Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.294.038 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Miki schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:25:
Ik snap werkelijk waar de schijnbare paniek in de media die ontstaan is rondom de koersval van een aantal beurzen ivm covid-19 virus niet. Vorig jaar hebben we zowel begin mei, augustus als mid december ook vergelijkbare dalingen meegemaakt.
Na al die recordwinsten afgelopen jaar (en ook in Januari nog) was de 'druk' erg hoog dat het een keer omlaag moest, dus iedereen in de media (en de gewone mens wellicht) probeert dat nu te voorspellen zodat ze gelijk hebben zometeen (tenzij het toch weer over waait). Doemdenken trekt bovendien veel meer publiek dan optimistisch zijn, dus goed voor de kijk/lees/luister/adverteer cijfers. Overheden zijn iets meer in de paniekstand, om te proberen het nog een halt toe te roepen.

De markten zelf zijn nerveus, maar (nog?) niet in paniek inderdaad. Paniek is 20% er af in een dag of paar dagen.

De vraag is natuurlijk wat de echte impact gaat worden. Dat is nu nog best vroeg, maar het wordt komende weken wel 'erop of eronder' qua virus. Of het 'eronder' overigens heel erg is dat valt nog te bezien, want vooralsnog is het percentage dat overlijdt nog niet zo dramatisch hoog en dan kan het grootste deel van de beroepsbevolking zo dus weer gewoon aan het werk, net als bij een reguliere griepgolf.

Veel zal wellicht afhangen of/hoe besmettelijk het is voor iemand symptomatisch is, en of het virus nog muteert zoals griep, of je goed genoeg immuun bent als het 1x langs is geweest.

Sterfte kan natuurlijk ook nog wat toenemen, maar als uiteindelijk een paar % van de wereldbevolking er aan sterft (en dan vooral verzwakte mensen), tja, dan heb je dus zeg maar een dip van een paar procent, en zijn de aandelen dus alweer ondergewaardeerd wellicht :z

(wat niet wegneemt dat dit alles op individueel nivo wel dramatisch kan zijn natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:09
Recente US flash PMI laten een daling zien in de business sentiment, voornamelijk in de dienstverlening.
PMI manufacturing liet daarentegen een stijging zien maar daar moet je wellicht uitkijken hoe je de data interpreteert, bijvoorbeed "supply deliveries". Normaliter is een vertraging een signaal voor bull market: namelijk hogere vraag maar in dit geval kan de COVID-19 de supply chain vertragen.

Purchasing manager's ondex naar laagste punt sinds oktober 2013.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:18
Ik heb gisteren mijn geld van de winter actie van de ABN Amro gekregen. 150 euro voor als je minimaal 4000 euro in één keer inlegde en het minimaal 3 maanden liet staan. De actie eind november en in heel december 2019.

[ Voor 12% gewijzigd door Robkazoe op 25-02-2020 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 21:49

GG85

.......

Hmm, ik beleg in (o.a.) NT World bij de Rabo en ik zag dat mijn dividend cash is uitbetaald op mijn beleggingsrekening.
Bij mijn instellingen staat "Keusedividend" op "uitkeren in Aandelen" dus weet iemand hoe dat zit?
Gan ze dan alsnog zelf een order inschieten twv het cash bedrag om aandelen van te kopen of moet ik dat alsnog zelf doen?
Dat laatste is uiteraard geen ramp alleen hou je dan weer een paar cent over omdat handmatige orders alleen in hele euro's kunnen.
Iemand hetzelfde gehad vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:54

