Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.590 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:08:
[...]

Mits hij stil genoeg is. Maar als jij boude uitspraken gaat doen over het lawaai, dan ga ik je wel aan de tand voelen ;)

@Verwijderd precies.
Qua geluid :
Hier een pana mono draaien, die maakt buiten minder lawaai dan mn Atlantic Wpb die
binnen staat volgens mij :+

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:19
Atomic2005 schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:17:
[...]

Qua geluid :
Hier een pana mono draaien, die maakt buiten minder lawaai dan mn Atlantic Wpb die
binnen staat volgens mij :+
Tuurlijk, ik probeer het alleen te relateren aan iets. Ik dacht eerst aan een WP, maar toen bedacht ik me dat het geluid van de wasmachine ook wel een mooie graadmeter is. Die maakt al standaard meer geluid.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
retakenroots schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:15:
[...]

Sorry, ik zit nog teveel in volledige gescheiden systemen te denken. 8)7

Ik heb een voorkeur voor Nibe dus samenvattend een ventilatie WTW met een Nibe F2120-8 en een Nibe VVM320. Alles is gelijkvloers dus ik zal kijken naar een horizontale douche WTW.

Nog een vraag om het af te leren. Ons huis bestaat, als het af is, eigenlijks uit twee huizen met verschillende warmte behoeftes en de afstand tussen de installatie ruimtes is 25m. Wat is nu slim om te doen. Twee losse systemen of een zwaardere WP met een extra afgifte systeem. Hogere initiele kosten vind ik minder belangrijk. Ik neig naar twee losse systemen omdat het verlies over 25 meter nog al groot kan zijn (denk ik)
Verlies over 25m is bij een lage watertemperatuur en goede isolatie van leidingen nihil.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:19:
[...]

Tuurlijk, ik probeer het alleen te relateren aan iets. Ik dacht eerst aan een WP, maar toen bedacht ik me dat het geluid van de wasmachine ook wel een mooie graadmeter is. Die maakt al standaard meer geluid.
Ik zat de afgelopen alle geOh over het geluid van warmtepompen eens te relateren aan de groenonderhoudsdienst v.d. gemeente nou daar valt die WP volkomen bij in het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

retakenroots schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:15:
[...]

Sorry, ik zit nog teveel in volledige gescheiden systemen te denken. 8)7

Ik heb een voorkeur voor Nibe dus samenvattend een ventilatie WTW met een Nibe F2120-8 en een Nibe VVM320. Alles is gelijkvloers dus ik zal kijken naar een horizontale douche WTW.

Nog een vraag om het af te leren. Ons huis bestaat, als het af is, eigenlijks uit twee huizen met verschillende warmte behoeftes en de afstand tussen de installatie ruimtes is 25m. Wat is nu slim om te doen. Twee losse systemen of een zwaardere WP met een extra afgifte systeem. Hogere initiele kosten vind ik minder belangrijk. Ik neig naar twee losse systemen omdat het verlies over 25 meter nog al groot kan zijn (denk ik)
Zijn beide woningen van jouw zelf en gebruik je beide ook zelf ? Individuele regelingen wel niet mogelijk, verrekenen van gebruikskosten ? En blijft die situatie tot in lengte van dagen zo ?
Heb je de specs en de geschatte jaarverbruiken bekeken in https://www.nibe.se/assets/documents/18991/F2120-8.pdf Ik schrik me de spreekwoordelijke .......

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2019 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-09 03:03
koevlaas2 schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:24:
[...]

Verlies over 25m is bij een lage watertemperatuur en goede isolatie van leidingen nihil.
Oke voor de VV krijg je dus een tweede afgifte systeem maar hoe los ik dan de SWW van de tweede badkamer op? Een minuut wachten op warm water is misschien wat vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:35:
[...]

Zijn beide woningen van jouw zelf en gebruik je beide ook zelf ? Individuele regelingen wel niet mogelijk, verrekenen van gebruikskosten ? En bklijft die situatie tot in lengte van dagen zo ?
Beide woongedeeltes zijn van mij en blijft in de lengte van dagen zo, alleen zal een woongedeelte na verloop van tijd minder gebruikt gaan worden (als de mantelzorg verdwijnt). Totale woonoppervlak van de gehele woning is 247 m2 (vloer oppervlak 320 m2) en de inhoud is 900m3. Verrekening is dus niet nodig maar individuele regeling zal wel handig zijn.

Ik heb ook behoorlijk veel dak en kan daar heel wat zonnepanelen op kwijt. Ligging van het huis is ZZW en 35 graden hellings hoek. Verbouwing doe ik voornamelijk zelf met mijn vader en heb een 200K+ budget. Installatie werk besteed ik dan wel uit.

Maar waarom schrik je van die specs?

[ Voor 17% gewijzigd door retakenroots op 22-12-2019 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

retakenroots schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:45:
[...]

Beide woongedeeltes zijn van mij en blijft in de lengte van dagen zo, alleen zal een woongedeelte na verloop van tijd minder gebruikt gaan worden (als de mantelzorg verdwijnt). Totale woonoppervlak van de gehele woning is 247 m2 (vloer oppervlak 320 m2) en de inhoud is 900m3. Verrekening is dus niet nodig maar individuele regeling zal wel handig zijn.
Dit had ik nog toegevoegd:
Heb je de specs en de geschatte jaarverbruiken bekeken in https://www.nibe.se/assets/documents/18991/F2120-8.pdf Ik schrik me de spreekwoordelijke .......
Ik vroeg me ook nog af waar je zoals het lijkt absolute voorkeur voor NIBE vandaan komt. De houding van NIBE in dat BBC verhaal doet me denken aan autofabrikanten met sjoemelsoftware die bleven ook hardnekkig ontkennen tot ze geen kant meer opkonden. Dat soort leveranciers staat bij mij dan direct onderaan de lijst, maar ieder zijn meug uiteraard.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2019 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:52:
[...]

Dit had ik nog toegevoegd:
Ik vroeg me ook nog af waar je zoals het lijkt absolute voorkeur voor NIBE vandaan komt. De houding van NIBE in dat BBC verhaal doet me denken aan autofabrikanten met sjoemelsoftware die bleven ook hardnekkig ontkennen tot ze geen kant meer opkonden. Dat soort leveranciers staat bij mij dan direct onderaan de lijst, maar ieder zijn meug uiteraard.
Nibe is in Zweden toch wel een grote jongen en dat is de belangrijkste factor. Dat spul moet het doen bij extreme kou. De lente, zomer en herfst geloof ik wel maar de winter moet het gewoon werken.
Welke merken heeft jouw voorkeur dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

retakenroots schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:57:
[...]

Nibe is in Zweden toch wel een grote jongen en dat is de belangrijkste factor. Dat spul moet het doen bij extreme kou. De lente, zomer en herfst geloof ik wel maar de winter moet het gewoon werken.
Welke merken heeft jouw voorkeur dan?
De normen voor wat een WP doet bij bepaalde buitenT zijn genormeerd, dus als willekeurig welk merk aangeeft dat de opbrengst X is is dat van exact dezelfde waarde als van een Zweedse fabrikant. Ik weet niet meer wat je aangegeven hebt wat je warmteverlies zou zijn, vaag ligt me bij, weer een test of mijn geheugen doet wat er van verwacht wordt, dat een 5kW'er die bij -10C nog 4,5kW kan leveren in jouw geval ruim voldoende zou zijn. Voor 2.420,00 - 1.700,00 = 720,00 incl. transportkosten heb je een Panasonic 5kW'er op de stoep staan. Die heeft met name bij jouw geringe warmteverlies als voordeel dat deze extreem ver kan terugmoduleren zodat je in voor- en naseizoen niet met een mogelijk onnodig kille vloer komt te zitten. Ik ken overigens niet de terugmoduleer mogelijkheden van de NIBE welke je op het oog hebt, maar die van de Panasonic zijn algemeen erkend vanuit de praktijk van forumleden extreem goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2019 @ 00:10:
[...]

