Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15:02
Mede-auteurs:
  • grizzlybeer
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

grizzlybeer

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 16:36

Longcat

https://tweakers.net/ext/f/rVA0lnsm7UqMaAiBGL9I2VtB/full.jpg

Het is in dit topic de bedoeling om te discussieren over de beurs. Het blijkt dat er best wat mensen actief aan het beleggen zijn en het is alleraardigst om hier eens van gedachten over te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Voorgaande topics
Beleggen op de beurs in de praktijk
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 4
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 5
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 6
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8

https://tweakers.net/ext/f/wZ7PGOBRxhFL92gDP3IO6TX3/full.jpg

Ik zal hieronder even een aantal basisbegrippen toelichten. Natuurlijk is dit slechts een kleine selectie, maar mensen die echt serieus beleggen en zich er in gaan verdiepen komen vanzelf meer bronnen tegen (zie ook de links verderop).

Wat is een aandeel?
Gewone aandelen vertegenwoordigen een gedeelte van het eigendom van een onderneming of beleggingsfonds. Aandelen zijn risicovoller naarmate de invloed van marktkrachten op de onderneming groter is en er geen garantie bestaat over de waarde van de oorspronkelijke investering. Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend. Als een onderneming echter failliet gaat, komen aandeelhouders achter in de rij bij het verdelen van de opbrengsten uit de boedel.

Wat is een optie?
Een optie is een verhandelbaar koop- of verkooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid "onderliggende waarde", bijvoorbeeld aandelen of een index. Ook de prijs ("uitoefenprijs") en de datum ("expiratiedatum") waarop het recht kan worden uitgeoefend ligt vast. Het kooprecht noemen we een calloptie, het verkoop­recht een putoptie. Een calloptie neemt in waarde toe als de koers van de onderliggende waarde stijgt en voor een putoptie geldt het omgekeerde.

Wat is een future?
Een future is een verhandelbare financiële (koop)verplichting die betrekking heeft op een vaste hoeveelheid onderliggende waarde, bijvoorbeeld aandelen, een index of goederen (commodities). Bij futures is er altijd sprake van een bepaalde afloopdatum. De futureprijs vertoont grote gelijkenis met de onderliggende waarde waarop de future betrekking heeft. De belangrijkste oorzaak van een verschil in prijs van een future en de bijbehorende onderliggende waarde zijn rente-effecten. Bij futures is er, evenals bij opties, namelijk sprake van "leverage", dat wil zeggen dat om een bepaalde positie in te nemen maar een fractie van het kapitaal nodig is ten opzichte van een investering in de bijbehorende onderliggende waarde. Waarde toe- en afnames van futures worden dagelijks verrekend.
Voor de actieve belegger in bijvoorbeeld een index is de future het meest effectieve instrument (goede liquiditeit, laag kapitaalsbeslag, short gaan mogelijk en lage transactiekosten).

Wat is een turbo?
Met een turbo kunnen beleggers, evenals bij een optie, versneld profiteren van verwachte koersbewegingen. Er bestaan twee soorten turbo's. Met een turbo long wordt geprofiteerd van een stijging van de onderliggende waarde, met een turbo short juist van een daling. Merk op dat de turbo geen generiek effect is, het wordt uitsluitend uitgegeven door ABN AMRO bank. Sommige andere banken geven, in navolging van het succes van de turbo, vergelijkbare effecten uit (zoals de speeder van Commerzbank).
De intrinsieke waarde van een turbo long is gelijk aan de koers van de onderliggende waarde verminderd met het financieringsniveau. Bij een turbo short is de intrinsieke waarde gelijk aan het financieringsniveau verminderd met de koers van de onderliggende waarde.
Elke turbo heeft een stoploss-niveau dat ervoor zorgt dat de waarde van de turbo nooit negatief kan worden. Dit niveau wordt maandelijks vastgesteld en ligt minimaal 2% boven (long) of onder (short) het financieringsniveau. Zodra de koers van de onderliggende waarde bij een turbo long gelijk is aan of zakt onder het stoploss-niveau of, bij een turbo short, gelijk is aan of stijgt boven het stoploss-niveau, wordt de turbo beëindigd.

Wat is een index fonds?
Een index fonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.
Bij de meeste fondsen wordt overigens geen index gevolgd maar heeft de fondsmanager (binnen bepaalde grenzen) de vrije hand. De afbakening is doorgaans geografisch en/of sectoraal.
Vroeger was het gebruikelijk dat een (index) fonds niet direct verhandeld werd op een beurs. Aan- of verkopen dienden te gebeuren via de uitgevende instelling (of een vertegenwoordiger daarvan). Tegenwoordig is de trend dat steeds meer fondsen beursgenoteerd zijn. Het voordeel hiervan is, naast de eenvoud van handelen, dat de liquiditeit en de transparantie voor de belegger toeneemt. Onder deze ETF's (Exchange Traded Funds) bevinden zich de meest verhandelde/liquide effecten ter wereld, zoals de ETF's op de de Amerikaanse S&P500 en Nasdaq index en de Europese DJ EuroStoxx 50 index.

Wat is een obligatie?
Een obligatie is een instrument voor overheden en bedrijven om vreemd vermogen aan te trekken. Gedurende het leven van een obligatie ontvangt de obligatiehouder reguliere rentebetalingen gebaseerd op de couponrente. Er zijn echter uitzonderingen, zoals zogenoemde zero coupon bonds die geen rente uitkeren en daarom worden uitgegeven tegen een koers die ver onder de nominale waarde van de obligatie ligt.

Wat is AEX en AMX?
De AEX-index is de bekendste (en belangrijkste) index van de Amsterdamse beurs (voorheen Amsterdam Exchanges, nu onderdeel van Euronext). Deze graadmeter bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen. De AMX-index is het zusje van de AEX-index en bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen van de Amsterdamse beurs na de AEX-aandelen.

Wat is Euronext?
Euronext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges), Parijs (Paris Bourse), Lissabon (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en de Londense derivaten- en termijnhandel (London International Financial Futures and Options Exchange). Inmiddels is deze combinatie overgenomen door de New York Stock Exchange (NYSE).

Wat is volatiliteit?
Volatiliteit is een maat voor de beweeglijkheid van de koers van een effect. De standaarddeviatie is de meest gebruikte maatstaf om volatiliteit te bepalen. Volatiliteit en standaarddeviatie worden vaak gebruikt als indicatie van het risico van een belegging, maar ook ten behoeve van de waardering van opties.

Wat is short gaan?
Short gaan betekent dat men een effect verkoopt zonder dat men het in bezit heeft. Een individu of een fonds kan bijvoorbeeld een aandeel verkopen dat hij niet in portefeuille heeft. Hij zal dan in de toekomst alsnog dat aandeel moeten kopen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Deze strategie kan worden toegepast als men verwacht dat de koers van het betreffende effect zal gaan dalen. De winst bij deze strategie is het verschil tussen de koers op het moment van verkoop en de koers op het moment dat desbetreffend effect wordt teruggekocht.

https://tweakers.net/ext/f/1730cIQo6cw7lbeiEFkav7Ay/full.jpg

Handige sites (NL)
IEX.nl
De Beurs.nl
Beurs.nl
Belegger.nl
De Financiele Telegraaf
Het Financieel Dagblad
ABN AMRO Markets

Handige sites (VS)
MarketWatch.com
Yahoo Finance
Google Finance
FreeRealTime.com
SmartMoney.com
Elite Trader
ProFinance Service

Beurzen Europa
Euronext
London Stock Exchange
Deutsche Börse
Eurex
Swiss Exchange
Intercontinental Exchange
OMX Nordic Exchange
Bolsa de Madrid
Borsa Italiana

Beurzen Amerika
New York Stock Exchange
NASDAQ
American Stock Exchange
Chicago Mercantile Exchange
Chicago Board of Trade
New York Mercantile Exchange
Chicago Board Options Exchange
Toronto Stock Exchange

Beurzen Azie
Osaka Securities Exchange
Tokyo Stock Exchange
Hong Kong Exchanges
Singapore Exchange
Korea Exchange
Taiwan Stock Exchange
Australian Securities Exchange

Algemeen
Exchanges around the world

Allemaal leuk hoor, maar kan ik ook ergens leren beleggen?
Jazeker, er zijn tal van sites te vinden die je deze mogelijkheid bieden. Voor wie serieus wil gaan beleggen is de beste manier toch om gewoon wat echt geld te investeren. Dit omdat alleen op deze wijze je emoties een onderdeel vormen van de investeringsbeslissing.
Overigens kan je op het platform van IB (zie hieronder) naast je gewone account ook (kosteloos) een zogeheten paper trading account aanvragen. Dit account heeft vrijwel exact dezelfde eigenschappen als het gewone account (alleen worden trades niet daadwerkelijk uitgevoerd).

Brokers
Voor een vergelijking van populaire fondsen en brokers, zie onderstaande links:
Overzicht kosten populaire fondsen - Reddit
OosterF in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Of stel je vragen in dit topic :7

Met dank aan Janusz voor de oorspronkelijke openingspost en The Source voor het vergelijken van de tarieven en voorwaarden van de verschillende brokers.

