Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21:52
@writser Mee eens. Met name het forum is uitermate teleurstellend. De vooruitblik, 'beurs vandaag' en 'liveblog' lees ik wel zo nu en dan.

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:18
Longcat schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:52:
@writser Mee eens. Met name het forum is uitermate teleurstellend. De vooruitblik, 'beurs vandaag' en 'liveblog' lees ik wel zo nu en dan.
Yep, dat is waar. Nico Inberg en Arend Jan Kamp schrijven soms nog wel eens wat nuttigs. Maar de 'premium analyses', nee dank je. Met een accountje kun je ze regelmatig gratis bekijken en ik vind het helemaal niks. Een paar grafiekjes, een paar generieke dooddoeners en daar moet je het mee doen.

writser wijzigde deze reactie 02-11-2019 18:59 (7%)

Onvoorstelbaar!

• flipjevandejam
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:36
BrtH schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:28:
[...]

Ik heb wel eens mij ING gevraagd of ze ZPRV konden toevoegen, zeker omdat het wel een beetje raar is dat ze die niet hebben terwijl ze ZPRX en ZPRW wel hebben. Degene met wie ik toen sprak kon toen niks voor me doen omdat het al na vijven was, maar gaf aan dat er normaal gesproken naar gekeken zou kunnen worden als ik minimaal €50.000 in zou kunnen leggen. Dat kon ik niet.

Maar als meer mensen het vragen en ze zien dat er interesse voor is willen ze het misschien ook wel uit zichzelf toevoegen?
Zeker, ik zal ook eens polsen.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:24

Boudewijn

omdat het kan

writser schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:50:
[...]

IEX is in feite een reclameportaal waar ze proberen om Henk en Anita zo gek te krjigen om te gaan speculeren met turbo's. Echt amper nuttige content, alleen maar materiaal voor suckers. Royce Tostrams die dagelijks z'n lijntjes trekt, gesponsord door de turbofabrikant. Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om daar ook maar een cent voor te betalen. Ook op het forum zitten voor 99% volstrekte idioten die alleen maar aan het gokken zijn. Als je daadwerkelijk wat wil leren zou ik daar niet te veel tijd spenderen.
Waar zou jij mij als beginner adviseren naar te kijken? ik lees nu elke dag even snel de algehele tendensen op rtlz.nl/beurs, iex en beursgorilla . Als daar een aandeel op voorkomt dat ik heb (shell A bijvoorbeeld O-) ) lees ik ook de wat specifiekere berichten.

• BTU_Natas
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13:05

BTU_Natas

Superior dutchie

Die kan je via de Binck gewoon kopen, net een check gedaan.

• writser
Boudewijn schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:56:
[...]

Waar zou jij mij als beginner adviseren naar te kijken? ik lees nu elke dag even snel de algehele tendensen op rtlz.nl/beurs, iex en beursgorilla . Als daar een aandeel op voorkomt dat ik heb (shell A bijvoorbeeld O-) ) lees ik ook de wat specifiekere berichten.
Nou ja, ten eerste, neem mijn advies met een korreltje zout. Maar als je bovenstaande drie sites volgt zit je voornamelijk 'in de waan van de dag'. Het laatste nieuws: handelscrisis laait op. Shell slechte cijfers. Morgen: rentebesluit van de ECB. Non-farm payroll cijfers beter dan verwacht. Shell procentje omhoog. Shell procentje omlaag. Trump twittert dit. Trump twittert dat. Het risico is dat je de beurs dan een beetje gaat zien als een computerspelletje: ik moet nu kopen, deze cijfers vallen tegen, verkopen, etc. En dat is voor de gemiddelde belegger absoluut geen winnende strategie. De meeste mensen kunnen het beste gewoon gestaag indexfondsen kopen en zo weinig mogelijk het nieuws volgen :) .

Als je echt wat wil leren dan zou ik adviseren om in een ruimte zonder computer en tv te beginnen met een hele hoop boeken lezen. Bijvoorbeeld "the intelligent investor". Daarna 'security analysis', you can be a stock market genius', 'margin of safety'. Zorg dat je financiele statements kan lezen en begrijpen: lees bijvoorbeeld 'how to read a financial report', 'financial shenanigans', 'quality of earnings' en 'investment valuation'. Probeer daarna eens van wat simpele bedrijven (niet van Shell of ASML of Fastned, veel te ingewikkeld) de afgelopen jaarverslagen door te nemen, inclusief de financials en alle voetnoten. Snap je alles? Probeer dan eens een waarderingsmodelletje te maken voor een aantal simpele bedrijven in Excel. Kijk vervolgens eens of andere beleggers je modelletjes willen bekijken en/of afbranden. Je kan overwegen om een CFA-opleiding te volgen.

Op die manier heb je in elk geval een gezonde basis om bedrijven te bekijken en te waarderen en dan ben je al verder dan 99% van de IEX-bezoekers. Het is alleen, helaas, hard werk en het geeft niet zo'n adrenaline-kick als dagelijks alle stijgers en dalers in de gaten houden.

Maar als je alleen het dagelijkse nieuws volgt dan ben je niet echt bezig met jezelf verbeteren of je kennis bijspijkeren en dan word je nooit een betere belegger. Vergelijk het met programmeren, koken, schaken, tennis, whatever. Je kan nog zoveel filmpjes kijken en artikelen lezen maar uiteindelijk wordt je er alleen beter in als je je eigen bloed, zweet en tranen er in stopt. En daar gaat veel tijd in zitten en het is niet altijd leuk.

Als goed beleggen leuk was dan kon iedereen het. Helaas (of gelukkig :P ) is speculeren veel leuker.

writser wijzigde deze reactie 02-11-2019 21:51 (3%)

Onvoorstelbaar!

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

writser schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:47:
[...]

Je kan overwegen om een CFA-opleiding te volgen.
Dit heb ik je eerder zien aanraden. Maar gaat dat wellicht niet een beetje ver voor beleggen in de privésfeer? De CFA opleiding lijkt zich vooral te richten op professionals die nu al werkzaam zijn bij een financieel dienstverlener en willen kunnen doorgroeien naar een functie waarvoor de CFA titel vereist is.

De VU accepteert weliswaar iedereen met een willekeurig bachelordiploma voor deze opleiding, maar om daadwerkelijk de titel te kunnen verkrijgen heb je drie jaar relevante werkervaring nodig en moet je lid zijn van het CFA instituut.

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:42

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

writser schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:47:
[...]

Nou ja, ten eerste, neem mijn advies met een korreltje zout. Maar als je bovenstaande drie sites volgt zit je voornamelijk 'in de waan van de dag'. Het laatste nieuws: handelscrisis laait op. Shell slechte cijfers. Morgen: rentebesluit van de ECB. Non-farm payroll cijfers beter dan verwacht. Shell procentje omhoog. Shell procentje omlaag. Trump twittert dit. Trump twittert dat. Het risico is dat je de beurs dan een beetje gaat zien als een computerspelletje: ik moet nu kopen, deze cijfers vallen tegen, verkopen, etc. En dat is voor de gemiddelde belegger absoluut geen winnende strategie. De meeste mensen kunnen het beste gewoon gestaag indexfondsen kopen en zo weinig mogelijk het nieuws volgen :) .

Als je echt wat wil leren dan zou ik adviseren om in een ruimte zonder computer en tv te beginnen met een hele hoop boeken lezen. Bijvoorbeeld "the intelligent investor". Daarna 'security analysis', you can be a stock market genius', 'margin of safety'. Zorg dat je financiele statements kan lezen en begrijpen: lees bijvoorbeeld 'how to read a financial report', 'financial shenanigans', 'quality of earnings' en 'investment valuation'. Probeer daarna eens van wat simpele bedrijven (niet van Shell of ASML of Fastned, veel te ingewikkeld) de afgelopen jaarverslagen door te nemen, inclusief de financials en alle voetnoten. Snap je alles? Probeer dan eens een waarderingsmodelletje te maken voor een aantal simpele bedrijven in Excel. Kijk vervolgens eens of andere beleggers je modelletjes willen bekijken en/of afbranden. Je kan overwegen om een CFA-opleiding te volgen.

Op die manier heb je in elk geval een gezonde basis om bedrijven te bekijken en te waarderen en dan ben je al verder dan 99% van de IEX-bezoekers. Het is alleen, helaas, hard werk en het geeft niet zo'n adrenaline-kick als dagelijks alle stijgers en dalers in de gaten houden.

Maar als je alleen het dagelijkse nieuws volgt dan ben je niet echt bezig met jezelf verbeteren of je kennis bijspijkeren en dan word je nooit een betere belegger. Vergelijk het met programmeren, koken, schaken, tennis, whatever. Je kan nog zoveel filmpjes kijken en artikelen lezen maar uiteindelijk wordt je er alleen beter in als je je eigen bloed, zweet en tranen er in stopt. En daar gaat veel tijd in zitten en het is niet altijd leuk.

