Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.288.596 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dean The Vee schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:11:
Jouw patroon herken ik niet alszijnde een trading patroon. Voor de rest vrij zinloze discussie omdat je je eigen gedachtenexperimenten vergelijkt met een theorie en al aangaf niet aan TA te doen.
Wat ik bedoel aan te geven is dat het resultaat van een technische analyse compleet anders kan zijn als je andere ijkpunten neemt bij het tekenen van de lijnen. Het enige verschil tussen mijn screenshot en jouw screenshot, voor zover ik kan zien, is dat ik een ander startmoment heb gekozen voor het tekenen van de lijnen.

Jij hebt gekozen voor een startmoment meer dan 5 jaar geleden - waarom zo ver terug? In 5 jaar kunnen zoveel positieve en negatieve ontwikkelingen plaats vinden dat de koersontwikkeling destijds toch helemaal niet meer relevant is voor een analyse vandaag?

Zelfs de overname van de telefoondivisie door Microsoft zit hier nog bij... Dat is die grote sprong rond september 2013. En dan denk je een technische analyse te maken gebaseerd op de koers vóór de overname?

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 25-09-2019 20:37 ]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Weet iemand hoe het zit met Teamviewer?

Zie ze wel op Tradegate, https://www.tradegate.de/...lang=en&isin=DE000A2YN900

Maar via Flatex kan ik ze niet vinden?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@Greatsword Niet alles dat op tradegate te vinden is, is verhandelbaar op flatex. Je kan ze mailen met de vraag het aandeel beschikbaar te stellen. Mogelijk zijn de market makers waar flatex mee werkt nog niet klaar om handel hierin te faciliteren.

[ Voor 25% gewijzigd door Longcat op 25-09-2019 20:53 ]

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
Zr40 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:32:
[...]

Wat ik bedoel aan te geven is dat het resultaat van een technische analyse compleet anders kan zijn als je andere ijkpunten neemt bij het tekenen van de lijnen. Het enige verschil tussen mijn screenshot en jouw screenshot, voor zover ik kan zien, is dat ik een ander startmoment heb gekozen voor het tekenen van de lijnen.

Jij hebt gekozen voor een startmoment meer dan 5 jaar geleden - waarom zo ver terug? In 5 jaar kunnen zoveel positieve en negatieve ontwikkelingen plaats vinden dat de koersontwikkeling destijds toch helemaal niet meer relevant is voor een analyse vandaag?

Zelfs de overname van de telefoondivisie door Microsoft zit hier nog bij... Dat is die grote sprong rond september 2013. En dan denk je een technische analyse te maken gebaseerd op de koers vóór de overname?
Ik zoek een entry voor een lange termijn positie (10 jaar) dus zou niet weten waarom ik dan niet lang termijn mag kijken. Of weet jij dat TA moet geschieden binnen een bepaald timeframe?

Er zit nog wel een verschil in jouw grafiek en de mijne, namelijk dat jouw lijnen echt helemaal nergens op slaan en die van mij nog enig fundament heeft.

Dat er fundamentele oorzaken zijn (zoals een overname) die je vervolgens in een grafiek kunt waarnemen snap ik. Wie weet kun je eind october ook aan de grafiek zien of de kwartaalcijfers positief of negatief waren ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dean The Vee op 25-09-2019 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-06 00:01
Dean The Vee schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:53:
[...]
Er zit nog wel een verschil in jouw grafiek en de mijne, namelijk dat jouw lijnen echt helemaal nergens op slaan en die van mij nog enig fundament heeft.
Wauw.
Verschillende technische analisten tekenen op dezelfde grafiek allemaal andere lijnen. Hoe kun je nou beweren dat de jouwe een fundament hebben en die van de anderen niet. Dat denkt toch elke technische analist? Een beetje in de sfeer van dat 80% van de mensen denkt dat ze beter dan gemiddeld rijden.

Technische analyse gaat over het verleden. Als er iemand op de wereld is die op basis daarvan de toekomst werkelijk kan voorspellen, dan hadden we dat al lang geweten...
Je kan patronen tellen, en hoe vaak die voorkwamen in het verleden, maar daar trekt de koers van morgen zich echt niets van aan (het idee dat koersen ergens wel of geen zin in hebben is al een verachtelijk idee, alsof het een organisme is)
Het is gewoon een keihard feit dat de meeste mensen de markt niet verslaan. En de vraag is of degenen die het doen, niet gewoon een statistisch gevolg is.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
poehee schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:23:
[...]

Wauw.
Verschillende technische analisten tekenen op dezelfde grafiek allemaal andere lijnen. Hoe kun je nou beweren dat de jouwe een fundament hebben en die van de anderen niet. Dat denkt toch elke technische analist? Een beetje in de sfeer van dat 80% van de mensen denkt dat ze beter dan gemiddeld rijden.

Technische analyse gaat over het verleden. Als er iemand op de wereld is die op basis daarvan de toekomst werkelijk kan voorspellen, dan hadden we dat al lang geweten...
Je kan patronen tellen, en hoe vaak die voorkwamen in het verleden, maar daar trekt de koers van morgen zich echt niets van aan (het idee dat koersen ergens wel of geen zin in hebben is al een verachtelijk idee, alsof het een organisme is)
Het is gewoon een keihard feit dat de meeste mensen de markt niet verslaan. En de vraag is of degenen die het doen, niet gewoon een statistisch gevolg is.
Je geeft zelf antwoord op je eigen vraag. Technische analyse is inderdaad gebaseerd op patronen uit het verleden en van dat patroon weet je hoevaak deze opwaarts danwel neerwaarts door breekt. Die grafiek van de poster hierboven misschien gebaseerd op het verleden, maar verder gewoon een stel random lijnen waarin geen patroon valt te herkennen. Van mij zou je nog enigszinds kunnen zeggen dat er een fundament is, namelijk het verleden + de vele keren dat zo'n patroon is voorgekomen en de lessen die daaruit getrokken kunnen worden.

Wat de meeste mensen doen moeten ze lekker zelf weten trouwens, dat is ook het mooie aan beleggen. Ik probeer ook gewoon maar om mijn entry in een aandeel op meerdere manieren voor mezelf te verantwoorden. Zonder naar de kaart te kijken was ik deze week al ingestapt en had ik nu 4,5% in de min gestaan. Toch een slecht start die ik liever voorkom.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 08:55
Er zit natuurlijk wel een aardige self-fulfilling prophecy in TA. Als genoeg mensen handelen op basis van die flauwekul ontstaat vanzelf een bepaald patroon in de koers...

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-05 12:55
@Dean The Vee Ik ben zelf een vrij saaie indexbelegger, heb echt alleen maar ETF's. Maar ik vind je post wel interessant. Ik snap dus ook niets van TA, maar leer graag. Ik kan echt niet zien waarom jouw lijntjes in je eerste TA (deze dus: https://www.tradingview.com/x/YuXgltS4/) meer valide zijn dan het gedachtenexperiment van @Zr40 (deze dus: https://dev.zr40.nl/img/nokia-20190925.png).
Ben wel benieuwd of je hier een kleine uitleg van zou willen schrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:54
IMO is TA enkel nuttig als gevolg, voor bepalen van je daadwerkelijke order prijs en/of moment van aankoop. Niet als oorzaak om een aandeel bij voorbaat op te selecteren.

- Pik random aandeel
- Doe research
- Besluit koop ja/nee
- In geval van ja, je gaat kopen ; bepaal je (koop)prijs en gewenste termijn (zoals vooraf bekendmaking kwartaalcijfers, voor/na dividend, whatever floats your boat)
- Daarna pas komt TA en algemeen beurssentiment bekijken hoe realistisch haalbaar die prijs is en of je niet een agressievere prijs kan neerleggen en wachten op uitvoering (met redelijke kans van slagen).

Bijvoorbeeld na onderzoek prijsstelling kopen op 100 binnen een week. TA laat zien dat het stijgende is vanaf 108 en voorlopig niet lijkt om te slaan. Tja, dan kan je best een kooporder plaatsen en je geld een week/maand vast hebben staan... of je kan verder gaan kijken naar iets dat wel kans van slagen heeft en deze even in de vriezer parkeren voor later.

Anderzijds, TA laat zien dat het 106 is dalende trend met een steun rond de 97,8 en 93,4. Dan kun je best een order plaatsen op zeg 98-99 zodat je kans op uitvoering groot is (want steun zit net eronder) en betere prijs dan je bereid bent te betalen, en misschien zelfs vast een 2e op 94-95 in de wacht zetten voor DCA.

[ Voor 55% gewijzigd door Xanaroth op 26-09-2019 09:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-05 13:25
TA had voor mij afgedaan toen ik na bijzonder kort onderzoek opmerkte dat, hoe de koers ook loopt, er achteraf altijd wel iets is dat je kan fitten. Als je de eerste 75% van een flag pattern bekijkt, heb je nog steeds geen idee of het een flag pattern, double top, triple top, of helemaal geen patroon is.

[ Voor 39% gewijzigd door Sander B op 26-09-2019 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@writser Op de valreep nog een hoger bod op Osram door AMS. Komen Bain&Advent nog met een concurrerend bod, denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1258636

Reageer on-topic de volgende keer. Off-topic grappig bedoelde HK reacties zijn hier niet de bedoeling

[ Voor 85% gewijzigd door tweakduke op 27-09-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Anoniem: 1258636 Verklaar je nader? Waarom de tag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:11
Longcat schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:23:
@writser Op de valreep nog een hoger bod op Osram door AMS. Komen Bain&Advent nog met een concurrerend bod, denk je?
Denk dat die kans wel aanwezig is, ze waren iig van plan om een "meaningful premium" te betalen over 38.5. Is er wellicht ruimte voor nog een klein stapje, maar denk wel er niet heel veel vuurwerk te verwachten is. Bain wilde het eerst met Carlyle kopen en die vond het blijkbaar al te duur worden, en ook AMS moet al diep in de buidel tasten om dit bod te kunnen financieren. Zou me ook niks verbazen als het hier bij blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Hielko Dat denk ik inderdaad ook. Ik zie het ook wel gebeuren dat ze ong. hetzelfde bieden. Voorkeur Osram zal dan uitgaan naar Bain/Advent, vanwege betere financieringsstructuur en minder baanverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 20:06
Yes, had een tijdje niet gepost maar de soap gaat lekker door. Ik weet ook niet wat er nu gaat gebeuren. Heb het merendeel van mijn positie (achteraf helaas!) al verkocht. Mijn analyse was deels correct: het lange wachten duidde er inderdaad op dat de private equity kopers niet heel enthousiast waren over een hoger bod. Maar dat betrof dus Carlyle, en nu probeert Bain verder te gaan met een andere partij.

