Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.294.073 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:40
Ja maar daarom laat ik het ook lekker staan. Mijn doel is pas over 30 jaar kijken wat er staat. Op dit moment kan ik die €100 per maand prima missen. Alleen is het echt een raar gezicht als je echt elke minuut bijna de winst ziet dalen...
maar ik heb geen zin om er veel mee bezig te zijn, dus lekker laten staan idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:02
Pistachenootje schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:25:
[...]

Heb je daar ergens goede info over gevonden? Een artikel ofzo?
Ik kijk dan naar 2018/2018. Weliswaar ging de daling niet zo snel als nu, maar het herstel was relatief snel.

Onderstaand artikel geeft aan dat china weer aan het "opstarten" is :

https://www.barrons.com/a...n-for-markets-51582916494

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Goofyduck384 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:17:
Alleen is het echt een raar gezicht als je echt elke minuut bijna de winst ziet dalen...
Je moet er ook vooral niet iedere minuut naar kijken. Ook niet bij stijging trouwens.

Het helpt inderdaad niet dat veel brokers de dagwinst standaard tonen en geen mogelijkheid hebben om dit uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ja maar daarom laat ik het ook lekker staan. Mijn doel is pas over 30 jaar kijken wat er staat. Op dit moment kan ik die €100 per maand prima missen. Alleen is het echt een raar gezicht als je echt elke minuut bijna de winst ziet dalen...
Een 96 jarige secretaresse heeft 6,5 miljoen gedoneert aan een fonds voor studenten. Dit heeft ze kunnen doen, door 67 jaar lang gaan beleggen zoals haar baas (een advocaat). Lees hier onder meer:

https://www.rtlnieuws.nl/...door-te-beleggen-als-haar

Dus wat zij kan, kan een ander ook !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-10 23:45
Zr40 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:24:
[...]

Je moet er ook vooral niet iedere minuut naar kijken. Ook niet bij stijging trouwens.
En de winst daalt niet. Het was ook geen winst, maar de actuele waarde van je beleggingen. Ik snap dat men het als 'winst' interpreteert, maar dat maakt het in je hoofd inderdaad veel ingewikkelder en is bovendien niet correct.
Je hebt nog steeds evenveel aandelen/aandeelstukken als vóór de daling. Die stukken zijn nu alleen significant minder waard geworden. Maar op termijn zullen die ook weer stijgen. Als je inderdaad een oogsthorizon van 30 jaar hebt zou ik me er niet al te druk over maken. Natuurlijk wel wat lullig als je net kort geleden lump sum hebt ingelegd. :)

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:10
Je hebt als het goed is ook tijden meegemaakt dat het iedere minuut omhoog ging. Het gaat uiteindelijk om het gemiddelde rendement wat je over je beleggingstermijn hebt opgebouwd. Met andere woorden, je zult zowel goede, zeer goede, mindere en beroerde jaren meemaken. Het hoort er allemaal bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

phantom09 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:26:
[...]

Een 96 jarige secretaresse heeft 6,5 miljoen gedoneert aan een fonds voor studenten. Dit heeft ze kunnen doen, door 67 jaar lang gaan beleggen zoals haar baas (een advocaat). Lees hier onder meer:

En hoeveel uur heeft ze moeten werken voor de inleg van die 6,5 miljoen en welke leuke dingen had ze kunnen doen in die vrije tijd cq met het geld indien ze niet zou beleggen?
Maw het schiet nogal z'n doel voorbij om als miljonair de kist in te gaan als je er veel voor moet laten (aanname dat ze het vermogen uit loondienst heeft opgebouwd en niet elders)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Zr40 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:24:
[...]

Het helpt inderdaad niet dat veel brokers de dagwinst standaard tonen en geen mogelijkheid hebben om dit uit te schakelen.
Dit is een goede tip, zeker voor beginners, om de psychologie onder controle te houden. Beginners kijken continu en dan loop je het risico dat je intra-day winsten mentaal 'vastklikt'.
Bijv: je begint de dag met 0 winst. Na 4 uur staat je portefeuille op 200 euro winst en aan het eind van de dag op 100 euro. Omdat je continu aan het kijken was en hoopte dat het nog verder zou stijgen na die 200 euro winst, voelt het alsof je 100 verlies hebt.
[...]

Holy moly, 67 jaar! Dan gaat de compounding echt in overdrive.
@Sport_Life Iets zegt me dat ze het werk leuk vond, aangezien ze pas op haar 96e met pensioen ging, en het belangrijk vond om het goede doel te steunen. Ze zal dus bewust als 'miljonair de kist in' zijn gegaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Longcat op 01-03-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sport_Life schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:31:
[...]

En hoeveel uur heeft ze moeten werken voor de inleg van die 6,5 miljoen en welke leuke dingen had ze kunnen doen in die vrije tijd cq met het geld indien ze niet zou beleggen?
Maw het schiet nogal z'n doel voorbij om als miljonair de kist in te gaan als je er veel voor moet laten (aanname dat ze het vermogen uit loondienst heeft opgebouwd en niet elders)
Ik heb geen idee hoeveel geld ze er in heeft gestoken. Hier een artikel die meer duidelijkheid geeft:
https://www.cnbc.com/2018...et-8-million-fortune.html

Je leest daarin ze een bescheiden leven had en geen dure spullen kocht. Ze koos ervoor om eee bescheiden leven te leiden en elke maand een gedeelte van het geld wat ze overhield te gaan beleggen.
Ze had ook niet kunnen gaan beleggen en wat ruimer gaan leven.

Punt van het verhaal is, dat als je geld opzij legt het na een zeer lange tijd heel veel waard wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
[...]

Vraag is alleen of de beurs de komende 67 jaar ook in een crescendo blijft.
Je ziet al wat een virusuitbraak kan doen die nog niet eens zoveel voorstelt in de praktijk, moet je je eens voorstellen dat (vrijwel) iedereen die besmet raakt overlijdt en men het niet voor elkaar krijgt verdere besmettingen te voorkomen.
Dan kan de economie zowat volledig op slot gaan voor een paar jaar.

We hebben ook al een lange tijd geen grootschalige oorlogen meer gehad in het westen die o.a. kunnen zorgen voor hyperinflatie en dat bedrijven op grootschalig niveau noodgedwongen moeten sluiten.

Verder kon je de afgelopen decennia nog wel goed geld verdienen op obligaties, in veel gevallen zelfs ook wel meer dan op aandelen.
Echter valt daar nu niet meer zoveel te halen door de lage en soms zelfs negatieve rente.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
Sars
Mexicaanse griep
Vogelgriep
Zika
...

Het is nog wel al eens gebeurd.
In periodes als deze komt het beste in de mens naar boven.

