Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.294.067 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
vrijdag 28 februari 2020 10:34
BekijkBookmarkRapporteerQuote0Henk 'm!
R.van.M

Raolte schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:33:
Aex nu -5%. Ik heb mijn pakketje euro s klaar staan om te kopen,
Wanneer ga je kopen? 500? 400? 300

Vandaag , bij nog een daling van 10 % ga ik weer bijkopen , dat was en is mijn strategie

[ Voor 57% gewijzigd door Raolte op 28-02-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
psy schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:30:
Als je nu ballen hebt en puts schrijft kan je een fortuin verdienen >:)
Maar mij niet gezien....brrrr.
Premies op calls doen het bij deze volatility vast ook goed hoor. Je kan strangles/straddles of vergelijkbare posities verkopen en veel premie opstrijken. Wel behoorlijk high-risk inderdaad en je moet een heldere visie hebben waarom de volatiliteit zou dalen.

Voor de meeste particulieren wel lastig. Sowieso al omdat het om opties gaat, maar praktisch gezien zijn dit soort optieconstructies op een index al gauw vrij 'duur' (in absolute euro's bedoel ik). Als je wil dat zo'n positie <10% van je portefeuille inneemt, dan moet je een redelijk grote portefeuille hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Longcat op 28-02-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 22:11
Thanks voor alle reacties, ik geloof nog steeds wel dat door nu te verkopen je volgende week weer goedkoper kan terug kopen. Maar dat is bijna hetzelfde als nu short gaan eigenlijk.
Echter beleg ik met lange termijn > 10 jaar dus don't panic. En mooi bij kopen.

>> Signature?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
ChiLLeR schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:38:
Thanks voor alle reacties, ik geloof nog steeds wel dat door nu te verkopen je volgende week weer goedkoper kan terug kopen. Maar dat is bijna hetzelfde als nu short gaan eigenlijk.
Echter beleg ik met lange termijn > 10 jaar dus don't panic. En mooi bij kopen.
Tja, als je daar echt zeker van bent, dan ben je gek als je niet direct verkoopt. Het kan ook dat de medicijnen die getest worden in China een razend succes zijn en de beurzen in één dag meer dan 5% stijgen. Heb jij net verkocht en mis je 5%. Vervolgens ga je denken "nu is het te duur, ik wacht de volgende dip af" en loop je weer 5% mis.

-----

Voor degenen die maandelijks inleggen, niet in beleggingsfondsen maar in ETFs: kopen jullie nog steeds alles in één keer in? Elke maand op dezelfde datum? En koop je intra-day of in de slotveiling?

Mijn regel is dat ik elke maand naar degiro stort zodra ik mijn salaris heb ontvangen en dan moet ik het belegd hebben vóór de volgende salarisbetaling. Zo kan ik toch een beetje spelen/timen (vind ik leuk), maar loopt het niet te veel uit de hand.

Met de grote koersschommelingen van de laatste dagen zou je de afweging lump sum vs. DCA kunnen loslaten op micro-niveau. Van mijn storting heb ik gister de helft gebruikt en de volgende helft gebruik ik op z'n vroegst maandag (nieuwe maand ivm kernselectie).

[ Voor 33% gewijzigd door Longcat op 28-02-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Laatst online: 29-09 19:11

shotputty

I&#039;ll be back

psy schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:30:
Als je nu ballen hebt en puts schrijft kan je een fortuin verdienen >:)
Maar mij niet gezien....brrrr.
Ik had een kooporder voor 100 put opties bij de ING maar door een storing of drukte zijn ze niet of vertraagd verzonden, de prijs is nu alweer zo hoog dat het nooit uitgevoerd zal worden. :F

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Longcat schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:40:
[...]

Tja, als je daar echt zeker van bent, dan ben je gek als je niet direct verkoopt. Het kan ook dat de medicijnen die getest worden in China een razend succes zijn en de beurzen in één dag meer dan 5% stijgen. Heb jij net verkocht en mis je 5%. Vervolgens ga je denken "nu is het te duur, ik wacht de volgende dip af" en loop je weer 5% mis.
Precies, maar zoals al gezegd. Als je strategie lange termijn is en je niet wilt laten leiden door de dag-koers dan moet je dus ook dat soort dingen niet doen. Want dan krijg je inderdaad het voorbeeld wat jij nu aanhaalt.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:12

Zenix

BOE!

Dit is een goede test voor mij. Eind 2018 de eerste correctie meegemaakt, dat ging goed achteraf. Nu gaat het wat harder en de emoties beginnen op te lopen bij iedereen. Ik voel het zelf ook een beetje, maar als het om geld gaat zijn emoties een slechte raadgever. Ik ga gewoon door met mijn maandelijkse aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
shotputty schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:45:
[...]

Ik had een kooporder voor 100 put opties bij de ING maar door een storing of drukte zijn ze niet of vertraagd verzonden, de prijs is nu alweer zo hoog dat het nooit uitgevoerd zal worden. :F
@psy had het over schrijven (= verkopen) van puts. De prijs van een optie wordt voor een deel bepaald door de hoogte van de volatiliteit. De volatiliteit is nu behoorlijk hoog, dus opties zijn relatief duur. Dat maakt het juist interessant om ze te verkopen (al raad ik dit sterk af voor particulieren!).

[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 28-02-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
als ik dit zo lees ben ik zo blij met Meesman :+

niet snel (extra) in te leggen en ook niet snel te verkopen => geeft mij heerlijke mentale rust bij dit soort berichtgeving :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:30

psy

Nee inderdaad het kopen van puts nu is ontzettend duur. Als je puts wil hebben kan je die beter kopen als de VIX laag is, maarja dan kijkt iedereen vooral omhoog, niet omlaag.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
pirke schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:48:
[...]

Ik kon het niet laten, heb een aardig stapeltje hiervan gekocht. Ik ben hebberig :)
Voor degene die Shell willen kopen.

Olie is dit jaar ongeveer 27% omlaag gegaan en Shell 25% omlaag.

Wat is de reden dat Shell een goed koopmoment is? Dividend lijkt me lastig houdbaar met deze lage olieprijzen.

Daarnaast, als het Corona virus aanhoudt, gaat olie nog veel lager. Kijk alleen al naar alle reizen die afgezegd worden of mensen die niet naar werk gaan of thuis moeten werken..

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:32

tomtom901

Moderator General Chat
evleerdam schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:54:
[...]

Wat is de reden dat Shell een goed koopmoment is? Dividend lijkt me lastig houdbaar met deze lage olieprijzen.

Daarnaast, als het Corona virus aanhoudt, gaat olie nog veel lager. Kijk alleen al naar alle reizen die afgezegd worden of mensen die niet naar werk gaan of thuis moeten werken..
Gokje, long term :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
evleerdam schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:54:
[...]

