Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.288.685 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:19
Zr40 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:54:
[...]

De Duitstalige Wikipedia suggereert dat het sinds 1990 is toegestaan. Finner beweert dat het is verboden, maar dat is slechts een blog van een commerciële partij en het enige zoekresultaat over een verbod dat ik heb kunnen vinden.

Als tegenvoorbeeld heb ik een item van PwC uit 2018 dat spreekt over belastbaarheid van inkomsten uit securities lending in Duitsland. Dat impliceert dat het wel degelijk is toegestaan. Zelfs de Duitse Bundeszentralamt für Steuern spreekt met geen woord over een verbod op deze pagina.

Heb je een officiële bron voor je claim?
Ik heb tot dusver ook geen andere bron kunnen vinden, maar bij Flatex worden je effecten niet uitgeleend, dat staat wel vast.
Het is ook niet zo zwart-wit dat alles omtrent Securities Lending is verboden in Duitsland want short gaan met Duitse aandelen is gewoon mogelijk.
Gaat puur om het stukje particulier bij een Duitse bank waarbij de bank het is verboden om de effecten van de klant uit te lenen.

https://www.thinkingbig.n...-broker-om-vwrl-te-kopen/

Bij Flatex kan je ook zonder kosten beleggen. Maar zonder AFM-toezicht. Flatex valt onder het toezicht van de Duitse BaFin. Een soort Duitse AFM. Flatex leent je posities niet uit, Degiro doet dat wél.

Ook geen officiële bron maar het lijkt me wel duidelijk :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (sep)
Vorige maand (aug)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–4,03%
–5,52%
+18,98%
+19,40%
Hoogste prestatie
DOCU, +33,73%
APPN, +52,55%
SHOP, +123,97%
SHOP, +123,97%
Laagste prestatie
ROKU, –32,21%
NEWR, –37,97%
TWOU, –67,14%
TWOU, –67,14%
Aantal posities
Aandelen 100×
Opties 10×
Aandelen 95×
Opties 10×

Transacties
Aandelen 6×
Opties 9×
Valutaconversie 1×
Aandelen 9×
Opties 4×

Transactiekosten
€ 8,97
€ 27,04

Margin en risico (hover voor uitleg)

Deze maand (sep)
Vorige maand (aug)
Leverage
136,2%
129,6%
Initial Margin
44,4%
44,6%
Maintenance Margin
34,4%
35,4%
Kritieke daling
–64,8%
–67,6%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20191001.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20191001-maand.png

Bijzondere maand. Mijn benchmarks staan deze maand op winst, en mijn portfolio op verlies. Since inception heb ik zelfs kortstondig underperformance gehad ten opzichte van SPX en VWRL. Zou @writser dit zien als het uitkomen van zijn voorspelling? >:)
writser schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:25:
If anything sta je erg hoog op mijn shortlist van posters met risico op underperformance. >:)
Wat daar natuurlijk wel aan bij heeft gedragen is de hoge waarde die PortfolioAnalyst gebruikt heeft voor het inboeken van mijn Fastned positie eind juni. Ten opzichte van de werkelijke aankoopprijs staat die positie nog steeds op winst, maar vanwege het moment van inboeken telde de stijging niet mee en de daling wel. Goed voor –8% op de since inception performancegrafiek.

Deze maand stond in het teken van daling, maar toch waren er opvallende stijgers. DOCU deed het goed met +33,73%. SKX behaalde +18,96% en TDOC +17,98%.

ROKU is het hardst gedaald met –32,21%. Desondanks staat die sinds aankoop nog op +71,97%. Best prima. :) Andere dalers zijn ZS met –30,67% en SWAV met –27,88%.

De beste stijger van vorige maand, APPN met +52,55%, staat deze maand op –19,46%. De grootste daler, NEWR met –37,97%, haalde deze maand +8,07%.

Dankzij de dalingen deze maand is mijn leverage vanzelfsprekend ook gestegen. En ik heb een paar aankopen gedaan. Maar mijn margin requirement ten opzichte van NLV is juist gedaald... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:00
Greatsword schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:46:
Iemand enig idee waarom "Het handelspartner geen prijsvoorstel heeft gedaan" en waarom er "geen offertes zijn gevonden"?

[Afbeelding]
Vrijwel alle aandelen zijn te verhandelen van 08:00u t/m 22:00u op Tradegate via Flatex. Dat de Italiaanse beurs dicht is maakt geen zak uit. Het feit dat dat gesuggereerd wordt geeft aan dat zij weinig handelen en niet snappen hoe dit platform in elkaar steekt.

Om dit probleem te omzeilen bekijk je de actuele bied laat prijs op Tradegate.
Maak een limiet order i.p.v. prijsopgave en vul de bied of laat prijs in (afhankelijk natuurlijk of je wil kopen of verkopen). Order zal vrijwel onmiddellijk worden uitgevoerd. Controleer dit door te kijken of je aantal stukken bij de transactiegeschiedenis zichtbaar zijn op Tradegate. Flatex is soms erg traag met het updaten van de status.

Gegroet een goedbedeelde Flatex klant,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5OqpMtvG5RkKG3IkXo2qTSlO/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m9jU59N4BcyHQ0HOVmk2Yh88/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g7lXAe5ZA1GHPtr3UoQHyRO4/thumb.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Wietsee. op 01-10-2019 21:24 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@Zr40 Top dat je o.a. de leverage dit keer hebt meegenomen! Gecorrigeerd voor leverage ben je nu aan het underperformen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wietsee. schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:16:
[...]

Vrijwel alle aandelen zijn te verhandelen van 08:00u t/m 22:00u op Tradegate via Flatex. Dat de Italiaanse beurs dicht is maakt geen zak uit. Het feit dat dat gesuggereerd wordt geeft aan dat zij weinig handelen en niet snappen hoe dit platform in elkaar steekt.
Juist, Tradegate was het stukje dat ik over het hoofd zag. Ik zocht het effect op op basis van ISIN en bekeek daar de handelstijden van. Maar om nou te zeggen dat dat moet betekenen dat ik weinig handel? :P

Niet snappen hoe Flatex in elkaar steekt klopt inderdaad. Ik zit daar niet en ik nam aan dat het in de screenshot grayed-out zijn van de optie 'Ordersoort' met daarin 'Prijsaanvraag' aangeeft dat dit de enige ordersoort is die Flatex momenteel aanbiedt. Goed om te horen dat dat niet zo is. Mogen ze wel verbeteren wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 Uitgegrijsde komt omdat hij de order al had ingediend. Screenshot is van het scherm waar je de order bevestigd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 12:39

RobertowNL

For your gear!

@Zr40 Kudos voor je maandelijkse update!

Zelf hier ook maar een poging, heb nu mijn volledige beleggingsgeschiedenis in Portfolio Performance gezet.
Ben nog een beetje zoekende naar wat ik op mijn dashboard wil weergeven (huidige layout - blauwe lijn is MSCI als benchmark)

Opbouw van de portfolio:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sX7VuJYulazpjhxqS8wiaOwz/medium.jpg

Heb destijds bewust gekozen voor een onderverdeling met een iets grotere home-market exposure (VGK). Maar gezien je de combo VXUS / VTI / VGK niet meer kan kopen ben ik overgestapt op VWRL.
Ben nog steeds aan het overwegen om zelf de verdeling van WVRL iets aan te passen door zelf emerging en EU stocks ETF's bij te kopen, maar in welke verhoudingen moet ik nog eens uitzoeken/uitwerken.

De hier eerder in het topic door @Sport_Life aangehaalde Kiadis Pharma heb ik ook al enige jaren in mijn portfolio, deze positie is in percentage de grootste bleeder, en voor mijzelf een goede reminder waarom ik mij niet aan individuele -zeer- speculatieve aandelen wil branden.

Geen reden om niet tevreden te zijn dit jaar, nog steeds blij dat ik mijn fondsen een aantal jaar geleden bij Robeco heb weggehaald en het zelf ben gaan doen. Niet alleen is het leuker om je er zelf meer in te verdiepen, maar ook aan de kostenkant scheelt het met een groeiend portfolio behoorlijk.

Huidige resultaat 2019 t/m september
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5dS3LUClPMs6iTSXS34KmnkC/full.jpg

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 12:16

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Schwab Cuts Fees on Online Stock Trades to Zero, Rattling Rivals

Wellicht handig voor sommigen hier. Je kunt via Schwab UK een account aanmaken (ze zeggen dat je minimaal 25k moet storten maar dat wordt niet actief gechecked). Ik ben er zelf prima tevreden over, al was de fee van 4.95 usd per trade wel wat hoog voor de Nederlandse standaarden die we hier gewend zijn, maar daar zijn we binnenkort dus vanaf. Schwab wisselt wel m'n deposits van eur naar usd, maar dat heb je hier in principe ook als je aandelen in usd koopt natuurlijk.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@i7x Zelfde idee als flatex geloof ik. Lijkt er op dat je handelt met market maker, dus houd de spread in de gaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:04
Gisteren ging het bij Opgelicht over de CFD broker Investous, die op Cyprus zijn gevestigd.

https://opgelicht.avrotro...cht-1-oktober-01-10-2019/

Ik vond het best interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:24
Zijn hier nog inschrijvers op de CM.com IPO?

Sluiting inschrijvingsperiode - woensdag 9 oktober 2019 16:00 uur
Verwachte bekendmaking IPO prijs en allocatie - vrijdag 11 oktober 2019 voorbeurs
Eerste handelsdag op Euronext Amsterdam - vrijdag 11 oktober 2019 09:00 uur

Prospectus hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert Kaptein
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-07-2021
Zr40 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:54:

[...]

De Duitstalige Wikipedia suggereert dat het sinds 1990 is toegestaan. Finner beweert dat het is verboden, maar dat is slechts een blog van een commerciële partij en het enige zoekresultaat over een verbod dat ik heb kunnen vinden.

Als tegenvoorbeeld heb ik een item van PwC uit 2018 dat spreekt over belastbaarheid van inkomsten uit securities lending in Duitsland. Dat impliceert dat het wel degelijk is toegestaan. Zelfs de Duitse Bundeszentralamt für Steuern spreekt met geen woord over een verbod op deze pagina.

Heb je een officiële bron voor je claim?
Finner heeft hierover contact gehad met Jeroen Sonsma, Managing Director Flatex NL. Hij bevestigde dat Flatex geen aandelen uitleent.

Bij brokers die wel je aandelen uitlenen vind je dit terug in de algemene voorwaarden van de partij, zoals bij Degiro, Lynx, Bux Zero. Dit is bij Flatex niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik vind het wel geinig dat je bij flatex een Duitse bankrekening met IBAN nr. krijgt.

Kunnen anderen hier eigenlijk geld op overmaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Robert Kaptein schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:42:
[...]
Bij brokers die wel je aandelen uitlenen vind je dit terug in de algemene voorwaarden van de partij, zoals bij Degiro, Lynx, Bux Zero. Dit is bij Flatex niet het geval.
Stukje nuancering mbt Lynx:
  • Deelname aan het uitleenprogramma is optioneel
  • het uitlenen betreft alleen US aandelen
  • transparant welke aandelen daadwerkelijk uitgeleend worden
  • je krijgt een gedeelte van de opbrengst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
Pistachenootje schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:58:
Gisteren ging het bij Opgelicht over de CFD broker Investous, die op Cyprus zijn gevestigd.

Ik heb van een maat ooit eens een dagcursus beleggen cadeau gekregen via vakantieveilingen. Beetje als geintje omdat ik toen net bezig was bij Meesman en DeGiro.
Kerel van die cursus vertelde vol trots dat ze partner/sponsor zijn van PSV.

