoe wou jij je hygienevat gebruiken als buffervat voor de VVW? Daar kom je toch met de temperaturen nooit weg?
Je vloerverwarming zit rond de 25 a 30 graden, voor SWW heb je echt wel een hogere temperatuur nodig.

[...]

Die kost met € 125 excl verzenden toch wel iets meer dan 45 euro...
Bovendien heeft die een 6-polige aansluiting, die je volgens de manual op een SPDT controller moet aansluiten. Dat gaat niet zomaar op een WP passen.
Doorstromer of e-boiler om respectievelijk naar 45 of 60 graden te gaan.

Ik koop alle installatie materiaal in Duitsland bij OEG; waar ik een zakelijk account heb. Daar kost die toch 45€ ;-)

Technische gegevens:
Spanning: 200-240 V/50 - 60 Hz
Omgevingstemperatuur: max. 65°C
Bedrijfsdruk: max. 20 bar statisch, max. drukstoten van 100 bar
Bedrijfstemperatuur: 1 tot 95°C
KVs-waarde: 7,7 m³/h

Afhankelijk van het geselecteerde model kunnen ze gestuurd worden door ofwel een laag- of een leidingspanning
SPST of SPDT regelaar aan/uit schakelcontact of een enkelpolig omschakelcontact zoals een ruimtethermo- staat

Ik zal nog even kijken; maar zover ik het zie kan dit met een simpele signaal schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zo'n klep die @BlueTooth76 op zijn foto's laat zien. Wel de 32mm variant.

Geen goedkope jongen met z'n 232 euro :(

https://www.klimacorner.d...haltventil-usv-32/a-7071/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:30
Andrehj schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:13:
[...]

[...]

Als hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan dan gaat hij toch gewoon uit? Of je nou de vvw aan hebt staan of je bent het buffervat aan het verwarmen, op een gegeven moment krijg je weer de situatie dat hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

thido schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:32:
[...]

He leuk. Nou nog even de zelf gemeten grootheden erbij plotten. Ben benieuwd hoe die afwijken van wat de pana zelf zegt.
U vraagt wij draaien.
Voltcraft Energy Logger 4000 versus Panasonic F-serie WH-MDC05F3E5. De Voltcraft heeft volgens specificaties een nauwkeurigheid van 1% + 1W. 1000 Watt wordt dus tussen 1011 en 989 Watt weergegeven. Echter niet gekalibreerd.

EL4000PanasonicVerschil
10 W20 W-10 W
40 W51 W-11 W
407 W432 W-25 W
1050 W1014 W36 W
1340 W1285 W55 W
1446 W1404 W42 W
1560 W1530 W30 W

De resolutie van de Panasonic is wat beperkt, waardoor 1 bitje meer of minder al grote sprongen maakt.

Stond ingesteld op Quiet mode, hierdoor is het maximale vermogen wat lager.
De vermogens worden elke 4 seconden verzonden, en in de afstandsbediening omgerekend naar de kWh standen zoals je die bij status kan uitlezen.

Opstarten naar extreme temperaturen ziet er dan zo uit: (vermogen op de rechter Y-as)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UYLk6zfhlwVBxXPDBpGaneZ8/full.png
Stooklijn HEAT op 55°C en gaat blijkbaar direct uit bij 57°C. Geen terugmoduleren of 180 seconden timer. Op TANK is de regeling beter en probeert hij op 53°C te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:23:
Ik heb zo'n klep die @BlueTooth76 op zijn foto's laat zien. Wel de 32mm variant.

Geen goedkope jongen met z'n 232 euro :(

https://www.klimacorner.d...haltventil-usv-32/a-7071/
Als je die zonder het Mitsubishi logo koopt (maar met gewoon het logo van de fabrikant ESBE erop) en genoeg hebt aan een 28mm variant (wat bij een 7.5 kW WP kan), is ie met 90 euro een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:19:
[...]

Als je die zonder het Mitsubishi logo koopt (maar met gewoon het logo van de fabrikant ESBE erop) en genoeg hebt aan een 28mm variant (wat bij een 7.5 kW WP kan), is ie met 90 euro een stuk goedkoper.
Als we alles van te voren wisten kwamen we met een kwartje de wereld rond :P

Daarom tagde ik ook @Remco45 en @Naalroc , ik weet dat hun ook goedkopere en goedwerkende alternatieven hebben gebruikt.

Als had @Remco45 nog wel een "probleempje" met zijn 3-weg-klep welke hij heeft opgelost met een relais ofzoiets.

Volgens mij stond zijn 3-weg-klep "standby" in de verkeerde (SWW stand) waardoor hij last kreeg van het thermosiphon effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:55:
[...]
Idd. Als ik alles van te voren had geweten, had ik onze nieuwe woning 4 jaar geleden gebouwd. Dat had me "iets" meer bespaard dan dit klepje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:58:
[...]