De normen voor wat een WP doet bij bepaalde buitenT zijn genormeerd, dus als willekeurig welk merk aangeeft dat de opbrengst X is is dat van exact dezelfde waarde als van een Zweedse fabrikant. Ik weet niet meer wat je aangegeven hebt wat je warmteverlies zou zijn, vaag ligt me bij, weer een test of mijn geheugen doet wat er van verwacht wordt, dat een 5kW'er die bij -10C nog 4,5kW kan leveren in jouw geval ruim voldoende zou zijn. Voor 2.420,00 - 1.700,00 = 720,00 incl. transportkosten heb je een Panasonic 5kW'er op de stoep staan. Die heeft met name bij jouw geringe warmteverlies als voordeel dat deze extreem ver kan terugmoduleren zodat je in voor- en naseizoen niet met een mogelijk onnodig kille vloer komt te zitten. Ik ken overigens niet de terugmoduleer mogelijkheden van de NIBE welke je op het oog hebt, maar die van de Panasonic zijn algemeen erkend vanuit de praktijk van forumleden extreem goed.
Heb je een typenummer dan zodat ik me meer kan inlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

retakenroots schreef op maandag 23 december 2019 @ 00:17:
[...]

Heb je een typenummer dan zodat ik me meer kan inlezen?
Hier heb je een heel forum over alleen maar dat type. Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Voor de WP-Boiler veel inhoud overigens over gebruik anders dan waar hij voor bedoeld is Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2019 @ 00:25:
[...]

Hier heb je een heel forum over alleen maar dat type. Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Voor de WP-Boiler veel inhoud overigens over gebruik anders dan waar hij voor bedoeld is Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Thanks, heb toevalig net bij panasonic aquarea H gekeken verschil tussen de specs is dat Panasonic ze voor 35 graden geeft en Nibe voor 55. Maakt het vergelijken wel wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

retakenroots schreef op maandag 23 december 2019 @ 00:27:
[...]

Thanks, heb toevalig net bij panasonic aquarea H gekeken verschil tussen de specs is dat Panasonic ze voor 35 graden geeft en Nibe voor 55. Maakt het vergelijken wel wat lastiger.
Probeer even je eigen verstandelijke vermogens aan te spreken, sorry als het wat bot overkomt. Wat zijn temperaturen, max temperaturen voor vloerverwarming ? Normaal gesproken geven voor zover mij bekend alle fabrikanten de waardes voor zowel 35C als 55C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2019 @ 00:30:
[...]

Probeer even je eigen verstandelijke vermogens aan te spreken, sorry als het wat bot overkomt. Wat zijn temperaturen, max temperaturen voor vloerverwarming ? Normaal gesproken geven voor zover mij bekend alle fabrikanten de waardes voor zowel 35C als 55C.
Is niet bot gewoon duidelijk :-).
Oke zoals ik het lees bij buitenT -7
Pana 5kW model levert 4.2kW met een COP van 2.59
Nibe F2120-8 levert 5.17 kW met een COP van 3.0

en Nibe wint.....

bronnen:
https://www.nibe.eu/assets/documents/24745/331390-4.pdf
https://www.aircon.panaso...-heating-and-cooling-sdc/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

retakenroots schreef op maandag 23 december 2019 @ 00:42:
[...]

Is niet bot gewoon duidelijk :-).
Oke zoals ik het lees bij buitenT -7
Pana 5kW model levert 4.2kW met een COP van 2.59
Nibe F2120-8 levert 5.17 kW met een COP van 3.0

en Nibe wint.....

bronnen:
https://www.nibe.eu/assets/documents/24745/331390-4.pdf
https://www.aircon.panaso...-heating-and-cooling-sdc/
Wat is je punt, de meer kW of de betere COP onder die omstandigheden ? Daarnaast vroeg ik naar je benodigde vermogen ? Zo lang dat minder dan 4.2kW is is dat dus geen item. Daarnaast dien je de sCOP te weten, daarnaast ga je met waarschijnlijk 28C aanvoer werken en is die 35C waar die waardes op gebaseerd zijn misschien een hint maar niet meer dan dat. Bij +2C en +7C is het plaatje qua COP nl. omgekeerd en die temperaturen komen aanmerkelijk vaker dan die -7C, komt nl. zo goed als nooit voor. Jaarverbruik zal zo goed als zeker lager liggen bij de Pana. Daarbij komt nog het prijsverschil tussen een NIBE en Pana. Daar kun je een paar leuke PV-panelen voor kopen denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2019 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2019 @ 00:48:
[...]

Wat is je punt, de meer kW of de betere COP onder die omstandigheden ? Daarnaast vroeg ik naar je benodigde vermogen ? Zo lang dat minder dan 4.2kW is is dat dus geen item. Daarnaast dien je de sCOP te weten, daarnaast ga je met waarschijnlijk 28C aanvoer werken en is die 35C waar die waardes op gebaseerd zijn misschien een hint maar niet meer dan dat.
Mijn punt is dan meer de betere COP (sCOP is trouwens 4,8) en ja ik weet dat een lagere aanvoerT de COP verbeterd. Dat heb jij mij geleerd :) maar dat geld voor de Nibe en de Pana. Qua benodig vermogen zit ik met de keuze voor WTW op 2.5kW per woondeel bij -12l. @koevlaas2 hint erop dat ik dat beter door 1 WP kan laten regelen dus zal ik een 5-6 kW WP moeten hebben dus zal dan wel een F2120-12 worden die gaat tot 8kW.
Desalniettemin is het prijsverschil wel groot. Zal toch nog de threads lezen. Die PV panelen gaan idd helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

retakenroots schreef op maandag 23 december 2019 @ 01:15:
[...]

Mijn punt is dan meer de betere COP (sCOP is trouwens 4,8) en ja ik weet dat een lagere aanvoerT de COP verbeterd. Dat heb jij mij geleerd :) maar dat geld voor de Nibe en de Pana. Qua benodig vermogen zit ik met de keuze voor WTW op 2.5kW per woondeel bij -12l. @koevlaas2 hint erop dat ik dat beter door 1 WP kan laten regelen dus zal ik een 5-6 kW WP moeten hebben dus zal dan wel een F2120-12 worden die gaat tot 8kW.
Desalniettemin is het prijsverschil wel groot. Zal toch nog de threads lezen. Die PV panelen gaan idd helpen.
Benodigd vermogen is qua verwarming, dat wat een WP moet leveren, en niet de WTW.
BTW wat was ook al weer de max. afgiftecapaciteit van je vloerverwarming bij 35C die je waarschijnlijk naar 28C zou kunnen verlagen ?
WTW 2.5 bij -12C, wat blijft daar van over als de gemiddeldeT er over het jaar zo uitziet ?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ad7zojjby.27.20.png

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2019 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PentaClover schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:09:
Ik heb mijn scripje een beetje uitgebreid en toen ook maar aangepast met meerdere subplots omdat het anders een beetje onleesbaar wordt als alles in 1 grafiekje staat.

Een van de dingen die ik heb toegevoegd is de gemiddelde temperatuur distributie van Nederland op basis van alle KNMI historische data, en dan geschaald naar het gemiddelde aantal graaddagen van de afgelopen 5 jaar, om te compenseren voor de stijgende temperaturen.

Door nu de gevonden fit lijn te vermenigvuldigen met de temperatuurs distributie en het aantal uur per dag verwarmen, komt er een plaatje van de verwarmings energie distributie naar voren. Door integratie kan hier een schatting van het totaal voor benodigde verwarmings energie in een jaar worden gehaald.

Op basis van de huidige gevonden parameters voor mijn huis zou ik op basis van de buiten temperaturen van de afgelopen 5 jaar ongeveer 16.201 MWh energie per jaar nodig hebben om te verwarmen, dat is met mijn huidige CV rendement ongeveer 1662 m3 Gas. Of met de gemiddelde SCOP van 4.23 uit Tom zijn sheet: 3830 kWh aan electriciteit met een Warmte Pomp.

[Afbeelding: HouseHeatingAnalyse V2]
De Hitachi toolkit maakt er dit van, even checken of de vermelde waardes correct zijn qua stookgrens aanvoerT ed. Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7vzyg14l.23.54.png
Met deze WP zou het qua kosten ed. dit moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/stqwfoj343tj.34.16.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
[...]

