Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.289.749 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-06 16:40
@JAN-B ik heb even gekeken bij ABN Amro maar kom ze daar ook niet tegen. Gezien het dividendlek en de zeer lage verwachte opbrengst op obligaties, is het wel interessant om hier in te beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-06 17:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Pistachenootje schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:58:
@JAN-B ik heb even gekeken bij ABN Amro maar kom ze daar ook niet tegen. Gezien het dividendlek en de zeer lage verwachte opbrengst op obligaties, is het wel interessant om hier in te beleggen?
@Pistachenootje dividendlek :? zegt me niks, maar misschien kun je het uitleggen ;)
interessant :? nou, mixfonds 2 staat op ruim 9%, het laatste jaar, toch niet slecht te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:42
JAN-B schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:09:
[...]

@Pistachenootje dividendlek :? zegt me niks, maar misschien kun je het uitleggen ;)
interessant :? nou, mixfonds 2 staat op ruim 9%, het laatste jaar, toch niet slecht te noemen.
Toon wat inzet zou ik zeggen, dividendlek kun je overal informatie over vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
JAN-B schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:09:
[...]
Voor fondsen die domicilie in Ierland hebben heb je te maken met een dividendlek. De opbrengsten komen hierdoor wat lager uit. Hier kun je voorbeelden zien: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Obligaties hebben het goed gedaan het afgelopen jaar doordat de rentes gezakt zijn. De vraag is echter wat de opbrengst in de toekomst zal zijn. Zowel dividendlek als verwachte opbrengst van obligaties zijn veel besproken in het vorige topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8

Mijn mening: ik denk dat je op dit moment beter af bent met een gedeelte in de Northern Trust fondsen die in de Reddit post worden genoemd en een gedeelte in deposito's in plaats van obligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Het lijkt wel of alle small cap ETFs genoteerd zijn aan de Xetra of Milaanse beurs. Is er ook een op een Euronext beurs (liefst Amsterdam)? Ik kan er geen vinden, maar de zoekoptie van degiro is ook wat gebrekkig... Sommige ETFs hebben verkorte titels. Bijv. als je zoekt op "s.c" krijg je ook wat small caps te zien.

Ik wil mijn Europese small caps (DJSC) overzetten naar een World small cap. Heb er nu genoeg in belegd dat de transactiekosten te overzien zijn. Ik wil alleen het aantal beurzen zo klein mogelijk houden vanwege aansluitkosten en vertraagde koersen. @Pistachenootje had jij een site voor real-time Xetra koersen of heb ik dat verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:00
@Longcat Zie https://tools.morningstar...mall+cap&LanguageId=nl-NL, daar kan je bij de filters de beurs selecteren. Je moet misschien wel nog even op wat verschillende termen zoals "Russell 2000" zoeken, niet alle ETF's hebben "small cap" in de naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:47:
@Pistachenootje had jij een site voor real-time Xetra koersen of heb ik dat verkeerd begrepen?
Volgens mij real time bied en laat prijzen voor Frankfurt: https://www.boerse-frankf...-value-weighted-ucits-etf

Koers is 15 min vertraagd dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@BrtH Ik heb liever niet US small caps maar wereldwijd. Geen idee waar ik nog meer op zou moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dean The Vee schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:00:
[...]

Het is inderdaad een iets accuratere lijn die ik had getekend op een korter timeframe, hierop maak je meestal een iets fijnere analyse, die precies is uitgekomen. Mijn orders zijn gevuld ;)
Nokia is ruim 20% gedaald afgelopen donderdag en de vooruitzichten zijn fors omlaag bijgesteld. Dividend is ook stopgezet. Heb je nog iets gedaan met deze positie, voor of na dit nieuws, of houd je deze toch aan voor langere termijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 29-10-2019 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12
Weet iemand of je bij De Giro ook een gezamenlijke beleggingsrekening aan kunt maken?
Ik en mijn partner hebben allebei apart een rekening maar we willen ook samen gaan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-05 12:55
@Sunri5e Ik heb een rekening op twee namen, het kan dus.
Ik heb destijds de klantenservice daarover gemaild:
Bedankt voor uw e-mail.

Het is mogelijk om een en/of account aan te houden bij DEGIRO. U dient wel eerst zelf een account aan te maken (of al te hebben) via onze registratie, vervolgens kunnen wij een tweede rekeninghouder gaan toevoegen. Bijgaand stuur ik u daarvoor het Acceptatieformulier Particulieren.

Graag ontvangen wij het acceptatieformulier ingevuld en ondertekend retour. Tevens vragen wij u om een kopie van beide paspoorten en een kopie rekeningafschrift (waar beide namen zichtbaar worden weergegeven) te maken en dat samen met het acceptatieformulier naar klanten@degiro.nl te sturen.
In jullie geval denk ik dus een derde account aanmaken door een van jullie beiden, dan mailen en de ander toe laten voegen.

[ Voor 8% gewijzigd door ImaPseudonym op 29-10-2019 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:50
Longcat schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:47:
Het lijkt wel of alle small cap ETFs genoteerd zijn aan de Xetra of Milaanse beurs. Is er ook een op een Euronext beurs (liefst Amsterdam)? Ik kan er geen vinden, maar de zoekoptie van degiro is ook wat gebrekkig... Sommige ETFs hebben verkorte titels. Bijv. als je zoekt op "s.c" krijg je ook wat small caps te zien.

Ik wil mijn Europese small caps (DJSC) overzetten naar een World small cap. Heb er nu genoeg in belegd dat de transactiekosten te overzien zijn. Ik wil alleen het aantal beurzen zo klein mogelijk houden vanwege aansluitkosten en vertraagde koersen. @Pistachenootje had jij een site voor real-time Xetra koersen of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ik weet niet met wat voor bedragen je belegg, maar die kosten voor beursconnectie en transactiekosten kunnen toch niet echt een dealbraker zijn? Heb zelf de iShares Global Small Cap via xetra. Livekoersen snap ik niet waarom je dat nodig hebt buiten de aankoop. Realtime kan je op genoeg andere websites vinden om daarop te kopen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
KW25 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:58:
[...]

Ik weet niet met wat voor bedragen je belegg, maar die kosten voor beursconnectie en transactiekosten kunnen toch niet echt een dealbraker zijn? Heb zelf de iShares Global Small Cap via xetra. Livekoersen snap ik niet waarom je dat nodig hebt buiten de aankoop.
Live koersen vrij handig voor aankopen doen. Maandelijks ritueel. In small caps beleg ik hooguit 100-400 euro per maand. Dan vind ik 2 euro (of meer) wel fors. Momenteel een aantal duizend opgebouwd in Europese small caps die ik dus wil overzetten naar wereldwijde small caps zodat ik 1x die transactiekosten betaal.
Realtime kan je op genoeg andere websites vinden om daarop te kopen.
Dat weet ik, maar probeer maar eens livekoersen van Xetra te krijgen. De link die @Pistachenootje gaf had ik al eens bekeken en leek toen ook vertraagde bied/laat te geven.

[ Voor 19% gewijzigd door Longcat op 29-10-2019 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
Het is mij niet ontgaan ;) Ik had een deel winst genomen op 4%, de rest heeft mijn stop loss geraakt. Al met al tevreden over hoe ik het aangepakt. Maar op dit moment ziet het er niet best uit voor Nokia en Ericsson, fundamenteel en TA-wise. Toch denk ik dat het wel gaat bijtrekken de komende jaren, zeker ingegeven door EU wetgeving die Chinese, Amerikaanse 5G buiten de deur gaat houden.
Zr40 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:37:
[...]

Nokia is ruim 20% gedaald afgelopen donderdag en de vooruitzichten zijn fors omlaag bijgesteld. Dividend is ook stopgezet. Heb je nog iets gedaan met deze positie, voor of na dit nieuws, of houd je deze toch aan voor langere termijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Dean The Vee op 29-10-2019 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:25
JohanNL schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:05:
@Zr40 @Pistachenootje Degiro leent dan wel weer effecten uit wat een bezwaarpunt kan zijn, budgetbroker Flatex doet dat dan weer niet.

