benbam schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:04:
[...]
Zoals ik zei... De oplossingen zijn er maar niemand gaat ze toepassen... Alles wat minder groei (zoals we die nu kennen) geeft, zal er nooit door komen...
We gaan verder tot de gevolgen van de klimaatverandering enorm zijn (niet meer tegen te houden op dit moment trouwens). Er komen gigantische volksverhuizingen op gang wat dus logischerwijze tot oorlogen zal lijden...
Je hebt in bepaalde mate geen ongelijk maar toch zitten er veel aannames in je verhaal. De gevolgen zijn inderdaad enorm - maar hoe enorm? En waarom zouden de mensen de gevolgen niet kunnen tackelen? En die volksverhuizingen.. Er zijn talloze volksverhuizingen geweest in de geschiedenis van de mens, soms met oorlog als gevolg - maar soms ook niet. Oorlog is niet per se slecht voor de economie, overigens. Maargoed, dat is weer een terzijde.
Angst is een hele slechte raadgever. Ik denk niet dat je moet onderschatten hoeveel mensen nu heel hard aan het werken zijn om klimaatverandering een halt toe te roepen. Ik ken er een hele hoop: zij wijden hun leven werkzame leven aan het verduurzamen van bedrijven, het bouwen van windmolens, het maken van duurzaam beleid voor ministeries... Als je net in de verkeerde bubbel zit, ken je voor je het weet alleen maar klagers en pessimisten. We praten elkaar naar de mond, wat dat betreft.
EDIT: En bovendien: er is in de wereld veel meer oorlog dan we denken, ook op dit moment. Het is heel erg, maar de facto leiden de volksverhuizingen/klimaatverandering al tot oorlog. Volgens mij is dat ook het gevaar van dit type denken: het is allemaal al gaande. Nog teveel zien we klimaatverandering is iets van de toekomst maar it happens as we speak, en het gaat kneiterhard. Maar - de technologische groei / innovatie (en dat is de optimistische kant) gaat óók heel erg hard.
[
Voor 14% gewijzigd door
Loekoe op 01-03-2020 14:19
]