Door alla stikstof perikelen verwacht je dat er maar vraag komt naar "duurzaam" vastgoed?writser schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:27:
Ik heb de afgelopen dagen een aardige positie opgebouwd in TVG (Triodos Vastgoedfonds): https://www.triodos-im.com/funds/triodos-vastgoedfonds . Laat ik voor de verandering niet meteen een paar a4-tjes volkladden waar niemand in geinteresseerd is. Ik draai het om: iemand enig idee waarom ik het gekocht heb? Ik kan alvast verklappen: niet omdat ik graag ethisch verantwoord vastgoed wil bezitten. Waarom denk je dat het een goede (of slechte!) aankoop is? Wat denk je dat het waard is? Ben benieuwd of iemand een gokje wil wagen.
Triodos gaat stoppen met het Vastgoedfonds als ik het goed heb. Ze staan open voor een overnamebod op het portfolio. Ik heb even heel snel gekeken naar de waarde van het fonds en weet niet of ik goed reken, maar ik zou uitkomen op een waarde van 3,48 per aandeel. Dat is 17 cent boven de huidige koers. Een eventueel overnamebod zal nog wel wat hoger zitten dan 3,48, waardoor je relatief makkelijk richting de 10% rendement kan gaan. Ik ben benieuwd of ik in de goede hoek zit of volledig de plank mis slawritser schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:27:
Ik heb de afgelopen dagen een aardige positie opgebouwd in TVG (Triodos Vastgoedfonds): https://www.triodos-im.com/funds/triodos-vastgoedfonds . Laat ik voor de verandering niet meteen een paar a4-tjes volkladden waar niemand in geinteresseerd is. Ik draai het om: iemand enig idee waarom ik het gekocht heb? Ik kan alvast verklappen: niet omdat ik graag ethisch verantwoord vastgoed wil bezitten. Waarom denk je dat het een goede (of slechte!) aankoop is? Wat denk je dat het waard is? Ben benieuwd of iemand een gokje wil wagen.

Eerst regel op de website:writser schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:27:
Jij verwacht een grote uitkoopsom als straks alles geliquideerd is?Proposal to end activities Triodos Vastgoedfonds accepted by shareholders
3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org
Jullie zitten in de buurt, maar er is al wat meer nieuws uit. Zie de persberichten van 3 en 16 september.
Onvoorstelbaar!
Interessant linkje: https://www.investing.com/central-banks/fed-rate-monitor
Uit de Fed Fund futures koersen wordt afgeleid wat de verwachtingen van de markt zijn m.b.t. de fed rate. Vorige week was het nog 90/10 voor een renteverlaging, nu bijna 50/50. Dit kan nog wel voor wat beweging in de koersen zorgen vanavond.
Uit de Fed Fund futures koersen wordt afgeleid wat de verwachtingen van de markt zijn m.b.t. de fed rate. Vorige week was het nog 90/10 voor een renteverlaging, nu bijna 50/50. Dit kan nog wel voor wat beweging in de koersen zorgen vanavond.
0,25% + op/afslagGoEV6 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 07:44:
[...]
0,1% aan kosten. Dat is toch wel te overzien?
Nee hoor nu tijdelijk 0,1%. Zie: https://www.meesman.nl/on...ntroductie-nieuwe-fondsen
Over dat al het vastgoed boven boekwaarde verkocht is (voor 117 miljoen) en de verkoop is afgerond? Waarom handelt hij dan niet nu al hoger, vraag ik me af? Efficient Market Hypothesis en dergelijkewritser schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:54:
Jullie zitten in de buurt, maar er is al wat meer nieuws uit. Zie de persberichten van 3 en 16 september.

Ik denk dat dat komt omdat van die 117 miljoen ook verschillende lopende kosten nog moeten worden betaald. Het is dus nog niet duidelijk wat de exacte prijs voor een aandeel moet zijn. Wellicht dat writser een gokje waagt en verwacht deze kosten vrij laag liggen?Sander B schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:39:
[...]
Over dat al het vastgoed boven boekwaarde verkocht is (voor 117 miljoen) en de verkoop is afgerond? Waarom handelt hij dan niet nu al hoger, vraag ik me af? Efficient Market Hypothesis en dergelijke
Voor orders in dit fonds kunnen (op dit moment) alleen sluitingstransacties opgegeven worden.Joppie84 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:47:
[...]
Ik denk dat dat komt omdat van die 117 miljoen ook verschillende lopende kosten nog moeten worden betaald. Het is dus nog niet duidelijk wat de exacte prijs voor een aandeel moet zijn. Wellicht dat writser een gokje waagt en verwacht deze kosten vrij laag liggen?
Blijkbaar kan je dus niet meer aankopen? Denk doe een gokje en koop 5K...
@writser voortaan iets eerder met je tips aub

[Voor 24% gewijzigd door Aikon op 18-09-2019 11:51]
@Joppie84 Kun je eens delen hoe je aan die 3.48 komt? Ik snap nog niet de helft van dat halfjaarverslag maar ik zie hier staan "Per share: Net asset value ultimo 3.21". Wat zit daar niet bij?
@PM_Petrol nog steeds dividend lekkage met Ierse accumulerend.
Hoe?Pistachenootje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:14:
@PM_Petrol nog steeds dividend lekkage met Ierse accumulerend.
|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||
@PM_Petrol Je begrijpt het begrip dividendlekkage niet goed. Een fonds ontvangt dividend, maar hier is al belasting ingehouden. Hiervan kunnen ze een deel terugkrijgen, maar een deel ook niet. Vervolgens keert het fonds dat 'netto' dividend volledig uit aan jou en wordt er weer belasting ingehouden. Deze kun jij wel 100% terugkrijgen/verrekenen bij de belasting. Dit laatste is niet het probleem. Het gaat er om dat het fonds niet 100% van het (bruto) dividend kan uitkeren aan jou. ACC of DIST doet er daarbij niet toe.
Als je uit bent op het hoogste rendement zou je kleine bedrijven en emerging markets kunnen over-wegen (als in proportioneel meer nemen).Qosmic schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:13:
Ik heb bij meesman mijn obligaties eurolanden omgeruild voor het nieuwe fonds aandelen kleine bedrijven.
Ik twijfel nog om mijn aandelen ontwikkelden landen over te zetten naar aandelen wereldwijd totaal. Is dat handig?
Het gaat mij met name met welke het hoogste rendement te halen valt.
Wereldwijd totaal is meer gespreid en dus veiliger (daardoor ook minder rendement?)
Daarentegen heeft Werledwijd ook opkomende landen en kleine bedrijven tav ontwikkelde landen. (daardoor toch weer meer rendement?)
Maw. Heb je met aandelen wereldwijd of ontwikkelde landen een hoger rendement obv risico?
Historisch rendement en standaard deviatie kun je hier zien in figuur 4: https://www.ifa.com/portfolios/100/#4
Ik had ook al even gekeken, helaasAikon schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:00:
[...]
Voor orders in dit fonds kunnen (op dit moment) alleen sluitingstransacties opgegeven worden.

Sorry, je hebt gelijk. Ik kan niet rekenen. Ik had de factsheet gepakt en de net value gedeeld door het aantal uitgegeven aandelen. Ik kom nu na narekenen ook uit op 3,21. Geen idee wat ik net dan verkeerd heb gedaan, waarschijnlijk FFSSander B schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:00:
@Joppie84 Kun je eens delen hoe je aan die 3.48 komt? Ik snap nog niet de helft van dat halfjaarverslag maar ik zie hier staan "Per share: Net asset value ultimo 3.21". Wat zit daar niet bij?

Ben je zo makkelijk over te halen ergens 5k in te stoppen? Ik weet nog wel wat pennystocks waar je market orders van 5k mag doen.Aikon schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:00:
[...]

Ja zeker. Maar ik heb ook nog een kleine 10 minuten gegoogled heLongcat schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:00:
[...]
Ben je zo makkelijk over te halen ergens 5k in te stoppen? Ik weet nog wel wat pennystocks waar je market orders van 5k mag doen.

Ik zeg niet voor niks een gokje. Doe ik wel vaker.
Nu is het duidelijk. Bedankt!Longcat schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:24:
@PM_Petrol Je begrijpt het begrip dividendlekkage niet goed. Een fonds ontvangt dividend, maar hier is al belasting ingehouden. Hiervan kunnen ze een deel terugkrijgen, maar een deel ook niet. Vervolgens keert het fonds dat 'netto' dividend volledig uit aan jou en wordt er weer belasting ingehouden. Deze kun jij wel 100% terugkrijgen/verrekenen bij de belasting. Dit laatste is niet het probleem. Het gaat er om dat het fonds niet 100% van het (bruto) dividend kan uitkeren aan jou. ACC of DIST doet er daarbij niet toe.
Ok, dan ga ik zelf nog eens een poging wagen met mijn beperkte kennis over jaarverslagenJoppie84 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:58:
Sorry, je hebt gelijk. Ik kan niet rekenen. Ik had de factsheet gepakt en de net value gedeeld door het aantal uitgegeven aandelen. Ik kom nu na narekenen ook uit op 3,21. Geen idee wat ik net dan verkeerd heb gedaan, waarschijnlijk FFS

@Writser zit ik een beetje in de buurt?

Als je je puur op het jaarverslag richt, mis je dan niet iets? Bijvoorbeeld Goodwill (langlopende huurcontracten bv). Dat wordt namelijk niet geactiveerd op de eigen balans..Sander B schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:28:
[...]
Ok, dan ga ik zelf nog eens een poging wagen met mijn beperkte kennis over jaarverslagenAls het aandeel geliquideerd wordt gaat het volgens mij 100% over de net assets per share. Die is (voor verkoop) €3.21. Het verkochte onroerend goed staat op het jaarverslag als "Disposal group classified as held for sale" gewaardeerd op €111432000. Uitstaande aandelen: 16516000, dus als ik de het verschil tussen verkoopprijs en boekwaarde deel door het aantal aandelen krijg ik (€117000000 - €111432000) / 16516000 = €0.337 extra per aandeel. dat zet de richtprijs op €3.547 per aandeel (behoudens lopende kosten), zo'n 5.9% hoger dan de huidige koers.
Ben er verder niet ingedoken, dus wellicht praat ik onzin. Maar 6% rendement lijkt me wat laag gezien het risico en de hoopvolle posts van @writser

