Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.124 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Zr40 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:23:
Ik ben er vanaf het begin van uit gegaan dat betaald moet worden voor concessies.
Ongetwijfeld, maar in het model dat je zaterdag met ons deelde was je dat even vergeten.

[ Voor 8% gewijzigd door writser op 13-10-2019 18:38 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:37:
[...]

Ongetwijfeld, maar in het model dat je zaterdag met ons deelde was je dat even vergeten.
Dit heb ik al gezegd. Het model van zaterdag is enkel een cijfermatige extrapolatie op basis van scenario's. Het was niet aanwezig in die versie van het model omdat er vanuit de huidige cijfers niets te extrapoleren viel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Nu online
Bij deze heb je de discussie gewonnen :) . Ik dacht dat je een model had gepost. Wat een "cijfermatige extrapolatie op basis van scenario's" is weet ik niet. Kennelijk mag je daar arbitrair kosten uit weglaten. Hoe we dan een zinnige discussie moeten voeren over de waardering van het onderliggende bedrijf op basis van wat je post zie ik niet zo snel.

[ Voor 14% gewijzigd door writser op 13-10-2019 18:54 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:53:
Kennelijk mag je daar arbitrair kosten uit weglaten.
Prima. Wijs jij ze aan in het jaarverslag? Dan wijs ik ze aan in het model van zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:35:
[...]

Nog wel een zure voetnoot: ja, het is een leuke discussie. En als je na honderden positieve posts over Fastned eindelijk besluit een modelletje in elkaar te knutselen om je waardering te valideren dan is dat een goede ontwikkeling. Aan de andere kant: als je er dan binnen 24 uur achter komt dat je, bijvoorbeeld, niet snapt hoe concessies werken en hoe je die moet meenemen in je model en, dat met wat basale input van wat prutsers op tweakers.net, ineens de winst per aandeel met meer dan 50% keldert, dan zou ik me iets bescheidener opstellen: snap ik wel helemaal wat ik aan het doen ben? Hoeveel vertrouwen heb ik in mijn eigen model? Doe ik misschien nog meer dingen fout?

Ik kan werkelijk niet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van het geleverde werk. We beginnen met een model waarin geen belasting betaald hoeft te worden, vervolgens komt er een model waarin concessies niet betaald hoeven te worden, vervolgens, komt er een model waarin concessies voor een prikkie gekocht kunnen worden, etc. En elke keer moet hier in tientallen posts worden uitgelegd wat er mis gaat, voor het kwartje valt en het model wordt aangepast. Inmiddels zijn we in een weekend drie iteraties verder ofzo en is de winst meer dan gehalveerd. Dat is allemaal leuk en bewonderenswaardig als je het bouwen van zo'n model beschouwt als een 'leerervaring', zoals sommige lezers hier. Maar als je dat model gebruikt om je belegging in Fastned, die begin dit jaar nog 20% van je portfolio was, en die je hier in honderden posts stellig verdedigt, te verantwoorden dan vind ik dat twijfelachtig.

Een rotsvast vertrouwen in eigen kunnen is precies wat je niet moet hebben op de beurs. Zeker niet als je net een paar maand aan het beleggen bent, als je achteraf een model in elkaar flanst om je belegging goed te praten en al helemaal niet als blijkt dat dat model faalt op de meest basale punten. Maar het wordt allemaal gebracht met een stelligheid alsof we hier met de volgende Warren Buffett praten. Je bent drukker bezig met je eigen gelijk halen dan met rationeel naar een belegging kijken. En vaak staan die twee lijnrecht over elkaar: hoe harder je bezig je bent om je gelijk te halen, hoe moeilijker het wordt om je mening nog bij te stellen als de feiten/inzichten veranderen.

Een constructievere opstelling is: jongens, ik beleg sinds een paar maand, ik heb voor het eerst een modelletje gemaakt, er klopt vast geen bal van. Hoe denken jullie dat ik het kan verbeteren? Is er wat mis mee? In plaats daarvan word ik hier (onterecht) met de wetboeken om de oren geslagen als ik wat basale punten probeer aan te stippen. Wat dat betreft mag het allemaal wel een toontje lager. De markt maakt gehakt van eigenwijze beleggers.
Ik ben het met je eens dat de "analyse" vrij straight forward is en derhalve niet bruikbaar voor een waardering. Ik had ook wel meer verwacht. Op z'n minst een (forecast) model afkomstig uit 2014 of 2015 waarin tevens voor de jaren 2015 tm 2019 een verschil met de actuals te zien is :). We kunnen over een paar jaar wel de definitieve cijfers naast het huidige model leggen zodra 10% EV is bereikt. Gokje: Werkelijke omzet ligt lager, werkelijke kosten liggen hoger. Als Fastned nog bestaat in de huidige vorm. Echter waardeer ik wel de moeite die in het model is gestoken, ook al zou ik het heel anders doen.

Maar ik bedoel het meer in z'n algemeenheid: Waarom is de koers van Fastned zo hoog? Welke gedachtengang hebben deze beleggers? Door een dergelijk model begrijp ik iets beter waarom de koers relatief hoog staat. Tevens een waarschuwing naar iedere beginner: actuele koers zegt niets over de waarde ervan..

Aan de andere kant: stel jij wilt van een positie af, dan moet je ook kopers hebben die daar op basis van een eigen modelletje in geïnteresseerd zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2019 22:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Thetallguy schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:54:
€35 bonus bij €100 inleg of €150 bij €4000 nu bij Abn Amro.

https://www.abnamro.nl/nl...oruitbankieren-bonus.html

Ook voor bestaande klanten staat er, dus formuliertje invullen is zo gedaan en die €100 inleg komt er meestal toch wel (4k in 1x doe ik niet zo heel vaak ;)

Lekker snel op de vorige actie, heb daar de €100 nog nieteens van binnen.
Jammer dat het of 35 euro of 150 euro bonus is. Ik had graag gebruik gemaakt van beide :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Thetallguy schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:54:
€35 bonus bij €100 inleg of €150 bij €4000 nu bij Abn Amro.

https://www.abnamro.nl/nl...oruitbankieren-bonus.html

Ook voor bestaande klanten staat er, dus formuliertje invullen is zo gedaan en die €100 inleg komt er meestal toch wel (4k in 1x doe ik niet zo heel vaak ;)

Lekker snel op de vorige actie, heb daar de €100 nog nieteens van binnen.
Let op: Lopende periodieke orders zijn uitgesloten.

Ik zit op dit moment nog niet bij ABN (maar bij Meesman). Aan de ene kant zijn dit soort acties wel een leuke incentive om over te stappen, al helemaal omdat ABN ook eventuele kosten voor oversluiten vergoed.
Daarbij naderde ik sowieso al het punt waarop een ABN account goedkoper wordt dan Meesman (ik bankier ook nog niet bij ABN), met dit soort acties is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 13:01
Ik heb een account aangemaakt bij meesman om elke maand 100 euro in te gaan leggen.(het is niet veel maar het is beter dan niets denk ik)

Nu zit ik te denken om elke maand 50 euro in Aandelen Ontwikkelde Landen en 50 euro in Aandelen Europa te zetten. Is dit een beetje een logische keus of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macfreak101
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
sgouman schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:18:
Ik heb een account aangemaakt bij meesman om elke maand 100 euro in te gaan leggen.(het is niet veel maar het is beter dan niets denk ik)

Nu zit ik te denken om elke maand 50 euro in Aandelen Ontwikkelde Landen en 50 euro in Aandelen Europa te zetten. Is dit een beetje een logische keus of niet?
Wat heb je zelf al aan onderzoek gedaan? Wat zijn je doelen? Beleg je voor de lange termijn of de korte termijn?

Dit zijn slechts enkele vragen die je voor jezelf moet beantwoorden. Stel je wilt deze 100 euro per maand beleggen voor de lange termijn, dan wordt veelal een ALL WORLD ETF van Vanguard of IShares geadviseerd (vanwege de grote spreiding).

Wil je echter meer risico lopen of zie je kansen in de opkomende markten, dan kan het een goede keuze zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
sgouman schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:18:

Met hun nieuwste fonds wereldwijd totaal heb je alles in 1: ontwikkelde en opkomende landen wereldwijd, grote en kleine bedrijven. Voor een starter met ook niet al te hoge inleg mijn inziens de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-08 07:20
Ik word helemaal waus van onderstaande melding bij Flatex.

Het handelspartner heeft geen prijsvoorstel gedaan. (HA_5521007)
Er zijn geen offertes voor deze effecten gevonden.

Ik ben net nieuw in het aandelen gebeuren en wil me (in het begin) vooral richten op swing trading.
Actief handelen en alles een beetje onder de knie krijgen.