Als goed beleggen leuk was dan kon iedereen het. Helaas (of gelukkig :P ) is speculeren veel leuker.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar adhv jaarcijfers kun je voornamelijk de huidige / actuele waarde benaderen. Een klein beetje toekomst qua cashflow en rentabiliteit ed..
Maar in zo'n jaarverslag staat los van een verhaaltje van de ceo bv niet wat de impact van externe factoren gaat zijn, zoals renteverlaging bij banken, stikstofcrisis bij bouwbedrijven, algehele malaise bij goud (:P) etc. Daar zijn die websites wel prettig voor. Alhoewel je als amateur toch altijd te laat bent met zowel aan als verkoop..

• writser
Zr40 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:07:
[...]

Dit heb ik je eerder zien aanraden. Maar gaat dat wellicht niet een beetje ver voor beleggen in de privésfeer? De CFA opleiding lijkt zich vooral te richten op professionals die nu al werkzaam zijn bij een financieel dienstverlener en willen kunnen doorgroeien naar een functie waarvoor de CFA titel vereist is.
Zeker, dat gaat ver, ik verwacht ook niet direct dat iedereen hier dat gaat doen. Maar wel iets om over na denken is dat de (professionele) concurrentie op de beurs vaak wel die gedegen vooropleiding heeft gedaan. Als je die hoopt te verslaan moet je zelf toch ook beslagen ten ijs komen. Of, in elk geval, bescheiden genoeg zijn om te realiseren dat je met het volgen van IEX en RTL-Z, zonder enige boekhoudkundige kennis, ongeveer op niveau basisschool zit terwijl de concurrentie een academische opleiding heeft gevolgd en dat het enigszins naïef is om te denken dat je dan de concurrentie kan verslaan. Het geniepige van de beurs is dat je jezelf heel makkelijk voor de gek kan houden. Als je een potje tennist tegen Federer heb je na 5 minuten door dat je volstrekt kansloos bent. Maar als je belegt ‘tegen’ professionals kun je jezelf je leven lang voor de gek houden: al je verliezers zijn ‘pech’ en je winnaars zijn ‘goed geanalyseerd’.
Sport_Life schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:09:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar adhv jaarcijfers kun je voornamelijk de huidige / actuele waarde benaderen. Een klein beetje toekomst qua cashflow en rentabiliteit ed..
Maar in zo'n jaarverslag staat los van een verhaaltje van de ceo bv niet wat de impact van externe factoren gaat zijn, zoals renteverlaging bij banken, stikstofcrisis bij bouwbedrijven, algehele malaise bij goud (:P) etc. Daar zijn die websites wel prettig voor. Alhoewel je als amateur toch altijd te laat bent met zowel aan als verkoop..
Deels mee eens. Echter, de gemiddelde particulier slaat de waardering vaak deels of zelfs helemaal over en kijkt alleen maar naar 'het verhaaltje', terwijl een solide waardering juist de basis van al je beslissingen zou moeten zijn. Zie ook dit topic waar onlangs nog iemand AMSL (ik zal niet weer over Fastned te beginnen .. ) wou kopen 'omdat ze groeien'. Dat kan best waar zijn, maar die groei kan allang ingeprijsd zijn. En als je dan niet zorgvuldig je huiswerk doet: de jaarverslagen doornemen, je aannames betreft de groei expliciet maken, een model uitwerken, de prijs die daar uit rolt vergelijken met de marktprijs, spelen met je aannames, etc., dan ben je gewoon aan het gokken en dan ga je op de lange termijn underperfomen t.o.v. beleggers die hun huiswerk wel netjes gedaan hebben.

writser wijzigde deze reactie 02-11-2019 23:16 (8%)

Onvoorstelbaar!

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17:42
writser schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:05:
[...]

Zeker, dat gaat ver, ik verwacht ook niet direct dat iedereen hier dat gaat doen. Maar wel iets om over na denken is dat de (professionele) concurrentie op de beurs vaak wel die gedegen vooropleiding heeft gedaan. Als je die hoopt te verslaan moet je zelf toch ook beslagen ten ijs komen. Of, in elk geval, bescheiden genoeg zijn om te realiseren dat je met het volgen van IEX en RTL-Z, zonder enige boekhoudkundige kennis, ongeveer op niveau basisschool zit terwijl de concurrentie een academische opleiding heeft gevolgd.

[...]

Deels mee eens. Echter, de gemiddelde particulier slaat de waardering vaak deels of zelfs helemaal over en kijkt alleen maar naar 'het verhaaltje', terwijl een solide waardering juist de basis van al je beslissingen zou moeten zijn. Zie ook dit topic waar onlangs nog iemand AMSL (ik zal niet weer over Fastned te beginnen .. ) wou kopen 'omdat ze groeien'. Dat kan best waar zijn, maar die groei kan allang ingeprijsd zijn. En als je dan niet zorgvuldig je huiswerk doet: de jaarverslagen doornemen, je aannames betreft de groei expliciet maken, een model uitwerken, de prijs die daar uit rolt vergelijken met de marktprijs, spelen met je aannames, etc., dan ben je gewoon aan het gokken en dan ga je op de lange termijn underperfomen t.o.v. beleggers die hun huiswerk wel netjes gedaan hebben.
Ik weet het niet hoor, ik heb die opleiding gevolgd maar heb niet het idee dat ik beter kan beleggen dan de gemiddelde belegger hier.

Ik zit ook gewoon in de standaard ETFs.. _/-\o_

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• writser
evleerdam schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:17:
[...]

Ik weet het niet hoor, ik heb die opleiding gevolgd maar heb niet het idee dat ik beter kan beleggen dan de gemiddelde belegger hier.
Conscious incompetence . Dan ben je al een stapje verder dan de gemiddelde IEX-bezoeker / turbo-speculant ;) .

Onvoorstelbaar!

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22-01 13:08
writser schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:24:
[...]

Conscious incompetence . Dan ben je al een stapje verder dan de gemiddelde IEX-bezoeker / turbo-speculant ;) .
Ik begrijp nog niet goed hoe dat doorakkeren en analyseren van jaarverslagen van bedrijven je gaat helpen met het bepalen van de koersen en dividenden in de toekomst. Je zegt zelf dat verwachtingen zijn ingeprijsd (denk ik ook), dus waarmee maak je het verschil ?? Dat kan toch alleen als jij iets ziet dat de markt niet ziet. En dan ben je toch gewoon tegen Federer aan het tennissen (ik heb getennist, je merkt het eerder dan 20 seconden dat je kansloos bent)??
Ben je uiteindelijk niet jezelf aan het wijsmaken dat je zo goed een jaarverslag kan lezen (geen misverstand, niets mis mee, ik lees ook graag, het kan je hobby zijn) dat je denkt daar iets uit te halen dat ze bij Morgan Stanley & co niet zien?

You're either part of the solution or you're part of the problem

• oscar82
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19:48
poehee schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:09:
[...]

Ik begrijp nog niet goed hoe dat doorakkeren en analyseren van jaarverslagen van bedrijven je gaat helpen met het bepalen van de koersen en dividenden in de toekomst. Je zegt zelf dat verwachtingen zijn ingeprijsd (denk ik ook), dus waarmee maak je het verschil ?? Dat kan toch alleen als jij iets ziet dat de markt niet ziet. En dan ben je toch gewoon tegen Federer aan het tennissen (ik heb getennist, je merkt het eerder dan 20 seconden dat je kansloos bent)??
Ben je uiteindelijk niet jezelf aan het wijsmaken dat je zo goed een jaarverslag kan lezen (geen misverstand, niets mis mee, ik lees ook graag, het kan je hobby zijn) dat je denkt daar iets uit te halen dat ze bij Morgan Stanley & co niet zien?
Op de vraag waar je een beginner zou adviseren om kennis van beleggen op te doen was het antwoord om eerst een paar goede boeken te lezen.
Het mooie is dat de verschillende visies op een efficiënte markt in die boeken aan bod komen.
Ben je daarna nog steeds geïnteresseerd in handelen van individuele bedrijven? tsja dan zou enige kennis van jaarverslagen beter zijn dan geen. Al is het om te bepalen welk bedrijf beter bij jouw strategie past; ASML of PostNL?
Persoonlijk ben ik na het lezen van een aantal boeken ook gaan geloven in een efficiënte markt. En ik wil zo weinig mogelijk tijd en energie er aan kwijt zijn. Een logisch gevolg is dan dat ik niet in individuele bedrijven handel. Ik ben blij dat anderen dat wel willen doen.

• Sport_Life

Sport_Life

Met de huidige koers van Asml geloof ik absoluut niet meer in een efficiente markt.

Sport_Life wijzigde deze reactie 03-11-2019 09:39 (8%)

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
[...]

Het kunnen lezen van een jaarverslag maakt je nog geen goede belegger. Maar het niet kunnen lezen van een jaar verslag maakt je het een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel een slechte belegger.