Olie heeft wel ergere schommelingen meegemaakt. Neem bijv. olie crisis van jaren '70. Shell heeft bewezen in staat te zijn deze schommelingen te kunnen trotseren en stabiele kasstromen (en dividenden) te genereren.

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 28-02-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:05
Zenix schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:46:
Dit is een goede test voor mij. Eind 2018 de eerste correctie meegemaakt, dat ging goed achteraf. Nu gaat het wat harder en de emoties beginnen op te lopen bij iedereen. Ik voel het zelf ook een beetje, maar als het om geld gaat zijn emoties een slechte raadgever. Ik ga gewoon door met mijn maandelijkse aankopen.
Ik heb 2008 (en zelfs 2000 een beetje) meegemaakt. Echter dit keer is ook voor mij anders omdat mijn portefuille en dermate formaat heeft dat we spreken over 5cijferige dalingen in 1 week. Ook dat heeft weer een ander effect op de psychologie.

Echter de lessen die ik geleerd heb in 2008 gaan we nu toepassen en dat betekend gewoon stug volhouden en geen extra aan- of verkopen doen, ook als de portefuille halveert erop vertrouwend dat als het herstel komt dat het ook snel kan gaan.

In China lijkt het weer langzaam naar business as usual te gaan. Het aantal nieuwe besmettingen neemt af en fabrieken en winkels gaan weer open.

[ Voor 7% gewijzigd door R.van.M op 28-02-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Tweede besmetting met Corona in Nederland...
https://www.ad.nl/dossier...uis-in-isolatie~a43f7b86/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 22:55
Eens R. Ik zie het meerendeel van mijn portefeuille ook in rood, overall -5% een gemiddeld netto maandsalaris. Ik wil wel extra bijkopen om de gemiddelde aankoopprijs naar beneden te brengen.

Ik vind het wel bijzonder dat alle sectoren zo hard geraakt worden. Ik zou denken dat de medische sector, farma, groothandel (terwijl mensen toch echt gaan hamsteren), zelfs de bouw niet geraakt hoeven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:26
BiLLY_daKid schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:18:
Eens R. Ik zie het meerendeel van mijn portefeuille ook in rood, overall -5% een gemiddeld netto maandsalaris. Ik wil wel extra bijkopen om de gemiddelde aankoopprijs naar beneden te brengen.

Ik vind het wel bijzonder dat alle sectoren zo hard geraakt worden. Ik zou denken dat de medische sector, farma, groothandel (terwijl mensen toch echt gaan hamsteren), zelfs de bouw niet geraakt hoeven te worden.
Het heeft te maken met veel zieke mensen en extra kosten, leveringsproblemen van bepaalde belangrijke zaken (vooral uit China) en over het algemeen de angst bij beleggers. Het is naar mijn mening juist wel logisch dat vrijwel elke sector in het rood staat. Het is deze week opgeteld wel veel, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
In mijn dagelijkse job is het nu een groot probleem om aan containers te komen voor verschepen van onze goederen. Er is gewoon niet genoeg beschikbaar, grote hoeveelheden containers staan stil in China. Rederijen hebben diverse blank sailings ingevoerd en de eerder afgegeven tarieven zijn niet meer geldig, tarief stijgingen van 80-200% zien wij nu dagelijkse voorbij komen. Dat heeft wel impact op bedrijven, hogere transport kosten, out of stock situaties etc.

Ons kantoor in Shanghai is open en daar geeft men aan dat het vanaf volgende week weer wat meer business as usual begint te worden.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Longcat schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:40:
Voor degenen die maandelijks inleggen, niet in beleggingsfondsen maar in ETFs: kopen jullie nog steeds alles in één keer in? Elke maand op dezelfde datum? En koop je intra-day of in de slotveiling?

Mijn regel is dat ik elke maand naar degiro stort zodra ik mijn salaris heb ontvangen en dan moet ik het belegd hebben vóór de volgende salarisbetaling. Zo kan ik toch een beetje spelen/timen (vind ik leuk), maar loopt het niet te veel uit de hand.
Aankopen & herbalanceren gebeurt bij mij op de 5e van de maand, elke maand, come rain or shine (of het moet in het weekend vallen natuurlijk). Bij grote bewegingen (zoals nu) is het natuurlijk super verleidelijk om een beetje te gaan schuiven met de data. Wat kan het kwaad om op microniveau een beetje de markt te timen, right? Zeker als het glashelder is welke kant de beurs op moet gaan op de korte termijn. :P

Aan de ene kant: afwijking in rendement als je dit soort grappen uithaalt zal te verwaarlozen zijn (tenzij je het iedere maand consequent doet, dan loont het zich toch wel achteraf nog eens kritisch na te rekenen of dit wel zo handig was). Aan de andere kant: voor mij is het een beetje als een stukje chocola. Als ik nu een stukje neem terwijl ik me voorgenomen had dat niet te doen vreet ik voor je het weet de hele reep op, en dan hebben we spijt. Wilskracht oefenen met de kleine dingen zodat je een voorraadje hebt voor de grote dingen, zoiets. :P

Voor andere mensen is een klein beetje "sjoemelen" misschien juist wel een goede uitlaatklep voor impulsen die je niet los wil laten op heel je portfolio. Ik waag me er niet aan; ik weet dat ik het niet beter weet en de kunst is nu te handelen naar die kennis.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 22:07
Het valt mij op bij de ING dat het dividend van "Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund - Class A" nog steeds niet binnengekomen is op de beleggingsrekening terwijl de betalingsdatum 24 februari was. Is dit bij andere ING-klanten ook zo? Is het bij de ABN of de Rabobank wel al uitbetaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Tuvow schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:01:
Het valt mij op bij de ING dat het dividend van "Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund - Class A" nog steeds niet binnengekomen is op de beleggingsrekening terwijl de betalingsdatum 24 februari was. Is dit bij andere ING-klanten ook zo? Is het bij de ABN of de Rabobank wel al uitbetaald?
ABN klanten hadden het vorige week vrijdag al en Rabo op maandag.
Het is heel vreemd dat je nog niets ontvangen hebt. Wellicht heeft ING het al voor je herbelegd? Ik zou even je mutaties van je belegginsrekening bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 22:07
R.van.M schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:03:
[...]

ABN klanten hadden het vorige week vrijdag al en Rabo op maandag.
Het is heel vreemd dat je nog niets ontvangen hebt. Wellicht heeft ING het al voor je herbelegd? Ik zou even je mutaties van je belegginsrekening bekijken
Daar had ik inderdaad al even naar gekeken, maar dat is helaas (of gelukkig gezien de huidige koersval :P ) niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:27
Panzer_V schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:24:
[...]

Ik heb twee keer een krach van dichtbij meegemaakt. De 2000 dotcom als student, de 2008 lehman&co als werkende in de financiële sector.

