Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.287.347 views

Onderwerpen

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-05 23:51
Met die mening zullen er weinig mensen kunnen beleggen. De jongeren zonder hypotheek of de ouderen die geen hypotheek meer hebben.
Het kan natuurlijk ook dat je je leven lang huurt, maar dan hoef je ook niet te beleggen om geld te verdienen in mijn ogen. Met een huurwoning blijf je altijd kosten houden, je bent niet klaar met aflossen na 30 jaar, zoals bij een koopwoning. Na 30 jaar in een koopwoning heb je een aardige zak met geld, geen maandelijkse "huur" meer en dus houd je flink geld over.
Dan heb je met een koopwoning een van de beste investeringen gedaan.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
De clou zit hem er in het niet zo zwart-wit te benaderen. Bij 100% financiering van je huis loop je 'veel' risico, bij 0% hypotheek 'weinig'. In het eerste geval kun je dus beter 'voorzichtig' zijn met beleggen, en in het tweede geval wat 'offensiever'. Maar dat hangt allemaal ook weer samen met andere persoonlijke omstandigheden. Een 90% financiering zonder spaarbuffer en met een tijdelijk contract of uitzendbaan waarbij je iedere maand 0 euro overhoudt is (waarschijnlijk) veel meer risicovol dan een 100% financiering met 40k euro op een spaarrekening en een vaste baan waarvan je ook nog eens een spaarquote van 50% haalt. Terwijl die tweede toch echt een grotere financiering heeft maakt de context dus nogal uit.

Bij persoonlijke omstandigheden (los van de hypotheek) die op dat eerste geval lijken zou ik toch echt wel richten op grotendeels aflossen, terwijl ik in dat tweede geval zelfs met die hogere financiering best zou overwegen om 'wat' te gaan beleggen terwijl de hypotheek ondertussen in een normaal tempo afgelost wordt - omdat die strategie naar verwachting meer rendement oplevert.

Het is eigenlijk niet anders dan beleggen in aandelen of obligaties. Aandelen zijn meer risicovol, maar leveren doorgaans (of gemiddeld over langere termijn) ook meer rendement. Daardoor maken mensen allerlei verschillende keuzes in de mix. Zo ook voor weging tussen hypotheek, waarde van het huis en andere 'vermogensbestanddelen'.

Hoe minder risico je op andere vlakken loopt, hoe relaxter je om kunt gaan met je huis en hypotheek (en vice versa). En op basis van persoonlijke mening, gevoel en ervaring zal iedereen de grenzen wat anders leggen. Prima toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 17:54
Baytep schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:14:
Als de hypotheek een schuld is, wat is het huis waar je in woont dan?
Ik begrijp de "als" niet. Een hypotheek is toch een schuld? Dat het huis onderpand is voor de lening verandert dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@Pistachenootje
Precies, een hypotheek is niet zo maar een schuld, maar een schuld met onderpand.
Als de hypotheek niet hoger is dan de executiewaarde is die volledig gedekt, en op de balans neutraal.

Als je dan wat centen uit de cashflow over hebt heb je die dus ook echt surplus.

Nu is dit natuurlijk een beetje kort door de bocht omdat je in geval van problemen met de hypotheek niet zonder meer je huis ertegen in wil ruilen.
De truc is dan natuurlijk om de balans tussen rendement en risico te vinden waar je je prettig bij voelt.

Daarbij is de hypotheek eerst volledig aflossen alvorens in te stappen bij beleggen voor mij veel te conservatief omdat dan het risico van de hypotheek ruimschoots onder controle is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Baytep volgens mij begrijp ik prima wat een hypotheek is. Maar goed, uiteindelijk komt het inderdaad neer op risico tolerantie, en die is persoonlijk, zoals je al zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-07-2024
Iemand hier ervaring met begeleid beleggen bij ABN?
Ik ben van plan te beginnen met 500 euro en elke maand een storting te doen van minimaal 250 euro.
Heb geen kaas gegeten van handelen in aandelen dus begeleid leek mij de beste keuze.
Heb gekozen voor profiel 4 (matig offensief).
Doel is op langere termijn dus steeds meer op te bouwen als in:

500 startinleg.
60x250 = 15k

Dan heb ik na 5 jaar 15.5k geïnvesteerd.
Is dit reel of zouden jullie meer investeren?
Ik spaar op dit moment 800 euro per maand.

Hoor graag van jullie, zoals eerder aangegeven heb ik geen verstand van aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@Goodlife91 Je hebt niet veel verstand nodig van aandelen/beleggen om zelf fondsen/ETF's te kunnen kiezen i.p.v. mixfondsen van je huisbank op basis van een knullig quizje om je risicoprofiel te bepalen.

De afweging is een paar uurtjes besteden om wél wat verstand op te doen (blader bijv. dit topic door) of bewust meer te betalen aan beheerkosten omdat je geen zin hebt om je te verdiepen. De keuze is aan jou, maar houdt er rekening mee dat hogere kosten zich op lange termijn vertalen in veel gemist rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:53
Goodlife91 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:24:
Ik ben van plan te beginnen met 500 euro en elke maand een storting te doen van minimaal 250 euro.
Heb geen kaas gegeten van handelen in aandelen dus begeleid leek mij de beste keuze.

500 startinleg.
60x250 = 15k

Hoor graag van jullie, zoals eerder aangegeven heb ik geen verstand van aandelen.
Ik ben hier mee begonnen, het is wat duurder dan de bekende alternatieven die hier besproken worden maar persoonlijk vind ik het niet raar om zo te beginnen. Ik heb het geld waar ik mee begonnen ben nog steeds bij de ABN staan maar ik leg tegenwoordig alleen nog maar in in de bekende ETFs.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:19
Goodlife91 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:24:

500 startinleg.
60x250 = 15k

Allereerst, wat je voorstelt om te doen is zeker niet een heel slecht plan. En zeker in het begin als het om kleine bedragen gaat moet je ook niet al te krampachtig nadenken over kosten.

Echter, je kan met minimale moeite een alternatief vinden met lagere kosten en daardoor een hoger verwacht rendement (blader dit topic maar eens door). Daarnaast, als je voor een gematigd risicoprofiel gaat kan je waarschijnlijk gewoon veel beter wat minder geld beleggen en de rest op de spaarrekening laten staan. Dan heb je effectief ook een gematigder risicoprofiel, maar dan betaal je niet over het gehele bedrag een beheersvergoeding aan je bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
@Hielko
Ik heb gekozen voor profiel 4 wat wil zeggen gematigd offensief.
Ik heb niet echt een doel voor ogen, maar ben wel van plan voor langere tijd minimaal 250 per maand in te leggen.
Ik ga dit topic doorlezen en kijken of ik er wat van kan gaan begrijpen.

Heb zojuist 500 euro gestort naar begeleid beleggen van ABN maar duurt 4 werkdagen voordat deze verwerkt is.

Wat is een reel doel voor over 15 jaar bijvoorbeeld bij deze geschetste situatie.

500 inleg
250x240 maanden = 60.000 inleg na 10 jaar.

Ik hoef geen mega rendementen maar iets dat meer oplevert dan de spaarrekening zoek ik wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Goodlife91 ABN zelf beleggen basis heeft lagere kosten en heb je zo geleerd. Inleggen in de fondsen NT wereld en NT emerging markets in de verhouding 88/12. Doe het voor 31 december en je kunt gebruik maken van de actie met een extra bonus tot 150 euro: https://www.abnamro.nl/nl...ooruitbankieren_bonus_ank

[ Voor 18% gewijzigd door Pistachenootje op 23-11-2019 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:05
Goodlife91 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:07:
@Hielko
Ik heb gekozen voor profiel 4 wat wil zeggen gematigd offensief.
Ik heb niet echt een doel voor ogen, maar ben wel van plan voor langere tijd minimaal 250 per maand in te leggen.
Ik ga dit topic doorlezen en kijken of ik er wat van kan gaan begrijpen.

Heb zojuist 500 euro gestort naar begeleid beleggen van ABN maar duurt 4 werkdagen voordat deze verwerkt is.

Wat is een reel doel voor over 15 jaar bijvoorbeeld bij deze geschetste situatie.

500 inleg
250x240 maanden = 60.000 inleg na 10 jaar.

Ik hoef geen mega rendementen maar iets dat meer oplevert dan de spaarrekening zoek ik wel.
Om maar met de eerste domper te komen: na 10 jaar heb je maar 30.000€ euro ingelegd.