page404

Website says no

GG85 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:06:
Hmm, ik beleg in (o.a.) NT World bij de Rabo en ik zag dat mijn dividend cash is uitbetaald op mijn beleggingsrekening.
Bij mijn instellingen staat "Keusedividend" op "uitkeren in Aandelen" dus weet iemand hoe dat zit?
Gan ze dan alsnog zelf een order inschieten twv het cash bedrag om aandelen van te kopen of moet ik dat alsnog zelf doen?
Dat laatste is uiteraard geen ramp alleen hou je dan weer een paar cent over omdat handmatige orders alleen in hele euro's kunnen.
Ik weet van de tijd dat ik nog dividendaandelen had, dat je wel minimaal genoeg dividend moest hebben voor een heel aandeel. De rest wordt uitgekeerd. Dus is aandeel 30€ waard en je hebt 70€ dividend, worden 2 aandelen gekocht en de rest uitgekeerd. Heb je maar 28€ dividend wordt er helemaal niks aangekocht.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
Ik doe hetzelfde bij de Rabo echter kan ik in de mobiele app eigenlijk niets terugzien. Ik zie alleen wat de waarde is die ik er in heb zitten en hoeveel rendement ik heb gehaald. Moet ik om meer te zien inloggen via de PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:53
Hier precies hetzelfde, had ook participaties in plaats van cash verwacht gezien mijn instellingen. Misschien dat het bij een fonds anders werkt dan bij losse aandelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:53
Sunri5e schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:23:
[...]

Ik doe hetzelfde bij de Rabo echter kan ik in de mobiele app eigenlijk niets terugzien. Ik zie alleen wat de waarde is die ik er in heb zitten en hoeveel rendement ik heb gehaald. Moet ik om meer te zien inloggen via de PC?
Kijk eens op je tegenrekening? Is daar dividend in cash uitgekeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]
Ik snap werkelijk waar de schijnbare paniek in de media die ontstaan is rondom de koersval van een aantal beurzen ivm covid-19 virus niet. Vorig jaar hebben we zowel begin mei, augustus als mid december ook vergelijkbare dalingen meegemaakt.
Ik snap sowieso de hele paniek niet. Mijn portefeuille van ETF's heeft voor dit jaar nog altijd een positief resultaat. 1 slecht dagje en iedereen doet alsof de wereld vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 16:12
Robkazoe schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:16:
Ik heb gisteren mijn geld van de winter actie van de ABN Amro gekregen. 150 euro voor als je minimaal 4000 euro in één keer inlegde en het minimaal 3 maanden liet staan. De actie eind november en in heel december 2019.
Ik ook mijn 150 euro binnen plus dividend. Gelijk meer NT bijgekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Om nog even in te haken op het dividend verhaal. Ook ik heb mijn dividend in cash uitbetaald gekregen en zit dus bij de ABN. Was daar ook nogal verbaasd over en wilde dat vandaag ook gaan uitzoeken.

Dit is overigens de eerste keer dat ik dividend krijg bij de ABN. Dat de stukken van NT te groot zijn om daar dividend van te kopen klopt niet. Per stuk gaan de EFTs voor 10 euro weg, dus dat kan makkelijk. Daarnaast kun je EFTs ook ik stukjes kopen, dat gebeurt nu elke maand ook. Mochten meer mensen info over het probleem, post het graag hier. Ben wel geïnteresseerd waarom dit is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-10 22:29
Hier ook het NT divivend in cash uitgekeerd. Wat mij opviel is dat er op mijn beleggingsrekening een hoger bedrag aan dividend vermeld stond als dat is uitgekeerd op de tegenrekening.

Daarnaast kan ik er nog geen nieuwe order mee plaatsen aangezien de app aangeeft dat ik geen bestedingsruimte heb, terwijl het saldo ruim voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-10 11:33

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Robkazoe schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:45:
Om nog even in te haken op het dividend verhaal. Ook ik heb mijn dividend in cash uitbetaald gekregen en zit dus bij de ABN. Was daar ook nogal verbaasd over en wilde dat vandaag ook gaan uitzoeken.

