Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.294.061 views

Onderwerpen

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:36
Hier is het krokusvakantie. Evengoed blijven maandag de scholen dicht en zit een groot deel van de werkende mensen technisch werkloos thuis.

Ik zou het zelfs verstandig vinden, beter de korte pijn dan te lang denken: het zal wel niet zo erg zijn.

Evengoed ben ik rustig aan het bijkopen op de beurs.
Ik begon al te twijfelen aan mijn strategie van eerst woning afbetalen en veel cash achter de hand houden :)

We zien wel, dag per dag, de mens zal er in ieder geval veel van leren.
Het is een gemeenschappelijk probleem voor alle mensen op deze wereld. Hoe beter we samenwerken hoe sneller we er vanaf zijn.

Ligt het aan mij of zijn de politieke populisten redelijk rustig de laatste tijd?

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
JohanNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:05:
[...]

Dit is alsnog voor iedereen verschillend.
Wie weet heeft persoon A met een portefeuille van €60.000 nog wel een paar miljoen op de bank klaar staan om mee te beleggen, terwijl persoon B met een portefeuille van €600 moet rondkomen, geen ander spaarpotje heeft en moet rondkomen met een minimuminkomen en daardoor maar een paar euro per maand opzij kan zetten om mee te beleggen.
Persoon A kan makkelijk - als die dat wil - het gemiddelde ver omlaag brengen, terwijl persoon B dat niet kan en het wellicht ook wel veel erger vindt dat er €100 van af is gegaan dan dat persoon vindt dat er bij hem 10K af gaat.
Ja hehe, had ik er ceteris paribus bij moeten zetten? ;)

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:53
Longcat schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:14:
[...]

Ja hehe, had ik er ceteris paribus bij moeten zetten? ;)
Wellicht ;)

Maar mijn punt is dat het in de basis niet uitmaakt of je een portefeuille t.v.w. 10,100,1000 of een miljoen euro hebt.
Je doet alsof het logisch is dat iedereen altijd de middelen heeft om een relatief kleine slecht presterende portefeuille kan compenseren, dit is voor iedereen anders.

In vino veritas, in aqua sanitas

Verwijderd

JohanNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:05:
[...]

Dit is alsnog voor iedereen verschillend.
Wie weet heeft persoon A met een portefeuille van €60.000 nog wel een paar miljoen op de bank klaar staan om mee te beleggen, terwijl persoon B met een portefeuille van €600 moet rondkomen, geen ander spaarpotje heeft en moet rondkomen met een minimuminkomen en daardoor maar een paar euro per maand opzij kan zetten om mee te beleggen.
Persoon A kan makkelijk - als die dat wil - het gemiddelde ver omlaag brengen, terwijl persoon B dat niet kan en het wellicht ook wel veel erger vindt dat er €100 van af is gegaan dan dat persoon vindt dat er bij hem 10K af gaat.
Laat ik je uit de droom helpen. Mensen met miljoenen beleggen ook met miljoenen en niet met 60 mille en liggen van deze daling niet wakker. Die kopen dan juist fors bij. Probleem is juist bij mensen met ongeveer een ton vermogen. Die worden door de banken gek gemaakt om zo'n 50/60 procent te beleggen met name in hause tijden, jouw 60 mille. Die huilen echt als de helft verdampt want dan is het verhoudingsgewijs heeeeeeeeeel veel van hun totaal wat ze ooit hadden.
JohanNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:33:
[...]

Wellicht ;)

Maar mijn punt is dat het in de basis niet uitmaakt of je een portefeuille t.v.w. 10,100,1000 of een miljoen euro hebt.
Je doet alsof het logisch is dat iedereen altijd de middelen heeft om een relatief kleine slecht presterende portefeuille kan compenseren, dit is voor iedereen anders.
Niet helemaal dus.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2020 18:41 ]

• JohanNL
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:40:
[...]

Die huilen echt als de helft verdampt want dan is het verhoudingsgewijs heeeeeeeeeel veel van hun totaal wat ze ooit hadden.
Voor iemand anders kan een paar honderd euro dan weer veel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-10 19:47
pirke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:40:
@Boudewijn 600 euro is natuurlijk helemaal niks, dat is een avondje goed uit eten met je gezin ;)
Wel, ik snap ook gelijk weer waarom ik geen gezin heb -- en had ik er wel een dan had ik ze natuurlijk allemaal zo opgevoed dat ze dol waren op pannekoeken. Maar als dit voor jou helemaal niks is snap ik ook waarom je belegt. :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:27
De beurs en alles eromheen is toch wel een bijzonder mechanisme om te aanschouwen.

Ik heb in de afgelopen dagen in dit topic allerlei nieuwe namen mogen aanschouwen. Uiteraard volkomen welkom opdat het topic levendig houdt maar opmerkelijk verschijnsel blijft het wel. Wellicht zou de influx in de topic een goede graadmeter zijn om de beurs te kunnen voorspellen :+

De media lijkt ook een dubieuze rol te spelen. 10% af van de AEX in 3 dagen en de NOS opent ermee op de voorpagina. Dat het begin augustus en begin mei vorig jaar veel harder eraf ging vanwege slechte berichten over de US/China trade deal is volledig ontgaan en weggestopt in het selectief geheugen van de redactie. En dan hebben we het niet eens gehad over voorgaande majeure dips.

Anyway gezellig dat het nu lekker druk is in dit topic :)

Verwijderd

MneoreJ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:01:
[...]

Wel, ik snap ook gelijk weer waarom ik geen gezin heb -- en had ik er wel een dan had ik ze natuurlijk allemaal zo opgevoed dat ze dol waren op pannekoeken. Maar als dit voor jou helemaal niks is snap ik ook waarom je belegt. :+
Mijn grootste rijkdom is mijn gezin. Niet mijn poen. ;)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:36
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:40:
[...]

Laat ik je uit de droom helpen. Mensen met miljoenen beleggen ook met miljoenen en niet met 60 mille en liggen van deze daling niet wakker. Die kopen dan juist fors bij. Probleem is juist bij mensen met ongeveer een ton vermogen. Die worden door de banken gek gemaakt om zo'n 50/60 procent te beleggen met name in hause tijden, jouw 60 mille. Die huilen echt als de helft verdampt want dan is het verhoudingsgewijs heeeeeeeeeel veel van hun totaal wat ze ooit hadden.

[...]

Niet helemaal dus.
Kweenie, ik ben toch al een paar mensen tegengekomen van wie ik weet dat ze veel geld hebben.

En toch: een euro blijft een euro, en je krijgt bijna altijd de vraag: waarom kost het zoveel? Waarmee ze met 'zoveel' niet bedoelen: het is teveel. Maar: hoe kom je aan dit bedrag en wat zijn de alternatieven?

• MneoreJ
@Greenisthebest Dat neem ik aan ja -- ik ken niet veel mensen met een gezin die het tegenovergestelde zouden zeggen, en de mensen die dat toch doen zou ik ook met een schuin oog aankijken. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Miki schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:12:
De beurs en alles eromheen is toch wel een bijzonder mechanisme om te aanschouwen.

Ik heb in de afgelopen dagen in dit topic allerlei nieuwe namen mogen aanschouwen. Uiteraard volkomen welkom opdat het topic levendig houdt maar opmerkelijk verschijnsel blijft het wel. Wellicht zou de influx in de topic een goede graadmeter zijn om de beurs te kunnen voorspellen :+

De media lijkt ook een dubieuze rol te spelen. 10% af van de AEX in 3 dagen en de NOS opent ermee op de voorpagina. Dat het begin augustus en begin mei vorig jaar veel harder eraf ging vanwege slechte berichten over de US/China trade deal is volledig ontgaan en weggestopt in het selectief geheugen van de redactie. En dan hebben we het niet eens gehad over voorgaande majeure dips.