En stel dat je rond de 7% jaarlijks rendement zit dan heb je dan ong 37 duizend. MAAR met een onzekerheidsinterval van plus of min een flinke som! Het kan uit de losse pols genomen bijvoorbeeld tussen de 15 duizend en 60 duizend staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mooi voorbeeldje van misleidende journalistiek:

Wall Street Journal kop: Bridgewater Bets Big on Market Drop

MarketWatch kop: Bridgewater bets more than $1 billion on global equity pullback by March

Reactie Ray Dalio (founder of Bridgewater Associates):
The Wall Street Journal wrote an article that said 'Bridgewater Bets Big on Market Drop.' It's wrong. I want to make clear that we don't have any such net bet that the stock market will fall. We explained to Juliet Chung, the author of the article, that to convey us having a bearish view of the stock market would be misleading, but it was done anyway. I believe that we are now living in a world in which sensationalistic headlines are what many writers want above all else, even if the facts don't square with the headlines. You can believe me or you can believe The Wall Street Journal writer. I hope you have come to know that you can believe me.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rhemme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 12:02
coelho schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:16:
Tot slot zijn er in augustus 2017 al resultaten gepubliceerd van een studie (CHERRY-trial) waarbij mensen voor 6-8 maanden 1.8 gram per dag van dit onderzoeksmiddel + statine kregen vs. alleen statine. Er werd een significante reductie van plaques gemeten. Nu dus een dubbele dosis (4 gram) en langere duur (tot 18 maanden).
Die gepresenteerde EVAPORATE-data is best interessant. Jammer dat er geen verschil was op de klinisch relevante plaques, wel altijd komisch om te zien hoe zo'n farmaceut dan het verhaal zo weet te spinnen dat het met een positief resultaat op een secundaire uitkomstmaat toch nog een positieve studie is :) Ik snap wel dat ze die EVAPORATE-studie doen, maar uiteindelijk worden beslissingen gemaakt op basis van harde klinische eindpunten zoals in de REDUCE-IT. Als de FDA uiteindelijk kiest voor een bredere indicatie dan in de REDUCE-IT is onderzocht dan is dat fantastisch nieuws voor Amarin, voor de patienten wat minder.
writser schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:07:
Leuke discussie, ga vooral door. Biotech gaat mij boven de pet dus ik doe er zeer waarschijnlijk niks mee, maar interessant om te lezen. Hebben jullie beide een medische achtergrond?

Ik heb een kleine positie in ATXI, een bescheiden gokje dat IV-tramadol in Amerika wordt goedgekeurd. De markt is erg skeptisch, waarschijnlijk vanwege de opiaten-crisis in de US. Of zijn de onderzoeksresultaten niet heel overtuigend? Daar heb ik minder zicht op, maar volgens mij wordt IV-tramadol in Europa al gewoon gebruikt. En ook in pilvorm is het volgens mij een redelijk effectief en wereldwijd goedgekeurd medicijn. Zou de IV-vorm meer verslavingsgevoelig zijn? Ook dat lijkt me sterk, pillen lijken me juist veel makkelijker te misbruiken. In elk geval, de phase 3 trial is al afgerond en ze willen binnenkort een NDA indienen.

Een ander pharmaceut heeft eind vorig jaar nog wat geld in ATXI gepompt a 6 dollar per aandeel en neemt het hele bedrijf over a $13.92 per aandeel en een royalty stream als de DEA / FDA IV-tramadol goedkeurt. Het is dus een redelijk binaire situatie. Met het aandeel rond de $6 prijst de markt min of meer in dat de kans kleiner is dan 50% dat IV-tramadol goedgekeurd wordt. Dat leek me een aardig gokje, gezien de geschiedenis van het medicijn.

Maar misschien mis ik wel wat cruciale info over het verschil tussen IV- en pilvorm. Of ben ik veel te naief over de kans dat de DEA een (zwak) opiaat gaat goedkeuren als het halve land overdoset op oxycontin. Hebben jullie hier een mening over?
Ja, ik ben arts. Grappig voorstel, dat intraveneuze tramadol. Het is in Europa inderdaad al langer goedgekeurd maar ik heb het werkelijk nog nooit gebruikt of voorgeschreven. Ik snap de rationale achter intraveneuze tramadol niet zo, als je pijn agressief behandelt (via een infuus) dan is het logischer om ook een agressief middel te kiezen (zoals morfine of fentanyl).

De opiatencrisis in de VS is vooral veroorzaakt door het verkeerd gebruiken van opiaten voor pijn zonder een duidelijk anatomisch substraat in het lichaam, in nieuwerwetse taal heet dat ook wel "nociplastische pijn". Bij dat soort pijn hebben morfine, oxycodon of fentanyl geen enkele zin. Dat werd geinterpreteerd als "de dosis is te laag" en het gevolg is dat de pijnstillers eindeloos werden opgehoogd totdat mensen er aan verslaafd raakten. Het grappige is dat tramadol op die nociplastische pijn juist wel wat lijkt te doen, meer dan sterkere opioiden zoals morfine, oxycodon of fentanyl. Qua afzetmarkt heeft dat alleen niet veel consequenties: het is niet erg logisch dat opgenomen patienten voor die nociplastische pijn behandeld worden, dus intraveneuze tramadol is ook voor nociplastische pijn geen voor de hand liggende keus.

Maargoed, dit soort klinische overwegingen kan waarschijnlijk elke arts verzinnen, dus het lijkt me dat dat ingeprijst is in de verwachte verkopen van intraveneuze tramadol. Hoe groot de kans is dat het goedgekeurd is kan ik weinig zinnigs over zeggen. De FDA kijkt natuurlijk wel of er een "unmet clinical need" is, en die is niet heel sterk, maar er zijn natuurlijk altijd bijzondere situaties te bedenken waarin intraveneuze tramadol wel een goed alternatief kan zijn voor sterker werkende intraveneuze opioiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
Bedankt voor alle feedback en het rekenfoutje had ik gezien maar wist niet hoe ik dit achteraf kon wijzigen.

Ik ga mijn begeleid beleggen rekening leeghalen bij de ABN en ga zelf beleggen basis.

Mijn plan is de NT te kopen met als vergoeding 88-12.
Is het dan juist dat ik 88% world koop en 12% emerging marketing?
Ik wil beginnen met 500 dus ik zal beginnen met 440 euro world en 60 euro emerging.
Dan koop ik elke maand 250 euro erbij dus dat is 220 euro world en 30 euro emerging.

Is dit een goed begin?
Hoor graag op of aanmerkingen wil er aankomende week mee gaan beginnen en zo ook leren van het proces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Goodlife91 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:27:
Ik wil beginnen met 500 dus ik zal beginnen met 440 euro world en 60 euro emerging.
Dan koop ik elke maand 250 euro erbij dus dat is 220 euro world en 30 euro emerging.

Is dit een goed begin?
Hoor graag op of aanmerkingen wil er aankomende week mee gaan beginnen en zo ook leren van het proces.
Dat is inderdaad een veelgebruikte strategie van mensen op dit forum.
Ik weet niet of je in beide fondsen volledige aandelen moet kopen. In dat geval zou ik niet te moeilijk doen over de exacte percentages.
Zorg gewoon dat de verhouding ongeveer 88/12 is. Ene maand een beetje meer van de ene, dan weer van de andere.

Wat die 150 Euro bonus bij de ABN betreft geloof ik dat je >4000 in 1 keer moet inleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Goodlife91 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:27:
Bedankt voor alle feedback en het rekenfoutje had ik gezien maar wist niet hoe ik dit achteraf kon wijzigen.

Ik ga mijn begeleid beleggen rekening leeghalen bij de ABN en ga zelf beleggen basis.

Mijn plan is de NT te kopen met als vergoeding 88-12.

Is dit een goed begin?
Ik heb naast NT world / EM ook Actium Eur en Nusa. Enerzijds omdat meerdere brokers, daarnaast ligt de nadruk sterker op N usa en Europa (sterke economie).
In verhouding 50/10/20/20.

Er zit geen hogere wiskunde achter hoor, is gewoon waar ik me prettig bij voel :). Qua kosten maakt het weinig uit, die zijn een percentage.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 23-11-2019 22:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Baytep schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:06:
Wat die 150 Euro bonus bij de ABN betreft geloof ik dat je >4000 in 1 keer moet inleggen...
Ze hebben wel de actie veranderd vorige week, nu alleen voor nieuwe klanten (jammer, heb hem daardoor zelf net gemist). Als @Goodlife91 nu bij Begeleid beleggen is begonnen weet ik niet of die actie ook mee kan na een overstap naar Zelf beleggen.

Overigens hoef je NT bij ABN niet in hele stukken te kopen. Gewoon een bedrag overmaken (inleggen) is voldoende. De juiste spreiding bij inleg is dus heel makkelijk, alleen moet je af en toe dan kijken qua herbalancering als je 'netjes' de wereldmarkt wil blijven volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Goodlife91 goede aanpak. Niks aan veranderen. Zoek wel even uit of je nog recht hebt op de bonus. Als dat niet zo is kun je beter even 3 maanden bij begeleid beleggen blijven en dan pas overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
@Pistachenootje
Ik denk dat ik lekker wacht op de bonus wacht en dan overstap.
Drie maandjes zijn verwaarloosbaar.
Ik ga voor de 35 euro bonus inderdaad wat ook al mooi meegenomen is.
Ik neem aan dat ik die verhouding 88/12 nu niet hoef te doen met begeleid beleggen, maar enkel het profiel moet kiezen wat bij mij past.

Bedankt in ieder geval voor alle reacties en hoop hier actief te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Goodlife91 schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:09:
Ik neem aan dat ik die verhouding 88/12 nu niet hoef te doen met begeleid beleggen, maar enkel het profiel moet kiezen wat bij mij past.
Klopt. En de verwachtingen op staatsobligaties zijn negatief dus ik zou vooral in aandelen investeren, m.a.w. een (zeer) offensief profiel. Geld dat je niet kan missen kun je beter op een spaarrekening zetten. Bij NIBC krijg je bijv. 0.2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 21:54
Om door te gaan op obligaties: sinds een tijdje heb ik bij BND wat staan op een beleggingsrekening. In het verleden is mij geleerd om je leeftijd gelijk te stellen aan het percentage wat je in obligaties stopt. In mijn geval heb ik dus 70% in BND Wereld Indexfonds Hedged zitten en 30% in BND Euro obligatie indexfonds. BND is voor mij ideaal dat er elke maand een incasso loopt en ik verder niet hoef te kijken naar hoe het rendement loopt. Ik hoor echter steeds vaker dat obligaties een slechte investering is met de negatieve rente.