Het lijkt er m.i. een beetje op dat de verhoging een 'last ditch effort' is van AMS om Advent weg te bluffen, of om het management van Osram te overtuigen dat ze niet langer hoeven te hengelen naar een hoger bod. Of dat lukt - geen idee. Het blijft een interessante situatie. Haakt Advent nu ook af of willen ze door? En als ze door willen, krijgen ze alles nog rond voor de deadline van het tender offer? Zo niet, wat doet Osram dan? En gaat AMS wel genoeg aandelen binnenkrijgen? Lastig allemaal :) . Ik vond de risk/reward een paar week geleden aantrekkelijk - nu durf ik niet zo stellig te zeggen dat het aandeel 'mispriced' is.

Wellicht komt er een tegenbod a 45 euro en heb ik de boot gemist. Maar ik ben met Hielko eens dat het geen zekerheid is dat er nog een nieuw bod op tafel komt. Ik kijk het even aan van de zijlijn met een paar honderd aandeeltjes. Misschien ontstaat er volgende week nog een kansje als bijv. AMS niet genoeg aandelen binnen heeft gekregen terwijl er nog geen tegenbod op tafel ligt.

Nog wat simpele berekeningen om wat gevoel te krijgen voor de huidige situatie: stel er is een kans van 40% op een hoger bod van 45 dan is de 'EV' van de huidige situatie ~40% * E45 + 60% * E41 = E42.60. Maar gezien het feit dat de deal nog ruim een half jaar duurt, antitrust issues, financing issues, vakbonden etc. handelt het aandeel structureel onder de AMS-bieding: het handelt nu ook lager dan 40 terwijl er een bod van 41 is en een potentieel hoger bod onderweg is. Als Bain afhaakt zal de prijs echt niet omhoog schieten. Stel je rekent met een 4% discount op de biedprijs dan kom je uit op een EV van ~E40.90, 2.5% hoger dan de huidige prijs. Dat vind ik al vrij marginaal. En mijn aanname van 40% kans op een bod van 45 vind ik optimistisch. Want er is 2 dagen voor de deadline nog helemaal niks concreets van Bain en gisteren was het hoogste bod nog 38.50.

Ik zeg niet dat mijn aannames correct zijn (je kan een beetje rekenen met je eigen inschattingen) maar het demonstreert wel dat de huidige marktprijs in elk geval niet achterlijk laag is.

Overigens ook bijzonder dat het hogere bod tijdens handelsuren bekend werd gemaakt ..

[ Voor 42% gewijzigd door writser op 27-09-2019 13:44 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@writser Ten tijde van jouw post zat ik er hetzelfde in. Ik had één aandeeltje Osram voor de lol en die had ik in de verkoop gezet voor 40 euro. Net vliegt de koers ineens omhoog naar 41 euro. Bod van Bain/Advent bekend? Ik zie nog geen nieuws.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Vandaag na ca 2 jaar eindelijk bericht van de Belgische fiscus inzake Sapec teruggave dividendbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56
Tanooki schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:59:
Vandaag na ca 2 jaar eindelijk bericht van de Belgische fiscus inzake Sapec teruggave dividendbelasting.
Ik heb vandaag ook post uit België :) Voor zover ik het begrijp krijg ik de poen terug.

Had eigenlijk verwacht dat dit via de tussenpersoon zou lopen dus dat check ik nog even.

Ook even checken hoe dat met de betaling zit want volgens mij willen ze het direct overboeken naar de IBAN van Binck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
writser schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:13:
Heb het merendeel van mijn positie (achteraf helaas!) al verkocht.
Er is niks helaas aan de knaken die je/ik met het initiële ritje omhoog hebben meegepakt ;)

Goede post mortem analyse :)

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:06

RobertowNL

For your gear!

Rukapul schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:54:
[...]

Ik heb vandaag ook post uit België :) Voor zover ik het begrijp krijg ik de poen terug.

Had eigenlijk verwacht dat dit via de tussenpersoon zou lopen dus dat check ik nog even.

Ook even checken hoe dat met de betaling zit want volgens mij willen ze het direct overboeken naar de IBAN van Binck.
Hier ook binnen, uitbetaling doen ze naar het rekening nummer dat is doorgegeven op het formulier in 2017.

Uitbetaling duurt overigens ook nog even:
"De uitbetaling gebeurt normaal gezien op het einde van de tweede maand na de maand waarin de beslissing is genomen, dus als de beslissing dateert van september dan zou de betaling eind november moeten gebeuren."

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-06 00:01
Rukapul schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:54:
[...]

Nou ben ik nieuwsgierig.
Om wat voor bedrag gaat het hier?

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Rukapul
RobertowNL schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 13:14:
[...]
Hier ook binnen, uitbetaling doen ze naar het rekening nummer dat is doorgegeven op het formulier in 2017.
De reclaimpartij heeft daar de IBAN van mijn Binck rekening ingevuld. Geen idee of dat toen handig was, maar in elk geval is het nu zo dat Binck voor overboekingen uit het buitenland andere instructies geeft.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:41
Zijn er ervaringen met pensioen beleggen? Ik heb zelf wat reserveringsruimte over die vanaf komend jaar langzaam aan begint te verlopen. Belastingtechnisch is het erg interessant, de prijs die je betaald is dat het niet bepaald flexibel is. Persoonlijk is het streven vooral lage jaarlijkse kosten, want er zal relatief weinig mee gebeuren (in tegenstelling tot een rekening die in box 3 valt) , omdat het gewoon aftellen richting pensionering wordt. Die horizon is op dit moment voor mij een goede 30 jaar als ze in Den Haag niet hele gekke fratsen uit gaan halen.

Er zijn heel wat partijen die de mogelijkheid bieden:
- BrandNewDay, 0,59% aan jaarlijkse kosten, keuze tussen 12 fondsen
- Binck, 0,5% beheerskosten + max 0,28% fondskosten
- DeGiro, 0,2% beheerskosten + eventuele kosten ETF's, volledige beleggingsvrijheid
- Nationale Nederlanden, enkel fondskosten variërend tussen de 0,57 tot 1,28%
- Bright Pensioen, jaarlijkse kosten gemiddeld 0.24%, lidmaatschap van €220 per jaar

De laatste valt voor mij direct af vanwege de veel te hoge jaarlijkse vaste kosten. Mijn potje met jaarruimte is niet zo groot, vanwege ook pensioenopbouw via de werkgever en daarmee drukt het lidmaatschap veel te hard op het rendement.
Bij DeGiro is de pré dat de kosten het laagst zijn te houden het vergt echter wel meer handelingen dan bijvoorbeeld bij BrandNewDay.
Nationale Nederlanden zit je vast aan hun eigen fondsen, in tegenstelling tot BrandNewDay bestaat hun bestaandsrecht niet enkel uit het aanbieden van producten tegen zo laag mogelijke kosten. Mijn onderbuik vraagt zich af hoe lang de kosten van de fondsen zo laag blijven.

Daarmee twijfel ik op dit moment vooral tussen DeGiro en BrandNewDay. Bij die eerste zal het ook gewoon saai een ETF kopen worden. Zie ik argumenten over het hoofd? Nog andere aanbieders die een mogelijk interessante propositie hebben?

• Hielko
Rukapul schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 22:02:
[...]

De reclaimpartij heeft daar de IBAN van mijn Binck rekening ingevuld. Geen idee of dat toen handig was, maar in elk geval is het nu zo dat Binck voor overboekingen uit het buitenland andere instructies geeft.
Ik heb ook post uit België gekregen vandaag, nog niet open kunnen maken want op vakantie, maar ga er vanuit dat dat betekent dat mijn geld er ook aan zit te komen. Heb ook mijn Binck IBAN in het formulier staan, neem eigenlijk aan dat dat toch niet echt verkeerd kan gaan? Ook vanuit het buitenland? Maar misschien toch maar even dubbel checken...

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:08
Oilman schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 22:56:
Zijn er ervaringen met pensioen beleggen? Ik heb zelf wat reserveringsruimte over die vanaf komend jaar langzaam aan begint te verlopen. Belastingtechnisch is het erg interessant, de prijs die je betaald is dat het niet bepaald flexibel is. Persoonlijk is het streven vooral lage jaarlijkse kosten, want er zal relatief weinig mee gebeuren (in tegenstelling tot een rekening die in box 3 valt) , omdat het gewoon aftellen richting pensionering wordt. Die horizon is op dit moment voor mij een goede 30 jaar als ze in Den Haag niet hele gekke fratsen uit gaan halen.

- DeGiro, 0,2% beheerskosten + eventuele kosten ETF's, volledige beleggingsvrijheid
- Bright Pensioen, jaarlijkse kosten gemiddeld 0.24%, lidmaatschap van €220 per jaar

De laatste valt voor mij direct af vanwege de veel te hoge jaarlijkse vaste kosten. Mijn potje met jaarruimte is niet zo groot, vanwege ook pensioenopbouw via de werkgever en daarmee drukt het lidmaatschap veel te hard op het rendement.
Bij DeGiro is de pré dat de kosten het laagst zijn te houden het vergt echter wel meer handelingen dan bijvoorbeeld bij BrandNewDay.
Nationale Nederlanden zit je vast aan hun eigen fondsen, in tegenstelling tot BrandNewDay bestaat hun bestaandsrecht niet enkel uit het aanbieden van producten tegen zo laag mogelijke kosten. Mijn onderbuik vraagt zich af hoe lang de kosten van de fondsen zo laag blijven.