Anyway gezellig dat het nu lekker druk is in dit topic :)
Het is best gezellig inderdaad. Zo leiden we elkaar lekker af terwijl onze portefeuilles afbranden. :+

Wat betreft de media en koersdalingen, misschien kijk ik verkeerd (of andere index) maar ik zie geen hardere daling in mei en aug 2019. Bovendien is het nu een stuk sneller gegaan. Meerdere dagen op rij met uitslagen van 2 tot 5% in de min heb ik lang niet gezien. Daarnaast is een super besmettelijk virus wel wat interessanter dan een saai handelsverdrag/-oorlog. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Weet iemand wat onderstaande foutmelding inhoud en wat ik er aan kan doen?

Probeer via Flatex een verkoop limiet order in te stellen.

Doe dit al 2 dagen zonder problemen, maar nu ineens dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A1AWTxgodQq8r5Uqu1nOv6el/full.jpg

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Greatsword Iets te grote order ingediend wellicht? Kijk hoeveel geld er beschikbaar is op je account en hoe groot je order is.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Longcat Ah, hij stond al in het orderboek, moest hem dus wijzigen ipv opnieuw aanmaken ;)

Wordt trouwens wel een beetje gek van al die Tan Codes, 20x op een dag alles handmatig bevestigen 8)7

• Longcat
@Verwijderd Bij het inloggen even dat boxje aantikken voor een sessie TAN. Als je dat doet vul je 1x een TAN en daarna niet meer zo lang je sessie actief is.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Longcat Ook niet meer voor het kopen en verkopen? Dacht dat het alleen was voor “veilig” inloggen.

Verwijderd

Inside info https://www.tvgids.nl/tv/...us-feiten-fabels/84435621 }) Kijken hoe de beleggers morgen reageren.

Moet zeggen dat ik toch al een tijdje meeloop op deze wereld, maar zoiets rond een ziekte heb ik nog nooit meegemaakt.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:55
MneoreJ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:01:
[...]

Mijn gezin en ik zijn dol op pannenkoeken, eten we elke week d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Longcat schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:34:
[...]

Het is best gezellig inderdaad. Zo leiden we elkaar lekker af terwijl onze portefeuilles afbranden. :+

Wat betreft de media en koersdalingen, misschien kijk ik verkeerd (of andere index) maar ik zie geen hardere daling in mei en aug 2019. Bovendien is het nu een stuk sneller gegaan. Meerdere dagen op rij met uitslagen van 2 tot 5% in de min heb ik lang niet gezien. Daarnaast is een super besmettelijk virus wel wat interessanter dan een saai handelsverdrag/-oorlog. :P
Ik heb mijn eigen portefeuille erbij gepakt en even terug gekeken hoe eea zich ontwikkelt heeft en toen kwam ik dus wat dips tegen die veel heftiger waren dan van wat ik nu merk. Deze dips hadden betrekking op NT World wat gewoon de MSCI world volgt en dus een vrij gangbare index is.

Anyway gelukkig zit ik erin voor de lange termijn _O-

Verwijderd

pirke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:02:
[...]

Mijn gezin en ik zijn dol op pannenkoeken, eten we elke week d:)b
Ik ga Koopmans aandelen kopen. :+

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-10 22:42
Ik beleg nu enkele jaren (2-3). Tot noch toe vrijwel alleen maar voorspoed meegemaakt, dus.
Deze dalingen zijn even wennen. Merk toch dat het me meer bezig houdt en onzekerder maakt dan vooraf gedacht... Mooie mentale proef. En inderdaad, het kan nog allemaal veel erger.
We komen er wel weer bovenop.... Ooit :-)

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:02

oscar82

De ondertitel

Weet iemand of het mogelijk is om NT fondsen van ABN over te laten zetten naar ING? Ik ben van plan mijn rekening bij ABN op te zeggen en wil mijn NT world stukken overhevelen naar ING, waar ik het merendeel al heb staan. En ik wil zo min mogelijk time out of the market terwijl ik dit doe.
Een andere mogelijkheid is om het in een aantal stapjes van ~1,5k te doen om misgelopen rendement (door plosteling vaccin tegen corona ofzo?) te beperken. Maar dat is wat meer handwerk en duurt langer.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Lycaon schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:06:
Ik beleg nu enkele jaren (2-3). Tot noch toe vrijwel alleen maar voorspoed meegemaakt, dus.
Deze dalingen zijn even wennen. Merk toch dat het me meer bezig houdt en onzekerder maakt dan vooraf gedacht... Mooie mentale proef. En inderdaad, het kan nog allemaal veel erger.
In 2018 daalde de markt ook, dus dat kan niet nieuw zijn, wel dat het zo snel gaat in 1 week.

Over beleggen met 600 euro, dat kan kwa kosten gewoon niet uit, dus heeft ook niet echt nut. Als het je laatste geld is moet je sowieso niet beleggen. Het rendement schiet ook niet op. Als je 20% rendement maakt is het nog maar 10 euro/maand.

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-10 23:45
Lycaon schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:06:
verkeerd begrepen

[ Voor 10% gewijzigd door WickedWizard op 27-02-2020 20:18 ]

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Z___Z schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:17:
[...]

In 2018 daalde de markt ook, dus dat kan niet nieuw zijn, wel dat het zo snel gaat in 1 week.

Over beleggen met 600 euro, dat kan kwa kosten gewoon niet uit, dus heeft ook niet echt nut. Als het je laatste geld is moet je sowieso niet beleggen. Het rendement schiet ook niet op. Als je 20% rendement maakt is het nog maar 10 euro/maand.
Groot voordeel is dat 20% verlies ook maar 10 euro is ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Lycaon
[...]

Ja, het is vooral de snelheid inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Kosten? Ishares MSCI via de Giro. Zero. Opbrengst? Gratis krat bier per maand toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Over beleggen met 600 euro, dat kan kwa kosten gewoon niet uit, dus heeft ook niet echt nut.
Wut? Gratis account bij DeGiro, gratis kernfonds? (Plus nog wat andere brokers die dat voor niks doen en/of eenmalig zelfs een grote duit in het zakje doen voor transactiekosten, zoals DeGiro nu ook doet.)

Sure, rendement zal niet denderend zijn verder, maar beginnen was nog nooit zo goedkoop.

@Greenisthebest Great minds think alike. :P

[ Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 27-02-2020 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MneoreJ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:21:
[...]

Wut? Gratis account bij DeGiro, gratis kernfonds? (Plus nog wat andere brokers die dat voor niks doen en/of eenmalig zelfs een grote duit in het zakje doen voor transactiekosten, zoals DeGiro nu ook doet.)

Sure, rendement zal niet denderend zijn verder, maar beginnen was nog nooit zo goedkoop.
Ik laat mijn kinderen ook zo beginnen. Die kopen 1 stukje per maand. Kijken wat die hebben als ze straks 65 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
@Greenisthebest There you go. Plus, als het toch "fout" gaat (grote daling, zoals nu) is het nog altijd veel beter om dat met een kleine maar echte hoeveelheid geld te zien gebeuren dan met een beursspel waar je nepgeld investeert -- ook gratis, maar niet emotioneel representatief.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-10 17:32

psy

Ik vind het allemaal wel meevallen, in 2008 hadden we dagen dat de AEX op één dag met ongeveer 9% zakten, en dat was dan de op slotkoersen. Intraday ging het er nog veel heftiger aan toe. Dit is nog niks. Als er dadelijk opeens allemaal stoplossen getriggerd worden kan het nog spannend worden.