Laat ik je vertellen dat een echte beurskrach veel leed met zich mee brengt. Ik heb van dichtbij veel meegemaakt. Van klanten met 4,5 miljoen margin die een margincall kregen tot aan collega's die ontslagen werden, hun huis niet meer konden betalen (want ze waren een bankstel, oftewel...beide werkzaam bij dezelfde bank en beiden ontslagen) en deze met verlies moesten verkopen.

Een echte krach veroorzaakt veel leed en laat levenslange littekens achter....ik heb ze nu nog steeds.

Neen, ik zal nooit zeggen "laat de boel maar klappen". Dat is echt niet tof. Idealer zou een geleidelijke daling/ neutraallijn zijn. Beetje zoals in de tweede helft vorige eeuw gebruikelijk was.

Vergis je niet....2000 en 2008 waren in de orde van grootte van 1929 en niets vergeleken met de crashes uit de jaren 70/80. Het is al zeer bijzonder dat er twee keer in 10 jaar een mega krach heeft plaatsgevonden. De volgende mag wat mij betreft echt nog even zo'n 60 jaar op zich laten wachten.....

ps. offtopic: ik ga toch ook niet 'hopen' op WO3 omdat dan de aandelenkoersen zo lekker stijgen! (ja...een wereldoorlog is super goed voor de aandelenbeurzen, mits je aandelen van de overwinnende kant hebt).
En? Staan er alweer mensen op straat?
De financiële sector is natuurlijk het echte slachtoffer van dit virus. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I&#039;ll be back

Gisteren stond de AEX ongeveer 20 punten hoger echter gaat de AEX P 400 Maart nu voor dezelfde prijs als gisteren de AEX P 500 Maart, dus 100 punten lager. Apart...
Ik heb 0% vermogen in de markt op het moment maar het blijft toch leuk om te volgen. Ik wed dat dit het drukste topic op Tweakers is op het moment :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
shotputty schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:31:
Gisteren stond de AEX ongeveer 20 punten hoger echter gaat de AEX P 400 Maart nu voor dezelfde prijs als gisteren de AEX P 500 Maart, dus 100 punten lager. Apart...
Ik heb 0% vermogen in de markt op het moment maar het blijft toch leuk om te volgen. Ik wed dat dit het drukste topic op Tweakers is op het moment :o
Hoezo apart? Ze bestaan beiden alleen maar uit time value. Dat kan heel makkelijk alle kanten uit gaan met grote bewegingen in o.a. volatiliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 28-02-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Herbeleggen van het dividend is vandaag uitgevoerd, zit ook bij ING.
Transactiedatum 24-02-2020
Valutadatum 24-02-2020
Boekdatum 28-02-2020
Settlementdatum 24-02-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:24

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ik heb het wel ontvangen. Ook bij ING. En zoals hierboven is vermeld, vandaag automatisch herbelegd idd.

[ Voor 6% gewijzigd door spartacusNLD op 28-02-2020 13:12 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pazienza schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:18:
[...]

En? Staan er alweer mensen op straat?
De financiële sector is natuurlijk het echte slachtoffer van dit virus. :+
Hoe kom je daar nu bij? Hoeveel provisie denk je dat die aftikken met al die verkopen?

Realiseren al die buy and hold goeroes hier zich ook dat de meerderheid van de beleggers niet aan deze strategie doet? Anders zou de beurs namelijk nooit zakken. Ik zit nog op 0 procent verlies. Heb al mijn stukken MSCI World een jaar geleden op 49,8 verkocht. Toch lekker gevoel. Denk laat eens een tegengeluid horen. 8)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2020 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
shotputty schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:31:
Ja, hoeveel wil je daarop inleggen? Ik gok dat de topics die rechtstreeks over het coronavirus gaan er beter voor staan. :+
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:12:
Realiseren al die buy and hold goeroes hier zich ook dat de meerderheid van de beleggers niet aan deze strategie doet? Anders zou de beurs namelijk nooit zakken. Ik zit nog op 0 procent verlies. Heb al mijn stukken MSCI World een jaar geleden op 49,8 verkocht. Toch lekker gevoel. Denk laat eens een tegengeluid horen. 8)
Ik sta niet alleen op 0 procent verlies, maar op winst, de daling ten spijt, want ik ben geen jaar rendement misgelopen. O-)

Zo kun je natuurlijk altijd wel "tegengeluid" roepen als de boel een keer flink omlaag is gegaan. De crux van buy & hold is natuurlijk dat dat er pas toe doet als je je investering echt te gelde wil gaan maken. Vergeet niet dat je nu nog "even" het ideale moment moet uitkiezen om weer in te kopen, wil je het rendement alsnog weer goed maken. In de praktijk blijkt ook dat net even iets lastiger dan gedacht.

[ Voor 55% gewijzigd door MneoreJ op 28-02-2020 13:24 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MneoreJ schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:15:
[...]

Ja, hoeveel wil je daarop inleggen? Ik gok dat de topics die rechtstreeks over het coronavirus gaan er beter voor staan. :+

[...]

Ik sta niet alleen op 0 procent verlies, maar op winst, de daling ten spijt, want ik ben geen jaar rendement misgelopen. O-)

Zo kun je natuurlijk altijd wel "tegengeluid" roepen als de boel een keer flink omlaag is gegaan. De crux van buy & hold is natuurlijk dat dat er pas toe doet als je je investering echt te gelde wil gaan maken. Vergeet niet dat je nu nog "even" het ideale moment moet uitkiezen om weer in te kopen, wil je het rendement alsnog weer goed maken. In de praktijk blijkt ook dat net even iets lastiger dan gedacht.
Beleg 25 jaar en heb slechte ervaringen met buy and hold. ;) Ik sta nog op zo'n 60 procent in de plus. >:) Ik zie wel wanneer ik weer koop. Vond de beurs gewoonweg ongezond met mijn gezonde verstand. Ik heb geleerd dat als de meerderheid van de particulieren weer gaat beleggen het tijd is te vertrekken. Zodra beleggen een hype wordt is het ongezond, zie 1999 en 2008. Maar ieder zijn ding. Ik kijk er gewoon anders tegenaan. Ik heb geleerd van mijn aankopen voor de internethype die zo'n 18 jaar nodig hadden om te herstellen.

NB: het ideale moment om te kopen ga ook ik niet vinden. Eerlijk is eerlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Greenisthebest 60% in 25 jaar bedoel je? Met buy & hold in gespreide beleggingsfondsen/ETFs (en dus geen sell) zou je een veelvoud daarvan hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Longcat op 28-02-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:12
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Beleg 25 jaar en heb slechte ervaringen met buy and hold. ;) Ik sta nog op zo'n 60 procent in de plus. >:) Ik zie wel wanneer ik weer koop. Vond de beurs gewoonweg ongezond met mijn gezonde verstand. Ik heb geleerd dat als de meerderheid van de particulieren weer gaat beleggen het tijd is te vertrekken. Zodra beleggen een hype wordt is het ongezond, zie 1999 en 2008. Maar ieder zijn ding. Ik kijk er gewoon anders tegenaan. Ik heb geleerd van mijn aankopen voor de internethype die zo'n 18 jaar nodig hadden om te herstellen.

