Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.294.042 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:27:
[...]

Volgens mij geeft Lynx aan dat de kans 0% is dat de AEX volgende maand naar 0 punten gaat.
Of zie jij iets anders?
Klopt, maar ze geven ook aan dat je 99% kans hebt dat je alles kwijt bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:20
Ligt eraan welke markt je bekijkt. Wallstreet staat alweer ruim in de plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R.van.M schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:45:
[...]

Nog erger. 8) Van mij mag de hele santekraam in elkaar storten. Wordt wel eens tijd na 10 jaar. Koop liever goedkoop in dan tegen de huidige koersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik stel mij toch vragen bij dat instorten.

De overheden zit er toch wel op en roepen al voor dat er een probleem is dat ze zullen zorgen voor steunmaatregelen.

Onlangs was er ook een Belgisch bedrijf dat twee weken stillag door een cyberaanval. De beurshandel werd simpelweg opgeschort tot het probleem opgelost was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:48:
[...]

Nog erger. 8) Van mij mag de hele santekraam in elkaar storten. Wordt wel eens tijd na 10 jaar. Koop liever goedkoop in dan tegen de huidige koersen.
Van mij niet aangezien ik een flink vermogen belegd heb :) We zullen het de komende dagen/weken zien of/hoe de Corona epedimie zich uitbreidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R.van.M schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:54:
[...]

Van mij niet aangezien ik een flink vermogen belegd heb :) We zullen het de komende dagen/weken zien of/hoe de Corona epedimie zich uitbreidt.
Dat is alleen maar relevant als je binnenkort gaat cashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:11
page404 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:47:
[...]

Da's een mooi scrippie! oOo
Weet jij toevallig ook hoe je andere ID's van fondsen (vooral de bekende ETF's) kan achterhalen om die hierin in te voeren?
Bij deze een copy/pasta uit een Reddit draadje van DutchFire
De fund id kan je achter komen door naar bijv. https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR te gaan, op F12 te drukken, naar het network tab te gaan, en vervolgens op de pagina d.m.v. het filter de date range aan te passen. In het netwerklog zie je dan 'get-historical-prices?(...)&symbol=fund id'.
Met Chrome moet het wel lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
R.van.M schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:45:
[...]

Ook weer rood, dus aex zal morgen weer in het rood beginnen. Verlies van gisteren is nog niet verwerkt in de aex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:54

page404

Website says no

Miki schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:16:
[...]

Bij deze een copy/pasta uit een Reddit draadje van DutchFire

[...]

Met Chrome moet het wel lukken :)
Je bent een held _/-\o_

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 19:11

shotputty

I'll be back

Als je een optie zoekt met een lage prijs dan worden de kosten procentueel gezien een beetje aan de hoge kant bij de ING. Dit is dan een extreem voorbeeld met 44%.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kVEu9Sfh.jpg

Ik zie ook dat ze 25% van de winst inhouden bij het sluiten van een (winstgevend) contract als je zelf geen actie hebt ondernomen. :/

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hypetrax
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 09:08
Als je zo zeker over de markt bent dat 'ie lager gaat, waarom verkoop je dan geen call spread? Beperkt risico met een vooraf bepaalde winst als de markt onder een bepaalde waarde blijft op het moment dat het contract op 0 verloopt. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door hypetrax op 26-02-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

hypetrax schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:15:
Als je zo zeker over de markt bent dat 'ie lager gaat, waarom verkoop je dan geen call spread? Beperkt risico met een vooraf bepaalde winst als de markt onder een bepaalde waarde blijft op het moment dat het contract op 0 verloopt. 8)
Ik zoek naar een vooraf bepaald verlies en een ongelimiteerd potentieel. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

shotputty schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:04:
Als je een optie zoekt met een lage prijs dan worden de kosten procentueel gezien een beetje aan de hoge kant bij de ING. Dit is dan een extreem voorbeeld met 44%.

[Afbeelding]

Ik zie ook dat ze 25% van de winst inhouden bij het sluiten van een (winstgevend) contract als je zelf geen actie hebt ondernomen. :/
Ter vergelijking, totale transactiekosten voor bovenstaande order is EUR 63 bij IB. En dat is enkel zo duur omdat je vijftig contracten verhandelt.

@hypetrax Het kopen van opties kent per definitie een beperkt risico, namelijk 100% verlies. Maar als ik bovenstaande order zie ben ik er vrij zeker van dat @shotputty niet weet wat hij aan het doen is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Zr40 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:19:
[...]

Ter vergelijking, totale transactiekosten voor bovenstaande order is EUR 63 bij IB. En dat is enkel zo duur omdat je vijftig contracten verhandelt.

@hypetrax Het kopen van opties kent per definitie een beperkt risico, namelijk 100% verlies. Maar als ik bovenstaande order zie ben ik er vrij zeker van dat @shotputty niet weet wat hij aan het doen is :D
Dit was een voorbeeldje, niet een transactie die ik wilde gaan uitvoeren :+
Maar de ING zelf zegt: "Het sluiten van opties met een premie van € 0,10 of minder is kosteloos."
in hun eigen voorwaarden.

Ergens klopt er dus iets niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

shotputty schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:26:
[...]
Maar de ING zelf zegt: "Het sluiten van opties met een premie van € 0,10 of minder is kosteloos."
in hun eigen voorwaarden.

Ergens klopt er dus iets niet..
Je opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Bedankt, even te vlug gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypetrax
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 09:08
Zr40 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:19:
[...]

Ja, en volgens mij gaat 70% van alle opties eindigen op 0? Daarom zelf die opties aan iemand verkopen, verkoop die droom 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:35
shotputty schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:17:
[...]

Ik zoek naar een vooraf bepaald verlies en een ongelimiteerd potentieel. :D
Turbo's! Je maximale verlies is je inleg en als je een flinke hefboom te pakken hebt kan je er goed van uit eten. Je kan zowel short als long gaan en de meeste partijen bieden ze onder verschillende namen aan (speeder, booster, trader etc.).

https://marktgevoel.nl/up...beleggen-hoe-werkt-turbo/

Als ik jou was zou ik me eerst verdiepen in de werking van opties. Als je gaat schrijven op een index kan je met een flinke schok behoorlijk aan de beurt zijn als een bank extra margin gaat opvragen. Dat kan zomaar in de duizenden gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Hermaniak88 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:20:
[...]

Turbo's! Je maximale verlies is je inleg en als je een flinke hefboom te pakken hebt kan je er goed van uit eten. Je kan zowel short als long gaan en de meeste partijen bieden ze onder verschillende namen aan (speeder, booster, trader etc.).

https://marktgevoel.nl/up...beleggen-hoe-werkt-turbo/

Als ik jou was zou ik me eerst verdiepen in de werking van opties. Als je gaat schrijven op een index kan je met een flinke schok behoorlijk aan de beurt zijn als een bank extra margin gaat opvragen. Dat kan zomaar in de duizenden gaan lopen.
Ik ga geen opties schrijven, alleen als ik een aandeel nodig heb. Ik zal me eens inlezen in turbo's, klinkt gevaarlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
shotputty schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:04:

Waarom wil je kopties open bij ING? Die is 200% duurder dan goedkopere alternatieven.
De meeste (alle?) brokers rekenen een vaste fee voor opties kopen/verkopen. Dit maakt dat het (ver)kopen van ver OTM opties relatief duur is.