Als je niet bereid bent om te accepteren dat de AEX echt wel naar -300 kan kan je beter nu verkopen 😇.

Dat waren nog eens dagen. Had je Fortis in de porto, waren ze opeens van de ene op de andere dag waardeloos. Dan merk je hoeveel risico je in feite wel loopt als aandelenbezitter 😬

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
@psy En wat te denken van 2000? Het wachten is nu nog op een echte grijsbaard die ons vertelt hoe het er aan toe ging in 1929, toen hij zijn aandelen in de paardentram voor een habbekrats van de hand moest doen zodat hij niet in de rij hoefde te gaan staan voor de gaarkeuken. :)

OK, ik heb het opgezocht en de laatste paardentrams waren tegen 1929 echt wel opgedoekt en al vervangen door elektrische modellen, don't sue me.

[ Voor 22% gewijzigd door MneoreJ op 27-02-2020 21:05 ]

Verwijderd

Wellicht stijgt Ajax morgen. Moeten ze wel winnen. Fijne avond allemaal en geen slapeloze nachten door je aandelen.

• Longcat
psy schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:56:
Ik vind het allemaal wel meevallen, in 2008 hadden we dagen dat de AEX op één dag met ongeveer 9% zakten, en dat was dan de op slotkoersen. Intraday ging het er nog veel heftiger aan toe. Dit is nog niks. Als er dadelijk opeens allemaal stoplossen getriggerd worden kan het nog spannend worden.
Ik vond 2008 wel meevallen, ik heb de crashes van 1929 en 1987 nog meegemaakt. Dat waren pas crashes. :7

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 12:13
Longcat schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:29:
[...]

Ik vond 2008 wel meevallen, ik heb de crashes van 1929 en 1987 nog meegemaakt. Dat waren pas crashes. :7
1929? :o

• psy

psy

Het is leuk om erover te lachen, maar ook bloedserieus.
Waarom de jaren 2000 erbij worden gehaald snap ik niet. Dat was meer een langzame crash.
De crash van 87 was wel flink maar die was in een tijd dat de snelle internethandel nog helemaal niet bestond.
Daarom is de periode in 2008 veel belangrijker, hij is in een vergelijkbare tijd gebeurd. Groot verschil met toen is dat er sindsdien grenzen zijn gesteld aan short gaan, maar er is tegelijk nu ook veel meer "gratis" geld de beurzen in gegaan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Loekoe
  • Laatst online: 15-09 20:25
Een ieder die (breed) gespreid belegd in termijnen hoeft zich geen zorgen te maken, de economie trekt uiteindelijk naar alle waarschijnlijkheid wel aan. Het is met name voor de speculanten (die in bepaalde sectoren of zelfs bedrijven zitten) die nu wel voor een hele lastige periode staan, misschien. Het is de vraag of alle individuele bedrijven goed uit een mogelijke economische crisis komen.
Maargoed, zover zijn we helemaal nog niet.

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 12:13
Nou daar gaan we hoor. Eerste besmetting in Nederland.

https://www.ad.nl/binnenl...us-in-nederland~a78c7a0d/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Oh noes, gelijk morgen tegen een bestens order je portefeuille verkopen nu het nog kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:25
Even met zn allen:

Aex naar de nul
Zijn we allemaal de lul
Coronavirus wat een beul
Besmetting hier
Besmetting daar
En de beurs daalt almaar
Sell sell sell
Nou dan weet je het wel
Rijst eten de hele maand
Recessie is aanstaand

*laat de maandelijkse overschrijving lekker staan*

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Was een grapje. Ik werd er een beetje flauw van dat mensen elke dip/correctie vergelijken met een crash.
The S&P 500 posted a record close of 3,386.15 on Feb. 19. If the index ended below 3,047.54, its six-day drop would mark its fastest slide into correction territory from a recent peak since a two-day drop on Nov. 5-6 2008, during the depths of the global financial crisis, according to Dow Jones Market Data.
Dit is gewoon een hele snelle daling vanaf all-time highs. Het is begrijpelijk dat mensen daarvan opkijken.

[ Voor 47% gewijzigd door Longcat op 27-02-2020 22:33 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:22
Nu heb ik er natuurlijk geen verstand van. Maar deze dip (ga ik maar vanuit) is toch 100% een reactie op het coronavirus? Dus of binnen nu en een paar maanden is dat "opgelost" en vervolgens zal de beurs neem ik aan weer stijgen, want "crisis averted"; Of het coronavirus zet door, maar dan vermoed ik dat we over een paar maanden echt wel andere problemen hebben dan een beurscrash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
RobertMe schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:25:
Nu heb ik er natuurlijk geen verstand van. Maar deze dip (ga ik maar vanuit) is toch 100% een reactie op het coronavirus? Dus of binnen nu en een paar maanden is dat "opgelost" en vervolgens zal de beurs neem ik aan weer stijgen, want "crisis averted"; Of het coronavirus zet door, maar dan vermoed ik dat we over een paar maanden echt wel andere problemen hebben dan een beurscrash.
Helemaal zeker weet je het nooit, want mensen geven niet de reden op voor een koop-/verkooporder. Ik denk dat de koersontwikkeling voor het grootste deel verband houdt met ontwikkelingen rondom het coronavirus, omdat er felle reacties zijn rond de momenten dat er nieuws over uitkomt. Aan de andere kant zijn er ook nog wat macro's geweest geloof ik en doet Bernie Sanders het goed in de voorverkiezingen. Hij is niet de lieveling van Wall Street, zeg maar.. ;)

• RobertMe
Longcat schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:28:
[...]

Helemaal zeker weet je het nooit, want mensen geven niet de reden op voor een koop-/verkooporder. Ik denk dat de koersontwikkeling voor het grootste deel verband houdt met ontwikkelingen rondom het coronavirus, omdat er felle reacties zijn rond de momenten dat er nieuws over uitkomt. Aan de andere kant zijn er ook nog wat macro's geweest geloof ik en doet Bernie Sanders het goed in de voorverkiezingen. Hij is niet de lieveling van Wall Street, zeg maar.. ;)
Waarschijnlijk dan dus toch geen 100% reactie op coronavirus.

Maar lijkt mij sterk dat politiek de boel in een recessie brengt? Ja, het zal vast kunnen (vooral als politiek aan oorlog begint). Maar bv rondom alle dingen met Trump (handelsoorlog met China, impeachment, ...) zag je ook wel wat dipjes, maar die herstelden ook wel weer redelijk snel.

• Longcat
@RobertMe Of het coronavirus überhaupt een recessie kan veroorzaken heb ik totaal geen beeld bij. Als het dan toch tot een recessie komt, hebben landen zoals Nederland en Duitsland flink wat ruimte om de economie te stimuleren. Er zijn ook landen die het niet zo ruim hebben.

