Waarom scoren ze beter op duurzaamheid? In welke bedrijven beleggen de NT fondsen niet waar VWRL wel in belegt?TechLight schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:41:
De NT fondsen scoren ook wat beter op duurzaamheid in vergelijking met de VWRL (zie bijv. Morningstar rating op duurzaamheid). Dat vind ik ook wel een voordeel. Niet écht duurzaam, maar alle kleine beetjes helpen.
NT volgt de MSCI ESG lijst. Grote uitsluitingen zijn bijv.: Shell vanwege mensenrechtenschendingen in Nigeria. En Airbus vanwege het fabriceren van nucleaire wapens.
De lijst waar ze wel in beleggen is hier te vinden https://www.msci.com/constituents
De lijst waar ze wel in beleggen is hier te vinden https://www.msci.com/constituents
Dat met duurzaamheid is sowieso lastig.
Je zou als belegger elk aandeel individueel moeten beoordelen en dan alsnog zullen er aandelen zijn die voor persoon A als duurzaam geclassificeerd worden, maar dat persoon B er een andere mening over heeft.
Stel je hebt een aandeel van een bedrijf dat accu's maakt voor elektrische auto's, wat je aan de ene kant kunt beschouwen als een duurzaam bedrijf want we moeten van fossiele brandstoffen af en het kan CO2, stikstof etc. besparen, maar aan de andere kant heb je kostbare edelmetalen nodig om die accu's te produceren waar e.e.a. bij komt kijken.
En ja, voor bepaalde personen zou Shell ook een duurzaam bedrijf kunnen zijn omdat er per liter 1 cent voor CO2 compensatie wordt gebruikt.
En daaropvolgend zijn er critici die beargumenteren dan CO2 helemaal geen (milieu)probleem is. etc. etc.
Wat duurzaam is, is voor iedereen anders en wil je hier serieus werk van maken zijn ETF's of beleggingsfondsen eigenlijk geen optie en zul je elk aandeel individueel moeten beoordelen vanuit jouw eigen optiek.
Je zou als belegger elk aandeel individueel moeten beoordelen en dan alsnog zullen er aandelen zijn die voor persoon A als duurzaam geclassificeerd worden, maar dat persoon B er een andere mening over heeft.
Stel je hebt een aandeel van een bedrijf dat accu's maakt voor elektrische auto's, wat je aan de ene kant kunt beschouwen als een duurzaam bedrijf want we moeten van fossiele brandstoffen af en het kan CO2, stikstof etc. besparen, maar aan de andere kant heb je kostbare edelmetalen nodig om die accu's te produceren waar e.e.a. bij komt kijken.
En ja, voor bepaalde personen zou Shell ook een duurzaam bedrijf kunnen zijn omdat er per liter 1 cent voor CO2 compensatie wordt gebruikt.
En daaropvolgend zijn er critici die beargumenteren dan CO2 helemaal geen (milieu)probleem is. etc. etc.
Wat duurzaam is, is voor iedereen anders en wil je hier serieus werk van maken zijn ETF's of beleggingsfondsen eigenlijk geen optie en zul je elk aandeel individueel moeten beoordelen vanuit jouw eigen optiek.
In vino veritas, in aqua sanitas
Van mijn Lynx euro tegoed is een paar euro afgeschreven. Ik ben aan het zoeken om uit te vinden waarom dat gebeurd is maar dat lukt me nog niet. Ik heb gekeken bij interest maar daar staat niets dat recent is afgeschreven.
Iemand een idee waar ik moet kijken? Ik heb tot nu toe in de webinterface en de clientam gekeken. Ik zal nu eens in de Lynx desktop applicatie gaan kijken.
update: ook in de desktop applicatie kan ik het nog niet vinden.
Iemand een idee waar ik moet kijken? Ik heb tot nu toe in de webinterface en de clientam gekeken. Ik zal nu eens in de Lynx desktop applicatie gaan kijken.
[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 09-11-2019 17:35 ]
Mooie toevoeging, er zijn zeker verschillende vormen van duurzaamheid die je kunt overwegen. Ik doe het dus een beetje vergelijkbaar aan ETF investeren zelf: ik heb geen kennis en zin om alles individueel te beoordelen, dus laat ik dat aan 'de markt' cq experts over. Ook als de ESG en SRI criteria niet precies in lijn zijn met wat ik zou willen, heb ik er voldoende vertrouwen in (en kennis van de criteria) dat het in ieder geval beter is dan het alternatief.JohanNL schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:43:
Dat met duurzaamheid is sowieso lastig.
Je kunt ook in het ASN bank aandelenfonds gaan. Die zit aan de top qua duurzaamheid. ASN doet dat natuurlijk sowieso specifiek op duurzaamheid gericht. Maar ook daar ken ik de criteria niet precies (wel ongeveer). Dat gaat dus ook deels op kennis en deels op vertrouwen en referenties.
Ik heb best wat zitten dubben toen ik wilde overstappen om kosten te verminderen: minder kosten maar ook minder duurzaam; waar leg je de grens? Na redelijk wat onderzoek kwam ik tot de conclusie dat NT beter is dan VWRL door iets lagere kosten (inc dividendlek en bank kosten in mijn vergelijking) en zoals gezegd iets duurzamer (met alle kanttekeningen erbij).
Voor ASN heb ik veel vertrouwen dat dat nog veel duurzamer is dan ook NT, maar de kosten zijn wel aan de hoge kant. Bij Triodos had ik dat ook wel, maar die zitten nog een stapje hoger in de kosten (zowel in het fonds als met hun beheersvergoeding).
Ik heb dus uiteindelijk Triodos uitgewisseld voor NT world, en ASN behouden (maar wel bij een bank met lagere beheerskosten
Overigens heb ik voor Emerging Markets gekozen voor iShares SUSM, omdat die weer een stuk duurzamer is dan NT, en qua kosten niet veel hoger ligt (en goedkoop beschikbaar voor mij via bank/broker).
(Ik heb natuurlijk ook naar de historische rendementen gekeken, en de large/mid/small cap en marktspreiding, want je wilt de spreiding en net resultaat wel ongeveer gelijk houden)
je betaald 5 euro per maand vaste kosten. Indien je een transactie gedaan hebt dan worden die kostenver mee verrekend (als je dus 5 euro of meer transactie kosten hebt in een maand dan heb je geen vaste kosten die maand)Pistachenootje schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 17:28:
Van mijn Lynx euro tegoed is een paar euro afgeschreven. Ik ben aan het zoeken om uit te vinden waarom dat gebeurd is maar dat lukt me nog niet. Ik heb gekeken bij interest maar daar staat niets dat recent is afgeschreven.
https://www.lynx.nl/tarie...59520661233-a38b003e-6716
[ Voor 5% gewijzigd door helloitsme op 09-11-2019 18:21 ]
Dank je voor het meedenken maar dat is het niet. Ik zit boven de 100k en heb dus geen platformkosten.helloitsme schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:19:
[...]
je betaald 5 euro per maand vaste kosten. Indien je een transactie gedaan hebt dan worden die kostenver mee verrekend (als je dus 5 euro of meer transactie kosten hebt in een maand dan heb je geen vaste kosten die maand)
Ik heb recent 1 put optie verkocht op de de Amerikaanse beurs maar het lijkt me dat dat van mijn USD tegoed is afgeschreven.
Edit: ik denk dat het om een koers data abo gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 09-11-2019 19:52 ]
Afgezien van de portfoliocompositie heeft NT waarschijnlijk een beter track record betreft hun stemrecht uitoefenen als het om duurzaamheid gaat, zoals eerder in dit topic behandeld: link. Het gelinkte artikel in de Guardian is aardig om eens door te nemen.Zr40 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:11:
[...]
