Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.294.072 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Fuelke schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:41:
Go home Microsoft & Nvidia ... beetje stijgen op zo'n rode dag als vandaag 8)7
Exon staat ook in het groen, goed teken voor Shell aandelen na het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Bij Tesla blijven ze vandaag hangen op de 640. Maandag als hij weer naar beneden gaat, zal het naar 564 gaan en hangen tot de volgende dag. De volgende stap is wel een hele grote naar 505. Dat zou kunnen, maar zal wel wat dagen over doen vanwege de lange stabiele lijn die 564 had (toen hij naar boven ging).

[ Voor 4% gewijzigd door Qunix op 28-02-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Z___Z schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:45:
[...]

Exon staat ook in het groen, goed teken voor Shell aandelen na het weekend.
Shell heeft ook gewoon een US notering (ADR volgens mij): https://finance.yahoo.com/quote/RDS-A?
Even omrekenen naar euro's en delen door 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16
Trouwens... verrassing van vandaag.. goud diep in de min. Staat inmiddels deze maand ook negatief (-0,03% atm) Na alle verhalen hoe goud de veilige haven in roerige tijden zou moeten zijn, maakt het deze tot nu toe zeker niet waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
R.van.M schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:20:
Trouwens... verrassing van vandaag.. goud diep in de min. Staat inmiddels deze maand ook negatief (-0,03% atm) Na alle verhalen hoe goud de veilige haven in roerige tijden zou moeten zijn, maakt het deze tot nu toe zeker niet waar
Alles is in de verkoop op staatsobligaties na (en zelfs dan alleen de echte safe havens).

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 28-02-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Goud blijkt een redelijk waardevaste investering op de lange termijn. Fungeert daarentegen niet geweldig als hedge bij een volatiele markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
r0bb schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:17:
Haha ja gaat nu iedereen als een stel lemmingen dezelfde grap erin gooien? Prima hoor kan het hebben, laat voortaan mn gedachten wel thuis 👌

Fijn weekend.
Uiteindelijk is het je persoonlijke beslissing maar als er zoveel mensen zijn die reageren met nagenoeg dezelfde strekking dan is er misschien iets aan de hand of denk je van niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Miki schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:30:
[...]

Uiteindelijk is het je persoonlijke beslissing maar als er zoveel mensen zijn die reageren met nagenoeg dezelfde strekking dan is er misschien iets aan de hand of denk je van niet?
Als iedereen hetzelfde zegt/doet, krijg ik wel de neiging om contrair te gaan. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Goudprijs is afgelopen jaar al behoorlijk gestegen, niet gek dat beleggers dan winst pakken, waar het nog te halen valt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:37:
[...]

Goudprijs is afgelopen jaar al behoorlijk gestegen, niet gek dat beleggers dan winst pakken, waar het nog te halen valt.
Niet gek? Op dit topic? Het is hier het grote Buy and Hold topic hoor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Longcat schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:33:
[...]

Als iedereen hetzelfde zegt/doet, krijg ik wel de neiging om contrair te gaan. :$
Toch maar je portefeuille verkopen nu het nog kan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
r0bb schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:17:
Haha ja gaat nu iedereen als een stel lemmingen dezelfde grap erin gooien? Prima hoor kan het hebben, laat voortaan mn gedachten wel thuis 👌

Fijn weekend.
We plagen ook een beetje hoor :D Als we niet meer kunnen lachen om de beurs dan blijft er weinig over op dit forum :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:07
Volgende week of de week daarop maar een beleggingsrekening gaan openen bij de Rabo ondanks de angst voor Corona :+ Mijn plan is om maandelijks automatisch voor 200 p/m NT te kopen en verder niet meer naar de koers te kijken. De laatste tijd heb ik veel gelet op mijn uitgaven: ik kwam erachter dat ik onnodig dure uitgaven deed aan merkkleding en eten in de bedrijfskantine :9 Er blijft nu zo'n 250 p/m meer over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@noslen Ik zou je aanraden om z.s.m. te openen. Voordat alles rond is ben je weer even verder. Tussen order indienen en de stukken NT in je portefeuille krijgen zit ook een aantal dagen. Als je dus wil proberen te timen, denk daar dan aan. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Longcat op 28-02-2020 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:45:
[...]

Niet gek? Op dit topic? Het is hier het grote Buy and Hold topic hoor. :+
In dit topic zijn 2 kampen en Writser.
Ene kamp volgt buy n hold strategie, andere kamp zit bijna volledig in individuele tech stock.
Zit weinig tussen heb ik het idee :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Sport_Life Een beetje van beide kan toch ook? Buy & hold individuele tech stocks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 19:11

shotputty

I'll be back

Aan de buy & hold beleggers, schrijven jullie ook regelmatig een call optie op je aandelen om het rendement te verhogen?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
shotputty schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 22:14:
Aan de buy & hold beleggers, schrijven jullie ook regelmatig een call optie op je aandelen om het rendement te verhogen?
Het antwoord voor de meesten is nee. Op beleggingsfondsen zijn (volgens mij) geen opties. Dus bij een call NT World schrijven gaat niet lukken. Op bijv. ETFs als IWDA en VWRL zou je dit kunnen doen, maar ik heb al eens gekeken en geen opties beschikbaar gezien bij degiro. Kan zijn dat ze niet bestaan, vanwege te laag volume, of degiro biedt het niet aan.

Dan is er nog een (kleinere) groep beleggers met individuele aandelen, maar voor gedekte opties heb je er minimaal 100 nodig en dat is lastig als elk aandeel minder dan 10% van de portefeuille inneemt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
De mooiste adviezen zijn degene die altijd uitkomen. Orakel spelen is een kunst. Als iets op genoeg manieren is te interpreteren heb je altijd gelijk. Als je iets zegt zonder timing erbij lukt het vaak ook nog wel. Of je kan voldoende slagen om de arm houden.

'Het is heel lastig in te schatten ...': Ja duh.

'Er komen koopmomenten aan': Ja natuurlijk. Maar wanneer dan precies? Maar achteraf kun je bijna zeker wel zeggen dat die koopmomenten er waren. Al was het maar precies het moment van je voorspelling, als de koersen vanaf de uitspraak alleen maar weer stijgen.

'Het eerste belletje dat wijst op mogelijke bodemvorming': Als die niet komt was het nog maar het eerste belletje; Als hij wel komt had hij er al voor gewaarschuwd, en is het snel gegaan. Altijd gelijk dus.

'Fundamenteel begint er weer een koopmoment te ontstaan': Weer zo een: Als het koopmoment (nog) niet komt was het ook nog aan het ontstaan en had het nog wat tijd nodig. Als het er wel is, was het inderdaad zo voorspeld. Weer altijd gelijk.

