Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.586 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Remco45 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 00:47:
[...]

Daar past bijvoorbeeld een 400 liter Joule RVS boiler in.
Maar je moet wel rekening houden met bereikbaarheid van de leidingen: het moet wel aan te sluiten en - i.g.v. reparatie - ook weer makkelijk los te koppelen zijn.
Dat zou wel mooi zijn, 400liter moet ruim genoeg zijn.
pleio65 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:31:
[...]
Je zou zelfs een 1000 liter buffervat kwijt kunnen. Diameter van een 1000 liter vat, inclusief isolatie is minder dan 1 meter. De hoogte is meer dan 2 meter. Omdat een buffervat vaak meerdere aansluitingen heeft kan je hem met aansluitingen aan de voorzijde plaatsen en er leidingen op aansluiten. Je kunt er dan zonder problemen bij als het nodig is.
Dat lijkt mij overkill, maar ik ga het meenemen bij het totaalpakket.

Iemand nog feedback op de leidinglengte tussen de boiler en binnenunit? Maakt het überhaupt uit? Dan zou ik de binnenunit in de kelder kunnen hangen en via de wc naar de boiler

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:01:
[...]

Ik probeer het nog een keer; helaas nog geen antwoord ;-)

- L/W-warmtepomp 5kW of 7kW als vervanging van de huidige Hr CV-ketel - voorkeur monoblock

Doel: opwarmen van het vat voor zowel SWW als verwarming

Een binnenuit heeft niet de voorkeur; niet zozeer de ruimte maar meer qua geluidproductie (evt. goedkoper ook? Wel in het geval van DHZ installatie wat voorkeur heeft).

Hoor graag van jullie :*)
Vandaag is officieel de hypotheek rond! Overdracht 10 januari dus ik kan gaan afbreken (zonneboiler).

Mijn keuze is gevallen op de Panasonic wh-mdc05h3e5

Nog even zoeken waar ik deze ga bestellen t.z.t. en evenzo belangrijk: hoe alles weer aan te sluiten.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Waterkoker schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 17:58:
[...]

Vanwege de subsidie is de prijs ontzettend laag. Verder is de woning niet super geïsoleerd (vloer, spouw en ramen). Daarom dacht ik aan hybride en als er het gasverbruik van 1500kuub per jaar omlaag kunnen halen en het geheel in 3a4 jaar terug verdienen is dat mooi meegenomen
Ik zou ens goed gaan lezen hier...
1500 is peanuts..zoals @Verwijderd zegt, gasloos is winst.

Er zijn Tcap modellen die "gewoon" 60 graden water maken

Ik weet niet hoe en wat..
Maar er zijn hier tweakers die meer gas hebben vervangen met een WP..
Lezen...En vragen stellen hier, En alvast succes met keuze maken.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
JP12 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:08:
[...]

Helaas is dat niet de tekst van de motie. De motie luid:
verzoekt de regering, om het voor particulieren die voor de datum van inwerkingtreding van de regeling warmtepompen of zonneboilers hebben aangeschaft ten behoeve van plaatsing in nieuwbouwwoningen zonder gasaansluitplicht, mogelijk te maken om nog in 2020 subsidie aan te vragen

Dus lijkt om alleen 2020 te gaan voor reeds aangeschafte apparaten. Check?
Ik snap het ook niet. Want wat wordt bedoeld met "voor de datum van inwerkingtreding van de regeling warmtepompen of zonneboilers"?
Als dat 1 januari 2020 is, dan moet ik in de komende anderhalve week nog snel een WP aanschaffen...
Wie weet wat de tekst precies betekent?

Hier nog een artikeltje op installatie.nl, maar daar wordt ik ook niet wijzer van...

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 20-12-2019 19:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Even een mailtje naar de indiener(s) van de betreffende motie; die moet dat toch zo uit zijn mouw kunnen schudden?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02
JP12 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:12:
[...]

Zie hier voor alle tabellen met specs: https://www.irishellas.co...c-R32,50Hz-_5BPM5-01D.pdf

Verzending is 250 euro.
Ik zie het er niet bij staan? Of het moet 1200W zat maar dat lijkt me heel veel.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Naalroc schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:25:
Even een mailtje naar de indiener(s) van de betreffende motie; die moet dat toch zo uit zijn mouw kunnen schudden?
Tweede-Kamerleden: Die krijg je voor 6 januari echt niet meer te pakken...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waterkoker schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:52:
Heeft iemand hier ervaring met een hybride systeem? Remeha bood mij onlangs een Remeha Mercuria aan, deze kan met subsidie aantrekkelijk geplaatst worden ik kan hier alleen nul ervaringen over vinden
Reken maar eens uit wat je bespaart. Het bespaart mij negen tientjes per jaar. Ga ik niet doen dus.

En check eerst maar eens wat je gemiddelde aanvoer temperatuur nu is met je cv. De meeste hebben veel te weinig afgiftevermogen hangen en stoken met meestal meer dan 50 graden aanvoer. Dan heb je dus al helemaal niets aan hybride en/of warmtepomp. Ik waarschuw je maar want mijn ervaring is tot nu toe dat de gemiddelde cv boer er helaas de ballen verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Greenisthebest Je aanname is dat de berekening klopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:51
Arjan schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:48:
[...]

[...]

Iemand nog feedback op de leidinglengte tussen de boiler en binnenunit? Maakt het überhaupt uit? Dan zou ik de binnenunit in de kelder kunnen hangen en via de wc naar de boiler
WP voor 1000 liter sww gebruiken is niet zinvol.

Maar 1000 liter sww voor vijf personen is geen overkill.

Ik heb 1000 liter sww ter beschikking met zonnecollectoren. Met vier personen kan je - afhankelijk van de geladen temperatuur- twee tot drie dagen zonder tot weinig zon.

WP voor 400 liter sww en vijf personen is voldoende. En scheelt ook in de kosten.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:44
Crazy- schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:58:
[...]

Vandaag is officieel de hypotheek rond! Overdracht 10 januari dus ik kan gaan afbreken (zonneboiler).

Mijn keuze is gevallen op de Panasonic wh-mdc05h3e5

Nog even zoeken waar ik deze ga bestellen t.z.t. en evenzo belangrijk: hoe alles weer aan te sluiten.
Zoek even op Immotecshop24.de en RJTec.eu. Beide goede en voordelige shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Verwijderd schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:32:
[...]
De meeste hebben veel te weinig afgiftevermogen hangen en stoken met meestal meer dan 50 graden aanvoer. Dan heb je dus al helemaal niets aan hybride en/of warmtepomp. Ik waarschuw je maar want mijn ervaring is tot nu toe dat de gemiddelde cv boer er helaas de ballen verstand van heeft.
De aanvoer staat op 60 graden. Later heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:35
JP12 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 16:36:
[...]

Wel vreemd dat bijvoorbeeld in deze brochure hele andere vermogens genoemd worden: http://www.llen.com/wp-co...R32-Monobloc-brochure.pdf

Daar komen ze bijvoorbeeld op 4.2kW bij A2W35 voor de 7kW variant als nominal capacity. Iemand een idee waar het verschil vandaan komt met de andere brochure?
Geen idee waarom deze afwijkt. Als ik de gegevens in duik op dezelfde pagina als waarvan ik hem op besteld heb zie ik de waardes net als op andere aanbieders. Tot -7 daadwerkelijk volle capaciteit. Bij -15 graden (water 35) nog steeds 5,76kW.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/snfniqf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Noord27 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 20:29:
[...]

Geen idee waarom deze afwijkt. Als ik de gegevens in duik op dezelfde pagina als waarvan ik hem op besteld heb zie ik de waardes net als op andere aanbieders. Tot -7 daadwerkelijk volle capaciteit. Bij -15 graden (water 35) nog steeds 5,76kW.

[Afbeelding]
Hier kan je de gelijkwaardigheidsverklaring vinden: https://www.bcrg.nl/zoeken
Behalve dat ze daar 6.85kW aangeven wordt ik er niet veel wijzer van.

Ga jij hem aansluiten op een warmtemeter? Dat zou natuurlijk de manier zijn om het op te helderen.

