Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.153 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:01
RobertowNL schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:04:
[...]

Het gaat dat laatste worden, geen goedkeuring meer in 2020, verbranden relatief veel cash, dus ik ben bang dat ze het niet gaan halen.
Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:41:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Bereid je voor op nog een tegenvaller, BAM + stikstofcrisis wordt een feestje voor de shorters. Ook een verschrikkelijk simpele redenering om in een aandeel te stappen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8pFj5JB.jpg

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wietsee. schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:38:
[...]

[...]

Bereid je voor op nog een tegenvaller, BAM + stikstofcrisis wordt een feestje voor de shorters. Ook een verschrikkelijk simpele redenering om in een aandeel te stappen.

[Afbeelding]
Ik zit ook niet in Bam op de korte termijn :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
Sport_Life schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:47:
[...]

Ik zit ook niet in Bam op de korte termijn :)
Ah oke, hopelijk minder lang dan bij Kiadis :9 .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F82JHes.png
Uiteraard mist in de grafiek het dividend van BAM.

[ Voor 31% gewijzigd door Wietsee. op 20-10-2019 20:02 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wietsee. schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:50:
[...]

Overigens ben je wel vrij selectief in je commentaar. Zo hoor ik niks over Abn, Zilver, Alfen, vastgoed (stond er niet bij ok)om maar wat te noemen ;)

Verder vind ik jouw kijk behoorlijk kortzichtig, vanwege wat shorters gaat Bam ineens failliet ofzo :?
Zegt meer over jouw "analyse" skills dan over Bam zelf ;). Maar ik laat anderen daar wel gehakt van maken >:)
[...]

[Afbeelding]
Ja zo'n grafiekje van afgelopen jaren is echt veelzeggend voor de huidige waarde van Bam :D.

Serieus: kom eens met goede argumenten waarom jij denkt dat Bam te hoog gewaardeerd is? :)

[ Voor 52% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2019 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
Sport_Life schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:55:
[...]

Overigens ben je wel vrij selectief in je commentaar, heeft weinig weg van toegevoegde waarde.
Zo hoor ik niks over Abn, Zilver,vastgoed (stond er niet bij ok)om maar wat te noemen.
Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:41:
Ik heb veel ETF's verkocht en ben weer begonnen met opbouwen, ditmaal enkele vallende messen opgepakt, toevallig waren dat recent de defensievere aandelen. Strategie is voornamelijk buy & hold (dividend) , behalve Sligro en Alfen waar ik eenmalig wat heb geïnvesteerd.

Members only:

Jullie mening? :). Tech ontbreekt inderdaad (behalve VWRL), imo zijn die momenteel te hoog gewaardeerd.
Ivm transactiekosten zal ik niet iedere maand bovenstaande verdeling toepassen, maar eens per zoveel tijd.
Ik kan ook niet over ieder fonds of aandeel wat zeggen, maar ik wil ze gerust even langslopen vanuit mijn visie en die kan eveneens te kort door de bocht zijn.

ABN Amro: niet koopwaardig, ook niet met de huidige 'korting'. Ten eerste koop ik al nooit bankaandelen, het geheel is ondoorzichtig, maar daar wil ik nu niet op in gaan. Banken hebben momenteel o.a. een permanente kostenpost aan de broek door de huidige negatieve rente.

Ahold: presteert zwakjes de laatste tijd, vooral in Amerika, ben het wel eens met je redenering. Hetzelfde geld natuurlijk voor een Unilever, maar dat aandeel heeft wat mij betreft toch een fraaier koersverloop alsmede dividend.

Bam: al becommentarieerd, voor de 'lange termijn' geef je aan, maar als de stikstofcrisis er nu weer inhakt ben je in de bouw zo weer een aantal jaren verder. Het loopt al tijden niet op rolletjes, die incidentele fouten blijken zich telkens te herhalen. Daarnaast is shortopbouw van grote partijen, als Marshall Wace veelzeggend. Kijk maar eens bij andere gesloopte aandelen.

Fortuna Silver Mines: te weinig kennis over om te beoordelen, maar vind het een weinig fraaie belegging meer speculatief.

Sligro: Food blijft altijd, dus Sligro moet het wel heel bond maken om nog verder te zakken.

Kiadis: verkopen.

Alfen: Heb ik zelf ook in de portefeuille, staat vooraan bij de noodzakelijke energietransitie.

Bijgaand mijn huidige porto, en rendementen dit jaar 29,8% (boven, links) vs. 25,4% (onder, rechts). De onderste portefeuille beheer ik sinds een jaar.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LWD2h47.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eJHka1t.png

[ Voor 4% gewijzigd door Wietsee. op 20-10-2019 19:26 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sport_Life schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:55:
[...]
Verder vind ik jouw kijk behoorlijk kortzichtig, vanwege wat shorters gaat Bam ineens failliet ofzo :?
Ik lees zijn reactie anders. Shorters zorgen natuurlijk niet voor een faillissement, maar een stijging in het percentage geshorte aandelen laat zien dat de shortende partijen negatiever denken over de toekomstige ontwikkelingen rondom dit bedrijf.

Misschien gaan ze gelijk krijgen, misschien ook niet. Je zou het eventueel kunnen zien als een indicator.
Ja zo'n grafiekje van afgelopen jaren is echt veelzeggend voor de huidige waarde van Bam :D
Evengoed is de koers van vandaag ook niet bepaald veelzeggend voor de toekomstige ontwikkelingen rondom een bedrijf. De koers reflecteert alle bekende informatie in de vorm van een gewogen gemiddelde van alle analyses, meningen, opinies, trading algoritmes, en beursamateurs. Al het onbekende wat er in de toekomst zal gaan gebeuren is per definitie nog niet zichtbaar in de koers.

Het valt mij trouwens op dat je wel heel erg defensief reageert op die ene oneliner van @Wietsee. (die het weliswaar heeft onderbouwd met een screenshot - en terwijl ik dit typ een uitgebreidere reactie heeft geplaatst). Los van of aandelen in dit bedrijf een goede beleggingsstrategie is, ik zou je aanraden om vooral niet te beleggen in bedrijven waar je zo sterk emotioneel bij betrokken raakt.

Zelfs ik reageerde niet zo op het commentaar op mijn Fastned analyse, en dat commentaar was goed voor meerdere gevulde pagina's in dit topic. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
Zr40 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:19:
Zelfs ik reageerde niet zo op het commentaar op mijn Fastned analyse, en dat commentaar was goed voor meerdere gevulde pagina's in dit topic. :P
Fastned is geweldig voor een 24-jarige student O+. Durf echter geen blijvende positie aan te houden, maar heb stiekem een beetje een zwak voor het bedrijf als afgestudeerd elektrotechnicus.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GmTXQCR.png

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Tja, shorters... Maak ik me over het algemeen niet zo druk om. Misschien als ik in een aandeel zit met 0% short en er duiken ineens shorters op. Als er al veel % short uitstaat, dan betekent dit ook dat er nog veel teruggekocht zal moeten worden.

Toen ik BESI kocht (n=1), was het short % iets van 15% of zo. De koers is sindsdien fors gestegen (en ik heb de helft verkocht) en het percentage short is ruim gehalveerd. Ik had natuurlijk liever die forse stijging gecombineerd met 15% short. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zr40 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:19:
[...]

Ik lees zijn reactie anders. Shorters zorgen natuurlijk niet voor een faillissement, maar een stijging in het percentage geshorte aandelen laat zien dat de shortende partijen negatiever denken over de toekomstige ontwikkelingen rondom dit bedrijf.

Misschien gaan ze gelijk krijgen, misschien ook niet. Je zou het eventueel kunnen zien als een indicator.

[...]

Evengoed is de koers van vandaag ook niet bepaald veelzeggend voor de toekomstige ontwikkelingen rondom een bedrijf. De koers reflecteert alle bekende informatie in de vorm van een gewogen gemiddelde van alle analyses, meningen, opinies, trading algoritmes, en beursamateurs. Al het onbekende wat er in de toekomst zal gaan gebeuren is per definitie nog niet zichtbaar in de koers.

Het valt mij trouwens op dat je wel heel erg defensief reageert op die ene oneliner van @Wietsee. (die het weliswaar heeft onderbouwd met een screenshot - en terwijl ik dit typ een uitgebreidere reactie heeft geplaatst). Los van of aandelen in dit bedrijf een goede beleggingsstrategie is, ik zou je aanraden om vooral niet te beleggen in bedrijven waar je zo sterk emotioneel bij betrokken raakt.

Members only:

Een aantal users waaronder @Wietsee. is in de veronderstelling dat de beurs kan worden voorspelt. Daar geloof ik niet in. Er zijn simpelweg teveel externe factoren die onbekend zijn bij ons als amateurs.
Ik sta best open voor commentaar en dat mag best confronterend zijn, maar kom niet aan met een grafiekje van afgelopen 5 jaar en een aantal shorters nadat de Brexit (als verwacht) niet door gaat. Brexit en stikstofcrisis is al lang en breed ingecalculeerd, verwacht ik. Maak me daar dan ook geen zorgen om.

Wellicht komt er morgen weer een lijk uit de kast bij Bam die bekend is bij de shorters.

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2019 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:35
oscar82 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 12:37:
Zo, deze maand heb ik een automatische incasso bij Nationale Nederlanden ingesteld en bij ABN inleggen om weer maximaal van alle nieuwe bonussen gebruik te maken.

Bij Kendu heb ik nu contact met de klantenservice omdat daar een probleem is om mijn geld+bonus terug te boeken naar mijn tegenrekening. Via de app lijkt alles goed te gaan, maar in mijn mailbox direct een automatisch gegenereerde mail met de mededeling dat er een "probleem" is bij het overboeken. De klantenservice zegt: 'We zijn er mee bezig', 'geven updates' en 'doen ons best'. Maar intussen duurt het weken. Iemand anders soortgelijke ervaringen of ben ik de enige?
Bij mij ook een drama bij Kendu. Ik heb de bonus ontvangen en mijn rekening opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wietsee. schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:16:
[...]

[...]

Ik kan ook niet over ieder fonds of aandeel wat zeggen, maar ik wil ze gerust even langslopen vanuit mijn visie en die kan eveneens te kort door de bocht zijn.

