Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.948 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:31:
[...]
Heb jij de tiered of fixed price plan gekozen?
Tiered. Vaak goedkoper dan fixed, zeker wanneer je order non-marketable is. Maar als je te maken hebt met de minimum activity fee en je blijft met beide price plans onder $ 10 aan commissies per maand, dan maakt de keuze geen verschil in je totale kosten.

Soms is fixed goedkoper; met name bij kleine orders op Euronext. Uit mijn hoofd zat het omslagpunt ergens rond € 1500 per order. Vergelijk de price plans in een spreadsheet en vergeet vooral niet de exchange fees mee te rekenen bij tiered.

Als je switcht tussen price plans, dan heeft de switch pas effect vanaf de volgende dag.

Mijn laatste aankoop van een US aandeel kostte mij $ 0.36:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/ib-tiered-20191128.png

In dit geval uitvoering op een dark pool zonder rebate ipv op een exchange met rebate, anders kreeg ik nog een paar cent terug onder de third-party execution charges kolom. Vind ik prima verder, zo'n dark pool krijgt alleen uitvoering wanneer de prijs beter is dan elders :)

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
Zr40 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:35:
[...]

Ja. Opties hoor je niet te schrijven (of te kopen) zonder strategie. Random opties schrijven is dé manier om snel van je geld af te komen.

Je vraag is verder veel te algemeen. Waar ben je specifiek naar op zoek?
Ik ben me bewust van de risico's van opties, maar je kunt ze ook gebruiken om risico's af te dekken of extra rendement te maken. Het valt me op dat opties hier weinig aan de orde komen. Ik zoek eigenlijk een omgeving om wat ervaringen te delen en tips te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Poecillia Je hebt hier vooral passieve beleggers. Er zijn ook wel een aantal actieve en een aantal mixjes zoals ik, maar die zorgen allemaal voor goede spreiding. Dan moet je al snel een flinke portefeuille hebben om gedekt een optie te schrijven, puur vanwege de prijs per aandeel. Bij aandelen die een lage absolute waarde hebben, zijn de transactiekosten weer sneller een probleem.

Op het IEX forum zijn er zat mensen die handelen in opties, maar daar ga je niets leren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-10 12:21
Poecillia schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:58:
[...]

Ik ben me bewust van de risico's van opties, maar je kunt ze ook gebruiken om risico's af te dekken of extra rendement te maken. Het valt me op dat opties hier weinig aan de orde komen. Ik zoek eigenlijk een omgeving om wat ervaringen te delen en tips te krijgen.
Het probleem van risico's afdekken, is dat je ook rendement inlevert. Dat ingeleverde rendement moet je minimaal goedmaken. Op de lange termijn is dat een verlieslatende strategie vermoed ik (nou ja, ik persoonlijk weet het zeker, maar daar heeft niemand wat aan O-) ).

Extra rendement maken, betekent meestal dat je een plafond op je winst zet. En soms gaan aandelen verder omhoog dan je lief is, en mis je rendement dat je ook weer niet makkelijk goedmaakt (zelfde geldt voor puts natuurlijk, dat je aandelen veel te duur moet kopen omdat een aandeel door de voegen zakt).
Dit, en je provisie, gaat je geld kosten.

Leuk om te doen, dat wel, net als gokken leuk is. Dus be my guest!

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
poehee schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:19:
[...]

Het probleem van risico's afdekken, is dat je ook rendement inlevert. Dat ingeleverde rendement moet je minimaal goedmaken. Op de lange termijn is dat een verlieslatende strategie vermoed ik (nou ja, ik persoonlijk weet het zeker, maar daar heeft niemand wat aan O-) ).
Verlieslatend is misschien een iets te groot woord. Mee eens dat je verwachte rendement daalt als je gedekte calls schrijft, maar je volatiliteit neemt ook af. Het geeft dus zowel een andere risk als return, waardoor het niet per se een slechtere strategie is. In de praktijk hakken transactiekosten en spreads er wel in.

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 29-11-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij 'afdekken van risico' zou ik eerder denken aan het kopen van puts dan aan het schrijven van calls. Bij schrijven ga je een verplichting aan.

Overigens heb ik covered calls tussen mijn posities zitten. Niet als afdekking van risico, maar als strategie. Het gewenste resultaat is expiration, maar bij uitoefening behoud ik ook een positief resultaat. Het risico is daling van de underlying en verkoop (al dan niet door uitoefening van een later geschreven call met een lagere strike) met verlies.
In de praktijk hakken transactiekosten [..] er wel in.
Ook afhankelijk van je broker en de grootte (in geldwaarde) van je positie. Bij IB is dit component nog redelijk klein.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 29-11-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 04-06 08:46
Zr40 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:43:
Bij 'afdekken van risico' zou ik eerder denken aan het kopen van puts dan aan het schrijven van calls. Bij schrijven ga je een verplichting aan.

Overigens heb ik covered calls tussen mijn posities zitten. Niet als afdekking van risico, maar als strategie. Het gewenste resultaat is expiration, maar bij uitoefening behoud ik ook een positief resultaat. Het risico is daling van de underlying en verkoop (al dan niet door uitoefening van een later geschreven call met een lagere strike) met verlies.

[...]

Ook afhankelijk van je broker en de grootte (in geldwaarde) van je positie. Bij IB is dit component nog redelijk klein.
De Amerikaanse opties kosten toch 65c per contract? Ik wil net 100 puts kopen staat er commissie 160 dollar. Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:45:
[...]
De Amerikaanse opties kosten toch 65c per contract? Ik wil net 100 puts kopen staat er commissie 160 dollar. Mis ik iets?
1 put of call = 1 contract. Koop of verkoop je er 100, dan betaal je ook 100 keer zoveel. Daarnaast betaal je niet alleen commissie aan IB, maar heb je ook kosten van de beurs, clearing, en regulatory fees. Hoe duur het precies is hangt af van de premie, het aantal, de underlying, en de exchange waar je order wordt uitgevoerd, maar $ 1.60 per contract kan best kloppen.

Als voorbeeld: voor puts met een premium vanaf 10 cent op PSE (willekeurig gekozen exchange) betaal je 0.65 (IB) + 0.85 (PSE) + 0.0388 (ORF) + 0.002 (FINRA) + 0.055 (OCC) = 1.5958 per contract. Jij wil er 100, dus zou je afgerond $ 160 aan commissie betalen.

Hier zie je de uitsplitsing van kosten van één put die ik een tijd terug heb geschreven:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/ib-option-commission-20191129.png
Toevallig ook uitgevoerd op PSE. In dit geval betaalde ik voor PSE niet 0.85 maar ontving ik een rebate van 0.75, omdat de order niet-marketable was. En ik betaalde 1.00 ipv 0.65 aan IB vanwege het minimum per order. Totale kosten: $ 0.35

Waarom wil je trouwens 100 puts kopen? Dat is een extreem grote positie. Vergeet niet dat één optie betrekking heeft op 100 stuks van de underlying. Met jouw 100 puts heb je het recht om tienduizend stuks van de underlying te verkopen tegen de afgesproken prijs (de strike).

[ Voor 74% gewijzigd door Zr40 op 29-11-2019 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-10 12:21
Zr40 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:43:...
Overigens heb ik covered calls tussen mijn posities zitten. Niet als afdekking van risico, maar als strategie. Het gewenste resultaat is expiration, maar bij uitoefening behoud ik ook een positief resultaat....
Fair enough.

Wat is je benchmark (vooraf?) en haal je die?

Voor mij is dat toch inmiddels een Vanguard/NT/iShares wereldwijd fonds.
En die versla ik niet met mijn eigen portefeuille met veel van de bekende grote bedrijven (die ook nog eens veel te volatiel is) - die heb ik voor het leuke, maar hanteer langzamerhand wel een buy-and-hold strategie.

En hoe sta je er tegenover dat het behalen van een positief resultaat ook direct een rem is op gemist rendement die de verlieslatende posities moeten goedmaken. En uitoefening is toch vaak een dure exercitie wat betreft provisies.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
Zr40 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 18:12:
[...]

1 put of call = 1 contract. Koop of verkoop je er 100, dan betaal je ook 100 keer zoveel. Daarnaast betaal je niet alleen commissie aan IB, maar heb je ook kosten van de beurs, clearing, en regulatory fees. Hoe duur het precies is hangt af van de premie, het aantal, de underlying, en de exchange waar je order wordt uitgevoerd, maar $ 1.60 per contract kan best kloppen.

Als voorbeeld: voor puts met een premium vanaf 10 cent op PSE (willekeurig gekozen exchange) betaal je 0.65 (IB) + 0.85 (PSE) + 0.0388 (ORF) + 0.002 (FINRA) + 0.055 (OCC) = 1.5958 per contract. Jij wil er 100, dus zou je afgerond $ 160 aan commissie betalen.

Hier zie je de uitsplitsing van kosten van één put die ik een tijd terug heb geschreven:
[Afbeelding]
Toevallig ook uitgevoerd op PSE. In dit geval betaalde ik voor PSE niet 0.85 maar ontving ik een rebate van 0.75, omdat de order niet-marketable was. En ik betaalde 1.00 ipv 0.65 aan IB vanwege het minimum per order. Totale kosten: $ 0.35

Waarom wil je trouwens 100 puts kopen? Dat is een extreem grote positie. Vergeet niet dat één optie betrekking heeft op 100 stuks van de underlying. Met jouw 100 puts heb je het recht om tienduizend stuks van de underlying te verkopen tegen de afgesproken prijs (de strike).
Wow. Okay. Ik had die kosten van de beurs over het hoofd gezien. Ik kocht al mijn NL opties altijd bij degiro en daar heb je gewoon een vast bedrag.

Ja ik ben me bewust dat het een grote positie is. Ik wou deze puts kopen om een zeer grote positie (aandelen) te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

poehee schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 20:07:
[...]
Wat is je benchmark (vooraf?)
Om dit even uit de weg te halen: ik ga niet zelf op zoek naar potentiële optiestrategieën. Daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. Ik betaal voor een dienst die posities voorstelt (door sommigen in dit topic wat kort door de bocht omschreven als "een nieuwsbrief") en datgeen wat interessant lijkt volg ik.

Het gaat dan om posities die wat betreft risico overeen komen met een long aandelenpositie in de underlying, maar voor de rest net een beetje anders zijn dankzij de opties. Dus bijvoorbeeld puts, covered calls, diagonals. Gaat alles goed, dan is de beoogde return minimaal 1% van de prijs van de underlying per maand in de vorm van ontvangen premie. Gaat het niet goed, dan kent de positie een vooraf bepaald verlies, of krijg je de underlying in bezit (wat je ook zou hebben als je direct de underlying had gekocht destijds).
en haal je die?
In absolute termen, ja, ik sta ruim in de plus. Maar eerlijk gezegd zijn optieposities niet goed te vergelijken. Onderling niet, en al helemaal niet met aandelenposities.

Wat betreft de kosten van de dienst die ik gebruik: die heb ik er wel ruimschoots uit.
Voor mij is dat toch inmiddels een Vanguard/NT/iShares wereldwijd fonds.
En die versla ik niet met mijn eigen portefeuille met veel van de bekende grote bedrijven (die ook nog eens veel te volatiel is) - die heb ik voor het leuke, maar hanteer langzamerhand wel een buy-and-hold strategie.
Verstandig.