Maar regelmatig als ik aandelen wil kopen of verkopen krijg ik dus de genoemde melding.
Vooral als er veel actie is op een aandeel zoals vandaag bij Wirecard AG.
Is dit op andere platforms ook zo erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Afca_020 Gewoon limiet order doen i.p.v. prijsvoorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 21:06
Nog mensen die hier iShares MSCI Turkey UCITS ETF in de gaten houden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:10
Afca_020 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:48:
Ik word helemaal waus van onderstaande melding bij Flatex.

Het handelspartner heeft geen prijsvoorstel gedaan. (HA_5521007)
Er zijn geen offertes voor deze effecten gevonden.

Ik ben net nieuw in het aandelen gebeuren en wil me (in het begin) vooral richten op swing trading.
Actief handelen en alles een beetje onder de knie krijgen.

Maar regelmatig als ik aandelen wil kopen of verkopen krijg ik dus de genoemde melding.
Vooral als er veel actie is op een aandeel zoals vandaag bij Wirecard AG.
Is dit op andere platforms ook zo erg?
Het lijkt erop dat je aan de verkeerde kant begint. Beleggen begint niet bij een platform en dan maar zien wat je er mee kan. Dat is een recept om vooral geld te verliezen.

In dit geval kies je ook nog eens en beroerd platform (Flatex).
En 'swing trading' heeft geen positieve verwachtingswaarde.

Daarom:
• geniet lekker van die Flatex bonus
• bepaal je beleggingsdoel (meestal: meer doekoe op lange termijn)
• bepaal je beleggingsaanpak (vaak: ETF-jes kopen)
• kies een bijpassende dienstverlener (hint: meestal niet flatex)

Wil je iets anders bij stap 3, lees dan vooral eerst eens een fatsoenlijk beleggingsboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:14
Rukapul schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:20:
[...]
Wil je iets anders bij stap 3, lees dan vooral eerst eens een fatsoenlijk beleggingsboek.
Of de samenvatting van dat boek in de post van RolletjeDrop: Rolletjedrop in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik hou al een tijdje ASML in de gaten voor een leuk instapmoment, maar ze blijven maar nieuwe records neer zetten :X

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:41

Roozzz

Plus ultra

Strider schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:44:
Ik hou al een tijdje ASML in de gaten voor een leuk instapmoment, maar ze blijven maar nieuwe records neer zetten :X
Dus hoeveel rendement heb je al gemist vanaf het moment dat je ASML wilde kopen maar het niet deed? :+

* Roozzz gelooft niet dat hij de markt kan timen, dus belegt gewoon.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Strider de (verwachte) winst blijft maar stijgen.. ;) qua forward P/E is het aandeel vrij stabiel. Het instapmoment waar je naar opzoek bent krijg je dus eigenlijk pas als de winst dipt. Wil je de aandelen dan nog zo graag hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Rukapul schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:20:
[...]

...

In dit geval kies je ook nog eens en beroerd platform (Flatex).

...
Ik ben eigenlijk zeer tevreden over Flatex. Geen poespas maar doet gewoon wat het moet doen (i.i.g. bij nederlandse aandelen). Heb toevallig gisteren en vandaag mijn Think AEX trackers (7,5% van totale portfolio) van DeGiro, omgezet naar losse aandelen op Flatex.

Aangezien ik totaal geen stock-picker ben hou ik de verhouding van "Solactive GBS Netherlands Large & Mid Cap Index" aan. Eigenlijk de 18 grootste bedrijven van de AEX minus RELX en Shell plus HAL en NXP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

En wat is de intrinsieke waarde van ASML? Ik geloof er niet zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Longcat schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:52:
@Strider de (verwachte) winst blijft maar stijgen.. ;) qua forward P/E is het aandeel vrij stabiel. Het instapmoment waar je naar opzoek bent krijg je dus eigenlijk pas als de winst dipt. Wil je de aandelen dan nog zo graag hebben?
Dat hoeft natuurlijk niet, in januari stonden ze 100 euro lager. Zo heel veel verschil tussen toen en nu is er nu ook weer niet.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 23:18

oscar82

De ondertitel

Weet iemand een goedkope manier om in Goud te beleggen? Onder de spreekwoordelijke matras valt af, vandaar dat ik het in dit topic vraag.
Ik wil de komende jaren graag langzaam een positie opbouwen ter waarde van ~10% van mijn portefeuille. Maandelijks of halfjaarlijks inleggen heeft mijn voorkeur.
Mijn huisbank is ING en daar beleg ik in aandelenfondsen wereldwijd en emerging markets. Dat wil ik dus ook zo houden voor ongeveer 90% van mijn portefeuille. Alleen valt daar het aanbod in goudfondsen wel heel erg tegen. Ik zie er 1 van BlackRock maar daarvan is de TER 1,32%.
In het verleden heb ik ook in ETFs belegd via DeGiro en Flatex, dus dat is ook wel een optie.Ik heb het liefst een fonds dat fysiek goud aanhoudt en geen bedrijven die naar goud graven in de samenstelling heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:47
oscar82 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:05:
Weet iemand een goedkope manier om in Goud te beleggen? Onder de spreekwoordelijke matras valt af, vandaar dat ik het in dit topic vraag.
Ik wil de komende jaren graag langzaam een positie opbouwen ter waarde van ~10% van mijn portefeuille. Maandelijks of halfjaarlijks inleggen heeft mijn voorkeur.
Mijn huisbank is ING en daar beleg ik in aandelenfondsen wereldwijd en emerging markets. Dat wil ik dus ook zo houden voor ongeveer 90% van mijn portefeuille. Alleen valt daar het aanbod in goudfondsen wel heel erg tegen. Ik zie er 1 van BlackRock maar daarvan is de TER 1,32%.
In het verleden heb ik ook in ETFs belegd via DeGiro en Flatex, dus dat is ook wel een optie.Ik heb het liefst een fonds dat fysiek goud aanhoudt en geen bedrijven die naar goud graven in de samenstelling heeft.
Een goud etf? Ik ben geen expert maar volgens mij heeft deze etf fysiek goudstaven in een kluis liggen.
https://www.ishares.com/n...es-physical-gold-etc-fund

Of het verstandig is 10% van je vermogen in een metaal te stoppen dat de afgelopen 50 jaar na inflatie geen rendement heeft behaalt(na belasting zelfs een dik negatief rendement) weet ik niet Maar ja, goud zorgt sowieso wel voor minder volatiliteit in je portefeuille.

Afbeeldingslocatie: https://s3-us-west-2.amazonaws.com/gs-live/uploads%2F1536602670694-goldinf.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Strider schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:15:
[...]

Dat hoeft natuurlijk niet, in januari stonden ze 100 euro lager. Zo heel veel verschil tussen toen en nu is er nu ook weer niet.
100 euro lager, maar de P/E was ongeveer hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Longcat schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:49:
[...]

100 euro lager, maar de P/E was ongeveer hetzelfde.
Nou, dat ligt toch wel iets anders. Ja de winst (verwachting) is hard gestegen maar de koers is een nog een stuk harder gestegen. Verwachte P/E is dus flink omhoog gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://img.iex.nl/content/2019/columns/asml13_10.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@klaasvaak1853 24 naar 30 vind je veel? Daarnaast is die order van een paar miljard van Samsung volgens mij niet verwerkt in deze cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 04-06 08:46
Longcat schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:18:
@klaasvaak1853 24 naar 30 vind je veel? Daarnaast is die order van een paar miljard van Samsung volgens mij niet verwerkt in deze cijfers.
30 P/E en 2 PEG is vrij hoog vind ik.
Dan mag er niet al te veel fout gaan of je zit in de nesten.
En aangezien er redelijk veel onzekerheden zijn blijf ik er van weg.

Wel goed bedrijf maar voor mij een te hoge prijs voor de huidige omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

klaasvaak1853 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:13:
[...]

Een goud etf? Ik ben geen expert maar volgens mij heeft deze etf fysiek goudstaven in een kluis liggen.
https://www.ishares.com/n...es-physical-gold-etc-fund

Of het verstandig is 10% van je vermogen in een metaal te stoppen dat de afgelopen 50 jaar na inflatie geen rendement heeft behaalt(na belasting zelfs een dik negatief rendement) weet ik niet Maar ja, goud zorgt sowieso wel voor minder volatiliteit in je portefeuille.

[Afbeelding]
Die grafiek geeft nogal een vertekend beeld. Als je kijkt naar YTD 2019 dan heeft de koers een behoorlijke stijging meegemaakt. Hoewel nu de Brexit lijkt goed te komen en Trump weer met China aan tafel zit lijkt te angst weer wat weggezakt te zijn, dus stijgende beurs en dalende goudprijs. Maar dit kan zo weer omslaan als China niet meewerkt.
De mensen die in goud zitten speculeren dat er de komende jaren een recessie volgt, historisch gezien vluchten beleggers bij een recessie massaal naar goud. Door de stijging van de goudprijs stijgt ook de omzet van goudmijnen, voordeel daarvan is dat er winst wordt gemaakt wat bij goud niet het geval is.

