Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.289.903 views

Onderwerpen

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Pistachenootje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:30:
ABN is ook voor bestaande klanten ;)

Hoe blijf je op de hoogte? Goed dit topic lezen.
Dit topic is eigenlijk meer over het beleggen zelf, aangezien ik zelf buy&hold doe lees ik niet zoveel hier.
Set &forget zeg maar :)

Alleen vind ik het wel leuk extra rendement om toch af en toe dit soort bonussen mee te pakken.
Die vorige cb was toch 15% rendement op jaarbasis (75 voor 1000 6 maand).
Deze nieuwe helaas maar 4%, maar toch weer extra.
*klopt niet helemaal want de kosten moeten er nog af, maar toch :)
oscar82 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:35:
[...]

Voor zover ik weet niet.

Nationale Nederlanden heeft nog een sympathieke actie van 60€ bonus als je 6 maanden lang automatisch 50€ over laat maken. Aanmeldproces vond ik daar overigens wel wat stroever.

Check verder Kendu en Robeco op lopende acties.
Oh, maar moet je bij NN ook nog een rekening enzo hebben?
Want 60 op 300 is wel heel goed :) dat is 40% op jaarbasis :o

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:04
JBplap schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:26:
[...]
Dit topic is eigenlijk meer over het beleggen zelf, aangezien ik zelf buy&hold doe lees ik niet zoveel hier.
Set &forget zeg maar :)
Dit topic is voor de actieve belegger maar ook voor de buy & hold index belegger. Laatste tijd kwam de eerste groep meer aan het woord.

Saxo bank had nog een leuke actie met 500 bonus dacht ik maar de eisen waren er ook naar. Werd besproken in de vorige editie van dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:49
Ko.Kane schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:22:
[...]

Just to be sure: Het verschil tussen basic en custody is omdat custody duurder is voor uitkeer dividend? Of zit er nog een andere reden achter?
DeGiro rekent kosten voor dividend uitkeringen bij een custody account. Dus VWRL wat 4x per jaar dividend uitkeert wordt dan een dure grap. IWDA herbelegd het dividend automatisch en daardoor heb je geen extra kosten maar geniet je wel van de zekerheden van een custody account mbt uitlenen van effecten.

Binck fundcoach heb ik genoemd vanwege het eenvoudige platform en mogelijkheid om aankopen van effecten te automatiseren.

De drie banken icm Northern Trust vanwege het kunnen kopen van fiscaal aantrekkelijke fondsen waardoor het dividendlek beperkt kan worden icm het grote gemak en eenvoudigheid van de platforms. En, niet te vergeten deze optie kent helemaal geen uitlenen van effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij DEGIRO wordt er ook iemand wakker :+

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/degiro-20191115.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36
coelho schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:07:
[...]

Volgende catalysts zijn dan ook a.s. donderdag, als er eerst een hele dag genoemde expertmeeting is met de afsluitende vraag/stemming of de experts een bredere toepassing van het middel zien zitten en bij welke groep patienten.
De expertmeeting heeft met 16-0 unaniem vóór bredere toepassing gestemd gisteren. De koers zal vandaag naar verwachting wel weer een paar dollar hoger uitkomen :)

https://www.reuters.com/a...rug-vascepa-idUSKBN1XO2VM

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06 21:52
Bedankt Coelho, kan een flesje open vanavond ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 18-06 18:30
coelho schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:59:
[...]
De expertmeeting heeft met 16-0 unaniem vóór bredere toepassing gestemd gisteren. De koers zal vandaag naar verwachting wel weer een paar dollar hoger uitkomen :)
Zal mij benieuwen,

Heb een klein gokje gewaagd nav. jouw eerdere betoog en mijn eigen betrokkenheid bij een ander
vaatziekte gerelateerd project.

Ben op zich wel nieuwsgierig wat ze op langere termijn zouden gaan doen, maar aangezien dit hun enige product schijnt te zijn lijkt het me vrij waarschijnlijk dat ze op korte termijn opgekocht worden door een van de grote jongens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coelho
BiLLY_daKid schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:21:
Bedankt Coelho, kan een flesje open vanavond ;)
Je bent ook ingestapt? Cheers!
Charly schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:25:
[...]

Zal mij benieuwen,

Heb een klein gokje gewaagd nav. jouw eerdere betoog en mijn eigen betrokkenheid bij een ander
vaatziekte gerelateerd project.

Ben op zich wel nieuwsgierig wat ze op langere termijn zouden gaan doen, maar aangezien dit hun enige product schijnt te zijn lijkt het me vrij waarschijnlijk dat ze op korte termijn opgekocht worden door een van de grote jongens.
Ik hoop dat ze de komende jaren nog alleen gaan. Als het uiteindelijke toepassingslabel in lijn is met de adviezen en als de aderverkalkingstudie die maandag wordt gepresenteerd ook een voordeel laat zien, dan kan dit product voor een top 3 in hoogste verkoop ooit gaan. Dan hebben we het over misschien wel 15 miljard per jaar peak sales en een totale opbrengst in de nog lopende 10 jaar patent van >100 miljard.

Een optie die mij wel wat lijkt is het verkopen van de rechten in bijvoorbeeld Azie en Europa tegen een premie + verkoopdividend, en dan zelf in de USA doorgaan. Ook zouden ze onderzoek kunnen opstarten met Big Pharma om een combinatiepil te maken met een statine erin. Dan heb je ook een patentverlenger. En tot slot, als je mega omzetten gaat draaien, waarom niet andere bedrijven opkopen met veelbelovende cardiovasculaire producten?

Al met al is een Buy Out een snelle optie voor een mooie korte termijn premie, maar is er veel meer te verdienen aan een meer gefaseerde aanpak!

[ Voor 79% gewijzigd door coelho op 15-11-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 18-06 18:30
coelho schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:41:
...
Al met al is een Buy Out een snelle optie voor een mooie korte termijn premie, maar is er veel meer te verdienen aan een meer gefaseerde aanpak!
Helemaal eens, maar ik ben erg benieuwd of ze dat avontuur aan durven. Maar dat gaan we zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Stel je hebt een fonds in USD en een in EUR die ongeveer hetzelfde tracken (in dit geval US small cap value) maar ze volgen verschillende indexen en je wil de prestaties vergelijken zonder dat dit verstoord wordt door wisselkoers, hoe kan je dat het beste doen?

Ik had wel een workaround bedacht: ik kan de relatieve performance t.o.v. een standaard Vanguard S&P 500 tracker nemen er vanuitgaande dat die in EUR en USD beschikbaar is. Maar wellicht niet de mooiste oplossing lijkt me.

[ Voor 47% gewijzigd door Pistachenootje op 15-11-2019 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
JBplap schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:56:
Is er ergens een overzicht/website van alle welkomstbonussen/acties etc voor beleggen?

Want hierboven lees ik oa CB/ABN die een eindejaarsactie hebben, maar zijn er nog meer, en hoe blijf ik het best op de hoogte van die acties?

Voordeel bij bv CB is dat deze ook gewoon voor bestaande klanten is!
Hou nl.pepper.com in de gaten en zet: beleggen als alarm vast. ;)

Zo zit ik nu na Flatex bij ABN, Nationale Nederlanden, Kendu, Robeco en Bux . Alleen CB was mij ontgaan maar hun verzekeringscashback heb ik dan wel weer benut.

Dus mijn beleggingsportfolio is als volgt:
Broker - Ingelegd - Bonus
ABN - 100 - 35
BUX - 1 cent - 35 (Basic-Fit aandeel door 1 cent storting via N26 + KPN gratis aandeel)
Flatex - 1 cent - 100
Kendu - 50 - 50
NN - 300 (6x 50 maandelijks inleggen) - 60
Robeco - 50 - 50

Met 500 euro inleg 330 euro aan bonus kunnen opstrijken vind ik een mooie deal. 66% rendement bruto. Nu nog kijken hoeveel er aan kosten afgaat per broker. Want ze verlangen allemaal min. 3 tot 6 maanden dat je je inleg gewoon laat beleggen natuurlijk. Heb bij elk gekozen voor een zo defensief profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingwaynes
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-12-2024
Op de rekening van een kennis heeft DEGIRO alle contanten boven €2500 teruggestort naar zijn bankrekening. Is dit gebruikelijk, of is er recent een regel veranderd bij het platform?