Hij vertelt allemaal alsof het heel makkelijk is en op welke momenten je waarop in moet spelen (stijging of daling).
Tevens logt ie even in op "zijn" account om het voor te doen, waarbij hij natuurlijk een balans heeft van tientallen duizenden euro's en hij een paar tellen later alweer geld heeft verdient met zijn voorbeeld.
Tijdens het tweede dagdeel laten ze je een account aanmaken, helpen je door de vragenlijst heen en vragen meteen om een storting te doen en aan de gang te gaan.

Omdat ik zelf al 2 rekeningen heb lopen heb ik even vluchtig gekeken maar nooit iets gestort. In de weken erna werd ik regelmatig gebeld of ik al een storting wilde doen en wilde beginnen.
Toen ik begon te vragen naar transactiekosten en dergelijke kwamen er allemaal vaagheden en ook op hun website kon ik hier niets over vinden.
Na het zoveelste telefoontje en aangegeven te hebben dat ik er niks mee zou gaan doen zijn ze wel gestopt met bellen.
Vond het destijds al een vreemde gang van zaken maar na gisteravond weet ik het dus zeker. Oplichters.

[ Voor 6% gewijzigd door veldkampj op 02-10-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:49:
Ik vind het wel geinig dat je bij flatex een Duitse bankrekening met IBAN nr. krijgt.

Kunnen anderen hier eigenlijk geld op overmaken?
Waarschijnlijk wel, is namelijk gewoon een IBAN rekeningnummer.
Maar je mag het denk ik niet op die manier gebruiken volgens de voorwaarden en het zou dus ook kunnen dat het geld automatisch terug wordt gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

veldkampj schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:21:
[...]

Ik heb van een maat ooit eens een dagcursus beleggen cadeau gekregen via vakantieveilingen. Beetje als geintje omdat ik toen net bezig was bij Meesman en DeGiro.
Kerel van die cursus vertelde vol trots dat ze partner/sponsor zijn van PSV.

Hij vertelt allemaal alsof het heel makkelijk is en op welke momenten je waarop in moet spelen (stijging of daling).
Tevens logt ie even in op "zijn" account om het voor te doen, waarbij hij natuurlijk een balans heeft van tientallen duizenden euro's en hij een paar tellen later alweer geld heeft verdient met zijn voorbeeld.
Tijdens het tweede dagdeel laten ze je een account aanmaken, helpen je door de vragenlijst heen en vragen meteen om een storting te doen en aan de gang te gaan.

Omdat ik zelf al 2 rekeningen heb lopen heb ik even vluchtig gekeken maar nooit iets gestort. In de weken erna werd ik regelmatig gebeld of ik al een storting wilde doen en wilde beginnen.
Toen ik begon te vragen naar transactiekosten en dergelijke kwamen er allemaal vaagheden en ook op hun website kon ik hier niets over vinden.
Na het zoveelste telefoontje en aangegeven te hebben dat ik er niks mee zou gaan doen zijn ze wel gestopt met bellen.
Vond het destijds al een vreemde gang van zaken maar na gisteravond weet ik het dus zeker. Oplichters.
Een half jaar geleden is zo'n cursus eens in de quote bekeken. Conclusie was dat het meest winstgevende eraan zijn gage is of de 'gratis' van der valk broodjes (Nou poeh hee...). Was verder niet veel soeps.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:03
Pistachenootje schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:58:

Zeker interessant, maar ook een beetje sneu omdat veel mensen heel veel geld zijn kwijt geraakt. M.a.w. niet met deze partij in zee gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Crasheeee schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:45:
[...]
Zeker interessant, maar ook een beetje sneu omdat veel mensen heel veel geld zijn kwijt geraakt. M.a.w. niet met deze partij in zee gaan!
Erg naar voor die mensen ja. Er staat inmiddels een advocaat op en PSV gaat proberen te bemiddelen. Hopelijk kan er nog wat geld worden teruggehaald.

https://www.emerce.nl/nie...-dubieuze-internetsponsor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pistachenootje schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:12:
[...]

Erg naar voor die mensen ja. Er staat inmiddels een advocaat op en PSV gaat proberen te bemiddelen. Hopelijk kan er nog wat geld worden teruggehaald.

https://www.emerce.nl/nie...-dubieuze-internetsponsor
Ik zie ook dat Mandemakers sponsor van PSV is, mag het misschien niet zeggen maar ik vind hun werkwijze ook tegen oplichting aanzitten. Ze staan op huishoudbeurzen om koopcontracten met argeloze mensen te tekenen.
Blijkbaar zijn sponsorinkomsten belangrijker dan een moreel fatsoen,

Maargoed dat is offtopic ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 02-10-2019 13:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-05 23:03
Zr40 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:06:

Deze maand stond in het teken van daling, maar toch waren er opvallende stijgers. DOCU deed het goed met +33,73%. SKX behaalde +18,96% en TDOC +17,98%.

ROKU is het hardst gedaald met –32,21%. Desondanks staat die sinds aankoop nog op +71,97%. Best prima. :) Andere dalers zijn ZS met –30,67% en SWAV met –27,88%.

De beste stijger van vorige maand, APPN met +52,55%, staat deze maand op –19,46%. De grootste daler, NEWR met –37,97%, haalde deze maand +8,07%.
Ik was benieuwd wat je van deze posities verwacht. Ze zijn in ieder geval super volatiel, ten minste dat vind ik als er maand op maand meer dan 25% veranderingen inzitten. Maar als voorbeeld ROKU: staat op winst maar wanneer heeft die positie zijn nut gediend? Wanneer zit het op zijn doelwaarde waar je zou verkopen? En als je nog stijging verwacht koop je nu wegens deze dip bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 13:45
Begonnen met Flatex, eigenlijk vanwege de bonus. Maar ik vind het leuk om te doen, dus blijf op kleine schaal handelen. Werk ook met de app van Centraal Beheer, maar daar ben ik niet zo tevreden over. Ik had liever een app die zich alleen richt op het beleggen met meer opties dan een app die zich ook richt op schadeverzekeringen, sparen en pensioenen om maar een zijstraat te noemen. Zie wel wat ik doe na een half jaar als de bonus van €75 is ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sport_Life schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:49:
[...]

Ik zie ook dat Mandemakers sponsor van PSV is, mag het misschien niet zeggen maar ik vind hun werkwijze ook tegen oplichting aanzitten. Ze staan op huishoudbeurzen om koopcontracten met argeloze mensen te tekenen.
Blijkbaar zijn sponsorinkomsten belangrijker dan een moreel fatsoen,

Maargoed dat is offtopic ;)
offtopic:
Dit heeft inderdaad niks meer met de beurs te maken, maar Mandemakers is al aangepakt net als andere keuken verkopers die hetzelfde deden: https://www.rtlz.nl/life/...isleiding-keukens-beurzen

Overigens zijn er ook voetbalclubs die met witwasbanken in zee gaan of met energiemaatschappijen die misleidende verkopers gebruiken. Toch een andere orde van grote dan de oplichting van deze broker op Cyprus mi.

On topic: het ziet er trouwens niet best uit op de beurzen momenteel. Voor wie graag wat pessimistisch nieuws leest: https://www.ccn.com/dow-f...ge-2008-crisis-parallels/ (ik neem dit zelf met een flinke korrel zout)

[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 02-10-2019 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:52
RobertowNL schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:55:
@Zr40 Kudos voor je maandelijkse update!
Wat vind jij nou de beste uitleg van de TTWROR en IRR in Portfolio Performance? Ik vind de uitleg hiervan, als ik al wat wat vind, meestal behoorlijk complex.

[ Voor 5% gewijzigd door AceAceAce op 02-10-2019 15:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-06 21:33
Zr40 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:06:

Bijzondere maand. Mijn benchmarks staan deze maand op winst, en mijn portfolio op verlies. Since inception heb ik zelfs kortstondig underperformance gehad ten opzichte van SPX en VWRL. Zou @writser dit zien als het uitkomen van zijn voorspelling? >:)
Dat zien we over een paar jaar wel. Met je resultaten is gelukkig niks mis, ik denk alleen dat het onderliggende proces erg slecht is en dat je dat op de lange termijn gaat opbreken. Je koopt alles op basis van externe tips, ik heb je nog nooit iets fundamenteels zien posten afgezien van een buitengewoon rooskleurige toekomstvisie over Fastned en ik geloof dan ook niet dat je zelf genoeg besef hebt van hoe je de ~100 aandelen in je portfolio zou moeten waarderen.

Bovendien heb ik het vermoeden dat je een risicovolle portfolio hebt met veel groei / momentum aandelen met een hoge beta (maar dat kan ook komen opdat dat de enige aandelen zijn die in je statistieken naar voren komen) en een hoge VS-exposure. Wellicht heb je, ondanks je ~100 posities, minder spreiding dan je denkt.

En tenslotte giet je over het geheel ook nog een mooi sausje van 30% a 40% leverage.

Dit alles terwijl je nog maar een paar maand aan het beleggen bent. Ik ben bang dat dit een gevalletje 'unconscious incompetence' is, vergelijkbaar met een pokeraar die na een paar winstgevende avondjes in het casino iedereen aan tafel precies kan uitleggen hoe het spelletje gespeeld dient te worden. De praktijk leert echter dat je poker, net als beleggen, niet in een paar maand (of jaar) goed onder de knie hebt. Laat staan als je al het denkwerk uitbesteed, dan word je nooit beter. En als je dan ook nog met geleend geld speelt ..

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 02-10-2019 16:56 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wietsee. schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:16:
[...]

Om dit probleem te omzeilen bekijk je de actuele bied laat prijs op Tradegate.
Maak een limiet order i.p.v. prijsopgave en vul de bied of laat prijs in (afhankelijk natuurlijk of je wil kopen of verkopen). Order zal vrijwel onmiddellijk worden uitgevoerd. Controleer dit door te kijken of je aantal stukken bij de transactiegeschiedenis zichtbaar zijn op Tradegate. Flatex is soms erg traag met het updaten van de status.

Gegroet een goedbedeelde Flatex klant,
Oke, dus als ik het wil verkopen dan pak ik bij afb 1 de prijs bij Bied Volume van 6.816

Bij afb 2 wordt ordersoort Directe order i.p.v. prijsopgave, het ordertype wordt Limiet en daar voer ik dan het bedrag van het Bied Volume van 6.816 in toch?

Wat doe je met Ordertoevoeging en geldigheid?

Afb 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bQwIpqMzj9yhbL7hi3Rbk65O/full.jpg

Afb 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/exaywcOEDODevY26BYz04E0T/full.jpg

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AceAceAce schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:43:
[...]

Wat vind jij nou de beste uitleg van de TTWROR en IRR in Portfolio Performance? Ik vind de uitleg hiervan, als ik al wat wat vind, meestal behoorlijk complex.
TTWROR kan je het beste omschrijven als: wat zou mijn totale rendement geweest zijn over deze periode als ik was begonnen met een eenmalige storting, op dezelfde manier heb gehandeld, en verder nooit meer een storting of opname heb gedaan. IRR is hetzelfde, maar dan het rendement op jaarbasis.
Greatsword schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:24:
[...]
Wat doe je met Ordertoevoeging en geldigheid?
De geldigheid bepaalt voor hoe lang je order actief moet blijven zolang je geen uitvoering hebt gekregen. Standaard is een order geldig tot het einde van de handelsdag waarna hij vervalt, maar je kan ook kiezen dat hij langer geldig is.

