TTWROR kan je het beste omschrijven als: wat zou mijn totale rendement geweest zijn over deze periode als ik was begonnen met een eenmalige storting, op dezelfde manier heb gehandeld, en verder nooit meer een storting of opname heb gedaan. IRR is hetzelfde, maar dan het rendement op jaarbasis.
De geldigheid bepaalt voor hoe lang je order actief moet blijven zolang je geen uitvoering hebt gekregen. Standaard is een order geldig tot het einde van de handelsdag waarna hij vervalt, maar je kan ook kiezen dat hij langer geldig is.
Ordertoevoeging laat je blanco. De opties heb je alleen in speciale gevallen nodig (en dan
weet je dat je het nodig hebt). Dit betekent het:
All or none: De order mag alleen volledig uitgevoerd worden. Deeluitvoeringen tussentijds zijn niet toegestaan.
Immediate or cancel: De order wordt uitgevoerd voor zover er gematched kan worden met andere orders in het orderboek. Als de order daarna nog niet volledig is uitgevoerd, dan wordt de rest van de order ingetrokken.
Fill or kill: Combinatie van beide opties. Als de order niet onmiddellijk in zijn geheel uitgevoerd kan worden, dan wordt hij helemaal niet uitgevoerd.
Ko.Kane schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:57:
[...]
Ik was benieuwd wat je van deze posities verwacht. Ze zijn in ieder geval super volatiel, ten minste dat vind ik als er maand op maand meer dan 25% veranderingen inzitten. Maar als voorbeeld ROKU: staat op winst maar wanneer heeft die positie zijn nut gediend? Wanneer zit het op zijn doelwaarde waar je zou verkopen? En als je nog stijging verwacht koop je nu wegens deze dip bij?
Mijn strategie is buy & hold. Al mijn aandelenposities zijn bedoeld voor de lange termijn, 20 jaar of langer. In principe verkoop ik niets op basis van een koersontwikkeling op de korte termijn. Ik sluit niet uit dat ik posities sluit wanneer er iets fundamenteels verandert aan een bedrijf, maar dat zal niet op basis van koersontwikkeling zijn.
Op een termijn van 20 jaar zullen vast een aantal bedrijven in mijn portfolio mislukken. Evengoed zullen een aantal andere bedrijven nog veel betere resultaten gaan neerzetten dan wat ze tot nu toe hebben bereikt. Vandaag kan ik niet zeggen welke bedrijven dit zullen worden. Kijk bijvoorbeeld naar Apple; had je in 1997 verkocht omdat ze in 2 jaar ~70% waren gedaald, of in 2007 verkocht omdat ze in 2 jaar ~130% waren gestegen, dan had je de enorme stijging die daar op volgde gemist. En niemand had dat kunnen voorspellen, getuige de waardering destijds. Ik werk zelf onder de aanname dat op lange termijn de winnaars meer winst zullen opleveren dan wat ik kwijt zal zijn aan de verliezers.
Wat betreft volatiliteit; met een portfolio van inmiddels 100 aandelen kan het haast niet anders dan dat er maandelijks een paar grote uitschieters zijn. Ken jij een mandje van 100 aandelen waarvan geen enkel aandeel meer dan 25% stijging of daling zal zien in een maand?
Of ik meer bijkoop in een bestaande positie zal te maken hebben met de gewenste weging binnen mijn portfolio. Ik open nog nieuwe posities en ik verminder geleidelijk mijn leverage, dus bijkopen in een bestaande positie zal binnenkort nog niet gebeuren.
writser schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:35:
[...]
Bovendien heb ik het vermoeden dat je een risicovolle portfolio hebt met veel groei / momentum aandelen met een hoge beta (maar dat kan ook komen opdat dat de enige aandelen zijn die in je statistieken naar voren komen) en een hoge VS-exposure. Wellicht heb je, ondanks je ~100 posities, minder spreiding dan je denkt.
Volgens Risk Navigator heb ik een Portfolio Beta van 1.0278 relatief aan SPX.
Hoge VS exposure: klopt, ongeveer 88% (op basis van Delta Dollars) zit in VS aandelen.