[ Voor 12% gewijzigd door Longcat op 26-02-2020 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Longcat schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:42:
[...]

Waarom wil je kopties open bij ING? Die is 200% duurder dan goedkopere alternatieven.
De meeste (alle?) brokers rekenen een vaste fee voor opties kopen/verkopen. Dit maakt dat het (ver)kopen van ver OTM opties relatief duur is.
Ja je hebt gelijk en daarom heb ik besloten om naar Lynx over te stappen.

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:35
shotputty schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:27:
[...]

Ik ga geen opties schrijven, alleen als ik een aandeel nodig heb. Ik zal me eens inlezen in turbo's, klinkt gevaarlijk ;)
Gevaarlijker dan het verliezen van je eigen inleg wordt het niet :9

• Z___Z
  • Niet online
Nadeel van Turbo's is dat als je verwacht dat de beurs daalt en hij stijgt eerst door je stoploss heen, voordat hij daalt, ben je je geld al kwijt. Bij opties geldt dit niet. Turbo's zijn daarentegen wel veel transparanter. Er is een financieringshefboom en een stoploss. In tegenstelling tot opties, waar tijdwaarde en vola ook een rol spelen in de prijs.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:38
Z___Z schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:21:
Nadeel van Turbo's is dat als je verwacht dat de beurs daalt en hij stijgt eerst door je stoploss heen, voordat hij daalt, ben je je geld al kwijt. Bij opties geldt dit niet. Turbo's zijn daarentegen wel veel transparanter. Er is een financieringshefboom en een stoploss. In tegenstelling tot opties, waar tijdwaarde en vola ook een rol spelen in de prijs.
Er zitten flinke kosten in Turbo's (onderliggende rente) en de stoploss wordt daardoor continu aangepast. Daarvan wordt je niet op de hoogte gehouden en is mijns insziens zeer intransparant.

Turbo's handel je alleen tegen de uitgever, dus in tijden van (kleine) crashes (bijvoorbeeld toen de Brexit stemming bekend werd) waren bepaalde turbo's urenlang niet te handelen..

Heb zelf het idee dat turbo's voor de amateurs zijn en opties voor de pro's (zelf nog nooit een optie gekocht, wel turbo's :P )

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• shotputty

shotputty

I'll be back

Ik heb vanochtend 10 lessen RTLZ over ING Sprinters gelezen en ik ga er straks een rekensom op loslaten. Ik wil dan het scenario uitrekenen waarbij de AEX binnen 1 maand onder de 500 duikt. Ik vermoed dat je met eenzelfde inleg met opties meer opschiet dan met een turbo.

• Z___Z
  • Niet online
Tijdwaarde is ook een soort rente. AEX Put 580, expiration Maart 2020 is bijvoorbeeld nu 20 euro waard. AEX staat op 570. Intrinsieke waarde is dus 10 euro, tijdwaarde 10 euro. Tijdwaarde is afhankelijk van de volatiliteit en de tijdsduur. Een turbo short betaal je minder rente voor deze 3 weken.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-10 20:12
En ook dezer dagen blijft iedereen gewoon periodiek inleggen, geen rekening houdend met het timen van de markt? 😅

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-10 22:42
r0bb schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:23:
En ook dezer dagen blijft iedereen gewoon periodiek inleggen, geen rekening houdend met het timen van de markt? 😅
Het kost me wat moeite...... Maar ja.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:37
Yup, inleg gaat automatisch.

Heb nog wel een klein potje wat ik in cash opbouw voor als de beurs met x procent gedaald is. Dan wordt het alsnog ingelegd. Nog geen 1,5% van de portefeuille.

Maar vooralsnog blijft dat potje lekker in cash staan. Sta dit jaar nog steeds op 1% rendement of zo. Mijn obligaties doen waarvoor ze bedoeld zijn. Dempen van de volatiliteit.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:41
Weet jij wanneer het dieptepunt is bereikt en wanneer hij weer omhoog gaat? Dat kan vandaag zijn, dat kan volgende maand zijn, dat kan over 10 jaar zijn. Structureel elke maand inleggen levert uiteindelijk meer op dan proberen te timen op gevoel.

Ik hoop dat ie nog wat verder zakt, mijn inkoopmoment is pas over 2 weken :)

[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 27-02-2020 09:40 ]

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Momenteel sta ik in de min en denk er over na om zelfs extra bij te kopen.
wat denken jullie is dat handig om extra VWRL bij te kopen nu dat die zo laag staat of nog even wachten.
uiteraard doen we niet aan marketing timing maar toch.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
michael3 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:42:
[...]

[...]
Lol, mooie contradictie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 09:41
[...]

wat denken jullie is dat handig om extra VWRL bij te kopen nu dat die zo laag staat of nog even wachten.
Marketing timing is een goede zaak. In de zomer kun je wel reclame maken voor sneeuwschoppen maar niemand heeft ze dan nodig. Het is slimmer om dat in de winter te doen. Niks mis mee.

Onvoorstelbaar!

• pirke
writser schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:46:
[...]

Marketing timing is een goede zaak. In de zomer kun je wel reclame maken voor sneeuwschoppen maar niemand heeft ze dan nodig. Het is slimmer om dat in de winter te doen. Niks mis mee.
_/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:11
[...]

Wat bedoel je met dat ie "zo laag" staat :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MvFFtFE9X5l6fO49qhb49JAT/full.png
Zelfs in de afgelopen 52 weken is de huidige dip niet noemenswaardig te noemen.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-10 16:05
Het blijft een gok, ik heb gisteren halverwege de dag een extra aankoop gedaan en daar nu al spijt van. :P Mijn halfmaandelijkse inleg loopt ook gewoon door en komt volgende week weer.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• michael3
writser schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:46:
[...]

Hele mooie anedoke _/-\o_

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• michael3
Miki schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:02:
[...]

Wat bedoel je met dat ie "zo laag" staat :P
[Afbeelding]
Zelfs in de afgelopen 52 weken is de huidige dip niet noemenswaardig te noemen.
Zoals je ziet is die best stijl naar beneden gegaan, dat bedoel ik ermee.

6 euro eraf in een week ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
-- never mind, Miki was me voor --

[ Voor 102% gewijzigd door Skyaero op 27-02-2020 11:13 ]

• HEA220
shotputty schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:09:
Ik heb vanochtend 10 lessen RTLZ over ING Sprinters gelezen en ik ga er straks een rekensom op loslaten. Ik wil dan het scenario uitrekenen waarbij de AEX binnen 1 maand onder de 500 duikt. Ik vermoed dat je met eenzelfde inleg met opties meer opschiet dan met een turbo.
Daar ga je al de mist in. Je moet met opties NOOIT kijken wat het je oplevert met eenzelfde inleg, maar met eenzelfde risico.