Idd. Als ik alles van te voren had geweten, had ik onze nieuwe woning 4 jaar geleden gebouwd. Dat had me "iets" meer bespaard dan dit klepje...
Gewoon 2 jaar wachten, dan is de gekte in de bouw wel weer afgelopen (ik verwacht zelfs binnen 2 jaar al ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Zou het zinvol zijn om voor een Mitsubishi -BS buitenunit te kiezen als je dicht bij de kust woont?
Deze schijnen met een extra laag acrylhars te zijn behandeld en kost ~200€ extra.
Ik weet niet hoe roest bestendig de standaard units zijn, m.a.w. is het de meerprijs waard?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Blackraven schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:38:
Zou het zinvol zijn om voor een Mitsubishi -BS buitenunit te kiezen als je dicht bij de kust woont?
Deze schijnen met een extra laag acrylhars te zijn behandeld en kost ~200€ extra.
Ik weet niet hoe roest bestendig de standaard units zijn, m.a.w. is het de meerprijs waard?
Hier heeft @Oxellaar ervaring mee... Heb wel eens wat leuke foto's gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Blackraven schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:38:
Als hun airco buiten units indicatief zijn zou ik het wel doen, mijn ouders wonen hemels breed +/- 200 meter van het strand, de Mitsubishi airco buiten unit die op het dak van het huis stond was in 5 jaar tijd compleet weggerot.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag maar eens aan @Oxellaar ;)

In die regio gaat alles zonder speciale coating kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:28:
[...]

Kan wel maar dan moet je je klep via een relais schakelen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
@Dylantje2 leef je nog ? 2500 ppm :o Dat heb ik hier nog nooit gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Laatst online: 22-04-2024
Hier ook defrost mania weer. 30 defrosts met 5 Kw Pana. verbruik van 16,49 valt mij mee en de kamer is rond 21 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AsztVfYJEQRzGeXVGcxcrK49/full.png

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Me Albert schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:00:
Hier ook defrost mania weer. 30 defrosts met 5 Kw Pana. verbruik van 16,49 valt mij mee en de kamer is rond 21 graden.
[Afbeelding]
Wat mij opvalt....
De Df is niet altijd hetzelfde..
Er zijn diepre dalen

En terwijl de pana zegt bheater aan..
Zie ik de teller qua uren niet echt lopen...
Terwijl hij gister toch wel alles bij elkaar meer dan uurtje of wat moet aan zijn geweest...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:21:
[...]

Wat mij opvalt....
De Df is niet altijd hetzelfde..
Er zijn diepre dalen

En terwijl de pana zegt bheater aan..
Zie ik de teller qua uren niet echt lopen...
Terwijl hij gister toch wel alles bij elkaar meer dan uurtje of wat moet aan zijn geweest...
Ik gok dat dit een gebrek is aan waardes / intervallen, als je in domoticz defrosts bekijkt wordt het uitgemiddeld.
Als je 1x per minuut je stroomverbruik logged, of 1 x per 10 seconde geeft hele andere beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
[Afbeelding]
Heb je toch gewonnen.. 2 meer dan de ELGA bij mij _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
Rol-Co schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:36:
[...]

Lekker! :)
Neem ff een dodge demon voor me mee in je koffer. :+
hmm denk meer aan stingray 2020 ;)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 14:59
[Afbeelding]
Als ik dit zo bekijk neemt de Pana tijdens een defrost evenveel vermogen op, je gebruikt de back-up heater dus niet?
Met welke CoP draait jou pana dan?
Ik zie dat hij ~750 Watt opneemt (met een CoP van 3,5 zou dat 2,6kW leveren, schatting).
Waarom zijn die dallen er dan eigenlijk steeds, stopt de WP even helemaal en begint hij weer langzaam op te toeren (om dan weer op dezelfde frequentie uit te komen als de defrost of wat?).

Waarom heb ik het gevoel dat ik hier iets mis?

Maar dit is niet het max verbruik van de Pana, of wel?
Op deellast zou je toch niet zoveel defrosts moeten hebben? Dit kan toch geen fijne water temperatuur geven?

[ Voor 5% gewijzigd door alaintje op 03-01-2020 00:20 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn WP loopt inderdaad in deel last, maar met het mistige weer van de afgelopen dagen heeft elke WP last van defrosts, ongedacht het gevraagde vermogen.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 03-01-2020 00:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:55:
[...]

Daarom tagde ik ook @Remco45 en @Naalroc , ik weet dat hun ook goedkopere en goedwerkende alternatieven hebben gebruikt.

Als had @Remco45 nog wel een "probleempje" met zijn 3-weg-klep welke hij heeft opgelost met een relais ofzoiets.