@nickcob111 Als ik je verhaal zo lees dan denk ik dat iets als Centraal Beheer Fondsbeleggen ook wel een goed alternatief kan zijn.
Keuze is wel beperkt; ze hebben maar 1 ''wereldwijd'' aandelenfonds en twee obligatiefondsen ( er zijn nog wel 5 mixfondsen maar daar moet je van af blijven )
Voordeel is weer wel dat je gewoon bijvoorbeeld elke maand 1000 euro erheen kan storten en dat bedrag volledig wordt benut om stukken van dat fonds te kopen, bij ETF's kun je alleen hele stukken kopen zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt.
De kosten voor de fondsen zelf zijn wel iets hoger dan de bekende ETF's die hier benoemd worden zoals zo uit mijn hoofd 0,28% voor het aandelenfonds en 0,22% voor het staatsobligatie fonds op jaarbasis, máár dit zijn dan wel de totale lopende kosten en daar komen dan geen kosten van de broker o.i.d. nog bij.
Aankoopkosten zijn 0,3% en switchen/verkopen is gratis.

Als ik jou was dan zou ik Binck zo snel mogelijk verlaten.
Het platform zelf is dan wel handig, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, maar het gaat uiteindelijk toch om het rendement? De kosten die zij berekenen zijn gewoon onacceptabel.
Mag ik als n00b vragen waarom je van die mixfondsen af moet blijven? Ik heb €1000 op mixfonds gemiddeld gezet (m.n. vanwege de €75 actie uiteraard) en dat geld is de afgelopen halve maand van €1000 naar €1010 gestegen. Niet slecht vergeleken met de spaarrente waar mijn geld alleen maar minder waard wordt.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:52
LuPo schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 06:14:
[...]
Mag ik als n00b vragen waarom je van die mixfondsen af moet blijven? Ik heb €1000 op mixfonds gemiddeld gezet (m.n. vanwege de €75 actie uiteraard) en dat geld is de afgelopen halve maand van €1000 naar €1010 gestegen. Niet slecht vergeleken met de spaarrente waar mijn geld alleen maar minder waard wordt.
Ik weet niet waarom het specifiek in dit topic is gezegd. Zelf vind ik echter de kosten van een mixfonds hoog, maar ook de spreiding te groot. Je gaat vrijwel nooit echt fijne/hoge rendementen halen, terwijl je wel je geld investeert en er dus het risico mee loopt.
Een mixfonds is (naar mijn mening) voor mensen die zich niet willen of kunnen verdiepen in het beleggen.
In een mixfonds zitten vaak ook obligaties en die wil je nu (zeker als beginnend belegger) juist niet hebben. Die leveren weinig tot niks op de komende jaren met huidige rentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Playa del C. schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:08:
[...]

Ik weet niet waarom het specifiek in dit topic is gezegd. Zelf vind ik echter de kosten van een mixfonds hoog, maar ook de spreiding te groot. Je gaat vrijwel nooit echt fijne/hoge rendementen halen, terwijl je wel je geld investeert en er dus het risico mee loopt.
Een mixfonds is (naar mijn mening) voor mensen die zich niet willen of kunnen verdiepen in het beleggen.
In een mixfonds zitten vaak ook obligaties en die wil je nu (zeker als beginnend belegger) juist niet hebben. Die leveren weinig tot niks op de komende jaren met huidige rentes.
Oké thanks. Ik heb net ook een rekening bij degiro geopend omdat ik hier goede verhalen daarover lees. Ik zie alleen even niet waar ik in degiro kan beginnen met een ETF.

Ik wil me inderdaad niet te erg verdiepen in het beleggen, maar gewoon een leuk rendement pakken met geld dat ik 'over' heb. Mijn buffer staat gewoon netjes op twee spaarrekeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 13:14
Bij DeGiro heet het trackers,

Ik ben ook afgelopen jaar zelf begonnen met beleggen, daarvoor alleen aandelen via het werk gekocht welke je een aantal jaar moest aanhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb gisteren ochtend wat aandelen in NT fonds bij de rabobank zelf beleggen gekocht, maar er gebeurt niets. Saldo is voldoende. Waarom wordt de transactie niet uitgevoerd?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 13:14
misschien omdat de beurs zelf pas om 9 uur open gaat??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:00
Sport_Life schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:35:
Ik heb gisteren ochtend wat aandelen in NT fonds bij de rabobank zelf beleggen gekocht, maar er gebeurt niets. Saldo is voldoende. Waarom wordt de transactie niet uitgevoerd?
Uit mijn hoofd is de cut off tijd bij Rabobank 0830u. NT fonds wordt aangekocht op koers T+2. Als je de order gisterochtend voor de cut off tijd hebt ingeschoten zal die later vandaag waarschijnlijk verwerkt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@LuPo VWRL is een prima manier om wereldwijd gespreid te beleggen bij De Giro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:34
Beyond meat is 20% onderuit gegaan, vraag me af of ze nog gaan herstellen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb zelf geen positie in dat bedrijf, maar ik lees dat de IPO lockup period voorbij is. Er zou niets veranderd zijn aan de bedrijfsvoering en de kwartaalresultaten zijn zelfs beter dan verwacht.

Dus of de koers gaat herstellen? Wellicht. Als je gisteren het bedrijf ondergewaardeerd vond dan zou je dat nu nog steeds ondergewaardeerd vinden. Je kan goedkoper instappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sport_Life schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:35:
Als je hem gisteren hebt ingelegd zal ik verbaasd zijn als je vandaag al de verwerking ziet. Ik stond er altijd van te kijken hoe lang het duurde voordat het terug gekoppeld wordt. Ik denk dat je het morgen of overmorgen ziet.

@LuPo heb je toevallig een betaalrekening bij ABN? Daar geven ze nu ook een bonus als je gaat beleggen. Is qua kosten ook scherp doordat de NT fondsen geen dividendlek hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 30-10-2019 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Pistachenootje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:56:
[...]

Als je hem gisteren hebt ingelegd zal ik verbaasd zijn als je vandaag al de verwerking ziet. Ik stond er altijd van te kijken hoe lang het duurde voordat het terug gekoppeld wordt. Ik denk dat je het morgen of overmorgen ziet.
Is dat een beleggingsfonds of ETF? Voor beleggingsfondsen aan Euronext geldt een specifiek proces met langere doorlooptijd. Online wel op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rukapul schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:58:
[...]

Is dat een beleggingsfonds of ETF? Voor beleggingsfondsen aan Euronext geldt een specifiek proces met langere doorlooptijd. Online wel op te zoeken.
Beleggingsfonds. Uit eigen ervaring ging het het met de fondsen van Vanguard sneller dan met die van NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pistachenootje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:56:
[...]

@LuPo heb je toevallig een betaalrekening bij ABN? Daar geven ze nu ook een bonus als je gaat beleggen. Is qua kosten ook scherp doordat de NT fondsen geen dividendlek hebben.
Ik heb hem zaterdag ingelegd, maar ben gewend van VWRL/Degiro dat de order direct wordt uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sport_Life schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:07:
[...]
Ik heb hem zaterdag ingelegd, maar ben gewend van VWRL/Degiro dat de order direct wordt uitgevoerd.
Inderdaad. En hoewel het voor een buy&hold belegger weinig zou moeten uitmaken merk ik toch wel dat ik dat een stuk prettiger systeem vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Pistachenootje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:42:
@LuPo VWRL is een prima manier om wereldwijd gespreid te beleggen bij De Giro.
Thanks!
En dan de Europese variant € neem ik aan? Ik krijg er ook eentje voor in currency CHF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
LuPo schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:17:
[...]
Thanks!
En dan de Europese variant € neem ik aan?
Ja die van de Amsterdamse beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pistachenootje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:59:
[...]

Beleggingsfonds. Uit eigen ervaring ging het het met de fondsen van Vanguard sneller dan met die van NT.
Wel vreemd.. hij staat bij de Rabobank bij Trackers en niet bij fondsen.
Ging er dan ook vanuit dat het een ETF is. Kosten zijn wel laag (0,15) dus dat suggereert dat het een niet beheer fonds niet.

Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund EUR

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 30-10-2019 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:32:
[...]
De link die @Pistachenootje gaf had ik al eens bekeken en leek toen ook vertraagde bied/laat te geven.
Als je hier op het tabje Frankfurt klikt krijg je real time de bied en laat prijzen (Geld & Brief).
https://www.boerse-frankf...-value-weighted-ucits-etf
Sport_Life schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:19:
[...]
Wel vreemd.. hij staat bij de Rabobank bij Trackers en niet bij fondsen.
Ging er dan ook vanuit dat het een ETF is. Kosten zijn wel laag (0,15) dus dat suggereert dat het een niet beheer fonds niet.
Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund EUR
Ja klopt dat is hem. Ik denk beleggingsfonds en tevens tracker omdat het een index trackt.