Ik verwacht toch wel minimaal 15-20%

[Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 18-09-2019 12:40]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)
In dit geval niet, als het fonds wordt geliquideerd wordt is er maar 1 getal belangrijk: wat je als aandeelhouder krijgt op het moment dat dat gebeurt. Daarna is er geen fonds meer, dus ook geen goodwill. De verkoop is afgerond dus die langlopende huurcontracten liggen al bij de nieuwe eigenaar.Sport_Life schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:36:
Als je je puur op het jaarverslag richt, mis je dan niet iets? Bijvoorbeeld Goodwill (langlopende huurcontracten bv). Dat wordt namelijk niet geactiveerd op de eigen balans..
Ben er verder niet ingedoken, dus wellicht praat ik onzin. Maar 6% rendement lijkt me wat laag gezien het risico en de hoopvolle posts van @writser.
Ik verwacht toch wel minimaal 15-20%
Laag? Veel risico? Niet mee eens. Omdat het vastgoed al verkocht is, is het voor professionals redelijk makkelijk te berekenen wat het bedrag is dat bij de liquidatie uitbetaald wordt. Ik zeg niet dat mijn berekening zeker klopt maar 5-6% behoorlijk zekere winst in een paar maanden is best een goeie deal. Ik denk dat de meeste pro's er bij 1% al in zouden springen.
Yes, dat is aardig in de buurt. Nu nog even de puntjes op de i zetten. De financials zijn van H1 2019.Sander B schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:28:
[...]
Ok, dan ga ik zelf nog eens een poging wagen met mijn beperkte kennis over jaarverslagenAls het aandeel geliquideerd wordt gaat het volgens mij 100% over de net assets per share. Die is (voor verkoop) €3.21. Het verkochte onroerend goed staat op het jaarverslag als "Disposal group classified as held for sale" gewaardeerd op €111432000. Uitstaande aandelen: 16516000, dus als ik de het verschil tussen verkoopprijs en boekwaarde deel door het aantal aandelen krijg ik (€117000000 - €111432000) / 16516000 = €0.337 extra per aandeel. dat zet de richtprijs op €3.547 per aandeel (behoudens lopende kosten), zo'n 5.9% hoger dan de huidige koers.
- Hoeveel huur is er nog binnengekomen de laatste maanden?
- Wat zijn de geschatte transactiekosten?
- Hoeveel kosten worden nog gemaakt vanaf juli t/m de afronding van de liquidatie?
- Wat kost de hypotheek aan rente tot de deal is afgerond? Is er een boeteclausule?
- Moet je nog aanpassingen maken voor andere balansposten?
- Zijn er nog belastingaspecten waar je op moet letten? Hetzij binnen het fonds (als ze het vastgoed verkopen) of buiten het fonds (zijn de distributies belastingvrij?)
Ik kom iets lager uit dan jij. Het is me niet helemaal duidelijk of die 117m in- of exclusief transactiekosten is. Die vraag heb ik bij investor relations van Triodos neergelegd maar daar heb ik tot nu toe nog geen antwoord op gekregen. Ik vermoed dat dat het bruto bedrag is dus ik reken conservatief.
Het is geen enorm rendement maar de eerste distributie komt waarschijnlijk al over een paar week en is hopelijk 3 euro of meer. De rest moet begin volgend jaar komen. Omdat je de overgrote meerderheid van je geld al heel snel terug krijgt is het gewogen rendement al snel prima. En het fonds is inmiddels min of meer een bankrekening met ruim 50 miljoen er op. Het risicoprofiel is dus heel laag - de kosten kunnen een miljoen meer of minder zijn maar je gaat zeker geen 10% verlies maken (famous last words

Tenslotte denk ik dat er in TVG (net als in bijv. Fastned) relatief veel (naieve?) particuliere beleggers zitten, die dit fonds hebben gekocht vanwege idealistische redenen of hun groene toekomstvisie. En niet noodzakelijk omdat ze alle cijfertjes uitgebreid hebben doorgespit. Wellicht zijn die beleggers al snel blij met de koerswinst dit jaar en proberen ze niet de laatste paar procentjes er uit te slepen (als ze al weten dat het fonds in liquidatie is). TVG is kennelijk niet eens te koop bij alle brokers. En als laatste is het fonds dusdanig klein en illiquide dat het helemaal niet interessant is voor pensioenfondsen / hedge funds / Warren Buffett om te proberen een positie op te bouwen. Er is dus niet echt professionele concurrentie. Dat alles tezamen verklaart misschien waarom de prijs wellicht iets te laag is.
Of ik ben gewoon te optimistisch

Als ik alle persberichten teruglees is er al begin dit jaar vrij helder uiteengezet wat de bedoeling was: een liquidatie in 6-12 maand. Al het vastgoed is in Nederland, wordt verhuurd en relatief recent aangeschaft dus het lijkt me een redelijke aanname dat de waardering van het vastgoed redelijk accuraat was. Toch handelde het fonds afgelopen winter nog rond de 2.70 en is er dit jaar ook nog 20ct dividend uitgekeerd. Wellicht was toen kopen een slimmer idee dan nu proberen de laatste paar cent er uit te schrapen. Maar goed, achteraf makkelijk praten. Bovendien had ik toen nog nooit van dit fonds gehoord.
[Voor 19% gewijzigd door writser op 18-09-2019 14:57]
Onvoorstelbaar!
Anoniem: 248568
Hier een beginnersvraag. Hoe zit dat met het saldo (niet belegd) op je brokeraccount? Bij de Giro moet je kiezen voor een geldmarktfonds en waardoor het automatisch voor je wordt belegd. Is dat bij alle brokers het geval?
Veel brokers hebben een bankvergunning en dan heb je gewoon een rekening zoals je die kent van je betaalrekening met doorgaans 0% rente. DeGiro heeft geen bankvergunning dus die mag dan denk ik geen geld aanhouden ofzo, behalve op deze manier.
Ja en nee. Het is DEGIRO niet toegestaan om een geldsaldo voor klanten aan te houden en is daarom verplicht om participaties in een geldmarktfonds aan te schaffen. Technisch gezien wordt het automatisch voor je belegd, maar dat is een juridisch detail. Het geldmarktfonds heeft enkel als doel om de dagrente te volgen (momenteel negatief, wat DEGIRO voor je compenseert) en voor jou als belegger gedraagt het zich gewoon als een vrij beschikbaar geldsaldo.Anoniem: 248568 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:30:
Hier een beginnersvraag. Hoe zit dat met het saldo (niet belegd) op je brokeraccount? Bij de Giro moet je kiezen voor een geldmarktfonds en waardoor het automatisch voor je wordt belegd.
Nee. DEGIRO is het verplicht omdat ze geen bankvergunning hebben en dus geen geld van klanten aan mogen houden, maar brokers zoals Binck hebben die vergunning wel. Buitenlandse brokers zoals IB mogen dit ook omdat hun lokale regelgeving dit niet verplicht stelt.Is dat bij alle brokers het geval?
Vandaag heb ik de market makers weer een cadeautje gegeven mijn optiepositie op INTC weer vooruit gerold. Pak de popcorn maar alvast

2019-04-09: Sell INTC 19JUL19 52.5 P @ 1.61
2019-07-01: Assignment @ 52.5
2019-07-02: Sell INTC 20SEP19 50.0 C @ 1.33
2019-09-03: Dividend @ 0.315
2019-09-18: Buy INTC 20SEP19 50.0 C @ 1.60
2019-09-18: Sell INTC 17JAN20 50.0 C @ 3.95
Koers INTC op 9 april was 55.32. Koers vandaag is 51.25.
Tussenstand: 100 stuks long INTC, 1 short call, en -4689.50 cash (min transactiekosten). Wordt de call uitgeoefend, dan is het eindresultaat van deze positie +310.50.
[Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 18-09-2019 21:01]
Laat ik ook nog even een duit in het zakje doen dan.
Ik heb ongeveer de helft van mijn positie in HPJ verkocht, een aandeeltje wat ik een ruime maand geleden had gepitched in een ellenlange post. Inmiddels is er al een tijdje een tweede 'preliminary proxy' uit waarin een datum (29 oktober) wordt genoemd voor een aandeelhoudersvergadering waar gestemd gaat worden over de merger. Let wel, dit is nog steeds geen definitief document - de datum kan nog verplaatst worden. Maar het geeft wel enigzins aan wat de beoogde planning is en deze ligt in lijn met wat eerder gecommuniceerd is.
De andere voornaamste verandering in de proxy is het nieuws dat de investment bank die de deal begeleid (Essence International Capital) bezig is met het doorplaatsen van de deal naar daadwerkelijke investeerders. De bank is zelf nu dus backstop i.p.v. primaire geldverstrekker. Nog iets meer zekerheid over de financiering, zou ik zeggen.
Al met al goed nieuws maar weinig schokkends. En dit is allemaal vorige week al bekendgemaakt. Vandaag lijkt er echter iemand vrij consistent aandelen te kopen en inmiddels gaan er al wat aandelen rond op $4.69. Ik heb mijn positie gekocht op $4.33 en het idee hier gedeeld toen aandelen rond de $4.50 handelden. Van $4.50 naar $4.69 lijkt geen hele schokkende beweging (een ruime 4%) maar inmiddels handelt HPJ op een discount van nog geen 2.5% van de overnameprijs. Dat is nog steeds een leuk rendement voor een geschatte 2 maand maar het is niet zo dat deze deal volledig risicovrij is. Er is nog steeds geen definitieve proxy en de deal kan in theorie nog steeds afketsen. Het voornaamste risico zit wat mij betreft in de dissenters: aandeelhouders die naar de rechtbank stappen om meer geld voor hun aandelen te eisen. Als te veel aandeelhouders dat doen dan wordt de merger vertraagd of kan hij zelfs afketsen. Zoals ik mijn vorige post uitlegde: ik denk dat de kans dat dat gebeurt niet heel groot is. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.
Sowieso handelen Chinese mergers vaak op een iets grotere discount, het zou me dan ook niet verbazen als ik binnenkort weer wat aandeeltjes terug kan harken. Er valt ook iets te zeggen voor de positie gewoon aanhouden, misschien verkoop ik iets te opportunistisch. Maar ik ben een laffe baas, liever wat te snel verkopen dan te lang aanhouden.
SMTA was geloof ik het laatste idee wat ik hier gedeeld heb (link). Handelt de afgelopen dagen zo rond de $8.50 a $8.60. De rare downspike van 5 september lijkt inderdaad een aardig koopmomentje te zijn geweest. Dat gezegd hebbende, ik heb nog niks verkocht. Ik ben nog wel tevreden met mijn positie rond de huidige prijs. De portfolioverkoop zou rond 20 september afgerond moeten worden dus ik verwacht ergens deze maand wat meer nieuws over het verloop van de liquidatie. Tot die tijd blijf ik even op mijn handen zitten als de koers zo blijft.
Ik heb ongeveer de helft van mijn positie in HPJ verkocht, een aandeeltje wat ik een ruime maand geleden had gepitched in een ellenlange post. Inmiddels is er al een tijdje een tweede 'preliminary proxy' uit waarin een datum (29 oktober) wordt genoemd voor een aandeelhoudersvergadering waar gestemd gaat worden over de merger. Let wel, dit is nog steeds geen definitief document - de datum kan nog verplaatst worden. Maar het geeft wel enigzins aan wat de beoogde planning is en deze ligt in lijn met wat eerder gecommuniceerd is.
De andere voornaamste verandering in de proxy is het nieuws dat de investment bank die de deal begeleid (Essence International Capital) bezig is met het doorplaatsen van de deal naar daadwerkelijke investeerders. De bank is zelf nu dus backstop i.p.v. primaire geldverstrekker. Nog iets meer zekerheid over de financiering, zou ik zeggen.
Al met al goed nieuws maar weinig schokkends. En dit is allemaal vorige week al bekendgemaakt. Vandaag lijkt er echter iemand vrij consistent aandelen te kopen en inmiddels gaan er al wat aandelen rond op $4.69. Ik heb mijn positie gekocht op $4.33 en het idee hier gedeeld toen aandelen rond de $4.50 handelden. Van $4.50 naar $4.69 lijkt geen hele schokkende beweging (een ruime 4%) maar inmiddels handelt HPJ op een discount van nog geen 2.5% van de overnameprijs. Dat is nog steeds een leuk rendement voor een geschatte 2 maand maar het is niet zo dat deze deal volledig risicovrij is. Er is nog steeds geen definitieve proxy en de deal kan in theorie nog steeds afketsen. Het voornaamste risico zit wat mij betreft in de dissenters: aandeelhouders die naar de rechtbank stappen om meer geld voor hun aandelen te eisen. Als te veel aandeelhouders dat doen dan wordt de merger vertraagd of kan hij zelfs afketsen. Zoals ik mijn vorige post uitlegde: ik denk dat de kans dat dat gebeurt niet heel groot is. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.
Sowieso handelen Chinese mergers vaak op een iets grotere discount, het zou me dan ook niet verbazen als ik binnenkort weer wat aandeeltjes terug kan harken. Er valt ook iets te zeggen voor de positie gewoon aanhouden, misschien verkoop ik iets te opportunistisch. Maar ik ben een laffe baas, liever wat te snel verkopen dan te lang aanhouden.
SMTA was geloof ik het laatste idee wat ik hier gedeeld heb (link). Handelt de afgelopen dagen zo rond de $8.50 a $8.60. De rare downspike van 5 september lijkt inderdaad een aardig koopmomentje te zijn geweest. Dat gezegd hebbende, ik heb nog niks verkocht. Ik ben nog wel tevreden met mijn positie rond de huidige prijs. De portfolioverkoop zou rond 20 september afgerond moeten worden dus ik verwacht ergens deze maand wat meer nieuws over het verloop van de liquidatie. Tot die tijd blijf ik even op mijn handen zitten als de koers zo blijft.
[Voor 12% gewijzigd door writser op 18-09-2019 21:31]
Onvoorstelbaar!
Feitelijk houden ze ook helemaal geen geld aan voor hun klanten, op geen enkele manier.Aikon schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:43:
Veel brokers hebben een bankvergunning en dan heb je gewoon een rekening zoals je die kent van je betaalrekening met doorgaans 0% rente. DeGiro heeft geen bankvergunning dus die mag dan denk ik geen geld aanhouden ofzo, behalve op deze manier.
Geld wat je stort bij DeGiro gaat in een liquiditeitsfonds waarbij zij telkens het verlies ( want winst is er niet