Volgens mij stond zijn 3-weg-klep "standby" in de verkeerde (SWW stand) waardoor hij last kreeg van het thermosiphon effect.
De ESBE gaat na SWW-bedrijf "vanzelf" terug naar de CV-stand. De door ons gebruikte goedkopere Chinese kleppen doen dat niet: daar moet dat signaal middels een relais worden doorgegeven.
Geen hogere elektro trouwens en totaal nog altijd minder dan de helft van de hoofdprijs van € 232 :+
Grolsch schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 00:45:
Zijn WP loopt inderdaad in deel last, maar met het mistige weer van de afgelopen dagen heeft elke WP last van defrosts, ongedacht het gevraagde vermogen.
Yep: dichte mist, 23 defrosts, elektrisch 35,70 kWh voor 122,00 kWh thermisch gaf een COP van 3,42.
Zonder SWW uiteraard ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Remco45 op 03-01-2020 01:31 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:18
Hier hetzelfde beeld op woensdag in dichte mist met de 75YAA. 23 Defrosts, 23 kWh(e), 79kWh(h), COP 3,4. Nu weer lekker draaien met COP > 6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Me Albert
Ik ben tot nu toe niet boven de 800 watt opgenomen vermogen geweest. Mijn WP maakt dan bij deze temperaturen water van ca 30 graden. De pana gebruikt de back-up heater wel. Wat ik hier laat zien is puur de WP. Ik heb de back-up heater op een separate groep zitten en meet die niet met een So pulsmeter. Verder gebruik ik al vanaf het begin silent 3 functie. Dan wordt de peik na een defrost niet hoger dan ca 750 watt. Vandaar dat er nu geen overshoot te zien is na een defrost. De dalen zijn er omdat de WP de compressor even stopt. De ventilator stopt en dan nadat er een klep is omgezet weer optoert (in mijn geval met de backup heater). Dan gaat hij weer verder met snorren. Binnen is het aangenaam warm.
Verbruik vanaf installatie in maart van dit jaar is er 1052 KwH verbruikt met nog 150 KwH backupheater verbruik. Ben zeer tevreden met mijn WP

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Me Albert schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:01:
Ik ben tot nu toe niet boven de 800 watt opgenomen vermogen geweest. Mijn WP maakt dan bij deze temperaturen water van ca 30 graden. De pana gebruikt de back-up heater wel. Wat ik hier laat zien is puur de WP. Ik heb de back-up heater op een separate groep zitten en meet die niet met een So pulsmeter. Verder gebruik ik al vanaf het begin silent 3 functie. Dan wordt de peik na een defrost niet hoger dan ca 750 watt. Vandaar dat er nu geen overshoot te zien is na een defrost. De dalen zijn er omdat de WP de compressor even stopt. De ventilator stopt en dan nadat er een klep is omgezet weer optoert (in mijn geval met de backup heater). Dan gaat hij weer verder met snorren. Binnen is het aangenaam warm.
Verbruik vanaf installatie in maart van dit jaar is er 1052 KwH verbruikt met nog 150 KwH backupheater verbruik. Ben zeer tevreden met mijn WP
Je meet de back-up heater niet zeg je, hoe kom je dan aan die 150kWh voor de heater ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
beumer schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:17:
[...]

Die is al eens gedaan door @Verwijderd in Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

[...]

Dan zou die 7kW waarschijnlijk passend moeten zijn, op echt koude dagen kunnen we altijd bijverwarmen met een houtkachel die uiteraard niet aan stond in de tijd waarop het gasverbruik gebaseerd is.
Het is voor mij inmiddels tijd om de daad bij het woord te voegen, dus maar eens kiezen welke warmtepomp het moet worden en welke oplossing voor het warme water.
De eisen zijn vrij simpel:
- Zo weinig mogelijk geluid
- WP kan voldoen aan de warmtevraag

Qua elektra heb ik een 3x25A aansluiting en moet ik nog een nieuwe groep naar de WP leggen, hier zit dus ook geen beperking in.

Lees hier diverse verhalen over de Panasonic, LG & Mitsubishi, deze zouden volgens mij niet allemaal in aanmerking komen maar zit hier nu veel verschil tussen?

Qua warm water zat ik te denken aan een Atlantic Explorer 275liter, of zijn er oplossingen die minder geluid maken en ook geschikt zijn?

Oftewel als je nu mocht kiezen, wat zou je dan kiezen qua setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
beumer schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:29:
[...]
Het is voor mij inmiddels tijd om de daad bij het woord te voegen, dus maar eens kiezen welke warmtepomp het moet worden en welke oplossing voor het warme water.
De eisen zijn vrij simpel:
- Zo weinig mogelijk geluid
- WP kan voldoen aan de warmtevraag
Bij slechts die eisen zou ik Nibe zeker ook mee overwegen.
Qua warm water zat ik te denken aan een Atlantic Explorer 275liter, of zijn er oplossingen die minder geluid maken en ook geschikt zijn?
Heb je de startpost gelezen? Daar staat dat wel uitgelegd. Maar bij een WP boiler heb je de compressor (en dus het geluid) binnen. Als je je SWW gewoon met je WP maakt, heb je de compressor (en dus het geluid) buiten. Wat je maar wilt.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 03-01-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Andrehj schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:35:
[...]

Bij slechts die eisen zou ik Nibe zeker ook mee overwegen.

[...]

Heb je de startpost gelezen? Daar staat dat wel uitgelegd. Maar bij een WP boiler heb je de compressor (en dus het geluid) binnen. Als je je SWW gewoon met je WP maakt, heb je de compressor (en dus het geluid) buiten. Wat je maar wilt.
Dan gaat die ook mee in de lijst, mijn broer (werkt bij installatiebedrijf maar met familie moet je niet handelen) liet laatst al een mooie Nibe setup zien, maar die was aangesloten op de ventilatie en dat gaat hier helaas niet op. Materialen zagen er wel robuust uit.
Maar met nog een extra op de lijst wordt het kiezen alleen maar lastiger.