[ Voor 27% gewijzigd door Wozmro op 01-03-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Er gebeurd inderdaad veel (ziektes, oorlogen, natuur rampen, etc.) Het punt is dat we het in de loop der eeuwen veel beter hebben naar mate de tijd vorderd.
Je hebt altijd ups and downs.

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 01-03-2020 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
phantom09 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:19:
Er gebeurd inderdaad veel (ziektes, oorlogen, natuur rampen, etc.) Het punt is dat we het in de loop der eeuwen veel beter hebben naar mate de tijd vorderd.
Volgens mij zijn de goede tijden achter ons. Door de klimaatverandering gaat er veel ellende aankomen, ook bij ons... De groei kan niet blijven duren aangezien dit sterk ten nadele is van het milieu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:03:
[...]

Ik heb geen idee hoeveel geld ze er in heeft gestoken. Hier een artikel die meer duidelijkheid geeft:
https://www.cnbc.com/2018...et-8-million-fortune.html

Je leest daarin ze een bescheiden leven had en geen dure spullen kocht. Ze koos ervoor om eee bescheiden leven te leiden en elke maand een gedeelte van het geld wat ze overhield te gaan beleggen.
Ze had ook niet kunnen gaan beleggen en wat ruimer gaan leven.

Punt van het verhaal is, dat als je geld opzij legt het na een zeer lange tijd heel veel waard wordt.
Vergeet ook niet nu te leven. Wellicht haal je zeer lange tijd niet. ;) Je kunt beter rijk leven en arm sterven dan omgekeerd. :Y
benbam schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:28:
[...]

Volgens mij zijn de goede tijden achter ons. Door de klimaatverandering gaat er veel ellende aankomen, ook bij ons... De groei kan niet blijven duren aangezien dit sterk ten nadele is van het milieu...
Oplossing. Circulaire economie.
phantom09 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:19:
Je hoort wel eens geluiden....de aarde gaat naar de kloten. Nee hoor, de mensheid. De natuur overleeft (niet alles helaas) en wij gaan eraan onderdoor (als we zo doorgaan). De dino's zijn ook ooit verdwenen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2020 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Dan is de volgende vraag: wat is rijk leven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UglyDinosaur
Oplossing. Circulaire economie.
Er zijn veel oplossingen maar het interesseert niemand... We blijven keihard verder doen zoals we bezig zijn tot het te laat is... Veel meer vluchtelingen, ellende door het klimaat en oorlogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wozmro schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:35:
Dan is de volgende vraag: wat is rijk leven?
In iig niet alleen sparen voor je oude dag en je focussen op veel geld. Ik probeer de balans te vinden. NB: met rijk leven bedoelde ik ook niet veel geld hebben. Geniet van je centen. En houdt een beetje rekening met onze wereld voor onze kinderen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2020 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 20:25
[...]

Dit is waar, maar bedrijven (en kredietbeoordelaars) worden zich ook steeds meer bewust van de bedrijfsmatige risico's van klimaatverandering. Daar zit nog veel meer groei in dan we nu kunnen weten en inschatten: de circulaire economie betekent een enorme transitie waar ontzettend veel geld in omgaat. Aandeelhouders zullen dat op termijn ook gaan zien (en zien ze nu ook deels al).
De idee dat er een einde der tijden aanbreekt - 'nu écht' - is ontzettend oud en zie je terug in allerlei geschriften uit welke tijd dan ook. Het zou écht zo kunnen zijn, ik wil dat niet ontkennen, er zijn immers talloze diersoorten uitgestorven en de mens is bepaald niet onfeilbaar. Maar in hoeverre je daar met een beursstrategie op kunt inspelen (en daar gaat het in dit topic over) lijkt mij bijna niet in te schatten. Als er pleuris echt weer eens uitbreekt heb je grotere problemen dan 'het geld dat je toch kon missen'. Want dat is het grote voordeel - en overigens ook voor het klimaat nadeel: je kunt nooit meer verliezen dan je inleg, ook al is de aangedane schade groter. Dát vind ik nou onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Laatst online: 22:01
Miki schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:38:
Mijn dag begint met slecht nieuws, ING verhoogt per 1 april de tarieven voor zelf beleggen: de basisfee wordt verhoogt van €16 naar €20 per jaar. En de drempel van de variabele servicefee is van €75.000 naar €100.000 verschoven. Het zijn geen schokkende bedragen maar leuk is anders :/
Ik twijfel of ik bij ING of Meesman wil gaan beleggen in the Northern Trust indexfondsen. Hebben deze verhoogde kosten ook betrekking op indexbeleggen bij ING?

Ik las in andere reacties dat grote banken zoals ING nu voordeliger zijn dan Meesman.

[ Voor 11% gewijzigd door Vinny1 op 01-03-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
Dit is waar, maar bedrijven (en kredietbeoordelaars) worden zich ook steeds meer bewust van de bedrijfsmatige risico's van klimaatverandering. Daar zit nog veel meer groei in dan we nu kunnen weten en inschatten: de circulaire economie betekent een enorme transitie waar ontzettend veel geld in omgaat. Aandeelhouders zullen dat op termijn ook gaan zien (en zien ze nu ook deels al).
Ik ga van deze dip dan ook gebruik maken om ETFs te kopen met volgende thema's:
- hernieuwbare energie
- zuiver water
- robotica
- ruimtevaart

Moest er iemand weet hebben van een etf die belegt in bedrijven die te maken hebben met het opvangen van de gevolgen van klimaatverandering hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benbam schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:52:
[...]

Ik ga van deze dip dan ook gebruik maken om ETFs te kopen met volgende thema's:
- hernieuwbare energie
- zuiver water
- robotica
- ruimtevaart

Moest er iemand weet hebben van een etf die belegt in bedrijven die te maken hebben met het opvangen van de gevolgen van klimaatverandering hoor ik het graag :)
https://www.investing.com...al-clean-energy?cid=45836

https://www.ishares.com/u...siteEntryPassthrough=true

https://www.ishares.com/n...gger/nl/producten/251913/

Zo jij kan aan de bak.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Loekoe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:46:
[...]

je kunt nooit meer verliezen dan je inleg, ook al is de aangedane schade groter. Dát vind ik nou onwenselijk.
Als je geld gaat lenen om mee te beleggen en je verliest deze inleg, dan kan dit wel een groot probleem worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phantom09
benbam schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:37:
[...]

Er zijn veel oplossingen maar het interesseert niemand... We blijven keihard verder doen zoals we bezig zijn tot het te laat is... Veel meer vluchtelingen, ellende door het klimaat en oorlogen...
Je leest en ziet veel maar je hoort bijna niemand over de echte oplossing praten: Minder kinderen op de wereld zetten (en wel zodanig dat in de loop der jaren het aantal mensen minder wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:39
[...]