Leuke constructie, maar ik ben wel benieuwd wat dit gaat betekenen als de nieuwe VRH ingaat.
Hoe zit het de eerste jaren in indexbeleggen met herinvesteren.
Ik haal niet genoeg dividend op om de komende jaren te herinvesteren in een ETF.
Voorbeeld:
ETF prijs: €43
Netto dividendrendement jaarlijks: 2,2%
Netto dividendrendement kwartaal: 2,2%/4 = 0,55% = €0,2365 per ETF
Dan heb ik dus €43 / €0,2365 = 182 ETF's nodig om per kwartaal te herinvesteren. Koerswijzingen uitgesloten om het makkelijk te houden.
Per jaar kan natuurlijk ook, maar dan mis ik dus weer die interest op interest van die paar maanden, dit zal niet heel veel uitmaken voor deze korte tijd volgens mij, maar toch.
Per jaar haal ik €0,946 dividend per ETF op. Dan heb ik 46 ETF's nodig om elk jaar te herinvesteren in 1 ETF.
Met een gespreide portefeuille met 3 verschillende ETF's en een budget van €400 per maand, duurt het dus best lang voordat ik kan herinvesteren in de ETF van het voorbeeld.
Is het verstandiger om eerst in 1 ETF te investeren totdat ik daar genoeg dividend uithaal om elk jaar te herinvesteren. Of bijvoorbeeld 3-4 jaar wachten om dan pas te kunnen herinvesteren.
Ik haal niet genoeg dividend op om de komende jaren te herinvesteren in een ETF.
Voorbeeld:
ETF prijs: €43
Netto dividendrendement jaarlijks: 2,2%
Netto dividendrendement kwartaal: 2,2%/4 = 0,55% = €0,2365 per ETF
Dan heb ik dus €43 / €0,2365 = 182 ETF's nodig om per kwartaal te herinvesteren. Koerswijzingen uitgesloten om het makkelijk te houden.
Per jaar kan natuurlijk ook, maar dan mis ik dus weer die interest op interest van die paar maanden, dit zal niet heel veel uitmaken voor deze korte tijd volgens mij, maar toch.
Per jaar haal ik €0,946 dividend per ETF op. Dan heb ik 46 ETF's nodig om elk jaar te herinvesteren in 1 ETF.
Met een gespreide portefeuille met 3 verschillende ETF's en een budget van €400 per maand, duurt het dus best lang voordat ik kan herinvesteren in de ETF van het voorbeeld.
Is het verstandiger om eerst in 1 ETF te investeren totdat ik daar genoeg dividend uithaal om elk jaar te herinvesteren. Of bijvoorbeeld 3-4 jaar wachten om dan pas te kunnen herinvesteren.
@PM_Petrol Met 400 euro en 43 euro per aandeel kom je toch ook niet op een heel aantal aandelen uit? Je houdt dus geld over elke maand. Na een tijdje heb je genoeg van de restanten + wat dividenden om een extra aandeel te kopen.
Je moet je niet druk maken om het gemiste rendement op die 10 euro die je cash hebt staan. Dat is centenwerk. Als je het toch niet los kan laten, dan moet je wat extra storten bovenop die 400. Eventueel doe je de volgende maand dan een paar tientjes minder.
Je moet je niet druk maken om het gemiste rendement op die 10 euro die je cash hebt staan. Dat is centenwerk. Als je het toch niet los kan laten, dan moet je wat extra storten bovenop die 400. Eventueel doe je de volgende maand dan een paar tientjes minder.
[Voor 36% gewijzigd door Longcat op 18-09-2019 23:19]
@Longcat Ja dat is waar, ik hou elke maand iets over.
Daar had ik nog geen rekening mee gehouden.
Bedankt iig!
Daar had ik nog geen rekening mee gehouden.
Bedankt iig!
Meer mensen die Bux Zero proberen?
Net de inschrijving voltooid maar de selectie aandelen is erg klein (50 bedrijven max?) Is ergens te vinden op welke criteria ze deze aandelen hebben gekozen? Sommige grote AEX aandelen zoals Unilever en Shell ontbreken bijvoorbeeld.
Net de inschrijving voltooid maar de selectie aandelen is erg klein (50 bedrijven max?) Is ergens te vinden op welke criteria ze deze aandelen hebben gekozen? Sommige grote AEX aandelen zoals Unilever en Shell ontbreken bijvoorbeeld.
Ik heb bij Flatex een account geopend vooral voor die bonus, maar ben nu met dat budget een beetje aan het spelen met aandelen.
Ik heb 5 aandelen Aston Martin gekocht voor 5 euro zoveel per stuk en krijg net het volgende aanbod:
Ik heb 5 aandelen Aston Martin gekocht voor 5 euro zoveel per stuk en krijg net het volgende aanbod:
Lijkt me dus een no brainer. Oftewel, wat is het addertje? Ze staan nu op 6,36 euro per stuk. Waarom zouden ze die aandelen terug willen kopen? Brexit? Verwachste koersstijging? Verwachte daling Pond? Is het door de nóg lagere rente opeens interessant eigen aandelen in te kopen?aan de aandeelhouders uit Aston Martin Lagonda Global Holdings PLC wordt het
volgende vrijwillig terugkoopaanbod voorgelegd:
Terugkoopprijs : 10,000000 GBP
Ruilverhouding : :
Indien u de eerder vermelde vrijwillig terugkoopaanbod wilt aannemen,
verzoeken wij u ons ten laatste op 24.09.2019 dit te verzoeken. - 15:00 Uur
Zonder uw opdracht kunnen wij hieromtrent niet ondernemen.
Er kan een pro rata toewijzing zijn.
[Voor 16% gewijzigd door belastingdizzle op 19-09-2019 11:50]
Wie dit leest is gek
Heeft volgens mij hiermee te maken. Wellicht geeft dit enige duiding.belastingdizzle schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:50:
Ik heb bij Flatex een account geopend vooral voor die bonus, maar ben nu met dat budget een beetje aan het spelen met aandelen.
[...]
Lijkt me dus een no brainer. Oftewel, wat is het addertje? Ze staan nu op 6,36 euro per stuk. Waarom zouden ze die aandelen terug willen kopen? Brexit? Verwachste koersstijging? Verwachte daling Pond? Is het door de nóg lagere rente opeens interessant eigen aandelen in te kopen?
Dan is eigenlijk mijn vervolgvraag, wat let me de aandelen te verkopen voor 10 pond per stuk en ze gelijk terug te kopen voor 6,30 euro? Voor niets gaat de zon op maar dit lijkt me gratis geld
Wie dit leest is gek
Uit je eigen post:belastingdizzle schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:21:
Dan is eigenlijk mijn vervolgvraag, wat let me de aandelen te verkopen voor 10 pond per stuk en ze gelijk terug te kopen voor 6,30 euro? Voor niets gaat de zon op maar dit lijkt me gratis geld
Ga er maar vanuit dat er heel veel ingeschreven gaat worden. Daarna zal via een, vast schimmig, systeem gekozen worden welke aangemelde aandelen verkocht mogen worden.Er kan een pro rata toewijzing zijn
Kortom....zie ze eerst maar eens te verkopen voor 10 euro per stuk.
3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org
Ik probeer het optierisicosysteem van DeGiro te doorgronden, om te kijken naar de margingevolgen van een AEX short box spread (@Longcat @Zr40). Ze hebben geen formule gegeven, waardoor dit een uitdaging is..
Er wordt een voorbeeld gegeven in tabel 7 op pagina 12 van https://www.degiro.nl/dat...eleggingsportefeuille.pdf
Koers index 400
Call strike 430
Indexmutatie +15%
Impliciete volatiliteit +15%
De bijbehorende payoff is (400*1.15-430)*100 = 3000
Het zou echter 3740 aan optierisico opleveren. Hoe reken ik hier de impliciete volatiliteit bij in?
Er wordt een voorbeeld gegeven in tabel 7 op pagina 12 van https://www.degiro.nl/dat...eleggingsportefeuille.pdf
Koers index 400
Call strike 430
Indexmutatie +15%
Het zou echter 3740 aan optierisico opleveren. Hoe reken ik hier de impliciete volatiliteit bij in?
[Voor 6% gewijzigd door remcoboy1479 op 19-09-2019 13:40]
Je vergeet @klaasvaak1853 nog te noemenremcoboy1479 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:37:
Ik probeer het optierisicosysteem van DeGiro te doorgronden, om te kijken naar de margingevolgen van een AEX short box spread (@Longcat @Zr40). Ze hebben geen formule gegeven, waardoor dit een uitdaging is..
Koers index 400
Call strike 430
Indexmutatie +15%

Ik kan je niet helpen met het specifieke DEGIRO deel. Maar wat ik wel mis in je vraag: welke 4 specifieke legs bekijk je? Je noemt maar één leg, een call van 430. Een box bestaat uit een long put, een short put, een long call en een short call, waarbij de long put en short call dezelfde strike hebben, en de short put en de long call een andere gelijke strike.
Die tabel 7 beschrijft overigens géén box!
Ik noem het voorbeeld linksboven uit tabel 7Zr40 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:10:
[...]
Ik kan je niet helpen met het specifieke DEGIRO deel. Maar wat ik wel mis in je vraag: welke 4 specifieke legs bekijk je? Je noemt maar één leg, een call van 430. Een box bestaat uit een long put, een short put, een long call en een short call, waarbij de long put en short call dezelfde strike hebben, en de short put en de long call een andere gelijke strike.
Die tabel 7 beschrijft overigens géén box!

Als ik weet hoe het daar werkt, kan ik het hopelijk doorrekenen naar de beoogde box!
ING vraagt 125% van de premie aan margin die volledig in cash moet zitten, dus daar gaat het 'm niet worden..
Helaas is het niet zo simpel. Een losse short call heeft een onbeperkte downside, terwijl een short call samen met een long call wel een maximum downside heeft. De benodigde margin voor de combinatie zal daardoor lager zijn dan de benodigde margin voor de afzonderlijke legs opgeteld.remcoboy1479 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:13:
[...]
Ik noem het voorbeeld linksboven uit tabel 7![]()
Als ik weet hoe het daar werkt, kan ik het hopelijk doorrekenen naar de beoogde box!
Hoe het bij DEGIRO precies werkt kan ik je niet vertellen (@Longcat misschien wel), maar bij IB kan ik het verwachte effect op margin bekijken vóór het versturen van de order. Daar ligt de margin requirement tussen 100% en 115% van de marktwaarde bij expiration, afhankelijk van de resterende tijd tot expiration.
Lager dan 100% zal je nergens vinden. Een short box is niet een mechanisme om méér te lenen dan wat je broker al toestaat met margin. Wat het mogelijk maakt is dat je tegen een ander (wellicht beter, wellicht slechter) effectief rentetarief kan lenen dan wat je broker aan debetrente zou vragen.ING vraagt 125% van de premie aan margin die volledig in cash moet zitten, dus daar gaat het 'm niet worden..
125% klinkt veel, maar er bestaat een risico bij short boxes dat je wellicht niet zou verwachten: vroegtijdige beëindiging. Dat kan gebeuren wanneer je zelf de positie zou willen sluiten, of wanneer het verplicht wordt door je broker vanwege een margin call. Het risico in zo'n geval is dat de volatiliteit van de underlying en/of de rente tussentijds schommelt en daardoor de marktwaarde van de box kan stijgen. Bij vroegtijdige beëindiging zou je dan meer moeten terugbetalen.
@remcoboy1479 degiro is heel knudde met info op opties. Wat je kan doen is een combinatieorder invoeren voor de ITM opties, zonder uit te voeren. Je krijgt dan ergens te zien wat het effect is op je VBR.
Hallo Tweakers,
Ik heb een vraag: ik ben op zoek naar een ETF waar ik weinig omkijken naar heb. Ik heb al een account bij De Giro. Is het hier mogelijk om een index te pakken die je nauwelijks hoeft te bekijken?
Ik heb een vraag: ik ben op zoek naar een ETF waar ik weinig omkijken naar heb. Ik heb al een account bij De Giro. Is het hier mogelijk om een index te pakken die je nauwelijks hoeft te bekijken?
@MijnHeerZomer Heb je de zoekfunctie al gebruikt (zie ook deel 8 )? Dit is echt iets waar al heel veel over gesproken is.
[Voor 7% gewijzigd door Longcat op 19-09-2019 17:58]
Bedankt, ik ga dat proberen!Longcat schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:58:
@MijnHeerZomer Heb je de zoekfunctie al gebruikt (zie ook deel 8 )? Dit is echt iets waar al heel veel over gesproken is.
Makkelijker dan dit gaat het niet worden.MijnHeerZomer schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:57:
Hallo Tweakers,
Voor het klikken op "Plaats order" zie ik nog geen effect op de VBR:Longcat schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:53:
@remcoboy1479 degiro is heel knudde met info op opties. Wat je kan doen is een combinatieorder invoeren voor de ITM opties, zonder uit te voeren. Je krijgt dan ergens te zien wat het effect is op je VBR.
Als ik dat wel doe krijg ik deze melding:
"Uw vrije ruimte wordt overschreden. De netto liquiditeitswaarde is 1694.696496, uw margin voor deze transactie is 1618.658685 en na is 12596.564783." Blijkbaar levert het margin op