Ben je al op de hoogte van een auer edel water/water wpb? Minder lawaai binnen, zit op je vloer aangesloten ipv ventilatie lucht dus je wtw kun je gebruiken. Subsidie is hoger dan aankoop bedrag, dus gratis geld bestaat toch....
Optie geld ook voor @CurlyMo ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:27:
[...]

Ik zat de afgelopen alle geOh over het geluid van warmtepompen eens te relateren aan de groenonderhoudsdienst v.d. gemeente nou daar valt die WP volkomen bij in het niet.
Gelukkig zit die groenonderhoud niet 24/7 voor je deur te blazen...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
retakenroots schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:37:
[...]

Oke voor de VV krijg je dus een tweede afgifte systeem maar hoe los ik dan de SWW van de tweede badkamer op? Een minuut wachten op warm water is misschien wat vervelend.
Dan hang je er een modulerende doorstromer op. Zodra het water warm genoeg is, gaat deze dan ongeveer uit. Dingen kosten 200/300 euro en werken tadeloos. Voordeel is dat je "oneindig" warm water hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:27
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:50:
...
Wat ik probeerde aan te geven dat je met COP=3 dus 21 / 3 = 0,07 * liters SWW dat boilervat en de WTW installatie terug moet zien te verdienen, dat gaat volgens mij nooit lukken, maar misschien kun je het me voorrekenen dat het wel aantrekkelijk is.
...
Wat voor achterlijke accounts manier van denken is dit nou weer?!
Je wilt dat je huis efficiënt warm wordt maar gaat vervolgens op iedere cent een slak met zout leggen. Een WTW verhoogd ook comfort en dat is vaak de meerkosten waard, zelfde met een boiler want je hebt veel warm water tot die op is. Een WPB boiler is leuk maar hoor je inderdaad door je hele huis, jij bent daar niet gevoelig voor maar anderen misschien wel.
De vergelijking met de groenonderhoud is dan natuurlijk ook snel gemaakt, want hebben geen stilte stand tussen 24:00 en 6:00.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@reneeke1970 Jammer genoeg geen vv.
@Felicia Waarom hoor ik een luider wasmachine dan niet door het hele huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:40:
Om de wpb weg te werken heb ik een voorzet wand in de vorm van een rolluik van 1.80 breed ervoor. Ik moet mijn oor op tien cm afstand houden om te horen of hij draait......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
CurlyMo schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:40:
Wie zegt dat ik dat niet hoor? Ik hoor zelfs de wasmachine bij de buren als ik boven zit, en dan hebben we het over een huis uit 93.

Verschil met een wasmachine en een warmtepomp is ook nog eens dat een wasmachine verschillende geluiden maakt i.p.v. langlopende gelijke toon. Dat irriteert veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Felicia schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:30:
[...]
Wie zegt dat ik dat niet hoor? Ik hoor zelfs de wasmachine bij de buren als ik boven zit, en dan hebben we het over een huis uit 93.
Ik zeg dat ik dat niet hoor en als het aantal dB(A) van een wasmachine gelijk of hoger is, dan lijkt mij de conclusie gerechtvaardigd dat je een WPB ook niet door het hele huis hoort.

Betreft hier wel een jaren '30 huis die wellicht door de houten verdiepingen juist beter dit geluid isoleert dan een jaren '90 beton bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:06:
[...]

Ik zeg dat ik dat niet hoor en als het aantal dB(A) van een wasmachine gelijk of hoger is, dan lijkt mij de conclusie gerechtvaardigd dat je een WPB ook niet door het hele huis hoort.

Betreft hier wel een jaren '30 huis die wellicht door de houten verdiepingen juist beter dit geluid isoleert dan een jaren '90 beton bouw.
Vroeger was alles beter oOo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zonder gekheid. Ik hoor de wasmachine van de buren beter dan onze eigen wasmachine. Dat komt omdat onze wasmachine veel stabieler is geplaatst dan die van de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 17:35
Work in progress..

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/63bf433.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
CurlyMo schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:09:
[...]

Zonder gekheid. Ik hoor de wasmachine van de buren beter dan onze eigen wasmachine. Dat komt omdat onze wasmachine veel stabieler is geplaatst dan die van de buren.
Kwaliteit is ook belangrijk, mijn goekope 5kg machine wiebelde alle kanten op ondanks dat deze 100% waterpas stond. Ding kon gewoon niet goed omgaan met onbalans in de trommel.
De huidige heeft volgens mij een actief mechanisme daarvoor. Hij begint met centrifugeren, je hoort 'm wiebelen en dan gaat hij verder en is de wiebel weg...
CurlyMo schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:06:
[...]

In zoverre met je eens dat jij dingen niet hoort die ik wel hoor, maar dat heb ik vaker. Een USB lader waarvan de trafo piept die niemand hoort en dergelijke. Ik ben daar gewoon heel erg gevoelig voor maar dat weet ik van mezelf. Ik maak er ook niet zo'n punt van (al ben ik wel flink geirriteerd) tenzij de kids wakker worden en dan ga ik pas ergens klagen.
Overigens met de wasmachine van de buurman toch maar gevraagd of hij 'm niet 's nachts wil aanzetten ;)

Voordeel is overigens wel dat ik aan m'n auto kan horen als er iets niet goed is maar ook de serverruimte @work waar ik dus kan horen dat er eentje een alarm afgeeft terwijl de rest dat pas hoort als ze de serverruimte in stappen 8)

[EDIT]
@Noord27, degene die dat aangelegd heeft moeten ze ontslaan man. Wat een bende :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Felicia schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:19:
[...]
In zoverre met je eens dat jij dingen niet hoort die ik wel hoor, maar dat heb ik vaker.
Maar ben je het me eens dat een wasmachine een prima referentie is qua geluid? Ondanks dat het verschillende machines zijn, waarbij de wasmachine tenminste even luid of luider is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 15:04
PentaClover schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:09:
Ik heb mijn scripje een beetje uitgebreid en toen ook maar aangepast met meerdere subplots omdat het anders een beetje onleesbaar wordt als alles in 1 grafiekje staat.

Een van de dingen die ik heb toegevoegd is de gemiddelde temperatuur distributie van Nederland op basis van alle KNMI historische data, en dan geschaald naar het gemiddelde aantal graaddagen van de afgelopen 5 jaar, om te compenseren voor de stijgende temperaturen.

Door nu de gevonden fit lijn te vermenigvuldigen met de temperatuurs distributie en het aantal uur per dag verwarmen, komt er een plaatje van de verwarmings energie distributie naar voren. Door integratie kan hier een schatting van het totaal voor benodigde verwarmings energie in een jaar worden gehaald.

Op basis van de huidige gevonden parameters voor mijn huis zou ik op basis van de buiten temperaturen van de afgelopen 5 jaar ongeveer 16.201 MWh energie per jaar nodig hebben om te verwarmen, dat is met mijn huidige CV rendement ongeveer 1662 m3 Gas. Of met de gemiddelde SCOP van 4.23 uit Tom zijn sheet: 3830 kWh aan electriciteit met een Warmte Pomp.

[Afbeelding: HouseHeatingAnalyse V2]
Je laat 0.564kW zien a.g.v. insolatie. Is dat omgerekend naar de 22uur die je noemt? Hoe kom je aan dit getal?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2019 @ 01:29:
[...]

Benodigd vermogen is qua verwarming, dat wat een WP moet leveren, en niet de WTW.
BTW wat was ook al weer de max. afgiftecapaciteit van je vloerverwarming bij 35C die je waarschijnlijk naar 28C zou kunnen verlagen ?
WTW 2.5 bij -12C, wat blijft daar van over als de gemiddeldeT er over het jaar zo uitziet ?
[Afbeelding]
Sorry dat ik het niet duidelijk heb opgeschreven.

Het vermogen dat de WP moet leveren is 2.5 kW per woondeel. Dit bestaat uit 2.1 kW voor transmissie en met een WTW 0.4 kW voor ventilatie. Als er geen WTW is dan is het 3.1 kW voor ventilatie.