Kan ik ook: Als professioneel Orakel zie ik ook de opgaande lijn langzaam al weer aankomen. Hoe verder de koersen zakken, hoe groter de druk opwaarts weer zal worden. Het zou dus goed kunnen dat de koersen eerst nog wat dalen, maar dan weer minimaal op het huidige nivo gaan uitkomen. Natuurlijk is het evident dat de volatiliteit nog even aanhoudt, en de koersen van dag tot dag zullen schommelen. Het beste is dan ook om als je geld over hebt hier iets leuks mee te gaan doen. Als de wereld vergaat heb je dan een leuke ervaring gehad, en als de wereld weer opkrabbelt en je het overleefd hebt, heb je ook een leuke ervaring gehad.

Maar wat heb ik nou eigenlijk gezegd? Niets dus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Longcat
Bestaat er al een Trump contra indicator?
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ER49ss1WoAA-_Li?format=jpg&name=large

_O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:06
TechLight schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 22:49:
[...]

De mooiste adviezen zijn degene die altijd uitkomen. Orakel spelen is een kunst. Als iets op genoeg manieren is te interpreteren heb je altijd gelijk. Als je iets zegt zonder timing erbij lukt het vaak ook nog wel. Of je kan voldoende slagen om de arm houden.

'Het is heel lastig in te schatten ...': Ja duh.

'Er komen koopmomenten aan': Ja natuurlijk. Maar wanneer dan precies? Maar achteraf kun je bijna zeker wel zeggen dat die koopmomenten er waren. Al was het maar precies het moment van je voorspelling, als de koersen vanaf de uitspraak alleen maar weer stijgen.

'Het eerste belletje dat wijst op mogelijke bodemvorming': Als die niet komt was het nog maar het eerste belletje; Als hij wel komt had hij er al voor gewaarschuwd, en is het snel gegaan. Altijd gelijk dus.

'Fundamenteel begint er weer een koopmoment te ontstaan': Weer zo een: Als het koopmoment (nog) niet komt was het ook nog aan het ontstaan en had het nog wat tijd nodig. Als het er wel is, was het inderdaad zo voorspeld. Weer altijd gelijk.

Kan ik ook: Als professioneel Orakel zie ik ook de opgaande lijn langzaam al weer aankomen. Hoe verder de koersen zakken, hoe groter de druk opwaarts weer zal worden. Het zou dus goed kunnen dat de koersen eerst nog wat dalen, maar dan weer minimaal op het huidige nivo gaan uitkomen. Natuurlijk is het evident dat de volatiliteit nog even aanhoudt, en de koersen van dag tot dag zullen schommelen. Het beste is dan ook om als je geld over hebt hier iets leuks mee te gaan doen. Als de wereld vergaat heb je dan een leuke ervaring gehad, en als de wereld weer opkrabbelt en je het overleefd hebt, heb je ook een leuke ervaring gehad.

Maar wat heb ik nou eigenlijk gezegd? Niets dus.
Lol wut?
Maar.. gelijk heb je wel. Cold reading en politiek spreken zijn op zich handige trucs waarmee veel mensen zich door allerlei problemen heen praten.

Dit topic volgen is zowel slim als gevaarlijk. Je krijgt vaak veel inzichten en goede informatie, maar er ontstaan ook bubbels en golven van foute informatie.

Een taktiek die ik gebruik is om niet zozeer inhoudelijk alle reacties hier serieus te nemen, maar om de trend te spotten. Als het hier druk wordt, is dat meestal geen goed teken voor de aandelen. Als het hier rustig is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:40
Er lijkt nu wel een bodem gezet te worden in amerika.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:02

Zenix

BOE!

Ik weet niet eens hoe ik dat moet doen en het interesseert me ook niet :P Gewoon maandelijks inleggen en niet te moeilijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Nee, te weinig kennis van en ik mijd extra risico door o.a. onwetendheid graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Nope, lekker simpel houden is mijn motto en niet teveel tijd erin willen stoppen.

Mijn beste keus is geweest om te gaan voor beleggingsfondsen icm automatisch periodiek inleggen. Letterlijk set and forget :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 09-10 15:21
JohanNL schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 22:57:
Er lijkt nu wel een bodem gezet te worden in amerika.
Er gaat nog een heel weekend overheen, kan maandag nog alle kanten op.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Strider schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:23:
[...]

Er gaat nog een heel weekend overheen, kan maandag nog alle kanten op.
Uiteraard.
Maar de beurs is flink oversold en niet zo'n beetje ook, zowaar de grootste sell-off aller tijden binnen een aantal dagen.
Gecombineerd met een redelijk betrouwbaar bullish patroon lijkt de bodem wel gezet te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25
r0bb schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:27:
Ik ben pas 3 maanden maandelijks aan het inleggen middels een buy and hold strategie maar in deze situatie ga ik geen aankopen doen. Nooit verwacht dat ik nu al bewust kies voor timen maar het slaat echt nergens op om nu niet op een support line te wachten.
Oftewel je koopt liever als de koersen hoger zijn zodat je meer betaalt voor hetzelfde?

Je kan volgende week echt niet voorspellen, de beurs kan alle kanten op gaan. Het enige dat je weet is nu en het verleden. Als je vorige maand voor X euro wou kopen, waarom dan nu niet voor X-10%? Dat is toch een veel betere deal?

Of wacht je nog een weekje dalingen af, ga je in paniek verkopen omdat het wel erg hard omlaag gaat, waarna je de hele (potentiële) rebound mist. Market timing met emoties is "buy high sell low" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sypie schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:55:
[...]

Ach, als je wat aandelen hebt van medicijn-researchbedrijven dan zijn die ook aardig aan het stijgen. De paar aandelen die ik heb van Novavax zijn vandaag weer 20% gestegen. Het totaal van die paar aandelen staat nu op 99,7% stijging. Niet dat ik daar veel mee op schiet want mijn winst is nog geen €100...
Niet bepaald. Alleen diegene die jij hebt genoemd ná uitbraak van het Corona virus.https://www.fool.com/inve...-make-you-filthy-ric.aspx

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2020 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25
JohanNL schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 00:11:
[...]

Uiteraard.
Maar de beurs is flink oversold en niet zo'n beetje ook, zowaar de grootste sell-off aller tijden binnen een aantal dagen.
Gecombineerd met een redelijk betrouwbaar bullish patroon lijkt de bodem wel gezet te zijn.
Whipsaw tijd *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Toch wel lekker, dit jaar al 500% rendement met 5% aan opties op mijn portfolio.

Aan iedereen die zegt dat de bodem in zicht is, ach 20 gevallen in Californië begin volgende week en we gaan nog dieper. Kijk maar wat er in Italië is gebeurd. Ik vraag me af hoe resistent de Amerikaanse economie is.