Ordertoevoeging laat je blanco. De opties heb je alleen in speciale gevallen nodig (en dan weet je dat je het nodig hebt). Dit betekent het:

All or none: De order mag alleen volledig uitgevoerd worden. Deeluitvoeringen tussentijds zijn niet toegestaan.
Immediate or cancel: De order wordt uitgevoerd voor zover er gematched kan worden met andere orders in het orderboek. Als de order daarna nog niet volledig is uitgevoerd, dan wordt de rest van de order ingetrokken.
Fill or kill: Combinatie van beide opties. Als de order niet onmiddellijk in zijn geheel uitgevoerd kan worden, dan wordt hij helemaal niet uitgevoerd.
Ko.Kane schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

Ik was benieuwd wat je van deze posities verwacht. Ze zijn in ieder geval super volatiel, ten minste dat vind ik als er maand op maand meer dan 25% veranderingen inzitten. Maar als voorbeeld ROKU: staat op winst maar wanneer heeft die positie zijn nut gediend? Wanneer zit het op zijn doelwaarde waar je zou verkopen? En als je nog stijging verwacht koop je nu wegens deze dip bij?
Mijn strategie is buy & hold. Al mijn aandelenposities zijn bedoeld voor de lange termijn, 20 jaar of langer. In principe verkoop ik niets op basis van een koersontwikkeling op de korte termijn. Ik sluit niet uit dat ik posities sluit wanneer er iets fundamenteels verandert aan een bedrijf, maar dat zal niet op basis van koersontwikkeling zijn.

Op een termijn van 20 jaar zullen vast een aantal bedrijven in mijn portfolio mislukken. Evengoed zullen een aantal andere bedrijven nog veel betere resultaten gaan neerzetten dan wat ze tot nu toe hebben bereikt. Vandaag kan ik niet zeggen welke bedrijven dit zullen worden. Kijk bijvoorbeeld naar Apple; had je in 1997 verkocht omdat ze in 2 jaar ~70% waren gedaald, of in 2007 verkocht omdat ze in 2 jaar ~130% waren gestegen, dan had je de enorme stijging die daar op volgde gemist. En niemand had dat kunnen voorspellen, getuige de waardering destijds. Ik werk zelf onder de aanname dat op lange termijn de winnaars meer winst zullen opleveren dan wat ik kwijt zal zijn aan de verliezers.

Wat betreft volatiliteit; met een portfolio van inmiddels 100 aandelen kan het haast niet anders dan dat er maandelijks een paar grote uitschieters zijn. Ken jij een mandje van 100 aandelen waarvan geen enkel aandeel meer dan 25% stijging of daling zal zien in een maand?

Of ik meer bijkoop in een bestaande positie zal te maken hebben met de gewenste weging binnen mijn portfolio. Ik open nog nieuwe posities en ik verminder geleidelijk mijn leverage, dus bijkopen in een bestaande positie zal binnenkort nog niet gebeuren.
writser schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:35:
[...]
Bovendien heb ik het vermoeden dat je een risicovolle portfolio hebt met veel groei / momentum aandelen met een hoge beta (maar dat kan ook komen opdat dat de enige aandelen zijn die in je statistieken naar voren komen) en een hoge VS-exposure. Wellicht heb je, ondanks je ~100 posities, minder spreiding dan je denkt.
Volgens Risk Navigator heb ik een Portfolio Beta van 1.0278 relatief aan SPX.

Hoge VS exposure: klopt, ongeveer 88% (op basis van Delta Dollars) zit in VS aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:28

Zenix

BOE!

Slechte dag vandaag. Ik wou gisteren maandelijkse aankoop doen, maar was ik vergeten. Kwam goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-05 23:03
@Zr40 Hoe heb je deze bedrijven dan gekozen als potentiële groeiers? Ik heb zelf vaak gevoel dat als je set bekendere, volwassen bedrijven neemt in een mandje dat je dan bv gemiddeld 7% rendement long term haalt, met lage variantie in de aandelen. En de portfolio die jij hebt waarschijnlijk ook 7% gemiddeld maar dan met mega variantie. Misschien is het gemiddelde zelfs wel iets beter zeg 9% maar de standaard deviatie veel hoger.

Mbt aandelen met weinig grote sprongen: Mijn eerste twee random gokjes waren Shell en Heineken en snel gecheckt voor 1 jaar: die hebben in slechte maanden ~10% drops. Ik denk dat het wel redelijk te doen is om 100 saaie mature bedrijven te vinden, die weinig schokken vertonen van meer dan 25%. (Met uitzondering van een crash als alles gaat, maar nutsbedrijven zouden daar bv best beter door kunnen zeilen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:27

tomtom901

Moderator General Chat
DJTimo schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:41:
Zijn hier nog inschrijvers op de CM.com IPO?

Sluiting inschrijvingsperiode - woensdag 9 oktober 2019 16:00 uur
Verwachte bekendmaking IPO prijs en allocatie - vrijdag 11 oktober 2019 voorbeurs
Eerste handelsdag op Euronext Amsterdam - vrijdag 11 oktober 2019 09:00 uur

Prospectus hier.
Mogelijk een klein gedeelte, jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:24
tomtom901 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:32:
[...]

Mogelijk een klein gedeelte, jij wel?
Ja, ik zie er wel potentie in, maar waarschijnlijk ga ik voor de usual quick win (als het me gegund is uiteraard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 20:09
Zenix schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:02:
Slechte dag vandaag. Ik wou gisteren maandelijkse aankoop doen, maar was ik vergeten. Kwam goed uit :)
Dat middelt zich waarschijnlijk met die keren dat je het vergeet, en de beurs een sprong naar boven maakt :-)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Een vraag aan mensen die mogelijk vaker met dit bijltje gehakt hebben, hopelijk kan iemand mij in de juiste richting wijzen;

Mijn partner en ik beleggen zelf een aantal jaren via Meesman, dit bevalt ons goed qua overzichtelijkheid, stabiliteit van de tarieven en het gevoel met een betrouwbare partij zaken te doen, voor de lange termijn. Sinds korte tijd zijn wij ouders geworden van ons eerste kind en krijgen wij opeens kinderbijslag (dank hiervoor aan iedereen die belasting betaalt).

Wij zouden zaken als de kinderbijslag en eventuele andere bedragen, graag voor onze kleine willen vasthouden en als het mogelijk is laten groeien. Gezien de lange termijn die wij daarvoor hebben (voordat hij het geld nodig zou kunnen hebben), denken wij aan beleggen, bijvoorbeeld via indexbeleggen. Natuurlijk zijn er genoeg partijen hiervoor, maar het punt is dat het dus gaat om relatief kleine bedragen (wellicht 1000 euro op jaarbasis aan inleg). Weet iemand misschien een partij waar dit tegen geringe (jaarlijkse) kosten in een indexfonds gestoken kan worden en waar we dit zorgeloos een jaar of 20 kunnen laten renderen, zonder dat de kosten het rendement opsouperen?

Voorwaarden hiervoor zijn:
- betrouwbare partij, die er over 20 jaar waarschijnlijk ook nog is en waar de tarieven en voorwaarden niet alle kanten opvliegen.
- geringe (jaarlijkse) kosten
- de mogelijkheid om met relatief kleine bedragen in te leggen (dit laatste is bij Meesman een struikelblok)

Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom. Alvast excuus wanneer dit mogelijk al eerder aan de orde is gekomen, ik heb niet alle bijdragen in dit topic gelezen, hoewel ik het wel regelmatig lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Sdreeg Belangrijk dat je een rekening opent op naam van het kind, anders moet er belasting betaald worden i.v.m. schenking. Dit kan niet bij alle partijen, maar geloof ik wel bij Meesman. Wat is nou precies het struikelblok met die kleine bedragen? Meesman kan toch vanaf 100 euro per maand? Zo ver ligt dat toch niet van die 1000 per jaar vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
@Longcat Dat is waar, het is ook geen groot struikelblok. Enige is dat de kinderbijslag per kwartaal wordt gestort en het is maandelijks omgerekend iets meer dan 70 euro. Idealiter zou ik dat dus als maandelijks bedrag willen inleggen en eventuele andere incidentele giften, zoals pecunia van opa of oma, erop willen storten wanneer dat langskomt voor een verjaardag o.i.d.

Maar misschien moet ik ook niet teveel zeiken en dat wij gewoon die 30 euro per maand bijpassen, dan komen we ook op 100 euro inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Sdreeg DeGiro lijkt me de beste optie, maar ik weet niet of ze een minimumleeftijd hanteren.

Meesman zit qua kosten wat hoger. Als je iets hogere kosten niet erg vind kun je ook naar Centraal Beheer kijken, waar ze op dit moment een 75,- bonus geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:52
Zr40 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:17:
[...]

TTWROR kan je het beste omschrijven als: wat zou mijn totale rendement geweest zijn over deze periode als ik was begonnen met een eenmalige storting, op dezelfde manier heb gehandeld, en verder nooit meer een storting of opname heb gedaan. IRR is hetzelfde, maar dan het rendement op jaarbasis.

[...]
Deze uitleg van IRR klopt niet met wat ik hier tegenkom:
http://www.learninvestmen...m/twr-vs-irr-simplified/:
Internal Rate of Return (also called Money Weighted Return, or MWR): shows you what the return was based on the growth of your investments as well as the timing and amount of money invested throughout the period.

[..]

Wrapping It Up: Which One Should I Use, the IRR or TWR?
Well, it depends on what question you are trying to answer.
If you want to know what your actual average return was, incorporating the fact that you had more or less dollars in when the market was up or down, then you should use IRR. This is how much you actually made accounting for how much money you had invested.
If you want to know how the investments themselves did, without regard to how much you chose to invest, then you should use the TWR. The TWR is a good measure for many investment managers, since most times they can’t control the amount of money a client invests.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Longcat schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:44:
@Sdreeg Belangrijk dat je een rekening opent op naam van het kind, anders moet er belasting betaald worden i.v.m. schenking. Dit kan niet bij alle partijen, maar geloof ik wel bij Meesman. Wat is nou precies het struikelblok met die kleine bedragen? Meesman kan toch vanaf 100 euro per maand? Zo ver ligt dat toch niet van die 1000 per jaar vandaan?
Met circa 1000 euro per jaar behaal je de noodzaak tot schenkbelasting niet, indien het huidige stelsel niet te veel zal wijzigen in de toekomst. Momenteel mag je namelijk eenmalig 26.040 euro belastingvrij schenken aan je kind, maar vergeet niet dat we tegen die tijd zo'n 18 jaar verder zijn en dit bedrag naar alle waarschijnlijkheid ook mee zal stijgen. En zelfs 100k is nu al mogelijk indien je de schenking doet voor aankoop van een koopwoning.

Wil je het bedrag schenken, niet voor koophuis, maar zit je boven de 26k op dit moment? Dan kun je het ook altijd weer opdelen, je kunt namelijk jaarlijks momenteel nog eens circa 5.4k belastingvrij schenken aan je kinderen. En ook dit bedrag dat jaarlijks belastingvrij geschonken kan worden, zal tegen die tijd vermoedelijk wel weer verder opgelopen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:00
psychodude schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:43:
[...]

Met circa 1000 euro per jaar behaal je de noodzaak tot schenkbelasting niet, indien het huidige stelsel niet te veel zal wijzigen in de toekomst. Momenteel mag je namelijk eenmalig 26.040 euro belastingvrij schenken aan je kind, maar vergeet niet dat we tegen die tijd zo'n 18 jaar verder zijn en dit bedrag naar alle waarschijnlijkheid ook mee zal stijgen. En zelfs 100k is nu al mogelijk indien je de schenking doet voor aankoop van een koopwoning.