[Voor 16% gewijzigd door Longcat op 10-09-2019 16:03]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• D_Jeff
Bonustips & koekjes:

* Bonus van Jasper:

Als je geen ervaring hebt, raad ik je aan om je toch in te lezen in de materie. Ik zag laatst op Reddit 5 posts van iemand die aan een vriendin de basis informatie over beleggen uitlegde.

1) https://www.reddit.com/r/...overzicht_voor_beginners/
2) https://www.reddit.com/r/...ht_voor_beginners_deel_2/
3) https://www.reddit.com/r/..._beginners_deel_3_kosten/
4) https://www.reddit.com/r/..._beginners_deel_4_hoe_te/
5) https://www.reddit.com/r/...ht_voor_beginners_deel_5/

Daarnaast zijn er veel mensen die van mening zijn dat je geen mensen in moet schakelen om voor jou te beleggen, maar via indexfondsen moet beleggen in veel bedrijven. Wil je daar meer over lezen, lees dan de volgende blog post: http://jlcollinsnh.com/20...-a-simple-path-to-wealth/ & http://thepowerofthrift.com/thriftygals-money-strategy/

Deze blogger heeft trouwens ook veel posts geschreven over aandelen en raad aan om zijn blogs in de volgende volgorde te lezen: http://jlcollinsnh.com/stock-series/

Heb je een goed gevoel bij index fondsen maar wil je nog steeds niet zelf alle touwtjes in armen nemen, kijk dan eens naar https://www.pritle.com/nl/ of https://www.meesman.nl/

* <jouw bonustip?>

[Voor 7% gewijzigd door D_Jeff op 10-09-2019 13:29]

• D_Jeff
*gereserveerd voor TS*

• Longcat
Stukje van brokers en indexfondsen is enigszins outdated/incompleet. Volgens mij zijn Alex, Lynx en Todays brokers vandaag de dag een stuk minder populair. Ik mis bijv. degiro en flatex. Wat betreft indexfondsen bestaat Pritle volgens mij niet meer (overgenomen door Binck?) en bieden de huisbanken tegenwoordig ook (dezelfde) indexfondsen aan.

Op Reddit en ook in deel 8 is er uitgebreid gekeken naar de kosten van verschillende brokers. Ik heb die post(s) even niet paraat, maar die kun je denk ik beter in de TS zetten i.p.v. de huidige plaatjes.

En natuurlijk bedankt voor het aanmaken van het nieuwe deel. *O*

[Voor 28% gewijzigd door Longcat op 10-09-2019 13:40]

• D_Jeff
@Longcat Ik heb je reacties uit het vorige draadje bekeken, zag er van voldoende kwaliteit eruit.
Ik heb je daarom mede-auteur van de TS gemaakt, voel je vrij om de nodige verbeteringen door te voeren ;)

[Voor 0% gewijzigd door D_Jeff op 12-09-2019 14:36. Reden: meervoud, geen enkelvout }:O]

• Longcat
@Pistachenootje Valuta, lijkt het op.

@JohanNL Ik had precies op hetzelfde moment als jouw post de TS aangepast. :+
[b]JohanNL schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:42:
Een stukje basis over ETF's en fondsen ( zoals Meesman, CB etc. ) is ook wel gewenst.
Er komen namelijk telkens dezelfde vragen over '' waar kan ik voordelig en makkelijk beleggen '' met ieder zijn antwoord, deze zouden wat mij betreft het beste gebundeld kunnen worden in een tabelletje.
De topicstart is wel toe aan een flinke update, maar dat kost natuurlijk ook flink wat tijd :)
Dat wordt redelijk gedekt in die Reddit links in de 2e post.

[Voor 120% gewijzigd door Longcat op 10-09-2019 15:51]

• D_Jeff
@coelho Daar kan ik je helaas niet mee helpen (je kan een suggestie droppen in "Mooie Features" )
@JohanNL Work in progress ;)

• Longcat
@mk2k Done.
@The_Yakuza Ik heb laatst mijn stukjes AT&T ingeruild voor Altria. Doet nu toch een beetje pijn. :') Ik vond AT&T aan de dure kant geworden en dan komt Elliott enkele dagen later met een plan om waarde te verhogen.

[Voor 32% gewijzigd door Longcat op 10-09-2019 16:10]

• Longcat
Waaaaaaaaaaaaaaaaauw....

Ik probeer net het Wereldwijd Aandelen fonds te kopen bij centraal beheer voor die 1000 + 75 actie, moet ik een aparte rekening openen voor 'Fondsbeleggen'. Met mijn 'Gemaksbeleggen' rekening kan ik dit fonds niet aankopen. Ondertussen kun je bij Fondsbeleggen alle fondsen kopen die ook beschikbaar zijn met Gemaksbeleggen. Ik heb dus al een account bij Centraal Beheer, dus zij hebben al mijn gegevens al eens aangeleverd gekregen, maar ik moet nogmaals een cent overmaken (en mijn BSN geven) om mijn identiteit te bevestigen. |:(

Even naar CB gebeld met de vraag of zij niet even snel een 'Fondsbeleggen' rekening op mijn account konden toveren. Helaas, dat kon niet. Tijdens dit telefoontje gaf ik aan dat ik een Fondsbeleggen rekening wilde om het aandelenfonds aan te kopen, omdat deze goedkoper is.
Telefoniste: "bedoelt u dat de koers lager is?"
Ik: nee de kosten zijn lager.
Zegt de telefoniste dat ze allemaal evenveel kosten, namelijk 0.3% voor de aankoop. Toen ik aangaf dat de lopende kosten lager waren voor het aandelenfonds dan voor de mixfondsen zei ze "nee, maar die kosten zitten in de koers verwerkt." Net alsof je ze dan niet betaalt... Holy shit! :+

• Longcat
Prosus vanaf vandaag verhandelbaar. Flinke premie op de referentiekoers.

• Longcat
@Xanaroth Als je stukken Prosus wilde, kon je deze al krijgen door Naspers aandelen te kopen. Daarom vind ik een plus van 30% vrij verrassend. Daarnaast heeft een andere gebruiker (weet niet meer wie) al het punt gemaakt dat je een conglomerate discount van 10-20% mag verwachten op het aandeel in Tencent (en de overige activiteiten).

• Longcat
@HWB10 wil je het huis hypotheekvrij kopen? Je kan eventueel rekening houden met salarisstijgingen in de komende 10 jaar waardoor je meer kan lenen. En eventueel überhaupt rekening houden met de mogelijkheid om wat te lenen om het huis mee te kopen.

Ik vraag me af of het verstandig is om het volle bedrag te beleggen. Je lijkt nog weinig tot geen ervaring te hebben met beleggen, klopt dat? Daarnaast heb je een ambitieus doel (the stakes are high) en baal je als je onder een bepaald bedrag eindigt. Het is mogelijk dat je uiteindelijk je doel bereikt, of overschrijdt, maar in de tussentijd wel meemaakt dat je portefeuille 30% daalt. Ik denk dat er een aanzienlijke kans is dat je alles verkoopt bij een dergelijke daling, omdat je het gevoel hebt dat je droom in duigen valt.

• Longcat
Artikel in het FD (momenteel geloof ik gratis te lezen i.v.m. onderhoud aan de site) dat BUX met een gratis handelen app komt: BUX ZERO. In eerste instanties zijn alle type orders gratis, maar op een later moment betaal je voor een limietorder 2 euro en voor een marktorder 1 euro. Een 'basic order' kost niets. Die basic orders worden gebundeld en 1x per dag uitgeoefend. Ik heb zo'n vermoeden dat je met een basic order ontzettend hard genaaid wordt. Ben wel benieuwd of ze ook met een actie a la flatex komen.

[Voor 6% gewijzigd door Longcat op 11-09-2019 19:05]

• Longcat
HWB10 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:42:
[...]
Klopt, dat is het doel. Een hypotheekvrij huis of appartement, om vervolgens levenslang profijt te hebben van lage woonlasten. Ik wil eigenlijk helemaal geen hypotheek hebben. Wat betreft eventuele salarisstijgingen, dat extra inkomen wil ik gebruiken om nóg meer te sparen. Deels is dat ook nodig om inflatie te ondervangen.
Op zich natuurlijk een prima streven, al kun je vandaag de dag wel extreem goedkoop lenen. Hoe erg vind je het om na die 10 jaar bijv. 50k te moeten lenen als je dat tekort komt? Of blijf je dan liever nog een aantal jaar beleggen en inleggen om alsnog hypotheekvrij een huis te kopen?
[...]
Als ik kijk naar Meesman, dan hebben ze dat wel gehaald over de afgelopen 10 jaar met het Wereldwijd Aandelen Indexfonds. Daar zit dan zelfs de beurskrach van 2008 in verwerkt.
Afgelopen 10 jaar is 2009-2019, dus vanaf de start van de bullmarkt. Daar zit geen crash in.
[...]
Dat zou zeker angst inboezemen, maar ik zou bij beleggen kiezen voor een buy and hold strategie, want na een daling is er ook vaak weer een opleving. Ik zou sowieso vasthouden aan mijn horizon van 10 jaar, tenzij ik eerder in de buurt kom van mijn streefbedrag. Het is dan van belang om minder risico te nemen.
Realiseer je wel dat dit heel veel makkelijker gezegd is dan gedaan. Als jij met 85k begint en elk jaar ong. 10k inlegt, dan zit je op jaar 5 zo rond de 150-170k (met 6% rendement per jaar). Een 30% daling is dan zo'n 50k. Je portefeuille is dan nog 120k waard terwijl je 125-135k hebt ingelegd. Je staat dan dus in het rood terwijl je op het hoogtepunt op een fantastische winst stond. Er zijn veel mensen die dan omslaan van 'ach, er komt wel weer een opleving' naar 'maar wat als de beurs nog een keer 30% daalt?' Je wil niet weten hoeveel ervaren beleggers op de bodem van de crash hebben verkocht. Denk hier ook aan bij bijv. je keuze voor waar te beleggen. Beleggingsfondsen i.p.v. ETFs kunnen je enigszins beschermen tegen overhaaste acties, mede omdat de koers 1x per dag of 1x per week wordt aangepast. De ergste dalen (en pieken) worden zo wat glad gestreken.