Startpost uiteraard gelezen, maar met een aparte buitenunit voor het SWW heb ik of twee units op het dak of kom ik op een andere dimensionering en ingewikkeldere aansluitwijze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Verwijderd schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:21:
[...]

Je meet de back-up heater niet zeg je, hoe kom je dan aan die 150kWh voor de heater ?
In het display staat 53 uur backup heater X 3 Kw geeft 150 KwH. Huidige stand is iets hoger maar de 54 defrosts in jan er afgetrokken.
Een defrost duurt 7 minuten dus 54 x 7 = 378 /60 = 6,3 uur x 3Kw = 18,9 KwH. Afgerond naar boven 150 KwH.
140 was nauwkeuriger geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Me Albert schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:49:
[...]

In het display staat 53 uur backup heater X 3 Kw geeft 150 KwH. Huidige stand is iets hoger maar de 54 defrosts in jan er afgetrokken.
Een defrost duurt 7 minuten dus 54 x 7 = 378 /60 = 6,3 uur x 3Kw = 18,9 KwH. Afgerond naar boven 150 KwH.
Als je de dt verkleint zodat je tr boven 28 komt dan ben je buiten bereik voor het element. Vind 15 procent van totaal gebruik toch wel heel veel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
beumer schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:17:
[...]
Startpost uiteraard gelezen, maar met een aparte buitenunit voor het SWW heb ik of twee units op het dak of kom ik op een andere dimensionering en ingewikkeldere aansluitwijze uit.
Je mist kennis en begrijpt nog niet hoe een WP SWW maakt. Besteed dit weekend eens aan het compleet (!) lezen van dit topic, en lees eens wat folders van de WP fabrikanten. Dan zit je er aardig in en zul je ook begrijpen dat je geen twee buitenunits nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Me Albert schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:49:
[...]

18,9kWh afronden geeft 150kWh ?
Het display zegt 53, d.w.z. 53 keer volgens mij of 53kWh maar volgens mij geen 53 uur.
Een defrost duurt 7 minuten, dat betekent niet dat het element 7 minuten actief is, eerst probeert de WP te ontdooien m.b.v. het warme water uit je afgiftesysteem, indien dat niet binnen tijd X lukt, komt het element pas bij, aanmerkelijk minder dan de aangenomen 7 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:53
Andrehj schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:19:
[...]

Wat ook werkt hier is 2x een tweewegklep, bijv de ESBE 2-Wegklep DN25 2x1" IG 230V Laufzeit 40 Sek. 43100200.
Niet de allergoedkoopste oplossing (2x 87 euro), maar:
- minder kans op een klep die niet helemaal sluit
- veel betere doorstroming dan de USV 20, ook beter dan de USV 32 (Kvs 60 vs 6,5 vs 16)
- 28mm aansluitingen
- werkt out of the box met een Ecodan, wel alternatieve aansluitwijze, zie manual
- beide kleppen zijn dicht als de wp niet draait
- zorg dat je je overdrukventiel netjes aansluit, want als een klep ooit blijft plakken heb je anders een waterballet ;)

edit: een kvs van 6.5 geeft maar een drukval van 0.1 bar bij 27L/min die hier verpompt wordt (SHW80YAA + ERSD), dus het maakt het allemaal niet zoveel uit denk ik. Ik pomp nu 1630L/h op stand 3 volgens de Kampstrup.

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 03-01-2020 16:14 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Verwijderd schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:39:
[...]

Het display zegt 53, d.w.z. 53 keer volgens mij en geen geen 53 uur.
Een defrost duurt 7 minuten, dat betekent niet dat het element 7 minuten actief is, eerst probeert de WP te ontdooien m.b.v. het warme water uit je afgiftesysteem, indien dat niet binnen tijd X lukt, komt het element pas bij, aanmerkelijk minder dan de aangenomen 7 minuten.
Ik heb vandaag gekeken naar verbruik etc. Dus moet je deze drie dagen eraf halen. Volgens de Pana is de vackupheater 53 uur aangeweest. De backupheater is 3 Kw. Dus volgt hier uit dat op 3 januarie 3X53 =159 KwH verbruikt was. Op 1 en 2 januarie heb ik 53 defrost gehad met volgens mijn berekening dus 18,9 KwH als resultaat. van de 159 hen ik dus 18,9 afgetrokken. Zoals reeds eerder aangegeven 140 was nauwkeuriger geweest maar afgerond 150. Klopt toch gewoon.
Als ik kijk naar de 3 Kw pieken in de slimme meter uitlezing dan kost een defrost 0,35 KwH x 53 kom ik weer in de buurt van de 19. in dit geval 18,55.

@reneeke1970 Rond het vriepunt staat de WAR lijn op 29 a 30 graden. en Df op 5. Als ik daarin veranderingen aanbreng wordt het hier een sauna. Lekker warm is prima maar er zijn grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
[...]

Het display zegt 53, d.w.z. 53 keer volgens mij of 53kWh maar volgens mij geen 53 uur.
Systeemcheck ==> Verwarmer en mijn display geeft aan "Totale tijd aan" 53h. Ik ga er gemakshalve maar van uit dat h staat voor uur en niet voor Kwh. Geloof je mij of moet ik er een foto van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Me Albert schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:15:
[...]