[ Voor 9% gewijzigd door Heronimo op 20-12-2019 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
[...]
Theoretisch het liefst zo kort mogelijk want de WP moet voor SWW warmer water maken en dus is de COP dan lager (lees minder efficient). Hoe langer de leidingen met die hogere watertemperatuur, des te groter de temperatuurverliezen. En dan wordt het nog minder efficiënt, vooral als je door muren/vloer moet waarbij je een deel niet kan isoleren. Goed isoleren met Armaflex helpt echter veel.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

JP12 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:49:
[...]

Zoek even op Immotecshop24.de en RJTec.eu. Beide goede en voordelige shops.
Die RJTec.eu heeft geen shop, alleen maar per email op te vagen ;-) bijzonder!
de andere geeft een aantal opties:
Solo:
-Wärmepumpe WH-MDC05H3E5
bedieningseenheden met LCD-display en tiptoetsen
-Betriebsanleitung

Set 1:
-Wärmepumpe WH-MDC05H3E5
bedieningseenheden met LCD-display en tiptoetsen
-Betriebsanleitung
-Schlammabscheider met magneet, inclusief isolatie.

Set 2:
-Wärmepumpe WH-MDC05H3E5
operator besturingen met LCD-scherm en touch-knoppen
-Betriebsanleitung
-Schlammabscheider met magneet, met inbegrip van isolatie.
Dochterboard CZ NS4P voor Advanced Control Functionaliteit

Set 3:
-Wärmepumpe WH-MDC05H3E5
-Betriebsanleitung
-Schlammabscheider met magneet, inclusief isolatie.
Daughterboard CZ NS4P voor geavanceerde controller functionaliteit
-CZ-TAW1 interface voor internet controle over de Aquarea SmartCloud

Set 4:
-Wärmepumpe WH-MDC05H3E5
-Betriebsanleitung
. -Schlammabscheider met magneet, inclusief isolatie
dochterboard CZ NS4P voor geavanceerde controller functionaliteit
-CZ-TAW1-interface voor internetregeling via de Aquarea Smart Cloud
-CZ-NE2P extra behuizingsverwarming
-PAW-A2W-TSBU Buffertanktemperatuursensor
nu is het even lastig, welke optie heb nou nodig?
variatie van 2600 tot 3200 euro.

het lijkt mij de laatste, set 4, ivm de extra temp. sensor voor het buffervat

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Remco45 schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:57:
[...]
-------
September: elektriciteit 93 vs. 64,4 (+44,4%); warmte 217 vs. 201,7 (+7,6%) dus COP 2,33 vs. 3,13.
Oktober: elektriciteit 240 vs. 212 (+13,2%); warmte 976 vs. 957 (+2,0%) dus COP 4,07 vs. 4,51.

Met name het elektriciteitsverbruik wijkt fors af. Bovenstaande gegevens betreffen SWW verwarmen (400 liter boiler) en CV-bedrijf samen inclusief standby verbruik en enkele defrosts eind oktober.

Ben blij met met de werkelijke (Kamstrup) waarden.
Het absolute verschil in electriciteit is in beide maanden ongeveer 28kWh, het lijkt of een 'vast' deel in de ene meting niet meegenomen wordt.
Crazy- schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:21:
[...]

Die RJTec.eu heeft geen shop, alleen maar per email op te vagen ;-) bijzonder!
de andere geeft een aantal opties:
JP12 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" daar staat een ebay link met zijn assortiment.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11

BlueTooth76

Let the sun shine!

Remco45 schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:57:
[...]

Die mag je met een flinke korrel zout nemen.
In de zomermaanden bleek dat mijn display aangaf dat er warmte voor CV-bedrijf was gegenereerd terwijl dat uiteraard niet het geval was. Ook het elektriciteitsverbruik week fors af (63% te veel aangegeven). Dat geeft uiteraard een ongunstige totaal COP, maar gelukkig doet de Mitsu het beter dan dat het display aangeeft.
Hier is de meting van het stroomverbruik in de Ecodan dan weer erg nauwkeurig, heb een losse 3-fase Hager meter in de meterkast en die week maar 0,5% af.

(zie mijn post hieronder)
BlueTooth76 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:02:
Nog een leuk meet weetje:

De warmtepomp was eergisteren precies 1 jaar in gebruik en het gemeten verbruik is 4003kWh.

Het gemeten verbruik door Mitsubishi en de 3-fase Hager meter verschilde maar 0,5%.

Voor verwarmen 2901kWh en voor warm water 1102kWh.

De vorige bewoners verbruiken in mijn woning zo'n 1400m3 aardgas per jaar maar gebruikten de houtkachel ook best vaak voor de gezelligheid. Ik stook geen hout dus dat maakt een vergelijk wat lastig.

Omdat de installatie nu veel beter is ingeregeld verwacht ik voor komend jaar een lager verbruik.

[ Voor 35% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-12-2019 10:53 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Laatst online: 20-09 03:03
Wimhaw schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:14:
@retakenroots Heb je de Thermia Itec 5 max al gezien met SWW? vergelijkbare specs maar volgens mij goedkoper dan de Nibe F730. Wat niet onbelangrijk is goede service van de importeur. (was voorheen Danfoss)
Voor jouw prijs heb je de 9kWh versie, die ik ook heb. Subsidie is dan €1900
Bevalt me goed. De importeur uit Waalwijk heeft deze geïnstalleerd en ik moet zeggen plug and play.Dit is wel met de voorbereidingen, die ik heb laten uitvoeren door mijn aannemer.
De Itec 9 verbruikt in zijn laagste stand nog geen 500Wh.Standby in de zomer is nog geen 20Wh.
Als ik zo kijk heeft de Thermia Itec een buiten unit. Klopt dat? Dat is namelijk de reden waarom ik naar de Nibe F730 interessant vind. Geen buiten unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

retakenroots schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:18:
[...]

Als ik zo kijk heeft de Thermia Itec een buiten unit. Klopt dat? Dat is namelijk de reden waarom ik naar de Nibe F730 interessant vind. Geen buiten unit.
Correct me if I'm wrong. De F730 is een ventilatie warmtepomp, waar moet de energie vandaan komen om je huis te verwarmen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:52:
[...]

Correct me if I'm wrong. De F730 is een ventilatie warmtepomp, waar moet de energie vandaan komen om je huis te verwarmen ?
Volgens mij pakt de F730 ook buitenlucht mee en mengt hij dit. Lijkt een beetje op de Ducobox Eco die ook buitenlucht bijmengt om zo tot 2.5kW te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JP12 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:50:
[...]

Volgens mij pakt de F730 ook buitenlucht mee en mengt hij dit. Lijkt een beetje op de Ducobox Eco die ook buitenlucht bijmengt om zo tot 2.5kW te komen.
Ik kan zo gauw geen capaciteitsopgave vinden, zal aan mij liggen, maar 350m3/h als maximale afvoer luchtstroom en een docu welke ik ooit op de BBC zag m.b.t. een dergelijk apparaat van NIBE, doet mij vrezen, ik hoop onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:19
[...]

Alleen is de prijs van de F370 dan weer wel vervelend.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:09
[...]

Oké, dacht dat het een L/W WP was maar naar de volledige beschrijving te hebben gelezen is het een ventilate WP (wtw).

Je weet dat je je vraag in de L/W WP forum hebt geplaatst....! 😀

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:55
Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:56:
[...]

Ik kan zo gauw geen capaciteitsopgave vinden, zal aan mij liggen, maar 350m3/h als maximale afvoer luchtstroom en een docu welke ik ooit op de BBC zag m.b.t. een dergelijk apparaat van NIBE, doet mij vrezen, ik hoop onterecht.
De lucht die naar buiten wordt afgevoerd moet eigenlijk kouder zijn dan de buitentemperatuur. Anders kan het onmogelijk je woning opwarmen (in de praktijk). Helaas is de lucht die deze apparaten naar buiten gooien vrijwel nooit onder nul, vanwege de bijmenging van binnenlucht, beperkte verdampercapaciteit en defrosts willen voorkomen. Hierdoor kom je onder de 7 graden al snel in de problemen (immers alle warmte die je via de schil verliest + de warmte die je verliest via je MV 100m3/h moet aangevuld worden met warmte uit de (gemengde) lucht voordat die weer naarbuiten wordt geblazen). Opties om te verhelpen zijn onwenselijk: 1. Bijmenging van buitenlucht enorm opvoeren (1000m3/h, gaat niet vanwege beperkte diameter dakdoorvoer en geluid) 2. Elektrisch bijverwarmen (duur) 3. Gas bijstoken (vastrecht gasaansluiting) 4. Extreem isoleren (duur/vaak onmogelijk tenzij nieuwbouw). Dus je zit nagenoeg altijd vast aan een buitenunit of bron/net W/W.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Jim423 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:55:
[...]