Krijg je normaal nog een scherm om de transactie te bevestigen, indien er wel genoeg VBR is?
@remcoboy1479 Na 'plaats order' zou je de impact op VBR te zien moeten krijgen. Je moet dan nog bevestigen om de order daadwerkelijk uit te voeren. Ik denk dat je de VBR niet te zien krijgt vanwege die foutmelding.
@remcoboy1479 De melding geeft het eigenlijk al duidelijk aan. De posities en geld in je account hebben een liquiditeitswaarde van 1694.69. Margin (hoeveelheid liquiditeitswaarde dat je nodig hebt) voor behoud van je huidige posities is 1618.65 en als je deze order zou uitvoeren dan wordt de margin 12596.56. De marginvereiste voor deze order is dus 10977.91 en daar kom je 10901.87 aan liquiditeitswaarde voor tekort.
Als je nu 10901.87 bijstort, dan kan je technisch gezien de positie openen. Maar bij de geringste schommeling trigger je al een margin call. Als je dit soort posities wil aanhouden dan zou je (veel) meer waarde in je account moeten hebben dan het minimum dat je ziet in de melding. En vergeet niet dat gewone aandelen ook een marginvereiste hebben.
En ook belangrijk, met alleen deze twee short legs heb je nog geen box. Zonder de twee long legs ben je de pineut als de slotkoers van de AEX index op 16 december 2022 lager is dan 200 of hoger dan 800.
Als je nu 10901.87 bijstort, dan kan je technisch gezien de positie openen. Maar bij de geringste schommeling trigger je al een margin call. Als je dit soort posities wil aanhouden dan zou je (veel) meer waarde in je account moeten hebben dan het minimum dat je ziet in de melding. En vergeet niet dat gewone aandelen ook een marginvereiste hebben.
En ook belangrijk, met alleen deze twee short legs heb je nog geen box. Zonder de twee long legs ben je de pineut als de slotkoers van de AEX index op 16 december 2022 lager is dan 200 of hoger dan 800.
[Voor 49% gewijzigd door Zr40 op 19-09-2019 21:00]
VWRL is een goed gespreide ETF.MijnHeerZomer schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:57:
Hallo Tweakers,
Ik heb zo mijn twijfels of deze claims wel kloppen.pikootje schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:59:
[...]
1. Bij ca. 15 losse aandelen, mits goed gespreid, is het marktrisico vrijwel gelijk aan een mandje met 1000 aandelen.
2. een ETF is buy high sell low
(dit geldt alleen als je gelooft in het voorbeeld van Mr. Market van Benjamin Graham)
Over de eerste claim kwam ik dit artikel tegen dat tot een hele andere conclusie komt.
http://www.efficientfrontier.com/ef/900/15st.htm
Daar twijfel ik ook aan, en dan heb ik zelf een (naar mijn mening) redelijk gespreid portfolio van ongeveer 100 aandelen (and counting).Pistachenootje schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:35:
[...]
Ik heb zo mijn twijfels of deze claims wel kloppen.
Je kan in mijn portfoliostatistieken zien dat de performance van mijn portfolio wel ongeveer dezelfde vorm heeft als die van een goed gespreide ETF, maar omdat ik er slechts 100 heb, hebben uitschieters (omhoog en omlaag) van individuele bedrijven een groter effect op mijn portfolio dan op die van de ETF. En met slechts 15 aandelen is dat effect nog veel groter.
De andere claim uit je quote, 'ETF is buy high sell low', klinkt ook als onzin. Zeker op lange termijn bij een buy&hold strategie. Maar de verwijzing naar 'Mr. Market' is geen onzin. Je koopt de ETF als geheel en onderdelen daarvan kunnen door de markt te hoog of te laag gewaardeerd zijn.
Maar daar ontkom je niet aan als je in plaats van de ETF '15 goed gespreide aandelen' zou kopen. Jij, als niet-professional, hebt geen idee wat een goede waardering zou zijn en je handelt in feite alleen op basis van marktwaarde. Je kan wellicht denken dat je succesvol zou kunnen zijn in market timing, maar daarvan is ook bewezen dat het niet werkt.
Ondertussen mis je wel alle voordelen van de ETF: automatisch goede spreiding tussen de onderdelen van de ETF, met maar 1 transactie per keer dat je koopt of verkoopt.
[Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 20-09-2019 08:57]
Beste @Pistachenootje istachenootje en @Zr40 r40
Erik vroeg naar mogelijke nadelen van een ETF. Daar wilde ik een bijdrage aan leveren, omdat >99% de ETF als de heilige graal van het beleggen ziet. En posts over de voordelen van ETF's zijn er in overvloed.
Hele lange post geschreven maar toch maar even alles gewist....Welles nietesen hierover ga ik zeker weten verliezen, 100000 tegen 1 haha. Ik leef in de overtuiging dat er meerdere wegen naar Rome zijn.
Erik vroeg naar mogelijke nadelen van een ETF. Daar wilde ik een bijdrage aan leveren, omdat >99% de ETF als de heilige graal van het beleggen ziet. En posts over de voordelen van ETF's zijn er in overvloed.
Hele lange post geschreven maar toch maar even alles gewist....Welles nietesen hierover ga ik zeker weten verliezen, 100000 tegen 1 haha. Ik leef in de overtuiging dat er meerdere wegen naar Rome zijn.
Maar hoeveel % van je portfolio zit in Amerika? Hoeveel % is (bio)tech? Het aantal aandelen zegt natuurlijk niet alles. Al had je 1000 banken gekocht in 2007, je was nog steeds naar de kloten gegaan. Diversificatie hangt niet alleen af van het aantal aandelen dat je bezit.Zr40 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:40:
[...]Daar twijfel ik ook aan, en dan heb ik zelf een (naar mijn mening) redelijk gespreid portfolio van ongeveer 100 aandelen (and counting).
Nou ja, er zit wel een zekere logica in. Aandelen met een hoge waardering zitten proportioneel groter in een cap-weighted ETF en komen in de index, aandelen met een lage waardering zitten proportioneel kleiner in een cap-weighted ETF en gaat uit de index. Als je vandaag SPY koopt dan stop je relatief gezien veel meer geld in MSFT dan twee jaar geleden, omdat de prijs drie keer over de kop is gegaan. En je koopt minder Exxon Mobil terwijl dat bedrijf juist goedkoper is geworden. De EMT-aanhanger zegt: dat maakt niet uit, de markt heeft altijd gelijk en het bedrijf Microsoft is 600 miljard meer waard dan in 2017. En daar valt zeker wat voor te zeggen. Maar aan de andere kant: in de supermarkt doe je zo natuurlijk geen boodschappen. "Goh, de hagelslag is dit jaar veel duurder. Dan koop ik maar wat meer hagelslag".De andere claim uit je quote, 'ETF is buy high sell low', klinkt ook als onzin.
[Voor 5% gewijzigd door writser op 20-09-2019 11:13]
Onvoorstelbaar!
@pikootje Met je eens dat men ook moet stilstaan bij de nadelen van ETFs. Jouw punt van die 15 aandelen was misschien wat overdreven. In een index als MSCI/FTSE (all) WORLD zitten meer dan 1500 aandelen. Als je daarvan de top 100 pakt, zit je al zeer dicht in de buurt.
@Er1k989 Om het lijstje nadelen van ETFs nog aan te vullen: ze kosten geld, omdat je mensen moet betalen om de ETF te beheren. Dit is ook een voordeel want je bent geen tijd kwijt aan het beheren van je aandelen. Die paar tienden % maken op een kleine portefeuille niet zoveel uit, maar als jij 1 miljoen vermogen hebt, dan is 0.3% TER gelijk aan 3000 euro. Daarvan kun je vrij veel transacties doen.
Tweede nadeel, of eigenlijk uitbreiding van het vorige punt: ze blijven geld kosten. Elk jaar. Bij aandelen betaal je alleen maar de transactiekosten voor aankoop (en evt. verkoop).
Dividendlekkage is een tijdje een populair onderwerp geweest in dit topic. Dit wordt veroorzaakt door een extra laag tussen de aandelen en jij, het fonds (ETF/beleggingsfonds). Als jij zelf de aandelen koopt, kun je ervoor kiezen om geen aandelen te kopen uit landen waar Nederland geen verdrag mee heeft. Zo kun je je dividendlekkage minimaliseren.
ESG/groen/etc is ook vrij populair. Veel 'ESG' fondsen hebben nog steeds bedrijven in de portfolio die bij sommige mensen niet door de beugel kunnen. Door zelf de aandelen te kopen en research te doen, kun je besluiten of het bedrijf goed genoeg is voor jou om aan te kopen.
EDIT: ETFs lenen je aandelen uit en verdienen daar aan. Als je zelf je aandelen beheert, kun je afhankelijk van je broker, kiezen of je ze uitleent en krijg je een deel van de opbrengst.
@Er1k989 Om het lijstje nadelen van ETFs nog aan te vullen: ze kosten geld, omdat je mensen moet betalen om de ETF te beheren. Dit is ook een voordeel want je bent geen tijd kwijt aan het beheren van je aandelen. Die paar tienden % maken op een kleine portefeuille niet zoveel uit, maar als jij 1 miljoen vermogen hebt, dan is 0.3% TER gelijk aan 3000 euro. Daarvan kun je vrij veel transacties doen.
Tweede nadeel, of eigenlijk uitbreiding van het vorige punt: ze blijven geld kosten. Elk jaar. Bij aandelen betaal je alleen maar de transactiekosten voor aankoop (en evt. verkoop).
Dividendlekkage is een tijdje een populair onderwerp geweest in dit topic. Dit wordt veroorzaakt door een extra laag tussen de aandelen en jij, het fonds (ETF/beleggingsfonds). Als jij zelf de aandelen koopt, kun je ervoor kiezen om geen aandelen te kopen uit landen waar Nederland geen verdrag mee heeft. Zo kun je je dividendlekkage minimaliseren.
ESG/groen/etc is ook vrij populair. Veel 'ESG' fondsen hebben nog steeds bedrijven in de portfolio die bij sommige mensen niet door de beugel kunnen. Door zelf de aandelen te kopen en research te doen, kun je besluiten of het bedrijf goed genoeg is voor jou om aan te kopen.
EDIT: ETFs lenen je aandelen uit en verdienen daar aan. Als je zelf je aandelen beheert, kun je afhankelijk van je broker, kiezen of je ze uitleent en krijg je een deel van de opbrengst.
[Voor 5% gewijzigd door Longcat op 20-09-2019 10:39]
Ik vind het wel enigszins een risico dat bijna iedereen tegenwoordig een of meer ETF's heeft, meestal gebaseerd op een groei uit het verleden ("januari tm aug 2019 +15%, dus dat verwacht ik ook de komende jaren"). De vraag is dan of mensen ETF's kopen omdat het een intrinsieke waarde vertegenwoordigd of omdat men speculeert vanuit een resultaat uit het verleden..
Ben dan ook benieuwd wat er gebeurt wanneer de beurs een flinke tik krijgt, zou me niets verbazen als er een sneeuwbaleffect ontstaat wanneer veel particulieren uit wanhoop alles gaan verkopen. Worden de aandelen verkocht omdat de intrinsieke waarde te laag is of omdat men bang is dat de daling door zal zetten? De aandelen die niet of nauwelijks in ETF's zitten (met name niet-tech) blijven dan wellicht het meest stabiel.
Om die reden heb ik een aantal individuele aandelen erbij waarvan ik denk dat de waardering laag is momenteel (o.a. Sligro, Alfen, ABN > Nederlands voornamelijk omdat deze bedrijven makkelijker te volgen zijn)
. Zilver heb ik allemaal verkocht nog voordat de rente weer werd verlaagd
En ik besef me heel goed dat dit met de kennis van nu risicovoller is dan ETF's en minder rendement opleveren. Maar een spreiding houdt in mijn ogen ook in dat je naast ETF's iets moet houden.
Ik moet vaak terugdenken aan 2009 toen niemand ooit had verwacht dat een bank failliet zou kunnen gaan bij een bankrun.. En dat appartementen waarvan men (voornamelijk "experts") in 2011 riep dat ze nooit meer iets waard worden uiteindelijk het hardst in waarde stijgen van alle woningtypen.
Ben dan ook benieuwd wat er gebeurt wanneer de beurs een flinke tik krijgt, zou me niets verbazen als er een sneeuwbaleffect ontstaat wanneer veel particulieren uit wanhoop alles gaan verkopen. Worden de aandelen verkocht omdat de intrinsieke waarde te laag is of omdat men bang is dat de daling door zal zetten? De aandelen die niet of nauwelijks in ETF's zitten (met name niet-tech) blijven dan wellicht het meest stabiel.
Om die reden heb ik een aantal individuele aandelen erbij waarvan ik denk dat de waardering laag is momenteel (o.a. Sligro, Alfen, ABN > Nederlands voornamelijk omdat deze bedrijven makkelijker te volgen zijn)