ABN Amro: niet koopwaardig, ook niet met de huidige 'korting'. Ten eerste koop ik al nooit bankaandelen, het geheel is ondoorzichtig, maar daar wil ik nu niet op in gaan. Banken hebben momenteel o.a. een permanente kostenpost aan de broek door de huidige negatieve rente.

Ahold: presteert zwakjes de laatste tijd, vooral in Amerika, ben het wel eens met je redenering. Hetzelfde geld natuurlijk voor een Unilever, maar dat aandeel heeft wat mij betreft toch een fraaier koersverloop alsmede dividend.

Bam: al becommentarieerd, voor de 'lange termijn' geef je aan, maar als de stikstofcrisis er nu weer inhakt ben je in de bouw zo weer een aantal jaren verder. Het loopt al tijden niet op rolletjes, die incidentele fouten blijken zich telkens te herhalen. Daarnaast is shortopbouw van grote partijen, als Marshall Wace veelzeggend. Kijk maar eens bij andere gesloopte aandelen.

Fortuna Silver Mines: te weinig kennis over om te beoordelen, maar vind het een weinig fraaie belegging meer speculatief.

Sligro: Food blijft altijd, dus Sligro moet het wel heel bond maken om nog verder te zakken.

Alfen: Heb ik zelf ook in de portefeuille, staat vooraan bij de noodzakelijke energietransitie.

Bijgaand mijn huidige porto, en rendementen dit jaar 29,8% (boven, links) vs. 25,4% (onder, rechts). De onderste portefeuille beheer ik sinds een jaar.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk,dat is al iets beter.
Je moet het als een pakket zien, het zijn over het algemeen defensieve aandelen met dividend (Kiadis niet natuurlijk) die op moment relatief laag staan. Mijn visie is dat alles wat nu all time high staat (ASML bv) straks als een kaarten huis in elkaar valt. Je ziet het al aan alle winstpakkers na Q3 resultaat. Als je een beetje kunt rekenen kom je erachter dat het aandeel Asml vrij duur is, dus de waarde is puur speculatief (toekomstige omzet stijging) Uiteraard kan ik er helemaal naast zitten.

Bovendien leg ik periodiek in, dus een waardedaling door angstige shorters is niet erg, koop ik ze volgende maand goedkoper in ;)

Bam neemt momenteel minder projecten aan, omdat risico's te hoog zijn. Maw er is blijkbaar geleerd van het verleden (meerwerk werd niet of nauwelijks gecapt).
Uiteindelijk is naast eten bouwen ook vrij noodzakelijk, dus lijkt het mij een goed moment om in te kopen. Uiteraard kan ik er helemaal naast zitten, want ik ben net als jij ook maar een amateur ;)

Wat Zilver/ goud betreft, best leuk om je er eens in te verdiepen :)

Abn geeft momenteel een leuk dividend, negatieve rente is reeds ingecalculeerd en ondanks dat wordt er nog dividend uitgekeerd. Sterke koersdaling kwam nadat er een bericht kwam van mogelijke witwas boete van de overheid. Wie is ook alweer 51% aandeel houder? ;). Die boete gaat nauwelijks impact hebben op de winst, als er al een boete komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2019 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:38
falconxp schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:39:
[...]

Bij mij ook een drama bij Kendu. Ik heb de bonus ontvangen en mijn rekening opgezegd.
Wat was de actie(termijn) ook alweer? Mijn rekening is op 26 juli compleet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even uit interesse, hoe krijg je de AEX benchmark in de chart? Dit krijg ik namelijk niet zo snel voor elkaar!

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:47
JoostvWillegen schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 07:14:
[...]

Even uit interesse, hoe krijg je de AEX benchmark in de chart? Dit krijg ik namelijk niet zo snel voor elkaar!
Eerst de AEX toevoegen als stock. Ik dacht dat de code was:

code:
1
^AEX

Daarna kan je deze aan de grafiek toevoegen.

Vraag me overigens niet waar je kunt opzoeken hoe de verschillende indexen heten. Ik heb deze via trail and error gevonden. Ben zelf nog steeds opzoek naar de code om de MSCI World index toe te voegen.

[ Voor 21% gewijzigd door Panzer_V op 21-10-2019 07:17 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Wietsee. Bam blijft vrij stabiel (+0,9), stilte voor de storm of gaan de shorters nat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
Sport_Life schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:08:
@Wietsee. Bam blijft vrij stabiel (+0,9), stilte voor de storm of gaan de shorters nat? ;)
Zal pas met de kwartaalcijfers op 7 november duidelijk worden.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wietsee. schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:21:
[...]

Zal pas met de kwartaalcijfers op 7 november duidelijk worden.
Die zullen niet best zijn (understatement). Verwacht jij dat dit een enorme verrassing gaat zijn voor iedereen die in Bam zit? Misschien overschat ik de beleggers dan wel :P
Ik denk dat externe factoren meer invloed uitoefenen op de koers (Brexit , wanneer men groen licht krijgt om weer te gaan bouwen).
Overigens wordt er in onze nieuwbouwwijk nog gewoon doorgebouwd, dus volgens mij is het een hoop heisa maar merken de bouwbedrijven afgelopen kwartaal nog niet zoveel. Vergunningen zijn wat lastiger te verkrijgen natuurlijk dus de order intake zal tegen vallen .

Ik vind het jammer dat je weinig inhoudelijks hebt te melden, op wat losse flodders na. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2019 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Sport_Life schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:01:
[...]

Abn geeft momenteel een leuk dividend, negatieve rente is reeds ingecalculeerd en ondanks dat wordt er nog dividend uitgekeerd. Sterke koersdaling kwam nadat er een bericht kwam van mogelijke witwas boete van de overheid. Wie is ook alweer 51% aandeel houder? ;). Die boete gaat nauwelijks impact hebben op de winst, als er al een boete komt.
Op deze koers ongeveer 8%, dat is inderdaad best netjes.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
[...]

[Afbeelding]
En uiteraard mist de AEX ook het dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Strider schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:56:
[...]

Op deze koers ongeveer 8%, dat is inderdaad best netjes.
Ik kocht in op 15,83. Achteraf gezien is dat de dip / bodem en zodra duidelijkheid komt over de boete zal de koers weer richting 18,50 gaan verwacht ik.
Dus nog steeds een koopje momenteel.

Uiteraard kan ik er naast zitten..

Sligro blijft maar aankloten, en uit de Q3 berichten wordt weinig over de kosten/winst gerept, dat baart mij zorgen. Omzetstijging van 1% is natuurlijk een beetje lulkoek als de kosten nog niet onder controle zijn.
Ik had natuurlijk naar @writser moeten luisteren, maarja ben veel te eigenwijs :).

[ Voor 71% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 04-06 08:46
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes georganiseerd uit.
Is er een manier om de dividenten automatisch toe tevoegen of up te daten?

[ Voor 7% gewijzigd door AudiRS3 op 21-10-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie geen info over olieaandelen of de grondstof olie op dit forum. Misschien een goede tip.

Wil je geld verdienen aan olie, kijk eens op de website reclame voor eigen sites is niet toegestaan.. De sit ebstaat pas een half jaar. Y-t-d rendement meer dan 100 pct, aantoonbaar. Binnenkort komt er een abonnement zodat je alle transactie te zien krijgt.

Komen jullie ook naar de beurs van HCC in De Bilt dit weekend? Grote namen op beleggingsgebied!

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 21-10-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:50

oscar82

De ondertitel

flipjevandejam schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:20:
[...]

Wat was de actie(termijn) ook alweer? Mijn rekening is op 26 juli compleet gemaakt.
Volgens mij drie maanden. Maar ik moest zelf aan de bel trekken en toen heeft het nog wel een paar weken geduurd voordat het bedrag zichtbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:02
Zr40 schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:29:
[...]
Je geeft aan Lynx/IB de opdracht om bij dividendbetalingen automatisch een market order te plaatsen voor een aantal stukken tot maximaal het dividendbedrag. VXUS kan je echter niet direct aankopen (tenzij je voldoet aan de voorwaarden om gezien te worden als 'professional client' voor de MiFID regels, en de gevolgen daarvan accepteert). Er zullen dan ook niet via deze route stukken VXUS voor je aangekocht worden.
Het is apart, ik kom er nu achter dat het toch blijkt te werken. Maar het heeft ook een nadeel: $5 commissie voor iedere transactie. Procentueel gezien zijn dat behoorlijke transactiekosten, in het geval van een kleine positie zelfs 10%.

Dan toch maar weer de DRIP uitzetten denk ik. Logisch toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:33:
[...]

Het is apart, ik kom er nu achter dat het toch blijkt te werken.
Interessant. Voor zover ik weet gelden de MiFID regels ook gewoon voor aankoop via automatische dividendherinvestering door de broker. Immers, waarom zouden de regels voor die aankopen niet gelden? Wellicht zijn ze de restrictie daar gewoon vergeten te implementeren :P

Dat de normale commissies gelden noemde ik in mijn post van destijds al. Maar het is wellicht interessant (voor zolang deze route blijft werken) als je inmiddels al een grote positie hebt opgebouwd in de Amerikaanse ETFs die je op deze manier wil laten groeien, en geen kleinere posities hebt die dividend uitkeren. Dan vallen de kosten procentueel gezien nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:09
Interessante dag voor Think Global RE ETF, die deed het vandaag erg goed. Nu kijken hoe de Amerikaanse markten vanavond eindigen.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
stormbreaker schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:04:
Interessante dag voor Think Global RE ETF, die deed het vandaag erg goed. Nu kijken hoe de Amerikaanse markten vanavond eindigen.
Wel een beetje vreemd dat hij harder stijgt dan wereldwijde aandelen, aangezien de rentes wereldwijd ook stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:00

RobertowNL

For your gear!

Panzer_V schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 07:16:
[...]

Eerst de AEX toevoegen als stock. Ik dacht dat de code was:

code:
1
^AEX

Daarna kan je deze aan de grafiek toevoegen.