De lucht die naar buiten wordt afgevoerd moet eigenlijk kouder zijn dan de buitentemperatuur. Anders kan het onmogelijk je woning opwarmen (in de praktijk). Helaas is de lucht die deze apparaten naar buiten gooien vrijwel nooit onder nul, vanwege de bijmenging van binnenlucht, beperkte verdampercapaciteit en defrosts willen voorkomen. Hierdoor kom je onder de 7 graden al snel in de problemen (immers alle warmte die je via de schil verliest + de warmte die je verliest via je MV 100m3/h moet aangevuld worden met warmte uit de (gemengde) lucht voordat die weer naarbuiten wordt geblazen). Opties om te verhelpen zijn onwenselijk: 1. Bijmenging van buitenlucht enorm opvoeren (1000m3/h, gaat niet vanwege beperkte diameter dakdoorvoer en geluid) 2. Elektrisch bijverwarmen (duur) 3. Gas bijstoken (vastrecht gasaansluiting) 4. Extreem isoleren (duur/vaak onmogelijk tenzij nieuwbouw). Dus je zit nagenoeg altijd vast aan een buitenunit of bron/net W/W.
Rowenta föhn kopen 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:52:
[...]

Ventilatie lucht. Het huis heeft nu mechanische ventilatie en als ik dat allemaal naar de F730 breng dan heeft hij 300 m3/h tot zijn beschikking. daarnaast heb ik dadelijk ook een gesloten veranda van 30 m2 waar ik dan ook lucht kan weg halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
retakenroots schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:17:
[...]

Ventilatie lucht. Het huis heeft nu mechanische ventilatie en als ik dat allemaal naar de F730 breng dan heeft hij 300 m3/h tot zijn beschikking. daarnaast heb ik dadelijk ook een gesloten veranda van 30 m2 waar ik dan ook lucht kan weg halen.
Met een ventilatiewarmtepomp ontkom je niet aan een 2e warmte opwekker, het is geen vervanger van.... namelijk.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:56:
[...]

Die docu heb ik ook gezien maar die huizen waren niet goed geïsoleerd zoals de meeste huizen in Engeland. Goed isoleren dat heb ik dan wel gedaan. Ook speciaal gelet op de tocht in de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
retakenroots schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:27:
[...]

Die docu heb ik ook gezien maar die huizen waren niet goed geïsoleerd zoals de meeste huizen in Engeland. Goed isoleren dat heb ik dan wel gedaan. Ook speciaal gelet op de tocht in de constructie.
Dan nog is een ventilatie warmtepomp alleen een verliesbeperker, maar je bent vrij te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
koevlaas2 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:23:
[...]

Met een ventilatiewarmtepomp ontkom je niet aan een 2e warmte opwekker, het is geen vervanger van.... namelijk.
Wat versta je dan onder een tweede opwekker? Zonneboiler? Zonnepanelen? Is het risico niet alleen een erg hoge elektrisiteitsrekening? 5 graden buiten en het huis verliest 3 kW aan ventilatie en transmissie.
Dat zou het meeste van de Nederlandse dagen moeten opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
retakenroots schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:34:
[...]

Wat versta je dan onder een tweede opwekker? Zonneboiler? Zonnepanelen? Is het risico niet alleen een erg hoge elektrisiteitsrekening? 5 graden buiten en het huis verliest 3 kW aan ventilatie en transmissie.
Dat zou het meeste van de Nederlandse dagen moeten opvangen.
Als je je voor en achterdeur nooit opent dan redt je het bijna.
Als je nu 3 kW verliest heb je bij -10c aan een 7 kW WP genoeg volgens mij, je ventilatiewarmtepomp vangt alleen de verliezen op die je normaliter weg ventileert met de MV + een beetje stekkerwarmte maar dit is bij lange na niet genoeg om je hele huis mee te verwarmen.

Je verlies is namelijk 3 kW per uur x 24=72 kWh per dag en dan heb je nog geen raam en deur geopend en ook is er nog geen harde oosten wind (en -10c buiten). Al met al lopen de verliezen bij +5c wel op tot ca. 120 kWh per dag schat ik in en die kan je ventilatiewarmtepomp niet compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
[...]

[...]

SWW boiler omvang hangt sterk van aantal bewoners, douchekop(pen) en wensen af. Hier bijv 300l SWW boiler aan WP en PV collector hangen, voor 6 personen/2 badkamers (zonder regendouches :+). Gaat al paar jaar (zolang t systeem draait ;)) prima.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

retakenroots schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:17:
[...]

Een huis heeft bijv. 10kW warmteverlies gecompenseerd door een 10kW warmtepomp welke 2,5kW uit je wandkontaktdoos trekt en 7,5kW uit de gratis buitenlucht, zeg 5kW verlies door ramen en muren en 5kW ventilatieverlies. Met een ventilatie warmtepomp kun je 3 - 5kW oogsten uit die ventilatielucht bijv. t.b.v. het maken van SWW, maar die 10kW moet wel eerst gemaakt worden door een 10kW warmtepomp. Een ventilatiewarmtepomp is geen perpetuum mobile.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2019 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 22:18:
[...]

Een huis heeft bijv. 10kW warmteverlies gecompenseerd door een 10kW warmtepomp welke 2,5kW uit je wandkontaktdoos trekt en 7,5kW uit de gratis buitenlucht, zeg 5kW verlies door ramen en muren en 5kW ventilatieverlies. Met een ventilatie warmtepomp kun je 3 - 5kW oogsten uit die ventilatielucht bijv. t.b.v. het maken van SWW, maar die 10kW moet wel eerst gemaakt worden door een 10kW warmtepomp. Een ventilatiewarmtepomp is geen perpetuum mobile.
Dat snap ik, bij mij is het -12 is het 2kW transmissie en 3kW ventilatie infiltratieverlies is verwaarloosbaar omdat we nagenoeg luchtdicht bouwen. Dus 1kW uit het stopcontact en 4 kW uit de ventilatie lucht. Het verschil is dus koude buitenlucht vs warme binnenlucht maar het princiepe is hetzelfde. Het kost arbeid gevoed door elektriciteit. In de winter zou het dus problematisch zijn om te starten maar dat gebeurt dan elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

retakenroots schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:06:
[...]

Dat snap ik, bij mij is het -12 is het 2kW transmissie en 3kW ventilatie infiltratieverlies is verwaarloosbaar omdat we nagenoeg luchtdicht bouwen. Dus 1kW uit het stopcontact en 4 kW uit de ventilatie lucht. Het verschil is dus koude buitenlucht vs warme binnenlucht maar het princiepe is hetzelfde. Het kost arbeid gevoed door elektriciteit. In de winter zou het dus problematisch zijn om te starten maar dat gebeurt dan elektrisch.
Je hebt naar mijn idee max y% uit 3kW te winnen uit 3kW ventilatieverlies +x-kW uit het stopkontakt, om e.e.a. te laten werken, daarnaast moet ergens die 2kW transmissieverlies vandaan komen. Hoe gaat dat electrisch starten ? BTW die BBC serie ging over net gerenoveerde woningen waar het niet werkte, isolatie zal naar mijn idee niet abonimabel geweest zijn.
Die WP heeft dus een totaal vermogen van 5kW als ik het goed begrijp ? En welke aanvoerT dient dan de ventilatielucht te zijn om die 5kW te kunnen leveren ? En tot slot, wat is dan de COP ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2019 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
koevlaas2 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:52:
[...]

Als je je voor en achterdeur nooit opent dan redt je het bijna.
Als je nu 3 kW verliest heb je bij -10c aan een 7 kW WP genoeg volgens mij, je ventilatiewarmtepomp vangt alleen de verliezen op die je normaliter weg ventileert met de MV + een beetje stekkerwarmte maar dit is bij lange na niet genoeg om je hele huis mee te verwarmen.