De schil van de woning heeft 24cm isolatie en alle tussenmuren zijn ook geisoleerd. Meer voor het geluid dan voor verlies tussen ruimtes maar heeft wel als bijkomend voordeel dat de hal ook beter als buffer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
CurlyMo schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:21:
[...]

Maar ben je het me eens dat een wasmachine een prima referentie is qua geluid? Ondanks dat het verschillende machines zijn, waarbij de wasmachine tenminste even luid of luider is.
Qua volume wel maar qua type geluid niet. Zo laten bepaalde frequenties zich niet makkelijk blokkeren en kan je daar wel last van krijgen als het continue aanhoud (als je daar gevoelig voor bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Felicia schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:36:
[...]

Qua volume wel maar qua type geluid niet. Zo laten bepaalde frequenties zich niet makkelijk blokkeren en kan je daar wel last van krijgen als het continue aanhoud (als je daar gevoelig voor bent).
Ga je dat voor me meten? Welke frequenties aan geluid zo'n ding produceert? O-) Dan kunnen we echt gaan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 22:47

DJT

Met een wasmachine heb je veel meer last van resonantie. In ons vorige (betonnen) huis stond hij op zolder en trilden de glazen in de kast op de begane grond soms mee. In ons nieuwe huis staat hij een houten verdiepingsvloer (wel op een 5cm zwevende cementdekvloer) en hoor je 'm eigenlijk alleen in de ruimte direct eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
DJT schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:40:
Met een wasmachine heb je veel meer last van resonantie. In ons vorige (betonnen) huis stond hij op zolder en trilden de glazen in de kast op de begane grond soms mee. In ons nieuwe huis staat hij een houten verdiepingsvloer (wel op een 5cm zwevende cementdekvloer) en hoor je 'm eigenlijk alleen in de ruimte direct eronder.
Wat zegt dat dan in relatie tot de WPB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
CurlyMo schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:38:
[...]

Ga je dat voor me meten? Welke frequenties aan geluid zo'n ding produceert? O-) Dan kunnen we echt gaan vergelijken.
Ik heb geen warmtepompboiler dus dat is een beetje lastig. Maar dat is ook waarom ik een paar weken terug vroeg of iemand in mijn regio een Atlantic had, want dan kon ik eens van dichtbij luisteren. Het geluid is voor mij namelijk de grootste factor om dat ding niet te plaatsen.

In 't slechtste geval ga ik gewoon door zoals 't nu gaat met een doorstroomverwarmer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Felicia schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:42:
[...]
Het geluid is voor mij namelijk de grootste factor om dat ding niet te plaatsen.
Ik denk dat het erg waardevol zou zijn om een goede referentie te kunnen maken voor toekomstige gebruikers. Als je je X niet hoort terwijl hij Y doet, dan ga je waarschijnlijk weinig last hebben van je Atlatnic.

Ik opper de wasmachine als mogelijke referentie, @Verwijderd komt met de gemeente plantsoendienst aanzetten als mogelijke referentie :p

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 23-12-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:25
@Noord27 al een datum van de transporteur ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:58
@Noord27 Hoop dat dit afbraak fase is. 2,5mm2 voor 40A met 10.000Wp terugvoeding is 80A kortsluit op de rails. Nieuwe met 3 regels zou al helpen, dit doet gewoon zeer aan je vingers.

[ Voor 24% gewijzigd door Dapdodo op 23-12-2019 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Dapdodo schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:57:
@Noord27 Hoop dat dit afbraak fase is. 2,5mm2 voor 40A met 10.000Wp terugvoeding is 80A kortsluit op de rails. Nieuwe met 3 regels zou al helpen, dit doet gewoon zeer aan je vingers.
Dit is oude situatie inderdaad.

@Ramon_1984 Nee nog geen bericht gehad. Verwacht ook niet teveel met de feestdagen dat er een transportbedrijf vanuit Italië naar NL een extra ritje doet.

[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 23-12-2019 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:54
Aanpassing voor je nieuwe warmtepomp? :)

Ik denk dat ik 3 draden onder 1 schroef van je hoofdschakelaar zie. Als dat zo is dan adviseer ik je dringend adviseren dat te veranderen. Daar is het niet voor gemaakt en kans op slecht contact en dus warmte ontwikkeling(lees brand) is heel groot!

Btw als ik zie hoeveel WP je hebt voldoet je hoofdaansluiting niet. Die is kleiner dan jij kan leveren of vergis ik me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:44:
[...]

Ik denk dat het erg waardevol zou zijn om een goede referentie te kunnen maken voor toekomstige gebruikers. Als je je X niet hoort terwijl hij Y doet, dan ga je waarschijnlijk weinig last hebben van je Atlatnic.

Ik opper de wasmachine als mogelijke referentie, @Verwijderd komt met de gemeente plantsoendienst aanzetten als mogelijke referentie :p
Misschien moet je dit in atlantic forum vragen, hier zitten toch alleen maar tegenstanders.
Ik vind mijn droger beter overeen komen, zelfde eentonigheid ongeveer....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
ElgaFreak schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:15:
[...]

Aanpassing voor je nieuwe warmtepomp? :)

Ik denk dat ik 3 draden onder 1 schroef van je hoofdschakelaar zie. Als dat zo is dan adviseer ik je dringend adviseren dat te veranderen. Daar is het niet voor gemaakt en kans op slecht contact en dus warmte ontwikkeling(lees brand) is heel groot!

Btw als ik zie hoeveel WP je hebt voldoet je hoofdaansluiting niet. Die is kleiner dan jij kan leveren of vergis ik me?
Dit is oud. Alles gaat er uit. 3 fasen is aangevraagd en wordt binnenkort aangelegd. Afhankelijk wanneer Enexis hun graafmachine beschikbaar heeft.

>:)

Nieuwe warmtepomp behoeft geen aanpassingen in de meterkast. Maar het is gewoon een rommeltje sinds aankoop en ga naar 3 fasen.

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 23-12-2019 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:58
@Noord27 Ik heb er ook nog een klaarliggen, moet nog even wachten tot de voorbereiding klaar is en een dagje door kan klussen.
Meterkast
Links voor de garage ligt op zijn kop, zie ik nu.
Lijkt nu ruim, maar als de kWh en automaten voor warmtepomp, warmteboiler of WTW, EV erin zitten.
Naast nog de Nikobus module, dan hou ik nog 1 regel over voor een raspberry pi en wat hulpstukken.

[ Voor 36% gewijzigd door Dapdodo op 23-12-2019 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2019 @ 01:34:
De Hitachi toolkit maakt er dit van, even checken of de vermelde waardes correct zijn qua stookgrens aanvoerT ed. [Afbeelding]
Met deze WP zou het qua kosten ed. dit moeten zijn:
[Afbeelding]
Als ik niet naar de laatste 5 jaar schaal, maar de gemiddelden van de afgelopen 50 jaar neem kom ik op
18307 kWh en over alle beschikbare jaren op 18686 kWh, dus de Hitachi toolkit zal waarschijnlijk ook alle historische data van een tijdje terug gebruiken, en waarschijnlijk alleen van de Bilt om op de 18526 kWh uit te komen.
cville schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:27:
Je laat 0.564kW zien a.g.v. insolatie. Is dat omgerekend naar de 22uur die je noemt? Hoe kom je aan dit getal?
Dat klopt dat is per 22 uur. Ik heb het gemeten electra verbruik hier gemiddeld en omgerekend naar 22 uur, en het zelfde voor de warmte van de mensen die hier aanwezig zijn (daar heb ik een gemiddelde voor genomen, dat meet ik niet). Deze zijn samen wat ik in het grafiekje internal power noem. Extra warmte vermogen van binnen in het huis dat niet door de verwarming is geleverd.

Het script rekend ook de gemiddelde binnen temperatuur over de periode uit, eigenlijk zou de lijn voor totaal benodigd vermogen bij de gemiddelde binnen temperatuur door de nul moeten gaan, het verschil tussen de gefitte lijn+internal power en de nul bij de gemiddelde binnen temperatuur is dan extra vermogen dat van buiten komt, in dit geval de 0.564 kW.

Nu is het hier gedurende de afgelopen maanden helemaal niet zonnig geweest, dus ik verwacht eigenlijk ook dat als het in het voorjaar wel weer zonnig wordt, dat het aandeel van de external power omhoog gaat en die van de verwarming iets omlaag.