Hoor hier graag meer over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:35
kingwaynes schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:21:
Op de rekening van een kennis heeft DEGIRO alle contanten boven €2500 teruggestort naar zijn bankrekening. Is dit gebruikelijk, of is er recent een regel veranderd bij het platform?

Hoor hier graag meer over!
Je kennis heeft een(meerdere waarschijnlijk) e-mail ontvangen van DeGiro

Herinnering: Aanpassing in het compensatiebeleid van geldmarktfondsen
Bij DEGIRO belegt u ongebruikt geld automatisch in een geldmarktfonds via een doorlopende order. Zoals eerder aangegeven gaan wij de compensatie van het negatieve rendement op geld dat u aanhoudt in geldmarktfondsen limiteren. Vanaf 15 november 2019 zullen wij alleen de eerste €2.500,- die belegd is in geldmarktfondsen compenseren. Meer informatie over geldmarktfondsen en het compensatiebeleid vindt u hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingwaynes
sbmuc schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:24:
[...]

Je kennis heeft een(meerdere waarschijnlijk) e-mail ontvangen van DeGiro

Herinnering: Aanpassing in het compensatiebeleid van geldmarktfondsen
Bij DEGIRO belegt u ongebruikt geld automatisch in een geldmarktfonds via een doorlopende order. Zoals eerder aangegeven gaan wij de compensatie van het negatieve rendement op geld dat u aanhoudt in geldmarktfondsen limiteren. Vanaf 15 november 2019 zullen wij alleen de eerste €2.500,- die belegd is in geldmarktfondsen compenseren. Meer informatie over geldmarktfondsen en het compensatiebeleid vindt u hier.
Dit klopt inderdaad! Hartelijk dank voor je berichtje. Ik zelf had er niets van gemerkt, omdat ik uiteraard geen contanten geparkeerd laat staan :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 15:36
Het nieuwe compensatiebeleid heeft toch niks te maken met het ongevraagd terugstorten van contanten van DEGIRO naar de tegenrekening?

Dan zou ik ook een boeking gehad moeten hebben, maar dat is bij mij niet het geval.

[ Voor 24% gewijzigd door DJTimo op 15-11-2019 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingwaynes
DJTimo schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:33:
Het nieuwe compensatiebeleid heeft toch niks te maken met het ongevraagd terugstorten van contanten van DEGIRO naar de tegenrekening?

Dan zou ik ook een boeking gehad moeten hebben, maar dat is bij mij niet het geval.
Handmatig is het niet gedaan. Kan zijn dat dit bij jou nog zal worden uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhemme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 12:02
coelho schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:07:
[...]

Dan volgende week maandag de resultaten van de atherosclerose studie, die momenteel nog onder embargo zijn maar een 'late breaking results' presentatie-slot toegewezen hebben gekregen bij het congres van de Amerikaanse cardiologenvereniging. Zo'n slot krijg je niet toegewezen als je niks te vertellen hebt.

[...]
Ik zou voorzichtig zijn om positieve resultaten te speculeren vanuit deze redenatie, want late-breaking abstracts worden bij de AHA geselecteerd op basis van de studieopzet, niet op basis van de studieresultaten. Desalniettemin spannend om in de gaten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
Rhemme schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:28:
[...]

Ik zou voorzichtig zijn om positieve resultaten te speculeren vanuit deze redenatie, want late-breaking abstracts worden bij de AHA geselecteerd op basis van de studieopzet, niet op basis van de studieresultaten. Desalniettemin spannend om in de gaten te houden.
De instructies voor een late-breaking zeggen het volgende:
Guidelines for Late-Breaking Science Presentations
Late-Breaking Science sessions are innovative and provide the latest breakthroughs in clinical
science. These sessions provide notable exposure and recognition for studies likely to have a
significant impact on clinical practice and/or to make significant advances in a scientific field.
Daarbij sprak de hoofdonderzoeker van deze studie gisteren in bij de Open Public Hearing. Hij liet een slide zien waar geen embargo op rustte. Deze liet zien dat er geen effect is gemeten in de placebo arm.

Waarom zou je een andere studie aanhalen in de Open Hearing, als het niet als een voorzet is bedoeld voor de data to come? Dat zou vreemd zijn.

Tot slot zijn er in augustus 2017 al resultaten gepubliceerd van een studie (CHERRY-trial) waarbij mensen voor 6-8 maanden 1.8 gram per dag van dit onderzoeksmiddel + statine kregen vs. alleen statine. Er werd een significante reductie van plaques gemeten. Nu dus een dubbele dosis (4 gram) en langere duur (tot 18 maanden).

Natuurlijk allemaal circumstancial evidence, maar het zou me enorm tegenvallen als er niks positiefs uit zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:20
Leuke discussie, ga vooral door. Biotech gaat mij boven de pet dus ik doe er zeer waarschijnlijk niks mee, maar interessant om te lezen. Hebben jullie beide een medische achtergrond?

Ik heb een kleine positie in ATXI, een bescheiden gokje dat IV-tramadol in Amerika wordt goedgekeurd. De markt is erg skeptisch, waarschijnlijk vanwege de opiaten-crisis in de US. Of zijn de onderzoeksresultaten niet heel overtuigend? Daar heb ik minder zicht op, maar volgens mij wordt IV-tramadol in Europa al gewoon gebruikt. En ook in pilvorm is het volgens mij een redelijk effectief en wereldwijd goedgekeurd medicijn. Zou de IV-vorm meer verslavingsgevoelig zijn? Ook dat lijkt me sterk, pillen lijken me juist veel makkelijker te misbruiken. In elk geval, de phase 3 trial is al afgerond en ze willen binnenkort een NDA indienen.

Een ander pharmaceut heeft eind vorig jaar nog wat geld in ATXI gepompt a 6 dollar per aandeel en neemt het hele bedrijf over a $13.92 per aandeel en een royalty stream als de DEA / FDA IV-tramadol goedkeurt. Het is dus een redelijk binaire situatie. Met het aandeel rond de $6 prijst de markt min of meer in dat de kans kleiner is dan 50% dat IV-tramadol goedgekeurd wordt. Dat leek me een aardig gokje, gezien de geschiedenis van het medicijn.

Maar misschien mis ik wel wat cruciale info over het verschil tussen IV- en pilvorm. Of ben ik veel te naief over de kans dat de DEA een (zwak) opiaat gaat goedkeuren als het halve land overdoset op oxycontin. Hebben jullie hier een mening over?

[ Voor 79% gewijzigd door writser op 15-11-2019 20:23 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
writser schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:07:
Leuke discussie, ga vooral door. Biotech gaat mij boven de pet dus ik doe er zeer waarschijnlijk niks mee, maar interessant om te lezen. Hebben jullie beide een medische achtergrond?
Als het te diep gaat moet je het ook laten weten :) Het gaat erom zoals bij elk aandeel dat je goed vooronderzoek doet. Ik ben zelf in het dagelijks leven betrokken bij klinisch onderzoek. Ik hoop daarom een bescheiden voorsprong te hebben om de meute, doordat ik wetenschappelijke artikelen enigszins op waarde kan schatten en een algemene medische basiskennis heb.

Desalniettemin blijft biotech een gevaarlijke sector. Het is enorm volatiel, er is altijd geld te weinig en gedegen onderzoek leidt niet altijd tot goede resultaten omdat er een grote mate van onzekerheid in zit. Een middel kan altijd anders reageren dan je op basis van eerder (pre-)klinisch onderzoek zou verwachten.