Je verlies is namelijk 3 kW per uur x 24=72 kWh per dag en dan heb je nog geen raam en deur geopend en ook is er nog geen harde oosten wind (en -10c buiten). Al met al lopen de verliezen bij +5c wel op tot ca. 120 kWh per dag schat ik in en die kan je ventilatiewarmtepomp niet compenseren.
bij -12 is het dus tussen de 5 en 6 kW en waarschijnlijk dan een elektrisch kacheltje nodig maar dat zijn hoogstens een paar dagen per jaar dus een bewuste keuze. Het huiis binnen komen gaat altijd via een hal en alle tussenmuren zijn geisoleerd (ivm geluid).

Ik snap alleen niet waarom je zegt dat "alleen de verliezen worden gecompenseert die je normaal weg ventileert" dat klinkt meer als wat een WTW doet. De ventilatiewarmtepomp gebruikt toch gewoon minder lucht met een hogere temperatuur vs meer lucht met een lagere temperatuur. Maar de princiepes zijn toch het zelfde.

Het andere wat ik probeer te begrijpen is die koude oosten wind. Dat maakt bij een bijna luchtdicht met grote isolatie toch niet uit? Als je door conductie 100W/m2 verliest dan kan het waaien wat het wil maar er wordt niet meer ontrokken dan 100W/m2 door wind (geforceerde convectie)

Ik ben natuurlijk geen expert maar ik probeer wel het gehel process te doorgronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:19:
[...]

Je hebt naar mijn idee max y% uit 3kW te winnen uit 3kW ventilatieverlies +x-kW uit het stopkontakt, om e.e.a. te laten werken, daarnaast moet ergens die 2kW transmissieverlies vandaan komen. Hoe gaat dat electrisch starten ? BTW die BBC serie ging over net gerenoveerde woningen waar het niet werkte, isolatie zal naar mijn idee niet abonimabel geweest zijn.
Die WP heeft dus een totaal vermogen van 5kW als ik het goed begrijp ? En welke aanvoerT dient dan de ventilatielucht te zijn om die 5kW te kunnen leveren ? En tot slot, wat is dan de COP ?
ad1) 3kW is verlies van 20 to -12 als de warmtepomp de lucht tot -20 krijgt zit er meer in.

ad2) volgense de spec:
1 Verwarmingsvermogen (PH)/COP kW/- 1,27 / 4,79
1 A20(12)W35, afvoerluchtstroom 25 l/s (90 m3/h) minimale compressorfrequentie

2 A20(12)W35, afvoerluchtstroom 70 l/s ( (252 m3/h) minimale compressorfrequentie
2 Verwarmingsvermogen (PH)/COP kW/- 1,53 / 5,32

3 A20(12)W45, afvoerluchtstroom 70 l/s (252 m3/h) maximale compressorfrequentie
3 Verwarmingsvermogen (PH)/COP kW/- 5,35 / 2,43

aangezien ik lager dan 35 kan gebruik ik 35 als referentie dus COP ongeveer 2.5 - 3 bij -12 buiten?
Ik moet ongeveer 300 m3/h afvoeren met de minimale ventilatie eis.

ad 3) ik heb net weer de BBC docu bekeken en zie duidelijk radiatoren en zoals het eruit ziet traditionele ipv van LTV. Dus die mensen krijgen het huis sowieso niet warm. Het lijkt er op dat de huizen niet goed zijn gerenoveerd. Het gaat daar over de NIBE FIGHTER 360P en die kan maar 2kW leveren?

PS ben blij met alle feedback want de keuze is 2x een NIBE F730 of een NIBE F2120 met VVM320 maar ik heb twee woongedeeltes met een afstand van 25 meter tussen de installaties en de F730 maakt het het makkelijkst qua installatie.

[ Voor 7% gewijzigd door retakenroots op 22-12-2019 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

retakenroots schreef op zondag 22 december 2019 @ 00:14:
[...]

ad1) 3kW is verlies van 20 to -12 als de warmtepomp de lucht tot -20 krijgt zit er meer in.

ad2) volgense de spec:
1 Verwarmingsvermogen (PH)/COP kW/- 1,27 / 4,79
1 A20(12)W35, afvoerluchtstroom 25 l/s (90 m3/h) minimale compressorfrequentie

2 A20(12)W35, afvoerluchtstroom 70 l/s ( (252 m3/h) minimale compressorfrequentie
2 Verwarmingsvermogen (PH)/COP kW/- 1,53 / 5,32

3 A20(12)W45, afvoerluchtstroom 70 l/s (252 m3/h) maximale compressorfrequentie
3 Verwarmingsvermogen (PH)/COP kW/- 5,35 / 2,43

aangezien ik lager dan 35 kan gebruik ik 35 als referentie dus COP ongeveer 2.5 - 3 bij -12 buiten?
Ik moet ongeveer 300 m3/h afvoeren met de minimale ventilatie eis.

ad 3) ik heb net weer de BBC docu bekeken en zie duidelijk radiatoren en zoals het eruit ziet traditionele ipv van LTV. Dus die mensen krijgen het huis sowieso niet warm. Het lijkt er op dat de huizen niet goed zijn gerenoveerd. Het gaat daar over de NIBE FIGHTER 360P en die kan maar 2kW leveren?

PS ben blij met alle feedback want de keuze is 2x een NIBE F730 of een NIBE F2120 met VVM320 maar ik heb twee woongedeeltes met een afstand van 25 meter tussen de installaties en de F730 maakt het het makkelijkst qua installatie.
Aangezien ik me tot nu toe uitsluitend met L/W warmtepompen bezig gehouden heb zijn je opsommingen bij de punten 1 2 en 3 deels abacadabra voor mij. Wat betekent de (12) en wat betekent de (PH), het laatste getal is de COP volgens mij.
ad 3 Traditionele radiatoren mits voldoende oppervlak en daarmee lage Ta is in principe niks mis mee. Ik meen me te herinneren, geheugens zijn echter vaak onbetrouwbaar, dat het primaire probleem was dat de mensen er financieel een groot probleem mee hadden.
Gemak van installatie is een one-time event, de mogelijk niet optimale oplossing word je de resterende 15 - 20 jaar mee geconfronteerd. Ik wens je veel wijsheid bij je beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:58
PH = verwarmingvermogen
Er zit 180L boiler in met 6,5kW elektrisch element.
Als die alleen als CV wordt ingezet zien we je volgend jaar terug, waarom je zo’n hoog elektra verbruik hebt. COP is niet voor niets zo laag bij A20/W45, Waar ik dan domweg maar even A10/W35 van maak (mag niet, maar helpt misschien de foute gedachte te doorbreken), dus A0/W25 en dan kom je dik te kort.
Hebben we nog niet over SWW van 60L met dT van 29C (16C uit douche WTW -> 45C SWW) door het riool moet (2kW).

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 22-12-2019 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hoe werkt eigenlijk het vermogen van een WP en CV Ketel? Ik besefte me gisteren dat ik dat eigenlijk niet goed begrijp of gerealiseerd had. In ieder niet in die mate dat ik het anderen met tevredenheid zou kunnen uitleggen.

Zoals ik er simpel naar kijk heb je een bepaalde minimale CV temperatuur nodig om je huis warm te krijgen op je gewenste temperatuur. Hoe meer ruimtes je verwarmt hoe sneller je CV temperatuur daalt waardoor die in het ongunstigste geval in sommige ruimtes lager wordt dan waarop je wil verwarmen. Of lager wordt dan de temperatuur die benodigd is om de omgeving naar je gewenste temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:27
@CurlyMo, om te voorkomen dat sommige ruimtes te koud worden doe je waterzijdig inregelen zodat de afgifte overal optimaal is. Gaat nooit 100% natuurlijk maar dat kan je afvangen met zoneregeling of thermostaatknoppen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Felicia schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:42:
@CurlyMo, om te voorkomen dat sommige ruimtes te koud worden doe je waterzijdig inregelen zodat de afgifte overal optimaal is. Gaat nooit 100% natuurlijk maar dat kan je afvangen met zoneregeling of thermostaatknoppen.
Waterzijdig inregelen ken ik, maar dat is geen antwoord op de vraag hoe het vermogen van een WP nu precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 22:21
CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:44:
[...]