Ik heb afgelopen tijd relatief gezien best een leuke winst gemaakt op goud(mijnen) , ook door op tijd weer te verkopen (+20% in een kwartaal). Maar ik deed het met kleine bedragen om gevoel bij goud te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 16-10-2019 09:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• writser
  • Nu online
De afgelopen dagen weer wat nieuws in een mooie soap die al een paar jaar speelt: Wirecard.

De Financial Times kwam gisteren met een nieuw artikeltje (https://www.ft.com/conten...67-11e9-bfa4-b25f11f42901) over de bijzondere boekhoudkunsten die Wirecard er op na houdt. Aandeel keldert vervolgens 20% of iets in die richting. Klokkenluiders, gelekte documenten, het is net een thriller :) .

Op het FT Alphaville blog (een aanrader, als je dat nog niet leest en geinteresseerd bent in de financiele sector) een uitgebreide post die wat dieper in gaat op de materie: https://ftalphaville.ft.c...ard-documents--explained/ . Inmiddels hebben ze een serie van 15 artikelen getiteld 'House of Wirecard'. Allemaal de moeite waard wat mij betreft. Wel erg technisch.

Wirecard beschuldigt de Financial Times van 'marktmanipulatie' en Bafin, de Duitse marktautoriteit doet daar onderzoek naar. Begin dit jaar werd het shorten van Wirecard zelfs enige tijd verboden door Bafin, een uitzonderlijke maatregel.

Als ik de artikelen in het FT lees dan krijg ik het gevoel dat er beter een onderzoek gestart kan worden naar wat er gebeurt bij Wirecard dan wat er gebeurt bij de krant. De helft van de winst van Wirecard wordt gemaakt in een obscure subsidiary in Dubai die niet door de boekhouders wordt doorgelicht en waarvan klanten die in gelekte documenten staan nog nooit gehoord hebben. Debiteuren die al jaren miljoenen verschuldigd zijn maar geregistreerd staan op het adres van een vissershutje op de Filipijnen. Meerdere mensen in en rond het bedrijf die zijn vervolgd of worden verdacht van fraude. Obscure financials met allemaal rare intangibles en boekhoudkundige trucs waar ik als leek helemaal niks van snap. Voor mij is Wirecard in elk geval een aandeel dat ik never nooit niet zou kopen op de huidige prijs.

Maar wie weet heeft het bedrijf gelijk en verzint de Financial Times van alles of worden ze om de tuin geleid / werken ze samen met shortsellers. Het zou mij ten zeerste verbazen, maar goed. Ik vind het een interessant verhaal om te volgen, ook al doe je verder niks met het aandeel. Het zit in je World ETF overigens :) .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
writser schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:45:
Aandeel keldert vervolgens 20% of iets in die richting. Klokkenluiders, gelekte documenten, het is net een thriller :) .
Koers lijkt inmiddels redelijk hersteld.
Blijft wel een heel bijzonder verhaal. Zou dit het volgende boekhoudschandaal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:02
Mirved schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:06:
Uitbreiding spreiding: de komst bij Meesman van het nieuwe fonds Aandelen kleine bedrijven. Vind ik wel interessant het liet zien dat de spreiding nog beter kon. Dus een soortgelijk fonds zou ik ook graag willen opnemen bij ABN. Die optie die Meesman aabiedt volgt de MSCI World Small Cap Custom ESG Low Carbon Index. Dit fonds is zo nieuw dat er nog geen resultaten van bekend zijn. Bij ABN worden volgende 2 Smal cap fondsen aangeboden:
  • BNP EUROPE SMALL CAPS CAP V (LU0212180813)
  • FIDELITY EUROPEAN SMALLER COMPANIES (LU0936578029)
beide zitten enkel in kleine Europese bedrijven. Zo ver ik kan zien biedt ABN dus geen wereldwijde small cap fonds aan?

Ben benieuwd of er hier mensen zijn die al via ABN beleggen en welke portfolio zij aanhouden en misschien ook antwoorden hebben op bovenstaande vragen.

Dit neigt mogelijk iets meer richting beleggen maar denk dat het toch het beste past in dit topic.
Ik zit ook even te kijken naar de small cap opties bij ABN. Ik kom nog een aantal anderen tegen waaronder: IE00B2QWCY14 (iShares US small cap) Maar ik zie geen geschikte wereldwijde.

Bij De Giro heb je wel een wereldwijde; IE00BF4RFH31 maar die zit niet in de kernselectie.

Wat nou de goedkoopste manier is om wereldwijd in small cap te beleggen durf ik niet te zeggen. Bij Meesman heb je het kleinste (/geen) dividendlek maar natuurlijk wel de andere kosten.

(heb de discussie maar verplaatst naar beleggingstopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:54
Pistachenootje schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:10:
[...]

Ik zit ook even te kijken naar de small cap opties bij ABN. Ik kom nog een aantal anderen tegen waaronder: IE00B2QWCY14 (iShares US small cap) Maar ik zie geen geschikte wereldwijde.

Bij De Giro heb je wel een wereldwijde; IE00BF4RFH31 maar die zit niet in de kernselectie.

Wat nou de goedkoopste manier is om wereldwijd in small cap te beleggen durf ik niet te zeggen. Bij Meesman heb je het kleinste (/geen) dividendlek maar natuurlijk wel de andere kosten.

(heb de discussie maar verplaatst naar beleggingstopic)
Je kunt ook nog zelf een combinatie maken. Bij degiro zit IE00B02KXM00 (small cap europe) in de kernselectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maahes schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:15:
[...]
Je kunt ook nog zelf een combinatie maken. Bij degiro zit IE00B02KXM00 (small cap europe) in de kernselectie.
Ook een optie alleen wel meer mid cap dan small cap: https://www.morningstar.n...T&tab=3&InvestmentType=FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Misschien is IE00B02KXM00 ook nog redelijk mid cap overigens. Voor zover ik weet is het nogal arbitrair wanneer iets small/mid/large cap heet. Volgens mij zijn ETF's vooral large. Meer small cap is denk ik duurder om te tracken (dus hogere TER, etc.). Aandelen uit bijvoorbeeld een AScX index zal je niet snel in een ETF vinden denk ik. Dus als je bij een ETF ziet staan dat het 'small' cap is, is het wel de moeite waard om te controleren hoe small dat is (en dat heb ik nu niet gedaan).

[ Voor 10% gewijzigd door Maahes op 16-10-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:22
Maahes schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:46:
[...]

Dus als je bij een ETF ziet staan dat het 'small' cap is, is het wel de moeite waard om te controleren hoe small dat is (en dat heb ik nu niet gedaan).
Het is denk ik altijd verstandig om even te controleren wat de onderliggende waarde is van diverse fondsen en ETF's.

Er zijn de nodige fondsen/ ETF's die op basis van de titel mij erg aanspraken maar vervolgens op basis van de onderliggende waarde volledig ende keihard afvielen.

Zo was ik laatst opzoek naar een mooi 'Latin America' fonds/ ETF. Had er eindelijk een stuk of twee gevonden die mijn broker aanbiedt. Ga je de documentatie lezen en de onderliggende waardes bekijken blijkt 40% in 3 Braziliaanse en Mexicaanse bedrijven te zitten. So much voor spreiding... Dikke doei dus ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37
Dat is toch ook representatief voor die beurzen? Met petrobras en vale heb je de helft van de Brasiliaanse beurs gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bij Rabobank heb je Vanguard Global Small Cap fund. TER 0.3%. ongeveer 50% mid, 50% small & micro cap.
https://www.morningstar.n....aspx?id=F00000SDL5&tab=3

Lijkt qua verdeling mid/small trouwens heel veel op iShares IUSN (TER 0.35%) die je o.a. bij De Giro kan kopen.
https://www.morningstar.n...001D6Z2&InvestmentType=FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Panzer_V schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:53:
[...]

Het is denk ik altijd verstandig om even te controleren wat de onderliggende waarde is van diverse fondsen en ETF's.

Er zijn de nodige fondsen/ ETF's die op basis van de titel mij erg aanspraken maar vervolgens op basis van de onderliggende waarde volledig ende keihard afvielen.

Zo was ik laatst opzoek naar een mooi 'Latin America' fonds/ ETF. Had er eindelijk een stuk of twee gevonden die mijn broker aanbiedt. Ga je de documentatie lezen en de onderliggende waardes bekijken blijkt 40% in 3 Braziliaanse en Mexicaanse bedrijven te zitten. So much voor spreiding... Dikke doei dus ;)
Ja, mee eens.

Iets heel anders: Zijn er mensen hier van plan om hun portefeuille te wijzigen vanwege de aanpassingen in belasting box 3 vanaf 2022? Stel dat je een bepaald bedrag belegd hebt in zeer gespreid en laag risico ETF, dan rekent de fiscus toch met een vrij hoog rendement, en dan betaal je vanaf 2022 flink meer belasting dan nu. Wellicht wordt het dan aantrekkelijker om met een hefboom te beleggen. Het beleggingsproduct met hefboom kost natuurlijk geld, maar daardoor heb je ook minder vermogen belegd en dus een veel lagere belasting. Misschien is dat goedkoper. Hebben mensen zich hierin al verdiept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Maahes schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:11:
[...]