Dit is overigens de eerste keer dat ik dividend krijg bij de ABN. Dat de stukken van NT te groot zijn om daar dividend van te kopen klopt niet. Per stuk gaan de EFTs voor 10 euro weg, dus dat kan makkelijk. Daarnaast kun je EFTs ook ik stukjes kopen, dat gebeurt nu elke maand ook. Mochten meer mensen info over het probleem, post het graag hier. Ben wel geïnteresseerd waarom dit is gebeurd.
ETFs*

-- overigens lijkt het een mutual fund te betreffen (geen ETF), dus logisch dat je dan kleine stukjes kunt kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door i7x op 25-02-2020 09:25 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:03

tomtom901

Moderator General Chat
Leuk linkje op Dutchfire gevonden over DCA en market timing:

https://theirrelevantinve...ens-when-you-buy-the-dip/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die instelling heeft alleen betrekking op keuzedividend. Krijg je geen keuzedividend maar gewoon cash, dan heb je geen keuze :P

Het bedrijf of fonds dat dividend uitkeert bepaalt of je cash, aandelen of keuze krijgt. Cash dividend is wel het meest gebruikelijke.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 25-02-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Zr40 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:52:
[...]

Die instelling heeft alleen betrekking op keuzedividend. Krijg je geen keuzedividend maar gewoon cash, dan heb je geen keuze :P

Het bedrijf of fonds dat dividend uitkeert bepaalt of je cash, aandelen of keuze krijgt. Cash dividend is wel het meest gebruikelijke.
Dus voor NT World bij de grote banken moet je dus dividend altijd zelf herbeleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

spartacusNLD

This is Sparta!!

Robkazoe schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:56:
[...]

Dus voor NT World bij de grote banken moet je dus dividend altijd zelf herbeleggen?
Ik zit bij ING in NT world, EM en EU. Dividend staat daar een tijdje op de geldrekening en verdwijnt daarna automatisch naar het bijbehorend fonds. Bij ING dus niet zover ik weet.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:52
Robkazoe schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:45:

NT world is een fonds toch, geen ETF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ruut88 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:48:
Hier ook het NT divivend in cash uitgekeerd. Wat mij opviel is dat er op mijn beleggingsrekening een hoger bedrag aan dividend vermeld stond als dat is uitgekeerd op de tegenrekening.

Daarnaast kan ik er nog geen nieuwe order mee plaatsen aangezien de app aangeeft dat ik geen bestedingsruimte heb, terwijl het saldo ruim voldoende is.
Hier ook, heel irritant ,want wil gewoon weer bijkopen. Ik las wel dat bestedingsruimte wordt bepaald door bijv. toekomstige afschrijvingen en evt reserveringen (bijv. tanken). Vandaag salaris, eens kijken of het dan wel lukt. Dan zou er toch zeker voldoende ruimte moeten zijn.

Edit: en gelukt. Irritant dat je nergens precieze berekening van de bestedingsruimte kunt zien.

[ Voor 6% gewijzigd door henkjobse op 25-02-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
TechLight schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 00:01:
[...]

Na al die recordwinsten afgelopen jaar (en ook in Januari nog) was de 'druk' erg hoog dat het een keer omlaag moest, dus iedereen in de media (en de gewone mens wellicht) probeert dat nu te voorspellen zodat ze gelijk hebben zometeen (tenzij het toch weer over waait). Doemdenken trekt bovendien veel meer publiek dan optimistisch zijn, dus goed voor de kijk/lees/luister/adverteer cijfers. Overheden zijn iets meer in de paniekstand, om te proberen het nog een halt toe te roepen.

De markten zelf zijn nerveus, maar (nog?) niet in paniek inderdaad. Paniek is 20% er af in een dag of paar dagen.

De vraag is natuurlijk wat de echte impact gaat worden. Dat is nu nog best vroeg, maar het wordt komende weken wel 'erop of eronder' qua virus. Of het 'eronder' overigens heel erg is dat valt nog te bezien, want vooralsnog is het percentage dat overlijdt nog niet zo dramatisch hoog en dan kan het grootste deel van de beroepsbevolking zo dus weer gewoon aan het werk, net als bij een reguliere griepgolf.