Waarom scoren ze beter op duurzaamheid? In welke bedrijven beleggen de NT fondsen niet waar VWRL wel in belegt?
Als bijv. zulke voorstellen vaker worden gesteund door NT dan door Vanguard dan lijkt me dat een zeer valide reden om over te stappen naar NT als duurzaamheid je ding is.Despite setbacks, other proposals and engagements by asset managers have been more successful. In an industry first last year, intense pressure from shareholders forced Royal Dutch Shell to set carbon emission targets linked to executive pay. The decision was backed by Climate Action 100+, a group of $35tn investors who are pushing fossil fuel companies to react to the crisis.
Onvoorstelbaar!
Op je activity statements kan je precies zien wat er is afgeschreven.Pistachenootje schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:22:
[...]
Edit: ik denk dat het om een koers data abo gaat.
Als je dit nog niet hebt gedaan, definieer een custom statement met daarop de sectie 'Statement of Funds' ingeschakeld. Genereer vervolgens deze statement voor de periode waarin de afschrijving gebeurd zou moeten zijn (bijv. 1 november t/m vandaag).
Iemand hier ervaring met interactive brokers? Zie dat ze voor amerikaanse opties veel goedkoper zijn dan Lynx.
Maar de optie prijzen zijn veel hoger bij Lynx. Waarom zouden wij dan niet gewoon bij IB een account aanmaken?ilm schreef op zondag 10 november 2019 @ 08:53:
Lynx is een reseller van interactive brokers
Of zitten hier nog haken en ogen aan voor Nederlanders?
Voor Belgen (en ik denk ook Nederlanders) moet je de rekening aangeven, zelf dividenden invullen op de belastingsbrief, en nog erger, maandelijks de beurstaks aangeven als je koopt en verkoopt, etc. Lynx doet dit voor je.
Als ik meer dan 100k zou investeren zou ik voor IB gaan, anders Lynx. Of in mijn geval Degiro.
Edit: ik denk ook dat Lynx hun web interface eenvoudiger is. Ik heb eens gespeeld met het IB trading platform. Heel interessant, kun je veel mee leren, maar voorlopig het niet waard voor mij.
Als ik meer dan 100k zou investeren zou ik voor IB gaan, anders Lynx. Of in mijn geval Degiro.
Edit: ik denk ook dat Lynx hun web interface eenvoudiger is. Ik heb eens gespeeld met het IB trading platform. Heel interessant, kun je veel mee leren, maar voorlopig het niet waard voor mij.
[ Voor 23% gewijzigd door ilm op 10-11-2019 15:41 ]
$2.40 vs. $1. Scheelt wel ja.AudiRS3 schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:38:
[...]
Maar de optie prijzen zijn veel hoger bij Lynx.
Achteraf gezien had ik liever een account bij IB. Maar overstappen kan helaas niet zo maar als je al een account hebt bij Lynx.
Hoe het voor Belgen werkt weet ik niet, maar voor Nederlanders stelt het echt niets voor om zelf de aangifte in te vullen. Je moet alleen de waarde op 1 januari (van het belastingjaar) overnemen en de ontvangen dividend en ingehouden dividendbelasting per land invullen, en dat staat gewoon op je statement wanneer je die genereert voor het volledige jaar.ilm schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:40:
Voor Belgen (en ik denk ook Nederlanders) moet je de rekening aangeven, zelf dividenden invullen op de belastingsbrief, en nog erger, maandelijks de beurstaks aangeven als je koopt en verkoopt, etc. Lynx doet dit voor je.
Lynx was trouwens voor mij in belastingjaar 2018 niet vooringevuld.
Je kan gewoon een account aanmaken bij IB. Het is niet ingewikkeld en de eisen zijn hetzelfde als bij Lynx. Het belangrijkste verschil is dat je bij Lynx geholpen kan worden door een Nederlandse medewerker, althans, voor zover die je niet zal vragen om zelf in het Engels een bericht naar IB te sturenAudiRS3 schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:38:
[...]
Maar de optie prijzen zijn veel hoger bij Lynx. Waarom zouden wij dan niet gewoon bij IB een account aanmaken?
Of zitten hier nog haken en ogen aan voor Nederlanders?
Andere verschillen:
- Lynx heeft een eigen web trader. Heb ik verder geen ervaring mee; toen ik nog bij Lynx zat gebruikte ik ook enkel TWS.
- Lynx heeft andere tarieven. Inderdaad meestal duurder dan IB. Uitzonderingen zijn de minimum activity fee (al maakt dat vanwege de dure transacties niet echt uit) en NL opties. En die laatste kan je het beste negeren in een vergelijking, want dat is (hopelijk) maar een klein deel van je totale kostenplaatje.
Heeft iemand ervaring met dividend ontvangen bij Interactive Brokers? Is dit even voordelig als via Degiro IVM belasting en dergelijke?
[ Voor 6% gewijzigd door bulletproof93 op 11-11-2019 14:47 ]
Er wordt gewoon netjes dividendbelasting ingehouden. Nederlands dividend is uiteraard geen probleem, buitenlands dividend gaat volgens verdragstarief (dus 15% als het gaat om US dividend) die je op dezelfde manier kan verrekenen bij de belastingaangifte als bij andere brokers.
[ Voor 42% gewijzigd door Zr40 op 11-11-2019 15:11 ]
Alvast excuses voor deze n00b vraag, ik ben met wat wisselgeld gaan beleggen naar aanleiding van de 100,- welkomsttegoed bij Flatex.
Ik zag zojuist dat mijn aandeeltjes Gerry Weber verdwenen zijn binnen Flatex, ik had een bericht in mijn postvak met de melding "Wegens - Waardel. titel- boeken wij de volgende portefueuille uit uw depot
gisteren waren ze nog zo'n 5 cent waard, ik kan nergens iets lezen over een faillissement, is dit normaal ?
Ik zag zojuist dat mijn aandeeltjes Gerry Weber verdwenen zijn binnen Flatex, ik had een bericht in mijn postvak met de melding "Wegens - Waardel. titel- boeken wij de volgende portefueuille uit uw depot
gisteren waren ze nog zo'n 5 cent waard, ik kan nergens iets lezen over een faillissement, is dit normaal ?
Waarom heb je Gerry Weber in de eerste plaats gekocht?J-roenn schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 07:59:
Alvast excuses voor deze n00b vraag, ik ben met wat wisselgeld gaan beleggen naar aanleiding van de 100,- welkomsttegoed bij Flatex.
Dat faillissement zat er al lang aan te komen.....
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
J-roenn schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 07:59:
Waarom juist nu je aandelen zijn afgeboekt: op 8 november is een reverse stock split uitgevoerd met een ratio van 5000:1.On Friday 25th of January 2019 Gerry Weber filed for insolvency.
[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 12-11-2019 08:26 ]
Pure gok... met verkeerde afloop dus...Panzer_V schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:12:
[...]
Waarom heb je Gerry Weber in de eerste plaats gekocht?
Dat faillissement zat er al lang aan te komen.....
ik zie trouwens nergens nieuwsberichten dat ze echt failliet zijn, neem aan dat dat toch ook wel ergens op een nieuwssite naar buiten word gebracht ?
dat faillisement van 9 maanden geleden is volgens mij niet doorgegaan, er zijn daarna nog aandeelhoudersvergaderingen geweest, en dan zou het aandeel toch ook per toen niet meer verhandeld worden ?
[ Voor 39% gewijzigd door J-roenn op 12-11-2019 08:37 ]
Toch even terugkerend op mijn vraag. Met welk doel heb jij Gerry Weber, een zeer insolvabel bedrijf, gekocht? Je had je post al gewijzigdJ-roenn schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:36:
[...]
dat faillisement van 9 maanden geleden is volgens mij niet doorgegaan, er zijn daarna nog aandeelhoudersvergaderingen geweest, en dan zou het aandeel toch ook per toen niet meer verhandeld worden ?