Daarmee twijfel ik op dit moment vooral tussen DeGiro en BrandNewDay. Bij die eerste zal het ook gewoon saai een ETF kopen worden. Zie ik argumenten over het hoofd? Nog andere aanbieders die een mogelijk interessante propositie hebben?
Soms is bijleggen bij het pensioen via je werkgever ook een optie. Ikzelf gebruik degiro en het bevalt prima. Met name de vrijheid en lage kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:34

Via banken kan je dit dit ook doen. Voorbeeld Rabobank:

https://www.rabobank.nl/p...n&intsource=particulieren

Kosten 80 euro per jaar + de lopende kosten van het fonds. Bijvoorbeeld 0,28% bij
http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F00000PWR5

Voordeel is dat je ook kan switchen naar een pensioen spaar rekening (als je bv vlak voor je pensioen op safe wilt gaan spelen)
Nadeel is dat je maar uit een paar mixfondsen kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackisgek
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-05 17:42

Ik ben hier onlangs mee begonnen bij Brand New Day. Reden voor mij om aan pensioenbeleggen te beginnen is dat ik ongeveer €7k ongebruikte jaarruimte opgebouwd heb en dus direct veel fiscaal voordeel kan pakken. Ik heb de som niet paraat, maar in combinatie met de vrijstelling van VRH maakt het dat dit qua rendement een no-brainer is. Je zet bij wijze van spreken de verdubbelaar aan over je inleg met in mijn geval nog een lange beleggingshorizon, dat tikt aan. Daarnaast heb ik weinig vertrouwen dat het pensioenfonds van mijn werkgever over 35 tot 40 jaar nog voldoende gaat uitkeren aan mij.

De keuze voor Brand New Day heb ik vooral gemaakt vanwege goede fondsen met lage TER (itt NN) en de gebruiksvriendelijkheid.

In combinatie met mijn reguliere maandelijkse beleggingen is dit een mooie aanvulling op mijn FIRE plan.

Edit: link naar een eenvoudig rekenvoorbeeld voor pensioenbeleggen: https://www.financieelona...iew/#Een_simpel_voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tanooki schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:59:
Dat werd tijd :) Hopelijk kan ik ook een brief verwachten een dezer dagen.

Ondertussen maar besloten om voorlopig via Flatex aandelen te gaan kopen. Voorheen Binck Inactive, dat was al te duur met eenmalige kosten, maar als er dan ook nog maandelijkse kosten bij komen wordt het voor mij te gortig. Ik hoor eigenlijk alleen maar goede verhalen over Flatex vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:49
Dividend vraagje. Ik had bij Lynx aangegeven dat ik al het dividend in nieuwe stukken wilde ontvangen. Nu kreeg ik van de week wel gewoon dividend uitgekeerd in USD, o.a. van VXUS. Lijkt er dus op dat er geen rekening wordt gehouden met mijn voorkeur. Is dit normaal? Ik denk van wel maar dacht zal het even checken, misschien heb ik iets verkeerd gedaan.

Wel jammer dat ik nu dan een bedrag aan de zijlijn heb staan wat nog niet genoeg is om volgende maand weer 100 stukken te kopen. Zal ik een andere bestemming voor gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Rukapul schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:58:
[...]

Er is niks helaas aan de knaken die je/ik met het initiële ritje omhoog hebben meegepakt ;)

Goede post mortem analyse :)
Dat is zo, maar ik ben soms te snel geneigd om wat chips van tafel te nemen. Kopen is altijd makkelijk - iets lijkt te goedkoop en dan sla je het in. Verkopen is lastiger. HPJ, een aandeeltje wat ik hier ook heb genoemd, is ook zo'n geval. Ik heb ongeveer een 2% positie opgebouwd op ~$4.32, dat leek me een uitstekende prijs. Inmiddels heb ik de helft verkocht op ~$4.64. De risk/reward leek me boven de $4.64 niet heel fantastisch meer. Maar goed, wat doe je dan als het even later weer op $4.60 handelt? Koop je het dan meteen weer terug? En verkoop je het dan weer op $4.64? Dan schraap je elke keer 4 cent bij elkaar maar verlies je een sloot als het een keer mis gaat. Dat kan toch ook niet de optimale strategie zijn. Er valt wat voor te zeggen om wat langer op je positie te blijven zitten, iets wat @Hielko relatief vaker doet dan ik volgens mij. Dus om gewoon op je handen te zitten tot het verhaal (of dat nou bij Osram of HPJ is) is afgerond. Maar anderzijds, als ik HPJ in een vacuum op $4.64 zie handelen zou ik niet meteen geneigd zijn om het te kopen .. Grijs gebied. Lastig. "nobody ever went broker taking a profit" is een oude beurswijsheid, maar dat is wat mij betreft een enorme dooddoener. Winst nemen kan ook een slechte beslissing zijn.

Anyway, dat was wat theoretisch gezever. Goed om te zien dat er wat Sapec geld begint binnen te komen, ook van de cases die via Charles van Berkum liepen (ik neem aan dat jij daar ook bij zat @Rukapul?). Ik heb zelf nog niks ontvangen helaas, maar heb goede hoop dat er de komende weken wat in de bus valt. Ben ondertussen ook nog verhuisd, wellicht is dat nog een complicerende factor.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:23:
Dividend vraagje. Ik had bij Lynx aangegeven dat ik al het dividend in nieuwe stukken wilde ontvangen. Nu kreeg ik van de week wel gewoon dividend uitgekeerd in USD, o.a. van VXUS. Lijkt er dus op dat er geen rekening wordt gehouden met mijn voorkeur. Is dit normaal? Ik denk van wel maar dacht zal het even checken, misschien heb ik iets verkeerd gedaan.
Je geeft aan Lynx/IB de opdracht om bij dividendbetalingen automatisch een market order te plaatsen voor een aantal stukken tot maximaal het dividendbedrag. VXUS kan je echter niet direct aankopen (tenzij je voldoet aan de voorwaarden om gezien te worden als 'professional client' voor de MiFID regels, en de gevolgen daarvan accepteert). Er zullen dan ook niet via deze route stukken VXUS voor je aangekocht worden.

Bij effecten die je wel direct kan kopen zal dit wel werken (mits het ontvangen dividend groot genoeg is om minstens één stuk te kunnen kopen). Maar ik zou dit afraden als het gaat om kleine dividendjes, want net als bij gewone orders heb je te maken met een minimum commissie per order. In plaats daarvan zou ik het dividend gewoon meenemen bij je volgende (maandelijkse?) aankoopmoment.

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 29-09-2019 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Duidelijke uitleg Zr40. Thanks.

Heeft iemand al het Northern Trust Small cap fonds gezien bij een van de banken? Ik weet dat ie bij Meesman en BND te krijgen is.

http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F000013N7D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-06 09:45

oscar82

De ondertitel

Pistachenootje schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:08:
Duidelijke uitleg Zr40. Thanks.

Heeft iemand al het Northern Trust Small cap fonds gezien bij een van de banken? Ik weet dat ie bij Meesman en BND te krijgen is.

http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F000013N7D
Laatst vroeg ik dit via de chat aan ING. Daar zeiden ze dat je NT smallcaps op dit moment alleen kan verkopen. Toen ik vroeg of het in de planning zit dat we m binnenkort ook zouden kunnen kopen, ging ze het voor me uitzoeken en werd ik uitgelogd wegens inactiviteit. Luiheid van mij om het niet nog eens te vragen.
Mijn theorie is dat NT smallcaps op termijn wel gaat komen, maar dat grootbanken de lijst met koopbare fondsen zelden (1x p jaar ofzo) en dan alleen na een langproces van vergaderingen herzien. Wellicht komen fondsen iets eerder / makkelijker op de lijst van verkoopbare fondsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
oscar82 schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:46:
[...]

Wellicht komen fondsen iets eerder / makkelijker op de lijst van verkoopbare fondsen.
Zal er wel mee te maken hebben dat ze klanten die naar ING willen overstappen en de gehele portefeuille overzetten willen faciliteren. Dan moet je wel kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 31-05 18:25
helloitsme schreef op zondag 29 september 2019 @ 06:30:
[...]

Via banken kan je dit dit ook doen. Voorbeeld Rabobank:

https://www.rabobank.nl/p...n&intsource=particulieren

Kosten 80 euro per jaar + de lopende kosten van het fonds. Bijvoorbeeld 0,28% bij
http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F00000PWR5

Voordeel is dat je ook kan switchen naar een pensioen spaar rekening (als je bv vlak voor je pensioen op safe wilt gaan spelen)
Nadeel is dat je maar uit een paar mixfondsen kan kiezen.
Rabobank heb ik ook naar gekeken. Je moet verplicht een adviesgesprek van € 385 aangaan voordat je de rekening kunt openen. Verder vind ik € 80 p/j ook wel veel.
Eigenlijk vind ik bij alle keuzes de kosten vrij hoog, daarom vooralsnog besloten toch nog maar in box 3 te beleggen (mocht het plan vrh doorgaan dan gaat alles naar box 2).

[ Voor 9% gewijzigd door Rolletjedrop op 29-09-2019 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rolletjedrop schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:49:
[...]
Eigenlijk vind ik bij alle keuzes de kosten vrij hoog
Wat is er mis met de DEGIRO pensioenrekening? Het is weliswaar duurder dan een gewone beleggingsrekening, maar voor pensioenbeleggen is het de goedkoopste optie die ik tot nu toe heb kunnen vinden. En je bespaart er uiteraard wat VRH mee, wat ook weer compenseert in de kosten. Ik bespaar er zelf in ieder geval meer mee dan de 0,2% jaarlijkse kosten die DEGIRO in rekening brengt.
(mocht het plan vrh doorgaan dan gaat alles naar box 2).
Ik denk dat je het vermeende voordeel van beleggen in box 2 enorm overschat en het benodigde vermogen om dit uberhaupt interessant te maken onderschat. Zo niet, dan zie ik graag je berekening.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 29-09-2019 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrKingSchultz
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-05-2020
Waarin beleggen jullie? Alleen in ETFs, of (ook) in individuele producten zoals aandelen?

Ik hoor en lees vaak dat index fondsen de meest gebruikelijke en verstandige methode is om 'rijk' te worden door consistent bij te dragen via DCA. En dat consistente bijdragen in index funds risk-adjusted een veel grotere impact hebben dan DCA in aandelen (want transactiekosten) en jaarlijks lump-summen leidt tot mislopen van eventuele returns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@Oilman Zit zelfs sinds twee jaar bij DeGiro.
Aangezien ik voor werk een berg overuren en ongemakkentoeslag krijg heb ik een aanzienlijke jaarruimte.
DeGiro biedt me de meeste vrijheid voor het minste geld.
Het staat me niet aan om in een fonds oid te gaan zitten, want mijn reguliere pensioen is al totaal ontransparant.
Bij DeGiro kun je het bijvoorbeeld ook in obligaties of goud (niet fysiek) stoppen. Je kunt het ook een tijdje op je cash account aanhouden als de rest je niet aanstaat.

Het enige waar ik nog mee zit is hoe het te laten uitkeren. Het zou mooi zijn als ik dat al voor mijn pensioen kan laten doen, maar de regels daarvoor zijn nog niet echt voordelig.