• Longcat
Qua sparen ben je in Nederland juist beter uit. De rente zou hier negatief ‘moeten zijn’ maar dat stellen de banken zo lang mogelijk uit. In Amerika krijg je maximaal 2.5% rente, terwijl je 3% verliest op de wisselkoers. Verwacht rendement dus -0.5% terwijl je in NL 0% pakt.

• Longcat
RobertowNL schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:47:
[...]

Ze geven aan dat ze geen kickback krijgen, dus ik snap het verdienmodel dan niet direct.

Ze geven wel tot 100 euro aan aandelen gratis weg, ik had het geluk om een aandeeltje Fugro te krijgen, dus dat schiet niet op.
Ik heb sinds 16 april geen mails meer van ze gehad. Het heette toen nog BUX Stocks en ik zou inderdaad een random aandeel krijgen als ik me inschreef. :/

Verdienmodel volg ik inderdaad ook niet als ze niet betaald worden door een market maker voor die orders...

[Voor 9% gewijzigd door Longcat op 12-09-2019 18:02]

• Longcat
Wat een soap, die WeWork IPO. Artikeltje uit het FD:
Neumann lag al eerder onder vuur van investeerders, waaronder het Japanse investeringsfonds Softbank. Zo haalde hij zelf al $700 mln uit het bedrijf, door aandelen nog voor de beursgang te verkopen. Hij leende bovendien fors met zijn aandelen als onderpand én verhuurde kantoorruimte in privébezit aan WeWork. De bijzonderste constructie betrof echter het intellectueel eigendom van de merknaam We. Neumann heeft volgens FT namelijk persoonlijk $5,9 mln van het bedrijf ontvangen voor het afkopen van het intellectueel eigendom van de naam 'We'.
_O-

[Voor 6% gewijzigd door Longcat op 13-09-2019 18:00]

• Longcat
@Maahes Het 'Japan-scenario' is wel echt een heel specifiek. Zeker ook omdat je over de afgelopen 30 jaar kijkt. Dan zou je lump-sum in een megabubbel zijn gegaan in één land. Als je maandelijks inlegt, zou je denk ik alsnog positief uitkomen met de Nikkei. Als je de range aanpast van 1989-2019 naar 1979-2019, dan zit je ineens op 980% ipv zo'n 14%.

Een (geleidelijk) stijgende rente hoeft niet zo erg te zijn voor aandelen. Je zou kunnen zeggen dat er nu zwakke bedrijven kunstmatig in leven gehouden worden met de lage rente. Met een hogere rente zouden die failliet zijn gegaan. Mocht de rente snel stijgen, dan zullen die alsnog het loodje leggen, maar op een brede index zul je daar weinig van merken.

• Longcat
De expected return komt een stuk lager uit als je de kans op een faillissement meeneemt en je rendement dat daarbij hoort (laten we -100% nemen, al zal dit in de praktijk minder negatief uitvallen). Stel dat de kans 1% is dat DELA volgend jaar failliet gaat. Dan is je expected return 1% * -100% + 99% * 2% = 0.98%.
Met andere woorden, de 0.5-1% die je bij aanbieders kunt krijgen die wel onder DGS vallen, is minder laag dan het lijkt, omdat je geen verlies maakt als de aanbieder failliet gaat (behalve accrued interest wellicht).

--

BUX registratie is rond, kreeg zojuist een aandeel ING bijgeschreven.
Jaloers? :) @henkjobse @RobertowNL

[Voor 19% gewijzigd door Longcat op 16-09-2019 14:18]

• Longcat
@henkjobse Sowieso vind ik beleggen via een app niet handig. Alles is ontzettend versimpeld, wat ook moet in een app (anders onoverzichtelijk). Daardoor heb je niet snel door wat voor order je doet en wat de spread is. Stimuleert denk ik ook om meer te handelen dan je normaal zou doen (is ook bewust natuurlijk).

• Longcat
writser schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:39:
[...]

Inmiddels is het aandeel in te lenen en handelt Prosus ~7% lager. Zowel Tencent als de EUR/HKD doen niet zo veel dus de holding-discount loopt al een beetje op.
+verkoopadvies Jefferies.
Prosus heeft, aldus de analist, een structuur die potentiële overnemende partijen afschrikt en bezit kernbelangen die het niet strategisch kan inzetten. Daarnaast betaalt Prosus nauwelijks dividend, koopt het geen aandelen in en drijft het weg van zijn makkelijk te waarderen Tencent-belang, in de richting van ondoorzichtige private investeringen en grote belangen in beursgenoteerde fondsen. Rumph: 'Allemaal redenen voor een onderwaardering van de houdstermaatschappij.'

[Voor 48% gewijzigd door Longcat op 17-09-2019 13:49]

• Longcat
Toml83 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:57:
Het is dat ik daar al mijn portefeuille heb opgebouwd, anders had ik waarschijnlijk naar een andere broker gegaan.
Overstappen is niet zo lastig als het je echt dwarszit.

• Longcat
@Maahes Hoezo minus de rente? Ze zijn als de dood voor deflatie omdat rationele consumenten hun uitgaven dan uitstellen, waardoor de vraag daalt en prijzen dalen, waardoor consumenten hun uitgaven uitstellen, enzovoorts... Vicieuze cirkel. Te veel inflatie is ook niet goed omdat dit (ook) uit de hand kan lopen. 2% is de sweet spot.

Nu geloof ik zelf niet zo dat een beetje deflatie zo erg is. Mensen kopen toch wel boodschappen en veel te dure iPhones. Die gaan echt niet wachten tot het volgend jaar een procent of twee goedkoper is.

• Longcat
Interessant linkje: https://www.investing.com/central-banks/fed-rate-monitor
Uit de Fed Fund futures koersen wordt afgeleid wat de verwachtingen van de markt zijn m.b.t. de fed rate. Vorige week was het nog 90/10 voor een renteverlaging, nu bijna 50/50. Dit kan nog wel voor wat beweging in de koersen zorgen vanavond.

• Longcat
@PM_Petrol Je begrijpt het begrip dividendlekkage niet goed. Een fonds ontvangt dividend, maar hier is al belasting ingehouden. Hiervan kunnen ze een deel terugkrijgen, maar een deel ook niet. Vervolgens keert het fonds dat 'netto' dividend volledig uit aan jou en wordt er weer belasting ingehouden. Deze kun jij wel 100% terugkrijgen/verrekenen bij de belasting. Dit laatste is niet het probleem. Het gaat er om dat het fonds niet 100% van het (bruto) dividend kan uitkeren aan jou. ACC of DIST doet er daarbij niet toe.

• Longcat
Aikon schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:00:
[...]

Blijkbaar kan je dus niet meer aankopen? Denk doe een gokje en koop 5K...
Ben je zo makkelijk over te halen ergens 5k in te stoppen? Ik weet nog wel wat pennystocks waar je market orders van 5k mag doen. :o

• Longcat
@PM_Petrol Met 400 euro en 43 euro per aandeel kom je toch ook niet op een heel aantal aandelen uit? Je houdt dus geld over elke maand. Na een tijdje heb je genoeg van de restanten + wat dividenden om een extra aandeel te kopen.

Je moet je niet druk maken om het gemiste rendement op die 10 euro die je cash hebt staan. Dat is centenwerk. Als je het toch niet los kan laten, dan moet je wat extra storten bovenop die 400. Eventueel doe je de volgende maand dan een paar tientjes minder.

[Voor 36% gewijzigd door Longcat op 18-09-2019 23:19]

• Longcat
@remcoboy1479 degiro is heel knudde met info op opties. Wat je kan doen is een combinatieorder invoeren voor de ITM opties, zonder uit te voeren. Je krijgt dan ergens te zien wat het effect is op je VBR.

• Longcat
@MijnHeerZomer Heb je de zoekfunctie al gebruikt (zie ook deel 8 )? Dit is echt iets waar al heel veel over gesproken is.

[Voor 7% gewijzigd door Longcat op 19-09-2019 17:58]

• Longcat
@remcoboy1479 Na 'plaats order' zou je de impact op VBR te zien moeten krijgen. Je moet dan nog bevestigen om de order daadwerkelijk uit te voeren. Ik denk dat je de VBR niet te zien krijgt vanwege die foutmelding.