NB: het ideale moment om te kopen ga ook ik niet vinden. Eerlijk is eerlijk.
Dat je zomaar 10 of 20 jaar nodig hebt voor herstel is inderdaad normaal op de beurs, maar we zijn het niet meer gewend.

Een plus van 60% over 25 jaar is overigens inderdaad weinig. Dat is ongeveer gelijk aan de inflatie. Een spaarrekening had meer opgeleverd.

Beleggen levert op de lange termijn doorgaans 2% meer op dan risicoloos sparen zoals een deposito. Als die 2% redelijk stabiel is, met risicoloze rentes van 0%, dan zou je kunnen verwachten dat de long term buy and hold 2% per jaar oplevert en daarmee net de inflatie bijhoudt.

Toch vind ik het onwaarschijnlijk dat deze daling door het virus komt. Het is wellicht een trigger, maar ik kan mij niet voorstellen dat een griepje (twee weken verlies aan arbeid in de productie) dit soort problemen veroorzaakt dat het een daling van 10% rechtvaardigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Longcat schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:42:
@Greenisthebest 60% in 25 jaar bedoel je? Met buy & hold in gespreide beleggingsfondsen/ETFs (en dus geen sell) zou je een veelvoud daarvan hebben.
Sinds mijn laatste run. Ik ben er tevreden mee. Vrouw ook. Die heeft een nieuwe auto van de opbrengst en volgende week komt hier een warmtepomp. Die laatste levert gegarandeerd rendement op.

Maar nogmaals. Ik geloof niet meer in buy and hold en met mij de meerderheid van de aandelenbezitters. Of dacht je dat die dalingen komen omdat iedereen zijn aandelen in portefeuille houdt?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I&#039;ll be back

Is er een actueel orderbook in te zien voor de AEX opties? Ik krijg bij het plaatsen van een optie bij de ING in de kantlijn een leuk overzicht van het orderbook door die specifieke optie maar daarna kan ik die informatie nergens meer terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:49:
[...]

Sinds mijn laatste run. Ik ben er tevreden mee. Vrouw ook. Die heeft een nieuwe auto van de opbrengst en volgende week komt hier een warmtepomp. Die laatste levert gegarandeerd rendement op.

Maar nogmaals. Ik geloof niet meer in buy and hold en met mij de meerderheid van de aandelenbezitters. Of dacht je dat die dalingen komen omdat iedereen zijn aandelen in portefeuille houdt?
Prima dat je tevreden bent. De vraag is echter hoelang je 'laatste run' was. Dat zegt veel over het feit of 60% een goed of slecht rendement is.

Daarnaast zijn er in de markt veel partijen actief, niet alleen buy&hold partijen. Je hebt echter gelijk dat een deel van de buy&hold beleggers nu in paniek verkopen. In het verleden is steeds weer gebleken dat dit niet de beste beslissing was, maar wellicht is dit keer alles anders en gaat de gehele economie ten onder en komen we er de komende decenia niet meer bovenop.

Edit:
Ik heb even de cijfers erbij gepakt. Stel dat je 10.000eur 25jaar geleden had ingelegd in de MSCI world index en verder niets meer zou gedaan (behalve dividend herinvesteren) hebben dan had je eind 2019 71.457eur. Dat is inclusief de jaren 2000 en 2008 crisis.

Stel dat je 'bad luck brian' bent en eind 1999 besluit te gaan beleggen en in paniek in 2018 eind december alles verkoopt (je stapt dus op het slechste moment in en je stapt uit voor het beste beursjaar) dan had je alsnog 20.962eur, dus meer dan 100% rendement.

Persoonlijk geloof ik dus nog steeds in buy&hold.
bron; Wikipedia: MSCI World

[ Voor 24% gewijzigd door R.van.M op 28-02-2020 14:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 19:44
Deze past eigenlijk hier nóg beter dan in het FO topic :-).
CurlyMo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:13:
Als de boel allemaal aan het dalen is, maakt dat dan niet ook een goed moment om juist te beginnen met beleggen?
Afbeeldingslocatie: https://i.insider.com/5357bfcc6bb3f75b3ce151d0?width=1300&format=gif

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
Longcat schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:24:
[...]

Was een grapje. Ik werd er een beetje flauw van dat mensen elke dip/correctie vergelijken met een crash.

[...]

Dit is gewoon een hele snelle daling vanaf all-time highs. Het is begrijpelijk dat mensen daarvan opkijken.
Ter aanvulling, een plaatje dat heel goed duidelijk maakt hoe absurd snel de huidige daling is gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/uDd9DCebD.ekTJiYQlRvWg--~A/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjtzbT0xO3c9MTAxNztoPTcxNw--/https://media-mbst-pub-ue1.s3.amazonaws.com/creatr-uploaded-images/2020-02/66e16da0-59af-11ea-bfec-005e9a634a9e

En deze van IEX gepikt. Van de AEX de dip van 2018 vergeleken met nu. De hellingsgraad scheelt ietsje. :+
Afbeeldingslocatie: https://img.iex.nl/content/2020/columns/x28_2.gif?_ga=2.33846884.47194.1582878879-1749748661.1582878879

[ Voor 14% gewijzigd door Longcat op 28-02-2020 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bijzonder om te zien dat de echochamber van DCA en buy-and-hold snel begint te wankelen nu. Zijn ook wel bijzondere tijden voor de beurs. De psychologie is blijkbaar toch een stuk lastiger dan de theorie.

Ik maak me nog niet zo druk maar ik sta er nog relatief vroeg in en dag-op-dagverliezen waar ik nu tegenaan kijk zijn significant, maar niks in vergeleken met ritjes die in ik crypto meegemaakt heb.

Mijn order is vanochtend gewoon automatisch uitgevoerd bij Binck in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I&#039;ll be back

Longcat schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:16:
[...]

Ter aanvulling, een plaatje dat heel goed duidelijk maakt hoe absurd snel de huidige daling is gegaan:
[Afbeelding]
Het plaatje geeft ook goed aan dat er misschien meer aan de hand is dan een simpele correctie, omdat het de allersnelste neergang is. De onderliggende markt was wat overspannen en hoe simpel dit virus misschien ook is, het heeft wel degelijk enorme financiële gevolgen voor ontzettend veel bedrijven. Het feit dat dit de snelste 'correctie' ooit is doet mij vermoeden dat het geen correctie is maar nog een stuk verder door zal zetten. Bij hoeveel procent gaan we spreken van een crash?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Euler212 Het wankelen is vooral bij de nieuwelingen in het topic volgens mij. Veel namen komen mij niet bekend voor. Of zie je dat anders? Ik blijf lekker inleggen (wel met een vleugje speelsheid/timing zoals eerder toegelicht, maar dat doe ik altijd) en geniet van het spektakel op de beurs. Snelste correctie ooit van dichtbij meegemaakt. :7 Hoeveel mijn portefeuille beweegt doet me weinig.