Ik moet vaak terugdenken aan 2009 toen niemand ooit had verwacht dat een bank failliet zou kunnen gaan bij een bankrun.. En dat appartementen waarvan men (voornamelijk "experts") in 2011 riep dat ze nooit meer iets waard worden uiteindelijk het hardst in waarde stijgen van alle woningtypen.
[Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2019 11:27]
@Sport_Life Heeft niet zo zeer met tech/niet-tech te maken, eerder met market cap (en toevallig zijn de bedrijven met grootste market cap tech). Elk bedrijf met een market cap van zeg $10B+ ga je in (belangrijke) indices vinden. Als je bang bent voor overwaardering van aandelen waar veel fund exposure op zit, kun je het best small/micro caps kopen. Doe je al met Alfen en Sligro (even los van of dat goede/ondergewaardeerde small caps zijn). ABN AMRO is niet bepaald een small cap. Zit bijv. in de STOXX 600, STOXX banks en vast nog veel meer.
Volgens mij is die hele ETF (en actief vs. passief) discussie ontzettend overdreven. Als 'iedereen' in ETFs gaat, dan wordt het voor actieve managers makkelijker om over- en ondergewaardeerde bedrijven te vinden. Dan zul je zien dat de actieve managers de index verslaan, waardoor mensen weer wat meer naar actief bewegen. Vervolgens neemt de over-/onderwaardering van aandelen door ETFs af en wordt het weer moeilijker voor actieve managers om de index te verslaan. Mensen gaan weer richting passief en zo blijft de cyclus doorgaan.
Volgens mij is die hele ETF (en actief vs. passief) discussie ontzettend overdreven. Als 'iedereen' in ETFs gaat, dan wordt het voor actieve managers makkelijker om over- en ondergewaardeerde bedrijven te vinden. Dan zul je zien dat de actieve managers de index verslaan, waardoor mensen weer wat meer naar actief bewegen. Vervolgens neemt de over-/onderwaardering van aandelen door ETFs af en wordt het weer moeilijker voor actieve managers om de index te verslaan. Mensen gaan weer richting passief en zo blijft de cyclus doorgaan.
[Voor 38% gewijzigd door Longcat op 20-09-2019 11:53]
Uit pure nieuwsgierigheid ben ik wel benieuwd waarom je vind dat Alfen ondergewaardeerd is? Zou je daar iets meer over kunnen toelichten? Het is een aandeel wat ik zelf ook al op het oog heb enkel vind het lastig dit te motiveren behalve dan de groeiende ontwikkelingen in de energie/mobiliteitssector waar ze mogelijk profijt van hebben..
Volgens mij bedoelen we hetzelfde te zeggen, maar lukt het jou beter. En nee, ik zeg nergens dat de spreiding in mijn eigen portfolio perfect is.writser schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:28:
[...]
Maar hoeveel % van je portfolio zit in Amerika? Hoeveel % is (bio)tech? Het aantal aandelen zegt natuurlijk niet alles. Al had je 1000 banken gekocht in 2007, je was nog steeds naar de kloten gegaan. Diversificatie hangt niet alleen af van het aantal aandelen dat je bezit.

Wat betreft je specifieke vragen: Ongeveer 80-85% is gevestigd in de VS, al worden de overige bedrijven (op Fastned na) ook verhandeld op VS beurzen. Volgens PortfolioAnalyst zit 40% in de technology sector en 10% in healthcare (weet niet zeker waar PA biotech onder classificeert).
Misschien moet ik eens op een regenachtige zondag een wat gedetailleerdere industry/sector classificatie gaan bijhouden in Portfolio Performance.
Die vergelijking gaat niet helemaal op. Je koopt niet meer hagelslag, maar een gelijke hoeveelheid (gemeten in pakken/gram oid). Maar omdat de prijs omhoog is kost dat meer. Je koopt in een market cap weighted ETF ook nog net zoveel aandelen Microsoft (even de potentiële uitgifte van nieuwe aandelen of het terugkopen van bestaande aandelen buiten beschouwing gelaten). Maar omdat ze duurder zijn geworden, en meer dan het gemiddelde, gaat er procentueel meer geld naar toe.writser schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:28:
Maar aan de andere kant: in de supermarkt doe je zo natuurlijk geen boodschappen. "Goh, de hagelslag is dit jaar veel duurder. Dan koop ik maar wat meer hagelslag".
Sure, ik ga graag kort door de bochtHielko schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:14:
[...]
Die vergelijking gaat niet helemaal op. Je koopt niet meer hagelslag, maar een gelijke hoeveelheid (gemeten in pakken/gram oid). Maar omdat de prijs omhoog is kost dat meer. Je koopt in een market cap weighted ETF ook nog net zoveel aandelen Microsoft (even de potentiële uitgifte van nieuwe aandelen of het terugkopen van bestaande aandelen buiten beschouwing gelaten). Maar omdat ze duurder zijn geworden, en meer dan het gemiddelde, gaat er procentueel meer geld naar toe.

Onvoorstelbaar!
@pikootje wellicht interessant om te overwegen:
Als ik het goed begrijp is de helft van de stijging van de aandelen markt terug te brengen op minder dan 0.33% van de aandelen. Met een beperkt aantal aandelen is er een grote kans dat je die mist.
bron.Bessembinder’s findings highlight the high degree of positive skewness (lottery-like distributions), and the riskiness, found in individual stock returns. He noted that the 86 top-performing stocks, less than one-third of 1% of the total, collectively accounted for more than half of the wealth creation. And the 1,000 top-performing stocks, less than 4% of the total, accounted for all of the wealth creation. The other 96% of stocks just matched the return of riskless one-month Treasury bills!
The implication is striking: While there has been a large equity risk premium available to investors, a large majority of stocks have negative risk premiums. This finding demonstrates just how great the uncompensated risk is that investors who buy individual stocks, or a small number of them, accept – a risk that can be diversified away without reducing expected returns
Als ik het goed begrijp is de helft van de stijging van de aandelen markt terug te brengen op minder dan 0.33% van de aandelen. Met een beperkt aantal aandelen is er een grote kans dat je die mist.
Ik heb deze short strangle bekeken bij IB groep. Viel me op dat daar de margin vereiste veel lager is. Geeft aan dat het maar 303 margin kost.Zr40 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 19:34:
@remcoboy1479 De melding geeft het eigenlijk al duidelijk aan. De posities en geld in je account hebben een liquiditeitswaarde van 1694.69. Margin (hoeveelheid liquiditeitswaarde dat je nodig hebt) voor behoud van je huidige posities is 1618.65 en als je deze order zou uitvoeren dan wordt de margin 12596.56. De marginvereiste voor deze order is dus 10977.91 en daar kom je 10901.87 aan liquiditeitswaarde voor tekort.

DITPistachenootje schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:19:
@pikootje wellicht interessant om te overwegen:
[...]
bron.
EN het momentum.
Er is een beperkt aantal belangrijke dagen dat je in de markt moet zitten om dat gemiddelde rendement (dat 80% van de actieve handelaren NIET haalt, en waarschijnlijk >95% van de particuliere actieve beleggers) te benaderen.
(ik beleg naast passief ook actief (wel buy en hold-ish) - maar dat is de mens in mij, dom, kortzichtig, zichzelf overschattend, gokker, etc.)
You're either part of the solution or you're part of the problem
Vandaar dat sprongetje rond 4 uur. Zouden ze toch nog met een bod komen. Redelijk last-minute. @writserInvesteerders Bain Capital en Carlyle Group krijgen mogelijk hulp van Advent International in de overnamestrijd rond verlichtingsbedrijf Osram Licht. Volgens bronnen praten de investeerders momenteel over het samen optrekken in een poging de Duitse onderneming voor de neus weg te kapen van de Oostenrijkse sensormaker AMS.
Bedankt voor je tip!
Zelf ben ik deze tegen gekomen. IE0031442068, iShares S&P 500 UCITS ETF (Dist). Zit tussen deze twee nog verschil?
Ja, s&p 500 is alleen US.MijnHeerZomer schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:32:
[...]
Bedankt voor je tip!
Zelf ben ik deze tegen gekomen. IE0031442068, iShares S&P 500 UCITS ETF (Dist). Zit tussen deze twee nog verschil?
Oké!
En toch krijgt die ETF van iShares op Morningstar een hogere waardering. Heeft dat een reden?
Leuke info! Maar de schrijver is wel een hoge pief bij een bedrijf dat beleggingsproducten aan de man brengt. En dan lukt het me vaak niet meer om van het "wij van wc eend"-gevoel af te komen.poehee schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:55:
[...]
DIT
EN het momentum.
Er is een beperkt aantal belangrijke dagen dat je in de markt moet zitten om dat gemiddelde rendement (dat 80% van de actieve handelaren NIET haalt, en waarschijnlijk >95% van de particuliere actieve beleggers) te benaderen.
(ik beleg naast passief ook actief (wel buy en hold-ish) - maar dat is de mens in mij, dom, kortzichtig, zichzelf overschattend, gokker, etc.)
Overigens zit ik ook vol in de ETF's hoor, via mijn pensioenfonds