Wat het denk ik ook lastig maakt voor 'de markt' om dit virus in te prijzen is dat er weinig bekend over is. Ik lees veel tegenstrijdige informatie. Neem bijvoorbeeld hoe dodelijk het virus is, sommige bronnen zeggen alleen dodelijk voor ouderen en mensen met slechte weerstand, maar ik lees ook dat gezonde dokters van rond de 30 hieraan overleden zijn. Of waar het virus vandaan komt: door mensen gemaakt en uit een lab 'ontsnapt' (of aluhoedje op; bewust verspreid), van een dier overgesprongen naar een mens? Daarnaast veel onzekerheid, bijv. hoeveel mensen zijn nu werkelijk besmet (veel mensen gaan niet naar arts)? Ook kun je (evt. met aluhoedje op) afvragen of overheden de aantallen van besmette/overleden mensen 100% naar waarheid rapporten (en als ze dat doen, hoe accuraat die cijfers zijn).

Er schijnt ook veel fake news over verspreid te worden, dus hoe weet je wat waar is en wat niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Longcat op 27-02-2020 22:48 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

offtopic:
Dat is hier bijna om de hoek :o

En even wat muggenziften, de eerste diagnose in Nederland. De besmetting heeft waarschijnlijk in Italië plaatsgevonden.

Ondertussen is via mijn betaalde advies nieuwsbrief een e-commerce bedrijf naar voren gekomen dat in Azië wellicht profijt heeft van de COVID-19 uitbraak. In het kader van een gespreid portfolio heb ik een klein stukje gekocht. Wie weet komt het ooit een keer terug in mijn maandupdates :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:54
Het is een mooi moment om in te stappen denk ik zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:30
Zr40 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:53:

Wie weet komt het ooit een keer terug in mijn maandupdates :)
Nog een paar dagen en dat is het weer tijd voor een update is het niet?

Ben benieuwd.

Zelf houden mijn 30% obligaties eea redelijk droog.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Longcat
Na het slot in de US is er van de futures nog een procent af gegaan. Lijkt er op dat morgen weer een herhaling wordt van vandaag. Maak jullie borst maar nat. :P

@Zr40 als je 'long coronavirus' wil gaan, kijk dan ook eens naar Gilead. Ik kan me herinneren dat zij bezig waren aan een middel en al op mensen aan het testen waren in China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
webgangster schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:55:
Het is een mooi moment om in te stappen denk ik zo :)
wacht maar tot je de jaarcijfertjes ziet van bedrijven met veel personeel in quarantaine. Lijkt me eerder een moment om uit te stappen.

• Lycaon
aljooge schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:01:
[...]

wacht maar tot je de jaarcijfertjes ziet van bedrijven met veel personeel in quarantaine. Lijkt me eerder een moment om uit te stappen.
Dat wordt nu ook langzaam ingecalculeerd en verwerkt in de koersen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 09:41
@RobertMe Er is sowieso niet altijd een harde link tussen oorzaak en gevolg op de beurs. Niet altijd even nuttig om in die termen te denken. Het is tenslotte niet alleen harde wetenschap maar ook psychologie. Als er maar genoeg mensen bang zijn voor Corona gaat de beurs omlaag. En als de beurs omlaag gaat worden mensen bang en geven ze minder geld uit. Voor je het weet zit je in een recessie, ook al stelt het virus uiteindelijk niks voor. Het gevolg wordt dan eigenlijk de oorzaak. De 'verklaring' is alleen achteraf duidelijk. Een mooi voorbeeld was de arrestatie van Saddam Hussein in 2003:
Taleb recalls the alert that flashed up on Bloomberg News when Saddam Hussein was discovered hiding in a hole: US Treasuries Rise; Hussein Capture May Not Curb Terrorism. But treasury bonds fluctuated that day; they usually do. Half an hour later, they were down, and a new Bloomberg alert flashed up: US Treasuries Fall; Hussein Capture Boosts Allure of Risky Assets. After all, there had to be a sensible reason why the price had changed, didn't there? And so Bloomberg found one. Saddam's capture had caused the price to rise. Or fall. One of the two.
Ik begin ondertussen wel benieuwd te worden naar de @Zr40 maandupdate. Wordt er alpha gegenereerd als de beurs omlaag gaat? Of een hele hoop beta :P . Nog een paar van dit soort dagen en IB past de margin requirements aan! Kreeg net al bericht van een andere broker dat alle VIX-etfs ivm de huidige volatiliteit 100% margeverplichtingen krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door writser op 27-02-2020 23:15 ]

Onvoorstelbaar!

• aljooge
  • Nu online
Lycaon schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:02:
[...]

Dat wordt nu ook langzaam ingecalculeerd en verwerkt in de koersen.
Beetje beleggerstaal: is al ingeprijsd. Ik geloof er geen donder van dat een pandemie al is ingecalculeerd in de koersen.

• Lycaon
aljooge schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:08:
[...]

Beetje beleggerstaal: is al ingeprijsd. Ik geloof er geen donder van dat een pandemie al is ingecalculeerd in de koersen.
Dat is volgens mij ook niet wat ik beweer :-).

De omvang e.d. is nog niet bepaald en daardoor dus nog niet definitief verwerkt in de koersen.
aljooge schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:01:
[...]

Ik stel dus niet dat de gehele pandemie reeds is ingecalculeerd, maar dat met de dalingen geanticipeerd wordt op de tegenvallende cijfers.

[ Voor 8% gewijzigd door Lycaon op 27-02-2020 23:12 ]

• JohanNL
Morgen beginnen we in Europa dus al gelijk met een min van 2,5%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Lycaon schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:11:
[...]

Ik stel dus niet dat de gehele pandemie reeds is ingecalculeerd, maar dat met de dalingen geanticipeerd wordt op de tegenvallende cijfers.
en zo is het. De omvang is niet in te calculeren. De dalingen zijn het gevolg van deze onzekerheid.

Maar om nu te stellen: mooi moment om nu in te stappen: ga je er vanuit dat de effecten van het Corona virus op de cijfers wel meevalt en dat is en blijft een beetje gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
aljooge schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:16:
[...]

en zo is het. De omvang is niet in te calculeren. De dalingen zijn het gevolg van deze onzekerheid.

Maar om nu te stellen: mooi moment om nu in te stappen: ga je er vanuit dat de effecten van het Corona virus op de cijfers wel meevalt en dat is en blijft een beetje gokken.
Helemaal mee eens. Daarom koop ik ook op een vast moment in elke maand en probeer ik de markt zo min mogelijk te timen. In dat laatste ben ik nl. bijzonder slecht gebleken :P

Verwijderd

aljooge schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:16:
[...]

Ik denk dat de dominostenen nu pas gaan vallen. Ik zeg denk en hoop ik. Sorry, van mij mag het nog veel lager. Dan heb je pas een mooi koopmoment. Wordt tijd dat al die gebakken lucht eens uit de beurs gaat.

NB: Ajax staat morgen zeker lager. :'(

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Tesla after sales momenteel op -5% na sluitingstijd op 639.

• two-one
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 21:58
Verbaasd me dat goud/zilver niet echt serieus omhoog gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:19:
[...]

Ik denk dat de dominostenen nu pas gaan vallen. Ik zeg denk en hoop ik. Sorry, van mij mag het nog veel lager. Dan heb je pas een mooi koopmoment. Wordt tijd dat al die gebakken lucht eens uit de beurs gaat.

Voorlopig ben ik net als jij 'blij' met de dip/correctie of wat je het ook wil noemen. Toch is het belangrijk om te realiseren dat de beurzen niet zomaar nog tientallen procenten gaan dalen zonder dat de winsten dalen. Zolang de (verwachte) bedrijfswinsten enigszins op peil blijven, is dit vooral een dip op P/E. Dat is top. Als de bedrijfswinsten kelderen en de beurzen doen mee, dan schiet je nog niets op.