@shotputty -10% = correctie, -20% = bearmarket. Crash is volgens mij 30% daling in een bepaald tijdsbestek.

[ Voor 12% gewijzigd door Longcat op 28-02-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:30
shotputty schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:28:
[...]
Bij hoeveel procent gaan we spreken van een crash?
"There is no numerically specific definition of a stock market crash but the term commonly applies to steep double-digit percentage losses in a stock market index over a period of several days."

Wikipedia: Stock market crash

[ Voor 32% gewijzigd door Vipertje op 28-02-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
DropjesLover schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:11:
[...]

Bij SARS was de schade nog enorm beperkt, nu worden op meerdere plekken in Azië medewerkers langer met vakantie gestuurd, steden dicht gegooid, scholen gesloten, etc. Omdat overal gewerkt wordt met just-in-time-deliveries, want voorraden kosten alleen maar geld, zullen er snel tekorten zijn en ook lastig zijn om weer op te rampen. De hoeveelheid goederen die geproduceerd (en dus ook verkocht) wordt deze helft van het jaar zal fors lager zijn.
Dat zal daarna ook weer hard ingelopen worden en corrigeren, daar niet van. Maar daar kan je wel op anticiperen / speculeren.
Klopt het wel dat SARS minder impact had? Ik dacht mij te herinneren dat toen 1 op de 10 die het kreeg er aan overleed. Bij Corona is dat 1 op de 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
Sunri5e schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:31:
[...]

Klopt het wel dat SARS minder impact had? Ik dacht mij te herinneren dat toen 1 op de 10 die het kreeg er aan overleed. Bij Corona is dat 1 op de 50.
Klopt, de dodelijkheid is veel lager nu. Echter het aantal besmettingen is vele maler hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

Het gaat ook om de verspreiding naar EU en andere delen van de wereld. Je zag ook dat de aandelenmarkten zich vrij weinig van Corona aantrokken totdat het in zuid-korea en Italie aankwam. Daarnaast is de economische impact veel groter doordat supplychains verstoort worden, alsmede andere bedrijvigheid geraakt wordt (luchtvaart, olieprijs, vervoerders etc).

In basis heb ik ook het gevoel dat de reactie te heftig is (zowel op de beurs, als in de media en bij bedrijven) en dat dit de algehele paniek voed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Yoicaa schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:34:
[...]

Klopt, de dodelijkheid is veel lager nu. Echter het aantal besmettingen is vele maler hoger.
Tsja, wat is dan erger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Houd wel je termen een beetje in de gaten, dat gaat verwarring tegen :P Dit huidige virus heet SARS-CoV-2, het is een coronavirus (net zoals de griep en de gewone verkoudheid door een coronavirus veroorzaakt worden, maar ook SARS destijds in 2003), en de aandoening heet COVID-19.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Longcat schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:30:
@Euler212 Het wankelen is vooral bij de nieuwelingen in het topic volgens mij. Veel namen komen mij niet bekend voor. Of zie je dat anders? Ik blijf lekker inleggen (wel met een vleugje speelsheid/timing zoals eerder toegelicht, maar dat doe ik altijd) en geniet van het spektakel op de beurs. Snelste correctie ooit van dichtbij meegemaakt. :7 Hoeveel mijn portefeuille beweegt doet me weinig.
Ja vooral veel nieuwelingen inderdaad. Wel interessant om te zien dat die nu opeens verschijnen.

Portefeuille kan me inderdaad weinig schelen momenteel, wie weet verandert het als het jaren in malaise blijft zitten.

Maak me meer zorgen om de economie in zijn geheel, de gevolgen (voor mezelf, kennissen en Nederland in zijn geheel) van een crisis. Die portefeuille komt wel goed. Massaontslagen bij verlies draaiende bedrijven zijn vervelender. Of je dat nou zelf overkomt, bij je partner, vrienden of gewoon veel Nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
Zeg jij het maar.

SARS had 8000 besmettingen tegen 800 doden.
Corona heeft 83000 besmetting en 2800 doden.

EDIT: SARS was in 26 landen, Corona op dit moment in 58 landen.

[ Voor 10% gewijzigd door Yoicaa op 28-02-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-----> Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 15:21
[...]

Maar wanneer is dan je sell periode, niet te voorspellen. De beurs blijft op de langere termijn altijd doorgroeien. Ik denk dat daarom hold wel de juiste strategie is.

Dit is per aandeel natuurlijk een compleet ander verhaal, een bedrijf kan ook faiiet gaan.

Het valt mij overigens op dat Alfen erg sterk blijft, terwijl die ook een forse stijging achter de rug hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Strider op 28-02-2020 14:44 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik ben dan wel benieuwd wat je strategie is geweest en over welke periode je die 60% gehaald hebt met welke aandelen/fondsen. Want zoals @R.van.M aangeeft, die buy-and-hold waar je niet in geloofd had aardig goed gewerkt als je je daaraan gehouden had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
[...]

Altijd zo mooi zulke posts. Als het allemaal goed gaat is bij iedereen het motto "buy en hold" ook in de slechte tijden. Alleen als het een keer daadwerkelijk slecht gaat met de markt raakt het gros van de beleggers toch weer in paniek en verkopen dan alles weer snel om later weer in te stappen op hogere koersen omdat de koers altijd vooruit loopt op de markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:24

spartacusNLD

This is Sparta!!

[...]

Wie koopt dan al die aandelen op dit moment? O-)

Juist, partijen die denken dat het ooit meer waard gaat zijn. Waarom zou je anders? Partijen met korte termijn visie verkopen in deze tijden aan partijen met lange termijn visie.

Daarnaast helpt het om ook een positie in bitcoin te hebben. Deze bewegingen zijn in de bitcoin markt nog niks.Ik moet een beetje aan onderstaande denken na het lezen van de reacties hier:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sRaEtcGg.jpg

Ook moet je dit nooit vergeten:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/4aa4pakk9gz11.jpg

Veel sterkte mensen d:)b

[ Voor 20% gewijzigd door spartacusNLD op 28-02-2020 15:16 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Maar nogmaals. Ik geloof niet meer in buy and hold en met mij de meerderheid van de aandelenbezitters.
Hoe weet jij wat de beweegredenen zijn van andere marktparticipanten?

En hoe weet je dat het uberhaupt buy & hold aandelenbezitters zijn? Daghandelaren bijvoorbeeld kunnen ook kopen en verkopen zonder een overnight positie aan te houden. En je hebt natuurlijk ook shorters, die kunnen verkopen zonder zelf aandelen te bezitten.