Ik hou mijn DAX puts iig wel. De Duitsers zijn aardig fucked...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:06
Ik vind het (altijd) prima dat mensen hun eigen mening en overweging delen. Wat naar mijn mening echter juist een teken van onwetendheid is, zijn de reacties die claimen dat de beurs vanaf volgende week zeker dit of dat gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nu gaat alles naar beneden, het is wachten op de eerste kwartaal en halfjaarcijfers, daarna zal meer onderscheid komen tussen bedrijven die relatief veel omzet zien verdwijnen en bedrijven die er weinig last van hebben.
Bv waarom zouden de cijfers van Ing er last van hebben? Vermoed juist dat er meer beurs transacties zijn en wellicht dat mensen hun vermogen veilig stellen op de spaarrekening ondanks negatieve rente.

Maar dat is mijn simplistiche analyse :P

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 29-02-2020 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:32
Gewoon de telegraaf gebruiken info bron, dan zit je zeker goed.

https://www.telegraaf.nl/...rt-na-rampweek-voor-beurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
Zal de enorme vluchtelingenstroom die volgens de media onderweg is nu Turkije de boel weer open zet nog invloed hebben komende week?
Het was sowieso een onhoudbare situatie. De EU die miljarden betaald zodat de vluchtelingen gevangen blijven in halfgare kampen in Turkije.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoinkDeClown
  • Laatst online: 19-12-2023
Longcat schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:27:
[...]

Voorlopig ben ik net als jij 'blij' met de dip/correctie of wat je het ook wil noemen. Toch is het belangrijk om te realiseren dat de beurzen niet zomaar nog tientallen procenten gaan dalen zonder dat de winsten dalen. Zolang de (verwachte) bedrijfswinsten enigszins op peil blijven, is dit vooral een dip op P/E. Dat is top. Als de bedrijfswinsten kelderen en de beurzen doen mee, dan schiet je nog niets op.
Dat (en mijn fase) is waarom ik de -10% "Blitzkrig" niet erg vind. Afgelopen maanden was het inkopen zo belachelijk duur. VWRL @ 85.86 vond ik in februari een goede deal naar omstandigheden.. famous last words.

De maandelijkse inleg timen is verleidelijk. Het ergste lijkt voorbij, maar het tij kan snel keren (de eerste infecties zijn in de VS). Ik ga maandag de sterk gedaalde, maar gezonde bedrijven bijkopen. Wellicht ook wat VWRL. De rest is wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 09-10 15:21
Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 04:00:
Toch wel lekker, dit jaar al 500% rendement met 5% aan opties op mijn portfolio.

Aan iedereen die zegt dat de bodem in zicht is, ach 20 gevallen in Californië begin volgende week en we gaan nog dieper. Kijk maar wat er in Italië is gebeurd. Ik vraag me af hoe resistent de Amerikaanse economie is.

Ik hou mijn DAX puts iig wel. De Duitsers zijn aardig fucked...
Waarom denk je dat Duitsland fucked is, zoveel corona gevallen hebben ze niet?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
Ik weet dat ik het niet weet.

Het kan nog heel veel erger worden: scholen gesloten, algemene technische werkloosheid (heeft ook voordelen zo'n algemene sabbatical, iedereen gelijk arm en rijk zitten in hetzelfde schuitje)

Evengoed heeft het virus er geen zin meer in tegen eind volgende week. En moet al die economische achterstand snelsnel ingehaald worden: meer investeringen, stijgende lonen,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

pirke schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 03:05:
Oftewel je koopt liever als de koersen hoger zijn zodat je meer betaalt voor hetzelfde?

Je kan volgende week echt niet voorspellen, de beurs kan alle kanten op gaan. Het enige dat je weet is nu en het verleden. Als je vorige maand voor X euro wou kopen, waarom dan nu niet voor X-10%? Dat is toch een veel betere deal?

Of wacht je nog een weekje dalingen af, ga je in paniek verkopen omdat het wel erg hard omlaag gaat, waarna je de hele (potentiële) rebound mist. Market timing met emoties is "buy high sell low" ;)
Ben ook pas begin dit jaar heel rustig begonnen, en vind het juist wel leuk om nu nog een beetje meer rond te kijken en nu goedkoper/goedkoop wat kleinere aankopen te doen. Het gaat mij over een jaar of 15 wat er dan staat, in 2018 was het ook duikeldeduikel, jaar erop weer prima. Als het 15 jaar slecht zou gaan hebben we hele andere problemen :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:34

tomtom901

Moderator General Chat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
2Dutch schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:32:
[...]

Ben ook pas begin dit jaar heel rustig begonnen, en vind het juist wel leuk om nu nog een beetje meer rond te kijken en nu goedkoper/goedkoop wat kleinere aankopen te doen. Het gaat mij over een jaar of 15 wat er dan staat, in 2018 was het ook duikeldeduikel, jaar erop weer prima. Als het 15 jaar slecht zou gaan hebben we hele andere problemen :+
Dat hoor ik iedereen elke keer zeggen. Ook ik zit erin voor de plus minus 15 jaar. Maar ik ben maandag wel uitgestapt. Ik heb geen flauw idee waar het heen gaat, maar ik kan in ieder geval nu opnieuw instappen en 10% meer fondsen weer inkopen.

Maar wat betreft voorspellingen: ik denk dat we komende week nog geen herstel gaan zien.
Virologen zeggen dat het hoogst waarschijnlijk niet te stoppen is. Italië breidt alleen maar uit qua besmettingen. China heeft het zogenaamd onder controle ( wat ik persoonlijk zeer betwijfel).

Het Corona virus lijkt dus lastig onder controle te krijgen zijn en de economische gevolgen zullen groot zijn. Er wordt al gesproken van minstens twee kwartalen recessie en de ECB heeft geen grote middelen om dit te bestrijden. Bovendien zullen ze ook in de VS echt wel op grote schaal met dit virus te maken krijgen. Zodra daar de eerste brandhaard is, dan gaat de DJ als een raket naar beneden. Kwestie van tijd, net zoals dat Europa voor de bijl gaat.

Het is allemaal mijn onderbuik gevoel, maar ik houd mijn kruit in ieder geval nog even droog. De kans dat het verder zakt lijkt mij een stuk groter dan dat er plotseling een groot herstel plaats vindt.

Bovendien zal het niet zo sterk stijgen als het gezakt is... Er is altijd genoeg tijd om weer in te stappen.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-10 19:42
Wat een hoop aannames allemaal weer.