Iets anders: hebben jullie specifieke beleggingsdoelen en zo ja, welke?
Ik heb als doel om met 55 met pensioen te gaan. Ik heb geen bijzondere luxe wensen, maar leef ook wel in het nu, dus wel lekkere vakanties en uit eten etc. en daar gaat best wat geld naartoe, ook al wordt er ook flink belegd. Uitgangspunt is een beetje: kinderen volwassen en (verplicht) de deur uit, wat kleiner wonen en hopelijk een flinke pot met dividendjes.
Ik heb als doel om met 55 met pensioen te gaan. Ik heb geen bijzondere luxe wensen, maar leef ook wel in het nu, dus wel lekkere vakanties en uit eten etc. en daar gaat best wat geld naartoe, ook al wordt er ook flink belegd. Uitgangspunt is een beetje: kinderen volwassen en (verplicht) de deur uit, wat kleiner wonen en hopelijk een flinke pot met dividendjes.
Op zich altijd goed om naar iemands achtergrond te kijken. In dit geval citeert hij onafhankelijke onderzoeken. En verder raadt hij voor gespreid beleggen ETFs van o.a. Vanguard en iShares aan. Daar verdient hij geen cent aan.pikootje schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:07:
[...]
Leuke info! Maar de schrijver is wel een hoge pief bij een bedrijf dat beleggingsproducten aan de man brengt. En dan lukt het me vaak niet meer om van het "wij van wc eend"-gevoel af te komen.
Overigens zit ik ook vol in de ETF's hoor, via mijn pensioenfonds![]()
Eerste artikel over de 15 stocks myth was van William J. Bernstein.
Die sterren kun je met een korrel zout nemen. VWRL is een prima fonds voor wereldwijd gespreid beleggen bij De Giro.MijnHeerZomer schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:44:
[...]
Oké!
En toch krijgt die ETF van iShares op Morningstar een hogere waardering. Heeft dat een reden?
Er zijn wel andere mogelijkheden met mogelijk iets lagere totale kosten: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
[Voor 59% gewijzigd door Pistachenootje op 20-09-2019 18:41]
Het grootste voordeel van ETF's is dat het prima is voor luie mensen.
Ik zou mezelf niet eens belegger noemen omdat die term teveel activiteit uitstraalt.
De meeste tijd die ik aan beleggen kwijt ben spendeer ik met dit forum lezen, en dat is vooral tijd gespendeerd aan de keuze tussen beleggen en andere investeringen.
Maar die halve procent TER die je kwijt bent aan kosten en dividendlekkage is natuurlijk niet leuk.
Daarom de vraag hoeveel tijd het je per jaar zou kosten om en mandje aandelen aan te houden dat een VTI/VXUS enigzins nabootst. Hoe groot is dat mandje dan? hoeveel vermogen heb je nodig om een fatsoenlijke replicatie te maken?
Dit dan uitgaande van 2 x inleggen en balanceren per jaar.
Misschien kunnen we wel een eigen ETF bouwen van losse aandelen? Leuk om te zien of de grote jongens te verslaan zijn...
Ik zou mezelf niet eens belegger noemen omdat die term teveel activiteit uitstraalt.
De meeste tijd die ik aan beleggen kwijt ben spendeer ik met dit forum lezen, en dat is vooral tijd gespendeerd aan de keuze tussen beleggen en andere investeringen.
Maar die halve procent TER die je kwijt bent aan kosten en dividendlekkage is natuurlijk niet leuk.
Daarom de vraag hoeveel tijd het je per jaar zou kosten om en mandje aandelen aan te houden dat een VTI/VXUS enigzins nabootst. Hoe groot is dat mandje dan? hoeveel vermogen heb je nodig om een fatsoenlijke replicatie te maken?
Misschien kunnen we wel een eigen ETF bouwen van losse aandelen? Leuk om te zien of de grote jongens te verslaan zijn...
Als je de top 100 repliceert van een VTI/VXUS/VWRL/IWDA/etc. dan kom je al heel dicht in de buurt van het ETF rendement. Of dit kosten-technisch interessant is en bij welke grootte dit zou zijn kun je zelf uitrekenen door oa. de transactiekosten van jouw broker voor dat aandelenmandje te vergelijken met de TER/dividendlekkage/etc. die je uitspaart gedurende de periode dat jij je aandelen aan wilt houden. Of en wanneer een eigen aandelenportefeuille kosten-technisch interessanter is dan een ETF is dus van een aantal variabelen afhankelijk. Lastig om daar een eenduidig antwoord op te geven.[b]Baytep in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"Daarom de vraag hoeveel tijd het je per jaar zou kosten om en mandje aandelen aan te houden dat een VTI/VXUS enigzins nabootst. Hoe groot is dat mandje dan? hoeveel vermogen heb je nodig om een fatsoenlijke replicatie te maken?
Als je zelf een aandelenportefeuille wilt samenstellen met als doel een ETF te repliceren ga je juist niet proberen de 'grote jongens' te verslaan natuurlijkMisschien kunnen we wel een eigen ETF bouwen van losse aandelen? Leuk om te zien of de grote jongens te verslaan zijn...

@OosterF
Zoals hierboven al aangegeven is de kracht van een brede ETF dat je ook de winst van kleine bedrijven meepakt.
Dus hoewel de meerderheid van de aandelen net quite speelt komt de echte winst van een klein percentage bedrijven. Doordat je hier bij een brede ETF in zit pak je dat mee.
Daardoor is het repliceren heel moeilijk omdat je voldoende kapitaal moet hebben om een aandeeltje in al die kleine bedrijven te kopen, en omdat je heel vaak moet balanceren. (nog even afgezien van het werk dat daarin inzit).
Maar dat is geen reden om die halve procent kosten kwijt te raken op de grote bedrijven.
Dus misschien is er een hybride oplossing te vinden waarbij je 60-80% van je kapitaal in losse aandelen hebt van grote bedrijven met een verdeling die de bekende ETF's volgt, en de overige 20-40% belegt in een smallcap ETF die al het kleine grut meepakt...
Doordat je zo op +/-70% van je belegt kapitaal veel lagere kosten hebt zou je met het totaal de "grote jongens" (VWRL) kunnen verslaan zonder dat je er een dagtaak aan hebt.
Ik denk wel dat een geschikte ETF voor "klein grut" weer een relatief hoge TER heeft... Aan de andere kant vermoed ik dat die ook minder dividend uitkeren, en je de winst op dividendlekkage wel bijna in zijn geheel meepakt.
Zoals hierboven al aangegeven is de kracht van een brede ETF dat je ook de winst van kleine bedrijven meepakt.
Dus hoewel de meerderheid van de aandelen net quite speelt komt de echte winst van een klein percentage bedrijven. Doordat je hier bij een brede ETF in zit pak je dat mee.
Daardoor is het repliceren heel moeilijk omdat je voldoende kapitaal moet hebben om een aandeeltje in al die kleine bedrijven te kopen, en omdat je heel vaak moet balanceren. (nog even afgezien van het werk dat daarin inzit).
Maar dat is geen reden om die halve procent kosten kwijt te raken op de grote bedrijven.
Dus misschien is er een hybride oplossing te vinden waarbij je 60-80% van je kapitaal in losse aandelen hebt van grote bedrijven met een verdeling die de bekende ETF's volgt, en de overige 20-40% belegt in een smallcap ETF die al het kleine grut meepakt...
Doordat je zo op +/-70% van je belegt kapitaal veel lagere kosten hebt zou je met het totaal de "grote jongens" (VWRL) kunnen verslaan zonder dat je er een dagtaak aan hebt.
Ik denk wel dat een geschikte ETF voor "klein grut" weer een relatief hoge TER heeft... Aan de andere kant vermoed ik dat die ook minder dividend uitkeren, en je de winst op dividendlekkage wel bijna in zijn geheel meepakt.
Dit is denk ik voor de meeste mensen in dit topic niet mogelijk. Neem bijv. Amazon. 1 aandeel kost je ong. 1750 dollar. Gewicht ligt aan je benchmark. Als je de S&P500 wil volgen, moet je AMZN gewicht 3% zijn en dan moet je een portefeuille hebben van ong. 60k.Baytep schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:40:
Dan kom je uit op een duurdere Meesman. Het gaat je echt niet lukken om goedkoper uit te komen. Opstartkosten zijn grandioos i.v.m. legal/compliance zooi, administratie, etc.Misschien kunnen we wel een eigen ETF bouwen van losse aandelen? Leuk om te zien of de grote jongens te verslaan zijn...
[Voor 4% gewijzigd door Longcat op 20-09-2019 19:55]
Ik streef Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 na. In dat kader heb ik een vermogensdoel op basis van werkelijke uitgaven, na het bereiken van dat doel zou ik met pensioen kunnen gaan op ieder gewenst moment. Misschien blijf ik wel werken als ik het werk nog steeds leuk vind. Misschien part-time. Zoveel mogelijkhedenpikootje schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:12:

Volgens Beyond Rule 4 (een tool die mijn YNAB data leest en een verwachte FI datum extrapoleert) bereik ik op mijn huidig tempo FI (gedefinieerd als 4% WR bij huidige uitgaven) over 10 jaar en 6 maanden, onder aanname van een 7% gemiddeld rendement na inflatie. Dan ben ik 44.
Ik heb nog niet echt een plan voor beleggen tijdens de pensioentijd, maar ik stel mij zo voor dat ik mijn beleggingen grotendeels met rust laat. Het dividend neem ik natuurlijk op, maar ik selecteer mijn aandelen niet op dividend. Wanneer alleen het dividend niet voldoende is dan verkoop ik periodiek een plukje aandelen.
Juist. Je kan vanalles vinden van de beleggingsstrategie die ik gebruik (zie discussie in deel 8), maar ik heb als belangrijk voordeel de besparing in TER en dividendlekkage ten opzichte van een ETF. En een kleiner voordeel is het ontvangen van inkomsten uit securities lending. Daarentegen heb ik andere kosten die een ETF belegger niet heeft.Baytep schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:40:
VTI/VXUS/VWRL zijn market cap weighted, en dat betekent dat er niets te herbalanceren valt. Dat kan je als voordeel gebruiken bij een handmatige replicatie.Daarom de vraag hoeveel tijd het je per jaar zou kosten om en mandje aandelen aan te houden dat een VTI/VXUS enigzins nabootst. Hoe groot is dat mandje dan? hoeveel vermogen heb je nodig om een fatsoenlijke replicatie te maken?
Begin bij bijvoorbeeld de top 15 en koop daar aandelen van, gewogen naar market cap. Bijvoorbeeld van een bedrijf met 100B market cap koop je $1000, van een met 80B koop je $800, enz. Wanneer je bijkoopt, dan koop je de volgende grootste bedrijven die je nog niet hebt, met een hoeveelheid die in verhouding staat tot de market cap van de bedrijven die je al hebt.
Als je dit als kleine belegger probeert te doen loop je tegen drie problemen aan.
1. Er zitten bedrijven tussen met grote aandelen (zoals AMZN die nu handelt op $1790.99 per aandeel) en bijna iedere serieuze broker werkt niet met fracties van aandelen. Dit betekent dat je deze bedrijven moet uitsluiten omdat de kleinste aankoop te groot is (tracking error!) of je moet iedere positie groter maken (veel vermogen nodig).
2. Aandelen van kleinere bedrijven in de ETF kan je helemaal niet aanschaffen omdat de market cap zo klein is. De kleinste positie binnen VWRL bedraagt maar liefst 0.00001% van de AUM van deze ETF. En dat eigendom is verdeeld over alle aandeelhouders van VWRL. Zo'n positie (waarschijnlijk niet eens 100 stuks) is in jouw portfolio een fractie van één stuk. Die kan je dus niet kopen.
3. Een wereldwijd gespreide ETF bezit ook aandelen op beurzen waar jij als particulier vanuit Nederland helemaal niet kan handelen. Die aandelen kan je ook niet kopen.
Op de vraag hoeveel vermogen je nodig hebt: stel dat je begint met de grootste 10 bedrijven binnen VWRL en je neemt "1 stuk AMZN" als referentiepunt, dan heb je $12779 nodig om deze 10 posities te openen. En dan bezit je met deze top 10 nog maar slechts 11,28% van VWRL.
Positie #45 gaat trouwens ook leuk worden. Berkshire Hathaway Class A aandelen.
Laat ik het zo zeggen, dit zou je pas serieus kunnen overwegen vanaf een miljoen, op zijn minst.
Meesman doet het zelf ook gewoon via fondsen van derden, namelijk NT. Veel efficienter voor Meesman dan het zelf binnenshuis kleinschaliger te doen.Longcat schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 19:54:
[...]
Dan kom je uit op een duurdere Meesman. Het gaat je echt niet lukken om goedkoper uit te komen. Opstartkosten zijn grandioos i.v.m. legal/compliance zooi, administratie, etc.
[Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 20-09-2019 20:13]
@Zr40 Ik was je voor!
Geinig dat we allebei AMZN noemen. Dat punt is een stuk belangrijker dan het tweede punt dat je noemt. Die 0.00001% posities hebben extreem weinig invloed op je rendement. Als 1 aandeel AMZN 5% gewicht heeft in je portefeuille, heeft dat een stuk meer invloed.
Wat betreft de 'Tweakers ETF' die @Baytep voorstelde, ik denk dat we niet veel meer dan een paar miljoen bij elkaar kunnen schrapen met de gebruikers hier. Met een TER van 0.5% zou je dan per jaar 5000 euro te besteden hebben per 1 miljoen Assets under Management. Dat gaat hem niet worden.