Eigenlijk wil je dit sommetje doen in energie en niet in vermogen, want het is niet zo intuitief om de interne en externe energie door de, in dit geval 22 uur gekozen, verwarmings periode te delen om te matchen met de gefitte lijn.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02
reneeke1970 schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:54:
[...]

Ben je al op de hoogte van een auer edel water/water wpb? Minder lawaai binnen, zit op je vloer aangesloten ipv ventilatie lucht dus je wtw kun je gebruiken. Subsidie is hoger dan aankoop bedrag, dus gratis geld bestaat toch....
Hier ben ik momenteel ook naar aan het kijken maar kan er geen filmpjes van vinden. Kan deze wel tegelijk draaien tijdens het verwarmen van de woning? Met andere woorden, stroomt het water hier gewoon doorheen of pompt het zelf water rond want dan krijg je 2 pompen die tegen elkaar werken toch?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PentaClover Mijn intentie was om aan te geven hoe bijna perfect jouw analyse fit met die toolkit, mijn gevolgtrekking is dat ik er zonder enig risico op zou mogen varen, al eerder vastgesteld dat mijn historische gasverbruik situatie perfect op mijn huidige WP situatie aansloot middels die toolkit. Hulde !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:49:
[...]

Hier ben ik momenteel ook naar aan het kijken maar kan er geen filmpjes van vinden. Kan deze wel tegelijk draaien tijdens het verwarmen van de woning? Met andere woorden, stroomt het water hier gewoon doorheen of pompt het zelf water rond want dan krijg je 2 pompen die tegen elkaar werken toch?
Je moet er een soort open verdeler bij kopen met terug slag kleppen. Vervolgens pompt hij het zelf over die unit rond die je in je aan of retour leiding plaatst. Als je hem op buffer vat aansluit heb je deze unit niet nodig.

reneeke1970 in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 23-12-2019 13:02 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 13:24
reneeke1970 schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:02:
[...]

Je moet er een soort open verdeler bij kopen met terug slag kleppen. Vervolgens pompt hij het zelf over die unit rond die je in je aan of retour leiding plaatst. Als je hem op buffer vat aansluit heb je deze unit niet nodig.

Bijkopen is niet juist, die verdeler, het water deversion device, zit standaard bij de levering. Als de WPB opwarmt gaat de Tr naar de Wp ongeveer 1 graad omlaag. Met buffervat mag de Ta niet hoger dan 35 graden zijn, anders moet er een mengklep tussen.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02
reneeke1970 schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:02:
[...]

Die zit erbij
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CABJBZu.png
Maar heeft dit geen invloed op de flow van de WP voor de verwarming zelf dan?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 15:04
PentaClover schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:41:

[...]

Dat klopt dat is per 22 uur. Ik heb het gemeten electra verbruik hier gemiddeld en omgerekend naar 22 uur, en het zelfde voor de warmte van de mensen die hier aanwezig zijn (daar heb ik een gemiddelde voor genomen, dat meet ik niet). Deze zijn samen wat ik in het grafiekje internal power noem. Extra warmte vermogen van binnen in het huis dat niet door de verwarming is geleverd.

Het script rekend ook de gemiddelde binnen temperatuur over de periode uit, eigenlijk zou de lijn voor totaal benodigd vermogen bij de gemiddelde binnen temperatuur door de nul moeten gaan, het verschil tussen de gefitte lijn+internal power en de nul bij de gemiddelde binnen temperatuur is dan extra vermogen dat van buiten komt, in dit geval de 0.564 kW.

Nu is het hier gedurende de afgelopen maanden helemaal niet zonnig geweest, dus ik verwacht eigenlijk ook dat als het in het voorjaar wel weer zonnig wordt, dat het aandeel van de external power omhoog gaat en die van de verwarming iets omlaag.

Eigenlijk wil je dit sommetje doen in energie en niet in vermogen, want het is niet zo intuitief om de interne en externe energie door de, in dit geval 22 uur gekozen, verwarmings periode te delen om te matchen met de gefitte lijn.
OK, duidelijk. Je gebruikt de fit dus om deze "rest energie" af te leiden. Ik ben ook van mening dat energie i.p.v. vermogen, een stuk eleganter aanvoelt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:26:
[...]

Die zit erbij
[Afbeelding]
Nee dat heeft geen invloed.
Iemand sprak ik heb die er bij genomen dus ging er vanuit dat het extra accessoire was, excuus...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Maikie18 schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:26:
[...]

Die zit erbij
[Afbeelding]
Er gaat maar een beetje water naar de WPB. Je onttrekt wel wat energie aan het circuit, zie het forum. Buiten het stookseizoen is die onttrekking wel gratis, geeft een heel klein beetje koeling, maar ook daarvoor geldt dat het effect gering zal zijn.
Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Subsidie voor WPB gaat naar 500 euro per 1-1-2020. Zowel voor de L/W als W/W
buiter in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Laatst online: 14-09 21:34
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:51:
@PentaClover Mijn intentie was om aan te geven hoe bijna perfect jouw analyse fit met die toolkit, mijn gevolgtrekking is dat ik er zonder enig risico op zou mogen varen, al eerder vastgesteld dat mijn historische gasverbruik situatie perfect op mijn huidige WP situatie aansloot middels die toolkit. Hulde !
Bedankt!
cville schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:33:
OK, duidelijk. Je gebruikt de fit dus om deze "rest energie" af te leiden. Ik ben ook van mening dat energie i.p.v. vermogen, een stuk eleganter aanvoelt.
Inderdaad, ik heb het script ook nog ge-update met de mogelijkheid om een CSV file met data in te lezen
i.p.v. de data uit Domoticz te halen en een commit gedaan naar:
https://github.com/PCKoper/HouseHeatingCurve.py

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:29:
Subsidie voor WPB gaat naar 500 euro per 1-1-2020. Zowel voor de L/W als W/W
buiter in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Lees nou eerst eens!! Geld voor thermisch vermogen lager dan 1 kW.
Hogere vermogens blijft ongewijzigd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Dapdodo schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:10:
@Noord27 Ik heb er ook nog een klaarliggen, moet nog even wachten tot de voorbereiding klaar is en een dagje door kan klussen.
[Afbeelding: Meterkast]
Links voor de garage ligt op zijn kop, zie ik nu.
Lijkt nu ruim, maar als de kWh en automaten voor warmtepomp, warmteboiler of WTW, EV erin zitten.
Naast nog de Nikobus module, dan hou ik nog 1 regel over voor een raspberry pi en wat hulpstukken.
Ik ben gaan werken met ALS modules om compact te kunnen blijven. Heb nu nog 2 stuks B16 groepen over. 1* 1 fase en 1* 3-fase.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7sz931qqkmgm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123paultje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 13:47
reneeke1970 schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:28:
[...]

Lees nou eerst eens!! Geld voor thermisch vermogen lager dan 1 kW.
Hogere vermogens blijft ongewijzigd
WPB staat wel als 0kW in de ISDE lijst helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
123paultje schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:41:
[...]

WPB staat wel als 0kW in de ISDE lijst helaas....
Nee hoor, reken maar door, 1100 basis plus 100 voor iedere kW extra. Dus atlantic is 1250 vanwege 2.5 kW .

Maar er staan inderdaad nullen, kwestie van mailtje sturen denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123paultje
reneeke1970 schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:47:
[...]

Nee hoor, reken maar door, 1100 basis plus 100 voor iedere kW extra. Dus atlantic is 1250 vanwege 2.5 kW .

Hoop dat dat de uitkomst gaat zijn inderdaad. Ik wilde hem namelijk deze week gaan bestellen, maar ze leveren ze pas volgend jaar weer uit zie ik op de belgische website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Laatst online: 21-05 16:33
123paultje schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:49:
[...]

Hoop dat dat de uitkomst gaat zijn inderdaad. Ik wilde hem namelijk deze week gaan bestellen, maar ze leveren ze pas volgend jaar weer uit zie ik op de belgische website
En bij warmtepompboilershop? Daar staat geen datum...