Ik doe het zelf vooral als hobby / voor de fun. Meer rendement behalen dan een degelijke ETF is niet mijn doel, al is het natuurlijk wel leuk. En ik heb inherent voordeel dankzij geen TER en geen dividendlek (min kosten die ik maak door het zelf uitvoeren van transacties).

Verder houd ik mijn optieposities klein, net zo klein als mijn individuele aandelenposities. Dit voor zover de multiplier dat toelaat.

r/wallstreetbets achtige all-in YOLO gokposities met 99% kans op verlies en 1% kans op heel veel winst zul je mij nooit zien doen.
En hoe sta je er tegenover dat het behalen van een positief resultaat ook direct een rem is op gemist rendement die de verlieslatende posities moeten goedmaken.
Dat is de tradeoff die je maakt, inderdaad. Je kan het niet allebei hebben.
En uitoefening is toch vaak een dure exercitie wat betreft provisies.
Gratis bij IB.
AudiRS3 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 21:18:
[...]
Wow. Okay. Ik had die kosten van de beurs over het hoofd gezien. Ik kocht al mijn NL opties altijd bij degiro en daar heb je gewoon een vast bedrag.
Die 85 cent (in geval van PSE) betaal je alleen als je order marketable (direct uitvoerbaar) is. Is je order niet direct uitvoerbaar, dan ontvang je van PSE juist 75 cent rebate wanneer je order alsnog wordt uitgevoerd.

In jouw geval met 100 contracten betaal je dan niet $ 160, maar $ 0. Klinkt gunstig, maar dat is in ruil voor het risico dat niemand een verkooporder inlegt op jouw prijs en daardoor je order mogelijk niet wordt uitgevoerd.

Als je vervolgens je limietprijs verhoogt met 5 cent omdat de koers inmiddels is gestegen, dan ben je met 100 contracten al $ 500 duurder uit. Had je beter toch die $ 160 kunnen betalen ;)

Overigens ontvangen brokers met een vast tarief in zo'n geval ook die rebate wanneer jouw order op die beurs wordt uitgevoerd. Alleen houden ze die rebates voor zichzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-10 09:02
@Zr40 Moet wel soms vreselijk lachen om wsb wat een stelletje mafklappers daar.

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
Zr40 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 21:29:

[...]

Die 85 cent (in geval van PSE) betaal je alleen als je order marketable (direct uitvoerbaar) is. Is je order niet direct uitvoerbaar, dan ontvang je van PSE juist 75 cent rebate wanneer je order alsnog wordt uitgevoerd.

In jouw geval met 100 contracten betaal je dan niet $ 160, maar $ 0. Klinkt gunstig, maar dat is in ruil voor het risico dat niemand een verkooporder inlegt op jouw prijs en daardoor je order mogelijk niet wordt uitgevoerd.

Als je vervolgens je limietprijs verhoogt met 5 cent omdat de koers inmiddels is gestegen, dan ben je met 100 contracten al $ 500 duurder uit. Had je beter toch die $ 160 kunnen betalen ;)

Overigens ontvangen brokers met een vast tarief in zo'n geval ook die rebate wanneer jouw order op die beurs wordt uitgevoerd. Alleen houden ze die rebates voor zichzelf.
Oh je bedoelt dus taker fee? Dus als ik gewoon een limit order doe en hij wordt gefilled dan heb ik die 85c kosten niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zelf schrijf ik bear puts op de AEX als extra inkomstenbron. Looptijd van een jaar. Met de geschreven put rondom huidige koers.
Houdt in dat je geld verdiend als de beurs na een jaar hoger of gelijk staat, en geld verliest als bij een lagere koers.

Het maximale verlies heb ik vast staan in obligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:08
HEA220 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:27:
Zelf schrijf ik bear puts op de AEX als extra inkomstenbron. Looptijd van een jaar. Met de geschreven put rondom huidige koers.
Houdt in dat je geld verdiend als de beurs na een jaar hoger of gelijk staat, en geld verliest als bij een lagere koers.

Het maximale verlies heb ik vast staan in obligaties.
En je kunt dus mega nat gaan als de beurs straks een keer gaat dalen. Ik heb ooit een collega gehad die actief was met dit soort "de beurs gaat alleen maar omhoog" praktijken.

Hij begon met 10K euro, had binnen 2 jaar >1 miljoen euro, 1 jaartje later mocht hij zich bij zijn manager verantwoorden waarom er een loonbeslag geplaatst was en stond hij 100K in het rood. Hij had er wel een mercedes aan overgehouden.......

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16
Panzer_V schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:32:
[...]

En je kunt dus mega nat gaan als de beurs straks een keer gaat dalen. Ik heb ooit een collega gehad die actief was met dit soort "de beurs gaat alleen maar omhoog" praktijken.

Hij begon met 10K euro, had binnen 2 jaar >1 miljoen euro, 1 jaartje later mocht hij zich bij zijn manager verantwoorden waarom er een loonbeslag geplaatst was en stond hij 100K in het rood. Hij had er wel een mercedes aan overgehouden.......
Ik geloof niet dat je zijn strategie begrijpt. Het risico is beperkt omdat hij het geld opzij heeft gezet om de uitoefening van de puts te kunnen betalen als dat gebeurt. De strategie is identiek aan het verkopen van een call en long gaan in de aex met je geld, en heeft in principe minder risico (en rendement) dan gewoon long gaan (wat bijna iedereen in dit topic doet). Je hebt minder upside, maar ook minder downside.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe ziet jullie portfolio eruit? Bestaan deze alleen maar uit ETFs?

Wat vinden jullie van de volgende aandelen (heb deze op de radar)?

- Stag Industrial
- Alfen NV

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2019 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-10 21:52
Verwijderd schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:10:
Hoe ziet jullie portfolio eruit? Bestaan deze alleen maar uit ETFs?

Wat vinden jullie van de volgende aandelen (heb deze op de radar)?

- Stag Industrial
- Two Harbors Investment Corp
- New Residential Investment Corp
- Alfen NV
Waarom heb je ze op de radar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carfanatic schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:22:
[...]

Waarom heb je ze op de radar? ;)
Ik neig ernaar om een REIT toe te voegen aan mijn portfolio. Echter, wil ik geen REIT die zich bezighoudt met offices (digitalisatie, thuiswerken) of winkelcentra (e-commerce). Daarom neig ik naar industrial (opslagruimtes blijven relevant, ook voor ecommerce) REITS. Én >4% dividenden lijken mij aantrekkelijk. Daarnaast, wil ik investeren in een bedrijf die inspeelt op de energietransitie (meer elektriciteit i.p.v. fossiele grondstoffen als olie) en dat kan misschien een klapper worden (high returns). FastNed lijkt mij té eendimensionaal en té veel hyped, en tijdens mijn zoektocht kwam ik uit bij Alfen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2019 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:47
Iemand op Reddit heeft alle kosten proberen te berekenen van een wereldwijd gespreide portfolio bij de diverse banken en brokers. Misschien interessant: https://www.reddit.com/r/...kerportfolio_combinaties/

Ik heb altijd mijn twijfels in hoeverre het klopt, aangezien het best lastig is om alles correct te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op zondag 1 december 2019 @ 14:51:
Iemand op Reddit heeft alle kosten proberen te berekenen van een wereldwijd gespreide portfolio bij de diverse banken en brokers. Misschien interessant: https://www.reddit.com/r/...kerportfolio_combinaties/

Ik heb altijd mijn twijfels in hoeverre het klopt, aangezien het best lastig is om alles correct te berekenen.
"Kosten voor aanhouden rekening niet meegenomen."

Mist dus een stukje, hou daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op zondag 1 december 2019 @ 14:56:
[...]

Kosten van de betaalrekening zijn niet meegenomen, de kosten van de beleggingsrekening wel. Wel goed om op te letten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:57
Hoe werkt het (ontbreken van het) dividendlek bij de Northern Trust fondsen? Regelt het fonds dit zelf waardoor ik dus maar 15% dividendbelasting betaal welke ik kan opgeven bij m’n belastingaangifte of moet ik zelf nog actie ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:38
Xander25 schreef op zondag 1 december 2019 @ 15:45:
Hoe werkt het (ontbreken van het) dividendlek bij de Northern Trust fondsen? Regelt het fonds dit zelf waardoor ik dus maar 15% dividendbelasting betaal welke ik kan opgeven bij m’n belastingaangifte of moet ik zelf nog actie ondernemen?
Het ontbreken is een groot woord. Hou het op dat de fondsen fiscaal efficiënt zijn ;)
Nederland heeft met veel landen afspraken over belastingen waardoor voor specifieke fondsen niet 30% maar 15% wordt ingehouden. Vervolgens kun je bij je belastingaangifte van het betreffende jaar het restant van de ingehouden belasting terugvragen waardoor je praktisch op nul uitkomt. Afhankelijk van je bank/ broker ligt icm de belastingdienst of alles al netjes is ingevuld. Zo niet dan kun je op de jaaropgave aflezen wat er is ingehouden en kun je opnemen in je aangifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoinkDeClown
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2023
Showerthought: als er binnen een paar jaar weer een recessie optreedt, dan is indexbeleggen wel redelijk dood?

De historische herstelduur tot 0% reele groei na een beursval heeft als mediaan vijf jaar. Dan heb je tot 2025 nodig om het niveau van vandaag (plus inflatie) te behalen. De groei na CPI van de afgelopen dertig jaar is op dat moment heel erg laag, in de verre verste niet de mystieke 7% waarover altijd gerept wordt. Ik gok meer een paar procent. Zie ook deze grafiek. Ja, deze begint bij een recessie, maar deze eindigt in de langste bull markt ooit.

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/earlyretirementnow.com/wp-content/uploads/2019/10/AfraidOfBearMarket-Chart03.png?resize=863%2C626&ssl=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Laatst online: 22:05
DoinkDeClown schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:36:
Showerthought: als er binnen een paar jaar weer een recessie optreedt, dan is indexbeleggen wel redelijk dood?

De historische herstelduur tot 0% reele groei na een beursval heeft als mediaan vijf jaar. Dan heb je tot 2025 nodig om het niveau van vandaag (plus inflatie) te behalen. De groei na CPI van de afgelopen dertig jaar is op dat moment heel erg laag, in de verre verste niet de mystieke 7% waarover altijd gerept wordt. Ik gok meer een paar procent. Zie ook deze grafiek. Ja, deze begint bij een recessie, maar deze eindigt in de langste bull markt ooit.

[Afbeelding]
De 'markt' zit vol met (bijna) monopolies. Daarnaast houden centrale banken in sommige landen zelfs aandelen in bezit. Tegelijkertijd hebben deze monopolies te veel lobbykracht. De wetgeving beschermt steeds minder de vrije markt. In plaats daarvan worden onder het mom van de-regulering de wetten aangepast naar de wens van de grote bedrijven en vermogende personen. Kortom, er is geen goede marktwerking. Die reeele groei van 5% lijkt mij onhaalbaar in de huidige omstandigheden. Op korte termijn is het beleid om steeds meer geld te printen, wat resulteert in meer inflatie, maar niet in reeele groei.