Om in zo'n markt te opereren moet je er wel verstand van hebben.
Of heb je blind het "advies" vanuit het Flatex-draadje hier gevolgd? In dat geval...lekker op de blaartjes zitten
[ Voor 3% gewijzigd door Panzer_V op 12-11-2019 08:39 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Waarom denk je dat?J-roenn schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:36:
[...]
dat faillisement van 9 maanden geleden is volgens mij niet doorgegaan
https://ir.gerryweber.com...ackId=5100&newsID=1815995ik zie trouwens nergens nieuwsberichten dat ze echt failliet zijn
https://ir.gerryweber.com...ackId=5100&newsID=1825811
https://ir.gerryweber.com...ackId=5100&newsID=1841801
heb mijn vorige post nog aangepast met antwoord op je vraag, nu een iets langer antwoord...Panzer_V schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:38:
[...]
Toch even terugkerend op mijn vraag. Met welk doel heb jij Gerry Weber, een zeer insolvabel bedrijf, gekocht?
Om in zo'n markt te opereren moet je er wel verstand van hebben.
Of heb je blind het "advies" vanuit het Flatex-draadje hier gevolgd? In dat geval...lekker op de blaartjes zitten
gekocht omdat ze goedkoop waren en met een tientje ik dus wat aandelen kon kopen om de transactie te doen waarmee ik 100,- tegoed kreeg, vervolgens nooit meer verkocht ( en helaas zelfs nog een beetje bijgekocht)... ik zie dit dan ook als leergeld, maar om te leren wil ik wel begrijpen wat er nu precies gebeurd is met het bedrijf, maar ik begrijp dus dat de handel in deze aandelen pas 9 maanden na het faillisement is stilgelegd (kan geen recenter nieuws vinden over het faillisement, alleen een nieuwsbericht uit het UK dat ze nieuwe eigenaren schijnen te hebben )?
Kreeg gister het bericht van deGiro dat ze gaan stoppen met CFD's. Nu handel ik er zelf niet in, maar toch vervelend voor degene die het wel doen bij deGiro.
Beste Belegger,
Wij moeten u helaas mededelen dat DEGIRO het besluit heeft genomen om te stoppen met het aanbieden van CFD's. De reden voor dit besluit is onder andere het gevolg van een lage vraag naar dit product in combinatie met de bijbehorende verplichtingen voor het verhandelbaar stellen hiervan. Op dit moment is het enkel mogelijk om open posities te sluiten. Indien u momenteel een open positie heeft, dan dient u deze positie te sluiten voor 19 december 2019, 22:00 uur CET. DEGIRO zal de transactiekosten voor het sluiten van open posities vergoeden. Let wel, open posities worden na de gestelde deadline gesloten door ons risk management.
Tot slot bieden wij onze excuses aan voor het ongemak dat deze situatie met zich meebrengt en staan u graag te woord via klanten@degiro.nl of 020 535 3496 indien u nog vragen heeft.
Met vriendelijke groeten,
DEGIRO
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
CFD's maken het vooral eenvoudiger om geld te verliezen. Maar zelfs als je er wel verstandig mee zou omgaan, dan is het objectief slechter dan direct bezit van de underlying (al dan niet met een beetje margin). Ik zal ze niet gaan missen.
Ik ook niet, maar misschien wil je ze over een paar jaar graag terug hebben afhankelijk van hoe de invulling van het nieuwe VRH-voorstel er precies uit gaat zien. Maar goed, dan kunnen ze ze weer introduceren.
[ Voor 12% gewijzigd door writser op 12-11-2019 10:04 ]
Onvoorstelbaar!
Kan een interessante dag worden, Trump gaat een speech houden over de handel.
US futures higher as investors await Trump’s trade speech
US futures higher as investors await Trump’s trade speech
Ik wil een deel van de overwaarde uit de verkoop van mijn huis in ETFS steken en ik zit een beetje te broeden op hoe ik dat handig kan doen.
Ik zit nu alleen voor een paar k in TGET en zag tot nu toe niet echt reden om verder te diversificeren maar overweeg nu ook een percentage in EMIM of iets vergelijkbaars te zetten. (Die SUSM klonk wel interessant en @Longcat noemde wat langer geleden nog een ander alternatief.)
Heeft het zin om daarnaast nog in deel in IWDA of VWRL te steken? (Hun top 10 holdings zien er toch echt anders uit dan die van TGET.) Of bijvoorbeeld nog iets specifiek met small/mid caps te doen?
Europa beschouw ik als voldoende gedekt omdat ik hier werk en een huis heb.
Ik zit nu alleen voor een paar k in TGET en zag tot nu toe niet echt reden om verder te diversificeren maar overweeg nu ook een percentage in EMIM of iets vergelijkbaars te zetten. (Die SUSM klonk wel interessant en @Longcat noemde wat langer geleden nog een ander alternatief.)
Heeft het zin om daarnaast nog in deel in IWDA of VWRL te steken? (Hun top 10 holdings zien er toch echt anders uit dan die van TGET.) Of bijvoorbeeld nog iets specifiek met small/mid caps te doen?
@Charly Heb je bewust voor TGET gekozen omdat het een equal weight index is? Dat is namelijk het grote verschil met IWDA/VWRL die volgens de market cap van de bedrijven gewogen zijn, en verklaart ook het verschil in de top 10 holdings. TGET wordt 1x per jaar hergebalanceerd om de 250 bedrijven die erin zitten een gelijke weging te geven.
Ik heb destijds vooral naar die top 10 gekeken en toen de keuze gemaakt omdat IWDA en VWRL wel heel zwaar in de Amerikaanse tech reuzen zaten.BrtH schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:47:
@Charly Heb je bewust voor TGET gekozen omdat het een equal weight index is? Dat is namelijk het grote verschil met IWDA/VWRL die volgens de market cap van de bedrijven gewogen zijn, en verklaart ook het verschil in de top 10 holdings. TGET wordt 1x per jaar hergebalanceerd om de 250 bedrijven die erin zitten een gelijke weging te geven.
Die top 10 wordt dus jaarlijks gereset. Het laat vooral zien welke bedrijven het het beste hebben gedaan sinds maart.Charly schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:56:
Ik heb destijds vooral naar die top 10 gekeken en toen de keuze gemaakt omdat IWDA en VWRL wel heel zwaar in de Amerikaanse tech reuzen zaten.
Ik moest me even achter de oren krabben wat een equal weight index is, maar hier staat mooie uitleg. Ook een interessante manier van aanpakken.BrtH schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:47:
@Charly Heb je bewust voor TGET gekozen omdat het een equal weight index is?
Interessant. Gebruik je de overwaarde niet voor een nieuwe woning?Charly schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:54:
Ik wil een deel van de overwaarde uit de verkoop van mijn huis in ETFS steken en ik zit een beetje te broeden op hoe ik dat handig kan doen.
Het heeft geen zin om naast TGET in IWDA of VWRL te stappen. Die overlappen te veel qua risico en rendement. Zoals iemand anders al aangaf is de top 10 holdings van TGET vrijwel nietszeggend, omdat de overige 240 bedrijven in hun portefeuille eens per jaar ook weer dezelfde (gelijke) weging krijgen.
Een percentage in emerging en / of smallcaps is wel een goede diversificatie.