Is niet de eerste keer dat we doem-scenario's schetsen. Maar dit keer is het echt zo!! Echt waar!! Qua dat betreft komt het redelijk dicht bij geloof. Alle andere goden uit het verleden waren fabeltjes, onze god is de echte!

- Y2K bug (Wikipedia: Year 2000 problem)
- Ozon laag (Wikipedia: Ozone depletion)
- peak oil (Wikipedia: Peak oil)
- nieuwe ijstijd (Wikipedia: Global cooling)
- zure regen (Wikipedia: Acid rain)
- hongersnoden (elk jaar komt er wel een voorspelling daarover)
- Noorpool ijs zou gesmolten zijn in 2015 2020 2025 (https://electroverse.net/...y-ice-free-in-five-years/)
etc etc

In mijn optiek is er inderdaad een probleem met CO2 uitstoot en is het goed dat we daar maatregelen voor nemen, maar de doemsdag voorspellingen die daar steevast bij worden gedaan ondermijnen de boodschap omdat het steeds weer niet uitkomt. De aarde en de mensheid zijn een stuk veerkrachtiger dan men denkt.

Ook dit probleem zullen we overwinnen en ik verwacht dat we dat doen zonder de economie te beschadigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
phantom09 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:58:
[...]

Je leest en ziet veel maar je hoort bijna niemand over de echte oplossing praten: Minder kinderen op de wereld zetten (en wel zodanig dat in de loop der jaren het aantal mensen minder wordt).
Zoals ik zei... De oplossingen zijn er maar niemand gaat ze toepassen... Alles wat minder groei (zoals we die nu kennen) geeft, zal er nooit door komen...

We gaan verder tot de gevolgen van de klimaatverandering enorm zijn (niet meer tegen te houden op dit moment trouwens). Er komen gigantische volksverhuizingen op gang wat dus logischerwijze tot oorlogen zal lijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Eeeeeuh. Hier al bijna 10 jaar extra geisoleerd huis en zonnepanelen en donderdag komt de L/L warmtepomp. Beste investeringen die je kan doen met gegarandeerd rendement en bijdrage schoon klimaat. Elektrische auto wacht ik nog mee totdat die markt echt volwassen is en ik tweedehands tegen normale prijzen kan kopen. Wat doe jij?

Nb: sorry heb wel 2 kinderen maar die vallen weg tegen ons zelf als we komen te overlijden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:43

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

[...]

Enkele etmalen een bevolkingslimiet instellen (2 kinderen max lijkt me wel menselijk). Regeringen die investeringen doen die langer gelden dan hun ambtstermijn (aka kernenergie als tussenoplossing voor +/- 30 a 50 jaar. Maar vooral het kapitalistisch systeem die nog steeds alle "groene" oplossing gebruikt als boekhoudkundige truc om ergens anders inkomsten te halen. (dieselban op auto's die nog perfect in orde zijn bvb...)
Wat mij betreft staan winst maken en "échte groene inspanningen" haaks op elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Vinny1 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:51:
[...]

Ik twijfel of ik bij ING of Meesman wil gaan beleggen in the Northern Trust indexfondsen. Hebben deze verhoogde kosten ook betrekking op indexbeleggen bij ING?

Ik las in andere reacties dat grote banken zoals ING nu voordeliger zijn dan Meesman.
De kosten zijn voor het hebben van een beleggingsrekening dus ook voor index beleggen.

Er is door @GG85 een mooie excel sheet gemaakt waar je zelf kunt spelen met de getallen zodat je kunt uitrekenen welke broker voor jou interessant is. De nieuwe kosten waren als het goed is er in verwerkt en anders kun je dat vrij eenvoudig zelf ook verwerken in het tabblad van ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
benbam schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:04:
[...]

Zoals ik zei... De oplossingen zijn er maar niemand gaat ze toepassen... Alles wat minder groei (zoals we die nu kennen) geeft, zal er nooit door komen...

We gaan verder tot de gevolgen van de klimaatverandering enorm zijn (niet meer tegen te houden op dit moment trouwens). Er komen gigantische volksverhuizingen op gang wat dus logischerwijze tot oorlogen zal lijden...
Je hebt in bepaalde mate geen ongelijk maar toch zitten er veel aannames in je verhaal. De gevolgen zijn inderdaad enorm - maar hoe enorm? En waarom zouden de mensen de gevolgen niet kunnen tackelen? En die volksverhuizingen.. Er zijn talloze volksverhuizingen geweest in de geschiedenis van de mens, soms met oorlog als gevolg - maar soms ook niet. Oorlog is niet per se slecht voor de economie, overigens. Maargoed, dat is weer een terzijde.
Angst is een hele slechte raadgever. Ik denk niet dat je moet onderschatten hoeveel mensen nu heel hard aan het werken zijn om klimaatverandering een halt toe te roepen. Ik ken er een hele hoop: zij wijden hun leven werkzame leven aan het verduurzamen van bedrijven, het bouwen van windmolens, het maken van duurzaam beleid voor ministeries... Als je net in de verkeerde bubbel zit, ken je voor je het weet alleen maar klagers en pessimisten. We praten elkaar naar de mond, wat dat betreft.

EDIT: En bovendien: er is in de wereld veel meer oorlog dan we denken, ook op dit moment. Het is heel erg, maar de facto leiden de volksverhuizingen/klimaatverandering al tot oorlog. Volgens mij is dat ook het gevaar van dit type denken: het is allemaal al gaande. Nog teveel zien we klimaatverandering is iets van de toekomst maar it happens as we speak, en het gaat kneiterhard. Maar - de technologische groei / innovatie (en dat is de optimistische kant) gaat óók heel erg hard.

[ Voor 14% gewijzigd door Loekoe op 01-03-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Joindry schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:08:
[...]

Wat mij betreft staan winst maken en "échte groene inspanningen" haaks op elkaar.
Behalve wanneer men geld kan verdienen aan CO2 reducering. Helaas is er zoiets nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
[...]

Je doet alsof niemand hierover praat maar dit is wel degelijk een onderwerp, en overigens in de westerse wereld al gaande: dat de wereldbevolking altijd blijft stijgen is (niet meer) de verwachting van álle theoretici en statistici. Er zijn vrij genuanceerde modellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:00
Lieve beleggertjes, we hebben een topic speciaal toegewijd aan de klimaatverandering, waarin alle dingen die hier besproken worden absoluut al een keer de revue gepasseerd zijn (inclusief, meerdere malen en zonder enig resultaat, de bevolkingsgrootte). Weliswaar kan er hier ook specifieker ingegaan worden op de relatie met beleggen, maar ik heb niet het idee dat we die kant op gaan.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:10:
[...]

