Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 00:23
@Zr40 Ik kan zo gauw ook geen nieuws vinden. Het ligt niet zo zeer aan tech en ook niet aan small-cap tech, want voor beiden geldt dat de bredere index vrij vlak is gebleven.
Hoe is je MTD nu? Lijkt me fors lager dan je benchmark. Ben je nog steeds van mening dat je voldoende spreiding hebt?

Longcat wijzigde deze reactie 23-10-2019 19:27 (24%)

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Het liep deze maand redelijk gelijk met de SPX, tot 16 oktober. Na de close van gisteren stond ik op -3,69% waar SPX op +0,75% stond.
Ben je nog steeds van mening dat je voldoende spreiding hebt?
'Voldoende' is natuurlijk voor iedereen anders. Ik vind dat ik een redelijke spreiding heb, niet een geweldige. En wat meer volatiliteit dan de benchmark is natuurlijk wel te verwachten (en daar ben ik ook wel tegen bestand).

Maar ik vind het opmerkelijk dat een groepje tech bedrijven die op het eerste gezicht zich weinig met elkaar van doen hebben samen een forse koersdaling hebben meegemaakt op dezelfde dagen zonder een duidelijke oorzaak, terwijl de tech sector als geheel hier geen last van heeft gehad.

Zr40 wijzigde deze reactie 23-10-2019 19:39 (53%)

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• Longcat
Zr40 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:27:
[...]

Het liep deze maand redelijk gelijk met de SPX, tot 16 oktober. Na de close van gisteren stond ik op -3,69% waar SPX op +0,75% stond.
Misschien heb je hier iets aan:
https://www.marketwatch.c...stanley-doubts-2019-10-16

Lijkt er op dat de hele cloud computing (2 van de stock die je noemde) sector gedaald is.

• BrtH
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 01:44
Sport_Life schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:34:
dus waar ASML veel R&D kosten maakt weten zij blijkbaar de marge hoog te houden ondanks geen eigen R&D (voor wat betreft EUV).
Ik lees dit topic met een half oog mee, maar vond dit toch wel erg opvallend. Toevallig net dit op de frontpage: nieuws: TSMC verwacht productie 5nm-procedé sneller op te schroeven dan bij 7nm. Stellen dat TSMC geen eigen R&D heeft rondom EUV is nogal belachelijk, ik zou TSMC eigenlijk juist de foundry met de meeste R&D noemen.

Ik neem het je overigens niet kwalijk hoor, je geeft zelf al aan vrij onbekend met de semiconductorindustrie te zijn, en niet iedereen kan alles weten.

Ik heb wel het idee dat er sowieso relatief weinig kennis over die industrie in dit topic aanwezig is. Bedacht het een tijdje geleden ook al toen er een tijdje wat discussie over 5G was, en wie daarin de grote spelers zouden worden. Hele discussies of het nou Nokia of T-mobile gaat worden, maar niemand die bedenkt dat ze allebei de modem SoCs van Qualcomm gaan gebruiken? (Misschien licht overdreven.)

Maar goed, ik weet weer niets van de financiële kant van het verhaal af, dus lees steeds met veel plezier jullie analyses. Ik hou het zelf bij de wereldwijde ETF's.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:58

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

BrtH schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:03:
[...]

Ik lees dit topic met een half oog mee, maar vond dit toch wel erg opvallend. Toevallig net dit op de frontpage: nieuws: TSMC verwacht productie 5nm-procedé sneller op te schroeven dan bij 7nm. Stellen dat TSMC geen eigen R&D heeft rondom EUV is nogal belachelijk, ik zou TSMC eigenlijk juist de foundry met de meeste R&D noemen.

Ik neem het je overigens niet kwalijk hoor, je geeft zelf al aan vrij onbekend met de semiconductorindustrie te zijn, en niet iedereen kan alles weten.

Ik heb wel het idee dat er sowieso relatief weinig kennis over die industrie in dit topic aanwezig is. Bedacht het een tijdje geleden ook al toen er een tijdje wat discussie over 5G was, en wie daarin de grote spelers zouden worden. Hele discussies of het nou Nokia of T-mobile gaat worden, maar niemand die bedenkt dat ze allebei de modem SoCs van Qualcomm gaan gebruiken? (Misschien licht overdreven.)

Maar goed, ik weet weer niets van de financiële kant van het verhaal af, dus lees steeds met veel plezier jullie analyses. Ik hou het zelf bij de wereldwijde ETF's.
Goed dat je scherp bent op de inhoudelijke posts, ik ben meer van de cijfers dan van tech. ;)

Ik wilde eigenlijk een punt maken dat in mijn ogen TSMC momenteel (veel) goedkoper is, daarbij vergeleek ik vluchtig de Q3 cijfers. Daaruit blijkt dat TSMC 18% van het operationeel resultaat besteedt aan R&D en ASML 42%. In absolute cijfers wint TSMC het inderdaad.

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:41
Zr40 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:27:
Maar ik vind het opmerkelijk dat een groepje tech bedrijven die op het eerste gezicht zich weinig met elkaar van doen hebben samen een forse koersdaling hebben meegemaakt op dezelfde dagen zonder een duidelijke oorzaak, terwijl de tech sector als geheel hier geen last van heeft gehad.
16 oktober tegenvallende Workday analyst day, 18 oktober tegenvallende cijfers Atlassian, 22 oktober .. ? Wat hebben die bedrijven met elkaar van doen? Alledrie cloud-bedrijfjes met een speculatieve waardering. Gaan hard omhoog als alles koek en ei lijkt en nog harder naar beneden als er ook maar enige indicatie is dat de groei misschien afneemt.

Onvoorstelbaar!

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 02:32
Ik ben echt heel benieuwd naar de cijfers van TSLA binnen enkele uren, maar ook vooral hoe de markt gaat reageren. Als je long bent maakt het niet uit, maar het is toch wel heel erg interessant of ze dichter bij break even kunnen komen dit kwartaal.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:52

Rukapul

Moderator General Chat
writser schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:40:
@Wietsee. Prachtig verhaal over wat ASML doet. Ik lees alleen niks over wat ASML waard is. De huidige market cap van ASML is ~100 miljard euro. Waarom is dat te weinig? Wat is ASML wel waard? Hoe heb je dat berekend / ingeschat? Waarom is jouw verhaal niet allang ingeprijsd in het aandeel? Wat zie jij dat hedge fund managers en/of pensioenfondsen over het hoofd zien?

Ik geloof best dat ASML mooie machines verkoopt en mijlenver voor ligt op de concurrentie. Dat impliceert echter niet dat het aandeel een goede koop is .. Was beleggen maar zo eenvoudig.

Als je naar de supermarkt gaat zeg je ook niet: "dit is lekkere hagelslag, dus het is een goede koop" zonder naar de prijs te kijken. Als dat pak hagelslag 20 euro kost dan is het helemaal geen verstandige aanschaf maar betaal je veel te veel.
Tech en 'groeiaandelen' zijn niet mijn piece of cake en ASML illustreert op dit moment goed waarom.

ASML staat nu op een koers/winstratio van 43, marketcap van 97B, omzet ca 11B, winst ca 2.2B, payout dividend+inkoop ca 1B (1%).

Voor die ratios koop je uiteraard geen bedrijf dus het moet in de groei zitten. Tegelijkertijd weten we dat groei niet oneindig is dus je moet ergens een punt hebben waar je gewoon een bedrijf hebt wat een fatsoenljk rendement oplevert. Laten we zeggen 7% rendement oftewel een koerswinst van 15.

Laat je ASML 30% (!) per jaar groeien met winst bij gelijkblijvende koers dan zit je in 2023 op een koerswinst van 15 bij een jaarwinst van 6.4B. Maar ja, dan heb je als investeerder nu nauwelijks iets verdiend buiten eerder genoemde payout. Je moet dus een nog optimistischer model hanteren.

Het makkelijke aan ASML is dat je de balans / boekwaarde niet eens hoeft te beschouwen bij deze waardering.

Maar laten we als gedachtenexperiment aannemen dat er in 2023 beleggers zijn die na bovengenoemde groei de halve koerswinstratio van nu nog wel ok vinden, 22. Dan zitten we dus op een waardering van 138B. Dan zit je op een internal rate of return van ~10%. Zou je daarvoor het risico lopen :?

Mij lijkt het waarschijnlijker dat we in de tussentijd een recessie zullen treffen waar historisch de industriele sector / halfgeleiderindustrie hard getroffen wordt en koersen door het putje gaan.

Rukapul wijzigde deze reactie 24-10-2019 00:09 (6%)

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23:09
@Rukapul Waarom denk je dat de semiconductor sector hard getroffen gaat worden in een volgende recessie?
Overal zit een chip in, dus dan blijft het nodig lijkt me.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
PM_Petrol schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:39:
@Rukapul Waarom denk je dat de semiconductor sector hard getroffen gaat worden in een volgende recessie?
Omdat dat de vorige keren ook is gebeurd. Consumentenvraag neemt af, kapitaalgoederenvraag neemt af en dus dalen de investeringen sterk. Juist als chips in hele normale goederen zitten dan neemt de vraag dus af.

Even de cijfers erbij gepakt van ASML:
omzet / winst
2007: 3768M / 715M
2009: 1596M / -81M
De koers van ASML ging ook ongeveer door de helft. De marktkapitalisatie van ASML was toen ca 14-6B overigens.

Rukapul wijzigde deze reactie 24-10-2019 00:16 (16%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

writser schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:03:
[...]

16 oktober tegenvallende Workday analyst day, 18 oktober tegenvallende cijfers Atlassian, 22 oktober .. ? Wat hebben die bedrijven met elkaar van doen? Alledrie cloud-bedrijfjes met een speculatieve waardering.
Ik bedoel dat ik geen fundamentele reden zie waarom de waarderingen van een groepje bedrijven allemaal tegelijk hard zijn gedaald, terwijl de sector waartoe ze gerekend worden daar geen last van heeft gehad en de betreffende bedrijven ook geen noemenwaardige relatie onderling hebben. Afgezien van "het is allemaal cloud!", maar dat lijkt mij niet de reden aangezien niet al mijn "cloud-bedrijfjes met een speculatieve waardering" flink zijn gedaald op deze dagen samen met de drie die ik noemde.

De link van @Longcat geeft een mogelijke oorzaak voor de daling van de 16e: downgrade van een aantal cloud-bedrijven door analysten. Voor de andere twee dagen heb ik nog niets gevonden.

De twee bedrijven die je noemt zitten trouwens niet in mijn portfolio.
Discipline schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:09:
Ik ben echt heel benieuwd naar de cijfers van TSLA binnen enkele uren, maar ook vooral hoe de markt gaat reageren. Als je long bent maakt het niet uit, maar het is toch wel heel erg interessant of ze dichter bij break even kunnen komen dit kwartaal.
+20% after hours. Free cash flow is inmiddels positief, en veel hoger dan analysten hebben verwacht: $371 miljoen ten opzichte van $32 miljoen verwacht.

Ik heb zelf een long positie.