Leuk dat DEGIRO automatische mails stuurt wanneer je portfolio met 10% is gedaald. Kijk je niet continu naar de koersen krijg je een geautomatiseerde reminder dat het is gedaald😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Crasheeee schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 11:12:

Leuk dat DEGIRO automatische mails stuurt wanneer je portfolio met 10% is gedaald. Kijk je niet continu naar de koersen krijg je een geautomatiseerde reminder dat het is gedaald😁
Ik krijg die krengen elke dag als een optie van 5 naar 4 euro is gegaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:35

Leuk dat DEGIRO automatische mails stuurt wanneer je portfolio met 10% is gedaald.
MIFID II verplichting meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:27
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen deze twee producten?

https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0011400346:EUR

https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0012061329:EUR

Ik heb zelf namelijk deze twee NT fondsen zoek dus een Europe versie voor erbij. Bovenstaande zijn beiden via ING aan te kopen.
https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0011225305:EUR
https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0011515424:EUR

@Longcat of @Zr40 . Misschien kunnen jullie mij het verschil uitleggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Panzer_V op 29-02-2020 12:19 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 09:41
PLAE schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:02:
[...]

MIFID II verplichting meen ik.
Yep.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 19:11

shotputty

I'll be back

Ik denk dat die fear/greed meter binnenkort in negatief terrein komt. “Unfathomable gruesome horror” -20. Maar even serieus, ik ga toch het een en ander hamsteren vandaag en maandag op naar de volgende put optie ;)

[ Voor 192% gewijzigd door shotputty op 29-02-2020 12:20 ]

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:35
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:53:
[...]
China heeft het zogenaamd onder controle ( wat ik persoonlijk zeer betwijfel).
Persoonlijk denk ik dat China in staat is veel harder in te grijpen dan een gemiddeld Westers land.

Hier zie ik niet zo snel patrouilles door de straten gaan om mensen op te pakken die bijvoorbeeld geen kapje dragen :')

De 'kritiek' op mensen die hier nu ineens reageren begrijp ik niet zo goed. Het gaat hier normaal gesproken over buy en hold (dat max een paar jaar) en hoe fantastisch dat heeft op de korte termijn heeft uitgepakt (laten we eerlijk zijn). Voor mensen die korter op de bal proberen te zitten is dit topic niet de meest interessante plek op het www. En het lijkt mij logisch dat de aandacht getrokken wordt door mensen die zelden met de beurs bezig zijn. Ook vaste gasten hier zijn ooit getriggerd om te beginnen. Mooi toch :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 11:21:
[...]

Ik krijg die krengen elke dag als een optie van 5 naar 4 euro is gegaan...
Ik stuur ze automatisch naar de prullenbak middels een regel op mijn mail server.
Panzer_V schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:03:

[..]

Ik herken het verschil niet. Performance in 2019 was ook identiek. Maar NT zelf geeft het ene fonds een risicoscore van 5 en de ander 6, dus er moet wel iets verschillend zijn.

https://www.northerntrust...its-fund-class-a-kiid.pdf
https://www.northerntrust...its-fund-class-c-kiid.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een nieuwe telefoon aangeschaft en via Google backup alles van mijn oude naar mijn nieuwe telefoon overgezet. Elke app moest opnieuw inloggen/registreren behalve DeGiro, die logde automatisch weer in.

Handig maar wel een risico...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
PLAE schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:22:
[...]

De 'kritiek' op mensen die hier nu ineens reageren begrijp ik niet zo goed. Het gaat hier normaal gesproken over buy en hold (dat max een paar jaar) en hoe fantastisch dat heeft op de korte termijn heeft uitgepakt (laten we eerlijk zijn). Voor mensen die korter op de bal proberen te zitten is dit topic niet de meest interessante plek op het www. En het lijkt mij logisch dat de aandacht getrokken wordt door mensen die zelden met de beurs bezig zijn. Ook vaste gasten hier zijn ooit getriggerd om te beginnen. Mooi toch :-)
Ik weet natuurlijk niet of je post ook naar mij is bedoeld, maar ik voel me wel een beetje aangesproken. De 'nieuwelingen' zijn wat mij betreft hartstikke welkom en ze hoeven zeker niet als lemmings de meute te volgens met buy & hold. Dat een grootbank weer een euro'tje goedkoper is geworden of dat NT een nieuw fonds heeft is natuurlijk extreem saai. Veel leuker zijn posts van users met een andere 'stijl' (bijv. stukje actief, individuele aandelen, leverage) en enige kennis van zaken.

Toch zie ik veel posters die vallen in het type 'beginner die denkt de beurs door te hebben en vol in hefboomproducten stapt, met een grote kans om de volledige inleg kwijt te raken om daarna wanhopig verliezen proberen goed te maken'. Ik vind het een goede zaak als de 'veteranen' deze mensen wijzen op de risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 20:32
Tsurany schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:46:
Ik heb een nieuwe telefoon aangeschaft en via Google backup alles van mijn oude naar mijn nieuwe telefoon overgezet. Elke app moest opnieuw inloggen/registreren behalve DeGiro, die logde automatisch weer in.

Handig maar wel een risico...
Even uit mn hoofd, de andere apps checken het android ID, terwijl Degiro app dat niet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dacuuu schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:47:
[...]

Even uit mn hoofd, de andere apps checken het android ID, terwijl Degiro app dat niet doet?
Geen idee, ik vond het opvallend. In principe is je Google account dus genoeg om toegang te krijgen tot DeGiro.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Panzer_V schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:03:

Ik heb zelf namelijk deze twee NT fondsen zoek dus een Europe versie voor erbij. Bovenstaande zijn beiden via ING aan te kopen.
https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0011225305:EUR
https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0011515424:EUR

Ik doe zelf weinig in beleggingsfondsen (alleen bij een broker die een actie had voor openen van rekening), maar op internet vond ik dit:
https://www.investopedia....ualfund/05/shareclass.asp
KEY TAKEAWAYS
Class A shares charge upfront fees and have lower expense ratios, so they are better for long-term investors.
Class A shares also reduce upfront fees for larger investments, so they are a better choice for wealthy investors.
Class B shares charge high exit fees and have higher expense ratios, but they convert to A-shares if held for several years.
Class C shares have higher expense ratios than A-shares and a small exit fee, which is usually waved after one year.
Class C shares are popular with retail investors, and they are best for short-term investors.
Jij linkte een class A en een class C fonds. Mogelijk is de TER lager van de class A. Nu hoeft het niet zo te zijn dat bovenstaande info ook van toepassing is op de NT fondsen, maar dan weet je waar je naar moet kijken in de fact sheets. Met name exit fees zijn wel interessant. Ik dacht dat NT deze niet rekende (aan particulieren), maar het is de moeite waard om dat goed uit te zoeken.