Het meest bijzondere voorbeeld waar ik ooit zelf bij betrokken ben geweest was een fase 1 'first in human' studie. Alle labanalyses lieten zien dat het middel pas een effect zou gaan laten zien tussen 150-300mg. Omdat je voor de eerste keer je medicijn aan mensen gaat geven, ga je enorm aan de voorzichtige kant zitten. Patient kreeg dus een opbouwschema van 2.5 - 5 - 10mg. Als dat zonder problemen zou verlopen zou de volgende patient naar 20 gaan enz. De eerste patient had al tekenen van effect bij 2.5 en kreeg grote bijwerkingen bij 10. Moet je nagaan wat er gebeurd was als de laagste dosering uit de modellen genomen zou zijn.

Het lag niet aan de kwaliteit, maar aan een onvoorspelbaar ander mechanisme in het lichaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Degiro komt morgen met een 'nieuw beleggingsplatform'. Heeft iemand meegedaan met de beta-testing? Of screenshots en dergelijke? Ik heb wat gezocht, maar helaas niets gevonden. Ik heb ook een mail van ze gehad, maar daar stond niet veel meer in dan 'meer grafieken en nieuws'. In ieder geval mooi dat ze doorontwikkelen. Ik zou vooral rendementsgrafieken erg waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Longcat schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:05:
Degiro komt morgen met een 'nieuw beleggingsplatform'. Heeft iemand meegedaan met de beta-testing? Of screenshots en dergelijke? Ik heb wat gezocht, maar helaas niets gevonden. Ik heb ook een mail van ze gehad, maar daar stond niet veel meer in dan 'meer grafieken en nieuws'. In ieder geval mooi dat ze doorontwikkelen. Ik zou vooral rendementsgrafieken erg waarderen.
Ik hoop dat ze ook eens een aantal bugs gaan aanpassen. Heb een keer een aantal aandelen laten overschrijven van een account naar een andere, en sindsdien heeft het account waar ze vanaf zijn gekomen een min ter grootte van de waarde. Navraag leerde dat het bekend was, maar dat het niet aan te passen was. Beetje jammer voor je overzicht, dan moet je alsnog met externe apps je rendement tracken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Tja, volgens mij is er geen enkele broker die 100% correct het rendement kan bijhouden. Het overboeken van aandelen kan roet in het eten gooien, maar ook overnames van bedrijven en andere corporate acties worden vaak niet goed verwerkt. Binck, Interactive Brokers en alle andere brokers waar ik ooit heb belegd konden dat ook niet probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Afgaande op dit document zou er vandaag dividend worden uitbetaald op Northern Trust EM. Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat bij de Rabobank? Wordt het dan gewoon bijgeschreven op de gekoppelde spaarrekening? En hoe snel gaat dat normaal gesproken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-06 21:40
Pistachenootje schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:40:
Afgaande op dit document zou er vandaag dividend worden uitbetaald op Northern Trust EM. Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat bij de Rabobank? Wordt het dan gewoon bijgeschreven op de gekoppelde spaarrekening? En hoe snel gaat dat normaal gesproken?
Als het goed is staat het morgen op je tegenrekening, er zit bij de Rabobank altijd een dag vertraging in.
Overigens heb ik bij de ABN waar ik een stukje NT Europe heb al op afgelopen zaterdag dividend ontvangen.

Bij de Rabobank zie je wel, bij mij tenminste, bij het onderdeel dekkingsoverzicht, het bedrag terugkomen van de te ontvangen dividend, onder ‘open orders’.
Alleen lijkt in dit geval het bedrag niet te kloppen, de uitkering zou 0,188 moeten zijn, als ik het uitreken kom ik op 0,14. Alle bedragen zijn hierbij al netto, na dividendbelasting.
In de lijst waar je naar linkt komt ook een fondsklasse voor met 0,14 als uitkering, maar dat is niet de fondsklasse die de Rabobank voert. Mysterie nog even, morgen maar zien wat er wordt bijgeschreven. Onder nota’s en mutaties kun je vervolgens zien hoe het is opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
writser schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:27:
[...]
Anyway, dat was wat theoretisch gezever. Goed om te zien dat er wat Sapec geld begint binnen te komen, ook van de cases die via Charles van Berkum liepen (ik neem aan dat jij daar ook bij zat @Rukapul?). Ik heb zelf nog niks ontvangen helaas, maar heb goede hoop dat er de komende weken wat in de bus valt. Ben ondertussen ook nog verhuisd, wellicht is dat nog een complicerende factor.
Heb je inmiddels al wat gehoord over Sapec? Ik nog niks helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 22:09

RobertowNL

For your gear!

Aikon schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:01:
[...]

Je kan even mailen met de Belgen, over het algemeen reageren die binnen een dag.
Hier zou eerdaags het geld binnen moeten komen.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Aikon schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:01:
[...]

Ik ook nog niet. 23 oktober kreeg ik te horen 'ik ga uw aanvraag behandelen'. Ik had eigenlijk al een briefje verwacht. Misschien mail ik er eind deze maand nog weer eens achteraan. Ik ben in de tussentijd verhuisd en had ook een vrij grote positie, misschien zijn dat complicerende factoren. Ik maak me nog niet direct zorgen maar vind de gang van zaken wel wat vreemd. Mensen die tegelijkertijd met mij hebben ingediend hebben al maanden geleden bericht gehad.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dessertcrook
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-06 10:26
*knip* Bux-79,1-%-van-de-retailbeleggers-lijdt-verlies-op-de-handel-in-CFD’s-met-deze-aanbieder heeft al weinig in dit topic te zoeken, maar referral spam al helemaal niet

[ Voor 118% gewijzigd door Rukapul op 18-11-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 16:02
Binnenkort gaat Saudi Aramco naar de beurs natuurlijk. Wie van jullie gaat naar dit aandeel kijken? Bij Binck bijvoorbeeld is het niet te koop, want daar kan je geen aandelen van de Tadawul kopen.
Verwachte dividend is laag las ik. Maar dat zijn verwachtingen natuurlijk. Met een winst van 100 miljard $ vorig jaar...

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dessertcrook
Voor mijn gevoel is dat saudi aramco echt een zinkend schip. Miss dat het op korte termijn nog iets op kan leveren wanneer ze schaarste gaan maken ofzo. Maar waarom zouden ze ooit hun cashcow verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dessertcrook
Bux zero is geen CFD zijn gwn aandelen moderator^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RobertowNL schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:32:
[...]

Je kan even mailen met de Belgen, over het algemeen reageren die binnen een dag.
Hier zou eerdaags het geld binnen moeten komen.
Oh echt, dan doe ik dat maar eens. Heb je het adres bij de hand toevallig?

Ik heb niet het idee dat er iets mis is ofzo, hetkomt vast ooit, maar ja, voor hetzelfde geld is mijn aanvraag nooit aangekomen...

Aramco... Het is niet best natuurlijk, olie, echt vrijwel niks doen om nog iets minder vervuilend zijn, en de mensenrechtenkwestie... Maar ja ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
@Aikon https://eservices.minfin.fgov.be/webForm/public/fin/fin.jsf . Of direct via : foreigners.team6 at minfin.fed.be . Weet niet of ze dat op prijs stellen, misschien beter via het formulier.

[ Voor 48% gewijzigd door writser op 18-11-2019 21:24 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PM_Petrol schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:55:
Binnenkort gaat Saudi Aramco naar de beurs natuurlijk. Wie van jullie gaat naar dit aandeel kijken? Bij Binck bijvoorbeeld is het niet te koop, want daar kan je geen aandelen van de Tadawul kopen.
Als niet-inwoner heb je geen toegang tot die beurs. Alleen financiële instellingen die gezien worden als "Qualified Foreign Investor" kunnen toegang krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 18-11-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Rechtstreekse mail van het team forgeiners die de behandeling van de verzoeken doet is:
spoiler:
foreigners.team6@minfin.fed.be

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 16:02
Zr40 schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:24:
[...]