Zr40 wijzigde deze reactie 24-10-2019 08:22 (22%)

• Wietsee.
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:42
Rukapul schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:50:
[...]

Omdat dat de vorige keren ook is gebeurd.
8)7

Web Enrichment - regenthet.in - Vakantiehuisje Vasse

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand de Rabobank app icm NT fonds in gebruik en voorheen vwrl gehad icm DEGIRO?

Het maandelijks handmatig inleggen bij de giro gaat een beetje vervelen. NT zou een goed alternatief kunnen zijn en bij de Rabobank kun je automatisch laten inleggen elke maand.

Ik ben benieuwd naar jullie feedback en hoor ook graag welke specifieke NT fondsen jullie dan adviseren als alternatief voor vwrl

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

• c0rneel
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20-11 14:17
Ik ben dan liever zelf in control dan dat ik iets via een bank laat lopen, Die zijn er alleen bij gebaad dat je zoveel mogelijk geld via hun laat lopen om er zoveel mogelijk aan te verdienen.

... eigenlijk idem voor DEGIRO maar toch laat ik het liever niet door een bank doen

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:23
c0rneel schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:22:
Ik ben dan liever zelf in control dan dat ik iets via een bank laat lopen, Die zijn er alleen bij gebaad dat je zoveel mogelijk geld via hun laat lopen om er zoveel mogelijk aan te verdienen.

... eigenlijk idem voor DEGIRO maar toch laat ik het liever niet door een bank doen
Vreemde reactie, alle kosten zijn toch gewoon transparant?
Workaholic schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:49:
Heeft iemand de Rabobank app icm NT fonds in gebruik en voorheen vwrl gehad icm DEGIRO?

Het maandelijks handmatig inleggen bij de giro gaat een beetje vervelen. NT zou een goed alternatief kunnen zijn en bij de Rabobank kun je automatisch laten inleggen elke maand.

Ik ben benieuwd naar jullie feedback en hoor ook graag welke specifieke NT fondsen jullie dan adviseren als alternatief voor vwrl
Ik maak hier gebruik van bij de Rabo met NT World + NT EM in verhouding 88/12.
Werkt eigenlijk prima, 1x instellen en je hoeft er niet meer naar om te kijken.

BlaBlaBla

• MrSnorretje
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 19-11 13:26
Hoi Allen,

Ik heb een vraag over risico en spreiding.

Via een medewerkersprogramma kan ik meedoen aan een aandelenprogramma van een AEX verzekeraar.

Er zit een korting van 20% op de aandelen en een lock-up van 5 jaar. Met een dividend van 5% is dat 9 % rendement per jaar als de koers over 5 jaar nog exact hetzelfde is als op het moment van aankoop.

Als ik voor 100% meedoe aan het programma dan zit ik over 5 jaar met 80% van mijn portefeuille in 1 bedrijf.

Als ik voor 50% meedoe aan het programma dan is dat ongeveer 50% van mijn portefeuille.

Bij een faillissement zou ik in beide gevallen goed ziek zijn van het verlies.

Aan de ene kant voelt het een beetje als gratis geld en aan de andere kant als een enorm risico #DeltaLloyd.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten / advies.

MrSnorretje wijzigde deze reactie 24-10-2019 11:37 (3%)

• c0rneel
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20-11 14:17
MrSnorretje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:33:
Hoi Allen,

Via een medewerkersprogramma kan ik meedoen aan een aandelenprogramma van een AEX verzekeraar.

Er zit een korting van 20% op de aandelen en een lock-up van 5 jaar. Met een dividend van 5% is dat 9 % rendement per jaar als de koers over 5 jaar nog exact hetzelfde is als op het moment van aankoop.

Als ik voor 100% meedoe aan het programma dan zit ik over 5 jaar met 80% van mijn portefeuille in 1 bedrijf.

Als ik voor 50% meedoe aan het programma dan is dat ongeveer 50% van mijn portefeuille.

In beide gevallen zou ik daar goed ziek van zijn.

Aan de ene kant voelt het een beetje als gratis geld en aan de andere kant als een enorm risico #DeltaLloyd.

Ik heb tot nu toe altijd meegedaan aan medewerkers programma's en dat heeft toch altijd wel een leuk rendament gehad.
Maar niet 100% al je vermogen erin zetten, als het bedrijf failliet gaat dan zijn je aandelen ook niets meer waard ;)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Met welk percentage van je portfolio zou je voor minimaal 5 jaar in dit bedrijf willen zitten als je daar niet zou werken (of wanneer het programma niet zou bestaan)? Dat zou je maximum moeten zijn voor hoeverre je via het programma aandelen wil kopen.

De 20% korting kan je alleen zien als extra inkomen als je toch al bereid was om zonder dit programma deze aandelen op de markt te kopen.

Zr40 wijzigde deze reactie 24-10-2019 11:42 (12%)

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
Je betaalt over die korting zeker ook nog inkomstenbelasting?

De lock-up periode is zo groot dat van de korting maar een beperkt rendement (IRR) overblijft. In combinatie met een flink concentratierisico.

Ter vergelijk: ik koop met 15% korting, betaal over de korting belasting, maar kan na 6 maanden verkopen. Dat heeft gewoon een prima rendement met beperkt risico met een positie die niet groter is dan een andere belegging.

Rukapul wijzigde deze reactie 24-10-2019 11:43 (7%)

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:14

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Hoi Allen,

Vraag jezelf ook af wat straks door de belastingdienst met inkomstenbelasting belast wordt. Bij het bedrijf waar ik werk was ook ooit zo'n constructie en wij mochten fijn 50% van de winst afstaan aan de belastingdienst. Dat was inclusief dividendcorrectie....

En oh ja, in de tussentijd ook nog VRH betalen over het vermogen.

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 21:58
Weet iemand waarom de prijzen op Xetra en Frankfurt regelmatig afwijken?

Bijvoorbeeld ZPRV op Xetra is nu 32.84 op Frankfurt 32.66
https://www.boerse-frankfurt.de/etp/IE00BSPLC413

En weet iemand een manier om gratis de real time koersen te krijgen op een van deze beurzen?

Pistachenootje wijzigde deze reactie 24-10-2019 12:23 (20%)

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:14

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Pistachenootje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:10:
Weet iemand waarom de prijzen op Xetra en Frankfurt regelmatig afwijken?

Bijvoorbeeld ZPRV op Xetra is nu 32.84 op Frankfurt 32.66
https://www.boerse-frankfurt.de/etp/IE00BSPLC413
Andere beurs. Meer/ minder handel. Marketmaker die een al dan niet grotere spread hanteert....

Noem het maar ;)

• Pistachenootje
Ik had iets over het hoofd gezien, de Xetra prijs is van 9:04 blijkbaar. Die van Frankfurt 15 minuten oud.

Pistachenootje wijzigde deze reactie 24-10-2019 12:54 (9%)

• Longcat
Pistachenootje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:10:

En weet iemand een manier om gratis de real time koersen te krijgen op een van deze beurzen?
Koersen vragen aan een kennis met abonnement op Xetra real-time koersen. :+
Ik heb een tijd geleden van alles geprobeerd om gratis de real-time koersen te vinden. Het leek me niet zo lastig, NASDAQ is vaak ook vertraagd, maar die is zelfs via google real-time te krijgen. Helaas is het voor Xetra minstens een heel stuk moeilijker, of zelfs onmogelijk.

• MrSnorretje
Rukapul schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:42:
Je betaalt over die korting zeker ook nog inkomstenbelasting?

De lock-up periode is zo groot dat van de korting maar een beperkt rendement (IRR) overblijft. In combinatie met een flink concentratierisico.

Ter vergelijk: ik koop met 15% korting, betaal over de korting belasting, maar kan na 6 maanden verkopen. Dat heeft gewoon een prima rendement met beperkt risico met een positie die niet groter is dan een andere belegging.
Zoals ik het begrepen heb is de lange lock-up periode omdat er geen inkomstenbelasting extra word gerekend. Maar ik ga dat nog eens checken nav je bericht.
Zr40 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:38:
Met welk percentage van je portfolio zou je voor minimaal 5 jaar in dit bedrijf willen zitten als je daar niet zou werken (of wanneer het programma niet zou bestaan)? Dat zou je maximum moeten zijn voor hoeverre je via het programma aandelen wil kopen.

De 20% korting kan je alleen zien als extra inkomen als je toch al bereid was om zonder dit programma deze aandelen op de markt te kopen.
Ik vind dat een moeilijke vraag. Ik merk dat ik psychisch niet zo goed ben in buy en hold, dus een periode van 5 jaar een aandeel hebben is moeilijk voor te stellen. :)

Voor een 'random' aandeel ga ik uit van max 20%. Maar dan negeer je toch wel het potentie van extra rendement. Voelt toch als zonde als ik dat als uitgangspunt neem.

• Longcat
@MrSnorretje Verwacht je in de komende jaren (veel) meer te gaan verdienen en/of meer te beleggen (evt. als gevolg van loonstijging)? Dan zal de concentratie ook wat afnemen.

Hoe vaak wordt er ingelegd? Maandelijks?
Kan je de inleg regelmatig wijzigen? Als je bijv. toch niet comfortabel bent met een inleg van 100 euro per maand, dat je het kan aanpassen naar 50 vanaf de volgende maand, of naar 150?

Het punt m.b.t. de belasting is inderdaad ook belangrijk. Als het belastingvrij is en je flexibel en vaak kan inleggen, dan vind ik 20% best aantrekkelijk. Als je gespreid inlegt, kun je na 5 jaar ook gespreid verkopen.

Wat betreft je angst voor een failissement, je kan jezelf indekken tegen koersdalingen door putopties te kopen. Dan moet je wel redelijk goed weten hoeveel aandelen je op welk moment hebt. Je dekt je dan in tegen koersdalingen, maar dat kost je natuurlijk wel een stuk van die 20% korting.

Longcat wijzigde deze reactie 24-10-2019 12:58 (18%)

• writser
Goed uitzoeken wat de belastingconsequenties zijn. En wat gebeurt er met de lockup als je ontslagen wordt / ontslag neemt? Moet je er dan weer uit op cost basis? Marktprijs? Marktprijs -20%? Bij een termijn van 5 jaar ook iets om even naar te kijken.

En nog iets om te overwegen: wil je / mag je / kun je een deel van je exposure in je eigen beleggingsaccount dicht zetten of hedgen? Dat zou je ook nog (deels) kunnen doen om een wat grotere positie aan te houden om in elk geval die 20% korting op te strijken. Moet je wel een beetje weten waar je mee bezig bent en wat de risico's zijn.

writser wijzigde deze reactie 24-10-2019 13:02 (95%)

Onvoorstelbaar!

• Pistachenootje
Longcat schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:31:
[...]

Ik heb een tijd geleden van alles geprobeerd om gratis de real-time koersen te vinden. Het leek me niet zo lastig, NASDAQ is vaak ook vertraagd, maar die is zelfs via google real-time te krijgen. Helaas is het voor Xetra minstens een heel stuk moeilijker, of zelfs onmogelijk.
Ik kom er net achter dat je via die link wel real time bied en laat koersen krijgt van Frankfurt. Best handig toch?