Om in de tennis analogie te blijven. Als je probeert geld te verdienen met tennis dan maak je zonder training in ieder geval nergens kans. Met een heleboel training versla je Federer ook nog steeds niet. Maar wellicht kan je wel ergens een paar tientjes verdienen op een klein clubkampioenschap waar geen grote namen op afkomen. Zo is het met de beurs ook een beetje. Om een beter inzicht te hebben dan de markt in grote namen zoals Google of Shell is bijzonder lastig. Maar wellicht is er wel ergens een klein obscuur bedrijfje dat voor de meeste professionals de moeite niet waard is.

• writser
[...]

Dat is inderdaad een goede vraag en pleit voor indexbeleggen. Over het algemeen is de markt behoorlijk efficient ('efficient genoeg', vind ik een mooie term). Ik zou je absoluut niet kunnen vertellen of ASML of Philips of Heineken of Shell momenteel te duur of te goedkoop is. Veel te ingewikkeld voor mij.

Maar ik denk dat er af en toe hoekjes in de markt zijn die niet helemaal perfect geprijsd zijn. Ook institutionele beleggers maken fouten en zijn kuddedieren: in 2009 liepen alle financiele instellingen als lemmingen de crisis in en vervolgens werd er in blinde paniek van alles geliquideerd. Alle koersen kelderden, als particulier had je toen prima in kunnen stappen in Unilever of Coca Cola, om maar wat te noemen. Na de ramp in de Golf van Mexico wou niemand nog BP in zijn portfolio en verdampte er ~75 miljard in een paar week. Een paar maand later stond het aandeel weer 50% hoger. Ook dit jaar pompten institutionele partijen (bijv. Goldman) miljarden in WeWork terwijl je (volgens mij) met een beetje boerenverstand kon zien dat dat geen goed idee was. De Sapec belastingarbitrage, die hier uitgebreid behandeld is, zou ook niet mogen bestaan in een efficiente markt maar dat was toch echt een prachtig koopje voor Nederlandse particulieren. Fastned handelde een dag na de mislukte offering op 10 bijna op 60 euro op Euronext, opgedreven door speculanten en een minieme free float. Als je destijds aandelen had was dat een uitstekend verkoopmoment. Zeker geen rationele prijs. Ik heb dit jaar een aantal keer certificaten gekocht op NXchange om die een paar dagen later met een leuke ~10% winst te verkopen op Euronext. TVG, het vastgoedfonds van Triodos, kon je de dag voor de grote distributie kopen op 2.99 terwijl in het persbericht was aangekondigd dat ze verwachten dat er de komende maanden 3.18 - 3.22 wordt uitgekeerd. Een paar dagen later handelt het, gecorrigeerd voor de distributie, alweer op 3.17. In SMTA werd ineens een hele hoop aandelen verkocht op 5 september toen de liquidatie van het fonds goedgekeurd was: de prijs dropte een paar procent, er was verder geen nieuws en twee dagen later was de prijs weer terug bij af. Op 24 oktober wordt er 8 dollar belastingvrij dividend uitgekeerd: het resterende deel van het fonds handelt de volgende dag 40% hoger, weer terwijl er geen nieuws is.

Het is niet dat je zonder al te veel moeite bakken met geld kan verdienen, maar af en toe is er wel iets te vinden waarvan ik denk dat het verkeerd geprijsd is. Soms klopt dat, soms niet. Of het de tijd en moeite waard is om daar zelf naar te zoeken is de volgende vraag. Voor de meeste mensen is het antwoord: nee, absoluut niet.

writser wijzigde deze reactie 03-11-2019 11:39 (9%)

Onvoorstelbaar!

• oscar82
https://tweakers.net/ext/f/A248W8V2nWsyDc4ulEUYqExy/thumb.png
In ander nieuws: een van de meest waardevolle bedrijven gaat naar de beurs. Zeer benieuwd of deze door de MSCI ESG rating komt. Denk t eigenlijk niet. Iets met CO2 en/of governance.
Maar zeker is dat heel veel EM fondsen een flink aantal procenten hierin moeten gaan pompen.

• _the_crow_
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-01 10:20

_the_crow_

Rare vogel

Zr40 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:07:

De VU accepteert weliswaar iedereen met een willekeurig bachelordiploma voor deze opleiding, maar om daadwerkelijk de titel te kunnen verkrijgen heb je drie jaar relevante werkervaring nodig en moet je lid zijn van het CFA instituut.
Mee eens. Afgezien van het feit dat het wat ver gaat voor privépersonen, komen daar de kosten voor de CFA opleiding zelf nog bij als 'nadeel': $700 per examen (x3 als je alles wilt doen), inschrijfkosten, eventuele additionele boeken (Schweser notes). Je zou alleen de Schweser notes kunnen kopen en dan CFA als zelfstudie doen. Dat is nog het goedkoopst.

Het is dat m'n werk het vergoed, maar anders had ik het zeker niet gedaan.

_the_crow_ wijzigde deze reactie 03-11-2019 12:04 (6%)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• emdeejee
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 21:41
oscar82 schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:40:
[Afbeelding]
In ander nieuws: een van de meest waardevolle bedrijven gaat naar de beurs. Zeer benieuwd of deze door de MSCI ESG rating komt. Denk t eigenlijk niet. Iets met CO2 en/of governance.
Maar zeker is dat heel veel EM fondsen een flink aantal procenten hierin moeten gaan pompen.
Zojuist voor mijn studie een mini-thesis gedaan over de integratie van GRI-criteria van bedrijven in de primary sector, met voornamelijk focus op CSR in de up- en downstream van de supply chain (inclusief procurement).
Het was verdomd moeilijk m.b.t. Saudi Aramco....

Dus ik denk dat je gelijk hebt :+

• AudiRS3
  • Laatst online: 19:17
Ik zag hier een aantal mensen die handelen in opties.
Als ik calls/puts wil kopen op Nederlandse aandelen is dan inderdaad lynx het goedkoopst?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:55:
Ik zag hier een aantal mensen die handelen in opties.
Als ik calls/puts wil kopen op Nederlandse aandelen is dan inderdaad lynx het goedkoopst?
Ja, goedkoper zelfs dan IB, tenzij je echt ontzettend veel handelt (meer dan 8000 contracten per maand). Let wel op of het daadwerkelijk om in Nederland genoteerde aandelen gaat. Voor opties op in het buitenland genoteerde aandelen (ook Europa) is Lynx duurder dan IB.

Houd er ook rekening mee dat het kopen of verkopen van aandelen duurder is bij Lynx. Dat doe je meestal ook als je met opties werkt. Op het geheel gezien zijn meestal DEGIRO of IB (afhankelijk van hoeveel je belegt) de goedkopere keuzes.

• AudiRS3
Zr40 schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:11:
[...]

Ja, goedkoper zelfs dan IB, tenzij je echt ontzettend veel handelt (meer dan 8000 contracten per maand). Let wel op of het daadwerkelijk om in Nederland genoteerde aandelen gaat. Voor opties op in het buitenland genoteerde aandelen (ook Europa) is Lynx duurder dan IB.

Houd er ook rekening mee dat het kopen of verkopen van aandelen duurder is bij Lynx. Dat doe je meestal ook als je met opties werkt. Op het geheel gezien zijn meestal DEGIRO of IB (afhankelijk van hoeveel je belegt) de goedkopere keuzes.
Bedankt voor je reactie.
Ik gebruik degiro voor aandelen.
En wou Lynx toevoegen puur voor optie plays.

• i7x
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:15
Voor wie bij Schwab zit, ik kreeg een mailtje dat ivm brexit de accounts van Europeanen van Schwab UK naar Schwab US gaan. Persoonlijk vind ik dit alleen maar een heel groot voordeel, ze zeggen hierover namelijk oa het volgende:
• However, there are certain changes you should consider. In particular, the investment services provided to you by Charles Schwab & Co., Inc. will be subject to investor protection under U.S. regulations and not those provided for in European legislation, particularly the second Markets in Financial Instruments Directive ("MiFID II").
• After the transfer, your cash and assets will not be treated as client money or client assets under U.K. rules. In the U.S., Charles Schwab & Co., Inc. is a member of the Securities Investor Protection Corporation ("SIPC"). In the event an SIPC-member custodian fails and is placed in liquidation, SIPC protects the member’s customers up to $500,000 (including $250,000 for claims for cash).
Geen gedoe met het niet kunnen kopen van VTI/VXUS en andere etfs zonder KID dus, want je wordt niet gelimiteerd door Mifid II. :) En verder verzekerd tot 500k usd ipv 85k gbp (~100k eur).

Je moet reageren om toestemming te geven hiervoor, dus ik zou dat zeker aanraden.