@DrKingSchultz Je antwoord staat verspreid over de laatse 3 pagina's van dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@DrKingSchultz Hier voornamelijk aandelen, en een klein beetje opties. Maar dat is mijn eigen keuze; anderen zou ik vooral aanraden om bij ETFs te blijven wanneer diegene geen behoefte heeft om actief bezig te zijn met de materie.

ETFs hebben ook een ander voordeel wat je nog niet hebt genoemd: afstand tot de bedrijven waaruit het fonds is samengesteld. Je bent minder geneigd om op impuls te handelen bij een ETF, en dat is een belangrijk voordeel als je onervaren bent op de beurs.

@Baytep Fiscaal gezien mag je de uitkeringsfase altijd eerder in laten gaan dan de AOW datum, maar er geldt een minimale looptijd afhankelijk van hoe je kiest de lijfrente uit te laten keren.

Als je een serieus bedrag hebt opgebouwd dan zal dit minimum 20 jaar zijn. Als je kiest voor een niet-levenslange uitkering bij een bank, dan moet de uitkering minimaal lopen tot 20 jaar na ingang van AOW.

Sneller of zelfs ineens laten uitbetalen is in theorie ook een optie, maar dat geldt als afkoop en dat is niet echt fiscaal gunstig. (20% plus inkomstenbelasting)

Op deze twee pagina's staan alle opties omschreven:
https://www.belastingdien...verzekeringsmaatschappij/
https://www.belastingdien...g-of-beleggingsinstelling

Wat betreft het daadwerkelijke uitkeren, dat is iets wat DEGIRO zelf niet aanbiedt. Je moet het laten uitkeren door een bank, instelling of verzekeraar die dit wel aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Zr40 Ik ben bekend met de regels mbt de belastingdienst.

Met de huidige belastingregels vind ik de uitkeringsmogelijkheden niet zo interessant. Het wordt meestal gedaan door de grote partijen die je juist niet aan je geld wilt laten komen (banken / verzekeringen).

Ik verwacht echter dat hier meer mogelijkheden in komen. Net zoals DeGiro je sinds een paar jaar bijna net zo vrij laat met je eigen pensioencenten verwacht ik dat de mensen die dit gebruiken ook meer zeggenschap willen over de uitkering. Beetje zoals de 401K producten in de USA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

BrandNewDay heeft al een product aangekondigd: https://new.brandnewday.nl/particulier/lijfrente-uitkering/

Voor mij persoonlijk is het nog veel te vroeg om dit uit te gaan zoeken. Over 20 jaar wordt het misschien tijd om eens rond te gaan kijken. :)
meer zeggenschap willen over de uitkering. Beetje zoals de 401K producten in de USA
Ik weet niet hoe de 401K producten in de USA werken wat betreft uitkering, maar hier stellen de (huidige) regels dat de hoogte van de periodieke uitkering vastgelegd moet zijn bij aanvang van de uitkering. Maar wie weet is er over 20 jaar meer mogelijk :)

[ Voor 41% gewijzigd door Zr40 op 29-09-2019 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Ik hoop eigenlijk dat er veel meer vrijheid komt binnen de uitkeringsmogelijkheden.

Voorbeeldje:
Zoals de fiscale regels nu zijn mag je 5 jaar voor je AOW leeftijd boetevrij beginnen met uitkeren zolang de uitkering tot 20 jaar na je AOW leeftijd doorloopt.
Ik zou dan graag de 5 jaar voor AOW maximaal (binnen een bepaade belastingschijf) per jaar willen laten uitkeren, maar zodra ik mijn AOW niet verder uitkeren, maar door beleggen.
(dit voorbeeld zal vast allerlei kleine lettertjes overtreden, maar ter indicatie...)

Vooralsnog lijkt sowieso doorbeleggen al lastig. Ook het aanbod van BrandnewDay geeft enkel een rente (0.65%). Dat is een wassen neus.

Er wordt voorlopig nog veel te veel verdient door de uitkeerders, en zolang clubs als FBTO in die handel zitten blijft dat ook wel zo tot een nieuwe partij a la DeGiro de markt openbreekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Baytep schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:36:

Vooralsnog lijkt sowieso doorbeleggen al lastig. Ook het aanbod van BrandnewDay geeft enkel een rente (0.65%). Dat is een wassen neus.
Als zowel looptijd als uitkeringsbedrag vooraf vastgelegd moeten worden, dan is rekenen met een vaste rente toch eigenlijk de enige mogelijkheid die ze kunnen aanbieden onder de huidige regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
Zr40 schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:07:

Ik denk dat je het vermeende voordeel van beleggen in box 2 enorm overschat en het benodigde vermogen om dit uberhaupt interessant te maken onderschat. Zo niet, dan zie ik graag je berekening.
Uitgaande van een kapitaal van 225k betaal ik nu € 800 (fiscaal partnerschap) en onder de regels van 2022
€ 3.300.

In de BV wordt alleen gerealiseerd rendement belast, dus zolang ik in de opbouwfase zit betaal ik in 2022 15% vennootschapsbelasting van ongeveer € 3.000 ontvangen dividend/ rente = € 450 belasting. Aanmerkelijk belang heffing kan ik lang uitstellen door eerst op te nemen wat ik in de opbouwfase heb ingebracht in de bv.
Ik heb wel eenmalig oprichtingskosten van ingeschat € 750.
Kosten voor jaarrekening en aangifte vennootschapsbelasting heb ik niet, dat kan ik zelf.

In de opnamefase ga ik betalen over mijn gerealiseerd rendement, ik heb dit globaal berekend en dat is voordeliger dan de box 3 van 2022.

Er zijn zeker wel nadelen aan box 2. Zo wordt het lastig te herbalanceren, want dan ga je rendement realiseren. Zeker als je tegen je pensioentijd gedeeltelijk over wilt stappen naar obligaties wordt dit dus in één keer zwaar belast. Maar goed, nog 2 jaar om het aan te kijken en alles goed door te rekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rolletjedrop op 29-09-2019 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Zr40 En dat is dus ook het probleem dat ik er mee heb.
In dat geval kun je nu (25 jaar van tevoren) je geld fiscaal vriendelijk beleggen, maar zit je daarna vast aan 25 jaar uitkeren tegen 0.65% rente. Dan ken je het beter nu in box 3 stoppen.

Daarom verwacht (hoop) ik dat er soepelere regelingen komen waarbij je kunt doorbeleggen, en op het eind van de uitekeringsperiode de winst uitgekeerd wordt (of door eventueel verlies de periode korter wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:43:
[...]

Als zowel looptijd als uitkeringsbedrag vooraf vastgelegd moeten worden, dan is rekenen met een vaste rente toch eigenlijk de enige mogelijkheid die ze kunnen aanbieden onder de huidige regels?
Dat heb ik dus nooit gesnapt. Als je in box 3 spaart dan hoef je het uitkeringsbedrag niet vast te zetten en dan kun je lekker blijven beleggen. Als je nu fiscaal slim bij BND belegt en je gaat vroeg met pensioen dan moet je ineens een bankproduct moet kopen waarbij 30 jaar rente is vastgezet op 1.4% oid. Dat is een catastrofe als je vroeg met pensioen wil. Is het totaalplaatje dan nog steeds voordeliger? En nog afgezien van de lage rente vind ik die producten ook niet bepaald transparant.

Overigens heb ik me er zelf nooit uitgebreid in verdiept, voor mij niet heel relevant.

[ Voor 10% gewijzigd door writser op 29-09-2019 21:41 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:34
Rolletjedrop schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:49:
[...]

Rabobank heb ik ook naar gekeken. Je moet verplicht een adviesgesprek van € 385 aangaan voordat je de rekening kunt openen. Verder vind ik € 80 p/j ook wel veel.
Eigenlijk vind ik bij alle keuzes de kosten vrij hoog, daarom vooralsnog besloten toch nog maar in box 3 te beleggen (mocht het plan vrh doorgaan dan gaat alles naar box 2).
volgens dit document kan het ook voor €55. https://www.rabobank.nl/i...n-voor-later_29935261.pdf

Of die €80 per jaar hoog is hangt af van het bedrag wat je op de rekening hebt staan. Bij €40.000 zit je op 0,2%. Maar als je alleen een paar 1000 per jaar extra mag storten omdat je via je werkgever al pensioen opbouwt, dan is het inderdaad wel hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

writser schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:34:
[...]

Yes, dat staat mij ook tegen. Als je in box 3 spaart dan hoef je het uitkeringsbedrag niet vast te zetten en dan kun je lekker blijven beleggen. Als je nu fiscaal slim bij BND belegt en je gaat vroeg met pensioen dan moet je ineens een bankproduct moet kopen waarbij 30 jaar rente is vastgezet op 1.4% oid. Dat is een catastrofe als je vroeg met pensioen wil. En nog afgezien van de lage rente vind ik die producten ook niet bepaald transparant.
Vroeg pensioen kan je binnen de huidige regels inderdaad het best via Box 3 regelen.
Maar daarnaast is Box 1 wel een mooie manier om belastinggunstig een leuk bedrag voor na de AOW leeftijd te sparen/beleggen. Na de AOW leeftijd kan je het relatief snel uit laten keren. Je hebt dan enkele jaren een lage rente via de uitkerende verzekeraar, maar wel jarenlang VRH vrijstelling en het voordeel van lagere schijven bij uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Yep, dat is waar. Maar goed, het stelsel is nog steeds zeer beperkt. Je kan niet zelf beleggen op je pensioenrekening, geen lump sum payout, etc.

Dat je verplicht een bankproduct moet kopen om je eigen geld terug te krijgen gaat er lastig in hier :p .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
writser schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:52:
Yep, dat is waar. Maar goed, het stelsel is nog steeds zeer beperkt. Je kan niet zelf beleggen op je pensioenrekening, geen lump sum payout, etc.

Dat je verplicht een bankproduct moet kopen om je eigen geld terug te krijgen gaat er lastig in hier :p .
Ik heb me er een beetje in verdiept de laatste tijd. Bij DeGiro heb je een lijfrenterekening waar je dus zelf gewoon alle losse aandelen kan kopen die je wil (en daar heb ik nu ook een rekening geopend). De belangrijkste spelregels zijn dat als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt dat je binnen 5 jaar een lijfrenteproduct moet kopen en het dan in minimaal 5 jaar moet laten uitkeren (als het gaat om minder dan E21.000/jaar (wordt elk jaar omhoog geïndexeerd, dus over 30 jaar waarschijnlijk een stukje meer). Heb je meer opgebouwd dan moet je een lijfrente product kopen met een minimale looptijd van 20 jaar (dus tenzij je echt weinig hebt opgebouwd zit je aan die 20 jaar vast).