Het zou mij niet verbazen als een gespreide aandelen portefeuille op lange termijn de minst slechte keuze is, maar wellicht slechts de inflatie kan bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op zondag 1 december 2019 @ 14:56:
[...]

Korting bij Rabobank bij veel transacties (dacht ik) ook niet.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:15
Wozmro schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:43:
[...]

YTD: 16,03% (mijn portefeuille vandaag)

(op 31/10/19)
Elia: 31,46%
Sofina: 19,9%
Brederode: 39,68%
IWDA: 23,3%
VWRL: 21,2%

Op drie oktober nog een beetje Elia bijgekocht. Salaris zal na het weekend gestort worden, dan cashbuffer wat aanvullen en misschien wat Sofina bijkopen.
YTD: 18,55% (mijn portefeuille op 29/11/19)

YTD posities (op 29/11/19)
Elia: 33,12%
Sofina: 20,38%
Brederode: 43,13%
IWDA: 28,73%
VWRL: 26,23%

Op 5/11/19 een klein beetje Elia bijgekocht. Voor de rest niets gedaan behalve 20% cashpositie aangevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Waarom zou indexbeleggen in het bijzonder hier meer last van moeten hebben dan andere vormen van beleggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]
Ja lump sum op de top inleggen, dat in twee jaar -40% zien gaan en vervolgens 7% verwachten ten opzichte van de inleg gaat natuurlijk niet werken.

Augustus 2000 als start nemen is een beetje arbitrair. Hoogstens relevant als je dit jaar verwacht te stoppen met werken, volgend jaar een crisis aan ziet komen en er van uit gaat dat de 7% norm heilig is.

Voor mensen in de groei fase beetje bangmakerij:

-Chart ziet er heel anders uit als je DCA toepast. (Probeer maar eens wat hier: https://dqydj.com/scripts/spcalc/sp_500_reinvester.html )
-Ik zie niet hoe dit een kritiek is op indexbeleggen, met individuele aandelen heb je hetzelfde probleem.
-Als je ingelegd was met een lange termijn en dan toevallig ook nog eens lump sum had ingelegd op de top in 2000, dan nog had je nu dus keihard inflatie verslagen. Je had niet de vaak geqoute 5% gehaald vanzelfsprekend, maar je had alsnog twee keer zo veel geld als dat je ingelegd hebt (na inflatiecorrectie)! Als dat geen reclame is voor indexbeleggen weet ik het ook niet meer. Leg je geld in op de top van de bubble en kom er twintig jaar later alsnog beter uit. ;) Goed, als je 5 of 10 jaar later je geld nodig had gehad was dat vervelend geweest, had je wat ingeleverd, maar op dat soort termijnen raden weinig mensen 100% aandelen aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2019 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik vond het wel een aardig artikel. Er wordt vaak geroepen dat de markt na een aandelen crisis binnen enkele jaren weer helemaal hersteld is. Dat het gemiddeld bijna 7 jaar duurde (rekening houdend met inflatie) is toch wel een stuk langer dan ik had verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fn0I5fT.png

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 02-12-2019 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 06:50

oscar82

De ondertitel

Ik zou wel eens benieuwd zijn naar de grafiek van een “wereld” index en Nederlandse inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sport_Life schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:38:
[...]
Korting bij Rabobank bij veel transacties (dacht ik) ook niet.
Denk ik ook. Verkoop transactiekosten bij Rabobank waarschijnlijk ook niet. Ik hoop dat de Rabobank ooit ABN en ING gaat volgen wat dat betreft; geen transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeSung
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Zo ik heb eindelijk mijn eerste aandelen gekocht voor de long term. Ik voorspel dat Tesla naar de 1000 miljard gaat. Een schamele 16 x maar daar moeten we het maar mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
DeeSung schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:01:
Zo ik heb eindelijk mijn eerste aandelen gekocht voor de long term. Ik voorspel dat Tesla naar de 1000 miljard gaat. Een schamele 16 x maar daar moeten we het maar mee doen.
Vertel....wat is je beweegreden geweest om Tesla te kopen en niet een wereld ETF o.i.d.?

Waarom denk jij dat Tesla het beter zal doen?

Ik ben oprecht reuze benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:29:
[...]

Denk ik ook. Verkoop transactiekosten bij Rabobank waarschijnlijk ook niet. Ik hoop dat de Rabobank ooit ABN en ING gaat volgen wat dat betreft; geen transactiekosten.
De drie grootbanken hebben allemaal hun voor- en nadelen. ING is betrekkelijk duur met €16 per jaar bovenop de servicekosten van 0,24% over je vermogen. Maar daarvoor in de plaats kun je gratis fondsen en etf’s kopen en verkopen.
ABN Amro is voor fondsen verre weg het goedkoopste maar als je bijvoorbeeld je portefeuille wil uitbreiden met etf’s dan verandert het beeld gelijk door €5 + 0,05% waarde van de order. Rabobank lijkt aantrekkelijk door de lage vaste kosten maar schraapt over de band van transacties (aan- en verkoop!) weer een hoop naar zich toe.

Dus ja afhankelijk van de persoonlijke wensen zou je je broker moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeSung
  • Niet online
Panzer_V schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:26:
[...]

Vertel....wat is je beweegreden geweest om Tesla te kopen en niet een wereld ETF o.i.d.?

Waarom denk jij dat Tesla het beter zal doen?

Ik ben oprecht reuze benieuwd :)
Wat Tesla doet is goed voor de wereld. Ze zitten in.

Sport auto’s
personen auto’s
Trucks
Vrachtwagens
Quads
Accu’s
Zonneenergie
Auto pilot

Dat wordt alleen maar beter en beter.
De Concurrentie loopt steeds verder achter ookal hebben ze dat zelf niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Miki ik ben al op de hoogte van de bankkosten. En ik hoop dat Rabobank de transactiekosten afschaft, puur uit eigen belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
DeeSung schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:47:
[...]

Sport auto’s
personen auto’s
Trucks
Vrachtwagens
Quads
Accu’s
Zonneenergie
Auto pilot

Heb je toevallig ook naar de boeken gekeken? Dit soort oppervlakkige observaties zijn in mijn ogen geen goede graadmeter om voor een specifiek aandeel te kiezen. Dan kun je net zo goed naar het casino of mee doen aan de toto.

Het boek beleggen voor dummies is een aanrader ondanks dat de titel wat onaardig over kan komen. Daarin staan tips hoe je een technische of fundamentele analyse kunt doen op bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10 23:15
Vraag aan wat meer ervaren beleggers.
Indien een bedrijf bepaalde activiteiten wilt verkopen aan een andere groep, heeft het vaker een positief of een negatief effect op de aandelen?

Het gaat om AGFA aandelen.

Of is het antwoord: It depends?

V-Strom 650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:09:
[...]

Heb je toevallig ook naar de boeken gekeken? Dit soort oppervlakkige observaties zijn in mijn ogen geen goede graadmeter om voor een specifiek aandeel te kiezen. Dan kun je net zo goed naar het casino of mee doen aan de toto.

Het boek beleggen voor dummies is een aanrader ondanks dat de titel wat onaardig over kan komen. Daarin staan tips hoe je een technische of fundamentele analyse kunt doen op bedrijven.
De nut van technische analyse wordt ook ten zeerste betwijfelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:21:
[...]

De nut van technische analyse wordt ook ten zeerste betwijfelt.
Of je met een technische analyse 100% zekerheid kunt bieden betwijfel ik ook. Echter geeft het instrument je veel meer inzichten dan alleen oppervlakkige observaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:24:
[...]

Of je met een technische analyse 100% zekerheid kunt bieden betwijfel ik ook. Echter geeft het instrument je veel meer inzichten dan alleen oppervlakkige observaties.
Astrologie geeft ook inzichten. ;)

Neemt niet weg dat de observatie in kwestie waar jij op reageerde ongeveer even goed onderbouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
DeeSung schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:47:
[...]

Sport auto’s
personen auto’s
Trucks
Vrachtwagens
Quads
Accu’s
Zonneenergie
Auto pilot

Dat is wel een erg summiere en kortzichtige redenatie die jij daar doet. Op basis van een aantal buzz woorden koop jij aandelen in een bedrijf waarvan je nog nooit de boeken hebt gezien of een jaarverslag gelezen hebt. Neen...lekker bezig hoor 8)7

Over je lijstje:

* Toyota doet dat allemaal ook. Had je beter Toyota kunnen kopen.
* We eten allemaal altijd. Had je beter Ahold-Delhaize kunnen kopen.
* We gebruiken allemaal stroom. Had je beter Vattenfall kunnen kopen.
* We vliegen allemaal. Had je beter AirFrance-KLM kunnen kopen.
* We slapen allemaal. Had je beter Beterbed kunnen kopen.

Allemaal ridicule kletskoek natuurlijk!!!

Zie je de ridiculiteit van je eigen onderbouwing nu in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeSung
  • Niet online
Miki schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:09:
[...]

Waarom zou ik boeken lezen. Ik kom van de crypto sphere. Niemand hoeft uitteleggen aan mij waarin ik moet investeren. Hou die boek voor dummies maar. Ik maak geld hoe dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DeeSung schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:29:
[...]

Waarom zou ik boeken lezen. Ik kom van de crypto sphere. Niemand hoeft uitteleggen aan mij waarin ik moet investeren. Hou die boek voor dummies maar. Ik maak geld hoe dan ook.
Het vetgedrukte is natuurlijk waar, maar voor de rest... zullen we over 5 jaar nog eens kijken?

(Voor de volledigheid, ik heb zelf ook long TSLA in mijn portfolio.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:32
[...]

Moet ieder voor zich weten uiteraard. Maar laten we het aardig houden hier. Het crypto topic en dit topic zijn 2 totaal verschillende topics..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:12
[...]

Mijn God. Je bent aan het trollen neem ik aan? Dat hoop ik voor je althans :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Ascension schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:35:
[...]

:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeSung
  • Niet online
Jullie kunnen mij kortzichtig vinden natuurlijk.
We zullen zien wat de toekomst brengt.

Ik heb de aandelen iig voor de long term.

[ Voor 20% gewijzigd door DeeSung op 02-12-2019 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
[...]

Zucht..

Met boeken, bedoelde ik de jaarrekeningen, half jaar verslagen en andere bedrijfsinformatie van Tesla zelf.

Wat betreft het Dummies boek. Daarin staan allerlei tips en tricks om bijvoorbeeld jaarrekeningen te kunnen lezen en waar je al zo al op moet letten. Ik dacht dat Tesla zonder bij naam te noemen ook in dat boek werd behandeld als specifiek voorbeeld.

Heel veel tech bedrijven maken op dit moment weinig tot geen winst waarbij met name het IE een intrinsieke waardering heeft. Spotify, Uber, enz enz. WeWork was ook zo’n een golden boy wat miljoenen waard was en nu bijna letterlijk in rook is opgegaan.

Maar goed als jij met je crypto ervaring en kennis goed weet te beoordelen wie ben ik dan.. :)
Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:26:
[...]

Astrologie geeft ook inzichten. ;)

Neemt niet weg dat de observatie in kwestie waar jij op reageerde ongeveer even goed onderbouwd is.
Heel vroeger konden we op basis van de sterren ook diverse landen bevaren. Dus ja, prima inzichten :>

[ Voor 10% gewijzigd door Miki op 02-12-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:52:
[...]

