Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Nu online
Mede-auteurs:
  • grizzlybeer
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

grizzlybeer

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Nu online

Longcat

Het is in dit topic de bedoeling om te discussieren over de beurs. Het blijkt dat er best wat mensen actief aan het beleggen zijn en het is alleraardigst om hier eens van gedachten over te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Voorgaande topics
Beleggen op de beurs in de praktijk
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 4
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 5
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 6
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8

Ik zal hieronder even een aantal basisbegrippen toelichten. Natuurlijk is dit slechts een kleine selectie, maar mensen die echt serieus beleggen en zich er in gaan verdiepen komen vanzelf meer bronnen tegen (zie ook de links verderop).

Wat is een aandeel?
Gewone aandelen vertegenwoordigen een gedeelte van het eigendom van een onderneming of beleggingsfonds. Aandelen zijn risicovoller naarmate de invloed van marktkrachten op de onderneming groter is en er geen garantie bestaat over de waarde van de oorspronkelijke investering. Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend. Als een onderneming echter failliet gaat, komen aandeelhouders achter in de rij bij het verdelen van de opbrengsten uit de boedel.

Wat is een optie?
Een optie is een verhandelbaar koop- of verkooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid "onderliggende waarde", bijvoorbeeld aandelen of een index. Ook de prijs ("uitoefenprijs") en de datum ("expiratiedatum") waarop het recht kan worden uitgeoefend ligt vast. Het kooprecht noemen we een calloptie, het verkoop­recht een putoptie. Een calloptie neemt in waarde toe als de koers van de onderliggende waarde stijgt en voor een putoptie geldt het omgekeerde.

Wat is een future?
Een future is een verhandelbare financiële (koop)verplichting die betrekking heeft op een vaste hoeveelheid onderliggende waarde, bijvoorbeeld aandelen, een index of goederen (commodities). Bij futures is er altijd sprake van een bepaalde afloopdatum. De futureprijs vertoont grote gelijkenis met de onderliggende waarde waarop de future betrekking heeft. De belangrijkste oorzaak van een verschil in prijs van een future en de bijbehorende onderliggende waarde zijn rente-effecten. Bij futures is er, evenals bij opties, namelijk sprake van "leverage", dat wil zeggen dat om een bepaalde positie in te nemen maar een fractie van het kapitaal nodig is ten opzichte van een investering in de bijbehorende onderliggende waarde. Waarde toe- en afnames van futures worden dagelijks verrekend.
Voor de actieve belegger in bijvoorbeeld een index is de future het meest effectieve instrument (goede liquiditeit, laag kapitaalsbeslag, short gaan mogelijk en lage transactiekosten).

Wat is een turbo?
Met een turbo kunnen beleggers, evenals bij een optie, versneld profiteren van verwachte koersbewegingen. Er bestaan twee soorten turbo's. Met een turbo long wordt geprofiteerd van een stijging van de onderliggende waarde, met een turbo short juist van een daling. Merk op dat de turbo geen generiek effect is, het wordt uitsluitend uitgegeven door ABN AMRO bank. Sommige andere banken geven, in navolging van het succes van de turbo, vergelijkbare effecten uit (zoals de speeder van Commerzbank).
De intrinsieke waarde van een turbo long is gelijk aan de koers van de onderliggende waarde verminderd met het financieringsniveau. Bij een turbo short is de intrinsieke waarde gelijk aan het financieringsniveau verminderd met de koers van de onderliggende waarde.
Elke turbo heeft een stoploss-niveau dat ervoor zorgt dat de waarde van de turbo nooit negatief kan worden. Dit niveau wordt maandelijks vastgesteld en ligt minimaal 2% boven (long) of onder (short) het financieringsniveau. Zodra de koers van de onderliggende waarde bij een turbo long gelijk is aan of zakt onder het stoploss-niveau of, bij een turbo short, gelijk is aan of stijgt boven het stoploss-niveau, wordt de turbo beëindigd.

Wat is een index fonds?
Een index fonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.
Bij de meeste fondsen wordt overigens geen index gevolgd maar heeft de fondsmanager (binnen bepaalde grenzen) de vrije hand. De afbakening is doorgaans geografisch en/of sectoraal.
Vroeger was het gebruikelijk dat een (index) fonds niet direct verhandeld werd op een beurs. Aan- of verkopen dienden te gebeuren via de uitgevende instelling (of een vertegenwoordiger daarvan). Tegenwoordig is de trend dat steeds meer fondsen beursgenoteerd zijn. Het voordeel hiervan is, naast de eenvoud van handelen, dat de liquiditeit en de transparantie voor de belegger toeneemt. Onder deze ETF's (Exchange Traded Funds) bevinden zich de meest verhandelde/liquide effecten ter wereld, zoals de ETF's op de de Amerikaanse S&P500 en Nasdaq index en de Europese DJ EuroStoxx 50 index.

Wat is een obligatie?
Een obligatie is een instrument voor overheden en bedrijven om vreemd vermogen aan te trekken. Gedurende het leven van een obligatie ontvangt de obligatiehouder reguliere rentebetalingen gebaseerd op de couponrente. Er zijn echter uitzonderingen, zoals zogenoemde zero coupon bonds die geen rente uitkeren en daarom worden uitgegeven tegen een koers die ver onder de nominale waarde van de obligatie ligt.

Wat is AEX en AMX?
De AEX-index is de bekendste (en belangrijkste) index van de Amsterdamse beurs (voorheen Amsterdam Exchanges, nu onderdeel van Euronext). Deze graadmeter bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen. De AMX-index is het zusje van de AEX-index en bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen van de Amsterdamse beurs na de AEX-aandelen.

Wat is Euronext?
Euronext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges), Parijs (Paris Bourse), Lissabon (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en de Londense derivaten- en termijnhandel (London International Financial Futures and Options Exchange). Inmiddels is deze combinatie overgenomen door de New York Stock Exchange (NYSE).

Wat is volatiliteit?
Volatiliteit is een maat voor de beweeglijkheid van de koers van een effect. De standaarddeviatie is de meest gebruikte maatstaf om volatiliteit te bepalen. Volatiliteit en standaarddeviatie worden vaak gebruikt als indicatie van het risico van een belegging, maar ook ten behoeve van de waardering van opties.

Wat is short gaan?
Short gaan betekent dat men een effect verkoopt zonder dat men het in bezit heeft. Een individu of een fonds kan bijvoorbeeld een aandeel verkopen dat hij niet in portefeuille heeft. Hij zal dan in de toekomst alsnog dat aandeel moeten kopen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Deze strategie kan worden toegepast als men verwacht dat de koers van het betreffende effect zal gaan dalen. De winst bij deze strategie is het verschil tussen de koers op het moment van verkoop en de koers op het moment dat desbetreffend effect wordt teruggekocht.

Handige sites (NL)
IEX.nl
De Beurs.nl
Beurs.nl
Belegger.nl
De Financiele Telegraaf
Het Financieel Dagblad
ABN AMRO Markets

Handige sites (VS)
MarketWatch.com
Yahoo Finance
Google Finance
FreeRealTime.com
SmartMoney.com
Elite Trader
ProFinance Service

Beurzen Europa
Euronext
London Stock Exchange
Deutsche Börse
Eurex
Swiss Exchange
Intercontinental Exchange
OMX Nordic Exchange
Bolsa de Madrid
Borsa Italiana

Beurzen Amerika
New York Stock Exchange
NASDAQ
American Stock Exchange
Chicago Mercantile Exchange
Chicago Board of Trade
New York Mercantile Exchange
Chicago Board Options Exchange
Toronto Stock Exchange

Beurzen Azie
Osaka Securities Exchange
Tokyo Stock Exchange
Hong Kong Exchanges
Singapore Exchange
Korea Exchange
Taiwan Stock Exchange
Australian Securities Exchange

Algemeen
Exchanges around the world

Allemaal leuk hoor, maar kan ik ook ergens leren beleggen?
Jazeker, er zijn tal van sites te vinden die je deze mogelijkheid bieden. Voor wie serieus wil gaan beleggen is de beste manier toch om gewoon wat echt geld te investeren. Dit omdat alleen op deze wijze je emoties een onderdeel vormen van de investeringsbeslissing.
Overigens kan je op het platform van IB (zie hieronder) naast je gewone account ook (kosteloos) een zogeheten paper trading account aanvragen. Dit account heeft vrijwel exact dezelfde eigenschappen als het gewone account (alleen worden trades niet daadwerkelijk uitgevoerd).

Brokers
Voor een vergelijking van populaire fondsen en brokers, zie onderstaande links:
Overzicht kosten populaire fondsen - Reddit
OosterF in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Of stel je vragen in dit topic :7

Met dank aan Janusz voor de oorspronkelijke openingspost en The Source voor het vergelijken van de tarieven en voorwaarden van de verschillende brokers.

Longcat wijzigde deze reactie 10-09-2019 16:03 (16%)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Nu online
Na hele mooie resultaten op de global bonds dit jaar staan ze deze week aardig in de min. Ik heb gezocht naar nieuws over renteverhogingen maar niets kunnen vinden. Weet iemand de oorzaak van de huidige 'downturn'?

Of is dit misschien een te kleine schommeling om echt iets te betekenen?

• HWB10
  • Registratie: september 2019
  • Niet online
Longcat schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:57:
Afgelopen 10 jaar is 2009-2019, dus vanaf de start van de bullmarkt. Daar zit geen crash in.
Ik nam een iets andere periode, omdat 2019 nog niet voorbij is. Als je kijkt naar 2008-2018 dan hebben ze dat wel gehaald, en dat vind ik knap, want de crash van 2008 zit er ook in verwerkt. Helaas is de PDF niet meer op de website te vinden, maar het Aandelen Ontwikkelde Landen Indexfonds laat iets soortgelijks zien:

Minus 37,6% door de kredietcrisis in 2008, maar daarna een herstel in 2009 en 2010. Als ik in 2008 was ingestapt met mijn 85.000 euro, dan had ik aan het einde van de rit 162.694 euro gehad. Met een maandelijkse inleg van 750 euro had ik dan vrij eenvoudig mijn streefbedrag gehaald, of in ieder geval meer dan sparen.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, en dit is uiteraard een puur theoretische discussie, maar ik vond het opvallend dat het mogelijk is om zo'n grote crash te overleven. Het is enkel van belang om vast te houden aan een hold-and-buy strategie en niet in paniek te raken na een crash.

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Uhmm, dan lijkt het "spelletje" best makkelijk?

Zie hier bijvoorbeeld de grafiek van Apple van de afgelopen 7 dagen, dus als ik vorige week voor 10K aan aandelen had gekocht voor 193,- per stuk dan had ik 52 aandelen gehad.

Nu staat hij op 202,- dus 202 min 193 = 9 euro winst per aandeel x 52 = 468,- voor een weekje "werk/investering"

Dit is natuurlijk een ideale situatie, maar het lijkt wel te mooi om waar te zijn.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@oscar82 Eens, achteraf is altijd makkelijk praten, maar als we kijken naar de laatste 6 maanden, dan zou 180-190 wel een mooie instap prijs zijn geweest als je voor korte termijn investering gaat toch?

@Sander B Bij Flatex staat dat er geen transactie kosten zijn, dus zijn er nog andere (verborgen) kosten?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

JohanNL schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:30:
[...]

5 cent spread, dat is sowieso meer dan op de Amerikaanse beurs.
Alleen is dit dus een Amerikaans aandeel die je in Euro's kunt kopen, ik kan zo niet een referentie beurs vinden die dit ook aanbied en sowieso heb je met deze constructie dan geen last van transactiekosten bij het omwisselen van Euro's naar Dollars.
Dus dan ben je wel weer heel goedkoop uit eigenlijk.
Als we kijken naar de afgelopen 3 jaar, dan zou alles <170,- ideaal zijn geweest. Kwestie dus van in de gaten houden en op het juiste moment instappen, dit jaar was er kennelijk een flinke daler in Januari maar sindsdien ziet het er goed uit toch?

Geld op de spaarrekening schiet ook niets op, dus misschien hier maar eens mee experimenteren ;)

• remcoboy1479
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 28-03 20:43
Longcat schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:53:
@remcoboy1479 degiro is heel knudde met info op opties. Wat je kan doen is een combinatieorder invoeren voor de ITM opties, zonder uit te voeren. Je krijgt dan ergens te zien wat het effect is op je VBR.
Voor het klikken op "Plaats order" zie ik nog geen effect op de VBR:

Als ik dat wel doe krijg ik deze melding:
"Uw vrije ruimte wordt overschreden. De netto liquiditeitswaarde is 1694.696496, uw margin voor deze transactie is 1618.658685 en na is 12596.564783." Blijkbaar levert het margin op ;)
Krijg je normaal nog een scherm om de transactie te bevestigen, indien er wel genoeg VBR is?

• HEA220
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 14:07
Zr40 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 19:34:
@remcoboy1479 De melding geeft het eigenlijk al duidelijk aan. De posities en geld in je account hebben een liquiditeitswaarde van 1694.69. Margin (hoeveelheid liquiditeitswaarde dat je nodig hebt) voor behoud van je huidige posities is 1618.65 en als je deze order zou uitvoeren dan wordt de margin 12596.56. De marginvereiste voor deze order is dus 10977.91 en daar kom je 10901.87 aan liquiditeitswaarde voor tekort.

Als je nu 10901.87 bijstort, dan kan je technisch gezien de positie openen. Maar bij de geringste schommeling trigger je al een margin call. Als je dit soort posities wil aanhouden dan zou je (veel) meer waarde in je account moeten hebben dan het minimum dat je ziet in de melding. En vergeet niet dat gewone aandelen ook een marginvereiste hebben.

