Hielko schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:27:
Mooi om te zien dat je er wat serieus werk in hebt gestoken.
Maar ik heb toch nog wel wat op en- aanmerkingen, en de ALLER ALLER grootste is toch wel met betrekking tot de concessie die FastNed heeft. Die loopt in 2027 af waarmee de waarde vanaf het bedrijf vanaf dat punt min of meer nul is.
Het aflopen van een concessie betekent niet dat het bedrijf dan direct waardeloos is. De locatie wordt geveild (net zoals bij tankstations, of bijvoorbeeld radiofrequenties) en de winnaar krijgt een nieuwe concessie voor de volgende 15 jaar. Dat kan Fastned zijn, maar ook een andere partij. De laadapparatuur van een verloren locatie kan verplaatst worden naar andere (bestaande of nieuwe) locaties.
Daarnaast, de concessies lopen niet allemaal tegelijk af. De termijn van 15 jaar begint pas te lopen vanaf het moment dat de benodigde vergunningen verleend zijn. Van stations die dit jaar zijn opgeleverd loopt de concessie t/m 2033 of 2034.
Fastned heeft ook een aantal locaties die niet onder concessierecht vallen.
Als het bouwen van laadstations tegen die tijd gelijk staat aan geld printen bij de snelweg dan zullen ze daar heel grof geld voor moeten neerleggen, en krijgen ze die niet meer cadeau zoals in 2012.
Klopt, maar dit zal uiteraard ook gelden voor concurrenten. Het is niet alsof een concurrent Fastned een locatie kan weigeren door hoog te bieden, en vervolgens zelf niets te hoeven betalen.
Dat gezegd hebbende, Fastned zal tegen die tijd zeker een aantal locaties verliezen. Alle geïnteresseerde partijen zullen bieden op basis van een inschatting van de omzet op die locatie en het gewenste rendement, en daarbij zullen er vast partijen zijn die de omzet hoger inschatten of een lager rendement accepteren. De locatie koste wat het kost behouden is niet per se de meest gunstige strategie.
Dan verder, hoe lang gaat het duren voordat 10% van Nederland elektrisch rijdt? We zitten nu nog onder de 1%? Kans is dat tegen die tijd hun concessie al verlopen is...
De verkoop van nieuwe auto's zit al op 9% elektrisch. Het zal niet lang meer duren voordat dat de 10% passeert.
Binnen het bestaande wagenpark zitten we nu op 0,8%. Hoe lang het duurt voordat dat de 10% bereikt hangt af van de levensduur van de bestaande auto's en het percentage nieuw verkochte elektrische auto's. Ik heb hier geen precieze inschatting van, maar ik denk zelf dat de 10% ergens tussen 2022 en 2027 bereikt zal worden.
Maar eigenlijk is de relevantere vraag, hoeveel van de daadwerkelijk gereden kilometers per jaar is elektrisch? Want een auto die voornamelijk stil staat draagt nauwelijks bij aan de omzet ten opzichte van een auto die meer dan 20k km per jaar rijdt. Auto's waar dagelijks mee gereden wordt zullen waarschijnlijk ook eerder vervangen worden. Ik heb hier geen cijfers van, maar ik zou denken dat het 10% punt op basis van gereden kilometers misschien een jaar eerder bereikt wordt dan het 10% punt op basis van aantal auto's.
En is het realistisch dat ze hun omzet van het huidige niveau met meer dan een factor 10 kunnen vermenigvuldigen zonder uitbouw van extra laadstations? Loop je op een gegeven moment niet tegen het probleem aan dat alle laadpalen bezet zijn en dat mensen doorrijden naar een andere optie? Immers opladen van auto duurt relatief lang, dus je hebt een beperkte capaciteit van auto's per uur die je kan opladen.
De huidige stations zijn uitbreidbaar met extra laders. De kosten om laders bij te plaatsen heb ik niet meegenomen in de berekening omdat een extra lader slechts een fractie kost van het totaal voor een nieuw te bouwen station. Wel heb ik in het 10% scenario de vaste kosten verdubbeld als grove schatting voor een hoger gebruik.
writser schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 14:20:
Zoals Hielko al zegt: je neemt de vernieuwing van de concessies niet mee. In je 25% model kun je volgens jou over een paar jaar een laadstation bouwen voor 300k dat het eerste jaar al 1.3 miljoen omzet draait waarvan ruim 1 miljoen bruto winst overblijft.
ALS dat al realistisch is (en ik denk dat dat absoluut geen realistische verwachting is) dan gaat een concessie vernieuwen een paar miljoen kosten. Marktwerking.