Iets heel anders: Zijn er mensen hier van plan om hun portefeuille te wijzigen vanwege de aanpassingen in belasting box 3 vanaf 2022? Stel dat je een bepaald bedrag belegd hebt in zeer gespreid en laag risico ETF, dan rekent de fiscus toch met een vrij hoog rendement, en dan betaal je vanaf 2022 flink meer belasting dan nu. Wellicht wordt het dan aantrekkelijker om met een hefboom te beleggen. Het beleggingsproduct met hefboom kost natuurlijk geld, maar daardoor heb je ook minder vermogen belegd en dus een veel lagere belasting. Misschien is dat goedkoper. Hebben mensen zich hierin al verdiept?
Ik vind dat een interessante vraagstelling. Momenteel zit 35% van mijn portefeuille in obligaties. Absoluut geen 5%+ rendement. Zeker momenteel niet. Gaat mij vanaf 2022 dus effectief geld kosten. Tsja....wat doe je dan. Als het meer dan 1,75% maakt en de spaarrente is 0% dan is blijven zitten ok. Zit het op minder rendement of de spaarrente gaat stijgen, ja wat doe je dan.

Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Wat ga jij doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Panzer_V schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:53:
[...]

Ik vind dat een interessante vraagstelling. Momenteel zit 35% van mijn portefeuille in obligaties. Absoluut geen 5%+ rendement. Zeker momenteel niet. Gaat mij vanaf 2022 dus effectief geld kosten. Tsja....wat doe je dan. Als het meer dan 1,75% maakt en de spaarrente is 0% dan is blijven zitten ok. Zit het op minder rendement of de spaarrente gaat stijgen, ja wat doe je dan.

Wat ga jij doen?
35% in obligaties vind ik momenteel behoorlijk riskant! Ik weet er het fijne niet van, maar heb wel begrepen ("klok horen luiden") dat obligaties weleens in elkaar kunnen storten. Dan is je lage rendement dus toch ineens met veel risico.

Ik houd zelf genoeg cash aan en de rest in aandelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 16-10-2019 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
[...]

Wat ga jij doen?
Ik weet nog niet wat ik ga doen. Ten eerste zou ik mij moeten verdiepen in de producten die hiervoor bestaan. Als ik een geschikt product zou vinden, dan zou ik ook de betrouwbaarheid en stabiliteit onderzoeken. Er is in het verleden veel mis gegaan bij partijen met dit soort beleggingsproducten (Wikipedia: Aandelenlease-affaire ).

De belastingdienst maakt het vanaf 2020 aantrekkelijk om ofwel te sparen, ofwel meer risicovol te beleggen. Als je een veilige belegging neemt met een relatief stabiel en laag rendement, dan ga je vooral belasting betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
[...]

Wat ga jij doen?
Deze afbeelding is interessant, ook los van de belastingproblematiek:
Afbeeldingslocatie: https://s.marketwatch.com/public/resources/images/MW-HT335_bondco_NS_20191015123101.jpg
Artikel: MarketWatch

Obligaties worden de laatste jaren minder negatief gecorreleerd aan aandelen. Je kan je zeker afvragen waarom je 35% zou alloceren aan assets met lage rendementen (maar worden belast alsof ze 5%+ doen), die misschien zelfs in dezelfde richting als aandelen bewegen en daardoor wellicht niet zorgen voor een stabielere portefeuille.

@Maahes Kijk met hefboomproducten zoals leveraged ETFs goed uit op wat voor manier ze leveraged zijn. Sommige ETFs zijn 'daily leveraged' waardoor je 1.5-3x het dagelijkse rendement op de benchmark, bijv. S&P500, krijgt. Dit is niet hetzelfde als 100 euro lenen en 100 euro inleggen en daarmee een S&P500 ETF kopen waardoor je 2x zoveel rendement krijgt.

Rekenvoorbeeld:
- ETF start op 100 euro, en daalt 10%, de 3x leveraged ETF daalt dus 30%
- ETF staat op 90 euro, 3X ETF 70 euro
- ETF stijgt terug naar 100 euro, dus 11% rendement. 3X ETF doet dus 33% ETF. 70 * 133% maakt ong. 93 euro

Dit is even extreem maar op lange termijn en bij hoge volatiliteit kost dat flink wat rendement. Daarnaast hebben dit soort ETFs hoge TERs.

[ Voor 23% gewijzigd door Longcat op 16-10-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Belangrijk nieuws van degiro:
Graag brengen wij u op de hoogte van de volgende wijzigingen. Per 1 februari 2020 gaan enkele tarieven omlaag. Ook komen wij binnenkort met een abonnement voor beleggen. Tot slot stellen wij u via deze weg op de hoogte van een belangrijke wijziging in de compensatie voor geldmarktfondsen.
Tariefsverlaging
Kosten kunnen een aanzienlijke impact hebben op uw rendement. Het bieden van lage tarieven is daarom één van onze prioriteiten. Begin 2018 is nieuwe Europese regelgeving (MIFID II) in werking getreden. Als gevolg zijn de kosten die DEGIRO maakt voor het uitvoeren van orders gestegen. Om deze reden is destijds besloten om een tijdelijke toeslag in te voeren totdat er een oplossing zou zijn om de kosten weer te verlagen. Deze oplossing is deels gevonden. Vandaar dat wij ook de toeslag deels kunnen terugdraaien. Per 1 februari 2020 verlagen wij de volgende tarieven:

-0,008% op het variabele deel van onze tarieven voor effecten op alle markten (met uitzondering van de Amerikaanse en Canadese markten). De kosten van een transactie op Euronext Amsterdam zullen bijvoorbeeld dalen tot €2,00 + 0,03%.

-€0,15 op derivatentransacties. Zo zal een optie op Eurex (Duitsland) €0,75 per contract kosten. Deze reductie geldt niet voor Euronext derivaten, aangezien die toeslag eerder al grotendeels is teruggedraaid.

Abonnement op beleggen
Bedrijven zoals Spotify, Netflix en Amazon bieden ons onbeperkt muziek of films voor een vast bedrag per maand. Vanaf maart 2020 gaan wij dit model ook aanbieden voor beleggen! Aanvankelijk is dit abonnement alleen van toepassing op Amerikaanse aandelen. Voor slechts €2,50 per maand krijgt u de mogelijkheid om te beleggen zonder transactie- en connectiviteitskosten.

De komende maanden zullen wij u op de hoogte houden over deze nieuwe dienst.
Wijziging geldmarktfonds compensatie
Geld aanhouden bij DEGIRO is niet mogelijk. Ongebruikt geld belegt u automatisch via een doorlopende order in een geldmarktfonds. Deze fondsen worden beheerd door FundShare Fund Management of Morgan Stanley Investment Management. Meer informatie hierover vindt u hier. Als gevolg van de huidige marktrentes en fondskosten behalen sommige Morgan Stanley Investment Management geldmarktfondsen een negatief rendement. Dit negatieve rendement compenseren wij momenteel vrijblijvend. Het compenseren van negatief rendement van de geldmarktfondsen is kostbaar. De dalende rentes verhogen deze kosten en maken het uitdagender om een kwalitatief hoogstaand product tegen lage kosten aan te bieden.
Aankomende veranderingen
Vanwege bovenstaande reden zullen wij per 15 november 2019 wijzigingen aanbrengen in ons compensatiebeleid:

Alleen de eerste €2.500,- in Morgan Stanley Investment Management geldmarktfondsen zal nog worden gecompenseerd. Indien u over een periode van 60 dagen €350 euro of meer aan transactiekosten heeft betaald, dan is een grens van €100.000 op u van toepassing. Dit wordt maandelijks bekeken.

U ontvangt alleen een compensatie op bedragen in geldmarktfondsen in uw basisvaluta.

Wij willen graag voorkomen dat klanten die al langere tijd niet actief zijn geweest achteraf worden verrast met deze aanpassing. Bedragen boven de €2.500, die zijn belegd in geldmarktfondsen en meer dan twee maanden niet zijn gebruikt, worden daarom eenmalig teruggestort op de tegenrekening. Uiteraard vindt het retourneren plaats voordat de wijzigingen in de compensatie worden toegepast.

Bovenstaande informatie en veranderingen betreffende geldmarktfondsen zijn niet van toepassing op DEGIRO Pensioenrekeningen.
Vaarwel short box. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 04-06 08:46
Longcat schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:27:

[...]

Vaarwel short box. ;w
Short box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Longcat schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:27:

[...]

Vaarwel short box. ;w
Oei....zoals ik dit lees gaat dit betekenen dat de short-box bezitters onder ons de boel beter kunnen afkopen dan laten lopen. Effe €60K tegen negatieve rente laten staan is niet zo aantrekkelijk meer voor die paar €100 rente.