• aljooge
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:19:
[...]

niet alleen uit de beurs, uit het vastgoed nog liever. Idioot dat werknemers met een respectabel middeninkomen al hun geld kwijt zijn aan woonlasten.

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 12:10
Beurs is altijd veel emotie en het best kan je daar mee omgaan zonder zelf emotie te tonen.
Of de beurs momenteel teveel op Corona reageert, hoogst waarschijnlijk als je dit zuiver als Corona ziet gezien de huidige maatregelen slechts tijdelijk zijn. Ofwel werken ze en is het snel over ofwel werken ze niet, breekt het virus vrij en dan is zijn de huidige maatregelen nutteloos, vandaar dat men spreekt over een turning point. Als het uitbreekt zullen er meer doden vallen dan een gewoon griepvirus maar ook niet in die mate dat het een zware impact zal hebben, het zijn met name de risico groepen met een verlaagde weerstand die risico lopen.

De reden dat men toch zo zwaar reageert is omdat men lessen getrokken heeft uit het humaan immunodeficiëntievirus, heeft 60 jaar zitten zitten broeden bij mensen in een kolonie voor het eindelijk tot zijn dodelijke variant kwam om vervolgens uit te breken en wereldwijd te verspreiden ondanks dat het zo goed als bloed tot bloed contact nodig heeft om te verspreiden. Op die verspreiding heeft men zo goed als geen actie ondernomen, nog steeds weigeren de meeste overheden van een epidemie te spreken laat staan van het woord pandemie. Dodental: 30 miljoen, 40 miljoen huidige besmettingen, 300 kinderen die nog steeds elke dag dood vallen en nog steeds niet onder controle, dat voor een virus dat heel moeilijk te bestrijden is maar o zo gemakkelijk tegen te houden was in verspreiding.

Dit had nooit mogen gebeuren, Corona draait meer rond bewijzen dat ze het nu wel kunnen en verhinderen dat een nieuw type virus wereldwijd verspreid en dan kan gaan muteren om zo blijvend te worden. Gezien dit virus zich wel heel gemakkelijk verspreid is dat even doorbijten maar ofwel lukt het ofwel lukt het niet. In beide gevallen zijn de huidige maatregelen niet van lange duur.

Om terug te keren naar de beurs, de concensus was daar al langer dat de goede nieuws show niet kon blijven duren en er een serieuze correctie moest gebeuren. Echter door de emotie kan die correctie wel groter zijn dan zou moeten maar dat lijkt tot hier toe nog mee te vallen, het lijkt erop dat we nu vooral die correctie aan het doen zijn en niet echt aan het dalen zijn vanwege Corona hoewel de 2 een verband houden.
Om echt een crash te krijgen moet er meer gebeuren, dan moeten er een reeks failisementen gebeuren om een domino effect op gang te krijgen, dat hangt af hoe hoe stabiel de economie onderliggend is maar dat zou inhouden dat we de laatste jaren op een wel heel gigantische zeepbel zaten en dat die crash sowiezo ging gebeuren.

Een glazen bol heb ik niet om te weten waar de bodem zal liggen. Ideaal is om nu cash te hebben liggen zodat je goedkoop kan inkopen om binnen een jaar te verkopen, op voorwaarde dat je er tegen kan dat je eerst mogelijks nog dik verlies gaat draaien.

• JohanNL
aljooge schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:27:
[...]

niet alleen uit de beurs, uit het vastgoed nog liever. Idioot dat werknemers met een respectabel middeninkomen al hun geld kwijt zijn aan woonlasten.
Dan moeten diezelfde werknemers met een middeninkomen niet meer bereid zijn die prijzen te betalen, het blijft toch een kwestie van vraag & aanbod.

Het probleem is vooral dat iedereen graag een dak boven zijn hoofd heeft en de meesten dus geen goede onderhandelingspositie hebben.
'' Het coronavirus komt eraan! ik wil korting! '' zit er dus niet in ;)

[ Voor 19% gewijzigd door JohanNL op 27-02-2020 23:53 ]

• aljooge
  • Nu online
JohanNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:50:
[...]

Dan moeten diezelfde werknemers met een middeninkomen niet meer bereid zijn die prijzen te betalen, het blijft toch een kwestie van vraag & aanbod.
Moet een werknemer die niet bereid is dit te betalen in een stacaravan gaan wonen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
@JohanNL @aljooge Ik zie een langdradige discussie over de betaalbaarheid van wonen ontstaan. Mag ik jullie er op attenderen dat dit het topic is over beleggen op de beurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
aljooge schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:55:
[...]

Moet een werknemer die niet bereid is dit te betalen in een stacaravan gaan wonen?
Liever niet, maar het lijkt soms dat we wel die weg in gaan ja.
Net als op de beurs is het een kwestie van vraag & aanbod, als er dan schaarste ontstaat dan gaan de prijzen omhoog zolang men bereid is dit te betalen.
Het is m.i. aan de politiek om hier een oplossing voor te zoeken, alhoewel de meerderheid toch continu blijft stemmen op partijen die voor een vrije ( huizen ) markt zijn.

Ik houd het hierbij ;) @Longcat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:14
Here’s how long stock market corrections last and how bad they can get

KEY POINTS

There have been 26 market corrections (not including Thursday) since World War II with an average decline of 13.7%.

Recoveries have taken four months on average.

The most recent corrections occurred from September 2018 to December 2018. The S&P 500 bounced into and out of correction territory throughout the autumn of 2018.

The S&P 500′s close below 3,047.53 — its current threshold for a correction — also marked the quickest 10% decline from an all-time high in the index’s history.
[...]
A correction is defined as a 10% decline in one of the major U.S. stock indexes, typically the S&P 500 or Dow Jones Industrial Average, from a recent 52-week high close.

Historical analysis shows these corrections result in a 13% decline and take about four months to recover to prior levels, on average.

But there’s one big caveat. This is only if it does not fall into bear market territory, down 20% from a high. If the losses stretch to 20%, then there’s more pain ahead and a longer recovery time.
https://www.cnbc.com/2020...how-bad-they-can-get.html

[ Voor 27% gewijzigd door Pistachenootje op 28-02-2020 03:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Shell momenteel op 10% dividendrendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:18
two-one schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:25:
Verbaasd me dat goud/zilver niet echt serieus omhoog gaat
Goud staat anders op +7% YTD. Al blijft het de laatste dagen inderdaad stabiel. Het is natuurlijk maar een beperkte groep mensen die goud aankopen als hedge, voornamelijk kleinere partijen.
Longcat schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:27:
[...]

Voorlopig ben ik net als jij 'blij' met de dip/correctie of wat je het ook wil noemen. Toch is het belangrijk om te realiseren dat de beurzen niet zomaar nog tientallen procenten gaan dalen zonder dat de winsten dalen. Zolang de (verwachte) bedrijfswinsten enigszins op peil blijven, is dit vooral een dip op P/E. Dat is top. Als de bedrijfswinsten kelderen en de beurzen doen mee, dan schiet je nog niets op.
Precies! Je ziet dat er hier en daar omzetwaarschuwingen komen. Dat is vooral de reden dat er lichte paniek is. Het nadeel is altijd dat tijdens paniek de P/E alle kanten opvliegen en pas als alles gestabiliseerd is kun je weer een goede inschatting maken.