Heel vroeger konden we op basis van de sterren ook diverse landen bevaren. Dus ja, prima inzichten :>
Astrologie is niet astronomie. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
DeeSung schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:45:
Jullie kunnen mij kortzichtig vinden natuurlijk.
We zullen zien wat de toekomst brengt.

Ik heb de aandelen iig voor de long term.
Maar wat had je nou anders verwacht?

Vanuit het niets post je hier een totaal niet onderbouwde oneliner en maak je de meest grandioze claims.

Vervolgens wordt om opheldering gevraagd welke bestaat uit nog meer quatsch.

En dan wordt je boos omdat men reageert zoals men reageert?

Wat kwam je hier in de eerste plaats doen? Wat wilde je bereiken met je post? Leg dat eens uit aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:54:
[...]

Astrologie is niet astronomie. :>
My bad, maar dan slaat je reactie nergens op. Het heeft in mijn ogen wel degelijk nut om ook kennis te nemen wat er zoal in de boeken staat. Zoals ik al hierboven aangaf zijn er veel bedrijven gewaardeerd op IE en sentiment en niet op reële waarde. Een ieder zou er goed aan doen om een inschatting te maken of je in je welriekend gebakken lucht geld wilt stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:19:
[...]

My bad, maar dan slaat je reactie nergens op. Het heeft in mijn ogen wel degelijk nut om ook kennis te nemen wat er zoal in de boeken staat. Zoals ik al hierboven aangaf zijn er veel bedrijven gewaardeerd op IE en sentiment en niet op reële waarde. Een ieder zou er goed aan doen om een inschatting te maken of je in je welriekend gebakken lucht geld wilt stoppen.
Technische analyse is dan weer niet fundamentele analyse. Weer een verwarring van ons tweeen.

Het is heel nuttig om te weten wat in de boeken staat. (fundamentele analyse).
Het is niet nuttig om arbitraire lijntjes op een grafiek te tekenen en daarmee te "voorspellen" wat de koers gaat doen (technische analyse, of de astrologie in mijn vergelijking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:51
Ascension schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:35:
[...]

Iemand moet de winst van een ander op de beurs betalen ;) .
En om dit soort onzin niet meer te hoeven lezen:
code:
1
2
3
.message[data-owner-id="464759"] {
     display:none
}

[ Voor 18% gewijzigd door Wietsee. op 02-12-2019 13:41 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:21:
[...]

Technische analyse is dan weer niet fundamentele analyse. Weer een verwarring van ons tweeen.

Het is heel nuttig om te weten wat in de boeken staat. (fundamentele analyse).
Het is niet nuttig om arbitraire lijntjes op een grafiek te tekenen en daarmee te "voorspellen" wat de koers gaat doen (technische analyse, of de astrologie in mijn vergelijking).
Haha we zijn lekker bezig met z’n tweeën :)

Maar weet dat ik met bovenstaande mij geheel in je uitleg kan vinden, thx (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Misschien heeft iemand hier nog een idee over. Ik zal er vast bijzeggen dat ik over kleine verschillen aan het praten ben waarvan het twijfelachtig is of het wel de moeite waard is, maar ik vind het altijd leuk om over kosten besparingen na te denken. Ik kan bij Lynx kiezen voor het automatisch laten herbeleggen van dividend. Vorige keer werd ±1000 euro herinvesteerd (in Amerikaanse ETFs), dit kostte ±22 euro aan transactiekosten. Relatief een beetje hoog (±2%). Aan de ene kant denk ik zonde van de 22 euro. Aan de andere kant denk ik: je geld blijft dan wel zitten in Amerikaanse ETFs met lage kosten (zoals VTI/VXUS en andere) die je niet zomaar kunt kopen hier.

Alternatief zou zijn om het geld gewoon te laten uitkeren en bijvoorbeeld in Northern Trust (ABN/Amro) te zetten. Eventueel zou ik er dan later nog een keer VTI/VXUS van kunnen kopen (per 100) of wat anders mee kunnen doen.

Ik vermoed dat de ABN route het goedkoopst is. Iemand een idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
@Pistachenootje het dividend laten herbeleggen werkt niet meer bij Amerikaanse ETF's. Aangezien je lynx hebt kan je daar beter AVIAW aanschaffen in plaats van northern trust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
HEA220 schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:53:
@Pistachenootje het dividend laten herbeleggen werkt niet meer bij Amerikaanse ETF's. Aangezien je lynx hebt kan je daar beter AVIAW aanschaffen in plaats van northern trust
Weet je dat zeker? In oktober werkte het nog wel bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Pistachenootje schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:54:
[...]

Weet je dat zeker? In oktober werkte het nog wel bij mij.
Zeker weten doe ik het niet. Maar weet alleen dat het bij mij laatst niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
HEA220 schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:58:
[...]
Zeker weten doe ik het niet. Maar weet alleen dat het bij mij laatst niet werkte.
Wanneer was dat? En was het voldoende dividend om 1 nieuw stuk te kopen?
HEA220 schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:53:
Aangezien je lynx hebt kan je daar beter AVIAW aanschaffen in plaats van northern trust
Maar daar moet ik toch transactiekosten op betalen? Bij NT/ABN niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Pistachenootje op 02-12-2019 14:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:29
Wel een interessant punt wat hierboven naar voren komt m.b.t. beleggen in crypto's en 'gewone' aandelen.

Ik beleg zelf langer dan 10 jaar in de reguliere aandelenmarkt en ben rond 2012 ingestapt in bitcoin. Waar ik achteraf spijt van heb, is dat ik de cryptovaluta heb beoordeeld zoals ik aandelen beoordeel: er zit een specifieke waarde achter (zoals een bedrijf, personeel, IP's, etc.) en een groei-/krimpverwachting. Op basis van deze zaken, kun je in algemene zin bepalen of je de aandelen gaat aanschaffen of niet. In de cryptowereld werkt dit compleet anders: brengt een bedrijf een nieuwe website uit, stijgt de munt +xx%. Wordt een samenwerking aangegaan met een oud stagiair van Google, stijgt de munt +xx%. Wordt een nieuwe whitepaper uitgegeven, stijgt de munt +xx%. Ondanks dat het 9 van de 10 keer pure troep is wat wordt gepost.

Degene die, naar mijn idee, aan het trollen was, zijn wel typische cryptobeleggers, simpelweg omdat het zo binnen dat wereldje werkt. Vanuit mijn werk heb ik ook met blockchain-technologie te maken en je komt heel vaak dat soort gasten tegen vol arrogantie en een flinke portemonnee, maar wel compleet buiten de realiteit.

Ondanks dat ik leuke winsten in mijn cryptoavontuur (2012 - 2017) heb overgehouden, ben ik blij dat ik niet meer in dat wereldje zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Orangelights23 op 02-12-2019 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
@Pistachenootje
Dat was in juni, en kon maar liefst 2 hele etf's kopen. Achteraf maar beter ook dat het niet werkte want eigenlijk is het herinvesteren veel te duur, voor zulke kleine aantallen.

Je moet inderdaad transactiekosten betalen bij lynx. Ik ken jou situatie niet, maar ikzelf zit nog onder de ton.
Dit betekend dat ik een minimale activiteitsfee heb van €5. Dus niks aankopen of AVIAW is voor mij maar €1,-- verschil. Dan is ABN Amro al gouw duurder, en minder praktisch omdat je toch geld over een weer moet boeken.

Overigens wat ik zelf doe, is dat ik maandelijks bij DeGiro VUSA (ipv VTI) en IMEU (ipv VXUS) aankoop totdat ik genoeg heb om ze om te wisselen voor VTI danwel VXUS.

[ Voor 13% gewijzigd door HEA220 op 02-12-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Door de actie van CentraalBeheer heb ik nu ook wat ervaring met hun 'fondsbeleggen'. Ik vind het toch best wel mooi werken. Het is erg ook makkelijk.

Qua kosten vroeg ik me af of er sprake is van een dividendlek? Misschien weet @JohanNL dat.

De kosten van het Wereldwijd Aandelenfonds zijn 0,28%. Verder zijn er zo te zien geen bewaarkosten. Helaas zijn er wel aankoopkosten van 0,3% per keer. Maar voor de lange termijn buy & hold belegger maakt dat weer minder uit. Als er geen dividendlek dan is CB eigenlijk best wel goedkoop, mits je de portefeuille lang genoeg vast houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeSung
  • Niet online
Panzer_V schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:16:
[...]

Maar wat had je nou anders verwacht?

Vanuit het niets post je hier een totaal niet onderbouwde oneliner en maak je de meest grandioze claims.

Vervolgens wordt om opheldering gevraagd welke bestaat uit nog meer quatsch.

En dan wordt je boos omdat men reageert zoals men reageert?

Wat kwam je hier in de eerste plaats doen? Wat wilde je bereiken met je post? Leg dat eens uit aub.
Hangt ervan af wat je boos noemt hoor.

Ik hoef niet iets te bereiken. Ik kwam gewoon melden dat ik me eerste aandelen gekocht heb.

En omdat ik een daarna een aantal redenen geef waar ik waarde inziet en jullie niet. Kunnen jullie niet mee overweg. Het is verkeerd enzo.

Ik zie waarde idd anders dan jullie dat zien en dat is niet zo erg. Het is een open wereld en iedereen heeft zijn eigen avontuur daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Tesla doet leuke dingen en neemt veel risico.

Mijn mening:
Dat vinden alle andere, meer conservatieve, automerken ook.
Die kunnen nu gewoon rustig toekijken en 'gratis' zien wat zal werken en wat niet.
Wat werkt en waar ze geld mee kunnen verdienen dat zullen ze na doen.

Spacex is naar mijn mening veel innovatiever maar dat is niet beursgenoteerd. Waarschijnlijk omdat al lang zelf zijn broek kan ophouden en het geld met bakken binnenstroomt. Zo'n bedrijf zou ik ook niet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-10 01:02
Wozmro schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:46:
Tesla doet leuke dingen en neemt veel risico.

Mijn mening:
Dat vinden alle andere, meer conservatieve, automerken ook.
Die kunnen nu gewoon rustig toekijken en 'gratis' zien wat zal werken en wat niet.
Wat werkt en waar ze geld mee kunnen verdienen dat zullen ze na doen.

Spacex is naar mijn mening veel innovatiever maar dat is niet beursgenoteerd. Waarschijnlijk omdat al lang zelf zijn broek kan ophouden en het geld met bakken binnenstroomt. Zo'n bedrijf zou ik ook niet verkopen.
Je bent nog geen auto bouwer als je een accu in een krat legt met een flinke accu:
https://www.nrc.nl/nieuws...terug-naar-tesla-a3981098

Ik zou inzetten op Rivian met de R1s en de R1t als je op nieuwe producten in elektrische veld wil inzetten, puur kijkend naar de propositie en kwaliteit van product wat ze bieden. (Dus los van enige analyse)
fyi: https://www.motor1.com/ph.../rivian-r1s-electric-suv/

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 02-12-2019 18:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Brace yourselves. Winter is coming.