Wil je het bedrag schenken, niet voor koophuis, maar zit je boven de 26k op dit moment? Dan kun je het ook altijd weer opdelen, je kunt namelijk jaarlijks momenteel nog eens circa 5.4k belastingvrij schenken aan je kinderen. En ook dit bedrag dat jaarlijks belastingvrij geschonken kan worden, zal tegen die tijd vermoedelijk wel weer verder opgelopen zijn.
En vergeet natuurlijk niet het 'voordeel' dat je bij sparen niet-op-naam-van-kind kan voorkomen dat je kind straks als ie 18 is alles gaat verzuipen in de kroeg. Niet iedere 18 jarige is even goed met geld ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@Sdreeg Als je het zo goedkoop mogelijk wilt doen houd je op je eigen rekening bij de broker.
Dan kan je het opgebouwde bedrag in Excel bijhouden en vanaf het 15e jaar jaarlijks belastingvrij naar een nieuwe account voor het kind schenken.
Het houdt het vermogen in 1 pot waardoor je wat flexibeler bent.
Daarentegen kun je je kind moeilijk laten zien wat er gebeurd, dus educatief heeft het minder zin (Met het gratis Portfolio Manager kun je dat eenvoudig weer oplossen).
@Panzer_V Gewoon het wachtwoord niet geven...

[ Voor 7% gewijzigd door Baytep op 03-10-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:00
Baytep schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:01:

@Panzer_V Gewoon het wachtwoord niet geven...
Zo eenvoudig is het helaas niet. Staat het op naam van het kind dan hoeven ze alleen maar naar de bank te lopen. En schakelen ze in een extreme situatie een advocaat in dan ben je alsnog de sjaak.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ja, Ok. Maar dan heb je k*tkinderen
Dat zie je vaak van te voren al aankomen. Dan zou ik tegen die tijd lekker met m'n midlife crisis een cabriolet kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-05 12:29
---

[ Voor 100% gewijzigd door klaasvaak1853 op 03-10-2019 15:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Baytep schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:10:
Ja, Ok. Maar dan heb je k*tkinderen
Dat zie je vaak van te voren al aankomen. Dan zou ik tegen die tijd lekker met m'n midlife crisis een cabriolet kopen
Zo werkt het niet. Als jij een rekening opent op naam van het kind, dan is dit geld bestemd voor het kind. Jij treedt hierin op als bewindvoerder van het kind, maar de besteding van dit geld dient te geschieden aan het belang van het kind. Ontneem jij het kind dit geld voor de aanschaf van een cabriolet, dan kan het kind dit bedrag en de gederfde rente via het gerecht terugvorderen.

Het wel of niet een rekening op naam van je kind openen is dan ook een vraag waarbij je je reeds op jonge leeftijd van het kind een aantal bewuste keuzes moet maken. Maakt het jou als ouder niet uit hoe en waaraan het kind het geld besteed? Open dan een rekening op naam van het kind. Gaat het goed, dan wordt dit besteed aan een studie, de aanschaf van een woning of iets anders dat als verstandig bestempeld kan worden. Loopt het mis? Dan wordt al het geld er doorheen gejaagd aan feesten, drugs, alcohol en leuke reisjes zonder ook maar enige inleg voor de eigen toekomst van je kind.

Dit is een risico dat je loopt zodra je een rekening opent op naam van het kind, een risico dat je dient te accepteren.

Open je geen rekening op naam van het kind? Dan blijft het bestedingsdoel aan jou als ouder. Wel beperkt het je in de termijn waarover je dit geld kunt schenken, hoewel dit toch vrij ruime bedragen zijn. Maar het resteert je hierin wel met enige controle. En lijkt het kind, naar jou mening, het geld niet verantwoord te besteden dan staat je in dit geval dan ook niets in de weg om het geld niet te schenken. Ook eventueel erfbelasting is hierin wel iets om rekening mee te houden, mochten beide ouders komen te overlijden.

Wat je ook kiest, beide heeft voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
psychodude schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:43:
[...]

Lijken me toch aanzienlijke beperkingen vergeleken met de moeite om het (direct aan het begin) op naam van het kind te zetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Longcat schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:01:
[...]

Lijken me toch aanzienlijke beperkingen vergeleken met de moeite om het (direct aan het begin) op naam van het kind te zetten. ;)
Met een bedrag van circa 1000 euro per jaar zul je op de leeftijd van 18 jaar met een gemiddeld rendement ergens op 45k ofzo uitkomen. Een bedrag dat je tegen die tijd binnen een jaar of 3 waarschijnlijk volledig aan je kind kunt schenken tegen vrije besteding. Of als eenmalige schenking voor een koopwoning. Het is maar wat je een aanzienlijke beperking noemt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:28

Zenix

BOE!

poehee schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:13:
[...]

Dat middelt zich waarschijnlijk met die keren dat je het vergeet, en de beurs een sprong naar boven maakt :-)
Yup, helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
writser schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:24:
Betreft Osram: op dit moment zitten we 1 dag voor de deadline en Bain heeft nog steeds niks van zich laten horen. Ik acht de kans nu > 50% dat er geen nieuw bod meer komt. Als Bain afhaakt is nog de vraag: haalt AMS genoeg stemmen binnen of niet? Als AMS genoeg stemmen binnenhaalt schat ik dat het rond de huidige prijs blijft handelen, misschien zelfs iets lager. En als AMS niet genoeg stemmen binnenhaalt EN Bain heeft morgen nog niks van zich laten horen dan zou het me niet verbazen als er wat paniek ontstaat en het aandeel nog harder daalt.

Het aandeel is al wat gezakt vandaag maar zelfs nu, rond de huidige prijs, lijkt de risk/reward van een long-positie aan de marginale kant. Ik heb er zelfs over gedacht om vandaag wat aandelen te shorten, ik denk dat je dan wel goed zit als Bain afhaakt. Maar ook dat lijkt me vrij marginaal (en riskant :p). Anyway, ik heb op dit moment geen positie meer. We zullen zien hoe het afloopt.
Nou, het laatste nieuws is volgens Reuters dat AMS inderdaad niet genoeg aandelen binnen heeft gekregen (linkje), ~52% terwijl de minimum acceptance rate 62.5% was. Het offer is dus afgeketst en het aandeel Osram stort in nabeurs. Ik kon mezelf, ondanks mijn wijze woorden, niet inhouden en heb deze week toch nog een paar honderd stukjes geshort voor de sport. Nu net gedurende after hours weer teruggekocht op 37.20. Een beetje een toevalstreffer, keek toevallig net op de computer.

AMS bezit nu 19.99% van de aandelen Osram, heeft nog niet opgegeven en kwam met 52% aardig in de buurt van de acceptance rate. Je zou toch denken dat ze het bod uiteindelijk wel rondkrijgen. En inmiddels handelt Osram alweer op een aardige discount t.o.v. de offerprijs. Aan de andere kant, misschien is er maandag wat paniek of meer nieuws en stort het nog verder in.

Geen no-brainer maar ik ben in elk geval op de huidige prijs een stuk enthousiaster over het aandeel dan afgelopen week en ik zit nu weer een heel klein beetje long. Tijdens het schrijven van dit bericht gaat het echter alweer richting de 39 en ik geloof dat ik rond die koers geen interesse heb either way (kopen noch verkopen). Tijd voor weekend! We zullen maandag zien hoe de soap verder gaat.

Overigens kwam SMTA vrijdag after-hours met een persbericht over de aangekondigde distributie. In oktober wordt $8 per aandeel uitgekeerd. De stub is nog rond de $0.90 waard (met een hoge variantie). Een maand geleden was het aandeel nog in de uitverkoop rond de $8.30. Ook de huidige prijs impliceert nog een IRR van >20%. Op dit moment een van mijn grootste posities, maar over 3 week wordt natuurlijk 90% van de marktwaarde uitgekeerd. Eigenlijk is het bedrijf een hele grote bankrekening met een paar stukjes vastgoed, dus je zou kunnen zeggen dat het voor mij gewoon een cashpositie is. Effectief koop je de stub op een 40% discount.

[ Voor 15% gewijzigd door writser op 05-10-2019 10:50 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:00
writser schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:17:
[...]

Nou, het laatste nieuws is volgens Reuters dat AMS inderdaad niet genoeg aandelen binnen heeft gekregen (linkje), ~52% terwijl de minimum acceptance rate 62.5% was. Het offer is dus afgeketst en het aandeel Osram stort in nabeurs. Ik kon mezelf, ondanks mijn wijze woorden, niet inhouden en heb deze week toch nog een paar honderd stukjes geshort voor de sport. Nu net gedurende after hours weer teruggekocht op 37.20. Een beetje een toevalstreffer, keek toevallig net op de computer.

AMS bezit nu 19.99% van de aandelen Osram, heeft nog niet opgegeven en kwam met 52% aardig in de buurt van de acceptance rate. Je zou toch denken dat ze het bod uiteindelijk wel rondkrijgen. En inmiddels handelt Osram alweer op een aardige discount t.o.v. de offerprijs. Aan de andere kant, misschien is er maandag wat paniek of meer nieuws en stort het nog verder in.

Geen no-brainer maar ik ben in elk geval op de huidige prijs een stuk enthousiaster over het aandeel dan afgelopen week en ik zit nu weer een heel klein beetje long. Tijdens het schrijven van dit bericht gaat het echter alweer richting de 39 en ik geloof dat ik rond die koers geen interesse heb either way (kopen noch verkopen). Tijd voor weekend! We zullen maandag zien hoe de soap verder gaat.
Turbulentie

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KQ00HNk.png

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe zit het nu eigenlijk met dividend bij Flatex. Moet je het gedeelte dat Flatex inhoudt terugvorderen bij de Duitse staat? Of werkt het hetzelfde als met een NL-beleggingsrekening? Kan helaas niks vinden wat echt uitsluitsel geeft.

Terugvorderen zou wel zonde zijn, of wellicht werkt Duitsland wat efficienter dan België (en Sapec). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Laatst online: 10:10
writser schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:24:.

Bij TVG - Triodos vastgoed, is eigenlijk niks relevants gebeurd. Tot zover mijn updates, klaag me aub niet aan als er iets verkeerd gaat.
Als ik nu op Binck kijk, is de koers 5 cent. Einde verhaal dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Kixpo schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:55:
[...]

Als ik nu op Binck kijk, is de koers 5 cent. Einde verhaal dus?
1. Ik weet niet waar jij kijkt maar de koers is geen 5 cent, ook niet bij Binck.
2. Er is net E2.60 uitgekeerd aan aandeelhouders dus uiteraard is de koers een stuk lager nu.
3. Het totaal aan distributies valt (mij) tegen en het lijkt er op dat ik ~3% ga verliezen op deze trade, plus de 'opportunity cost'. Geen succes in elk geval. Misschien was mijn analyse wat te optimistisch - daar zouden we over kunnen discussieren.
4. Waarom ga ik überhaupt in op deze suggestieve, feitelijk onjuiste oneliner :P.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Laatst online: 10:10
writser schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:55:
[...]

1. Ik weet niet waar jij kijkt maar de koers is geen 5 cent, ook niet bij Binck.
2. Er is net E2.60 uitgekeerd aan aandeelhouders dus uiteraard is de koers een stuk lager nu.
3. Het totaal aan distributies valt (mij) tegen en het lijkt er op dat ik ~3% ga verliezen op deze trade, plus de 'opportunity cost'. Geen succes in elk geval. Misschien was mijn analyse wat te optimistisch - daar zouden we over kunnen discussieren.
4. Waarom ga ik überhaupt in op deze suggestieve, feitelijk onjuiste oneliner :P.
Ik was benieuwd hoe het was afgelopen, als ik nu de nabeurse koers bekijk staat hij idd op 9 cent (komende van 5 cent, screenshot maken mag niet van de app). Sluiting vrijdag was blijkbaar op 44cent.
Maar als er mogelijk nog 60 cent distributie aankomt, zou dat nog een leuk rendement zijn bij aankoop nu op 44cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bedoel je misschien een koersverschil van +0,09?