Een goed voorbeeld is de luchtvaart die hard geraakt zal worden door de Corona-angst. Het is vrijwel zeker dat dit een effect gaat hebben op hun earnings, de vraag is vooral hoeveel. De prijs van deze aandelen zijn al 20% gedaald, is dat genoeg om de daling in de earnings op te vangen?
sprankel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:45:
[...]. Als het uitbreekt zullen er meer doden vallen dan een gewoon griepvirus maar ook niet in die mate dat het een zware impact zal hebben, het zijn met name de risico groepen met een verlaagde weerstand die risico lopen.
[...]
Er is 1 zeer groot verschil met het griepvirus, niemand heeft immuniteit opgebouwd ervoor. Je kan dus zeer geconcentreerde uitbraken krijgen bij een gebied, of bedrijf. Bij de griep zie je dat x% van de mensen ziek wordt maar dat dit over maanden verdeeld is. Bij het corona virus zie je dat een grote groep mensen in dezelfde tijdsspanne ziek wordt.
There have been 26 market corrections (not including Thursday) since World War II with an average decline of 13.7%.
Nog een paar procent en dan zijn we er... kopen dus :P

[ Voor 88% gewijzigd door R.van.M op 28-02-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Ik weet dat ik het niet moet vragen en niemand het kan beantwoorden, maar ik doe het toch :+

Sinds ik in april vorig jaar VWRL heb gekocht is er alleen maar gesproken over record highs, er een correctie moest komen, etc. Ik denk dan "de prijs is veel harder gestegen dan normaal", dus wat is dan normaal? Ik heb nu altijd tussen de €75 en €85 betaald. In DeGiro kijkende naar de 5 jaar grafiek zou je denk ik ergens rond de €70, €75 uit komen? Wat zomaar eens vandaag gehaald kan worden.
Uiteraard geeft dat geen garantie. Maar het geeft mij dan wel wat inzicht in wat een mooie prijs is en wat je zou kunnen verwachten dat het na een coronavirus wellicht weer snel op uit komt. In die zin dat er nu een flinke dip in zit, maar wat ik zo'n beetje heb gezien is dat het na een dipje ook redelijk snel terug bounced. En stiekem ga ik er maar vanuit dat dat nu ook zo zal zijn. Niet op tijd van uren of dagen dan, maar hopelijk wel na bv 1 á 2 maanden. En ik probeer dus ook een beetje te schatten wat de prijs na de bounce wordt, als het een beetje voorspelbaar gedrag is / natte vinger werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@RobertMe In 2013 stond VWRL op 44 euro. Daarna kwam de langste bull markt uit de geschiedenis ongeveer. Een paar dipjes in 2015 en 2018, maar de lijn ging in principe steeds omhoog. In de geschiedenis blijkt dat de weg omlaag altijd veel steiler gaat, dus een drop naar 50 euro klinkt ook niet raar. Daarna kan het weer jaren duren voordat je weer richting 70 gaat.

Aan de andere kant: als corona over een maandje of twee overgewaaid is kan alles weer omhoog. Dat is het hele punt: niemand kan koersen voorspellen, en dat moet je dan ook niet proberen te doen :) Er is niet zoiets als een "normale prijs", alles staat in verhouding tot winstverwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
gurbb schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:15:
Wat zeggen jullie: nu al de obligaties verkopen? Beleggingshorizon is immers ongeveer 2 jaar voor dit onderdeel. Of wachten waar de Belastingdienst mee komt. Hopelijk krijgen ze geen ideeën van deze post.
Ik ben jaren geleden begonnen met het maandelijks kopen van 50% obligaties en 50% aandelen (in totaal zo'n € 200 p.m.). Na een jaar heb ik daar 1/3e obligaties van gemaakt. Nog weer later 25% en toen de nieuwe belastingregels 'definitief' waren heb ik de aankopen stopgezet. Omdat ik ook genoeg cash aanhoud heb ik deze week besloten een deel van mijn obligaties te verkopen en hier VWRL voor terug te kopen. Ik houd nog zo'n €1k obligaties aan, daarmee ga ik de markt proberen te timen :P Al wacht ik uiterlijk tot eind maart. Time in the market.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 22:11
Meld mij ook met de rode borden :) Ik probeer ook vast elke maand te kopen maar nu toch een aantal grote posities op 0% terecht zijn gekomen heb ik die nu wel in de verkoop gezet, wat al eerder is aangegeven als je 10 jaar moet wachten tot je positie weer positief komt is dat dood zonde terwijl je nu even aan de zijlijn kan kijken en daarna weer kan instappen tot de boel weer gestabiliseerd is.

Posities die op +30 tot +50% staan laat ik lekker. Kan inderdaad niks voorspellen maar het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat het volgende week allemaal weer hallelujah zal zijn, wacht maar tot het virus in USA is beland en dat is naar mijn idee een kwestie van tijd. Als je het over een paniek makend volk hebt dan is het daar wel en dat zal zeker zijn gevolg hebben op de beurs.

>> Signature?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
ChiLLeR schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:40:
Meld mij ook met de rode borden :) Ik probeer ook vast elke maand te kopen maar nu toch een aantal grote posities op 0% terecht zijn gekomen heb ik die nu wel in de verkoop gezet, wat al eerder is aangegeven als je 10 jaar moet wachten tot je positie weer positief komt is dat dood zonde terwijl je nu even aan de zijlijn kan kijken en daarna weer kan instappen tot de boel weer gestabiliseerd is.
Dit is precies de reden waarom de meeste beleggers verlies maken. Ze kopen als het hoog staat en zodra er een beetje paniek is verkopen ze. Vervolgens staan ze aan de zijlijn te kijken terwijl alles weer stijgt.
Posities die op +30 tot +50% staan laat ik lekker. Kan inderdaad niks voorspellen maar het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat het volgende week allemaal weer hallelujah zal zijn, wacht maar tot het virus in USA is beland en dat is naar mijn idee een kwestie van tijd. Als je het over een paniek makend volk hebt dan is het daar wel en dat zal zeker zijn gevolg hebben op de beurs.
Maar je probeert het toch :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
R.van.M schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:44:
[...]

Dit is precies de reden waarom de meeste beleggers verlies maken. Ze kopen als het hoog staat en zodra er een beetje paniek is verkopen ze. Vervolgens staan ze aan de zijlijn te kijken terwijl alles weer stijgt.

[...]

Maar je probeert het toch :D
Tja ze kopen als het hoog staat, daarom koop ik elke maand. Maar jij zegt gewoon je posities in de min laten gaan en blijven bij kopen om zo je verlies te verkleinen?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
pirke schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:15:
Shell momenteel op 10% dividendrendement
Ik kon het niet laten, heb een aardig stapeltje hiervan gekocht. Ik ben hebberig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik heb een paar PUT warrants Boeing gekocht. Eerst dik in het rood, maar nu in de winst door de recente daling van hun aandelen. Ik dacht winst te nemen maar nu is er een handelsstop :?

Für dieses Produkt liegt aktuell eine Quotierungseinschränkung vor.

