Een korte update betreft wat aandeeltjes die ik hier in de groep heb gegooid:
SMTA (
initiele post): gisteren is een belastingvrije distributie van $8 uitgekeerd. Dat was dus de bovenkant van mijn schatting. Pakt goed uit, ze hebben diverse assets redelijk vlot verkocht. Helaas op een iets lagere prijs dan gehoopt - de guidance van management was $8.50 - $9.35 aan distributies. Ik had geschat dat het totaal iets hoger uit zou komen maar het bedrijf heeft onlangs nog bevestigd dat het totaal aan uitkeringen
closer to the middle of the range zal zijn, dus er zit nog rond de 80 cent in de pot. Daar handelt het aandeel vandaag dus ik heb mijn positie verkocht. Als ik vanmiddag even had opgelet had ik op 87ct kunnen verkopen, maar dat heb ik helaas niet gedaan. Gemiddelde aanschafprijs was ~$8.42 de afgelopen weken. Effectief verkocht op $8.79 voor ~4.4% rendement met relatief weinig risico.
HPJ (
hier). Merger gaat zoals gepland. De stemming moet nog komen maar aandeel handelt inmiddels op $4.79 oftewel 1 cent onder de merger prijs. Alles weer verkocht, op de huidige prijs vind ik het absoluut niet interessant. Gemiddelde aanschafprijs $4.32, gemiddelde verkoopprijs $4.70. Wellicht iets te vroeg begonnen met verkopen maar dat de deal doorging was ook weer geen 100% zekerheidje dus op een gegeven moment de positie iets afgebouwd toen de spread wat kleiner werd. 8.8% rendement in 4 a 5 maand.
TLF (
hier). Inmiddels wat meer duidelijkheid over de boekhoudperikelen. Lijkt allemaal inderdaad een beetje een storm in een glas water en een slimme hedge fund manager (die een
aardig boek over aandeelhoudersactivisme heeft geschreven) heeft een grote positie en houdt een oogje in het zeil. Zeer conservatieve balans waar de boekhoudperikelen niets aan af doen. Gemiddelde aankoopprijs $4.45. Handelt inmiddels rond de $5. Niet mijn beste idee ooit, kleine positie. Er valt wat voor te zeggen om weer wat te verkopen maar ik kijk het nog even aan.
TVG - Triodos Vastgoed (
hier behandeld). Viel een beetje tegen. Ik was iets te optimistisch betreft de kosten die nog gemaakt moesten worden. Had een pluk gekocht rond de E3.32. Vervolgens werd een eerste distributie van 2.60
aangekondigd met een schatting van 0.58 - 0.62 voor een komende laatste distributie. Totaal ~3.20 dus mijn eerste aankoop was een kleine misser. Gelukkig kon ik na het uitkomen van het persbericht nog bijkopen op betere prijzen. De eerste distributie is inmiddels geweest. Heb nu nog een kleine positie met een aanschafprijs (gecorrigeerd voor de distributie) van ~57 cent. Ik verwacht er uiteindelijk met een zeer bescheiden plusje uit te komen. Geen spectaculair resultaat maar ook hier was het risico miniem: al het vastgoed was al verkocht.
Osram (hele hoop posts): handelt inmiddels weer op 40 euro. Geen idee waarom

Ik ben er sinds begin oktober uit en zie niet in waarom ik op de huidige prijs weer enthousiast zou moeten worden.
De laatste paar weken heb ik o.a. een kleine positie in KBLT (complexe merger in Canada) ingeslagen en een wat grotere positie in SYCRF (een asset sale en liquidatie van een reliek van de financiele crisis in Amerika) ingenomen. Mijn positie in SMTA was echter dusdanig groot dat ik nu weer een ruime cashpositie heb in mijn portfolio (~15%) dus nieuwe ideeen zijn welkom.
Ik deel wat 'special situations' omdat dat een beetje mijn vakgebied is en ik op dit moment niet dusdanig enthousiast ben over een 'gewoon' bedrijf dat ik het de moeite waard vind om mijn gedachten daarover te delen. Ik ben gecharmeerd van Conduril en Beximco en heb in beide bedrijven een aardige positie. Deze aandelen zijn door een ander forumlid de afgelopen jaren uitgebreid behandeld, respectievelijk
hier en
hier, dat ga ik allemaal niet herkauwen in dit topic. Moeite van het lezen waard.
[
Voor 14% gewijzigd door
writser op 25-10-2019 16:44
]