• Vanx
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 17:50
i7x schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:36:
Voor wie bij Schwab zit, ik kreeg een mailtje dat ivm brexit de accounts van Europeanen van Schwab UK naar Schwab US gaan. Persoonlijk vind ik dit alleen maar een heel groot voordeel, ze zeggen hierover namelijk oa het volgende:

[...]

Geen gedoe met het niet kunnen kopen van VTI/VXUS en andere etfs zonder KID dus, want je wordt niet gelimiteerd door Mifid II. :) En verder verzekerd tot 500k usd ipv 85k gbp (~100k eur).

Je moet reageren om toestemming te geven hiervoor, dus ik zou dat zeker aanraden.
Ah, dit is top. Ik vond het zo irritant dat ik geen SCHB/SCHF (die zijn kosteloos te verhandelen + lagere TER dan VXUS/VTI!) meer kan kopen sinds eind September. Heb het mailtje nog niet gehad, maar lijkt inderdaad een no-brainer.

Andere Schwab tip: hun debit card is geniaal. Geen maandelijkse/jaarlijkse kosten, geen valuta opslag, en ATM fees van lokale bank worden vergoed!

• AudiRS3
i7x schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:36:

[...]

Kunnen Nederlanders nog accounts openen daar?
Klinkt zeer interessant.

• i7x
AudiRS3 schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:57:
[...]

Kunnen Nederlanders nog accounts openen daar?
Klinkt zeer interessant.
Nee, sinds enige tijd niet meer helaas :(

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 09:41
"U.S. stock futures were pointing to an all-time high for the Dow Jones Industrial Average at Monday’s open on Wall Street. The Dow would join the S&P 500 and Nasdaq, which both hit intraday highs and record closes last week."
https://www.cnbc.com/2019...pens-november-4-2019.html

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:13
Pistachenootje schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:10:
"U.S. stock futures were pointing to an all-time high for the Dow Jones Industrial Average at Monday’s open on Wall Street. The Dow would join the S&P 500 and Nasdaq, which both hit intraday highs and record closes last week."
https://www.cnbc.com/2019...pens-november-4-2019.html
De zoveelste aankondiging dit jaar btw :P

PVOutput

• Pistachenootje
Maar dit keer was het echt waar ;)

"The Dow Jones Industrial Average reached a milestone on Monday as investor sentiment was lifted by optimism around a potential U.S.-China trade deal. The 30-stock index rose 128 points, or 0.5% to hit its first all-time high since mid-July."

• Vanx
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 17:50
i7x schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:00:
[...]

Nee, sinds enige tijd niet meer helaas :(
Nederlanders die in het VK wonen wel! Het is niet echt makkelijk op te zetten (ik kreeg account van werkgever).

Vanx wijzigde deze reactie 04-11-2019 19:10 (32%)

• AudiRS3
Weten jullie hoe je opties op degiro kunt uitoefenen voor de expiratie datum?

• Pistachenootje
Naar aanleiding van de factor analyses door @BrtH had ik nog een vraag. Van hem (nog) geen antwoord gehad. Misschien heeft hij genoeg van mijn vragen :) Hopelijk weet iemand anders het.

Voor ZPRV (SPDR US small cap value) kwam er dit uit:
Expected outperformance (based on full premiums history from 1963-07 to 2018-12): 1.51%/year
Hier gaat de TER nog vanaf, komen we op 1.21%

Ben Felix heeft ook factor analyses gemaakt, alleen dan voor IJS (iShares US small cap value):
"Based on the regression data for IJS, estimated value-added from excess exposure to MKT, SmB, HmL, and RmW, relative to a market-cap weighted index, and based on 50% of the historical factor premia, is 182 bps, resulting in expected outperformance of 157 bps after fees".
1.57% na fees. En dit fonds heeft nog een dividendvoordeel als je hem in de VS koopt via opties. Totale verschil in 'expected outperformance' komt dan rond de 0.5% uit vermoed ik.

Met andere woorden IJS lijkt wel de 'slimmere koop'. Wat ik alleen niet kan overzien, omdat ik te weinig weet van hoe zo'n regressie analyse werkt, is of de dollar koers nog invloed heeft. IJS is genoteerd in USD, ZPRV in EUR. Maakt dit nog uit? Ik dacht dat als de dollar minder waard is in 2018 dan in 1963 dat dat nog een negatieve invloed zou kunnen hebben op de 'expected outperformance' van ZPRV.

Pistachenootje wijzigde deze reactie 05-11-2019 17:17 (18%)

• CIM
  • Laatst online: 21:53
AudiRS3 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:45:
Weten jullie hoe je opties op degiro kunt uitoefenen voor de expiratie datum?
Er staat elke maand een week lang, vanaf maandag t/m expiratievrijdag, een uitleg in de blauwe balk in het hoofdscherm. Die heb je ondertussen wel toch een keer gezien?

Je moet DeGiro mailen met alle relevante informatie. Die voeren de expiratie voor je uit. Let erop dat je genoeg beschikbare ruimte hebt.

Tijdstip van uitoefenen is natuurlijk wel afhankelijk of je Europese of Amerikaanse opties hebt.

• Longcat
@Pistachenootje Valuta maakt zeker uit. Ik ga ervan uit dat die outperformance is t.o.v. een benchmark in dezelfde valuta. Als je op valuta elk jaar verwacht (bijv.) 1% te verliezen, dan kom je met IJS weer slechter uit dan met ZPRV.

• Pistachenootje
Longcat schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:26:
@Pistachenootje Valuta maakt zeker uit. Ik ga ervan uit dat die outperformance is t.o.v. een benchmark in dezelfde valuta. Als je op valuta elk jaar verwacht (bijv.) 1% te verliezen, dan kom je met IJS weer slechter uit dan met ZPRV.
Zelfs als de onderliggende bedrijven in USD zijn genoteerd?

• Strider
  • Laatst online: 15:37
Ik begin mezelf echt af te vragen hoelang de beurzen nog blijven stijgen. Veel koersen staan echt flink hoger tegenover 2018 en 2017.

BlaBlaBla

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:59
Wie niet? Ik heb behalve ETF's ook losse aandelen dik in de plus (ASML +64%) en nog steeds in de min (BAM -26%).
Ik ben steeds meer van mening dat sentiment de overhand heeft op de koersen, bijvoorbeeld zodra BAM een nieuwe opdracht scoort gaat er 3% van de koers af 😉

Bewijst maar weer dat time in de market belangrijk is, als je in december was uitgestapt vanwege flinke correctie, heb je wel wat rendement gemist.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Strider schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:49:
Ik begin mezelf echt af te vragen hoelang de beurzen nog blijven stijgen. Veel koersen staan echt flink hoger tegenover 2018 en 2017.
Ik ben er wel zeker van dat ze zullen blijven stijgen, anders zou ik niet beleggen :) Alleen wat er op de korte termijn (daarmee bedoel ik een periode korter dan 10 jaar) precies zal gaan gebeuren weet ik niet.

• Longcat
@Strider Je bent zeker niet de enige. Het zal me niets verbazen als er binnenkort een random macro cijfer wordt aangepakt als excuus om te verkopen. "Er zijn minder mango's verkocht in China en daarom zijn de beurzen vandaag 2% in de min." Met een beetje geluk gebeurt dat eind december, net als vorig jaar. Net als @Zr40 pas ik m'n strategie niet aan op het huidige prijsniveau.

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 12:52
Ik hoop juist dat we binnenkort een flinke dip krijgen, want dat betekent maandelijks meer ETF's, aandelen en obligaties kopen voor een lagere prijs :) Dit soort momenten zijn erg goed om te testen of je mindset qua beleggen gezond is - uiteraard passend bij het risico en doel. Als je een beleggingshorizon hebt van +10 of zelfs +20 jaar, zorgen die paar centen en euro's verschil op je aankopen nu bijna niet tot een noemenswaardig verschil.

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20:06
De laatste drie maanden is mijn portefeuille sneller gestegen dan ik ze kan verdienen door te werken.

Als iemand mij de garantie kan geven dat dit zo verder evolueert voor de rest van mijn leven, ik teken direct :) zal niet gebeuren.

Aangezien ik steeds 20% cash aan hou tov mijn beleggingen is het zo dat ik nu grotendeels mijn cash aanvul vanuit mijn salaris.

• Strider
Zr40 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:03:
[...]

Ik ben er wel zeker van dat ze zullen blijven stijgen, anders zou ik niet beleggen :) Alleen wat er op de korte termijn (daarmee bedoel ik een periode korter dan 10 jaar) precies zal gaan gebeuren weet ik niet.
Longcat schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:12:
@Strider Je bent zeker niet de enige. Het zal me niets verbazen als er binnenkort een random macro cijfer wordt aangepakt als excuus om te verkopen. "Er zijn minder mango's verkocht in China en daarom zijn de beurzen vandaag 2% in de min." Met een beetje geluk gebeurt dat eind december, net als vorig jaar. Net als @Zr40 pas ik m'n strategie niet aan op het huidige prijsniveau.
Ik doel ook zeker op de korte termijn, voor mij +/- 6 maanden/12 maanden. Voor mijn ETF's maakt dat weinig uit, maar voor mijn losse aandelen wel. Vooral mijn losse aandelen zijn gigantisch gestegen en na iedere stijging komt een dip. Dat zagen we in augustus wel.