De kosten zijn voor het hebben van een beleggingsrekening dus ook voor index beleggen.

Er is door @GG85 een mooie excel sheet gemaakt waar je zelf kunt spelen met de getallen zodat je kunt uitrekenen welke broker voor jou interessant is. De nieuwe kosten waren als het goed is er in verwerkt en anders kun je dat vrij eenvoudig zelf ook verwerken in het tabblad van ING.
Dan kun je beter gaan beleggen bij DeGiro als kosten laag moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:15:
[...]

Behalve wanneer men geld kan verdienen aan CO2 reducering. Helaas is er zoiets nog niet.
Zolang vervuiling niet consistent (dus geen verschil tussen bijvoorbeeld bedrijven en huishoudens of uitzonderingen voor bepaalde sectoren zoals de luchtvaart) belast wordt, hebben de vervuilers geen incentive om te verduurzamen.
Een vrije markt heeft een overheid nodig die strenge kaders stelt. Helaas laat de neoliberale stijl het aan de markt om problemen op te lossen - dat levert een gigantisch belangenconflict op, en dus gaat het allemaal veel te langzaam.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• UglyDinosaur
OK, terug on topic dan.

Ik heb voor mezelf een oplijsting gemaakt van aandelen die eventueel interessant kunnen worden binnenkort met de afstand tot hun high en low van de voorbije 52 weken, eventueel dividendrendement (excl. lokale en belgische taks) en eventuele fair value prijzen die ik kon terugvinden bij Morningstar en in de Webull-app.

Hier te vinden en eventuele opmerkingen/aanvullingen zijn welkom...

Edit: Gelieve fair value te negeren of zelf te berekenen. De waardes die ik gebruikt heb komen rechtstreeks van Webull of morningstar en kunnen sterk verouderd of foutief zijn!!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8TurK8w.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door UglyDinosaur op 01-03-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:00
benbam schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:25:
OK, terug on topic dan.

Ik heb voor mezelf een oplijsting gemaakt van aandelen die eventueel interessant kunnen worden binnenkort met de afstand tot hun high en low van de voorbije 52 weken, eventueel dividendrendement (excl. lokale en belgische taks) en eventuele fair value prijzen die ik kon terugvinden bij Morningstar en in de Webull-app.

[Afbeelding]
Ik zou de gezondheid van het bedrijf ook in rekening meebrengen. Ab inbev staat als je grootste potentiële stijger, maar het aandeel slabbakt al jaren naar beneden. Maw los van de corona gebeurtenissen ging dit al in dalende lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
Ik zou de gezondheid van het bedrijf ook in rekening meebrengen. Ab inbev staat als je grootste potentiële stijger, maar het aandeel slabbakt al jaren naar beneden. Maw los van de corona gebeurtenissen ging dit al in dalende lijn.
Ik heb inderdaad nog niet nagekeken in hoeverre het goede beleggingen zijn. Ik heb al behoorlijk wat AB inbev aandelen dus ik ken helaas de toestand van het bedrijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:54
OK, terug on topic dan.

[Afbeelding]
Verzekeraars als ASR en NN zou ik ook naar kijken. Eventueel Munich RE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Klimaatverandering hoeft niet slecht te zijn voor de beurs. Enorme delen van Rusland worden beschikbaar voor landbouw, omdat de grond (permafrost) ontdooit. Ook Groenland kan profiteren (langer groeiseizoen). Het smelten van de ijskappen geeft een kortere route voor schepen tussen de Atlantische en Pacifische oceaan.

Het opwarmen van de aarde geeft wellicht ook het nodige duwtje voor het verder ontwikkelen van kernenergie (fusie). Bovendien komt er een nieuwe industrie tevoorschijn: CO2 uit de atmosfeer opzuigen en opslaan onder de grond of brandstof mee maken door te combineren met waterstof.

Dat het (voor ons) minder leefbaar wordt, betekent niet dat de winsten hoeven te dalen.

[ Voor 25% gewijzigd door Longcat op 01-03-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:21:
[...]

Zolang vervuiling niet consistent (dus geen verschil tussen bijvoorbeeld bedrijven en huishoudens of uitzonderingen voor bepaalde sectoren zoals de luchtvaart) belast wordt, hebben de vervuilers geen incentive om te verduurzamen.
Een vrije markt heeft een overheid nodig die strenge kaders stelt. Helaas laat de neoliberale stijl het aan de markt om problemen op te lossen - dat levert een gigantisch belangenconflict op, en dus gaat het allemaal veel te langzaam.
In theorie juist, maar je mist volgens mij even de actuele info over hoe de overheid CO2 gaat belasten. Daarmee creëren ze niet alleen een incentive, bedrijven zullen wel CO2 moeten besparen om te kunnen overleven.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Longcat schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:00:
Klimaatverandering hoeft niet slecht te zijn voor de beurs. Enorme delen van Rusland worden beschikbaar voor landbouw, omdat de grond (permafrost) ontdooit. Ook Groenland kan profiteren (langer groeiseizoen). Het smelten van de ijskappen geeft een kortere route voor schepen tussen de Atlantische en Pacifische oceaan.
En dat is precies DE reden (lees HET probleem) dat multinationals er niets aan doen. Want het levert geld op. Waarom denk je dat ze het Amazone gebied af fikken? :'( En dan is de cirkel weer rond en daarom gaan we down de drain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
OK, terug on topic dan.

Fair Value lekker links laten liggen! Je hebt geen idee hoe oud die koersdoelen zijn (nog los van waarom je koersdoelen zou volgen). Als een aandeel op 100 stond en koersdoel van 120 had, maar vervolgens gaat van alles mis waardoor het aandeel daalt naar 80, dan zegt jouw overzicht dat er een potentieel is van 50% terwijl analisten hun koersdoel nog niet hebben bijgewerkt naar bijv. 70. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 19:11

shotputty

I'll be back

CornermanNL schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:52:
[...]

Verzekeraars als ASR en NN zou ik ook naar kijken. Eventueel Munich RE
ASR en NN liggen op hun gat als 2% van de bevolking komt te overlijden de komende maanden. Ik neem aan dat alle overlijdensrisicoverzekeringen daar gestald zijn.

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
Fair Value lekker links laten liggen! Je hebt geen idee hoe oud die koersdoelen zijn (nog los van waarom je koersdoelen zou volgen). Als een aandeel op 100 stond en koersdoel van 120 had, maar vervolgens gaat van alles mis waardoor het aandeel daalt naar 80, dan zegt jouw overzicht dat er een potentieel is van 50% terwijl analisten hun koersdoel nog niet hebben bijgewerkt naar bijv. 70. :o
Ik volg je redenering 100%... Maar ik heb in het verleden van een hoop bedrijven (niet deze lijst voor alle duidelijkheid) zelf de fair value zelf berekend en daar kruipt een HOOP tijd in. Deze lijst heb ik snelsnel opgesteld de voorbije dagen dus daar had ik geen tijd voor voorlopig.