Vraag me overigens niet waar je kunt opzoeken hoe de verschillende indexen heten. Ik heb deze via trail and error gevonden. Ben zelf nog steeds opzoek naar de code om de MSCI World index toe te voegen.
Een code heb ik niet, maar wel een site.
MSCI toevoegen -> tab historische koers -> Tabel op website en dan deze site:
https://www.onvista.de/on...e=au%C3%9Ferb%C3%B6rslich

Dat werkt hier goed :*)

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:46:
[...]

Interessant. Voor zover ik weet gelden de MiFID regels ook gewoon voor aankoop via automatische dividendherinvestering door de broker. Immers, waarom zouden de regels voor die aankopen niet gelden? Wellicht zijn ze de restrictie daar gewoon vergeten te implementeren :P

Dat de normale commissies gelden noemde ik in mijn post van destijds al. Maar het is wellicht interessant (voor zolang deze route blijft werken) als je inmiddels al een grote positie hebt opgebouwd in de Amerikaanse ETFs die je op deze manier wil laten groeien, en geen kleinere posities hebt die dividend uitkeren. Dan vallen de kosten procentueel gezien nog mee.
Wel interessant ja. Ik heb nu een soort van 'dividendlek' via de achterdeur waar ik niet op had gerekend. Ik zou mijn posities wat kunnen consolideren in enkele grote zodat de kosten wat afnemen. Ik zou ook het dividend gewoon uit kunnen laten betalen. Dat kan ik dan gewoon gebruiken om van te leven. Ik denk dat dat kosten technisch nog de beste oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HEA220 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:37:
[...]

Wel een beetje vreemd dat hij harder stijgt dan wereldwijde aandelen, aangezien de rentes wereldwijd ook stijgen.
Zo gek is dat niet. Zo'n beetje alles staat vandaag in de plus, behalve goud/zilver en (hele) defensieve aandelen. Bank/verzekeringen, vastgoed (WHA) en zelfs Randstad in de plus vandaag - en best flink ook :).

BAM trouwens bij mij de grootste stijger met bijna 2%. WHA 1,66% (toch wel aantrekkelijk dat dividend :P - ja ik ken de risico's).
Maarja ik hecht er weinig waarde aan, alles schommelt heen en weer in afwachting van de Brexit en de Amerikaanse verkiezingen.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2019 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Inderdaad, bij mij deed SPDR US small cap value (ZPRV) +1,94% vandaag. Mooi, maar op de lange termijn betekent het erg weinig.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 21-10-2019 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Laatst online: 21:13
Sport_Life schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:36:
[...]

Een aantal users waaronder @Wietsee. is in de veronderstelling dat de beurs kan worden voorspelt. Daar geloof ik niet in. Er zijn simpelweg teveel externe factoren die onbekend zijn bij ons als amateurs.
Ik bedoel dit niet verkeerd, maar waarom investeer je dan in losse bedrijven? Ik zie ook niet per se een logica in de gekozen mix. Waarom wil je zoveel extra exposure naar Nederlandse bedrijven? En zelfs dan, waarom deze bedrijven? De winst van Ahold is hard gedaald in het tweede kwartaal, bij BAM komt al tijden het ene na het andere lijk uit de kast, bij Kiadis weet je zeker dat je een premium betaalt voor de hedendaagse hype voor deze sector en Sligro ging kortgeleden nog met 10% onderuit vanwege tegenvallende resultaten. Ik ben me er van bewust dat deze gebeurtenissen inmiddels zijn ingeprijsd, maar ik kan zelf geen redenen bedenken waarom dit onjuist zou zijn gebeurt. Ik zie zelf niet wat voor voordelen deze aandelenmix brengt waarvoor ik het risicoprofiel van mijn portefeuille zou willen verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
Pistachenootje schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:23:
Dividend vraagje. Ik had bij Lynx aangegeven dat ik al het dividend in nieuwe stukken wilde ontvangen. Nu kreeg ik van de week wel gewoon dividend uitgekeerd in USD, o.a. van VXUS. Lijkt er dus op dat er geen rekening wordt gehouden met mijn voorkeur. Is dit normaal? Ik denk van wel maar dacht zal het even checken, misschien heb ik iets verkeerd gedaan.

Wel jammer dat ik nu dan een bedrag aan de zijlijn heb staan wat nog niet genoeg is om volgende maand weer 100 stukken te kopen. Zal ik een andere bestemming voor gaan zoeken.
vraagje: waar/hoe doe je het aangeven dat je het dividend van bepaalde fondsen wilt herbeleggen bij Lynx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
helloitsme schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:09:
[...]
vraagje: waar/hoe doe je het aangeven dat je het dividend van bepaalde fondsen wilt herbeleggen bij Lynx?
Volgens mij wordt het hier uitgelegd: https://www.lynx.nl/servi...jn-dividendkeuze-opgeven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

OosterF schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:02:
[...]

Ik bedoel dit niet verkeerd, maar waarom investeer je dan in losse bedrijven? Ik zie ook niet per se een logica in de gekozen mix. Waarom wil je zoveel extra exposure naar Nederlandse bedrijven? En zelfs dan, waarom deze bedrijven? De winst van Ahold is hard gedaald in het tweede kwartaal, bij BAM komt al tijden het ene na het andere lijk uit de kast, bij Kiadis weet je zeker dat je een premium betaalt voor de hedendaagse hype voor deze sector en Sligro ging kortgeleden nog met 10% onderuit vanwege tegenvallende resultaten. Ik ben me er van bewust dat deze gebeurtenissen inmiddels zijn ingeprijsd, maar ik kan zelf geen redenen bedenken waarom dit onjuist zou zijn gebeurt. Ik zie zelf niet wat voor voordelen deze aandelenmix brengt waarvoor ik het risicoprofiel van mijn portefeuille zou willen verhogen.
Individuele aandelen geven veel meer inzicht. Dat is alles.

Ik heb ook ruim een jaar lang maandelijks honderden euro's in een ETF gestort, wat best een leuk rendement opleverde, maar ik vind het oersaai. En daarbij krijg je geen enkel inzicht in de onderliggende waarde. Voor veel mensen werkt dat, maar ik vind het leuker om daarnaast ook losse aandelen te hebben om te begrijpen waarom een koers daalt. Of stijgt. Dat is bij Nederlandse bedrijven met een eenvoudige jaarrekening (bv Sligro > omzet minus COS = winst en dat is het wel zo'n beetje) goed te volgen. BAM is wat complexer en meer afhankelijk van (inter)nationale gebeurtenissen, maar daarom juist interessant om te hebben. Mits op het juiste moment ingekocht. En wat is het juiste moment voor Bam? Niemand weet het. Wat wel een feit is: Stikstof problemen, enkele vervliesgevende projecten, Brexit en hoge arbeidskosten zijn ingecalculeerd. Uiteindelijk is mijn verwachting dat er toch gebouwd moet worden , dus ooit zal Bam wel weer omhoog gaan. Zelfde voor ABN, zal wellicht nog iets zakken, maar alles is al ingecalculeerd. Nou ben ik benieuwd wat een goede reden kan zijn om in ASML of Tesla in te stappen? Omdat men afgelopen kwartaal zoveel omzet heeft gemaakt? Ik koop liever op all time low dan all time high.. hoewel dat voor veel mensen gevoelsmatig slecht ligt. Huizenmarkt is ook zo'n voorbeeld, waarom kopen mensen in 2019 hun eerste appartement, terwijl diezelde appartementen in 2011 aan de straatstenen niet werden verkocht (nou ja, ik had alle tijd om 30k van de vraagprijs af te krijgen > hetzelfde appartement heb ik vorig jaar verkocht voor 35k boven de taxatiewaarde ).

Ik ben absoluut niet in de veronderstelling dat ik de VWRL (of een andere ETF) kan verslaan met losse AEX aandelen. Maar dat is ook niet mijn doel :).

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2019 20:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OosterF
Maar is 50% van je portefeuille niet verschrikkelijk veel om te leren begrijpen waarom een aandeel stijgt of daalt? Met fictief geld van bv het Beursspel van RTLZ kun je in principe hetzelfde bereiken tegenover geen risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Niet. Je kan herbeleggen van dividend alleen voor heel je account aan- en uitzetten en dat doe je in account management. Hier betaal je evenveel commissie voor als wanneer je zelf de kooporder plaatst, dat is dus niet bepaald interessant als je kleine dividendjes ontvangt.

Ik zou aanraden om het dividend gewoon op te sparen, en samen met je periodieke inleg te gebruiken voor nieuwe aankopen.

De link van @Pistachenootje gaat over keuzedividend, dat is alleen relevant wanneer het bedrijf aandeelhouders de keuze geeft om dividend in aandelen of in geld te ontvangen. Meestal is dat niet het geval en ontvang je gewoon geld.
Sport_Life schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:17:
[...]
Ik koop liever op all time low dan all time high.. hoewel dat voor veel mensen gevoelsmatig slecht ligt.
Het probleem is alleen dat all-time lows een beetje lastig te vinden zijn. En als je belegt omdat je verwacht dat de koersen op lange termijn zullen stijgen, dan zou een all-time high van vandaag geen belemmering moeten zijn. Immers, over een periode van 30 jaar zal de all-time high van vandaag al lang vervangen zijn door een nieuwe all-time high.

Wacht je op een nieuwe all-time low, dan kan je lang wachten. Neem een willekeurige grote index; zelfs een historisch onvoorstelbare crash van -90% is niet voldoende om onder de all-time low van die index te komen.

Op het niveau van individuele aandelen zou het wellicht kunnen gebeuren dat de all-time low wordt doorbroken, maar zou jij willen beleggen in, ik noem maar iets, Apple, wanneer de koers van dit aandeel met 90% is gedaald? En dan zit je nog steeds ver boven de all-time low. Een daling van dat niveau zou betekenen dat er iets catastrofaal mis is gegaan met dit bedrijf.
Huizenmarkt is ook zo'n voorbeeld, waarom kopen mensen in 2019 hun eerste appartement, terwijl diezelde appartementen in 2011 aan de straatstenen niet werden verkocht
Dat is geen goede vergelijking en dat weet je zelf heel goed. Een starter die in 2019 zijn eerste appartement koopt had in 2011 uberhaupt geen mogelijkheid om een woning te kopen (anders had die dat al lang gedaan).