BlaBlaBla

• Sander B
  • Laatst online: 15:27
Ik ben voorlopig ook niet van plan om te stoppen met inleggen, maar ik ben wel aan het twijfelen of ik met nieuwe inleg niet beter voor minder cyclische opties kan gaan. Ik heb een tijdje terug al extra ingelegd in Unilever in plaats van mijn standaard VWRL, maar mijn positie daarin begint voor een enkel bedrijf wel wat groot te worden.

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Wozmro schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:08:
Aangezien ik steeds 20% cash aan hou tov mijn beleggingen is het zo dat ik nu grotendeels mijn cash aanvul vanuit mijn salaris.
Waarom hou je de cashpositie relatief? Is dit een tactiek om geld te reserveren indien de beurs op een x-moment echt naar beneden gaat? Dan zou je namelijk een flink deel moeten beleggen om dezelfde verhouding te behouden.

Persoonlijk benader ik het juist vanuit mijn uitgavenkant; mijn cashpositie is grofweg gelijk aan mijn jaarlijkse lasten. Met andere woorden, zonder te snijden in mijn beleggingen kan ik het geruime tijd uitzingen mocht ik spontaan mijn baan kwijtraken. Daarbij geeft het een aardige buffer als spontaan de wasmachine, oven, koelkast, tv en nog wat overlijdt. Stijgt mijn consumptiepatroon, dan stijgt deze positie.

Ik denk dat ik het zonde zou vinden om, zoals in jouw positie, mijn cash fors te vergroten om maar aan de verhouding te voldoen. Dit geld staat op de bankrekening letterlijk niets te doen en dan mis je toch het nodige rendement. Als je speculeert op een dalende beurs kan ik het dan wel weer begrijpen... Maar ik geloof niet dat ik dat moment kan bepalen :P

• Wozmro
Voor mij is het een strategie om om te gaan met schommelende beurzen.

Ik pretendeer ook niet dat mijn behaalde rendement op die manier hoger zal zijn op de lange termijn.

Die cash staat momenteel niets te doen dat klopt maar ik slaap er beter van :)

Uit interesse heb ik eens opgezocht hoeveel cash Berkshire aan de kant heeft staan. En als ik goed gerekend dan is dat ook ongeveer 20% van hun totale marktkapitalisatie. ;)
(500 miljard aandelenwaarde, 122 miljard cash waarvan 20 miljard gereserveerd voor de verzekeringstak).

Nogmaals: het is gewoon een simpele arbitraire strategie waar ik zelf tevreden mee ben.

• Strider
Roozzz schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:37:
[...]

Waarom hou je de cashpositie relatief? Is dit een tactiek om geld te reserveren indien de beurs op een x-moment echt naar beneden gaat? Dan zou je namelijk een flink deel moeten beleggen om dezelfde verhouding te behouden.

Persoonlijk benader ik het juist vanuit mijn uitgavenkant; mijn cashpositie is grofweg gelijk aan mijn jaarlijkse lasten. Met andere woorden, zonder te snijden in mijn beleggingen kan ik het geruime tijd uitzingen mocht ik spontaan mijn baan kwijtraken. Daarbij geeft het een aardige buffer als spontaan de wasmachine, oven, koelkast, tv en nog wat overlijdt. Stijgt mijn consumptiepatroon, dan stijgt deze positie.

Ik denk dat ik het zonde zou vinden om, zoals in jouw positie, mijn cash fors te vergroten om maar aan de verhouding te voldoen. Dit geld staat op de bankrekening letterlijk niets te doen en dan mis je toch het nodige rendement. Als je speculeert op een dalende beurs kan ik het dan wel weer begrijpen... Maar ik geloof niet dat ik dat moment kan bepalen :P
Idealiter wil je je cash in een stabiel dividend fonds hebben zitten, wat ik denk voor veel beleggers bijvoorbeeld in het verleden Shell is geweest. Maar dan is het natuurlijk geen cash meer :+

BlaBlaBla

• Sander B
  • Laatst online: 15:27
Strider schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:11:
Idealiter wil je je cash in een stabiel dividend fonds hebben zitten, wat ik denk voor veel beleggers bijvoorbeeld in het verleden Shell is geweest. Maar dan is het natuurlijk geen cash meer :+
Shell is in 2008-2009 ook ongeveer een derde kwijtgeraakt hoor ;)

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Wozmro schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:51:
Nogmaals: het is gewoon een simpele arbitraire strategie waar ik zelf tevreden mee ben.
En dat is waar het om gaat (y) Ik was gewoon even benieuwd of er een echt plan oid achter zat.
"Mijn methode" is voor de rendementsjagers waarschijnlijk ook veel te defensief, maar het bespaart mij een heleboel zorgen en twijfels :)

@Strider Eens, maar cash zie ik toch anders :P

• FunkyTrip
  • Laatst online: 16:51

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Pff, ABN Amro beleggen laat nu mijn netto resultaat zien in grote fonts elke keer als ik de app open. Daar wilde ik nu net niet mee geconfronteerd worden.

Huidige waarde: 6.600
Netto resultaat: -19.500

Gros van mijn aandelen aangeschaft tussen 2000 en 2004, dus ga maar na wat het had kunnen zijn als ik het historisch rendement van de afgelopen 100 jaar had mogen volgen :(

Dit dus.

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
FunkyTrip schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:25:
Pff, ABN Amro beleggen laat nu mijn netto resultaat zien in grote fonts elke keer als ik de app open. Daar wilde ik nu net niet mee geconfronteerd worden.

Huidige waarde: 6.600
Netto resultaat: -19.500

Gros van mijn aandelen aangeschaft tussen 2000 en 2004, dus ga maar na wat het had kunnen zijn als ik het historisch rendement van de afgelopen 100 jaar had mogen volgen :(
Je maakt me wel benieuwd naar de keuzes die je gemaakt hebt om tot zo'n resultaat te komen.

• Longcat
@Euler212 Ik gok aandelen als KPN, PostNL, BAM en ING.

• FunkyTrip
  • Laatst online: 16:51

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Euler212 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:31:
[...]

Je maakt me wel benieuwd naar de keuzes die je gemaakt hebt om tot zo'n resultaat te komen.
Had indertijd als gokje pennystocks gekocht (3x10k a 0,60 - 0,70 ps) voor 3 bedrijven (Corus, ROOD en TIE).
Corus heb ik een leuke winst mee gemaakt van 10k en dat herbelegd in Beter Bed voor de lange termijn (dividend!)
Die pennystocks gingen al gauw naar 0,10, dus die hou je lekker tot het bittere eind vast als particulier.
Na 18 jaar staat er eentje op 0,25 weer en eentje is samengevoegd en is nu een klein tientje waard (die zou 65 euro moeten worden om weer 0,60 equivalent te zijn).

Met BB ritje naar bijna 30e gemaakt, maar nu dus ook naar de 1.50 ofzo :')
Wel altijd heel aardig dividend op ontvangen, maar dat is nu even gestopt natuurlijk.

Maar goed, daarnaast ook slachtoffer van GFH, die mij indertijd overhaalde mijn woekerlijfrentepolis af te laten kopen.... ook de helft kwijt

https://fd.nl/beurs/12931...h-fonds-blijkt-waardeloos
https://topcapital.nl/hel...ensbeheerder-is-failliet/
https://www.fondsnieuws.n...aan-voor-gfh-paraplufonds

Ik laat mijn geld tegenwoordig gewoon op een 0,5% deposito staan.

Verbaast me eigenlijk dat er zo weinig media-aandacht is geweest voor dit debakel. Het betreft duizenden voormalig woekerpolis-eigenaren die van de regen in de drup kwamen.

FunkyTrip wijzigde deze reactie 06-11-2019 14:44 (26%)

Dit dus.

• Strider
Sander B schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:17:
[...]

Shell is in 2008-2009 ook ongeveer een derde kwijtgeraakt hoor ;)
Ja inderdaad haha, daarom blijf ik voorlopig de cash strategie van Buffet volgen:

Keep Cash On Hand
Investment opportunities become available through broad market corrections or individual stocks that become bargains. These are not predictable events; so cash on hand is an important concept in value investing.

BlaBlaBla

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17:01
Zo, tijd even voor een verhaaltje. Ik had een paar maanden geleden de keuze gemaakt om over te stappen naar ABN Amro. Voor mijn reguliere bankzaken ben ik van Triodos overgestapt naar ABN en voor beleggen van Meesman naar ABN.