Veel zal wellicht afhangen of/hoe besmettelijk het is voor iemand symptomatisch is, en of het virus nog muteert zoals griep, of je goed genoeg immuun bent als het 1x langs is geweest.

Sterfte kan natuurlijk ook nog wat toenemen, maar als uiteindelijk een paar % van de wereldbevolking er aan sterft (en dan vooral verzwakte mensen), tja, dan heb je dus zeg maar een dip van een paar procent, en zijn de aandelen dus alweer ondergewaardeerd wellicht :z

(wat niet wegneemt dat dit alles op individueel nivo wel dramatisch kan zijn natuurlijk)
De economische schade wordt dan ook niet veroorzaakt door het aantal doden. Dit zijn naemlijk voornamelijk bejaarden en mensen die al verzwakt waren (net zoals bij gewone griep). De economische schade wordt veroorzaakt door de lockdown van China en nu van noord Italie. Als er een paar weken niks geproduceerd wordt, kan je dit niet op magische wijze in de weken daarna inhalen. Dat zou in Nederland misschien kunnen door wat overwerk en wat weken harder te werken, maar in landen zoals China wordt elke dag al hard en lang gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Ruut88 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:48:

Exact dat ja. Miss toch de Rabo eens bellen

[ Voor 3% gewijzigd door GG85 op 25-02-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:40
henkjobse schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:10:
Hier ook, heel irritant ,want wil gewoon weer bijkopen. Ik las wel dat bestedingsruimte wordt bepaald door bijv. toekomstige afschrijvingen en evt reserveringen (bijv. tanken). Vandaag salaris, eens kijken of het dan wel lukt. Dan zou er toch zeker voldoende ruimte moeten zijn.
Ik kan in ieder geval bevestigen dat afschrijvingen en reserveringen niet het probleem zijn. Ik gebruik mijn rekening namelijk voor niets anders dan in dit fonds beleggen en ook bij mij vond (vindt? nog niet kunnen proberen vandaag) de server dat er geen bestedingsruimte was. Er zit blijkbaar een buffer met vertraging tussen de systemen die met elkaar moeten praten hierover.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19
GG85 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:59:
[...]

Volgens mij keer NT altijd cash uit, maar als jij het na kan vragen zou mooi zijn aangezien ik net zelf een order heb ingeschoten om het dividend terug te beleggen.
MneoreJ schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:36:
[...]

Ik kan in ieder geval bevestigen dat afschrijvingen en reserveringen niet het probleem zijn. Ik gebruik mijn rekening namelijk voor niets anders dan in dit fonds beleggen en ook bij mij vond (vindt? nog niet kunnen proberen vandaag) de server dat er geen bestedingsruimte was. Er zit blijkbaar een buffer met vertraging tussen de systemen die met elkaar moeten praten hierover.
Probeer het even op de mobiele app. Op de desktop had ik ook een foutmelding maar op mobiel ging het gewoon door (ook met kleine cash overboekingen)

Rabobank rekent trouwens ook kosten voor het verwerken van dividend (en vervolgens weer aankoopkosten). Dat kan het verschil wellicht verklaren

[ Voor 64% gewijzigd door R.van.M op 25-02-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Lijkt me dat het verschil in dividend gewoon veroorzaakt wordt door de 15% dividendbelasting die ingehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Z___Z schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:21:
Lijkt me dat het verschil in dividend gewoon veroorzaakt wordt door de 15% dividendbelasting die ingehouden wordt.
Doet NT dat niet zelf dan? Bedrag is idd wel ongeveer 15%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

GG85 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:59:
[...]