[ Voor 37% gewijzigd door Pistachenootje op 30-10-2019 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Oke ik begrijp t al.

NT World custom is een niet-actief beheerd fonds, lopende kosten zijn 0,15%. Transacties kosten wel geld via de grootbanken, bij Rabobank 0,1% + 20 euro per jaar + beheerkosten oid.
VWRL is een ETF, lopende kosten zijn 0,25%. Transactie is eenmaal per maand gratis via DeGiro.

Dus mocht iemand weer een vergelijk maken tussen de grootbanken en DeGiro, dan dit ook meenemen :).

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 30-10-2019 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@Sport_Life Je hebt het denk ik over dit fonds: linkje.
Daarin staat onder meer: Afrekening: T+2. Oftewel 2 dagen na aankoopmoment (of 3 dagen als je na een bepaalde tijd handelt). Dat het na 1 dag nog niet uitgevoerd is, is dus normaal.

Beleggingsfonds en tracker sluit elkaar niet uit; het zijn verschillende eigenschappen.
Een tracker volgt een bepaalde index, een niet-tracker doet dat niet (en kan dus actief gemanaged zijn, maar dat hoeft niet).
Een ETF is op de beurs verhandelbaar, een beleggingsfonds (mutual fund) koop je bij een distributeur.

Je hebt ETF's en beleggingsfondsen die dezelfde index volgen; het enige verschil is de manier waarop ze verhandeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:06
Wietsee. schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:21:
[...]

Zal pas met de kwartaalcijfers op 7 november duidelijk worden.
Heijmans geeft het voorbeeld :9 .
Wietsee. schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:16:
Bijgaand mijn huidige porto, en rendementen dit jaar 29,8% (boven, links) vs. 25,4% (onder, rechts). De onderste portefeuille beheer ik sinds een jaar.
Wat een beursjaar tot nu toe, inmiddels een kleine 38% vs. een kleine 30% (29-10-2019).
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EIEO8yzWkAE-0L8.png:large

[ Voor 50% gewijzigd door Wietsee. op 30-10-2019 10:06 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sport_Life schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:40:
Oke ik begrijp t al.

NT World custom is een niet-actief beheerd fonds, lopende kosten zijn 0,15%. Transacties kosten wel geld via de grootbanken, bij Rabobank 0,1% + 20 euro per jaar + beheerkosten oid.
VWRL is een ETF, lopende kosten zijn 0,25%. Transactie is eenmaal per maand gratis via DeGiro.

Dus mocht iemand weer een vergelijk maken tussen de grootbanken en DeGiro, dan dit ook meenemen :).
Voor het geval je er niet aan gedacht had: VWRL heeft al EM, bij NT hebben ze daar een apart fonds voor.

Overigens zijn de kosten van VWRL recent verlaagd naar 0.22%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wietsee. schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:01:
[...]

Heijmans geeft het voorbeeld :9 .
Helaas heb ik alles vorige week verkocht. Ik vond 8% rendement in 3 weken wel even voldoende. Misschien dat ik inderdaad weer een positie inneem na de kwartaalcijfers en (tegenvallende) winstverwachting voor volgend jaar, uiteindelijk wil iedereen een huis en een (snel)weg om daar te komen, dus op de lange termijn verwacht ik dat het goed komt met de bouwbedrijven.

Desondanks kun je er niet omheen dat BAM/Heijmans heel veel goedkoper is dan ASML. Ik blijf bij mijn punt dat investeren in bouwbedrijven/banken op de (middel)lange termijn beter rendeert dan een aantal (niet allemaal) overgewaarde en gehypte tech bedrijven.
Als ik jou was zou ik de winst pakken en ver weg blijven van ASML, de kans is aanwezig dat dit een keertje goed fout gaat.
Jij bent te jong om de .com bubbel te hebben meegemaakt, maar ik zie toch wel enige gelijkenissen.

Er zijn genoeg alternatieve voor ASML die veel goedkoper zijn. Maar ik heb een vermoeden dat jij vooral op basis van historische koersen reageert, zonder daarbij aandacht te hebben voor welke waarde je het eigenlijk koopt. Als de winst een kwartaal tegenvalt en daarmee ook de toekomstige winstverwachting, klapt alles als een kaartenhuis in elkaar.
Neem vooral de adviezen van @writser aan zou ik zeggen :). En lees je in voor wat betreft waarderingen en jaarrekeningen e.d.

Wat jij doet met ASML is het equivalent van een <50m2 appartement binnen de ring van Amsterdam kopen voor 400k met een verhuurwaarde van 1.250,- per maand (dankzij het wettelijke puntensysteem).

[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 30-10-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:06
Sport_Life schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

Helaas heb ik alles vorige week verkocht. Ik vond 8% rendement in 3 weken wel even voldoende. Misschien dat ik inderdaad weer een positie inneem na de kwartaalcijfers en (tegenvallende) winstverwachting voor volgend jaar, uiteindelijk wil iedereen een huis en een (snel)weg om daar te komen, dus op de lange termijn verwacht ik dat het goed komt met de bouwbedrijven.

Desondanks kun je er niet omheen dat BAM/Heijmans heel veel goedkoper is dan ASML. Ik blijf bij mijn punt dat investeren in bouwbedrijven/banken op de (middel)lange termijn beter rendeert dan een aantal (niet allemaal) overgewaarde en gehypte tech bedrijven.
Als ik jou was zou ik de winst pakken en ver weg blijven van ASML, de kans is aanwezig dat dit een keertje goed fout gaat.
Jij bent te jong om de .com bubbel te hebben meegemaakt, maar ik zie toch wel enige gelijkenissen.

Er zijn genoeg alternatieve voor ASML die veel goedkoper zijn. Maar ik heb een vermoeden dat jij vooral op basis van historische koersen reageert, zonder daarbij aandacht te hebben voor welke waarde je het eigenlijk koopt. Als de winst een kwartaal tegenvalt en daarmee ook de toekomstige winstverwachting, klapt alles als een kaartenhuis in elkaar.
Neem vooral de adviezen van @writser aan zou ik zeggen :). En lees je in voor wat betreft waarderingen en jaarrekeningen e.d.

Wat jij doet met ASML is het equivalent van een <50m2 appartement binnen de ring van Amsterdam kopen voor 400k met een verhuurwaarde van 1.250,- per maand (dankzij het wettelijke puntensysteem).
Helaas? Ik gun u een goed rendement hoor. Maar, maakt u zich geen zorgen, een plukje ASM International zit ook in mijn porto alsmede TSMC. Ik kijk wel degelijk naar KW, ASM International is daarin een stuk lager geprijsd. Ik kan de vraag echter beter terugkaatsen?

Ik herinner mij deze onderstaande quote nog heel goed. Hiermee impliceert u dat wat goedkoop is niet meer goedkoper kan worden...
Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:41:
10% Maandelijks BAM GROEP KONINKLIJKE: Reden: de koers ging afgelopen tijd BAM naar beneden door losse incidenten, kan nog maar 1 kant op
Maar als ASML 'eraan' gaat, gaat ASM International dat ook dus dat argument houdt daarin geen stand, ondanks de uiteenliggende KW's. Verder heeft ASML een veel unieker product, en ik vraag mij af wat voor achtergrond u heeft om het bedrijf af te doen als dertien in een dozijn. Daarnaast beleg ik zeer gespreid en als het toch even zakt, ik heb de tijd wel hoor ;).

YouTube: The Extreme Physics Pushing Moore’s Law to the Next Level

Huidige portoverdeling:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XYxoIMZ.png

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
Sport_Life schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:40:
Oke ik begrijp t al.

Dit had ik inderdaad al meegenomen in de vergelijking tussen de grootbanken en een aantal brokers die ik destijds ergens in deel 8 gepost heb. Zie onderstaande.

OosterF in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Niet vervelend bedoelt, maar wat is de reden dat je dit soort informatie niet opzoekt voordat je overgaat tot aankoop? Zowel de cut off tijd, verwerkingstijd als alle bijbehorende kosten zijn duidelijk te vinden op de website van de Rabobank. Persoonlijk zou ik me er niet prettig bij voelen als ik iets koop waarvan ik niet weet wat het kost en hoe de order uitgevoerd zal gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:57
LuPo schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 06:14:
[...]