Zonder het uitgerekend hebben denk ik dat (wanneer je dit wilt doen) het beste voor turbo's kunt gaan.
Kopen van opties is op dit moment namelijk duur vanwege de hoge volatiliteit.
Schrijven zou ik altijd doen doodmiddel van een spread. Maar aangezien je volgens mij 0,0 ervaring hebt met opties zou ik dit nog niet doen.
Turbo is dan de beste keus, zeker aangezien het voor de korte termijn is vallen de kosten dan ook wel mee.

Verwijderd

[...]

Ik vind dit wel lachwekkend. Denken dat we nu laag staan. Heb je een gemiddelde grafiek van welk willekeurig fonds dan ook over de laatste 10 jaar wel eens bekeken? Zolang de zaak nog niet gehalveerd is, staan we niet laag. De beurs is al jaren overspannen door maar 1 reden. De rente die kunstmatig op een absurd laag niveau wordt gehouden. Wacht maar af wat er gebeurt als er echt recessie komt en de centrale banken dus niets meer kunnen met het rente instrument. Dan praten we verder over een mooi aankoop moment om extra dik in te kopen.

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:23
Yess, nog even en ik kan weer hele stukken kopen van m'n inleg ipv een maand wachten!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:03
Dacht iemand te kunnen helpen met mijn DEGIRO referral code zodat we beiden 20 euro transactietegoed krijgen, maar blijkaar heeft DEGIRO zelf ook een actie lopen: 1000 euro transactietegoed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:01
Ik zat toevallig vorige week ook te denken, "zal ik gaan verkopen, want dat Corona gaat nog een hoop impact hebben op de markt dalijk". Niet gedaan natuurlijk (ben zelf ook van de buy&hold), maar 10% inleveren in 3 dagen zou een mooi stukje winst zijn als ik 10% meer aandelen had kunnen kopen met onttrokken geld.

Ach, het veert dalijk wel weer op zoals het altijd doet, maar soms is hindsight best leuk om te zien "wat als…" :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Kapotlood Tja, je houdt jezelf wel voor de gek als je denkt dat je op de precieze top had kunnen verkopen. In werkelijkheid zou je enkele dagen te laat zijn met verkopen en te lang afwachten met terugkopen. Met >2% beweging in de koersen per dag, tikken die aantal dagen te laat handelen flink aan. Die 10% extra aandelen/minder verlies neemt dan dus behoorlijk af.

Verwijderd

Kapotlood schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:04:

Ach, het veert dalijk wel weer op zoals het altijd doet, maar soms is hindsight best leuk om te zien "wat als…" :)
Waar haal je die wijsheid vandaan? Laat me raden, je belegt minder dan 10 jaar? Altijd goede tijden meegemaakt. Als, en ik zeg als, het echt los gaat kan het ook jaren duren voordat je weer hersteld bent. Zeker voor diegene die fors hebben geinvesteerd de laatste 3 jaar. En wellicht niet dadelijk. Maar het kan wel wat je zegt dat we weer door stijgen, op lange termijn, maar hoe snel en hoe lang je herstel duurt kan niemand vertellen. Dus dadelijk? Afwachten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03:59
Ach. Het voelt wel goed om eindelijk weer eens maandelijks bijkoop momentje te hebben waarin je weer meer koopt voor dezelfde inleg. :)

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:22
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:44:
[...]

Ik vind dit wel lachwekkend. Denken dat we nu laag staan. Heb je een gemiddelde grafiek van welk willekeurig fonds dan ook over de laatste 10 jaar wel eens bekeken? Zolang de zaak nog niet gehalveerd is, staan we niet laag. De beurs is al jaren overspannen door maar 1 reden. De rente die kunstmatig op een absurd laag niveau wordt gehouden. Wacht maar af wat er gebeurt als er echt recessie komt en de centrale banken dus niets meer kunnen met het rente instrument. Dan praten we verder over een mooi aankoop moment om extra dik in te kopen.
Er zijn best veel fondsen die al niet zo hoog stonden vergeleken met de beurs an sich en nu door deze dip nog een dreun na krijgen.
Denk aan de banken zoals ABN AMRO met een ATL, ArcelorMittal, Wereldhave, PostNL etc. die de hele bullmarket gemist lijken te hebben.
Het zijn vooral de chippers en de techreuzen die de beurs op dit moment maken en de koersen daarvan wel erg opgeklopt lijken te zijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:04
Leuk moment nu om te zien dat ik afgelopen maanden (in april begonnen) steeds aan het kijken was en de "winst" zag stijgen van enkele euro's, naar tientjes, naar €100, naar €200... Afgelopen dagen uiteraard wel de dalingen gezien, maar niet gekeken naar het totaal... en dat is nu een paar euro en zou ook zomaar in het rood kunnen gaan vandaag.

In begin steeds voorzichtig gekocht, 1x VWRL, 2x, ... En net nu januari & februari 6 stuks gekocht. Met "verlies" van nu €4 per aandeel hakt dat er wel in. Want die aankopen waarop ik wel nog in het groen sta is de "winst" nu veel kleiner of het waren maar kleine aankopen dus 1x €6 "winst" is direct teniet gedaan met 2x €4 "verlies" (laat staan 12x €4 "verlies").

Maar ik houd hoop en volgende week zullen er wel weer voldoende aandelen bij komen.

Verwijderd

JohanNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:22:
[...]
Het zijn vooral de chippers en de techreuzen die de beurs op dit moment maken en de koersen daarvan wel erg opgeklopt lijken te zijn.
Ik heb de IT bubbel meegemaakt. Kijk maar eens wat daarmee is gebeurd na 2000. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
Grappig om te zien dat de beginnende beleggers onder ons wat nerveus beginnen te worden. Zelfs in een bullmarket ga je dips meemaken van 10-20%. Bovendien is een paar jaartjes bearmarket aan het begin van je 'beleggingsleven' juist ideaal. No worries dus! :) Voor degenen met verlies: je bent niet alleen. De Nederlandse staat kocht 1 jaar geleden een flink pakket Air Franc-KLM aandelen rond 13 euro. Die staan dus op een slordige 40% verlies.
HEA220 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:25:
[...]

Zonder het uitgerekend hebben denk ik dat (wanneer je dit wilt doen) het beste voor turbo's kunt gaan.
Kopen van opties is op dit moment namelijk duur vanwege de hoge volatiliteit.
Hoge volatiliteit betekent ook hogere kans om ITM te eindigen. Logisch dus dat ze duurder zijn, maar dat maakt het niet per se een slechte koop. Volatiliteit kan ook nog toenemen en dan worden ze nog duurder.