Om nog niet te spreken over algoritmische handel. Daar hoeft niet eens een rationele aandeelhouder achter te zitten.
Of dacht je dat die dalingen komen omdat iedereen zijn aandelen in portefeuille houdt?
Dacht je dat verkochte aandelen in het niet verdwijnen? Nee, aan de andere kant van een verkooptransactie zit een kooptransactie. Het enige dat schommelt zijn de prijzen die kopers en verkopers met elkaar overeen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 07:18
Sunri5e schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:50:
[...]

Altijd zo mooi zulke posts. Als het allemaal goed gaat is bij iedereen het motto "buy en hold" ook in de slechte tijden. Alleen als het een keer daadwerkelijk slecht gaat met de markt raakt het gros van de beleggers toch weer in paniek en verkopen dan alles weer snel om later weer in te stappen op hogere koersen omdat de koers altijd vooruit loopt op de markt.
Buy & Hold moet je vol kunnen houden voor langere termijn en blijven vol houden. Vooral doen met geld wat je voorlopig niet nodig hebt en waar je niks minder van word als het weg is.

Oftewel..emotie is een slechte raadgever.

[ Voor 3% gewijzigd door descon op 28-02-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
descon schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:55:
[...]

Buy & Hold moet je vol kunnen houden voor langere termijn en blijven vol houden. Vooral doen met geld wat je voorlopig niet nodig hebt en waar je niks minder van word als het weg is.

Als je dat niet vol kunt houden dan moet je mijn inziens niet gaan beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

descon schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:55:
[...]

Goed, de theorie is er duidelijk over, maar er is hier in in het FO topic vaak genoeg aangehaald dat de theorie weten een ding is, er naar handelen tijdens echt slechte tijden pas echt de truc is. Het is naief te denken dat je daar niet gevoelig voor bent.

Nu zitten jij en ik misschien nog in team "komt wel goed", maar als er nog eens -40% vanaf gaat de komende maand, en het herstelt drie jaar niet, en je baan staat op de tocht, je vrienden raken werkloos en heel Nederland ligt op zijn gat en je dan nog doorbelegt, dan kun je zeggen dat je goed bezig bent geweest.

Ik hoop mijn hoofd ook dan koel te houden, maar je moet het ervaren om te weten hoe je er zelf op reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:15

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Het totale aantal besmettingen en slachtoffers was fors lager (slechts 8000), en werden er echt niet zo massaal fabrieken en andere delen van het dagelijks leven gesloten.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:04:
[...]

Goed, de theorie is er duidelijk over, maar er is hier in in het FO topic vaak genoeg aangehaald dat de theorie weten een ding is, er naar handelen tijdens echt slechte tijden pas echt de truc is. Het is naief te denken dat je daar niet gevoelig voor bent.

Nu zitten jij en ik misschien nog in team "komt wel goed", maar als er nog eens -40% vanaf gaat de komende maand, en het herstelt drie jaar niet, en je baan staat op de tocht, je vrienden raken werkloos en heel Nederland ligt op zijn gat en je dan nog doorbelegt, dan kun je zeggen dat je goed bezig bent geweest.

Ik hoop mijn hoofd ook dan koel te houden, maar je moet het ervaren om te weten hoe je er zelf op reageert.
Ik ben heel goed in niets doen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

R.van.M schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:19:
[...]

Ik ben heel goed in niets doen :D
Volgens mij heeft dat ook geloond aan je verliezen te horen deze week. ;) Als je constant van strategie zou hoppen had je nu niet het vermogen gehad om zoveel verlies te maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2020 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:21:
[...]

Volgens mij heeft dat ook geloond aan je verliezen te horen deze week. ;)
Dat is het mooie van buy&hold. Ik ga pas uitkeren over meer dan 11 jaar. Dus op dit moment staat er alleen nog papieren winst op mijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Economische schade van COVID-19 komt ook niet echt door de aantal besmettingen, maar meer door de paniek die het veroorzaakt. De afgelopen maand zijn er veel meer mensen dood gegaan aan griep dan aan COVID-19. Maar omdat dit niet in het nieuws komt slaapt niemand daar slechter van.

Steden af te sluiten, fabrieken stil te leggen, issues in de supply chain, dat is wat de economische schade oplevert. Dat was bij SARS niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
’Helft van beleggers vreest coronavirus niet’

Ondanks de koersval deze week door vrees dat het coronavirus de economie in een recessie zal storten, maakt maar liefst 51% van de beleggers zich geen zorgen. Dit blijkt uit een peiling op DFT, waarop ongeveer 2500 maal gestemd is.

Het optimisme is opmerkelijk en wordt waarschijnlijk ingegeven door het feit dat correcties in de afgelopen jaren steeds vrij snel werden ingelopen. Nogal wat beleggingsexperts denken dat het ditmaal niet anders zal zijn. Zekerheid hierover is er echter geenszins en een dergelijke snelle neergang van de beurzen heeft zich sinds de financiële crisis niet meer voorgedaan.

Van de beleggers die zich wel zorgen maken, neemt de helft actie. Dit doen ze vooral door hun aandelenportefeuille af te bouwen. Een klein deel dekt het risico met opties af.

Bron: Telegraaf.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:25:
Economische schade van COVID-19 komt ook niet echt door de aantal besmettingen, maar meer door de paniek die het veroorzaakt. De afgelopen maand zijn er veel meer mensen dood gegaan aan griep dan aan COVID-19. Maar omdat dit niet in het nieuws komt slaapt niemand daar slechter van.

Steden af te sluiten, fabrieken stil te leggen, issues in de supply chain, dat is wat de economische schade oplevert. Dat was bij SARS niet aan de orde.
Het vervelende is dat achteraf je nooit zult weten of de maatregelen te rechtvaardigen waren.

Misschien stopt alles volgende week. Waren de maatregelen dan "paniek" en overdreven of waren de maatregelen de reden dat het virus gestopt is?

Misschien is over drie maanden heel de wereld zowat ziek is de hele economie ingestort (extreem worst-case scenario), hadden we dan meer moeten doen of was de "paniek" dan toch voor niks want het had niks uitgemaakt?

Het is dus niet te bepalen of de maatregelen economisch te rechtvaardigen zijn. Daar zal iedereen zijn eigen idee over hebben, maar je zult nooit bewijs gaan vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2020 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
’Koopmoment nadert na rampweek voor beurs’

AMSTERDAM - De aandelenbeurzen beleven één van de slechtste weken ooit, door de vrees dat het coronavirus de wereldeconomie in een recessie zal storten. Experts raden beleggers af alsnog massaal te verkopen, maar menen dat het instapmoment nog niet is aangebroken. „We zitten hier echter niet ver vandaan.”