Ik zal mijn originele post wel wat aanpassen om hier op te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Vanochtend tijdens het invullen van mijn inkomstenbelasting kwam ik er achter dat DeGiro 25% dividendbelasting heeft ingehouden voor een bepaald aandeel. Het aandeel staat genoteerd op de NASDAQ maar de ISIN begint met CA, het gaat om een Canadees bedrijf.

Bij mijn Amerikaanse broker is voor hetzelfde aandeel maar 15% dividendbelasting ingehouden.

Voordat ik de vraag aan DeGiro ga stellen, weten jullie hoe dit zit? W8-BEN is ingevuld bij DeGiro. Heb ik dan toch een dividendlek te maken met een fysiek aandeel bij DeGiro? Dan is DeGiro opeens een stuk duurder 8)7

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
The_FrankO schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:34:
Vanochtend tijdens het invullen van mijn inkomstenbelasting kwam ik er achter dat DeGiro 25% dividendbelasting heeft ingehouden voor een bepaald aandeel. Het aandeel staat genoteerd op de NASDAQ maar de ISIN begint met CA, het gaat om een Canadees bedrijf.

Bij mijn Amerikaanse broker is voor hetzelfde aandeel maar 15% dividendbelasting ingehouden.

Voordat ik de vraag aan DeGiro ga stellen, weten jullie hoe dit zit? W8-BEN is ingevuld bij DeGiro. Heb ik dan toch een dividendlek te maken met een fysiek aandeel bij DeGiro? Dan is DeGiro opeens een stuk duurder 8)7
Notering doet er geloof ik niet veel toe. Het gaat om de domicile van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:54
shotputty schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:33:
[...]

ASR en NN liggen op hun gat als 2% van de bevolking komt te overlijden de komende maanden. Ik neem aan dat alle overlijdensrisicoverzekeringen daar gestald zijn.
Lange termijn is dat geen enkel probleem, dus even wachten , en dan rustig aankopen. Neem een leuke marge , en wacht geduldig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Longcat schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:38:
[...]

Notering doet er geloof ik niet veel toe. Het gaat om de domicile van het bedrijf.
Dan snap ik niet dat bij de Amerikaanse broker 15% is ingehouden. Heeft de VS een verdrag met Canada dat het maar 15% afdraagt?
Toch jammer om 10% van het dividend mis te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:36
Ik vermoed dat de dalingen morgen flink gaan doorzetten. Aantal besmettingen groeit nog altijd onverminderd hard in EU. In de US eerste dode(n). Spannend. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shotputty schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:33:
[...]

Ook een boel pensioenverzekeringen stoppen dan voortijdig, dus dat is weer positief voor een verzekeraar. Wat dan meer impact heeft? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
The_FrankO schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:46:
[...]

Dan snap ik niet dat bij de Amerikaanse broker 15% is ingehouden. Heeft de VS een verdrag met Canada dat het maar 15% afdraagt?
Toch jammer om 10% van het dividend mis te lopen.
Ik ben bepaald geen expert op dit gebied, helaas. Sta je bij die VS broker als NL nationaliteit ingeschreven?

Denk dat @writser of @Hielko je hier mee kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
phantom09 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:18:
[...]

Dan kun je beter gaan beleggen bij DeGiro als kosten laag moeten zijn.
Ligt er maar net aan waarin je gaat beleggen. Er zijn redenen waaronder geen/nauwelijks dividendlek, automatisch periodiek kunnen inleggen, aankopen doen in fracties, geen aandelen uitlenen waarom DeGiro veel minder interessant kan zijn.

Je dient je broker te kiezen naar je persoonlijke beleggingstrategie en aanvullende eisen dan ipv alleen te focussen op kosten of een fancy app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 07:31
Lycaon schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:46:
Ik vermoed dat de dalingen morgen flink gaan doorzetten. Aantal besmettingen groeit nog altijd onverminderd hard in EU.
Ik heb m'n volledige portfolio (hoofdzakelijk VWRL)
nét onder de top geliquideerd, dus die dalingen voel ik gelukkig niet. Een goed buy-in moment moet ik nog even bepalen, maar ik overweeg een 'shit hits the fan' order van gemiddeld 25% onder de top en een 'normaal herstel' bod van 10% boven het huidige laatste punt. Dat is natuurlijk wel zwaar afhankelijk van wat ik verder in het nieuws zie gebeuren.

Los van alle slachtoffers en mondiale paniek toch stiekem een interessante periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
OK, terug on topic dan.

Edit: Gelieve fair value te negeren of zelf te berekenen. De waardes die ik gebruikt heb komen rechtstreeks van Webull of morningstar en kunnen sterk verouderd of foutief zijn!!

[Afbeelding]
Hoe is dat allemaal berekend?

Overigens in Excel is er een stocks data type die je kan invoegen (moet je wel Office365 hebben) waarbij dit live en automatisch gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
Hoe is dat allemaal berekend?

Overigens in Excel is er een stocks data type die je kan invoegen (moet je wel Office365 hebben) waarbij dit live en automatisch gaat.
Is in google sheets met de googlefinance functie. Dividenden en fair value heb ik handmatig ingegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Bulder schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:22:
[...]

nét onder de top geliquideerd, dus die dalingen voel ik gelukkig niet. Een goed buy-in moment moet ik nog even bepalen, maar ik overweeg een 'shit hits the fan' order van gemiddeld 25% onder de top en een 'normaal herstel' bod van 10% boven het huidige laatste punt. Dat is natuurlijk wel zwaar afhankelijk van wat ik verder in het nieuws zie gebeuren.

Los van alle slachtoffers en mondiale paniek toch stiekem een interessante periode.
En hoe ga je je instapmomenten bepalen, je kunt namelijk alleen achteraf met zekerheid zeggen of je juist gegokt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Top, vergeet ook niet dat de buy en hold strategie uit de USA komt, wij kennen geen cap gains, dus je verliest er niks mee om even uit te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Miki schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:46:
[...]

En hoe ga je je instapmomenten bepalen, je kunt namelijk alleen achteraf met zekerheid zeggen of je juist gegokt hebt.
Dat plus ik vraag me af om hoeveel geld het gaat, wanneer het nodig is enz.
1000 euro spaargeld is wat anders dan een toekomstige pensioen voorziening als je 25 bent. Als je dan al bang bent voor de impact van een griep die iedere 10 jaar terug komt..