En ook belangrijk, met alleen deze twee short legs heb je nog geen box. Zonder de twee long legs ben je de pineut als de slotkoers van de AEX index op 16 december 2022 lager is dan 200 of hoger dan 800.
Ik heb deze short strangle bekeken bij IB groep. Viel me op dat daar de margin vereiste veel lager is. Geeft aan dat het maar 303 margin kost.

https://i.postimg.cc/yJqT35SF/Knipsel.png

• Wietsee.
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 28-03 16:59
Sport_Life schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:13:

Moet eerlijk bekennen dat ik er niet heel diep in ben gedoken , maar ik zie links en rechts steeds meer prive laadpaaltjes komen en het concept van Alfen is eigenlijk zo simpel dat er vrij weinig mis kan gaan. Strikt genomen kopen ze wat electronica in, zetten het in elkaar en verkopen het als Alfen paaltjes, meer doen ze feitelijk niet. Dus enerzijds risico dat ze niet echt een USP hebben tov concurrenten, aan de andere kant het voordeel dat er relatief weinig R&D kosten zijn , dus zodra de vraag stijgt is het een kwestie van productie draaien en de omzet schiet omhoog :).
Misschien toch eens wat beter naar het bedrijf kijken, want Alfen doet heel wat meer dan enkel laadpaaltjes in elkaar draaien. Jouw motivatie doet het bedrijf behoorlijk tekort...

Vanuit het halfjaarverslag:
- In the Smart grids business line, H1 2019 revenues were €47.2m, compared with €29.8m in the first half of 2018.
- H1 2019 revenues in the electric vehicle (“EV”) charging business were €9.7m, compared with €5.6m in the first half of 2018.
- H1 2019 revenues and other income in the Energy storage business line were €4.7m, compared with €5.6m in the first half of 2018.
Dat is dus geen simpele laadpalenboer.
Mijn achtergrond: zojuist afgestudeerd elektrotechnicus (uiteraard een positie in het aandeel Alfen met een rendement van dusverre 36% YTD).

Wietsee. wijzigde deze reactie 21-09-2019 16:23 (60%)

Web Enrichment - regenthet.in - Vakantiehuisje Vasse

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wietsee. schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 16:12:
[...]

Misschien toch eens wat beter naar het bedrijf kijken, want Alfen doet heel wat meer dan enkel laadpaaltjes in elkaar draaien. Jouw motivatie doet het bedrijf behoorlijk tekort...

[Afbeelding]

Vanuit het halfjaarverslag:

[...]

Dat is dus geen simpele laadpalenboer.
Mijn achtergrond: zojuist afgestudeerd elektrotechnicus (uiteraard een positie in het aandeel Alfen met een rendement van dusverre 36% YTD).
Ik was ietwat kort door de bocht, maar in grote lijnen komt het er - zover ik kan oordelen en heb gelezen - wel op neer.

Zie bv resultaat H1 2019 de P&L:

* R&D kosten zijn niet gespecificeerd, blijkbaar dus geen groot aandeel (personnel costs zou het onder kunnen vallen)
* Cost of raw material (inkoopkosten) zijn relatief hoog , namelijk zo'n 60% van de omzet. Maw er wordt relatief weinig "kennis/R&D" toegevoegd

Kortom ik kan er niet uit opmaken dat er veel specifieke kennis of patenten aanwezig zijn die het bedrijf een unieke waarde mee kunnen geven, zoals bv ASML, Philips, etc.

Verder staat er in het interim verslag vrij weinig over R&D, behalve dat men daarin wil investeren, maar hoeveel etc niet. (1 fte?)

Sport_Life wijzigde deze reactie 21-09-2019 23:51 (13%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Krekatos schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:34:
[..] hierdoor heb je altijd weer mensen die hier vlak voorafgaand een aanschaf doen en daarna weer verkopen en niet snappen dat dividenduitkering vaak al in de koers is berekend.
Mensen die niet weten hoe aandelen werken, maar vervolgens wel gaan handelen op basis van aannames ontstaan uit gebrek van kennis... :+

Nu valt dit specifieke geval op zich nog wel mee. Je verliest hooguit wat aan kortetermijns koersschommelingen en transactiekosten. Maar laat je zo'n iemand handelen met turbo's of andere derivaten... 8)7

Overigens is bij opties 'dividend poaching' wel degelijk een fenomeen. Wanneer de resterende time value van een in-the-money call lager is dan de dividenduitkering, dan kan het voor de houder van de call gunstig zijn om de call vlak voor ex-dividend uit te oefenen, en vlak na ex-dividend de aandelen weer te verkopen.

Bij IB krijg ik hier netjes enkele dagen voor ex-dividend een waarschuwing voor, met de verwachting of dat dit waarschijnlijk wel of niet zou gebeuren op basis van huidige data. Dat ziet er zo uit:

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun | VeloViewer

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Dean The Vee schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:10:
[...]

Ik zie hierin bijvoorbeeld geen bubble-vorming, mogelijk een nieuwe markt cyclus. Ook zie ik hier weerstand (bovenste lijn) en een trendlijn/supportlijn (onderste lijn), deze kan prima dienen als richtlijn voor toekomstige bewegingen. Voor mij zou bijvoorbeeld een succesvolle landing op de support lijn een mooi moment zijn, gekoppeld aan goede cijfers eind oktoboer.
Je legt je voorspelling uit, maar dat is niet wat ik vroeg.

Waarom denk je dat jouw specifieke lijnen voorspellend zijn?

Ander gedachtenexperiment (je negeerde mijn vorige, hier heb je een nieuwe). Zie onderstaande TA van mij. Als je dat bekijkt, kom je dan tot dezelfde conclusie, of juist tot een andere, of zou je zeggen dat deze lijnen fout zijn?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Sinds kort een tijdje aan het spelen met aandelen bij Flatex.

Nu zie ik voor het eerst wat cijfers in het groen, dus dacht even kijken hoe verkopen precies werkt.

Door onderstaand overzicht kreeg ik de indruk dat ik 1,55 winst zou hebben, heb ze namelijk gekocht voor 6,851 en nu is de koers 6,882 ( verschil van 0,031 x 50 = 1,55).

Echter als ik op verkopen klik, krijg ik geen prijs van 6,882 maar 6,868
Dan is het verschil dus nog maar 6,868 - 6.851 = 0,017 x 50 = 0,85)

Waarom zetten ze niet de echte actuele verkoopwaarde erbij? Dit zet mensen toch op het verkeerde been?

https://tweakers.net/ext/f/YSPmyvHg4p8m2YcsxF6N0mKs/full.png

Daarna geprobeerd om het daadwerkelijk te verkopen, en krijg ik 2 foutmeldingen.

Iemand enig idee waarom "Het handelspartner geen prijsvoorstel heeft gedaan" en waarom er "geen offertes zijn gevonden"?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zr40 schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:04:
[...]

De Italiaanse beurs is gesloten op dit tijdstip. Reguliere handelstijden zijn tussen 9:00 en 17:30, nabeurs kan je nog handelen tot 20:30.
Weer wat geleerd ;)

Dacht dat het tot 22:00 door ging aangezien ik het aandeel nog wel zie bewewegen op tradegate, maar daar kan je dus in principe niets mee als de beurs is gesloten, lekker handig dan zo'n stijgende prijs 8)7

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Deze maand (sep)
Vorige maand (aug)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–4,03%
–5,52%
+18,98%
+19,40%
Hoogste prestatie
DOCU, +33,73%
APPN, +52,55%
SHOP, +123,97%
SHOP, +123,97%
Laagste prestatie
ROKU, –32,21%
NEWR, –37,97%
TWOU, –67,14%
TWOU, –67,14%
Aantal posities
Aandelen 100×
Opties 10×
Aandelen 95×
Opties 10×

Transacties
Aandelen 6×
Opties 9×
Valutaconversie 1×
Aandelen 9×
Opties 4×

Transactiekosten
€ 8,97
€ 27,04

Margin en risico (hover voor uitleg)

Deze maand (sep)
Vorige maand (aug)
Leverage
136,2%
129,6%
Initial Margin
44,4%
44,6%
Maintenance Margin
34,4%
35,4%
Kritieke daling
–64,8%
–67,6%

Bijzondere maand. Mijn benchmarks staan deze maand op winst, en mijn portfolio op verlies. Since inception heb ik zelfs kortstondig underperformance gehad ten opzichte van SPX en VWRL. Zou @writser dit zien als het uitkomen van zijn voorspelling? >:)
writser schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:25:
If anything sta je erg hoog op mijn shortlist van posters met risico op underperformance. >:)
Wat daar natuurlijk wel aan bij heeft gedragen is de hoge waarde die PortfolioAnalyst gebruikt heeft voor het inboeken van mijn Fastned positie eind juni. Ten opzichte van de werkelijke aankoopprijs staat die positie nog steeds op winst, maar vanwege het moment van inboeken telde de stijging niet mee en de daling wel. Goed voor –8% op de since inception performancegrafiek.

Deze maand stond in het teken van daling, maar toch waren er opvallende stijgers. DOCU deed het goed met +33,73%. SKX behaalde +18,96% en TDOC +17,98%.

ROKU is het hardst gedaald met –32,21%. Desondanks staat die sinds aankoop nog op +71,97%. Best prima. :) Andere dalers zijn ZS met –30,67% en SWAV met –27,88%.

De beste stijger van vorige maand, APPN met +52,55%, staat deze maand op –19,46%. De grootste daler, NEWR met –37,97%, haalde deze maand +8,07%.

Dankzij de dalingen deze maand is mijn leverage vanzelfsprekend ook gestegen. En ik heb een paar aankopen gedaan. Maar mijn margin requirement ten opzichte van NLV is juist gedaald... :?

• Wietsee.
Greatsword schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:46:
Iemand enig idee waarom "Het handelspartner geen prijsvoorstel heeft gedaan" en waarom er "geen offertes zijn gevonden"?

[Afbeelding]
Vrijwel alle aandelen zijn te verhandelen van 08:00u t/m 22:00u op Tradegate via Flatex. Dat de Italiaanse beurs dicht is maakt geen zak uit. Het feit dat dat gesuggereerd wordt geeft aan dat zij weinig handelen en niet snappen hoe dit platform in elkaar steekt.

Om dit probleem te omzeilen bekijk je de actuele bied laat prijs op Tradegate.
Maak een limiet order i.p.v. prijsopgave en vul de bied of laat prijs in (afhankelijk natuurlijk of je wil kopen of verkopen). Order zal vrijwel onmiddellijk worden uitgevoerd. Controleer dit door te kijken of je aantal stukken bij de transactiegeschiedenis zichtbaar zijn op Tradegate. Flatex is soms erg traag met het updaten van de status.

Gegroet een goedbedeelde Flatex klant,

https://tweakers.net/ext/f/5OqpMtvG5RkKG3IkXo2qTSlO/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/m9jU59N4BcyHQ0HOVmk2Yh88/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/g7lXAe5ZA1GHPtr3UoQHyRO4/thumb.jpg

Wietsee. wijzigde deze reactie 01-10-2019 21:24 (25%)

• RobertowNL
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:04

RobertowNL

For your gear!

@Zr40 Kudos voor je maandelijkse update!

Zelf hier ook maar een poging, heb nu mijn volledige beleggingsgeschiedenis in Portfolio Performance gezet.
Ben nog een beetje zoekende naar wat ik op mijn dashboard wil weergeven (huidige layout - blauwe lijn is MSCI als benchmark)

Opbouw van de portfolio:

Heb destijds bewust gekozen voor een onderverdeling met een iets grotere home-market exposure (VGK). Maar gezien je de combo VXUS / VTI / VGK niet meer kan kopen ben ik overgestapt op VWRL.
Ben nog steeds aan het overwegen om zelf de verdeling van WVRL iets aan te passen door zelf emerging en EU stocks ETF's bij te kopen, maar in welke verhoudingen moet ik nog eens uitzoeken/uitwerken.

De hier eerder in het topic door @Sport_Life aangehaalde Kiadis Pharma heb ik ook al enige jaren in mijn portfolio, deze positie is in percentage de grootste bleeder, en voor mijzelf een goede reminder waarom ik mij niet aan individuele -zeer- speculatieve aandelen wil branden.

Geen reden om niet tevreden te zijn dit jaar, nog steeds blij dat ik mijn fondsen een aantal jaar geleden bij Robeco heb weggehaald en het zelf ben gaan doen. Niet alleen is het leuker om je er zelf meer in te verdiepen, maar ook aan de kostenkant scheelt het met een groeiend portfolio behoorlijk.

Huidige resultaat 2019 t/m september

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wietsee. schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:16:
[...]

Vrijwel alle aandelen zijn te verhandelen van 08:00u t/m 22:00u op Tradegate via Flatex. Dat de Italiaanse beurs dicht is maakt geen zak uit. Het feit dat dat gesuggereerd wordt geeft aan dat zij weinig handelen en niet snappen hoe dit platform in elkaar steekt.

Maak een limiet order i.p.v. prijsopgave en vul de bied of laat prijs in (afhankelijk natuurlijk of je wil kopen of verkopen). Order zal vrijwel onmiddellijk worden uitgevoerd. Controleer dit door te kijken of je aantal stukken bij de transactiegeschiedenis zichtbaar zijn op Tradegate. Flatex is soms erg traag met het updaten van de status.

Gegroet een goedbedeelde Flatex klant,
Oke, dus als ik het wil verkopen dan pak ik bij afb 1 de prijs bij Bied Volume van 6.816

Bij afb 2 wordt ordersoort Directe order i.p.v. prijsopgave, het ordertype wordt Limiet en daar voer ik dan het bedrag van het Bied Volume van 6.816 in toch?

Wat doe je met Ordertoevoeging en geldigheid?

Afb 1:

Afb 2:

• Wietsee.
writser schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:17:
[...]