Waterzijdig inregelen ken ik, maar dat is geen antwoord op de vraag hoe het vermogen van een WP nu precies werkt.
Jij vraagt aan wp geef mij water van 35 graden en hij probeert het te leveren met modulerend vermogen aan de hand van retour temperatuur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:45:
[...]

Jij vraagt aan wp geef mij water van 35 graden en hij probeert het te leveren met modulerend vermogen aan de hand van retour temperatuur
En wat er mis gaat is dat hij dat niet in het tempo kan leveren waarop de pomp het water rondpompt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:49:
[...]

En wat er mis gaat is dat hij dat niet in het tempo kan leveren waarop de pomp het water rondpompt?
Dan heb je gebrek aan afgifte en moet de watertemperatuur omhoog.
Omgekeerd kan ook als in de temperatuur wordt niet gehaald, en dan heb je gebrek aan vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Felicia schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:50:
[...]

Dan heb je gebrek aan afgifte en moet de watertemperatuur omhoog.
Omgekeerd kan ook als in de temperatuur wordt niet gehaald, en dan heb je gebrek aan vermogen.
Dus net als dat je slome waterkokers hebt als snelle bepaald de snelheid waarop het water kookt het vermogen van het apparaat? De WP moet water rondpompen en heeft dus een bepaald tijdvak waarin het water weer op temperatuur moet zijn, als de WP dat binnen dat tijdvak niet lukt is het vermogen net als bij een waterkoker te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2019 @ 00:41:
[...]

Aangezien ik me tot nu toe uitsluitend met L/W warmtepompen bezig gehouden heb zijn je opsommingen bij de punten 1 2 en 3 deels abacadabra voor mij. Wat betekent de (12) en wat betekent de (PH), het laatste getal is de COP volgens mij.
ad 3 Traditionele radiatoren mits voldoende oppervlak en daarmee lage Ta is in principe niks mis mee. Ik meen me te herinneren, geheugens zijn echter vaak onbetrouwbaar, dat het primaire probleem was dat de mensen er financieel een groot probleem mee hadden.
Gemak van installatie is een one-time event, de mogelijk niet optimale oplossing word je de resterende 15 - 20 jaar mee geconfronteerd. Ik wens je veel wijsheid bij je beslissing.
Zover ik het begrijp is de ventilatie warmtepomp ook een L/W warmtepomp alleen gebruikt die een andere luchtbron. De F730 is zelfs een modulerende warmptepomp. Ik moet toegeven dat sommige details ook voor mij abacadabra zijn maar daarom ben ik ook hier gaan informeren.

De (12) snap ik ook niet maar de (PH) is het geleverde vermogen. Punt 2 lees ik dus als "bij een lucht afvoer temperatuur van 20 graden (A20) en afgifte van 35 graden (W35) met een afvoerluchtstroom van 70 l/s (252 m3/h) en minimale compressorfrequentie levert de warmtepomp een vermogen van 1.53 kW met een COP van 5.32."

Dus ik mag concluderen dat zowel jij als @koevlaas2 voor een L/W met buiten unit zouden gaan?

Het begrijpen van de tabellen is een ding maar hoe de systemen samenwerking vind ik net zo interresant.
Mijn vloerverwarming heeft, volgens de tabellen, bij 35 graden aanvoer een afgifte van 70 Watt nu heb ik ongeveer 90 m2 dus zeg 6.5 kW. Dus kom ik tot de conclusie dat de aanvoer temp omlaag kan. Maar wat voor invloed heeft dat op de COP? En hoe past een warmtepomp zich daarop aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Dapdodo schreef op zondag 22 december 2019 @ 09:11:
PH = verwarmingvermogen
Er zit 180L boiler in met 6,5kW elektrisch element.
Als die alleen als CV wordt ingezet zien we je volgend jaar terug, waarom je zo’n hoog elektra verbruik hebt. COP is niet voor niets zo laag bij A20/W45, Waar ik dan domweg maar even A10/W35 van maak (mag niet, maar helpt misschien de foute gedachte te doorbreken), dus A0/W25 en dan kom je dik te kort.
Hebben we nog niet over SWW van 60L met dT van 29C (16C uit douche WTW -> 45C SWW) door het riool moet (2kW).
Dat is precies de reden waarom in de BBC docu de kosten hoog waren voor de mensen. Het elektrisch element deed het meeste werk en dit is ook mijn grootste zorg. Aan de andere kant zit die ventilatie warmtepomp al lang in het assoritiment en een product wat niet werkt leeft meestal niet lang anders gaat het bedrijf falliet. Dus waar zit de grens van een goed werkend systeem versus een slecht werkend systeem?

Het is in ieder geval duidelijk dat de meesten hier de ventilatie warmtepomp een risicovolle investering vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:53:
[...]

Dus net als dat je slome waterkokers hebt als snelle bepaald de snelheid waarop het water kookt het vermogen van het apparaat?
Het water heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig voordat het kookt, het vermogen dat de waterkoker kan leveren + het verlies aan de omging bepaald uiteindelijk hoe lang dat duurt.
De WP moet water rondpompen en heeft dus een bepaald tijdvak waarin het water weer op temperatuur moet zijn, als de WP dat binnen dat tijdvak niet lukt is het vermogen net als bij een waterkoker te laag.
Zie het als een snelweg. Je WP kan bijvoorbeeld tussen de 4 en de 10 vrachtwagens per uur vullen bij gelijke omstandigheden. Te weinig vermogen betekend dat zich 11 of meer vrachtwagens per uur melden om gevuld te worden. Tekort aan afgifte betekent dat er 3 of minder per uur melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

retakenroots schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:54:
[...]

Zover ik het begrijp is de ventilatie warmtepomp ook een L/W warmtepomp alleen gebruikt die een andere luchtbron. De F730 is zelfs een modulerende warmptepomp. Ik moet toegeven dat sommige details ook voor mij abacadabra zijn maar daarom ben ik ook hier gaan informeren.

De (12) snap ik ook niet maar de (PH) is het geleverde vermogen. Punt 2 lees ik dus als "bij een lucht afvoer temperatuur van 20 graden (A20) en afgifte van 35 graden (W35) met een afvoerluchtstroom van 70 l/s (252 m3/h) en minimale compressorfrequentie levert de warmtepomp een vermogen van 1.53 kW met een COP van 5.32."

Dus ik mag concluderen dat zowel jij als @koevlaas2 voor een L/W met buiten unit zouden gaan?

Het begrijpen van de tabellen is een ding maar hoe de systemen samenwerking vind ik net zo interresant.
Mijn vloerverwarming heeft, volgens de tabellen, bij 35 graden aanvoer een afgifte van 70 Watt nu heb ik ongeveer 90 m2 dus zeg 6.5 kW. Dus kom ik tot de conclusie dat de aanvoer temp omlaag kan. Maar wat voor invloed heeft dat op de COP? En hoe past een warmtepomp zich daarop aan?
De financieel aantrekkelijkste en installatie technisch de simpelste oplossing, KISS, is inderdaad een losse L/W warmtepomp en een losse WP-Boiler, die leveren samen 2.950,00 subsidie op en daarmee zijn de investeringskosten super laag, goedkoper dan een CV-ketel. De WP is 100% v.d. tijd beschikbaar, alhoewel jouw behoefte dermate laag is dat dat voor jou nauwelijks van belang lijkt, en je kunt SWW maken onafhankelijk van de verwarmingsbehoefte van dat moment.
V.w.b. je vloerverwarming kun je hier https://wth.tools/afgiftetabel/# aanvoer en retour temperaturen ingeven en aflezen wat het effect op het afgegeven vermogen is. Bij een WP is onder max. belasting het verschil tussen aanvoer en retour, de deltaT 5.
Voor een WP geldt dat naar mate het verschil tussen te maken aanvoerT en buitenT het kleinst is de COP maximaal wordt. Per 1C lagere aanvoer zal de COP 1.5 - 2.0% verbeteren. De afgelopen dagen kwam een tabel van een WP, ik dacht de LG, voorbij waar uit de specs viel te destilleren dat het bij dat apparaat 1.86% verbetering van de COP per 1C verlaging opleverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:49:
[...]