Hoe krijg jij real time koersen via Google? Ik dacht dat ze 15 minuten vertraagt waren.

• Longcat
@Pistachenootje Als ik zoek op "[bedrijf] stock", dan krijg ik bij Amerikaanse aandelen altijd real-time koersen. Ook in de iOS standaard 'Stocks' app trouwens. Xetra is inderdaad altijd vertraagd overal waar ik heb gekeken.

Longcat wijzigde deze reactie 24-10-2019 13:01 (16%)

• Wietsee.
Longcat schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:31:
[...]

Zullen we voor de Nasdaq gewoon even naar de site nasdaq.com gaan waar de huidige koers van ieder aandeel op deze beurs realtime te zien is ;) ...

Voorbeeldje Microsoft

Wietsee. wijzigde deze reactie 24-10-2019 13:22 (9%)

• Longcat
@Wietsee. Als jij dat graag wil. Ik vind Google/Yahoo Finance gebruiksvriendelijker, maar ik houd je niet tegen om naar nasdaq.com te gaan!

• Wietsee.
Longcat schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:20:
@Wietsee. Als jij dat graag wil. Ik vind Google/Yahoo Finance gebruiksvriendelijker, maar ik houd je niet tegen om naar nasdaq.com te gaan!
Google en Finance op mobiel is waardeloos, daarnaast geen automatische refresh. Website van Nasdaq is aanzienlijk verbeterd waarbij geen enkel aandeel vertraagd is...

Wietsee. wijzigde deze reactie 24-10-2019 13:28 (16%)

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:23
Wat verwachten jullie dat Shell volgende week gaat doen? Shell is weer aardig aan het stijgen.

BlaBlaBla

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:11
Hoi Allen,

Ik zou gewoon maximaal gebruik proberen te maken van die regeling.

Het resultaat kan inderdaad zijn dat je op de korte termijn een erg grote positie krijgt in het aandeel van je werkgever, wat uiteraard niet optimaal is, maar zo'n korting is te mooi om te negeren. 20% korting betekent een rendement van 25% in 5 jaar tijd, oftewel 4.5% out performance op jaar basis. Dat haal je alleen als heel getalenteerde belegger, en dat is wel een beetje extra risico waard.

Daarnaast, het helpt denk ik om het in een iets ander perspectief te zien. Je huidige waarde als persoon bestaat eigenlijk uit al je toekomstige looninkomsten + je huidige waarde van je portefeuille. Er van uitgaand dat je nog redelijk jong bent maakt het dan niet zoveel uit dat je beleggingsportefeuille heel geconcentreerd is, want de meeste waarde zit toch nog in je toekomstige looninkomsten. Daarnaast, na een periode van 5 jaar kan je beginnen met het verkopen van je eerste aandelen die je met korting hebt gekregen, en iets kopen met meer diversificatie. Na bijvoorbeeld 10 jaar werken wordt de boel vanzelf weer wat recht getrokken.

Overigens, wat ik wel goed zou checken is wat er gebeurt als je al dan niet gedwongen van baan wilt wisselen. Risico met een constructie zoals dit kan wel zijn dat het gaat werken als gouden handboeien.

• MrSnorretje
Hielko schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:11:
[...]

Ik zou gewoon maximaal gebruik proberen te maken van die regeling.

Het resultaat kan inderdaad zijn dat je op de korte termijn een erg grote positie krijgt in het aandeel van je werkgever, wat uiteraard niet optimaal is, maar zo'n korting is te mooi om te negeren. 20% korting betekent een rendement van 25% in 5 jaar tijd, oftewel 4.5% out performance op jaar basis. Dat haal je alleen als heel getalenteerde belegger, en dat is wel een beetje extra risico waard.

Daarnaast, het helpt denk ik om het in een iets ander perspectief te zien. Je huidige waarde als persoon bestaat eigenlijk uit al je toekomstige looninkomsten + je huidige waarde van je portefeuille. Er van uitgaand dat je nog redelijk jong bent maakt het dan niet zoveel uit dat je beleggingsportefeuille heel geconcentreerd is, want de meeste waarde zit toch nog in je toekomstige looninkomsten. Daarnaast, na een periode van 5 jaar kan je beginnen met het verkopen van je eerste aandelen die je met korting hebt gekregen, en iets kopen met meer diversificatie. Na bijvoorbeeld 10 jaar werken wordt de boel vanzelf weer wat recht getrokken.

Overigens, wat ik wel goed zou checken is wat er gebeurt als je al dan niet gedwongen van baan wilt wisselen. Risico met een constructie zoals dit kan wel zijn dat het gaat werken als gouden handboeien.
Bedankt voor je inzicht. Wat het is. Ik beleg nu 5 jaar en ik zou dan over 5 jaar dus 80% in 1 bedrijf hebben. Kopje onder is dus je eerste 8 jaar opbouw. Dus dat is wel een klap die aankomt.

Verder is het vanuit het bedrijf in een aparte holding gezet, met contactgegevens op je prive adres. Dus er zijn geen handboeien.

Overigens @Longcat. Er zijn 2 inlegmomenten per jaar. Vlak voor de heel/halfjaarcijfers.
Longcat schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:54:
@MrSnorretje
Wat betreft je angst voor een failissement, je kan jezelf indekken tegen koersdalingen door putopties te kopen. Dan moet je wel redelijk goed weten hoeveel aandelen je op welk moment hebt. Je dekt je dan in tegen koersdalingen, maar dat kost je natuurlijk wel een stuk van die 20% korting.
In beginsel weet ik exact het aantal aandelen, aangezien dividend word uitgekeerd en ik het aantal aandelen kan inzien. Het veranderd maar 2 keer per jaar. Ik handel altijd alleen in aandelen, heb van opties geen verstand. Enig idee wat risico indekking op meerjarentermijn kost qua percentage?

/edit: Die opties zijn wel duur. Als ik het goed begrijp kost het ongeveer 6% aan rendement als ik nu een put voor de huidige prijs afsluit voor juni 2020.

• Hielko
MrSnorretje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:38:
[...]

Bedankt voor je inzicht. Wat het is. Ik beleg nu 5 jaar en ik zou dan over 5 jaar dus 80% in 1 bedrijf hebben. Kopje onder is dus je eerste 8 jaar opbouw. Dus dat is wel een klap die aankomt.
Hoezo is kopje onder je eerste 8 jaar opbouw? Dat volg ik niet.

• MrSnorretje
Hielko schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:49:
[...]

Hoezo is kopje onder je eerste 8 jaar opbouw? Dat volg ik niet.
Misschien een beetje kort door de bocht. Als je 10 jaar lang hetzelfde opbouwt per jaar en je verliest dan 80% van je portefeuille dan is dat net alsof je maar 2 jaar aan het opbouwen ben.

• writser
Verder is het vanuit het bedrijf in een aparte holding gezet, met contactgegevens op je prive adres. Dus er zijn geen handboeien.
Maar nogmaals, ze komen echt vrij als je ontslagen wordt / ontslag neemt? Of moet je dan weer uit het plan stappen op kostprijs o.i.d.

Onvoorstelbaar!

• MrSnorretje
writser schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:51:
[...]

Maar nogmaals, ze komen echt vrij als je ontslagen wordt / ontslag neemt? Of moet je dan weer uit het plan stappen op kostprijs o.i.d.
Nee, wat er ook gebeurd. Ze komen 5 jaar na aankoop vrij. Dat is die lock-up periode.

• Hielko
MrSnorretje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:51:
[...]

Misschien een beetje kort door de bocht. Als je 10 jaar lang hetzelfde opbouwt per jaar en je verliest dan 80% van je portefeuille dan is dat net alsof je maar 2 jaar aan het opbouwen ben.
Je bouwt die 80% in 5 jaar op, dus dan ben je hoogstens 5 jaar aan opbouw kwijt. En dat is ook nog eens hoogst onwaarschijnlijk, want dan moet het bedrijf het merendeel van die tijd heel stabiel blijven en pas op het allerlaatste moment instorten. Als het eerder helemaal instort ben je minder kwijt, en in de meeste scenario's koop je soms aandelen wat duurder en soms wat goedkoper waardoor je risico ook gemiddeld wordt over de looptijd.

• Longcat
[...]

In beginsel weet ik exact het aantal aandelen, aangezien dividend word uitgekeerd en ik het aantal aandelen kan inzien. Het veranderd maar 2 keer per jaar. Ik handel altijd alleen in aandelen, heb van opties geen verstand. Enig idee wat risico indekking op meerjarentermijn kost qua percentage?

/edit: Die opties zijn wel duur. Als ik het goed begrijp kost het ongeveer 6% aan rendement als ik nu een put voor de huidige prijs afsluit voor juni 2020.
Dit gaat om Delta Lloyd? Ik kan wel even kijken. EDIT: Even vergeten dat Delta Lloyd is overgenomen. Met een put optie op de huidige prijs koop je het recht om aandelen te verkopen tegen de huidige prijs in juni 2020 (alleen mag je ze nog niet verkopen vanwege de lock-up, dus tegen die tijd verkoop je de put weer en kan je een nieuwe put kopen). Als je geen verlies wil maken, dan kun je 20% onder de huidige prijs de put optie kopen, of ergens er tussenin. Dan zal het een stuk minder kosten. Je koopt de aandelen immers met korting, dus op de huidige prijs zou je gegarandeerde winst vastleggen (of dus een cap op je verlies als de premie van alle puts bij elkaar hoger is dan die 20% korting).

Longcat wijzigde deze reactie 24-10-2019 15:58 (33%)

• writser
Ik ben het in grote lijnen met Hielko eens, en absoluut niet met wat @Zr40 aanbrengt. 4.5% 'alpha' of extra rendement op jaarbasis is een bijzonder schappelijk voorstel. Er van uit gaand dat je nog jong bent en dat je een paar honderd of duizend euro per jaar mag inleggen zou ik me dan niet al te druk maken over de spreiding. Die is dan inderdaad matig maar daar staat wel een zeer net 'gratis' rendement tegenover. Als die kans je aangeboden wordt (en je hebt de belasting / ontslagvoorwaarden goed uitgezocht en die zijn gunstig) dan zou ik dat zeker doen. Zoals Hielko al aangeeft: verreweg het grootste deel van jouw vermogen zit waarschijnlijk in je toekomstige arbeidsinkomsten. Als je dan de komende jaren 10k belegt in Delta Lloyd (om maar wat te noemen) is dat helemaal niet zo significant. Dat lijkt misschien zo t.o.v. de rest van je huidige portfolio, maar is het niet t.o.v. de rest van je leven. En een voorsprong van 4.5% per jaar is echt heel veel, vergelijk dat eens met je spaar- of hypotheekrente.

Als je 50 bent met een senior positie en je mag een paar ton in je werkgever stoppen dan moet je eens gaan nadenken over diversificatie. Maar ik vermoed dat het om een stuk lagere bedragen gaat.

