De afgelopen dagen weer wat nieuws in een mooie soap die al een paar jaar speelt: Wirecard.
De Financial Times kwam gisteren met een nieuw artikeltje (
https://www.ft.com/conten...67-11e9-bfa4-b25f11f42901) over de bijzondere boekhoudkunsten die Wirecard er op na houdt. Aandeel keldert vervolgens 20% of iets in die richting. Klokkenluiders, gelekte documenten, het is net een thriller

.
Op het FT Alphaville blog (een aanrader, als je dat nog niet leest en geinteresseerd bent in de financiele sector) een uitgebreide post die wat dieper in gaat op de materie:
https://ftalphaville.ft.c...ard-documents--explained/ . Inmiddels hebben ze een serie van 15 artikelen getiteld 'House of Wirecard'. Allemaal de moeite waard wat mij betreft. Wel erg technisch.
Wirecard beschuldigt de Financial Times van 'marktmanipulatie' en Bafin, de Duitse marktautoriteit doet daar onderzoek naar. Begin dit jaar werd het shorten van Wirecard zelfs enige tijd verboden door Bafin, een uitzonderlijke maatregel.
Als ik de artikelen in het FT lees dan krijg ik het gevoel dat er beter een onderzoek gestart kan worden naar wat er gebeurt bij Wirecard dan wat er gebeurt bij de krant. De helft van de winst van Wirecard wordt gemaakt in een obscure subsidiary in Dubai die niet door de boekhouders wordt doorgelicht en waarvan klanten die in gelekte documenten staan nog nooit gehoord hebben. Debiteuren die al jaren miljoenen verschuldigd zijn maar geregistreerd staan op het adres van een vissershutje op de Filipijnen. Meerdere mensen in en rond het bedrijf die zijn vervolgd of worden verdacht van fraude. Obscure financials met allemaal rare intangibles en boekhoudkundige trucs waar ik als leek helemaal niks van snap. Voor mij is Wirecard in elk geval een aandeel dat ik never nooit niet zou kopen op de huidige prijs.
Maar wie weet heeft het bedrijf gelijk en verzint de Financial Times van alles of worden ze om de tuin geleid / werken ze samen met shortsellers. Het zou mij ten zeerste verbazen, maar goed. Ik vind het een interessant verhaal om te volgen, ook al doe je verder niks met het aandeel. Het zit in je World ETF overigens

.