Als niet-inwoner heb je geen toegang tot die beurs. Alleen financiële instellingen die gezien worden als "Qualified Foreign Investor" kunnen toegang krijgen.
Ja dat had ik ook gelezen, minimaal 5 jaar ervaring en 5 miljard dollar beheren volgens mij. Maar dat de particuliere belegger daardoor niet kon beleggen wist ik niet. Ik dacht dat het zo geregeld zou zijn, dat een belegger die bij zo'n instelling/fonds zit, alsnog de aandelen kon kopen.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:07
Dessertcrook schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:58:
Voor mijn gevoel is dat saudi aramco echt een zinkend schip. Miss dat het op korte termijn nog iets op kan leveren wanneer ze schaarste gaan maken ofzo. Maar waarom zouden ze ooit hun cashcow verkopen.
Dat is ook altijd de eerste vraag die ik stel: waarom gaat een bedrijf naar de beurs?
Mijn vermoeden in veel gevallen: om te cashen.

Kapitaal ophalen kan zeker ook een geldige reden zijn maar dan moet je het aandeel al goed bestuderen en thuis zijn in de sector om daar een goed oordeel over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Wozmro schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 07:41:Dat is ook altijd de eerste vraag die ik stel: waarom gaat een bedrijf naar de beurs? Mijn vermoeden in veel gevallen: om te cashen.
Eens, maar in dit geval is de waarheid misschien iets genuanceerder. Saoedi-Arabië is een 'one trick pony'. Ze hebben heel veel olie, maar voor de rest heel weinig. Volgens Wikipedia is oliewinning 90% van de inkomstenbron van de overheid. In theorie lijkt het me een prima idee om een deel van je gigantische olie-staatsbedrijf te verkopen en om de opbrengsten te investeren in tech / diensten / buitenlandse assets om je eigen inkomsten te diversificeren. En je geeft buitenlandse beleggers de kans om een stukje te kopen van een gigantisch winstgevende olieboer. Dat lijkt me een zinnige transactie voor beide partijen die best op een eerlijke prijs afgerond kan worden. Sterker nog, misschien accepteert Saoedi-Arabië wel een bescheiden korting om maar van hun enorme olie-exposure af te komen. Het lijkt me in elk geval (zonder verder te kijken naar de valuatie) een betere setup dan WorldOnline kopen van Nina Brink.

Hoe het in de praktijk gaat uitwerken is natuurlijk nog de vraag.

[ Voor 15% gewijzigd door writser op 19-11-2019 10:59 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:38

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Daarbij is het ook wel handig als westerse landen lekker investeren in je markt zodat ze afhankelijk worden en politiek levert dat natuurlijk voordeel op op termijn.

Als je als indiviuele investeerder ook aandelen wilt kun je--neem ik aan--wel een etf vinden waar het onderdeel van uit zal maken, en wellicht komt er wel een adr beschikbaar over een tijdje.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ik ben met kendu aan het mailen gegaan maar wat een horkerige klantenservice, vriendencodes werken alleen voor iphonebezitter (lol whut) en het registratieproces werkt niet, ik krijg een error over het openen van de ABN rekening:
hoi Boudewijn,

Helaas kunnen wij jou niet helpen met vragen over ABN AMRO producten. o.a. betaalrekening.

ik verzoek je contact op te nemen met 0900 - 0024

Indien je een iPhone hebt, kun je het inderdaad toevoegen, Android moet ik je teleurstellen.

Wel werken wij eraan dus indien het beschikbaar is hoor je het van ons.
Fijne service.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dessertcrook
Zou het niet ook kunnen dat ze een nieuwe oliebron hebben gevonden, oude saudi aramco verkopen en cashen en dan een nieuw staatsbedrijf starten met de nieuwe bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
RobertowNL schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:47:
[...]

En vandaag blijkt maar weer dat ik op dat moment niet had moeten twijfelen en de positie had moeten sluiten:
https://fd.nl/ondernemen/...alveert-personeelsbestand
Het gaat alleen nog maar minder worden.
Heb je de positie uiteindelijk nog gesloten?
i7x schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:58:
Als je als indiviuele investeerder ook aandelen wilt kun je--neem ik aan--wel een etf vinden waar het onderdeel van uit zal maken, en wellicht komt er wel een adr beschikbaar over een tijdje.
Wat dacht je van VWRL of IWDA? ;) Die hebben de meesten in dit topic wel in de portefeuille. Saudi Aramco heeft een absurd grote market cap. De free float is alleen nog niet zo groot, maar zelfs met die 3% of zoiets zal het aandeel wel een plekje in de wereld indices bemachtigen.

[ Voor 41% gewijzigd door Longcat op 19-11-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Longcat schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:12:
[...]

Heb je de positie uiteindelijk nog gesloten?
Natuurlijk niet :+
Wellicht nu maar wel doen, snap niet geheel waarom de koers zo stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zag dat de avg. YTM op iShares IEGZ 0.61% is. Met 0.2% TER zou je dus een verwacht rendement van 0.4% hebben (ik ben me er van bewust dat rente schommelingen een sterk effect kunnen hebben op de koers).

Van dood geld lijkt dus geen sprake meer in deze obligaties?

Overigens krijg je op een 1 jaar deposito van NIBC 0.6% dus dat is nog wel aantrekkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 18:19
Boudewijn schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:13:
Nou ik ben met kendu aan het mailen gegaan maar wat een horkerige klantenservice, vriendencodes werken alleen voor iphonebezitter (lol whut) en het registratieproces werkt niet, ik krijg een error over het openen van de ABN rekening:

[...]

Fijne service.
Kendu app werkt ook erg slecht op de iPhone.
De ene naar de andere foutmelding, beleggingsbonus ook een aantal maanden op moeten wachten.

Klantenservice is ook ver te zoeken 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 15:45
Pistachenootje schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:56:
Ik zag dat de avg. YTM op iShares IEGZ 0.61% is. Met 0.2% TER zou je dus een verwacht rendement van 0.4% hebben (ik ben me er van bewust dat rente schommelingen een sterk effect kunnen hebben op de koers).

Van dood geld lijkt dus geen sprake meer in deze obligaties?

Overigens krijg je op een 1 jaar deposito van NIBC 0.6% dus dat is nog wel aantrekkelijker.
Klopt, hou er wel rekening mee dat je jouw geld dus voor meer dan 10 jaar "inlocked" op deze rates. En 40% van de etf holdings Italiaanse staatsobligaties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja dit is inderdaad nog schraler dan flatex. Die zijn traag maar helpen je wel.

Wil Abn soms snel op de beleggen-met-lage-instaphype inspelen ofzo dat ze zoiets releasen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnHeerZomer
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-06 21:27
Hoi mensen,

Kan ik hier terecht met de vraag of VWRL / Vanguard All Word ook dividend geeft, en zo ja, in welke vorm ze dividend uitkeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Misschien interessant alternatief voor mensen die beleggen bij ABN Amro maar iets anders willen dan de standaard Northern Trust fondsen ed.

Robeco QI Global Developed Conservative Equities
  • Streeft naar wereldwijd aandelenrendementen uit ontwikkelde landen met een lager neerwaarts risico
  • Gericht op stabiele aandelenrendementen met een hoog dividendrendement
  • Laag-risico aandelen met aantrekkelijke waardering en positief momentum
TER is 0.43, geen dividendlek. Dividendrendement is 3,56. Scoort bovengemiddeld op ESG duurzaamheid, milieu etc. ik vind het zelf wel een aardige optie omdat het in theorie iets veiliger zou moeten zijn bij een eventuele aandelen crash.