Is de regel die mij eerder is geleerd inmiddels achterhaald? Dat ik mijn beleggingsrekening niet vaak controleer wil niet zeggen dat ik heus wel mijn rendement wil optimaliseren. :P Is BND dan nog aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@CarbonCopy inderdaad, op Europese staatsobligaties is de verwachte opbrengst licht negatief of 0. Op een deposito kun je nog wat verdienen. Ik vind deposito's op dit moment aantrekkelijker.

Er zijn ook mensen die vasthouden aan hun staatsobligaties. Een voordeel is dat ze bij een eventuele aandelen crash meestal wat omhoog gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 23:19
Rhemme schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:30:
[..]
Ja, ik ben arts. Grappig voorstel, dat intraveneuze tramadol. Het is in Europa inderdaad al langer goedgekeurd maar ik heb het werkelijk nog nooit gebruikt of voorgeschreven. Ik snap de rationale achter intraveneuze tramadol niet zo, als je pijn agressief behandelt (via een infuus) dan is het logischer om ook een agressief middel te kiezen (zoals morfine of fentanyl).

De opiatencrisis in de VS is vooral veroorzaakt door het verkeerd gebruiken van opiaten voor pijn zonder een duidelijk anatomisch substraat in het lichaam, in nieuwerwetse taal heet dat ook wel "nociplastische pijn". Bij dat soort pijn hebben morfine, oxycodon of fentanyl geen enkele zin. Dat werd geinterpreteerd als "de dosis is te laag" en het gevolg is dat de pijnstillers eindeloos werden opgehoogd totdat mensen er aan verslaafd raakten. Het grappige is dat tramadol op die nociplastische pijn juist wel wat lijkt te doen, meer dan sterkere opioiden zoals morfine, oxycodon of fentanyl. Qua afzetmarkt heeft dat alleen niet veel consequenties: het is niet erg logisch dat opgenomen patienten voor die nociplastische pijn behandeld worden, dus intraveneuze tramadol is ook voor nociplastische pijn geen voor de hand liggende keus.

Maargoed, dit soort klinische overwegingen kan waarschijnlijk elke arts verzinnen, dus het lijkt me dat dat ingeprijst is in de verwachte verkopen van intraveneuze tramadol. Hoe groot de kans is dat het goedgekeurd is kan ik weinig zinnigs over zeggen. De FDA kijkt natuurlijk wel of er een "unmet clinical need" is, en die is niet heel sterk, maar er zijn natuurlijk altijd bijzondere situaties te bedenken waarin intraveneuze tramadol wel een goed alternatief kan zijn voor sterker werkende intraveneuze opioiden.
Goede post, bedankt.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik beleg al enige tijd bij degiro in vwrl. Dat is inmiddels 10000+. Ik las op reddit dutchfire dat vanaf ongeveer 8000 beleggen bij ing/rabobank in nt em en world goedkoper is. Ook het gemak van inleggen zonder omkijken spreekt mij aan. Wat mij weerhoudt is dat nt in veel minder bedrijven zit en nog maar kort bestaat, dus ik kan niet zien hoe het rendement in crisistijd was. Wat waren voor de mensen die voor deze optie gekozen hebben de overweging?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
[...]
De opiatencrisis in de VS is vooral veroorzaakt door het verkeerd gebruiken van opiaten voor pijn zonder een duidelijk anatomisch substraat in het lichaam, in nieuwerwetse taal heet dat ook wel "nociplastische pijn". Bij dat soort pijn hebben morfine, oxycodon of fentanyl geen enkele zin. Dat werd geinterpreteerd als "de dosis is te laag" en het gevolg is dat de pijnstillers eindeloos werden opgehoogd totdat mensen er aan verslaafd raakten.
Altijd leuk als iemand met inhoudelijke kennis iets uitlegt.
Maar bij bovenstaande raakte ik je wel kwijt.
  • Wat is een anatomisch substraat? (ken beide woorden, maar niet de combinatie).
  • Waarom is die crisis er in de VS en niet in andere landen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@manusjevanalles NT Wereld zit in ±1584 bedrijven, NT EM zit in ±1077 bedrijven. Totaal ±2661 bedrijven. VWRL zit in ±3323 bedrijven. Northern Trust heeft ESG uitsluitingen, dat zou een klein verschil kunnen maken voor de prestaties maar laatste keer dat ik er naar keek presteerde NT volgens mij iets beter.

Overigens hebben ze bij ABN wel een aardige actie waardoor het overstappen financieel aantrekkelijker wordt: tot 150 euro bonus voor nieuwe beleggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik had in mijn hoofd enkele honderden bedrijven. Voor mij zou de ING of de Rabobank logisch zijn, omdat ik daar al bankier.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
manusjevanalles schreef op zondag 24 november 2019 @ 20:29:
Ik had in mijn hoofd enkele honderden bedrijven. Voor mij zou de ING of de Rabobank logisch zijn, omdat ik daar al bankier.
Dan kun je een mooie rekensom gaan maken waar je het beste naar toe kunt. Rabobank heeft een cap van 100 euro per kwartaal, dat is interessant bij hele grote portefeuilles. Helaas wel 0.1% transactiekosten, dat heeft ING weer niet.

Overigens heeft VWRL recent de TER verlaagt naar 0.22% geloof ik, dus wat dat betreft is het verschil iets kleiner geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
manusjevanalles schreef op zondag 24 november 2019 @ 20:08:
Ik beleg al enige tijd bij degiro in vwrl. Dat is inmiddels 10000+. Ik las op reddit dutchfire dat vanaf ongeveer 8000 beleggen bij ing/rabobank in nt em en world goedkoper is. Ook het gemak van inleggen zonder omkijken spreekt mij aan. Wat mij weerhoudt is dat nt in veel minder bedrijven zit en nog maar kort bestaat, dus ik kan niet zien hoe het rendement in crisistijd was. Wat waren voor de mensen die voor deze optie gekozen hebben de overweging?
Mijn redenen: duurzamer dan vwrl, totaalkosten laag, beschikbaarheid van andere fondsen (degiro kosten zijn hoger buiten de kernselectie en daar binnen weinig keuze), bij een bank. Heb overigens susm (elders) voor emerging markets naast nt world voor developed markets.

Rendement is vergelijkbaar aan de index die gevolgd wordt, en zal dus weinig afwijken van anderen die dezelfde index volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:48

Die gepresenteerde EVAPORATE-data is best interessant. Jammer dat er geen verschil was op de klinisch relevante plaques, wel altijd komisch om te zien hoe zo'n farmaceut dan het verhaal zo weet te spinnen dat het met een positief resultaat op een secundaire uitkomstmaat toch nog een positieve studie is :) Ik snap wel dat ze die EVAPORATE-studie doen, maar uiteindelijk worden beslissingen gemaakt op basis van harde klinische eindpunten zoals in de REDUCE-IT. Als de FDA uiteindelijk kiest voor een bredere indicatie dan in de REDUCE-IT is onderzocht dan is dat fantastisch nieuws voor Amarin, voor de patienten wat minder.
Dank voor je reactie weer. Mooi om ook het artsen-perspectief te zien. Ik zit zelf in de industrie en kijk net wat anders naar studies. Daarom denk ík dat enkele nuances op jouw reactie van toepassing zijn :)

Voor de helderheid: De EVAPORATE studie werd niet uitgevoerd door de farmaceut. Of zoals ze zelf zeggen:
The EVAPORATE trial is sponsored by Los Angeles Biomedical Research Institute, with the Intermountain Research and Medical Foundation as the collaborator. Amarin Pharma Inc., Bedminster, New Jersey, funded the trial and provided the trial drugs but had/will have no role in the design or conduct of the trial or the analysis of the data.
Vervolgens zeg je dat er geen verschil was op klinisch relevante plaques en dat je het komisch vindt om te zien hoe 'zo'n farmaceut' het verhaal zo weet te spinnen dat het met een positief resultaat op een secundaire uitkomstmaat komt waardoor het toch nog een positieve studie is.

Dat is niet alleen kort door de bocht, maar ook nog een halve waarheid. Allereerst is de studie opgezet als een studie naar werkingsmechanisme en niet zo zeer harde uitkomstmaten. Daarvoor had de studie simpelweg de power niet, er zijn slechts 80 patienten gerandomiseerd (40 in medicatiegroep, 40 in placebogroep). De resultaten die gepresenteerd werden, waren resultaten van een interim analyse. Na 9 maanden is er naar de resultaten gekeken. In het protocol stond dat in het geval dat er een significante uitkomst op de primaire uitkomstmaat zou zijn, de studie stopgezet zou worden. Logisch, want in dat geval is het niet meer ethisch om door te gaan voor de placebogroep. Het klopt ook dat dit niet gehaald is na 9 van de 18 maanden. Maar om daarmee te zeggen dat het verhaal gedraaid is om er 'toch nog' een positieve studie van te maken klopt dus niet. Er is op dit moment nog geen significantie op de primaire uitkomstmaat.