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123paultje
FrancD schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:53:
[...]

En bij warmtepompboilershop? Daar staat geen datum...
zie de atlantic daar helemaal niet staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
123paultje schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:49:
[...]

Bestel datum is factuur datum toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:35
[...]

Hoewel ik het (nog)nergens uit op kan maken kan de RVO kiezen voor een andere rekenmethode.
Voor de Atlantic V4 geldt namelijk:

MAXIMUM TOTAL POWER CONSUMED BY THE DEVICE 2500W
MAXIMUM POWER CONSUMED BY THE HEAT PUMP 700W
POWER CONSUMED BY ELECTRIC BACK-UP 1800W

Vandaar die 0kW op de ISDE lijst (vermoed ik)
Ik zou er (nog) niet gerust op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

Denk ik niet, die nullen staan er al jaren. De aanpassing is helder en juist gericht op alle WPB’s. Aanpassing zou zinloos zijn als het vermogen van WPB’s hoger dan 1 kW zou zijn. Atlantic staat ook op 0 in de lijst. De motivering van de wijziging is volgens mij ook heel correct. Er is daar iemand eindelijk wakker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
reneeke1970 schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:55:
[...]

Bestel datum is factuur datum toch?
Voor de subsidie moet je ook bewijs aanleveren van betaling en installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
buiter schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:02:
[...]

Hoewel ik het (nog)nergens uit op kan maken kan de RVO kiezen voor een andere rekenmethode.
Voor de Atlantic V4 geldt namelijk:

MAXIMUM TOTAL POWER CONSUMED BY THE DEVICE 2500W
MAXIMUM POWER CONSUMED BY THE HEAT PUMP 700W
POWER CONSUMED BY ELECTRIC BACK-UP 1800W

Vandaar die 0kW op de ISDE lijst (vermoed ik)
Ik zou er (nog) niet gerust op zijn.
Opgenomen vermogen is niet thermisch vermogen hè.
Backup element word niet naar gekeken want dan krijgt geen enkele wp hier nog subsidie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123paultje
Ik heb net contact gehad met het RVO, ze kunnen me helaas nog geen uitsluitsel geven wat de subsidie gaat doen voor de WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:06:
[...]

Voor de subsidie moet je ook bewijs aanleveren van betaling en installatie.
Ja en? Bij bestellen is toch ook altijd gelijk betalen? Dus die datum kun je aanhouden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
reneeke1970 schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:09:
[...]

Ja en? Bij bestellen is toch ook altijd gelijk betalen? Dus die datum kun je aanhouden
Tijd zat deze kerstvakantie en bovendien maakt het volgens jou toch niets uit omdat je zeker meent te weten dat de subsidie blijft zoals ie was...... _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:18:
[...]

Tijd zat deze kerstvakantie en bovendien maakt het volgens jou toch niets uit omdat je zeker meent te weten dat de subsidie blijft zoals ie was...... _/-\o_ _/-\o_
Dat weet ik zeker ja indien zwaarder dan 1 kW, en voor zover ik weet zijn alle modellen dat groter dan 80 liter. Lees dit maar.

2.3 Wijziging subsidiebedrag warmtepompen van < 1 kW ten behoeve van verwarming van tapwater
Via onderhavige wijzigingsregeling wordt de hoogte en berekening van het subsidiebedrag voor verwarmingstoestellen met warmtepomp in artikel 4.5.8 aangepast. In de ISDE zijn forfaitaire bedragen opgenomen op basis waarvan de hoogte van het subsidiebedrag voor de desbetreffende productie-installatie bepaald wordt. Deze bedragen zijn afhankelijk van technische parameters, zoals bij warmtepompen het thermisch vermogen van de installatie. Uitgangspunten van de ISDE zijn dat de subsidiehoogte tussen circa 20% en 30% van de investeringskosten bedraagt en de maximale steunintensiteit uit de algemene groepsvrijstellingsverordening2 niet wordt overschreden.

Uit een analyse van de marktprijzen in de ontvangen subsidieaanvragen uit 2019 is gebleken dat het subsidiebedrag voor warmtepompen die in de praktijk uitsluitend bedoeld zijn voor het bereiden van warm tapwater niet aansluit bij bovengenoemde uitgangspunten van de ISDE. Daarnaast bestaat in bepaalde gevallen de kans dat de maximale steunintensiteit die geldt op grond van de algemene groepsvrijstellingsverordening, wordt overschreden. In de praktijk gaat het dan om warmtepompen met een thermisch vermogen tot 1 kW. Om het subsidiebedrag voor deze groep in lijn te brengen met bovengenoemde uitganspunten wordt het bedrag voor zowel de lucht-waterwarmtepomp als de grond-waterwarmtepomp met een thermisch vermogen tot 1 kW vastgesteld op € 500.

Voor warmtepompen met een hoger thermisch vermogen is er geen aanleiding om de subsidiebedragen te wijzigen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:33
Ik heb de cv/warmtepomp installatie (per ongeluk) gevuld met water uit de waterontharder (ionenwisselaar). De bypass had open gemoeten, maar dat ben ik vergeten. Is al weer even geleden.

Nu vraag ik mij af wat erger is: weer vers water in de installatie of ontkalkt water er in laten zitten? Ik las iets over dat aluminium warmtewisselaars dan problemen krijgen met corrosie. Weet iemand van welk materiaal de wisselaar in een Panasonic gemaakt is?

Ik las dat sommige cv ketel fabrikanten garantie uitsluiten bij behandeld water. Anderen zeggen er niks over. Volgens de fabrikanten van waterontharders is ontkalkt water juist beter.

Misschien bij twijfel maar een deel van van de het water vervangen zodat ik op 3 dH ofzo uitkom? Want dat zou 'veilig' zijn.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Andrehj schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:28:
[...]

Tweede-Kamerleden: Die krijg je voor 6 januari echt niet meer te pakken...
Goed nieuws voor de eigen huis bouwers die de subsidie op de warmtepomp in hun budget hadden meegenomen! Met dank aan @thefox231 die contact heeft gehad met het RVO.
Details en discussie staan in het Eigen Huis topic.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 23-12-2019 18:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]
@koevlaas2 hint erop dat ik dat beter door 1 WP kan laten regelen
Deed ik dat, nee ik zei alleen dat het verlies bij lage ta over 25m nihil is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
retakenroots schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:30:
[...]

Sorry dat ik het niet duidelijk heb opgeschreven.

Het vermogen dat de WP moet leveren is 2.5 kW per woondeel. Dit bestaat uit 2.1 kW voor transmissie en met een WTW 0.4 kW voor ventilatie. Als er geen WTW is dan is het 3.1 kW voor ventilatie.
En de deuren tochten niet en die doe je de hele winter ook niet open ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
koevlaas2 schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:14:
[...]

En de deuren tochten niet en die doe je de hele winter ook niet open ?
Precies de reden waarom ik het lastig vindt met een goed geïsoleerd huis. Het wordt allemaal wat gevoeliger voor veranderingen. Daarom waarschijnlijk ook een zwaardere WP. Het is wel zo dat de deuren in het huis te betreden altijd via een grote hal gaat en de deuren zo geplaatst dat tocht zover mogelijk van de leefgebieden af zit. Méér dan dat kan ik constructie technisch niet doen. De vloer met vloerverwarming is gemaakt om zo ’snel’ mogelijk te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:35
DUbbele post maar wel belangrijk: Budget voor 2019 is uitgeput:
https://www.rvo.nl/actuee...t-isde-voor-2019-uitgeput

[ Voor 3% gewijzigd door buiter op 23-12-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Gelukkig mag je je subsidieaanvraag uit het budget van volgend jaar trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 00:28
reneeke1970 schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:54:
[...]

Volgens mij heb ik behoefte aan 10 Auer Edel Eau 100L in serie in mijn nieuwe huis :+ .
(kosten à 1810 per stuk, maar subsidie van 2650 eur...).