Iemand hier een onderbouwde mening over? TER is wat hoog maar op VanEck Dividend Leaders (voorheen Think High dividend) betaal je ook 0.38% en zijn de factor exposures waarschijnlijk minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

MijnHeerZomer schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:58:
Hoi mensen,

Kan ik hier terecht met de vraag of VWRL / Vanguard All Word ook dividend geeft, en zo ja, in welke vorm ze dividend uitkeren?
Ja. Cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
klaasvaak1853 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:24:
[...]

Klopt, hou er wel rekening mee dat je jouw geld dus voor meer dan 10 jaar "inlocked" op deze rates. En 40% van de etf holdings Italiaanse staatsobligaties zijn.
Hah, inderdaad. Mooi vehikel. Lekker gelijkmatig verdeeld over de Eurozone. 52% Italie en Spanje, 32% Frankrijk, 16% Duitsland en Nederland. En een lange looptijd. Ik betwijfel of je als particulier dat risico moet willen lopen. ~0.3% extra rendement t.o.v. je spaarrekening maar geen bankgarantiestelsel en een enorme positie in de 'zwakkere' Eurolanden. Stel je stopt er een ton in, wordt je leven dan echt zo veel beter van die 300 euro extra per jaar? En slaap je nog steeds lekker als tijdens de volgende euro-crisis de rentespreads binnen Europa weer oplopen? Of als Salvini iets achterlijks doet? Lijkt me een gevalletje penny-wise, pound-foolish.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 19-11-2019 18:26 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:39

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Hallo allemaal,

Even inbreken, en tussendoor een vraag stellen.
Ik ben al een poosje aan het indexbeleggen bij Robein.nl.

Nu heb ik weer wat extra gespaard, en dat wil ik graag weer beleggen.
Is het handig om tussentijds "bij"-te beleggen?
Dus is het handig om tussendoor bij te leggen, of is het verstandiger om een nieuwe rekening aan te maken...

Beide opties zijn mogelijk, maar wat levert het meeste rendement uiteindelijk op?

Alvast bedankt mensen! _/-\o_

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben niet bekend met die organisatie, maar in het algemeen zou het nogal een puinhoop worden als je maandelijks wil inleggen en elke maand een nieuwe rekening moet openen. Dus gewoon erbij doen lijkt mij de logische optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Sissors schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:39:
Ik ben niet bekend met die organisatie, maar in het algemeen zou het nogal een puinhoop worden als je maandelijks wil inleggen en elke maand een nieuwe rekening moet openen. Dus gewoon erbij doen lijkt mij de logische optie.
Dat dacht ik ook, gewoon erbij pleuren die euros.
Maar ja, is dat wel *rendement minded*?

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@PeaceFreak waarom zou je maandelijkse inleg verhogen of eenmalig extra inleggen een probleem zijn? :?

[ Voor 14% gewijzigd door Longcat op 19-11-2019 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Longcat schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 23:23:
@PeaceFreak waarom zou je maandelijkse inleg verhogen een probleem zijn? :?
Nou, ik heb geen maandelijkse inleg... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@PeaceFreak zie edit. Wat dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Ik heb er zelf niets op tegen, maar ik weet niet wat een extra inleg voor een uitwerking heeft.
Omdat je je lange termijn dan toch misschien naar nog later schuift?
Dus moet het dan langer staan dan eerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@PeaceFreak is je gedachtengang een beetje zoals dit?
Je hebt 1000 ingelegd en 100 winst. In de app/site staat 10% rendement. Je stort 1000 bij, waarna het rendement als 5% getoond wordt. Dit komt door de simplistische manier waarop rendement wordt berekend bij veel aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Boudewijn schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:56:
Tsja dit is inderdaad nog schraler dan flatex. Die zijn traag maar helpen je wel.

Wil Abn soms snel op de beleggen-met-lage-instaphype inspelen ofzo dat ze zoiets releasen? :?
Goed te weten is dat ik ze heb gevraagd of de vriendencodes nog gaan werken (nu alleen voor iphone) voor de actie afloopt. Immers kan ik 50E krijgen zonder codes (in de actie) maar wschl 45E met de vriendencodes. Tijdens de actie dus 95E als ik de vriendencodes inzet mits de android-app die codes ondersteunt.

Dit vroeg ik aan Kendu:
Ik zou nog even wachten ;) De developers zijn hard aan het werk. Ik zal je informeren wanneer je een account aan kunt gaan maken.
Prima.

Sure, het is pepernotengeld maar wel gratis geld ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 20-11-2019 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Longcat schreef op woensdag 20 november 2019 @ 00:10:
@PeaceFreak is je gedachtengang een beetje zoals dit?
Je hebt 1000 ingelegd en 100 winst. In de app/site staat 10% rendement. Je stort 1000 bij, waarna het rendement als 5% getoond wordt. Dit komt door de simplistische manier waarop rendement wordt berekend bij veel aanbieders.
Denk dat hij bedoeld. Je legt 1000 euro in voor de lange termijn (30 jaar). Half jaar later leg je nog eens 1000 euro in, die is ook voor de lange termijn (dus 30 jaar), nu kun je pas na 30.5 jaar je geld opnemen.

Wat natuurlijk pertinente onzin is om te veel redenen om op te noemen.

@PeaceFreak Lees je eens goed in in beleggen, waarom men "de lange termijn" blijft herhalen, wat die lange termijn daadwerkelijk is. Lees je eens in op dollar cost averaging versus lump sum investment. Als je daar wat artikelen over leest denk ik dat je je vraag zelf kunt beantwoorden. Kijk ook deze posts eens door (zoveel mogelijk): https://www.reddit.com/r/...?q=beginner&restrict_sr=1

Overigens zien die Robein fondsen me er een partij waardeloos uit zeg. 50 bedrijven, alle 2% allocatie voor 0.5% beheerskosten.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 604938 op 20-11-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@PeaceFreak waarom Robein en niet gewoon bij je eigen bank in Northern Trust fondsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-06 09:00
Pistachenootje schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:01:
Misschien interessant alternatief voor mensen die beleggen bij ABN Amro maar iets anders willen dan de standaard Northern Trust fondsen ed.

Robeco QI Global Developed Conservative Equities
  • Streeft naar wereldwijd aandelenrendementen uit ontwikkelde landen met een lager neerwaarts risico
  • Gericht op stabiele aandelenrendementen met een hoog dividendrendement
  • Laag-risico aandelen met aantrekkelijke waardering en positief momentum
TER is 0.43, geen dividendlek. Dividendrendement is 3,56. Scoort bovengemiddeld op ESG duurzaamheid, milieu etc. ik vind het zelf wel een aardige optie omdat het in theorie iets veiliger zou moeten zijn bij een eventuele aandelen crash.

Iemand hier een onderbouwde mening over? TER is wat hoog maar op VanEck Dividend Leaders (voorheen Think High dividend) betaal je ook 0.38% en zijn de factor exposures waarschijnlijk minder goed.
Geen verkeerde ETF: Helaas nog niet te verkrijgen bij de ING. Anders misschien als aanvulling gedaan bij mijn NL dividend portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Ik zal me eens gaan verdiepen in de materie die @Euler bedoelt.
Ik bedoel inderdaad als ik weer inleg, moet ik dat dan 28 jaar laten staan, en er tegelijk afhalen.
Of die 1k 2 jaar langer laten staan?

Zit nu met wat k's bij robein omdat een familielid dat aanraadde.
Ik heb geen baan, dus zoveel komt er per mnd ook niet bij...
Op dit moment niks, maar (miscchien) binnenkort weer 1k ofzo.

Ik zit echter nu wel prima bij robein, ook vanwege de (waarschijnlijk erg lage) kosten.
Namelijk:
• Geen aan- en verkoopkosten
• Beheerkosten: 0,5% per jaar over uw vermogen

Ook heb ik een behoorlijk goed rendement bij robein.
In plm. 2 jaar tot nu ongeveer 7% per jaar.
En hoeveel kosten rabobank (mijn huidige bank), nou alleen al een beheersfee van 5 euro per kwartaal...