Met de huidige regelgeving betekent dat effectief dat je dan verplicht je geld in obligaties stopt met een gemiddelde maturity van 10 jaar. Dat is wellicht niet de asset allocatie die je perse zou willen, maar:

1. Het belastingvoordeel van inkomen uit de 52% schijf nu verplaatsen naar 20% in de toekomst is significant
2. Het niet betalen van 1.75% vermogensbelasting elk jaar is telt op een lange horizon best wel aan
3. Als je een pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt is het waarschijnlijk ook weer niet zo'n ramp om iig een deel van je vermogen in obligaties te hebben.
4. Als je veel vermogen hebt opgebouwd voor je lijfrente is het ook geen slechte zaak om de uitkeringen over een langere periode uit te smeren, want dan heb je meer jaren waar het geld in de lage belastingschijven kan vallen.

Al met al is het belastingvoordeel zo groot dat je gek bent om het niet te doen IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
writser schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:27:
Anyway, dat was wat theoretisch gezever. Goed om te zien dat er wat Sapec geld begint binnen te komen, ook van de cases die via Charles van Berkum liepen (ik neem aan dat jij daar ook bij zat @Rukapul?). Ik heb zelf nog niks ontvangen helaas, maar heb goede hoop dat er de komende weken wat in de bus valt. Ben ondertussen ook nog verhuisd, wellicht is dat nog een complicerende factor.
Yup, van Mylette/TRC.

Verhuizen is trouwens echt zo'n use case waar hopelijk zo'n intermediair bij helpt.

Die Belgen presteerden het om een o in mijn adres in een i te veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Rukapul schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:12:
[...]

Yup, van Mylette/TRC.

Verhuizen is trouwens echt zo'n use case waar hopelijk zo'n intermediair bij helpt.

De belgen hadden het bij mij gepresteerd om mijn papierwerk kwijt te raken (had een tijdje geleden toch maar eens contact gezocht met ze). Gelukkig had Mylette keurig kopie gemaakt van alles en werd dat zonder noemenswaardige problemen geaccepteerd door de Belgische belastingdienst en ook in behandeling genomen alsof het was ontvangen op de dag dat ze de originelen hadden ontvangen.

Heb nog niet mijn brief kunnen lezen, dus ga er maar van uit dat het zonder problemen is afgehandeld nu :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:06

RobertowNL

For your gear!

Rukapul schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:12:
[...]

Yup, van Mylette/TRC.

De service van de Belgen was bij mij dikke prima, team foreigners reageert tot op heden steeds binnen een werkdag op mailtjes.

Ik heb vorig jaar via de mail een adreswijziging doorgeven en dat was binnen een dag geregeld. Ook bij het vragen naar een update over de status een week of twee geleden kreeg ik binnen 24 uur netjes een reactie.

Achteraf geen spijt van dat ik het zelf heb gedaan, al heb ik zelf ook enorm getwijfeld om het risico "af te kopen" en het via een 3e partij te regelen.

Zie overigens dat het tarief van TRC een stuk lager is geworden? Er staat mij bij dat het rond de 100 euro moest kosten in 2017, huidige tarief is met 50 euro een stuk interessanter.

[ Voor 10% gewijzigd door RobertowNL op 30-09-2019 00:07 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
helloitsme schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:36:
[...]

volgens dit document kan het ook voor €55. https://www.rabobank.nl/i...n-voor-later_29935261.pdf

Of die €80 per jaar hoog is hangt af van het bedrag wat je op de rekening hebt staan. Bij €40.000 zit je op 0,2%. Maar als je alleen een paar 1000 per jaar extra mag storten omdat je via je werkgever al pensioen opbouwt, dan is het inderdaad wel hoog
€55 dat zijn de afsluitkosten voor de rekening. Maar in jouw document staat ook dat je zelfbeleggen alleen aan kunt gaan met advies ad € 385 of als je al een bankspaarrekening hebt, die je destijds ook met advies bent aangegaan.

In mijn geval zou het om zo’n € 2.400 per jaar gaan, maar aangezien ik over een jaar of 10 wil stoppen zet dat geen zoden aan de dijk. En inderdaad, geen flexibiliteit in uitkeringsfase én niet kunnen doorbeleggen meestal staat me ook tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
Hielko schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:11:
[...]

1. Het belastingvoordeel van inkomen uit de 52% schijf nu verplaatsen naar 20% in de toekomst is significant
2. Het niet betalen van 1.75% vermogensbelasting elk jaar is telt op een lange horizon best wel aan
Allebei onzekerheden voor de komende jaren. Het tarief van 52% bestaat al niet meer, en al volgend jaar zijn er nog maar 2 schijven, dus ook die 20% waar iedereen zo graag mee rekent bestaat al lang niet meer.
Bovendien geloof ik ook nooit dat je met én AOW én pensioen werkgever én je eigen opgebouwde pensioen in 5 jaar uitgekeerd je nog in de laagste schijf zit.
Bij mij komt het neer op aftrek tegen 40%, straks belast ook tegen 40%, maar wie weet wat het tarief is over 10 of 15 of 20 jaar.
Mij te veel onzekerheden alles bij elkaar.
Vind je me nu nog steeds gek :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:40
Rolletjedrop schreef op maandag 30 september 2019 @ 07:46:
[...]

Mij te veel onzekerheden alles bij elkaar.
Vind je me nu nog steeds gek :X
De afgelopen twintig jaar is er megaveel veranderd aan de wetgeving rondom extra pensioen opbouwen. Oude garanties zijn continu aangepast onder het mom van "voortschrijdend inzicht". Heck, de hele levensverzekeringmarkt is stukgemaakt door de overheid door de lijpe stelling dat een spaarhypotheek geen aflossing zou kennen.

Kortom, de rode draad is dat je er niet vanuit kunt gaan dat de regels van nu straks nog gelden.

Mij zie je ook geen stuiver in een extra pensioenplan o.i.d. stoppen. Simpelweg doordat je niet bij je geld kunt en dus niet adequaat kunt inspelen op de volgende wetswijziging. En die gaat er komen. Resultaten uit het verleden bieden immers altijd garantie voor de toekomst!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Was al bang dat dit onderwerp beter in het draadje van financieel onafhankelijk zou passen, maar gelukkig komt het er op neer dat pensioenbeleggen ook gewoon speculeren is op de wispelturigheid van de overheid.

Daarom zie ik het ook als een soort risico spreiding. Een beetje box 1 beleggen zorgt er in ieder geval voor dat je vanaf 2022 iets minder te grazen wordt genomen met de nieuwe VRH regels. Aan de andere kant moet je nog maar zien hoe de uitkering er uit gaat zien...

@Rolletjedrop Het is wel voor het eerst dat ik lees over box 2 beleggen. Kun je hier iets meer over vertellen, of een paar linkjes droppen? Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Baytep https://www.vanlanschot.n...kening-steeds-populairder

Samenvattend is het mogelijk interessant als je verwacht weinig rendement te maken met een groot vermogen.

Verder staan hier nog wat linkjes en discussie: https://www.reddit.com/r/...ox_2_beleggen_omslagpunt/. Tulip-Stefan concludeert daar in deze reactie het volgende:
Conclusies:
* Als er voor 100% in aandelen wordt belegd, dan is beleggen in box 3 het beste.
* Obligaties beleggen in box 2 is altijd beter dan obligaties beleggen in box 3.
* Het verplaatsen van aandelen naar box 2 is een effectievere manier van diversificatie dan de aankoop van obligaties. Opmerkelijk. Mogelijk dat deze conclusie vervalt als er ook rekening gehouden wordt met het hoge vpb tarief.
* Een portfolio van 100% aandelen belegd in box 2 levert hetzelfde rendement op als 70%/30% in box 3. Maar tegen een lager risico.

Bij iets afwijkende assumpties (box 3 heffing 1.4% in plaats van 1.68%. vpb 40% in plaats van 36%) blijven de conclusies grotendeels intact. Indien er wordt gerekend met een inflatie van 2.5% verdwijnen de voordelen van box 2 als sneeuw voor de zon en kun je beter bij box 3 blijven. Als de rente stijgt is het verstandig eventuele box 2 constructies weer af te breken.
Panzer_V schreef op maandag 30 september 2019 @ 07:56:
[...]
Mij zie je ook geen stuiver in een extra pensioenplan o.i.d. stoppen. Simpelweg doordat je niet bij je geld kunt en dus niet adequaat kunt inspelen op de volgende wetswijziging. En die gaat er komen.
Ik doe het dus wel, en dan het maximale wat is toegestaan wat betreft jaarruimte. Het heeft vandaag al voordelen (in de vorm van geen VRH over de opgebouwde waarde) en dat vind ik persoonlijk de beperkingen in uitkeringsmogelijkheden en het risico van onzekerheid over toekomstige wetswijzigingen wel waard.

Ik heb in ieder geval méér controle over dit geld, dan het geld dat bij de pensioenregeling van mijn werkgever beheerd wordt.
Resultaten uit het verleden bieden immers altijd garantie voor de toekomst!
Nou je het zegt... De regels omtrent lijfrente zijn wel gewijzigd in het verleden, maar je ziet dat lijfrentes die zijn opgebouwd voor de wijziging nog onder de oude regels vallen. Verwacht jij dat dat niet van toepassing zal zijn voor lijfrente opgebouwd onder de huidige regels?

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 30-09-2019 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Zr40 schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:10:

Nou je het zegt... De regels omtrent lijfrente zijn wel gewijzigd in het verleden, maar je ziet dat lijfrentes die zijn opgebouwd voor de wijziging nog onder de oude regels vallen. Verwacht jij dat dat niet van toepassing zal zijn voor lijfrente opgebouwd onder de huidige regels?
Laat ik het zo zeggen. Ik werk al heel lang in de financiële branche en heb een hoop gekke dingen voorbij zien komen.

Je zou je kunnen voorstellen dat, nu de levensverzekeringmarkt effectief dood gemaakt is, het op een gegeven moment voor bepaalde aanbieders van levensverzekeringen niet langer zinvol is om bestaande polissen te continueren daar de kosten niet langer opwegen tegen de baten. Immers, geen aanvoer van nieuw geld meer, wel hele organisatie overeind houden omwille van x polissen die nog minder dan 15 jaar te gaan hebben.