Nou, het laatste nieuws is volgens Reuters dat AMS inderdaad niet genoeg aandelen binnen heeft gekregen (linkje), ~52% terwijl de minimum acceptance rate 62.5% was. Het offer is dus afgeketst en het aandeel Osram stort in nabeurs. Ik kon mezelf, ondanks mijn wijze woorden, niet inhouden en heb deze week toch nog een paar honderd stukjes geshort voor de sport. Nu net gedurende after hours weer teruggekocht op 37.20. Een beetje een toevalstreffer, keek toevallig net op de computer.

AMS bezit nu 19.99% van de aandelen Osram, heeft nog niet opgegeven en kwam met 52% aardig in de buurt van de acceptance rate. Je zou toch denken dat ze het bod uiteindelijk wel rondkrijgen. En inmiddels handelt Osram alweer op een aardige discount t.o.v. de offerprijs. Aan de andere kant, misschien is er maandag wat paniek of meer nieuws en stort het nog verder in.

Geen no-brainer maar ik ben in elk geval op de huidige prijs een stuk enthousiaster over het aandeel dan afgelopen week en ik zit nu weer een heel klein beetje long. Tijdens het schrijven van dit bericht gaat het echter alweer richting de 39 en ik geloof dat ik rond die koers geen interesse heb either way (kopen noch verkopen). Tijd voor weekend! We zullen maandag zien hoe de soap verder gaat.
Turbulentie

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Bedoel je misschien een koersverschil van +0,09?

Laatste koers is 0,53.

Zr40 wijzigde deze reactie 06-10-2019 23:05 (28%)

• Dean The Vee
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 27-03 12:29
poehee schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:23:
[...]

Wauw.
Verschillende technische analisten tekenen op dezelfde grafiek allemaal andere lijnen. Hoe kun je nou beweren dat de jouwe een fundament hebben en die van de anderen niet. Dat denkt toch elke technische analist? Een beetje in de sfeer van dat 80% van de mensen denkt dat ze beter dan gemiddeld rijden.

Technische analyse gaat over het verleden. Als er iemand op de wereld is die op basis daarvan de toekomst werkelijk kan voorspellen, dan hadden we dat al lang geweten...
Je kan patronen tellen, en hoe vaak die voorkwamen in het verleden, maar daar trekt de koers van morgen zich echt niets van aan (het idee dat koersen ergens wel of geen zin in hebben is al een verachtelijk idee, alsof het een organisme is)
Het is gewoon een keihard feit dat de meeste mensen de markt niet verslaan. En de vraag is of degenen die het doen, niet gewoon een statistisch gevolg is.

_/-\o_

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 12:18
Sport_Life schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:23:
[...]

Ik snap je kritische houding, maar wat is er mis met lering en vermaak? ;) zolang het geen geld van derden is.

Als de economie in elkaar zakt verkoopt hier ook iedereen op een enkele na zn vwrl met flink verlies, dat heeft de vorige crisis wel aangetoond. Mensen hebben nou eenmaal de neiging om op all time high te kopen en na een flinke trrugval te verkopen.
Ten eerste ben ik een hele zure gast dus moet je alles wat ik zeg met een korreltje zout nemen.

Maar mijn voornaamste kritiek is dat, als je je trades uit een nieuwsbrief haalt, je wel bezig bent met 'vermaak' maar niet met 'lering'. Want wat leer je als je al je handelt op basis van externe tips? Hoe weet je of je slimme beslissingen maakt? Hoe verbeter je je eigen beslissingsproces? Dat doe je niet. Wat dat betreft is @Zr40 niet anders dan een grafiekengoochelaar die met z'n glazen bol speelt. En daar had hij juist kritiek op. Terecht, overigens :P .

Als volgend jaar zijn portfolio 50% in de min staat, moet hij dan bijkopen? Zo ja, welke aandelen? Of zijn de tips uit de nieuwsbrief dan misschien toch niet zo goed en kan hij beter gaan indexbeleggen? Daar heb je geen idee van, want je hebt zelf nooit gedegen onderzoek gedaan. Uiteindelijk loop je, als je afgaat op tips van derden en niet je eigen verantwoordelijkheid neemt, altijd een keer tegen de lamp. Ongeacht hoe slim je bent en ongeacht hoe goed de tips zijn. DYODD, zeggen ze in Amerika.

En daarbovenop: hoe je het ook wendt of keert: de schrijver van de nieuwsbrief heeft andere 'incentives' dan de lezer. De lezer wil geld verdienen met beleggen; de schrijver wil geld verdienen met z'n nieuwsbrief. Ook al heeft de schrijver het beste met je voor, je moet toch wel heel altruistisch zijn om te zeggen: "sorry, mijn tips zijn eigenlijk helemaal niet zo goed, misschien moeten jullie je abonnement maar opzeggen", of "ik zie eigenlijk geen aantrekkelijke investeringen dit jaar".

En daar weer bovenop: als je echt een goede belegger bent dan heb je wel wat beters te doen dan een fucking tips verkopen.

writser wijzigde deze reactie 07-10-2019 22:53 (5%)

Onvoorstelbaar!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 01:35:
[...]
Ik zie graag je nieuwe model tegemoet dit weekend.
Zoals beloofd, mijn Fastned model.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

writser schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:30:
[...]
Mijn vraag: in je vierde scenario levert een laadstation in Nederland 1m brutowinst per jaar op en kost 500k om te bouwen. Wat zal een 15-jaars concessie dan ongeveer opbrengen in een veiling? Wat zou Shell, of Eneco, of de lokale zakenman willen betalen voor die concessie? 100k? 500k? 1m? 5m? 10m?
Laat ik voor het gemak aannemen dat er evenveel geboden gaat worden als voor een tankstationlocatie wanneer 100% van de auto's EV is. Op basis van je laatste link kom ik op een gemiddelde van 8.5 miljoen per locatie per 15 jaar.

Voor mijn model schaal ik dat naar het gemodelleerde percentage EV's en neem ik aan dat in de NL scenario's voor 90% van de locaties een concessie geldt. Voor de EU scenario's is het lastiger; geen van de huidige EU locaties ligt aan de snelweg. Laat ik een ruime 25% aannemen. Laat ik ook hier 90% aannemen. Lekker conservatief :)

Zr40 wijzigde deze reactie 13-10-2019 08:01 (3%)
Reden: Rekenfout EU scenario's gecorrigeerd

• klaasvaak1853
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 12:50
oscar82 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:05:
Weet iemand een goedkope manier om in Goud te beleggen? Onder de spreekwoordelijke matras valt af, vandaar dat ik het in dit topic vraag.
Ik wil de komende jaren graag langzaam een positie opbouwen ter waarde van ~10% van mijn portefeuille. Maandelijks of halfjaarlijks inleggen heeft mijn voorkeur.
Mijn huisbank is ING en daar beleg ik in aandelenfondsen wereldwijd en emerging markets. Dat wil ik dus ook zo houden voor ongeveer 90% van mijn portefeuille. Alleen valt daar het aanbod in goudfondsen wel heel erg tegen. Ik zie er 1 van BlackRock maar daarvan is de TER 1,32%.
In het verleden heb ik ook in ETFs belegd via DeGiro en Flatex, dus dat is ook wel een optie.Ik heb het liefst een fonds dat fysiek goud aanhoudt en geen bedrijven die naar goud graven in de samenstelling heeft.
Een goud etf? Ik ben geen expert maar volgens mij heeft deze etf fysiek goudstaven in een kluis liggen.
https://www.ishares.com/n...es-physical-gold-etc-fund

Of het verstandig is 10% van je vermogen in een metaal te stoppen dat de afgelopen 50 jaar na inflatie geen rendement heeft behaalt(na belasting zelfs een dik negatief rendement) weet ik niet Maar ja, goud zorgt sowieso wel voor minder volatiliteit in je portefeuille.

• klaasvaak1853
Longcat schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:49:
[...]

100 euro lager, maar de P/E was ongeveer hetzelfde.
Nou, dat ligt toch wel iets anders. Ja de winst (verwachting) is hard gestegen maar de koers is een nog een stuk harder gestegen. Verwachte P/E is dus flink omhoog gegaan.

Panzer_V schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:53:
[...]

Ik vind dat een interessante vraagstelling. Momenteel zit 35% van mijn portefeuille in obligaties. Absoluut geen 5%+ rendement. Zeker momenteel niet. Gaat mij vanaf 2022 dus effectief geld kosten. Tsja....wat doe je dan. Als het meer dan 1,75% maakt en de spaarrente is 0% dan is blijven zitten ok. Zit het op minder rendement of de spaarrente gaat stijgen, ja wat doe je dan.

Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Wat ga jij doen?
Deze afbeelding is interessant, ook los van de belastingproblematiek:

Artikel: MarketWatch

Obligaties worden de laatste jaren minder negatief gecorreleerd aan aandelen. Je kan je zeker afvragen waarom je 35% zou alloceren aan assets met lage rendementen (maar worden belast alsof ze 5%+ doen), die misschien zelfs in dezelfde richting als aandelen bewegen en daardoor wellicht niet zorgen voor een stabielere portefeuille.

@Maahes Kijk met hefboomproducten zoals leveraged ETFs goed uit op wat voor manier ze leveraged zijn. Sommige ETFs zijn 'daily leveraged' waardoor je 1.5-3x het dagelijkse rendement op de benchmark, bijv. S&P500, krijgt. Dit is niet hetzelfde als 100 euro lenen en 100 euro inleggen en daarmee een S&P500 ETF kopen waardoor je 2x zoveel rendement krijgt.

Rekenvoorbeeld:
- ETF start op 100 euro, en daalt 10%, de 3x leveraged ETF daalt dus 30%
- ETF staat op 90 euro, 3X ETF 70 euro
- ETF stijgt terug naar 100 euro, dus 11% rendement. 3X ETF doet dus 33% ETF. 70 * 133% maakt ong. 93 euro

Dit is even extreem maar op lange termijn en bij hoge volatiliteit kost dat flink wat rendement. Daarnaast hebben dit soort ETFs hoge TERs.

Longcat wijzigde deze reactie 16-10-2019 21:26 (23%)

• Pistachenootje
  • Nu online
Longcat schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:19:
[...]
Obligaties worden de laatste jaren minder negatief gecorreleerd aan aandelen. Je kan je zeker afvragen waarom je 35% zou alloceren aan assets met lage rendementen (maar worden belast alsof ze 5%+ doen), die misschien zelfs in dezelfde richting als aandelen bewegen en daardoor wellicht niet zorgen voor een stabielere portefeuille.
Die mindere correlatie gaat volgens mij vooral op voor bedrijfsobligaties. Als je alleen kijkt naar overheidsobligaties (met name langere) dan zijn dat steevast een goede hedge tijdens een crisis. Je kunt dat checken in portfoliovisualiser of hier is een goed artikel van Vanguard:

https://vanguardblog.com/...between-stocks-and-bonds/

Qua (zeer) lage rendementen heb je natuurlijk helemaal gelijk.

Pistachenootje wijzigde deze reactie 17-10-2019 08:56 (4%)

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik ben nu zo'n 6 weken actief op Flatex, en vandaag voor het eerst een mooie winst geboekt.

Had 3 weken terug voor een paar K geïnvesteerd in Nokia op een koers van 4,55 en dat stond vanochtend op 4,81.

Ik zit er meer voor de short term, dus dit soort kleine bedragen zijn voor mij in ieder geval lucratiever dan sparen ;)

• Wietsee.
RobertowNL schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:04:
[...]

Het gaat dat laatste worden, geen goedkeuring meer in 2020, verbranden relatief veel cash, dus ik ben bang dat ze het niet gaan halen.
Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:41:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Bereid je voor op nog een tegenvaller, BAM + stikstofcrisis wordt een feestje voor de shorters. Ook een verschrikkelijk simpele redenering om in een aandeel te stappen.

• Wietsee.
Sport_Life schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:47:
[...]

Ik zit ook niet in Bam op de korte termijn :)
Ah oke, hopelijk minder lang dan bij Kiadis :9 .

Uiteraard mist in de grafiek het dividend van BAM.

Wietsee. wijzigde deze reactie 20-10-2019 20:02 (31%)

• Wietsee.
Sport_Life schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:55:
[...]

Overigens ben je wel vrij selectief in je commentaar, heeft weinig weg van toegevoegde waarde.
Zo hoor ik niks over Abn, Zilver,vastgoed (stond er niet bij ok)om maar wat te noemen.
Ik heb veel ETF's verkocht en ben weer begonnen met opbouwen, ditmaal enkele vallende messen opgepakt, toevallig waren dat recent de defensievere aandelen. Strategie is voornamelijk buy & hold (dividend) , behalve Sligro en Alfen waar ik eenmalig wat heb geïnvesteerd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Jullie mening? :). Tech ontbreekt inderdaad (behalve VWRL), imo zijn die momenteel te hoog gewaardeerd.
Ivm transactiekosten zal ik niet iedere maand bovenstaande verdeling toepassen, maar eens per zoveel tijd.
Ik kan ook niet over ieder fonds of aandeel wat zeggen, maar ik wil ze gerust even langslopen vanuit mijn visie en die kan eveneens te kort door de bocht zijn.

ABN Amro: niet koopwaardig, ook niet met de huidige 'korting'. Ten eerste koop ik al nooit bankaandelen, het geheel is ondoorzichtig, maar daar wil ik nu niet op in gaan. Banken hebben momenteel o.a. een permanente kostenpost aan de broek door de huidige negatieve rente.

Ahold: presteert zwakjes de laatste tijd, vooral in Amerika, ben het wel eens met je redenering. Hetzelfde geld natuurlijk voor een Unilever, maar dat aandeel heeft wat mij betreft toch een fraaier koersverloop alsmede dividend.

Bam: al becommentarieerd, voor de 'lange termijn' geef je aan, maar als de stikstofcrisis er nu weer inhakt ben je in de bouw zo weer een aantal jaren verder. Het loopt al tijden niet op rolletjes, die incidentele fouten blijken zich telkens te herhalen. Daarnaast is shortopbouw van grote partijen, als Marshall Wace veelzeggend. Kijk maar eens bij andere gesloopte aandelen.