Ik denk dat ik voorlopig bij robein blijf én me nog beter inlezen.
Weet iemand goede sites vooral over indexbeleggen?
Ik zal ook weer effe de startpost doornemen ;)

En wel bedankt voor alle hulp! _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door PeaceFreak op 20-11-2019 18:28 . Reden: Zinnetje erbij. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@PeaceFreak rendement op VWRL is 10.5% over de afgelopen 3 jaar en de TER is 0.22%. Kun je gratis aanschaffen met een gratis rekening bij De Giro.

Hier is een aardige site om mee te beginnen: https://www.financieelona.../beleggen-voor-beginners/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Dank je wel @Pistachenootje , ik ga er even goed over nadenken.
Ik denk dat ik robein even laat voor wat het is, en ga kijken bij deGIRO.
Heb wel al een rekening bij deGIRO.
Maar al lang niet meer gebruikt.

Ook bedankt voor je link! Toppie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@PeaceFreak 30 jaar is geen natuurwet of zo... :+

EDIT: Belangrijk dat je je realiseert dat je bij Robein allemaal equal-weight fondsen hebt. Over het algemeen beleggen mensen in market cap weighted fondsen (nog even zonder waardeoordeel wat beter is). Daarnaast belangrijk dat er maar 50 aandelen per fonds in zitten. Dit kun je vrij makkelijk met lagere kosten namaken. Eenmalig 50x transactiekosten + wat herbalanceren vs. 0.50% TER. Met Noord-Amerika, Europa en Azie zit je dus op maar 150 aandelen. Met IWDA en VWRL zit je in 1500+ aandelen. Dat is nogal een verschil qua spreiding. Als je dan ook nog wat alloceert naar Nederland, BRIC, Private Equity of Vastgoed, heb je misschien nog overlap ook.

[ Voor 99% gewijzigd door Longcat op 20-11-2019 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Nee da's waar @Longcat . Misschien 29 jaar dan :P
Maar krijgen we nog zo'n nieuwjaarsdip of gewoon nu instappen met VWRL en een 1 of 2 andere bij deGiro? (niet te voorspellen natuurlijk, maar misschien zoals vaker bij de jaarwisseling toch?)

[ Voor 22% gewijzigd door PeaceFreak op 20-11-2019 18:49 . Reden: Zie () ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Als je bang bent voor een nieuwjaarsdip en gegeven dat je VWRL wil aankopen via degiro: deel het bedrag dat je wil inleggen door bijv. 12 en koop 1x per maand wat aandelen VWRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Niemand weet wat de toekomst zal brengen natuurlijk maar er zijn wel genoeg redenen om voorzichtig te zijn.
Joe Davis, the global chief economist and head of investment strategy at fund giant Vanguard, isn’t buying it. “In the year ahead, we don’t foresee a significant reversal of the [U.S.-China] trade tensions that have occurred so far. And with continued geopolitical uncertainty and unpredictable policy-making becoming the new normal, we expect that these influences will weigh negatively on demand in 2020 and on supply in the long run,” he tells clients. Davis says U.S. growth will decelerate to about 1% next year, and China also will grow below trend.

No surprise, then, that Davis isn’t terribly optimistic about financial markets, citing heightened policy uncertainties, late-cycle risks and stretched valuations. “Our near-term outlook for global equity markets remains guarded, and the chance of a large drawdown for equities and other high-beta [more volatile] assets remains elevated and significantly higher than it would be in a normal market environment,” Davis says in the call of the day.
https://www.marketwatch.c...9-11-19?mod=mw_latestnews

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

@Longcat, sorry maar wat bedoel je met aandelen VWRL?
Gewoon toch deze tracker ISIN kopen: IE00B3RBWM25.
Of bedoel je letterlijk losse aandelen uit de etf VWRL?

Sorry is mijn behoefte aan duidelijkheid die nu opspeelt... :$

Dan koop ik er inderdaad een of twee van de IE00B3RBWM25 en dan wacht ik nog even met verder investeren. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door PeaceFreak op 21-11-2019 01:06 . Reden: ISIN Toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Pistachenootje schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:05:
Niemand weet wat de toekomst zal brengen natuurlijk maar er zijn wel genoeg redenen om voorzichtig te zijn.

[...]

https://www.marketwatch.c...9-11-19?mod=mw_latestnews
Tsja, voorzichtig zijn, hoe moet ik dat doen als ik maandelijks vast inleg? ;) Dat is de geformuleerde strategie die het beste rendement oplevert volgens Tweakers hier, dus dan hoef ik het nieuws ook niet te volgen toch.

Beetje sarcastisch natuurlijk maar wordt al zolang ik beleg (post-crisis) gewaarschuwd voor een recessie volgend jaar. :z Ooit ga je gelijk krijgen natuurlijk.

@PeaceFreak lees je nou eens echt goed in de materie en formuleer een plan voor jezelf. Je gaat van "ik blijf bij Robein" naar "Ownee toch niet" in het tijdsbestek van een paar uur en bent nog niet zeker van de zaak. Waarom wil je beleggen? Hoeveel spaargeld moet je hebben? Op welke termijn moet het geld weer beschikbaar zijn? Hoe veel risico ben je bereid te nemen? Etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 604938 op 21-11-2019 07:38 ]

• Pistachenootje
Anoniem: 604938 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:29:
[...]
Tsja, voorzichtig zijn, hoe moet ik dat doen als ik maandelijks vast inleg?
Persoonlijk zou ik:
  • niet beleggen met geld dat ik niet kan missen
  • niet beleggen met geleend geld
  • niet meer risico nemen dan mijn risicotolerantie toelaat (juiste allocatie equity/fixed income)
  • diversificeren over risico factoren (niet alles in VWRL).

• Longcat
PeaceFreak schreef op donderdag 21 november 2019 @ 01:01:
@Longcat, sorry maar wat bedoel je met aandelen VWRL?
Gewoon toch deze tracker ISIN kopen: IE00B3RBWM25.
Of bedoel je letterlijk losse aandelen uit de etf VWRL?

Sorry is mijn behoefte aan duidelijkheid die nu opspeelt... :$

Dan koop ik er inderdaad een of twee van de IE00B3RBWM25 en dan wacht ik nog even met verder investeren. ;)
Die ISIN = VWRL = een etf = een aandeel

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Pistachenootje schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:30:
[...]

Persoonlijk zou ik:
  • niet meer risico nemen dan mijn risicotolerantie toelaat (juiste allocatie equity/fixed income)
Heel goed advies.

Als je ergens prive een lening (PL/Hypotheek/Lease) hebt en je besluit om te gaan beleggen, beleg je dan indirect met geleend geld omdat je ook je lening had kunnen aflossen?

Pistachenootje schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:30:
[...]

Persoonlijk zou ik:
Punt 1 & 2 check.
Punt 3 (leuke link trouwens!) niet check, stelt voor 20% obligaties. Zit 100% aandelen (van het geld dat belegt wordt).
Punt 4, geen andere beleggingen zoals vastgoed of edelmetalen. Ben die optie aan het overwegen bij groei totale waarde. Zit vroeg in de opbouw (en vroeg in het leven).

Horizon, 20+ jaar.

Ben ik geslaagd?

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 604938 op 21-11-2019 08:38 ]

• Pistachenootje
MijnAccount schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:35:
[...]
Als je ergens prive een lening (PL/Hypotheek/Lease) hebt en je besluit om te gaan beleggen, beleg je dan indirect met geleend geld omdat je ook je lening had kunnen aflossen?
Ik persoonlijk vind van wel en ik vind het dus een beter idee om eerst leningen af te lossen.

Het vervroegd aflossen van mijn hypotheek is iets wat mij heeft veel rust heeft gegeven. Theoretisch gezien had ik meer geld kunnen verdienen als ik alles in de beurs had gestoken maar dan had ik in 2008-2010 een stuk minder goed geslapen en een hoop stress in mijn leven gehad.