EDIT: ik heb de fact sheets er even bijgepakt voor je en ik zie bij beiden TER van 0.15% en uitstapvergoeding van max. 1% (die al dan niet van toepassing is op particulieren). Performance 2019 is identiek, maar een fonds is wat jonger (ik denk daarom dat die score hoger is @Zr40).

Mijn vermoeden is dat het verschil hem zit in de voorwaarden. Wat het fonds wel en niet mag doen in bepaalde omstandigheden. Zo mag Class A:
Het fonds kan in totaal tot 15% van het nettovermogen beleggen in aanvullende liquide middelen, met inbegrip van gelddeposito's, kasequivalenten, depositocertificaten en geldmarktinstrumenten, die door het fonds kunnen worden aangehouden om uitgaven te dekken of in afwachting van belegging.
In de Class C Key Investor Information staat hier niets over.

[ Voor 17% gewijzigd door Longcat op 29-02-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Ik heb de door jou gelinkte artikelen aandachtig doorgenomen en snap nu het verschil tussen de classes. Echter, is het niet zo dat je als Nederlandse retail belegger via een grootbank vrijwel altijd vrijgesteld bent van dit soort kosten? Heb er in al die jaren dat ik beleg (16 jaar nu) namelijk nooit wat van gemerkt ;)

De rest van de NT fondsen die ING aanbiedt zijn overigens allemaal A-classes. Alleen deze Europe versie hebben ze dus in een A en C class. Die C class is inderdaad 2 jaar jonger. Ander verschil is dat de C class 2x per jaar dividend uitkeert en de A class 1x per jaar. En de A class versie is zo'n feeder versie die idd tot 15% in aanvullende liquide middelen mag beleggen.

Sailliant detail. Het EM fonds is ook een A class maar dan weer geen feeder versie. Waar de World versie weer wel een feeder versie is.

Hmmmm....iets met bomen en het bos? ;)

Heb van het NT Europe fonds de A class versie zie ik en houd het ook wel daarbij. Mijn horizon is nu nog 25-30 jaar.

ps. Ik zie nu dat de C class versie van het Europe fonds ook in Duitsland verhandeld wordt waar de A class alleen in Luxemburg, VK en NL verhandeld wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Panzer_V op 29-02-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Bij al het speculeren over het aankomend koersverloop mis ik wat.
Als de koers in een paar dagen >10% onderuit klapt, waarschijnlijk door het Corona virus (eat that Heineken!), wie zijn dan de mensen die er uit stapten?
Ik denk dat als je wil speculeren over het verdere verloop dit cruciale informatie is.

Omdat het in zo'n kort tijdsbestek plaats vindt denk ik niet dat het de relatief kleine ETF / buy & hold beleggers zijn.
Dit lijkt meer op het dumpen door professionele beleggers. En die hebben meestal een informatievoorsprong.

Zover ik het inschat is de daling ingezet door het Corona gebeuren, maar is het niet zo zeer een reactie op de verwachte verliezen van de wereld economie ivm met logistieke disruptie en problemen in de transport sector. Het was immers al een maand eerder bekend dat dit eraan zat te komen.
Dus als het geen directe reactie op werkelijke factoren is houd je vertrouwen over, waar dus kennelijk wat mis mee is. Maar dat kan ik niet zo goed peilen.

Als ik VTI en VXUS naast elkaar leg zie ik dezelfde daling, dus het lijkt niet om het vertrouwen in overheden / centrale banken te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Baytep schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:54:
Bij al het speculeren over het aankomend koersverloop mis ik wat.
Als de koers in een paar dagen >10% onderuit klapt, waarschijnlijk door het Corona virus (eat that Heineken!), wie zijn dan de mensen die er uit stapten?
Ik denk dat als je wil speculeren over het verdere verloop dit cruciale informatie is.

Omdat het in zo'n kort tijdsbestek plaats vindt denk ik niet dat het de relatief kleine ETF / buy & hold beleggers zijn.
Dit lijkt meer op het dumpen door professionele beleggers. En die hebben meestal een informatievoorsprong.

Zover ik het inschat is de daling ingezet door het Corona gebeuren, maar is het niet zo zeer een reactie op de verwachte verliezen van de wereld economie ivm met logistieke disruptie en problemen in de transport sector. Het was immers al een maand eerder bekend dat dit eraan zat te komen.
Dus als het geen directe reactie op werkelijke factoren is houd je vertrouwen over, waar dus kennelijk wat mis mee is. Maar dat kan ik niet zo goed peilen.

Als ik VTI en VXUS naast elkaar leg zie ik dezelfde daling, dus het lijkt niet om het vertrouwen in overheden / centrale banken te gaan.
Hier je antwoord waarom markten dalen: Markten vrezen dat de virusuitbraak mogelijk tot een wereldwijde recessie zal leiden. Het internationaal monetair fonds (IMF) zei donderdag een kleinere groei van de wereldeconomie te verwachten door de uitbraak. Meerdere grote bedrijven als Apple, Nike en Microsoft hebben inmiddels ook aangegeven lagere resultaten te verwachten door de uitbraak van het coronavirus.

En profs hebben echt geen informatievoorsprong. Die geloven alleen niet zoals hier in buy and hold.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Baytep De meeste particulieren zijn totaal niet buy&hold. Die zien alle enge krantenkoppen, denken dat d wereld vergaat en verkopen alles of gaan zelfs 'short' (turbo/booster en dergelijke). De handel door particulieren niets voor, dus dit heeft weinig impact. Daarnaast heb je nog veel (day)traders en actief beheerde fondsen die (tijdelijk) hun asset allocatie aanpassen naar bijv. meer risk-off profiel (meer staatsobligaties). Algo's zullen ook een rol spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
PLAE schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:22:
[...]

Persoonlijk denk ik dat China in staat is veel harder in te grijpen dan een gemiddeld Westers land.

Hier zie ik niet zo snel patrouilles door de straten gaan om mensen op te pakken die bijvoorbeeld geen kapje dragen :')

Oh ik weet ook zeker dat China veel harder ingrijpt dan in de Westerse wereld. Echter... ik betwijfel of ze daadwerkelijk de situatie goed onder controle hebben. Zoals Kees de Kort ook al zei, de economie van China ligt behoorlijk op z'n gat. En de enige manier om weer fabrieken draaiende te krijgen, is door te zeggen dat de crisis onder controle ligt.

Nu is dit wellicht daadwerkelijk het geval, maar wat mij hier aan doet twijfelen is dat zowel de scholen als universiteiten dicht blijven. En dat de reputatie van China betreft het eerlijk zijn over het virus sowieso erg twijfelachtig is. Ze probeerden immers in eerste instantie bewust de boel onder de pet te houden, waarbij ze burgers eraan bloot gesteld hebben totdat het daadwerkelijk volledig ontspoorde.