Bij opties kun je nog uitgaan van een faire waarde. Bij turbo's e.d. ben je gebonden aan een aanbieder die alle regels zelf bepaalt. Dingen als rentes, spreads, financieringniveaus etc. kunnen allemaal aangepast worden. Voor een particulier met beperkte kennis van beleggen zijn die hefboomproducten als turbo's wellicht makkelijk te begrijpen, maar ik zou ze absoluut niet transparant noemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Longcat op 27-02-2020 12:44 ]

Verwijderd

@Longcat Turbo's zijn in het leven geroepen als cashcow voor banken. Men geeft mensen een schijnveiligheid met de stoploss en ondertussen verliest de gemiddelde belegger hierin dik geld, Niemand, maar dan ook niemand weet hoeveel de huidige daling gaat worden en hoe lang die duurt. En banken maar cashen. En eens, totaal on transparant. En zoals altijd geldt, als je niet weet hoe het precies werkt moet je er ver van weg blijven. In het casino weet je ook niet hoe het balletje rolt.

• Kapotlood
@Greenisthebest, die wijsheid heeft iedereen hier. De markt veert altijd op, en ik heb nooit gepretendeerd dat dat binnen een week/maand/jaar is. Dus waarom de opmerking?

*nog even bijkopen doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Greenisthebest Yup. @writser en ik hebben in een vorig deel van dit topic al een lijstje gemaakt met redenen waarom hefboomproducten geweldig zijn. Voor de uitgever ervan.
Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
writser in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Verwijderd

Kapotlood schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:49:
@Greenisthebest, die wijsheid heeft iedereen hier. De markt veert altijd op, en ik heb nooit gepretendeerd dat dat binnen een week/maand/jaar is. Dus waarom de opmerking?

*nog even bijkopen doet
Omdat je zegt dat hij "dadelijk" weer opveert. Dat kan jaren duren of natuurlijk niet. Je bent nogal stellig dat deze dip kortstondig is. Ik weet dat echt niet. Nuance verschil.

Grappig een post op IEX nu en ik noemde net de IT bubbel: https://www.iex.nl/Columns/Liveblog.aspx#494780

11.45
Zeg het maar. Ik vind het zelf meevallen. Want zo lang niemand exacte sommen van de schade kan maken, bestaat het risico dat omzetten en winsten van de bedrijven met (forse) double digits dalen. Heel normaal bijvoorbeeld in een recessie en vandaar dat ik deze percentages noem.

U mag zelf bedenken wat dit voor koersen van de niet misselijk gewaardeerde aandelen kan betekenen. Want let wel, de markt is niet meer zo duur geweest als destijds tijdens de bubbelstanden op het hoogtepunt van de dotcomhype exact twintig jaar geleden.

Ik ben een wijs man (geintje) 8)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2020 12:59 ]

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:47
@RobertMe Oeioeoei. Nu is nog een goede periode om zeebenen te krijgen. Als je op 1 dag een (of meerdere) maandsalarissen ziet verdampen piep je anders, kan ik je zeggen. ;)

Dan is het natuurlijk ook weer leuk als je dat maandsalaris erbij ziet komen als de beurs stijgt, dat dan weer wel. Maar ja, loss aversion zorgt ervoor dat het verlies er steviger inhakt natuurlijk.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:56

Pat-Juh

Patrick

Persoonlijk zal ik blijven investeren tijdens de “crash.” Komende paar maanden even iets minder op de aandelen markt tot het dal bereikt lijkt te zijn. Dat geld zet ik tijdelijk opzij om tegen die tijd meer aandelen te kunnen aanschaffen en mee te liften op de veerkracht van de markt. mijn andere investeringen blijf ik onveranderd doorvoeren (bijvoorbeeld p2p leningen e.d.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 21:04
MneoreJ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:02:
@RobertMe Oeioeoei. Nu is nog een goede periode om zeebenen te krijgen. Als je op 1 dag een (of meerdere) maandsalarissen ziet verdampen piep je anders, kan ik je zeggen. ;)

Dan is het natuurlijk ook weer leuk als je dat maandsalaris erbij ziet komen als de beurs stijgt, dat dan weer wel. Maar ja, loss aversion zorgt ervoor dat het verlies er steviger inhakt natuurlijk.
En @Longcat gezien die post waarschijnlijk ook op mijn post was gebaseerd.
Inderdaad "leuk" in die zin om nu te zien nu ik er net mee bezig ben. En waar ik eerst bij stijgingen ook altijd naar het totaal keek (vandaag X erbij en in totaal nu Y "winst") heb ik afgelopen dagen alleen in vlugheid naar dagtotaal gekeken waarbij me net pas opviel dat de "winst" van afgelopen 10 maanden alweer zijn verdampt. Nu natuurlijk geen probleem gezien ik voor buy & hold ga. En dadelijk weer lekker bijkopen (wil ik eens per maand doen, waarbij ik nog wel eens probeer te timen, en dan meestal faal. Zoals hierboven volgens mij ook al door Longcat is geschreven. Als je denkt "nu is dieptepunt bereikt" is de prijs alweer zo hard gestegen dat je net zo goed eerder had kunnen kopen toen de prijs nog aan het dalen was).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
De drie fasen van buy & hold:
  1. "Had ik toen maar verkocht/aangekocht! Jammer, maar volgende keer doe ik het beter!"
  2. "Ik verkoop niks, maar ik ben wel zo slim dat ik nu spaar en pas later inleg. Dan verlies ik tenminste niks! Dit is niet echt de market timen."
  3. "Tijd voor de maandelijkse inleg."
;)

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• pirke
MneoreJ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:02:

Ik verlies ook 4 getallen voor de komma per dag, maar zolang je niet hoeft te verkopen en een lange horizon hebt is dat toch alleen maar goed? Ik vind het ook niet erg om 5 getallen per dag te verliezen, dan krijg ik elke maand gewoon veel meer aandelen voor dezelfde inleg. Gewoon lekker maandelijks bij blijven kopen en niet naar de koersen kijken.

Maar het is mooi om te zien dat de onervaren belegger die alleen groene cijfers kent nu al begint te bibberen. Van mij mag iedereen in paniek gaan verkopen, geef ze maar met flinke korting aan mij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Pat-Juh schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:02:
Persoonlijk zal ik blijven investeren tijdens de “crash.” Komende paar maanden even iets minder op de aandelen markt tot het dal bereikt lijkt te zijn. Dat geld zet ik tijdelijk opzij om tegen die tijd meer aandelen te kunnen aanschaffen en mee te liften op de veerkracht van de markt. mijn andere investeringen blijf ik onveranderd doorvoeren (bijvoorbeeld p2p leningen e.d.).
Welke crash? Het is een tijdelijk dipje, de beurs staat nog steeds hoger dan een jaar geleden, en 2,8x zo hoog als tijdens de dip in 2009. Toen was de AEX onder de 200 gezakt :D De S&P staat momenteel nog 4,2x zo hoog als tijdens de dip in 2009, er is nog genoeg neerwaarts potentieel. Aan de andere kant is het opwaarts potentieel altijd hoger (oneindig!) dan het neerwaarts potentieel ;)

• Kapotlood
@Greenisthebest, "dalijk" is natuurlijk een beetje een rekbaar begrip, maar ik blijf er bij dat ik nergens heb gemeld dat ik de wijsheid in pacht heb en weet of dat dagen of weken o.i.d. zijn.