Zonder grapjes, dit kan gewoon toch?

dubbel zonder grapjes: de 200L versie ziet er wel aantrekkelijk uit in mijn nieuwe situatie.
Bij voorbaat al genoeg warmwater voor 3 gebruikers, maar indien mijn toekomstige WP L/W systeem gaat werken met een (170L) buffervat in de retour waar ik het sanitair water van tevoren via verwarmen, betekent dit oneindige SWW }) (ja legionella zo rond de 35 graden ergens maar goed, auer op 60 laten staan).

edit;/ wow net de discussie op de vorige pagina nog gemist :p .

[ Voor 3% gewijzigd door alaintje op 23-12-2019 22:44 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
retakenroots schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:34:
[...]

Precies de reden waarom ik het lastig vindt met een goed geïsoleerd huis. Het wordt allemaal wat gevoeliger voor veranderingen. Daarom waarschijnlijk ook een zwaardere WP. Het is wel zo dat de deuren in het huis te betreden altijd via een grote hal gaat en de deuren zo geplaatst dat tocht zover mogelijk van de leefgebieden af zit. Méér dan dat kan ik constructie technisch niet doen. De vloer met vloerverwarming is gemaakt om zo ’snel’ mogelijk te reageren.
Je WTW is ook niet altijd 0,4 kW want je filters vervuilen verschillend van elkaar dus de hele karateristiek van je WTW veranderd.
Ik denk dat je minimaal een 5 kW WP moet neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
alaintje schreef op maandag 23 december 2019 @ 22:30:
[...]

Volgens mij heb ik behoefte aan 10 Auer Edel Eau 100L in serie in mijn nieuwe huis :+ .
(kosten à 1810 per stuk, maar subsidie van 2650 eur...).

Zonder grapjes, dit kan gewoon toch?

dubbel zonder grapjes: de 200L versie ziet er wel aantrekkelijk uit in mijn nieuwe situatie.
Bij voorbaat al genoeg warmwater voor 3 gebruikers, maar indien mijn toekomstige WP L/W systeem gaat werken met een (170L) buffervat in de retour waar ik het sanitair water van tevoren via verwarmen, betekent dit oneindige SWW }) (ja legionella zo rond de 35 graden ergens maar goed, auer op 60 laten staan).

edit;/ wow net de discussie op de vorige pagina nog gemist :p .
Over paar weken komt nieuwe lijst uit, dan heb je zekerheid over subsidie.

Als je toch buffer plaatst, gebruik hem dan als hydraulische ontkoppeling, enkel in retour plaatsen is ook zo zinloos (bijna )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 00:28
reneeke1970 schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:30:
[...]

Over paar weken komt nieuwe lijst uit, dan heb je zekerheid over subsidie.

Als je toch buffer plaatst, gebruik hem dan als hydraulische ontkoppeling, enkel in retour plaatsen is ook zo zinloos (bijna )
Ik zag net het auer topic (En in gereageerd :p ). Had me aardig in de L/W wp kwestie ingelezen voor CV en vond de atlantic explorer al interessant..

Maar die optie is inderdaad beter, zag ik zojuist ook in het auer topic.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
koevlaas2 schreef op maandag 23 december 2019 @ 22:37:
[...]

Je WTW is ook niet altijd 0,4 kW want je filters vervuilen verschillend van elkaar dus de hele karateristiek van je WTW veranderd.
Dat klopt niet altijd. Mijn WTW (Brink Renovent Excellent Plus) zorgt er zelf dmv zijn regeling voor, dat beide luchtdebieten identiek blijven.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
retakenroots schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:45:
[...]

Ik heb ook behoorlijk veel dak en kan daar heel wat zonnepanelen op kwijt. Ligging van het huis is ZZW en 35 graden hellings hoek. Verbouwing doe ik voornamelijk zelf met mijn vader en heb een 200K+ budget. Installatie werk besteed ik dan wel uit.

Maar waarom schrik je van die specs?
met zulke getallen (320m2 / 900m3) kom je toch al heel snel op een WP uit met minimaal 8KW vermogen.

Als je een BENG (vanaf 2020) woning hebt met WTW dan is het kengetal 25W/m2, en dan zit je al op 8KW.

Aangezien je verbouwd heb je geen BENG woning, ik denk dat je bij goed verbouwen eerder aan EPC 0,4, Rc6 komt, dan moet je bij gebruik van WTW rekenen met 35W/m2

Bij 320m2 is dat dus 11,2KW
Bij 247m2 is dat dus 8,6KW

Ik zou dus zeker niet voor een 5KW gaan, dat geeft gegarandeerd problemen als je WP only wilt draaien.

Als de Mitsu SW75YAA overwogen :? Deze levert bij -10 nog 8,4KW vermogen bij Ta 35 en kan terug tot 2,9KW thermisch bij Ta 25 / Tb +12.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
Grolsch schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:43:
[...]

Als je een BENG (vanaf 2020) woning hebt met WTW dan is het kengetal 25W/m2, en dan zit je al op 8KW.

Aangezien je verbouwd heb je geen BENG woning, ik denk dat je bij goed verbouwen eerder aan EPC 0,4, Rc6 komt, dan moet je bij gebruik van WTW rekenen met 35W/m2

Bij 320m2 is dat dus 11,2KW
Bij 247m2 is dat dus 8,6KW

Ik zou dus zeker niet voor een 5KW gaan, dat geeft gegarandeerd problemen als je WP only wilt draaien.
Ik vind het toch altijd eigenlijk verkeerd om uit te gaan van kengetallen.
Als je niet anders kunt, moet je wel, maar beter is natuurlijk om zelf een WVB te maken.
En dan kun je toch tot andere conclusies komen.

Wij hebben bijvoorbeeld voor ons huis van 230 m2 uit 1987, genoeg aan 5 kW. Dat komt neer op 22 W/m2.
Dat is berekend met een WVB (zie op mijn website hoe) en wordt bevestigd door de gemeten warmteverbruiken (Kamstrup) en elektriciteitsverbruiken voor de WP (<2000 kWh/jaar).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 20-09 15:28
Zwerius schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:18:
[...]

Als je niet anders kunt, moet je wel, maar beter is natuurlijk om zelf een WVB te maken.

Wij hebben bijvoorbeeld voor ons huis van 230 m2 uit 1987, genoeg aan 5 kW. Dat komt neer op 22 W/m2.
Dat is berekend met een WVB (zie op mijn website hoe) en wordt bevestigd door de gemeten warmteverbruiken (Kamstrup) en elektriciteitsverbruiken voor de WP (<2000 kWh/jaar).
Precies.. ik heb hier afdoende met mijn ELGA met een huis van 145m2 uit 2002..
ELGA zal niet meer doen dan ±3kw @ A-7 w30

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:18:
[...]

Daannn1987 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:24:
[...]

Precies.. ik heb hier afdoende met mijn ELGA met een huis van 145m2 uit 2002..
ELGA zal niet meer doen dan ±3kw @ A-7 w30
Ik heb een WVB laten maken, en 3 x raden wat daaruit komt ;) Redelijk exact wat uit de kengetallen komt, namelijk 37W/m2. (kengetal zegt 40W/m2, bouwjaar 2017, ventilatie CO2 gestuurd, epc0,4 - rc 6).

In mijn WVB gaat men er vanuit dat alle verblijfsruimtes een temperatuur hebben van 20 graden, en de badkamer 22 graden.

Daar zit hem denk ik het verschil.
Van @Daannn1987 meen ik me te herinneren dat hij niet zo'n hoge ruimtetemperatuur heeft :?

Nu verwarm ik de slaapkamers op dit moment niet verder dan 18 graden, dus bij deze "setting" heeft mijn WP wel vermogen over. Ik zou ook met een 8KW uit de voeten kunnen, maar ik zou zeker geen 5KW nemen.

Wel vind ik het een prettige gedachten dat mijn WP systeem alle ruimtes boven de 20 graden kan krijgen/houden mocht ik dat willen. Mochten de kinderen ooit naar school gaan en moeten studeren dan heb ik in ieder geval de mogelijkheid WP only de boel warm te krijgen / houden.

Ook gaat men er in een WVB er vanuit dat de woning opgewarmd kan worden, en men gaat niet uit van 24*7 verwarmen.

Er zijn mensen die bewust onder dimensioneren en 24*7 verwarmen, en als het echt koud wordt een pelletkachel of e-kacheltje erbij aan zetten, maar zelf zie ik dat helemaal niet zitten.