Deze maand (nov)
Vorige maand (okt)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+9,84%
–1,05%
+29,31%
+29,76%
Hoogste prestatie
TWOU, +40,83%
ROKU, +41,37%
ROKU, +168,09%
ROKU, +168,09%
Laagste prestatie
UPWK, –21,60%
TWTR, –28,91%
TWOU, –50,21%
TWOU, –50,21%
Aantal posities
Aandelen 105×
Opties 11×
Aandelen 104×
Opties 11×

Transacties
Aandelen 1×
Opties 2×

Aandelen 4×
Opties 6×

Transactiekosten
€ 0,87
€ 5,61

Margin en risico (hover voor uitleg)

Deze maand (nov)
Vorige maand (okt)
Leverage
141,1%
144,5%
Initial Margin
50,7%
47,4%
Maintenance Margin
35,5%
37,0%
Kritieke daling
–64,3%
–61,5%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20191202.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20191202-maand.png

Verhip, ik heb vrijwel niets aangekocht! Maar liefst één nieuwe aandelenpositie geopend, en een bestaande optiepositie vooruit gerold. Goed voor maar liefst € 0,87 transactiekosten deze maand. :P

Margin en risico is weer wat verbeterd, vooral dankzij de uitzonderlijke outperformance deze maand. Wel opmerkelijk dat de initial margin requirement is gestegen terwijl de maintenance margin requirement juist is gedaald.

TWOU heeft deze maand de dubieuze eer om de grootste stijger te zijn in mijn portfolio, terwijl ze YTD nog steeds de grootste daler zijn. Andere stijgers deze maand zijn TTD met +32,74% en FTNT met +30,44%. Onderaan staan UPWK met –21,60%, CWEB met –19,97% en ANET met –19,24%.

De beste stijger van vorige maand, ROKU met +41,37%, staat deze maand op nog eens +10,27%. YTD staan ze net als vorige maand bovenaan. De grootste daler van vorige maand, TWTR met –28,91%, staat deze maand op +4,39%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben zelf beginnend belegger dus het op papier zetten waarom ik wel of niet in TSLA wil beleggen is voor mij een hele goede vingeroefening. Ik besef natuurlijk wel dat het niet makelijk is om TSLA accuraat te waarderen. Er is een enorme hoeveelheid hype en toekomstverwachting ingeprijst. Dat wil nog niet meteen zeggen dat het per definitie te duur is om te kopen, het is echter wel duidelijk dat het een aandeel is wat het moet hebben van een enorme groei in de komende 10 jaar alvorens we ook echt flink kunnen verdienen.

Eerst even een aantal zaken waar ik iets van moet vinden voordat ik ergens in ga beleggen. Te weten: product, markt, management en de cijfers.

Product:(ik rijd zelf Tesla Model 3). Wat een sensationele auto's. Als je eenmaal EV hebt gereden kan je niet meer terug. De rij ervaring is geweldig, het instant vermogen is heerlijk. Geen herrie, geen stank, nooit meer tanken, genoeg bereik. Infotainment is super en wordt regelmatig over the air geupdate. Een aantal zaken horen natuurlijk bij EV's in het algemeen maar Tesla heeft het gewoon heel goed voor elkaar. Auto's blijven ook up to date en krijgen nieuwe features. Een model S uit 2014 is nog steeds een hele moderne auto. Infotainment van zo goed als alle andere auto's uit dat jaar geeft al gauw een nokia nostalgisch gevoel.
Ook met het supercharger netwerk heeft Tesla iets unieks in handen. Zeker internationaal gezien is het woud van laadpaalexploitanten en fees ondoorzichtig en verre van volwassen. Superchargen is echter voorspelbaar, betrouwbaar en makkelijk te plannen voor lange ritten.

Marketing/Merk: De auto die ik hiervoor had had was duurder en was ook heel fijn maar andere reacties dan 'goh mooie auto' heb ik nooit gehad. Met Tesla krijg je WOW reacties en buren die ik normaal nooit spreek komen naar me toe met allerlei vragen.Iedereen weet wat het is en toch heb ik zelf nog nooit een Tesla reclame gezien, dat is zeker wat waard.
Kortom het is een fantastisch product. Het past helemaal in deze zeitgeist. Customer satisfaction is hoog en veiligheid ratings erg hoog.
Wel moet als kanttekening geplaatst worden dat de afwerking soms ondermaats is. Daar komt men nu nog mee weg maar zodra er serieuze concurrentie komt is dat wel een gevaar.

Markt: Hier hoef ik weinig woorden aan vuil te maken. Het klimaat is het onderwerp van dit moment en TSLA past hier helemaal bij.Met de Model 3, Y en de Cybertruck wordt Tesla ook echt mainstream. Wij in Nederland lopen enorm voor en zien dit al om ons heen maar hier is letterlijk nog een wereld te winnen. De "double digit growth" voor de komende jaren zie ik zeker gebeuren.

Leiderschap: Om een goede investering te zijn moet een bedrijf ook een goeide leiding hebben. Elon Musk is zeker een visionair maar ook een beetje een loose canon. Ondanks dit is het wel gelukt om een bedrijf uit de grond te stampen dat nu auto's maakt in aardige aantallen. En dat in een tijd waarin nieuwe auto fabrikanten eigenlijk nooit ontstaan en er verder alleen sprake is van overnames/mergers en schaalvergroting in de industrie.
Toch moet om wat te verdienen de schaal bij Tesla zeker omhoog. Ze maken nu wel wat auto's maar vergeleken met de totale wereldwijde productie is het nog peanuts.Ik verwacht dat de markt voor EVs de komende 10 jaar harder zal groeien dan de productie capaciteit. Zolang het management van Tesla hier op kan blijven focussen zie ik geen probleem.

So far so good, fantastisch product, een geweldige markt, leiderschap met een * maar heeft wel wat bereikt de laatste jaren.

Maar dan de cijfers... Iedereen met een beetje gezond verstand kan bovenstaande wel aanvoelen. Maar is het aandeel niet al veel te duur?

Even vergelijken: Tesla verkoopt nu bijna 100K auto's per kwartaal, 360K voor dit jaar. Ter vergelijking VAG verkoopt er 1M per maand. De productie stelt dus nog niet heel veel voor vergeleken met de grote merken.Stel dat men de productie kan ophogen met 40% per jaar voor de komende 5 jaar dan kom je over de 2M verkochte auto's per jaar over 5 jaar. Kijk dan wordt het leuk en dan kan je wat verdienen (876M afgelopen kwartaal) en is de huidige prijs misschien te rechtvaardigen.

Wat verdien je met het maken en verkopen van een auto? Zo'n 22% marge op het moment. Met grotere schaal en R&D kosten die flink teruggeschroefd zijn en verdeeld worden over meer verkochte auto's is dat wel te handhaven of misschien zelfs te verbeteren. Dat gaat gelukkig goed, productie faciliteit in china ligt op schema. Europese fabriek bij Berlijn is aangekondigd. Men kan dan in de drie grote markten produceren.

Het blijft flink een gevoel want als je naar de huidige cijfers kijkt is het aandeel veel en veel te duur en ik denk dat er zeker 10 jaar veel goed moet gaan binnen het bedrijf wil een investering die ik vandaag doe echt lekker renderen.
Ik geloof er wel in, maar omdat ik niet de enige ben betaal ik er wel fors voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Frietzegger Het grootste probleem geef je zelf al aan voor Tesla: ze zullen flink meer moeten afzetten.

De acceptatie van EV's neemt een enorme vlucht wat positief is voor Tesla, maar tegelijkertijd de influx van alternatieven ook. Van EV VW ups en Skoda citygo's, Peugeot 208, tot de premium Duitse merken. Nu de concurrentie heviger wordt, wordt afwerkingsniveau steeds belangrijker. Ook is er een significant deel van de markt dat de weg naar Tesla minder makkelijk vindt dan naar de traditionele merken. Er bestaan gewoon vrij veel mensen die niet zomaar een nieuw merk als Tesla zouden kopen, maar als hun eigen vertrouwde merk wat in de show room heeft staan dan durven ze wel. (Daar boven op nog inruilvoordeel bij eigen merk)

De Tesla Model S had eigenlijk geen concurrentie en de 3 eerst ook niet. De concurrentie komt nu steeds sneller bij, nu nog vaak iets minder qua range, maar zeker wel bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 18:30
Pistachenootje schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:43:
Door de actie van CentraalBeheer heb ik nu ook wat ervaring met hun 'fondsbeleggen'. Ik vind het toch best wel mooi werken. Het is erg ook makkelijk.

Qua kosten vroeg ik me af of er sprake is van een dividendlek? Misschien weet @JohanNL dat.

De kosten van het Wereldwijd Aandelenfonds zijn 0,28%. Verder zijn er zo te zien geen bewaarkosten. Helaas zijn er wel aankoopkosten van 0,3% per keer. Maar voor de lange termijn buy & hold belegger maakt dat weer minder uit. Als er geen dividendlek dan is CB eigenlijk best wel goedkoop, mits je de portefeuille lang genoeg vast houdt.
Er is geen dividendlek, maar je hebt wel te maken met Nederlandse dividendbelasting.
Als je die kunt verrekenen met je inkomstenbelasting, dan krijg je netto dus het volledige dividend.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik geloof zelf ook wel dat we steeds meer elektriciteit zullen gebruiken omwille van evoluties in het transport.

Maar in plaats van een hip aandeel zoals Tesla te kopen om daarop te anticiperen kies ik zelf voor zijn quasi tegenhanger: een nutsbedrijf: een netbeheerder die hoogspanningsnetwerken aanlegt en beheert. Saai en onzichtbaar, maar ook onmisbaar om onze maatschappij te doen draaien.

Waarom:
- bedrijf bestaat al lang en verdient geld.
- bedrijf heeft veel ervaring en kennis over HS-netwerken. Kabels leggen klinkt simpel maar is het niet. (Ik zit zelf deels in het vak)
- de kans dat een start-up de boel op zijn kop zet schat ik niet zo groot in (maar zeg nooit nooit).
- Op de langere termijn denk ik dat we zullen evolueren naar een global grid: transport van elektriciteit van de ene kant van de wereld naar de andere. Het zijn dergelijke bedrijven die daarvoor oplossingen zullen moeten bedenken en die ook uitvoeren.
Zeker niet gemakkelijk en er moeten nog vele uitdagingen weggewerkt worden maar volgens mij toch meer haalbaar dan kernfusie of zo.
Global grid combineert ook mooi met alternatieve energie uit wind en zon.
Er is elektriciteit genoeg in de wereld maar die in de juiste dosis op de juiste plaats krijgen dat is de kunst.

Mogelijk aandachtspunt:
- politieke bemoeienis via raad van bestuur (steden en gemeenten zijn deels eigenaar).
De auto-industrie kan daar echter ook wel eens last van hebben.

Trouwens: in de luchtvaart zijn er firma's bezig met het ontwikkelen van elektrische vliegtuigen. En er bestaan ook al elektrische/hybride boten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
HEA220 schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:23:
Overigens wat ik zelf doe, is dat ik maandelijks bij DeGiro VUSA (ipv VTI) en IMEU (ipv VXUS) aankoop totdat ik genoeg heb om ze om te wisselen voor VTI danwel VXUS.
Verkoop je dan eens in de zoveel tijd de VUSA en IMEU bij DeGiro, en koop je dan VTI/VXUS aan bij Lynx via de optie route?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoinkDeClown
  • Laatst online: 19-12-2023
Zr40 schreef op maandag 2 december 2019 @ 05:29:
[...]