Wat @Playa del C. dus ook al zei; een hele ruime spreiding van verschillende instrumenten.
Nou is dat niet zo'n probleem, mits deze ook zinvol zijn.
Maar als je even kijkt op: https://www.centraalbehee...hmea-mixfonds-gemiddeld-a en even wat naar beneden scrolt, dan kun je de samenstelling zien.
Daar kun je zoal zien dat er euroliquiditeiten innzitten, wat op doelloze euro's neerkomt en alleen maar minder waard wordt door rente en lopende kosten.
Verder dus ook eurostaatsobligaties, investmentgrade bedrijfsobligaties en grondstoffen waarvan we nu al weten dat die niets/nauwelijks rendement op zullen leveren.
Dan daarbovenop de lopende kosten van 0,6%.

Als je er enkel inzit voor de bonus is het wel prima zo en je het er dus na een half jaar weer afhaalt.
Maar anders is het niet ideaal en zijn er veel betere alternatieven voor vermogensopbouw op lange termijn.

Je kunt ook enkel beleggen in dat wereldwijd aandelenfonds.
Daarmee heb je een brede spreiding van aandelen en de lopende kosten zijn redelijk laag ( 0,28% ).
Wil je minder risico lopen, dan stop je een gedeelte van wat je wilt beleggen niet in het fonds, maar stop je op een spaarrekening.
Dus als je bijvoorbeeld 10K wilt beleggen maar een stuk minder risico wilt lopen, dan stop je 5K in het aandelenfonds en 5K houdt je aan op een spaarrekening en tada... je hebt je eigen " mixfonds gemiddeld " gemaakt.
Dit kun je natuurlijk ook doen met andere fondsen/etf's.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

OosterF schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:32:
[...]

Dit had ik inderdaad al meegenomen in de vergelijking tussen de grootbanken en een aantal brokers die ik destijds ergens in deel 8 gepost heb. Zie onderstaande.

Niet vervelend bedoelt, maar wat is de reden dat je dit soort informatie niet opzoekt voordat je overgaat tot aankoop? Zowel de cut off tijd, verwerkingstijd als alle bijbehorende kosten zijn duidelijk te vinden op de website van de Rabobank. Persoonlijk zou ik me er niet prettig bij voelen als ik iets koop waarvan ik niet weet wat het kost en hoe de order uitgevoerd zal gaan worden.
De Rabobank heeft dit fonds onder "trackers" staan, dat impliceert dat het om een ETF gaat (er is immers ook een onderdeel "fondsen"). De kosten wist ik (0,15%), daar is dit fonds ook op uitgezocht. Overige kosten bij de Rabobank zijn ook helder.
Ik begreep alleen niet waarom de verwerkingstijd zolang duurde, verder was alles helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
OosterF schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:32:
[...]

Mooi overzicht, de Giro is wel echt goedkoop zeg. Ik zou bijna willen switchen naar de Giro :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Strider schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:37:
[...]

Mooi overzicht, de Giro is wel echt goedkoop zeg. Ik zou bijna willen switchen naar de Giro :+
Persoonlijk vind ik de Rabobank wel prettig met allerlei overzichten, deels ook gekoppeld aan Morningstar. Tevens kun je automatisch maandelijks inleggen. Zal binnenkort eens wat screenshots posten.

Nadeel vind ik bij DeGiro dat het onbewust toch best veel tijd kost.. en je gaat toch weer transacties uitvoeren die geld kosten. Nu wel gemiddeld 5% winst in een maand tijd, maar ik heb sterk de indruk dat dat meer geluk dan wijsheid is.

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 30-10-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Sport_Life schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:39:
[...]

Persoonlijk vind ik de Rabobank wel prettig met allerlei overzichten, deels ook gekoppeld aan Morningstar. Tevens kun je automatisch maandelijks inleggen. Zal binnenkort eens wat screenshots posten.

Nadeel vind ik bij DeGiro dat het onbewust toch best veel tijd kost.. en je gaat toch weer transacties uitvoeren die geld kosten. Nu wel gemiddeld 5% winst in een maand tijd, maar ik heb sterk de indruk dat dat meer geluk dan wijsheid is.
Ik ook hoor, en de support van de Rabo is ook super. Snel en makkelijk via de chat.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Kleine waarschuwing voor degenen die een rekening hebben bij de Rabobank.
Als je inlogt op je rekening en dan op de website naar een pagina gaat die over beleggen gaat, dan gaan ze je bellen binnen een aantal dagen.
Dus als je dat wilt voorkomen kun je het beste zoeken op hun website via een incognito/private venster o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
De Giro is goedkoop maar als je daar in VWRL belegt heb je een dividendlek. Als je bij een van de grootbanken in Northern Trust belegt heb je minder/geen dividend lek, waardoor de grootbanken per saldo goedkoper kunnen zijn, zeker bij grote bedragen. Hier een overzichtje waarin de recente kosten verlaging van Vanguard nog niet is meegenomen: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
(beheerkosten van de bank/broker zijn niet meegenomen in dit overzicht)
JohanNL schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:49:
Kleine waarschuwing voor degenen die een rekening hebben bij de Rabobank.
Als je inlogt op je rekening en dan op de website naar een pagina gaat die over beleggen gaat, dan gaan ze je bellen binnen een aantal dagen.
Dus als je dat wilt voorkomen kun je het beste zoeken op hun website via een incognito/private venster o.i.d.
En wat zeggen ze dan aan de telefoon?
Strider schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:47:
[...]
Ik ook hoor, en de support van de Rabo is ook super. Snel en makkelijk via de chat.
Doe je dat via de app?

[ Voor 38% gewijzigd door Pistachenootje op 30-10-2019 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
[...]

Ik vind het verschil juist wel meevallen. Ik denk dat het voordeel van passief laten inleggen vs actief moeten aankopen door de gemiddelde belegger vaak onderschat wordt. Daarnaast is er geen rekening gehouden met dividendlek voor VWRL maar ook niet met de recente verlaging van de TER naar 0,22%. Zo zijn er nog een aantal kanttekeningen die allemaal terug te lezen zijn in deel 8. Denk niet dat we die hele discussie hier opnieuw hoeven te voeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@Pistachenootje Ze willen je helpen/overhalen te beleggen bij de Rabobank.
Niets ernstigs, maar ik kan mij voorstellen dat sommigen het irritant vinden en het geeft ook mooi weer dat je eigen bank je een beetje aan het bespioneren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Pistachenootje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Als je hier op het tabje Frankfurt klikt krijg je real time de bied en laat prijzen (Geld & Brief).
https://www.boerse-frankf...-value-weighted-ucits-etf
Volgens mij krijg je dan de bied/laat van de beurs van Frankfurt en niet van de Xetra. Het lijkt me een goede proxy, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:12:
[...]

Volgens mij krijg je dan de bied/laat van de beurs van Frankfurt en niet van de Xetra.
Ja dat klopt. Maar toen ik een order inlegde bij Lynx voor Xetra merkte ik dat de order zowel op Xetra als op Frankfurt werd uitgevoerd. Lijkt me dat ze verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje Ik heb de ballen verstand van de Duitse beurzen. Zou prima kunnen dat beide beurzen veel volume doen en market makers de boel goed in lijn houden. Zal straks een order inleggen en kijken hoe dat gaat.

EDIT: Tussen de bied en laat gaan zitten van Frankfurt en toen werd de order uitgevoerd. Ging in dit geval om IUSN (small cap wereldwijd).

[ Voor 24% gewijzigd door Longcat op 30-10-2019 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 21:45
Pistachenootje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:15:
[...]

Ja dat klopt. Maar toen ik een order inlegde bij Lynx voor Xetra merkte ik dat de order zowel op Xetra als op Frankfurt werd uitgevoerd. Lijkt me dat ze verbonden zijn.
Ik denk dat Lynx dit doet, want Frankfurt en Xetra zijn fysiek gescheiden beursen. Wel worden ze beiden uitgebaat door Deutsche Boerse. Als je als broker lid bent van Xetra, kun je ook op Frankfurt worden aangesloten, dus in die zin zijn er wel raakvlakken. Voordeel van op Frankfurt handelen kan zijn dat die 1 uur eerder open gaat dan Xetra. Maar goed, ik vermoed dat Lynx in dit geval de orders stuurt naar waar het boek het gunstigst is of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nog een verschilletje zijn de ruimere handelsprijzen op Frankfurt: 08:00-20:00. Buiten de reguliere handelstijden van Xetra (09:00-17:30) willen de prijzen dan nog wel eens afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Daar gaat de koerswinst van Shell van de afgelopen week. Zo slecht zijn de cijfers nu ook weer niet.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 21:45
Strider schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:45:
Daar gaat de koerswinst van Shell van de afgelopen week. Zo slecht zijn de cijfers nu ook weer niet.
Er wordt veel onzekerheid uitgesproken over de nabije toekomst en dat is vaak meer killing dan de daadwerkelijke cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:51
RobertowNL schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:47:
[...]