Gebeld en er is sprake van een misverstand volgens de Rabo.
Er zijn namelijk 3 mogelijkheden:

-Fondsen die dividend herbeleggen
-Fondsen die dividend uitbetalen (dit doen de NT fondsen)
-Fondsen de de keuze geven tussen herbeleggen en uitbetalen (dit id de instelling die je in de Rabo app kunt wijzigen)

Aangezien NT fondsen voor optie 2 kiezen moet je dus zelf je dividend herbeleggen.
Het verschil tussen de nota en het betaalde bedrag is idd de 15% dividendbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:12
Hier ook tot mijn verbazing dividend uitgekeerd gekregen van mijn NT bij de Rabo, vreemd genoeg (tot nu toe) alleen van de "World" (83%) en niet van de "EM" (13%). Instelling staat bij mij ook gewoon op herbeleggen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
GG85 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:49:
Aangezien NT fondsen voor optie 2 kiezen moet je dus zelf je divident herbeleggen.
OK das alvast duidelijk dan, thnx, dan ga ik dus gewoon mijn maandelijkse inleg wat hoger instellen.

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 25-02-2020 11:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
GG85 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:32:
[...]

Doet NT dat niet zelf dan? Bedrag is idd wel ongeveer 15%
Nee, want NT kan ook gekocht worden buiten Nederland. Belasting inhouden binnen een fonds wordt alleen gedaan als het fonds zelf de dividenden herbelegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

assje schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:52:
Hier ook tot mijn verbazing dividend uitgekeerd gekregen van mijn NT bij de Rabo, vreemd genoeg (tot nu toe) alleen van de "World" (83%) en niet van de "EM" (13%). Instelling staat bij mij ook gewoon op herbeleggen.

***members only***

[...]

OK das alvast duidelijk dan, thnx, dan ga ik dus gewoon mijn maandelijkse inleg wat hoger instellen.
Dividend gaat over het bedrag wat je op de peildatum had, dat was ergens in februari (15?) voor NT. Dat verklaart waarschijnlijk het hoge bedrag.

Wat betreft het percentage, die 26% kom je op uit als je verkeerd om terugrekend ;). Andersom delen kom je op 0,85 -> 100-85=15%

En EM heeft andere data dan World qua uitbetaling

Wie weet komt NT nog een keer met een Acc verzie van de World en EM, scheelt weer aankoopkosten en zelf orders inschieten. Voor de rest boeit het ook eigenlijk niet wat mij betreft.

[ Voor 13% gewijzigd door GG85 op 25-02-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:47
Ik heb trouwens van ING nog geen dividend ontvangen terwijl betaaldag gisteren was. Dit is wel erg slordig. Zo maar eens een chat starten waar het blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
TheDeuce schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:24:
[...]

Kijk eens op je tegenrekening? Is daar dividend in cash uitgekeerd?
Dat is idd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:51
assje schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:52:

***members only***

[...]

Het maakt niet uit hoe lang je aandelen/fondsen hebt. Heb je bij sluiting van de beurs de dag voor ex dividend datum die aandelen/fondsen, dan krijg je het volledige dividend. Daarom gaat een aandeel/fonds ook ex-dividend, wat betekent dat de koers op dat moment ook daalt met het bedrag wat aan dividend wordt uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
hv08 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:16:
Het maakt niet uit hoe lang je aandelen/fondsen hebt. Heb je bij sluiting van de beurs de dag voor ex dividend datum die aandelen/fondsen, dan krijg je het volledige dividend. Daarom gaat een aandeel/fonds ook ex-dividend, wat betekent dat de koers op dat moment ook daalt met het bedrag wat aan dividend wordt uitgekeerd.
Bedankt voor je reactie, ik zat dit ook net te lezen online. Geeft wel duidelijk aan hoeveel ik me verdiept heb :X
Ach, een financiële meevaller, dat is nooit erg :p

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:22
Het is geen financiële meevaller want de koers van het fonds gaat evenredig met de dividenduitkering naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pannencouque schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:10:
[...]
Doel van langetermijn is volgens mij altijd door blijven bouwen ;)