• Longcat
@pikootje Met je eens dat men ook moet stilstaan bij de nadelen van ETFs. Jouw punt van die 15 aandelen was misschien wat overdreven. In een index als MSCI/FTSE (all) WORLD zitten meer dan 1500 aandelen. Als je daarvan de top 100 pakt, zit je al zeer dicht in de buurt.

@Er1k989 Om het lijstje nadelen van ETFs nog aan te vullen: ze kosten geld, omdat je mensen moet betalen om de ETF te beheren. Dit is ook een voordeel want je bent geen tijd kwijt aan het beheren van je aandelen. Die paar tienden % maken op een kleine portefeuille niet zoveel uit, maar als jij 1 miljoen vermogen hebt, dan is 0.3% TER gelijk aan 3000 euro. Daarvan kun je vrij veel transacties doen.
Tweede nadeel, of eigenlijk uitbreiding van het vorige punt: ze blijven geld kosten. Elk jaar. Bij aandelen betaal je alleen maar de transactiekosten voor aankoop (en evt. verkoop).
Dividendlekkage is een tijdje een populair onderwerp geweest in dit topic. Dit wordt veroorzaakt door een extra laag tussen de aandelen en jij, het fonds (ETF/beleggingsfonds). Als jij zelf de aandelen koopt, kun je ervoor kiezen om geen aandelen te kopen uit landen waar Nederland geen verdrag mee heeft. Zo kun je je dividendlekkage minimaliseren.
ESG/groen/etc is ook vrij populair. Veel 'ESG' fondsen hebben nog steeds bedrijven in de portfolio die bij sommige mensen niet door de beugel kunnen. Door zelf de aandelen te kopen en research te doen, kun je besluiten of het bedrijf goed genoeg is voor jou om aan te kopen.
EDIT: ETFs lenen je aandelen uit en verdienen daar aan. Als je zelf je aandelen beheert, kun je afhankelijk van je broker, kiezen of je ze uitleent en krijg je een deel van de opbrengst.

[Voor 5% gewijzigd door Longcat op 20-09-2019 10:39]

• Longcat
@Sport_Life Heeft niet zo zeer met tech/niet-tech te maken, eerder met market cap (en toevallig zijn de bedrijven met grootste market cap tech). Elk bedrijf met een market cap van zeg $10B+ ga je in (belangrijke) indices vinden. Als je bang bent voor overwaardering van aandelen waar veel fund exposure op zit, kun je het best small/micro caps kopen. Doe je al met Alfen en Sligro (even los van of dat goede/ondergewaardeerde small caps zijn). ABN AMRO is niet bepaald een small cap. Zit bijv. in de STOXX 600, STOXX banks en vast nog veel meer.

Volgens mij is die hele ETF (en actief vs. passief) discussie ontzettend overdreven. Als 'iedereen' in ETFs gaat, dan wordt het voor actieve managers makkelijker om over- en ondergewaardeerde bedrijven te vinden. Dan zul je zien dat de actieve managers de index verslaan, waardoor mensen weer wat meer naar actief bewegen. Vervolgens neemt de over-/onderwaardering van aandelen door ETFs af en wordt het weer moeilijker voor actieve managers om de index te verslaan. Mensen gaan weer richting passief en zo blijft de cyclus doorgaan.

[Voor 38% gewijzigd door Longcat op 20-09-2019 11:53]

• Longcat
Investeerders Bain Capital en Carlyle Group krijgen mogelijk hulp van Advent International in de overnamestrijd rond verlichtingsbedrijf Osram Licht. Volgens bronnen praten de investeerders momenteel over het samen optrekken in een poging de Duitse onderneming voor de neus weg te kapen van de Oostenrijkse sensormaker AMS.
Vandaar dat sprongetje rond 4 uur. Zouden ze toch nog met een bod komen. Redelijk last-minute. @writser

• Longcat
Baytep schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:40:

Daarom de vraag hoeveel tijd het je per jaar zou kosten om en mandje aandelen aan te houden dat een VTI/VXUS enigzins nabootst. Hoe groot is dat mandje dan? hoeveel vermogen heb je nodig om een fatsoenlijke replicatie te maken?
Dit dan uitgaande van 2 x inleggen en balanceren per jaar.
Dit is denk ik voor de meeste mensen in dit topic niet mogelijk. Neem bijv. Amazon. 1 aandeel kost je ong. 1750 dollar. Gewicht ligt aan je benchmark. Als je de S&P500 wil volgen, moet je AMZN gewicht 3% zijn en dan moet je een portefeuille hebben van ong. 60k.
Misschien kunnen we wel een eigen ETF bouwen van losse aandelen? Leuk om te zien of de grote jongens te verslaan zijn...
Dan kom je uit op een duurdere Meesman. Het gaat je echt niet lukken om goedkoper uit te komen. Opstartkosten zijn grandioos i.v.m. legal/compliance zooi, administratie, etc.

[Voor 4% gewijzigd door Longcat op 20-09-2019 19:55]

• Longcat
@Zr40 Ik was je voor! :+ Geinig dat we allebei AMZN noemen. Dat punt is een stuk belangrijker dan het tweede punt dat je noemt. Die 0.00001% posities hebben extreem weinig invloed op je rendement. Als 1 aandeel AMZN 5% gewicht heeft in je portefeuille, heeft dat een stuk meer invloed.

Wat betreft de 'Tweakers ETF' die @Baytep voorstelde, ik denk dat we niet veel meer dan een paar miljoen bij elkaar kunnen schrapen met de gebruikers hier. Met een TER van 0.5% zou je dan per jaar 5000 euro te besteden hebben per 1 miljoen Assets under Management. Dat gaat hem niet worden.

• Longcat
@Baytep Ah, zo. :) Misschien dat ik dit weekend eens een poging waag met een aantal verschillende 'levels' van vermogen. Hoe kleiner je portefeuille, hoe groter je tracking error simpelweg omdat je bepaalde aandelen niet kan kopen door te hoge prijs per aandeel. Kanttekening is wel dat een lijstje van een maand oud alweer achterhaald kan zijn. Bijv. op de huidige prijs kan je niet 1 aandeel AMZN kopen vanwege te hoge afwijking, maar wel als het naar $1500 daalt.

Als je het echt goed wil doen, zou je eigenlijk de koersen automatisch moeten inladen en een script maken om allerlei verschillende combinaties te draaien om de combinatie met kleinste tracking error te vinden.

[Voor 19% gewijzigd door Longcat op 20-09-2019 20:23]

• Longcat
@Zr40 ik bekijk het wellicht wat theoretisch, maar er is natuurlijk wel een stuk ‘grijs gebied’ tot de 1 mio die jij noemt. Met enkele tonnen kom je denk ik ook al een heel eind en dan gaat het wel om dingen als 1 of 2 aandelen AMZN en 10 of 11 AAPL.

• Longcat
@Dean The Vee TA doe ik niet aan, dus daar zal ik geen uitspraken over doen.
Heb jij een beeld bij de marktomvang van 5G, hoeveel % Nokia daarvan kan pakken en wat de winstmarge er op is? Als ik kijk naar afgelopen 3 jaar, dan zie ik dalende omzet en wisselende EPS, maar altijd negatief (= verlies). Dan kan 5G gigantisch succesvol zijn, maar als het maar 5% van de omzet is, dan heb je daar niet veel aan.

[Voor 14% gewijzigd door Longcat op 25-09-2019 12:42]

• Longcat
@Greatsword Niet alles dat op tradegate te vinden is, is verhandelbaar op flatex. Je kan ze mailen met de vraag het aandeel beschikbaar te stellen. Mogelijk zijn de market makers waar flatex mee werkt nog niet klaar om handel hierin te faciliteren.

[Voor 25% gewijzigd door Longcat op 25-09-2019 20:53]

• Longcat
@writser Op de valreep nog een hoger bod op Osram door AMS. Komen Bain&Advent nog met een concurrerend bod, denk je?

• Longcat
@Lukasdehaas Verklaar je nader? Waarom de tag?

• Longcat
@Hielko Dat denk ik inderdaad ook. Ik zie het ook wel gebeuren dat ze ong. hetzelfde bieden. Voorkeur Osram zal dan uitgaan naar Bain/Advent, vanwege betere financieringsstructuur en minder baanverlies.

• Longcat
@writser Ten tijde van jouw post zat ik er hetzelfde in. Ik had één aandeeltje Osram voor de lol en die had ik in de verkoop gezet voor 40 euro. Net vliegt de koers ineens omhoog naar 41 euro. Bod van Bain/Advent bekend? Ik zie nog geen nieuws.

• Longcat
oscar82 schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:46:
[...]

Wellicht komen fondsen iets eerder / makkelijker op de lijst van verkoopbare fondsen.
Zal er wel mee te maken hebben dat ze klanten die naar ING willen overstappen en de gehele portefeuille overzetten willen faciliteren. Dan moet je wel kunnen verkopen.

• Longcat
@Sport_Life 'Koopadvies' ABN (analist ABN tipte Sligro in Beurswatch).

[Voor 42% gewijzigd door Longcat op 30-09-2019 11:47]

• Longcat
IMO niets mis met je mening geven over een aandeel (ook op een 'platform'), zolang je aangeeft of je een positie hebt in het aandeel. Geert Schaaij was/is regelmatig tegenpartij van zijn abonnees en kijkers van dat programma van Harry Mens (Business Class oid?) en dat is niet OK.