Ze geven aan dat ze geen kickback krijgen, dus ik snap het verdienmodel dan niet direct.

Ze geven wel tot 100 euro aan aandelen gratis weg, ik had het geluk om een aandeeltje Fugro te krijgen, dus dat schiet niet op.
Hier ook geen ‘duur’ aandeel gekregen van Bux Zero. Ik kreeg een aandeel PostNL van zo’n 2 euro. Ach, is toch leuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackisgek
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-06 20:10
Longcat schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

[...]

Ik las laatst over een ETF met een zelfde soort idee:
https://www.marketwatch.c...s-2019-10-14?link=sfmw_tw

Volgens mij is dit echt iets dat werkt, totdat het niet meer werkt. Zeker met zo'n ETF. Die is gebonden aan harde regels. Als die ETF super groot wordt, dan stap ik gewoon net iets eerder in en uit.

Zo'n ETF zou ik dan weer wel veel meer aanraden dan het zelf doen. Anders zit je elke dag moving averages uit te rekenen. :+
Nog even terugkomend hierop. Volgens mij is het makkelijker dan je denkt om dit zelf bij te houden. Deze week even een proof of concept voor mijzelf gemaakt:
  • Google spreadsheet waarin d.m.v. Googlefinance automatisch koersen voor de afgelopen 200 handelsdagen worden ingeladen, aangevuld met koersen van recentere periodes (bijv. 5 dagen)
  • Gemiddelden van deze ranges in aparte cellen die vervolgens met elkaar vergeleken worden
  • E-mail script toegevoegd
  • Script trigger: als de gemiddelde koers van laatste 5 dagen kleiner is dan koers van afgelopen 200 dagen, dan stuur een e-mail "time to sell!"
Aangezien ik bij ING beleg kan ik gratis handelen in ETF's en beleggingsfondsen, dus mijn transactiekosten zijn 0.

Ik weet nog niet zeker of ik daadwerkelijk door zal zetten met deze strategie, maar de mogelijkheden met automatische alerts zijn er dus en zijn best wel makkelijk in te stellen (in totaal een goed uur aan het prutsen geweest om het goed werkend te krijgen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:05
Het is triviaal om te maken. De relevante vraag is of het werkt :P .

[ Voor 23% gewijzigd door writser op 31-10-2019 11:43 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 17-04-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Cocytus schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:40:
[...]

Shell is nou niet echt een aandeel dat je koopt voor koerswinst in een week.
Nee maar je schrikt wel even van een dergelijke forse daling. Shell lijkt me iets wat je voor het dividend koopt. Ik iig wel.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Boudewijn schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:09:
[...]

Nee maar je schrikt wel even van een dergelijke forse daling. Shell lijkt me iets wat je voor het dividend koopt. Ik iig wel.
Forse daling? Hebben we het over hetzelfde aandeel?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

3% in een uurtje. Vind ik vrij veel, zeker omdat het een vrij stabiel koers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 22:25
Boudewijn schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:09:
[...]

Dan kun je goedkoper aan een dividend aandeel komen, komt ten goede van je procentuele dividend rendement.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een beweging van 3% (omhoog of omlaag) na kwartaalcijfers vind ik nog best mild eigenlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja als je leest dat de winst veel lager verwacht was en de cijfers meevielen vind ik 3.5% best wel veel tbh.
De zogenoemde CCS-winst, dat wil zeggen de winst op basis van geschatte actuele kosten en exclusief bijzonder posten toewijsbaar aan aandeelhouders, bedroeg 4.767 miljoen dollar. In het derde kwartaal van 2018 was dit nog 5.624 miljoen dollar en de consensus had gerekend op 3,9 miljard dollar.
https://www.beursgorilla....-en-minnen-bij-Shell.aspx

Men rekent op 3.9 waar het voorheen 5.6 was. Dan komt er 4.75 uit, dat is toch een stuk beter dan verwacht? Daarom ben ik er tbh wel verbaasd over

* Boudewijn newbie is he.

[ Voor 73% gewijzigd door Boudewijn op 31-10-2019 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Laatst online: 10-06 15:45
Cijfers van Shell waren inderdaad niet verkeerd. Outlook van Shell was alleen heel zwak. Er is zelf onzekerheid uitgesproken over de hoogte van de buybacks bij deze lage commodity prijzen. Vonden de analisten in de call niet leuk.

[ Voor 13% gewijzigd door klaasvaak1853 op 31-10-2019 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Klopt dit ongeveer? iShares IEAG (aggregate EU bonds) heeft als Weighted Av YTM 0,11%. De TER is 0.25%. Rendement uit securities lending is 0,02%.Verwachting toekomstig rendement daarom ongeveer: -0,12% afgezien van eventuele rente verhogingen of verlagingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Wat vinden jullie van Alfen, nog de moeite waard om nu nog in te stappen?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Strider Wat is jouw view op de business van Alfen? Er valt zo weinig zinnigs over te zeggen.
Voor korte ritjes, puur voor prijsactie, zou ik het niet aanraden. Deze mening is van het niveau "het lijntje is wel heel steil omhoog gegaan, dus dat zal vast niet zo doorgaan."
Voor lange termijn buy & hold is die 50% stijging die recent heeft plaatsgevonden niet heel boeiend, omdat er wellicht nog wel heel lang double digit groei wordt gerealiseerd (nogmaals, afhankelijk van je view op de business). Ik heb geen verstand van die business en kan dus niet inschatten of de groei volgehouden kan worden, dus ik kan geen uitspraken doen over de lange termijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jantienus123
  • Laatst online: 19-05 14:24
Veel meer spaarders geraakt door hogere taks

DEN HAAG - Staatssecretaris Snel (Financiën) is de mist in gegaan bij de gevolgen van de nieuwe spaartaks. Niet 400.000, maar 1,1 miljoen mensen gaan vanaf 2022 in het nieuwe systeem meer belasting betalen.

Dat blijkt uit de beantwoording van de vragen die afgelopen maandag op Snel werden afgevuurd bij een overleg over het Belastingplan voor komend jaar. Daarin moet Snel een fout herstellen uit de antwoorden op eerdere Kamervragen over de nieuwe spaartaks. Toen zei hij dat 400.000 mensen in het nieuwe systeem, dat vanaf 2022 ingaat, meer moeten gaan betalen.

Maar dat blijken er nu bijna drie keer zo veel te zijn, waarvan 360.000 spaarders een belastingverhoging van meer dan 1000 euro tegemoet kunnen zien. Snel meldt dat hij in antwoord op de eerdere Kamervragen ’abusievelijk’ had geschreven dat het er maar 400.000 waren. Zijn woordvoerder laat weten dat er in de ’verkeerde tabel’ was gekeken en daarom een verkeerd aantal werd genoemd.

Het gaat volgens de zegsvrouw om een eenmalige fout, die verder niet is gemaakt in de doorberekening van de nieuwe spaartaks. Ze wijst erop dat de 1,1 miljoen wel is genoemd bij de bekendmaking van de nieuwe belastingmaatregelen. Toen noemde het kabinet hoeveel mensen de spaartaks nu betalen, en hoeveel mensen straks geen of minder gaan betalen. Onderaan de streep bleven er dan nog 1,1 miljoen over, al werd dat getal in het persbericht niet expliciet genoemd.

Wie raakt het?
De mensen die meer moeten gaan betalen hebben spaargeld, beleggingen én schulden. Bijvoorbeeld mensen die beleggen met geleend geld of mensen met een tweede huis in Nederland waar een hypotheek tegenover staat. Zij moeten straks meer gaan betalen omdat ze de schulden tegen een lager tarief van hun vermogen af mogen trekken.

Tegenover de 1,1 miljoen mensen die slechter af zijn in het nieuwe stelsel, staan 1,35 miljoen spaarders die naar verwachting vanaf 2022 geen spaartaks meer hoeven te betalen. Zij worden geholpen omdat de vrijstelling hard omhooggaat: naar ruim 4 ton, zolang de spaarrente op de huidige lage tarieven blijft staan.

https://www.telegraaf.nl/...-geraakt-door-hogere-taks
Deze staatssecretaris kun je toch niet meer serieus nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:36
Wozmro schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:26:
Wozmro in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Het is weer het einde van de maand.