Check. Ben er nog even ingedoken (had ik natuurlijk eerder moeten doen) en op zich sta ik geloof ik nog steeds wel achter het gelijk gewogen aspect. Dus dat kan dan in principe blijven wat het is. Dan ga ik me de komende tijd eens verdiepen in wat dan geschikte kandidaten zouden zijn voor een stukje emerging en wellicht een deel small caps.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 22% gewijzigd door Charly op 12-11-2019 14:44 ]
Heeft er iemand ervaring met en aanbevelingen / tips voor 'dividend hoppen'. Ik weet niet dit woord bestaat, maar ik vraag me af of je kunt profiteren van de verschillende dividend datums bij verschillende producten door je geld steeds te verplaatsen naar een ander product.
Zijn hier strategieën voor?
Iemand met positieve of negatieve ervaring?
Zijn hier strategieën voor?
Iemand met positieve of negatieve ervaring?
[ Voor 6% gewijzigd door ibead op 12-11-2019 15:02 ]
@ibead Je hebt het denk ik over de 'Dividend Capture Strategy', zie ook:
https://www.investopedia....dend-capture-strategy.asp
Ik denk dat je vooral je broker (en evt. market maker) blij maakt hiermee.
Goed nieuws van de FDA, +18% vandaag.coelho schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:38:
[...]
Amarin.
Biotech bedrijf met een soort veredelde omega 3 pil gebaseerd op visolie. 25% reductie in cardiovasculaire events (hart- en hersenbloedingen) bovenop de gouden standaard statines. Hebben met indicatie hoge triglycerides/TG (een marker) al een jaaromzet van >400 miljoen, 90% stijging jaar over jaar. Hebben nu een indicatie aangevraagd voor een veel lagere TG waarde, waardoor heel veel mensen (tientallen miljoenen) in aanmerking zouden komen. Dit moet goedgekeurd worden door de Food- and Drug Administration (FDA).
Vooruitlopend op een meeting van een Advisory Committee (AdCom) op 14 November en hopelijk niet lang daarna FDA approval hebben internisten en cardiologen in de USA en Europa (waar het middel nog niet geregistreerd is!) de aangevraagde indicatie al verwerkt in hun voorschrijf standaarden. Dit is buitengewoon zeldzaam omdat deze clubs vaak heel conservatief en dus volgend zijn. De support vanuit artsen is dan ook enorm.
Daarbij worden komende maand nog resultaten beschikbaar van een studie tegen atherosclerose (aderverkalking). Een korte studie met een lage dosering van dit middel liet al zien dat het middel de aderverkalking tegengaat en zelfs afbreekt. Nu een langere studie met hogere dosering. Resultaten moeten wel goud zijn. In dat geval zou de halve wereld baat hebben bij dit product.
De laatste maanden is het aandeel van 23 dollar gezakt naar 15 dollar onder invloed van veel Bears/Shorts met speculaties bij gebrek aan nieuws. Veel grote hedgefonds hebben echter voor miljoenen aan aandelen in bezit. Zekerheidjes bestaan niet, maar dit moet een grote worden...
https://www.reuters.com/a...sh-oil-drug-idUSKBN1XM1YX
Precies dat ja.Longcat schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:11:
Bedankt voor de link. Het valt me op dat het vooral arbeidsintensief is om de juiste instap en uitstap momenten te bepalen.Longcat schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:11:
Inmiddels aan het schommelen rond de +21%.Charly schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:28:
[...]
Goed nieuws van de FDA, +18% vandaag.
https://www.reuters.com/a...sh-oil-drug-idUSKBN1XM1YX
Het goede nieuws was dat de FDA Briefing Documents voor de aankomende Advisory Committee Meeting geen verrassingen hadden en dat de FDA al min of meer zegt meerwaarde te zien. Waar bears de afgelopen weken flinke onrust probeerden te zaaien met het benoemen van allerlei factoren die tot een negatief advies van de AdCom aan de FDA zouden kunnen leiden, bleek dus vandaag dat het allemaal wel mee lijkt te vallen.
Volgende catalysts zijn dan ook a.s. donderdag, als er eerst een hele dag genoemde expertmeeting is met de afsluitende vraag/stemming of de experts een bredere toepassing van het middel zien zitten en bij welke groep patienten.
Dan volgende week maandag de resultaten van de atherosclerose studie, die momenteel nog onder embargo zijn maar een 'late breaking results' presentatie-slot toegewezen hebben gekregen bij het congres van de Amerikaanse cardiologenvereniging. Zo'n slot krijg je niet toegewezen als je niks te vertellen hebt.
En uiteindelijk moet de FDA voor 28 december besluiten wat het nieuwe toepassingslabel wordt.
Ik kwam DPLO tegen in mijn nieuwsfeeds. -59% vandaag, en afgelopen maart ook al een soortgelijke daling. Kijk ik verder terug, dan zie ik ook niet veel goeds.
Zelf heb ik geen positie in dit bedrijf, anders zou DPLO mijn slechtste positie tot nu toe (TWOU) hebben verslagen
Zelf heb ik geen positie in dit bedrijf, anders zou DPLO mijn slechtste positie tot nu toe (TWOU) hebben verslagen
Wat gebeurt er met je indexfondsaandelen als de partij die het indexfonds aanbiedt failliet gaat?
Stel je heb 500kEuro in VWRL zitten en Vanguard valt om, ben je dan alles kwijt? Motiveert wel spreiding tussen fondsen.
In 2008 werd pijnlijk duidelijk dat 100+ jarige financiele instellingen geenzins immuun zijn voor een crisis.
Stel je heb 500kEuro in VWRL zitten en Vanguard valt om, ben je dan alles kwijt? Motiveert wel spreiding tussen fondsen.
In 2008 werd pijnlijk duidelijk dat 100+ jarige financiele instellingen geenzins immuun zijn voor een crisis.
@DoinkDeClown Ik ga ervan uit dat het beheer dan wordt overgenomen door bijv. iShares of dat de portefeuille wordt geliquideerd en je cash uitgekeerd krijgt. Vanguard gaat in ieder geval niet jouw aandelen verkopen om hun schulden af te betalen.
En vandaag blijkt maar weer dat ik op dat moment niet had moeten twijfelen en de positie had moeten sluiten:RobertowNL schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:55:
De hier eerder in het topic door @Sport_Life aangehaalde Kiadis Pharma heb ik ook al enige jaren in mijn portfolio, deze positie is in percentage de grootste bleeder, en voor mijzelf een goede reminder waarom ik mij niet aan individuele -zeer- speculatieve aandelen wil branden.
https://fd.nl/ondernemen/...alveert-personeelsbestand
Het gaat alleen nog maar minder worden.
Uit nieuwsgierigheid nog wel een andere vraag. Waarom kan je wel handelen in:
XS1647643110 - Hema bondcorp - 6,25% - juli 2022
Maar niet in:
XS1647645081 - Hema bondco - 8,5% - Jan 2023
De giro geeft aan dat de tweede alleen voor professionele partijen is, maar ik kan dat zo 1,2,3 niet vinden. Het lijken mij vergelijkbare producten?
Zou overigens niet direct aanraden om ze te kopen, tenzij je blind vetrouwen hebt in meneer Boekhoorn.
[ Voor 5% gewijzigd door RobertowNL op 12-11-2019 22:51 ]
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Ik zit ook even naar de aanbieding van kendu te kijken, dat is van de ABN. Ze hebben nu eindelijk ook een android app.
Het is een fonds waar je elk jaar beheerkosten over aftikt, maar als je er nu 50E opzet krijg je over 3 maanden 50E van hen. Ik heb de kleine lettertjes nog niet gelezen, maar weet iemand of je na 3 maanden gewoon kunt opzeggen? Toch weer 50 euro in de pocket in dat geval
.