• Pistachenootje
Anoniem: 604938 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:38:
[...]
Punt 3 (leuke link trouwens!) niet check, stelt voor 20% obligaties. Zit 100% aandelen (van het geld dat belegt wordt).
Zo'n testje van Vanguard is een aardig startpunt maar risico tolerantie blijft iets persoonlijks. Bijvoorbeeld voor een jonge belegger kan ik me de keuze 100% aandelen goed voorstellen, mits je de juiste mindset hebt to 'stay the course'. Maar goed, daar kom je eigenlijk pas achter tijdens een crisis.

Voor iemand die al FO is en rekent op 4% withdrawal 30 jaar lang zou het mi. onverstandig zijn om 100% in aandelen te zitten.
Punt 4, geen andere beleggingen zoals vastgoed of edelmetalen. Ben die optie aan het overwegen bij groei totale waarde. Zit vroeg in de opbouw (en vroeg in het leven).
Met andere risico factoren bedoel ik o.a. de size en value factor. Dit kan bijv. door een allocatie small caps en/of value toe te voegen aan je portfolio. Dit wil nog weleens helpen tijdens een crisis. Bijvoorbeeld toen de hele beurs onderuit ging in 2001 haalde small cap value nog goede resultaten. In 2008 werkte deze strategie trouwens niet.

• AudiRS3
  • Laatst online: 04-06 08:46
Een Nederlands bedrijf die op de Nederlandse beurs en Amerikaanse beurs handelt, kopen jullie die dan alsnog op de Amerikaanse beurs, goedkopere aankoop en hogere volume, of zijn der voordelen buiten geen currency risk van het handelen op de Nederlandse beurs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:42:
Een Nederlands bedrijf die op de Nederlandse beurs en Amerikaanse bears handelt, kopen jullie dan alsnog op de Amerikaanse beurs, goedkopere aankoop en hogere volume, of zijn der voordelen buiten currency risk van het handelen op de nederlandse beurs?
Currency risk is identiek. Je bezit in beide gevallen aandelen in hetzelfde bedrijf en de waardering in EUR is hetzelfde als de waardering in USD na toepassing van de actuele wisselkoers.

Eventueel relevante verschillen zijn:
* Kosten voor valutaconversie
* Andere tarieven voor handel op de betreffende beurs
* Periodieke ADR kosten als het aandeel als ADR wordt verhandeld op de Amerikaanse markt
* Andere liquiditeit voor dit aandeel op de verschillende beurzen
* Andere openingstijden op de verschillende beurzen
* Andere regels op de verschillende beurzen

Voor mij persoonlijk heeft de hoofdnotering de voorkeur, behalve wanneer dit grote nadelen geeft. Bijvoorbeeld Nintendo ga ik niet kopen op de Japanse beurs vanwege het minimum van 100 stuks. Maar als ik bijvoorbeeld ASML zou willen kopen, dan koop ik die gewoon op Euronext.

• AudiRS3
Zr40 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:58:
[...]

Currency risk is identiek. Je bezit in beide gevallen aandelen in hetzelfde bedrijf en de waardering in EUR is hetzelfde als de waardering in USD na toepassing van de actuele wisselkoers.

Eventueel relevante verschillen zijn:
* Kosten voor valutaconversie
* Andere tarieven voor handel op de betreffende beurs
* Periodieke ADR kosten als het aandeel als ADR wordt verhandeld op de Amerikaanse markt
* Andere liquiditeit voor dit aandeel op de verschillende beurzen
* Andere openingstijden op de verschillende beurzen
* Andere regels op de verschillende beurzen

Voor mij persoonlijk heeft de hoofdnotering de voorkeur, behalve wanneer dit grote nadelen geeft. Bijvoorbeeld Nintendo ga ik niet kopen op de Japanse beurs vanwege het minimum van 100 stuks. Maar als ik bijvoorbeeld ASML zou willen kopen, dan koop ik die gewoon op Euronext.
Bedankt voor je reactie.
Maar in jouw voorbeeld, zou je hogere aankoop kosten en lagere volumes hebben voor ASML niet? Belangrijk is denk ik om te weten welke tijden de earnings calls zijn. Of ze die voor de opening van de Europese beurs of Amerikaanse beurs doen. Aangezien het lullig zou zijn als er een heel slecht winstalarm gegeven wordt en je daar niet naar kan handelen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:16:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Maar in jouw voorbeeld, zou je hogere aankoop kosten en lagere volumes hebben voor ASML niet?
Hogere transactiekosten ja, maar bij IB is het verschil nog niet eens een euro dus daar lig ik niet van wakker. :P

Voor dit specifieke aandeel is het volume op Euronext hoger dan op NASDAQ. Een lager volume hoeft niet per se een probleem te zijn, als het al voldoende is dan is het voordeel van een nog groter volume niet zo heel groot meer.
Belangrijk is denk ik om te weten welke tijden de earnings calls zijn. Of ze die voor de opening van de Europese beurs of Amerikaanse beurs doen. Aangezien het lullig zou zijn als er een heel slecht winstalarm gegeven wordt en je daar niet naar kan handelen.
Als je op earnings wil handelen dan is dat natuurlijk zeer relevant. Ikzelf als buy & hold belegger zou dat niet doen :)

• AudiRS3
Zr40 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:31:
[...]

Hogere transactiekosten ja, maar bij IB is het verschil nog niet eens een euro dus daar lig ik niet van wakker. :P

Voor dit specifieke aandeel is het volume op Euronext hoger dan op NASDAQ. Een lager volume hoeft niet per se een probleem te zijn, als het al voldoende is dan is het voordeel van een nog groter volume niet zo heel groot meer.

[...]

Als je op earnings wil handelen dan is dat natuurlijk zeer relevant. Ikzelf als buy & hold belegger zou dat niet doen :)
Oh nice jij gebruikt IB. Hoe zijn de currency exchange fees daar in vergelijking met degiro?
En kan je gewoon via IDeal storten?

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-06 13:54
Pistachenootje schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:39:
[...]

Ik persoonlijk vind van wel en ik vind het dus een beter idee om eerst leningen af te lossen.

Het vervroegd aflossen van mijn hypotheek is iets wat mij heeft veel rust heeft gegeven. Theoretisch gezien had ik meer geld kunnen verdienen als ik alles in de beurs had gestoken maar dan had ik in 2008-2010 een stuk minder goed geslapen en een hoop stress in mijn leven gehad.
Leningen die meer kosten, dan wat andere risico-acceptabele middelen op de lange termijn opbrengen , zou ik zo snel mogelijk aflossen.

Echter, hele goedkope leningen zoals een studieschuld zo snel mogelijk af te lossen, vind ik financieel onverstandig. Gevoelstechnisch of moreel gezien kan dat een ander verhaal zijn; mijn vrienden snapten echt niet dat ik de studieschuld niet zsm net zoals hen zou aflossen, maar die zitten ook niet op de beurs (maar sommige wel in de crypto |:( ).

Ik vind het daarom niet onverstandig om meer dan 100% van je vermogen in aandelen (lees: indexfondsen zoals VWRL/NT/VTI/VXUS) te hebben, als er nog een hele goedkope lening open staat.

[ Voor 4% gewijzigd door AceAceAce op 21-11-2019 10:49 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:43:
[...]
Oh nice jij gebruikt IB. Hoe zijn de currency exchange fees daar in vergelijking met degiro?
En kan je gewoon via IDeal storten?
Vast tarief per conversie: $ 2. Voor grotere conversies 0,002%.

Bij DEGIRO betaal je 0,1% bij automatische conversie, en € 10 + 0,02% bij handmatige conversie.

Storten gaat per overboeking. Niet instant, maar meestal wel dezelfde dag afhankelijk van de snelheid van je bank.

AceAceAce schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:47:
[...]