YTD: 16,14%

Elia: 27,55%
Sofina: 23,04%
Brederode: 39,29%
IWDA: 23,26%
VWRL: 20,48%

Sedert 31/08 niets uitgevoerd op de beurs, niets gekocht of verkocht.
Met mijn salaris ga ik grotendeels mijn 20% cashbuffer aanvullen en een beetje Elia bijkopen omdat die wat gezakt is de laatste maand. Ik vermoed een wat contraire reactie op de voor de rest sterke stijgingen.
YTD: 16,03% (mijn portefeuille vandaag)

(op 31/10/19)
Elia: 31,46%
Sofina: 19,9%
Brederode: 39,68%
IWDA: 23,3%
VWRL: 21,2%

Op drie oktober nog een beetje Elia bijgekocht. Salaris zal na het weekend gestort worden, dan cashbuffer wat aanvullen en misschien wat Sofina bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 13:29
Pistachenootje schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:08:
@flipjevandejam Ik volg Ben Felix ook goed, daarnaast ook anderen zoals Larry Swedroe en Paul Merriman.

Op zich ben ik het eens met Ben dat tilten naar small en value slim is, alleen vind ik 10% wel erg weinig om een significant verschil te maken op je resultaten. Als je een factor analyse loslaat op 90% total stock market, 10% small cap value dan denk ik dat de loadings op de small en value factors niet eens significant zijn.

Hier zijn de portfoliovisualiser resultaten van 100% total stock market (blauw), 10% small value tilt (rood), en 50% small value tilt (oranje) met cijfers van de Amerikaanse markt. De 50% small value tilt komt uiteindelijk op een 2x zo groot portfolio uit.

[Afbeelding]

In periodes waar de small cap value tilt een grote impact maakt, zoals de crisis rond 2000-2002, doet de 10% tilt maar weinig voor het resultaat.

Om deze redenen zijn Swedroe en Merriman zijn daarom voorstanders van een sterkere tilt in je portfolio, met name voor mensen met een langere horizon.

ZPRV en ZPRX zijn volgens mij goede ETFs, beide verkrijgbaar o.a. via DeGiro. Er is natuurlijk wel sprake van een klein dividendlek maar de verwachte outperformance van de small en value factors zou dit meer dan goed moeten maken, theoretisch gezien.

Als je met opties aan de slag wil kun je natuurlijk via Lynx/IB ed. Amerikaanse small cap value fondsen kopen zonder dividendlek. Een andere manier om zonder dividendlek in small caps te investeren is Northern Trust die je via Meesman kan kopen, maar Meesman rekent weer andere kosten. En de laatste keer dat ik het bekeek had dit fonds meer een tilt naar growth dan naar value.

Ook in emerging markets kun je trouwens tilten naar small en value, bijv. door het fonds WTED. Ik zelf heb een sterke tilt naar small & value in mijn portfolio, o.a. met ZPRV, ZPRX, DLS en WTED.
Mooi, ik ben niet de enige, dank voor het uitzoekwerk en meedenken!
Ik ben geneigd een tilt (mogelijk idd meer dan de 20% op dit moment) op te nemen, specifiek voor small value omdat value en small ook al in de rest verwerkt zit.
BrtH schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:31:
@flipjevandejam Ik heb een tijdje geleden een small cap + value portfolio op basis van 6 bij ING beschikbare fondsen samengesteld:

[Afbeelding]

Ik heb de 33/33/33 split van Ben Felix qua Small cap Value/All cap Value/normale index aangehouden, maar heb in tegenstelling tot hem wél de echte regioverdeling gebruikt, op basis van de MSCI ACWI (hij doet 1/3 elk van Canada, US en rest van de wereld). Het toevoegen van een apart MSCI USA fonds maakt het ook nog mogelijk om in de USA een 50/50 Value/normaal te doen ipv 66/33. Mocht ZPRV ooit nog beschikbaar komen bij ING dan kan je die toevoegen aan het USA deel.

Het fijne aan dit portfolio is ook dat het de qua dividenlek gunstige Aviam en Northern Trust fondsen gebruikt voor het niet-value deel. Ook is er over het hele portfolio gezien een 50/50 split tussen value en gewoon (dat is volgens mij toeval en afhankelijk van de regioverdeling, maar wel leuk).

Nadeeltje is dat door de split tussen Europa, USA en Pacific, Israël buiten de boot valt, maar dat is dacht ik iets van 0,4% van de developed wereld.

Ik heb het nog niet gebruikt, maar op papier vind ik het er zelf best goed uitzien :P.
Kijk, hier heb ik wat aan. Toevallig ben ik ook voornamelijk via ING bezig atm, dus deze ga ik zeker napluizen.
Prachig python script heb je overigens!

Jouw regressie analyse bevestigd voor mij om met ZPRX en ZPRV a/d slag te gaan.
Helaas is alleen ZPRX beschikbaar bij ING, mogelijk dat ik toch via DeGiro ZPRV opneem in m'n portfolio.

[ Voor 22% gewijzigd door flipjevandejam op 01-11-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 13:29
dubbel, excuus.

[ Voor 98% gewijzigd door flipjevandejam op 01-11-2019 17:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Terwijl het buiten regent en de bladeren vallen, hark ik mijn maandstatistieken weer bij elkaar. :)

Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–1,05%
–4,03%
+18,98%
+19,40%
Hoogste prestatie
ROKU, +41,37%
DOCU, +33,73%
ROKU, +143,12%
ROKU, +143,12%
Laagste prestatie
TWTR, –28,91%
ROKU, –32,21%
TWOU, –64,64%
TWOU, –64,64%
Aantal posities
Aandelen 104×
Opties 11×
Aandelen 100×
Opties 10×

Transacties
Aandelen 4×
Opties 6×

Aandelen 6×
Opties 9×
Valutaconversie 1×
Transactiekosten
€ 5,61
€ 8,97

Margin en risico (hover voor uitleg)

Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
Leverage
144,5%
136,2%
Initial Margin
47,4%
44,4%
Maintenance Margin
37,0%
34,4%
Kritieke daling
–61,5%
–64,8%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20191101.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20191101-maand.png

Deze maand gaf duidelijk weer dat mijn portfolio slechts in beperkte mate gecorreleerd is aan mijn benchmarks. Tussen 16 en 21 oktober daalde mijn portfoliowaarde fors, terwijl mijn benchmarks daar geen last van hadden. Iets met cloud bedrijven in mijn portfolio, die in deze periode als groep lager gewaardeerd zijn door analysten.

Percentages bij margin en risico zijn wat slechter geworden doordat ik deze maand een aantal posities heb geopend, waaronder een optiepositie.

Opvallende bounce: ROKU. In september nog de grootste daler met –32,21%, nu in oktober de grootste stijger met +41,37%.

Andere stijgers deze maand zijn TSLA met +27,78% en SFIX met +16,06%. Aan de onderkant vinden we TWTR met –28,91%, ETSY met –23,04% en HAS met –19,40%.

De beste stijger van vorige maand, DOCU met +33,73%, staat deze maand op +4,47%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 Je gaat hard op de margin. Heb je een max?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:00
flipjevandejam schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:14:
Helaas is alleen ZPRX beschikbaar bij ING, mogelijk dat ik toch via DeGiro ZPRV opneem in m'n portfolio.
Ik heb wel eens mij ING gevraagd of ze ZPRV konden toevoegen, zeker omdat het wel een beetje raar is dat ze die niet hebben terwijl ze ZPRX en ZPRW wel hebben. Degene met wie ik toen sprak kon toen niks voor me doen omdat het al na vijven was, maar gaf aan dat er normaal gesproken naar gekeken zou kunnen worden als ik minimaal €50.000 in zou kunnen leggen. Dat kon ik niet.