Halverwege 2015 ben ik begonnen met beleggen met een klein potje met geld. Daarna ben ik maandelijks gaan inleggen al is de inleg wel iets groter geworden is per maand. Het grootste gedeelte zat in Meesman Aandelen Wereldwijd. Had ook nog een klein plukje Aandelen Europa. Na alle kosten heb ik er eind oktober 2019 zo'n 26,34% winst op gemaakt (even heel plat uitgerekend: aanschafwaarde / verkoopwaarde).

Nu over op ABN Amro. Ik had gehoopt dat ABN Amro met hun overstapservice alles over zou nemen van Meesman. Via het online formulier kon dit niet want Meesman stond niet in het overzicht van vermogensbeheerders/handelshuizen. Dan kon je de overstap telefonisch doorgeven. Dat heb ik gedaan maar ik denk dat hier weinig mee gebeurd is. Ik was ondertussen op vakantie en had na die paar weken wel verwacht dat alles over was, maar helaas. Dat was wel een beetje jammer. Zelf de overstap dan maar gedaan door Meesman te verkopen en bij ABN in te kopen.

Voordeel van ABN (naast de lagere kosten) is dat je ook de beleggingen meteen in de app van de bank ziet, de lagere kosten voor de Northern Trust fondsen en dat ik dagelijks kan verhandelen. Niet dat ik een daytrader ben ofzo. Maar ik krijg mijn salaris op de 15e van de maand. Dan wil ik mijn maandelijkse storting meteen op de 15e/16e uitvoeren en niet pas in de eerste week van de maand zoals dat bij Meesman gebeurt.

Nog wel grappig: Ik heb mij destijds ingeschreven voor de Zomerbonus van ABN Amro. Minimaal 2000 euro inleggen voor 30 augustus 2019. Dus ik baalde dat het niet in de vakantie automatisch overgezet was. Komt er ineens een nieuwe actie waarmee je tot 150 euro bonus kunt krijgen bij 4000 euro inleg voor 31 december 2019. Die 4000 euro is gelukt, dus ben heel benieuwd wanneer ik de 150 euro extra ga zien. Dat maakt mooi de verkoopkosten goed bij Meesman en de rest gaat gewoon weer belegd worden.

Ik had zelf (volgens mij in topic 8) nog gezet dat kosten bij overstappen door de ABN vergoed werden. Nu was dat wel het geval maar ging het niet om verkoopkosten/handelskosten voor het verkopen van fondsen, dus dat was een klein beetje jammer. Aan de andere kant, dat was tientjes werk dus ook geen grote ramp. Met de lagere beheerkosten van de ABN heb je dat er zo weer uit.

Enige wat ik een beetje mis bij ABN Amro is een overzicht van alle orders die je geplaatst heb. Nu zijn die van mij niet heel spannend maar zodra een order is uitgevoerd is hij meestal na een paar dagen weg in het overzicht. Vind ik zelf nog wel eens handig om te zien wanneer je een bepaalde extra storing hebt gedaan in de Northern Trust fondsen.

• AudiRS3
Ik stond 3 uur lang met een negatieve balans voor de dollar. Daarna heb ik dollar gekocht met euro en negatieve balans weggewerkt.
Komen hier kosten bij kijken of is dat pas nadat je een dag in de min staat?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:10:
Ik stond 3 uur lang met een negatieve balans voor de dollar. Daarna heb ik dollar gekocht met euro en negatieve balans weggewerkt.
Komen hier kosten bij kijken of is dat pas nadat je een dag in de min staat?
Lynx/IB (ik neem aan dat het daar over gaat) rekent rente over settled cash balances aan het einde van de handelsdag (voor ons is dat 's nachts). Dus van belang is wanneer settlement van de door jou uitgevoerde transacties plaats vindt. Dat kan verschillen per soort instrument, beurs, en valuta. Voor US opties geldt bijvoorbeeld T+1 en voor valuta T+2 (plus eventuele "currency holidays").

Mogelijk betaal je dus een paar cent aan rente. Verder heb je geen kosten aan de negatieve balans.

Zr40 wijzigde deze reactie 06-11-2019 18:27 (6%)

• AudiRS3
Zr40 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:22:
[...]

Lynx/IB (ik neem aan dat het daar over gaat) rekent rente over settled cash balances aan het einde van de handelsdag (voor ons is dat 's nachts). Dus van belang is wanneer settlement van de door jou uitgevoerde transacties plaats vindt. Dat kan verschillen per soort instrument, beurs, en valuta.

Mogelijk betaal je dus een paar cent aan rente. Verder heb je geen kosten aan de negatieve balans.
Nee, op degrio.
Ik kocht een Amerikaans aandeel maar mijn USD balans was te laag en dat had ik een paar uur niet in de gaten. Daarna gelijk USD aangekocht en de balans positief gemaakt.

• Longcat
@AudiRS3 AutoFx uit? Ik denk niet dat je kosten maakt voor een intra-day 'roodstand'.

• TechLight
  • Niet online
Robkazoe schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:36:
Zo, tijd even voor een verhaaltje. Ik had een paar maanden geleden de keuze gemaakt om over te stappen naar ABN Amro. Voor mijn reguliere bankzaken ben ik van Triodos overgestapt naar ABN en voor beleggen van Meesman naar ABN.
Ben met de zomeractie ook overgestapt met een aantal beleggingszaken naar ABN, en inderdaad had ik ook last dat het automatisch overstappen niet soepel ging. Heb daarop uiteindelijk dit ook maar via de 'source' banken geregeld via een soort opzeg/overzet-brief. Wel uiteindelijk de overstap vergoed gekregen, nadat ik daar tweemaal om gevraagd had. Heb sindsdien overigens ook een paar keer met de klantenservice gebeld (jammer dat je ze niet gewoon kunt mailen) over wat onduidelijke zaken en steeds snel, professioneel en goed geholpen. Overall dus best positief.

Overigens zou je toch geen verkoopkosten moeten hebben bij je overstap? Of heb je bij meesman eerst 'europa' verkocht en daarna de rest over gezet? Of gaat het over verkoopkosten na de overstap (had ik met Triodos fondsen, alsnog goedkoper om ze eerst over te zetten en dan te verkopen ipv eerst verkopen en dan het geld over te zetten ;) )

• Robkazoe
  • Laatst online: 17:01
Bij Meesman zitten er 0,5% verkoopkosten vast. Switchen kosten ook geld. Dus heb Europa en Wereldwijd gewoon in een keer verkocht.

Wat van ABN ook wel handig is, is dat je kunt bellen vanuit de app. Doe je dat bij de sectie van beleggen, dan krijg je ook meteen de belegclub te pakken en dan herkennen ze ook meteen jouw account en ik geloof dat je zelfs dan meteen orders kan meegeven. Allemaal wel slim gedaan al maak ik er nooit gebruik van (heb twee periodieke orders lopen).

• AudiRS3
Longcat schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:31:
@AudiRS3 AutoFx uit? Ik denk niet dat je kosten maakt voor een intra-day 'roodstand'.
Ja AutoFX uit.

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:15
Vraagje aan de kenners, mijn vrouw is zzp'er en de laatste 2 jaar stort ik jaarlijks 3000 euro via de giro op een geblokkeerde rekening en koop ik 3 fondsen aan. De koersen staan nu erg hoog en ik wil nu wel storten maar wellicht wachten op aankopen totdat er een correctie komt. De bedoeling is om de fondsen nog 14 jaar aan te houden. Wat is wijdheid.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 4800wp zonnepanelen

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:59
Dit is een vraag die iedere belegger heeft. Voor langere termijn, kan je doorgaan met je huidige strategie. Koersen staan hoog, maar zitten we nu echt op de top? Dat weet je pas achteraf.

• c0rneel
  • Laatst online: 10:51
corsat schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:22:
Vraagje aan de kenners, mijn vrouw is zzp'er en de laatste 2 jaar stort ik jaarlijks 3000 euro via de giro op een geblokkeerde rekening en koop ik 3 fondsen aan. De koersen staan nu erg hoog en ik wil nu wel storten maar wellicht wachten op aankopen totdat er een correctie komt. De bedoeling is om de fondsen nog 14 jaar aan te houden. Wat is wijdheid.
Als je het kan missen dan is het niet zo erg als je het langer moet laten staan om er rendament uit te halen,
Stel het worden nu 4 slechte jaren en daarna 10 goede dan ga je goed, als het andersom is dan moet je het wellicht langer laten staan wil je het terug halen en wellicht moet je het over 12 jaar al opnemen.

Zolang je er vanuit gaat dat je niet het maximale eruit haalt dan heb je wat meer rust of je het goed doet of niet

• AudiRS3
Welke site gebruiken jullie om de koers up te daten in "portfolio performance" voor nederlandse aandelen en opties? Yahoo finance heeft enkele aandelen niet.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Welke aandelen mis je precies? Yahoo kent zelfs Fastned, ik kan mij haast niet voorstellen dat andere aandelen zouden ontbreken.