Dan heb je te weinig capaciteit, mogelijk is nacht verlaging ook niet slim. En open lopende thermostaat knoppen is ook niet altijd fijn voor wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
reneeke1970 schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:17:
[...]

Dan heb je te weinig capaciteit, mogelijk is nacht verlaging ook niet slim. En open lopende thermostaat knoppen is ook niet altijd fijn voor wp
Dat laatste ben ik het niet helemaal mee eens. Zeker analoge knoppen zijn bij 7x24 verwarming heel fijn omdat ze heel geleidelijk aan open en dicht lopen. Dus het is niet ineens water van 20 graden wat terugkomt maar een langzaam oplopende flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
En als ik het niet warm krijg bij een bepaalde temperatuur dan heeft het vermogen van een WP daar niks mee te maken, maar heeft dat alles te maken met de afgifte van de radiatoren en de isolatiewaarde van het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:28:
En als ik het niet warm krijg bij een bepaalde temperatuur dan heeft het vermogen van een WP daar niks mee te maken, maar heeft dat alles te maken met de afgifte van de radiatoren en de isolatiewaarde van het huis?
Isolatie is onbelangrijk, afgifte zou kunnen, als je wp niet voluit kan draaien zijn je radiators te klein. Maar die kans is klein, ik kan hier op vijf radiators draaien met 30 graden aanvoer, kleine radiators....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@CurlyMo Beide kan en zul je door uitsluiten te weten moeten komen.
Zet de temperatuur hoger en haal je het wel. Dan is het afgiftesysteem voor de eerste temp te klein.
Zet de temperatuur hoger en je WP loopt 100% en gaat nog niet. Dan is je WP vermogen te klein
Alleen lastig te testen met buiten -10C

[ Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 22-12-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:54
Mijn Elga ga ik 30cm verplaatsen omdat hij in de weg zit om het dak te isoleren. Nu zit er een stuk van 22mm pijp van totaal 2 meter tussen(heen en terug dus 4 meter). Na deze 2 meter gaat de hoofdleiding over in 28mm. Nu ik toch bezig is het zinvol om hier 28mm van te maken of maakt dat voor deze korte lengtes niks uit? Ik haal op dit moment op stand 3 van de pomp maar 640 liter per uur over 2 grote radiatoren in de huiskamer, 1 kleine in de gang en 1 radiator in de studeerkamer en een handdoekenradiator in de badkamer.

[ Voor 4% gewijzigd door ElgaFreak op 22-12-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Even een klein experimentje gedaan. Ik heb een Kamstrup dus ik kan de flow meten. Zoals ik schreef 640 liter/uur. Ik heb de pomp op stand 3 staan.

Studeerkamer dicht > 576 liter/uur
Badkamer dicht > 547 liter/uur
Gang dicht > 540 liter/uur (radiatorkraan was denk ik al dicht gelopen)
Huiskamer voor dicht > 313 liter/uur
Huiskamer achter dicht > 327 liter per uur.(en Huiskamer voor weer open)

Als ik nu de huiskamers optel zit op 640 liter per uur ipv 540 liter/uur. Zou je nu kunnen stellen dat dit komt door de gezamelijke bottelneck van de 22mm pijp van 4 meter in het begin of is dit onzin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
ElgaFreak schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:05:
Even een klein experimentje gedaan. Ik heb een Kamstrup dus ik kan de flow meten. Zoals ik schreef 640 liter/uur. Ik heb de pomp op stand 3 staan.

Studeerkamer dicht > 576 liter/uur
Badkamer dicht > 547 liter/uur
Gang dicht > 540 liter/uur (radiatorkraan was denk ik al dicht gelopen)
Huiskamer voor dicht > 313 liter/uur
Huiskamer achter dicht > 327 liter per uur.(en Huiskamer voor weer open)

Als ik nu de huiskamers optel zit op 640 liter per uur ipv 540 liter/uur. Zou je nu kunnen stellen dat dit komt door de gezamelijke bottelneck van de 22mm pijp van 4 meter in het begin of is dit onzin?
Onzin want ik haal wel 2000 door 22 mm.
Je voet ventielen etc zullen knelpunt zijn.
Maar elga wil toch ook niet meer dan 600 of wel met dat lage vermogen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
reneeke1970 schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:08:
[...]

2000liter/uur door 22mm? :o Ok als dat zo is dan zal dat het probleem niet zijn(zover het al een probleem is, de Elga gaat pas in storing onder de 400m3/uur, al staat er op de condensor minimaal 850m3/u 8)7 ) . Ik heb al Danfoss RA-N 15(achteraf onzin om de radiators altijd vol open moeten) kranen gemonteerd die zouden een debiet moeten kunnen hebben van 0,9m3/u. De radiators achter en voor zijn hetzelfde en er gaat praktisch hetzelfde doorheen, de een heeft wel een voetventiel en de ander niet...) Wellicht zit ik gewoon aan het maximum van de radiator zit ik nu te bedenken...

Als ik de pomp op maximaal zet dan krijg ik door de radiators afzonderlijk 457 rep, 428 liter/uur als ik ze gezamelijk open zet 640 liter/uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:08:
[...]

De Elga wil ongeveer 750 tot 850L/h om netjes op 5K te draaien.

Iets wat in de meest onmogelijke systemen nog prima haalbaar is.
Om 20kW van een cv ketel netjes weg te werken, dus dT van 20K, heb je ongeveer hetzelfde nodig.

Ik heb het hele systeem maar enkel meters 22mm dunwandig, voor de rest is alles 20 en 16mm Henco.
En kan met gemak 800L/h verplaatsen, de meeste kranen staan dan zelfs nog geknepen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 15:28
Oxellaar schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:37:
[...]

Om 20kW van een cv ketel netjes weg te werken, dus dT van 20K, heb je ongeveer hetzelfde nodig.

Ik heb het hele systeem maar enkel meters 22mm dunwandig, voor de rest is alles 20 en 16mm Henco.
En kan met gemak 800L/h verplaatsen, de meeste kranen staan dan zelfs nog geknepen.
5k = op volgas de richtlijn right?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Daannn1987 Ja, 5K is het streven bij een warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Oxellaar schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:37:
[...]

Thx, helder. Als ik alle radiatoren open zet en de pomp op 6 dan kom ik trouwens op 1m3/uur. Pomp op 3 met alle radiators open 740liter/uur. Vervangen van de 22 naar 28 is dus zinloos. Normaal heb ik dus maar een beperkte zet radiators open en haal ik maar rond de 600liter per uur. Eigenlijk wat krap dus. Tja vloerverwarming voor de huiskamer staat op mijn verlangenlijstje maar dat zal nog even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
retakenroots schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:54:
[...]
1: Dus ik mag concluderen dat zowel jij als @koevlaas2 voor een L/W met buiten unit zouden gaan?

2: Het begrijpen van de tabellen is een ding maar hoe de systemen samenwerking vind ik net zo interresant.
1: Ja
2: Heb je 6.5 kW nodig dan ? waarschijnlijk minder en met een lagere aanvoertemperatuur word je COP met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel hoger ja.
Vloerverwarming op 28 - 30c is het meest comfortabel, maar als je pand dermate goede isolatie,ventilatie en kierdichtheid heeft kan deze temperatuur weleens veel te veel zijn. Dan kan je dus nog lager wat weer een hogere COP oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:26
Ik gebruik de Nibe f370 om sww te maken en ventileer hiervoor zo'n 100m3/h in mij woning van 450m3 inhoud. Tussen 11 en 20:30h warmt hij mijn 300l vat op tot 50graden en is tussen de 2 en 8 uur hiermee bezig. Als de verdamper bevriest stopt de compressor en ontdooit hij dmv ventilatie lucht. Netto gebruik is tussen de 8 en 9 kW en ik vervang hier 4 tot 5 m3 gas mee op week basis. De aanschaf was netto 600 voor de Nibe na subsidie en nog 1250 voor het vat.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ElgaFreak schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:41:
[...]