Maar als meer mensen het vragen en ze zien dat er interesse voor is willen ze het misschien ook wel uit zichzelf toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 04-06 08:46
Zr40 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:31:
Terwijl het buiten regent en de bladeren vallen, hark ik mijn maandstatistieken weer bij elkaar. :)

Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–1,05%
–4,03%
+18,98%
+19,40%
Hoogste prestatie
ROKU, +41,37%
DOCU, +33,73%
ROKU, +143,12%
ROKU, +143,12%
Laagste prestatie
TWTR, –28,91%
ROKU, –32,21%
TWOU, –64,64%
TWOU, –64,64%
Aantal posities
Aandelen 104×
Opties 11×
Aandelen 100×
Opties 10×

Transacties
Aandelen 4×
Opties 6×

Aandelen 6×
Opties 9×
Valutaconversie 1×
Transactiekosten
€ 5,61
€ 8,97

Margin en risico (hover voor uitleg)

Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
Leverage
144,5%
136,2%
Initial Margin
47,4%
44,4%
Maintenance Margin
37,0%
34,4%
Kritieke daling
–61,5%
–64,8%

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Deze maand gaf duidelijk weer dat mijn portfolio slechts in beperkte mate gecorreleerd is aan mijn benchmarks. Tussen 16 en 21 oktober daalde mijn portfoliowaarde fors, terwijl mijn benchmarks daar geen last van hadden. Iets met cloud bedrijven in mijn portfolio, die in deze periode als groep lager gewaardeerd zijn door analysten.

Percentages bij margin en risico zijn wat slechter geworden doordat ik deze maand een aantal posities heb geopend, waaronder een optiepositie.

Opvallende bounce: ROKU. In september nog de grootste daler met –32,21%, nu in oktober de grootste stijger met +41,37%.

Andere stijgers deze maand zijn TSLA met +27,78% en SFIX met +16,06%. Aan de onderkant vinden we TWTR met –28,91%, ETSY met –23,04% en HAS met –19,40%.

De beste stijger van vorige maand, DOCU met +33,73%, staat deze maand op +4,47%.
100 Aandelen jezus hoe ga je al die bedrijven in de gaten houden? Denk je niet dat je door zoveel posities in te nemen flink wat rendement inleverd omdat je belangrijke informatie mist en daardoor niet op tijd kan reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:08:
@Zr40 Je gaat hard op de margin. Heb je een max?
Ja, maar niet specifiek wat marginpercentage betreft (al wil je wel altijd ruim onder 100% blijven). Leverage en kritieke daling vind ik relevanter om persoonlijke limieten op te zetten.

Vind ik het te hoog worden, dan zijn de optieposities de eerste die ik zal sluiten. Scheelt direct een hele hoop leverage en margin.

Over 14 dagen is de expiration van één van mijn covered call optieposities. Bij assignment (waarschijnlijk, gezien de huidige koers van de underlying) goed voor 2% daling in leverage. Toch geen assignment, dan goed voor meer cash uit de volgende geschreven call. In beide gevallen staat de positie op winst.
AudiRS3 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:29:
[...]

100 Aandelen jezus hoe ga je al die bedrijven in de gaten houden? Denk je niet dat je door zoveel posities in te nemen flink wat rendement inleverd omdat je belangrijke informatie mist en daardoor niet op tijd kan reageren?
Ik hoef niet op tijd te reageren op nieuws over afzonderlijke bedrijven. De aandelenposities zijn voor de lange termijn (buy & hold), dat is niet wezenlijk anders dan met een ETF. Een eventueel verschil in rendement (positief of negatief) wordt veroorzaakt door de samenstelling van mijn portfolio.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 01-11-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-06 18:15
Goedendag Tweakers,

Spoiler: lange lap tekst.

Na veel lezen besloten ook te gaan beleggen in ETF’s.
Momenteel ben ik nog student, 25 jaar en ben ik bezig aan mijn master Technology and Operations Management. Ik studeer nog anderhalf jaar. Ik heb hiervoor gewerkt, vandaar een iets oudere student. Ik ben financieel redelijk onderlegd. Ik heb een minor gevolgd met accounting en advanced issues in finance. Hierin kwamen allerlei financiële instrumenten aan de orde en ook in relatie tot het leiden van een organisatie. Dit alles wel vanuit Amerikaans oogpunt, maar dat doet er niet zoveel toe. Een beetje basiskennis heb ik dus wel en begrijp de materie.

Tijdens mijn studie heb ik gespeeld met currency trading en aardig wat centen gemaakt, maar ook aardig wat verloren. Dit is gewoon gokwerk en ik heb het afgelopen jaar even niks gedaan om van dit soort idioterie te bekomen. Momenteel staat m’n financiële plaatje op 0. Geen probleem (als student), al zeg ik het zelf.

Afijn. Nu het einde van mijn studententijd nadert, begin ik mij te richten op de toekomst (na de afgelopen jaren in mijzelf te hebben geïnvesteerd).

Ik wil gaan beleggen met het doel mijn vermogen passief te laten groeien. Ik zie het vrij nuchter en vind alle beetjes rendement ook mooi meegenomen in plaats van het op de reguliere spaar te laten staan.

Ik heb voor mijzelf een plan gevormd die ik per heden consistent ga uitvoeren. Er is momenteel geen X-bedrag startkapitaal, dus ik probeer nu elke maand enkele ETF’s te kopen tot het moment dat ik ga werken, dan gaat dit aantal omhoog. Ik snap dat dit weinig zoden aan de dijk zet, maar hé, beter nu enkele ETF’s kopen dan het beginnen weer twee jaar uit te stellen.

Ik wil een gemixte portefeuille opbouwen met de volgende karakteristieken:

• Beleggingshorizon: >30 jaar;
• Doel: Pensioen/Vastgoed/Financieel niet beperkt zijn;
• Inleg: momenteel enkele ETF’s per maand. Vanaf dat ik ga werken verwacht ik toch wel €1000 te kunnen sparen. De verdeling wil ik als volgt maken:
  1. €600 per maand reguliere spaarrekening om een veilig potje op te bouwen;
  2. €300-400 per maand te stoppen in ETF’s.
Ik bezit momenteel een auto, doordat ik voor mijn sport op niveau vaak ergens heen moet. De kans is groot dat ik een leaseauto krijg bij mijn startersfunctie. Deze auto zal dan ook verkocht worden en deels als kapitaalinjectie voor belegging gelden. Verder verwacht ik extra’s zoals belastingen etc te investeren in het beleggen.

Ik ben begonnen met DeGiro en heb wat gekocht in iShares Euro Dividend UCITS ETF IDVY. Ik weet dat de financiële sector hier voor circa 35% in zit. Wat is jullie mening over deze ETF? (Is dit dividendtechnisch verstandig geweest of moet ik voor alleen acc. Etf gaan i.v.m. belasting? Dit is mij een beetje onduidelijk)

Gemakshalve gaan we even uit van €400 per maand voor het beleggen. Deze zou ik graag willen verdelen in drie soorten ETF’s, namelijk:
  • Amerikaanse;
  • Europese;
  • Emerging markets.
Ik denk dat ik hiermee een duidelijk spreiding heb, zowel sector technisch als geografisch gezien, en dus geen World ETF nodig heb. Over de verdeling ben ik nog niet helemaal uit. Ik twijfel tussen 33/33/33, maar een 30/30/40 lijkt me ook interessant. Wat is jullie visie hierop en waarom?

Tegen die tijd dat ik mijn persoonlijke buffer op de reguliere spaar heb opgebouwd, zou ik ook eens in aandelen van bedrijven willen kijken. Niet extreem, maar “erbij”.

Verder denk ik dat ik een redelijke passieve belegger ben, dus dit lijkt mij een geschikt plan die bij mij past.

Bedankt voor het lezen van mijn lang verhaal, ik hoop dat het niet al te saai was.

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Phyrozi waarom denk je dat jouw strategie beter is dan gewoon VWRL kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
@Pistachenootje Ik zeg en denk niet dat mijn strategie beter is. Ik heb alleen uit de informatie hier gehaald dat het verstandig is om te investeren in meerdere ETF's (spreiding). Als ik dan VWRL zou kopen, heb ik al een "wereld" dekking. Dan nog andere ETF's erbij kopen, zal ik geografisch gezien dubbel hebben.

Dit was mijn redenatie. Dit klopt toch?

Ik zou natuurlijk ook in alleen VWRL kunnen investeren dan heb ik werelddekking, maar mocht die index slecht gaan, gaat mijn hele portefeuille slecht.

[ Voor 17% gewijzigd door Phyrozi op 02-11-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Phyrozi ik was even benieuwd naar je motivatie om het zo te doen. En nee die reden die je noemt klopt niet. Met VWRL heb je 1 ETF die lage kosten heeft en prima gespreid is over de hele wereld, beter dan de aanpak die jij noemt want die mist stukken van de wereld.