@MneoreJ, dat is het een beetje inderdaad :)
Ik koop zelf eens of tweemaal per jaar wanneer er wat geld "over" is. En dan eigenlijk vooral aandelen die dividend uitkeren, deels ook omdat eventuele stijgingen en dalingen me dan minder interesseren. En deels omdat ik er voor probeer te gaan om het dividend op latere leeftijd te kunnen inzetten als een stukje aanvullend pensioen wat per maand/kwartaal/jaar wordt uitgekeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
pirke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:22:
Ik verlies ook 4 getallen voor de komma per dag, maar zolang je niet hoeft te verkopen en een lange horizon hebt is dat toch alleen maar goed? Ik vind het ook niet erg om 5 getallen per dag te verliezen, dan krijg ik elke maand gewoon veel meer aandelen voor dezelfde inleg.
Dat is natuurlijk ook niet precies waar -- als je het zo bekijkt zou je het namelijk ook heel vervelend moeten vinden als de beurs omhoog gaat, want dan betaal je meer voor je aandelen. :P Precies de reden waarom mensen rendement mislopen (sommige maanden of zelfs jarenlang) "want de beurs staat nu te hoog".

De waarheid ligt natuurlijk ergens in het midden: het enige dat je wil is dat je aandelen veel later hoger staan dan waarvoor je ze gekocht hebt, en dan hopen dat de geschiedenis zich inderdaad herhaalt. "Hoi, goedkope aandelen" is een goede manier om eventuele negatieve gevoelens van een daling te compenseren, dat wel. Maar als het nog verder daalt had je ze natuurlijk "nog goedkoper" kunnen krijgen en heb je het weer niet goed gedaan, zo blijf je bezig...
Gewoon lekker maandelijks bij blijven kopen en niet naar de koersen kijken.
Dat is het dan inderdaad ook wel precies, en nooit bang zijn dat je voor de "verkeerde prijs" gekocht hebt. Als je buy & hold doet is er maar een juiste prijs, en dat is de prijs op het vaste moment van je (al dan niet periodieke) inleg.

• pirke
@MneoreJ Ik vond de afgelopen stijging van >20% ook vervelend, alles was veel duurder. Ik bleef wel elke maand inleggen, maar ik zie liever lagere prijzen *nu*. Over heel wat jaren spelen er inderdaad andere belangen O-)

• Magpie
  • Nu online
De daling an sich is niet heel veel, maar het tempo van de dalingen met procenten per dag ligt hoog.

In mijn portfolio heeft de goud positie bij de start van de dalingen "redder in nood gespeeld", maar is het de afgelopen dagen ook weggegleden. En dan gaat het ineens hard, omdat de andere helft in aandelen ETF's zit. Ik sta nu nog vanaf 1-1-2020 op +5,6%, maar dit is al ruim 11% geweest... een drawdown van ruim 5% vanaf het hoogste punt. Maar goed, als je geen risico wilt lopen, moet het geld naar een spaarrekening.

De eerste vrijdag van de maand ga ik weer een nieuwe verdeling maken met de koersdata van deze maand erin. Als het zo door gaat komt er naast goud en een plukje aandelen waarschijnlijk ook plek voor obligaties in de portfolio. We gaan het zien.

• Longcat
RobertMe schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:08:
[...]

En @Longcat gezien die post waarschijnlijk ook op mijn post was gebaseerd.
Inderdaad "leuk" in die zin om nu te zien nu ik er net mee bezig ben. En waar ik eerst bij stijgingen ook altijd naar het totaal keek (vandaag X erbij en in totaal nu Y "winst") heb ik afgelopen dagen alleen in vlugheid naar dagtotaal gekeken waarbij me net pas opviel dat de "winst" van afgelopen 10 maanden alweer zijn verdampt. Nu natuurlijk geen probleem gezien ik voor buy & hold ga. En dadelijk weer lekker bijkopen (wil ik eens per maand doen, waarbij ik nog wel eens probeer te timen, en dan meestal faal. Zoals hierboven volgens mij ook al door Longcat is geschreven. Als je denkt "nu is dieptepunt bereikt" is de prijs alweer zo hard gestegen dat je net zo goed eerder had kunnen kopen toen de prijs nog aan het dalen was).
Mijn eerdere post was niet alleen/direct naar jou bedoeld. Het valt me gewoon op dat de nervositeit wat toeneemt in het topic. Dat was eind 2018 ook zo, maar toen kon je nog zeggen dat het scheelde op de belastingaangifte.
MneoreJ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:32:
[...]

Dat is natuurlijk ook niet precies waar -- als je het zo bekijkt zou je het namelijk ook heel vervelend moeten vinden als de beurs omhoog gaat, want dan betaal je meer voor je aandelen. :P
Misschien heb ik mezelf goed geconditioneerd om te denken verlies = goed, winst = fout want ik deed de laatste maanden mijn maandelijkse inleg (elke keer op all time high) met behoorlijk wat tegenzin.
MneoreJ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:32:
[...]

De waarheid ligt natuurlijk ergens in het midden: het enige dat je wil is dat je aandelen veel later hoger staan dan waarvoor je ze gekocht hebt, en dan hopen dat de geschiedenis zich inderdaad herhaalt. "Hoi, goedkope aandelen" is een goede manier om eventuele negatieve gevoelens van een daling te compenseren, dat wel. Maar als het nog verder daalt had je ze natuurlijk "nog goedkoper" kunnen krijgen en heb je het weer niet goed gedaan, zo blijf je bezig...
Van mijn part blijven de aandelenkoersen voor altijd dalen, zolang de winsten op de lange termijn maar blijven stijgen. :P

[ Voor 35% gewijzigd door Longcat op 27-02-2020 13:55 ]

• pirke
Longcat schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:45:
[...]

Van mijn part blijven de aandelenkoersen voor altijd dalen, zolang de winsten op de lange termijn maar blijven stijgen. :P
Dromen mag :)

Ach, als alle ouderen omvallen worden al die 401k potjes leeggeroofd door de nabestaanden, en komen er flink wat aandelen de markt op. Wellicht dat dat ook nog mooie daling meebrengt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
Longcat schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:36:

[...]

Hoge volatiliteit betekent ook hogere kans om ITM te eindigen. Logisch dus dat ze duurder zijn, maar dat maakt het niet per se een slechte koop. Volatiliteit kan ook nog toenemen en dan worden ze nog duurder.

Bij opties kun je nog uitgaan van een faire waarde. Bij turbo's e.d. ben je gebonden aan een aanbieder die alle regels zelf bepaalt. Dingen als rentes, spreads, financieringniveaus etc. kunnen allemaal aangepast worden. Voor een particulier met beperkte kennis van beleggen zijn die hefboomproducten als turbo's wellicht makkelijk te begrijpen, maar ik zou ze absoluut niet transparant noemen.
Klopt helemaal.