Waarom zou indexbeleggen in het bijzonder hier meer last van moeten hebben dan andere vormen van beleggen?
Goed punt, ik wilde index tussen haakjes zetten voor beleggen. Niet gedaan, omdat je (op papier) alles op b.v. Amazon had kunnen inzetten en de markt rijkelijk had verslagen. Maar in realiteit kun je dan net zo goed naar het casino gaan, dus je punt staat.

@Euler212 Goed punt. Maar zoals ik zei: het feit dat er gemeten wordt tot net voor een zeer waarschijnlijke recessie compenseert enigszins. Die 7% wordt m.i. te rooskleurig afgebeeld. Alsof even 25 jaar wachten op rendement niets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DoinkDeClown schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:22:
[...]

Goed punt, ik wilde index tussen haakjes zetten voor beleggen. Niet gedaan, omdat je (op papier) alles op b.v. Amazon had kunnen inzetten en de markt rijkelijk had verslagen. Maar in realiteit kun je dan net zo goed naar het casino gaan, dus je punt staat.

@Euler212 Goed punt. Maar zoals ik zei: het feit dat er gemeten wordt tot net voor een zeer waarschijnlijke recessie compenseert enigszins. Die 7% wordt m.i. te rooskleurig afgebeeld. Alsof even 25 jaar wachten op rendement niets is.
Nee maar het wordt hier en in ieder geval in het FO topic wel keer op keer aangehaald dat je meer obligaties moet nemen om grote klappen op te vangen. Zou niet comfortabel 100% in aandelen zitten als ik 67 ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Wozmro schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:51:
Ik geloof zelf ook wel dat we steeds meer elektriciteit zullen gebruiken omwille van evoluties in het transport.

Maar in plaats van een hip aandeel zoals Tesla te kopen om daarop te anticiperen kies ik zelf voor zijn quasi tegenhanger: een nutsbedrijf: een netbeheerder die hoogspanningsnetwerken aanlegt en beheert. Saai en onzichtbaar, maar ook onmisbaar om onze maatschappij te doen draaien.

Waarom:
- bedrijf bestaat al lang en verdient geld.
- bedrijf heeft veel ervaring en kennis over HS-netwerken. Kabels leggen klinkt simpel maar is het niet. (Ik zit zelf deels in het vak)
- de kans dat een start-up de boel op zijn kop zet schat ik niet zo groot in (maar zeg nooit nooit).
- Op de langere termijn denk ik dat we zullen evolueren naar een global grid: transport van elektriciteit van de ene kant van de wereld naar de andere. Het zijn dergelijke bedrijven die daarvoor oplossingen zullen moeten bedenken en die ook uitvoeren.
Zeker niet gemakkelijk en er moeten nog vele uitdagingen weggewerkt worden maar volgens mij toch meer haalbaar dan kernfusie of zo.
Global grid combineert ook mooi met alternatieve energie uit wind en zon.
Er is elektriciteit genoeg in de wereld maar die in de juiste dosis op de juiste plaats krijgen dat is de kunst.

Mogelijk aandachtspunt:
- politieke bemoeienis via raad van bestuur (steden en gemeenten zijn deels eigenaar).
De auto-industrie kan daar echter ook wel eens last van hebben.

Trouwens: in de luchtvaart zijn er firma's bezig met het ontwikkelen van elektrische vliegtuigen. En er bestaan ook al elektrische/hybride boten.
Zelf ook al tijdje bezig in nutsbedrijven uit te bouwen. De winsten zijn niet astronomisch, maar vaak hebben ze wel een wettelijke (!!!) monopolie positie met alleenrecht bijvoorbeeld. Zowel in de elektra als water komt dat vrij veel voor.

Kosten staan vast aardig vast (onderhoud), inkomen ook (aantal aansluiting x bedrag), groei staat vast door wettelijk vastgestelde verhoging evenals nieuwbouw, en geen concurrentie - hooguit overnames binnen de sector. Daardoor gedraagt het zich vaak ook bijna gelijkwaardig als de bond-markt, helemaal bij de dividend-utilities heb je bijna een spaarrekening, ook al zijn het op papier aandelen.

Zou daarbij wel letten op waar ze in de sector actief zijn. Bijvoorbeeld opwekking van elektra staat onder druk (particuliere zonnecellen etc) maar bij een eigenaar van de infra zelf (bekabeling/masten) interesseert dat niet - die krijgt per aansluiting elk jaar gewoon een cheque.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 03-12-2019 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
Baytep schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:09:
[...]

Verkoop je dan eens in de zoveel tijd de VUSA en IMEU bij DeGiro, en koop je dan VTI/VXUS aan bij Lynx via de optie route?
Klopt, voor VTI gebeurd dit dus niet zo vaak omdat je meer dan 14k euro's moet hebben om 100 VTI aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:55
Ik denk dat wanneer je hebt over de mogelijk groei van het gebruik van elektriciteit dat de infrastructuur zeker wel 'n interessante belegging kan zijn. Maar over welke bedrijven hebben wij het in Nederland, EU of wereld het dan? Voor zo ver ik weet is de infrastructuur in handen van de overheid en kan je niet in die bedrijven beleggen of is dat te simpel gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athos vk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 13:03
Zojuist gemerkt dat ik ben overgeschakeld naar het nieuwe DeGiro platform. Volgens mij heb ik de verbeteringen nog niet echt voorbij zien komen in dit topic, dus bij deze gelijk maar even mijn eerste bijdrage:

- Instellingen zoals valuta-afhandeling zijn nu ook te veranderen vanuit de app in plaats van alleen via de website (in mijn geval handig, aangezien ik auto-fx wel voor aankopen wil maar niet voor dividend terug naar euro)
- De UI is een stuk meer gelijkgetrokken tussen web en de app. Persoonlijk kan ik dingen een stuk makkerlijker vinden, omdat ze vaker op dezelfde plek zitten
- De app heeft nu ook een breakdown van je PnL per product, zoals ook in de webtrader is met de oudere versie
- Dag PnL is nu altijd in beeld in de app
- Candlestick en open-high-low-close grafieken voor producten
- Order scherm lijkt een stuk compacter

Zelf gebruik ik vooral de app. Het voelt allemaal in ieder geval meer gestroomlijnd dan echt een nieuw platform, maar voornamelijk het meer rechttrekken tussen web en app is bij mij erg welkom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Timing the market: The absolute worst vs absolute best vs slow and steady
Leuk artikel vond ik. Lijkt een beetje op Bob the worst market timer, maar dan vergeleken met andere scenarios.

Verder vandaag nog eens gevraagd aan de Rabobank of ze Northern Trust World Small Cap (NL domicilie) krijgen. De medewerker die ik sprak had er nog niks over gehoord.

[ Voor 52% gewijzigd door Pistachenootje op 03-12-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 22:20
Het nieuwe platform van deGiro laat in mijn ogen meer data zien. Zodat je makkelijker het totaalbeeld kan zien.
Zal er komende dagen eens wat meer naar kijken om weer vertrouwd te raken met de UI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
dieselb0y schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:20:
[...]

Ik denk dat wanneer je hebt over de mogelijk groei van het gebruik van elektriciteit dat de infrastructuur zeker wel 'n interessante belegging kan zijn. Maar over welke bedrijven hebben wij het in Nederland, EU of wereld het dan? Voor zo ver ik weet is de infrastructuur in handen van de overheid en kan je niet in die bedrijven beleggen of is dat te simpel gedacht?
In Nederland zal dit Tennet zijn denk ik. Maar dat lijkt mij inderdaad een volledig overheidsbedrijf te zijn.

Ik heb zelf gekozen voor Elia. Aktief als gereguleerde hoogspanningsverdeler ( vanaf 36kV tot en met 400kV).
Wikipedia: Elia (netbeheerder)
In België en ook Noord Duitsland. Ze ontwikkelen ook interconnects naar bvb windmolenparken of naar andere landen zoals bvb de nemo-link naar de UK.
Kabel van 140km waar ze tot 1000MW op 400kV doorsturen.

Op een techneut als ik maakt dit meer indruk dan een Tesla supermegaturbo :)

Misschien steken ze ooit wel eens de oceaan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:14
HEA220 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:48:
[...]

Klopt, voor VTI gebeurd dit dus niet zo vaak omdat je meer dan 14k euro's moet hebben om 100 VTI aan te schaffen.
Hoe doe je dat precies, het aankopen van VTI via opties? Is daar een stappenplan voor? (Voor een dummy op optie gebied)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
helloitsme schreef op woensdag 4 december 2019 @ 06:17:
[...]

Hoe doe je dat precies, het aankopen van VTI via opties? Is daar een stappenplan voor? (Voor een dummy op optie gebied)
https://www.financieelona...nl/amerikaanse-etf-kopen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Frietzegger schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:48:
....
Stel dat men de productie kan ophogen met 40% per jaar voor de komende 5 jaar dan kom je over de 2M verkochte auto's per jaar over 5 jaar. Kijk dan wordt het leuk en dan kan je wat verdienen (876M afgelopen kwartaal) en is de huidige prijs misschien te rechtvaardigen.

Wat verdien je met het maken en verkopen van een auto? Zo'n 22% marge op het moment. Met grotere schaal en R&D kosten die flink teruggeschroefd zijn en verdeeld worden over meer verkochte auto's is dat wel te handhaven of misschien zelfs te verbeteren. Dat gaat gelukkig goed, productie faciliteit in china ligt op schema. Europese fabriek bij Berlijn is aangekondigd. Men kan dan in de drie grote markten produceren.
Leuke post, mooi om te zien dat je er werk van maakt. Mogelijk dat je zelf een beetje bevooroordeeld bent doordat je zelf Tesla rijdt, maar daar houd je zelf ook wel wat rekening mee lees ik tussen de regels door.