Systeemcheck ==> Verwarmer en mijn display geeft aan "Totale tijd aan" 53h. Ik ga er gemakshalve maar van uit dat h staat voor uur en niet voor Kwh. Geloof je mij of moet ik er een foto van maken?
Ik wil je wel geloven, maar de relatie totaalverbruik en backup-heater verbruik in die periode, iets van bijna 15%, gaat er bij mij (nog) niet in. DIe 15% stel gedeeld door COP=4, dan zou het van maart tot 31 december bijna 4% van het opgenomen vermogen zijn, volgens mij kan dat niet, van elk uur gedraaid bijna 2,5 minuut het element actief.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

Display geeft uren gebruik element, geen kWh

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Me Albert schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:11:
[...]

Ik heb vandaag gekeken naar verbruik etc. Dus moet je deze drie dagen eraf halen. Volgens de Pana is de vackupheater 53 uur aangeweest. De backupheater is 3 Kw. Dus volgt hier uit dat op 3 januarie 3X53 =159 KwH verbruikt was. Op 1 en 2 januarie heb ik 53 defrost gehad met volgens mijn berekening dus 18,9 KwH als resultaat. van de 159 hen ik dus 18,9 afgetrokken. Zoals reeds eerder aangegeven 140 was nauwkeuriger geweest maar afgerond 150. Klopt toch gewoon.
Als ik kijk naar de 3 Kw pieken in de slimme meter uitlezing dan kost een defrost 0,35 KwH x 53 kom ik weer in de buurt van de 19. in dit geval 18,55.

@reneeke1970 Rond het vriepunt staat de WAR lijn op 29 a 30 graden. en Df op 5. Als ik daarin veranderingen aanbreng wordt het hier een sauna. Lekker warm is prima maar er zijn grenzen.
Ik heb in het verleden gemeten dat een defrost met de backup heater bij mij ongeveer 0,5 kWh kost en bijna 10 minuten duurt. Ik heb alleen VV en het element komt er bij mij altijd direct bij omdat mijn Ta nu niet boven de 27 graden komt. Het totale verbruik gelezen van de slimme meter ziet er altijd uit zoals in het plaatje, kan ze eigenlijk allemaal op elkaar leggen. Gelukkig hier in Zuid-Holland veel minder defrosts gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KwuD99fcsmm2cWoA0MhbJxkX/thumb.png
Nog even nagekeken. Dit stookseizoen tot nu toe 12 uur backup heater voor defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het gaat om Tr die op 27°C of hoger moet blijven.
Ta grens voor heater is <10°C

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 03-01-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dre schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:03:
Is Ta dan niet inlet temperature en outlet Tr?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Ojzs5tKBE2FWxyVS2vCSg1g/thumb.jpg
Nog nooit een Tr gezien lager dan 20 tijdens defrost.

[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 03-01-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Nee,
Ta = Temperatuur aanvoer
Tr = Temperatuur retour

Outlet = (uitlaat) = aanvoer
Inlet = (inlaat) = retour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dre schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:25:
Nee,
Ta = Temperatuur aanvoer
Tr = Temperatuur retour

Outlet = (uitlaat) = aanvoer
Inlet = (inlaat) = retour
Oké, dan doet ie het op de Tr. Die is bij mij bij dit weer rond de 24 a 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:03:
Of binnen twintig min geen ta van 20 graden is ook heater

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Me Albert schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:11:
[...]

Op 1 en 2 januari volgens berekening 53 defrosts welke resulteren in ongeveer 19kWh. In welke verhouding staat die 19kWh t.o.v. het totaal opgenomen vermogen over die 2 dagen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
@Dre Mijn Ta is 28 a 29 graden en de retour is dan onder 27.
@t.oswald Mijn ziet er iets vlakker uit maar zijn allemaal gelijk zoals bij jou.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4y5u0HVsevCuXihqUWE7eHu5/thumb.png
Er is natuurlijk gelijktijdig ook nog gewoon verbruik die eraf moet maar het gaat om een indruk.
@Verwijderd Beide dagen samen 31 KwH alleen de warmtepomp.
Procentueel veel maar anders had het uit het water moeten worden gehaald wat weer extra energie kost etc.
Het is zoals het is. Als de pomp een jaar gedraaid heeft ga ik spelen met constante temp en thermostaat. Om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Me Albert schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:08:
@Dre Mijn Ta is 28 a 29 graden en de retour is dan onder 27.
@t.oswald Mijn ziet er iets vlakker uit maar zijn allemaal gelijk zoals bij jou.
[Afbeelding]
Er is natuurlijk gelijktijdig ook nog gewoon verbruik die eraf moet maar het gaat om een indruk.
@Verwijderd Beide dagen samen 31 KwH alleen de warmtepomp.
Procentueel veel maar anders had het uit het water moeten worden gehaald wat weer extra energie kost etc.
Het is zoals het is. Als de pomp een jaar gedraaid heeft ga ik spelen met constante temp en thermostaat. Om te vergelijken.
Die energie heb je sowieso nodig voor een defrost, maar maakt een verschil of het met COP=1 of COP=3-4 gebeurd.
Ongeveer 60% dat is heftig. Je lage Ta en Tr blijken in jouw situatie inderdaad de oorzaak te zijn van dit extreme aandeel. Zo veel met COP=1 zou je wellicht op de e.o.a. manier kunnen voorkomen door de WP voor de gek te houden / simuleren dat je geen Ta=29 en Tr=27 hebt maar bijv. 32 en 30, dit kan volgens mij middels sensor calibratie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:18
Het verbruik van de backupheater tijdens een defrost ziet er wel geloofwaardig uit, want mijn Mitsubishi onttrekt 0,34kWh warmte tijdens een defrost. Het voordeel is dan inderdaad dat die energie met een COP van 3,8 is geproduceerd. Het nadeel dat ik mijn Ta moet verhogen, want de gemiddelde Ta daalt bij veel defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Maar even aan de tekentafel gezeten :)