[ Voor 55% gewijzigd door Zr40 op 21-10-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

OosterF schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:33:
Maar is 50% van je portefeuille niet verschrikkelijk veel om te leren begrijpen waarom een aandeel stijgt of daalt? Met fictief geld van bv het Beursspel van RTLZ kun je in principe hetzelfde bereiken tegenover geen risico.
Als de handelsoorlog escaleert, trekken veel internationale bedrijven (Intel, IBM, etc) de gehele VWRL naar beneden. Ik ben van mening dat 100% VWRL meer risico is dan naast VWRL nog 2 handen vol breed gespreide defensieve (dividend) aandelen.
Dat is heel goed merkbaar als China of US weer eens met importheffingen dreigt: dan schiet de VWRL direct in de min en ABN/Ahold blijft staan, zilver/goud schieten keihard omhoog.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Poging 2 :) In de client tam inloggen. Links boven op menu klikken, Account settings, Dividend Reinvestment: aanzetten.
Sport_Life schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:51:
[...]

Als de handelsoorlog escaleert, trekken veel internationale bedrijven (Intel, IBM, etc) de gehele VWRL naar beneden. Ik ben van mening dat 100% VWRL meer risico is dan naast VWRL nog 2 handen vol breed gespreide defensieve (dividend) aandelen.
Dat is heel goed merkbaar als China of US weer eens met importheffingen dreigt: dan schiet de VWRL direct in de min en ABN/Ahold blijft staan, zilver/goud schieten keihard omhoog.
Op zich is dat geen gek idee om minder afhankelijk te zijn van de handelsoorlog, maar ik denk dat er betere manieren zijn om het te implementeren. Ik denk dat je onderschat hoeveel volatiliteit je in huis haalt door maar in 5 aandelen te zitten.

[ Voor 47% gewijzigd door Pistachenootje op 21-10-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zr40 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:37:

Het probleem is alleen dat all-time lows een beetje lastig te vinden zijn. En als je belegt omdat je verwacht dat de koersen op lange termijn zullen stijgen, dan zou een all-time high van vandaag geen belemmering moeten zijn. Immers, over een periode van 30 jaar zal de all-time high van vandaag al lang vervangen zijn door een nieuwe all-time high.
Van ABN en BAM verwacht ik dat ze niet verder gaan zakken. Heb al meermaals aangegeven hoe en wat bij deze 2 ;)
Wacht je op een nieuwe all-time low, dan kan je lang wachten. Neem een willekeurige grote index; zelfs een historisch onvoorstelbare crash van -90% is niet voldoende om onder de all-time low van die index te komen.

Op het niveau van individuele aandelen zou het wellicht kunnen gebeuren dat de all-time low wordt doorbroken, maar zou jij willen investeren in, ik noem maar iets, Apple, wanneer de koers van dit bedrijf met 90% is gedaald? (En dan zit je nog ver boven de all-time low van dit bedrijf) Een daling van dat niveau zou betekenen dat er iets catastrofaal mis is gegaan met dit bedrijf.
Als Apple 90% naar beneden gaat en ik ben van mening dat de oorzaak een incident is (stikstofproblemen, witwasfraude bv), dan zou ik inderdaad overwegen Apple te kopen.

[...]
Dat is geen goede vergelijking en dat weet je zelf heel goed. Een starter die in 2019 zijn eerste appartement koopt had in 2011 uberhaupt geen mogelijkheid om een woning te kopen (anders had die dat al lang gedaan).
Ik bedoel het anders. In 2011 heerste er een negatief sentiment op de woningmarkt. Niet door hoge prijzen, maar door dalende prijzen. De vraag naar appartementen was extreem laag. Terwijl het aantal potentiële bewoners even hoog was als in 2019 (niet dezelfde persoon natuurlijk, maar wel zelfde levensfase).
Een deel daarvan kreeg geen financiering. Een ander (groot) deel durfde niet omdat men bang was dat de prijzen nog verder zouden zakken.
De intrinsieke waarde van een appartement was veel hoger dan de vraagprijs. En daar ging nog makkelijk 10-20% vanaf.
Hetzelfde vind ik van defensieve aandelen. De onderliggende waarde acht ik veel hoger dan de populaire ASML bv. :). Stel dat ASML de komende jaren nog net zo hard verder blijft stijgen: dan zit ik er naast en neem ik mijn verlies (oppty costs). Maar daar geloof ik niet zo in. Volgens mij is de economie nu zo'n beetje op/over het hoogtepunt, centrale banken proberen her en der nog wat te injecteren, maar we zullen moeten accepteren dat we straks weer de VWRL dag na dag zien zakken..
Ik weet bijna zeker dat het dan heel rustig wordt in dit topic, alleen @Zr40 zullen we nog zien posten :P
Vanuit die visie bepaal ik mijn strategie :).
Pistachenootje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:56:
[...]

Poging 2 :) In de client tam inloggen. Links boven op menu klikken, Account settings, Dividend Reinvestment: aanzetten.

[...]

Op zich is dat geen gek idee om minder afhankelijk te zijn van de handelsoorlog, maar ik denk dat er betere manieren zijn om het te implementeren. Ik denk dat je onderschat hoeveel volatiliteit je in huis haalt door maar in 5 aandelen te zitten.
2 handen vol = 10 aandelen ;). Wel ironisch zo'n wiskundig foutje in het beleggerstopic ;) O-)

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2019 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
Sport_Life schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:51:
[...]

Members only:
Ik vermoedde al dat dit de reden was dat je deze aandelen hebt gekocht. Dit klopt alleen echt niet. Wellicht dat de food-retail sector een lagere beta heeft, maar door in een enkel bedrijf te investeren in die sector verlaag je het risico van je portefeuille niet. Een enkele winstwaarschuwing van het bedrijf kan al desastreus zijn voor je rendement over je hele portefeuille op deze manier. Dit geldt al helemaal voor je aandeel ABN AMRO omdat de bankensector sowieso al erg cyclisch is. Edelmetalen kunnen een toevoeging zijn aan je portefeuille, al vind ik zelf dat de hedge hiervan voor een crisis vaak wordt overschat. Naar mijn mening valt een echte beurscrisis moeilijk te hedgen op diezelfde beurs. Hier heb ik ook al eens over gepost naar @Longcat over FT. Echt, als het je om een lager risicoprofiel te doen is, blijf dan bij je VWRL icm een gezonde cashpositie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sport_Life schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:04:
[...]
2 handen vol = 10 aandelen ;). Wel ironisch zo'n wiskundig foutje in het beleggerstopic ;) O-)
Ik heb niks gelezen over 2 handen vol, ik kon me alleen deze post herinneren. Maar goed, daar zijn het er 7. Mijn punt blijft hetzelfde, ik denk dat je de volatiliteit onderschat van zo'n portefeuille.

Afwijken van VWRL is niet zo erg, vooral als VWRL een dip krijgt. Maar ik denk dat daar betere manieren voor zijn. Wat jij volgens mij wil is minder blootstelling aan de markt factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

OosterF schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:12:
[...]

Ik vermoedde al dat dit de reden was dat je deze aandelen hebt gekocht. Dit klopt alleen echt niet. Wellicht dat de food-retail sector een lagere beta heeft, maar door in een enkel bedrijf te investeren in die sector verlaag je het risico van je portefeuille niet. Een enkele winstwaarschuwing van het bedrijf kan al desastreus zijn voor je rendement over je hele portefeuille op deze manier. Dit geldt al helemaal voor je aandeel ABN AMRO omdat de bankensector sowieso al erg cyclisch is. Edelmetalen kunnen een toevoeging zijn aan je portefeuille, al vind ik zelf dat de hedge hiervan voor een crisis vaak wordt overschat. Naar mijn mening valt een echte beurscrisis moeilijk te hedgen op diezelfde beurs. Hier heb ik ook al eens over gepost naar @Longcat over FT. Echt, als het je om een lager risicoprofiel te doen is, blijf dan bij je VWRL icm een gezonde cashpositie.
Feit is wel dat ABN in principe op all time low staat, hoog dividend uitkeert, negatieve rente al enige tijd is ingecalculeerd, de staat een behoorlijk aandeel heeft (dus een boete komt indirect ten laste aan de burgers...> zal dus meevallen), de laatste stevige daling kwam na een eventuele boete voor witwasfraude. Een winstwaarschuwing kan roet in het eten gooien. Dan nog denk ik dat het aandeel zo goedkoop is dat het zelfs bij een winstdaling van 50% nog interessant genoeg is voor het overgebleven dividend (8% nu).

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2019 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
Je gaat nu in op een enkel aandeel. Dat vind ik prima maar de strekking van mijn post was dat je deze portefeuille niet aan moet houden omdat je denkt dat dit zorgt voor een lager risicoprofiel. Ik hoop dat je dat begrijpt.