Het is een fonds waar je elk jaar beheerkosten over aftikt, maar als je er nu 50E opzet krijg je over 3 maanden 50E van hen. Ik heb de kleine lettertjes nog niet gelezen, maar weet iemand of je na 3 maanden gewoon kunt opzeggen? Toch weer 50 euro in de pocket in dat geval
Ja, dat kan gewoon. Lopende kosten zijn overigens niet interessant om daar gewoon een positie aan te houden.Boudewijn schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:18:
Ik zit ook even naar de aanbieding van kendu te kijken, dat is van de ABN. Ze hebben nu eindelijk ook een android app.
Het is een fonds waar je elk jaar beheerkosten over aftikt, maar als je er nu 50E opzet krijg je over 3 maanden 50E van hen. Ik heb de kleine lettertjes nog niet gelezen, maar weet iemand of je na 3 maanden gewoon kunt opzeggen? Toch weer 50 euro in de pocket in dat geval.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Inderdaad, daarom wil ik na 3 maanden ook weer weg. Dure club.
Meeste bedrijven hebben dit gesplitst in twee takken:DoinkDeClown schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:54:
Wat gebeurt er met je indexfondsaandelen als de partij die het indexfonds aanbiedt failliet gaat?
- Een beheerstichting: Deze heeft de aandelen/posities daadwerkelijk in bezit.
- Een uitvoerorganisatie: Dat is in dit geval Vanguard. Die voert de transacties, administratie enz uit.
Als Vanguard failliet gaat, dan blijft de stichting gewoon bestaan. Die kan dan op zoek gaan naar een andere uitvoerder. Nu weet ik niet precies hoe dat bij Vanguard zit maar bij Meesman hebben ze dat zo opgelost:
- Beheerstichting: Stichting Meesman Beleggingsfondsen
- Uitvoerorganisatie: Meesman Indexbeleggen
EDIT: Ik zie net overigens dat VanGuard een iets andere insteek heeft omdat VanGuard een nogal bijzondere bedrijfsstructuur heeft. Om wiki te quoten:
EDIT2: Deze via google gevonden: https://www.mymoneyblog.c...delity-went-bankrupt.htmlHet bedrijf is in handen van de klanten die via Vanguard beleggen. Het bedrijf streeft niet naar winst, maar brengt alleen de kosten, zonder winstopslag, van het vermogensbeheer in rekening.
[ Voor 18% gewijzigd door Robkazoe op 13-11-2019 10:06 ]
Die 2e handelt in nominale blokken van 100k?RobertowNL schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:47:
[...]
En vandaag blijkt maar weer dat ik op dat moment niet had moeten twijfelen en de positie had moeten sluiten:
https://fd.nl/ondernemen/...alveert-personeelsbestand
Het gaat alleen nog maar minder worden.
Maar niet in:
De giro geeft aan dat de tweede alleen voor professionele partijen is, maar ik kan dat zo 1,2,3 niet vinden. Het lijken mij vergelijkbare producten?
Zou overigens niet direct aanraden om ze te kopen, tenzij je blind vetrouwen hebt in meneer Boekhoorn.
Ah, stom. Gewoon geheel overheen gekekenRukapul schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:05:
[...]
Die 2e handelt in nominale blokken van 100k?
Via Lynx/IB kan ik hem wel kopen lijkt het. Je kunt dus Hema obligaties voor 37% van de nominale waarde kopen en dan ook nog 8% rente opstrijken. Over junk bonds gesprokenRobertowNL schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:08:
[...]
Ah, stom. Gewoon geheel overheen gekeken.
Die Boekhoorn gaat gewoon een dealtje maken met z'n obligatiehouders of als hij vertrouwen heeft in de toko. voor zover toegestaan die meuk op de vrije markt oplepelen.
edit:
Voor iemand dit ook maar overweegt: vraag bij obligaties ALTIJD de prospectus op en lees EN SNAP dat ding.
* Rukapul denkt met plezier terug aan de perpetuele obligaties tijdens de kredietcrisis
[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 13-11-2019 10:21 ]
Hmmm. Die eerste ook zo lijkt het.RobertowNL schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:08:
[...]
Ah, stom. Gewoon geheel overheen gekeken.
Op zich wel interessant om de prospectussen eens in te zien. Het koersverschil tussen beide obligaties is fors. En met name die 2e obligatie zou in iets meer dan 3 jaar met een investering van 37k, 88k moeten opleveren (IRR=57%).
Dat was ook waarom het mijn aandacht trok. De tweede obligatie lijkt een stuk beter geprijsd dan de eerste.Rukapul schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:45:
[...]
Hmmm. Die eerste ook zo lijkt het.
Op zich wel interessant om de prospectussen eens in te zien. Het koersverschil tussen beide obligaties is fors. En met name die 2e obligatie zou in iets meer dan 3 jaar met een investering van 37k, 88k moeten opleveren (IRR=57%).
Kon zelf gisteren de prospectus zo snel niet vinden. Zal vanavond ook eens kijken, ben wel benieuwd waar dit grote verschil nu ontstaat.
[ Voor 12% gewijzigd door RobertowNL op 13-11-2019 10:48 ]
Daarvoor hebben we de prospectussen nodig. Typisch kun je gewoon investor relations mailen (hema.net).RobertowNL schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:47:
[...]
Dat was ook waarom het mijn aandacht trok. De tweede obligatie lijkt een stuk beter geprijsd dan de eerste.
Heeft de eerste nog bepaalde zekerheden?
En dan moet je ook nog de kapitaalstructuur erbij pakken (jaarverslag waarschijnlijk).
[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 13-11-2019 10:49 ]
Verwijderd
Deze kan ik allebei niet vinden bij Degiro. Dus dan zou je hierin sowieso niet kunnen handelen. Of zoek ik verkeerd?RobertowNL schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:47:
[...]
Maar niet in:
edit: ik heb de tweede inderdaad wel gevonden, maar je moet het hele ISIN invullen voordat ie hem pakt, terwijl je hem meestal ook krijgt als je maar een deel invult.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2019 15:17 ]
De eerste zou je moeten kunnen vinden. Wanneer ik het ISIN zoek, zie ik hem wel staan.Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:20:
[...]
Deze kan ik allebei niet vinden bij Degiro. Dus dan zou je hierin sowieso niet kunnen handelen. Of zoek ik verkeerd?
Winter actie voor nieuwe en bestaande klanten van Centraal Beheer: €100 bonus als je tussen nu en einde jaar minimaal €5000 belegt.
Wel even opletten dat ze niet zelf beslissen om de bonus in een relatief duur (mix)fonds te stoppen, zoals ze bij mij met een eerdere actie (€75 voor 1000 inleg) gedaan hebben.
Wel even opletten dat ze niet zelf beslissen om de bonus in een relatief duur (mix)fonds te stoppen, zoals ze bij mij met een eerdere actie (€75 voor 1000 inleg) gedaan hebben.
[ Voor 23% gewijzigd door oscar82 op 13-11-2019 16:53 . Reden: ontvangt de bonus eind juni 2020 op uw beleggingsrekening. ]
Hoe voorkom je dit? Contact opnemen?oscar82 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:49:
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met NNEK Vermogensopbouw?
Nee. Het lijkt me handig als je vertelt waarom jij dit interessant vindt. Over kosten maar weinig te vinden, behalve een pdf met vage 'uitleg' over de kosten waar 1.8% in staat. Wat krijg je daarvoor terug? Een app?Sunri5e schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:07:
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met NNEK Vermogensopbouw?
Mwah, ik heb de bonus dan maar gelijk verkocht. Switchen kon ook. Zag het toevallig omdat ik inlogde.Pistachenootje schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:03:
[...]
Hoe voorkom je dit? Contact opnemen?
Ik zag het ook net. Heb maar geswitched. Misschien die 100 euro bonus ook even pakkenoscar82 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:56:
[...]
Mwah, ik heb de bonus dan maar gelijk verkocht. Switchen kon ook. Zag het toevallig omdat ik inlogde.