Kortom.....er zou op een moment weleens het besluit kunnen komen dat de polissen door de aanbieders eenzijdig opgezegd en uitgekeerd gaan worden.

Daar heeft de overheid geen leuke regeltjes voor en kan zomaar "effe afrekenen bij het hokje" betekenen.

E.e.a. puur hypothetisch....maar zoals gezegd. Ik heb al van alles voorbij zien komen en dit zou mij absoluut niet verbazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Rolletjedrop schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:55:
[...]

Uitgaande van een kapitaal van 225k betaal ik nu € 800 (fiscaal partnerschap) en onder de regels van 2022
€ 3.300.

In de BV wordt alleen gerealiseerd rendement belast, dus zolang ik in de opbouwfase zit betaal ik in 2022 15% vennootschapsbelasting van ongeveer € 3.000 ontvangen dividend/ rente = € 450 belasting. Aanmerkelijk belang heffing kan ik lang uitstellen door eerst op te nemen wat ik in de opbouwfase heb ingebracht in de bv.
Ik heb wel eenmalig oprichtingskosten van ingeschat € 750.
Kosten voor jaarrekening en aangifte vennootschapsbelasting heb ik niet, dat kan ik zelf.

In de opnamefase ga ik betalen over mijn gerealiseerd rendement, ik heb dit globaal berekend en dat is voordeliger dan de box 3 van 2022.

Er zijn zeker wel nadelen aan box 2. Zo wordt het lastig te herbalanceren, want dan ga je rendement realiseren. Zeker als je tegen je pensioentijd gedeeltelijk over wilt stappen naar obligaties wordt dit dus in één keer zwaar belast. Maar goed, nog 2 jaar om het aan te kijken en alles goed door te rekenen.
Veelgebruikte truc is om tegen een zo laag mogelijke rente vanuit de BV aan jezelf te lenen. Rente moet wel zakelijk tarief zijn, maar voor de lage rente kun je vanuit de BV bijvoorbeeld een onderpand eisen aan privé. Dan kun je het geleende bedrag in privé beleggen en betaal je slechts VPB en AB over de lage rente. Groot nadeel is wel het UBO.
Baytep schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:03:
Was al bang dat dit onderwerp beter in het draadje van financieel onafhankelijk zou passen, maar gelukkig komt het er op neer dat pensioenbeleggen ook gewoon speculeren is op de wispelturigheid van de overheid.

Daarom zie ik het ook als een soort risico spreiding. Een beetje box 1 beleggen zorgt er in ieder geval voor dat je vanaf 2022 iets minder te grazen wordt genomen met de nieuwe VRH regels. Aan de andere kant moet je nog maar zien hoe de uitkering er uit gaat zien...

@Rolletjedrop Het is wel voor het eerst dat ik lees over box 2 beleggen. Kun je hier iets meer over vertellen, of een paar linkjes droppen? Thx!
Precies, zoals je ook spreidt over verschillende beleggingen, kun je in mijn ogen het beste ook spreiden over verschillende fiscale regelingen. Dus deel in box 1, deel in box 2 en 3, deel in eigen huis, deel in je sok :p. Waarbij box 1 lijfrente fiscaal voordeel biedt, maar tevens met veel onzekerheid gepaard gaat.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag ineens Sligro +5% :?.
Heb nog steeds een relatief hoge positie (heb veel verkocht ivm aankoop auto).

Directe aanleiding is er niet. Sterker: er is wat gezever omtrent de verkoop van Emte, wat mogelijk nog een staartje gaat krijgen.
Wat blijkt: een of andere boersguru heeft op TV geroepen dat Sligro een koopkans is.. Vind dat een bijzondere uitspraak.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2019 11:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-05 21:32
Wat blijkt: een of andere boersguru heeft op TV geroepen dat Sligro een koopkans is.. Vind dat een bijzondere uitspraak.
Bij Harry Mens zeker? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Sport_Life 'Koopadvies' ABN (analist ABN tipte Sligro in Beurswatch).

[ Voor 42% gewijzigd door Longcat op 30-09-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zoiets :D
Ik vind persoonlijk dat er nog veel onzekerheid hangt rondom Sligro en de markt eromheen (recessie lijkt aanstaande, maar wanneer en hoelang etc weet niemand), dus een kooptip lijkt me wat voorbarig voor een bedrijf welke zich voor een deel richt op de Horeca..

Zo kan iedereen wel beurstips geven.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2019 11:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:20
Is een beurstip geven op tv niet iets als handelen met voorkennis? Als zo'n simpele uitspraak al voor +5% zorgt, is degene een sukkel als hij voorafgaand niet enorm veel heeft aangekocht. Vindt het maar een vreemde bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:48
Orangelights23 schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:03:
Is een beurstip geven op tv niet iets als handelen met voorkennis? Als zo'n simpele uitspraak al voor +5% zorgt, is degene een sukkel als hij voorafgaand niet enorm veel heeft aangekocht. Vindt het maar een vreemde bedoeling.
Huh?
Eerst noem je het handelen met voorkennis (=illigaal) en vervolgens vind je het een sukkel als hij dat niet heeft gedaan.
Vindt het maar een vreemde redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
AceAceAce schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:36:
[...]

Huh?
Eerst noem je het handelen met voorkennis (=illigaal) en vervolgens vind je het een sukkel als hij dat niet heeft gedaan.
Vindt het maar een vreemde redenatie.
Ik heb het ietwat vreemd opgeschreven, maar de essentie is hetzelfde. Voor mij betekenen dit soort uitspraken dat handelen met voorkennis mogelijk is, persoon A brengt advies X uit en de massa volgt. Blijkbaar is dit niet strafbaar, gezien ik al jaren lang nieuwsbronnen adviezen zie uitbrengen. Dat zorgt dus dat persoon A flink wat aandelen aan kan schaffen, de rest volgt toch en koopt mooi zijn pas aangeschafte aandelen op. Ofwel als mensen je zo makkelijk volgen, zorg je natuurlijk eerst dat je een mooi stapeltje hebt aangeschaft.

Zo vreemd is het toch niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:48
Vreemd niet, illigaal wel.
Zie ook Market Abuse Directive (2014/57/EU) en Market Abuse Regulation (MAR II, 2014/596/EU).

Deze analist weet dat dondersgoed, heeft de bankierseed afgelegd, en zal op zijn beleggersgedrag (als die dat al heeft op persoonlijke basis) gemonitord worden en hard aangepakt worden bij overtreding.

[ Voor 17% gewijzigd door AceAceAce op 30-09-2019 13:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Orangelights23 schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:42:
[...]

Ik heb het ietwat vreemd opgeschreven, maar de essentie is hetzelfde. Voor mij betekenen dit soort uitspraken dat handelen met voorkennis mogelijk is, persoon A brengt advies X uit en de massa volgt. Blijkbaar is dit niet strafbaar, gezien ik al jaren lang nieuwsbronnen adviezen zie uitbrengen. Dat zorgt dus dat persoon A flink wat aandelen aan kan schaffen, de rest volgt toch en koopt mooi zijn pas aangeschafte aandelen op. Ofwel als mensen je zo makkelijk volgen, zorg je natuurlijk eerst dat je een mooi stapeltje hebt aangeschaft.

Zo vreemd is het toch niet? :P
Even omgedraaid: waarom zou het strafbaar moeten zijn? Als je te goeder trouw een stukje schrijft over een aandeel waarvan jij denkt dat het aantrekkelijk is en je geeft netjes aan dat je een positie hebt, wat doe je dan verkeerd? Als vervolgens allemaal debielen blind dat aandeel opkopen zonder zelf onderzoek te doen, waarom zou je daar dan als schrijver verantwoordelijk voor zijn? En waarom zou je dan niet je aandelen mogen verkopen?

Ik schrijf hier ook wel eens een stukje, bijvoorbeeld over Osram. Als dat aandeel omlaag gaat, mogen mensen hier mij dan ook aanklagen? "Ik heb het gekocht op basis van de post van Writser maar nu gaat het aandeel omlaag. Hij moet de cel in!". Ik hoop het niet :) . Maar misschien heb ik te weinig volgers? Is het alleen strafbaar als 100 mensen handelen op basis van je artikeltje? Of 1000? Als het aandeel 2% omhoog gaat? Of 4%?

Als je als belegger met losse aandelen zit te klooien ben je wat mij betreft voor 99.99% zelf verantwoordelijk voor wat en wanneer je koopt en verkoopt. En als je iets koopt op basis van een koopadvies van een derde en het gaat verkeerd dan moet je zelf op de blaren zitten. DYODD: do your own due diligence.

Het is natuurlijk een ander verhaal als je bewust onjuiste of misleidende informatie verspreidt.

Overigens zijn alle bankiers aan strenge regels gebonden, een analist die adviezen schrijft bij ABN mag echt niet op eigen rekening aandelen Sligro gaan handelen. En zijn collega's ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 30-09-2019 13:15 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
writser schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:11:
[...]

Ik schrijf hier ook wel eens een stukje, bijvoorbeeld over Osram.
En dit is het verschil: hier zijn wij samen om informatie te vergaren en tips te geven. Een nationaal platform zoals tv gebruiken om informatie te geven en zelfs beurstips te geven, gaan mijn inziens veel te ver.

Overigens moet mijn comment niet zo strik serieus opgepakt worden, het is meer een bash op de mensen die blind een advies volgen dan dat een advies uitgegeven wordt. Als dat goed uitpakt voor ze, mooi natuurlijk, maar blind adviezen volgen is niet de meest verstandige manier om met geld om te gaan.
writser schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:11:
[...]

Overigens zijn alle bankiers aan strenge regels gebonden, een analist die adviezen schrijft bij ABN mag echt niet op eigen rekening aandelen Sligro gaan handelen. En zijn collega's ook niet.
Laten we het hopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Orangelights23 schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:16:
[...]

En dit is het verschil: hier zijn wij samen om informatie te vergaren en tips te geven. Een nationaal platform zoals tv gebruiken om informatie te geven en zelfs beurstips te geven, gaan mijn inziens veel te ver.
Tweakers.net is toch ook een nationaal platform? Ik snap je punt hoor, maar waar leg je de grens? Ook op commerciële zenders mogen volgens jou geen aandelen besproken worden? Dat vind ik een enorm staaltje betutteling. Moet iex.nl dan ook maar verboden worden?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind Business Class ook een smerig programma en als Geert Staaij daar aandelen komt promoten mag hij de pot op wat mij betreft. Maar ik denk hetzelfde over tell-sell reclames en halve zolen die je horoscoop voorlezen tegen betaling. En eigenlijk ook over alles dat op SBS6 te zien is :P . Maar om al die programma's nou wettelijk te verbieden .. Dat lijkt me geen taak voor de overheid.