Fortuna Silver Mines: te weinig kennis over om te beoordelen, maar vind het een weinig fraaie belegging meer speculatief.

Sligro: Food blijft altijd, dus Sligro moet het wel heel bond maken om nog verder te zakken.

Kiadis: verkopen.

Alfen: Heb ik zelf ook in de portefeuille, staat vooraan bij de noodzakelijke energietransitie.

Bijgaand mijn huidige porto, en rendementen dit jaar 29,8% (boven, links) vs. 25,4% (onder, rechts). De onderste portefeuille beheer ik sinds een jaar.

Wietsee. wijzigde deze reactie 20-10-2019 19:26 (4%)

• Wietsee.
Zr40 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:19:
Zelfs ik reageerde niet zo op het commentaar op mijn Fastned analyse, en dat commentaar was goed voor meerdere gevulde pagina's in dit topic. :P
Fastned is geweldig voor een 24-jarige student O+. Durf echter geen blijvende positie aan te houden, maar heb stiekem een beetje een zwak voor het bedrijf als afgestudeerd elektrotechnicus.

https://i.imgur.com/GmTXQCR.png

• Wietsee.
Sport_Life schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:17:
[...]Nou ben ik benieuwd wat een goede reden kan zijn om in ASML of Tesla in te stappen? Omdat men afgelopen kwartaal zoveel omzet heeft gemaakt? Ik koop liever op all time low dan all time high.. hoewel dat voor veel mensen gevoelsmatig slecht ligt.
ASML gaat nog zoveel meer waard worden. Het is tevens mijn meest rendementvolle belegging. Voor de laatste cijfers even uitgestapt, inmiddels weer aan boord natuurlijk.

Een korte (volle agenda) argumentatie waarom ASML nog zoveel meer waard gaat worden. TSMC draait op volle toeren met 7 NM productie.

Daarnaast zal het aandeel EUV alleen maar verder toenemen.
TSMC wil volgend jaar euv inzetten bij zijn tweede generatie van de 7nm-chipproductie.
Uitzonderlijke techniek dat geen enkel ander bedrijf in huis heeft.
Vorige week nog in het nieuws, Samsung heeft 23 van zulke machines besteld, a 120 miljoen euro per stuk, exclusief servicecontracten waarop ook nog een behoorlijke marge zit.

Afgelopen donderdag een kijkje mogen nemen bij het bedrijf in Veldhoven. Terwijl ik de onderstaande foto nam liep topman Martin van den Brink ook langs. Heb het ervaren als een heel andere wereld, wonderbaarlijk hoe met zoveel verschillende nationaliteiten er zo'n sterk product kan worden neergezet terwijl iedereen zijn eigen pakkie-an heeft.

ASML zal spoedig op 300+ staan...

Edit (nog een kleine aanvulling):
Ik citeer Peter Wennink in 2010/2011 uit Tegenlicht op 3:00:
Het is wel aardig, de Chinese overheid heeft in 1995 onze toen meest geavanceerde machine gekocht en die hebben ze twee keer gekopieerd. Ze staan in twee Chinese universiteiten. Die zijn tot op de laatste schroef, tot op de soort verf bij wijze van spreken gekopieerd. Die dingen werken nog steeds niet. 15 jaar geleden.
Een EUV-machine was toen nog niet eens op de markt. Een concurrent met deze nog geavanceerde technologie zal er de komende 10-jaar zeker niet komen.

Wietsee. wijzigde deze reactie 22-10-2019 22:19 (24%)

• Wietsee.
dj_tjerk schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:41:
[...]

Waarom zou ASML meer waard worden? Als ik het zo begrijp hebben ze praktisch de hele markt in handen (100% EUV, 80-90% ArFi), dus een gok op ASML zou betekenen dat je gokt op een groei van de semi-conductor markt.
Volgens mij klopt er niet veel van je percentages:
Met de stap naar euv moeten nog kleinere transistors, nog complexere en nog zuinigere chips mogelijk zijn. Chipfabrikanten als TSMC en Samsung zijn op hun 7nm-nodes begonnen met euv-productie. Dat zijn vooralsnog maar een paar kritieke lagen die met euv worden gemaakt. Van de pakweg tachtig tot honderd lagen die op deze node nodig zijn, worden minder dan tien lagen met euv geproduceerd. De rest wordt met conventionele duv-lithografie gemaakt, al dan niet met multipatterningstappen. Ook bij de volgende node, 5nm, zullen lang niet alle lagen met euv worden gemaakt; naar verwachting zouden dat er ongeveer twintig worden.
Bron

Chipbedrijven zijn nog volop in de overgang naar EUV, niet voor niets komt Samsung met zo'n grote order.

Zie ook deze onderstaande afbeelding:

Wietsee. wijzigde deze reactie 22-10-2019 23:11 (15%)

• Pistachenootje
  • Nu online
@flipjevandejam Ik volg Ben Felix ook goed, daarnaast ook anderen zoals Larry Swedroe en Paul Merriman.

Op zich ben ik het eens met Ben dat tilten naar small en value slim is, alleen vind ik 10% wel erg weinig om een significant verschil te maken op je resultaten. Als je een factor analyse loslaat op 90% total stock market, 10% small cap value dan denk ik dat de loadings op de small en value factors niet eens significant zijn.

Hier zijn de portfoliovisualiser resultaten van 100% total stock market (blauw), 10% small value tilt (rood), en 50% small value tilt (oranje) met cijfers van de Amerikaanse markt. De 50% small value tilt komt uiteindelijk op een 2x zo groot portfolio uit.

In periodes waar de small cap value tilt een grote impact maakt, zoals de crisis rond 2000-2002, doet de 10% tilt maar weinig voor het resultaat.

Om deze redenen zijn Swedroe en Merriman zijn daarom voorstanders van een sterkere tilt in je portfolio, met name voor mensen met een langere horizon.

ZPRV en ZPRX zijn volgens mij goede ETFs, beide verkrijgbaar o.a. via DeGiro. Er is natuurlijk wel sprake van een klein dividendlek maar de verwachte outperformance van de small en value factors zou dit meer dan goed moeten maken, theoretisch gezien.

Als je met opties aan de slag wil kun je natuurlijk via Lynx/IB ed. Amerikaanse small cap value fondsen kopen zonder dividendlek. Een andere manier om zonder dividendlek in small caps te investeren is Northern Trust die je via Meesman kan kopen, maar Meesman rekent weer andere kosten. En de laatste keer dat ik het bekeek had dit fonds meer een tilt naar growth dan naar value.

Ook in emerging markets kun je trouwens tilten naar small en value, bijv. door het fonds WTED. Ik zelf heb een sterke tilt naar small & value in mijn portfolio, o.a. met ZPRV, ZPRX, DLS en WTED.

• BrtH
  • Registratie: juli 2013
@flipjevandejam Ik heb een tijdje geleden een small cap + value portfolio op basis van 6 bij ING beschikbare fondsen samengesteld:

Ik heb de 33/33/33 split van Ben Felix qua Small cap Value/All cap Value/normale index aangehouden, maar heb in tegenstelling tot hem wél de echte regioverdeling gebruikt, op basis van de MSCI ACWI (hij doet 1/3 elk van Canada, US en rest van de wereld). Het toevoegen van een apart MSCI USA fonds maakt het ook nog mogelijk om in de USA een 50/50 Value/normaal te doen ipv 66/33. Mocht ZPRV ooit nog beschikbaar komen bij ING dan kan je die toevoegen aan het USA deel.

Het fijne aan dit portfolio is ook dat het de qua dividenlek gunstige Aviam en Northern Trust fondsen gebruikt voor het niet-value deel. Ook is er over het hele portfolio gezien een 50/50 split tussen value en gewoon (dat is volgens mij toeval en afhankelijk van de regioverdeling, maar wel leuk).

Nadeeltje is dat door de split tussen Europa, USA en Pacific, Israël buiten de boot valt, maar dat is dacht ik iets van 0,4% van de developed wereld.

Ik heb het nog niet gebruikt, maar op papier vind ik het er zelf best goed uitzien :P.

• Wietsee.
Wietsee. schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:21:
[...]

Zal pas met de kwartaalcijfers op 7 november duidelijk worden.
Heijmans geeft het voorbeeld :9 .
Wietsee. schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:16:
Bijgaand mijn huidige porto, en rendementen dit jaar 29,8% (boven, links) vs. 25,4% (onder, rechts). De onderste portefeuille beheer ik sinds een jaar.
Wat een beursjaar tot nu toe, inmiddels een kleine 38% vs. een kleine 30% (29-10-2019).

Wietsee. wijzigde deze reactie 30-10-2019 10:06 (50%)

• Wietsee.
Sport_Life schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

Helaas heb ik alles vorige week verkocht. Ik vond 8% rendement in 3 weken wel even voldoende. Misschien dat ik inderdaad weer een positie inneem na de kwartaalcijfers en (tegenvallende) winstverwachting voor volgend jaar, uiteindelijk wil iedereen een huis en een (snel)weg om daar te komen, dus op de lange termijn verwacht ik dat het goed komt met de bouwbedrijven.

Desondanks kun je er niet omheen dat BAM/Heijmans heel veel goedkoper is dan ASML. Ik blijf bij mijn punt dat investeren in bouwbedrijven/banken op de (middel)lange termijn beter rendeert dan een aantal (niet allemaal) overgewaarde en gehypte tech bedrijven.
Als ik jou was zou ik de winst pakken en ver weg blijven van ASML, de kans is aanwezig dat dit een keertje goed fout gaat.
Jij bent te jong om de .com bubbel te hebben meegemaakt, maar ik zie toch wel enige gelijkenissen.

Er zijn genoeg alternatieve voor ASML die veel goedkoper zijn. Maar ik heb een vermoeden dat jij vooral op basis van historische koersen reageert, zonder daarbij aandacht te hebben voor welke waarde je het eigenlijk koopt. Als de winst een kwartaal tegenvalt en daarmee ook de toekomstige winstverwachting, klapt alles als een kaartenhuis in elkaar.
Neem vooral de adviezen van @writser aan zou ik zeggen :). En lees je in voor wat betreft waarderingen en jaarrekeningen e.d.

Wat jij doet met ASML is het equivalent van een <50m2 appartement binnen de ring van Amsterdam kopen voor 400k met een verhuurwaarde van 1.250,- per maand (dankzij het wettelijke puntensysteem).
Helaas? Ik gun u een goed rendement hoor. Maar, maakt u zich geen zorgen, een plukje ASM International zit ook in mijn porto alsmede TSMC. Ik kijk wel degelijk naar KW, ASM International is daarin een stuk lager geprijsd. Ik kan de vraag echter beter terugkaatsen?

Ik herinner mij deze onderstaande quote nog heel goed. Hiermee impliceert u dat wat goedkoop is niet meer goedkoper kan worden...
10% Maandelijks BAM GROEP KONINKLIJKE: Reden: de koers ging afgelopen tijd BAM naar beneden door losse incidenten, kan nog maar 1 kant op
Maar als ASML 'eraan' gaat, gaat ASM International dat ook dus dat argument houdt daarin geen stand, ondanks de uiteenliggende KW's. Verder heeft ASML een veel unieker product, en ik vraag mij af wat voor achtergrond u heeft om het bedrijf af te doen als dertien in een dozijn. Daarnaast beleg ik zeer gespreid en als het toch even zakt, ik heb de tijd wel hoor ;).

YouTube: The Extreme Physics Pushing Moore’s Law to the Next Level

Huidige portoverdeling:

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Terwijl het buiten regent en de bladeren vallen, hark ik mijn maandstatistieken weer bij elkaar. :)

Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–1,05%
–4,03%
+18,98%
+19,40%
Hoogste prestatie
ROKU, +41,37%
DOCU, +33,73%
ROKU, +143,12%
ROKU, +143,12%
Laagste prestatie
TWTR, –28,91%
ROKU, –32,21%
TWOU, –64,64%
TWOU, –64,64%
Aantal posities
Aandelen 104×
Opties 11×
Aandelen 100×
Opties 10×

Transacties
Aandelen 4×
Opties 6×

Aandelen 6×
Opties 9×
Valutaconversie 1×
Transactiekosten
€ 5,61
€ 8,97

Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
Leverage
144,5%
136,2%
Initial Margin
47,4%
44,4%
Maintenance Margin
37,0%
34,4%
Kritieke daling
–61,5%
–64,8%

Deze maand gaf duidelijk weer dat mijn portfolio slechts in beperkte mate gecorreleerd is aan mijn benchmarks. Tussen 16 en 21 oktober daalde mijn portfoliowaarde fors, terwijl mijn benchmarks daar geen last van hadden. Iets met cloud bedrijven in mijn portfolio, die in deze periode als groep lager gewaardeerd zijn door analysten.

Percentages bij margin en risico zijn wat slechter geworden doordat ik deze maand een aantal posities heb geopend, waaronder een optiepositie.

Opvallende bounce: ROKU. In september nog de grootste daler met –32,21%, nu in oktober de grootste stijger met +41,37%.

Andere stijgers deze maand zijn TSLA met +27,78% en SFIX met +16,06%. Aan de onderkant vinden we TWTR met –28,91%, ETSY met –23,04% en HAS met –19,40%.

De beste stijger van vorige maand, DOCU met +33,73%, staat deze maand op +4,47%.