Nou, ik ben geen hele grote kenner in het wereldje van beleggen. Toch wilde ik mezelf er mee bezig houden en ik stort nu maandelijks een bepaald bedrag in WVRL. Dit door alle dingen die ik er (oa. op dit forum) over heb gelezen. Nu hebben we bij een financieel planner gezeten en die zegt dat zij samenwerken met NNEK. Doordat er te weinig tijd was om het er over te hebben is er een vervolgafspraak ingepland maar ik zou mezelf er toch wat meer in willen verdiepen.Longcat schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:57:
[...]
Nee. Het lijkt me handig als je vertelt waarom jij dit interessant vindt. Over kosten maar weinig te vinden, behalve een pdf met vage 'uitleg' over de kosten waar 1.8% in staat. Wat krijg je daarvoor terug? Een app?
Ze gebruiken blijkbaar fondsen met een ter van 0.38 (ik vermoed DFA) en brengen daar boven op nog eens 1.4% in rekening. Ik zou zeggen: dat kun je zelf veel goedkoper.Sunri5e schreef op donderdag 14 november 2019 @ 07:53:
[...]
Nou, ik ben geen hele grote kenner in het wereldje van beleggen. Toch wilde ik mezelf er mee bezig houden en ik stort nu maandelijks een bepaald bedrag in WVRL. Dit door alle dingen die ik er (oa. op dit forum) over heb gelezen. Nu hebben we bij een financieel planner gezeten en die zegt dat zij samenwerken met NNK. Doordat er te weinig tijd was om het er over te hebben is er een vervolgafspraak ingepland maar ik zou mezelf er toch wat meer in willen verdiepen.
Ik heb in het verleden weleens gebeld met diverse adviseurs, o.a. die NNEK gebruikten. Ik kwam tot de conclusie dat ik het beter zelf kan doen.
Wel goed om te weten of een financieel planner met een partij samenwerkt.
Zou daar niet zo veel me te maken willen hebben.
Zou daar niet zo veel me te maken willen hebben.
Thnx! Dus gewoon maandelijks geld in WVRL blijven storten als "leek" is een beter idee?Pistachenootje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:17:
[...]
Ze gebruiken blijkbaar fondsen met een ter van 0.38 (ik vermoed DFA) en brengen daar boven op nog eens 1.4% in rekening. Ik zou zeggen: dat kun je zelf veel goedkoper.
Ik heb in het verleden weleens gebeld met diverse adviseurs, o.a. die NNEK gebruikten. Ik kwam tot de conclusie dat ik het beter zelf kan doen.
Ja en nee. Met het fonds VWRL is niks mis, prima allround fonds. Maar er zijn ook andere alternatieven mogelijk met een vergelijkbaar rendement waarbij de combinatie met een specifieke broker een andere factor is om rekening mee te houden.Sunri5e schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:40:
[...]
Thnx! Dus gewoon maandelijks geld in WVRL blijven storten als "leek" is een beter idee?
Beknopt samengevat:
- DeGiro basic > VWRL
- DeGiro custody > IWDA + EMIM
- Binck fundcoach > Actiam wereldfonds + opkomende markten of IWDA+EMIM of VWRL
- Rabo, ING, ABN > Northern Trust World + Emeriging markets
Dat vind ik wel. Hoewel sommige mensen baat kunnen hebben bij een adviseur omdat ze dan geen gekke dingen doen tijdens een crisis.Sunri5e schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:40:
[...]
Thnx! Dus gewoon maandelijks geld in WVRL blijven storten als "leek" is een beter idee?
Verder zou je nog kunnen kijken of Northern Trust bij de grootbanken goedkoper kan uitpakken door ontbreken dividend lek.
Thnx! Ik zit DeGiro basic > VWRL. Dus wat dat betreft lekker doorgaan op de manier die ik 2 jaar geleden ben ingeslagen.Miki schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:52:
[...]
Ja en nee. Met het fonds VWRL is niks mis, prima allround fonds. Maar er zijn ook andere alternatieven mogelijk met een vergelijkbaar rendement waarbij de combinatie met een specifieke broker een andere factor is om rekening mee te houden.
Beknopt samengevat:
- DeGiro basic > VWRL
Bij welke bank zit je? Dat kan mogelijk goedkoper zijn.Sunri5e schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:19:
[...]
Thnx! Ik zit DeGiro basic > VWRL. Dus wat dat betreft lekker doorgaan op de manier die ik 2 jaar geleden ben ingeslagen.
Adviseurs kunnen wel degelijk nuttig zijn, net als vermogensbeheer. Er gelden dan wel bijzondere voorwaarden, zoals vrij beschikbaar vermogen van >€1mln, familievermogen, trusts of als DGA. Heb je 'gewoon' een (goede) baan en ben je geen miljonair: lekker VWRL/IWDA doen.
RaboPistachenootje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:21:
[...]
Bij welke bank zit je? Dat kan mogelijk goedkoper zijn.
Tof dat je onze actie even onder de aandacht brengt, oscar82!oscar82 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:49:
Winter actie voor nieuwe en bestaande klanten van Centraal Beheer: €100 bonus als je tussen nu en einde jaar minimaal €5000 belegt.
In de actievoorwaarden staat dat de bonus van € 100,- bij Gemaksbeleggen belegd wordt in het eerder gekozen fonds van Centraal Beheer. Bij Fondsbeleggen komt de bonus standaard in het Mixfonds Gemiddeld. Je kunt daarna uiteraard zelf kosteloos switchen naar een ander fonds.
De link naar de actievoorwaarden vind je in de link hieronder. Ik hoop dat de moderator geen bezwaar heeft tegen het plaatsen van de link. Als dat toch zo is haal ik 'm natuurlijk meteen weg.
https://www.centraalbehee...oorwaarden-100-bonus-2019
Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer
Dan zit je bij een kleinere portefeuille voorlopig goedkoper bij De Giro. Bij een (hele) grote portefeuille kan de Rabo goedkoper worden door minder dividendlek.
En wat is een kleinere portefeuille? Of beter gevraagd, vanaf welk bedrag kan de Rabo goedkoper worden?Pistachenootje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:55:
[...]
Dan zit je bij een kleinere portefeuille voorlopig goedkoper bij De Giro. Bij een (hele) grote portefeuille kan de Rabo goedkoper worden door minder dividendlek.
Dat mag je zelf gaan uitrekenenSunri5e schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:57:
[...]
En wat is een kleinere portefeuille? Of beter gevraagd, vanaf welk bedrag kan de Rabo goedkoper worden?
Ohhh dan moet ik nog wel ffPistachenootje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:59:
[...]
Dat mag je zelf gaan uitrekenenmaar zal minstens een paar ton zijn gok ik.
Volgens mij is Rabo bij 10-20k al goedkoper. Paar ton is wel een beetje overdreven.Pistachenootje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:59:
[...]
Dat mag je zelf gaan uitrekenenmaar zal minstens een paar ton zijn gok ik.
Oke. Ik zit er met 20k in. Dus ik zou het eens moeten onderzoeken?klaasvaak1853 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:03:
[...]
Volgens mij is Rabo bij 10-20k al goedkoper. Paar ton is wel een beetje overdreven.
Je houdt wel van het vragen naar de bekende weg. Of niet?Sunri5e schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:08:
[...]
Oke. Ik zit er met 20k in. Dus ik zou het eens moeten onderzoeken?
Bij Rabo nog andere voordelen: deeltransacties, automatisch beleggen, geen uitlenen van effecten.
Nadeel: transactie en beheerkosten.
Kan kloppen, ik geloof dat ik in de war ben met ABN vs. Rabo.klaasvaak1853 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:03:
[...]
Volgens mij is Rabo bij 10-20k al goedkoper. Paar ton is wel een beetje overdreven.