Leningen die meer kosten, dan wat andere risico-acceptabele middelen op de lange termijn opbrengen , zou ik zo snel mogelijk aflossen.

Echter, hele goedkope leningen zoals een studieschuld zo snel mogelijk af te lossen, vind ik financieel onverstandig. Gevoelstechnisch of moreel gezien kan dat een ander verhaal zijn; mijn vrienden snapten echt niet dat ik de studieschuld niet zsm net zoals hen zou aflossen, maar die zitten ook niet op de beurs (maar sommige wel in de crypto |:( ).

Ik vind het daarom niet onverstandig om meer dan 100% van je vermogen in aandelen (lees: indexfondsen zoals VWRL/NT/VTI/VXUS) te hebben, als er nog een hele goedkope lening open staat.
Je geeft zelf al aan dat mensen het gevoelsmatig met je oneens kunnen zijn. Beleggen is geen keiharde wetenschap met alleen maar logische besluiten.

De discussie met schulden aflossen (vaak hypotheek) wordt tot in den treuren gevoerd en iedereen moet daar zelf beslissingen over maken. Zo zijn er mensen die studieschuld aangaan om puur te beleggen (dat wordt hier dan weer vaak afgeraden), mensen die hem netjes aflossen maar niks extra, mensen die het eerst willen aflossen en mensen die het tijdelijk stopzetten om meer te kunnen beleggen. Daar is geen feitelijke goed of fout over te formuleren.

• Pistachenootje
@Zr40 hoe zit het de interface van IB? Geen web interface dacht ik? Is de desktop app van IB (vrijwel) hetzelfde als Lynx?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:30:
@Zr40 hoe zit het de interface van IB? Geen web interface dacht ik? Is de desktop app van IB (vrijwel) hetzelfde als Lynx?
In Client Portal (= Account Management) kan je orders plaatsen maar ik gebruik zelf altijd de desktop applicatie. Dat is dezelfde als bij Lynx (maar dan zonder de Lynx branding).

• AudiRS3
Zr40 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:19:
[...]

Vast tarief per conversie: $ 2. Voor grotere conversies 0,002%.

Bij DEGIRO betaal je 0,1% bij automatische conversie, en € 10 + 0,02% bij handmatige conversie.

Storten gaat per overboeking. Niet instant, maar meestal wel dezelfde dag afhankelijk van de snelheid van je bank.
Okay perfect.
Dus eigenlijk is IB op alle vlakken beter dan degiro voor ons nederlanders?
Raar dat IB nooit in de discussie wordt betrokken.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

IB is wat kosten betreft zeker niet altijd de beste. Bij hen heb je schaalvoordeel, maar het omgekeerde geldt ook. Wanneer je minder dan een ton gaat beleggen, dan krijg je bij IB te maken met de minimum activity fee van $ 10 per maand. Daar kan je een hoop transacties mee doen bij DEGIRO.

Daarnaast is DEGIRO veel toegankelijker voor nieuwe klanten. Formulier invullen, geld storten met iDEAL, en je hebt al een account. Bij IB heb je een hele aanvraagprocedure en ze verwachten enige ervaring en kennis van zaken. Ook prima te doen, daar niet van, maar de doorlooptijd is enkele dagen waar het bij DEGIRO enkele minuten is.

Mensen die voor het eerst willen gaan beleggen raad ik ook aan om niet direct bij IB (of Lynx) te beginnen, maar afhankelijk van de wensen bij DEGIRO, of de eigen bank, of eenvoudige aanbieders van goede beleggingsfondsen zoals Meesman. Overstappen kan altijd nog.
Raar dat IB nooit in de discussie wordt betrokken.
Naast de eerste twee punten hierboven denk ik dat IB vooral veel minder bekend is dan andere (Nederlandse) brokers. Ik verwacht dat er in dit topic maar een handjevol IB/Lynx klanten zitten.

• Pistachenootje
Artikel van NRC:
Zo overleeft je geld een volgende crisis

Portefeuillebeheer De economische voorspellingen schieten alle kanten op. Hoe zorg je voor een beleggingsportefeuille die tegen een stootje kan?
https://www.nrc.nl/nieuws...-volgende-crisis-a3981045

Ik vond dit wel een opmerkelijke tip (gezien valuta risico en rente pariteit):
Beleggingsspecialist Rob van Wechem van InsingerGilissen zou eerder gaan voor Amerikaanse staatsobligaties, omdat de rente in de VS hoger is dan in Europa.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 21-11-2019 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

@Euler212 heeft wel een punt.
Ik ben heel impulsief met alles, dus zo wil ik daar inleggen, zo weer daar enz.
Misschien is het beter voor mij om eerst nog even alles te laten bezinken, en me echt goed te verdiepen in de materie.

Ik wil jullie wel bedanken voor alle moeite! Top GoT'ers!

• writser
PeaceFreak schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:57:
@Euler212 heeft wel een punt.
Ik ben heel impulsief met alles, dus zo wil ik daar inleggen, zo weer daar enz.
Misschien is het beter voor mij om eerst nog even alles te laten bezinken, en me echt goed te verdiepen in de materie.

Ik wil jullie wel bedanken voor alle moeite! Top GoT'ers!
Lijkt me heel verstandig. Doe rustig aan, verdiep je eerst in de materie. Een paar maand eerder of later gaat het verschil niet maken (a priori).

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
MijnAccount schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:35:
[...]

Heel goed advies.

Pistachenootje schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:39:
[...]

Ik vind dat te kort door de bocht. Het is eigenlijk het gevolg van selectief naar je eigen Balance Sheet kijken. Aan de Activa kant heb je je huis en je beleggingen. Deze heb je gefinancierd met je Passiva: je hypotheek (en andere schulden) én eigen vermogen. Als je dan stelt dat je beleggingen gefinancierd zijn met vreemd vermogen (hypotheek), dan moet je ook stellen dat je huis deels gefinancierd is met eigen vermogen (ook al heb je niet extra afgelost op je hypotheek).

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:10
Pistachenootje schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:08:
Artikel van NRC:

[...]

https://www.nrc.nl/nieuws...-volgende-crisis-a3981045

Ik vond dit wel een opmerkelijke tip (gezien valuta risico en rente pariteit):

[...]
Ja, ik heb het ook gelezen en mij viel dat ook al op.
Het is volgens mij gewoon clickbait van NRC. Er staat verder ook niks nieuws in het artikel.

• Pistachenootje
@Longcat ik begrijp niet precies wat je precies kort door de bocht vindt?

[ Voor 99% gewijzigd door Pistachenootje op 22-11-2019 08:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje Ik heb geen probleem met jouw punt/stelling dat beleggen met geleend geld onverstandig is. Wat ik kort door de bocht vind is stellen dat niet aflossen gelijk staat aan beleggen met geleend geld.

Stel dat ik 50k cash heb en een woning koop van 200k. Als ik 200k leen en 50k beleg:
Activa
200k huis
50k beleggingen

Passiva
200k vreemd vermogen
50k eigen vermogen

Hier staat: "ik heb mijn huis van 200k en mijn beleggingen van 50k gefinancierd met 200k vreemd vermogen en 50k eigen vermogen". Als je wil stellen dat je in dit geval belegt met geleend geld, dan moet je toch ook erkennen dat je huis gefinancierd is met 20% eigen vermogen? Veel mensen zouden dan zeggen: "Nee, dat huis is 100% gefinancierd met de hypotheek!" Prima, dan zijn de beleggingen 100% gefinancierd met eigen geld.

EDIT: Je kan in ieder geval wél stellen dat je balans groter is dan in het geval waar je de 50k had gebruikt om af te lossen en je debt to equity is hoger.

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 21-11-2019 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Longcat mijn mening is simpel, ik ben een voorstander van eerst schulden aflossen en dan beleggen. Een hypotheek zie ik als schuld.

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Als de hypotheek een schuld is, wat is het huis waar je in woont dan?
Pagina: 1 ... 13 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.