Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:49:
[...]
Sinds mijn laatste run. Ik ben er tevreden mee. Vrouw ook. Die heeft een nieuwe auto van de opbrengst en volgende week komt hier een warmtepomp. Die laatste levert gegarandeerd rendement op.
Maar nogmaals. Ik geloof niet meer in buy and hold en met mij de meerderheid van de aandelenbezitters. Of dacht je dat die dalingen komen omdat iedereen zijn aandelen in portefeuille houdt?
Prima dat je tevreden bent. De vraag is echter hoelang je 'laatste run' was. Dat zegt veel over het feit of 60% een goed of slecht rendement is.
Daarnaast zijn er in de markt veel partijen actief, niet alleen buy&hold partijen. Je hebt echter gelijk dat een deel van de buy&hold beleggers nu in paniek verkopen. In het verleden is steeds weer gebleken dat dit niet de beste beslissing was, maar wellicht is dit keer alles anders en gaat de gehele economie ten onder en komen we er de komende decenia niet meer bovenop.
Edit:
Ik heb even de cijfers erbij gepakt. Stel dat je
10.000eur 25jaar geleden had ingelegd in de MSCI world index en verder niets meer zou gedaan (behalve dividend herinvesteren) hebben dan had je eind 2019
71.457eur. Dat is inclusief de jaren 2000 en 2008 crisis.
Stel dat je 'bad luck brian' bent en eind 1999 besluit te gaan beleggen en in paniek in 2018 eind december alles verkoopt (je stapt dus op het slechste moment in en je stapt uit voor het beste beursjaar) dan had je alsnog
20.962eur, dus meer dan 100% rendement.
Persoonlijk geloof ik dus nog steeds in buy&hold.
bron;
Wikipedia: MSCI World
[
Voor 24% gewijzigd door
R.van.M op 28-02-2020 14:24
]