Thx, helder. Als ik alle radiatoren open zet en de pomp op 6 dan kom ik trouwens op 1m3/uur. Pomp op 3 met alle radiators open 740liter/uur. Vervangen van de 22 naar 28 is dus zinloos. Normaal heb ik dus maar een beperkte zet radiators open en haal ik maar rond de 600liter per uur. Eigenlijk wat krap dus. Tja vloerverwarming voor de huiskamer staat op mijn verlangenlijstje maar dat zal nog even duren.
Ja dat heb ik normaal gesproken ook met alleen de begane grond open. Maar ik verwarm het hele huis continu, sinds ik de Elga heb. Boven begrensd met thermostaatkranen op een graadje of 17...18. Dus nu lopen ze niet mee boven, met dit weer.
Maar de 50/50 onderblokken van de radiator in de hal en toilet zorgen voor continu flow over de leiding naar die 2 radiatoren. Zo zijn de vloer in de keuken, bijkeuken en hal nooit helemaal koud, ook als de radiatoren dicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-09 12:24
Oxellaar schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:05:
[.

Ja dat heb ik normaal gesproken ook met alleen de begane grond open. Maar ik verwarm het hele huis continu, sinds ik de Elga heb. Boven begrensd met thermostaatkranen op een graadje of 17...18. Dus nu lopen ze niet mee boven, met dit weer.
Maar de 50/50 onderblokken van de radiator in de hal en toilet zorgen voor continu flow over de leiding naar die 2 radiatoren. Zo zijn de vloer in de keuken, bijkeuken en hal nooit helemaal koud, ook als de radiatoren dicht staan.
Wat bedoel je met de 50/50 onderblokken van de radiatoren?

[ Voor 9% gewijzigd door Ron6363 op 22-12-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:55
Die hebben een bypass erin zitten waardoor 50% direct weer retour gaat ipv de radiator in.
Zo heb je altijd flow ook al staan alle radiatoren dicht.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ron6363 schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:54:
[...]

Wat bedoel je met de 50/50 onderblokken van de radiatoren?
Deze blokken gebruik je bij een één pijpssysteem. 50% van de aanvoer is voor iedere radiator. De onderblokken hebben in de aanvoer een open verbinding naar de retour, wat weer de aanvoer in voor de volgende radiator en enz.

Ook als alle radiatoren dicht staan is er stroming over de lus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SU8wha3GMOacn3veGzaC3fl1/full.jpg
Links tweepijp, rechts éénpijpssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Oxellaar schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:16:
[...]

Deze blokken gebruik je bij een één pijpssysteem. 50% van de aanvoer is voor iedere radiator. De onderblokken hebben in de aanvoer een open verbinding naar de retour, wat weer de aanvoer in voor de volgende radiator en enz.

Ook als alle radiatoren dicht staan is er stroming over de lus.
[Afbeelding]
Links tweepijp, rechts éénpijpssysteem.
De aan- en afvoer slangen in de vloer houden de vloer een beetje warm. Dat bedoel je neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ElgaFreak schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:22:
[...]

De aan- en afvoer slangen in de vloer houden de vloer een beetje warm. Dat bedoel je neem ik aan?
Ja, dat bedoelde ik.
Een hele woning met dit systeem is niet aan te raden. Je hebt veel warmtetransport naar plekken waar je het misschien niet wilt hebben. Denk aan de vloeren van slaapkamers.
Een enkele lus, met een paar, bewust gekozen, radiatoren is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Ik heb mijn scripje een beetje uitgebreid en toen ook maar aangepast met meerdere subplots omdat het anders een beetje onleesbaar wordt als alles in 1 grafiekje staat.

Een van de dingen die ik heb toegevoegd is de gemiddelde temperatuur distributie van Nederland op basis van alle KNMI historische data, en dan geschaald naar het gemiddelde aantal graaddagen van de afgelopen 5 jaar, om te compenseren voor de stijgende temperaturen.

Door nu de gevonden fit lijn te vermenigvuldigen met de temperatuurs distributie en het aantal uur per dag verwarmen, komt er een plaatje van de verwarmings energie distributie naar voren. Door integratie kan hier een schatting van het totaal voor benodigde verwarmings energie in een jaar worden gehaald.

Op basis van de huidige gevonden parameters voor mijn huis zou ik op basis van de buiten temperaturen van de afgelopen 5 jaar ongeveer 16.201 MWh energie per jaar nodig hebben om te verwarmen, dat is met mijn huidige CV rendement ongeveer 1662 m3 Gas. Of met de gemiddelde SCOP van 4.23 uit Tom zijn sheet: 3830 kWh aan electriciteit met een Warmte Pomp.

HouseHeatingAnalyse V2

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
koevlaas2 schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:09:
[...]

1: Ja
2: Heb je 6.5 kW nodig dan ? waarschijnlijk minder en met een lagere aanvoertemperatuur word je COP met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel hoger ja.
Vloerverwarming op 28 - 30c is het meest comfortabel, maar als je pand dermate goede isolatie,ventilatie en kierdichtheid heeft kan deze temperatuur weleens veel te veel zijn. Dan kan je dus nog lager wat weer een hogere COP oplevert.
Oke duidelijk, dan ga ik voor de buiten unit. Nu komt dus een vervolg vraag. Als ik namelijke een WTW plaats met een efficientie van 90% dan is mijn verlies bij -12 buiten temp ongeveer 2.5 kW dit zou resulteren in een aanvoertemp van ongeveer 28 graden wat natuurlijk er goed is voor de COP. Maar dan kan ik geen warmtepomp boiler gebruiken. Wat is dan een goed alternatief? Er zijn volgens mij drie mogelijkheden:
1) een grote buffervat met een spiraal. buffervat inhoud is dan voor de VV en SWW door de spiraal laten stromen en doorstroom verwarmer van 8kW om op 40% water te komen.
2) zonneboiler met een apart vat met een doorstroom verwarmer voor de winter.
3) gewoon geen WTW en een WP-boiler nemen
4) iets anders....
Wat zou jij kiezen en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
retakenroots schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:26:
[...]

Oke duidelijk, dan ga ik voor de buiten unit. Nu komt dus een vervolg vraag. Als ik namelijke een WTW plaats met een efficientie van 90% dan is mijn verlies bij -12 buiten temp ongeveer 2.5 kW dit zou resulteren in een aanvoertemp van ongeveer 28 graden wat natuurlijk er goed is voor de COP. Maar dan kan ik geen warmtepomp boiler gebruiken. Wat is dan een goed alternatief? Er zijn volgens mij drie mogelijkheden:
1) een grote buffervat met een spiraal. buffervat inhoud is dan voor de VV en SWW door de spiraal laten stromen en doorstroom verwarmer van 8kW om op 40% water te komen.
2) zonneboiler met een apart vat met een doorstroom verwarmer voor de winter.
3) gewoon geen WTW en een WP-boiler nemen
4) iets anders....
Wat zou jij kiezen en waarom?
Merkwaardige filosofie hou je er op na |:(
Je installeert een WP die een boiler opwarmt tot de gewenste douche temperatuur, dit is IMHO de meest mooie oplossing.
Eventueel nog met zonnespiraal in de boiler dat is zeker mogelijk maar geen must.
Wel een ventilatie (en eventueel douche) WTW nemen, ventilatie WPboiler niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Is dat niet een beetje kostbare oplossing waar je met een COP=3 van een WP-Boiler echt een giga hoeveelheid SWW mee kunt maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@PentaClover Als ik naar je vorige tabellen en grafieken kijk, dan komt ik tot een 1721 vollast uren voor Westdorpe ipv 1650 waar Koevlaas2 ea mee rekenen. Moet al die formules nog eens opzoeken, zijn laatst nog eens langsgekomen om mijn eigen benodigd vermogen te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:40:
@koevlaas2 Is dat niet een beetje kostbare oplossing waar je met een COP=3 van een WP-Boiler echt een giga hoeveelheid SWW mee kunt maken ?
Die moet je even uitleggen ?
Met een L/W WP kan je toch nog een grotere giga hoeveelheid SWW maken in een kortere periode dan een WPboiler dit kan ?
Als je puur naar geld/subsidie kijkt dan kost mijn oplossing wel wat meer, maar je hebt dan geen lawaaiige boiler binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dapdodo schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:42:
@PentaClover Als ik naar je vorige tabellen en grafieken kijk, dan komt ik tot een 1721 vollast uren voor Westdorpe ipv 1650 waar Koevlaas2 ea mee rekenen. Moet al die formules nog eens opzoeken, zijn laatst nog eens langsgekomen om mijn eigen benodigd vermogen te berekenen.
Die 1650 mag je niet blind volgen, geldt uitsluitend voor woningen welke in bepaalde periode gebouwd zijn. De koevlaasformule gaat uit van 8kWh uit 1m3 gas, Pentaclover heeft de exacte waarde voor zijn CV-ketel met de Kamstrup gemeten t.w. 9,75kWh uit 1m3 gas. De eerste 5 in het maandelijkse overzicht komen boven de 2.000 vollasturen uit. De Panasonic 5kW'er wordt door de fabrikant gespecificeerd als geschikt voor > 2600 vollasturen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2019 00:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:46:
[...]