Productie jaar op jaar met 40% verhogen is een behoorlijke uitdaging. Ik werk zelf bij een organisatie die al 4 jaar op rij met zo'n 30 - 50% groeit (qua omzet) en dat groeien gaat gepaard met flinke groeipijnen. Ook voor de nabije toekomst verwachten we nog sterke groei. Er is altijd een nieuwe bottleneck die stante pede opgelost moet worden en dat gaat weer gepaard met hoge investeringen. Die investeringen gaan weer enorm ten koste van de liquiditeit en dat kan de continuïteit weer in gevaar brengen. Daarbij is kundig personeel vinden - zeker op dit moment - gigantisch moeilijk, en dat gaat ten koste van de kwaliteit (of kwantiteit). Zo lang het goed gaat gaat het heel goed, maar het blijft een wankel evenwicht. Lokale politiek kan opeens een enorme impact hebben op een multinational die hard wil/moet groeien, tegelijkertijd kan een handelsoorlog in één klap een hele afzetmarkt afsluiten. Daarbij kom je als snelle groeier ook beter in beeld bij allerlei opportunisten, sommigen hebben alleen belang bij een koersdaling en zullen alles op alles zetten om dat te bewerkstelligen. Vaak zijn die koersdalingen tijdelijk, maar ook dan is het niet zonder gevolgen.
Snel groeien in een markt met veel vraag (zoals EV's) is mogelijk, maar absoluut niet zonder risico. Dat Elon een 'loose cannon' is maakt het niet makkelijker, daarbij doet hij niet echt zijn best om buiten de publiciteit te blijven (enerzijds natuurlijk ook de kracht; het is bijna gratis marketing). Vroeg of laat zullen er aantijgingen gemaakt worden aan zijn adres en dan kan het kwartje voor hem ook de verkeerde kant op vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 18:28
Kreeg net bericht van DEGIRO.
Hierbij informeren wij u dat de onderstaande producten met minimaal 10% zijn gedaald ten opzichte van de initiële waarde (laatste aankoop/verkoop koers) in uw account (t************g). U zult een bericht ontvangen bij een verdere daling van 10% en veelvouden van 10%.
Deze e-mails zijn geautomatiseerd en kunnen nog niet door u worden uitgeschakeld. Deze e-mails zijn het gevolg van wettelijke rapportageverplichtingen en passen binnen het serviceniveau dat DEGIRO nastreeft.
KAK! ik kan dus vrijwel dagelijks deze nutteloze mail verwachten. Als ik een optie heb die van 20 naar 15 cent daalt kan ik al meteen zo'n overbodig bericht krijgen, ook als ik de optie short sta. Echt totaal niet boeiend. 8)7
Ik ga maar een regel in mijn mailbox knutselen die deze troep meteen verwijdert. Die rapportageverplichtingen zijn echt doorgeslagen.

Het nieuwe platform van DEGIRO is niet direct impresssive. Doet me vooral aan een supermarkt denken die meent al hun vakken om te moeten gooien, waardoor de klant zich een slag in de rondte zoekt om de vaste producten te vinden. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die krijg ik bij IB ook. Wettelijk verplicht, maar bij IB gelukkig wel uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik kreeg vandaag van de ABN bericht dat de vriendenbonus nu ook geldt voor android.
Ga dus zo maar even een accountje aanmaken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 18:28
Zr40 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:35:
Die krijg ik bij IB ook. Wettelijk verplicht, maar bij IB gelukkig wel uit te schakelen.
Kunnen ze die melding niet vooraf sturen ipv als het kwaad reeds geschied is? :D :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Niet online
Tehh schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:46:
[...]

Leuke post, mooi om te zien dat je er werk van maakt. Mogelijk dat je zelf een beetje bevooroordeeld bent doordat je zelf Tesla rijdt, maar daar houd je zelf ook wel wat rekening mee lees ik tussen de regels door.

Productie jaar op jaar met 40% verhogen is een behoorlijke uitdaging. Ik werk zelf bij een organisatie die al 4 jaar op rij met zo'n 30 - 50% groeit (qua omzet) en dat groeien gaat gepaard met flinke groeipijnen. Ook voor de nabije toekomst verwachten we nog sterke groei. Er is altijd een nieuwe bottleneck die stante pede opgelost moet worden en dat gaat weer gepaard met hoge investeringen. Die investeringen gaan weer enorm ten koste van de liquiditeit en dat kan de continuïteit weer in gevaar brengen. Daarbij is kundig personeel vinden - zeker op dit moment - gigantisch moeilijk, en dat gaat ten koste van de kwaliteit (of kwantiteit). Zo lang het goed gaat gaat het heel goed, maar het blijft een wankel evenwicht. Lokale politiek kan opeens een enorme impact hebben op een multinational die hard wil/moet groeien, tegelijkertijd kan een handelsoorlog in één klap een hele afzetmarkt afsluiten. Daarbij kom je als snelle groeier ook beter in beeld bij allerlei opportunisten, sommigen hebben alleen belang bij een koersdaling en zullen alles op alles zetten om dat te bewerkstelligen. Vaak zijn die koersdalingen tijdelijk, maar ook dan is het niet zonder gevolgen.
Snel groeien in een markt met veel vraag (zoals EV's) is mogelijk, maar absoluut niet zonder risico. Dat Elon een 'loose cannon' is maakt het niet makkelijker, daarbij doet hij niet echt zijn best om buiten de publiciteit te blijven (enerzijds natuurlijk ook de kracht; het is bijna gratis marketing). Vroeg of laat zullen er aantijgingen gemaakt worden aan zijn adres en dan kan het kwartje voor hem ook de verkeerde kant op vallen.
Je hebt zeker gelijk, investeren is nooit zonder risico. Snelle groei is niet makkelijk om te realiseren. Om dit in goede banen te leiden zijn denk ik stiekem de CFO en COO belangrijker dan Musk zelf. Musk moet bezig zijn met lange termijn strategie en iemand moet zijn telefoon afpakken.

Wel denk ik dat de basis die Tesla heeft neegelegd uitstekend is. Ook onderbelicht natuurlijk dat op de lange termijn het supercharger netwerk geld kan opleveren. Tesla doet ook energy storage, auto verzekeringen en lease. Ook allemaal interessant.

Verder noem ik een paar getalletjes maar ik neem alle informatie op de investors relations pagina goed door en kijk ook wel naar de cijfers van andere auto fabrikanten zoals VAG of de verkopen van een jaguar ipace bijvoorbeeld.

Wat ik zie is dat de concurrentie gewoon nog ver achterligt en moet reclame maken met concept cars en modellen die nog niet leverbaar zijn om relevant te lijken. Een aantal fabrikanten zal zeker een inhaalslag maken maar er zullen er ook een aantal zijn die de boot jammerlijk zullen missen.

De aangehaalde alternatieven als de VW e-UP, skoda citigo iV zijn aantrekkelijk geprijste boodschappenkarretjes / stadsauto's en zeker interessant voor sommige mensen. Maar in het segment waar Tesla zit zijn ze nog heer en meester.
Tuurlijk gaat dat veranderen en zullen er goede alternatieven bijkomen. Maar dankzij de voorsprong en andere competitive advantages (software, patenten, SC netwerk, naam) zijn ze niet zomaar 1-2-3 voorbijgestreefd. Bovendien is een gezonde markt groot genoeg voor meerdere spelers.

Wat ik vooral wilde benadrukken was dat TSLA volgens mij op dit moment geen 60B (mkt cap) waard is. Dat zie je natuurlijk ook meteen als je naar de balans kijkt. Maar dat ik er als nog wel in wil investeren zelfs voor de huidige prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Frietzegger schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:09:
[...]
De aangehaalde alternatieven als de VW e-UP, skoda citigo iV zijn aantrekkelijk geprijste boodschappenkarretjes / stadsauto's en zeker interessant voor sommige mensen. Maar in het segment waar Tesla zit zijn ze nog heer en meester.
Tuurlijk gaat dat veranderen en zullen er goede alternatieven bijkomen. Maar dankzij de voorsprong en andere competitive advantages (software, patenten, SC netwerk, naam) zijn ze niet zomaar 1-2-3 voorbijgestreefd. Bovendien is een gezonde markt groot genoeg voor meerdere spelers.
Hoezo dat? Mijn punt is dat Tesla maar twee auto's heeft die lang niet alle segmenten afdekken. Voor zover ik weet heeft Tesla alleen een kleine edge qua range. Range is steeds minder een issue, de tijd dat de concurrentie maximaal 150km haalde is allang voorbij. Alles boven de 300km range is al geschikt voor mensen die in de randstad tussen de grote steden forensen en/of paar zaakbezoeken per dag hebben: Amsterdam-DH is ongeveer 70km. En op range gebiedt worden er nog steeds stappen gezet door de concurrentie.

De markt stroomt echt vol: https://ev-database.nl/vergelijk/nieuwste-elektrische-auto

En de automotive markt is sowieso apart, de redenen waarom mensen een merk kiezen zijn extreem subjectief, vaak ingegeven door vooroordelen, ervaringen en gewoonte. Vaak kiest men niet de beste koop, maar iets wat minder bij hun eisen aansluit, omdat ze merk x leuker vinden of mooier, of wegens de status.

De Nederlandse markt geeft een wat vertekent beeld van aandeel Tesla, omdat die vooral door de leasemarkt wordt bepaald en belasting gestuurd is. Vandaar dat de Mitsubishi PHEV destijds uit het niets een verkoop topper werd. Tesla heeft in NL met model 3 een aandeel van 4,1% (bron) terwijl dat in Duitsland maar 0,3% is (bron). Dat is een factor 14 ongeveer. In NL lijken ze dus flinke headstart te hebben op de concurrentie, in Duitsland totaal niet. En NL is natuurlijk minder doorslaggevend voor het succes van Tesla. En ik vermoed eigenlijk dat een groot deel van de huidige zakelijke nederlandse Tesla model S rijder niet kan wachten totdat ze weer kunnen gaan shoppen bij BMW, Audi, Mercedes,Volvo/Polestar etc. En zodra de vraag naar elektrische auto gaat stijgen in Duitsland (of andere Europese landen), is er al zoveel aanbod bij de traditionele merken dat tesla het moeilijk gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
DJTimo schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:14:
Kreeg net bericht van DEGIRO.

[...]
KAK! ik kan dus vrijwel dagelijks deze nutteloze mail verwachten. Als ik een optie heb die van 20 naar 15 cent daalt kan ik al meteen zo'n overbodig bericht krijgen, ook als ik de optie short sta. Echt totaal niet boeiend. 8)7
Ik ga maar een regel in mijn mailbox knutselen die deze troep meteen verwijdert. Die rapportageverplichtingen zijn echt doorgeslagen.

Het nieuwe platform van DEGIRO is niet direct impresssive. Doet me vooral aan een supermarkt denken die meent al hun vakken om te moeten gooien, waardoor de klant zich een slag in de rondte zoekt om de vaste producten te vinden. :z
Ik kreeg ook zo'n mail en schrok me helemaal kapot. Bleek dat een optie van me van 7 euro naar 5 euro was gegaan. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Niet online
Ko.Kane schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:53:
[...]

Hoezo dat? Mijn punt is dat Tesla maar twee auto's heeft die lang niet alle segmenten afdekken. Voor zover ik weet heeft Tesla alleen een kleine edge qua range. Range is steeds minder een issue, de tijd dat de concurrentie maximaal 150km haalde is allang voorbij. Alles boven de 300km range is al geschikt voor mensen die in de randstad tussen de grote steden forensen en/of paar zaakbezoeken per dag hebben: Amsterdam-DH is ongeveer 70km. En op range gebiedt worden er nog steeds stappen gezet door de concurrentie.

De markt stroomt echt vol: https://ev-database.nl/vergelijk/nieuwste-elektrische-auto

En de automotive markt is sowieso apart, de redenen waarom mensen een merk kiezen zijn extreem subjectief, vaak ingegeven door vooroordelen, ervaringen en gewoonte. Vaak kiest men niet de beste koop, maar iets wat minder bij hun eisen aansluit, omdat ze merk x leuker vinden of mooier, of wegens de status.