• Longcat
Iemand met wietaandelen in de portefeuille? Ik heb de HMMJ ETF in een minder serieuze favorietenlijst staan en zie dat de boel behoorlijk gecrasht is. Volgens mij is deze ETF niet verhandelbaar in NL.

Wat is er precies gebeurd in de wietsector? Bleven de omzetstijgingen uit na de initiële hype?

• Longcat
@Greatsword @Zr40

Er staat gewoon een bied en laat op dat aandeel op het moment van schrijven. Ik heb ook een order kunnen invullen. Probleem zit hem denk ik in die prijsaanvraag i.p.v. dat je een fatsoenlijke order (lees: limietorder) indient.

Die prijs die je in je overzicht ziet is de prijs van de laatste trade. Die kan afwijken van de huidige bied/laat. Volume in sommige aandelen is erg laag (op tradegate) waardoor die afwijking erg groot kan zijn. In je portefeuilleoverzicht staat ook een tijd onder de prijs. In jouw geval 19:34.

[Voor 42% gewijzigd door Longcat op 30-09-2019 21:43]

• Longcat
@Zr40 Top dat je o.a. de leverage dit keer hebt meegenomen! Gecorrigeerd voor leverage ben je nu aan het underperformen, toch?

• Longcat
@Zr40 Uitgegrijsde komt omdat hij de order al had ingediend. Screenshot is van het scherm waar je de order bevestigd.

• Longcat
@i7x Zelfde idee als flatex geloof ik. Lijkt er op dat je handelt met market maker, dus houd de spread in de gaten.

• Longcat
@Sdreeg Belangrijk dat je een rekening opent op naam van het kind, anders moet er belasting betaald worden i.v.m. schenking. Dit kan niet bij alle partijen, maar geloof ik wel bij Meesman. Wat is nou precies het struikelblok met die kleine bedragen? Meesman kan toch vanaf 100 euro per maand? Zo ver ligt dat toch niet van die 1000 per jaar vandaan?

• Longcat
psychodude schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:43:
[...]

Met circa 1000 euro per jaar behaal je de noodzaak tot schenkbelasting niet, indien het huidige stelsel niet te veel zal wijzigen in de toekomst. Momenteel mag je namelijk eenmalig 26.040 euro belastingvrij schenken aan je kind, maar vergeet niet dat we tegen die tijd zo'n 18 jaar verder zijn en dit bedrag naar alle waarschijnlijkheid ook mee zal stijgen. En zelfs 100k is nu al mogelijk indien je de schenking doet voor aankoop van een koopwoning.

Wil je het bedrag schenken, niet voor koophuis, maar zit je boven de 26k op dit moment? Dan kun je het ook altijd weer opdelen, je kunt namelijk jaarlijks momenteel nog eens circa 5.4k belastingvrij schenken aan je kinderen. En ook dit bedrag dat jaarlijks belastingvrij geschonken kan worden, zal tegen die tijd vermoedelijk wel weer verder opgelopen zijn.
Lijken me toch aanzienlijke beperkingen vergeleken met de moeite om het (direct aan het begin) op naam van het kind te zetten. ;)

• Longcat
Nieuwe (of verlengde) actie: 60 euro bonus bij NN Beheer Beleggen. Meer informatie: https://www.nn.nl/Particu.../Youngprofessionals.htm#/

Voorwaarden:
- eenmalig 1000 euro storten of 6 maanden lang 50 euro per maand via incasso
- inleg moet 6 maanden blijven staan (of incasso 6 maanden lang)

Kosten:
- 1% van beheer vermogen per jaar, met een minimum van 3.75 per kwartaal (houd rekening met 3 kwartalen voor deze bonus)
- TER fondsen zo rond de 0,75%

Dat kost je dus al 3x 3.75 + 3.75 aan fondskosten bij 1000 euro inleg. Bij incasso zijn je fondskosten 65 cent of zoiets. Van die 60 euro gaat dus al 15 euro af bij 1000 inleg. Rendement is wat interessanter met de incasso optie.

• Longcat
Jullie hebben allebei gelijk. ;)

Of hij de aandelen/opties nou gratis krijgt of niet, het is geen goed signaal als ze worden verkocht. Aan de andere kant gaat het om maar 15k in euro's (vrijwel niets dus). Aan de andere andere kant zou je van een insider van een groeiparel als Fastned verwachten dat hij optimistisch is en dus zou verwachten dat die 15k uitgroeit tot 1 miljoen.

• Longcat
@Sport_Life In principe zitten Ahold en ABN gewoon in de VWRL/IWDA (geen zin om te checken), dus wat je zegt klopt niet. Je krijgt niet meer spreiding, maar een lagere beta door meer naar defensieve bedrijven (ahold) te alloceren.

Met 50% ga je echt een mega afwijking van de VWRL/IWDA krijgen. Zelf doe ik ook wat met losse aandelen, maar dat beperk ik tot 10% en dat vind ik al heel wat.

[Voor 25% gewijzigd door Longcat op 09-10-2019 18:39]

• Longcat
Thetallguy schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:54:
€35 bonus bij €100 inleg of €150 bij €4000 nu bij Abn Amro.

https://www.abnamro.nl/nl...oruitbankieren-bonus.html

Ook voor bestaande klanten staat er, dus formuliertje invullen is zo gedaan en die €100 inleg komt er meestal toch wel (4k in 1x doe ik niet zo heel vaak ;)

Lekker snel op de vorige actie, heb daar de €100 nog nieteens van binnen.
Thanks! Die 150 op 4k is wel lekker maar dan moet ik mijn buffer op het spel gaan zetten voor 150 bonus.

• Longcat
Even tussen de discussie door, oneindig kudo's voor @Zr40 voor het maken van een model, met onderbouwing en het bijwerken van het model obv de kritiek. @Hielko @writser mooie inputs! _/-\o_ Het is nu echt een waardevolle discussie geworden.

Wat ik nog mis, en dat is ook wat writser eerder al noemde: wat zijn de kansen die je inschat voor de verschillende scenario's? Dan kun je deze allemaal vermenigvuldigen en heb je de expected value. Die laatste twee scenario's zijn erg mooi, maar hebben misschien maar 5% kans om uit te komen, terwijl de minder gunstige scenario's 40% kans hebben. Ik heb totaal geen beeld bij die percentages, jij misschien wel.

• Longcat
DoinkDeClown schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:40:
Zou leuk zijn om een dergelijke analyse voor TSLA te zien.

Anyone? :)
Als jij net als Zr40 met een eigen analyse of waardering komt, dan zijn er genoeg mensen hier die kritische vragen kunnen stellen of gaten schieten in je analyse. Als je wil dat iemand anders jou gaat vertellen hoeveel TSLA waard is, dan kom je denk ik niet heel ver.

• Longcat
@Afca_020 Gewoon limiet order doen i.p.v. prijsvoorstel.

• Longcat
@Strider de (verwachte) winst blijft maar stijgen.. ;) qua forward P/E is het aandeel vrij stabiel. Het instapmoment waar je naar opzoek bent krijg je dus eigenlijk pas als de winst dipt. Wil je de aandelen dan nog zo graag hebben?

• Longcat
Strider schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:15:
[...]

Dat hoeft natuurlijk niet, in januari stonden ze 100 euro lager. Zo heel veel verschil tussen toen en nu is er nu ook weer niet.
100 euro lager, maar de P/E was ongeveer hetzelfde.

• Longcat
@klaasvaak1853 24 naar 30 vind je veel? Daarnaast is die order van een paar miljard van Samsung volgens mij niet verwerkt in deze cijfers.

• Longcat
Panzer_V schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:53:
[...]

Ik vind dat een interessante vraagstelling. Momenteel zit 35% van mijn portefeuille in obligaties. Absoluut geen 5%+ rendement. Zeker momenteel niet. Gaat mij vanaf 2022 dus effectief geld kosten. Tsja....wat doe je dan. Als het meer dan 1,75% maakt en de spaarrente is 0% dan is blijven zitten ok. Zit het op minder rendement of de spaarrente gaat stijgen, ja wat doe je dan.

Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Wat ga jij doen?
Deze afbeelding is interessant, ook los van de belastingproblematiek:
https://s.marketwatch.com/public/resources/images/MW-HT335_bondco_NS_20191015123101.jpg
Artikel: MarketWatch

Obligaties worden de laatste jaren minder negatief gecorreleerd aan aandelen. Je kan je zeker afvragen waarom je 35% zou alloceren aan assets met lage rendementen (maar worden belast alsof ze 5%+ doen), die misschien zelfs in dezelfde richting als aandelen bewegen en daardoor wellicht niet zorgen voor een stabielere portefeuille.

@Maahes Kijk met hefboomproducten zoals leveraged ETFs goed uit op wat voor manier ze leveraged zijn. Sommige ETFs zijn 'daily leveraged' waardoor je 1.5-3x het dagelijkse rendement op de benchmark, bijv. S&P500, krijgt. Dit is niet hetzelfde als 100 euro lenen en 100 euro inleggen en daarmee een S&P500 ETF kopen waardoor je 2x zoveel rendement krijgt.