En tenslotte, een bedrijf als NN is relatief 'saai', met een aardig dividendrendement en geen torenhoge waardering. De kans dat het aandeel ineens 90% keldert lijkt me erg klein. Je kan het natuurlijk nooit uitsluiten maar het is niet dat je een aandelenpakket krijgt in een startup of een bedrijf op de rand van de afgrond dat elk moment kan omvallen.

Maar goed, uiteindelijk is het je eigen beslissing en moet je doen waar je je zelf comfortabel bij voelt.

writser wijzigde deze reactie 24-10-2019 16:15 (19%)

Onvoorstelbaar!

• MrSnorretje
Longcat schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:51:
[...]

Dit gaat om Delta Lloyd? Ik kan wel even kijken. EDIT: Even vergeten dat Delta Lloyd is overgenomen. Met een put optie op de huidige prijs koop je het recht om aandelen te verkopen tegen de huidige prijs in juni 2020 (alleen mag je ze nog niet verkopen vanwege de lock-up, dus tegen die tijd verkoop je de put weer en kan je een nieuwe put kopen). Als je geen verlies wil maken, dan kun je 20% onder de huidige prijs de put optie kopen, of ergens er tussenin. Dan zal het een stuk minder kosten. Je koopt de aandelen immers met korting, dus op de huidige prijs zou je gegarandeerde winst vastleggen (of dus een cap op je verlies als de premie van alle puts bij elkaar hoger is dan die 20% korting).
Nee, het Delta Lloyd verhaal is juist het schrikbeeld. Die koers is helemaal ingestort en toen overgenomen voor een beperkte vergoeding zeg maar. Het gaat om ASR.
writser schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:54:
Als je dan de komende jaren 10k belegt in Delta Lloyd (om maar wat te noemen) is dat helemaal niet zo significant. Dat lijkt misschien zo t.o.v. de rest van je huidige portfolio, maar is het niet t.o.v. de rest van je leven. En een voorsprong van 4.5% per jaar is echt heel veel, vergelijk dat eens met je spaar- of hypotheekrente.
Ik vind de aanvulling om het te bekijken vanuit je hele 'toekomstige werkleven' wel interessant. Dat zet het wel in een ander perspectief qua maximale impact.

• Pistachenootje
Longcat schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:00:
@Pistachenootje Als ik zoek op "[bedrijf] stock", dan krijg ik bij Amerikaanse aandelen altijd real-time koersen.
Ik krijg bij mijn ETFs meestal vertraging op google. Bij Nasdaq.com meestal real time.

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:54:
Ik ben het in grote lijnen met Hielko eens, en absoluut niet met wat @Zr40 aanbrengt. 4.5% 'alpha' of extra rendement op jaarbasis is een bijzonder schappelijk voorstel.
Alpha is leuk, maar je zegt dat 4,5% alpha eigenlijk genoeg is om je risicobereidheid en bedrijfswaardering overboord te gooien en onconditioneel voor minimaal 5 jaar in te stappen?

Stel, jij werkt voor Fastned en je krijgt hetzelfde aanbod: je kan aandelen kopen met 20% korting en een lockup period van 5 jaar. Zou je dat aanbod nemen? Je hebt eerder gezegd nooit een positie voor de lange termijn te willen nemen op € 10 per stuk, dat is inmiddels ruim 20% onder de huidige koers ;)

• Longcat
@MrSnorretje Dat van die opties was wat meer theoretisch bedoeld. Ik denk dat het in de praktijk lastig is vanwege het feit dat je geen optie met expiration date in 2024 of verder kan krijgen, waardoor je niet van te voren weet wat je maximale verlies is. Daarnaast moet je nog rekening houden met dividend.

Stel nou dat die lock-up precies liep tot 19 juni, wanneer de optie met de hoogste expiration date afloopt. Je zou dan per 100 aandelen (3400 euro) voor 280 euro het recht kunnen kopen om tegen 34 euro te verkopen. Je koopt ze zelf voor ongeveer 3250 euro (4.5% of 150 korting). Dan klinkt die 280 euro als heel veel, maar je maximale verlies is dan 130 euro i.p.v. 3400 zonder de optie. Daarnaast vang je nog een dividend in de eerste helft van 2020.

Maar goed, ik zou de opties lekker achterwege laten, maximaal meedoen met dat programma en niet te vaak naar de koers kijken. :)

Longcat wijzigde deze reactie 24-10-2019 16:41 (4%)

• writser
Zr40 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:38:

Ik zal even specifiek de verkeerde redenatie die hier gemaakt wordt toelichten met een extreem voorbeeldje. Ik wil inderdaad geen positie in Fastned. Volgens @Zr40 moet ik dan nooit aandelen Fastned kopen met een kortingsprogramma, zelfs niet als ik ze met 95% korting kan kopen. Dat is natuurlijk niet zo. Met 95% korting ben zelfs ik bijzonder enthousiast over Fastned en wil ik best een 50% of 100% positie.

Je kan de korting niet los zien van de positie. Als indexbelegger mag je blij zijn met 5 a 7 procent per jaar en je werkgever bied je dus 75 a 100 procent extra rendement aan, met als minpunt minder diversificatie. Dat is een waanzinnig goede aanbieding en dan moet je absoluut niet denken: welke positie zou ik hier aanhouden zonder het aankoopprogramma. De correcte vraag is: hoe veel groter wil ik in dit aandeel, gegeven het aankoopprogramma, om hier optimaal gebruik van te maken.

En als je als starter zonder al te veel beurskennis de kans krijgt om een paar duizend euro te investeren in een relatief saai aandeel met een bonusrendement van 75% a 100% per jaar t.o.v. indexbeleggen dan zou ik zeggen dat de optimale strategie is: zo groot mogelijk.

writser wijzigde deze reactie 24-10-2019 17:56 (7%)

Onvoorstelbaar!

• writser
Longcat schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:40:
Maar goed, ik zou de opties lekker achterwege laten, maximaal meedoen met dat programma en niet te vaak naar de koers kijken. :)
Zou ik ook zeggen. Maar goed, eigen keuze.

Onvoorstelbaar!

• Longcat
Ligt ook aan de voorwaarden. Als ik Fastned met 10% korting kan krijgen met een lock-up van 1 jaar, dan zou ik het ook doen. Natuurlijk zorg ik dan wel voor een even grote (synthetische) short positie. :)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:44:
[...]

Ik zal even specifiek de verkeerde redenatie die hier gemaakt wordt toelichten met een extreem voorbeeldje. Ik wil inderdaad geen positie in Fastned. Volgens @Zr40 moet ik dan nooit aandelen Fastned kopen met een kortingsprogramma, zelfs niet als ik ze met 95% korting kan kopen. Dat is natuurlijk niet zo. Met 95% korting ben zelfs ik bijzonder enthousiast over Fastned en wil ik best een 50% of 100% positie.
Ik hoop dat je zelf ook inziet dat deze vergelijking nergens op slaat. Het programma van MrSnorretje is een 20% korting met een lockup van 5 jaar. Vijf jaar! Als het een risicoloze propositie was, dan zou ik de eerste zijn die deelname zou aanraden. Maar in vijf jaar kan er veel onverwachts gebeuren – kijk maar naar het eerder aangehaalde Delta Lloyd. Leuk die 20% korting, maar dat maakt enkel de cost basis lager. Daar heb je niets aan als na het verstrijken van de lockup de waarde bij wijze van spreken is gehalveerd.

Omdat het de cost basis lager maakt, is het natuurlijk een uitermate interessante propositie als je toch al van plan was aandelen in dit bedrijf te kopen. Hetzelfde aantal aandelen kan je dan kopen voor minder geld. Dat is wat ik eerder schreef. Maar jij raadt ondertussen serieus aan dat hij zijn gevoel moet negeren en maximaal moet deelnemen, terwijl hij zelf heeft aangegeven helemaal niet zo'n grote exposure te willen hebben naar dit bedrijf. Je kijkt uitsluitend naar de alpha zonder rekening te houden met het risico (reëel en gevoelsmatig) dat hij zal ervaren op zo'n positie die hij minimaal 5 jaar moet aanhouden.

De korting vertalen naar een hoger rendementspercentage is naar mijn mening ook een verkeerde analogie. Je krijgt de korting voor het direct van de werkgever kopen van aandelen, niet voor het simpelweg bezitten van de aandelen voor de betreffende periode. Het is niets meer dan een incentive vanuit de werkgever om deelname aan te moedigen en daarmee een deel van de loonkosten te besparen. Het voordeel voor de werknemer is de incentive, en niet zozeer het bezit van de aandelen. Die had hij immers ook op de beurs kunnen kopen.

Over het laatste stukje uit bovenstaande quote: als je bereid bent vandaag met 95% korting te willen kopen, dan zou je ook aandelen zonder korting willen kopen indien de markt die vandaag op 0,65 prijst. Ik meen dat je eerder hebt gezegd dat je helemaal geen long positie wil hebben, ongeacht de prijs. Die twee stellingen kunnen niet tegelijk waar zijn.
Longcat schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:10:
Natuurlijk zorg ik dan wel voor een even grote (synthetische) short positie. :)
Die positie kan je op Fastned vandaag nog niet nemen. En in algemene zin, wanneer zo'n positie wel mogelijk is moet dit uiteraard toegestaan zijn onder de voorwaarden van het programma. Vergeet ook de marginvereisten niet.

Zr40 wijzigde deze reactie 24-10-2019 20:35 (17%)

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:58

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sport_Life wijzigde deze reactie 24-10-2019 19:17 (14%)

• CIM
  • Laatst online: 20-11 14:54
Met put opties is het altijd afwegen hoeveel koersdaling je wilt opvangen. Met een buy van P28-mar20 (long positie) ben je voor €45 klaar (1 contract van 100 aandelen) plus transactiekosten. Kijk rond januari of je ze kan doorrollen naar een latere expiratie, of waardeloos laat expireren. Bij DeGiro kan dat makkelijk met een combinatie order (sell mar20, buy jun20). Uitoefenen moet je niet doen, want je hebt al aandelen in depot. Je kan de optie ook weer verkopen (met winst), maar dan is je bescherming ook weer weg en kan je een nieuwe koersdaling niet meer opvangen.

Mijn tip: begin supersimpel met slechts 1 contract. Bouw ervaring op en bouw dan je positie uit indien nodig. Ga niet ineens alles vastleggen. Opties zijn alleen simpel als je weet wat je doet. Dat kost ervaring, maar is wel heel leuk! En op Youtube is er onwijs veel informatie met duidelijke uitleg en voorbeelden te vinden, mocht je nog twijfelen (en bij twijfel niet handelen....dat kost nachtrust).

CIM wijzigde deze reactie 24-10-2019 19:30 (20%)

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
PM_Petrol schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:39:
In brood en deo zit geen chip. En in aspirine ook niet. Chips zitten in luxegoederen. De vraag naar luxegoederen daalt tijdens een crisis. Ergo daalt de vraag naar chips tijdens een crisis. De vraag naar chipmachines hangt af van de vraag naar chips. De koers van ASML is afhankelijk van de vraag naar chipmachines. Ergo daalt de koers van ASML tijdens een crisis (harder dan die van bedrijven in levensmiddelen of medicijnen). Zo ingewikkeld is het niet.