zo wil ik het ongeveer gaan maken
schema wp boiler

- Alle leidingen vanaf buiten monteer ik binnen af m.b.v. een afsluiter
- alle in/uitgangen boilervaten krijgen een afsluiter
- (vloer)verwarming + water leidingen vanuit de (Zolder)vloer evenzo een afsluiter

ik merkte namelijk met het ontmantelen deze week dat een paar extra afsluiters geeen overbodige luxe is 8)7

- SWW VANAF e-boiler krijgt een mengkraan, uitgang max 45 tot 60 graden
- verwarming-uitgang ook een mengkraan, max. 35 graden

* SWW Spiraal zit helemaal in het midden, van onder tot boven in het vat, maar voor het overzicht even anders ingetekend

[ Voor 33% gewijzigd door Crazy- op 03-01-2020 19:24 . Reden: correcte afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Andrehj schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:09:
[...]

Je mist kennis en begrijpt nog niet hoe een WP SWW maakt. Besteed dit weekend eens aan het compleet (!) lezen van dit topic, en lees eens wat folders van de WP fabrikanten. Dan zit je er aardig in en zul je ook begrijpen dat je geen twee buitenunits nodig hebt.
Zal het topic zeker nog even doornemen, zal ongetwijfeld helpen al ben ik al een aantal weken aan het meelezen en installatiehandleidingen aan het doornemen. Dat ik niet alle kennis heb is trouwens ook niet meer dan logisch, ik heb geen praktijkervaring, ben geen expert en lees pas enkele weken mee, vandaar ook dat ik hulp nodig heb bij het maken van de juiste keuze.
Waarom ik de suggestie voor twee units deed was puur omdat ik al minimaal 7Kw nodig heb aan verwarming, als ik die gebruik voor mijn SWW heb ik meer capaciteit nodig. Mijn angst is dan dat die niet genoeg terug te moduleren is in de zomer voor alleen warm water en dat de setup dan weer ingewikkelder wordt (buffervat etc). Bij bijvoorbeeld twee 5Kw units kan ik ervoor kiezen om in de zomer er slechts 1 te laten draaien, ook niet ideaal maar wel een optie.

Al met al zijn er zoveel verschillende mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet meer zie :? Voor nu ga ik er nog veel meer over lezen maar ben waarschijnlijk nog steeds afhankelijk van de praktijkervaring van de mensen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

beumer schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:16:
[...]

Zal het topic zeker nog even doornemen, zal ongetwijfeld helpen al ben ik al een aantal weken aan het meelezen en installatiehandleidingen aan het doornemen. Dat ik niet alle kennis heb is trouwens ook niet meer dan logisch, ik heb geen praktijkervaring, ben geen expert en lees pas enkele weken mee, vandaar ook dat ik hulp nodig heb bij het maken van de juiste keuze.
Waarom ik de suggestie voor twee units deed was puur omdat ik al minimaal 7Kw nodig heb aan verwarming, als ik die gebruik voor mijn SWW heb ik meer capaciteit nodig. Mijn angst is dan dat die niet genoeg terug te moduleren is in de zomer voor alleen warm water en dat de setup dan weer ingewikkelder wordt (buffervat etc). Bij bijvoorbeeld twee 5Kw units kan ik ervoor kiezen om in de zomer er slechts 1 te laten draaien, ook niet ideaal maar wel een optie.

Al met al zijn er zoveel verschillende mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet meer zie :? Voor nu ga ik er nog veel meer over lezen maar ben waarschijnlijk nog steeds afhankelijk van de praktijkervaring van de mensen hier.
Neem 2 aparte systemen
1 voor je cv
en 1 voor je sww
Incl subisdie goedkoper uit
En je hebt 2 systemen die doen waar ze voor gemaakt zijn.