Onze vriend @shotputty wil gokken op een prijsdaling naar 500 in maart. Dat betekend dat hij zowel gokt op de richting, eindbedrag en de tijdspannen, en omdat hij waarschijnlijk voor een put optie kiest die nog verder dan 500 zit, die hij niet tot het einde wil vast houden, ook nog op de volatiliteit.
Het is zuur dat wanneer de index inderdaad naar 500 zakt een week voor expiratie, maar dat je put optie op bijvoorbeeld 450 toch minder waard is geworden omdat de tijdwaarde en volatiliteit eruit is gelopen.

Wanneer hij echter voor turbo's gaat verdient hij al geld wanneer hij enkel de richting goed heeft. Daarom is dit mijn inziens een betere keus.

Disclaimer: ik zou gewoon helemaal niet gokken op dalingen, dat is vaak het beste.

Verwijderd

pirke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:27:
[...]

Welke crash? Het is een tijdelijk dipje, de beurs staat nog steeds hoger dan een jaar geleden, en 2,8x zo hoog als tijdens de dip in 2009. Toen was de AEX onder de 200 gezakt :D De S&P staat momenteel nog 4,2x zo hoog als tijdens de dip in 2009, er is nog genoeg neerwaarts potentieel. Aan de andere kant is het opwaarts potentieel altijd hoger (oneindig!) dan het neerwaarts potentieel ;)
Dat dit nog geen crash is ben ik met je eens. Dat dit een tijdelijk dipje is en jij daar stellig over bent, niet. Dat weet jij niet, ik niet, niemand niet. Het kan ook het begin zijn van een domino effect en veel groter worden dan een dipje en lang duren. Als de angst echt tussen de oren gaat zitten van mensen kunnen er vreemde dingen gebeuren. We zullen het over een tijd weten. Dat is DE ellende van de beurs. Niemand weet welke kant het op gaat en door welke factoren en dat ben ik dan wel weer met je eens.

Nu op Radio2: Waar is hier de nooduitgang? van Het Goede Doel. _O-

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2020 14:25 ]

• R.van.M
[...]

Ik verlies ook 4 getallen voor de komma per dag, maar zolang je niet hoeft te verkopen en een lange horizon hebt is dat toch alleen maar goed? Ik vind het ook niet erg om 5 getallen per dag te verliezen, dan krijg ik elke maand gewoon veel meer aandelen voor dezelfde inleg. Gewoon lekker maandelijks bij blijven kopen en niet naar de koersen kijken.

Maar het is mooi om te zien dat de onervaren belegger die alleen groene cijfers kent nu al begint te bibberen. Van mij mag iedereen in paniek gaan verkopen, geef ze maar met flinke korting aan mij :)
Precies, daarnaast hebben wij waarschijnlijk het voordeel dat onze horizon flexibel is. Mijn horizon staat/stond op 11 jaar, maar indien nodig kan ik ook een jaartje langer doorwerken. Voor diegene die pas net gestopt zijn met werken kan dit een vervelende recesie worden.

Zoals @Longcat ook al aangeeft is de heftigheid en nerveusiteit nu goed te merken op de beurs. Echter dit komt vooral door de onzekerheid die nu heerst. Dit kan ook heel snel weer omslaan op het moment dat men een medicijn heeft of op een andere manier het virus in toom krijgt.

Daarnaast is het vervelend als deze situatie lang(er) gaat duren aangezien veel mensen en bedrijven maatregelen treffen ten koste van omzet/winst. De komende weken worden interessant :)

Echter als ik naar de koersen kijk dan krijg ik toch het gevoel dat de reactie nu nogal overtrokken is. Oliebedrijven en luchtvaartbedrijven hebben al ruim 20% verloren dit jaar, maar aangezien ik geen specialist/analyst ben doe ik daar verder niets mee. Ik koop niet bij en ik verkoop niet extra.

[ Voor 33% gewijzigd door R.van.M op 27-02-2020 14:43 ]

Verwijderd

R.van.M schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:31:
[...]

Precies, daarnaast hebben wij waarschijnlijk het voordeel dat onze horizon flexibel is. Mijn horizon staat/stond op 11 jaar, maar indien nodig kan ik ook een jaartje langer doorwerken. Voor diegene die pas net gestopt zijn met werken kan dit een vervelende recesie worden.

Zoals @Longcat ook al aangeeft is de heftigheid en nerveusiteit nu goed te merken op de beurs. Echter dit komt vooral door de onzekerheid die nu heerst. Dit kan ook heel snel weer omslaan op het moment dat men een medicijn heeft of op een andere manier het virus in toom krijgt.

Daarnaast is het vervelend als deze situatie lang(er) gaat duren aangezien veel mensen en bedrijven maatregelen treffen ten koste van omzet/winst. De komende weken worden interessant :)
Ik wil je niet bang maken maar ik heb stukken van net voor de IT bubbel en die stonden pas na 18 jaar eindelijk een beetje in de plus. Heb daar nog niet dik aan verdient en zeker niet als ik inflatie en renteverlies mee reken. Dus 11 jaar kan wel eens te kort zijn. O-)

Reactie overtrokken? Je vond de koersen omhoog niet overtrokken? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2020 14:45 ]

• R.van.M
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:44:
[...]

Ik wil je niet bang maken maar ik heb stukken van net voor de IT bubbel en die stonden pas na 18 jaar eindelijk een beetje in de plus. Heb daar nog niet dik aan verdient en zeker niet als ik inflatie en renteverlies mee reken. Dus 11 jaar kan wel eens te kort zijn. O-)

Reactie overtrokken? Je vond de koersen omhoog niet overtrokken? 8)7
Kijkend naar de P/E stonden we inderdaad wat hoog, maar niet zo overtrokken nee.
Daarom vooral benieuwd wat er de komende weken gebeurt omdat dat een impact gaan hebben op de earnings.

Bepaalde losse aandelen zoals de IT aandelen voor de bubbel waren inderdaad een slechte investering, maar daar stonden andere tegenover die meerdere malen over de kop zijn gegaan daarna

[ Voor 12% gewijzigd door R.van.M op 27-02-2020 14:56 ]

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 09:41
[...]

Voor iemand die niet naar de koersen kijkt weet je toch vrij aardig hoe de beurs beweegt en hoeveel geld je elke dag verliest :P .

[ Voor 72% gewijzigd door writser op 27-02-2020 15:10 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

R.van.M schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:55:
[...]

Kijkend naar de P/E stonden we inderdaad wat hoog, maar niet zo overtrokken nee.
Daarom vooral benieuwd wat er de komende weken gebeurt omdat dat een impact gaan hebben op de earnings.