Wat betreft de 'Tweakers ETF' die @Baytep voorstelde, ik denk dat we niet veel meer dan een paar miljoen bij elkaar kunnen schrapen met de gebruikers hier. Met een TER van 0.5% zou je dan per jaar 5000 euro te besteden hebben per 1 miljoen Assets under Management. Dat gaat hem niet worden.
@Zr40 & @Longcat
Met "Tweakers ETF" bedoel ik geen managed fund of zo, maar een overzicht van de aandelen die je nodig hebt om zo dicht mogelijk in de buurt te komen, en toegespitst op de Belgische / Nederlandse situatie. Zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.
Dus zeg je bouwt kapitaal op met de bekende ETF's tot ongeveer 30.000 Euro. Daarna zet je het om in een mandje losse aandelen (eventueel aangevuld met een small cap ETF) om de bekende te repliceren, en zo de TER / dividendlekkage winst te pakken.
Dat overzicht van aandelen moet natuurlijk wel om de zoveel tijd bijgewerkt worden, maar daar is hier, en eventueel op Reddit wel voldoende kennis voor.
Met "Tweakers ETF" bedoel ik geen managed fund of zo, maar een overzicht van de aandelen die je nodig hebt om zo dicht mogelijk in de buurt te komen, en toegespitst op de Belgische / Nederlandse situatie. Zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.
Dus zeg je bouwt kapitaal op met de bekende ETF's tot ongeveer 30.000 Euro. Daarna zet je het om in een mandje losse aandelen (eventueel aangevuld met een small cap ETF) om de bekende te repliceren, en zo de TER / dividendlekkage winst te pakken.
Dat overzicht van aandelen moet natuurlijk wel om de zoveel tijd bijgewerkt worden, maar daar is hier, en eventueel op Reddit wel voldoende kennis voor.
Ik wil graag mijn portefeuille beter verdelen, trackers zijn nu ongeveer 20% van mijn portefeuille en ik heb door de verkoop van mijn woning de mogelijkheid de verdeling beter te maken.
Nu heb ik het gepresteerd om mijn ETF High Dividend (Think Morningstar) de afgelopen jaren op de bijna de hoogste jaar-stand te kopen. Geen ramp, met bijna 5% dividend loop ik dat wel in, als lange-termijn belegger.
Mijn vraag is, hoe zouden jullie een bedrag van €120.000 (rekenvoorbeeld) investeren qua frequentie? Maandelijks €10.000 of een andere aanpak?
Nu heb ik het gepresteerd om mijn ETF High Dividend (Think Morningstar) de afgelopen jaren op de bijna de hoogste jaar-stand te kopen. Geen ramp, met bijna 5% dividend loop ik dat wel in, als lange-termijn belegger.
Mijn vraag is, hoe zouden jullie een bedrag van €120.000 (rekenvoorbeeld) investeren qua frequentie? Maandelijks €10.000 of een andere aanpak?
@Baytep Ah, zo.
Misschien dat ik dit weekend eens een poging waag met een aantal verschillende 'levels' van vermogen. Hoe kleiner je portefeuille, hoe groter je tracking error simpelweg omdat je bepaalde aandelen niet kan kopen door te hoge prijs per aandeel. Kanttekening is wel dat een lijstje van een maand oud alweer achterhaald kan zijn. Bijv. op de huidige prijs kan je niet 1 aandeel AMZN kopen vanwege te hoge afwijking, maar wel als het naar $1500 daalt.
Als je het echt goed wil doen, zou je eigenlijk de koersen automatisch moeten inladen en een script maken om allerlei verschillende combinaties te draaien om de combinatie met kleinste tracking error te vinden.

Als je het echt goed wil doen, zou je eigenlijk de koersen automatisch moeten inladen en een script maken om allerlei verschillende combinaties te draaien om de combinatie met kleinste tracking error te vinden.
[Voor 19% gewijzigd door Longcat op 20-09-2019 20:23]
*Heeft een watchlist met energie- en grondstofaandelen aangelegd in de vorm van Freeport-McMoRan Inc. (FCX), Gazprom (OGZD) en Nornickel (MNOD) als uitstapje buiten de S&P500, DAX en AEX en voor een beetje spreiding over sectoren: Hebben jullie op dat vlak nog specifieke stock picks?
De afgelopen maanden ook al wat in ALB, ADM en BASF gestoken.
De afgelopen maanden ook al wat in ALB, ADM en BASF gestoken.
[Voor 10% gewijzigd door Cyclonist op 20-09-2019 23:03]
Hier geen specifiek beleggingsdoel. Onze woning is voor ca 25% aflossingsvrij (150k) dat moet ooit een keer worden afgelost, maar heb daar geen haast mee. Zou mooi zijn als het beleggingsrendement hoger is dan de hypotheekrente, dan heb ik straks enerzijds 150k schuld tegen (netto) 1,x% rente en aan de andere kant 150k vermogen met 5-6% rendement per jaar (waarvan 3-4% dividend).pikootje schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:12:
Vind het daarnaast leuk om wat Nederlands bedrijven te volgen, al merk ik wel dat het verslaan van een ETF best lastig is..
Moet eerlijk bekennen dat ik er niet heel diep in ben gedoken , maar ik zie links en rechts steeds meer prive laadpaaltjes komen en het concept van Alfen is eigenlijk zo simpel dat er vrij weinig mis kan gaan. Strikt genomen kopen ze wat electronica in, zetten het in elkaar en verkopen het als Alfen paaltjes, meer doen ze feitelijk niet. Dus enerzijds risico dat ze niet echt een USP hebben tov concurrenten, aan de andere kant het voordeel dat er relatief weinig R&D kosten zijn , dus zodra de vraag stijgt is het een kwestie van productie draaien en de omzet schiet omhoogdieselb0y schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:54:
[...]
Uit pure nieuwsgierigheid ben ik wel benieuwd waarom je vind dat Alfen ondergewaardeerd is? Zou je daar iets meer over kunnen toelichten? Het is een aandeel wat ik zelf ook al op het oog heb enkel vind het lastig dit te motiveren behalve dan de groeiende ontwikkelingen in de energie/mobiliteitssector waar ze mogelijk profijt van hebben..

[Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2019 23:23]
Het is in feite de markt (of de sector, of wat de focus van de specifieke ETF ook is) die je probeert te verslaan. Dat lukt je in theorie alleen wanneer jij kennis of informatie hebt die de markt niet heeft, wanneer je analyse beter is dan die van de markt, wanneer de markt niet efficient is en je die onefficiëntie succesvol weet te benutten, of je heel veel geluk hebt. Op geluk zou ik geen strategie bouwen, en de andere drie lijken mij zeer onwaarschijnlijk.Sport_Life schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:13:
[...]
Vind het daarnaast leuk om wat Nederlands bedrijven te volgen, al merk ik wel dat het verslaan van een ETF best lastig is..

Neemt niet weg dat volgen van losse bedrijven leuk kan zijn. Doe ik ook.

Als het beschikbaar vermogen zo klein is dat dit relevant is voor de uitvoering van de strategie, dan ben je waarschijnlijk al meer kwijt aan transactiekosten dan dat je bespaart aan TER. Begin in zo'n situatie gewoon met een goede ETF, en kijk pas verder wanneer je wat meer te beleggen hebt.Longcat schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:20:
@Zr40 ik bekijk het wellicht wat theoretisch, maar er is natuurlijk wel een stuk ‘grijs gebied’ tot de 1 mio die jij noemt. Met enkele tonnen kom je denk ik ook al een heel eind en dan gaat het wel om dingen als 1 of 2 aandelen AMZN en 10 of 11 AAPL.
Misschien toch eens wat beter naar het bedrijf kijken, want Alfen doet heel wat meer dan enkel laadpaaltjes in elkaar draaien. Jouw motivatie doet het bedrijf behoorlijk tekort...Sport_Life schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:13:
Moet eerlijk bekennen dat ik er niet heel diep in ben gedoken , maar ik zie links en rechts steeds meer prive laadpaaltjes komen en het concept van Alfen is eigenlijk zo simpel dat er vrij weinig mis kan gaan. Strikt genomen kopen ze wat electronica in, zetten het in elkaar en verkopen het als Alfen paaltjes, meer doen ze feitelijk niet. Dus enerzijds risico dat ze niet echt een USP hebben tov concurrenten, aan de andere kant het voordeel dat er relatief weinig R&D kosten zijn , dus zodra de vraag stijgt is het een kwestie van productie draaien en de omzet schiet omhoog.
Vanuit het halfjaarverslag:
Dat is dus geen simpele laadpalenboer.- In the Smart grids business line, H1 2019 revenues were €47.2m, compared with €29.8m in the first half of 2018.
- H1 2019 revenues in the electric vehicle (“EV”) charging business were €9.7m, compared with €5.6m in the first half of 2018.
- H1 2019 revenues and other income in the Energy storage business line were €4.7m, compared with €5.6m in the first half of 2018.
Mijn achtergrond: zojuist afgestudeerd elektrotechnicus (uiteraard een positie in het aandeel Alfen met een rendement van dusverre 36% YTD).
[Voor 60% gewijzigd door Wietsee. op 21-09-2019 16:23]
.
[Voor 112% gewijzigd door Cocytus op 17-04-2020 23:51]
Ik was ietwat kort door de bocht, maar in grote lijnen komt het er - zover ik kan oordelen en heb gelezen - wel op neer.Wietsee. schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 16:12:
[...]
Misschien toch eens wat beter naar het bedrijf kijken, want Alfen doet heel wat meer dan enkel laadpaaltjes in elkaar draaien. Jouw motivatie doet het bedrijf behoorlijk tekort...
[Afbeelding]
Vanuit het halfjaarverslag:
[...]
Dat is dus geen simpele laadpalenboer.
Mijn achtergrond: zojuist afgestudeerd elektrotechnicus (uiteraard een positie in het aandeel Alfen met een rendement van dusverre 36% YTD).
Zie bv resultaat H1 2019 de P&L:
* R&D kosten zijn niet gespecificeerd, blijkbaar dus geen groot aandeel (personnel costs zou het onder kunnen vallen)
* Cost of raw material (inkoopkosten) zijn relatief hoog , namelijk zo'n 60% van de omzet. Maw er wordt relatief weinig "kennis/R&D" toegevoegd
Kortom ik kan er niet uit opmaken dat er veel specifieke kennis of patenten aanwezig zijn die het bedrijf een unieke waarde mee kunnen geven, zoals bv ASML, Philips, etc.
Verder staat er in het interim verslag vrij weinig over R&D, behalve dat men daarin wil investeren, maar hoeveel etc niet. (1 fte?)
[Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 21-09-2019 23:51]
@kpg: die laatste zin snap ik niet; als je verkoopt, kan je met het vrijgekomen geld opnieuw beleggen en ook weer winst maken.kpg schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:53:
Als de koers over een half jaar hoger staat, moet je nu niet verkopen.
Als de koers over een half jaar lager staat, moet je nu wel verkopen.
Je weet niet wat er gaat gebeuren, dus het is afwachten. Waarom heb je überhaupt aandelen gekocht? Wat is er sindsdien veranderd waardoor je overweegt om te verkopen?
Anyway, zodra je verkoopt leg je je winst vast, maar kan je geen toekomstige winst meer maken.
Met je oorspronkelijke positie maak je na verkoop verder geen nieuwe winst of verlies meer. Je legt de winst of verlies vast, de opbrengst wordt opgeteld bij je geldsaldo. Wat je vervolgens nieuw aankoopt van de opbrengst zijn nieuwe posities, en die hebben geen invloed op de winst of verlies van je verkochte positie.
Jup, lijkt me als ik het zo zie een redelijk correcte inschatting van het bedrijf. Ze zullen ongetwijfeld wat R&D doen, en dat zal ook belangrijk zijn, maar met een maximaal een paar miljoen per jaar wat ze daar aan uitgeven stelt het ook niet heel veel voor en moet het voor andere partijen toch ook wel aardig te repliceren zijn. Sowieso lijken hun marges ook niet heel groot te zijn, dus dat suggereert ook dat ze weinig unieke kennis/patenten ed. hebben, en ze gewoon keihard op prijs moeten concurreren met andere partijen die hetzelfde kunnen.Sport_Life schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 23:42:
[...]
Ik was ietwat kort door de bocht, maar in grote lijnen komt het er - zover ik kan oordelen en heb gelezen - wel op neer.
Zie bv resultaat H1 2019 de P&L:
[Afbeelding: pl]
* R&D kosten zijn niet gespecificeerd, blijkbaar dus geen groot aandeel (personnel costs zou het onder kunnen vallen)
* Cost of raw material (inkoopkosten) zijn relatief hoog , namelijk zo'n 60% van de omzet. Maw er wordt relatief weinig "kennis/R&D" toegevoegd
Kortom ik kan er niet uit opmaken dat er veel specifieke kennis of patenten aanwezig zijn die het bedrijf een unieke waarde mee kunnen geven, zoals bv ASML, Philips, etc.
Verder staat er in het interim verslag vrij weinig over R&D, behalve dat men daarin wil investeren, maar hoeveel etc niet. (1 fte?)
Heeft iemand een goede tip voor een softwarepakket (bij voorkeur crossplatform) om je aandelen een beetje bij te houden? Flatex is zoals meer mensen merken wel heel karig. Bijhouden wat je wanneer voor welke prijs hebt gekocht en wat voor rendement erop zit, en dan ook daar wat grafiekjes van kunnen maken is wel zinnig. Zelf elke dag de koersen binnenhalen en in een excelletje knallen is ook wel heel 1998
Ik heb jstock bekeken en daar word ik nou ook niet heel vrolijk van.
[Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 23-09-2019 14:41]
Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl
Portfolio Performance.Boudewijn schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:40:
Heeft iemand een goede tip voor een softwarepakket (bij voorkeur crossplatform) om je aandelen een beetje bij te houden? Flatex is zoals meer mensen merken wel heel karig. Bijhouden wat je wanneer voor welke prijs hebt gekocht en wat voor rendement erop zit, en dan ook daar wat grafiekjes van kunnen maken is wel zinnig. Zelf elke dag de koersen binnenhalen en in een excelletje knallen is ook wel heel 1998
Zoek even op die 2 termen op dit forum. Is veel voorbijgekomen in dit topic en in Financieel Onafhankelijkheid
[Voor 6% gewijzigd door AceAceAce op 23-09-2019 14:46]
Goed hoe heb ik dat kunnen missen. Dank je welAceAceAce schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:44:
[...]
Portfolio Performance.
Zoek even op die 2 termen op dit forum. Is veel voorbijgekomen in dit topic en in Financieel Onafhankelijkheid