Rekenvoorbeeld:
- ETF start op 100 euro, en daalt 10%, de 3x leveraged ETF daalt dus 30%
- ETF staat op 90 euro, 3X ETF 70 euro
- ETF stijgt terug naar 100 euro, dus 11% rendement. 3X ETF doet dus 33% ETF. 70 * 133% maakt ong. 93 euro

Dit is even extreem maar op lange termijn en bij hoge volatiliteit kost dat flink wat rendement. Daarnaast hebben dit soort ETFs hoge TERs.

[Voor 23% gewijzigd door Longcat op 16-10-2019 21:26]

• Longcat
Belangrijk nieuws van degiro:
Graag brengen wij u op de hoogte van de volgende wijzigingen. Per 1 februari 2020 gaan enkele tarieven omlaag. Ook komen wij binnenkort met een abonnement voor beleggen. Tot slot stellen wij u via deze weg op de hoogte van een belangrijke wijziging in de compensatie voor geldmarktfondsen.
Tariefsverlaging
Kosten kunnen een aanzienlijke impact hebben op uw rendement. Het bieden van lage tarieven is daarom één van onze prioriteiten. Begin 2018 is nieuwe Europese regelgeving (MIFID II) in werking getreden. Als gevolg zijn de kosten die DEGIRO maakt voor het uitvoeren van orders gestegen. Om deze reden is destijds besloten om een tijdelijke toeslag in te voeren totdat er een oplossing zou zijn om de kosten weer te verlagen. Deze oplossing is deels gevonden. Vandaar dat wij ook de toeslag deels kunnen terugdraaien. Per 1 februari 2020 verlagen wij de volgende tarieven:

-0,008% op het variabele deel van onze tarieven voor effecten op alle markten (met uitzondering van de Amerikaanse en Canadese markten). De kosten van een transactie op Euronext Amsterdam zullen bijvoorbeeld dalen tot €2,00 + 0,03%.

-€0,15 op derivatentransacties. Zo zal een optie op Eurex (Duitsland) €0,75 per contract kosten. Deze reductie geldt niet voor Euronext derivaten, aangezien die toeslag eerder al grotendeels is teruggedraaid.

Abonnement op beleggen
Bedrijven zoals Spotify, Netflix en Amazon bieden ons onbeperkt muziek of films voor een vast bedrag per maand. Vanaf maart 2020 gaan wij dit model ook aanbieden voor beleggen! Aanvankelijk is dit abonnement alleen van toepassing op Amerikaanse aandelen. Voor slechts €2,50 per maand krijgt u de mogelijkheid om te beleggen zonder transactie- en connectiviteitskosten.

De komende maanden zullen wij u op de hoogte houden over deze nieuwe dienst.
Wijziging geldmarktfonds compensatie
Geld aanhouden bij DEGIRO is niet mogelijk. Ongebruikt geld belegt u automatisch via een doorlopende order in een geldmarktfonds. Deze fondsen worden beheerd door FundShare Fund Management of Morgan Stanley Investment Management. Meer informatie hierover vindt u hier. Als gevolg van de huidige marktrentes en fondskosten behalen sommige Morgan Stanley Investment Management geldmarktfondsen een negatief rendement. Dit negatieve rendement compenseren wij momenteel vrijblijvend. Het compenseren van negatief rendement van de geldmarktfondsen is kostbaar. De dalende rentes verhogen deze kosten en maken het uitdagender om een kwalitatief hoogstaand product tegen lage kosten aan te bieden.
Aankomende veranderingen
Vanwege bovenstaande reden zullen wij per 15 november 2019 wijzigingen aanbrengen in ons compensatiebeleid:

Alleen de eerste €2.500,- in Morgan Stanley Investment Management geldmarktfondsen zal nog worden gecompenseerd. Indien u over een periode van 60 dagen €350 euro of meer aan transactiekosten heeft betaald, dan is een grens van €100.000 op u van toepassing. Dit wordt maandelijks bekeken.

U ontvangt alleen een compensatie op bedragen in geldmarktfondsen in uw basisvaluta.

Wij willen graag voorkomen dat klanten die al langere tijd niet actief zijn geweest achteraf worden verrast met deze aanpassing. Bedragen boven de €2.500, die zijn belegd in geldmarktfondsen en meer dan twee maanden niet zijn gebruikt, worden daarom eenmalig teruggestort op de tegenrekening. Uiteraard vindt het retourneren plaats voordat de wijzigingen in de compensatie worden toegepast.

Bovenstaande informatie en veranderingen betreffende geldmarktfondsen zijn niet van toepassing op DEGIRO Pensioenrekeningen.
Vaarwel short box. ;w

• Longcat
@Hielko Je hebt gelijk dat daily leveraged niet per se slecht(er) is, maar ik vond het belangrijk om te benadrukken omdat mensen wellicht een ander idee hebben bij 2x leverage.

Wat betreft rendement/geld verbranden, voorbeeldje:

Rendement afgelopen 1 jaar
QQQ 8.88%
TQQQ 7.53%

Als je dan +/- 25% had verwacht, dan is 7.5% wel teleurstellend.

@Loev Je snapt het goed. :)
Panzer_V schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 06:45:
[...]

Oei....zoals ik dit lees gaat dit betekenen dat de short-box bezitters onder ons de boel beter kunnen afkopen dan laten lopen. Effe €60K tegen negatieve rente laten staan is niet zo aantrekkelijk meer voor die paar €100 rente.

Wat ga je nu doen met je short-box? Kan je hem kostenvrij afkopen? Of moet je nu meer bijlappen dat je voorheen als rente ontving?

Ben benieuwd naar jullie verhaal.
Ligt aan wat de rente heeft gedaan sinds aankoop en de time to expiry van de box. Mijne liep tot december dit jaar. De rente is gedaald, maar de box is alsnog minder waard geworden omdat hij bijna afloopt. @Zr40 had volgens mij eentje die 4 jaar liep, dus daar is de situatie misschien anders. (Al had hij het geloof ik niet bij degiro lopen. maar bij IB.)
Ik had een deel van de cash die ik kreeg voor de verkoop van de box gebruikt voor aankoop van een beleggingsfonds. Ik denk dat ik nu probeer een krappere box te krijgen zodat ik geen overtollige cash heb en dan die wijdere box terugkoop. Op die originele (wijde) box heb ik ong. 100 euro verdiend.

[Voor 64% gewijzigd door Longcat op 17-10-2019 19:14]

• Longcat
https://www.theoptionsguide.com/short-box.aspx

Kort gezegd hebben een aantal users flink in the money opties verkocht (en ter afdekking OTM opties gekocht), wat een grote cash positie oplevert. In deze opties zat negatieve rente ingeprijsd, terwijl rente bij degiro dmv compensatie neerkwam op 0%. Zo kun je dus risicovrij rente opstrijken. Nu heeft degiro hier een stokje voor gestoken (al zal het niet puur door deze strategie komen).

• Longcat
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar je moet je pas zorgen maken over beleggen als er nergens oorlog meer is, overal vrije handel, economie die groeit als een tierelier en inflatie die telkens precies op het doel ligt etc. Mocht al dit goeds zijn ingeprijsd, dan is er nog maar weinig ruimte omhoog. Als er dan weer onrust komt, ben je goed de sjaak.

In de praktijk zie je dat er altijd onzekerheid is. In bull en bearmarkets. Al de hele bullmarket van 10+ jaar
roepen mensen dat het eng is om in te stappen vanwege [...].

• Longcat
@Strider Als het dividendrendement hoger is dan 5% (arbitrair), dan moet je je afvragen waarom. Vaak is het antwoord dat de huidige hoogte van het dividend niet volgehouden kan worden en er gesneden moet worden in het dividend. Dan pak je nu bijv. 10%, maar volgend kwartaal maar 2% en dan is het plots niet meer aantrekkelijk voor je (als 'dividendjager').

Als ik info wil over dividendaandelen, kijk ik vaak op dividend.com. Als ik het aandeel opzoek dat jij noemt, dan zie ik direct een rode vlag, twee zelfs: payout ratio van 184% en 0 jaar dividend growth. Dit betekent dat de dividendbetalingen de winst overstijgen. Dat kun je eventjes doen, maar als de winst niet stijgt, dan raakt je cash op en kun je geen dividend meer betalen. Op yahoo finance zie ik dat de cash flow de laatste 3 jaar negatief is geweest.

Kernvraag voor jou is dus: gaat die winst (en free cash flow) stijgen voordat de cash opraakt? En dan kom je bij de vragen van Zr40.

• Longcat
@Strider Het lijkt trouwens alsof je op zoek bent naar een wat meer speculatief aandeel ('ptf hoeft niet alleen uit defensief te bestaan'), maar waarom dan een dividendaandeel? Dan kun je toch net zo goed een groeiaandeel pakken?

Zelf heb ik ooit aandelen Shell gekocht toen ze 10% dividendrendement deden. De olieprijzen waren toen op een dieptepunt. Die 10% vond ik idioot hoog voor een degelijk bedrijf als Shell en dat bleek uiteindelijk ook wel te kloppen. Valt hetzelfde te zeggen voor dat OXLC? Shell doet nu trouwens bijna 7%, ook niet verkeerd! :)

• Longcat
Mijn short box van 700 punten breed afgewikkeld en een nieuwe aangegaan van 150 punten breed. Die van 150 punten breed bestaat uit:
long
AEX C650 18DEC20
AEX P500 18DEC20

short
AEX C500 18DEC20
AEX P650 18DEC20

Verschil tussen bied en laat van de ITM opties was meer dan 200 euro. Uiteindelijk heb ik geloof ik iets van 40 euro moeten weggeven aan de market maker. |:( Uiteindelijk wel goedkoper dan een hele bak cash in geldmarktfondsen.