Bepaalde losse aandelen zoals de IT aandelen voor de bubbel waren inderdaad een slechte investering, maar daar stonden andere tegenover die meerdere malen over de kop zijn gegaan daarna
Ja maar stel je nu eens voor dat iemand hier 3 weken geleden al die hiep hiep hoera verhalen hier had gelezen over buy and hold en €50 mille heeft geinvesteerd in bijv MSCI World en dan 18 jaar moet wachten totdat hij een euro verdient. Dan ben je echt niet blij. Buy and hold is niet altijd alleen maar feest. Maar ik draai al 25 jaar mee en denk dat de meeste hier pas zeer kort beleggen. Vandaar mijn kritisch geluid. Doe ermee wat je wil, maar ben gewaarschuwd. NB: ik sta al een half jaar aan de zijlijn omdat ik niet meer geloof in buy and hold. Ik was tevreden met mijn winsten en kijk wel wanneer ik weer koop. Achteraf zal ik wel zien of ik gelijk had maar heb geen zin meer om 18 jaar te wachten.

Nog een qoutetje van IEX: Dit gezegd hebbende, we ain't nothing yet? Dat weet nu nog niemand, maar dalingen van 10% à zelfs 50% horen bij het meubilair de beurs. Dat zijn we vergeten deze bull market anno maart 2009. Lager dan 20% gingen we nooit. In de jaren zestig en zeventig ging de boel iedere paar jaar door de helft, om wat te noemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2020 15:19 ]

• MneoreJ
@Greenisthebest Als je "aan de zijlijn" staat, waar parkeer je je vermogen? Obligaties? Depositoladder? Spaarrekening(en)? Massief gouden beeld van Warren Buffett? (Puur uit interesse, ik zou het zelf waarschijnlijk gewoon cash doen ondanks de niet-bestaande rente. Obligaties beschouw ik overigens niet als de zijlijn, dat noem ik nog een investering.)

Verwijderd

@MneoreJ Op dit moment lijd ik gewoon een beetje verlies op een spaarrekening. Ik heb wel geinvesteerd in een L/L warmtepomp die ook weer rendement gaat opleveren omdat ik daar ook mee ga verwarmen. Zo kan je ook met je beurswinst omgaan. 8)

• shotputty

shotputty

I'll be back

HEA220 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:59:
[...]

Klopt helemaal.

Onze vriend @shotputty wil gokken op een prijsdaling naar 500 in maart. Dat betekend dat hij zowel gokt op de richting, eindbedrag en de tijdspannen, en omdat hij waarschijnlijk voor een put optie kiest die nog verder dan 500 zit, die hij niet tot het einde wil vast houden, ook nog op de volatiliteit.
Het is zuur dat wanneer de index inderdaad naar 500 zakt een week voor expiratie, maar dat je put optie op bijvoorbeeld 450 toch minder waard is geworden omdat de tijdwaarde en volatiliteit eruit is gelopen.

Wanneer hij echter voor turbo's gaat verdient hij al geld wanneer hij enkel de richting goed heeft. Daarom is dit mijn inziens een betere keus.

Disclaimer: ik zou gewoon helemaal niet gokken op dalingen, dat is vaak het beste.
Ik waardeer jullie bezorgdheid en probeer alle informatie zo goed mogelijk tot me te nemen. Vandaag heb ik mijn allereerste put optie gekocht nadat ik er al vaak over heb zitten lezen, ik dacht dat een beetje praktijkervaring geen kwaad kon. Helaas was mijn order van 10 opties bij een prijs van €1,9 net niet getriggered, een half uur eerder was hij wel vervuld geweest. Ik was dit vorige week al van plan, toen waren ze nog maar €0,10 :')

Toch heb ik die ene optie maar weer gesloten. Dit was bij de ING, mijn account bij Lynx is nog in progress.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zrEdVnhl.jpg

• MneoreJ
@Greenisthebest Of extra aflossen op de hypotheek voor mensen die dat hebben. Ik heb zelf geen mogelijkheden om het geld "in natura" te investeren op die manier (behalve er een huis van kopen, misschien, maar dat heeft weer hele andere voeten in de aarde), vandaar mijn belangstelling. Van een levenslange voorraad chocola zou ik nog plezier kunnen hebben, maar die is niet waardevast... 8)7

• pirke
MneoreJ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:03:
[...] maar die is niet waardevast... 8)7
Nee, die smelt komende zomer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 21:02
Lijkt net crypto zo.. :o

Verwijderd

pirke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:06:
[...]

Nee, die smelt komende zomer :)
Vandaar mijn L/L warmtepomp. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 19:59
Nou mijn complete portfolio staat inmiddels in het rood (begonnen in 2018). -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
Herstel wereldwijde beurzen start midden maart volgens Zwitsers fonds Pictet en herstel is in de zomer voldaan.

http://www.telegraaf.nl/f...-van-coronavirus-in-zomer

Kopen kopen kopennnn 😅

• JohanNL
Dit is wel een erg zuur weekje, maar dit stelt nog niks voor met 2008 of ja in de vorige eeuw kon de beurs ook zomaar halveren in waarde.
Zo gezien valt het nog mee allemaal.
Mooi moment om voorzichtig wat bij te kopen zal ik maar zeggen, alles gaat naar beneden, zelfs de bedrijven die geen last van corona zouden moeten hebben, maar ook van die aandelen waarvan je denkt dat ze niet nog lager kunnen... het kán allemaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
@r0bb Wat is het leven toch mooi als je een glazen bol hebt. Ik ben zelf dan weer heel bijgelovig, en wil dan ook niet zomaar iets aannemen van iemand die Zweifel heet. (Dat verzin je ook niet... 8)7)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:32

psy

Oh ja. 2008. Dat waren pas tijden. Ook veel geld verloren toen met proberen de markt te verslaan.

Maar de volumes waren toen ook enorm. Hoe zit het nu eigenlijk met de volumes?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• r0bb
MneoreJ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:57:
@r0bb Wat is het leven toch mooi als je een glazen bol hebt. Ik ben zelf dan weer heel bijgelovig, en wil dan ook niet zomaar iets aannemen van iemand die Zweifel heet. (Dat verzin je ook niet... 8)7)
Haha oohh maar ik was heel sarcastisch hoor 😉

De eerste voorspellingen van fondsen die al positieve geluiden gaan afgeven, juist daar zijn mensen behoorlijk bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:11:
[...]

Ja maar stel je nu eens voor dat iemand hier 3 weken geleden al die hiep hiep hoera verhalen hier had gelezen over buy and hold en €50 mille heeft geinvesteerd in bijv MSCI World en dan 18 jaar moet wachten totdat hij een euro verdient. Dan ben je echt niet blij. Buy and hold is niet altijd alleen maar feest. Maar ik draai al 25 jaar mee en denk dat de meeste hier pas zeer kort beleggen. Vandaar mijn kritisch geluid. Doe ermee wat je wil, maar ben gewaarschuwd. NB: ik sta al een half jaar aan de zijlijn omdat ik niet meer geloof in buy and hold. Ik was tevreden met mijn winsten en kijk wel wanneer ik weer koop. Achteraf zal ik wel zien of ik gelijk had maar heb geen zin meer om 18 jaar te wachten.