Opties zijn wel wat lastiger. Voor Nederlandse opties zou je de data vanaf de site van Euronext kunnen scrapen. Zelf importeer ik de slotkoersen vanuit de dagelijkse custom account statement van IB.

• AudiRS3
Het gaat om een call van BAM dat ik heb. Moet je dan gewoon het symbool van het onderliggende aandeel gebruiken?

• AceAceAce
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22-01 16:12
https://fd.nl/beurs/13233...-oordeel-obligatiefondsen

Mooi spul, die obligatiefondsen. Risicoaverser voordoen dan dat je bent

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Robkazoe schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:36:

Ik had zelf (volgens mij in topic 8)) nog gezet dat kosten bij overstappen door de ABN vergoed werden. Nu was dat wel het geval maar ging het niet om verkoopkosten/handelskosten voor het verkopen van fondsen, dus dat was een klein beetje jammer.
TechLight schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:52:
[...]

Ben met de zomeractie ook overgestapt met een aantal beleggingszaken naar ABN [...] Wel uiteindelijk de overstap vergoed gekregen, nadat ik daar tweemaal om gevraagd had.
@TechLight Was jij overgestapt van Meesman naar ABN en heb jij de 0,5% verkoopkosten vergoed gekregen?

Ik was - net als Robkazoe - in de veronderstelling dat alle kosten m.b.t. overstappen wel door ABN vergoed zouden worden, is dat een kwestie van twee keer vragen of zijn de verkoopkosten echt uitgesloten?

• Charly
  • Laatst online: 20:45
Misschien voor meer mensen relevant: Ik zie net dat mijn TGET tegenwoordig als "van eck securities" staat weergegeven ipv Think Global equity.

Blijkbaar is think vorig jaar al overgenomen en is dit alleen een rebranding van de ETF's, maar ik was toch wel even benieuwd wat er nou aan de hand was.

>> https://www.investmenteur...6498/vaneck-rebrands-etfs

• AudiRS3
AudiRS3 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:09:
Welke site gebruiken jullie om de koers up te daten in "portfolio performance" voor nederlandse aandelen en opties? Yahoo finance heeft enkele aandelen niet.
Ik bedoel eigenlijk voor calls. Ik heb bam calls en wil graag de koers hiervan updaten.
Ten eerste weet ik niet welk symbool ik moet invullen en ten tweede weet ik niet welke site te gebruiken voor de koersupdates.

• Longcat
@AudiRS3 Met opties gaat je dat niet lukken. Je kan denk ik het beste dagelijks inloggen bij degiro en de koers overnemen. Denk er wel aan dat opties op kleine Nederlandse bedrijven behoorlijk illiquide zijn en de laatste koers dus niet altijd een goede weergave is van de actuele waarde. Als alternatief kun je het gemiddelde nemen van de bied en laat.

• AudiRS3
Longcat schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:35:
@AudiRS3 Met opties gaat je dat niet lukken. Je kan denk ik het beste dagelijks inloggen bij degiro en de koers overnemen. Denk er wel aan dat opties op kleine Nederlandse bedrijven behoorlijk illiquide zijn en de laatste koers dus niet altijd een goede weergave is van de actuele waarde. Als alternatief kun je het gemiddelde nemen van de bied en laat.
Okee bedankt. Dan gooi ik die optie transacties der wel gewoon uit.

• OosterF
  • Registratie: maart 2017
De toppen en de dalen ken je natuurlijk pas achteraf. Als je hierop gaat wachten kun je blijven wachten. Als je het geld niet nodig hebt en als je zeker weet dat het risico dat beleggen met zich meebrengt bij je past zou ik gewoon instappen.

Voor wat het waard is: de beurskoersen staan historisch gezien inderdaad hoog, maar op het moment zijn er weinig alternatieven. Daarnaast vind ik aandelen nog niet per se duur. Ik geloof daarom dat er nog steeds wel wat rek in de beurs zit.

• Bulldock
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17:52
Het laten staan kan je ook geld kosten (niet veel waarschijnlijk, maar toch):
Alleen de eerste €2.500,- in Morgan Stanley Investment Management geldmarktfondsen zal nog worden gecompenseerd.

• Pistachenootje
Meet Bob, the world's worst market timer.

Ik kan zelf zeggen dat ik voor flinke bedragen ben ik ingestapt in 2015, 18 en 19, ondanks dat iedereen om me heen me al jaren waarschuwt voor een "crisis die er op korte termijn aan gaat komen". Tot nu toe geen spijt van natuurlijk, maar dat kan zo maar veranderen. Maar goed, ook al komt er wel een flinke dip, ik heb er vertrouwen in dat ik er op de lange termijn toch op vooruit ga, anders zou ik niet beleggen natuurlijk.

“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.” – Peter Lynch

Pistachenootje wijzigde deze reactie 07-11-2019 14:06 (7%)

• Amens
U123456 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:59:
[...]
Hier ook geen ‘duur’ aandeel gekregen van Bux Zero. Ik kreeg een aandeel PostNL van zo’n 2 euro. Ach, is toch leuk?
Ik heb er 2 gekregen zie ik;

- Fugro
- TomTom

• Pistachenootje
Het lijkt weer een mooie dag te worden...

"U.S. stock index futures turned sharply higher Thursday after China said the world’s two largest economies had agreed to remove existing trade tariffs."

"We are seeing a nice follow-through on the back of the breakout, the most obvious one being the S&P 500 hitting all-time high"
https://www.cnbc.com/2019...ina-trade-deal-hopes.html

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21:55
Pistachenootje schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:08:
Het lijkt weer een mooie dag te worden...

"U.S. stock index futures turned sharply higher Thursday after China said the world’s two largest economies had agreed to remove existing trade tariffs."

"We are seeing a nice follow-through on the back of the breakout, the most obvious one being the S&P 500 hitting all-time high"
https://www.cnbc.com/2019...ina-trade-deal-hopes.html
Hoe laat gaan we open?

• Pistachenootje

• Longcat
Bij CentraalBeheer nu 100 euro bonus op 5000 inleg. 6 maanden laten staan. Voor mij te weinig bonus voor te veel inleg. Is trouwens ook voor bestaande klanten beschikbaar.

Longcat wijzigde deze reactie 07-11-2019 15:45 (17%)

• Pistachenootje
Ik denk dit al te weten maar toch even controleren of ik het goed begrijp. Stel ik wil 1000 stuks van een ETF verkopen voor tenminste 60 euro. Ik voer een limiet verkoop order in van 1000 stuks voor 60 euro.

Er zijn op dat moment een bieder van 200 stuks 60.20, een voor 60.10 300 stuks en een voor 60.0 1000 stuks.

Verkoop ik dan eerst 200 stuks voor 60.20, 300 stuks voor 60.10 en 500 stuks voor 60.00?

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:57

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Pistachenootje schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:10:
Ik denk dit al te weten maar toch even controleren of ik het goed begrijp. Stel ik wil 1000 stuks van een ETF verkopen voor tenminste 60 euro. Ik voer een limiet verkoop order in van 1000 stuks voor 60 euro.

Er zijn op dat moment een bieder van 200 stuks 60.20, een voor 60.10 300 stuks en een voor 60.0 1000 stuks.

Verkoop ik dan eerst 200 stuks voor 60.20, 300 stuks voor 60.10 en 500 stuks voor 60.00?
Neen, je verkoopt ze alle 1000 voor 60 euro.

De bieder van 200 en 300 stuks kopen ze dus goedkoper in!

• Wozmro
Ik denk het ook. Al meermaals meegemaakt dat ik bij aankoop aandelen krijg die iets onder mijn limiet zitten qua stukprijs.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
Panzer_V schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:14:
[...]

Neen, je verkoopt ze alle 1000 voor 60 euro.

De bieder van 200 en 300 stuks kopen ze dus goedkoper in!
Nee, dat is niet waar voor de meeste fondsen gedurende normale handelstijden. Als je verkoopt met een limiet order op 60 en iemand heeft hogere bieding in het orderboek staan dan worden die eerst uitgevoerd op de hogere prijs. De uitzondering is als het fonds via een veiling wordt verhandeld, hetgeen over het algemeen is op moment dat de beurs opent. Dan worden alle transacties die voor de opening van de beurs ingevoerd zijn uitgevoerd op 1 prijs die het volume maximaliseert.

• writser
@Pistachenootje Luister naar Hielko, niet naar de onzin daarboven. Je hebt helemaal gelijk. Jouw order komt binnen en wordt zo goed mogelijk uitgevoerd: dat betekent 200 stuks op 6.20, 300 op 60.10 en de rest op 60.00.

ALS het fonds in veiling is, dus bij een openingsveiling, sluitingsveiling of bij een fonds waarin geen continue handel is, dan gaat dat niet op. Dan kan iedereen orders inleggen in de veiling en wordt aan het einde van de veiling de prijs gekozen waarop zo veel mogelijk stukken verhandeld kunnen worden, in jouw voorbeeldje dus 60 euro.