[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 14-11-2019 10:25 ]
ETF beleggen wil ik graag zo simpel mogelijk houden
Nu zit ik bij DeGiro met Vanguard VTI/VXUS/VWRL en dat bevalt prima, en tot een ton belegd vermogen zou ik me bij een enkele broker / fonds niet te afhankelijk voelen. En daar ben ik nog lang niet.
Echter, er zijn nu veel acties van andere brokers. Ik ben nog geen goedkopere combinatie tegengekomen, maar ze komen wel steeds dchter in de buurt van bovenstaande, en zeker met een leuke welkomstbonus zijn ze competitief.
Denken jullie dat:
En om het puzzeltje dan maar compleet te maken:
Weet iemand of er al een handleiding voor dummies is om bij DeGiro Vanguard VTI/VXUS aan te schaffen via de optie route?
(met dummie bedoel ik mensen die niet begrijpen hoe opties werken).
Nu zit ik bij DeGiro met Vanguard VTI/VXUS/VWRL en dat bevalt prima, en tot een ton belegd vermogen zou ik me bij een enkele broker / fonds niet te afhankelijk voelen. En daar ben ik nog lang niet.
Echter, er zijn nu veel acties van andere brokers. Ik ben nog geen goedkopere combinatie tegengekomen, maar ze komen wel steeds dchter in de buurt van bovenstaande, en zeker met een leuke welkomstbonus zijn ze competitief.
Denken jullie dat:
- De acties nog wel een tijdje doorgaan?
- De grotere banken niet later hun tarieven weer omhoog draaien als ze voldoende marktaandeel hebben?
- Het handig is boven een bepaald bedrag verscheidene brokers aan te houden?
@Miki bedankt voor je overzichtje. kan overigens de Northern Trust World niet meer terugvinden bij ABN. Weet je welke ISIN's gebruikt worden voor die combi?Miki schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:52:
[...]
Beknopt samengevat:
- DeGiro basic > VWRL
Weet iemand of er al een handleiding voor dummies is om bij DeGiro Vanguard VTI/VXUS aan te schaffen via de optie route?
Zolang de (spaar)rente 'laag' is, zullen er veel particulieren zijn die overwegen wat geld te beleggen. Dan heeft zo'n actie zin om marktaandeel te pakken. Ik denk dat de rente nog wel een aantal jaar op 'lage' (wat is laag) niveaus blijft en dus dat die acties nog een tijd zullen blijven. Dit is echter ook een beetje wishful thinking, omdat ik er volop gebruik van maak.Baytep schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:01:
Denken jullie dat:
Dat zou goed kunnen, al verwacht ik dat een groot deel wordt terugverdiend omdat mensen niet gauw overstappen.
- De grotere banken niet later hun tarieven weer omhoog draaien als ze voldoende marktaandeel hebben?
Ligt aan je situatie. Stel dat je leeft van inkomen uit je portefeuille en je broker gaat failliet en je kunt tijdelijk niet bij je rekening. Dat is niet bepaald handig. Als het puur om koerswinst gaat, dan is het een minder grote ramp om te wachten tot je stukken bij een andere broker zijn ondergebracht.
[ Voor 9% gewijzigd door Longcat op 14-11-2019 11:13 ]
NL0011515424 en NL0011225305Baytep schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:01:
Denken jullie dat:[...]
@Miki bedankt voor je overzichtje. kan overigens de Northern Trust World niet meer terugvinden bij ABN. Weet je welke ISIN's gebruikt worden voor die combi?
Wellicht moet je eerst nog een vragenlijst afwerken zodat je je beleggingsbewaamheid hebt aangetoond voordat ze zichtbaar worden. Besef wel dat dit fondsen zijn en geen etf’s. Dus 1x per dag wordt hierin gehandeld. Aankoop is T+2 dus je order wordt afhankelijk van tijdstip order 2 dagen later verwerkt.
[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 14-11-2019 11:17 ]
Is het een onafhankelijk financieel adviseur? Ik zou de volgende keer eens vragen waarom ze NNEK aanraden en hoe ze de kosten verantwoorden. En hebben ze ook alternatieven aangedragen? Krijgen ze een vergoeding als ze jou aanmelden bij NNEK (mag dat tegenwoordig nog? geen idee .. ) Zelf zou ik sterk geneigd zijn om op zoek te gaan naar een andere adviseur als ze niet met een heel sterk verhaal komen.Sunri5e schreef op donderdag 14 november 2019 @ 07:53:
[...]
Nou, ik ben geen hele grote kenner in het wereldje van beleggen. Toch wilde ik mezelf er mee bezig houden en ik stort nu maandelijks een bepaald bedrag in WVRL. Dit door alle dingen die ik er (oa. op dit forum) over heb gelezen. Nu hebben we bij een financieel planner gezeten en die zegt dat zij samenwerken met NNEK. Doordat er te weinig tijd was om het er over te hebben is er een vervolgafspraak ingepland maar ik zou mezelf er toch wat meer in willen verdiepen.
Overigens is die 1.8% bizar hoog, maar dat is wel inclusief 0.5% instapkosten. Volgende jaren betaal je dus 'slechts' 1.3% als ik dit goed begrijp.
[ Voor 11% gewijzigd door writser op 14-11-2019 11:42 ]
Onvoorstelbaar!
Hallo,
Ik ben mezelf een beetje aan het inlezen om in te stappen in een beleggingsfonds waar ik maandelijks kan bijstorten.
Heb al eens contact gehad met Robeco, maar als ik daar uitga van een eenmalige inleg + 50/maand komt dat al snel neer op 12-15euro kosten. (Wat al snel 1-2% is)
ASN zat ik ook naar te kijken via SNS (aangezien dat onze huidige bank is)
Maar misschien is het wel beter om te spreiden tussen 2 fondsen, 1 defensief en 1 offensief bij 2 verschillende partijen aangezien ik binnen 12maanden toch iets meer wil gaan inleggen.
Zijn er sites waar de kosten goed te vergelijken zijn?
Iemand tips/tricks/advies? Ik zou zelf voor zo'n fonds gaan omdat ik er zelf niet al te veel mee bezig wil zijn.
Ik ben mezelf een beetje aan het inlezen om in te stappen in een beleggingsfonds waar ik maandelijks kan bijstorten.
Heb al eens contact gehad met Robeco, maar als ik daar uitga van een eenmalige inleg + 50/maand komt dat al snel neer op 12-15euro kosten. (Wat al snel 1-2% is)
Maar misschien is het wel beter om te spreiden tussen 2 fondsen, 1 defensief en 1 offensief bij 2 verschillende partijen aangezien ik binnen 12maanden toch iets meer wil gaan inleggen.
Iemand tips/tricks/advies? Ik zou zelf voor zo'n fonds gaan omdat ik er zelf niet al te veel mee bezig wil zijn.
Zoekfunctie!RobbertDs1 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:45:
Hallo,
Zoekwoorden: kosten, broker, meesman, abn, etf, TER, dividendlek
(ook te gebruiken in het FO-topic)
https://www.financieelona...nl/amerikaanse-etf-kopen/Baytep schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:01:
Nu zit ik bij DeGiro met Vanguard VTI/VXUS/VWRL en dat bevalt prima, en tot een ton belegd vermogen zou ik me bij een enkele broker / fonds niet te afhankelijk voelen. En daar ben ik nog
Ik heb er ook veel vragen over gesteld in deel 8.
Zoals al eerder is aangegeven gebruik de zoekfunctie. Maar als je een snel antwoord wil, kies voor Meesman omdat je er niet teveel mee bezig wilt zijn.RobbertDs1 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:45:
Hallo,
Robeco heeft prima rendementen maar vraagt ook een forse vergoeding waardoor het niet loont om daar te investeren. Meesman doet precies hetzelfde maar is een stuk goedkoper en persoonlijker.