Nog een qoutetje van IEX: Dit gezegd hebbende, we ain't nothing yet? Dat weet nu nog niemand, maar dalingen van 10% à zelfs 50% horen bij het meubilair de beurs. Dat zijn we vergeten deze bull market anno maart 2009. Lager dan 20% gingen we nooit. In de jaren zestig en zeventig ging de boel iedere paar jaar door de helft, om wat te noemen.
Ik beleg al sinds 90er jaren en heb dus de hele dotcom crisis meegemaakt en ook tegen flinke verliezen aangekeken. Daar heb ik vooral van geleerd dat je niet in paniek zaken moet gaan verkopen (en ook niet bijkopen want het gaat waarschijnlijk nog een stuk dieper dan je verwacht).

Ja als je 3 weken geleden al je geld hebt geinvesteerd is dat zeker niet ideaal, maar de langste drawndown terug naar break even, rekening houdend met inflatie was 13 jaar. En dat is dus het allerslechte jaar van instappen. Precies zoals je zegt, zulke dalingen horen bij de beurs, maar op lange termijn komt het altijd weer goed (en zo niet, dan is geld waarschijnlijk ook niet meer belangrijk :))

Verwijderd

JohanNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:55:
Dit is wel een erg zuur weekje, maar dit stelt nog niks voor met 2008 of ja in de vorige eeuw kon de beurs ook zomaar halveren in waarde.
Zo gezien valt het nog mee allemaal.
Mooi moment om voorzichtig wat bij te kopen zal ik maar zeggen, alles gaat naar beneden, zelfs de bedrijven die geen last van corona zouden moeten hebben, maar ook van die aandelen waarvan je denkt dat ze niet nog lager kunnen... het kán allemaal.
Welk bedrijf gaat daar geen last van hebben? Alles heeft wel op de een of andere manier correlatie met elkaar? Of wat als je halve personeelsbestand straks ziek thuis is?

Verwijderd

MneoreJ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:03:
@Greenisthebest Of extra aflossen op de hypotheek voor mensen die dat hebben. Ik heb zelf geen mogelijkheden om het geld "in natura" te investeren op die manier (behalve er een huis van kopen, misschien, maar dat heeft weer hele andere voeten in de aarde), vandaar mijn belangstelling. Van een levenslange voorraad chocola zou ik nog plezier kunnen hebben, maar die is niet waardevast... 8)7
Ik "investeer" in mijn kinderen zodat ze schuldenvrij hun studie afronden. Hopelijk zijn ze dan weer lief voor mij als ik oud en versleten ben. Hypotheek aflossen is ook niet interessant met de huidige lage rente. Koop wel weer wat aandelen als het echt ellende is. Nu nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:10:
[...]

Welk bedrijf gaat daar geen last van hebben? Alles heeft wel op de een of andere manier correlatie met elkaar? Of wat als je halve personeelsbestand straks ziek thuis is?
Dan gaat iedereen lekker thuis netflixen ( maar ik zie dat die nu vandaag toevallig in het groen staat :+ )
Misschien is de vraag of je er wel/niet last van hebt geen goede, maar kun je beter ervan uit gaan dat het impact heeft, maar dat je dan kijkt naar hoeveel ( waaronder zo klein als 0,1% )
Maar alles wordt nu zowat de afgrond ingetrokken, of dat terecht is in de reële economie heb ik flink mijn twijfels over, maar mr. market zegt van wel dus ja...
Over een paar maanden weten we vast meer :)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Tja ik sta nu van +55% op mijn aandelen op +17%. Dat het nu ook maar compleet naar onder zakt. Koop ik gerust voor een paar 100,- bij. *Ooit* gaat het toch wel weer omhoog.

Maar ja, ik zou liegen als ik zei dat het niet zuur is om bijna al je rendement te zien verdampen op 4 dagen tijd.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja ik zag sommige aandelen die ik had met 30% winst ook inkakken naar <0% ... en mijn portefeuille van ±600E is nu ook behoorlijk in het rood gekukeld. Dat is balen maar ik wilde toch al niet nu verkopen. Buy-and-hold enzo.

Ik heb wat aandelen shell bijgekocht, die zijn vrij dramatisch gedaald en bieden ook bij lage koers dividend (en dus procentueel meer dividend). Ben niet van plan voorlopig te gaan verkopen en ik verwacht dat over 5 jaar de effecten van de corona-griep wel voorbij zijn (of dat het zo erg is dat die 600E me niet meer boeien...).

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 27-02-2020 17:35 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Boudewijn 600 euro is natuurlijk helemaal niks, dat is een avondje goed uit eten met je gezin ;)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pirke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:40:
@Boudewijn 600 euro is natuurlijk helemaal niks, dat is een avondje goed uit eten met je gezin ;)
Ben in mijn eentje wel eens in de buurt gekomen van dat bedrag.

Maar maakt het uit? Volgens mij is het voor mijn post niet relevant of het om 600, 6000 of 60000 piek gaat.
Wat is het doel van je opmerking uberhaupt eigenlijk?

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 27-02-2020 17:42 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
pirke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:40:
Wel een klein beetje (mogelijk onbewust) denigrerend komend vanaf iemand met een aanzienlijk grotere portfolio. Wie het kleine niet eert..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Mijn bedoeling was zeker niet om te kwetsen of denigrerend over te komen. Als ik het met anderen heb over een beleggingsportefeuille, dan is dat normaliter een andere orde van grootte. Dat is een gebrek aan perspectief aan mijn kant.

Misschien maar eens tijd om naar huis te gaan, morgen weer een dag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@pirke heeft wel een punt, al kwam het niet zo lekker over. Als je portefeuille van 600 euro halveert, is het een stuk makkelijker om de gemiddelde aankoopprijs omlaag te brengen dan bij 60.000. Dat betekent natuurlijk niet dat het niet vervelend of spannend is als je net bent begonnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:54:
@pirke heeft wel een punt, al kwam het niet zo lekker over. Als je portefeuille van 600 euro halveert, is het een stuk makkelijker om de gemiddelde aankoopprijs omlaag te brengen dan bij 60.000. Dat betekent natuurlijk niet dat het niet vervelend of spannend is als je net bent begonnen.
Dit is alsnog voor iedereen verschillend.
Wie weet heeft persoon A met een portefeuille van €60.000 nog wel een paar miljoen op de bank klaar staan om mee te beleggen, terwijl persoon B met een portefeuille van €600 moet rondkomen, geen ander spaarpotje heeft en moet rondkomen met een minimuminkomen en daardoor maar een paar euro per maand opzij kan zetten om mee te beleggen.
Persoon A kan makkelijk - als die dat wil - het gemiddelde ver omlaag brengen, terwijl persoon B dat niet kan en het wellicht ook wel veel erger vindt dat er €100 van af is gegaan dan dat persoon vindt dat er bij hem 10K af gaat.

Pagina: 1 ... 31 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.