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 01-03-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Miki schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:46:
[...]

Maakt het instapmoment op dit moment nu zo veel uit? In de veronderstelling dat je het geïnvesteerde bedrag voor stel een minimum periode van 5 jaar kwijt kunt. Ieder aandeel die ik opvolg is minstens met 10% gedaald enkel en alleen door optreden van het corona virus.

Simpel denkend als ik ben ga ik er dan van uit dat eens het virus geneutraliseerd is alles mooi terug omhoog gaat.

De enige 'truc' in deze situatie is het dieptepunt weten te bepalen, maar zelfs als je morgen aankoopt en hij zakt nog 10% Ga je naar mijn visie binnen 5 jaar toch nog in de + staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Rubberen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:07:
[...]

Maakt het instapmoment op dit moment nu zo veel uit? In de veronderstelling dat je het geïnvesteerde bedrag voor stel een minimum periode van 5 jaar kwijt kunt. Ieder aandeel die ik opvolg is minstens met 10% gedaald enkel en alleen door optreden van het corona virus.

Simpel denkend als ik ben ga ik er dan van uit dat eens het virus geneutraliseerd is alles mooi terug omhoog gaat.

De enige 'truc' in deze situatie is het dieptepunt weten te bepalen, maar zelfs als je morgen aankoopt en hij zakt nog 10% Ga je naar mijn visie binnen 5 jaar toch nog in de + staan.
Zucht, VWRL stond bijvoorbeeld in Oktober net zo hoog zoals het nu is gezakt. Wat wil je nu precies bereiken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 19:44
De markt timen, dat is zn doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 07:31
Miki schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:33:
[...]

Zucht, VWRL stond bijvoorbeeld in Oktober net zo hoog zoals het nu is gezakt. Wat wil je nu precies bereiken :?
Grapje toch? Het scheelt meer dan 10% als je deze koersval 'overslaat'. Dat is alleen oninteressant als je met zakgeld aan het beleggen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:18
Goofyduck384 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:08:
Ik ben nu ongeveer 2 jaar op kleine schaal via deGiro aan het beleggen. Elke maand €100,- in VWRL. Maar wat een daling zeg de afgelopen week.
Ik heb nu 22 aandelen, zat op €350 winst, maar deze week gezakt tot €54. Nu doe ik het op kleine schaal en laat ik het lekker staan (gaat mij om de lange termijn, 30 jaar), maar kan me voorstellen dat dit echte beleggers flink in paniek kan brengen. Je ‘ziet’ je geld gewoon per minuut verdampen.. ben bewust maar niet meer gaan kijken in de app. Bijna geneigd om ook maar te verkopen om mijn winst nu in ieder geval te pakken. Laat het toch maar staan, kan dit missen.
Ken het gevoel. Ben pas sinds Dec vorig jaar begonnen en stond 250 winst, inmiddels 450 verlies binnen een dikke week. Heb nu een paar limit orders gezet voor VWRL om automatisch bij te kopen als ze verder zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Bulder schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:48:
[...]

Grapje toch? Het scheelt meer dan 10% als je deze koersval 'overslaat'. Dat is alleen oninteressant als je met zakgeld aan het beleggen bent.
Als je aan het swing traden bent met korte termijn visie dan kan ik het nog ergens bevatten. Als dit niet je bedoeling is dan is het raadzaam om je eens te verdiepen wat buy & hold daadwerkelijk doet met de gemiddelde aankoopprijs van je effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Miki schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:02:
[...]

Als je aan het swing traden bent met korte termijn visie dan kan ik het nog ergens bevatten. Als dit niet je bedoeling is dan is het raadzaam om je eens te verdiepen wat buy & hold daadwerkelijk doet met de gemiddelde aankoopprijs van je effecten.
Ik had niets van aandelen voor de koersval, echter staat mijn fiat nu natuurlijk klaar om koopjes te doen.
Dus voor de mensen in mijn geval kun je momenteel niet veel verkeerd doen qua aankopen als je toch tenminste een basiskennis bezit van de markt.

(had ik wellicht moeten vermelden in mijn eerste post)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubberen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:05:
[...]

Ik had niets van aandelen voor de koersval, echter staat mijn fiat nu natuurlijk klaar om koopjes te doen.
Dus voor de mensen in mijn geval kun je momenteel niet veel verkeerd doen qua aankopen als je toch tenminste een basiskennis bezit van de markt.

(had ik wellicht moeten vermelden in mijn eerste post)
Ik ben erg benieuwd naar jouw basis kennis van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Sport_Life schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:07:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar jouw basis kennis van de markt.
Begrijp het niet goed. Misschien stel ik het mij te simpel voor (zeker mogelijk)

Maar als de markt een serieuze steek krijgt van iets wat een tijdelijk fenomeen is, dan lijkt het mij logisch dat die markt zich zal herstellen eens dat fenomeen is verdwenen.

Of gaan we ervan uit dat de koersen nooit meer omhoog zullen gaan dmv een virus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:13:
Waarom horen we in de wereld niet over ACE pharmaceuticals die een oud malaria medicijn gebruikt tegen corona?
Omdat ze weliswaar de enige in Nederland zijn, maar het gewoon een patentvrij middel is dat bij wijze van spreken makkelijker te produceren is dan XTC-pillen. Als je de grondstoffen kunt krijgen uit India en China, that is.

Kortom: het is een fantastisch marketing verhaal van ACE Pharmaceuticals, maar er zijn een heleboel fabrieken die hetzelfde middel aan het produceren zijn.

Oude beleggers wijsheid: het nieuws is net een bikini. Het gaat er niet om wat je ziet, maar om wat je niet ziet!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Rubberen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:11:
[...]

Begrijp het niet goed. Misschien stel ik het mij te simpel voor (zeker mogelijk)

Maar als de markt een serieuze steek krijgt van iets wat een tijdelijk fenomeen is, dan lijkt het mij logisch dat die markt zich zal herstellen eens dat fenomeen is verdwenen.

Of gaan we ervan uit dat de koersen nooit meer omhoog zullen gaan dmv een virus?
Als de markt een bubble was dan is het virus alleen de trigger dus (ik) verwacht niet dat alles zomaar weer op het oude niveau terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:36
shotputty schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:44:
[...]