Amper twee weken geleden stonden veel aandelenbeurzen nog op recordniveaus, vanuit de gedachte dat het coronavirus vooral de Chinese economie pijn zou doen en dan hoofdzakelijk in het eerste kwartaal. Nu het virus zich over steeds meer landen verspreidt, vrezen beleggers dat de economieën in onder meer Europa en de VS in een recessie geraken. Ook het grote aantal winstwaarschuwingen heeft de beurskoersen doen kelderen. De Amsterdamse AEX-index heeft deze week nu zo’n 13,5% ingeleverd.

Beleggerstrainer Peter Siks van Binckbank wijst erop dat zolang de onzekerheid aanhoudt, de koersschommelingen groot zullen blijven. „Het is heel lastig in te schatten wanneer de de situatie onder controle is. We weten nog niet welke maatregelen allemaal genomen gaan worden. Deze zijn logisch om het coronavirus te beteugelen, maar pakken slecht uit voor de economie.”

Hoewel Siks meent dat beleggers wel wat overdreven reageren, raadt hij niet aan nu volop in te stappen. „Kortetermijnbeleggers die nu vol in aandelen zitten, doen er goed aan wat af te bouwen. Anderzijds komen er kansen voor beleggers die voor de lange termijn in aandelen zitten en over voldoende kasgeld beschikken.”

Directeur Paul Koster van de Vereniging van Effectenbezitters raadt beleggers af hun aandelenportefeuille nu te verkopen. „Het belangrijkste is dat je vasthoudt aan je eigen strategie en de lange termijn voor ogen houdt. Wie vol in aandelen zit, zou misschien wat winst kunnen nemen op aandelen die eerder sterk waren gestegen. En wie periodiek geld investeert in aandelen, zou het bedrag kunnen verlagen. Vermijd sowieso dat je nu met geleend geld in aandelen zit en bij verdere koersdalingen door de bank gedwongen wordt te verkopen.”

Renco van Schie (Valuedge) kijkt nu vooral met kopersogen naar de aandelenmarkt, na de halvering van het aandelenbelang door de vermogensbeheerder in de afgelopen weken. „Fundamenteel begint er weer een koopmoment te ontstaan, omdat beurskoersen zich nu aanpassen aan de verwachting dat er de huidige economische terugval langer aanhoudt dan eerder gedacht. Zakenbanken rekenen inmiddels al niet meer op groei van de bedrijfswinsten.”

Het moment om in te stappen, is volgens Van Schie echter nog niet gekomen. „Het beste moment is tijdens paniek op de beurs en die zie ik nu nog niet. Deze ontstaat bijna altijd na het weekend. Ditmaal komen nogal wat beleggers maandag van vakantie terug en er komen natuurlijk weer berichten over meer besmettingen naar buiten.”

Beleggingsstrateeg Simon Wiersma van ING spreekt van doorgeslagen pessimisme. „De VIX-index, die de volatiliteit meet en ook wel de ‘angstgraadmeter’ wordt genoemd, is gestegen tot het hoogste niveaus sinds augustus 2011. Het is voor mij het eerste belletje dat wijst op mogelijke bodemvorming. Houd nog wel rekening met zeer volatiele markten. Denk goed na voordat je een beleggingsbeslissing neemt en besef wat je doel is. Angst en hebzucht zijn de slechtste raadgevers die je op dagen als deze kunt hebben!”

Bron: Telegraaf.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebakken peer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-10 08:33
Ik zat me al te veel te verlekkeren op m'n AEX-tracker, mooi om 10 uur vanmorgen tijdens de dip gekocht en zag het vanaf daar weer klimmen. Helaas nu weer terug bij af. Ik twijfel alleen heel erg om over het weekend heen aan te houden, het kan zomaar zijn dat we na het weekend hier in NL met 100 besmettingen te maken en de paniek nog groter wordt dan nu..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
gebakken peer schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:36:
Ik zat me al te veel te verlekkeren op m'n AEX-tracker, mooi om 10 uur vanmorgen tijdens de dip gekocht en zag het vanaf daar weer klimmen. Helaas nu weer terug bij af. Ik twijfel alleen heel erg om over het weekend heen aan te houden, het kan zomaar zijn dat we na het weekend hier in NL met 100 besmettingen te maken en de paniek nog groter wordt dan nu..
De AEX volgt gewoon de S&P500, dus besmetting in Nederland zal weinig invloed hebben op de AEX. Als straks een groot aantal besmettingen in Manhattan opduikt, zou ik me meer zorgen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ah de "beleggingstrainers" komen weer uit de bosjes om hun advies gratis aan je op te dringen.

Vraag je je dan toch af waarom hij trainer is geworden als hij het allemaal zo goed weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
@Sunri5e Aan dat soort peilingen zou ik niet teveel waarde hechten, sowieso werd deze alleen gedaan in Nederland en daarnaast zit je waarschijnlijk met veel mensen die hem tactisch invullen in de hoop de koers te beïnvloeden. Overigens zit er vast copyright op die artikelen en ik zou ze niet zomaar hierheen kopiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:42:
[...]

Ah de "beleggingstrainers" komen weer uit de bosjes om hun advies gratis aan je op te dringen.

Vraag je je dan toch af waarom hij trainer is geworden als hij het allemaal zo goed weet.
Af en toe een flinke misser gehad :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Zou een pandemie inmiddels niet ingeprijst zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ascension schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:43:
Zou een pandemie inmiddels niet ingeprijst zijn?
Tuurlijk wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee is het enige correcte antwoord.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sunri5e
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BuNaMA12SbakQKEPb4TqdkSa/thumb.jpg

Even het koersverloop tijdens SARS (zwarte lijn) en Corona (rode lijn) tot op de dag van vandaag naast elkaar gelegd. Opvallend veel gelijkenissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Uitgaande van een efficiënte markt is het ingeprijsd, maar je hebt geen idee in welke mate en of dit juist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
gebakken peer schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:36:
Daarom neem ik ook geen AEX tracker op onze inie minie beurs van amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Zelfs al zouden de fysieke gevolgen van de pandemie volledig correct rationeel ingeprijsd zijn volgens wat we nu weten, de reactie van eenieder op nieuws, en de reacties van beleggers op de reacties van eenieder op nieuws duren langer om een nieuw evenwicht te bereiken. Het is mogelijk en zelfs waarschijnlijk dat de schade van de reactie op het virus vele malen erger is dan de daadwerkelijke schade van het virus. Wil je zien hoe self-fulfilling prophecies werken, kijk dan naar de beurs...