Je gaat er ook nog steeds blind van uit dat als 25% van de auto's in Europa elektrisch zijn, dat je dan stroom kan verkopen met een 80% winstmarge, terwijl, zoals gemeld, tankstations maar een winstmarge van een paar procent behalen. Lijkt me ook volstrekt onrealistisch. Again: marktwerking.
Weet je ook waarom tankstations zo'n kleine winstmarge hebben? Omdat ze kunnen overleven op die marge. Als volgens jou de winstmarge op snelladen noodzakelijkerwijs moet dalen en het bedrijf het daarom niet kan overleven, hoe stel je dan voor dat een concurrent de marge naar beneden drukt en zelf wel overeind kan blijven?
Yes, als je 1000 laadstations kan bouwen voor 300 miljoen die 2.5 miljard nettowinst per jaar gaan maken, dan is Fastned ongetwijfeld heel veel geld waard. Want dat is de aanname die je doet in je meest optimistische model. Geloof je daadwerkelijk dat dit een realistisch scenario is?
Ja. Ik geloof dat het onvermijdelijk is dat een significant deel van de auto's elektrisch wordt, en dat die op zijn minst een gelijk laadgedrag vertonen als de huidige elektrische auto's die bovengemiddeld mogelijkheden hebben om thuis of op het werk te laden.
De onzekerheid zit hem in hoe lang dit gaat duren en wat er in de tussentijd kan gebeuren.
Bijna 1000% rendement per jaar met het bouwen van fucking tankstations? Denk je echt dat geld verdienen zo makkelijk is?
Bijna 1000% op basis van de
huidige marktwaarde. Dit is een extrapolatie op basis van een scenario waar we nog lang niet zitten. We hebben het hier over een tijdspanne van minimaal 10 jaar voordat die 25% bereikt gaat worden met meer dan genoeg onzekerheden.
Ben benieuwd waarom je dat makkelijk noemt

Wat je nu doet is getalletjes vermenigvuldigen, en ja, als je maar genoeg grote getallen vermenigvuldigt dan kom je vanzelf op een mooie aandelenkoers uit. Maar je denkt niet echt diep na over de onderliggende business.
Juist wel. Ik denk na over wat de vraag naar het product "onderweg snelladen" zal zijn. Ik doe de aanname dat toekomstige klanten net zoals huidige klanten zullen laden, inclusief het laden thuis en op het werk. In werkelijkheid kunnen de meesten dat niet, maar die positieve factor neem ik niet mee in mijn model. Vervolgens kies ik een zeer conservatieve inschatting van de toekomst, dat slechts 10% van de auto's elektrisch zal zijn. Noem het een margin of safety. En ondanks dat komen er mooie getallen uit het model.
Ik heb het gevoel dat als je a priori geen aandelen had dat je allang met me eens was dat Fastned een slechte investering is, maar dat je inmiddels zoveel tijd en moeite hebt gestopt in de verdediging van Fastned dat je nu niet meer van mening kan veranderen.
Als ik vandaag voor het eerst van het bedrijf had gehoord, dan zou ik wel even achter mijn oren krabben vanwege alle negatieve analyses die gepubliceerd zijn. Maar ten opzichte van 2014 zijn de fundamentele risico's niet groter geworden, en ondertussen heeft het bedrijf bewezen obstakels te kunnen overwinnen en een betrouwbaar product te kunnen leveren, en ondertussen is de elektrische auto niet meer onbekend. Als je bereid was om in 2014 te investeren dan zou je dat nu ook nog zijn.
Neem nou eens een stapje terug en vraag je af: is stroom verkopen langs de snelweg nou echt zo fundamenteel anders dan benzine verkopen?
Ja. Een elektrische auto werkt niet op benzine.
Hoe winstgevend is een concessie die in een vrije markt verkocht wordt? Als een laadstation 1000% winst op jaarbasis maakt, wat gaat er dan gebeuren? Is die winstmarge houdbaar?
Hierboven al benoemd.
Wat is wel een realistische winstmarge voor het verkopen van een commodity?
Als je het een commodity noemt dan bekijk je de dienst verkeerd. Elektriciteit kan je inderdaad uit ieder stopcontact krijgen, maar dan heb je het over een kwartier laden en dan 5 km bereik erbij krijgen. Een laadpaal op de parkeerplaats levert wellicht 30 km op in die tijd. De meerwaarde van snelladen, de dienst waar je voor betaalt, is dat je in datzelfde kwartier 225 km bereik erbij krijgt.