Wat betreft ABN. De all time low en de ingecalculeerde lage rente zouden voor mij geen redenen zijn om in te stappen, tenzij ik zou verwachten dat de rente zou gaan stijgen, maar dan zijn er natuurlijk andere (effectievere) manieren om daarvan te profiteren. Het klinkt alsof je vooral bent ingestapt omdat je vindt dat ABN te hard is afgestraft vanwege de witwasaffaire. Waarom denk je dit? Heb je bv de koersontwikkeling vergeleken met die van ING na bekendmaking van de witwasaffaire? Als je dat voor jezelf kunt beantwoorden kun je er natuurlijk voor kiezen om ABN inderdaad aan te houden. Als je je maar bewust bent van de extra risico’s.

offtopic:
onthou dat het dividendrendement in percentage natuurlijk stijgt als de koers daalt. Als ABN morgen door het putje gaat heb je een nog mooier (fictief) dividendrendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 17-04-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

OosterF schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:53:
Je gaat nu in op een enkel aandeel. Dat vind ik prima maar de strekking van mijn post was dat je deze portefeuille niet aan moet houden omdat je denkt dat dit zorgt voor een lager risicoprofiel. Ik hoop dat je dat begrijpt.
Lager risico profile icm VWRL (en nog wat andere etfs).
De losse aandelen staan niet op zich zelf.
Ik ga juist in op de analyse (ok het is kort door de bocht) van een individueel aandeel omdat ik begrijp waarom de waardering zo is. Daar kan ik natuurlijk naast zitten of er kan een winst waarschuwing komen. Bij een ETF heb je echt geen flauw idee of de intrinsieke waarde van de bedrijven (dus niet de intrinsieke waarde vd aandelen) in overeenstemming is met de waarde van die ETF. Dat is imo een groot risico aan een ETF.
Wat betreft ABN. De all time low en de ingecalculeerde lage rente zouden voor mij geen redenen zijn om in te stappen, tenzij ik zou verwachten dat de rente zou gaan stijgen, maar dan zijn er natuurlijk andere (effectievere) manieren om daarvan te profiteren. Het klinkt alsof je vooral bent ingestapt omdat je vindt dat ABN te hard is afgestraft vanwege de witwasaffaire. Waarom denk je dit? Heb je bv de koersontwikkeling vergeleken met die van ING na bekendmaking van de witwasaffaire? Als je dat voor jezelf kunt beantwoorden kun je er natuurlijk voor kiezen om ABN inderdaad aan te houden. Als je je maar bewust bent van de extra risico’s.
Ik denk idd dat de witwas affaire met een sisser afloopt. Weet een klein beetje hoe de politieke hazen lopen: niemand heeft er belang bij als de Abn een aanmerkelijke boete krijgt. Inmiddels is de koers met zo'n 7% gestegen, dus ik heb buffer bij tegenvallers.
offtopic:
onthou dat het dividendrendement in percentage natuurlijk stijgt als de koers daalt. Als ABN morgen door het putje gaat heb je een nog mooier (fictief) dividendrendement
Vandaar dat mijn idee is dat zelfs bij een halvering van de winst het dividend nog aantrekkelijk is. (8% > 4%).

Ik zeg niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar vind het wel leuk om jullie (constructieve) feedback te mogen ontvangen.
(sowieso fijn dat het Inhoudelijk verder gaat dan wat geneuzel over Shorters op Bam )

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2019 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Cocytus schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:10:
[...]

[...]

[...]

Er is een mooi gezegde in de pokerwereld: "If you can’t spot the fish at the table, you ARE the fish." Ik heb het vermoeden dat ik de fish in dit topic gespot heb. Wie is het volgens jou?
Haha ja zo'n reactie kon ik verwachten van een "oersaaie" index belegger ;).

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen index beleggen. De enige kritische noot die ik wil plaatsen is dat het gros geen idee heeft van de (werkelijke) onderliggende waarde. En persoonlijk vind ik 100% ETFs ietwat saai, mag dat? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2019 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 96% gewijzigd door Cocytus op 17-04-2020 23:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Sport_Life Je verlaagt je risico niet door een handvol aandelen met lage beta toe te voegen aan je portefeuille. Zoals anderen al zeiden verhoog je risico vanwege concentratie. Zo is Ahold ooit volledig door het putje gegaan vanwege een creatieve jaarrekening. Als zoiets één van je aandelen overkomt ben je goed de sjaak.
Als je een lagere beta wil en food interessant vind, kan je beter een brede food erbij nemen. Je hebt gelijk dat dit er allemaal niet toe doet omdat dit je ‘lol portefeuille’ is en dat is prima zolang je doorhebt dat je hier geen (risk-adjusted) outperformance mee gaat bereiken.
OosterF schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:12:
[...]

Hier heb ik ook al eens over gepost naar @Longcat over FT. Echt, als het je om een lager risicoprofiel te doen is, blijf dan bij je VWRL icm een gezonde cashpositie.
Houd mij er buiten! >:) Voorlopig gaat het volledig volgens plan. Ik heb een dik verlies op mijn FT positie en de rest van mijn portefeuille is verder gestegen, lekker stabiel zo! :') Ik lijk wat dat betreft precies op sport life die ik net aan het bekritiseren ben. De losse aandelen zijn enkele procenten van mijn hele portefeuille en zorgen in principe alleen maar voor een slechtere risk/return.

[ Voor 36% gewijzigd door Longcat op 21-10-2019 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Longcat schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:23:

Je hebt gelijk dat dit er allemaal niet toe doet omdat dit je ‘lol portefeuille’ is en dat is prima zolang je doorhebt dat je hier geen (risk-adjusted) outperformance mee gaat bereiken.
Het blijft een trial and error portefeuille.
Mijn initiële plan was om maandelijks te beleggen in deze aandelen. Dat was wat te optimistisch inderdaad, en daar zie ik vanaf bij nader inzien.
Ik zie het eventueel verlies ook als leergeld en ben in de luxe positie dat er genoeg spaargeld/inkomen is. Wellicht dat ik er daarom voor sommige types hier wat makkelijk over denk. (kan me zo voorstellen als de cash-in wat lager is dat je je wel 2x bedenkt om in individuele aandelen te beleggen).

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2019 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 17-04-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Cocytus schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:37:
Je kunt ook lol hebben met het inzetten van fiches op de roulettetafel, maar dat hoort ook niet in een beleggingstopic thuis. Dit is geen beleggen en ook geen speculeren, maar gokken. Maar goed, het is mijn geld niet.
VWRL is evengoed gokken. Of ieder andere ETF. Als je dat niet erkent hoor je uberhaupt niet in dit topic thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Sport_Life voor een kleine portefeuille* zou ik aanraden om gewoon maandelijks ETFs te kopen. Als je daarnaast behoefte hebt aan adrenaline, zou ik veel research doen (verder dan koersen in de gaten houden) en dan 1 of 2 aandelen kopen waarvan jij overtuigd bent dat ze ondergewaardeerd zijn. Er zijn genoeg figuren hier die jouw mening vervolgens de grond in kunnen bo-, ik bedoel bijschaven. :$ Als je enkele ‘handen vol’ aandelen gaat kopen, dan worden de transactiekosten en/of spread al gauw verhoudingsgewijs erg groot (en zie maar eens meer dan 10 aandelen te vinden waar je héél enthousiast over bent).

*wat klein is, laat ik aan jou, maar uit jouw posts begrijp ik dat je een kleine portefeuille hebt

—-
Ik vind die gokken/speculeren discussie altijd zo jammer. Men is over het algemeen positief over de toekomst. De algemene verwachting is dat de wereld op de lange termijn steeds productiever wordt. Dat betekent dat een investering in VWRL (of een andere proxy van alle bedrijven ter wereld) een positieve verwachtingswaarde heeft.
Valt hetzelfde te zeggen over kiadis? Bestaat dat bedrijf nog over 30 jaar? Of überhaupt na volgend jaar? Je zei zelf dat het of naar 0 gaat, of als een raket omhoog. Dat klinkt toch wel redelijk als gokken?

[ Voor 44% gewijzigd door Longcat op 21-10-2019 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Longcat schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:41:
@Sport_Life voor een kleine portefeuille* zou ik aanraden om gewoon maandelijks ETFs te kopen. Als je daarnaast behoefte hebt aan adrenaline, zou ik veel research doen (verder dan koersen in de gaten houden) en dan 1 of 2 aandelen kopen waarvan jij overtuigd bent dat ze ondergewaardeerd zijn. Er zijn genoeg figuren hier die jouw mening vervolgens de grond in kunnen bo-, ik bedoel bijschaven. :$ Als je enkele ‘handen vol’ aandelen gaat kopen, dan worden de transactiekosten en/of spread al gauw verhoudingsgewijs erg groot (en zie maar eens meer dan 10 aandelen te vinden waar je héél enthousiast over bent).

*wat klein is, laat ik aan jou, maar uit jouw posts begrijp ik dat je een kleine portefeuille hebt

—-
Ik vind die gokken/speculeren discussie altijd zo jammer. Men is over het algemeen positief over de toekomst. De algemene verwachting is dat de wereld op de lange termijn steeds productiever wordt. Dat betekent dat een investering in VWRL (of een andere proxy van alle bedrijven ter wereld) een positieve verwachtingswaarde heeft.
Valt hetzelfde te zeggen over kiadis? Bestaat dat bedrijf nog over 30 jaar? Of überhaupt na volgend jaar? Je zei zelf dat het of naar 0 gaat, of als een raket omhoog. Dat klinkt toch wel redelijk als gokken?
Door het gokken te noemen doet ernstig tekort aan jou en mijn "lol portefeuille". Kiadis is natuurlijk een gok geweest, maar de overige zijn voor mezelf onderbouwd - en daar kun je het niet mee eens zijn - dat is wat anders.
Met mij zijn er toch blijkbaar heel veel anderen die het aandeel een bepaalde waarde meegeven, anders was het aandeel veel minder waard..

Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld nooit in Fastned beleggen, zelfs niet als de koers nog 90% zakt zonder goede reden. Ik ben het niet eens met de argumenten van @Zr40 , maar respecteer dat hij er wel in geloofd. Lijkt me verder een prima benadering :).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic valt ook in herhaling. Nu is het weer de beleggen vs speculeren vs gokken discussie. Morgen zullen we dan maar weer gaan discussiëren over de tarieven van De Giro vs de Rabobank. Zie ook weer dat het bijna het eind van de maand is dus dan kunnen we @Zr40 gaan bashen dat hij belegt/speculeert/gokt met geleend geld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Longcat
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 07:29:
Dit topic valt ook in herhaling. Nu is het weer de beleggen vs speculeren vs gokken discussie. Morgen zullen we dan maar weer gaan discussiëren over de tarieven van De Giro vs de Rabobank. Zie ook weer dat het bijna het eind van de maand is dus dan kunnen we @Zr40 gaan bashen dat hij belegt/speculeert/gokt met geleend geld.
:$ !

Zo kom ik mijn dagen door tot ik met pensioen kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Longcat schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 07:38:
[...]

:$ !

Zo kom ik mijn dagen door tot ik met pensioen kan...
FO is off-topic en hoort in een ander topic thuis. })

/s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:43
Ik verkies toch liever een saaie strategie die geld oplevert dan een spannende strategie waarmee je geld kwijtspeelt.