• Longcat
@Sport_Life en cash voor de onvermijdelijke emissies.

• Longcat
@oscar82 Mijn Kendu bonus zou over een week moeten komen, geloof ik. Dan trek ik hem leeg en zeg ik de rekening op. Ik zal mijn ervaringen delen. ;)

• Longcat
Mooie post op LinkedIn van Ray Dalio voor op de zondagmiddag:
https://www.linkedin.com/pulse/paradigm-shifts-ray-dalio/

• Longcat
Zr40 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:32:
Heel lang verhaal. Ondertussen eindigt hij met de conclusie dat je toch echt wel goud in je portfolio moet hebben. Waarom dan? Dat staat er niet echt – behalve dat je moet wachten op zijn volgende verhaal...

* Zr40 kan nu even geen paradigm shifts meer zien
Het 'advies' om in goud te stappen vond ik het minst interessant aan de post en was dus ook niet de reden dat ik hem deelde. Ik ben al wel een tijdje aan het kijken voor een goed moment om (gold) miners te kopen. Sowieso denk ik niet dat mensen op dit forum geïnteresseerd zijn in 'glazen bollen'.

Ik vond de analyse per decennium een stuk interessanter en de punten die hij maakt m.b.t. pension liabilities (ook gezien discussie rekenrente) en dat mensen de neiging hebben te denken dat de recente geschiedenis zich zal (blijven) herhalen.

• Longcat
Tja, shorters... Maak ik me over het algemeen niet zo druk om. Misschien als ik in een aandeel zit met 0% short en er duiken ineens shorters op. Als er al veel % short uitstaat, dan betekent dit ook dat er nog veel teruggekocht zal moeten worden.

Toen ik BESI kocht (n=1), was het short % iets van 15% of zo. De koers is sindsdien fors gestegen (en ik heb de helft verkocht) en het percentage short is ruim gehalveerd. Ik had natuurlijk liever die forse stijging gecombineerd met 15% short. :)

• Longcat
@Sport_Life Je verlaagt je risico niet door een handvol aandelen met lage beta toe te voegen aan je portefeuille. Zoals anderen al zeiden verhoog je risico vanwege concentratie. Zo is Ahold ooit volledig door het putje gegaan vanwege een creatieve jaarrekening. Als zoiets één van je aandelen overkomt ben je goed de sjaak.
Als je een lagere beta wil en food interessant vind, kan je beter een brede food erbij nemen. Je hebt gelijk dat dit er allemaal niet toe doet omdat dit je ‘lol portefeuille’ is en dat is prima zolang je doorhebt dat je hier geen (risk-adjusted) outperformance mee gaat bereiken.
OosterF schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:12:
[...]

Hier heb ik ook al eens over gepost naar @Longcat over FT. Echt, als het je om een lager risicoprofiel te doen is, blijf dan bij je VWRL icm een gezonde cashpositie.
Houd mij er buiten! >:) Voorlopig gaat het volledig volgens plan. Ik heb een dik verlies op mijn FT positie en de rest van mijn portefeuille is verder gestegen, lekker stabiel zo! :') Ik lijk wat dat betreft precies op sport life die ik net aan het bekritiseren ben. De losse aandelen zijn enkele procenten van mijn hele portefeuille en zorgen in principe alleen maar voor een slechtere risk/return.

[Voor 36% gewijzigd door Longcat op 21-10-2019 23:28]

• Longcat
@Sport_Life voor een kleine portefeuille* zou ik aanraden om gewoon maandelijks ETFs te kopen. Als je daarnaast behoefte hebt aan adrenaline, zou ik veel research doen (verder dan koersen in de gaten houden) en dan 1 of 2 aandelen kopen waarvan jij overtuigd bent dat ze ondergewaardeerd zijn. Er zijn genoeg figuren hier die jouw mening vervolgens de grond in kunnen bo-, ik bedoel bijschaven. :$ Als je enkele ‘handen vol’ aandelen gaat kopen, dan worden de transactiekosten en/of spread al gauw verhoudingsgewijs erg groot (en zie maar eens meer dan 10 aandelen te vinden waar je héél enthousiast over bent).

*wat klein is, laat ik aan jou, maar uit jouw posts begrijp ik dat je een kleine portefeuille hebt

—-
Ik vind die gokken/speculeren discussie altijd zo jammer. Men is over het algemeen positief over de toekomst. De algemene verwachting is dat de wereld op de lange termijn steeds productiever wordt. Dat betekent dat een investering in VWRL (of een andere proxy van alle bedrijven ter wereld) een positieve verwachtingswaarde heeft.
Valt hetzelfde te zeggen over kiadis? Bestaat dat bedrijf nog over 30 jaar? Of überhaupt na volgend jaar? Je zei zelf dat het of naar 0 gaat, of als een raket omhoog. Dat klinkt toch wel redelijk als gokken?

[Voor 44% gewijzigd door Longcat op 21-10-2019 23:52]

• Longcat
Euler212 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 07:29:
Dit topic valt ook in herhaling. Nu is het weer de beleggen vs speculeren vs gokken discussie. Morgen zullen we dan maar weer gaan discussiëren over de tarieven van De Giro vs de Rabobank. Zie ook weer dat het bijna het eind van de maand is dus dan kunnen we @Zr40 gaan bashen dat hij belegt/speculeert/gokt met geleend geld.
:$ !

Zo kom ik mijn dagen door tot ik met pensioen kan...

• Longcat
@Pakhaas Hier ongeveer hetzelfde als je net omschrijft. Ik zit op > 80% beleggingen van totaal vermogen (excl. woning). Hoog/laag kun je niet veel mee zoals de anderen ook zeggen. Misschien ben ik wel veel meer risicobereid dan jij.

[Voor 3% gewijzigd door Longcat op 22-10-2019 10:12]

• Longcat
@Roozzz @kamerplant Ik denk dat jullie dit artikel (en dan met name het grafiekje met hoe de vermogensbeheerders stemmen op 'Klimaatkritische aandeelhoudersvoorstellen') van het fd interessant zullen vinden:
https://fd.nl/beurs/13209...t-duurzaamheid-te-bewegen

Blackrock en Vanguard staan ergens onderaan inderdaad. Bovenaan staan o.a. PIMCO, Legal & General, DWS en BNP Paribas.
Als je geen toegang hebt, moet je even in dit rapport kijken, waar het fd het ook uit heeft:
https://www.majorityaction.us/asset-manager-report

• Longcat
Deze discussie gaat steeds meer van Beleggen naar Personal Finance en/of FO. ;) Laten we in dit topic vooral kijken naar de beleggingen en niet zozeer de percentages van totaal vermogen, buffers etc.

• Longcat
@Zr40 Ik kan zo gauw ook geen nieuws vinden. Het ligt niet zo zeer aan tech en ook niet aan small-cap tech, want voor beiden geldt dat de bredere index vrij vlak is gebleven.
Hoe is je MTD nu? Lijkt me fors lager dan je benchmark. Ben je nog steeds van mening dat je voldoende spreiding hebt?

[Voor 24% gewijzigd door Longcat op 23-10-2019 19:27]

• Longcat
Zr40 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:27:
[...]

Het liep deze maand redelijk gelijk met de SPX, tot 16 oktober. Na de close van gisteren stond ik op -3,69% waar SPX op +0,75% stond.
Misschien heb je hier iets aan:
https://www.marketwatch.c...stanley-doubts-2019-10-16

Lijkt er op dat de hele cloud computing (2 van de stock die je noemde) sector gedaald is.

• Longcat
Pistachenootje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:10:

En weet iemand een manier om gratis de real time koersen te krijgen op een van deze beurzen?
Koersen vragen aan een kennis met abonnement op Xetra real-time koersen. :+
Ik heb een tijd geleden van alles geprobeerd om gratis de real-time koersen te vinden. Het leek me niet zo lastig, NASDAQ is vaak ook vertraagd, maar die is zelfs via google real-time te krijgen. Helaas is het voor Xetra minstens een heel stuk moeilijker, of zelfs onmogelijk.

• Longcat
@MrSnorretje Verwacht je in de komende jaren (veel) meer te gaan verdienen en/of meer te beleggen (evt. als gevolg van loonstijging)? Dan zal de concentratie ook wat afnemen.

Hoe vaak wordt er ingelegd? Maandelijks?
Kan je de inleg regelmatig wijzigen? Als je bijv. toch niet comfortabel bent met een inleg van 100 euro per maand, dat je het kan aanpassen naar 50 vanaf de volgende maand, of naar 150?

Het punt m.b.t. de belasting is inderdaad ook belangrijk. Als het belastingvrij is en je flexibel en vaak kan inleggen, dan vind ik 20% best aantrekkelijk. Als je gespreid inlegt, kun je na 5 jaar ook gespreid verkopen.

Wat betreft je angst voor een failissement, je kan jezelf indekken tegen koersdalingen door putopties te kopen. Dan moet je wel redelijk goed weten hoeveel aandelen je op welk moment hebt. Je dekt je dan in tegen koersdalingen, maar dat kost je natuurlijk wel een stuk van die 20% korting.