• oscar82
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12:40
https://tweakers.net/ext/f/A248W8V2nWsyDc4ulEUYqExy/thumb.png
In ander nieuws: een van de meest waardevolle bedrijven gaat naar de beurs. Zeer benieuwd of deze door de MSCI ESG rating komt. Denk t eigenlijk niet. Iets met CO2 en/of governance.
Maar zeker is dat heel veel EM fondsen een flink aantal procenten hierin moeten gaan pompen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Bij DEGIRO wordt er ook iemand wakker :+

• Bobbie Jones
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 28-03 17:20
Ik heb sinds kort een account bij flatex en heb de volgende vraag als eens langs zien komen op het forum.
Longcat schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:56:
Iemand enig idee hoe je de taal in flatex op Engels krijgt? Ik kan echt niets volgen van hun 'Nederlands'. :+

Daarnaast voerde ik net een 'neporder' in (ik heb alleen nog mijn verificatiecentje staan) en zag ik toen ik klikte op toelichting van kosten een heleboel nulletjes, maar ook een bedrag (ik dacht 1.40) staan voor 'terugbetaling'. Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Helaas geen antwoord kunnen vinden, Weet iemand waar de 1,4 terugbetaling kosten vandaan komen?

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12:32
Doen jullie mee aan beursspellen zoals het RTLZ beursspel of Slimste Belegger?

Ik vind het wel komisch om te zien dat een buschauffeur uit een Fries dorpje het beter doet dan deze "beurskenners".

Carfanatic wijzigde deze reactie 28-11-2019 12:05 (3%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:31:
[...]
Heb jij de tiered of fixed price plan gekozen?
Tiered. Vaak goedkoper dan fixed, zeker wanneer je order non-marketable is. Maar als je te maken hebt met de minimum activity fee en je blijft met beide price plans onder $ 10 aan commissies per maand, dan maakt de keuze geen verschil in je totale kosten.

Soms is fixed goedkoper; met name bij kleine orders op Euronext. Uit mijn hoofd zat het omslagpunt ergens rond € 1500 per order. Vergelijk de price plans in een spreadsheet en vergeet vooral niet de exchange fees mee te rekenen bij tiered.

Als je switcht tussen price plans, dan heeft de switch pas effect vanaf de volgende dag.

Mijn laatste aankoop van een US aandeel kostte mij $ 0.36:

In dit geval uitvoering op een dark pool zonder rebate ipv op een exchange met rebate, anders kreeg ik nog een paar cent terug onder de third-party execution charges kolom. Vind ik prima verder, zo'n dark pool krijgt alleen uitvoering wanneer de prijs beter is dan elders :)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:45:
[...]
De Amerikaanse opties kosten toch 65c per contract? Ik wil net 100 puts kopen staat er commissie 160 dollar. Mis ik iets?
1 put of call = 1 contract. Koop of verkoop je er 100, dan betaal je ook 100 keer zoveel. Daarnaast betaal je niet alleen commissie aan IB, maar heb je ook kosten van de beurs, clearing, en regulatory fees. Hoe duur het precies is hangt af van de premie, het aantal, de underlying, en de exchange waar je order wordt uitgevoerd, maar $ 1.60 per contract kan best kloppen.

Als voorbeeld: voor puts met een premium vanaf 10 cent op PSE (willekeurig gekozen exchange) betaal je 0.65 (IB) + 0.85 (PSE) + 0.0388 (ORF) + 0.002 (FINRA) + 0.055 (OCC) = 1.5958 per contract. Jij wil er 100, dus zou je afgerond $ 160 aan commissie betalen.

Hier zie je de uitsplitsing van kosten van één put die ik een tijd terug heb geschreven:

Toevallig ook uitgevoerd op PSE. In dit geval betaalde ik voor PSE niet 0.85 maar ontving ik een rebate van 0.75, omdat de order niet-marketable was. En ik betaalde 1.00 ipv 0.65 aan IB vanwege het minimum per order. Totale kosten: $ 0.35

Waarom wil je trouwens 100 puts kopen? Dat is een extreem grote positie. Vergeet niet dat één optie betrekking heeft op 100 stuks van de underlying. Met jouw 100 puts heb je het recht om tienduizend stuks van de underlying te verkopen tegen de afgesproken prijs (de strike).

Zr40 wijzigde deze reactie 29-11-2019 19:07 (74%)

• DoinkDeClown
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 18-03 21:27
Showerthought: als er binnen een paar jaar weer een recessie optreedt, dan is indexbeleggen wel redelijk dood?

De historische herstelduur tot 0% reele groei na een beursval heeft als mediaan vijf jaar. Dan heb je tot 2025 nodig om het niveau van vandaag (plus inflatie) te behalen. De groei na CPI van de afgelopen dertig jaar is op dat moment heel erg laag, in de verre verste niet de mystieke 7% waarover altijd gerept wordt. Ik gok meer een paar procent. Zie ook deze grafiek. Ja, deze begint bij een recessie, maar deze eindigt in de langste bull markt ooit.

• Pistachenootje
  • Nu online
Ik vond het wel een aardig artikel. Er wordt vaak geroepen dat de markt na een aandelen crisis binnen enkele jaren weer helemaal hersteld is. Dat het gemiddeld bijna 7 jaar duurde (rekening houdend met inflatie) is toch wel een stuk langer dan ik had verwacht.

Pistachenootje wijzigde deze reactie 02-12-2019 08:20 (5%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Brace yourselves. Winter is coming.

Deze maand (nov)
Vorige maand (okt)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+9,84%
–1,05%
+29,31%
+29,76%
Hoogste prestatie
TWOU, +40,83%
ROKU, +41,37%
ROKU, +168,09%
ROKU, +168,09%
Laagste prestatie
UPWK, –21,60%
TWTR, –28,91%
TWOU, –50,21%
TWOU, –50,21%
Aantal posities
Aandelen 105×
Opties 11×
Aandelen 104×
Opties 11×

Transacties
Aandelen 1×
Opties 2×

Aandelen 4×
Opties 6×

Transactiekosten
€ 0,87
€ 5,61

Deze maand (nov)
Vorige maand (okt)
Leverage
141,1%
144,5%
Initial Margin
50,7%
47,4%
Maintenance Margin
35,5%
37,0%
Kritieke daling
–64,3%
–61,5%

Verhip, ik heb vrijwel niets aangekocht! Maar liefst één nieuwe aandelenpositie geopend, en een bestaande optiepositie vooruit gerold. Goed voor maar liefst € 0,87 transactiekosten deze maand. :P

Margin en risico is weer wat verbeterd, vooral dankzij de uitzonderlijke outperformance deze maand. Wel opmerkelijk dat de initial margin requirement is gestegen terwijl de maintenance margin requirement juist is gedaald.

TWOU heeft deze maand de dubieuze eer om de grootste stijger te zijn in mijn portfolio, terwijl ze YTD nog steeds de grootste daler zijn. Andere stijgers deze maand zijn TTD met +32,74% en FTNT met +30,44%. Onderaan staan UPWK met –21,60%, CWEB met –19,97% en ANET met –19,24%.

De beste stijger van vorige maand, ROKU met +41,37%, staat deze maand op nog eens +10,27%. YTD staan ze net als vorige maand bovenaan. De grootste daler van vorige maand, TWTR met –28,91%, staat deze maand op +4,39%.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 28-03 19:07

coelho

VanTheManFan

writser schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:54:
Ik zou een beetje oppassen met dat soort complottheorien. Als het omhoog gaat heb je gelijk, en als het omlaag gaat is het de schuld van de shortsellers. Het risico is dat je dan je kop in het zand steekt als het even niet gaat zoals je hoopt en dat je niet leert van je (eventuele) fouten.

Het aandeel was al hard gestegen de afgelopen maanden, FDA approval komt geloof ik niet echt als een verrassing en als ik even kort rondkijk was er wellicht de hoop dat Vascepa al bij > 135 mg werd goedgekeurd en/of dat er een wijdere primary indication kwam. Wellicht was een groot succes al ingeprijsd en was de markt stiekem een klein beetje teleurgesteld gisteren, na alle hype? Of was er een grote groep aandeelhouders die voorgenomen had te verkopen na FDA approval? Als ik zo rondkijk is dit niet bepaald een 'under the radar' aandeel. Elke kloothommel op SeekingAlpha zit long en is bijzonder bullish, lijkt het. Waarmee ik niet wil zeggen dat jij tot die groep behoort: ik waardeer je bijdrages hier @coelho.

In elk geval, het lijkt me dat er logischere verklaringen zijn voor het koersverloop gisteren dan dat de Illuminati samen met Hillary Clinton het aandeel shorten en dat alle particuliertjes in paniek verkopen als het aandeel -4% staat, waarna Soros het weer kan terugkopen en de winst wordt gedeeld om de deep state verder uit te breiden :9 .

Disclaimer: ik ben geen medicus maar heb een beetje verstand van aandelen.
Ik geloof zeker dat je gelijk hebt waar het gaat om niet te veel geloven wat je leest, het waren staatjes als deze waardoor ik er vanuit ging dat genoemde theorie best een kern van waarheid zou kunnen hebben:

Inhoudelijk (daar ben ik gevoelsmatig toch net iets sterker in dan in marktanalyse ;) ) wil ik best geloven dat FDA approval al deels ingeprijsd was. Amarin heeft echter een negatieve geschiedenis met de FDA, dus dat zorgde nog wel voor enige twijfel over het tijdstip van de approval en de breedte van het label.

Waar ik het overigens niet mee eens ben, is dat het label te smal zou zijn. Het label is breder dan de inclusie criteria van de Reduce-It studie (waar approval op gebaseerd is), er zit namelijk geen leeftijdsbeperking aan, terwijl patienten in Reduce-It 45 jaar of ouder moesten zijn.

De door jou aangehaalde 135mg als ondergrens was wat mij betreft ook nooit in het spel. De wereldwijde consensus is dat de normaalwaarden van Trigliceriden lopen tot 150mg. Waarom zou je mensen die in de categorie 'gezonde waarde' vallen een pil gaan voorschrijven die bestemd is voor het verlagen van die waarde?

Ik probeer me niet te laten leiden door de emotie-reacties op bijvoorbeeld StockTwits. Als je de reacties leest van analisten of medici dan zie je dat daar de consensus is dat er zeer goed met dit label te werken valt en dat er alleen al in de USA tientallen miljoenen mensen aan de indicatie voldoen.

Amarin moet nu gewoon zo snel mogelijk aan de slag om de omzet nog veel verder de lucht in te krijgen. Hun eigen revenue omzet 2020 is €650-700 miljoen. Gezien de huidige, continue groei en daarbij de 15-20x zo grote doelpopulatie vanwege het nieuwe label, verwacht ik persoonlijk dat we zeker over de 800 miljoen gaan. En dan zal de aandeelwaarde vanzelf meestijgen :)

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 12:18
Tja, het volume was een stuk hoger dan gemiddeld. Dat zou ik ook verwachten, gezien het nieuws van afgelopen vrijdag. En een short volume ratio van 20% lijkt me ook niks bijzonders als ik kijk naar afgelopen jaar:

Ik zie dus eigenlijk niks bijzonders. Zeker niet de 'largest coordinated short attack in history'. Het aandeel sluit ook maar 5% in de min. Het hele verhaal lijkt me een storm in een glas water. Over de medische kant heb ik weinig zinnigs te melden. Ik heb dan ook geen positie, wou alleen maar even aankaarten dat er andere hypotheses zijn die het koersverloop van gisteren verklaren (en dat ik die een stuk waarschijnlijker acht).

Nog wel een kleine kanttekening betreft het label en de ondergrens: ook al vind jij niet dat het label te smal is en dat 135mg nooit in het spel was, en ook al heb je gelijk, als genoeg andere (ongeinformeerde?) beleggers daar anders over denken gaat het aandeel alsnog omlaag na FDA approval.

writser wijzigde deze reactie 17-12-2019 12:52 (16%)

Onvoorstelbaar!

• Pistachenootje
  • Nu online
Het kan wel wat uitmaken hoor. Historisch gezien heeft EM een wat hoger rendement en een hogere standaard deviatie dan bijv. US total market (TM).

(bron)

Mijn mening: de meeste mensen kunnen zich beter gewoon aan de market cap spreiding houden.

Pistachenootje wijzigde deze reactie 21-12-2019 10:30 (15%)

• BrtH
  • Registratie: juli 2013
@Queal Bedankt voor het overzichtje. Ik heb eens even gekeken, en het lijkt erop dat ING sommige (maar niet alle) ETF's ook aanbiedt alsof het beleggingsfondsen zijn:
https://i.imgur.com/LPeXigi.png

In het aankoopscherm kan je ze allebei kiezen:
https://i.imgur.com/S1dNk4J.png

Als je voor de beleggingsfondsvariant gaat krijg je dit, en kan je een maandelijkse order instellen:
https://i.imgur.com/xizMdhg.png

Als je de ETF-variant kiest kan dat niet:
https://i.imgur.com/HNFdYLP.png

ING heeft het er niet makkelijker en overzichtelijker op gemaakt, dat geef ik je zeker na, en je moet inderdaad wel erg vaak 2FA doen.

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:38

Zenix

BOE!

Ik ben trouwens benieuwd naar jullie rendement afgelopen jaar. Het was natuurlijk een top jaar.
Mijn rendement zit op 33.46% TTWROR 32,33% IRR
https://i.postimg.cc/T5bjyy0f/2019.png
Benchmark (paars) is trouwens IWDA in de screenshot.

Portefeuille bestaat uit:
75% IWDA
5% VWRL
20% Rabobank Certificaten. Daar komt ook het meeste dividend van.

Het enige actieve handelen wat ik had gedaan was een Bitcoin Tracker. Die stond eind 2018 op een heel dik verlies. Met veel geluk heb ik hem dit jaar dichtbij de hoogste koers van de Bitcoin kunnen verkopen en toch een leuke winst mee kunnen behalen. Dit ga ik dus niet weer doen. :P Een goede les met een gelukkig een goede uitkomst.

De reden dat ik IWDA en VWRL beiden heb is puur kostentechnisch. Ik wil soms twee transacties doen bij de DEGIRO in een maand. Denk bijvoorbeeld aan dividend gelijk herinvesteren. Dat kan ik niet altijd combineren met de maandelijkse aankoop.

Voor dit jaar ga ik op dezelfde weg verder. Maar ik overweeg nog wel steeds naar Northern Trust fondsen over te stappen.