Is het daarmee een waardeloze studie? Oordeel zelf: Met de studiemedicatie werd halverwege de studie al 21% minder groei van de plaque gezien ten opzichte van placebo. Inderdaad niet significant, maar significantie is onder andere afhankelijk van groepsgrootte, duur en omvang van het effect. Je kunt dus ook zeggen dat er nu al een behoorlijk richtinggevend effect gemeten is, waarbij we verder moeten zien of dit zich doorzet in de komende 9 maanden. Bij REDUCE-IT, trad de significantie ook pas in na ongeveer een jaar. Wellicht is een deel te verklaren doordat langdurige blootstelling nodig is omdat het om een geleidelijk effect gaat. We zullen het zien.

Mag je vervolgens niet naar secundaire uitkomstmaten kijken? Jij zegt van niet, maar als totale plaquegroei 42% minder is met een p-waarde van 0.0004 (kleiner dan 0.05 is significant), dan doet het middel dus echt wel wat. En je hebt vast ook de cijfers voor non-calcified (19%, 0.01), fibrous (57%, 0.011) en calcified plaques (89%, 0.001) gezien.

Als jij als arts vervolgens concludeert dat beslissingen worden gemaakt op basis van harde eindpunten (REDUCE-IT) dan ben ik het helemaal met je eens. Ik kan je echter TOTAAL NIET volgen als je daarna zegt dat het voor de patient wat minder nieuws is als de FDA uiteindelijk zou kiezen voor een bredere indicatie dan de REDUCE-IT populatie, waarbij jij de resultaten van EVAPORATE impliciet onzin lijkt te vinden.

IK zie echter een middel dat zorgt voor harde eindpunten. Jouw patient met verhoogde TG en een of meer risicofactoren kun je (zodra Vascepa in Europa geregistreerd is) direct een reductie van harde eindpunten geven (uiteraard op populatieniveau, maar dat hoef ik je niet uit te leggen). Tegelijkertijd laat EVAPORATE nu al zien dat Vascepa zorgt voor een minder snelle aangroei van meerdere typen plaques. De instabiele low attenuation plaque is daar helaas nog niet bij, maar er lijkt daar ook een effect te zijn. Mocht het uiteindelijk niet significant zijn na 18 maanden, dan voorkom je toch nog een hoop andere vormen van plaque. En het zijn uiteindelijk die plaques die mede oorzaak zijn van die harde eindpunten.

Wat EVAPORATE heeft gedaan, is laten zien dat een deel van het werkingsmechanisme wellicht zit in het beter conserveren van de bloedvaten. Dat is in onze vetgedreven maatschappij een geweldig effect! Ik denk bovendien dat elke arts voldoende is opgeleid om zelf in te schatten welke patiënt baat zou kunnen hebben bij dit middel. Daar moeten autoriteiten wel richting aan geven middels het toegekende label, maar in een maatschappij waar verzekeraars niet buiten indicatie vergoeden kan de indicatie niet breed genoeg zijn. Jij als arts wil straks aan je patiënt met statines en risicofactoren niet uitleggen dat hij eerst een hartaanval of hersenbloeding moet hebben overleefd voordat je hem op Vascepa zet, omdat de verzekeraar geen primaire preventie vergoedt omdat daar geen label voor is gegeven. :)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:32
manusjevanalles schreef op zondag 24 november 2019 @ 20:08:
Op de tracking foutmarge na kun je heel goed zien wat de fondsen hebben gepresteerd. Ze volgen immers een specifieke index, dus via Morningstar kun je dit zo nagaan. Ter info: FTSE all world vs MSCI world esg + MSCI Emerging markets ESG.

Verder zou je eens voor de grap moeten kijken wat de weging is van de top 20 aandelen en wat er allemaal onder zit. 3200+ vs 1574+1078 is in mijn ogen verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:48
Baytep schreef op zondag 24 november 2019 @ 20:19:
[...]

Altijd leuk als iemand met inhoudelijke kennis iets uitlegt.
Maar bij bovenstaande raakte ik je wel kwijt.
  • Wat is een anatomisch substraat? (ken beide woorden, maar niet de combinatie).
  • Waarom is die crisis er in de VS en niet in andere landen?
Ik denk dat @Rhemme bedoelt dat het om pijn gaat waar geen directe oorzaak voor te vinden is, ook wel centrale sensitisatie of chronische pijn genoemd. Een deel van de oorzaak van de crisis in de VS kan ook verklaard worden met de wijze waarop daar met medicatie omgegaan wordt: Reclame voor patiënten is de gewoonste zaak van de wereld en medicatie wordt er veel sneller en makkelijker voorgeschreven dan in bijvoorbeeld Nederland.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 21:54
Pistachenootje schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:27:
@CarbonCopy inderdaad, op Europese staatsobligaties is de verwachte opbrengst licht negatief of 0. Op een deposito kun je nog wat verdienen. Ik vind deposito's op dit moment aantrekkelijker.

Er zijn ook mensen die vasthouden aan hun staatsobligaties. Een voordeel is dat ze bij een eventuele aandelen crash meestal wat omhoog gaan.
Dank! Alles uit obligaties halen dus. Het aanbod van fondsen bij BND is uiteraard vrij beperkt. Alles qua aandelen heb ik nu zitten in BND Wereld Indexfonds Hedged. Dat kan ik dan beter opsplitsen denk ik? BND Small Cap Wereld Indexfonds komt dan nog het meest in aanmerking en volgt de MSCI World Small Cap Custom ESG index: https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000013N7D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
CarbonCopy schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:00:
[...]

Dank! Alles uit obligaties halen dus. Het aanbod van fondsen bij BND is uiteraard vrij beperkt. Alles qua aandelen heb ik nu zitten in BND Wereld Indexfonds Hedged. Dat kan ik dan beter opsplitsen denk ik? BND Small Cap Wereld Indexfonds komt dan nog het meest in aanmerking en volgt de MSCI World Small Cap Custom ESG index: https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000013N7D
Persoonlijk zou ik niet meteen alles uit de staatsobligaties trekken. Zou eerder voor wereldwijde staatsobligaties euro hedged gaan. Houd je toch de negatieve correlatie met de aandelenmarkt en je asset allocation in ere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:05:
Degiro komt morgen met een 'nieuw beleggingsplatform'.
Is dit al voor iemand beschikbaar? Ik heb bij mijn pensioenrekening nog steeds het oude platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
CarbonCopy schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:00:
[...]
Ik ben zeker een voorstander van dat small cap fonds. Om je aandelen hedged te hebben lijkt me onnodig.
Zr40 schreef op maandag 25 november 2019 @ 08:54:
[...]
Is dit al voor iemand beschikbaar? Ik heb bij mijn pensioenrekening nog steeds het oude platform.
Ik zie niks nieuws.

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 25-11-2019 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Ik zit ook nog op het oude platform. Jammer, ik was wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobbie Jones
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 20:17
Ik heb sinds kort een account bij flatex en heb de volgende vraag als eens langs zien komen op het forum.
Longcat schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:56:
Iemand enig idee hoe je de taal in flatex op Engels krijgt? Ik kan echt niets volgen van hun 'Nederlands'. :+

Daarnaast voerde ik net een 'neporder' in (ik heb alleen nog mijn verificatiecentje staan) en zag ik toen ik klikte op toelichting van kosten een heleboel nulletjes, maar ook een bedrag (ik dacht 1.40) staan voor 'terugbetaling'. Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Helaas geen antwoord kunnen vinden, Weet iemand waar de 1,4 terugbetaling kosten vandaan komen?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cc4C0vj/postnl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
[...]

Krijg ook nog het oude platform te zien, maar een bekende krijgt het nieuwe platform te zien, dus het bestaat wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 14:13
Ik zie hem wel voor mijn basic account :) Lijkt me wel een verbetering, de site is wat fijner ingedeeld. Het ziet eruit als alleen nog een herindeling, helaas nog geen extra info (de dividendkalenders die eerder beloofd waren bijvoorbeeld) maar er werd al eerder gezegd dat dat pas later toegevoegd wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Sander B op 25-11-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:51
Bobbie Jones schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:04:
Ik heb sinds kort een account bij flatex en heb de volgende vraag als eens langs zien komen op het forum.

[...]

Helaas geen antwoord kunnen vinden, Weet iemand waar de 1,4 terugbetaling kosten vandaan komen?
[Afbeelding]
In het Engels zal het waarschijnlijk niet beter zijn want het probleem is dat ze ( het lijkt ) niet echt geïnvesteerd hebben in een goede vertaler.