• PM_Petrol
Cocytus schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:37:
[...]

In brood en deo zit geen chip. En in aspirine ook niet. Chips zitten in luxegoederen. De vraag naar luxegoederen daalt tijdens een crisis. Ergo daalt de vraag naar chips tijdens een crisis. De vraag naar chipmachines hangt af van de vraag naar chips. De koers van ASML is afhankelijk van de vraag naar chipmachines. Ergo daalt de koers van ASML tijdens een crisis (harder dan die van bedrijven in levensmiddelen of medicijnen). Zo ingewikkeld is het niet.
Logische redenering. Maar hoe kan het dan dat medicijnfabrikanten en levensmiddelen ook zakken tijdens een crisis. Iedereen moet toch blijven eten/medicijnen gebruiken. Gaan mensen zoveel minder eten omdat er een crisis is? Lijkt me niet. Het luxe voedsel/drank wordt misschien minder, maar de standaard dingen blijven toch.

• Cocytus
  • Niet online
Er is bijna geen bedrijf dat helemaal geen luxegoederen maakt en niet de hele wereld kent de luxe van 'gratis' medicijnen die Nederland heeft.

• Hielko
PM_Petrol schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:43:
[...]

Logische redenering. Maar hoe kan het dan dat medicijnfabrikanten en levensmiddelen ook zakken tijdens een crisis. Iedereen moet toch blijven eten/medicijnen gebruiken. Gaan mensen zoveel minder eten omdat er een crisis is? Lijkt me niet. Het luxe voedsel/drank wordt misschien minder, maar de standaard dingen blijven toch.
Er zijn weinig dingen waarop niet bezuinigd kan worden, en zeker de grote beursgenoteerde bedrijven verkopen vaak dingen met een merknaam waar een flinke marge op zit en ook niet immuun zijn in een recessie. Maar er is vast wel ergens een bedrijf wat juist extra omzet gaat draaien in een recessie en wel omhoog gaat. Maar die zijn gewoon heel zeldzaam.

• PM_Petrol
Cocytus schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:47:
Er is bijna geen bedrijf dat helemaal geen luxegoederen maakt en niet de hele wereld kent de luxe van 'gratis' medicijnen die Nederland heeft.
De medicijnen zijn alles behalve gratis hier. Direct hoef je misschien niks af te rekenen bij de apotheek, maar dat betekent niet dat het gratis is ;)

• writser
Zr40 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:55:
[...]

Ik hoop dat je zelf ook inziet dat deze vergelijking nergens op slaat.
Daarom zei ik ook: het was een extreem voorbeeld om de gemaakte denkfout te illustreren :) . Jouw advies was letterlijk: bedenk hoe groot je je positie zou willen hebben als het kortingsprogramma er niet was en hou die positiegrootte aan. Dat is slecht advies, dat kan ik illustreren ik met een extreem simpel voorbeeldje: ook als ik niet enthousiast ben over Fastned moet ik uiteraard volle bak aandelen Fastned kopen als dat kan met 99.99% korting. Dat is een superdeal, dat snapt iedereen. Maar volgens jouw redenatie moet ik dan nul aandelen kopen en moet jij maar 2% alloceren voor de beste deal van je leven. Dan klopt je advies toch niet?

Ja: in dit concrete geval is er een lockup van 5 jaar, is de korting geen 99.99%, ASR kan failliet gaan, het is allemaal totaal anders en niet vergelijkbaar met mijn extreme voorbeeld, dat snappen we allemaal. Daarom is het ook een extreem voorbeeld .. Dat extreme voorbeeld toont echter wel aan dat jouw advies niet juist is: volgens jou moet zowel met een korting van 0%, 20% of 99% de positiegrootte hetzelfde zijn. En dat is simpelweg niet optimaal. Hoe hoger de korting, hoe aantrekkelijker de positie, hoe groter je die zou moeten sizen. Met 99% korting wil ik elk random aandeel dolgraag 100% long zitten, ook met een lockup van vijf jaar. En met 20% korting ben ik ook veel enthousiaster over ASR dan zonder korting en zou ik zeker een grotere positie aanhouden.

Hoe groot die positie in ASR zou moeten zijn; daar kunnen we over discussiëren. Ik denk dat het optimaal is om zo groot mogelijk aan het programma mee te doen om redenen die ik in mijn vorige post heb uiteengezet. Anderen kunnen dat de risicovol vinden en daar kunnen we over discussiëren. Uiteindelijk is het aan de vrager om die beslissing te maken.

Echter jij praat hem een verkeerde manier van redeneren aan en dat vind ik een kwalijke zaak als iemand hier om advies vraagt. Je moet de korting absoluut niet negeren als je nadenkt over positiegrootte want dan kom je altijd uit op een te kleine positie.

writser wijzigde deze reactie 25-10-2019 01:10 (12%)

Onvoorstelbaar!

• Rhemme
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:08
Zr40 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:55:
[...]
Over het laatste stukje uit bovenstaande quote: als je bereid bent vandaag met 95% korting te willen kopen, dan zou je ook aandelen zonder korting willen kopen indien de markt die vandaag op 0,65 prijst. Ik meen dat je eerder hebt gezegd dat je helemaal geen long positie wil hebben, ongeacht de prijs. Die twee stellingen kunnen niet tegelijk waar zijn.
[...]
Waarom denk je dat dit hetzelfde is?

Situatie 1: Ik kan vandaag via een werknemersconstructie aandelen Fastned kopen voor 95% minder dan de meeste andere mensen die het alleen via de markt kunnen kopen, want mijn werkgever biedt me een korting op de aandelenprijs.

Situatie 2: Ik kan morgen aandelen Fastned kopen via de markt (net zoals alle andere mensen) voor een prijs die 95% lager is dan die van gisteren, want de markt is ingestort.

Ik denk dat iedereen het erover eens is dat de kans veel groter is dat je de aandelen op middellange termijn met winst kan verkopen als je uitgaat van situatie 1. Jij moet de drogredenering van je punt zelf ook hebben ingezien.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik zeg nergens dat het hetzelfde is, ik heb het alleen over de koopbereidheid van @writser. Hij vindt dat de huidige marktwaarde enorm overgewaardeerd is en voor geen enkel bedrag te willen kopen, maar zegt vervolgens het prima te vinden om met een lockup van 5 jaar met 95% korting te kopen. Als dat een acceptabele propositie is, dan zou hij een aankoop ook prima moeten vinden als onder de huidige omstandigheden de markt het aandeel zou willen verkopen voor die lage prijs.

Maar omdat hij eerder heeft gezegd onder de huidige omstandigheden het aandeel voor geen enkel bedrag te willen kopen, trek ik zijn bereidheid om tegen 95% korting te willen kopen in twijfel.

Zr40 wijzigde deze reactie 25-10-2019 09:36 (3%)

• writser
Zr40 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:28:
Maar omdat hij eerder heeft gezegd onder de huidige omstandigheden het aandeel voor geen enkel bedrag te willen kopen, trek ik zijn bereidheid om tegen 95% korting te willen kopen in twijfel.
Waar heb ik dat gezegd? Ik wil elk aandeel wel kopen op de juiste prijs en ook elk aandeel wel verkopen op de juiste prijs. Als ik heel Fastned vandaag mag overnemen voor duizend euro: dolgraag. Een miljoen: uitstekende deal. 200 miljoen: nee, bedankt. Dat is toch niet zo ingewikkeld? Mocht ik ergens beweerd hebben dat ik Fastned op geen enkele prijs zou willen kopen dan was dat onjuist, overdreven, een leugen en dan bied ik bij deze mijn excuses aan en zal ik mijn post aanpassen. Maar ik denk niet dat je zo'n quote van mij kan opduikelen. Sterker nog, een paar posts geleden heb ik nog voor je uiteengezet dat ik bij een prijs van ongeveer 2 euro per aandeel zou overwegen om eens beter naar Fastned te kijken omdat het dan misschien interessant begint te worden voor mij.

Overigens is dit een irrelevant zijspoor. Ik wou alleen aankaarten voor @MrSnorretje dat hij niet jouw redenatie moet volgen om een geschikte positiegrootte te bepalen voor zijn aandelenplan want dan kom je altijd te klein uit. Dat heb ik geïllustreerd met een voorbeeldje. Dat is alles. Hopelijk snapt hij het punt, want het zou zonde zijn als hij een portfolio van 5k heeft en vervolgens naar jouw advies redeneert: als het kortingsprogramma er niet zou zijn dan wil ik niet meer dan een 5% positie in ASR dus ik doe maar voor 250 euro mee in het aankoopprogramma. Dan laat je een hoop geld op tafel liggen en ik denk dat je prima meer risico kan dragen gezien hoe aantrekkelijk het programma is. Jouw advies volgen zou een grote fout zijn in een soortgelijke situatie imho.

writser wijzigde deze reactie 25-10-2019 14:20 (42%)

Onvoorstelbaar!

• klaasvaak1853
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 22:33
Koers van fastned heeft trouwens wel degelijk een indirect effect op de "echte" waarde van fastned. Bij een lagere koers is de verwatering namelijk veel groter bij het ophalen van geld.

Niet dat ik de huidige koers een indicatie vindt voor de waarde van het bedrijf maar bij de huidige koers kan er in ieder geval veel geld opgehaald worden zonder 1000% verwatering.

Ik ben trouwens wel benieuwd wanneer die uitgifte van nieuwe aandelen wel zal plaatsvinden en of het dan weer z'n flop wordt.

• AudiRS3
  • Laatst online: 20-11 09:10
Heeft iemand hier Neways aandelen en wat is jouw mening over het bedrijf. Ziet er echt undervalued uit maar misschien mis ik iets.

• writser
Een korte update betreft wat aandeeltjes die ik hier in de groep heb gegooid:

SMTA (initiele post): gisteren is een belastingvrije distributie van $8 uitgekeerd. Dat was dus de bovenkant van mijn schatting. Pakt goed uit, ze hebben diverse assets redelijk vlot verkocht. Helaas op een iets lagere prijs dan gehoopt - de guidance van management was $8.50 - $9.35 aan distributies. Ik had geschat dat het totaal iets hoger uit zou komen maar het bedrijf heeft onlangs nog bevestigd dat het totaal aan uitkeringen closer to the middle of the range zal zijn, dus er zit nog rond de 80 cent in de pot. Daar handelt het aandeel vandaag dus ik heb mijn positie verkocht. Als ik vanmiddag even had opgelet had ik op 87ct kunnen verkopen, maar dat heb ik helaas niet gedaan. Gemiddelde aanschafprijs was ~$8.42 de afgelopen weken. Effectief verkocht op $8.79 voor ~4.4% rendement met relatief weinig risico.