Ik verbaas mij er over hoe sterk het 'het is oersaai'-argument meespeelt meespeelt bij beginnende beleggers.

Blijkt toch maar weer hoe belangrijk het emotionele aspect is bij beleggen. En al die automatische algoritmes apen dat na en versterken het nog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:14
Sport_Life schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:38:
[...]

VWRL is evengoed gokken. Of ieder andere ETF. Als je dat niet erkent hoor je uberhaupt niet in dit topic thuis.
Nu overdrijf je. Dit kun je doortrekken naar obligaties en geld op de bank of in sok.

Binnen het beleggingstopic, en binnen de beleggerswereld, en historisch gezien is dit juist NIET gokken, en daarom niet interessant (lees: saai). Voor de rest, ga zo door, ik kan mijn gokgen ook niet onderdrukken (al is een substantieel deel VRWL-ish)

[ Voor 10% gewijzigd door poehee op 22-10-2019 08:03 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:29
Ik heb momenteel 33% van mijn totale vermogen (10k beleggen + 20k op de spaar) in aandelen zitten (VWRL). Is dat hoog of valt het mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pakhaas schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:28:
Ik heb momenteel 33% van mijn totale vermogen (10k beleggen + 20k op de spaar) in aandelen zitten (VWRL). Is dat hoog of valt het mee?
Je stelt een vraag als een ja/nee vraag wat inherent geen ja/nee vraag is. Wat is je horizon, risico-adverse en moet er nog iets met je geld gebeuren? Heb je een huis, andere leningen, wat is je spaarquote en een comfortabele buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Pakhaas Het percentage is eigenlijk niet echt relevant. Je zou moeten kijken naar hoeveel maanden aan uitgaven je wil kunnen dekken met je spaargeld. Want je wil immers niet je aandelen moeten verkopen wanneer je onverwacht geld nodig hebt.

Afhankelijk van je financiële discipline zou je 3 tot 6 maanden moeten aanhouden als minimumgrootte van je buffer (spaargeld). Meer kan natuurlijk altijd, naar eigen voorkeur. Maar zit je daar onder, dan zou ik aanraden om je spaargeld eerst op te bouwen tot dat minimum voordat je verder gaat met beleggingen.

20k spaargeld klinkt wel als ruim voldoende.

En uiteraard zou je geen geld moeten beleggen dat je mogelijkerwijs op korte termijn (zeg, binnen 3 jaar) nodig zou kunnen hebben. Bijvoorbeeld als je van plan bent om een auto of woning te kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 22-10-2019 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
@Euler212 en @Zr40 jullie hebben gelijk. Ben nu 2 jaar bezig. Beleggingshorizon is +/- 25 jaar. Geld hebben we de komende jaren niet nodig. Wij zijn nu met zijn 2en en hebben geen kinderen. Ik verwacht de aandelen niet te moeten verkopen als er wat gebeurd, maar ik weet niet hoe ik omga met als die 10k na een crash nog maar 5k waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Pakhaas Hier ongeveer hetzelfde als je net omschrijft. Ik zit op > 80% beleggingen van totaal vermogen (excl. woning). Hoog/laag kun je niet veel mee zoals de anderen ook zeggen. Misschien ben ik wel veel meer risicobereid dan jij.

[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 22-10-2019 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
Longcat schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:12:
@Pakhaas Hier ongeveer hetzelfde als je net omschrijft. Ik zit op > 80% beleggingen van totaal vermogen (excl. woning). Hoog/laag kun je niet veel mee zoals de anderen ook zeggen. Misschien ben ik wel veel meer risicobereid dan jij.
Meer risicobereid, of is jouw 20% niet belegd, gewoon al een (veel?) hoger bedrag als de 66% van pakhaas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Roozzz @kamerplant Ik denk dat jullie dit artikel (en dan met name het grafiekje met hoe de vermogensbeheerders stemmen op 'Klimaatkritische aandeelhoudersvoorstellen') van het fd interessant zullen vinden:
https://fd.nl/beurs/13209...t-duurzaamheid-te-bewegen

Blackrock en Vanguard staan ergens onderaan inderdaad. Bovenaan staan o.a. PIMCO, Legal & General, DWS en BNP Paribas.
Als je geen toegang hebt, moet je even in dit rapport kijken, waar het fd het ook uit heeft:
https://www.majorityaction.us/asset-manager-report

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Pakhaas op je spaargeld verlies je waarschijnlijk ±2% per jaar door inflatie. Lijkt mij zonde om daar 66% van je vermogen in te hebben. Maar goed, misschien is jouw risico bereidheid (heel) laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Pistachenootje Je buffer hoeft geen rendement te halen. Daar is het niet voor bedoeld.

Een laag (of met inflatie effectief negatief) rendement op je buffer is nog steeds veel beter dan helemaal geen buffer aanhouden en vanwege persoonlijke omstandigheden je beleggingen op een ongunstig moment met verlies te moeten verkopen.

[ Voor 77% gewijzigd door Zr40 op 22-10-2019 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Deze discussie gaat steeds meer van Beleggen naar Personal Finance en/of FO. ;) Laten we in dit topic vooral kijken naar de beleggingen en niet zozeer de percentages van totaal vermogen, buffers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:54
@Pistachenootje @Zr40 En je zou nog wat in deposito's weg kunnen stoppen van een jaar, dan is het verlies t.o.v. de inflatie nog te overzien.

@Longcat Is ook vaak erg overlappend :P

[ Voor 13% gewijzigd door JohanNL op 22-10-2019 11:57 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Pistachenootje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:38:
@Pakhaas op je spaargeld verlies je waarschijnlijk ±2% per jaar door inflatie. Lijkt mij zonde om daar 66% van je vermogen in te hebben. Maar goed, misschien is jouw risico bereidheid (heel) laag.
Ik weet niet hoe hoog mijn risicobereidheid is. Als het goed gaat heel hoog, maar ik moet er nog achter komen hoe ik reageer als er grote happen uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Longcat schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:50:
Deze discussie gaat steeds meer van Beleggen naar Personal Finance en/of FO. ;) Laten we in dit topic vooral kijken naar de beleggingen en niet zozeer de percentages van totaal vermogen, buffers etc.
Vind het wel relevant voor beleggen, m.n. in relatie tot inkomen en baanzekerheid. Maw toekomstige cashflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Zr40 voor iemand die zegt: "Beleggingshorizon is +/- 25 jaar. Geld hebben we de komende jaren niet nodig." zou ik het zonde vinden om 20k spaargeld aan te houden. Ik zelf doe dat niet. Mocht er ineens een 'noodgeval' zijn (ik acht de kans zeer klein) dan verkoop ik wel wat van mijn beleggingen (diversen).

Maar goed, sommige mensen zijn voorstander van dergelijke cash buffers, ik heb het gelezen.
Pakhaas schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:04:
[...]
Ik weet niet hoe hoog mijn risicobereidheid is. Als het goed gaat heel hoog, maar ik moet er nog achter komen hoe ik reageer als er grote happen uit gaan.
Daar zijn wel diverse testjes voor. Via Google waarschijnlijk snel te vinden.

[ Voor 32% gewijzigd door Pistachenootje op 22-10-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Pistachenootje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:19:
@Zr40 voor iemand die zegt: "Beleggingshorizon is +/- 25 jaar. Geld hebben we de komende jaren niet nodig." zou ik het zonde vinden om 20k spaargeld aan te houden. Ik zelf doe dat niet. Mocht er ineens een 'noodgeval' zijn (ik acht de kans zeer klein) dan verkoop ik wel wat van mijn beleggingen (diversen).

Maar goed, sommige mensen zijn voorstander van dergelijke cash buffers, ik heb het gelezen.

[...]

Bedankt. Ga eens kijken. Ik was wel vergeten te zeggen dat onze auto binnen nu en 3 jaar willen vervangen en dat gaat ook zo'n 10k kosten. Bovendien lossen wij ook ieder jaar zo'n 5k van het spaargeld af op het huis. Nu levert dat niet veel op, maar wij vinden het fijn om onze maandlasten zoveel mogelijk te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zelf houd ik ~13k aan (som van spaarrekening, deposito's en betaalrekening, uiteraard afhankelijk van wanneer in de maand ik kijk). Goed voor drie maanden aan uitgaven, plus reservering voor jaarlijkse kosten, plus reservering voor onverwachte uitgaven. 20k vind ik eigenlijk niet heel veel groter, al helemaal omdat @Pakhaas een partner heeft en daardoor hogere lasten zou hebben per maand. Voor mijn situatie, zonder partner, zou 20k goed zijn voor nog eens drie of vier maanden extra.

Die 13k is geld dat ik mogelijkerwijs wél op korte termijn nodig zou kunnen hebben. Een deel daarvan heb ik in een depositoladder zitten (doel: opvangen van vaste lasten en uitgaven voor het geval dat de inkomsten stoppen), de rest vrij opneembaar (doel: onmiddellijk beschikbaar voor onverwachte uitgaven).

Dit zorgt er voor dat ik op korte termijn vrijwel zeker geen aanspraak hoef te maken op mijn belegd vermogen en als gevolg daarvan kan ik een wat hoger risico accepteren zonder dat ik daar 's nachts van wakker zou liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c0rneel
  • Laatst online: 08-09 16:24
Een depositoladder is in principe toch ook vrij opneembaar. Alleen loop je dan wat rendament mis. Maar als ik even wat meer nodig heb dan beschikbaar dan gaat de laatste deposito eraan. Het jaar erop moeten we dan die maand van de ladder weer repareren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Zr40 maar jij belegt met geleend geld toch? Lijkt me een situatie die niet 1:1 vergelijkbaar is met @Pakhaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

c0rneel schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:52:
Een depositoladder is in principe toch ook vrij opneembaar. Alleen loop je dan wat rendament mis. Maar als ik even wat meer nodig heb dan beschikbaar dan gaat de laatste deposito eraan. Het jaar erop moeten we dan die maand van de ladder weer repareren
Dat hangt af van de voorwaarden. Bij de bank waar ik ze heb lopen zijn ze na 14 dagen alleen vroegtijdig te beëindigen bij scheiding, werkloosheid, of schuldsanering/faillissement.
Pistachenootje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:59:
@Zr40 maar jij belegt met geleend geld toch? Lijkt me een situatie die niet 1:1 vergelijkbaar is met @Pakhaas
Ja en nee.