Die terugbetaling lijkt mij een correctie te zijn; eerst 1,40 afgeschreven en daarna deze hersteld.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Inhakend op de ETF combo's. Ik wil graag meerdere World portfolios hebben. De reden is wellicht enigszins irrationeel maar op een gegeven moment bevalt 100% van mijn geld in VWRL niet. Ondanks dat ik ook geen gegronde reden heb waarom Vanguard zou kunnen omvallen, en als het zou gebeuren hoe dat ook nog de de gescheiden rekeningen van de klanten zou kunnen raken. Maar tsja, per definitie is een black swan nog onbekend. En ik wil het ook nog over brokers spreiden. 8)7

Ik dacht zelf aan:
  • VWRL
  • NT World+ EM
  • Ishares IWDA + EMIM + IUSN
Nu zit ik echter in ander belasting regime (Oostenrijk) en als een fonds geen "Melde Fonds" is de jaarlijks kapitaalbelasting dramatisch (Hoog en bewerkelijk om zelf te doen). Daarom valt Northern Thrust af. Actiam om deze reden ook.

Iemand een idee voor redelijk alternatief? Ik heb aanbieders met bv in hun kernpakket: UBS of comstage maar dat is synthetisch. En als je uit paranoia gaat spreiden dan lijkt een synthetisch fonds helemaal geen logische keuze. :+

Amundi zou een keuze kunnen zijn, maar die komt nooit langs in de rijtjes met populaire world ETF's? Mis ik iets waarom dat niet ok zou zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 25-11-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Ko.Kane Interactive brokers en via opties VTI/VXUS aanschaffen? Zeer lage kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Pistachenootje schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:00:
@Ko.Kane Interactive brokers en via opties VTI/VXUS aanschaffen? Zeer lage kosten.
Het moet een Europese toegelaten fonds zijn als minimale vereiste, en daarbovenop zal ik zelf moeten controleren of het een "Melde fonds" is. Dat houdt in dat er een vertegenwoordigend accountants kantoor in oostenrijk een overzicht per jaar voorbereid. Zodat de eventuele belastingen kunnen worden uitgerekend, gebaseerd op daadwerkelijk behaalde rendement, divident etc.

Als dat niet zo is dan neemt de belastingdienst forfaitair tarief aan en dan is hier is de belasting (hou je vast) : 27,5% van 90% van de jaarlijkse koerswinst, maar minimaal 27,5% van 10% van de waarde op de ijk datum.
Dat houdt in dat als je een jaar 0% koerswinst hebt je toch 27,5% x 10% = 2,75% belasting betaald. Je betaald dan dus jaarlijks 2,75% of meer aan belasting in geval koerswinst hoger is. Dus dat maakt dat echt onmogelijk om daar een serieus longterm goed rendement te houden, daarom valt Northern Thrust en VTI/VXUS af.
Ist es ein Nicht-Melde-ETF und es erfolgt somit keine jährliche Meldung über die ausschüttungsgleichen Erträge, so werden pauschal 27,5 % KESt auf 90 % des jährlichen Kursgewinns fällig, mindestens aber 27,5 % KESt auf 10 % des ETF-Werts am Jahresende. Also mehr als kompliziert und ein Nicht-Melde-ETF sollte vermieden werden, speziell in Kombination mit einem ausländischen Broker, welcher sich nicht um die automatische Abführung der KESt kümmert.
Edit: Waarom niet bv deze Xtrackers MSCI World Index UCITS ETF 1C?
https://www.justetf.com/d...=search&isin=IE00BJ0KDQ92

[ Voor 9% gewijzigd door Ko.Kane op 25-11-2019 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Baytep schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:54:
[...]

Krijg ook nog het oude platform te zien, maar een bekende krijgt het nieuwe platform te zien, dus het bestaat wel...
https://trader.degiro.nl/trader4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
SPDR® MSCI World UCITS ETF (EUR)
Lopende Kosten: 0,12%

Niet gek. Goed alternatief voor IWDA?

@Ko.Kane misschien is dat nog wat. Lage TER. Ook verkrijgbaar op Duitse beurzen (IE00BFY0GT14).

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 25-11-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Helaas is dat geen melde-fonds in AT.

Ik heb tot nog toe als beste combi gevonden:
  • Xtrackers MSCI World Index UCITS ETF 1C, ISIN IE00BJ0KDQ92, WKN A1XB5U link
  • Xtrackers MSCI Emerging Markets UCITS ETF 1C, ISIN IE00BTJRMP35, WKN A12GVR link
TER van 0,19&0,2. Physiek en accumulerend. (Accumulerend bied hier kleine belasting voordeel).

Iemand een mening over deze ETF's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:57
Ko.Kane schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:44:
Helaas is dat geen melde-fonds in AT.

Ik heb tot nog toe als beste combi gevonden:
  • Xtrackers MSCI World Index UCITS ETF 1C, ISIN IE00BJ0KDQ92, WKN A1XB5U link
  • Xtrackers MSCI Emerging Markets UCITS ETF 1C, ISIN IE00BTJRMP35, WKN A12GVR link
TER van 0,19&0,2. Physiek en accumulerend. (Accumulerend bied hier kleine belasting voordeel).

Iemand een mening over deze ETF's?
Je zou eens op r/finanzen kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Carfanatic Naar wat? Als ik naar de wiki van Finanzen kijk is het gewoon een Duitse personal finance groep. :? Ik heb op reddit altijd moeite met de structuur. Heb daar nog iets gevonden zonder een direct link?

PS: ik heb dus eindeloos door de tag "investieren" gescrolld, maar het voornamelijk ruis of Duitse issues.

[ Voor 20% gewijzigd door Ko.Kane op 25-11-2019 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Ko.Kane lijkt me weinig mis mee. Ze hebben wat minder bedrijven dan IWDA/EMIM maar dat maakt niet zo veel uit vind ik. Prestaties van die wereldtracker lijken heel veel op IWDA, de EM tracker presteert iets anders dan EMIM. Je zou nog kunnen kijken of ze aan securities lending doen, al zou mij dat niet zoveel uitmaken. Verder is de stabiliteit van het bedrijf dat X trackers aanbiedt ((DWS Group/Deutsche Bank Group) belangrijk maar daar heb ik me niet in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Ishares EM en Xtracker EM zijn wel close genoeg in performance. Wel inderdaad een groot verschil in aantal posities inderdaad in de EM. De world zijn praktisch gelijk.
Securities lending wordt door zowel Ishare, Vanguard als Xtracker gedaan. Dus daar ontkom je niet snel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
Ik zit nu voor 70% IWDA en 30% ICOV. Hoe vaak herbalanceren jullie, maandelijks/alleen als allocatie echt gaat afwijken?

Zijn er nog andere obligatie fonden dan ICOV die ik kan overwegen (Europeese Obligaties, met (iets) hogere opbrengst dan staatsoblogaties maar niet superveel risico meer).

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@lost95 bedrijfsobligaties bieden geen goede diversificatie t.o.v. aandelen, daarom zou ik er überhaupt niet in investeren. Staatsobligaties hebben op dit moment een negatieve verwachting dus daar zou ik ook niet in investeren.

Wil je een defensievere portfolio kijk dan naar deposito's. Maar als 95 je geboortejaar is zou ik persoonlijk gewoon wat offensiever beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:29

oscar82

De ondertitel

lost95 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:33:
Ik zit nu voor 70% IWDA en 30% ICOV. Hoe vaak herbalanceren jullie, maandelijks/alleen als allocatie echt gaat afwijken?

Zijn er nog andere obligatie fonden dan ICOV die ik kan overwegen (Europeese Obligaties, met (iets) hogere opbrengst dan staatsoblogaties maar niet superveel risico meer).
Halfjaarlijks herbalanceer ik. Ik heb ooit gelezen dat je ook te veel kan herbalanceren. Maandelijks is bijvoorbeeld niet optimaal. Dan ga je als het ware te veel mee in een bepaald momentum. Hoewel dat een strategie kan zijn, is het niet het doel van herbalanceren.

Ik zit nu al een tijdje niet meer in de obligaties, maar je zou eens kunnen kijken naar IEAG. dat zijn niet alleen staatsobligaties, maar ook supranationaal (in euro). Denk bijv. aan obligaties van europese instellingen die niet aan een specifiek land gebonden zijn. Dat vond ik toen wel interessant.
Maar volgens mij hebben covered bonds weer een hele andere inslag dan staatsobligaties. Waarom heb je daar ooit voor gekozen en waarom zou je nu willen veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Ik ben een tijdje bezig met volgens mij de meest eenvoudige standaard manier van "beleggen": geld dat ik over heb ik VWRL stoppen via DeGiro.
Nu hoor ik net over VWCE, dat in principe hetzelfde moet zijn als VWRL behalve dat het geen dividend uitkeert maar dit herinvesteert. Klopt het dat dit een goed product is als je tóch al je dividend weer omzet in nieuwe VWRL aandelen?

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
Pistachenootje schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:09:
@lost95 bedrijfsobligaties bieden geen goede diversificatie t.o.v. aandelen, daarom zou ik er überhaupt niet in investeren. Staatsobligaties hebben op dit moment een negatieve verwachting dus daar zou ik ook niet in investeren.

Wil je een defensievere portfolio kijk dan naar deposito's. Maar als 95 je geboortejaar is zou ik persoonlijk gewoon wat offensiever beleggen.
"Lost95: Geregistreerd op 21 januari 2000" Toen ik in 1995 deze naam bedacht om te gebruiken op internet, had ik niet gerealiseerd dat mensen dat tig jaar later als geboortejaar kunnen zien ;)

Het artikel dat je aanhaalt is grotendeels gebaseerd op artikelen uit eind 2008, zou wel willen weten of deze analyse tot 2018 dezelfde resultaat geeft (al zal dat wellicht eerder in het voordeel spreken van combinatie aandelen met gov bonds). Maar wel goed punt, het is denk ik meer gevoelskwestie, op lange duur zal het wellicht niet uitmaken, maar de schommelingen zullen minder heftig zijn (tenminse op korte termijn, als rente niet teveel beweegt).