HPJ (hier). Merger gaat zoals gepland. De stemming moet nog komen maar aandeel handelt inmiddels op $4.79 oftewel 1 cent onder de merger prijs. Alles weer verkocht, op de huidige prijs vind ik het absoluut niet interessant. Gemiddelde aanschafprijs $4.32, gemiddelde verkoopprijs $4.70. Wellicht iets te vroeg begonnen met verkopen maar dat de deal doorging was ook weer geen 100% zekerheidje dus op een gegeven moment de positie iets afgebouwd toen de spread wat kleiner werd. 8.8% rendement in 4 a 5 maand.

TLF (hier). Inmiddels wat meer duidelijkheid over de boekhoudperikelen. Lijkt allemaal inderdaad een beetje een storm in een glas water en een slimme hedge fund manager (die een aardig boek over aandeelhoudersactivisme heeft geschreven) heeft een grote positie en houdt een oogje in het zeil. Zeer conservatieve balans waar de boekhoudperikelen niets aan af doen. Gemiddelde aankoopprijs $4.45. Handelt inmiddels rond de $5. Niet mijn beste idee ooit, kleine positie. Er valt wat voor te zeggen om weer wat te verkopen maar ik kijk het nog even aan.

TVG - Triodos Vastgoed (hier behandeld). Viel een beetje tegen. Ik was iets te optimistisch betreft de kosten die nog gemaakt moesten worden. Had een pluk gekocht rond de E3.32. Vervolgens werd een eerste distributie van 2.60 aangekondigd met een schatting van 0.58 - 0.62 voor een komende laatste distributie. Totaal ~3.20 dus mijn eerste aankoop was een kleine misser. Gelukkig kon ik na het uitkomen van het persbericht nog bijkopen op betere prijzen. De eerste distributie is inmiddels geweest. Heb nu nog een kleine positie met een aanschafprijs (gecorrigeerd voor de distributie) van ~57 cent. Ik verwacht er uiteindelijk met een zeer bescheiden plusje uit te komen. Geen spectaculair resultaat maar ook hier was het risico miniem: al het vastgoed was al verkocht.

Osram (hele hoop posts): handelt inmiddels weer op 40 euro. Geen idee waarom :) Ik ben er sinds begin oktober uit en zie niet in waarom ik op de huidige prijs weer enthousiast zou moeten worden.

De laatste paar weken heb ik o.a. een kleine positie in KBLT (complexe merger in Canada) ingeslagen en een wat grotere positie in SYCRF (een asset sale en liquidatie van een reliek van de financiele crisis in Amerika) ingenomen. Mijn positie in SMTA was echter dusdanig groot dat ik nu weer een ruime cashpositie heb in mijn portfolio (~15%) dus nieuwe ideeen zijn welkom.

Ik deel wat 'special situations' omdat dat een beetje mijn vakgebied is en ik op dit moment niet dusdanig enthousiast ben over een 'gewoon' bedrijf dat ik het de moeite waard vind om mijn gedachten daarover te delen. Ik ben gecharmeerd van Conduril en Beximco en heb in beide bedrijven een aardige positie. Deze aandelen zijn door een ander forumlid de afgelopen jaren uitgebreid behandeld, respectievelijk hier en hier, dat ga ik allemaal niet herkauwen in dit topic. Moeite van het lezen waard.

writser wijzigde deze reactie 25-10-2019 16:44 (14%)

Onvoorstelbaar!

• Pakhaas
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 18:24
Het valt mij wel eens op dat wanneer bijvoorbeeld VWRL aan het einde van de dag hoog staat er een enorm verschil zit tussen de laat en bied koers. Bijvoorbeeld nu ook. Laat is 79.30 en Bied 78.65. Er is dus niemand die het voor 79.30 wil kopen, maar daar staat de koers dan wel op. Hoe kan zoiets?

6080 Wp op SMA-5000 TL-21: Live PVoutput

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

De koers is de prijs waarvoor het effect voor het laatst daadwerkelijk is verhandeld. Laat en bied zijn niet de koers. Laat is de laagste prijs waarop iemand op dit moment (of gezien het tijdstip: op het moment van sluiten van de beurs) bereid is het effect te willen verkopen (en dit met een zichtbare verkooporder in het orderboek heeft gezet), en omgekeerd is bied de hoogste prijs waarop iemand op dit moment bereid is het effect te willen kopen.

Wat je ziet is simpel: 79.30 is de beste prijs waarop iemand op het laatste handelsmoment heeft willen verkopen, en de laatste transactie is van iemand die minimaal één stuk voor die prijs daadwerkelijk heeft gekocht. Maar die kooporder was niet groot genoeg om de volledige verkooporder te vullen. Het restant van de verkooporder blijft staan totdat deze gevuld, aangepast of geannuleerd wordt.

Zr40 wijzigde deze reactie 25-10-2019 18:40 (7%)

• Cocytus
  • Niet online
PM_Petrol schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:08:
[...]

De medicijnen zijn alles behalve gratis hier. Direct hoef je misschien niks af te rekenen bij de apotheek, maar dat betekent niet dat het gratis is ;)
Waarom denk je dat 'gratis' tussen aanhalingstekens staat in de post die je quote? Dat de farmaceuten de pillen niet echt gratis uitdelen is evident maar niet relevant voor het punt. Het punt is dat in andere landen ook de vraag naar medicijnen enigszins conjunctuurgevoelig is. Hier niet of nauwelijks, omdat je zelf niet hoeft af te rekenen bij de apotheek (maar via een collectief zorgstelsel waarbinnen je verplicht verzekerd bent) .

Cocytus wijzigde deze reactie 25-10-2019 20:16 (15%)

• Longcat
Pakhaas schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:23:
Het valt mij wel eens op dat wanneer bijvoorbeeld VWRL aan het einde van de dag hoog staat er een enorm verschil zit tussen de laat en bied koers. Bijvoorbeeld nu ook. Laat is 79.30 en Bied 78.65. Er is dus niemand die het voor 79.30 wil kopen, maar daar staat de koers dan wel op. Hoe kan zoiets?
Je bedoelt buiten handelstijden? Na 17:35 worden alle dagorders gewist en blijven er dus alleen doorlopende orders staan. Die zitten een stuk lager/hoger dan de dagorders.

• Gerry1982
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 23:37

Gerry1982

Mintos referral: DUFLWG

Artikel dat ik tegenkwam en hier wilde delen:

https://www.investors.com...e/?src=A00220&yptr=yahoo#

• Longcat
There's no place to go. You just have to ride it out. You invest even though you expect the price to decline.
Yup.
Shiller, who won the Nobel Prize in economics in 2013, told Investor's Business Daily he expects just 4.4% average annual returns in U.S. stocks over the next 30 years.
Daar doe ik het ook voor.
Shiller, who won the Nobel Prize in economics in 2013, told Investor's Business Daily he expects just 4.4% average annual returns in U.S. stocks over the next 30 years.
Ik zie Amerikanen vaak 100% in U.S. aandelen/obligaties. Mensen op dit forum zitten over het algemeen in (all/total) World.

• klaasvaak1853
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 22:33
Net bericht van degiro:
Vorige week hebben wij u per e-mail geïnformeerd dat DEGIRO alleen de eerste €2.500,- die belegt is in geldmarktfondsen zal compenseren. Deze wijziging zal ingaan per 15 november 2019. Voor actievere beleggers zal een limiet gelden van €100.000.

U behoort tot de groep actieve beleggers. Ook wanneer u in de toekomst eventueel minder actief gaat beleggen, zal u compensatie blijven ontvangen tot een bedrag van €100.000. De compensatie die DEGIRO biedt is echter op vrijblijvende basis. Mochten er veranderingen plaatvinden met betrekking tot de compensatie, dan zullen wij deze uiteraard ruim van tevoren met u delen.
Blijkbaar ben ik een actieve belegger ook al kom ik bij lange na niet bij de 350 euro transactiekosten. Ik hoef dus voorlopig nog niet te stressen over mijn cash saldo.

klaasvaak1853 wijzigde deze reactie 26-10-2019 16:40 (9%)

• Nokkenas
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 21:26
Ik ben nieuw met beleggen en na me o.a. hier ingelezen te hebben heb ik gisteren mijn eerste VWRL ETF's gekocht. Met weinig ervaring en als lange termijn investering (>20jaar) leek me dit een verstandige keus waarbij ik gelijk een grote spreiding heb. Eind volgende maand wil ik weer inleggen en mijn doel is om dan voor het eerst te kijken wat de koers gedaan heeft.

Echter na aanschaf realiseerde ik me dat ik nog niet volledig begrijp hoe ETF's werken, met name de volgende tegenstrijdigheid:
  • De waarde van het fonds volgt de waardes van de achterliggende aandelen
  • De ETF wordt op de beurs verhandeld. Dit heeft tot gevolg dat de ETF een bepaalde waarde heeft welke door vraag en aanbod wordt beïnvloed.
Kan het hierdoor zijn dat de waarde van de ETF hoger of lager is dan de waarde van de achterliggende aandelen? Hoe zorgt de fondsbeheerder er voor dat de waarde overeenkomt met de waarde van de achterliggende aandelen? Doen ze dit door actief meer/ minder ETF's uit te geven, maar dat werkt toch niet op korte termijn (<30min)?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Market makers houden de bied- en laatprijzen van de ETF in de gaten en vergelijken dat met de intrinsieke waarde van de ETF. Wanneer de prijs teveel afwijkt, dan kopen of verkopen ze stukken zodat de prijs weer dichter bij de intrinsieke waarde komt. Het verkleinen van dit prijsverschil is waar een market maker aan verdient.

Wanneer een market maker hiermee een grote positie heeft opgebouwd, dan kunnen ze deze stukken bij de beheerder van de ETF omruilen voor de onderliggende aandelen. Andersom werkt dat ook; een mandje aandelen dat overeenkomt met de samenstelling van de ETF kan worden omgeruild voor stukken van de ETF. Zo kan de hoeveelheid 'assets under management' van de ETF groeien en krimpen.

Zr40 wijzigde deze reactie 26-10-2019 17:47 (3%)

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
writser schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:21:
De laatste paar weken heb ik[...] een wat grotere positie in SYCRF (een asset sale en liquidatie van een reliek van de financiele crisis in Amerika) ingenomen.
Wat is je verwachting dat je juist nu bent ingestapt?

Mijn doorlopende verkooporder ligt namelijk al :P In een wat verder verleden een kleine positie voor 3.69 gekocht :)

• Nokkenas
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 21:26
Zr40 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 17:45:
Market makers houden de bied- en laatprijzen van de ETF in de gaten en vergelijken dat met de intrinsieke waarde van de ETF. Wanneer de prijs teveel afwijkt, dan kopen of verkopen ze stukken zodat de prijs weer dichter bij de intrinsieke waarde komt. Het verkleinen van dit prijsverschil is waar een market maker aan verdient.