Waarom stappen grote investeerders niet in terwijl ik een waarde van 500 euro per aandeel zie?
Omdat het succes van Fastned grotendeels afhankelijk is van factoren buiten de controle van Fastned.
Ik verwacht dat grote investeerders spontaan interesse gaan krijgen tegen de tijd dat op iedere straat minstens één elektrische auto staat. Voor het gemak, mijn 10% punt. Maar op dat punt heeft de meeste groei al plaats gevonden.
Tenslotte: ik dacht dat je een DCF-model wou maken. Maar er wordt helemaal niks gedisconteerd hier

.
Dat heb ik niet gezegd.

De prijs van 10 euro destijds in 2014 was door Fastned vastgesteld op basis van een DCF model.
Maar een beetje reverse engineeren kan ik wel voor je doen. Met de door Fastned in het boek genoemde 30% discount rate kom je van 10 euro in 2014 op de door mij veronderstelde 201 euro uit het '1000 stations in EU' scenario na ongeveer 12 jaar. Dat is 2026 en dat vind ik plausibel. Het past binnen mijn bereik van 2022-2027 voor de benodigde 10% elektrisch.
Hoe weeg je deze scenario's? Hoe disconteer je ze? Wat is je huidige 'target prijs'? Met deze scenario's kunnen we los nog niks.
Bij het bereiken van het scenario onder de gestelde parameters en aannames zou ik het aandeel waarderen op "Bedrijfswaarde per aandeel". Dat is op basis van een PE van 10, oftewel een conservatief rendementsdoel. Verder zit er géén verwachting op de toekomst na het bereiken van het scenario in de berekening verwerkt. De berekening neemt aan dat er vanaf dat punt geen verdere ontwikkelingen of groei plaats zal vinden.
Moet ik Fastned nou kopen of niet?
Van mij moet je helemaal niets.
Verder is het gebruikelijk om in de 'bedrijfswaarde' (enterprise value) ook de uitstaande schulden mee te nemen.
Volgens mij is dat precies wat ik heb gedaan. Ik trek alle liabilities af van de assets en heb dat 'liquidatiewaarde' genoemd. Het bedrag of de schuld dat overblijft wanneer alle assets verkocht worden tegen boekwaarde.
Magpie schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 16:10:
De vraag is inderdaad wat de achterliggende aannames in het model van @
Zr40 zijn. Die moeten IMHO op drie elementen gericht zijn, namelijk:
1. De ontwikkeling van de verkoopmarkt.
2. De ontwikkeling van de prijs van de inkoop
3. Alles rond de bezettingsgraad/kosten van een laadpaal
De laatste twee moet je meenemen en ik denk dat 3. nog best wat extra kosten gaat meebrengen. Een laadpaal heeft gewoon een maximale omzet. Maar 1. is in deze casus allesbepalend. Voor je groei en de ontwikkeling van de verkoopprijs.
Wat betreft prijs van inkoop en verkoop; ik acht het onwaarschijnlijk dat een partij elektriciteit gaat verkopen tegen een tarief lager dan wat de consument gemiddeld thuis betaalt. (Gebeurt dat wel, dan ontstaan er mogelijkheden tot arbitrage.) Ondertussen heeft het bedrijf als voordeel dat er op drukke locaties minder energiebelasting betaald moet worden per kWh. Daardoor heb je een zeker minimum als bruto marge.
Het rekenmodel extrapoleert de hoge verkoopprijs.
Klopt, dat is een gebrek in het model. Stel dat de marge halveert. Voor het '10% NL rijdt EV' scenario breekt dat de case (althans onder de gestelde conservatieve parameters) en het 25% scenario wordt niet meer interessant. 100% zou nog werken, maar dan duurt het veel langer. Daarnaast gebruik ik de 10% als mechanisme voor een ruime margin of safety. Bij 100% heb je geen ruimte meer omhoog om te compenseren voor een gebrek in het model of een tegenslag.
Maar bij de EU scenario's zie ik genoeg ruimte dat zelfs een halvering van de marge nog geen probleem hoeft te zijn.
(Ook een puntje voor @
writser trouwens, voor wat betreft de grote investeerders; in 2014 was er nog geen sprake van expansie naar het buitenland)
3) de range van EV neemt snel toe. Veelal is nu al 200km+ de norm. Bijladen op de snelweg wordt minder noodzakelijk. En daarmee de toegang tot minder dure alternatieven.
In deze post heb ik al een aantal situaties genoemd wanneer iemand die tijdens het geparkeerd zijn kan laden toch onderweg zou willen laden.