Ik heb leverage dankzij margin (met negatieve rentelasten vanwege de index box constructie), en dat is inderdaad een vorm van geleend geld. Mijn broker liquideert automatisch posities wanneer mijn margin requirement te hoog wordt ten opzichte van de totale accountwaarde. De leverage hoger dan 100% zorgt er voor dat totaal verlies eerder bereikt kan worden dan bij een lagere leverage, maar vanwege automatische liquidatie is de kans op een grote restschuld na een daling zeer onwaarschijnlijk*.

* In theorie zou dat wel kunnen gebeuren wanneer er geen tegenpartij gevonden kan worden om tegen marktwaarde mijn posities te sluiten, of wanneer de marktwaarde zo hard daalt dat er niet op tijd geliquideerd kan worden.

Ik beleg niet met geleend geld dat ik heb verkregen buiten de beleggingsrekening. In die zin vind ik het wel vergelijkbaar. (Of je moet de hypotheek meetellen, maar dan zou iedereen met een hypotheek met geleend geld beleggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
Ja oke, Ik heb het bij moneyou, argenta bank en leaseplan bank. Laatste geeft tegenwoordig de meeste rente dus daar gaan de depositos die aflopen naartoe, de eerste 2 geven in ieder geval 0.1% bij vervroegde opname.
Leaseplan bank weet ik zo niet

[ Voor 3% gewijzigd door c0rneel op 22-10-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

falconxp schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:39:
[...]

Jammer dat het een ios only feestje is, anders had ik zeker interesse gehad.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51

[...]

Het is ook maar net waar je de buffer voor wilt gebruiken. Ik wil zelf een buffer achter de hand houden om te gebruiken in tijden dat de beurs flink zakt.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Strider schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:27:
[...]

Het is ook maar net waar je de buffer voor wilt gebruiken. Ik wil zelf een buffer achter de hand houden om te gebruiken in tijden dat de beurs flink zakt.
Is het dan nog een buffer? Wat versta je onder flink zakken?

Als de beurzen flink zakken (minimaal -30%) dan ga ik mijn maandelijks inleg verhogen voor een periode van 1-2 jaar, omdat ik niet een groot bedrag wil investeren op het moment dat de beurzen laag staan, maar deze vervolgens nog veel verder zakken. Door dan ook gespreid te blijven inleggen verlaag ik dat risico en hoop ik wat extra rendement mee te pakken als alles weer gaat herstellen. Ik ga dan bijvoorbeeld niet maandelijks sparen of extra aflossen, waardoor ik meer kan inleggen.

Mijn buffer kom ik juist in een crisistijd niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een cashreserve aanhouden specifiek voor je beleggingsstrategie valt in mijn optiek inderdaad niet onder de noemer ‘buffer’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
Als indexbelegger zie ik de voordelen niet zo van een buffer hebben. Als stockpicker zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het aanhouden van een buffer heeft ook niets te maken met de manier waarop je belegt, maar met een gezonde financiële huishouding.

Zie het eventueel als een logisch gevolg van het principe dat je geen geld zou moeten beleggen dat je wellicht op korte termijn nodig zou kunnen hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 22-10-2019 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
Zr40 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:07:
Het aanhouden van een buffer heeft ook niets te maken met de manier waarop je belegt, maar met een gezonde financiële huishouding.

Zie het eventueel als een logisch gevolg van het principe dat je geen geld zou moeten beleggen dat je wellicht op korte termijn nodig zou kunnen hebben.
Daar ben ik het niet mee eens.
Meeste stockpickers willen in een lange bullmarkt waar bijna alles overvalued is, geld achter de hand hebben voor momenten dat er goede mogelijkheden liggen. (een crash waar evt een aandeel undervalued is)
Warren Buffett heeft best een gezonde financiele huishouding.

[ Voor 4% gewijzigd door AudiRS3 op 22-10-2019 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@AudiRS3 Hoe betaal jij je maandelijkse vaste lasten? Verkoop je iedere keer dat je boodschappen doet één of twee stukken van je ETF? Wat als je auto defect raakt? Of je werkgever heeft financiële problemen en is te laat met betalen?

Het geld dat je voor al deze dingen apart zet is onderdeel van je buffer. Het geld dat je apart houdt om in te springen op marktbewegingen is dat niet. Het is allebei geld, maar het doel van het geld bepaalt of het wel of niet bij je buffer hoort.

Misschien kies je er voor om een heel kleine buffer aan te houden, wellicht 1 maand aan uitgaven. Maar dan leef je van loonstrookje naar loonstrookje. Er hoeft maar iets mis te gaan en je wordt al verplicht om een deel van je beleggingen te verkopen, of die nu op winst of op verlies staan.

En waarom eigenlijk? Zodat niet 97% maar 99% van je vermogen belegd is? Als je gemiddeld 7% rendement verwacht maakt dat het verschil tussen 6,79% en 6,93% op je totale vermogen. Oftewel +0,14% op jaarbasis. Dat terwijl je verlies door het verplicht moeten verkopen op een zeer ongunstig moment (wat met een buffer van 1 maand zeker weten gaat gebeuren) veel groter is dan je theoretische winst door die extra twee procent ook te beleggen.

Ik zou je van harte aanraden om het geld dat je apart zet voor 'inspelen op de markt' van je beleggingsrekening te halen en op je spaarrekening te zetten en dat te gaan gebruiken als buffer. Mocht er in de toekomst zo'n geweldige situatie op de markt ontstaan, dan kan je altijd nog besluiten om tijdelijk een kleinere buffer aan te houden, mits je persoonlijke omstandigheden op dat moment dat toestaan. Volgens mij zit je bij DEGIRO, daar is een storting met iDEAL zo gedaan.

[ Voor 71% gewijzigd door Zr40 op 22-10-2019 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
Sport_Life schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:17:
[...]Nou ben ik benieuwd wat een goede reden kan zijn om in ASML of Tesla in te stappen? Omdat men afgelopen kwartaal zoveel omzet heeft gemaakt? Ik koop liever op all time low dan all time high.. hoewel dat voor veel mensen gevoelsmatig slecht ligt.
ASML gaat nog zoveel meer waard worden. Het is tevens mijn meest rendementvolle belegging. Voor de laatste cijfers even uitgestapt, inmiddels weer aan boord natuurlijk.

Een korte (volle agenda) argumentatie waarom ASML nog zoveel meer waard gaat worden. TSMC draait op volle toeren met 7 NM productie.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ih5xbPUl.png

Daarnaast zal het aandeel EUV alleen maar verder toenemen.
TSMC wil volgend jaar euv inzetten bij zijn tweede generatie van de 7nm-chipproductie.
Uitzonderlijke techniek dat geen enkel ander bedrijf in huis heeft.
Vorige week nog in het nieuws, Samsung heeft 23 van zulke machines besteld, a 120 miljoen euro per stuk, exclusief servicecontracten waarop ook nog een behoorlijke marge zit.

Afgelopen donderdag een kijkje mogen nemen bij het bedrijf in Veldhoven. Terwijl ik de onderstaande foto nam liep topman Martin van den Brink ook langs. Heb het ervaren als een heel andere wereld, wonderbaarlijk hoe met zoveel verschillende nationaliteiten er zo'n sterk product kan worden neergezet terwijl iedereen zijn eigen pakkie-an heeft.

Afbeeldingslocatie: https://www.iex.nl/Forum/Upload/2019/11891791.jpg

ASML zal spoedig op 300+ staan...

Edit (nog een kleine aanvulling):
Ik citeer Peter Wennink in 2010/2011 uit Tegenlicht op 3:00:
Het is wel aardig, de Chinese overheid heeft in 1995 onze toen meest geavanceerde machine gekocht en die hebben ze twee keer gekopieerd. Ze staan in twee Chinese universiteiten. Die zijn tot op de laatste schroef, tot op de soort verf bij wijze van spreken gekopieerd. Die dingen werken nog steeds niet. 15 jaar geleden.
Een EUV-machine was toen nog niet eens op de markt. Een concurrent met deze nog geavanceerde technologie zal er de komende 10-jaar zeker niet komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Wietsee. op 22-10-2019 22:19 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_tjerk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 12:48
Wietsee. schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:20:
[...]
ASML gaat nog zoveel meer waard worden. Het is tevens mijn meest rendementvolle belegging. Voor de laatste cijfers even uitgestapt, inmiddels weer aan boord natuurlijk.
Waarom zou ASML meer waard worden? Als ik het zo begrijp hebben ze praktisch de hele markt in handen (100% EUV, 80-90% ArFi), dus een gok op ASML zou betekenen dat je gokt op een groei van de semi-conductor markt.

Ik had trouwens wel verwacht dat ASML een anti-trust rechtzaak aan zijn broek zou krijgen door de praktische monopolie die ze hebben. Zullen vast niet alles volgens de regels gedaan hebben afgelopen twee decennia. Aan de andere kant, het is wel een beetje een winner-takes-all markt; er zijn ook nog maar een handjevol foundries over die meelopen met de kleiner wordende procedes (Intel, Samsung en TSMC denk ik zo). Nog even en we krijgen een Boeing/Airbus situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
dj_tjerk schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:41:
[...]

Waarom zou ASML meer waard worden? Als ik het zo begrijp hebben ze praktisch de hele markt in handen (100% EUV, 80-90% ArFi), dus een gok op ASML zou betekenen dat je gokt op een groei van de semi-conductor markt.
Volgens mij klopt er niet veel van je percentages:
Met de stap naar euv moeten nog kleinere transistors, nog complexere en nog zuinigere chips mogelijk zijn. Chipfabrikanten als TSMC en Samsung zijn op hun 7nm-nodes begonnen met euv-productie. Dat zijn vooralsnog maar een paar kritieke lagen die met euv worden gemaakt. Van de pakweg tachtig tot honderd lagen die op deze node nodig zijn, worden minder dan tien lagen met euv geproduceerd. De rest wordt met conventionele duv-lithografie gemaakt, al dan niet met multipatterningstappen. Ook bij de volgende node, 5nm, zullen lang niet alle lagen met euv worden gemaakt; naar verwachting zouden dat er ongeveer twintig worden.
Bron

Chipbedrijven zijn nog volop in de overgang naar EUV, niet voor niets komt Samsung met zo'n grote order.