Wanneer een market maker hiermee een grote positie heeft opgebouwd, dan kunnen ze deze stukken bij de beheerder van de ETF omruilen voor de onderliggende aandelen. Andersom werkt dat ook; een mandje aandelen dat overeenkomt met de samenstelling van de ETF kan worden omgeruild voor stukken van de ETF. Zo kan de hoeveelheid 'assets under management' van de ETF groeien en krimpen.
Bedankt, duidelijk! Market maker is voor mij een nieuwe term, ik ben wat verder gaan zoeken en kwam ook onderstaand document tegen over ETF's. Hierdoor vallen voor mij de puzzelstukjes in elkaar.
https://www.vanguard.nl/d...tanding-etf-liquidity.pdf

• Baytep
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Jackisgek schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:13:
[...]Nu las ik echter het volgende: https://earlyretirementno...nagement-part-2-momentum/. Ik vond het erg intrigerend en ben wel benieuwd hoe men hier in dit topic tegenaan kijkt.
Het is het eerste doorgerekende alternatief voor dollar cost averaging, en geeft zelfs mogelijkheden om tijdelijk uit te stappen.
Ben ook benieuwd wat anderen hier van vinden.

• writser
Rukapul schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:41:
[...]

Wat is je verwachting dat je juist nu bent ingestapt?

Mijn doorlopende verkooporder ligt namelijk al :P In een wat verder verleden een kleine positie voor 3.69 gekocht :)
Goede vraag. Voor de duidelijkheid, ik ben een paar week geleden ingestapt, vlak na de aankondiging van het hogere bod, rond de $4.75. Op de huidige prijs is het geen super aantrekkelijke deal, dat ben ik met je eens.

Ik denk dat je na de asset sale snel iets van $4.50 a $4.70 terugkrijgt en de resterende verzameling random assets is nog wel 50 cent waard. En redelijk waardevast: voornamelijk cash en vastgoed.

Het lijkt al met al een beetje op SMTA: ik heb effectief de stub voor 10 a 20 cent gekocht en denk dat ik die wel rond de 30 a 40 cent kan verkopen. En met een beetje geluk nog wat hoger. Maar inderdaad, op 4.75 een stuk aantrekkelijker dan op 4.92. En er zit nog een klein risicootje in de ‘tax treatment’ van de asset sale en eerste distributie. Ik verwacht geen withholding taxes maar het zou kunnen .. Ook geen ramp, kun je weer verrekenen in Nederland, maar ik heb toch liever gewoon meteen cash.

Wat is jou kijk op de zaak?

Onvoorstelbaar!

• Longcat
Jackisgek schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:13:
[...]

De meesten in dit topic zijn het er over eens dat de markt niet te timen is en tot op zekere hoogte ben ik daar ook van overtuigd. Nu las ik echter het volgende: https://earlyretirementno...nagement-part-2-momentum/. Ik vond het erg intrigerend en ben wel benieuwd hoe men hier in dit topic tegenaan kijkt. Ik heb deze blogger erg hoog zitten vanwege zijn Safe Withdrawel Rate Series, dus het is niet zomaar de gemiddelde koekenbakker die iets roept.
Baytep schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:51:
[...]

Het is het eerste doorgerekende alternatief voor dollar cost averaging, en geeft zelfs mogelijkheden om tijdelijk uit te stappen.
Ben ook benieuwd wat anderen hier van vinden.
Ik las laatst over een ETF met een zelfde soort idee:
https://www.marketwatch.c...s-2019-10-14?link=sfmw_tw

Volgens mij is dit echt iets dat werkt, totdat het niet meer werkt. Zeker met zo'n ETF. Die is gebonden aan harde regels. Als die ETF super groot wordt, dan stap ik gewoon net iets eerder in en uit.

Zo'n ETF zou ik dan weer wel veel meer aanraden dan het zelf doen. Anders zit je elke dag moving averages uit te rekenen. :+

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
writser schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 00:47:
[...]

Goede vraag. Voor de duidelijkheid, ik ben een paar week geleden ingestapt, vlak na de aankondiging van het hogere bod, rond de $4.75. Op de huidige prijs is het geen super aantrekkelijke deal, dat ben ik met je eens.

Ik denk dat je na de asset sale snel iets van $4.50 a $4.70 terugkrijgt en de resterende verzameling random assets is nog wel 50 cent waard. En redelijk waardevast: voornamelijk cash en vastgoed.

[...] Maar inderdaad, op 4.75 een stuk aantrekkelijker dan op 4.92. En er zit nog een klein risicootje in de ‘tax treatment’ van de asset sale en eerste distributie. Ik verwacht geen withholding taxes maar het zou kunnen .. Ook geen ramp, kun je weer verrekenen in Nederland, maar ik heb toch liever gewoon meteen cash.

Wat is jou kijk op de zaak?
De long value thesis kun je vrijwel los beschouwen van de special situation thesis. Ik heb dan ook geen gedetailleerde mening over de waarde van de stub. Op basis van positiegrootte en globale indicatie van waardebandbreedte (persbericht, andere meningen zoals bv deze, jouw bericht hierboven) is ook zodanig dat het geen goede return on invested time zou zijn daar nu nog heel diep in te duiken.

• HEA220
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 22:22
Heb vandaag mijn Excel sheet weer een beetje bijgewerkt. Zie dat ik bij de aandelen (ETF's) toch wat achterblijf bij mijn benchmark VWRL.

Aandelen ytd 18,3% (VWRL:21,9%)
Inkomen ytd 29,1% (yyy: 22,6% in €)
Spaarpotje ytd 2,3% ( bankdeposito 0,3%)

Reden dat ik achterloop op de VWRL is dat ik overwogen zit in opkomende landen

• Longcat
@HEA220 'Spaarpot' is in USD? Anders is die 2.3% wel bijzonder hoog. Hier hetzelfde, vrij fors in EM. Portefeuille heeft geloof ik net aan een nieuwe ATH aangetikt, terwijl MSCI/FTSE world alweer een stuk boven de vorige top staan.

Ik zit ook in Europese small caps, omdat ik small caps wilde en liefst in de kernselectie. Ik twijfel om om te zetten naar wereldwijde small caps, maar dan moet ik buiten kernselectie kopen en op Xetra beurs met 15 mins delay. Dat laatste staat me toch tegen.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20-11 08:13
Want, verkoop jij zonder limiet?

Mintos referral: CKJXU1

• Longcat
Nee, maar met limiet ben je toch ook meerdere keren de prijs aan het aanpassen? Ik vind het toch fijner als ik de spread en het aantal stukken dat in de bied/laat staat kan zien.

• Pistachenootje
Op die site die ik linkte kun je wel de bied en laat prijs real time zien volgens mij.

Pistachenootje wijzigde deze reactie 27-10-2019 18:33 (3%)

• Fuelke
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:22

Fuelke

Forza Ferrari

We zijn een weekje vroeger dan de VS overgegaan naar de wintertijd, dus gaat Wall Street al open om 14h30 Europese tijd, en gaat Wall Street weer dicht om 21h00.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• flipjevandejam
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20-11 09:47
Ik volg Ben Felix op de voet (video's op youtube en z'n Rational Reminder podcast), zoals wel meer mensen hier doen.

Nu ben ik door verschillende uiteenzettingen van hem met academische onderbouwingen overtuigd geraakt dat een tilt van m'n portfolio naast de value factor, specifiek op small cap, zie deze video:
YouTube: Small Cap and Value Stocks

Het lastige is dit te implementeren tegen lage/redelijke kosten.
De opties die ik zie zijn:
- IUSV
- SPDR® MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF EUR Acc (ZPRX)
- SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF EUR Acc (ZPRV)

Nu is alleen ZPRX beschikbaar via toegankelijke brokers, zoals ING.
Ik neig ernaar om deze op te nemen in m'n mix met NT World en NT EM:
- NT World - 70%
- NT Emerging Markets - 20%
- ZPRX - 10%

Wat vinden jullie hiervan?

• oscar82
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:39
flipjevandejam schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:06:
Ik volg Ben Felix op de voet (video's op youtube en z'n Rational Reminder podcast), zoals wel meer mensen hier doen.

Nu ben ik door verschillende uiteenzettingen van hem met academische onderbouwingen overtuigd geraakt dat een tilt van m'n portfolio naast de value factor, specifiek op small cap, zie deze video:
YouTube: Small Cap and Value Stocks

Het lastige is dit te implementeren tegen lage/redelijke kosten.
De opties die ik zie zijn:
- IUSV
- SPDR® MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF EUR Acc (ZPRX)
- SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF EUR Acc (ZPRV)

Nu is alleen ZPRX beschikbaar via toegankelijke brokers, zoals ING.
Ik neig ernaar om deze op te nemen in m'n mix met NT World en NT EM:
- NT World - 70%
- NT Emerging Markets - 20%
- ZPRX - 10%

Wat vinden jullie hiervan?
Om de onderlinge verhouding world / EM meer op peil van Market Cap te brengen zou ik gaan voor 80-10-10 world-em-smallcap.
Wat zijn de kosten om ZPRX aan te kopen (transacties) en aan te houden (dividendlek) voor langere tijd?

• Pistachenootje
@flipjevandejam Ik volg Ben Felix ook goed, daarnaast ook anderen zoals Larry Swedroe en Paul Merriman.

Op zich ben ik het eens met Ben dat tilten naar small en value slim is, alleen vind ik 10% wel erg weinig om een significant verschil te maken op je resultaten. Als je een factor analyse loslaat op 90% total stock market, 10% small cap value dan denk ik dat de loadings op de small en value factors niet eens significant zijn.

Hier zijn de portfoliovisualiser resultaten van 100% total stock market (blauw), 10% small value tilt (rood), en 50% small value tilt (oranje) met cijfers van de Amerikaanse markt. De 50% small value tilt komt uiteindelijk op een 2x zo groot portfolio uit.

In periodes waar de small cap value tilt een grote impact maakt, zoals de crisis rond 2000-2002, doet de 10% tilt maar weinig voor het resultaat.

Om deze redenen zijn Swedroe en Merriman zijn daarom voorstanders van een sterkere tilt in je portfolio, met name voor mensen met een langere horizon.

ZPRV en ZPRX zijn volgens mij goede ETFs, beide verkrijgbaar o.a. via DeGiro. Er is natuurlijk wel sprake van een klein dividendlek maar de verwachte outperformance van de small en value factors zou dit meer dan goed moeten maken, theoretisch gezien.

Als je met opties aan de slag wil kun je natuurlijk via Lynx/IB ed. Amerikaanse small cap value fondsen kopen zonder dividendlek. Een andere manier om zonder dividendlek in small caps te investeren is Northern Trust die je via Meesman kan kopen, maar Meesman rekent weer andere kosten. En de laatste keer dat ik het bekeek had dit fonds meer een tilt naar growth dan naar value.

Ook in emerging markets kun je trouwens tilten naar small en value, bijv. door het fonds WTED. Ik zelf heb een sterke tilt naar small & value in mijn portfolio, o.a. met ZPRV, ZPRX, DLS en WTED.