Wat ga je nu doen met je short-box? Kan je hem kostenvrij afkopen? Of moet je nu meer bijlappen dat je voorheen als rente ontving?

Ben benieuwd naar jullie verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Panzer_V schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 06:45:
[...]

Oei....zoals ik dit lees gaat dit betekenen dat de short-box bezitters onder ons de boel beter kunnen afkopen dan laten lopen. Effe €60K tegen negatieve rente laten staan is niet zo aantrekkelijk meer voor die paar €100 rente.

Wat ga je nu doen met je short-box? Kan je hem kostenvrij afkopen? Of moet je nu meer bijlappen dat je voorheen als rente ontving?

Ligt eraan wat de rente heeft gedaan nadat je de box hebt gekocht.

Is de rente gezakt dan moet je hem duurder terug kopen. Als de rente is gestegen kan je hem goedkoper terug kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sport_Life schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:06:
[...]
35% in obligaties vind ik momenteel behoorlijk riskant! Ik weet er het fijne niet van, maar heb wel begrepen ("klok horen luiden") dat obligaties weleens in elkaar kunnen storten. Dan is je lage rendement dus toch ineens met veel risico.

Ik houd zelf genoeg cash aan en de rest in aandelen.
Obligaties zijn over het algemeen juist minder riskant dan aandelen, vooral als je kortere overheidsobligaties neemt. Als voorbeeld kun je deze zien: https://www.morningstar.n...T&tab=1&InvestmentType=FE

De koers zal wat zakken als de rente stijgt maar van 'in elkaar storten' is geen sprake. (Individuele) aandelen hebben over het algemeen veel meer risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Pistachenootje schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:38:
[...]

Obligaties zijn over het algemeen juist minder riskant dan aandelen, vooral als je kortere overheidsobligaties neemt. Als voorbeeld kun je deze zien: https://www.morningstar.n...T&tab=1&InvestmentType=FE

De koers zal wat zakken als de rente stijgt maar van 'in elkaar storten' is geen sprake. (Individuele) aandelen hebben over het algemeen veel meer risico.
Ik bezit momenteel deze: https://www.blackrock.com...nt-bond-index-n7-eur-fund

Ben niet zo bang voor stijgende rentes en het effect daarvan op dit fonds. Obligaties met hogere rentes worden vanzelf weer aangekocht door het fonds. Zolang je buy en hold hanteert moet dat niet spannend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:19:
[...]
Obligaties worden de laatste jaren minder negatief gecorreleerd aan aandelen. Je kan je zeker afvragen waarom je 35% zou alloceren aan assets met lage rendementen (maar worden belast alsof ze 5%+ doen), die misschien zelfs in dezelfde richting als aandelen bewegen en daardoor wellicht niet zorgen voor een stabielere portefeuille.
Die mindere correlatie gaat volgens mij vooral op voor bedrijfsobligaties. Als je alleen kijkt naar overheidsobligaties (met name langere) dan zijn dat steevast een goede hedge tijdens een crisis. Je kunt dat checken in portfoliovisualiser of hier is een goed artikel van Vanguard:
Afbeeldingslocatie: https://vanguardretailblog.files.wordpress.com/2018/07/hedging_strategies2x-v2.png
https://vanguardblog.com/...between-stocks-and-bonds/

Qua (zeer) lage rendementen heb je natuurlijk helemaal gelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 17-10-2019 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...

Wat ga jij doen?
Ik zit momenteel voor zo'n 45% in obligaties. Mijn plan is om voor de komende 2 jaar een spaar BV op te richten. Ik overweeg om de obligaties over te zetten naar een aantal deposito's of gewoon de obligaties aan te houden in deze spaar BV. Na die 2 jaar zal ik de BV waarschijnlijk gaan laten liquideren en het maximale bedrag aan 'onbelast' spaargeld (440k) gaan aanhouden. Dit is mijn plan nu maar ik moet nog meer onderzoek doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Ook de e-mail gekregen van DeGiro over geldmarktfondsen. Kan iemand bevestigen of ik het snap in mijn eigen bewoording? DeGiro mag geen geld aanhouden van klanten en dus beleggen ze automatisch het geld van de vrije ruimte in participaties van de geldmarktfondsen. Dus ik als ik dividend ontvang gaat dat automatisch naar het geldmarktfonds? En zodra ik het nodig heb (om nieuwe aandelen te kopen bijv.) wordt het opgenomen zodat ik het kan gebruiken. Nu met de lage rente kan er een verschil optreden en kan het geld minder waard worden en treedt er een verlies op? Dit gaat DeGiro niet meer geheel compenseren maar tot een maximum bedrag? Snap ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53
Longcat schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:19:
@Maahes Kijk met hefboomproducten zoals leveraged ETFs goed uit op wat voor manier ze leveraged zijn. Sommige ETFs zijn 'daily leveraged' waardoor je 1.5-3x het dagelijkse rendement op de benchmark, bijv. S&P500, krijgt. Dit is niet hetzelfde als 100 euro lenen en 100 euro inleggen en daarmee een S&P500 ETF kopen waardoor je 2x zoveel rendement krijgt.

Rekenvoorbeeld:
- ETF start op 100 euro, en daalt 10%, de 3x leveraged ETF daalt dus 30%
- ETF staat op 90 euro, 3X ETF 70 euro
- ETF stijgt terug naar 100 euro, dus 11% rendement. 3X ETF doet dus 33% ETF. 70 * 133% maakt ong. 93 euro

Dit is even extreem maar op lange termijn en bij hoge volatiliteit kost dat flink wat rendement. Daarnaast hebben dit soort ETFs hoge TERs.
Hoewel dat standpunt door veel mensen op internet wordt herhaalt, is het eigenlijk bullshit. Technisch gezien klopt je rekenvoorbeeld, maar dat betekent niet dat de ETF geld aan het verbranden is oid. Je hebt gewoon geen constante risico exposure, en dat is precies hoe de ETF ontworpen is en wat de bedoeling is. Als de beurs een dagje naar beneden gaat dan is je risico voor de volgende dag ook naar beneden aangepast. Minder risico = minder rendement.

Het voordeel is dat als de beurs in een aantal dagen achter elkaar naar -33% gaat je nog niet blut bent met je 3x ETF. Als de leverage niet dagelijks gereset zou worden dan zou het product dan wel op nul uitkomen, en daarnaast zou het ook een extreem volatiel en super leveraged vehikel worden als bijvoorbeeld de beurs op -25% oid zou staan. Dan heb je nog 300% exposure terwijl er maar 25% van de startwaarde over is, oftewel 12X leverage. Maakt het niet direct beter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Hielko Je hebt gelijk dat daily leveraged niet per se slecht(er) is, maar ik vond het belangrijk om te benadrukken omdat mensen wellicht een ander idee hebben bij 2x leverage.

Wat betreft rendement/geld verbranden, voorbeeldje:

Rendement afgelopen 1 jaar
QQQ 8.88%
TQQQ 7.53%

Als je dan +/- 25% had verwacht, dan is 7.5% wel teleurstellend.

@Loev Je snapt het goed. :)
Panzer_V schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 06:45:
[...]

Ligt aan wat de rente heeft gedaan sinds aankoop en de time to expiry van de box. Mijne liep tot december dit jaar. De rente is gedaald, maar de box is alsnog minder waard geworden omdat hij bijna afloopt. @Zr40 had volgens mij eentje die 4 jaar liep, dus daar is de situatie misschien anders. (Al had hij het geloof ik niet bij degiro lopen. maar bij IB.)
Ik had een deel van de cash die ik kreeg voor de verkoop van de box gebruikt voor aankoop van een beleggingsfonds. Ik denk dat ik nu probeer een krappere box te krijgen zodat ik geen overtollige cash heb en dan die wijdere box terugkoop. Op die originele (wijde) box heb ik ong. 100 euro verdiend.

[ Voor 64% gewijzigd door Longcat op 17-10-2019 19:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:54
Loev schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:55:
Ook de e-mail gekregen van DeGiro over geldmarktfondsen. Kan iemand bevestigen of ik het snap in mijn eigen bewoording? DeGiro mag geen geld aanhouden van klanten en dus beleggen ze automatisch het geld van de vrije ruimte in participaties van de geldmarktfondsen. Dus ik als ik dividend ontvang gaat dat automatisch naar het geldmarktfonds? En zodra ik het nodig heb (om nieuwe aandelen te kopen bijv.) wordt het opgenomen zodat ik het kan gebruiken. Nu met de lage rente kan er een verschil optreden en kan het geld minder waard worden en treedt er een verlies op? Dit gaat DeGiro niet meer geheel compenseren maar tot een maximum bedrag? Snap ik het zo goed?
Zo ongeveer.
Zorg ervoor dat je nooit meer dan €2500 aan cash ( geldmarktfonds ) hebt staan en het wordt altijd gecompenseerd.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 13-09 14:46
Brexit is rond begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 09:55
Voor wat het waard is:
https://www.nu.nl/brexit/...takkoord-over-brexit.html

[ Voor 9% gewijzigd door EQJim op 17-10-2019 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 13-09 14:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
nou ja rond.... het britse lagerhuis moet er nog akkoord op geven. Durf er eigenlijk wel om te wedden dat die het verwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
JohanNL schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:05:
[...]