En het feit dat in China het al niet onder controle gehouden kan worden, lijkt mij de kans dat het in Europa helemaal los gaat erg groot. Maar zoals door al vele gezegd, dit zijn allemaal aannames gebaseerd op het klein beetje informatie dat doorsijpelt. Maar op dit soort momenten heb ik meer vertrouwen in virologen die zeggen dat het erg lastig wordt om dit nog onder controle te houden, dan de beursmannen die hun winst in rook zien op gaan of meneer Trump die grote (financiele) belangen heeft.

En voor de duidelijkheid, ik heb geen kritiek op mensen die buy and hold strategie houden. En niemand weet wat er gaat gebeuren, anders waren we nu allemaal rijk :D. Ik wilde gewoon ook mijn visie delen met jullie. Als dat niet gewaardeerd wordt, dan moet je dat uiteraard zeggen. Maar het is misschien ook goed eens een ander geluid te horen dan 'buy and hold'. Dat de koers (uiteindelijk) wel weer hersteld twijfel ik niet aan. Echter, ik ga liever profiteren van de dip dan wachten totdat uiteindelijk het weer op hetzelfde niveau is (voor de AEX was het 10 jaar na de crisis in 2008?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Jerome Powell, voorzitter van het Amerikaanse stelsel van centrale banken, probeerde de zorgen van investeerders vrijdag te verlichten door te zeggen dat de Federal Reserve bereid is om de rente te verlagen om economie te ondersteunen, mocht deze in de problemen komen. Ook de president van de Zwitserse centrale bank gaf aan bereid te zijn de economie aan te jagen vanwege het coronavirus.

Natuurlijk. Blaas de zeepbel die we hadden maar weer op. Ik ben van mening dat een afkoeling van de economie alleen maar goed is. We kunnen hier in Nederland niet eens meer personeel vinden. Vindt het ook wel goed voor het klimaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
@Bowen_HAFX Buy&hold is ook niet heilig, maar er wordt terecht gevraagd:
- Wanneer stap je dan weer in? Als je dit doet op gevoel, dan loop je een groot risico te lang te wachten. Eerst denk je het daalt nog wel verder en als de trend weer omhoog is, ben je geneigd te wachten tot de volgende dip.
- Stel dat de beurzen maandag stijgen op goed 'coronanieuws' en het lijkt er op dat ze door blijven stijgen, stap je dan wel in? Op een hoger niveau dan je anders had kunnen doen. Of wacht je dan de volgende dip af?
Deze vragen worden met goede bedoelingen gesteld, omdat je er verstandig aan doet om harde regels op te stellen i.p.v. op gevoel. Zo zou je (deels) kunnen instappen op -20%, -30% of een ander niveau vanaf de top. Of bij +5% of +10% vanaf de bodem.

@Greenisthebest Een informatievoorsprong bestaat wel degelijk, maar tegenwoordig is dit op super micro niveau. High frequency traders betalen grof geld voor de beste (internet)verbinding met de beurs, zodat ze als eerste de koersen zien. Wij normale stervelingen lopen enkele milliseconden achter op ze. Ook krijgen ze net iets sneller de headlines uit bloomberg. Ik herinner me ook een verhaal dat middels een hack/bug de audio van een persconferentie van een centrale bank 7 seconden of iets dergelijks eerder aankwam bij de hackers dan via het officiële kanaal. 7 seconden eerder dan de rest van de markt weten of de centrale bank de rente gaat verlagen is echt goud waard.

[ Voor 30% gewijzigd door Longcat op 29-02-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Strider schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:31:
[...]

Waarom denk je dat Duitsland fucked is, zoveel corona gevallen hebben ze niet?
De automotive sector ligt al op zijn gat, ze hebben daarnaast hoge kosten door het inburgeren van zoveel nieuwe migranten en de groei is nihil. Verder nog wat andere macro economische ontwikkelingen (minder handel met UK etc) en dit gaan twee zware jaren worden voor ze.

Wat er korte termijn gebeurd weet ik niet, (niemand weet het). Maar ik heb veel vertrouwen in mijn DAX puts.

Daarnaast kan je je wellicht nog herinneren dat Deutsche Bank een tijdje geleden al op de afgrond stond en dat was in een goede economie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 09:41
@Longcat Dat gebeurde bij de Bank of England (https://www.ft.com/conten...f6-11ea-92da-f0c92e957a96). En ja, professionele partijen hebben een informatievoorsprong op zulke vlakken. Die strijd voeren is als particulier kansloos. Net als het voorspellen wat “de markt” gaat doen n.a.v. het Coronavirus.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
Al die discussies van informatievoorsprong, de professionals versus de particulier etc. leg ik altijd uit als zo'n casino setting uit een James Bond.

De particulier heeft toegang tot de grote zaal. Daar kan je 7% halen.

De prof heeft toegang tot de kleine achteraf kamertjes. Andere regels, andere info, andere tarieven. Rendementen van ver in de dubbele cijfers zijn daar gewoon.

Je zult nooit in die kleine kamertjes geraken. De grote zaal is toegankelijk. Oftewel, buiten 0% of binnen 7%. Weest daar tevreden mee en vergelijk jezelf niet met James Bond. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 07:18
Panzer_V schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:50:
Al die discussies van informatievoorsprong, de professionals versus de particulier etc. leg ik altijd uit als zo'n casino setting uit een James Bond.

De prof heeft toegang tot de kleine achteraf kamertjes. Andere regels, andere info, andere tarieven. Rendementen van ver in de dubbele cijfers zijn daar gewoon.

Je zult nooit in die kleine kamertjes geraken. De grote zaal is toegankelijk. Oftewel, buiten 0% of binnen 7%. Weest daar tevreden mee en vergelijk jezelf niet met James Bond. ;)
Das ook de reden dat ik niet aan daghandel doe. Grootste klappers maak je voordat een bedrijf naar de beurs gaat. Kom je als particulier niet snel tussen.

Buy & hold dus zolang ik denk dat een bedrijf toekomst heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door descon op 29-02-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@descon in NL wordt er vaak 10% gereserveerd voor particulieren. Met wisselend succes. Adyen, die megaklapper, kon je dan weer niet aan meedoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two-one
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 21:58
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:05:
[...]
Echter, ik ga liever profiteren van de dip dan wachten totdat uiteindelijk het weer op hetzelfde niveau is (voor de AEX was het 10 jaar na de crisis in 2008?)
Is dit niet een jaar of 5 a 6, mits je naar de "AEX-GR" (herbeleggingsindex) kijkt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Panzer_V schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:50:

Maar bij de meeste is hun portefeuille nu wel shaken, not stirred. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:42:
@Longcat Dat gebeurde bij de Bank of England (https://www.ft.com/conten...f6-11ea-92da-f0c92e957a96). En ja, professionele partijen hebben een informatievoorsprong op zulke vlakken. Die strijd voeren is als particulier kansloos. Net als het voorspellen wat “de markt” gaat doen n.a.v. het Coronavirus.
Wat maakt het uit wat de markt doet of denkt zolang bedrijf Y nog gewoon winsten maakt cq behoudt? Dan is de marktwaarde niet relevant.. De koers gaat vroeg of laat toch wel in de buurt komen van de werkelijke bedrijfswaarde.