• Wietsee.
Hierbij mijn behaalde resultaten in Portfolio Performance over 2019.

Wietsee. wijzigde deze reactie 01-01-2020 19:23 (34%)

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13:54
Ik ben best tevreden over dit jaar. Vooral mijn Tesla aandeel was een rollercoaster

Dit jaar maar weinig nieuwe inleg gehad. De vakantie pakte wat duurder uit dan het plan was ;)

TheS4ndm4n#1919

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik heb ook e.e.a. opgeteld, en kan uiteraard alleen maar zeer tevreden zijn:

ETF's 32,46%
Certificaten + groenfondsen 0,87%
Aandelen 13,30%
Alles bij elkaar 17,23%

XIRR met alle kosten/baten meegewogen.

Dit jaar de maandelijkse inleg maar weer wat verhogen want loon is ook wat gestegen. :)

En misschien wel leuk, de dividendopbrengsten:

Het is net als op de blogs, de staafjes worden rapper groter. :P

Aikon wijzigde deze reactie 01-01-2020 21:06 (32%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

2019! Vuurwerk! 2020!

Deze maand (dec)
Vorige maand (nov)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–0,99%
+9,84%
+28,02%
+28,47%
Hoogste prestatie
TSLA, +24,59%
TWOU, +40,83%
SHOP, +177,72%
SHOP, +177,72%
Laagste prestatie
CWEB, –23,16%
UPWK, –21,60%
CWEB, –61,21%
CWEB, –61,21%
Aantal posities
Aandelen 108×
Opties 10×
Aandelen 105×
Opties 11×

Transacties
Aandelen 3×
Opties

Aandelen 1×
Opties 2×

Transactiekosten
€ 10,02
€ 0,87

Deze maand (dec)
Vorige maand (nov)
Leverage
150,5%
141,1%
Initial Margin
60,5%
50,7%
Maintenance Margin
37,8%
35,5%
Kritieke daling
–58,7%
–64,3%

Zo, het eerste volledige jaar zit er op :)

De december 2019 short box is vervallen. Opbrengst: € 136 na kosten. Deze heb ik omgeruild voor een nieuwe, houdbaarheidsdatum december 2021. Voor assignment van de short legs worden commissies gerekend, dus die tel ik mee bij het aantal transacties hierboven.

Leverage is wat hoger omdat ik een deel van het contante geld (afkomstig van de box) heb opgenomen en op de spaarrekening geplaatst voor extra rente. Dit ga ik niet compenseren in de cijfers hierboven.

Deze maand heeft TSLA met +24,59% de meeste koerswinst behaald. Tweede plaats: GTLS met +20,14%. Derde plaats: SHOP met 16,01%.

Aan de onderkant staan CWEB met –23,16%, PTON met –20,79% en ROKU met –17,96%.

Beste stijger van vorige maand, TWOU met +40,83%, zakt weer een beetje terug met –5,48% deze maand. Herstel blijft lastig. De grootste daler van vorige maand, UPWK met –21,60%, gaat nog nog een stapje verder omlaag met –10,00%.

En dan de jaarcijfers :D

De grootste winnaar van het jaar is SHOP met maar liefst +177,72%! Aangekocht op 10 januari 2019. Op tweede plaats staat ROKU met +119,95%. Vorige maand nog de beste YTD performance met +168,09% destijds, maar december blijkt een slechte maand geweest te zijn. Op derde plaats staat GH met +112,58%.

Onderaan vinden we CWEB met –61,21%. Aangekocht op 1 augustus, letterlijk op de piek, sindsdien gaat het rustig aan omlaag. Niet eens met grote sprongen. Op de tweede plaats staat TWOU met –52,94%. Net als de tweede plaats bij de winnaars had dit aandeel vorige maand nog de slechtste YTD performance met –50,21% destijds. Dit is niet eens het dieptepunt geweest; eind juli stond het aandeel op –74,58%. De derde grootste verliezer is ABMD met –35,90%.

Bij de jaarcijfers hoort ook iets speciaals...

Mijn Portfolio Performance dashboard! :) Hierin houd ik ook mijn vermogensbestanddelen buiten mijn IB account bij. Pensioen (werkgever en DEGIRO), crowdfunding, P2P, WOZ woning, spaarrekening en deposito's. Maar ook iedere vorm van schuld. Niet geheel onbelangrijk als je met short boxes werkt ;)

Merk op dat de rendementcijfers op maandbasis die PP berekent niet exact overeen komen met die van IB zelf. PP berekent rendement op een andere manier dan PortfolioAnalyst van IB, welke ik gebruik als bron van cijfers voor mijn maandupdates. Verder zit er in juni een verschil in de wijze waarop ik Fastned heb ingeboekt. IB gebruikt de slotkoers van de dag van overboeking als cost basis, ik gebruik de koers die het voor de notering had.

Zr40 wijzigde deze reactie 02-01-2020 21:42 (5%)

• HEA220
Hoe lang ben je ongeveer bezig om alles voor de eerste keer in PP te zetten?

Gebruik op dit moment gewoon google sheets. Waarbij ik bij aankoop/verkoop iets invul. En op de laatste dag van de maand de stand van zaken van dat moment kopieer.

share images

• klaasvaak1853
r0bb schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:03:
Wat vinden jullie van PHAU? Is dit een goede aankoop naast de bekende VWRL etc fondsen in het kader van diversification?
Waarom wil je diversificeren? diversificeren doe je alleen als je teveel concentration risk heb of je volatiliteit wil verminderen, heb je dit en/of wil je dit?

Wat is eigenlijk je beleggingsdoel? Tenzij je aan het voorbereiden bent voor een doom hyperinflatie scenario en jij in dit scenario je koopkracht wil behouden, of je tevreden ben met de inflatie bijhouden met minder volatiliteit lijkt goud mij geen goud belegging. In een vermogensopbouw portfolio zie ik in ieder geval geen plek voor goud. Goud heeft nou eenmaal geen hoog verwacht rendement op de lange termijn.

Het probleem met goud is dat het niks produceert (en zelfs elk jaar geld kost). Inflatie zal je over de lange termijn waarschijnlijk bijhouden (voor 1,7% belasting) maar er wordt geen waarde gecreëerd zoals dat bij bedrijven wel het geval is.

(afbeelding is niet helemaal up-to-date maar het idee is duidelijk)

• Config
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:12
Misschien dat dit helpt:

De grootste stijging is net voor de crash.

• Loev
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 27-03 08:45
Cross post vanuit Financiële onafhankelijkheid - Deel 4

Een nieuw jaar, tijd om te investeren in een nieuwe aandelen om mijn portfolio uit te breiden. (Zie onder voor mijn huidige portfolio) Ik zoek nieuwe aandelen waarbij het dividend elk jaar groeit. Welke aandelen hebben Tweakers op de watch list staan om te kopen? Ik hoor graag suggesties, ik heb een aantal punten waaraan ze moeten voldoen. Ik snap dat anderen onderstaande punten belachelijk, dom of niets zeggend vinden. Dit zijn punten waar ik mij aan wil houden, ben het er niet mee eens? Prima iedereen zijn mening, dit werkt voor mij.
  • Payratio < 55% (er moet nog genoeg groei mogelijkheden zijn)
  • Div. Yield > 3% deze kan wel eens lastig worden
  • Gemiddelde dividend groei van 10% over de afgelopen 3jaar zou mooi zijn
  • Liever geen vastgoed bedrijf, ik zit al vrij diep in vastgoed met een aantal REIT
  • VS of Europa maakt niet uit
Ik bekend met Dividend Champion lijsten, maar ik hoor graag of Tweakers tips hebben naar aandelen die wellicht interessant zijn om te volgen. Geen aankoopadvies, maar meer suggesties welke andelen interessant zijn voor om een blik op te werpen.

Afgelopen jaar groeiende het ontvangen dividend van $500 naar $553 met een investering van $486. (Let op dollars) Voor 2020 staat er $556 op de planning, ik reken echter op verhogingen van de meeste aandelen. Winst over het afgelopen jaar kan ik helaas niet zo makkelijk uit mijn Excel halen, open puntje.

• Hielko
  • Laatst online: 14:37
Zag deze zojuist op Twitter langkomen, leek me wel relevant met betrekking tot de recente discussie:

• TechLight
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zondag 12 januari 2020 @ 00:29:
Voor wie net als ik duurzaam wil beleggen, heb ik wat info samengevat. Ik ben op zoek naar de juiste fondsen voor mij en hoop dat anderen wellicht wat ideeën hebben. Naast beleggen voor een beetje lol in bijvoorbeeld Tesla, regel ik ook zelf mijn pensioen. Je belegt dan voor tientallen jaren. Daar moet je goed over nadenken vind ik.
Ik heb afgelopen maanden ook wat rondgezocht qua duurzaamheid (en hier en daar ook al eens wat over geschreven op het forum). Mijn aanpak is om het simpel te houden, en zonder echt diep te duiken heb ik een twintigtal fondsen bekeken die ofwel bekend zijn, ofwel beschikbaar bij bepaalde brokers tegen niet al te hoge kosten.

Een combinatie die er dan interessant uitspringt naast de al veel besproken NT fondsen, is wellicht SUSM IE00BYVJRP78 en SUSW IE00BYX2JD69 van iShares. Deze hebben een hoge duurzaamheidsrating op Morningstar (top 3-4%), een prima rendement (afgelopen jaar 10 en 29% respectievelijk), lage kosten (0.35 en 0.3%). Helaas wel een dividendlek, maar alles bij elkaar een mooie set voor simpele wereldspreiding en doorgaans goed verkrijgbaar.

Een reden dat deze voor jou nog relevant kan zijn, is omdat als je zelf je pensioen regelt, je naast bv bij Degiro, dat ook bij zzppensioen.nl kan doen. Deze laatste gebruiken ook ESG criteria, en hebben SUSM en SUSW gekozen als onderliggende fondsen (voor het aandelendeel) en ook lage kosten van 35E per jaar plus 0.35% (inclusief fondskosten!) Grootste nadeel is dat je niet geheel vrij bent te kiezen omdat ze lifecycle beleggen, dus naar mate je pensioen dichterbij komt, je automatisch meer in obligaties terecht komt. Maar dat doen muv Degiro bijna alle aanbieders. Je kunt wel aangeven dat je risicobereid bent en je pensioen zo laat mogelijk wilt om dat effect te beperken.

Hier ter referentie en zonder garantie mijn tabel met info over fondsen, kosten en duurzaamheid (morningstar). Niet alle info is helemaal compleet. grijze dividendlekken zijn schattingen op basis van soort fonds en andere gegevens. Broker beschikbaarheid alleen voor degenen waar ik toen naar keek, en mogelijk ook onvolledig. Use at your own risk! :)

(edit: voor de duidelijkheid, bankkosten is aangenomen bij flatex (nul) indien beschikbaar, anders ABN of (als ik me goed herinner) Binck voor Actiam. Niet overal beschikbaar, dus kijk even uit met de TCO kolom.)

TechLight wijzigde deze reactie 12-01-2020 13:23 (4%)

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 28-03 19:53

GG85

.......

Schaamteloze crosspost vanuit het FO topic :O :

Ik heb een calculator gemaakt om de kosten te vergelijken tussen indexbeleggen bij BrandNewDay, Meesman, Rabobank, ING, ABN en Binck.

laatste versie staat hier: https://github.com/GvY85/FO-calculators/releases

zit helaas nog wel een kleine afrondingsfout in bij de aankoopkosten van de Rabo die ik er niet uit krijg dus als iemand een idee heeft, graag :).

• klaasvaak1853
writser schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:09:
Je hebt je duidelijk beter verdiept in BFIT dan ik, leuk dat je wat analyse deelt. Een paar vragen:

Ik zit even kort te kijken, maar hier neem je de schuldenlast niet mee, correct? FCF/EV multiple is hoger.
Correct ik gebruik geen EV multiple, schuld zelf gebruik ik wel in mijn waardering maar op een hele andere manier. (dividend wordt uitbetaald tot schuld op 1,5 debt/ebitda staat(nu 2,3 debt/ebitda) dit dividend gooi ik dan samen met mijn terminal value in een DCF-formule) FCF/P geeft voor mij veel beter inzicht in wat BFIT nu/straks verdient per jaar verdient voor de aandeelhouder. Ik stuur je binnenkort wel een dm met mijn BFIT waardering en DCF berekening, moet nog even tijd vinden om het excel bestand op te ruimen en begrijpbaar te maken.
Denk je niet dat fitnessclubs een beetje trendgevoelig zijn? Als in: als je over 10 jaar kan kiezen tussen een Basic-Fit uit 2020 (ook al heeft die nieuwe apparaten) of een nieuwe club, dat mensen dan wellicht sneller voor een nieuwe club kiezen? M.a.w. dat de omzet van de wat oudere vestigingen geleidelijk afneemt?
Nee ik denk niet dat de keuze voor een sportschool trendgevoelig is. Planet Fitness is in Amerika ook al meer dan 25 jaar succesvol, daar wil de consument blijkbaar niet na x jaar een andere value fitness chain. De mens is een gewoontedier, tenzij de concurrent een veel betere locatie, prijs of ervaring bied zullen maar weinig leden switchen naar een nieuwe club van de concurrent.

Je hebt gelijk dat als consumenten kunnen kiezen tussen twee identieke sportscholen en het enige verschil is dat de ene club 10 jaar ouder is ze zullen kiezen voor de nieuwe club. BFIT doet trouwens wel meer dan alleen fitnessapparaten vervangen, er zijn continu interne en externe aannemers bezig zijn om, om de zoveel jaar een club te "renoveren", maar ja de gemiddelde club zal over 10 jaar niet splinternieuw zijn en mocht er een concurrent komen met een spiksplinternieuwe clubs zullen deze clubs zeker leden afpakken.