Zo ongeveer.
Zorg ervoor dat je nooit meer dan €2500 aan cash ( geldmarktfonds ) hebt staan en het wordt altijd gecompenseerd.
Ok duidelijk, dat moet wel lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gentlemen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-08 08:38
JohanNL schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:05:
[...]

Zo ongeveer.
Wat is de reden dat je nooit meer dan €2500 aan cash laat staan? Je geld krijg je altijd terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik ben nu zo'n 6 weken actief op Flatex, en vandaag voor het eerst een mooie winst geboekt.

Had 3 weken terug voor een paar K geïnvesteerd in Nokia op een koers van 4,55 en dat stond vanochtend op 4,81.

Ik zit er meer voor de short term, dus dit soort kleine bedragen zijn voor mij in ieder geval lucratiever dan sparen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lETkawzxUIPyRTQIccdd3BoX/full.jpg

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:54
gentlemen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:44:
[...]

Wat is de reden dat je nooit meer dan €2500 aan cash laat staan? Je geld krijg je altijd terug.
Nou, nee.

In principe kun je helemaal geen geld aanhouden bij degiro omdat ze geen bankvergunning hebben.
In plaats daarvan wordt het geld wat je stort bij de giro in zo'n geldmarkt fonds gestort.
Het is feitelijk gewoon een beleggingsfonds maar er wordt enkel " belegd " in harde euro's.
Zo'n beleggingsfonds vraagt kosten, meestal lopende kosten welke worden ontrokken van het fonds zelf.
Daarbovenop maakt zo'n fonds net als een " regulier " beleggingsfonds met bijvoorbeeld aandelen een rendement.

Het probleem is nu dat de (markt)rente flink negatief is op euro's en dit ten koste gaat van het rendement van het fonds.
Daarnaast heb je nog de lopende kosten.
Het negatieve rendement werd altijd vergoed door Degiro, maar daar komt dus nu een einde aan.
Het saldo boven de €2500 zal dus niet meer gecompenseerd worden door de giro of boven de 100K maar dan moet je wel veel transactie kosten maken elke maand.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Greatsword schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:11:

Had 3 weken terug voor een paar K geïnvesteerd in Nokia op een koers van 4,55 en dat stond vanochtend op 4,81.

Ik zit er meer voor de short term, dus dit soort kleine bedragen zijn voor mij in ieder geval lucratiever dan sparen ;)
Je zit er voor een paar DUIZEND euro in en noemt dat "kleine bedragen"....

Ik weet niet in welke wereld jij leeft 8)7

ps. short term [not equals] investeren. Short term is gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Interessant artikel op de guardian over de invloed van de grote fondsbeheerders. Dit onderdeel van indexbeleggen heb ik nooit zo bij stil gestaan. Deze fondsbeheerders hebben het stemrecht, en oefenen dit uit, van alle aandelen die zij beheren voor de aandeelhouders.
Op zich is dat niet direct een probleem, maar het blijkt dat de grote jongens (Vanguard, Blackrock) in hoge mate tegen (of niet) stemmen voor verduurzamingsmaatregelen. Gezien hun gigantische portfolio heeft dit nogal wat invloed. Persoonlijk heb ik hier wel de nodige vraagtekens bij en word ik daar niet heel vrolijk van. En met het topic van @gast Duurzaam of fossielvrij beleggen (ETF of fondsen) in het achterhoofd, is dit in mijn optiek iets dat nog buiten beeld is gebleven. In principe zou je dus ook het stemgedrag van de fondsbeheerder mee moeten wegen in de keuze voor een fonds.

Gezien ik klimaat en verduurzaming nogal een dingetje vind heb ik de neiging om uit Vanguard te stappen en te switchen naar Northern Trust. Deze stemmen een heel stuk vaker voor namelijk :P Nu heb ik het gevoel dat ik actief bijdraag aan het instandhouden van de status quo. Daar heb ik niet heel veel behoefte aan. Kosten/rendementsplaatje moet ik nog even uitzoeken, maar dat is vast niet heel anders. Nog maar een nachtje over slapen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Panzer_V schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:39:
[...]

Je zit er voor een paar DUIZEND euro in en noemt dat "kleine bedragen"....

Ik weet niet in welke wereld jij leeft 8)7

ps. short term [not equals] investeren. Short term is gokken.
Kleine bedragen is natuurlijk subjectief, maar ik snap je punt, sorry voor mijn woordkeuze.

Blijft het niet altijd een beetje gokken? Niemand kan toch voorspellen welke kant het op gaat.

Ik sta open voor tips ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Roozzz schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:04:
Interessant artikel op de guardian over de invloed van de grote fondsbeheerders. Dit onderdeel van indexbeleggen heb ik nooit zo bij stil gestaan. Deze fondsbeheerders hebben het stemrecht, en oefenen dit uit, van alle aandelen die zij beheren voor de aandeelhouders.
Op zich is dat niet direct een probleem, maar het blijkt dat de grote jongens (Vanguard, Blackrock) in hoge mate tegen (of niet) stemmen voor verduurzamingsmaatregelen. Gezien hun gigantische portfolio heeft dit nogal wat invloed. Persoonlijk heb ik hier wel de nodige vraagtekens bij en word ik daar niet heel vrolijk van. En met het topic van @gast Duurzaam of fossielvrij beleggen (ETF of fondsen) in het achterhoofd, is dit in mijn optiek iets dat nog buiten beeld is gebleven. In principe zou je dus ook het stemgedrag van de fondsbeheerder mee moeten wegen in de keuze voor een fonds.

Gezien ik klimaat en verduurzaming nogal een dingetje vind heb ik de neiging om uit Vanguard te stappen en te switchen naar Northern Trust. Deze stemmen een heel stuk vaker voor namelijk :P Nu heb ik het gevoel dat ik actief bijdraag aan het instandhouden van de status quo. Daar heb ik niet heel veel behoefte aan. Kosten/rendementsplaatje moet ik nog even uitzoeken, maar dat is vast niet heel anders. Nog maar een nachtje over slapen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Thanks voor het taggen. Dit is heel interessant. Ik ben zelf uitgekomen of specifieke een "Low carbon" ETF met het idee dat ik daarmee m'n geld in ieder geval niet al te veel stop ik "foute" bedrijven. Tijdens het onderzoeken had ik sterk de conclusie dat het duurzaamheidsgehalte van "groene ETFs" wel iets, maar ook niet heel veel voorstellen. Ik ga het artikel binnenkort eens lezen :)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Nu online
Ingewikkelde materie. Ik heb er niet zo'n duidelijke mening over wat het 'beste' is. Dat hangt misschien ook een beetje af van je eigen idealen. Ik geloof wel dat als je belegt in een sustainable fonds / etf je een klein beetje je kop in het zand steekt. Als jij bijvoorbeeld principieel niet belegt in 'fossil fuels' dan laat je het beleggen in zulke bedrijven over aan beleggers die minder scrupules hebben over co2-uitstoot. En zonder kritische aandeelhouders hebben zulke bedrijven weinig incentive om hun beleid veranderen. En ik ben bang dat er altijd wel ergens wat kapitaal overblijft dat denkt : fuck it, voor x% rendement heb ik stoot ik graag wat extra co2 uit en die dus alsnog zulke aandelen kopen.