Alhoewel het gros niet verder kijkt dan de technische analyse of het aantal shorters op een aandeel en daar allerlei conclusies uit gaat trekken :P

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 29-02-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:40:
[...]

Maar bij de meeste is hun portefeuille nu wel shaken, not stirred. _O-
Zoals een aantal keer per beursjaar :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdem_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:05
Ben wel blij dat ik de rendementen van vorig jaar nog mee heb gepakt zeg...
Kan een tik verdragen dus geen slapeloze nachten gelukkig. En met de gedachte dat alles uiteindelijk wel weer hersteld en aantrekt. Alleen de vraag is hoelang dat duurt... Misschien zelfs nog weer bijkopen mocht het echt crashen tot -30/40%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Holdem_NL schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:25:
Kan een tik verdragen dus geen slapeloze nachten gelukkig. En met de gedachte dat alles uiteindelijk wel weer hersteld en aantrekt. Alleen de vraag is hoelang dat duurt... Misschien zelfs nog weer bijkopen mocht het echt crashen tot -30/40%
Als je het rendement van afgelopen jaar hebt meegemaakt dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken over deze dip. Als je dit tegen elkaar wegstreept moet je nog in de plus staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Holdem_NL schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:25:
Als het dat doet gooi ik meer dan de helft van mijn spaargeld erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:55:
[...]

Wel meer dan de helft op dat moment :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 20:54
Miki schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:30:
[...]

Als je het rendement van afgelopen jaar hebt meegemaakt dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken over deze dip. Als je dit tegen elkaar wegstreept moet je nog in de plus staan.
Ligt natuurlijk ook aan hoeveel je vorig jaar erin hebt gestopt. Ik ben in april begonnen met 1 aandeel VWRL en rustig opgebouwd. Nu januari & februari 6 stuks gekocht, dus de gemiddelde aanschafprijs lag daarmee best wel hoog en nu dus ook in het rood. Als je elke maand net zoveel erin stopt zal het inderdaad naar alle waarschijnlijkheid wel zo zijn dat je nog groene cijfers hebt.
tomtom901 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:02:
[...]

En vervolgens blijkt het ook 50% of nog meer te kunnen zakken, oeps :+ Net alle geld erin gestopt en ga je nog zwaar in het rood en duurt het een hele tijd voordat het weer terug is op een niveau waarin je in het groen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

tomtom901 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:02:
[...]

Heb nog nooit geleend in mijn leven en wil dat zo houden (ook bij tegenslagen). En wil mijn kinderen ook zonder studieschuld de wereld in sturen. Beleggen doen met geld waarvan je zeker weet dat je het kunt missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
RobertMe schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:10:

[...]

En vervolgens blijkt het ook 50% of nog meer te kunnen zakken, oeps :+ Net alle geld erin gestopt en ga je nog zwaar in het rood en duurt het een hele tijd voordat het weer terug is op een niveau waarin je in het groen staat.
Zolang het maar in het groen staat op het moment dat ik risico wil gaan afbouwen voor FO dan is dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomtom901 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:16:
[...]

Zolang het maar in het groen staat op het moment dat ik risico wil gaan afbouwen voor FO dan is dat prima.
Ik ben altijd benieuwd of je dat ook denkt als dat bijvoorbeeld 15 jaar gaat duren en gewoon zero rendement hebt, lees negatief (inflatie). Ik heb het hier al eerder gemeld maar ik had echt stukken van net voor de IT bubbel en was echt zo lang onderweg. Stel je hebt 50 mille 3 weken gekocht en bovenstaand scenario gaat spelen. Dan word je echt niet blij. Groot kopen bij historisch hoge koersen vind ik gewoon niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:55:
[...]

Wanneer ga je all-in? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nooit. Zie 2 postings terug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:26:
[...]

Ik ben altijd benieuwd of je dat ook denkt als dat bijvoorbeeld 15 jaar gaat duren en gewoon zero rendement hebt, lees negatief (inflatie). Ik heb het hier al eerder gemeld maar ik had echt stukken van net voor de IT bubbel en was echt zo lang onderweg. Stel je hebt 50 mille 3 weken gekocht en bovenstaand scenario gaat spelen. Dan word je echt niet blij. Groot kopen bij historisch hoge koersen vind ik gewoon niet slim.
In feite wel ja maar daarom zou meer inleggen ook de maandelijkse inleg verhogen zijn en niet lump sum alles erin op 1 moment.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
In mijn maandelijkse grafiek is een mooie berg met sneeuw op de top ontstaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Wp72QVXm/Maart.png

Mijn Fixed income doormiddel van CEF's hebben deze maand exact hetzelfde gedaan als mijn aandelen ETF's.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/G3XWFmXf/Knipsel.png

Zit vergeleken met VWRA/VWRL veel groter in europa en EM, daardoor ook harder geraakt door corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Iemand ervaring met Bolero?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
HEA220 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:39:

Mijn Fixed income doormiddel van CEF's hebben deze maand exact hetzelfde gedaan als mijn aandelen ETF's.

Zit vergeleken met VWRA/VWRL veel groter in europa en EM, daardoor ook harder geraakt door corona.
Ziet er gelikt uit, maar snap een paar dingen niet:
  • Waar staat "CEF"voor?
  • Waardoor ijlt "inkomen CEF" en "totaal beleggingen" iets na op "aandelen ETF"? hoe is dit dit uit de portfolio te verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19

Fuelke

Forza Ferrari

@JLius Daar ben ik klant, wil je iets in het bijzonder weten?

@Baytep Closed End Funds

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Fuelke schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:27:
@JLius Daar ben ik klant, wil je iets in het bijzonder weten?

@Baytep Closed End Funds
Als newbie zoek ik een broker (voor ETF), ik vroeg me af of Bolero een goede keuze is (app van binck krijgt behoorlijk slechte score).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat

Leuke benadering met de std. dev. er bij. :)
Underperformance komt dus vooral door de aandelen? Is daar een positie de schuldige van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01

[Afbeelding]
Hoe maak je die mooie grafiekjes als ik dat vragen mag? Ik volg al mijn financiën op met google sheets maar helaas kan ik dan moeilijk overzichten uit het verleden bijhouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Longcat schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:09:
[...]