Laatste koers is 0,53.

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/tvg-20191006.png

[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 06-10-2019 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Aikon schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 08:40:
Hoe zit het nu eigenlijk met dividend bij Flatex. Moet je het gedeelte dat Flatex inhoudt terugvorderen bij de Duitse staat? Of werkt het hetzelfde als met een NL-beleggingsrekening? Kan helaas niks vinden wat echt uitsluitsel geeft.

Terugvorderen zou wel zonde zijn, of wellicht werkt Duitsland wat efficienter dan België (en Sapec). :)
Dat zouden ze gewoon moeten doorgeven aan de Nederlandse belastingdienst, waardoor alles al ingevuld zou moeten zijn op je online aangifte formulier volgend jaar.
Maar hierbij geldt altijd: controleren en zo nodig aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 00:30:
[...]

Dat zouden ze gewoon moeten doorgeven aan de Nederlandse belastingdienst, waardoor alles al ingevuld zou moeten zijn op je online aangifte formulier volgend jaar.
Maar hierbij geldt altijd: controleren en zo nodig aanvullen.
Tnx. Maar het terugvorderen, verloopt dat via de Duitse overheid of de Nederlandse?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:19
Aikon schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:39:
[...]

Tnx. Maar het terugvorderen, verloopt dat via de Duitse overheid of de Nederlandse?
Je vordert geen dividendbelasting terug, je mag het aftrekken van de (inkomsten)belasting die je betaalt. Dat loopt dus via je Nederlandse aangifte. Dat je broker in Duitsland zit heeft er niets mee te maken. Wat belangrijk is is in welke landen dividendbelasting is afgedragen (dus in welk land de bedrijven zitten) en of die landen een verdrag met NL hebben over de dividendbelasting.

https://www.belastingdien...t/als_u_dividend_ontvangt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Sander B schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:04:
[...]

Je vordert geen dividendbelasting terug, je mag het aftrekken van de (inkomsten)belasting die je betaalt. Dat loopt dus via je Nederlandse aangifte. Dat je broker in Duitsland zit heeft er niets mee te maken. Wat belangrijk is is in welke landen dividendbelasting is afgedragen (dus in welk land de bedrijven zitten) en of die landen een verdrag met NL hebben over de dividendbelasting.

In het algemeen zou dat juist moeten zijn. In de praktijk wil er nog wel eens wat mis gaan. De broker die een identiek tarief inhoudt voor alle aandeelhouders, ongeacht waar ze wonen, een broker ontvangt dividend waarover al belasting is ingehouden bij de custodian die niet betaald hoeft te worden door Nederlandse klanten, onjuist (of niet) ingevulde formulieren W8-BEN waardoor bij Amerikaanse dividenden 30% wordt ingehouden in plaats van 15%, liquidatie-uitkeringen waarover onterecht dividendbelasting wordt geheven, etc. Zeker bij zo'n discountbroker als Flatex willen zulke dingen nog wel eens verkeerd gaan. Bij grote dividenden altijd even (van te voren!) bedenken wat er ingehouden zou moeten worden en achteraf controleren of dat klopt.

Bovendien, als je bijvoorbeeld een Frans (Zweeds, Canadees, Zwitsers, ..) aandeel bezit, Peugeot o.i.d., dan wordt er waarschijnlijk 30% dividendbelasting ingehouden. Frankrijk heeft een tariefsverdrag met Nederland voor 15%. Die 15% kun je dus verrekenen in je Nederlandse belastingaangifte, maar de overige 15% moet je toch echt zelf terugclaimen in Frankrijk.

Uit de vraagstelling is niet helemaal duidelijk waar het over gaat. Als je een 'gewone' ETF bezit dan wordt er 'waarschijnlijk' 15% ingehouden en wordt dat 'waarschijnlijk' automatisch ingevuld in je belastingaangifte. Maar ik zou het altijd zelf controleren. En wat gebeurt er als jij als Nederlander een Think Capital ETF (Nederlandse domicile) bezit bij Flatex (Duitse broker)? Gaat dat allemaal vanzelf goed? Ik betwijfel het.

[ Voor 9% gewijzigd door writser op 07-10-2019 12:30 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:28
Zojuist een mailtje van Bux gekregen: 'Elke tiende nieuwe gebruiker krijgt een Heineken aandeel t.w.v. €100,-'. Vreemd, gezien ik mijzelf al lang geleden heb ingeschreven en nooit een gratis aandeel heb gekregen. Nu nog maar eens proberen, een 1:10 kans dat ik een aandeel van rond de €100,- krijg, is natuurlijk niet vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
poehee schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:23:
[...]

Wauw.
Verschillende technische analisten tekenen op dezelfde grafiek allemaal andere lijnen. Hoe kun je nou beweren dat de jouwe een fundament hebben en die van de anderen niet. Dat denkt toch elke technische analist? Een beetje in de sfeer van dat 80% van de mensen denkt dat ze beter dan gemiddeld rijden.

Technische analyse gaat over het verleden. Als er iemand op de wereld is die op basis daarvan de toekomst werkelijk kan voorspellen, dan hadden we dat al lang geweten...
Je kan patronen tellen, en hoe vaak die voorkwamen in het verleden, maar daar trekt de koers van morgen zich echt niets van aan (het idee dat koersen ergens wel of geen zin in hebben is al een verachtelijk idee, alsof het een organisme is)
Het is gewoon een keihard feit dat de meeste mensen de markt niet verslaan. En de vraag is of degenen die het doen, niet gewoon een statistisch gevolg is.
Afbeeldingslocatie: https://www.tradingview.com/x/WgjBJWaX/

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Dean The Vee Wat wil je daarmee zeggen? In je vorige TA was die stippellijn die dat kortstondige dal raakt helemaal niet aanwezig. Achteraf lijntjes tekenen kan iedereen he ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 07-10-2019 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Orangelights23 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:41:
Zojuist een mailtje van Bux gekregen: 'Elke tiende nieuwe gebruiker krijgt een Heineken aandeel t.w.v. €100,-'. Vreemd, gezien ik mijzelf al lang geleden heb ingeschreven en nooit een gratis aandeel heb gekregen. Nu nog maar eens proberen, een 1:10 kans dat ik een aandeel van rond de €100,- krijg, is natuurlijk niet vervelend.
Dat was nou leuk geweest, echter heb ik het vandaag moeten doen met een aandeeltje BAM t.w.v. niet eens €2,30
Moet wel zeggen dat ik nog nooit zo snel een (beleggings)rekening heb weten te openen.
Letterlijk in 5 minuten was alles geregeld van invullen van mijn gegevens tot het verifiëren ervan inclusief ID, bankrekening en was het account geopend en heb ik mijn aandeel ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:01

oscar82

De ondertitel

JohanNL schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:23:
[...]

Dat was nou leuk geweest, echter heb ik het vandaag moeten doen met een aandeeltje BAM t.w.v. niet eens €2,30
Moet wel zeggen dat ik nog nooit zo snel een (beleggings)rekening heb weten te openen.
Letterlijk in 5 minuten was alles geregeld van invullen van mijn gegevens tot het verifiëren ervan inclusief ID, bankrekening en was het account geopend en heb ik mijn aandeel ontvangen.
Hier een soortgelijke goede ervaring wat betreft openen rekening. Ik kreeg 1 stuk KPN tw 2,80. 8) Gelijk verkocht natuurlijk. Nu wachten totdat het geld op m´n tegenrekening staat O-)
Wat ik in het algemeen opvallend vind aan Bux0 is de beperkte keuze. Zo te zien een mix van NLse en Duitse bedrijven. Maar niet een aantal grote jongens zoals Shell, Unilever en Unibail-Rodamco. Weet iemand wat daarvan de reden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 31-05 20:27
Weet iemand toevallig of wij Nederlanders kunnen investeren in een amerikaanse IPO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
oscar82 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:32:
[...]

Hier een soortgelijke goede ervaring wat betreft openen rekening. Ik kreeg 1 stuk KPN tw 2,80. 8) Gelijk verkocht natuurlijk. Nu wachten totdat het geld op m´n tegenrekening staat O-)
Wat ik in het algemeen opvallend vind aan Bux0 is de beperkte keuze. Zo te zien een mix van NLse en Duitse bedrijven. Maar niet een aantal grote jongens zoals Shell, Unilever en Unibail-Rodamco. Weet iemand wat daarvan de reden is?
Inderdaad vreemd dat dat niet kan, ze gebruiken waarschijnlijk ook een andere exchange platform zoals bij Flatex en je kunt dus niet gelijk aandelen halen van bijvoorbeeld de AEX.
Ik ga ervan uit dat dat later wel aangevuld zal worden... we zullen het zien.
Overigens, ze doen bij Bux0 zo te zien aan securities lending: https://getbux.com/wp-con...s-Lending-Handbook-EN.pdf
Dus net als bij De Giro worden je aandelen uitgeleend waarvan dan de opbrengsten naar Bux gaan neem ik aan.

Desalniettemin lijkt mij Bux0 wel de moeite waard als aanvulling op Flatex; bij Flatex heb je bepaalde aandelen waarop een hogere spread zit waardoor je indirect alsnog transactiekosten betaald.
Door dit dan te combineren met Bux0 kun je daar mooi onderuit komen mits je dan wel vanaf 2020 voor zo'n dag order kiest o.i.d.
Dan kun je niet op een bepaalde dag je order timen, maar dat is sowieso moeilijk om te doen. :P
En dan als '' backup '' De Giro mochten er aandelen zijn die bij beide brokers niet te verkrijgen zijn en/of in sommige gevallen zul je daar goedkoper uit.

Moet er allemaal nog wat meer onderzoek naar doen maar dit lijkt mij tot zo ver wel een goed plan om zo weinig mogelijk kosten te maken.
Ook mooi moment dat er nu al deze alternatieven komen want mijn vaste broker Binck blijft vasthouden aan hun service fee i.c.m. veel te hoge transactiekosten, daar ga ik z.s.m. weg zodra ik alles in kaart heb gebracht en langzaam de boel heb over gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
AudiRS3 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:45:
Weet iemand toevallig of wij Nederlanders kunnen investeren in een amerikaanse IPO?
Praktisch gezien enorm lastig, zo niet onmogelijk. Voorzover ik weet is er geen enkele US broker die Nederlandse klanten accepteert en ook nog eens Nederlandse klanten laat participeren in IPO's. Als je ergens 10 miljoen in wil stoppen valt er vast wel wat te regelen, maar voor een iets bescheidener bedrag gaat het niet lukken denk ik.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat je een 'Accredited investor' moet zijn, wat er kort gezegd op neer komt dat je minimaal 1 miljoen aan net worth moet hebben om volgens de daar geldende regelgeving toegang te krijgen tot complexere en hoger risico investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 31-05 20:27
writser schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:48:
[...]

Praktisch gezien enorm lastig, zo niet onmogelijk. Voorzover ik weet is er geen enkele US broker die Nederlandse klanten accepteert en ook nog eens Nederlandse klanten laat participeren in IPO's. Als je ergens 10 miljoen in wil stoppen valt er vast wel wat te regelen, maar voor een iets bescheidener bedrag gaat het niet lukken denk ik.
Jammer, ik kijk erg uit naar de aankomende AirBNB IPO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:06:
Het heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat je een 'Accredited investor' moet zijn, wat er kort gezegd op neer komt dat je minimaal 1 miljoen aan net worth moet hebben om volgens de daar geldende regelgeving toegang te krijgen tot complexere en hoger risico investeringen.
Nee hoor. Dat denk jij waarschijnlijk omdat je een IB account hebt maar je hoeft geen accredited investor te zijn om in te schrijven op IPO's, tijdens de dotcom bubble kon iedereen lekker gokken. Bij andere brokers zijn de voorwaarden ook nu nog een stuk soepeler:

https://www.fidelity.com/stock-trading/ipos
https://www.tdameritrade.com/investment-products/IPOs.page

Probleem is alleen dat veel van die brokers geen Nederlandse klanten (meer) aannemen. En als ze dat al doen dan bieden ze je geen IPO's aan (of dat vanwege bepaalde wetgeving is heb ik nooit uitgezocht). Bovendien moeten die brokers eerst zelf nog toegang krijgen tot IPO's via een investment bank die de beursgang begeleidt. IB heeft dat bijvoorbeeld bijna nooit en ook bij andere online brokers is dat problematisch (link).