[ Voor 8% gewijzigd door MneoreJ op 28-02-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Zo, mijn posities voor het weekend met 15 procent vergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:01
Wat betreft dit topic zou het mooi zijn als er nog 50% van de koersen af zou gaan. Het kost me tegenwoordig een halve werkdag om dit topic bij te houden :+

Het is in ieder geval wel een interessante ontwikkeling om te volgen vanwege de onvoorspelbaarheid. Een keer iets anders dan dividendlekkage, rentebesluiten van centrale banken of TER percentages. Boeiend om te zien hoe de markt zich gaat bewegen de komende tijd. Lastig om te bepalen welk scenario nu exact is ingeprijsd en in hoeverre sentiment hier een rol in speelt. Je zou immers verwachten dat het sentiment na een dusdanig lange periode van koersstijgingen niet zomaar zal omslaan, maar de koersbewegingen lijken wat extreem in relatie tot de huidige situatie (meer genezingen dan besmettingen al bijvoorbeeld). Enfin, niet iets waar ik op ga handelen, de automatische periodieke aankopen via de grootbank gaan gewoon door, maar zeker interessant om te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:35
Ik ben pas 3 maanden maandelijks aan het inleggen middels een buy and hold strategie maar in deze situatie ga ik geen aankopen doen. Nooit verwacht dat ik nu al bewust kies voor timen maar het slaat echt nergens op om nu niet op een support line te wachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Longcat
r0bb schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:27:
Ik ben pas 3 maanden maandelijks aan het inleggen middels een buy and hold strategie maar in deze situatie ga ik geen aankopen doen. Nooit verwacht dat ik nu al bewust kies voor timen maar het slaat echt nergens op om nu niet op een support line te wachten.
Hoe zet ik een reminder om over een maand of zo op deze post te reageren? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:10
Zwak vleesch, komop! Houd vast aan je belofte.

/remindme2years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:21
Aldus RTLZ hebben we nu wel een nieuw record te pakken; de snelste correctie ( 10% daling ) ooit.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• R.van.M
Wat is een support line? Is dat iets uit technische analyse? Dat vind ik horoscoop kijken, maar dan voor mannen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Het lijkt mij nu wel een periode om geld dat je kan missen te beleggen.

Eigenlijk steeds wanneer de twee woorden 'beurs' en 'bloed' in 1 zin uitgesproken worden in de media.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0bb
Haha mooie reacties mannen ik moest lachen. Zeg wat je wil maar uitgestelde buy and hold lijkt me hier prima op zn plaats. Maandag 2000 besmettingen erbij buiten China. Ik wacht maandag en dinsdag even af.

[ Voor 11% gewijzigd door r0bb op 28-02-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 16:11
r0bb schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:04:
Haha mooie reacties mannen ik moest lachen. Zeg wat je wil maar uitgestelde buy and hold lijkt me hier prima op zn plaats. Maandag 2000 besmettingen erbij buiten China. Ik wacht maandag en dinsdag even af.
Als jij kunt voorspellen wat er volgende week allemaal gebeurd dan moet je het zeker niet nalaten.
Voor het slapen gaan zou je vanavond eens het verhaal over Bob moeten lezen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 12:14

Cis

Als je nu gaat uitstellen, is 2 dagen natuurlijk strategieloos.
Maandag en dinsdag groene cijfers, jij snel massaal inkopen, en woensdag t/m vrijdag weer dieprood.
Hallo -20% :+

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:49

Fuelke

Forza Ferrari

Go home Microsoft & Nvidia ... beetje stijgen op zo'n rode dag als vandaag 8)7

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Fuelke schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:41:
Idem voor Apple.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maandag een bericht dat ecb de printer aan zet en alles gaat weer +10.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ach, als je wat aandelen hebt van medicijn-researchbedrijven dan zijn die ook aardig aan het stijgen. De paar aandelen die ik heb van Novavax zijn vandaag weer 20% gestegen. Het totaal van die paar aandelen staat nu op 99,7% stijging. Niet dat ik daar veel mee op schiet want mijn winst is nog geen €100...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:32

tomtom901

Moderator General Chat
Prima hoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-10 23:13
Sunri5e schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:49:
[Afbeelding]

Even het koersverloop tijdens SARS (zwarte lijn) en Corona (rode lijn) tot op de dag van vandaag naast elkaar gelegd. Opvallend veel gelijkenissen.
Ja prachtig!
Zo wordt technische analyse verkocht en aannemelijk gemaakt aan naïve klanten. Het ziet er ook zo ontzettend logisch uit.
Maar dit (het verleden) zegt natuurlijk helemaal niets over het toekomstige grafiekverloop of koersen. Pas na 100x een soortgelijke epidemie, en met in >95% van de gevallen een gelijk verloop, zou je een gokje kunnen wagen. Al ben ik er van overtuigd dat het nog steeds niet werkt, ik geloof namelijk geheel niet in technische analyse. Maar dat is just me...

[ Voor 8% gewijzigd door poehee op 28-02-2020 19:04 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-10 23:13
Prima plan, waar ligt ie?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Nu online
Wow. Waar koop je zo’n glazenbol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
Haha ja gaat nu iedereen als een stel lemmingen dezelfde grap erin gooien? Prima hoor kan het hebben, laat voortaan mn gedachten wel thuis 👌

Fijn weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Nu online
r0bb schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:17:
Haha ja gaat nu iedereen als een stel lemmingen dezelfde grap erin gooien? Prima hoor kan het hebben, laat voortaan mn gedachten wel thuis 👌

Fijn weekend.
Ik ben oprecht benieuwd naar je TA die hieraan ten grondslag ligt.

Maar insgelijks! 🍻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Sunri5e schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:49:
[Afbeelding]

En wat als dezelfde persoon een virus heeft veroorzaakt? Complottheorie hoor :o
En wat als diegene dan stinkend rijk is geworden en nu weer het probeert! :D

Ok, nu overdrijf ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

r0bb schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:17:

Fijn weekend.
Stel dat dit inderdaad een overduidelijk en onvermijdelijk gevolg is. Waarom zou de rest van de markt daar maandag pas achter moeten komen? Als jij dit ziet, dan ziet iedere professional dit toch ook, en die kunnen net als jij ook vandaag al hun strategie aanpassen.

Of zou het wellicht niet overduidelijk zijn, of niet onvermijdelijk? Dan is je uitspraak gebaseerd op een kansberekening. Althans, zolang je zo'n uitspraak kan onderbouwen met onderzoek. Anders is het niets meer dan een wilde gok. En zelfs dan kan je gelijk krijgen.

Terugkomend op de kansberekening. Dat is in feite wat de markt als geheel doet. Alle marktparticipanten gezamenlijk vormen op ieder moment een consensus in de vorm van de beste bied- en laatprijs. Denkt een individuele participant positiever dan de consensus, dan krijgt hij uitvoering op zijn kooporder (of stelt hij zijn verkoop uit totdat de consensus positiever wordt, of niet meer kan wachten met de verkoop). Denkt hij negatiever, dan krijgt hij uitvoering op zijn verkooporder (of stelt hij zijn koop uit).

Dat wil niet zeggen dat de consensus de correcte prijs is. Het is hooguit de prijs waarvoor de markt op dit moment bereid is te kopen en te verkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 28-02-2020 20:00 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.