[ Voor 31% gewijzigd door writser op 30-09-2019 13:32 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Aparte vraag :). Ik ben twee jaar nu aan het beleggen in aandelen. Ik heb een lekker rendement van circa 10% per jaar. Echter wil ik me iets gaan diversificeren in bredere 'pakketten'. Bijv. samenstellingen van kleine stukjes aandelen in diverse bedrijven die zich met metalen of technologie bezig houden.

Iemand tips of ideeen hiervoor? Ik ben geen voorstander van turbo's etc.

Dank voor de reacties :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
IMO niets mis met je mening geven over een aandeel (ook op een 'platform'), zolang je aangeeft of je een positie hebt in het aandeel. Geert Schaaij was/is regelmatig tegenpartij van zijn abonnees en kijkers van dat programma van Harry Mens (Business Class oid?) en dat is niet OK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Betreft Osram: op dit moment zitten we 1 dag voor de deadline en Bain heeft nog steeds niks van zich laten horen. Ik acht de kans nu > 50% dat er geen nieuw bod meer komt. Als Bain afhaakt is nog de vraag: haalt AMS genoeg stemmen binnen of niet? Als AMS genoeg stemmen binnenhaalt schat ik dat het rond de huidige prijs blijft handelen, misschien zelfs iets lager. En als AMS niet genoeg stemmen binnenhaalt EN Bain heeft morgen nog niks van zich laten horen dan zou het me niet verbazen als er wat paniek ontstaat en het aandeel nog harder daalt.

Het aandeel is al wat gezakt vandaag maar zelfs nu, rond de huidige prijs, lijkt de risk/reward van een long-positie aan de marginale kant. Ik heb er zelfs over gedacht om vandaag wat aandelen te shorten, ik denk dat je dan wel goed zit als Bain afhaakt. Maar ook dat lijkt me vrij marginaal (en riskant :p). Anyway, ik heb op dit moment geen positie meer. We zullen zien hoe het afloopt.

Bij HPJ is inmiddels een definitieve proxy gefiled. De aandeelhoudersvergadering is op 29 oktober. Gaat allemaal volgens plan maar de aandelen zijn dusdanig gestegen dat ik de meerderheid ook heb verkocht.

SMTA kwam vandaag met het niews dat de verkoop van een van hun grote assets net is afgerond. Goed nieuws, want op dat pand zat nog een grote hypotheek met daaraan enkele voorwaarden verbonden. Nu deze verkoop is afgerond verwacht ik binnen enkele weken een distributie die aan de bovenkant is van wat management van te voren inschatte ($6 - $7.75). Zal wel iets rond de $7.50 worden. De 'stub' (de rest van de assets na de distributie) kun je nog steeds goedkoop inslaan nu. Misschien handelt het aandeel iets hoger vandaag maar ik verwacht niet heel veel actie. Ik vind de situatie nog steeds aantrekkelijk en ik heb nog een mooie positie. Zou niet adviseren om dit blind te kopen als je niet zelf het rekensommetje hebt gemaakt betreft welke assets ze nog hebben en wat die ongeveer waard zijn.

Bij TVG - Triodos vastgoed, is eigenlijk niks relevants gebeurd. Tot zover mijn updates, klaag me aub niet aan als er iets verkeerd gaat.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:47
Longcat schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:18:
IMO niets mis met je mening geven over een aandeel (ook op een 'platform'), zolang je aangeeft of je een positie hebt in het aandeel. Geert Schaaij was/is regelmatig tegenpartij van zijn abonnees en kijkers van dat programma van Harry Mens (Business Class oid?) en dat is niet OK.
Het Geert Schaaij effect.

Lekker lage volume aandeeltjes uit de AScX promoten bij Harry Mens zodat die op maandagochtend met +5% op de borden staan voor zijn bedrijfje Beursgenoten. Ik vind hem maar een gluiperd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
Robkazoe schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:37:
[...]

Het Geert Schaaij effect.

Lekker lage volume aandeeltjes uit de AScX promoten bij Harry Mens zodat die op maandagochtend met +5% op de borden staan voor zijn bedrijfje Beursgenoten. Ik vind hem maar een gluiperd.
Wie kent er nog de Dico affaire?
https://www.quotenet.nl/z...er-schorsen-elkaar-32293/

Ik werkte in die tijd actief in de effectenhandel en heb dit van dichtbij meegemaakt. Die dude heeft miljoenen verdient in 2 weken tijd. En is er mee weg gekomen!!!

Wat mij nog het meeste bijstaat was de reactie van mijn klanten. Iedereen, echt werkelijk waar iedereen, moest en zou aandelen Dico hebben. Want Geert zei dat het aandeel "nog wel drie keer over de kop kon".

Achteraf iedereen zeuren en zeveren toen een paar weken later de beurskoers verdampt was (en meneer Geert allang zijn winst gepakt had door de door hemzelf geïnitieerde en afgenomen onderhandse aandelenuitgifte te verkopen aan al die domme Business Class kijkers....)

[ Voor 24% gewijzigd door Panzer_V op 30-09-2019 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Iemand met wietaandelen in de portefeuille? Ik heb de HMMJ ETF in een minder serieuze favorietenlijst staan en zie dat de boel behoorlijk gecrasht is. Volgens mij is deze ETF niet verhandelbaar in NL.

Wat is er precies gebeurd in de wietsector? Bleven de omzetstijgingen uit na de initiële hype?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik volg de cannabissector niet bepaald, maar wellicht heeft het recente nieuws wat betreft gezondheidsrisico's van vaping er wat mee te maken.

Hier ook geen wietaandelen in het portfolio, maar wel CWEB, een bedrijf dat wellnessproducten met CBD ontwikkelt en verkoopt. De recente daling van HMMJ zie ik niet terug in de koers van dit aandeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
Wozmro in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Het is weer het einde van de maand.

YTD: 16,14%

Elia: 27,55%
Sofina: 23,04%
Brederode: 39,29%
IWDA: 23,26%
VWRL: 20,48%

Sedert 31/08 niets uitgevoerd op de beurs, niets gekocht of verkocht.
Met mijn salaris ga ik grotendeels mijn 20% cashbuffer aanvullen en een beetje Elia bijkopen omdat die wat gezakt is de laatste maand. Ik vermoed een wat contraire reactie op de voor de rest sterke stijgingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wozmro op 30-09-2019 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Sinds kort een tijdje aan het spelen met aandelen bij Flatex.

Nu zie ik voor het eerst wat cijfers in het groen, dus dacht even kijken hoe verkopen precies werkt.

Door onderstaand overzicht kreeg ik de indruk dat ik 1,55 winst zou hebben, heb ze namelijk gekocht voor 6,851 en nu is de koers 6,882 ( verschil van 0,031 x 50 = 1,55).

Echter als ik op verkopen klik, krijg ik geen prijs van 6,882 maar 6,868
Dan is het verschil dus nog maar 6,868 - 6.851 = 0,017 x 50 = 0,85)

Waarom zetten ze niet de echte actuele verkoopwaarde erbij? Dit zet mensen toch op het verkeerde been?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YSPmyvHg4p8m2YcsxF6N0mKs/full.png

Daarna geprobeerd om het daadwerkelijk te verkopen, en krijg ik 2 foutmeldingen.

Iemand enig idee waarom "Het handelspartner geen prijsvoorstel heeft gedaan" en waarom er "geen offertes zijn gevonden"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2YWegPrPPOgD4hl4gaPmMG3b/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Greatsword schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:46:
Iemand enig idee waarom "Het handelspartner geen prijsvoorstel heeft gedaan" en waarom er "geen offertes zijn gevonden"?
De Italiaanse beurs is gesloten op dit tijdstip. Reguliere handelstijden zijn tussen 9:00 en 17:30, nabeurs kan je nog handelen tot 20:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zr40 schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:04:
[...]

De Italiaanse beurs is gesloten op dit tijdstip. Reguliere handelstijden zijn tussen 9:00 en 17:30, nabeurs kan je nog handelen tot 20:30.
Weer wat geleerd ;)

Dacht dat het tot 22:00 door ging aangezien ik het aandeel nog wel zie bewewegen op tradegate, maar daar kan je dus in principe niets mee als de beurs is gesloten, lekker handig dan zo'n stijgende prijs 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jmX5Jj84OepVHddpZfGUooXp/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Greatsword @Zr40

Er staat gewoon een bied en laat op dat aandeel op het moment van schrijven. Ik heb ook een order kunnen invullen. Probleem zit hem denk ik in die prijsaanvraag i.p.v. dat je een fatsoenlijke order (lees: limietorder) indient.

Die prijs die je in je overzicht ziet is de prijs van de laatste trade. Die kan afwijken van de huidige bied/laat. Volume in sommige aandelen is erg laag (op tradegate) waardoor die afwijking erg groot kan zijn. In je portefeuilleoverzicht staat ook een tijd onder de prijs. In jouw geval 19:34.

[ Voor 42% gewijzigd door Longcat op 30-09-2019 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickcob111
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik ben sinds kort begonnen op de beurs en heb een account geopend bij Binck bank.
Als ik 250 euro per maand inleg in ETFS, heb ik het idee dat binck eigenlijk vrij duur is. Klopt dat?
Nu heb ik namelijk nog 200 euro transactiekosten vergoeding en betaal je 3 maanden geen service kosten, maar daarna:

Als ik per maand 250 euro stort komt dat neer op 3000 euro per jaar. Van die 250 euro wil ik iedere maand inleggen in een ETF. (eigenlijk zelfs in 2 ETFS maar goed) Dit is 6 euro transactiekosten. Daar komt nog 3 euro per maand bovenop, is 9 eu per maand.. Komt neer op zon 108 euro paar jaar. Dat is 3,6% van het totaalbedrag. dat vreet wel aan je totale rendement. Is er een mogelijkheid om dit goedkoper te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@nickcob111 Binck is duur ja. DeGiro, Flatex en de grootbanken (totale kostenplaatje incl. dividendlek) zijn goedkoper .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Longcat schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:35:
Iemand met wietaandelen in de portefeuille? Ik heb de HMMJ ETF in een minder serieuze favorietenlijst staan en zie dat de boel behoorlijk gecrasht is. Volgens mij is deze ETF niet verhandelbaar in NL.