Als je die keuze kunt maken, worden de bomen al stukken minder..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 12:46
Crazy- schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:12:
Maar even aan de tekentafel gezeten :)

zo wil ik het ongeveer gaan maken
[Afbeelding: schema wp boiler]

- Alle leidingen vanaf buiten monteer ik binnen af m.b.v. een afsluiter
- alle in/uitgangen boilervaten krijgen een afsluiter
- (vloer)verwarming + water leidingen vanuit de (Zolder)vloer evenzo een afsluiter

ik merkte namelijk met het ontmantelen deze week dat een paar extra afsluiters geeen overbodige luxe is 8)7

- SWW VANAF e-boiler krijgt een mengkraan, uitgang max 45 tot 60 graden
- verwarming-uitgang ook een mengkraan, max. 35 graden

* SWW Spiraal zit helemaal in het midden, van onder tot boven in het vat, maar voor het overzicht even anders ingetekend
Aanvoer- en retourleidingen van de zonnecollectoren en warmtepomp moet je omwisselen. Aanvoer is boven, retour onder.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

pleio65 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:23:
[...]

Aanvoer- en retourleidingen van de zonnecollectoren en warmtepomp moet je omwisselen. Aanvoer is boven, retour onder.
In mijn huidige situatie is de warme zijde onderin aanvoer voor de collectoren
dit stond ook zo in de handleiding

Lijkt mij ook logisch, onderin wordt normaliter sneller koud > door de warme aanvoer krijg je voller, warm vat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 12:46
Crazy- schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:25:
[...]

In mijn huidige situatie is de warme zijde onderin aanvoer voor de collectoren
dit stond ook zo in de handleiding

Lijkt mij ook logisch, onderin wordt normaliter sneller koud > door de warme aanvoer krijg je voller, warm vat?
Dat klopt wat je zegt. Collector op het onderste spiraal is juist. Maar je hebt de warme leiding van de zonnecollectoren op het onderste aansluitpunt van het spiraal getekend en de koude leiding boven. Dat moet andersom. Dat geldt tevens voor de warmtepomp. De warme aanvoer leiding moet bovenin het buffervat uitkomen. De retourleiding onderin.

Je sww en cv water wordt boven uit het buffervat gehaald. Bovenin het buffervat moet het warmst zijn. Als de warmtepomp het vat verwarmd begint te temperatuur opbouw van boven in het buffervat en gaat geleidelijk naar onderen. Zoals je het nu tekent krijgt de retourleiding van de warmte pomp het warmste water uit het buffervat.
Bij zonnecollector wordt het buffervat onderin verwarmd en de temperatuur in gehele buffervat stijgt dan tegelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door pleio65 op 03-01-2020 19:49 ]

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Verwijderd schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:18:
[...]

Die energie heb je sowieso nodig voor een defrost, maar maakt een verschil of het met COP=1 of COP=3-4 gebeurd.
Ongeveer 60% dat is heftig. Je lage Ta en Tr blijken in jouw situatie inderdaad de oorzaak te zijn van dit extreme aandeel. Zo veel met COP=1 zou je wellicht op de e.o.a. manier kunnen voorkomen door de WP voor de gek te houden / simuleren dat je geen Ta=29 en Tr=27 hebt maar bijv. 32 en 30, dit kan volgens mij middels sensor calibratie.
Je hebt gelijk het is veel maar ik kijkt momenteel naar het totaalplaatje. Heb een huis van 500m3 en kom van 1000m3 gas. Als je dan na 10 maanden 1200KwH hebt verbruikt dan ben ik zeer tevreden. Tuurlijk moeten jan en feb nog komen maar daar heb ik dan 800KwH voor om op de factor twee uit te komen. Volgende seizoen ga ik met de backup-heater spelen en een hogere (vaste ) aanvoertemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Dylantje2 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:20:
[...]

Neem 2 aparte systemen
1 voor je cv
en 1 voor je sww
Incl subisdie goedkoper uit
En je hebt 2 systemen die doen waar ze voor gemaakt zijn.

Als je die keuze kunt maken, worden de bomen al stukken minder..
Dat is inderdaad de optie die ik voor ogen heb met een monoblock (LG, Panasonic, Mitsubishi of iets anders als het maar stil is) voor CV en een Atlantic Explorer V4 voor SWW.
Ben alleen bang dat die Atlantic Expolorer ook teveel geluid maakt, al heb ik genoeg ruimte om de unit heen om te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Die klep heb ik toevallig gisteren bekeken, en die heeft zo'n mooi lage Kv waarde omdat het een kogelkraan is.
Probleem wat ik met die kleppen heb is die anti-condens functie. Volgens de specs verbruikt die maximaal 5 watt, maar nergens staat beschreven wanneer die anti-condens functie aan gaat.
Tevens is mij totaal niet duidelijk hoeveel zo'n klep aan stroom verbruikt als ie niet draait.
Als je het schema bekijkt, is er in de open stand altijd een relais bekrachtigd, en daarvan wordt geen verbruik gespecificeerd.
Zou jij eens aan deze klep willen meten wat het stroomverbruik is?
[...]
Waarom ik de suggestie voor twee units deed was puur omdat ik al minimaal 7Kw nodig heb aan verwarming, als ik die gebruik voor mijn SWW heb ik meer capaciteit nodig. Mijn angst is dan dat die niet genoeg terug te moduleren is in de zomer voor alleen warm water
Terugmoduleren voor alleen SWW in de zomer is sowieso geen issue.
Zoals gezegd: verdiep je er even in hoe SWW gemaakt wordt met een WP.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 03-01-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Tijdens SWW bereiding in de zomer gaat een WP niet / nooit pendelen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn, ook niet met een 16kKW WP.