Nadeel is dat er redelijk onverwacht wellicht een zeer grote uitgave gedaan moet worden. Dus dan moet ik (hopelijk tijdelijk) de portefeuille wat gaan afbouwen. Zou zuur zijn als dat nu net gaat zijn als alles doordipt obv paniek.
Dan beleg je dus verkeerd. Beleggen doe je altijd met geld wat je voor de lange termijn niet nodig hebt. Daarom heb ik ook een enorme buffer aan spaargeld die niets oplevert. Ik hoef nooit iets te verkopen. En beleg toch al zo'n 30 jaar.

Verder aan iedereen die nu al in paniek raakt. Dat zijn degene die korter dan 10 jaar beleggen. Als het Corona virus echt gaat toeslaan, en dat gaat het want dit kan men niet indammen, gaan de beurzen pas echt los. Wacht maar tot de eerste in USA wordt gesignaleerd. >:) Riemen vast en fors naar beneden. En dan weer lekker shoppen. (En hopen dat we zelf niet ziek worden O-) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ABN keert het dividend weliswaar cash uit, maar herbelegt het ook automatisch. Net als bij gewone fondsen duurt dat echter een paar dagen.
Dus iedereen die zelf een order inlegt ter grootte van het dividend, heeft straks dubbel gekocht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:51:
ABN keert het dividend weliswaar cash uit, maar herbelegt het ook automatisch. Net als bij gewone fondsen duurt dat echter een paar dagen.
Dus iedereen die zelf een order inlegt ter grootte van het dividend, heeft straks dubbel gekocht :+
Als dat zo is vind ik het ongehoord slordig dat ze dat niet duidelijk aangeven als zijnde een ingeplande opdracht/aankoop (waar ik extra naar gekeken heb toen het niet wilde lukken, aangezien me dat de meest waarschijnlijke verklaring leek). In de interface staat er "gewoon" geld op je rekening dat je "gewoon" kunt uitgeven (weliswaar heb ik niet geprobeerd het ook echt uit te geven anders dan voor de fondsaankoop...)

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 21:07
Iemand een idee waarom Meersman pas in juli dividend uitkeert? De onderliggen fondsen zijn die van NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
@Verwijderd : Dank voor de informatie. Ik zou nog door de ABN gebeld worden hierover maar dan ga ik niets doen en hou ik het gewoon even in de gaten.
@MneoreJ : Ik had ook zoiets gewoon verwacht. Een lopende order ofzo die het geld al reserveert ofzo. Nu zie je helemaal niets in zowel de app als online.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 09:41
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:40:
[...]

Dan beleg je dus verkeerd. Beleggen doe je altijd met geld wat je voor de lange termijn niet nodig hebt. Daarom heb ik ook een enorme buffer aan spaargeld die niets oplevert. Ik hoef nooit iets te verkopen. En beleg toch al zo'n 30 jaar.

Verder aan iedereen die nu al in paniek raakt. Dat zijn degene die korter dan 10 jaar beleggen. Als het Corona virus echt gaat toeslaan, en dat gaat het want dit kan men niet indammen, gaan de beurzen pas echt los. Wacht maar tot de eerste in USA wordt gesignaleerd. >:) Riemen vast en fors naar beneden. En dan weer lekker shoppen. (En hopen dat we zelf niet ziek worden O-) ).
1. Als je weet dat de beurs pas losgaat als het virus 'echt' toeslaat en als je weet dat het virus niet in te dammen is, dan neem ik aan dat je nu short zit. Gratis geld verdienen toch?

2. Het Coronavirus is allang gesignaleerd in Amerika (https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/cases-in-us.html).

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@writser Ik doe niet aan speculeren, lees casino inleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Helemaal niet automatisch, je hebt zelf aangegeven of je wilt dat de ABN het herbelegd of niet ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:28
fsfikke schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:21:
[...]