Leuke benadering met de std. dev. er bij. :)
Underperformance komt dus vooral door de aandelen? Is daar een positie de schuldige van?
Ik zit voor 20% in emerging markets. Die hebben de afgelopen maand (eigenlijk de afgelopen drie jaar) het heel slechte gedaan. Verder zit ik voor 10% in Nederland via een soort van eigen gelijkgewogen index. En daarin hebben Aalberts en gelapagos het deze maand flink omlaag getrokken. Ook al doen deze vanaf de start wel beter dan de AEX.
En als laatste reden is dat ik 20% margin heb. Daarom vergelijk ik mijn portefeuille ook op standaard deviatie met vwra.
benbam schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:34:
[...]

Hoe maak je die mooie grafiekjes als ik dat vragen mag? Ik volg al mijn financiën op met google sheets maar helaas kan ik dan moeilijk overzichten uit het verleden bijhouden...
Ook met Google sheets. Eind van elke maand zet ik de stand van mijn beleggingen in een tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
Ik lees net dat de beurzen in het midden oosten klappen krijgen vandaag...
Dat belooft voor morgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
JLius schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:43:
[...]

Als newbie zoek ik een broker (voor ETF), ik vroeg me af of Bolero een goede keuze is (app van binck krijgt behoorlijk slechte score).
Kijk niet specifiek naar de app maar naar de voorwaarden die de broker stelt bij het afsluiten van een overeenkomst en zet dat af tegen je beleggingsstrategie. Het kan namelijk zo zijn dat deze broker dan helemaal niet interessant is behalve misschien een mooi ogende app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 16:42
benbam schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:41:
Hebben die echt voorspellend vermogen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• two-one
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 21:58
benbam schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:41:
De Tadawul is sinds 24-2 tot nu iets meer dan 5% verloren.
De EGX30 staat nu op 10% verlies sinds 24-2
De AEX is sinds die datum ook ruim 10% kwijt.

Ze waren vrijdag dicht, dus die correctie van vrijdag, komt daar vandaag.
Als je er al iets zou kunnen uithalen, dan is het eerder positief.

Zie hier: https://nl.investing.com/indices/middle-east-indices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
Ik ben nu ongeveer 2 jaar op kleine schaal via deGiro aan het beleggen. Elke maand €100,- in VWRL. Maar wat een daling zeg de afgelopen week.
Ik heb nu 22 aandelen, zat op €350 winst, maar deze week gezakt tot €54. Nu doe ik het op kleine schaal en laat ik het lekker staan (gaat mij om de lange termijn, 30 jaar), maar kan me voorstellen dat dit echte beleggers flink in paniek kan brengen. Je ‘ziet’ je geld gewoon per minuut verdampen.. ben bewust maar niet meer gaan kijken in de app. Bijna geneigd om ook maar te verkopen om mijn winst nu in ieder geval te pakken. Laat het toch maar staan, kan dit missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
De China NBS Manufacturing PMI index zit momenteel op 35,7. Nog lager dan in 2008 het geval was met de kredietcrisis. https://tradingeconomics.com/china/business-confidence

Dan hebben we het nog niet over andere landen zoals Zuid korea en Italie. En mogelijk volgen er meer.
Waarschijnlijk scenario is dus dat we een recessie krijgen vergelijkbaar met 2008 of erger.
De ECB kan de rente nauwelijks verlagen, hooguit de bazooka uit de kast halen, maar de meeste munitie is al gebruikt. De FED kan de rente verlagen. Of dit voldoende is, is maar de vraag.

Sars stopte in juli, mogeljik ook Corona? Of is corona een blijver?
Waarom horen we in de wereld niet over ACE pharmaceuticals die een oud malaria medicijn gebruikt tegen corona?

De daling is extreem, heel hard in een heel korte tijd. Hoe lang dit nog gaat duren is onduidelijk.
Na zo'n harde daling volgt vaak een harde stijging, behalve in 1929... Daar duurde het tientallen jaren voordat de koersen weer waren hersteld. Echter is de wereld anders dan toen. Er waren toen geen pensioen fondsen, nauwelijks regulatie en alleen de rijken beleggenden op de beurs.

Ik maak mij wel zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Goofyduck384 als je zou verkopen, heb je €50 winst na 2 jaar. Daar heb je toch ook weinig aan?
Je moet jezelf denk ik ook afvragen wat je zou doen met de opbrengst van de verkoop. Het kan best zijn dat je dan de conclusie trekt dat je dit geld graag zou investeren voor vermogensopbouw en dan zijn we weer terug op de beurs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 16:42
phantom09 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:13:
Na zo'n harde daling volgt vaak een harde stijging
Heb je daar ergens goede info over gevonden? Een artikel ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Longcat schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:14:
@Goofyduck384 als je zou verkopen, heb je €50 winst na 2 jaar. Daar heb je toch ook weinig aan?
Je moet jezelf denk ik ook afvragen wat je zou doen met de opbrengst van de verkoop. Het kan best zijn dat je dan de conclusie trekt dat je dit geld graag zou investeren voor vermogensopbouw en dan zijn we weer terug op de beurs. :)
Ja, of 400 euro verlies na 2,5 jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Bowen_HAFX schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:13:
[...]

Ja, of 400 euro verlies na 2,5 jaar
Inderdaad, maar zo lang je het geld kon missen in de eerste plaats doet een eventueel verlies van 400 euro er toch ook niet toe?
Pistachenootje schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:44:
[...]

Hebben die echt voorspellend vermogen?
Het is een beetje hetzelfde als met de beurzen in Azië. Die gaan geloof ik 1 uur 's nachts open NL tijd. De hele vrijdag aan koersontwikkeling van Europa en Amerika hebben ze dus niet meegekregen. Al die info zou je dan terug moeten zien na 1 uur. Vervolgens kun je maandagochtend voor het openen van de NL beurs wel iets zeggen over hoe de AEX van start zal gaan naar aanleiding van het verschil tussen open en close van de Aziatische indices.

Ditzelfde probeerde @benbam te doen met de MO beurzen. Alleen vergat diegene hierbij rekening te houden met het feit dat deze beurzen vrijdag niet geopend zijn en dus de daling van vrijdag 'gemist' hadden. Nu zie ik bij de Tadawul en TA Allshare weinig verschil tussen huidige koers en close, dus er valt niet echt een conclusie te trekken voor US/EU beurzen. Wel heeft Europa een kleine stijging (de Powell-pump) aan het eind van de dag in US gemist.

[ Voor 65% gewijzigd door Longcat op 01-03-2020 12:27 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.