Maar een IPO valt gewoon onder SEC toezicht, daar hoef je juist niet accredited voor te zijn.

Overigens overmorgen Fastned cijfers. Verheug me er nu al op. Ik verwacht fantastische groeicijfers, een rooskleurig persbericht maar ondertussen geen rooie cent los weten te peuteren bij investeerders vanwege 'het beursklimaat', 'de kabinetsplannen' of 'oneerlijke concurrentie'. Misschien steekt dhr. Lubbers er nog wat geld in. Uiteraard wel op zo'n manier dat hij eerder z'n geld terug krijgt dan de obligatie- en aandeelhouders als het verkeerd gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door writser op 07-10-2019 15:54 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:23:
[...]

Nee hoor. Dat denk jij waarschijnlijk omdat je een IB account hebt maar je hoeft geen accredited investor te zijn om in te schrijven op IPO's, tijdens de dotcom bubble kon iedereen lekker gokken. Bij andere brokers zijn de voorwaarden ook nu nog een stuk soepeler:

https://www.fidelity.com/stock-trading/ipos
https://www.tdameritrade.com/investment-products/IPOs.page

Probleem is alleen dat veel van die brokers geen Nederlandse klanten (meer) aannemen. En als ze dat al doen dan bieden ze je geen IPO's aan (of dat vanwege bepaalde wetgeving is heb ik nooit uitgezocht). Bovendien moeten die brokers eerst zelf nog toegang krijgen tot IPO's via een investment bank die de beursgang begeleidt. IB heeft dat bijvoorbeeld bijna nooit en ook bij andere online brokers is dat problematisch (link).

Maar een IPO valt gewoon onder SEC toezicht, daar hoef je juist niet accredited voor te zijn.
Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean The Vee
Zr40 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:22:
@Dean The Vee Wat wil je daarmee zeggen? In je vorige TA was die stippellijn die dat kortstondige dal raakt helemaal niet aanwezig. Achteraf lijntjes tekenen kan iedereen he ;)
Het is inderdaad een iets accuratere lijn die ik had getekend op een korter timeframe, hierop maak je meestal een iets fijnere analyse, die precies is uitgekomen. Mijn orders zijn gevuld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dean The Vee schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:00:
[...]

Het is inderdaad een iets accuratere lijn die ik had getekend op een korter timeframe, hierop maak je meestal een iets fijnere analyse, die precies is uitgekomen.
"Iets accurater"? Volgens mij bedoel je "compleet anders". Fijn dat je dit keer geluk hebt gehad :) (of juist pech, als ze bij wijze van spreken morgen een heel stuk verder zouden dalen)
Mijn orders zijn gevuld ;)
Wat is nu je plan? Heb je een koersdoel in gedachten waarbij je verkoopt? Een datum? Of wacht je net zolang totdat de theebladeren de steunlijnen gunstig staan?

Betere vraag wellicht. Wanneer is je handelsstrategie volgens jou succesvol? Wanneer je een benchmark verslaat (welke en met hoeveel)? Of ben je blij zolang je maar niet op verlies staat?

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 07-10-2019 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:50
Weet er iemand iets meer over wat er juist aan de hand is met die repo- leningen?

Begrijp ik het goed dat de fed nu moet optreden als marktmaker om de boel liquide te houden?

Is dit nog gebeurd in het verleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:44:
[...]

"Iets accurater"? Volgens mij bedoel je "compleet anders". Fijn dat je dit keer geluk hebt gehad :) (of juist pech, als ze bij wijze van spreken morgen een heel stuk verder zouden dalen)

[...]

Wat is nu je plan? Heb je een koersdoel in gedachten waarbij je verkoopt? Een datum? Of wacht je net zolang totdat de theebladeren de steunlijnen gunstig staan?

Betere vraag wellicht. Wanneer is je handelsstrategie volgens jou succesvol? Wanneer je een benchmark verslaat (welke en met hoeveel)? Of ben je blij zolang je maar niet op verlies staat?
Even flauw doen, maar wat is nu jouw plan? Heb jij een eigen koersdoel in gedachten waarop je verkoopt? Een datum? Of wacht je net zolang totdat je theebladeren steunlijnen nieuwsbrief met een verkoopadvies of een nieuw koersdoel komt? Is dat zo veel beter? Denk je zo wat te leren?

En hoe bepaal je of handelen op basis van die nieuwsbrief een slimme aanpak is? Wanneer je een benchmark verslaat (welke en op welke termijn?) Of ben je blij zolang je maar niet op verlies staat? Iets met een pot en een ketel.

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 07-10-2019 18:27 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Sander B schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:04:
[...]

Dank. Het blijft soms verwarrend voor me, en nee het is geen terugvorderen natuurlijk idd. Maar Flatex houdt 15% in, maakt dat over naar NL? En ik verreken het zoals gebruikelijk dus.

@writser momenteel wat nl en usa aandelen, wellicht later ETF's van Think of andere gevestigd in Ierland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Aikon schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:38:
[...]

Dank. Het blijft soms verwarrend voor me, en nee het is geen terugvorderen natuurlijk idd. Maar Flatex houdt 15% in, maakt dat over naar NL? En ik verreken het zoals gebruikelijk dus.

@writser momenteel wat nl en usa aandelen, wellicht later ETF's van Think of andere gevestigd in Ierland.
Dan moet je in elk geval zorgen dat je een form W8-BEN hebt ingevuld bij Flatex.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:16:
[...]

Even flauw doen, maar wat is nu jouw plan? Heb jij een eigen koersdoel in gedachten waarbij je verkoopt? Een datum? Of wacht je net zolang totdat je theebladeren steunlijnen nieuwsbrief met een verkoopadvies komt? Is dat zo veel beter?
Simpel: ik verkoop niet voor 2036 zolang er niets mis is met het bedrijf, en de positie binnen mijn portfolio niet excessief groot is geworden, en er geen externe factoren zijn die mij dwingen te verkopen. Wat de koers verder in de tussentijd doet heeft geen enkele invloed op een verkoopbeslissing. Buy & hold.
En hoe bepaal je of handelen op basis van die nieuwsbrief een slimme aanpak is? Wanneer je een benchmark verslaat (welke en op welke termijn?) Of ben je blij zolang je maar niet op verlies staat?
Ik verwacht ongeveer gelijke performance, maar vanwege de andere samenstelling van de benchmarks ben ik nog blij met een underperformance van gemiddeld 0,5% op jaarbasis ten opzichte van VWRL. Of VWCE, dat vergelijkt makkelijker ivm dividend.

Zelfde idee als dat VWRL niet exact gelijk loopt met de in deel 8 populaire IWDA+EMIM combinatie, of de NT fondsen, of wat dan ook volgend jaar weer populair gaat zijn. Je moet iets kiezen en je loopt het risico dat de andere keuze beter geweest zou zijn. Daarom vind ik een kleine underperformance nog prima.

In ieder geval heb ik de TER al als klein voordeel.
Iets met een pot en een ketel.
Om ook gelijk je volgende vraag te anticiperen: "Waarom koop je dan niet VWRL als je gelijke performance verwacht?" Omdat ik het leuk vind om er op deze manier mee bezig te zijn. En als dat ook de motivatie van Dean The Vee is dan accepteer ik dat :)

Maar als hij denkt het hiermee consistent veel beter te kunnen doen dan een benchmark, ja, dat accepteer ik niet op voorhand.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 07-10-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:35
writser schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:42:
[...]

Dan moet je in elk geval zorgen dat je een form W8-BEN hebt ingevuld bij Flatex.
Weet iemand hoe je dat formulier in moet vullen? En dan vooral part II ?

En als ik al eens via degiro zo'n formulier heb ingevuld, moet het dan nu nog een keer?

[ Voor 14% gewijzigd door helloitsme op 07-10-2019 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:16:
[...]

Even flauw doen, maar wat is nu jouw plan? Heb jij een eigen koersdoel in gedachten waarop je verkoopt? Een datum? Of wacht je net zolang totdat je theebladeren steunlijnen nieuwsbrief met een verkoopadvies of een nieuw koersdoel komt? Is dat zo veel beter? Denk je zo wat te leren?

En hoe bepaal je of handelen op basis van die nieuwsbrief een slimme aanpak is? Wanneer je een benchmark verslaat (welke en op welke termijn?) Of ben je blij zolang je maar niet op verlies staat? Iets met een pot en een ketel.
Ik snap je kritische houding, maar wat is er mis met lering en vermaak? ;) zolang het geen geld van derden is.

Als de economie in elkaar zakt verkoopt hier ook iedereen op een enkele na zn vwrl met flink verlies, dat heeft de vorige crisis wel aangetoond. Mensen hebben nou eenmaal de neiging om op all time high te kopen en na een flinke trrugval te verkopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2019 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Overigens overmorgen Fastned cijfers. Verheug me er nu al op. Ik verwacht fantastische groeicijfers, een rooskleurig persbericht maar ondertussen geen rooie cent los weten te peuteren bij investeerders vanwege 'het beursklimaat', 'de kabinetsplannen' of 'oneerlijke concurrentie'. Misschien steekt dhr. Lubbers er nog wat geld in. Uiteraard wel op zo'n manier dat hij eerder z'n geld terug krijgt dan de obligatie- en aandeelhouders als het verkeerd gaat.
Maar het is de laatste tijd wel drukker onder de gele bogen!

half elektrisch, half voertuigen die afgaande op het uiterlijk alleen even een droge plek konden gebruiken _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Sport_Life schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:23:
[...]

Ik snap je kritische houding, maar wat is er mis met lering en vermaak? ;) zolang het geen geld van derden is.

Als de economie in elkaar zakt verkoopt hier ook iedereen op een enkele na zn vwrl met flink verlies, dat heeft de vorige crisis wel aangetoond. Mensen hebben nou eenmaal de neiging om op all time high te kopen en na een flinke trrugval te verkopen.
Ten eerste ben ik een hele zure gast dus moet je alles wat ik zeg met een korreltje zout nemen.

Maar mijn voornaamste kritiek is dat, als je je trades uit een nieuwsbrief haalt, je wel bezig bent met 'vermaak' maar niet met 'lering'. Want wat leer je als je al je handelt op basis van externe tips? Hoe weet je of je slimme beslissingen maakt? Hoe verbeter je je eigen beslissingsproces? Dat doe je niet. Wat dat betreft is @Zr40 niet anders dan een grafiekengoochelaar die met z'n glazen bol speelt. En daar had hij juist kritiek op. Terecht, overigens :P .

Als volgend jaar zijn portfolio 50% in de min staat, moet hij dan bijkopen? Zo ja, welke aandelen? Of zijn de tips uit de nieuwsbrief dan misschien toch niet zo goed en kan hij beter gaan indexbeleggen? Daar heb je geen idee van, want je hebt zelf nooit gedegen onderzoek gedaan. Uiteindelijk loop je, als je afgaat op tips van derden en niet je eigen verantwoordelijkheid neemt, altijd een keer tegen de lamp. Ongeacht hoe slim je bent en ongeacht hoe goed de tips zijn. DYODD, zeggen ze in Amerika.