Supra's is idd ook een optie, ga ik verder op zoeken.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@lost95 verwachting op IEAG is ongeveer -0.1% per jaar. Gaat de rente stijgen dan verlies je nog meer geld.

Op een deposito van 1 jaar krijg je bij NIBC 0.6% rente. In het buitenland wat meer. Ben je bereid het langer vast te zetten krijg je natuurlijk meer.
lost95 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:54:
[...]
Het artikel dat je aanhaalt is grotendeels gebaseerd op artikelen uit eind 2008,....
Er zijn meer artikelen te vinden maar de lijn blijft volgens mij hetzelfde: als de aandelen koersen kelderen dalen de bedrijfsobligaties meestal ook. Kun je ook zien bij die ICOV, rendement in 2018 licht negatief.
DeadKennedy schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:34:
Ik ben een tijdje bezig met volgens mij de meest eenvoudige standaard manier van "beleggen": geld dat ik over heb ik VWRL stoppen via DeGiro.
Nu hoor ik net over VWCE, dat in principe hetzelfde moet zijn als VWRL behalve dat het geen dividend uitkeert maar dit herinvesteert. Klopt het dat dit een goed product is als je tóch al je dividend weer omzet in nieuwe VWRL aandelen?
VWCE is zo te zien alleen op de Duitse beurzen verkrijgbaar. Dat betekent dat je er bij de Giro transactiekosten op moet betalen.

[ Voor 70% gewijzigd door Pistachenootje op 26-11-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:10
Sinds kort begonnen bij de Giro en nu wat VWRL gekocht. Nu begreep ik dat je in principe peer maand één keer onder 1000eu een koop kon doen en daarna boven de 1000 gratis koop zolang je blijft kopen en niet verkoopt. Maar wanneer is de maand voorbij? Is dat op 1-12-2019 of is dat 30 dagen nadat je de laatste keer hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:02
@Zinloos1 Kalendermaand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OneTimer
Zijn er nog mensen die gebruik gaan maken van de actie bij Binck.
Binck forward, laten beleggen met ETF's.
Jaarlijkse kosten van 0,76%.
Maar opzich €100 cadeau en minimaal 1 jaar laten staan.
Vanaf dinsdag 26 november tot en met maandag 2 december 2019 is het CyberDeal week bij BinckBank. Open een Binck Forward rekening en ontvang 100 euro startgeld. Wat je daarvoor moet doen?

Open een Binck Forward rekening met promocode: xxx en doe een eerste storting van minimaal 1000 euro. That’s it!

VOORWAARDEN

De Binck Forward rekening is geopend gedurende de Actieperiode met promocode: xxx.
De initiële storting van minimaal 1000 euro dient uiterlijk donderdag 5 december op de Binck Forward rekening te staan.
Het te ontvangen startbedrag van 100 euro wordt binnen 10 werkdagen na de actieperiode op de rekening bijgeschreven.
Het startbedrag en de initiële storting van minimaal 1000 euro dient ten minste een jaar op de Binck Forward rekening te blijven staan.
Elke nieuwe klant kan slechts eenmaal aanspraak maken op het startbedrag.
Door deelname aan de Actie accepteert de Deelnemer automatisch de Actievoorwaarden. BinckBank mag de Actie voortijdig beëindigen of de Actievoorwaarden wijzigen. Eventuele wijzigingen communiceert BinckBank via de Klantensite.
Natuurlijk zijn er risico’s het blijft tenslotte beleggen. Jouw inleg kan minder waard worden.

[ Voor 3% gewijzigd door OneTimer op 26-11-2019 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@PM_Petrol Even dubbelcheck: als ik al een Binck rekening heb, maar nog geen 'Binck Forward', dan kan ik ook meedoen? Jammer dat het een jaar moet blijven staan, maar ~9.25% 'gratis geld' rendement is niet slecht! Ik doe mee met de bare minimum inleg (1x 1000 euro, geen maandelijkse inleg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Longcat schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:42:
@PM_Petrol Even dubbelcheck: als ik al een Binck rekening heb, maar nog geen 'Binck Forward', dan kan ik ook meedoen? Jammer dat het een jaar moet blijven staan, maar ~9.25% 'gratis geld' rendement is niet slecht! Ik doe mee met de bare minimum inleg (1x 1000 euro, geen maandelijkse inleg).
Volgens de voorwaarden wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Iemand enig idee in welke fondsen Pritle / Binck Forward belegt? Informatie op de site is erg spaarzaam. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om die rotzooi te openen voor een paar tientjes, maar goed, als ze zo graag 100 euro willen weggeven en je geld komt gewoon in een paar Vanguard / iShares fondsen dan moet het maar. Zo te zien is de integratie met Binck ook nog niet helemaal gelukt, moet je ook nog eens een nieuwe account openen ..

Update: even aan het prutsen, de allocatie lijkt redelijk solide te zijn. Met de meest agressieve allocatie kom je uit op 85% equities in de geijkte BlackRock en Vanguard fondsen. Dus opzich wel aardige deal voor het minimumbedrag en de minimum looptijd.

[ Voor 46% gewijzigd door writser op 27-11-2019 13:24 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 18:19
Voor de Sapec volgers, heb vandaag het geld uit België ontvangen op mijn Binck rekening. Had het eigenlijk nog niet verwacht omdat in hun eerste bericht iets stond dat het 2 maand zou duren met potentieel nog 6 extra maand voor buitenlanders. Maar dus gewoon zonder problemen in de periode van 2 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Nice. Ik kreeg deze week (na even informeren) het volgende bericht:
Een beslissing staat geregistreerd in ons systeem onder referentienummer XXX. De beslissing zult u deze week of volgende week ontvangen per brief. De betaling wordt door onze boekhoudafdeling 2 maanden na de beslissingsdatum uitgevoerd.
Ik verwacht dus binnenkort een brief en hoop op, gezien de toonzetting van de mail, geen verdere problemen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:25
writser schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:59:
Iemand enig idee in welke fondsen Pritle / Binck Forward belegt? Informatie op de site is erg spaarzaam. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om die rotzooi te openen voor een paar tientjes, maar goed, als ze zo graag 100 euro willen weggeven en je geld komt gewoon in een paar Vanguard / iShares fondsen dan moet het maar. Zo te zien is de integratie met Binck ook nog niet helemaal gelukt, moet je ook nog eens een nieuwe account openen ..

Update: even aan het prutsen, de allocatie lijkt redelijk solide te zijn. Met de meest agressieve allocatie kom je uit op 85% equities in de geijkte BlackRock en Vanguard fondsen. Dus opzich wel aardige deal voor het minimumbedrag en de minimum looptijd.
Mocht je interesse hebben. Ik zit al een paar jaar bij Binck Forward en stort er elke maand netjes een bedrag. Elk kwartaal krijg ik een PDF met nieuws en de allocatie van aandelen. De allocatie en verhoudingen kan ik wel even delen als je een PM stuurt (de allocatie dan).

Voordat er vragen komen waarom ik voor Binck Forward ga met 0,70% kosten(mijn huidige profiel): Ik heb gekozen voor DeGiro én Binck Forward (nu 70/30). Daarvoor belegd bij KNAB en begonnen met Plus500 (NIET doen aub, wegblijven).

De reden hiervoor is dat ik benieuwd was naar de performance van zelf beleggen bij DeGiro (VWRL + speeltuin) en een 'gemiddeld' profiel van Binck Forward die alles voor mij beleggen. Erg fijn om tijdens 'slechte tijden' zoals december of mei te zien dat Binck Forward weinig klappen te verduren krijgt en helaas mijn eigen speeltuin de meeste. Ik leer hier ontzettend veel van. Mijn uitgangspunt was, alles dat meer oplevert dan sparen = winst. Nu ik wat ervaring heb verander ik ook mijn profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:32:
Voor de Sapec volgers, heb vandaag het geld uit België ontvangen op mijn Binck rekening. Had het eigenlijk nog niet verwacht omdat in hun eerste bericht iets stond dat het 2 maand zou duren met potentieel nog 6 extra maand voor buitenlanders. Maar dus gewoon zonder problemen in de periode van 2 maand.
Hier ook vandaag bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Ik heb Sapec ook binnen vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-04 20:13
Zijn hier mensen die wel eens opties schrijven. Is dit onderdeel van een optie strategie en wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
writser schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:59:

Ah, weer een nieuwe actie :+ Een jaar is wel lang, maar wel een prima rendement qua bonus, en anders had ik dat bedrag ook wel in een zelfde soort aandelen gestopt.

[edit] Moet je nou een nieuwe gebruikersnaam etc. aanmaken voor Binck Forward?

Bij Robeco kreeg ik de bonus niet omdat ik ooit al een rekening had gehad daar, wellicht gaat dat ook bij NN gebeuren. Het staat/stond in de voorwaarden, maar ja, hoe ver kijken ze terug.