Verder nog een tip, als je in de opbouwfase zit is alleen offensief beleggen interessant. Naar mate je naar behoud vermogen dan wel opname fase gaat moet je strategie gaan aanpassen naar conservatief beleggen. Let wel dat is gebaseerd is op een strategie van +15 jaar.
[ Voor 13% gewijzigd door Miki op 14-11-2019 12:20 ]
Bedankt trouwens voor de tip dat Northern Trust via de Rabo ook goed te doen is. Het grote voordeel ten opzichte van de Giro is dat je bij de Rabo wel in kunt stellen dat je automatisch elke maand een X bedrag wilt investeren in aandeel/fonds etc Y.
[ Voor 3% gewijzigd door Sunri5e op 14-11-2019 13:15 ]
Die kende ik al, en daar is ook een stapvoorstap handleiding te vinden om dit te doen bij Lynx.Pistachenootje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:52:
[...]
https://www.financieelona...nl/amerikaanse-etf-kopen/
Ik heb er ook veel vragen over gesteld in deel 8.
Maar niet hoe het werkt bij DeGiro.
Ik weet dat het kan, maar niet hoe.
Aangezien ik maar heel beperkt besef hoe opties werken zoek ik een stapvoorstap methode voor DeGiro zodat ik niet iets heel doms doe door een vinkje over het hoofd te zien ofzo...
Rabo heeft helemaal geen VWRL, of bedoel je Northern Trust?Sunri5e schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:29:
Bedankt trouwens voor de tip dat WVRL via de Rabo ook goed te doen is. Het grote voordeel ten opzichte van de Giro is dat je bij de Rabo wel in kunt stellen dat je automatisch elke maand een X bedrag wilt investeren in aandeel/fonds etc Y.
Idd aan gepast. Eerst mezelf nog maar eens inlezen over Northern Trust. Er is nog niet veel over te vinden vind ik.Rolletjedrop schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:12:
[...]
Rabo heeft helemaal geen VWRL, of bedoel je Northern Trust?
Ik dacht dat het niet kan bij De Giro (VTI/VXUS kopen via opties)... maar ik kan er naast zitten.Baytep schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:00:
[...]
Die kende ik al, en daar is ook een stapvoorstap handleiding te vinden om dit te doen bij Lynx.
Maar niet hoe het werkt bij DeGiro.
Ik weet dat het kan, maar niet hoe.
Is in Deel 8 heel veel besproken. Lees ook dit: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/Sunri5e schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:16:
[...]
Idd aan gepast. Eerst mezelf nog maar eens inlezen over Northern Trust. Er is nog niet veel over te vinden vind ik.
[ Voor 36% gewijzigd door Pistachenootje op 14-11-2019 13:59 ]
Is er ergens een overzicht/website van alle welkomstbonussen/acties etc voor beleggen?
Want hierboven lees ik oa CB/ABN die een eindejaarsactie hebben, maar zijn er nog meer, en hoe blijf ik het best op de hoogte van die acties?
Voordeel bij bv CB is dat deze ook gewoon voor bestaande klanten is!
Want hierboven lees ik oa CB/ABN die een eindejaarsactie hebben, maar zijn er nog meer, en hoe blijf ik het best op de hoogte van die acties?
Ik dacht altijd dat Nasdaq.com ook real time koersen doorgaf maar ik heb nu een real time koers abo bij Lynx. Nasdaq kan behoorlijk afwijken. Vanmiddag zag ik een ETF 50 cent duurder staan op Nasdaq.com dan de werkelijke prijs op Lynx. Een paar minuten later pas zakte de koers op Nasdaq. Iets om op te letten als je via opties bijv. VTI/VXUS wil binnenhalen.
Hoe blijf je op de hoogte? Goed dit topic lezen.
ABN is ook voor bestaande klantenJBplap schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:56:
Is er ergens een overzicht/website van alle welkomstbonussen/acties etc voor beleggen?
Hoe blijf je op de hoogte? Goed dit topic lezen.
Voor zover ik weet niet.JBplap schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:56:
Want hierboven lees ik oa CB/ABN die een eindejaarsactie hebben, maar zijn er nog meer, en hoe blijf ik het best op de hoogte van die acties?a
Nationale Nederlanden heeft nog een sympathieke actie van 60€ bonus als je 6 maanden lang automatisch 50€ over laat maken. Aanmeldproces vond ik daar overigens wel wat stroever.
Check verder Kendu en Robeco op lopende acties.
[ Voor 3% gewijzigd door oscar82 op 14-11-2019 18:41 ]
Hier lijkt het wel te kloppen, maar een belangrijk detail is dat effecten vaak op meerdere beurzen verhandeld worden. Bij Lynx/IB zie je met een data abonnement een consolidated prijs, dat wil zeggen de beste prijs op alle beurzen waar je koersdata van ontvangt.Pistachenootje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:30:
Ik dacht altijd dat Nasdaq.com ook real time koersen doorgaf maar ik heb nu een real time koers abo bij Lynx. Nasdaq kan behoorlijk afwijken.
Als je TWS gebruikt, open eens de market depth trader, dan zie je van alle beurzen en market makers afzonderlijk de actuele prijzen. Daar heb je overigens als gewone buy&hold belegger verder niets aan
Just to be sure: Het verschil tussen basic en custody is omdat custody duurder is voor uitkeer dividend? Of zit er nog een andere reden achter?Miki schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:52:
[...]
Ja en nee. Met het fonds VWRL is niks mis, prima allround fonds. Maar er zijn ook andere alternatieven mogelijk met een vergelijkbaar rendement waarbij de combinatie met een specifieke broker een andere factor is om rekening mee te houden.
Beknopt samengevat:
- DeGiro basic > VWRL
Ik denk dat dat de reden is inderdaad. Het ging om IJS, en die is genoteerd aan NYSEARCA. Ik wist niet dat er best wel een flink prijsverschil kan zijn met Nasdaq.Zr40 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:00:
[...]
Hier lijkt het wel te kloppen, maar een belangrijk detail is dat effecten vaak op meerdere beurzen verhandeld worden. Bij Lynx/IB zie je met een data abonnement een consolidated prijs, dat wil zeggen de beste prijs op alle beurzen waar je koersdata van ontvangt.
Nog een vraag die jij wel weet denk ik, als ik in de webapplicatie van Lynx zit zie ik alleen de hoogste bieder en de laagste asker. Is er een manier om de rest van de bieders en askers te zien? Of moet ik dan TWS gebruiken?
Juist.Ko.Kane schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:22:
[...]
Just to be sure: Het verschil tussen basic en custody is omdat custody duurder is voor uitkeer dividend? Of zit er nog een andere reden achter?
[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 14-11-2019 20:42 ]
Ik heb de webapplicatie niet gebruikt toen ik nog bij Lynx zat. Maar het doel van die webapplicatie is om simpel te zijn en daar hoort dit zeker niet bijPistachenootje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:12:
[...]
Nog een vraag die jij wel weet denk ik, als ik in de webapplicatie van Lynx zit zie ik alleen de hoogste bieder en de laagste asker. Is er een manier om de rest van de bieders en askers te zien? Of moet ik dan TWS gebruiken?
Overigens kan je met L2 data nog een stapje (of 5
Voor de meesten hier is het waarschijnlijk vooral leuk om naar te kijken. Maar wanneer je L2 data echt nodig hebt, dan is gratis L2 data van één ECN niet voldoende. Je wil het kunnen zien van alle beurzen en ECNs waar je effect verhandeld wordt en daar betaal je dan ook voor. Denk aan tientallen tot honderden euro of dollars per maand afhankelijk van je selectie.
Dit topic is gesloten.