Een goed alternatief hiervoor zijn de fondsen van Northern Trust, die je bij de grootbanken kan kopen. De grootbanken hebben wat hogere kosten maar de fondsen van NT hebben geen dividendlek, waardoor het weinig uitmaakt qua opbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 04-06 08:46
Heeft er iemand hier ervaring met abonnementen op IEX en VEB? En zijn er meer services die je zou aanraden om te abonneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
@Pistachenootje Duidelijk. Met een VWRL bereik ik dus een dergelijke spreiding, waardoor verder verdelen onder ETF's niet meer nodig is?

Ik heb de bedrijven, geografische en sectoren verdeling van VWRL even opgezocht en dat trekt mij wel! Ik zie wel dat de US er voor 55% in zit, maar door bedrijven als Google, Facebook, Microsoft etc bereik je wel een betere natuurlijke spreiding doordat dit over de gehele wereld gebruikt wordt. Interpreteer ik dit goed?

Qua aankoop adviseer je om die van NT te kopen? Waar dan zoal? Gewoon via de Rabobank oid?
Deze? NL0011225305 Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund EUR

Ik zie dat de VWRL op DeGiro van Vanguard Dist. is i.p.v. Acc. Dit zou inderdaad betekenen dat ik dividendlek ondervind, toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Phyrozi op 02-11-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Phyrozi Zoveel extra spreiding geeft iShares Euro Dividend UCITS ETF IDVY niet, verder wat @Pistachenootje zegt :)
Je zou nog kunnen kijken naar Centraal Beheer met hun Wereldwijd aandelenfonds: https://www.centraalbehee...reldwijd-aandelen-fonds-a
Die heeft een hele brede spreiding en de kosten zijn relatief laag, soms ook een leuke actie zoals laatst €75 cadeau bij een inleg van €1000.
Voordeel hiervan is ook dat je niet hele stukken van het fonds moet kopen, maar je kunt elke maand hetzelfde bedrag inleggen en krijgt dan stukken en delen van het fonds.

@AudiRS3 Ja ( met IEX ) en het zijn leuke verhaaltjes die ze maken, maar meer ook niet.
Doe vooral je eigen onderzoek want de '' experts '' weten niet meer/minder dan dat je zelf ook te weten kunt komen via gratis bronnen.
Overigens kun je op IEX ook heel veel gratis bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Phyrozi heb je al een betaalrekening bij de Rabobank? Dan kun je het goed daar doen.

De Giro met VWRL is ook goed. Geen broker kosten maar wel een klein dividend lek.

Dit is een handig overzicht van het dividend lek: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Zoek anders even deel 8 van dit topic op. Daar wordt alles heel uitgebreid besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
@Pistachenootje Ik sta gestald bij de Rabo. Dus die mogelijkheid houd ik open!

Dankje. Ik zal het eens doorlezen na de tentamens!

Die VWRL bij DeGiro is Distributing. Betekent dit dan ook dat ik hier werk van ga hebben tijdens belastingaangiftes etc?
Ik zou dat graag vermijden, aangezien ik niet uitbetaald wil worden, maar gewoon herinvesteren.

[ Voor 45% gewijzigd door Phyrozi op 02-11-2019 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Phyrozi Dan kun je prima daar een beleggingsrekening openen (of je hebt hem al als ik het goed begrijp). Is zo geregeld via de app of website. Vervolgens kun je beleggen in de fondsen van NT. 88% wereld, 12% EM geeft ongeveer dezelfde spreiding als VWRL.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 02-11-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
@Pistachenootje Maar de kosten van minimaal €5 per kwartaal lijken me zeer ongunstig voor het feit dat ik momenteel minimale inleg heb. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door Phyrozi op 02-11-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Phyrozi schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 15:48:
@Pistachenootje Maar de kosten van minimaal €5 per kwartaal lijken me zeer voor het feit dat ik momenteel minimale inleg heb. Of zie ik iets over het hoofd?
Klopt, Rabobank is niet het goedkoopste.

Maar bij De Giro heb je weer het dividendlekje.

Goedkoopste is denk ik ABN, zeker als je de huidige bonus meeneemt. Maar goed dan moet je ook weer een betaalrekening hebben.

Ik heb overigens wel een betaalrekening geopend bij ABN om deze reden. Er zijn geen transactiekosten op beleggingsfondsen, dat is ook mooi.

Rabobank is overigens wel het goedkoopst bij hele grote portefeuilles omdat de vaste kosten gecapped zijn op 100 euro per kwartaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 02-11-2019 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
@Pistachenootje Hmmm. Ik denk dat ik dan eerst bij DeGiro ga kopen en opbouwen. Met jaarlijkse kosten van €20 bij de Rabobank lijkt het mij dat dit pas aantrekkelijk is van een X-aantal K. Anders kost het alleen maar geld.
Klopt. Die cap maakt het zeker aantrekkelijk voor mij over 5 jaar wellicht.

ABN is geen optie voor nu. Ik heb al Rabo en SNS. Vind dat wel genoeg zo.

[ Voor 11% gewijzigd door Phyrozi op 02-11-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Phyrozi prima keuze om bij De Giro te beginnen. Ik vind het een fijne broker met overzichtelijke interface. Ook handig dat je direct geld kan overmaken met iDeal.

Enige nadeeltje is dat je van VWRL alleen hele stukken kan kopen, maar goed dat is ook niet weer zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Je hebt mij in ieder geval wat opties gegeven voor als het vermogen gegroeid is. Dankje.

Ja, dat vind ik ook niet zo erg. Dan blijft er maar een tientje op de rekening staan. Alhoewel, ik verwacht dat ik tzt wel een bedrag vorm waarmee ik hele ETF's kan kopen.

Zou je mijn vraag mbt dividend en belasting nog kunnen beantwoorden? Heb ik hier werk van? Ik kan hier niet echt goede informatie over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Phyrozi ingehouden dividend belasting zal altijd op je aangifte moeten komen, ook bij accumulerende fondsen. Voor zover ik weet kan het wel automatisch gaan als je het formulier goed invult bij DeGiro. Wellicht dat iemand anders dit kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zie veel ABN Amro (0,20% fee) met NT fondsen (0,19% TD). Maar Binck fundcoach (0,18% fee) met AVIAW (0,17% TD) is toch een voordeligere keus? En net zo makkelijk + geen transactie kosten.

Bron:https://www.reddit.com/r/DutchFIRE/comments/brss5h/overzicht_kosten_populaire_trackers_simpele/?sort=new

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Laatst online: 10-06 15:45
HEA220 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:24:
Zie veel ABN Amro (0,20% fee) met NT fondsen (0,19% TD). Maar Binck fundcoach (0,18% fee) met AVIAW (0,17% TD) is toch een voordeligere keus? En net zo makkelijk + geen transactie kosten.

Bron:https://www.reddit.com/r/DutchFIRE/comments/brss5h/overzicht_kosten_populaire_trackers_simpele/?sort=new
+36 euro per jaar aan vaste kosten, daarnaast heeft het Actiam EM fonds wel dividendlek en het NT EM fonds niet. Deze factoren zou ik wel meenemen in je verglijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
klaasvaak1853 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:56:
[...]

+36 euro per jaar aan vaste kosten, daarnaast heeft het Actiam EM fonds wel dividendlek en het NT EM fonds niet. Deze factoren zou ik wel meenemen in je verglijking.
Binck fundcoach betaal je geen vaste kosten, die 36 euro is van Binck green. Zou ook nooit de actiam EM fonds kiezen eerder de EMIM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Afgaande op dit overzicht zijn de totale kosten voor AVIAW+EMIM 0.24% en 0.19% voor NT W+EM.

Als dit klopt zou ABN met NT toch goedkoper zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
AudiRS3 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 15:14:
Heeft er iemand hier ervaring met abonnementen op IEX en VEB? En zijn er meer services die je zou aanraden om te abonneren?
IEX is in feite een reclameportaal waar ze proberen om Henk en Anita zo gek te krjigen om te gaan speculeren met turbo's. Echt amper nuttige content, alleen maar materiaal voor suckers. Royce Tostrams die dagelijks z'n lijntjes trekt, gesponsord door de turbofabrikant. Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om daar ook maar een cent voor te betalen. Ook op het forum zitten voor 99% volstrekte idioten die alleen maar aan het gokken zijn. Als je daadwerkelijk wat wil leren zou ik daar niet te veel tijd spenderen.

[ Voor 21% gewijzigd door writser op 02-11-2019 18:53 ]

Onvoorstelbaar!

Pagina: 1 ... 10 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.