De Nederlandse markt geeft een wat vertekent beeld van aandeel Tesla, omdat die vooral door de leasemarkt wordt bepaald en belasting gestuurd is. Vandaar dat de Mitsubishi PHEV destijds uit het niets een verkoop topper werd. Tesla heeft in NL met model 3 een aandeel van 4,1% (bron) terwijl dat in Duitsland maar 0,3% is (bron). Dat is een factor 14 ongeveer. In NL lijken ze dus flinke headstart te hebben op de concurrentie, in Duitsland totaal niet. En NL is natuurlijk minder doorslaggevend voor het succes van Tesla. En ik vermoed eigenlijk dat een groot deel van de huidige zakelijke nederlandse Tesla model S rijder niet kan wachten totdat ze weer kunnen gaan shoppen bij BMW, Audi, Mercedes,Volvo/Polestar etc. En zodra de vraag naar elektrische auto gaat stijgen in Duitsland (of andere Europese landen), is er al zoveel aanbod bij de traditionele merken dat tesla het moeilijk gaat krijgen.
Ik zou dat toch iets willen nuanceren. Tesla heeft op dit moment 3 modellen die je vandaag de dag kan proefrijden en kopen. Daar komen nog de model Y en de truck bij. Van de modellen die vandaag de dag te koop zijn is de model 3 met afstand het populairst.

Al die aangekondigde auto's (en die niet alleen concept car zijn) met vergelijkbare range kosten ook hetzelfde of meer dan een Tesla. Tegen de tijd dat die modellen leverbaar zijn is er ook een model Y beschikbaar.
En het is nog maar de vraag of dat allemaal even fijne auto's worden. Kennelijk valt het niet mee om een goeie EV te maken anders had Tesla nooit een kans gekregen. Tot nog toe moeten de andere fabrikanten het nog maar waar zien te maken. Niet alleen qua kwaliteit, rijcomfort, bedieningsgemak, hulpsystemen maar ook nog eens qua productiecapaciteit/levering en dus de prijs.

Het is waar dat range minder een issue wordt maar uit ervaring kan ik je melden dat het maar wat fijn is om een Long Range te hebben. Immers wil je de auto niet helemaal leegrijden, liefst de accu ook niet elke dag 100% vol (slecht voor de levensduur). Ook in de winter is het bereik heel anders dan in de zomer, 130 rijden is ook een ander verbruik dan 100km/u. Met een model 3 LR (75KWh) kan ik in de winter daadwerkelijk van 90%>10% accu 300km op een lading rijden. Dat is voor mij persoonlijk ook precies wat ik nodig heb.

Natuurlijk heeft iedereen andere wensen maar hou er rekening mee dat een opgegeven bereik van 300km niet betekend dat je dat ook gaat halen. Dat geldt voor Tesla maar ook voor alle andere merken.

Met die 4,1% marktaandeel voor de model 3 in NL hebben ze wel meteen 45,6% van de EV markt in handen (bron: https://autobahn.eu/artik...elektrische-autos-q3-2019)
En ja de hele EV markt is in NL en noorwegen op gang geholpen door overheidsbeleid maar ik zie andere landen nog wel volgen hier in. Nog even los van het feit dat door dalende aanschijfprijzen, lagere gebruikskosten, lagere onderhoudskosten, hogere restwaardes, langere levensduur voor steeds meer mensen een EV gewoonweg goedkoper gaat zijn dan een ICE.

Maar goed, dit topic gaat over beleggen en niet alleen over EV's / Tesla's daar zijn andere topics voor.

Ik kan alleen maar aangeven waarom ik (als totale noob) TSLA koop. Ik ben net begonnen met het handpicken van aandelen puur voor de lol.

Ik beleg sinds begin dit jaar passief via meesman en volg sinds die tijd dit topic ook. Verder lees ik /r/investing en /r/stocks.

Van bedrijven die ik interressant vind zoek ik de investor relations informatie op. Ik heb de boeken van buffet en graham gelezen maar moet nog veel meer lezen en leren. Lees tips welkom!

Wat ik mis in discussies is vaak waarom mensen iets kopen/verkopen. Vandaar mijn gespam over tesla; puur om onder woorden proberen te brengen waarom ik iets doe. Bovendien wil ik in eerste instantie investeren in zaken waar ik verstand van denk te hebben. Helaas is dat IT/technologie en ik krijg toch wel sterk dat de indruk dat dit op het moment redelijk overpriced is.

Waar ik ook nog naar op zoek ben is goede informatie over bijvoorbeeld small/midcaps en voorbeelden van bedrijven die interessant zijn om in te investeren (en waarom!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:43:
[...]
Er is geen dividendlek, maar je hebt wel te maken met Nederlandse dividendbelasting.
Als je die kunt verrekenen met je inkomstenbelasting, dan krijg je netto dus het volledige dividend.
Ik zat even te denken... de jaarlijkse kosten bij fonds wereldwijd van Centraal Beheer zijn 0.28%.

Bij Northern Trust zijn de jaarlijkse kosten ±0.19 + bewaarloon van de bank ±0.2% = 0.39% + nog kosten van de verplichte betaalrekening.

Bij VWRL De Giro zijn de jaarlijkse kosten ±0.54% (incl dividendlek, 0.03 eraf gehaald door de recente kosten verlaging van Vanguard).

Dit betekent dat afgezien van de aankoopkosten van 0.3% Centraal Beheer dus eigenlijk heel goedkoop is. En die aankoopkosten zijn wel een duidelijk nadeel op korte termijn maar naar verloop van 'verdien' je die als het ware terug t.o.v. de andere brokers/nbanken.

Heb jij de prestaties van CB weleens vergeleken met een vergelijkbaar fonds (IWDA of VWRL) ed.? Ik weet trouwens niet of CB ook in EM belegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 04-12-2019 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Laatst online: 02-10 09:02
@Pistachenootje Houd je wel rekening met aankoop EN verkoopkosten?

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 18:30
Pistachenootje schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:09:
[...]

Ik zat even te denken... de jaarlijkse kosten bij fonds wereldwijd van Centraal Beheer zijn 0.28%.

Bij Northern Trust zijn de jaarlijkse kosten ±0.19 + bewaarloon van de bank ±0.2% = 0.39% + nog kosten van de verplichte betaalrekening.

Bij VWRL De Giro zijn de jaarlijkse kosten ±0.54% (incl dividendlek, 0.03 eraf gehaald door de recente kosten verlaging van Vanguard).

Dit betekent dat afgezien van de aankoopkosten van 0.3% Centraal Beheer dus eigenlijk heel goedkoop is. En die aankoopkosten zijn wel een duidelijk nadeel op korte termijn maar naar verloop van 'verdien' je die als het ware terug t.o.v. de andere brokers/nbanken.

Heb jij de prestaties van CB weleens vergeleken met een vergelijkbaar fonds (IWDA of VWRL) ed.? Ik weet trouwens niet of CB ook in EM belegd.
Dat is precies wat ik hier ook wel eens eerder heb verkondigd ;)

Ik heb geen diep onderzoek gedaan naar het fonds, maar het viel mij wel op dat dat fonds wat meer belegd in tech-aandelen vergeleken met meesman e.d.
Resultaat is dat ( tenminste de afgelopen jaren was dit zo ) als het goed gaat op de beurs, dat het fonds dan ook meer in waarde stijgt, maar als het slecht gaat deze ook meer daalt.

EM zit er helemaal niet in.
Ze hebben dan wel weer een speciaal EM fonds, maar die kun je niet zomaar aankopen bij CB.

@Gerry1982 Bij CB is verkopen gratis, net als switchen.
Wel heb je weer te maken met een op/afslag wat in de praktijk een beetje een niet controleerbaar en vaag gebeuren is.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Gerry1982 geen verkoopkosten, zie: https://www.centraalbehee...d-aandelen-fonds-a#Kosten

@JohanNL ja jij hebt het vaak gezegd, nu moet ik je toch gelijk geven ;)

Prestaties wijken wel flink af van VWRL. Ze beleggen ook in verre oosten. Lijkt me toch EM?
'Dit fonds belegt in bedrijven. Deze bedrijven komen vooral uit landen in Noord-Amerika, de eurozone en het Verre Oosten'.

[ Voor 30% gewijzigd door Pistachenootje op 04-12-2019 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Frietzegger het gaat mij niet zo zeer om of ik of jij fan ben van Tesla, maar of je er in zou moeten investeren. Dat nederlandse 45% marktaandeel zegt helemaal niks op de globale kans van Tesla. Ik vermoed dat Mitsubishi ook destijds 50% aandeel had in hybride markt in NL. Daar zie je ook niks meer van.

Je moet ook oppassen dat je niet in te veel kijkt vanuit een Tesla-adept oogpunt. Jij zegt dat andere merken het nog waar moeten maken, andere mensen zeggen dat Tesla het nog waar moet maken en kopen blind een E-tron. Of gewoon omdat dat Europees is ipv een 'amerikaan'...Irrationeel? Waarschijnlijk. Want kijkend naar gewoon de prijs en range die je krijgt, lijken ze op eerste gezicht geen concurrent voor de Tesla. Toch zijn er mensen die het kopen.

Het feit dat product X jou bevalt betekent niet dat het goed product is voor iedereen. Het komt vaker voor dat nieuwe technologie wordt gepusht door nieuwkomers, maar als de acceptatie groeit dan pakken de traditionele spelers de markt gewoon weer. De vraag is wat de doorsnee markt van Tesla vind in verhouding tot de aankomende EV's van andere nieuwkomers en de traditionele merken.

Onderschat niet hoeveel die al achter de schermen bezig zijn, maar hun clientèle is erg conservatief en de remmende factor. Waarom denk je dat de meeste auto's nog zo'n dashboard voor knoppen hebben? Dat kan wel anders maar mensen 'schrikken' al van digitale tellers, in de vorm van ouderwetse tellers :X . Maar dat betekent niet dat de traditionele fabrikanten zoiets niet kunnen maken.

Ik geloof zeker in de komst van elektrische auto's maar je zult slim moeten kiezen. Tesla zat eerst zonder concurrentie nu komt er van alle kanten concurrentie. Terwijl je zelf ook vaststelt dat het nu al overgewaardeerd is. Dus om er goed rendement mee te moeten halen moet Tesla niet alleen blijven bestaan, maar absolute topdog in de markt blijven. Dat is nogal een stevige gok. Daarom is het een erg risicovolle belegging. De verkopen zullen toenemen, maar er moeten meer modellen gemaakt worden en door de concurrentie gaan de prijzen ook nog onder druk staan op termijn. Nu instappen in Tesla lijkt mij nu te laat. wellicht nu nog een hold als je het al hebt, maar wellicht een goed moment om winst te pakken.

Een overgewaardeerd of gehyped aandeel kopen doe je mijn inziens alleen als je denkt dat het sentiment goed genoeg is om het nog meer overgewaardeerd te laten worden en dat je zelf goed kan timen wanneer je moet uitstappen voordat het terug gaat naar een reële waardering. Dat is echter speculeren en niet investeren.

Kijken welke bedrijven de grootste suppliers zijn voor de Europese auto bouwers qua accu's, lidars, laadpalen en aanverwante technologie, lijkt mij nu interessanter qua uitkiezen individuele aandelen.

PS: En ook daar moet je kritisch zijn want Fastned is goed voorbeeld van een forerunner die uiteindelijk gewoon door Shell en BP wordt weggeduwd.
Pagina: 1 ... 15 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.