En daarbovenop: hoe je het ook wendt of keert: de schrijver van de nieuwsbrief heeft andere 'incentives' dan de lezer. De lezer wil geld verdienen met beleggen; de schrijver wil geld verdienen met z'n nieuwsbrief. Ook al heeft de schrijver het beste met je voor, je moet toch wel heel altruistisch zijn om te zeggen: "sorry, mijn tips zijn eigenlijk helemaal niet zo goed, misschien moeten jullie je abonnement maar opzeggen", of "ik zie eigenlijk geen aantrekkelijke investeringen dit jaar".

En daar weer bovenop: als je echt een goede belegger bent dan heb je wel wat beters te doen dan een fucking tips verkopen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0KQtBHo.png

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 07-10-2019 22:53 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean The Vee
Zr40 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:44:
[...]

[...]

Je manier van communiceren is ietwat denigrerend en vooringenomen, maar soit.

Het zou kunnen dat het aandeel nog verder zakt, maar voor nu heb ik al 8-9 procent lager ingekocht dan iemand zoals jij die zonder ook maar naar een kaart te kijken aandelen koopt op de bonnefooi. Het rationaliseren van zo'n het moment en de waarde van een aandeel waarop ik instap, het vervolgens uitvoeren op het moment dat het uitkomt voelt voor mij al als een succes. Benchmarken doe ik niet, het gaat er meer om dat ik mezelf niets kwalijk kan nemen mocht het aandeel nog verder zakken of mocht het inkoopmoment toch niet komen.

Zoals ik al aangaf is mijn verwachting dat Nokia samen met Ericcson de voornaamste spelers zijn om 5G in Europa (e.a.) uit te rollen, daarvan schat ik in dat het minimaal 10 jaar gaat duren. Als Nokia in die 10 jaar jaarlijks met 10% groeit dan zou het mij tegenvallen :> Koersdoel dus rond de $9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 22:40:
[...]

Ten eerste ben ik een hele zure gast dus moet je alles wat ik zeg met een korreltje zout nemen.

Maar mijn voornaamste kritiek is dat, als je je trades uit een nieuwsbrief haalt, je wel bezig bent met 'vermaak' maar niet met 'lering'. Want wat leer je als je al je handelt op basis van externe tips? Hoe weet je of je slimme beslissingen maakt? Hoe verbeter je je eigen beslissingsproces? Dat doe je niet. Wat dat betreft is @Zr40 niet anders dan een grafiekengoochelaar die met z'n glazen bol speelt. En daar had hij juist kritiek op. Terecht, overigens :P .

Als volgend jaar zijn portfolio 50% in de min staat, moet hij dan bijkopen? Zo ja, welke aandelen? Of zijn de tips uit de nieuwsbrief dan misschien toch niet zo goed en kan hij beter gaan indexbeleggen? Daar heb je geen idee van, want je hebt zelf nooit gedegen onderzoek gedaan. Uiteindelijk loop je, als je afgaat op tips van derden en niet je eigen verantwoordelijkheid neemt, altijd een keer tegen de lamp. Ongeacht hoe slim je bent en ongeacht hoe goed de tips zijn. DYODD, zeggen ze dan in Amerika.

En daarbovenop: hoe je het ook wendt of keert: de schrijver van de nieuwsbrief heeft andere 'incentives' dan de lezer. De lezer wil geld verdienen met beleggen; de schrijver wil geld verdienen met z'n nieuwsbrief. Ook al heeft de schrijver het beste met je voor, je moet toch wel heel altruistisch zijn om te zeggen: "sorry, mijn tips zijn eigenlijk helemaal niet zo goed, misschien moeten jullie je abonnement maar opzeggen", of "ik zie eigenlijk geen aantrekkelijke investeringen dit jaar".

En daar weer bovenop: als je echt een goede belegger bent dan heb je wel wat beters te doen dan een fucking tips verkopen.

[Afbeelding]
Ik ben het wel met je eens hoor, maar je (terechte) houding is meer van toepassing op de bedenker van die "tips", dan iemand die daar wat van overneemt, vind ik.
Je schiet al je kruid op de naïeve klant, ipv de gewiekste verkoper ;). Waarmee ik @Zr40 niet tekort wil doen, vind het juist fijn om af en toe wat anders te lezen dan de zoveelste indexbelegger. Naast de onderbouwde analyses.
Dean The Vee schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 22:47:
[...]

Zoals ik al aangaf is mijn verwachting dat Nokia samen met Ericcson de voornaamste spelers zijn om 5G in Europa (e.a.) uit te rollen, daarvan schat ik in dat het minimaal 10 jaar gaat duren. Als Nokia in die 10 jaar jaarlijks met 10% groeit dan zou het mij tegenvallen :> Koersdoel dus rond de $9.
Ik heb enige tijd terug een paar uur gekeken naar alle stakeholders van 5g. Mijn conclusie was dat er zoveel spelers potentieel actief zijn dat het een hele grote gok is om op bv Nokia te zitten.
Mijn onderbuik gevoel zegt dat 5g voornamelijk wordt uitgevochten tussen usa en azie, en Europese bedrijven qua ontwikkeling geen kans maken. Op een enkeling na
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zie het salaris topic van tweakers, in SF wordt een veelvoud betaalt aan programmeurs, waarom zouden die naar scandinavie gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2019 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Juist niet, de klant is misschien nog te redden!

Voor de gewiekste verkoper niks dan lof: als een slimme IT-er jou geld betaalt om te vertellen hoe hij met zijn eigen geld opties moet handelen dan versta je je vak. Ik wou dat ik dat kon. Ik geef mijn advies gewoon gratis weg en nog wil niemand het hebben. Te zure sales pitch :)

[ Voor 124% gewijzigd door writser op 07-10-2019 23:27 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean The Vee
Sport_Life schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:02:

Ik heb enige tijd terug een paar uur gekeken naar alle stakeholders van 5g. Mijn conclusie was dat er zoveel spelers potentieel actief zijn dat het een hele grote gok is om op bv Nokia te zitten.
Mijn onderbuik gevoel zegt dat 5g voornamelijk wordt uitgevochten tussen usa en azie, en Europese bedrijven qua ontwikkeling geen kans maken. Op een enkeling na
Members only:

Zie het salaris topic van tweakers, in SF wordt een veelvoud betaalt aan programmeurs, waarom zouden die naar scandinavie gaan.
Mooi, dus omdat SF meer betaalt aan programmeurs komt het Europese 5G netwerk niet uit Europa? Ik zou vooral eens kijken naar de eisen die overheden stellen aan de partijen die de uitol gaan doen, waarbij de dreiging van spionage (vanuit VS/Azie) ervoor zorgt dat een groot aantal partijen afvalt (bijv. ZTE, Huawei). Huawei probeert daarom nu ook de laatste strohalm voor het Westen te pakken, door halffabrikaten te leveren aan partijen (Nokia, Ericcson) omdat ze al door hebben dat ze niet end-to-end gaan aanleggen.

T-Mobile (fulfillment) met Nokia (infra) vergelijken is ook niet echt nuttig, levereren totaal anderen zaken voor het netwerk.

[ Voor 19% gewijzigd door Dean The Vee op 07-10-2019 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

Je andere punt. Overheden zullen Europees aanbesteden, derhalve is het vrij lastig partijen buiten europa uit te sluiten die prijs technisch wellicht beter doen. Laat staan de eis is dat er geen spionage mag zijn..
Zoals gezegd,het blijft een gok imo.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2019 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean The Vee
Sport_Life schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:37:
Members only:

Je andere punt. Overheden zullen Europees aanbesteden, derhalve is het vrij lastig partijen buiten europa uit te sluiten die prijs technisch wellicht beter doen. Laat staan de eis is dat er geen spionage mag zijn..
Zoals gezegd,het blijft een gok imo.
Een aandeel kopen op een markt zoals 5G is inderdaad gokken. Nooit gezegd dat ik het hierbij laat vwb 5G ;)

Prijs gaat niet de de doorslag geven, dan zou Huawei wellicht een belangrijkste kandidaat zijn.

Lees bijvoorbeeld:
nieuws: VS krijgt wet die gebruik apparatuur Huawei en ZTE bij overheid deels...

Soortgelijke adviezen/wetten zijn er ook in Europa, Nederland heeft deze bijvoorbeeld ook dit jaar afgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dean The Vee schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:48:
[...]

Een aandeel kopen op een markt zoals 5G is inderdaad gokken. Nooit gezegd dat ik het hierbij laat vwb 5G ;)

Prijs gaat niet de de doorslag geven, dan zou Huawei wellicht een belangrijkste kandidaat zijn.

Lees bijvoorbeeld:
nieuws: VS krijgt wet die gebruik apparatuur Huawei en ZTE bij overheid deels...

Soortgelijke adviezen/wetten zijn er ook in Europa, Nederland heeft deze bijvoorbeeld ook dit jaar afgegeven.
Ik denk dat prijs wel degelijk een grote rol gaat spelen. Het blijft publieksgeld en dat gaat dan niet per se naar Ericcson omdat men zweden zo'n mooi land vindt.
Hoe dan ook zullen de eisen gekwantificeerd worden, vraag me af hoe jij denkt dat te gaan doen als prijs niet de doorslag geeft?

En vwb Trump.. Die roept van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean The Vee
Sport_Life schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:54:
[...]

Ik denk dat prijs wel degelijk een grote rol gaat spelen. Het blijft publieksgeld en dat gaat dan niet per se naar Ericcson omdat men zweden zo'n mooi land vindt.
Hoe dan ook zullen de eisen gekwantificeerd worden, vraag me af hoe jij denkt dat te gaan doen als prijs niet de doorslag geeft?

En vwb Trump.. Die roept van alles.
Tsja, als jij die wetmatigheden in de VS/EU in twijfel trekt dan hebben we een lastig gesprek denk ik :) Dan gaan we inderdaad in Europa/VS full force voor het goedkope spul van Huawei en dat China dan meekijkt, ach...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Huawei gaat t ook niet worden, natuurlijk, maar er is veel meer dan Ericcson en Nokia,dat is mijn punt :).
Gratis advies doe ermee wat je wilt :P

Iig heb ik weinig goede argumenten voor welke partij dan ook gehoord :)

Wel een tip, verdiep je een beetje in het Europees aanbestedingsrecht, zodat je begrijpt hoe besluiten worden genomen.

[ Voor 41% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2019 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
Overigens overmorgen Fastned cijfers. Verheug me er nu al op. Ik verwacht fantastische groeicijfers, een rooskleurig persbericht
Vandaag al :)

Ten opzichte van Q2, +19% kWh, +12% omzet, +18% actieve klanten, en meer omzet en klanten per station ondanks de +7 opgeleverde stations in deze periode.
Misschien steekt dhr. Lubbers er nog wat geld in. Uiteraard wel op zo'n manier dat hij eerder z'n geld terug krijgt dan de obligatie- en aandeelhouders als het verkeerd gaat.
Zit je soms iets dwars? Of lees je teveel de opinie van dhr. Gooskens, die denkt dat de toekomst enkel herhalingen kan brengen van handelingen en resultaten uit het (inmiddels verre) verleden? Handelingen die destijds, voordat het bedrijf op welke beurs of platform dan ook genoteerd was en er slechts een handjevol elektrische auto's in Nederland rondreden, overigens zeer verdedigbaar waren.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 08-10-2019 08:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Er zit me van alles dwars met betrekking tot Fastned. Met name dat ze een enorm rooskleurig groeiverhaal presenteren waardoor beginnende beleggers, die alleen luisteren naar het groeipraatje dat ze willen horen en niet kijken naar de financiële situatie, denken dat het acceptabel is om 20% van je portfolio te beleggen in een enorm risicovolle investering. Het is tekenend dat in het hele persbericht maar 1 bedrag wordt vermeld: de omzet. Geef eens een ander voorbeeld van een bedrijf dat in de kwartaalcijfers niks meldt over de winst, de cash- en schuldenpositie of de cashflow. Dat is kennelijk allemaal niet zo belangrijk. In plaats daarvan mogen we ons verlekkeren aan de bespaarde CO2-uitstoot. Interessant, maar absoluut niet relevant voor de bedrijfswaardering.