Ik denk alleen niet dat die clubs van de concurrent er überhaupt gaan komen. Bouw je nu als toetreder een value/budget club in de buurt van BFIT snoep je misschien langzaam wat leden weg(leden zitten vast aan een jaar abonnement), maar het uiteindelijke resultaat voor de toetreder zal waarschijnlijk zijn: 1. toetreder maakt verlies omdat deze geen schaal en niet genoeg leden heeft, 2. BFIT maakt tot dat de toetreder failliet gaat minder winst, 3. Toetreder gaat failliet, 4. BFIT maakt weer net zoveel winst als voorheen. Conclusie: Potentiële toetreder zal niet toetreden, dat is de MOAT van BFIT.

Op dit moment is er geen afnamen te zien in het aantal leden 10 jaar na het openen van een club, het aantal leden blijft stabiel op 3300.
Sowieso heb ik er iets minder vertrouwen in dat ik de omzet van Basic-Fit over 10 jaar kan voorspellen dan de omzet van Unilever of wat dan ook. Basic-Fit lijkt me toch een beetje trend- en conjunctuurgevoeliger.
Afgelopen 10 jaar was de omzet heel simpel te voorspellen namelijk gewoon: prijs abonnement *3300*aantal volwassen clubs=omzet. Komende jaren voorspellen is net zo makkelijk (tenminste als het aantal leden stabiel blijft op 3300), extra makkelijk wordt het voorspellen als het management jaren vooruit guidance geeft over hoeveel hoeveel nieuwe clubs er geopend gaan worden. Je krijgt gewoon 100% van de input om de omzet te berekenen, hoe makkelijk is dat.

De ham vraag is natuurlijk wel hoeveel leden houdt een club vast in een recessie/crisis. BFIT heeft nog nooit met veel clubs een crisis/recessie meegemaakt en ik kan er ook geen data over vinden. Ik denk dat in een crisis/recessie BFIT nog redelijk veel leden per club weet vast te houden, denk aan +3000 leden per club(gemiddelde nu 3300 per club) Ik heb geen enkele data om dit te onderbouwen maar het lijkt mij dat de meeste huishouden wel ergens 20 euro kunnen vinden om een sportschool abonnement te betalen, zelfs al gaat het wat minder met de economie. Bovendien zitten de leden ook nog maanden tot een jaar vast aan hun abonnement, dat zorgt ook weer voor een dempend effect in de leden terugname.
Wat voor huurcontracten hebben ze? Loopt de huur op gedurende de looptijd?
Huurcontracten worden voor ongeveer 10 jaar afgesloten. Geen idee of de huur oploopt tijdens de looptijd. Hoe de huurcontracten precies geregeld zijn maakt denk ook niet zoveel uit, uiteindelijk zal de huur toch met de waarde van het pand (inflatie) omhoog gaan.
En waarom zijn ze naar de beurs gegaan? Hebben aandeelhouders destijds verkocht of is alleen nieuw kapitaal opgehaald? Welke grote partijen zitten er nu nog in (zitten er nu nog grote partijen in)?
BFIT is naar de beurs gegaan om de schuld te te verlagen zodat ze verder konden groeien. Voor de IPO was de schuld z'n 4,5 ebitda. Tijdens de IPO zijn er z'n 25 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven(50% van totaal) en verkochten de zittende aandeelhouders z'n 2 miljoen aandelen. Het was dus echt een IPO om geld op te halen niet om aandeelhouders te laten cashen. De CEO/oprichter bezit z'n 16% van de uitstaande aandelen, 3i (investeerder voor IPO) nog 15%. 3i is zijn belang aan het afbouwen en Ceo/oprichter Moos heeft nooit een aandeel verkocht, de andere oprichter heeft zijn complete belang een paar jaar geleden wel al verkocht.

Edit: Sorry voor alle spellings en grammatica fouten, ik type dit om 5 uur s'nachts. :O
Edit2: Disclaimer ik heb aandelen BFIT, maar dat had je waarschijnlijk al geraden :p

klaasvaak1853 wijzigde deze reactie 26-01-2020 06:20 (7%)

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:36
Here what happened during SARS in 2003 in MSCI Asia Pacific and where we stand now (red line).

https://tweakers.net/ext/f/gydqTYB1AsdqZQ8JMb5FSW6q/thumb.png

• i7x
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 26-03 09:12
Motions schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 02:25:
[...]

Als de debetrente hard stijgt, is het mogelijk voordeliger om een andere manier te gebruiken om een hefboom op ETF's te krijgen. Bijvoorbeeld door in plaats van debetgeld een ETF te kopen die al geleveraged is zoals SSO die 2x de SP500 volgt. Ook financiele derivaten zijn een mogelijkheid om een hefboom te maken.
Het idee is natuurlijk wel dat de -debetrente/expense ratio van leveraged ETF/Theta kosten van je financiele derivaten- die je betaalt lager is dan het gemiddelde rendement dat je kunt verwachten op je investering.

Als aandelen dalen blijf je gewoon onder een hefboom geinvesteerd zolang dat dat mogelijk is. Om maar een voorbeeld te noemen, stel je zou op het hoogtepunt van de aandelenbeurs op 2008 in leveraged ETFs ingestapt zijn en meteen al je geld kwijt zijn. Zolang je daarna maar gewoon door blijft investeren met een hefboom zou je dat verlies meer dan goedmaken. Maar daarom is dit dus ook niet aan te raden voor oudere investeerders die een volledig verlies van hun portefeuille niet kunnen afdekken met toekomstig inkomen en dus toekomstige investeringen met dezelfde hefboom strategie.

En je moet er maar tegen kunnen als je geld kwijt te raken en toch steevast aan deze strategie vast te houden en met een hefboom te blijven beleggen. Maar over het algemeen zou deze strategie meer geld op moeten leveren dan zonder hefboom te beleggen:

[...]
Heb je ook wat suggesties voor ETFs die we van de EU overlords wel mogen aankopen, gezien SSO VS genoteerd is? Ik kan er wel bij via mijn Amerikaanse platforms, maar zou ook wel fijn zijn een alternatief te hebben wat ook gewoon werkt met DeGiro bijvoorbeeld.

Ik ben het helemaal eens dat een beetje leverage een goede strategie kan zijn. Waarom zou 1x leverage de optimale hoeveelheid zijn? Dat is duidelijk niet het geval wanneer je je er een beetje inverdiept. Afhankelijk van de onderliggende index geeft 2-3x leverage op lange termijn veel betere resultaten (dus idd, dit is minder aantrekkelijk voor korte termijn, oftewel, als je niet jong meer bent).

Ik snap dat mensen wel graag een bron willen, hier heb ik bijvoorbeeld een interessant artikel voor de geinteresseerden: https://seekingalpha.com/...oints-per-year-since-1928

Ik had nog een ander heel goed artikel ooit gebookmarked, maar kan hem nu niet meer vinden in m'n lijstje... Zal nog even goed verder zoeken. edit: gevonden http://ddnum.com/articles/leveragedETFs.php

Hoe dan ook, zelfs wanneer je er niets mee doet kan het nuttig zijn te weten dat er meer strategien zijn dan elke maand VWRL bijkopen tot je pensioen.

i7x wijzigde deze reactie 28-01-2020 09:24 (22%)

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 03:11:
[...]

Ik ken mensen die hetzelfde zeiden over de handelsoorlog...

• Qunix
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 28-03 18:23

TSLA tussen 29 januari 17:00 a 572 en nu 712 (=140)... Lijkt net Bitcoin hoe het zo schommelt.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wat vinden jullie van het aandeel Iberdrola S.A.?

Vorig jaar ingestapt op 9,17 en de afgelopen weken is hij flink gestegen. Ook op jaarbasis ziet de grafiek er goed uit.

Omgerekend sta ik nu zo'n 300,- in de plus, dus dat is een stuk gunstiger dan de spaarrekening met 1% rente;)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik hoor dat er iets met TSLA is? :P

Deze maand (jan)
Vorige maand (dec)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+6,39%
–0,99%
+6,39%
+36,68%
Hoogste prestatie
TSLA, +56,84%
TSLA, +24,59%
TSLA, +56,84%
SHOP, +228,75%
Laagste prestatie
OLLI, –17,92%
CWEB, –23,16%
OLLI, –17,92%
CWEB, –62,89%
Aantal posities
Aandelen 111×
Opties
Aandelen 108×
Opties 10×

Transacties
Aandelen 4×
Opties 7×

Aandelen 3×
Opties

Transactiekosten
€ 6,24
€ 10,02

Deze maand (jan)
Vorige maand (dec)
Leverage
148,4%
150,5%
Initial Margin
58,0%
60,5%
Maintenance Margin
36,9%
37,8%
Kritieke daling
–58,8%
–58,7%

Alle leveragecijfers zijn verbeterd. En dat terwijl ik zelfs een leuk bedrag heb opgenomen voor wat extra rente op de spaarrekening. Blijft toch grappig, die box :)

In december stond TSLA al bovenaan met +24,59%, deze maand +56,84%, en februari begint ook al goed. Toch is het niet het beste aandeel in mijn portfolio since inception, dat is SHOP met +228,75%. TSLA staat op 'slechts' +100,26%.

Ga ik verkopen? In principe niet, al mijn aandelenposities zijn bedoeld voor de lange termijn. TSLA is wel een van mijn eerste aandelen in mijn portfolio en die positie heb ik destijds (ten opzichte van mijn huidige beleid) iets te groot geopend. Ik heb de gelegenheid genomen om dat terug te brengen naar de gewenste grootte.

Verder met de top 3. Op de tweede plaats staat deze maand AYX met +40,86%, en op de derde plaats APPN met +35,00%. Onderaan: OLLI met –17,92%, TWOU met –16,54%, en JOBS met –14,11%.

De grootste daler van vorige maand, CWEB met –23,16%, daalde nog eens verder met –4,32% en blijft ook deze maand de grootste daler since inception.

• tweegroenethee
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 14:21
Zr40 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:36:
[...]

Helemaal niets. Prima bedrijf voor de lange termijn
Mee eens, een aandeel als TSLA kun je niet timen. Tenzij je het geld dringend nodig hebt zou ik niet kunnen bedenken waarom je ze nu allemaal zou "dumpen".

Maar goed, de mensen met die gedachtegang zullen waarschijnlijk geen TSLA aandelen bezitten; die waren al bij $500 uitgestapt 8)7.

Ik hoop er in ieder geval nog zo lang mogelijk in te zitten.
https://i.imgur.com/CHkBiZP.png

• Qunix
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 28-03 18:23
https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=1cJA&p=1

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wietsee. schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:16:
[...]

Maak een limiet order i.p.v. prijsopgave en vul de bied of laat prijs in (afhankelijk natuurlijk of je wil kopen of verkopen).

Order zal vrijwel onmiddellijk worden uitgevoerd. Controleer dit door te kijken of je aantal stukken bij de transactiegeschiedenis zichtbaar zijn op Tradegate.

Flatex is soms erg traag met het updaten van de status.
Zojuist voor het eerst een order op deze manier geplaatst aangezien ik weer de foutmelding kreeg dat er geen handelspartner zou zijn.

Is het nu rond of moet hij nog door iemand bevestigd worden?

• Wietsee.
Strider schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 18:05:
ASML en Galapagos zijn ook weer lekker hard gegaan deze week. Blijft moeilijk om daar een goed instapmoment voor te vinden. Natuurlijk kun je nooit timen, maar op de top kopen geeft mij niet altijd een goed gevoel.
Lekker wachten dan |:( . ASML had je gewoon kunnen op pikken beneden de 253, maar toen dacht ja natuurlijk dat het nog lager kon. De emotiebelegger.

Wietsee. wijzigde deze reactie 06-02-2020 19:30 (28%)

• Wietsee.
Strider schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:25:
[...]

Geen nette reactie van je, maar soms mis je een mooie dip. Daarnaast volg ik niet iedere dag de beurs.
Nee, maar je laat je lijden door het moment. Als je ze had willen hebben had je met de trend keurig een x percentage lager een limietorder kunnen plaatsen. Al was het voor een deel (gestaffelde aankoop). Aan jouw bericht lees ik dat je zit te twijfelen wat te doen. Wees zakelijk daarin en schakel emotie uit, want zo wordt piet particulier wel geplukt door shorters. Veel succes gewenst.

Door dat toe te passen hoop ik dat je net zo'n mooi rendement haal dit jaar als ik ;). 12% and counting...

Wietsee. wijzigde deze reactie 06-02-2020 20:31 (17%)

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik ben op zoek naar prijs alerts, zodat ik niet continue mijn watchlist in de gaten hoef te houden.

Na een beetje googlen ben ik terecht gekomen bij koers alerts van IEX, maar ik krijg het niet voor elkaar om het werkend te krijgen. Iemand enig idee wat ik hier moet invullen?

Heb zowel normale waardes als percentages gebruikt, maar hij slaat het niet op.

Andere suggesties voor prijs/koers alerts zijn ook welkom.

Greatsword wijzigde deze reactie 11-02-2020 13:40 (8%)

• Delay
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 28-03 18:59
-World- schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 17:28:
Bij het beleggen zie ik liever wel een iets 'zekerder' resultaat. Ik twijfel alleen of dit een goed moment is om in te stappen. Aan de ene kant is dit nu wel vrijwel het 'hoogste' punt, maar als de rente zo laag blijft, kunnen de koersen nog wel even blijven stijgen..
Gezien de beurs gemiddeld stijgt staat hij wel vaker op het hoogste punt ooit.

Beleggen op korte termijn (minder dan 5 jaar) is echt speculeren / gokken. Een groot verlies over een periode van 5 jaar is niets bijzonders. Dit is bijvoorbeeld de AEX index:

De schaal is nog logaritmisch ook (iedere horizontale lijn is een verdubbeling.) En de AEX is een index, individuele aandelen schommelen nog sterker. De beurs kan je geld zo in 4 delen.

