Om dit even uit de weg te halen: ik ga niet zelf op zoek naar potentiële optiestrategieën. Daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. Ik betaal voor een dienst die posities voorstelt (door sommigen in dit topic wat kort door de bocht omschreven als "een nieuwsbrief") en datgeen wat interessant lijkt volg ik.
Het gaat dan om posities die wat betreft risico overeen komen met een long aandelenpositie in de underlying, maar voor de rest net een beetje anders zijn dankzij de opties. Dus bijvoorbeeld puts, covered calls, diagonals. Gaat alles goed, dan is de beoogde return minimaal 1% van de prijs van de underlying per maand in de vorm van ontvangen premie. Gaat het niet goed, dan kent de positie een vooraf bepaald verlies, of krijg je de underlying in bezit (wat je ook zou hebben als je direct de underlying had gekocht destijds).
en haal je die?
In absolute termen, ja, ik sta ruim in de plus. Maar eerlijk gezegd zijn optieposities niet goed te vergelijken. Onderling niet, en al helemaal niet met aandelenposities.
Wat betreft de kosten van de dienst die ik gebruik: die heb ik er wel ruimschoots uit.
Voor mij is dat toch inmiddels een Vanguard/NT/iShares wereldwijd fonds.
En die versla ik niet met mijn eigen portefeuille met veel van de bekende grote bedrijven (die ook nog eens veel te volatiel is) - die heb ik voor het leuke, maar hanteer langzamerhand wel een buy-and-hold strategie.
Verstandig.
Ik doe het zelf vooral als hobby / voor de fun. Meer rendement behalen dan een degelijke ETF is niet mijn doel, al is het natuurlijk wel leuk. En ik heb inherent voordeel dankzij geen TER en geen dividendlek (min kosten die ik maak door het zelf uitvoeren van transacties).
Verder houd ik mijn optieposities klein, net zo klein als mijn individuele aandelenposities. Dit voor zover de multiplier dat toelaat.
r/wallstreetbets achtige all-in YOLO gokposities met 99% kans op verlies en 1% kans op heel veel winst zul je mij nooit zien doen.
En hoe sta je er tegenover dat het behalen van een positief resultaat ook direct een rem is op gemist rendement die de verlieslatende posities moeten goedmaken.
Dat is de tradeoff die je maakt, inderdaad. Je kan het niet allebei hebben.
En uitoefening is toch vaak een dure exercitie wat betreft provisies.
Gratis bij IB.
Die 85 cent (in geval van PSE) betaal je alleen als je order marketable (direct uitvoerbaar) is. Is je order niet direct uitvoerbaar, dan ontvang je van PSE juist 75 cent rebate wanneer je order alsnog wordt uitgevoerd.
In jouw geval met 100 contracten betaal je dan niet $ 160, maar $ 0. Klinkt gunstig, maar dat is in ruil voor het risico dat niemand een verkooporder inlegt op jouw prijs en daardoor je order mogelijk niet wordt uitgevoerd.
Als je vervolgens je limietprijs verhoogt met 5 cent omdat de koers inmiddels is gestegen, dan ben je met 100 contracten al $ 500 duurder uit. Had je beter toch die $ 160 kunnen betalen
Overigens ontvangen brokers met een vast tarief in zo'n geval ook die rebate wanneer jouw order op die beurs wordt uitgevoerd. Alleen houden ze die rebates voor zichzelf.