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl
Het is stil hier, stilte voor de storm?
Ik heb sinds kort een herdiversificatie gedaan van mijn portfolio, waardoor ik aanvullend iShare Emerging Markets heb aangeschaft. Een week na aanschaf werd dividend al vastgesteld, een mooie €0,39 per ETF wat een stuk hoger is dan wat ik gewend ben in de gemiddelde ETF. Een mooi extra bedragje erbij dus. Ik blijf het ergens wel vreemd vinden dat bij dividenduitkering niet gekeken wordt naar duur van het bezitten van een aandeel/ETF/wat dan ook, maar gewoon naar een vaste datum. Uiteraard snap ik de logica hierachter, maar hierdoor heb je altijd weer mensen die hier vlak voorafgaand een aanschaf doen en daarna weer verkopen en niet snappen dat dividenduitkering vaak al in de koers is berekend.

Ik heb sinds kort een herdiversificatie gedaan van mijn portfolio, waardoor ik aanvullend iShare Emerging Markets heb aangeschaft. Een week na aanschaf werd dividend al vastgesteld, een mooie €0,39 per ETF wat een stuk hoger is dan wat ik gewend ben in de gemiddelde ETF. Een mooi extra bedragje erbij dus. Ik blijf het ergens wel vreemd vinden dat bij dividenduitkering niet gekeken wordt naar duur van het bezitten van een aandeel/ETF/wat dan ook, maar gewoon naar een vaste datum. Uiteraard snap ik de logica hierachter, maar hierdoor heb je altijd weer mensen die hier vlak voorafgaand een aanschaf doen en daarna weer verkopen en niet snappen dat dividenduitkering vaak al in de koers is berekend.
Mensen die niet weten hoe aandelen werken, maar vervolgens wel gaan handelen op basis van aannames ontstaan uit gebrek van kennis...Orangelights23 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:34:
[..] hierdoor heb je altijd weer mensen die hier vlak voorafgaand een aanschaf doen en daarna weer verkopen en niet snappen dat dividenduitkering vaak al in de koers is berekend.

Nu valt dit specifieke geval op zich nog wel mee. Je verliest hooguit wat aan kortetermijns koersschommelingen en transactiekosten. Maar laat je zo'n iemand handelen met turbo's of andere derivaten...

Overigens is bij opties 'dividend poaching' wel degelijk een fenomeen. Wanneer de resterende time value van een in-the-money call lager is dan de dividenduitkering, dan kan het voor de houder van de call gunstig zijn om de call vlak voor ex-dividend uit te oefenen, en vlak na ex-dividend de aandelen weer te verkopen.
Bij IB krijg ik hier netjes enkele dagen voor ex-dividend een waarschuwing voor, met de verwachting of dat dit waarschijnlijk wel of niet zou gebeuren op basis van huidige data. Dat ziet er zo uit:
Heeft iemand van jullie een positie in/mening over Nokia? Het lijkt mij namelijk een interessante speler te worden in de uitrol van 5G de komende 10 jaar en zou minder gevoellig moeten zijn voor een beer markt, gezien het feit dat 5G er hoe dan ook moet komen.
Als ik het aandeel technisch bekijk, lijkt deze (bijna) op de supportlijn te landen. Een koopmoment?
Als ik het aandeel technisch bekijk, lijkt deze (bijna) op de supportlijn te landen. Een koopmoment?
@Dean The Vee TA doe ik niet aan, dus daar zal ik geen uitspraken over doen.
Heb jij een beeld bij de marktomvang van 5G, hoeveel % Nokia daarvan kan pakken en wat de winstmarge er op is? Als ik kijk naar afgelopen 3 jaar, dan zie ik dalende omzet en wisselende EPS, maar altijd negatief (= verlies). Dan kan 5G gigantisch succesvol zijn, maar als het maar 5% van de omzet is, dan heb je daar niet veel aan.
Heb jij een beeld bij de marktomvang van 5G, hoeveel % Nokia daarvan kan pakken en wat de winstmarge er op is? Als ik kijk naar afgelopen 3 jaar, dan zie ik dalende omzet en wisselende EPS, maar altijd negatief (= verlies). Dan kan 5G gigantisch succesvol zijn, maar als het maar 5% van de omzet is, dan heb je daar niet veel aan.
[Voor 14% gewijzigd door Longcat op 25-09-2019 12:42]
Geen positie in Nokia.Dean The Vee schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:29:
Heeft iemand van jullie een positie in/mening over Nokia?
Maar waarom denk je dat juist Nokia succesvoller zal zijn in 5G dan andere bedrijven? Ik noem maar wat, Huawei?Het lijkt mij namelijk een interessante speler te worden in de uitrol van 5G de komende 10 jaar en zou minder gevoellig moeten zijn voor een beer markt, gezien het feit dat 5G er hoe dan ook moet komen.
TA geloof ik niet in. Het kijkt enkel naar resultaten koersen uit het verleden. Waarom denk jij dat dit van voorspellende waarde is op toekomstige ontwikkelingen, die per definitie nog niet bekend zijn?Als ik het aandeel technisch bekijk, lijkt deze (bijna) op de supportlijn te landen. Een koopmoment?
En afgaande op je screenshot: je cherry picked twee pieken en twee dalen en trekt daar twee lijnen tussen. Hoe denk je dat dit van voorspellende waarde kan zijn?
Een gedachtenexperiment voor je: wat denk je in deze TA te zien?
[Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 25-09-2019 13:13]
Ik beschouw Nokia en Ericsson als de voornaamste kanidaten om veel winst te maken met 5G door projecten uit Europa. Mijn hypothese is dat we in Europa (en mogelijk USA) met Europese partijen gaan werken, Huawei/ZTE zijn uitgesloten.Zr40 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:47:
[...]
Geen positie in Nokia.
[...]
Maar waarom denk je dat juist Nokia succesvoller zal zijn in 5G dan andere bedrijven? Ik noem maar wat, Huawei?
Ik zie hierin bijvoorbeeld geen bubble-vorming, mogelijk een nieuwe markt cyclus. Ook zie ik hier weerstand (bovenste lijn) en een trendlijn/supportlijn (onderste lijn), deze kan prima dienen als richtlijn voor toekomstige bewegingen. Voor mij zou bijvoorbeeld een succesvolle landing op de support lijn een mooi moment zijn, gekoppeld aan goede cijfers eind oktoboer.[...]
TA geloof ik niet in. Het kijkt enkel naar resultaten koersen uit het verleden. Waarom denk jij dat dit van voorspellende waarde is op toekomstige ontwikkelingen, die per definitie nog niet bekend zijn?
En afgaande op je screenshot: je cherry picked twee pieken en twee dalen en trekt daar twee lijnen tussen. Hoe denk je dat dit van voorspellende waarde kan zijn?
Je legt je voorspelling uit, maar dat is niet wat ik vroeg.Dean The Vee schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:10:
[...]
Ik zie hierin bijvoorbeeld geen bubble-vorming, mogelijk een nieuwe markt cyclus. Ook zie ik hier weerstand (bovenste lijn) en een trendlijn/supportlijn (onderste lijn), deze kan prima dienen als richtlijn voor toekomstige bewegingen. Voor mij zou bijvoorbeeld een succesvolle landing op de support lijn een mooi moment zijn, gekoppeld aan goede cijfers eind oktoboer.
Waarom denk je dat jouw specifieke lijnen voorspellend zijn?
Ander gedachtenexperiment (je negeerde mijn vorige, hier heb je een nieuwe). Zie onderstaande TA van mij. Als je dat bekijkt, kom je dan tot dezelfde conclusie, of juist tot een andere, of zou je zeggen dat deze lijnen fout zijn?
Omdat het patroon dat ik laat zien historisch gezien een veel voorkomend patroon is (symmetrical triangle). Jouw patroon herken ik niet alszijnde een trading patroon. Voor de rest vrij zinloze discussie omdat je je eigen gedachtenexperimenten vergelijkt met een theorie en al aangaf niet aan TA te doen.Zr40 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:21:
[...]
Je legt je voorspelling uit, maar dat is niet wat ik vroeg.
Waarom denk je dat jouw specifieke lijnen voorspellend zijn?
Ander gedachtenexperiment (je negeerde mijn vorige, hier heb je een nieuwe). Zie onderstaande TA van mij. Als je dat bekijkt, kom je dan tot dezelfde conclusie, of juist tot een andere, of zou je zeggen dat deze lijnen fout zijn?
[Afbeelding]
Voor mij trouwens gewoon een extra factor om mee te nemen in het beleggen, niet een absolute waarheid.
Dit topic is gesloten.