Wat is er precies gebeurd in de wietsector? Bleven de omzetstijgingen uit na de initiële hype?
ik heb 1500NZ$ (1500 x 1NZ$ aandelen) geinvesteerd in een wiet startup in Nieuw Zeeland, die met hydro-power een unieke positie in de markt kan nemen. Dit is in afwachting dat wiet gelegaliseerd (of gedecriminaliseerd) wordt. Tot nog toe is het R&D voor medicinal use en zijn ze aan het diversifyen met andere CBD producten. Zal nog wel duren voordat deze company op de nationale aandelen handel terecht komt.
Dit is echt een gok en een far horizon investment. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07

ZieMaar!

Moderator General Chat
nickcob111 schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:36:
Ik ben sinds kort begonnen op de beurs en heb een account geopend bij Binck bank.
Als ik 250 euro per maand inleg in ETFS, heb ik het idee dat binck eigenlijk vrij duur is. Klopt dat?
Nu heb ik namelijk nog 200 euro transactiekosten vergoeding en betaal je 3 maanden geen service kosten, maar daarna:

Als ik per maand 250 euro stort komt dat neer op 3000 euro per jaar. Van die 250 euro wil ik iedere maand inleggen in een ETF. (eigenlijk zelfs in 2 ETFS maar goed) Dit is 6 euro transactiekosten. Daar komt nog 3 euro per maand bovenop, is 9 eu per maand.. Komt neer op zon 108 euro paar jaar. Dat is 3,6% van het totaalbedrag. dat vreet wel aan je totale rendement. Is er een mogelijkheid om dit goedkoper te doen?
De kosten zullen vast een vast bedrag plus een percentage zijn? Dan zou je ook kunnen overwegen om bijv per kwartaal in te leggen, aangezien de bedragen wat lager zijn. Loop je (misschien) wat rendement mis, maar ik denk dat je dat wel compenseert door lagere transactiekosten. Of anders degiro of flatex inderdaad. Allemaal wat Spartaanser, maar wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ZieMaar! schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 07:59:
[...]

Of anders degiro of flatex inderdaad.
Van die twee zou ik DEGIRO aanraden, al was het alleen maar vanwege de onduidelijkheid en niet-transparante werkwijze van Flatex. En laat je vooral niet beperken door de kernselectie! Je betaalt weliswaar 2 euro transactiekosten, maar bij een aankoop van 250 euro per maand valt dat ook praktisch in het niet. En al helemaal als je het per kwartaal doet.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 01-10-2019 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Die verbogen kosten bij Flatex zitten volgens mij alleen in de beleggingsfondsen. Voor ETFs als IWDA en VWRL heb je de normale kosten.

Voordeel van Flatex is dat je onbeperkt gratis mag handelen. Voordeel van DeGiro vind ik de betere interface en het feit dat je direct geld kunt overmaken met iDeal. Qua spread maakt het weinig uit, tenminste zo was het toen ik het vergeleken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-04 12:43
nickcob111 schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:36:

dat is grotendeels ook de tactiek die ik aanhou, vast bedrag per maand inleggen. Soms aandelen kopen, soms EFT's.
Maar waar hou jij rekening mee met EFT's kiezen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:45
@Zr40 @Pistachenootje Degiro leent dan wel weer effecten uit wat een bezwaarpunt kan zijn, budgetbroker Flatex doet dat dan weer niet.

@nickcob111 Als ik je verhaal zo lees dan denk ik dat iets als Centraal Beheer Fondsbeleggen ook wel een goed alternatief kan zijn.
Keuze is wel beperkt; ze hebben maar 1 ''wereldwijd'' aandelenfonds en twee obligatiefondsen ( er zijn nog wel 5 mixfondsen maar daar moet je van af blijven )
Voordeel is weer wel dat je gewoon bijvoorbeeld elke maand 1000 euro erheen kan storten en dat bedrag volledig wordt benut om stukken van dat fonds te kopen, bij ETF's kun je alleen hele stukken kopen zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt.
De kosten voor de fondsen zelf zijn wel iets hoger dan de bekende ETF's die hier benoemd worden zoals zo uit mijn hoofd 0,28% voor het aandelenfonds en 0,22% voor het staatsobligatie fonds op jaarbasis, máár dit zijn dan wel de totale lopende kosten en daar komen dan geen kosten van de broker o.i.d. nog bij.
Aankoopkosten zijn 0,3% en switchen/verkopen is gratis.

Als ik jou was dan zou ik Binck zo snel mogelijk verlaten.
Het platform zelf is dan wel handig, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, maar het gaat uiteindelijk toch om het rendement? De kosten die zij berekenen zijn gewoon onacceptabel.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Die 0.3% aankoopkosten bij Centraal Beheer vind ik zonde van het geld. Jammer dat ze dat doen, anders was het een mooi alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:27:
Die 0.3% aankoopkosten bij Centraal Beheer vind ik zonde van het geld. Jammer dat ze dat doen, anders was het een mooi alternatief.
Dat zal er van af hangen hoe lang je wilt beleggen, is dat maar voor een paar maanden dan hakt die 0,3% er wel hard in.
Maar normaal gesproken ga je beleggen voor minimaal een aantal jaar en dan valt het best mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:05:
@Zr40 @Pistachenootje Degiro leent dan wel weer effecten uit wat een bezwaarpunt kan zijn, budgetbroker Flatex doet dat dan weer niet.
Hoe weet jij dat ze dat niet doen?

En daarnaast, als uitlenen een bezwaarpunt is, dan zou je al helemaal niet moeten kiezen voor een nieuwe onbewezen broker die hun verdienmodel baseert op kickbacks van market makers op jouw transacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:06:
[...]

Hoe weet jij dat ze dat niet doen?

En daarnaast, als uitlenen een bezwaarpunt is, dan zou je al helemaal niet moeten kiezen voor een nieuwe onbewezen broker die hun verdienmodel baseert op kickbacks van market makers op jouw transacties.
Omdat ze een Duitse vergunning hebben, het uitlenen van effecten is daar verboden.
Het verdienmodel is prima als dat voor hun zo werkt, tenslotte beslis je nog steeds zelf wat je wel/niet aankoopt en voor welke prijs.
Niet te vergelijken met het bezwaarpunt van het uitlenen van effecten; daarmee help je andere partijen die er op speculeren dat het effect dat jij hebt gekocht minder waard wordt en er is in zekere mate een risico verbonden hieraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:01:
[...]

Dat zal er van af hangen hoe lang je wilt beleggen, is dat maar voor een paar maanden dan hakt die 0,3% er wel hard in.
Maar normaal gesproken ga je beleggen voor minimaal een aantal jaar en dan valt het best mee.
Ja het "valt wel mee". Maar daardoor ze zijn wel duurder dan De Giro, Flatex of zelfs ABN, en dat vind ik jammer. Anders zou ik ze ook aanraden voor de mensen die gewoon simpel willen beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickcob111
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-06-2024
@JohanNL@Pistachenootje

Ik denk inderdaad dat Binck toch wel vrij duur is, en of een interface mooi is of niet maakt mij niet uit. Had toen nog gekeken naar Lynx maar ook die loopt tegen dezelfde hoge kosten aan. Dus DeGiro of flatex is een goede optie. Later wil ik ook nog dingen proberen met aandelen en opties, dus ik laat het liever niet "beheren" door iemand anders :) Maar wel bedankt voor de tip!

Alleen omdat het gratis is (gratis bestaat niet) bij flatex doen me wel wat alarmbellen rinkelen. Maar hetzelfde bij DeGiro met het uitlenen van effecten.. Lastige keuze.

@c0rneel
Verder voor het kiezen van een ETF, ik werk zelf in de IT sector en heb mijn ETFS daarop ook gebasseerd (75% NASDAQ bedrijven) en verder 25% S&P 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
nickcob111 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:09:
@JohanNL@Pistachenootje

Ik denk inderdaad dat Binck toch wel vrij duur is, en of een interface mooi is of niet maakt mij niet uit. Had toen nog gekeken naar Lynx maar ook die loopt tegen dezelfde hoge kosten aan. Dus DeGiro of flatex is een goede optie. Later wil ik ook nog dingen proberen met aandelen en opties, dus ik laat het liever niet "beheren" door iemand anders :) Maar wel bedankt voor de tip!

Alleen omdat het gratis is (gratis bestaat niet) bij flatex doen me wel wat alarmbellen rinkelen. Maar hetzelfde bij DeGiro met het uitlenen van effecten.. Lastige keuze.
Ik heb rekeningen bij zowel Flatex als De Giro. Als je mij de keuze zou geven zou ik absoluut voor De Giro gaan. Het werkt gewoon vlotter, je hebt er meer mogelijkheden en bent dan aangesloten op allerlei gerenommeerde beurzen. Flatex is niet slecht maar dan heb je maar 1 beurs, hun eigen Tradegate.

Als je perse wil dat je effecten niet worden uitgeleend kun je bij De Giro ook een custody account nemen. Die is wel iets duurder als je dividend ontvangt. Dit kun je omzeilen met bijv. iShares IWDA dat geen dividend uitkeert.

Maar waarom overweeg je niet bij je bank te beleggen? Bij ING, Rabo en ABN kun je wereldwijd beleggen met Northern Trust fondsen die geen dividendlek hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:25:
[...]
Flatex is niet slecht maar dan heb je maar 1 beurs, hun eigen Tradegate.
Nog niet eens dat; je handelt met een market maker ("het handelspartner" uit de screenshot van Greatsword) als tegenpartij. Die market makers zijn vervolgens zelf actief op Tradegate zodat ze hun opgelopen posities voor het eind van de dag weer kunnen sluiten. Je gaat geen orders van Flatex klanten op Tradegate terugzien zolang Flatex klanten verplicht worden om met market makers te handelen.
JohanNL schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:29:
[...]
Omdat ze een Duitse vergunning hebben, het uitlenen van effecten is daar verboden.
De Duitstalige Wikipedia suggereert dat het sinds 1990 is toegestaan. Finner beweert dat het is verboden, maar dat is slechts een blog van een commerciële partij en het enige zoekresultaat over een verbod dat ik heb kunnen vinden.

Als tegenvoorbeeld heb ik een item van PwC uit 2018 dat spreekt over belastbaarheid van inkomsten uit securities lending in Duitsland. Dat impliceert dat het wel degelijk is toegestaan. Zelfs de Duitse Bundeszentralamt für Steuern spreekt met geen woord over een verbod op deze pagina.

Heb je een officiële bron voor je claim?

[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 01-10-2019 19:14 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.