[Voor 18% gewijzigd door Longcat op 24-10-2019 12:58]

• Longcat
@Pistachenootje Als ik zoek op "[bedrijf] stock", dan krijg ik bij Amerikaanse aandelen altijd real-time koersen. Ook in de iOS standaard 'Stocks' app trouwens. Xetra is inderdaad altijd vertraagd overal waar ik heb gekeken.

[Voor 16% gewijzigd door Longcat op 24-10-2019 13:01]

• Longcat
@Wietsee. Als jij dat graag wil. Ik vind Google/Yahoo Finance gebruiksvriendelijker, maar ik houd je niet tegen om naar nasdaq.com te gaan!

• Longcat
MrSnorretje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:38:
[...]

In beginsel weet ik exact het aantal aandelen, aangezien dividend word uitgekeerd en ik het aantal aandelen kan inzien. Het veranderd maar 2 keer per jaar. Ik handel altijd alleen in aandelen, heb van opties geen verstand. Enig idee wat risico indekking op meerjarentermijn kost qua percentage?

/edit: Die opties zijn wel duur. Als ik het goed begrijp kost het ongeveer 6% aan rendement als ik nu een put voor de huidige prijs afsluit voor juni 2020.
Dit gaat om Delta Lloyd? Ik kan wel even kijken. EDIT: Even vergeten dat Delta Lloyd is overgenomen. Met een put optie op de huidige prijs koop je het recht om aandelen te verkopen tegen de huidige prijs in juni 2020 (alleen mag je ze nog niet verkopen vanwege de lock-up, dus tegen die tijd verkoop je de put weer en kan je een nieuwe put kopen). Als je geen verlies wil maken, dan kun je 20% onder de huidige prijs de put optie kopen, of ergens er tussenin. Dan zal het een stuk minder kosten. Je koopt de aandelen immers met korting, dus op de huidige prijs zou je gegarandeerde winst vastleggen (of dus een cap op je verlies als de premie van alle puts bij elkaar hoger is dan die 20% korting).

[Voor 33% gewijzigd door Longcat op 24-10-2019 15:58]

• Longcat
@MrSnorretje Dat van die opties was wat meer theoretisch bedoeld. Ik denk dat het in de praktijk lastig is vanwege het feit dat je geen optie met expiration date in 2024 of verder kan krijgen, waardoor je niet van te voren weet wat je maximale verlies is. Daarnaast moet je nog rekening houden met dividend.

Stel nou dat die lock-up precies liep tot 19 juni, wanneer de optie met de hoogste expiration date afloopt. Je zou dan per 100 aandelen (3400 euro) voor 280 euro het recht kunnen kopen om tegen 34 euro te verkopen. Je koopt ze zelf voor ongeveer 3250 euro (4.5% of 150 korting). Dan klinkt die 280 euro als heel veel, maar je maximale verlies is dan 130 euro i.p.v. 3400 zonder de optie. Daarnaast vang je nog een dividend in de eerste helft van 2020.

Maar goed, ik zou de opties lekker achterwege laten, maximaal meedoen met dat programma en niet te vaak naar de koers kijken. :)

[Voor 4% gewijzigd door Longcat op 24-10-2019 16:41]

• Longcat
Ligt ook aan de voorwaarden. Als ik Fastned met 10% korting kan krijgen met een lock-up van 1 jaar, dan zou ik het ook doen. Natuurlijk zorg ik dan wel voor een even grote (synthetische) short positie. :)

• Longcat
Pakhaas schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:23:
Het valt mij wel eens op dat wanneer bijvoorbeeld VWRL aan het einde van de dag hoog staat er een enorm verschil zit tussen de laat en bied koers. Bijvoorbeeld nu ook. Laat is 79.30 en Bied 78.65. Er is dus niemand die het voor 79.30 wil kopen, maar daar staat de koers dan wel op. Hoe kan zoiets?
Je bedoelt buiten handelstijden? Na 17:35 worden alle dagorders gewist en blijven er dus alleen doorlopende orders staan. Die zitten een stuk lager/hoger dan de dagorders.

• Longcat
There's no place to go. You just have to ride it out. You invest even though you expect the price to decline.
Yup.
Shiller, who won the Nobel Prize in economics in 2013, told Investor's Business Daily he expects just 4.4% average annual returns in U.S. stocks over the next 30 years.
Daar doe ik het ook voor.
Shiller, who won the Nobel Prize in economics in 2013, told Investor's Business Daily he expects just 4.4% average annual returns in U.S. stocks over the next 30 years.
Ik zie Amerikanen vaak 100% in U.S. aandelen/obligaties. Mensen op dit forum zitten over het algemeen in (all/total) World.

• Longcat
Jackisgek schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:13:
[...]

De meesten in dit topic zijn het er over eens dat de markt niet te timen is en tot op zekere hoogte ben ik daar ook van overtuigd. Nu las ik echter het volgende: https://earlyretirementno...nagement-part-2-momentum/. Ik vond het erg intrigerend en ben wel benieuwd hoe men hier in dit topic tegenaan kijkt. Ik heb deze blogger erg hoog zitten vanwege zijn Safe Withdrawel Rate Series, dus het is niet zomaar de gemiddelde koekenbakker die iets roept.
Baytep schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:51:
[...]

Het is het eerste doorgerekende alternatief voor dollar cost averaging, en geeft zelfs mogelijkheden om tijdelijk uit te stappen.
Ben ook benieuwd wat anderen hier van vinden.
Ik las laatst over een ETF met een zelfde soort idee:
https://www.marketwatch.c...s-2019-10-14?link=sfmw_tw

Volgens mij is dit echt iets dat werkt, totdat het niet meer werkt. Zeker met zo'n ETF. Die is gebonden aan harde regels. Als die ETF super groot wordt, dan stap ik gewoon net iets eerder in en uit.

Zo'n ETF zou ik dan weer wel veel meer aanraden dan het zelf doen. Anders zit je elke dag moving averages uit te rekenen. :+

• Longcat
@HEA220 'Spaarpot' is in USD? Anders is die 2.3% wel bijzonder hoog. Hier hetzelfde, vrij fors in EM. Portefeuille heeft geloof ik net aan een nieuwe ATH aangetikt, terwijl MSCI/FTSE world alweer een stuk boven de vorige top staan.

Ik zit ook in Europese small caps, omdat ik small caps wilde en liefst in de kernselectie. Ik twijfel om om te zetten naar wereldwijde small caps, maar dan moet ik buiten kernselectie kopen en op Xetra beurs met 15 mins delay. Dat laatste staat me toch tegen.

• Longcat
Nee, maar met limiet ben je toch ook meerdere keren de prijs aan het aanpassen? Ik vind het toch fijner als ik de spread en het aantal stukken dat in de bied/laat staat kan zien.

• Longcat
Het lijkt wel of alle small cap ETFs genoteerd zijn aan de Xetra of Milaanse beurs. Is er ook een op een Euronext beurs (liefst Amsterdam)? Ik kan er geen vinden, maar de zoekoptie van degiro is ook wat gebrekkig... Sommige ETFs hebben verkorte titels. Bijv. als je zoekt op "s.c" krijg je ook wat small caps te zien.

Ik wil mijn Europese small caps (DJSC) overzetten naar een World small cap. Heb er nu genoeg in belegd dat de transactiekosten te overzien zijn. Ik wil alleen het aantal beurzen zo klein mogelijk houden vanwege aansluitkosten en vertraagde koersen. @Pistachenootje had jij een site voor real-time Xetra koersen of heb ik dat verkeerd begrepen?

• Longcat
@BrtH Ik heb liever niet US small caps maar wereldwijd. Geen idee waar ik nog meer op zou moeten zoeken.

• Longcat
KW25 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:58:
[...]

Ik weet niet met wat voor bedragen je belegg, maar die kosten voor beursconnectie en transactiekosten kunnen toch niet echt een dealbraker zijn? Heb zelf de iShares Global Small Cap via xetra. Livekoersen snap ik niet waarom je dat nodig hebt buiten de aankoop.
Live koersen vrij handig voor aankopen doen. Maandelijks ritueel. In small caps beleg ik hooguit 100-400 euro per maand. Dan vind ik 2 euro (of meer) wel fors. Momenteel een aantal duizend opgebouwd in Europese small caps die ik dus wil overzetten naar wereldwijde small caps zodat ik 1x die transactiekosten betaal.
Realtime kan je op genoeg andere websites vinden om daarop te kopen.
Dat weet ik, maar probeer maar eens livekoersen van Xetra te krijgen. De link die @Pistachenootje gaf had ik al eens bekeken en leek toen ook vertraagde bied/laat te geven.

[Voor 19% gewijzigd door Longcat op 29-10-2019 22:34]

• Longcat
Pistachenootje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Als je hier op het tabje Frankfurt klikt krijg je real time de bied en laat prijzen (Geld & Brief).
https://www.boerse-frankf...-value-weighted-ucits-etf
Volgens mij krijg je dan de bied/laat van de beurs van Frankfurt en niet van de Xetra. Het lijkt me een goede proxy, dat wel.
Pagina: 1 2 3 ... 7

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True