En dat is natuurlijk een bewuste strategie. Want op basis van de harde doekoe's kun je het aankopen van Fastned niet verantwoorden - daarom stappen er ook geen grote beleggers in. Maar als je dat ingewikkelde financiele gezeur zo veel mogelijk vermijdt kun je op basis van inertia (en de prachtige CO2 statistieken) misschien nog wat aandelen slijten a 10 euro per aandeel aan een paar milieubewuste tandartsen met wat dood geld op hun spaarrekening.

Wat ik zeg over dhr. Lubbers is simpelweg een feit (jaarverslag 2018):
The interest rate on this facility amounts to 6% per annum. Wilhelmina-Dok B.V. is provided with first priority security rights over then available assets that have not been given in security to other parties to a maximum amount of the outstanding loan.
dhr. Lubbers vraagt 6% voor zijn geld, net zo veel rente als de particulieren die achtergestelde obligaties kopen. Maar als de tent omvalt staat hij vooraan in de rij van schuldeisers. Overigens heeft hij zijn geld al snel teruggetrokken uit Fastned. Toen er in 2017 geld is opgehaald bij particulieren is daarmee keurig zijn lening afbetaald. En nu is er een nieuwe CFO aangetrokken, ex-'Managing Director Debt Capital Markets'. Aan jou de eer om te raden waarom ze iemand met die expertise nodig hebben.

Met dit alles wil ik niet zeggen dat Fastned gegarandeerd een mislukking is. Het blijft proberen te toekomst te voorspellen. Misschien neemt Shell ze wel over, misschien weten ze uit de problemen te groeien. Maar op dit moment denk ik dat 'de markt' erg enthousiast is over Fastned en dat je dus erg veel betaalt voor wat je krijgt. De oprichters doen (logischerwijs) mee aan die hype maar ondertussen verkoopt Niels Korthals Altes lekker zijn aandeeltjes.

[ Voor 14% gewijzigd door writser op 08-10-2019 10:19 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIM
  • Laatst online: 02-06 20:57

CIM

Ik kijk al jaren naar Fastned en lees al hun verslagen. Keer op keer op keer zijn rentelasten >80% van de (verwachte) omzet. Zodra dat eens onder de 60% daalt is Fastned misschien eventueel mogelijkerwijs in potentie het overwegen waard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
Wat mij vooral dwars zit is dat het bedrijf momenteel een bedrijfswaarde heeft van ~220m terwijl ze 109 laadstation hebben. Zo'n laadstation kun je bouwen voor 200k - 500k. Dat impliceert dat de concessie die Fastned in 2012 heeft gewonnen (hebben ze er uberhaupt iets voor betaald?) en die in 2024 afloopt nu meer dan 150 miljoen waard is volgens de markt. Dat lijkt me veel te optimistisch. Of, je betaalt die 150m voor 'groeipotentie' en dat vind ik ook optimistisch voor een bedrijf dat effectief een commodity (stroom) verkoopt.

In andere woorden, het bedrijf is in 2012 opgericht, de oprichters hebben er 2 miljoen ingestopt, geven zichzelf 10 miljoen aandelen, wat effectief neerkomt op een kapitaal van 20 cent per aandeel (of iets in die orde van grootte, dat maakt voor het verhaal niet uit). Vervolgens lenen ze wat geld van zichzelf, bouwen wat laadpalen, lenen wat geld van andere particulieren om hun eigen lening weer af te betalen, bouwen nog wat laadpalen, draaien een paar jaar verlies en zeggen dan tegen de particuliere belegger: we besparen heel veel CO2, jij mag voor 10 euro ook een certificaatje kopen. En dan zegt Piet de groene particulier: "Wat een lieve aanbieding van jullie, jullie gaan vast heel hard groeien, ik koop er wel een paar!".

En als er dan een zure analist een stukje over Fastned schrijft dan zegt Piet: "Zit je soms iets dwars? Je kijkt alleen naar het verleden!". En meneer Korthals Altes is het daar mee eens: "Je hebt helemaal gelijk Piet! Ze snappen er niks van. Het gaat heel goed. Wil je nog een certificaatje? Ik heb er wel een paar voor je a 14 euro per stuk".

[ Voor 57% gewijzigd door writser op 08-10-2019 16:51 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk dat de toekomst meer in thuis of kantoorladen zit dan onderweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Nieuwe (of verlengde) actie: 60 euro bonus bij NN Beheer Beleggen. Meer informatie: https://www.nn.nl/Particu.../Youngprofessionals.htm#/

Voorwaarden:
- eenmalig 1000 euro storten of 6 maanden lang 50 euro per maand via incasso
- inleg moet 6 maanden blijven staan (of incasso 6 maanden lang)

Kosten:
- 1% van beheer vermogen per jaar, met een minimum van 3.75 per kwartaal (houd rekening met 3 kwartalen voor deze bonus)
- TER fondsen zo rond de 0,75%

Dat kost je dus al 3x 3.75 + 3.75 aan fondskosten bij 1000 euro inleg. Bij incasso zijn je fondskosten 65 cent of zoiets. Van die 60 euro gaat dus al 15 euro af bij 1000 inleg. Rendement is wat interessanter met de incasso optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:55:
[...]

Er zit me van alles dwars met betrekking tot Fastned. Met name dat ze een enorm rooskleurig groeiverhaal presenteren waardoor beginnende beleggers, die alleen luisteren naar het groeipraatje dat ze willen horen en niet kijken naar de financiële situatie, denken dat het acceptabel is om 20% van je portfolio te beleggen in een enorm risicovolle investering. Het is tekenend dat in het hele persbericht maar 1 bedrag wordt vermeld: de omzet. Geef eens een ander voorbeeld van een bedrijf dat in de kwartaalcijfers niks meldt over de winst, de cash- en schuldenpositie of de cashflow. Dat is kennelijk allemaal niet zo belangrijk. In plaats daarvan mogen we ons verlekkeren aan de bespaarde CO2-uitstoot. Interessant, maar absoluut niet relevant voor de bedrijfswaardering.
Voor zover ik weet is een belegger nog steeds zelf verantwoordelijk voor zijn eigen beleggingskeuzes, die verantwoordelijkheid ligt niet bij de bedrijven of fondsen waarin hij kiest om te beleggen. Ongeacht of hij dit met 1%, 20%, of meer dan 100% van zijn belegbaar vermogen doet.

Het bedrijf is verantwoordelijk voor het verstrekken van accurate informatie.

Dat Fastned in dit specifieke geval kiest om ook informatie te verstrekken die helemaal niet relevant is voor de bedrijfswaardering in de hoop daarmee meer interesse te wekken, dat kan je ze toch niet kwalijk nemen? Zou jij ook doen in hun positie.

Jij zegt de winst, cash en schuldenpositie, en de cashflow te missen in de kwartaalcijfers. Fastned meldt dit in het jaarverslag. Vind je dat niet voldoende, dan investeer je niet. Blijft je eigen verantwoordelijkheid. Zou inderdaad wel netjes zijn om toe te voegen aan de kwartaalcijfers, maar eerlijk gezegd denk ik dat het weinig verschil maakt op het geheel. Zeker aangezien kwartaalcijfers unaudited zijn. Iemand die vandaag niet investeert omdat de kwartaalcijfers geen cashflow bevat zal dat ook niet doen als dit wel wordt toegevoegd. Wat dat betreft doen die CO2 cijfers naar mijn inschatting meer, ook al zegt het helemaal niets over het bedrijf zelf. (En de ecologische waarde daarvan is ook dubieus omdat je hetzelfde effect hebt bij groene stroom die je elders vandaan haalt.)
dhr. Lubbers vraagt 6% voor zijn geld, net zo veel rente als de particulieren die achtergestelde obligaties kopen. Maar als de tent omvalt staat hij vooraan in de rij van schuldeisers. Overigens heeft hij zijn geld al snel teruggetrokken uit Fastned. Toen er in 2017 geld is opgehaald bij particulieren is daarmee keurig zijn lening afbetaald.
Afbetaald, in de zin dat de volledige schuld inclusief rente is geconverteerd naar certificaten van aandelen.
maar ondertussen verkoopt Niels Korthals Altes lekker zijn aandeeltjes.
Dat zal je toch echt moeten onderbouwen met een bron. In het prospectus staat duidelijk vermeld dat de insiders hun eigen aandelen niet zullen verkopen op korte termijn.

Aan het handelsvolume op de beurs is het in ieder geval niet te zien. En als je dat anders denkt te zien, dan is het controleerbaar in het volgende jaarverslag.
Sport_Life schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:52:
Ik denk dat de toekomst meer in thuis of kantoorladen zit dan onderweg.
Het is geen of-of. Ik heb eerder al gesteld dat meer laadmogelijkheden buiten Fastned gunstig is voor Fastned omdat dat obstakels voor het gebruik van de elektrische auto wegneemt. Meer elektrische auto's is wat Fastned vandaag het meest nodig heeft.

En vergeet niet dat diegenen die vandaag al elektrisch rijden juist diegenen zijn die minder afhankelijk zijn van snellaadstations. Dat zijn de meer vermogende huishoudens die vaker een eigen oprit hebben (en dus eigen laadfaciliteit thuis) of werken bij een bedrijf met budget voor elektrische leaseauto's en dus laadfaciliteiten op kantoor. Toch hebben die mensen in Q3 gezamenlijk 1907 MWh geladen bij Fastned. Waarom, als ze dat volgens jou ook thuis of op kantoor hebben kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
Het elektrische netwerk is al flink overbelast en zeker het thuisladen (met bijbehorende piekmomenten in de nacht) draagt hieraan bij. Parken met zonnepanelen kunnen hun vermogen soms al niet volledig kwijt. Ik denk daarom dat het makkelijker is om (even simplistisch geredeneerd) een zonnepark aan te leggen en deze direct aan te sluiten op een Fastned of andere aanbieder, dan gebruik te maken van laden thuis, en dat daarom de toekomst zit in vooral veel onderweg laden. Juist omdat wij steeds meer een 24-uurs economie krijgen en flexibel werken nodig is, is dat goed te combineren met elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:19:
Dat zal je toch echt moeten onderbouwen met een bron. In het prospectus staat duidelijk vermeld dat de insiders hun eigen aandelen niet zullen verkopen op korte termijn.
https://www.afm.nl/nl-nl/...teFrom=&DateTill=#results . Even in het AFM register kijken. Tien seconden werk.
Afbetaald, in de zin dat de volledige schuld inclusief rente is geconverteerd naar certificaten van aandelen.
Nee, mijn quote betrof de 'loan facility' voor werkkapitaal verstrekt door Wilhelmina-Dok B.V. Die is afbetaald. De lening van Breesaap is inderdaad omgezet in certificaten.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier was ik niet van op de hoogte. Thanks.

Aan de andere kant gaat het ook niet om een schokkende hoeveelheid. 1050 stuks, terwijl hij in 2018 0,5% (ongeveer 74000 stuks) in bezit had en voor 21307 stuks aan opties heeft ontvangen. Netto groeit zijn belang.

Ook bij de grotere bedrijven in de VS is het niet ongebruikelijk dat founders periodiek een klein deel van hun belang verkopen.
Pagina: 1 ... 5 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.