Helemaal niet automatisch, je hebt zelf aangegeven of je wilt dat de ABN het herbelegd of niet ;)
Inderdaad het is gewoon een keuze die je zelf aan het begin aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hielko schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:34:
Het is geen financiële meevaller want de koers van het fonds gaat evenredig met de dividenduitkering naar beneden.
Aangezien ik geen rekening hield met de uitkering is het voor mij desalniettemin alsnog een meevaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

assje schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:41:
[...]

Aangezien ik geen rekening hield met de uitkering is het voor mij desalniettemin alsnog een meevaller.
Het is evenveel een meevaller als een spreekwoordelijke sigaar uit eigen doos. Je totale waarde is niet groter geworden, je hebt alleen onverwacht wat meer cash gekregen in ruil voor een even grote vermindering in waarde van je aandelen.

Hooguit kan je zeggen dat dit je transactiekosten bespaard heeft, omdat je anders toch van plan was een paar aandelen te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
GG85 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:49:
[...]

Gebeld en er is sprake van een misverstand volgens de Rabo.
Er zijn namelijk 3 mogelijkheden:

-Fondsen die dividend herbeleggen
-Fondsen die dividend uitbetalen (dit doen de NT fondsen)
-Fondsen de de keuze geven tussen herbeleggen en uitbetalen (dit id de instelling die je in de Rabo app kunt wijzigen)

Aangezien NT fondsen voor optie 2 kiezen moet je dus zelf je dividend herbeleggen.
Het verschil tussen de nota en het betaalde bedrag is idd de 15% dividendbelasting
Kijk even op de nota, en bij de voorwaarden. Rabo brengt ook verwerkingskosten voor dividend in rekening.
Het is ver weggestopt op de site maar de kosten zijn;
€ 0,25 + 0,5% over de waarde
(met maximum van € 100)
https://www.rabobank.nl/i...-de-rabobank_29409753.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Zr40 Clinton was altijd blij met zijn sigaar uit eigen doos. Zijn vriendin ook. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:17:
@writser Ik doe niet aan speculeren, lees casino inleg.
Als je zo zeker bent van je zaak, is het geen speculeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
ABN keert het dividend weliswaar cash uit, maar herbelegt het ook automatisch.
Zonder opdracht gaat ABN je dividend herbeleggen? Wat is je bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Zr40 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:57:
Het is evenveel een meevaller als een spreekwoordelijke sigaar uit eigen doos.
Als bij mijn belastingaangifte onverwacht blijkt dat ik geld terug krijg dan is dat ook een sigaar uit eigen doos maar alsnog een meevaller (hetzelfde als ik onverwacht minder energie verbruikt heb en daardoor teveel betaald voorschot terug krijg).

Het zit hem erin dat je iets krijgt waar je niet op rekende (ik rekende namelijk op de koersontwikkeling zoals ik die gezien heb zonder te weten dat daar een verrekening van dividend in zat).

Maar, beetje een semantische discussie natuurlijk :P

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 25-02-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tanooki schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:04:
[...]

Als je zo zeker bent van je zaak, is het geen speculeren
Er is maar 1 ding zeker in het leven ...... dat je dood gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Het dividend op de NT fondsen is trouwens niet mis zeg. Vanaf 1 januari begonnen door elke maand 500 euro in te leggen. Dus inmiddels 1000 euro ingelegd. Ik zag zojuist dat er 30,48 uitgekeerd is aan dividend. Dat is ongeveer 3 procent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

assje schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:08:
[...]
Het zit hem erin dat je iets krijgt waar je niet op rekende (ik rekende namelijk op de koersontwikkeling zoals ik die gezien heb zonder te weten dat daar een verrekening van dividend in zat).
Ah, dat stukje had ik gemist. Je had de koersontwikkeling rondom de dividenduitkering wel gezien, maar het dividend zelf niet. Dan begrijp ik de meevaller :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 25-02-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:07:
[...]