Wat dat betreft zie ik meer in de Northern Trust optie: aandelen wel kopen maar actief proberen beleid te veranderen. In hoeverre Vanguard en iShares dat veel slechter doen dan NT: geen idee. Misschien zaten er ook wel de nodige onzinnige proposals tussen van bijv. een Greenpeace-activist die Shell wil opdoeken, ik noem maar wat.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
https://www.theoptionsguide.com/short-box.aspx

Kort gezegd hebben een aantal users flink in the money opties verkocht (en ter afdekking OTM opties gekocht), wat een grote cash positie oplevert. In deze opties zat negatieve rente ingeprijsd, terwijl rente bij degiro dmv compensatie neerkwam op 0%. Zo kun je dus risicovrij rente opstrijken. Nu heeft degiro hier een stokje voor gestoken (al zal het niet puur door deze strategie komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

writser schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:59:
Ingewikkelde materie.
[..]
Wat dat betreft zie ik meer in de Northern Trust optie: aandelen wel kopen maar actief proberen beleid te veranderen. In hoeverre Vanguard en iShares dat veel slechter doen dan NT: geen idee. Misschien zaten er ook wel de nodige onzinnige proposals tussen van bijv. een Greenpeace-activist die Shell wil opdoeken, ik noem maar wat.
Eens, wat er exact schuil gaat achter deze proposals weten we niet. Hier ga ik er dan voor het gemak even vanuit dat de grote fondsen allemaal ongeveer dezelfde dingen zien langskomen. In het licht van deze grote getallen vind ik het verschil tussen bijvoorbeeld een Vanguard (84%) en Northern Trust (22%) opvallend groot. Ik moet me er ook nog even verder in verdiepen, misschien zijn er policies om standaard mee te stemmen met bestuur/meerderheid/oid. Dan kan resultaten natuurlijk ook nogal beïnvloeden.
Het is in ieder geval wel iets waar ik van wakker schrok en ik niet direct een prettig gevoel bij heb. Kortom uitzoekwerk ;)

Ik ben niet van plan vanwege dit te stoppen met ETF's, maar als er een "betere" beheerder is dan vind ik overstappen niet zo'n probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 17-10-2019 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Goedemorgen. Ik stop al 2 jaar lang elke maand netjes geld in ETF's. Het rendement is goed. In totaal 14 procent gemiddeld in 2 jaar. Echter hoor je overal in de economie dat de huizenmarkt op knappen staat, Brexit, Duitsland waar het economie al wat inzakt.... Dan denk ik met mijn boeren verstand dat we op de top zitten en ik moet stoppen met het maandelijks pompen van geld naar mijn ETF's. Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 20:03
Sunri5e schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 07:54:
Goedemorgen. Ik stop al 2 jaar lang elke maand netjes geld in ETF's. Het rendement is goed. In totaal 14 procent gemiddeld in 2 jaar. Echter hoor je overal in de economie dat de huizenmarkt op knappen staat, Brexit, Duitsland waar het economie al wat inzakt.... Dan denk ik met mijn boeren verstand dat we op de top zitten en ik moet stoppen met het maandelijks pompen van geld naar mijn ETF's. Hoe zien jullie dit?
Als jij het geld binnenkort nodig hebt zou ik het inderdaad een beetje spannend vinden, maar als je belegt voor je pensioen zie ik weinig problemen? (Dan doe ik even de aanname dat je nog tientallen jaren te gaan hebt.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jackisgek
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-09 09:24
Het is uiteraard afhankelijk van je beleggingshorizon, maar de algemene tendens in dit topic is: gewoon doorgaan.

De meesten in dit topic zijn het er over eens dat de markt niet te timen is en tot op zekere hoogte ben ik daar ook van overtuigd. Nu las ik echter het volgende: https://earlyretirementno...nagement-part-2-momentum/. Ik vond het erg intrigerend en ben wel benieuwd hoe men hier in dit topic tegenaan kijkt. Ik heb deze blogger erg hoog zitten vanwege zijn Safe Withdrawel Rate Series, dus het is niet zomaar de gemiddelde koekenbakker die iets roept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 16:24
Welke EFT's stop je nu maandelijks in?
Ik zelf ben begonnen met losse aandelen maar wil het ook meer spreiden met EFT's. Ben er alleen nog niet helemaal uit welke, weet niet goed waar op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Nog een nieuwtje over Schwab; ze zullen ook het kopen van fracties van aandelen gaan ondersteunen binnenkort.

Eerst al de fees afgeschaft en nu zo'n mooie nieuwe optie maakt mij wel enthousiast, blij dat ik daar een account heb aangemaakt vorig jaar. :) Ook hebben ze DRIP ondersteuning, iets wat ik mis bij de Giro, en over je geparkeerde geld pak je zoals overal in de VS ook nog een normale vergoeding. Ben alles een beetje aan het overhevelen (heb niet mega veel investeringen hoor). Alleen voor niet-VS of -Canada genoteerde aandelen blijf ik bij de Giro denk ik, tenzij er wellicht een adr te verkrijgen is als alternatief voor een ok prijs.

https://www.wsj.com/artic...tocks-11571334424?mod=mhp

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar je moet je pas zorgen maken over beleggen als er nergens oorlog meer is, overal vrije handel, economie die groeit als een tierelier en inflatie die telkens precies op het doel ligt etc. Mocht al dit goeds zijn ingeprijsd, dan is er nog maar weinig ruimte omhoog. Als er dan weer onrust komt, ben je goed de sjaak.

In de praktijk zie je dat er altijd onzekerheid is. In bull en bearmarkets. Al de hele bullmarket van 10+ jaar
roepen mensen dat het eng is om in te stappen vanwege [...].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
c0rneel schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:29:
[...]

Welke EFT's stop je nu maandelijks in?
Ik zelf ben begonnen met losse aandelen maar wil het ook meer spreiden met EFT's. Ben er alleen nog niet helemaal uit welke, weet niet goed waar op te letten.
In het begin in VXUS en VTI. Daar kun je helaas niet meer in aankopen. Deze EFT's laat ik staan. Sinds 1,5 jaar stop ik alles in VWRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik ben altijd aan het rondkijken naar aandelen met een mooi dividend, 1 van de aandelen die ik toch al een tijdje in de gaten hou is OXLC .

$1.62 dividend op een koers van +/- $9.7. Maandelijkse uitkering.

Wat vinden jullie van dit aandeel? Het is een aardig risicovol aandeel, veel handel is er ook niet in. Dus als de beurs crashed ben je denk ik toch behoorlijk de sjaak. Maar mijn portefeuille hoeft niet uit alleen maar defensieve aandelen te bestaan.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Strider Je kijkt nu alleen naar de koers en de dividenduitkeringen. Een belangrijkere vraag is: wat doet dit bedrijf? Waar verdienen ze geld mee? Is dat een risicovolle activiteit?

Als je daar een antwoord op hebt, dan zie je waarschijnlijk ook waarom de koers zo laag is ten opzichte van het dividendrendement dat je hebt gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Strider Als het dividendrendement hoger is dan 5% (arbitrair), dan moet je je afvragen waarom. Vaak is het antwoord dat de huidige hoogte van het dividend niet volgehouden kan worden en er gesneden moet worden in het dividend. Dan pak je nu bijv. 10%, maar volgend kwartaal maar 2% en dan is het plots niet meer aantrekkelijk voor je (als 'dividendjager').

Als ik info wil over dividendaandelen, kijk ik vaak op dividend.com. Als ik het aandeel opzoek dat jij noemt, dan zie ik direct een rode vlag, twee zelfs: payout ratio van 184% en 0 jaar dividend growth. Dit betekent dat de dividendbetalingen de winst overstijgen. Dat kun je eventjes doen, maar als de winst niet stijgt, dan raakt je cash op en kun je geen dividend meer betalen. Op yahoo finance zie ik dat de cash flow de laatste 3 jaar negatief is geweest.

Kernvraag voor jou is dus: gaat die winst (en free cash flow) stijgen voordat de cash opraakt? En dan kom je bij de vragen van Zr40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@i7x Kun je als Nederlandse belegger bij Schwab terecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Strider Het lijkt trouwens alsof je op zoek bent naar een wat meer speculatief aandeel ('ptf hoeft niet alleen uit defensief te bestaan'), maar waarom dan een dividendaandeel? Dan kun je toch net zo goed een groeiaandeel pakken?

Zelf heb ik ooit aandelen Shell gekocht toen ze 10% dividendrendement deden. De olieprijzen waren toen op een dieptepunt. Die 10% vond ik idioot hoog voor een degelijk bedrijf als Shell en dat bleek uiteindelijk ook wel te kloppen. Valt hetzelfde te zeggen voor dat OXLC? Shell doet nu trouwens bijna 7%, ook niet verkeerd! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Ik heb er totaal geen verstand van maar volgens mij is OXLC niet eens een echt bedrijf maar een investeringsfonds dat belegd in high yield clo's. Ik zie in het jaarverslag clo's die tussen de 8% en 30% yielden als je dat combineert met leverage is een dividend van 15% zo gek nog niet. Dit fonds heeft gewoon een heel hoog risico en een daar bijpassend heel hoog dividendrendement. Beheervergoeding is trouwens z'n 3,5%4,9%. Of het een goede belegging weet ik niet, ik (en ik denk niemand op dit forum) heb simpelweg niet kennis om clo's te waarderen. Wel staat vast dat de koers en het dividend van het fonds in een recessie hard naar beneden zullen gaan.

Hier de morningstar link: https://www.morningstar.com/cefs/xnas/oxlc/quote

[ Voor 7% gewijzigd door klaasvaak1853 op 18-10-2019 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Pistachenootje schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:20:
@i7x Kun je als Nederlandse belegger bij Schwab terecht?
Zeker, geen probleem: https://www.schwab.co.uk/...-en/nn/email-us-form.html

Ze wilden wel dat ik minimaal 25k zou storten, maar echt gechecked werd er niet, en heb dat uiteindelijk ook nooit gedaan. Tot dusver heel tevreden. Je krijgt ook nog een debit kaart, mocht dat ooit handig zijn (daarmee kun je je cash op je beleggingsrekening gewoon ook uitgeven alsof het een normale bankrekening is). Is wel usd allemaal natuurlijk, maar da's voor mij geen probleem omdat je uiteindelijk toch altijd wel wisselt naar usd als je Amerikaanse aandelen koopt.