Wat betreft Sapec: ik heb ze (de Belgische belastingdienst althans) vorige week gemailed en kreeg direct een antwoord met verzoek om nog wat info... en dat was het. Maar ik geef ze nog maar een week en dan nog eens mailen.

En wat betreft Flatex, beetje apart dat ze niet aangeven dat je aandeel ex-dividend is gegaan en je dus dividenden gaat krijgen. Blijkt dat je ze gewoon gestort krijgt (bij cash dan uiteraard) opeens bij betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Aikon je krijgt een bericht in je inbox op de ex dividend datum. Gebruiksvriendelijk is het niet, maar ja that’s flatex for you. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Aikon schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:15:
[...]

[edit] Moet je nou een nieuwe gebruikersnaam etc. aanmaken voor Binck Forward?
Volgens mij wel, ik heb Binck gemaild met dezelfde vraag. Nog geen reply ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Poecillia schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:03:
Zijn hier mensen die wel eens opties schrijven. Is dit onderdeel van een optie strategie en wat zijn de ervaringen?
Ja. Opties hoor je niet te schrijven (of te kopen) zonder strategie. Random opties schrijven is dé manier om snel van je geld af te komen.

Je vraag is verder veel te algemeen. Waar ben je specifiek naar op zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Stel ik(getrouwd , 2kinderen) wil gaan beleggen(beheerd). Ik heb een redelijke financiele buffer ( +35K ) opgebouwd.
Ik wilde gaan beginnen met een eenmalige inleg van 2K , en iedere maand 100 euro bijstorten.
Ik heb online al wat tools ingevuld , en ik kom vaak op een defensief profiel uit. Allemaal begrijpelijk.
Ik wilde ongeveer een looptijd aanhouden van 15 jaar. De kinderen zijn dan 18 en wilde ze dan een mooi potje geld meegeven (gespaard bedrag + belegd bedrag).

Maar wanneer zou je instappen? Zou je dat nu al doen? Of zou je wachten tot eind volgend jaar? Ik lees toch regelmatig dat er een recessie zou komen. Maar dat dat ook volgend jaar zou kunnen zijn? Het is natuurlijk glazenbol kijken , maar staan de beurzen nu hoog om nu in te stappen ( ook denkend aan looptijd van 15 jaar ?)

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:24

Zenix

BOE!

Als je beleggingen laat beheren, dan ben je veel meer kosten kwijt. Voor beleggen met ETF of beleggingsfondsen heb je weinig kennis nodig. Die kennis kan je op doen in een avond of twee. Zoek naar in dit topic en de vorige naar Northern Trust, ETF en Meesman. Dan kan je genoeg vinden. Dat kan duizenden euro's schelen op de lange termijn.

Verder hebben wij inderdaad geen glazen bol en en geen idee of de beurs volgend jaar of over 5 jaar omlaag gaat. Historische gezien qua rendement kan je het beste gelijk alles investeren. Ik zou overigens dat potje geld niet geven als ze 18 zijn, maar gebruiken voor studie of aankoop van een huis.

[ Voor 17% gewijzigd door Zenix op 27-11-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 15:33
Ik zie bij de Rabobank trouwens 2 keer Northern Trust Em Custom ESG EQ I staan. Een met de code NL0011400346 en de andere met NL0011515424. Welke moet ik hierin hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Stop die ISINs in je favoriete zoekmachine en je ziet wat het verschil is ;)

Hint: een van die twee is géén Emerging Markets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sunri5e schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:03:
Ik zie bij de Rabobank trouwens 2 keer Northern Trust Em Custom ESG EQ I staan. Een met de code NL0011400346 en de andere met NL0011515424. Welke moet ik hierin hebben?
Dit is wel een handig overzicht: https://www.rabobank.nl/i...gingsfondsen_29764095.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
@Aikon
Antwoord van Binck gehad:

Omdat Binck Forward in een aparte omgeving staat dient u zicht opnieuw te registreren. In de toekomst wordt ook uw Binck Forward rekening toegevoegd aan het Binck universum waardoor u alles onder een overzicht heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Puur uit interesse.... In welke van de deze 4 Northern Trust fondsen beleggen jullie?

Northern Trust Emerging Markets
Northern Trust North America
Northern Trust North Europe
Northern Trust North World

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Zr40 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:10:
Stop die ISINs in je favoriete zoekmachine en je ziet wat het verschil is ;)

Hint: een van die twee is géén Emerging Markets.
Ik zag het idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sunri5e schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:58:
Puur uit interesse.... In welke van de deze 4 Northern Trust fondsen beleggen jullie?

Een veelgebruikte manier is 88% World, 12% EM. Dit geeft goede wereldwijde spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sunri5e schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:58:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 27-11-2019 21:12 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Longcat schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:58:
@Aikon je krijgt een bericht in je inbox op de ex dividend datum. Gebruiksvriendelijk is het niet, maar ja that’s flatex for you. ;)
Nope, heb ik niet gekregen. Ze gaven aan dat je wel bericht krijgt als je keuzedividend danwel de uitbetaling ontvangt. Niet echt gebruiksvriendelijk idd, aan de andere kant kan je ook nooit iets met die info die ik bij Binck wel krijg, dan zit ik weer extra vaak te checken wanneer het is uitbetaald om er vervolgens niks mee te doen :+
PM_Petrol schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:57:
@Aikon
Antwoord van Binck gehad:

Omdat Binck Forward in een aparte omgeving staat dient u zicht opnieuw te registreren. In de toekomst wordt ook uw Binck Forward rekening toegevoegd aan het Binck universum waardoor u alles onder een overzicht heeft staan.
Tnx, had al gelijk een nieuw account aangemaakt net en de rekening geopend. Zal wel door de overname door Saxo bank komen dat je 2 accounts moet aanmaken denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Als ik de vragenlijst invul voor Binck Forward krijg ik een gebalanceerd profiel. Ik wil graag voor 1 jaar laten beleggen met een eenmalige inleg van €1000 (om in aanmerking te komen voor de bonus).

De verdeling van de portefeuille gaat er zo uitzien:
Aandelen: 5,31%
Obligaties: 17,06%
Vastgoed: 0,31%
Kortlopende Obligaties: 77,32%

Is het handig om te doen voor zo'n korte tijd? Dit is een vrij zeker profiel met weinig risico. De 2e bond is een mix van obligaties en de euromunt. De kortlopende bonds zijn van:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F0GBR04N6C
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000002X9H

Als ik de beleggingshorizon aanpas nasr 20 jaar, zijn er wel meer aandelen namelijk ~ 42%. Dan kan ik alsnog volgend jaar uitstappen.

[ Voor 9% gewijzigd door OneTimer op 27-11-2019 23:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:29

oscar82

De ondertitel

PM_Petrol schreef op woensdag 27 november 2019 @ 23:05:
Als ik de vragenlijst invul voor Binck Forward krijg ik een gebalanceerd profiel. Ik wil graag voor 1 jaar laten beleggen met een eenmalige inleg van €1000 (om in aanmerking te komen voor de bonus).

De verdeling van de portefeuille gaat er zo uitzien:
Aandelen: 5,31%
Obligaties: 17,06%
Vastgoed: 0,31%
Kortlopende Obligaties: 77,32%

Is het handig om te doen voor zo'n korte tijd? Dit is een vrij zeker profiel met weinig risico. De 2e bond is een mix van obligaties en de euromunt. De kortlopende bonds zijn van:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F0GBR04N6C
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000002X9H
Ik bedenk altijd wat ik anders met zo’n bedrag gedaan zou hebben. Als je het anders in 100% aandelen had gestopt is dit geen goede mix. Dan vul je de vragenlijst nog een keer in met veel langere horizon. Beetje overdrijven mag best.
Maar is dit daarentegen geld dat je anders in een eenjarig deposito had gestopt, dan kan het best eens een prima samenstelling zijn.

• OneTimer
@oscar82
Met 40 jaar en in de vragen aangeven dat ik maximaal rendement wil, kom ik op 85% aandelen, 5% vastgoed, 5% obligaties, 5% kortlopende obligaties. Dat ziet er al beter uit.
Offensief profiel voor 1 jaar is prima, zeker met de €100 bonus.

• Aikon
  • Niet online
Ik heb aangegeven dat ik een horizon heb van 1 jaar, een inleg van €1000 en een streefbedrag van €1100 :+

Kwam ook gebalanceerd uit, ik vind het allemaal wel best met die acties. Uiteindelijk zijn het toch relatief lage bedragen icm korte periodes en een gegarandeerd extra rendement van 10% in dit geval.

• writser
Ligt er aan hoe veel risico je wil lopen he. Als je het anders in beleggingsfondsen had gestopt dan geef je een looptijd van 20 jaar aan en dan zit je voor 85% in equities, met een bonusrendement van 10%. Als je het anders op je spaarrekening had laten staan dan kun je beter voor de 1-jaars horizon gaan, heb je een spaarrekening met een aardig rendement en iets meer volatiliteit.

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 28-11-2019 10:08 ]

Onvoorstelbaar!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
TechLight schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:47:
[...]

Ze hebben wel de actie veranderd vorige week, nu alleen voor nieuwe klanten (jammer, heb hem daardoor zelf net gemist). Als @Goodlife91 nu bij Begeleid beleggen is begonnen weet ik niet of die actie ook mee kan na een overstap naar Zelf beleggen.

