Yes, had een tijdje niet gepost maar de soap gaat lekker door. Ik weet ook niet wat er nu gaat gebeuren. Heb het merendeel van mijn positie (achteraf helaas!) al verkocht. Mijn analyse was deels correct: het lange wachten duidde er inderdaad op dat de private equity kopers niet heel enthousiast waren over een hoger bod. Maar dat betrof dus Carlyle, en nu probeert Bain verder te gaan met een andere partij.
Het lijkt er m.i. een beetje op dat de verhoging een 'last ditch effort' is van AMS om Advent weg te bluffen, of om het management van Osram te overtuigen dat ze niet langer hoeven te hengelen naar een hoger bod. Of dat lukt - geen idee. Het blijft een interessante situatie. Haakt Advent nu ook af of willen ze door? En als ze door willen, krijgen ze alles nog rond voor de deadline van het tender offer? Zo niet, wat doet Osram dan? En gaat AMS wel genoeg aandelen binnenkrijgen? Lastig allemaal

. Ik vond de risk/reward een paar week geleden aantrekkelijk - nu durf ik niet zo stellig te zeggen dat het aandeel 'mispriced' is.
Wellicht komt er een tegenbod a 45 euro en heb ik de boot gemist. Maar ik ben met Hielko eens dat het geen zekerheid is dat er nog een nieuw bod op tafel komt. Ik kijk het even aan van de zijlijn met een paar honderd aandeeltjes. Misschien ontstaat er volgende week nog een kansje als bijv. AMS niet genoeg aandelen binnen heeft gekregen terwijl er nog geen tegenbod op tafel ligt.
Nog wat simpele berekeningen om wat gevoel te krijgen voor de huidige situatie: stel er is een kans van 40% op een hoger bod van 45 dan is de 'EV' van de huidige situatie ~40% * E45 + 60% * E41 = E42.60. Maar gezien het feit dat de deal nog ruim een half jaar duurt, antitrust issues, financing issues, vakbonden etc. handelt het aandeel structureel onder de AMS-bieding: het handelt nu ook lager dan 40 terwijl er een bod van 41 is en een potentieel hoger bod onderweg is. Als Bain afhaakt zal de prijs echt niet omhoog schieten. Stel je rekent met een 4% discount op de biedprijs dan kom je uit op een EV van ~E40.90, 2.5% hoger dan de huidige prijs. Dat vind ik al vrij marginaal. En mijn aanname van 40% kans op een bod van 45 vind ik optimistisch. Want er is 2 dagen voor de deadline nog helemaal niks concreets van Bain en gisteren was het hoogste bod nog 38.50.
Ik zeg niet dat mijn aannames correct zijn (je kan een beetje rekenen met je eigen inschattingen) maar het demonstreert wel dat de huidige marktprijs in elk geval niet achterlijk laag is.
Overigens ook bijzonder dat het hogere bod tijdens handelsuren bekend werd gemaakt ..
[
Voor 42% gewijzigd door
writser op 27-09-2019 13:44
]