Maar in een 'gewone' ETF die continu verhandelt wordt ram je gewoon van boven naar beneden door het orderboek. Voor bovenstaande mensen die het niet helemaal snappen, misschien nuttig om een keer door te nemen:

YouTube: Limit Order Books
YouTube: Limit Orders and Market Orders

Filmpje 2 @ 27:30 wordt bovenstaand scenario behandeld.

De liefhebber kan ook bijv. een toelatingsexamen doen bij de Deutsche Boerse (vraag 97, 100) of het lesmateriaal van de Zwitserse beurs doornemen. Misschien handig om je daar even in te verdiepen voordat je mensen hier onzin verkoopt (en nog op de verkeerde prijs ook :P).

writser wijzigde deze reactie 07-11-2019 17:36 (41%)

Onvoorstelbaar!

• i7x
Ik koop en verkoop meestal met limiet voor de zekerheid en uit gewoonte. Dan zet ik bijvoorbeeld de prijs een euro lager bij aankoop of verkoop. Echter, zoals hierboven al uitgelegd heeft mijn limiet geen enkele invloed op de daadwerkelijke prijs die ik betaal; ik betaal gewoon de laat of ontvang gewoon de biedkoers. Dit kun je ook eenvoudig terugzien in je mutaties. Het heeft enkel effect wanneer de bied of laat onder of boven je limiet duiken; dan wordt de order simpelweg niet uitgevoerd.

i7x wijzigde deze reactie 09-11-2019 12:44 (6%)

• TechLight
  • Niet online
Tehh schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:29:
@TechLight Was jij overgestapt van Meesman naar ABN en heb jij de 0,5% verkoopkosten vergoed gekregen?
Nee, ik had bij Triodos en ASN wat staan en heb die fondsen laten overboeken naar ABN. Niks te maken met verkopen. Dat overboeken rekenen ze (Triodos en ASN) kosten voor, maar dat staat los van verkopen. Ik meen 35 en 50 euro per fondsregel respectievelijk, dus ook niet afhankelijk van de grootte van de positie, alleen het aantal verschillende fondsen (regels).

Ik neem eigenlijk aan dat dat ook bij Meesman zo is, maar dan moet je ze dus wel laten overboeken en niet verkopen. Kan zijn dat Meesman anders werkt en je niet 'echt' de onderliggende NT fondsen tot je beschikking hebt? Maar dan verwacht ik dat je eerst de fondsen verkocht hebt bij Meesman, het geld overgemaakt hebt naar je ABN rekening, en daar weer nieuwe fondsen (van hetzelfde soort wellicht) voor gekocht hebt. Dat is echt anders dan overboeken van de fondsen zelf.

• Sport_Life

Sport_Life

@Wietsee. Ik begin een beetje medelijden te krijgen met alle shorters op Bam ;)

Enig idee wat er gaande is? :) (zie voor mijn "analyse" enige pagina's terug)

Sport_Life wijzigde deze reactie 07-11-2019 21:58 (33%)

• oscar82
Sport_Life schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:50:
@Wietsee. Ik begin een beetje medelijden te krijgen met alle shorters op Bam ;)

Enig idee wat er gaande is? :) (zie voor mijn "analyse" enige pagina's terug)
Bam handhaaft de verwachtingen voor dit jaar. De huidige lopende projecten worden bijna niet geraakt door stikstofproblematiek. (ANP)

• Maahes
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 30-12-2019
OosterF schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:18:
[...]

De toppen en de dalen ken je natuurlijk pas achteraf. Als je hierop gaat wachten kun je blijven wachten. Als je het geld niet nodig hebt en als je zeker weet dat het risico dat beleggen met zich meebrengt bij je past zou ik gewoon instappen.

Voor wat het waard is: de beurskoersen staan historisch gezien inderdaad hoog, maar op het moment zijn er weinig alternatieven. Daarnaast vind ik aandelen nog niet per se duur. Ik geloof daarom dat er nog steeds wel wat rek in de beurs zit.
Inderdaad. Geld heeft geen intrinsieke waarde meer sinds de afschaffing van het Bretton Woods systeem. Voor de waarde van geld ben je overgeleverd aan de grillen van centrale banken. De winst op wereldwijde ETF's zou ik dan ook niet omschrijven als economische winst, maar eerder als geldontwaarding. In dat licht is het ook logischer om te zien dat de koersen zlfs blijven stijgen, ondanks de vele tekenen van economische terugval. Als de geldhoeveelheid maar sneller stijgt dan dat de economie achteruit loopt, dan maak je nog steeds "winst" t.o.v. het aanhouden van geld.

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Even een kleine sanity check;
Omdat ik weinig tijd heb(wil vrijmaken) om mij echt te verdiepen in individuele bedrijven, maar ook niet alleen op mijn spaarrekening wil sparen heb ik een erg simpele strategie:
  • 750e per maand Northern Trust World
  • 250e per maand Northern Trust Emerging Markets
  • horizon: 20-30 Jaar
  • Broker: ABN
Qua onderliggende stukken heb ik met die twee fondsen volgens mij wel een goede spreiding. Maar hoor graag of ik hier iets over het hoofd zie?
Daarnaast voel ik me niet heel senang dat ik 100% in Northern Trust an sich heb. Zou het aan te raden zijn om bijvoorbeeld 250e ipv NT world in een Vanguard world ETF te stoppen?

• oscar82
Lijkt heel erg op mijn strategie. Alleen met iets andere bedragen. Er van uitgaande dat ABN al je huisbankier is. Leg je nu in 1x 4K in, dan pak je een leuke bonus mee van 150€
Sommigen doen qua verhouding liever 88-12 om dichterbij de werkelijke verhoudingen van de markt te komen, zoals je die ook vind in VWRL.
zinnig om ook ergens anders je geld te stallen? Ik zou zeggen van niet. Tenzij je het over hele grote sommen geld hebt. Maar doe vooral je research om er achter te komen wat voor bedrijf NT is en welke voorzorgsmaatregelen ze nemen om hun klanten (jij dus) een bepaald product aan te kunnen bieden.
Ik moest in het begin nogal wennen aan het idee van een “feeder fund” constructie (vs. een ETF die direct in de onderliggende waarde investeerd). Maar toen ik daar wat meer over had gelezen kwam ik persoonlijk tot de conclusie dat ik daar wel mee kan leven.

• Maahes
Ik lees hier wel vaker dat mensen kiezen voor Northern Trust bij ABN Amro. Wat is er speciaal aan deze combinatie? Krijg je extra korting van ABN AMRO op transactiekosten of iets dergelijks? Je kunt inderdaad toch net zo goed een wereldwijde ETF zoals VWRL kopen bij ABN AMRO?

• Rolletjedrop
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 20:13
Bij de ABN betaal je geen transactiekosten op fondsen, maar wel op ETF’s, waardoor maandelijks inleggen op VWRL erg duur is. Daarnaast heeft NT geen dividendlek en VWRL wel waardoor de lopende kosten van NT lager zijn.
Ik heb ze overigens beiden. Eenmalige grotere bedragen doe ik in VWRL, mijn maandelijkse inleg gaat naar NT.

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Maahes schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:45:
Ik lees hier wel vaker dat mensen kiezen voor Northern Trust bij ABN Amro. Wat is er speciaal aan deze combinatie? Krijg je extra korting van ABN AMRO op transactiekosten of iets dergelijks? Je kunt inderdaad toch net zo goed een wereldwijde ETF zoals VWRL kopen bij ABN AMRO?
ABN is mijn "huisbank". Voor NT betaal ik geen aankoopkosten. Vooral gemak dus. Plus geen dividendlek.

• Maahes
Thanks. Goed om te weten. :)

• Miki
  • Laatst online: 21:13
Naast ABN bieden ook ING en Rabobank deze fondsen aan. Een groot voordeel is dat ze belastingtechnisch interessant zijn vanwege beperkt dividendlekkage maar ook dat ze via de banken zodanig ingesteld kunnen worden dat je periodiek inlegt. Eenmaal ingesteld hoef je er niet meer naar om te kijken en heb je er dus groot gemak van.
Ook niet onbelangrijk is dat zowel het fonds als de banken zelf de aandelen niet uitlenen. Ik slaap daar zelf prettiger door :)

PVOutput

• Pistachenootje
Naast de bovengenoemde voordelen zijn er ook nog regelmatig leuke acties. Zo krijg je nu 150 euro als je 4000 inlegt.

• TechLight
  • Niet online
De NT fondsen scoren ook wat beter op duurzaamheid in vergelijking met de VWRL (zie bijv. Morningstar rating op duurzaamheid). Dat vind ik ook wel een voordeel. Niet écht duurzaam, maar alle kleine beetjes helpen.
Pagina: 1 ... 11 ... 22 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True