Beide opties (boilervat verwarmen met WP of een losse WP boiler) zijn goede opties met hun eigen voordelen en nadelen.

Ik heb zelf een 400 liter boilervat welke verwarmd wordt door de WP.

Mijn beweegredenen voor deze keuze waren dat ik absoluut geen lawaai / geluid / compressor in mijn huis wil hebben.

Ook is 270 liter te weinig voor onze situatie.

Maar er zijn genoeg (met name financiële) redenen te bedenken om voor een WP boiler te gaan.

Als jij 7KW nodig hebt zou ik gaan voor de SW75YAA van Mitsu. Mooie, betrouwbare, stille goed modulerende WP die bij -10 Nog ruim zijn vermogen haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Me Albert schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:31:
[...]

Je hebt gelijk het is veel maar ik kijkt momenteel naar het totaalplaatje. Heb een huis van 500m3 en kom van 1000m3 gas. Als je dan na 10 maanden 1200KwH hebt verbruikt dan ben ik zeer tevreden. Tuurlijk moeten jan en feb nog komen maar daar heb ik dan 800KwH voor om op de factor twee uit te komen. Volgende seizoen ga ik met de backup-heater spelen en een hogere (vaste ) aanvoertemp.
V.a. 10 maart 1722 gewogen graaddagen, tenminste voor weerstation de Bilt, van gemiddeld 2750, is 63%. 1200 / 63% = 1905kWh, keurig zelfs nog onder de 2kWh voor 1m3 gas, komt helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:18:
Vraag maar eens aan @Oxellaar ;)

In die regio gaat alles zonder speciale coating kapot.
Klopt, nagenoeg alle buitenunits worden eerst gecoat bij Conpro.
Maar ook in industriegebieden, zoals de Botlek, is het verstandig om te coaten.

Het moet wel om de paar jaar bijgewerkt worden, om goede bescherming te blijven geven. Maar hier thuis heb ik het bij beide units niet gedaan en zit toch behoorlijk dichtbij de kust. Hemelsbreed ongeveer 500m.

Zout is pas echt schadelijk als het langdurig, of met regelmaat op de condensor blijft zitten.
Meestal spoelt de regen het vrij snel weg na een storm of mist.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:59:
[...]

Tijdens SWW bereiding in de zomer gaat een WP niet / nooit pendelen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn, ook niet met een 16kKW WP.

Beide opties (boilervat verwarmen met WP of een losse WP boiler) zijn goede opties met hun eigen voordelen en nadelen.

Ik heb zelf een 400 liter boilervat welke verwarmd wordt door de WP.

Mijn beweegredenen voor deze keuze waren dat ik absoluut geen lawaai / geluid / compressor in mijn huis wil hebben.

Ook is 270 liter te weinig voor onze situatie.
Uh, de Atlantic trekt wel wat verder door dan de 40-45gr die je nu aanhoudt.
Inhoud van het boilervat zegt niet zoveel zonder de temperatuur waarop je 'm verwarmd.
Niet dat jij dat niet weet, maar ff FYI voor de relatief nieuwelingen die meelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Remco45 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 01:17:
[...]

De ESBE gaat na SWW-bedrijf "vanzelf" terug naar de CV-stand. De door ons gebruikte goedkopere Chinese kleppen doen dat niet: daar moet dat signaal middels een relais worden doorgegeven.
Geen hogere elektro trouwens en totaal nog altijd minder dan de helft van de hoofdprijs van € 232 :+

[...]

Yep: dichte mist, 23 defrosts, elektrisch 35,70 kWh voor 122,00 kWh thermisch gaf een COP van 3,42.
Zonder SWW uiteraard ;)
De chinese kleppen zijn er ook in een uitvoering die wel direct op de Mitsubishi kan, maar ik lees slecht chinees en haal die kleppen als snel door elkaar. Vandaar dat ik overal dezelfde gebruik, eventueel voorzien van een relais.

Het zit zo, een Mitsubishi heeft continue 230v op 2 draden van de klep staan en schakelt een 3e draad met 230v bij als de klep 'om' moet.
Een gewone klep is spanningsloos en afhankelijk van de gewenste positie zet je 230V op draad 1 of draad 2 maar nooit gelijktijdig. Met een relais kan je het Mitsubishi schakelgedrag weer naar voor deze kleppen geschikt vertalen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bbbrumbrum schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:51:
[...]

Uh, de Atlantic trekt wel wat verder door dan de 40-45gr die je nu aanhoudt.
Inhoud van het buffervat zegt niet zoveel zonder de temperatuur waarop je 'm verwarmd.
Niet dat jij dat niet weet, maar ff FYI voor de relatief nieuwelingen die meelezen.
Klopt, maar Ik hou 48 graden aan, en regelmatig het vat bijna leeg.

Hoe hoog kan de atlantic komen zonder element?

De hoofdvraag voor @beumer , wat is zijn SWW behoefte. Als hij geen groot bad heeft wordt de behoefte al heel rap minder.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 03-01-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:45
Ongeveer 63 graden. Gemeten in het midden van het vat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1 ... 44 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.