Maar ondanks dat ik vermogen over heb, heb ik 0,0 last van gependel, dus in mijn situatie waar nachtverlaging de wens is heb ik de juiste keuze gemaakt.

Die keuze kan voor iemand anders heel anders zijn.

En als laatste punt, een WVB gaat uit van een buitentemperatuur van -10, die hebben we zolang ik een WP heb (2,5 jaar) niet langdurig meegemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 24-12-2019 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Grolsch schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:37:
[...]

[...]

Ik heb een WVB laten maken, en 3 x raden wat daaruit komt ;) Redelijk exact wat uit de kengetallen komt, namelijk 37W/m2. (kengetal zegt 40W/m2, bouwjaar 2017, ventilatie CO2 gestuurd, epc0,4 - rc 6).

In mijn WVB gaat men er vanuit dat alle verblijfsruimtes een temperatuur hebben van 20 graden, en de badkamer 22 graden.

Daar zit hem denk ik het verschil.
Van @Daannn1987 meen ik me te herinneren dat hij niet zo'n hoge ruimtetemperatuur heeft :?

Nu verwarm ik de slaapkamers op dit moment niet verder dan 18 graden, dus bij deze "setting" heeft mijn WP wel vermogen over. Ik zou ook met een 8KW uit de voeten kunnen, maar ik zou zeker geen 5KW nemen.

Wel vind ik het een prettige gedachten dat mijn WP systeem alle ruimtes boven de 20 graden kan krijgen/houden mocht ik dat willen. Mochten de kinderen ooit naar school gaan en moeten studeren dan heb ik in ieder geval de mogelijkheid WP only de boel warm te krijgen / houden.

Ook gaat men er in een WVB er vanuit dat de woning opgewarmd kan worden, en men gaat niet uit van 24*7 verwarmen.

Er zijn mensen die bewust onder dimensioneren en 24*7 verwarmen, en als het echt koud wordt een pelletkachel of e-kacheltje erbij aan zetten, maar zelf zie ik dat helemaal niet zitten.

Maar ondanks dat ik vermogen over heb, heb ik 0,0 last van gependel, dus in mijn situatie waar nachtverlaging de wens is heb ik de juiste keuze gemaakt.

Die keuze kan voor iemand anders heel anders zijn.
Denk dat je mij verwar met een ander..

21.5 in de woonkamer en 19 boven in de badkamer / slaapkamers..
Warm genoeg toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:43:
[...]

Denk dat je mij verwar met een ander..

21.5 in de woonkamer en 19 boven in de badkamer / slaapkamers..
Warm genoeg toch ?
Dan heb ik een ander in gedachten denk ik, maar als jij boven ook een temperatuur van +20 graden wilt hebben verwacht ik dat dit niet goed gaat bij -10 :?

Trekt jouw elga het in jouw situatie uberhaupt wel bij -10 :? Ik dacht dat de Elga niet zo best meer presteerde bij -10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Grolsch schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:45:
[...]

Dan heb ik een ander in gedachten denk ik, maar als jij boven ook een temperatuur van +20 graden wilt hebben verwacht ik dat dit niet goed gaat bij -10 :?

Trekt jouw elga het in jouw situatie uberhaupt wel bij -10 :? Ik dacht dat de Elga niet zo best meer presteerde bij -10.
Dan zou ik de JAGA's moeten boosten die boven hangen want ze draaien continue mee.
De WTW-d helpt ook wel een stuk om boven op temperatuur te moeten houden.

Geen enkele ELGA trekt het goed bij -10..
We hebben ik meen vorig jaar eind feb / begin maart -8 gehad een geruime tijd met harde wind toen liep hij inderdaad op z'n tenen.

Een ELGA staat als 5kw te boek maar dat haalt hij alleen dik boven 0.. beetje gesjoemeld :)
https://techneco.nl/wp-co...g-Elga-Techneco-V16.3.pdf > zie pagina 5

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 24-12-2019 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Daannn1987 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:48:
[...]

Dan zou ik de JAGA's moeten boosten die boven hangen want ze draaien continue mee.
De WTW-d helpt ook wel een stuk om boven op temperatuur te moeten houden.

Geen enkele ELGA trekt het goed bij -10..
We hebben ik meen vorig jaar eind feb / begin maart -8 gehad een geruime tijd met harde wind toen liep hij inderdaad op z'n tenen.
een ELGA geeft het al op bij +3 en er onder is mijn ervaring... nu met Ecodan heb ik geen enkel probleem meer.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
peterpijpelink schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:59:
[...]

een ELGA geeft het al op bij +3 en er onder is mijn ervaring... nu met Ecodan heb ik geen enkel probleem meer.
Dan is bij jou de energiebehoefte simpelweg hoger (ik kom van 550-600m3 gas voor verwarmen). De ELGA is een draak bij hoge RV en lage temperaturen.
Worst case heb je om de 26min defrosts en dat komt de afgifte niet ten goede.

De ELGA hangt hier sinds maart 2017
Als ik opnieuw kon kiezen werd het uiteraard geen ELGA..
Is niet de beste koop geweest maar heb er nu ook weer geen spijt van.

Ben rustig aan het oriënteren wat we gaan doen op langere termijn.
Hangt hier nog een ketel uit 2002, die doet alleen nog SWW.. Gaat deze stuk hang ik tijdelijk een COP1 boilertje op (heb overschot van 900kw).

Welke Ecodan heb je ?

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 24-12-2019 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Kijk dan voor de aardigheid eens naar de warmteproductie in het maandelijkse overzicht naar @Tomexergie en @Copitano met hun ELGA en vergelijk dat eens met sommige 50 - 100% meer capaciteit leverende systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

[...]

Er schijnt iets mogelijk te zijn met een Elga en Anna
Er wordt door Anna ondersteuning gegeven en niet door Elga.
Daardoor heb je bijna gewoon een volwaardige WP met daarbij inzicht..

Want ik geloof niet dat Elga helemaal bagger is, maar meer het hybride wat er in zit.
Kan me zo voorstellen dat een splitunit zonder cv gewoon mooi kan werken

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:06:
[...]

Er schijnt iets mogelijk te zijn met een Elga en Anna
Er wordt door Anna ondersteuning gegeven en niet door Elga.
Daardoor heb je bijna gewoon een volwaardige WP met daarbij inzicht..

Want ik geloof niet dat Elga helemaal bagger is, maar meer het hybride wat er in zit.
Kan me zo voorstellen dat een splitunit zonder cv gewoon mooi kan werken
De ELGA is een prima apparaat waar hij voor ontwikkeld is..
Als Hybride functioneren.. Hij staat als 5kw te boek maar 2.5kw is realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Daannn1987 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:10:
[...]

De ELGA is een prima apparaat waar hij voor ontwikkeld is..
Als Hybride functioneren.. Hij staat als 5kw te boek maar 2.5kw is realistischer.
en toch ken ik iemand die hem gebruikt zonder CV-plofketel en dat werkt heeeel goed.
Alleen moeilijk te sturen, en Anna schijnt dat wel te gaan doen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:18:
[...]

en toch ken ik iemand die hem gebruikt zonder CV-plofketel en dat werkt heeeel goed.
Alleen moeilijk te sturen, en Anna schijnt dat wel te gaan doen
Ik gebruik hem ook zonder CV-plofketel en dat gaat ook heel goed.
Maar sommige roepen (niet onderbouwd) dat de ELGA een slecht ding is en daar ben ik het niet mee eens.

Als je hem inzet waar hij voor bedoelt is werkt hij prima.
Hij gaat standaard natuurlijk niet voor niets bij < 4 graden tb uit.

Met de standaard honeywell thermostaat kun je meer regelen dan de ANNA, alleen bij sommige schijnt de ELGA met de ANNA een mooiere stooklijn te hanteren.
Ook is de ANNA "SLIM" waardoor je enkele parameters kunt uitlezen wat bij de Honeywel niet kan.

Ik heb geen ervaring met de ANNA maar wel met TADO.

[ Voor 27% gewijzigd door Daannn1987 op 24-12-2019 12:42 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.