Dit komt op mij over als "sorrie dit gaat ons geld kosten dus we gooien de handel dicht".
En nu? Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
RobertMe schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:31:
Ik weet dat ik het niet moet vragen en niemand het kan beantwoorden, maar ik doe het toch :+

Sinds ik in april vorig jaar VWRL heb gekocht is er alleen maar gesproken over record highs, er een correctie moest komen, etc. Ik denk dan "de prijs is veel harder gestegen dan normaal", dus wat is dan normaal? Ik heb nu altijd tussen de €75 en €85 betaald. In DeGiro kijkende naar de 5 jaar grafiek zou je denk ik ergens rond de €70, €75 uit komen? Wat zomaar eens vandaag gehaald kan worden.
Uiteraard geeft dat geen garantie. Maar het geeft mij dan wel wat inzicht in wat een mooie prijs is en wat je zou kunnen verwachten dat het na een coronavirus wellicht weer snel op uit komt. In die zin dat er nu een flinke dip in zit, maar wat ik zo'n beetje heb gezien is dat het na een dipje ook redelijk snel terug bounced. En stiekem ga ik er maar vanuit dat dat nu ook zo zal zijn. Niet op tijd van uren of dagen dan, maar hopelijk wel na bv 1 á 2 maanden. En ik probeer dus ook een beetje te schatten wat de prijs na de bounce wordt, als het een beetje voorspelbaar gedrag is / natte vinger werk.
Er bestaat geen 'normaal'. Er zijn maar heel weinig jaren waarin de index (AEX, NT world of whatever) 5 tot 7% stijgt. Het is vaak (veel) meer of minder dan dat, maar over langere termijn middelt het uit in die range. Als je een jaar hebt van 20% en vervolgens 2 van 1%, dan kom je ook op zo'n 7% annualized.
pirke schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:48:
[...]

Ik kon het niet laten, heb een aardig stapeltje hiervan gekocht. Ik ben hebberig :)
Hoe kom je op 10% uit? Google/Yahoo Finance geven ~8.5% aan. Ook niet verkeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 28-02-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat de koers in het verleden t/m vandaag heeft gedaan is helemaal niet relevant. Als je denkt dat de koers vanaf het huidige punt zal stijgen in de toekomst, dan heeft het natuurlijk geen zin om vandaag te verkopen. Alleen als je denkt dat de koers vanaf het huidige punt zal dalen (of je ziet andere aandelen waarvan je een betere verwachting hebt) heeft het zin om vandaag te verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
ChiLLeR schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:47:
[...]

Tja ze kopen als het hoog staat, daarom koop ik elke maand. Maar jij zegt gewoon je posities in de min laten gaan en blijven bij kopen om zo je verlies te verkleinen?
Ik heb uiteraard de wijsheid niet in pacht, ik kan je alleen vertellen wat ik doe.

Ik koop een wereld ETF elke maand op een vast moment (als mijn salaris gestort wordt). Dit doe ik zowel in goede als slechte tijden.

Wat ik niet doe is verkopen als er paniek is, want vervolgens sta je met je geld aan de zijlijn te wachten en je weet niet wanneer je moet instappen. De kans is groot dat je vervolgens te laat bent met instappen en de eerste flinke correctie mist.

Echter wat ik ook niet doe is bijkopen als er paniek is om je % verlies te verkleinen. Dit is een les die ik in 2008 geleerd heb. Als er een recesie komt kan het een stuk lager dan je denkt.

Of het een kortstondige correctie is of de aanzet tot een recesie zal de tijd leren. Zelfs de financiele experts kunnen dit niet voorspellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 09:41
Ploink schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:49:
Ik heb een paar PUT warrants Boeing gekocht. Eerst dik in het rood, maar nu in de winst door de recente daling van hun aandelen. Ik dacht winst te nemen maar nu is er een handelsstop :?

Dit komt op mij over als "sorrie dit gaat ons geld kosten dus we gooien de handel dicht".
En nu? Iemand een idee?
Wachten .. Als je zulke *kuch* rotzooi *kuch* producten koopt ben je simpelweg afhankelijk van de gratie van de issuer. Niks dat je kan doen. Overigens denk ik dat je prima zit en dat er niks aan de hand is. De market maker is waarschijnlijk gewoon te scheiterig om een prijs af te geven voor Boeing-derivaten gezien de volatiliteit en het feit dat de Amerikaanse beurs nog niet open is.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
@ChiLLeR : Het coronavirus zit al in de USA.
Gisteren heeft C.D.C. de eerste mogelijke binnenlandse besmetting bevestigd.

Zelf twijfel ik om wat extra in te leggen.
Een van mijn posities die ik momenteel aan het opbouwen ben nadert de laagste koers waarvoor ik deze heb aangekocht en zit momenteel al onder de gemiddelde aankoopkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:30
Ploink schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:49:

En nu? Iemand een idee?
Eerste hit op internet: https://www.wertpapier-fo...erungseinschr%C3%A4nkung/
Nö, wenn der Emittent aus welchen Gründen auch immer keine Lust hat zu handeln stellt er temporär keine Kurse mehr, weitet den Spread aus und/oder meldet der Börse eine Störung.
Kortom....je bent afhankelijk van de wederpartij, de marketmaker, de uitgever, whatever.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat

Dit is wel echt een voorbeeld van mental accounting (en hoe dat tot onlogische beslissingen leidt). Het zou totaal niets uit moeten maken wat de winst/verlies is op je posities. Je wil geen verliezen zien achter je posities en daarom gooi je de slechter presterende aandelen er uit en laat je de 'goede' er in.

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 28-02-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Zr40 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:53:
[...]

Wat de koers in het verleden t/m vandaag heeft gedaan is helemaal niet relevant. Als je denkt dat de koers vanaf het huidige punt zal stijgen in de toekomst, dan heeft het natuurlijk geen zin om vandaag te verkopen. Alleen als je denkt dat de koers vanaf het huidige punt zal dalen (of je ziet andere aandelen waarvan je een betere verwachting hebt) heeft het zin om vandaag te verkopen.
Uiteraard, dat is wel een beetje de basis. Maar zoals Longcat aangeeft:
Longcat schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:58:
[...]
Dit is wel echt een voorbeeld van mental accounting (en hoe dat tot onlogische beslissingen leidt). Het zou totaal niets uit moeten maken wat de winst/verlies is op je posities. Je wil geen verliezen zien achter je posities en daarom gooi je de slechter presterende aandelen er uit en laat je de 'goede' er in.
Als je lange termijn strategie hebt, ga je dan nu actie nemen om verliezen te beperken en je aandeeltjes wat goedkoper terug kopen? Vasthouden omdat dat je strategie is snap ik, maar verder de afgrond in rijden terwijl je weet dat de bodem nog niet bereikt is. (Dat weet je niet, dat denk je idd).

Maar zoals ook aangegeven, wanneer stap je in? Waarschijnlijk door nu je koop targets meteen te bepalen en je orders er al in te zetten.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
writser schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:53:
[...]

Wachten .. Als je zulke *kuch* rotzooi *kuch* producten koopt ben je simpelweg afhankelijk van de gratie van de issuer. Niks dat je kan doen. Overigens denk ik dat je prima zit en dat er niks aan de hand is. De market maker is waarschijnlijk gewoon te scheiterig om een prijs af te geven voor Boeing-derivaten gezien de volatiliteit en het feit dat de Amerikaanse beurs nog niet open is.
Bedankt. Het lukte wel om een verkoop/dagorder te plaatsen, maar heb deze weer geannuleerd. Ik wacht nog even af tot ik een koers zie.

Overigens gaat het maar om een heel kleine investering. Ik ken de risico's, het is een gokspel, maar warrants acht ik beter dan turbo's en dat soort troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Kijkende naar het koersverloop van de AEX (zie Yahoo Finance) zie je in 2003 een flinke dip na het uitbreken van SARS. Na ongeveer 6 maanden stond de index weer op de zelfde hoogte als voor de dip. Echter had de markt het toen al maanden voor de SARS uitbraak redelijk matig gedaan. Vergelijk dat met de huidige stand van zaken: de aandelenmarkten stonden tot een week geleden op recordhoogtes en China is een veel belangrijkere rol gaan spelen in de wereldeconomie. Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken anders dan in 2003 (e.g. de dodelijkheid/verspreidbaarheid het virus, staat van de wereldeconomie), maar gegeven deze factoren zou het mij niet verbazen als de huidige markt nog een flink stuk lager kan.