• Baytep
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Longcat schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:35:
[...]
Ik las laatst over een ETF met een zelfde soort idee:
https://www.marketwatch.c...s-2019-10-14?link=sfmw_tw

Volgens mij is dit echt iets dat werkt, totdat het niet meer werkt. Zeker met zo'n ETF. Die is gebonden aan harde regels. Als die ETF super groot wordt, dan stap ik gewoon net iets eerder in en uit.

Zo'n ETF zou ik dan weer wel veel meer aanraden dan het zelf doen. Anders zit je elke dag moving averages uit te rekenen. :+
Het is wel fijn dat er al een kant en klaar product voor is. Wel jammer van de TER (0,6%), en kan hem ook bij DeGiro niet vinden.
Op zich zie ik het als een alternatief zodra FO dichtbij komt, en dan minder obligaties toevoegen aan het portfolio.
Tegen die tijd is de TER misschien ook wat beter (en doet die er ook minder toe). Er is ook tijd zat om te kijken hoe deze ETF's zich houden in tijden van crisis

• BrtH
@flipjevandejam Ik heb een tijdje geleden een small cap + value portfolio op basis van 6 bij ING beschikbare fondsen samengesteld:

Ik heb de 33/33/33 split van Ben Felix qua Small cap Value/All cap Value/normale index aangehouden, maar heb in tegenstelling tot hem wél de echte regioverdeling gebruikt, op basis van de MSCI ACWI (hij doet 1/3 elk van Canada, US en rest van de wereld). Het toevoegen van een apart MSCI USA fonds maakt het ook nog mogelijk om in de USA een 50/50 Value/normaal te doen ipv 66/33. Mocht ZPRV ooit nog beschikbaar komen bij ING dan kan je die toevoegen aan het USA deel.

Het fijne aan dit portfolio is ook dat het de qua dividenlek gunstige Aviam en Northern Trust fondsen gebruikt voor het niet-value deel. Ook is er over het hele portfolio gezien een 50/50 split tussen value en gewoon (dat is volgens mij toeval en afhankelijk van de regioverdeling, maar wel leuk).

Nadeeltje is dat door de split tussen Europa, USA en Pacific, Israël buiten de boot valt, maar dat is dacht ik iets van 0,4% van de developed wereld.

Ik heb het nog niet gebruikt, maar op papier vind ik het er zelf best goed uitzien :P.

• Pistachenootje
@BrtH mooi overzichtje. Misschien is Think high dividend ook nog interessant? Geen dividendlek en flinke waarde blootstelling: https://www.morningstar.n...G&tab=3&InvestmentType=FE

• BrtH
Hier ook nog de factor exposure van de fondsen in dat portfolio (+ bonus ZPRV) voor wie dat interessant vindt en de verwachte outperformance op basis van 50% van de historische premia:

UBU5:

Index data from 1974-12 to 2019-09, 538 data points
Factor data from 1963-07 to 2019-09, 675 data points
Combined data from 1974-12 to 2019-09, 538 data points
Adj. R2: 0.9530
             Factor  Significant       p-value
Intercept -0.080342     0.000000  5.246815e-02
MKT        0.982306    -0.017694  0.000000e+00
SMB       -0.194057    -0.194057  1.762610e-34
HML        0.290631     0.290631  6.051706e-45
RMW       -0.009008     0.000000  6.470115e-01
CMA        0.111449     0.111449  1.476004e-04
Expected outperformance (based on premiums from 1974-12 to 2019-09): 0.28%/year
Expected outperformance (based on full premiums history from 1963-07 to 2019-09): 0.39%/year

ZPRX:

Index data from 1994-11 to 2019-09, 299 data points
Factor data from 1990-11 to 2019-09, 347 data points
Combined data from 1994-11 to 2019-09, 299 data points
Adj. R2: 0.9374
             Factor  Significant        p-value
Intercept -0.037535     0.000000   6.895566e-01
MKT        1.119792     0.119792  3.159750e-147
SMB        0.817122     0.817122   1.833107e-55
HML        0.420642     0.420642   2.780409e-14
RMW        0.001296     0.000000   9.847108e-01
CMA       -0.090398     0.000000   1.700147e-01
Expected outperformance (based on premiums from 1994-11 to 2019-09): 1.23%/year
Expected outperformance (based on full premiums history from 1990-11 to 2019-09): 1.04%/year

ZPRW:

Index data from 1994-06 to 2019-09, 304 data points
Combined data from 1994-06 to 2019-09, 304 data points
Adj. R2: 0.9811
Intercept -0.045644     0.000000   3.247750e-01
MKT        1.036727     0.036727  1.846473e-225
SMB       -0.134727    -0.134727   2.166801e-10
HML        0.267580     0.267580   2.420834e-21
RMW       -0.075949    -0.075949   2.320247e-02
CMA       -0.024517     0.000000   4.518676e-01
Expected outperformance (based on premiums from 1994-06 to 2019-09): 0.29%/year
Expected outperformance (based on full premiums history from 1990-11 to 2019-09): 0.34%/year

NT World:

Index data from 2007-11 to 2019-09, 143 data points
Combined data from 2007-11 to 2019-09, 143 data points
Adj. R2: 0.9968
Intercept  0.022652     0.000000   3.573521e-01
MKT        0.995901    -0.004099  1.171936e-157
SMB       -0.133926    -0.133926   3.082245e-12
HML        0.001806     0.000000   9.165843e-01
RMW        0.016157     0.000000   5.443066e-01
CMA       -0.020605     0.000000   3.461399e-01
Expected outperformance (based on premiums from 2007-11 to 2019-09): 0.02%/year
Expected outperformance (based on full premiums history from 1990-11 to 2019-09): -0.06%/year

NT EM:

Index data from 2007-11 to 2019-09, 143 data points
Factor data from 1992-07 to 2019-09, 327 data points
Combined data from 2007-11 to 2019-09, 143 data points
Adj. R2: 0.9948
Intercept -0.073481     0.000000   9.377775e-02
MKT        1.020940     0.020940  1.254216e-125
SMB       -0.221846    -0.221846   8.316918e-13
HML       -0.025731     0.000000   4.390013e-01
RMW        0.127693     0.127693   2.799351e-03
CMA        0.007217     0.000000   8.534828e-01
Expected outperformance (based on premiums from 2007-11 to 2019-09): 0.26%/year
Expected outperformance (based on full premiums history from 1992-07 to 2019-09): 0.11%/year

ZPRV:

Index data from 1994-11 to 2019-09, 299 data points
Factor data from 1963-07 to 2019-09, 675 data points
Combined data from 1994-11 to 2019-09, 299 data points
Adj. R2: 0.9376
Intercept -0.109297     0.000000   2.030167e-01
MKT        1.115470     0.115470  2.577234e-143
SMB        0.697497     0.697497   6.444324e-69
HML        0.427258     0.427258   9.982406e-25
RMW        0.239067     0.239067   1.664132e-08
CMA       -0.021027     0.000000   6.962018e-01
Expected outperformance (based on premiums from 1994-11 to 2019-09): 1.40%/year
Expected outperformance (based on full premiums history from 1963-07 to 2019-09): 2.12%/year

Factordata van de hele Pacific samen zijn er niet, dus daar ook geen regressie van.

Edit: Zag dat er door een foutje soms maar een recent deel ipv de hele historie werd meegenomen. Cijfers zijn waar nodig bijgewerkt, vooral effect op ZPRV, de rest soms een paar bps.
Edit 2: Blijkbaar is er een verschil tussen de MSCI Value en Value Weighted indices, zucht... ZPRX, ZPRW en ZPRV aangepast.

BrtH wijzigde deze reactie 17-11-2019 04:41 (33%)

• Pistachenootje
@BrtH Mooi zeg. Hoe maak je die analyses? Zou je er ook kunnen maken voor TDIV en voor NL0011354881?

• BrtH
@Pistachenootje Ik heb een Pythonscriptje in elkaar gebeund die de indexdata van MSCI en de factordata van Kenneth French ophaalt, en vervolgens een multiple linear regression uitvoert op de indexreturn vs de factorreturns.

Op dit moment is het helemaal ingericht op het gebruik van MSCI indices, maar ik kan wel even kijken of ik TDIV werkend krijg. Van dat Robecofonds kan ik nergens data vinden, als je er maandelijkse prijsdata voor me van hebt (inclusief herbelegd dividend, in USD) dan wil ik het wel doen.

• Pistachenootje
Zou mooi zijn als TDIV lukt dan :)

• BrtH
@Pistachenootje

TDIV:

Fund data from 2016-05 to 2019-09, 41 data points
Factor data from 1990-11 to 2019-08, 346 data points
Combined data from 2016-05 to 2019-08, 40 data points
Adj. R2: 0.9197
             Factor  Significant       p-value
Intercept -0.169948     0.000000  2.922274e-01
MKT        0.963823    -0.036177  1.929616e-19
SMB       -0.250674     0.000000  1.033404e-01
HML        0.248045     0.000000  1.060222e-01
RMW       -0.281265     0.000000  3.026944e-01
CMA        0.233887     0.000000  2.421245e-01
Expected outperformance (based on 2016-05 to 2019-08): -0.14%/year
Expected outperformance (based on 1990-11 to 2019-08): -0.09%/year

Geen significante factors, dat kan zijn omdat de data maar van 3,5 jaar is. Als ik even doe alsof alle factors significant zijn krijg je

Expected outperformance (based on 2016-05 to 2019-08): -3.20%/year
Expected outperformance (based on 1990-11 to 2019-08): -2.19%/year

Voornamelijk vanwege de hoge negatieve alpha (de Intercept hier is de alpha in procent per maand) en de negatieve profitability exposure. Dat is op zich best vreemd, ik zou juist verwachten dat een dividendfonds een positieve profitability zou hebben.

Dit is overigens wel allemaal inclusief alle kosten die in de koers verwerkt zitten, zoals TER en transactiekosten. Bij de andere fondsen die ik postte was dat niet zo, omdat dat op basis van de indexdata ging i.p.v. historische koersdata.

• Pistachenootje
@BrtH Interessant zeg. Had ik ook niet verwacht. Het was me al wel opgevallen dat de value loading van TDIV niet altijd even sterk was.

De value factor die die tool berekent, gaat dat op basis van price/book?

• dotacom
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 19-11 10:43
Mijn portfolio bestaat uit 81.25% IWDA & 18.75% EMIM.
Ik heb een kleine 10K die ik ook zou willen beleggen.

Wat zouden jullie doen in mijn positie? Mijn huidige posities versterken of een nieuwe positie aangaan?
Ik zat te denken aan small caps fonds.
Ik heb geen grote kosten in de toekomst en ben bereid wat risico te nemen.

• Pistachenootje
@dotacom ZPRV en ZPRX die hierboven worden besproken vind ik mooie small cap value fondsen.

• JAN-B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19-11 17:38

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Weet iemand bij wie je kan beleggen in de mixfondsen 2-3-4-5 van Blackrock :?
Binck heeft mixfonds 5, maar de andere niet, en bij Rabo zitten ze in Rendemix maar die is gesloten voor nieuwe klanten.

Gaia : She is going to die, unless..... ( song by Valensia )

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True