Storten gaat ook heel makkelijk; je hebt verschillende opties, maar wat ik doe is het in eur naar de UK IBAN van Schwab overschrijven met mijn accountnummer in de omschrijving en dan staat het de volgende dag netjes als usd op m'n account.

[ Voor 17% gewijzigd door i7x op 18-10-2019 14:09 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEA220
Strider schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:06:
Ik ben altijd aan het rondkijken naar aandelen met een mooi dividend, 1 van de aandelen die ik toch al een tijdje in de gaten hou is OXLC .

$1.62 dividend op een koers van +/- $9.7. Maandelijkse uitkering.

Wat vinden jullie van dit aandeel? Het is een aardig risicovol aandeel, veel handel is er ook niet in. Dus als de beurs crashed ben je denk ik toch behoorlijk de sjaak. Maar mijn portefeuille hoeft niet uit alleen maar defensieve aandelen te bestaan.
OXLC is een Closed end fund (CEF) wat investeert in Senior Loans.

CEF's zijn mijn inziens geweldige fondsen om een inkomen te genereren, maaaaar........ van OXLC zou ik ver weg blijven. Hoog risico, hoge Baseline Expense Ratio van 4,91%, slecht 3 jaars rendement, en het verhandeld met een premium (hogere koers dan NAV).

Bron en hulpmiddel voor het kiezen van CEF's: https://www.cefconnect.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Nu online
i7x schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:06:
[...]

Zeker, geen probleem: https://www.schwab.co.uk/...-en/nn/email-us-form.html

Ze wilden wel dat ik minimaal 25k zou storten, maar echt gechecked werd er niet, en heb dat uiteindelijk ook nooit gedaan. Tot dusver heel tevreden. Je krijgt ook nog een debit kaart, mocht dat ooit handig zijn (daarmee kun je je cash op je beleggingsrekening gewoon ook uitgeven alsof het een normale bankrekening is). Is wel usd allemaal natuurlijk, maar da's voor mij geen probleem omdat je uiteindelijk toch altijd wel wisselt naar usd als je Amerikaanse aandelen koopt.

Storten gaat ook heel makkelijk; je hebt verschillende opties, maar wat ik doe is het in eur naar de UK IBAN van Schwab overschrijven met mijn accountnummer in de omschrijving en dan staat het de volgende dag netjes als usd op m'n account.
Wanneer heb je je account geopend? Ik heb er ook een, maar kreeg tijdens het applicatieproces op een gegeven moment de volgende e-mail:
..
We have been trying to contact you today by phone but unable to get through as we need to conduct a due diligence conversation with you before we can open your account.

In order to complete this, please can you kindly call our service team on +1 415 667 7870 and quote reference [..]. A member of the team will be able to locate your case and conduct the review.

*** I URGE YOU TO PLEASE CONTACT THE TEAM TODAY. DUE TO CHANGES IN OUR BUSINESS, WE WILL NOT BE ABLE TO OPEN ANY ACCOUNTS FOR RESIDENTS OF THE NETHERLANDS AFTER TODAY ***
Dat was ergens begin dit jaar. Ik betwijfel of je nu nog een account kan openen als Nederlander. Zou jammer zijn als het niet meer kan; best een fatsoenlijke broker en sinds de 'tarievenoorlog' tussen brokers in Amerika gestart is kun je alle Amerikaanse aandelen, ook OTC, zonder transactiekosten handelen. Dat kan, afhankelijk van wat je doet, bijzonder gunstig zijn.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

writser schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:15:
[...]

Wanneer heb je je account geopend? Ik heb er ook een, maar kreeg tijdens het applicatieproces op een gegeven moment de volgende e-mail:

[...]

Dat was ergens begin dit jaar. Ik betwijfel of je nu nog een account kan openen als Nederlander. Zou jammer zijn als het niet meer kan; best een fatsoenlijke broker en sinds de 'tarievenoorlog' tussen brokers in Amerika gestart is kun je alle Amerikaanse aandelen, ook OTC, zonder transactiekosten handelen. Dat kan, afhankelijk van wat je doet, bijzonder gunstig zijn.
Zou erg jammer zijn zeg...

Heb mijn account inderdaad in februari 2018 geopend, dus wellicht kan het inderdaad niet meer, al lees ik er niets over op de aanmeldpagina waarnaar ik linkte. Enkel dat ze in "many European countries" mensen bedienen.

Werd inderdaad even gebeld, vriendelijke knul aan de lijn en met een paar minuutjes alles geregeld, geen streng interview ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door i7x op 18-10-2019 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Mijn short box van 700 punten breed afgewikkeld en een nieuwe aangegaan van 150 punten breed. Die van 150 punten breed bestaat uit:
long
AEX C650 18DEC20
AEX P500 18DEC20

short
AEX C500 18DEC20
AEX P650 18DEC20

Verschil tussen bied en laat van de ITM opties was meer dan 200 euro. Uiteindelijk heb ik geloof ik iets van 40 euro moeten weggeven aan de market maker. |:( Uiteindelijk wel goedkoper dan een hele bak cash in geldmarktfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Twee jaar geleden waren die signalen er ook. Het was ook toen al een zeer lange bullmarkt met veel onzekerheden. Maar als je toen uitgestapt was, dan had je dus 14% rendement gemist zeg je zelf. Waarom ben je er nu anders over gaan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:00

RobertowNL

For your gear!

Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:41:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Het gaat dat laatste worden, geen goedkeuring meer in 2020, verbranden relatief veel cash, dus ik ben bang dat ze het niet gaan halen.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertowNL op 19-10-2019 11:05 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

RobertowNL schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:04:
[...]

Het gaat dat laatste worden, geen goedkeuring meer in 2020, verbranden relatief veel cash, dus ik ben bang dat ze het niet gaan halen.
Het is nu gehalveerd, dus in principe goed moment om in te kopen voor degene die erin geloven. Vereist wel een lange adem :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Sport_Life en cash voor de onvermijdelijke emissies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Zo, deze maand heb ik een automatische incasso bij Nationale Nederlanden ingesteld en bij ABN inleggen om weer maximaal van alle nieuwe bonussen gebruik te maken.

Bij Kendu heb ik nu contact met de klantenservice omdat daar een probleem is om mijn geld+bonus terug te boeken naar mijn tegenrekening. Via de app lijkt alles goed te gaan, maar in mijn mailbox direct een automatisch gegenereerde mail met de mededeling dat er een "probleem" is bij het overboeken. De klantenservice zegt: 'We zijn er mee bezig', 'geven updates' en 'doen ons best'. Maar intussen duurt het weken. Iemand anders soortgelijke ervaringen of ben ik de enige?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@oscar82 Mijn Kendu bonus zou over een week moeten komen, geloof ik. Dan trek ik hem leeg en zeg ik de rekening op. Ik zal mijn ervaringen delen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Mooie post op LinkedIn van Ray Dalio voor op de zondagmiddag:
https://www.linkedin.com/pulse/paradigm-shifts-ray-dalio/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Heel lang verhaal. Ondertussen eindigt hij met de conclusie dat je toch echt wel goud in je portfolio moet hebben. Waarom dan? Dat staat er niet echt – behalve dat je moet wachten op zijn volgende verhaal...

* Zr40 kan nu even geen paradigm shifts meer zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:32:
Heel lang verhaal. Ondertussen eindigt hij met de conclusie dat je toch echt wel goud in je portfolio moet hebben. Waarom dan? Dat staat er niet echt – behalve dat je moet wachten op zijn volgende verhaal...

* Zr40 kan nu even geen paradigm shifts meer zien
Het 'advies' om in goud te stappen vond ik het minst interessant aan de post en was dus ook niet de reden dat ik hem deelde. Ik ben al wel een tijdje aan het kijken voor een goed moment om (gold) miners te kopen. Sowieso denk ik niet dat mensen op dit forum geïnteresseerd zijn in 'glazen bollen'.

Ik vond de analyse per decennium een stuk interessanter en de punten die hij maakt m.b.t. pension liabilities (ook gezien discussie rekenrente) en dat mensen de neiging hebben te denken dat de recente geschiedenis zich zal (blijven) herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Longcat schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:06:
@oscar82 Mijn Kendu bonus zou over een week moeten komen, geloof ik. Dan trek ik hem leeg en zeg ik de rekening op. Ik zal mijn ervaringen delen. ;)
Succes! Of moet ik zeggen “sterkte”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

tomtom901

Moderator General Chat
Longcat schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:06:
Hier al binnen en inderdaad de boel opgezegd, ging prima.
Pagina: 1 ... 7 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.