Zie ook deze onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odWRZDYOOX2ZTbTh2k1XqpnJ0AQ=/656x/i/2003043912.png?f=imagenormal

[ Voor 15% gewijzigd door Wietsee. op 22-10-2019 23:11 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_tjerk
Wietsee. schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:49:
[...]

Volgens mij klopt er niet veel van je percentages:

[...]

Bron

Chipbedrijven zijn nog volop in de overgang naar EUV, niet voor niets komt Samsung met zo'n grote order.

Zie ook deze onderstaande afbeelding:
[Afbeelding]
Ik snap je reactie niet helemaal. Wat is de relatie hiervan tot de market share van ASML? Ze hebben 100% van de EUV markt in handen, en 80-90% van de ArFi markt, en 60% van dry ArF als ik zo begrijp. Die laatste kan nog wel wat groeien, maar uiteindelijk is de transitie naar een nieuw proces als EUV toch niks anders dan dat oude machines worden vervangen door nieuwe (c.q. alles schuift een plekje door)? Dit gaat al jaren zo, ik zie niet wat er dan met EUV nieuw is.

[ Voor 3% gewijzigd door dj_tjerk op 22-10-2019 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
Als iedere chip fabriekant kleinere chips wilt maken en meer logica in een chip wilt krijgen dan zullen ze wel naar EUV moeten kijken. En als er dan maar 1 leverancier op de markt is dan stijgt de waarde van die leverancier toch.

EUV is de enabler voor de toekomst maar ook daar zit een theoretische einde op, ASML blijft wel z'n waarde houden omdat ze blijven innoveren en flink investeren in R&D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:26
@Wietsee. Prachtig verhaal over wat ASML doet. Ik lees alleen niks over wat ASML waard is. De huidige market cap van ASML is ~100 miljard euro. Waarom is dat te weinig? Wat is ASML wel waard? Hoe heb je dat berekend / ingeschat? Waarom is jouw verhaal niet allang ingeprijsd in het aandeel? Wat zie jij dat hedge fund managers en/of pensioenfondsen over het hoofd zien?

Ik geloof best dat ASML mooie machines verkoopt en mijlenver voor ligt op de concurrentie. Dat impliceert echter niet dat het aandeel een goede koop is .. Was beleggen maar zo eenvoudig.

Als je naar de supermarkt gaat zeg je ook niet: "dit is lekkere hagelslag, dus het is een goede koop" zonder naar de prijs te kijken. Als dat pak hagelslag 20 euro kost dan is het helemaal geen verstandige aanschaf maar betaal je veel te veel.

[ Voor 19% gewijzigd door writser op 23-10-2019 09:50 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wietsee. schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:20:
[...]

Een korte (volle agenda) argumentatie waarom ASML nog zoveel meer waard gaat worden. TSMC draait op volle toeren met 7 NM productie.
[Afbeelding]

Daarnaast zal het aandeel EUV alleen maar verder toenemen.
[...]

Uitzonderlijke techniek dat geen enkel ander bedrijf in huis heeft.
Vorige week nog in het nieuws, Samsung heeft 23 van zulke machines besteld, a 120 miljoen euro per stuk, exclusief servicecontracten waarop ook nog een behoorlijke marge zit.

Afgelopen donderdag een kijkje mogen nemen bij het bedrijf in Veldhoven. Terwijl ik de onderstaande foto nam liep topman Martin van den Brink ook langs. Heb het ervaren als een heel andere wereld, wonderbaarlijk hoe met zoveel verschillende nationaliteiten er zo'n sterk product kan worden neergezet terwijl iedereen zijn eigen pakkie-an heeft.

[Afbeelding]

ASML zal spoedig op 300+ staan...

Edit (nog een kleine aanvulling):
Ik citeer Peter Wennink in 2010/2011 uit Tegenlicht op 3:00:

[...]

Een EUV-machine was toen nog niet eens op de markt. Een concurrent met deze nog geavanceerde technologie zal er de komende 10-jaar zeker niet komen.
Ik ben vrij onbekend met de semiconductors dus blijf er maar vanaf. Ben er wel een beetje ingedoken en kwam uiteindelijk bij een (gratis) ETF van Taiwan uit iShares MSCI Taiwan UCITS ETF USD.
Grootste (33,81%) bedrijf daarin betreft Taiwan Semiconductor Manufacturing en dat is dan weer een bedrijf waar ASML veel aan verkoopt cq zelfs in wil investeren
https://www.finanzen.nl/a...ngen-in-taiwan-1028578964
Lopende kosten zijn vrij hoog met 0,71%

Voordeel van Taiwan Semiconductor Manufacturing is dan weer dat het bedrijf iets minder "bubbel" bevat met een koerst/winst van 23,8 en een deel van de winst wordt uitgekeerd , dividend is 2,9%. Tevens is de bruto marge nagenoeg gelijk aan die van ASML, dus waar ASML veel R&D kosten maakt weten zij blijkbaar de marge hoog te houden ondanks geen eigen R&D (voor wat betreft EUV).
Even een korte analyse, heb verder helaas geen tijd om er een hele studie van te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2019 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:18:
@Roozzz @kamerplant Ik denk dat jullie dit artikel (en dan met name het grafiekje met hoe de vermogensbeheerders stemmen op 'Klimaatkritische aandeelhoudersvoorstellen') van het fd interessant zullen vinden:
https://fd.nl/beurs/13209...t-duurzaamheid-te-bewegen

Blackrock en Vanguard staan ergens onderaan inderdaad. Bovenaan staan o.a. PIMCO, Legal & General, DWS en BNP Paribas.
Als je geen toegang hebt, moet je even in dit rapport kijken, waar het fd het ook uit heeft:
https://www.majorityaction.us/asset-manager-report
Als ik dit zo zie en de andere overwegingen, is het wel iets beter voor het milieu/klimaat om je geld in Northern Trust te steken dan in Vanguard/iShares. Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_tjerk
Tijd geleden dat ik er naar gekeken heb, maar ik vond NT ook niet zo geweldig in hun stemgedrag. In ieder geval een niet zo'n groot verschil dat ik er Vanguard voor zou verlaten. En als je het over de ESG fondsen van NT hebt dan kunnen ze niet eens stemmen op proposals van bepaalde vervuilende partijen, want die aandelen hebben ze juist niet in hun portfolio. Dat is de keerzijde van divestment natuurlijk, en de vraag is dan of divestment beter is dan actief sturen door te stemmen.

Overigens vind ik ESG beleid behoorlijk arbitrair; om uit te vinden welke partijen zijn uitgesloten van de NT fondsen moet je MSCI lijsten vergelijken, en dan kan je nog niet eens een reden vinden _waarom_ een bepaalde partij uitgesloten is. Verder worden sommige oliemaatschappijen wel uitgesloten, maar andere weer niet. Recent is Vanguard ook nog in het nieuws geweest door wat "foutjes" in hun ESG fondsen. Al met al stop ik mijn geld voorlopig nog niet in ESG fondsen. Ik vind ik het idee van actief sturen zonder divestment aantrekkelijker (iets als greengovernance.org), maar ook daar zal ik het niet met elke keuze eens zijn. Laat staan dat ik de tijd heb om me te verdiepen in de nuances van elk voorstel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@dj_tjerk dat document waar Longcat naar linkt bevat ook info over hoe NT stemt. Goed punt dat ze soms niet eens kunnen stemmen door de ESG uitsluitingen, daar had ik nog niet eens over nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:34:
[...]

Ik ben vrij onbekend met de semiconductors dus blijf er maar vanaf. Ben er wel een beetje ingedoken en kwam uiteindelijk bij een (gratis) ETF van Taiwan uit iShares MSCI Taiwan UCITS ETF USD.
Grootste (33,81%) bedrijf daarin betreft Taiwan Semiconductor Manufacturing en dat is dan weer een bedrijf waar ASML veel aan verkoopt cq zelfs in wil investeren
https://www.finanzen.nl/a...ngen-in-taiwan-1028578964
Lopende kosten zijn vrij hoog met 0,71%

Voordeel van Taiwan Semiconductor Manufacturing is dan weer dat het bedrijf iets minder "bubbel" bevat met een koerst/winst van 23,8 en een deel van de winst wordt uitgekeerd , dividend is 2,9%. Tevens is de bruto marge nagenoeg gelijk aan die van ASML, dus waar ASML veel R&D kosten maakt weten zij blijkbaar de marge hoog te houden ondanks geen eigen R&D (voor wat betreft EUV).
Even een korte analyse, heb verder helaas geen tijd om er een hele studie van te maken.
Een bedrijf in een tracker met een aandeel van 33,81% is best veel. Meestal is een tracker een verspreidde belegging van meerdere aandelen.
Ik weet niet wat je doel precies is, maar als je in Semiconductors wilt beleggen je beter kijken naar iets als dit: https://www.ishares.com/u...es-phlx-semiconductor-etf
Lagere lopende kosten en meer spreiding.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vanx
  • Laatst online: 21:03
VWRL nu 0.22% TER (omlaag van 0.25%)

https://www.vanguardinves...-show-vanguard-commitment (zie FTSE All-World UCITS ETF)

Klein beetje, maar toch meegenomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Vanx op 23-10-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ehh. Ik was even een weekje weg, maar het valt mij nu op dat ik over de afgelopen week flinke verliezen heb gehad. -2%, -3% en -2% op respectievelijk 16, 18 en 22 oktober, terwijl de benchmarks op deze dagen hier vrijwel geen last van hebben gehad.

Volgens PortfolioAnalyst is met name de tech sector verantwoordelijk voor het verlies MTD. De tech sector bedrijven met het grootste verlies in mijn portfolio zijn APPN, AYX en FSLY. Maar ik zie zo snel geen relevant nieuws specifiek voor deze bedrijven. Wat heb ik gemist? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 23-10-2019 18:58 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.