Delay wijzigde deze reactie 15-02-2020 18:16 (8%)

• HEA220
Ken het gevoel van hoogtevrees ook wel een beetje.

Zeker in mijn inkomen gedeelte waarin ik in CEF"s beleg krijg ik hoogtevrees. 60% in de plus vanaf 1-1-2019. Blijf toch maar lekker zitten, lekker coupons knippen ;) .

• DoinkDeClown
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 18-03 21:27
Wel met de voetnoot dat Bob in luilekkerland (een klein dorpje in Brabant) leeft, want Bob:
  • Is immuun voor koopkrachtverlies door inflatie
  • Betaalt geen vermogensbelasting
  • Betaalt geen brokers fees
  • Betaalt geen TER
's Wereld's slechtste market timer is toch een stuk sluwer dan zijn naam doet vermoeden!

Als ik de TER en IB's kosten mee neem kom ik hier op uit, toch een aanzienlijk verschil:

https://i.postimg.cc/c6f852xs/Bobb.png

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
flipjevandejam schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:36:
Daar gaan we. Buying moment in the making:
https://nos.nl/l/2323533

Schatting: minstens -15% (in emerging markets) de komende weken.
Wat jullie?
Buy and hold.

Euler212 wijzigde deze reactie 18-02-2020 07:46 (12%)

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tesla is weer lekker bezig, zullen we vandaag een nieuw record gaan zien?

• shdx
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:30
Relevante xkcd:
pirke schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:36:
[...]

"Zo weinig oorlog als nu" is ook maar relatief. De hele wereld is constant in oorlog, alleen niet hier in ons koude kikkerlandje. Denk aan de eerste en tweede golfoorlog in Koeweit en Irak, Afghanistan, Mali, Srebrenica, Syrie, noem maar op. De VS zijn sinds hun oprichting in 1776 slechts 21 jaar niet in oorlog geweest... van de overige 244 jaar dus 226 jaar wel in oorlog. https://www.globalresearc...-years-since-1776/5565946

Longcat wijzigde deze reactie 22-02-2020 15:16 (5%)

• Chief
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 27-03 04:31
Een kleine snapshot wat er met enkele indicatoren is gebeurt sinds COVID-19 uitbraak:

Ik kan het niet rijmen met mijn onderbuik gevoel: Apple +7%, S&P500 nog op +2%.

Persoonlijk denk ik dat ik de economische gevolgen van het virus schromelijk wordt onderschat en ben ik op dit moment mijn portefeuille aan het draaien naar minder risico. Ik hoop dat ik het mis heb.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Config
  • Laatst online: 11:12
Okee, ik zal bijten. Je gaf deze 2 platen als reactie op deze:
pirke schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:36:
"Zo weinig oorlog als nu" is ook maar relatief. De hele wereld is constant in oorlog, alleen niet hier in ons koude kikkerlandje. Denk aan de eerste en tweede golfoorlog in Koeweit en Irak, Afghanistan, Mali, Srebrenica, Syrie, noem maar op. De VS zijn sinds hun oprichting in 1776 slechts 21 jaar niet in oorlog geweest... van de overige 244 jaar dus 226 jaar wel in oorlog. https://www.globalresearc...-years-since-1776/5565946

Een crash als in 1987, 2000 en 2008 is vrij normaal. Dan verlies je gewoon 40-60%, dat zijn geen rare getallen. Denken dat dat nooit meer zal gebeuren is echt onzin. Meestal is het binnen 10 jaar wel weer op het oude niveau, soms duurt het 30 jaar voordat het hersteld is (1929). Als je niet wilt dat je beleggingen 60% in waarde kunnen zakken moet je niet beleggen. Zo simpel is het.
Okee dus @pirke ziet risico's met grote gevolgen (en de kans wordt niet veel besproken), en @Longcat reageert met die 2 platen.

Plaat 1:

Waar is de relatie tussen beleggen en het aantal doden in oorlogen? Kijk eens naar The Great War. Gebeurde voor deze plaat begon, maar het past in de trend die wordt getoond. Het aantal doden in WW1 en WW2 was namelijk gigantisch. Het aantal doden neemt af omdat er meer technologie bij komt kijken (en minder manschappen als canon fodder). Vroeger werden soldaten met honderdduizenden een kansloze missie ingestuurd (https://en.wikipedia.org/wiki/Gallipoli_campaign). We doen dat niet meer, dus mensen zijn meer "waard" geworden (mensen worden meer waard omdat we ze niet meer massaal hoeven te doden om te winnen). Ook zijn soldaten meer "waard" omdat de technologie ervoor zorgt dat de prijs per soldaat hard omhoog is gegaan. Vroeger waren ze meer expendable. Allemaal leuk, maar wat heeft dit te maken met beleggen? Tegenwoordig kan een land vernietigd worden zonder invasie, bijvoorbeeld door handel, monetair beleid, en electronic warfare.

Plaat 2:

De "great powers" zijn veel meer in gevecht dan deze plaat laat zien, namelijk d.m.v. proxy wars. De waarde staat sinds de 90's op "0%", maar: Wikipedia: Syrian civil war. USA, Rusland, UK en FR zijn in oorlog, maar staan niet op die plaat. En: alle punten uit plaat 1 zijn van toepassing.

Zo, dat is eruit.

De pullback vandaag is zeer welkom, ik hoop dat we nog verder dippen. Mooi bijkoopmoment.

Config wijzigde deze reactie 24-02-2020 10:16 (3%)

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Wietsee. Nog even een vraagje over de Flatex Limiet Orders.

Hiermee kan ik nu dan toch ook een stukje automatisering inbouwen?

Dus stel dat ik onderstaand aandeel wil kopen op het moment dat hij op 75,- uitkomt, dan kan ik nu alvast een limiet order plaatsen met geldigheid tot bijvoorbeeld einde van de week.

Als hij dan op dat bedrag uitkomt, zal hij automatisch worden gekocht.

Daarna kan ik dan een nieuw order aanmaken voor verkoop zodra hij bijvoorbeeld de 80,- heeft bereikt.

Klopt dit allemaal, of zie ik iets over het hoofd?

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:42
Voor beleggende tweakers die wat tijd over hebben.

Warren Buffet heeft zijn 55e jaarlijkse brief voor zijn aandeelhouders gepubliceerd.

Naar mijn mening leuk leesvoer met
  • Reflectie van het fonds over 2019,
  • Inzicht in hoe hij zorgt voor de continuïteit na het overlijden van hem of Charlie,
  • Waardevolle inzichten over lange-termijn portofolio management,
  • Dat en waarom ze 3,6 $ miljard belasting zijn gaan betalen ipv $ 0,- 5 jaar geleden,
  • De jaarlijkse meeting is op 2 mei 2020.
  • Economische wijsheden over "retained earnings" in een boekje uit 1924 die waar blijken te zijn geweest de afgelopen jaren.
Het is geschreven en opgemaakt alsof het getypt is op een typmachine. Af en toe lijkt het er ook op dar Waren 'm geschreven heeft als zijn laatste. De stijl is prettig leesbaar, en doet mij denken aan die van m'n eigen grootvader.

Voor wie liever wat luisterd dan leest, heeft het Amerikaanse CNBC ook een 2 uur durend interview gepubliceerd naar aanleiding van de jaarlijkse brief.

En is er ook een samenvatting van de brief beschikbaar op jij-buis

3x3 wijzigde deze reactie 25-02-2020 22:55 (14%)
Reden: opmaak

• HEA220
Z___Z schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:07:
Als de strike 500 is en de AEX staat op 500 op de expiration date, dan is de optie gewoon 0 waard. Maar als je voor 2 euro de optie hebt gekocht en de AEX daalt nu met 20% ~100 punten, dan is de AEX nog maar 470 waard. Dan is je AEX optie opeens 30 euro waard (ofwel 3000 euro).

20% in 3 weken lijkt veel, maar is in het verleden wel eens voorgekomen. Dus wat dat betreft is de risk/reward ook weer niet super slecht. Maar goed dat is iets wat je alleen zelf kan beslissen. Denk dat de kans groter is dan je 200 euro op 1 getal te zetten op een roulette tafel, terwijl daar de kans 1:37 is op uitbetaling van 36x.
Lynx geeft aan dat de kans kleiner is dan 1%.

• shotputty
  • Laatst online: 21-03 16:39

shotputty

I&#039;ll be back

Als je een optie zoekt met een lage prijs dan worden de kosten procentueel gezien een beetje aan de hoge kant bij de ING. Dit is dan een extreem voorbeeld met 44%.

Ik zie ook dat ze 25% van de winst inhouden bij het sluiten van een (winstgevend) contract als je zelf geen actie hebt ondernomen. :/

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:23
michael3 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:42:
[...]

Momenteel sta ik in de min en denk er over na om zelfs extra bij te kopen.
wat denken jullie is dat handig om extra VWRL bij te kopen nu dat die zo laag staat of nog even wachten.
uiteraard doen we niet aan marketing timing maar toch.
Wat bedoel je met dat ie "zo laag" staat :P

Zelfs in de afgelopen 52 weken is de huidige dip niet noemenswaardig te noemen.

14x315W Mono | ZW 41° | Array tilt 10° | PVOutput

• shotputty
  • Laatst online: 21-03 16:39

shotputty

I&#039;ll be back

HEA220 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:59:
[...]

Klopt helemaal.

Onze vriend @shotputty wil gokken op een prijsdaling naar 500 in maart. Dat betekend dat hij zowel gokt op de richting, eindbedrag en de tijdspannen, en omdat hij waarschijnlijk voor een put optie kiest die nog verder dan 500 zit, die hij niet tot het einde wil vast houden, ook nog op de volatiliteit.
Het is zuur dat wanneer de index inderdaad naar 500 zakt een week voor expiratie, maar dat je put optie op bijvoorbeeld 450 toch minder waard is geworden omdat de tijdwaarde en volatiliteit eruit is gelopen.

Wanneer hij echter voor turbo's gaat verdient hij al geld wanneer hij enkel de richting goed heeft. Daarom is dit mijn inziens een betere keus.

Disclaimer: ik zou gewoon helemaal niet gokken op dalingen, dat is vaak het beste.
Ik waardeer jullie bezorgdheid en probeer alle informatie zo goed mogelijk tot me te nemen. Vandaag heb ik mijn allereerste put optie gekocht nadat ik er al vaak over heb zitten lezen, ik dacht dat een beetje praktijkervaring geen kwaad kon. Helaas was mijn order van 10 opties bij een prijs van €1,9 net niet getriggered, een half uur eerder was hij wel vervuld geweest. Ik was dit vorige week al van plan, toen waren ze nog maar €0,10 :')

Toch heb ik die ene optie maar weer gesloten. Dit was bij de ING, mijn account bij Lynx is nog in progress.

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Weet iemand wat onderstaande foutmelding inhoud en wat ik er aan kan doen?

Probeer via Flatex een verkoop limiet order in te stellen.

Doe dit al 2 dagen zonder problemen, maar nu ineens dit.

• flipjevandejam
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:29
Deze past eigenlijk hier nóg beter dan in het FO topic :-).
CurlyMo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:13:
Als de boel allemaal aan het dalen is, maakt dat dan niet ook een goed moment om juist te beginnen met beleggen?
Longcat schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:24:
[...]

Was een grapje. Ik werd er een beetje flauw van dat mensen elke dip/correctie vergelijken met een crash.

[...]

Dit is gewoon een hele snelle daling vanaf all-time highs. Het is begrijpelijk dat mensen daarvan opkijken.
Ter aanvulling, een plaatje dat heel goed duidelijk maakt hoe absurd snel de huidige daling is gegaan:

En deze van IEX gepikt. Van de AEX de dip van 2018 vergeleken met nu. De hellingsgraad scheelt ietsje. :+

Longcat wijzigde deze reactie 28-02-2020 14:25 (14%)

• spartacusNLD
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 26-03 13:06
Greenisthebest schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:49:
[...]
Sinds mijn laatste run. Ik ben er tevreden mee. Vrouw ook. Die heeft een nieuwe auto van de opbrengst en volgende week komt hier een warmtepomp. Die laatste levert gegarandeerd rendement op.

Maar nogmaals. Ik geloof niet meer in buy and hold en met mij de meerderheid van de aandelenbezitters. Of dacht je dat die dalingen komen omdat iedereen zijn aandelen in portefeuille houdt?
Wie koopt dan al die aandelen op dit moment? O-)

Juist, partijen die denken dat het ooit meer waard gaat zijn. Waarom zou je anders? Partijen met korte termijn visie verkopen in deze tijden aan partijen met lange termijn visie.

Daarnaast helpt het om ook een positie in bitcoin te hebben. Deze bewegingen zijn in de bitcoin markt nog niks.Ik moet een beetje aan onderstaande denken na het lezen van de reacties hier:

Ook moet je dit nooit vergeten:

Veel sterkte mensen d:)b

spartacusNLD wijzigde deze reactie 28-02-2020 15:16 (20%)

PC: Fractal Design Define S | Asus Z170 PRO GAMING | i7 7700K | H115i Pro | GTX 1080ti | Corsair LPX DDR4 16GB | Samsung SM961 M.2 256GB | EVGA SuperNOVA 750 G2 |

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:36
https://tweakers.net/ext/f/BuNaMA12SbakQKEPb4TqdkSa/thumb.jpg

Even het koersverloop tijdens SARS (zwarte lijn) en Corona (rode lijn) tot op de dag van vandaag naast elkaar gelegd. Opvallend veel gelijkenissen.
Bestaat er al een Trump contra indicator?

_O-

• HEA220
In mijn maandelijkse grafiek is een mooie berg met sneeuw op de top ontstaan.

Mijn Fixed income doormiddel van CEF's hebben deze maand exact hetzelfde gedaan als mijn aandelen ETF's.

Zit vergeleken met VWRA/VWRL veel groter in europa en EM, daardoor ook harder geraakt door corona.
Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True