De Russel 3000 lijkt een stuk mindere dip te hebben doorgemaakt in 2003 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Longcat schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:27:
[...]

Vergeet niet dat beleggers vooral naar de toekomst kijken. Ze zeggen wel eens dat de beurzen een aantal maanden voorop lopen. Gerapporteerde winsten zijn alleen een bevestiging van koersen, maar er wordt pas echt gekeken naar de toekomst, en dat is nu juist de zeer onduidelijke factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Laatst online: 29-09 19:11

shotputty

I'll be back

Zr40 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:19:
[...]

Ter vergelijking, totale transactiekosten voor bovenstaande order is EUR 63 bij IB. En dat is enkel zo duur omdat je vijftig contracten verhandelt.

@hypetrax Het kopen van opties kent per definitie een beperkt risico, namelijk 100% verlies. Maar als ik bovenstaande order zie ben ik er vrij zeker van dat @shotputty niet weet wat hij aan het doen is :D
Was toch een coole order geweest 50 contracten op 320 bij 5 cent, 700% in de plus. Maar nee ik heb het niet gedaan. De window of opportunity is wel voorbij nu, ik heb te lang getreuzeld. Nu ga ik gewoon even kijken want voor mij wordt het nu ergens instappen met aandelen. :D

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:47

DropjesLover

Dit dus ->

monnick schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:06:
Kijkende naar het koersverloop van de AEX (zie Yahoo Finance) zie je in 2003 een flinke dip na het uitbreken van SARS. Na ongeveer 6 maanden stond de index weer op de zelfde hoogte als voor de dip. Echter had de markt het toen al maanden voor de SARS uitbraak redelijk matig gedaan. Vergelijk dat met de huidige stand van zaken: de aandelenmarkten stonden tot een week geleden op recordhoogtes en China is een veel belangrijkere rol gaan spelen in de wereldeconomie. Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken anders dan in 2003 (e.g. de dodelijkheid/verspreidbaarheid het virus, staat van de wereldeconomie), maar gegeven deze factoren zou het mij niet verbazen als de huidige markt nog een flink stuk lager kan.

De Russel 3000 lijkt een stuk mindere dip te hebben doorgemaakt in 2003 overigens.
Bij SARS was de schade nog enorm beperkt, nu worden op meerdere plekken in Azië medewerkers langer met vakantie gestuurd, steden dicht gegooid, scholen gesloten, etc. Omdat overal gewerkt wordt met just-in-time-deliveries, want voorraden kosten alleen maar geld, zullen er snel tekorten zijn en ook lastig zijn om weer op te rampen. De hoeveelheid goederen die geproduceerd (en dus ook verkocht) wordt deze helft van het jaar zal fors lager zijn.
Dat zal daarna ook weer hard ingelopen worden en corrigeren, daar niet van. Maar daar kan je wel op anticiperen / speculeren.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
ChiLLeR schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:04:
[...]

Uiteraard, dat is wel een beetje de basis. Maar zoals Longcat aangeeft:

[...]

Als je lange termijn strategie hebt, ga je dan nu actie nemen om verliezen te beperken en je aandeeltjes wat goedkoper terug kopen? Vasthouden omdat dat je strategie is snap ik, maar verder de afgrond in rijden terwijl je weet dat de bodem nog niet bereikt is. (Dat weet je niet, dat denk je idd).

Maar zoals ook aangegeven, wanneer stap je in? Waarschijnlijk door nu je koop targets meteen te bepalen en je orders er al in te zetten.
Met de 'je' in "Je wil geen verliezen zien achter je posities en daarom gooi je de slechter presterende aandelen er uit en laat je de 'goede' er in" bedoelde ik jou specifiek. Niet dat je dat zou moeten willen. De winst/verlies op een positie moet geen rol spelen voor koop/verkoop.
psy schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:07:
[...]

Vergeet niet dat beleggers vooral naar de toekomst kijken. Ze zeggen wel eens dat de beurzen een aantal maanden voorop lopen. Gerapporteerde winsten zijn alleen een bevestiging van koersen, maar er wordt pas echt gekeken naar de toekomst, en dat is nu juist de zeer onduidelijke factor.
Vandaar dat ik het heb over verwachte winsten. :9 Ik bedoel de winsten voor de komende maanden/jaren waar door de markt op gerekend wordt. Als die minder hard dalen dan de koersen momenteel, dan kunnen we écht goedkoper inkopen. Als ze harder dalen dan ben je eigenlijk slechter af en is deze dip helemaal niet zo leuk.

[ Voor 28% gewijzigd door Longcat op 28-02-2020 10:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 09:03
Ik zie de laatste paar dagen regelmatig reacties die onderbouwen waarom veel particuliere beleggers vaak niet eens het rendement van de index halen waarvoor ze notabene in een ETF beleggen die deze index volgt!

Allemaal door de mentale kant van beleggen. We willen sell high, buy low doen... maar de uitwerking in de praktijk is maar al te vaak het omgekeerde. Zie nogmaals de beroemde DALBAR studie, waarin ook de psychologische patronen staan. Zoals loss aversion...

Even voor de duidelijkheid: ik vind er ook niks aan dat mijn goud winsten als sneeuw voor de zon aan het verdampen zijn... toch houd ik me aan mijn beleggingsmethode en timing. Sta nu nog op een minuscuul winstje ytd van zo'n 2%, februari is al bijna min 3%. Dat lijkt nog leuk vergeleken met 100% aandelen, maar er is nu wel zo'n 10% af vergeleken met hoogste punt. En dat is wel weer redelijk vergelijkbaar met een 100% aandelen portfolio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Als de hele wereld 2 weken in quarantaine gaat, dan heb je het over 5% productieverlies. Consumenten stellen hun aankopen uit, niet af.

Daarbij: het aantal actieve infecties ligt alweer 25% onder de piek van 2 weken terug. Over een paar weken is het voorbij. https://www.worldometers....virus-cases/#active-cases

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Voor de dekkingsgraden van pensioenfondsen zou het juist goed zijn als een deel van de 80 plussers om zou vallen. Dat zou ook de druk op de zorg verminderen. Door erfenissen stroom er geld door naar een jongere generatie die het weer uit gaan geven aan hebbedingetjes. Ik zie het probleem niet O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:14
Goed advies, mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Als je nu ballen hebt en puts schrijft kan je een fortuin verdienen >:)
Maar mij niet gezien....brrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Aex nu -5%. Ik heb mijn pakketje euro s klaar staan om te kopen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Raolte schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:33:
Aex nu -5%. Ik heb mijn pakketje euro s klaar staan om te kopen,
Wanneer ga je kopen? 500? 400? 300?
Geheel mee eens, echter de impact van dit virus is veel hoger. Deels doordat het een vervelender virus is en deels door de algehele paniek die erachter zit

[ Voor 50% gewijzigd door R.van.M op 28-02-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Las net op IEX: "Beste koop is nu een bakkie met een morkop."
Hahaha. Maar ook weer overdreven.
Shell is nu al best interessant zoals anderen ook al hebben gemeld.

Pagina: 1 ... 32 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.