Die 1650 mag je niet blind volgen, geldt uitsluitend voor woningen welke in bepaalde periode gebouwd zijn. De eerste 5 in het maandelijkse overzicht komen boven de 2.000 vollasturen uit.
Je mag überhaupt niet sollen met de koevlaas2formule :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:45:
[...]

Die moet je even uitleggen ?
Met een L/W WP kan je toch nog een grotere giga hoeveelheid SWW maken in een kortere periode dan een WPboiler dit kan ?
Als je puur naar geld/subsidie kijkt dan kost mijn oplossing wel wat meer, maar je hebt dan geen lawaaiige boiler binnen.
Wat kost een 200 - 300l boilervat ?
Wat kost een WTW installatie ?
Wat ik probeerde aan te geven dat je met COP=3 dus 21 / 3 = 0,07 * liters SWW dat boilervat en de WTW installatie terug moet zien te verdienen, dat gaat volgens mij nooit lukken, maar misschien kun je het me voorrekenen dat het wel aantrekkelijk is. WP-Boiler kan uiteraard draaien op momenten dat er niemand last van hoeft te hebben zit immers een timer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:45:
[...]
Als die boiler al lawaaiïg dan moet die WP dat ook zijn, want nagenoeg dezelfde dB(A). Dat terwijl velen aangeven dat een WP van geringe afstand al onhoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:50:
[...]

Als die boiler al lawaaiïg dan moet die WP dat ook zijn, want nagenoeg dezelfde dB(A). Dat terwijl velen aangeven dat een WP van geringe afstand al onhoorbaar is.
Je WPboiler staat binnen dus die hoor je door het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:50:
[...]

Zoals @koevlaas2 aangeeft de WP-Boiler staat binnen je schil. Echter v.d. week kwam hier nog een geluidsmeting filmpje voorbij en dat viel reuze mee, kan zijn dat het in het H-serie forum was of in het verwarmen met WP-Boiler forum stond, even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:50:
[...]

Wat kost een 200 - 300l boilervat ?
Wat kost een WTW installatie ?
Wat ik probeerde aan te geven dat je met COP=3 dus 21 / 3 = 0,07 * liters SWW dat boilervat en de WTW installatie terug moet zien te verdienen, dat gaat volgens mij nooit lukken, maar misschien kun je het me voorrekenen dat het wel aantrekkelijk is. WP-Boiler kan uiteraard draaien op momenten dat er niemand last van hoeft te hebben zit immers een timer op.
Volgens mij ben je appels met peren aan het vergelijken.

Een WP boiler is geen ventilatie WTW systeem en en L/W WP is geen ventilatie WPboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@koevlaas2 @Verwijderd Onze draaiende wasmachine doet 50db(A) bij normaal wassen en 74db(A) bij centrifugeren. Centrifugeren hoor ik door de trilling alleen op de verdieping in de direct naast gelegen kamers eronder, niet door het lawaai van de machine zelf. Bij normaal wassen hoor ik dat ding alleen in dezelfde ruimte als waar die staat. Het lijkt me dus sterk dat ik de WPB door het hele huis ga horen bij 50dB(A).

https://www.siemens-home....pecs/Togglebox=769197164/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:00:
@koevlaas2 @Verwijderd Onze draaiende wasmachine doet 50db(A) bij normaal wassen en 74db(A) bij centrifugeren. Centrifugeren hoor ik door de trilling alleen op de verdieping in de direct naast gelegen kamers eronder, niet door het lawaai van de machine zelf. Bij normaal wassen hoor ik dat ding alleen in dezelfde ruimte als waar die staat. Het lijkt me dus sterk dat ik de WPB door het hele huis ga horen bij 50dB(A).

https://www.siemens-home....pecs/Togglebox=769197164/
Ook als je ligt te slapen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:57:
[...]

Volgens mij ben je appels met peren aan het vergelijken.

Een WP boiler is geen ventilatie WTW systeem en en L/W WP is geen ventilatie WPboiler.
Je legt mij dingen in de mond wat ik beweerd of gezegd zou hebben, dat is jouw interpretatie, het staat er in ieder geval op geen enkele manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:02:
[...]

Ook als je ligt te slapen ?
Dan draait de wasmachine niet. Overdag wel. Maar dan alleen bij centrifugeren, niet bij normaal wassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:03:
[...]

Dan draait de wasmachine niet. Overdag wel. Maar dan alleen bij centrifugeren, niet bij normaal wassen.
Voor jou maakt het niet uit, hebben we al besloten voor een WPboiler te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:03:
[...]

En ik had al aangegeven dat die WP_Boiler een timerfunctie heeft en je hem laat draaien op momenten dat er niemand last van kan hebben. @koevlaas2 is een beetje spijkers op laag water aan het zoeken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:06:
[...]

Voor jou maakt het niet uit, hebben we al besloten voor een WPboiler te gaan.
Mits hij stil genoeg is. Maar als jij boude uitspraken gaat doen over het lawaai, dan ga ik je wel aan de tand voelen ;)

@Verwijderd precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:07:
[...]

En ik had al aangegeven dat die WP_Boiler een timerfunctie heeft en je hem laat draaien op momenten dat er niemand last van kan hebben. @koevlaas2 is een beetje spijkers op laag water aan het zoeken volgens mij.
Ik ben er gewoon geen fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:08:
[...]

Wel van eindeloos leidingwerk om bij een boiler te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:08:
[...]

Is je goed recht maar dan moet je met steekhoudende en geen vergezochte argumenten komen. Ik gaf voor mijn trouwen ook altijd de voorkeur aan de dochter, liever dan de moeder.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2019 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:09:
[...]

Wel van eindeloos leidingwerk om bij een boiler te komen ;)
Niet als je split hydrobox er naast hangt ;)
In sommige situaties is het wel beter zo'n apparaat te plaatsen, voorkomt bij een monoblock soms lange leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:11:
[...]

Niet als je split hydrobox er naast hangt ;)
Dan heb je alsnog lange leidingen, maar dan met koelvloeistof.

Dan zou je advies moeten zijn een WPB te kopen met warmtewisselaar. Dan kan je hem altijd nog aan je mono-block hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:12:
[...]

Dan heb je alsnog lange leidingen, maar dan met koelvloeistof.

Dan zou je advies moeten zijn een WPB te kopen met warmtewisselaar. Dan kan je hem altijd nog aan je mono-block hangen.
Zucht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
koevlaas2 schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:32:
[...]

Merkwaardige filosofie hou je er op na |:(
Je installeert een WP die een boiler opwarmt tot de gewenste douche temperatuur, dit is IMHO de meest mooie oplossing.
Eventueel nog met zonnespiraal in de boiler dat is zeker mogelijk maar geen must.
Wel een ventilatie (en eventueel douche) WTW nemen, ventilatie WPboiler niet nemen.
Sorry, ik zit nog teveel in volledige gescheiden systemen te denken. 8)7

Ik heb een voorkeur voor Nibe dus samenvattend een ventilatie WTW met een Nibe F2120-8 en een Nibe VVM320. Alles is gelijkvloers dus ik zal kijken naar een horizontale douche WTW.

Nog een vraag om het af te leren. Ons huis bestaat, als het af is, eigenlijks uit twee huizen met verschillende warmte behoeftes en de afstand tussen de installatie ruimtes is 25m. Wat is nu slim om te doen. Twee losse systemen of een zwaardere WP met een extra afgifte systeem. Hogere initiele kosten vind ik minder belangrijk. Ik neig naar twee losse systemen omdat het verlies over 25 meter nog al groot kan zijn (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Verwijderd zeg er eens wat van :p

Pagina: 1 ... 37 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.