Overigens hoef je NT bij ABN niet in hele stukken te kopen. Gewoon een bedrag overmaken (inleggen) is voldoende. De juiste spreiding bij inleg is dus heel makkelijk, alleen moet je af en toe dan kijken qua herbalancering als je 'netjes' de wereldmarkt wil blijven volgen.
Tsjonge jonge, ik wilde ook nog aan deze actie mee gaan doen, ook net mis gelopen :/

Idee, alle aandelen verkopen, beleggersrekening opzeggen, en voor 27 december heropenen en inschrijven voor de actie. Zou dat mogelijk zijn?

Ik heb ook meegedaan aan de zomeractie, toen heb ik eind juli voor +2000,- aan NT fondsen aangekocht, die staan nu langer dan 3 maanden: augustus + september + oktober. Dus inprincipe zou ik ergens in november of december de bonus ter waarde van € 100,- uitgekeerd krijgen. De rekening zou ik dus moeten kunnen opzeggen zonder dat het impact op deze bonus heeft.

Ah shit, dit gaat niet lukken: 'Waarom duurt het 5 kwartalen voordat mijn beleggingsrekening is verdwenen?'
https://www.abnamro.nl/nl...gen/service/opzeggen.html

*Ik kan natuurlijk ook mijn rekening opzeggen en opnieuw aanvragen })

[ Voor 33% gewijzigd door Strider op 28-11-2019 12:08 ]

BlaBlaBla

• Carfanatic
Doen jullie mee aan beursspellen zoals het RTLZ beursspel of Slimste Belegger?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YYUMQGwl.jpg

Ik vind het wel komisch om te zien dat een buschauffeur uit een Fries dorpje het beter doet dan deze "beurskenners".

[ Voor 3% gewijzigd door Carfanatic op 28-11-2019 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:36
Ik lees al meer dan een jaar berichten over ABN Amro en de NT-fondsen. Gezien ik ABN Amro beslist niet als huisbank wil, zie ik dit toch echt als obstakel om hier te gaan beleggen. Voorlopig nog prima bij DeGiro. Dat kleine dividendlek, waarbij je het echt over nullen achter de komma's hebt, neem ik maar voor lief.

@Carfanatic Paar jaar geleden gedaan samen met wat vrienden en mijn vrouw, waarvan ik degene ben die het meest inleest en het al zelfstandig iets meer dan 10 jaar doet. Ik heb mijn volle kennis en ervaring een mooie 2,7% gehaald in 2014, waarbij mijn vrouw met 0 kennis en interesse 8% haalde 8)7 Eén van de aanleidingen dat ik alles in ETF's stop.

• Carfanatic
Orangelights23 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:24:
Ik lees al meer dan een jaar berichten over ABN Amro en de NT-fondsen. Gezien ik ABN Amro beslist niet als huisbank wil, zie ik dit toch echt als obstakel om hier te gaan beleggen. Voorlopig nog prima bij DeGiro. Dat kleine dividendlek, waarbij je het echt over nullen achter de komma's hebt, neem ik maar voor lief.
De NT-fondsen zijn ook bij andere banken te krijgen, ING bijvoorbeeld.

• Orangelights23
Carfanatic schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:31:
[...]

De NT-fondsen zijn ook bij andere banken te krijgen, ING bijvoorbeeld.
Weet ik, echter de bank waar ik bankier heeft te hoge maandelijkse en beheerkosten, waardoor het gebeuren van het dividendlek weer niet van toepassing is voor mij. Hierdoor blijf ik liever bij DeGiro en blijf daar Vanguard All World en iShare Emerging Markets aankopen.

• Pistachenootje
Orangelights23 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:24:
Het dividend lek heeft nullen achter de komma? Volgens mij is het zo'n 0.3%. Ik tel dus geen enkele nul achter de komma ;)
Orangelights23 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:35:
[...]
Weet ik, echter de bank waar ik bankier heeft te hoge maandelijkse en beheerkosten, waardoor het gebeuren van het dividendlek weer niet van toepassing is voor mij.
Welke bank is dat? Volgens mij ben je 'zelfs' bij de Rabo iets voordeliger uit.
Orangelights23 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:35:
[...]
Hierdoor blijf ik liever bij DeGiro en blijf daar Vanguard All World en iShare Emerging Markets aankopen.
Ben je er van bewust dat VWRL al EM bevat?

[ Voor 60% gewijzigd door Pistachenootje op 28-11-2019 12:47 ]

• Orangelights23
Pistachenootje schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:43:
[...]

Het dividend lek heeft nullen achter de komma? Volgens mij is het zo'n 0.3%. Ik tel dus geen enkele nul achter de komma ;)
Zie volgende comment
Welke bank is dat? Volgens mij ben je 'zelfs' bij de Rabo iets voordeliger uit.
Voor kort nog Rabobank, waar het dus om een verschil ging van nullen achter de komma (besparing dividendlek en beheerskosten vs het dividendlek bij DeGiro). Inmiddels bij ASN Bank, waar beleggen sowieso te prijzig is. Daarom zit ik nu prima bij DeGiro.
Ben je er van bewust dat VWRL al EM bevat?
Ja, uit mijn hoofd iets van 6%. EM vind ik qua spreiding interessant, voornaamste reden is dat ik hier nog een klein restant in heb zitten voordat ik onlangs volledig in VWRL ging zitten. Doel is om begin volgend jaar alles in VWRL te gaan zetten.

• Pistachenootje
Orangelights23 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:57:
[...]
Voor kort nog Rabobank, waar het dus om een verschil ging van nullen achter de komma (besparing dividendlek en beheerskosten vs het dividendlek bij DeGiro).
OK dat is wel wat anders. Eerst schreef je dat het dividendlek nullen achter de komma had. Nu zeg je dat de besparing nullen achter de komma heeft. Volgens mij heeft die besparing geen nullen achter de komma. Maar in plaats van te praten over de besparing als jaarlijks percentage zou ik liever kijken naar wat het je uiteindelijk aan rendement oplevert. Ik verwacht dat als je bijvoorbeeld 20 jaar lang maandelijks 300 euro inleggen vergelijkt dat het over een eindverschil gaat van honderden euros of meer.
Orangelights23 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:57:
[...]
Ja, uit mijn hoofd iets van 6%. EM vind ik qua spreiding interessant, voornaamste reden is dat ik hier nog een klein restant in heb zitten voordat ik onlangs volledig in VWRL ging zitten. Doel is om begin volgend jaar alles in VWRL te gaan zetten.
Voor zover ik weet is die 6% is alleen Azië Emerging. Zoals je misschien wel weet wordt onder Emerging Markets meestal meer verstaan. iShares EMIM bijvoorbeeld bevat ook een flink stuk Latijns Amerika en Azië ontwikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
Pistachenootje schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:23:

OK dat is wel wat anders. Eerst schreef je dat het dividendlek nullen achter de komma had. Nu zeg je dat de besparing nullen achter de komma heeft. Volgens mij heeft die besparing geen nullen achter de komma. Maar in plaats van te praten over de besparing als jaarlijks percentage zou ik liever kijken naar wat het je uiteindelijk aan rendement oplevert. Ik verwacht dat als je bijvoorbeeld 20 jaar lang maandelijks 300 euro inleggen vergelijkt dat het over een eindverschil gaat van honderden euros of meer.
Ik zie dat ik het inderdaad niet handig heb opgeschreven, maar ik doelde inderdaad op het feit dat de kosten van mijn huisbank toentertijd zorgden dat het verdwijnende dividendlek niet tot een beter rendement. Ik heb een jaar of anderhalf geleden de berekeningen gemaakt en laten nakijken door een oud-collega (beleggingsadviseur) en DeGiro is voor mij op dit moment de goedkoopste optie. Mocht ABN Amro duurzamer worden als bank, ga ik voor hen.

• AudiRS3
  • Laatst online: 18-03 10:52
Zr40 schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:09:
[...]

Hoe het voor Belgen werkt weet ik niet, maar voor Nederlanders stelt het echt niets voor om zelf de aangifte in te vullen. Je moet alleen de waarde op 1 januari (van het belastingjaar) overnemen en de ontvangen dividend en ingehouden dividendbelasting per land invullen, en dat staat gewoon op je statement wanneer je die genereert voor het volledige jaar.

Lynx was trouwens voor mij in belastingjaar 2018 niet vooringevuld.

[...]

Je kan gewoon een account aanmaken bij IB. Het is niet ingewikkeld en de eisen zijn hetzelfde als bij Lynx. Het belangrijkste verschil is dat je bij Lynx geholpen kan worden door een Nederlandse medewerker, althans, voor zover die je niet zal vragen om zelf in het Engels een bericht naar IB te sturen :+

Andere verschillen:
- Lynx heeft een eigen web trader. Heb ik verder geen ervaring mee; toen ik nog bij Lynx zat gebruikte ik ook enkel TWS.
- Lynx heeft andere tarieven. Inderdaad meestal duurder dan IB. Uitzonderingen zijn de minimum activity fee (al maakt dat vanwege de dure transacties niet echt uit) en NL opties. En die laatste kan je het beste negeren in een vergelijking, want dat is (hopelijk) maar een klein deel van je totale kostenplaatje.
Heb jij de tiered of fixed price plan gekozen?
Pagina: 1 ... 14 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.