Als de markt een bubble was dan is het virus alleen de trigger dus (ik) verwacht niet dat alles zomaar weer op het oude niveau terug komt.
Dat ligt een beetje aan je horizon inderdaad.
Het lijkt mij nl. op de langere termijn (lees: 10-20 jr.) zeer onwaarschijnlijk dat het niet meer op dit niveau komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 09:41
The_FrankO schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:34:

Een W8-BEN is voor aandelen die in Amerika gevestigd zijn (en dat is wat anders dan in Amerika verhandeld zijn). Daar heb je dus niks aan in dit geval. De Canadese belastingdienst heeft een soortgelijk formulier met een soortgelijke cryptische naam: NR301. Bij Binck kun je dat formulier invullen en opsturen (hier te vinden: https://www.binck.nl/klanten/formulieren onder 'overige'). Als je dat gedaan hebt wordt, net als bij een W8-BEN, slechts het verdragstarief met Nederland ingehouden, dus 15%. Als je geen NR301 hebt ingevuld wordt het Canadese tarief ingehouden, oftewel 25%.

DeGiro is een stel amateurs en bieden volgens mij niet de optie om een NR301 in te vullen (zie: https://twitter.com/degiroeu/status/1178573459451977729 ). Je kan proberen of het inmiddels wel kan maar ik betwijfel het.

Als het om een fors bedrag gaat kun je de resterende 10% in Canada van de belastingdienst terugclaimen. Of dat eenvoudig is: geen idee, ik heb het nog nooit geprobeerd. In sommige landen (bijv. Zweden) is het kinderlijk eenvoudig en kun je dat zelf doen. In andere landen is het veel moeilijker en/of duurder. Ik gebruik zelf wel eens de diensten van Charles van Berkum van http://www.thereclaimcompany.com, een aanrader wat mij betreft. Voor ~90 euro handelen zij de claim voor je af en ze weten waar ze mee bezig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 01-03-2020 19:00 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Rubberen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:11:
[...]

Misschien toch maar even je verdiepen in de materie voordat je er blind instapt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubberen
Miki schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:02:
[...]

Misschien toch maar even je verdiepen in de materie voordat je er blind instapt :)
Ik denk dat er veel mensen zijn die er al inzitten die er minder kennis van hebben dan ikzelf. Waarmee ik zeker niet wil aangeven dat ik bovengemiddeld ben van kennis, integendeel. Ik probeer gewoon logica te zoeken + de historie van de koersen te bekijken om +/- een beeld te kunnen vormen wat de toekomst kan brengen.

Afgaande van het nieuws dat ik dit weekend heb gevolgd, zal morgen de bel20 nog verder een duik nemen zoals al de rest. Misschien dat de USA stabiel blijft, maar dat is enkel door injectie.. Ben ik hier zeker van? Tuurlijk niet, maar zoals gezegd probeer ik gewoon te informeren en analyseren.

Wel ben ik altijd bereid om een anders visie te horen, dus had graag eens jouw kijk geweten op de situatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Rubberen op 01-03-2020 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
writser schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:57:
[...]

Een W8-BEN is voor aandelen die in Amerika gevestigd zijn (en dat is wat anders dan in Amerika verhandeld zijn). Daar heb je dus niks aan in dit geval. De Canadese belastingdienst heeft een soortgelijk formulier met een soortgelijke cryptische naam: NR301. Bij Binck kun je dat formulier invullen en opsturen (hier te vinden: https://www.binck.nl/klanten/formulieren onder 'overige'). Als je dat gedaan hebt wordt, net als bij een W8-BEN, slechts het verdragstarief met Nederland ingehouden, dus 15%. Als je geen NR301 hebt ingevuld wordt het Canadese tarief ingehouden, oftewel 25%.

DeGiro is een stel amateurs en bieden volgens mij niet de optie om een NR301 in te vullen (zie: https://twitter.com/degiroeu/status/1178573459451977729 ). Je kan proberen of het inmiddels wel kan maar ik betwijfel het.

Als het om een fors bedrag gaat kun je de resterende 10% in Canada van de belastingdienst terugclaimen. Of dat eenvoudig is: geen idee, ik heb het nog nooit geprobeerd. In sommige landen (bijv. Zweden) is het kinderlijk eenvoudig en kun je dat zelf doen. In andere landen is het veel moeilijker en/of duurder. Ik gebruik zelf wel eens de diensten van Charles van Berkum van http://www.thereclaimcompany.com, een aanrader wat mij betreft. Voor ~90 euro handelen zij de claim voor je af en ze weten waar ze mee bezig zijn.
Kijk! Dat is waardevolle informatie. Enorm bedankt.
Het nadeel van een goedkope broker kiezen denk ik |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
[...]

Zelfde situatie hier. Ik verwacht in ieder geval komende w(e)ek(en) nog niet in te stappen, maar sta wel paraat. Hopelijk kan ik mezelf beheersen >:) .Als de AEX door de ~505 heen gaat, dan weet je zeker dat er iets groots staat te gebeuren. Is even wachten op de NIKKEI, maar zou hoogst verbaasd zijn als daar positieve getallen komen te staan. Ook daar breidt het zich uit en gaan scholen dicht voor 1 maand.

Het verschil met SARS is overigens ook groot.

Afbeeldingslocatie: https://www.rtlz.nl/sites/default/files/styles/liggend/public/content/images/2020/02/28/dls_sars_jacob_2.PNG?itok=EKbG7dxu

Misschien toch nog maar weer de hypotheek rente voor 1 jaar vast zetten :+

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Ik ben me dit weekend aan het verdiepen in de opties voor morgen, de prijzen zullen ongetwijfeld niet op deze waarden blijven hangen maar ik ben ze toch aan het vergelijken.

Als je AEX Put maart 500 (€10,85) vergelijkt met AEX Put maart 470 (€6,50), hoe maak je dan een afweging welke van de twee een beter prijsstelling heeft of is de markt zo nauwkeurig met die prijzen dat ze eigenlijk wel gelijkwaardig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubberen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:26:
[...]

Ik denk dat er veel mensen zijn die er al inzitten die er minder kennis van hebben dan ikzelf. Waarmee ik zeker niet wil aangeven dat ik bovengemiddeld ben van kennis, integendeel. Ik probeer gewoon logica te zoeken + de historie van de koersen te bekijken om +/- een beeld te kunnen vormen wat de toekomst kan brengen.

Afgaande van het nieuws dat ik dit weekend heb gevolgd, zal morgen de bel20 nog verder een duik nemen zoals al de rest. Misschien dat de USA stabiel blijft, maar dat is enkel door injectie.. Ben ik hier zeker van? Tuurlijk niet, maar zoals gezegd probeer ik gewoon te informeren en analyseren.

Wel ben ik altijd bereid om een anders visie te horen, dus had graag eens jouw kijk geweten op de situatie.
Op dit moment zijn er nog veel teveel onzekerheden om een gedegen uitspraak te kunnen doen. De situatie die jij schetst is best case: 1 kwartaal minder omzet en daarna zou alles weer moeten functioneren als eind januari. Dat lijkt mij zelfs als best case zeer onwaarschijnlijk, met de kennis van nu. Ik vraag me af waar bedrijven hun afzet vandaan moeten krijgen als de hele transport keten 3 maanden stil heeft gelegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
Bowen_HAFX schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:56:
[...]

Zelfde situatie hier. Ik verwacht in ieder geval komende w(e)ek(en) nog niet in te stappen, maar sta wel paraat. Hopelijk kan ik mezelf beheersen >:) .Als de AEX door de ~505 heen gaat, dan weet je zeker dat er iets groots staat te gebeuren. Is even wachten op de NIKKEI, maar zou hoogst verbaasd zijn als daar positieve getallen komen te staan. Ook daar breidt het zich uit en gaan scholen dicht voor 1 maand.

Het verschil met SARS is overigens ook groot.

[Afbeelding]

Misschien toch nog maar weer de hypotheek rente voor 1 jaar vast zetten :+
Sars epidemie is van 2002 tot 2003 weet ik van wikipedia, dat gehele jaar is de Bel20 serieus gekelderd. Corona heeft bijlange na nog niet zoveel schade gedaan als sars, maar we zijn uiteindelijk nog maar een paar weken ver.. Echter heeft het corona virus niet de eigenschappen om een volledig jaar 'schade' te veroorzaken als je de virologen mag geloven. ( Medische wereld is hedendaags ook wel stuk beter dan in 2002/3)

Na de sars epidemie heeft de bel20 een stijgende lijn getekend wat tot de hoogste waarde ooit heeft geleid voor de Bel20.

Had graag een grafiekje erbij geplaatst, maar lukt mij helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
shotputty schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:56:
Ik ben me dit weekend aan het verdiepen in de opties voor morgen, de prijzen zullen ongetwijfeld niet op deze waarden blijven hangen maar ik ben ze toch aan het vergelijken.

Als je AEX Put maart 500 (€10,85) vergelijkt met AEX Put maart 470 (€6,50), hoe maak je dan een afweging welke van de twee een beter prijsstelling heeft of is de markt zo nauwkeurig met die prijzen dat ze eigenlijk wel gelijkwaardig zijn?
Probeer eens het Black-Scholes model te doorlopen en kijk welke waardes bekend zijn en welke niet. Vervolgens kan je een prijscalculator gebruiken om de fair value uit te rekenen van de opties (onder bepaalde aannames). Als je hier niet uit kan komen, dan kun je beter geen opties kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
OK, terug on topic dan.

Er zijn bijna geen aandelen uit de VS? Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:02:
[...]

Ligt er maar net aan waarin je gaat beleggen. Er zijn redenen waaronder geen/nauwelijks dividendlek, automatisch periodiek kunnen inleggen, aankopen doen in fracties, geen aandelen uitlenen waarom DeGiro veel minder interessant kan zijn.

Je dient je broker te kiezen naar je persoonlijke beleggingstrategie en aanvullende eisen dan ipv alleen te focussen op kosten of een fancy app.
Als je een custody account neemt worden je aandelen niet uitgeleent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
[...]
Er zijn bijna geen aandelen uit de VS? Waarom?
Eigenlijk gewoon omdat ik niet met de omzetting EUR/USD wou zitten...

Dus eigenlijk niet echt een geldige reden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
phantom09 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:40:
[...]

Als je een custody account neemt worden je aandelen niet uitgeleent.
Joh...
Miki in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
benbam schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:46:
[...]

Ik persoonlijk vind dat er veel meer interessante aandelen te koop zijn op wallstreet dan hier op de AEX.
Ik neem het valuta risico voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:38
Even ter bevestiging: zat bij de ABN. Dividend NT World ESG was 21 februari binnen gekomen en 26 februari was de herbelegging gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

In Nieuw Zeeland zijn ze inmiddels met een min van 3,1% van start gegaan. Ik gok dat de AEX meteen bij 525 begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie nog mooie puts gezien voor de AEX? DeGiro is zo shit en op mijn lynx staat iets te weinig cash.

Mijn DAX putjes en DJ gaat prima....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:29:
Hebben jullie nog mooie puts gezien voor de AEX? DeGiro is zo shit en op mijn lynx staat iets te weinig cash.

Mijn DAX putjes en DJ gaat prima....
Hoezo is degiro shit? Zoek via koersen naar opties en selecteer dan AEX als underlying. Dan kun je expiration date kiezen en staan ze netjes gesorteerd op strike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
benbam schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:46:
[...]

Bij Flatex kun je Amerikaanse aandelen kopen met euro's.
Zitten wel hogere bied/laat prijzen op dan normaal, maar dat is in de meeste gevallen alsnog veel goedkoper dan het omwisselen van valuta.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:51:
[...]
Top, vergeet ook niet dat de buy en hold strategie uit de USA komt, wij kennen geen cap gains, dus je verliest er niks mee om even uit te stappen.
Tenzij de koersen plotseling omhoog gaan en je moet voor hoger instappen dan je bent uitgestapt. Daarnaast kun je geld verliezen op de spread en de eventuele transactiekosten.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 02-03-2020 03:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
shotputty schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:26:
In Nieuw Zeeland zijn ze inmiddels met een min van 3,1% van start gegaan. Ik gok dat de AEX meteen bij 525 begint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K5A8fT8uad3WRuxoIoPfxqJe/full.png
Toch omgekeerd :)

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 02-03-2020 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25
Futures staan hier ook op groen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
shotputty schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:26:
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Meestal zie je een kort herstel na een flinke dip om vervolgens weer iets verder te zakken. Ik ben erg benieuwd of zoiets zoals in de boeken staat beschreven ook nu gebeurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Goud ook weer in de plus.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:01:
Meestal zie je een kort herstel na een flinke dip om vervolgens weer iets verder te zakken. Ik ben erg benieuwd of zoiets zoals in de boeken staat beschreven ook nu gebeurd :)
Het mooie is dat er achteraf altijd wel een scenario te vinden is dat relevant was voor deze situatie. Is het een dead cat bounce of the bottom. No clue, maar over een jaar kan ik je er mooi iets over vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ik ben zelf niet geregistreerd op twitter. Maar ter ontspanning lees ik af en toe wel eens gewoon wat berichten via de browser.

De doomsday-berichten vliegen daar echt wel in het rond zeg!

Het eindspel is begonnen, nu is het het moment om te herpositionering (in goud, metalen,...), We hebben het altijd wel gezegd,...

Nou ja, ik blijf bij mijn 50/50 kans dat het beter of slechter wordt. Ik heb geen idee.
Pagina: 1 ... 35 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.