Zonder opdracht gaat ABN je dividend herbeleggen? Wat is je bron?
Volgens mij kies je bij het openen van een beleggingsrekening voor wel of niet herbeleggen. Zo ja, dan krijg je wat ik omschreef (maar dat is dus in de tussenliggende dagen lekker vaag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:33:
[...]

Volgens mij kies je bij het openen van een beleggingsrekening voor wel of niet herbeleggen. Zo ja, dan krijg je wat ik omschreef (maar dat is dus in de tussenliggende dagen lekker vaag).
En wat is je bron hiervoor?

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 25-02-2020 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eigen ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Laatst online: 29-09 19:11

shotputty

I'll be back

Ik zoek een overzicht van AEX opties waarbij ik kan sorteren op de laatprijs. Welke site vinden jullie het prettigste om opties op te zoeken?

[ Voor 21% gewijzigd door shotputty op 25-02-2020 14:58 ]

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Wietsee. Nog even een vraagje over de Flatex Limiet Orders.

Hiermee kan ik nu dan toch ook een stukje automatisering inbouwen?

Dus stel dat ik onderstaand aandeel wil kopen op het moment dat hij op 75,- uitkomt, dan kan ik nu alvast een limiet order plaatsen met geldigheid tot bijvoorbeeld einde van de week.

Als hij dan op dat bedrag uitkomt, zal hij automatisch worden gekocht.

Daarna kan ik dan een nieuw order aanmaken voor verkoop zodra hij bijvoorbeeld de 80,- heeft bereikt.

Klopt dit allemaal, of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://www.flatex.nl/fileadmin/dateien_flatex/images/contentslider/ordertype/ordertype_limiet.png

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:14:
@Wietsee. Nog even een vraagje over de Flatex Limiet Orders.

Hiermee kan ik nu dan toch ook een stukje automatisering inbouwen?

Dus stel dat ik onderstaand aandeel wil kopen op het moment dat hij op 75,- uitkomt, dan kan ik nu alvast een limiet order plaatsen met geldigheid tot bijvoorbeeld einde van de week.

Als hij dan op dat bedrag uitkomt, zal hij automatisch worden gekocht.

Daarna kan ik dan een nieuw order aanmaken voor verkoop zodra hij bijvoorbeeld de 80,- heeft bereikt.

Klopt dit allemaal, of zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]
Wat je zegt klopt. Het limiteert alleen je aankoopprijs en verkoopprijs. Als je bij 75 wil kopen, dan zakt de koers waarscheinlijk door de 75 heen. Dus kon je beter lager kopen. Hetzelfde geldt bij verkoop. Als de 80 aangetikt wordt, is dit zelden precies 80, maar schiet de koers vaak door de 80 heen. Jouw order verkoopt dan tegen 80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Z___Z Bedankt, ik zit niet de hele dag achter mijn scherm, en met de dalende koersen is dit wel ideaal om zo je precieze instap moment te kiezen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:54

page404

Website says no

[...]

Het script is eigenlijk poep simpel als je er goed naar kijkt naar de URL opbouw van FT moet je het zo kunnen achterhalen hoe je eea kunt aanpassen naar je eigen etf’s.
Mijn tip, begin eerst met het opzoeken de historische koersdata van je gewenste etf door gewoon de reguliere FT website te bezoeken en bekijk dan de url en vergelijk die met het script, succes :)
Ja ik had die URL al bekeken, maar zag geen verwijzingen naar die ID die gebruikt wordt. Blijkbaar heb je die wel nodig. Jammer dat je niet gewoon de ISIN op kan geven, maar dat zou het te makkelijk maken natuurlijk ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Update @Pistachenootje @MneoreJ nog even uitgezocht: in de instellingen van je ABN beleggingsrekening kan je kiezen:
Wilt u de uitkering van uw beleggingsfondsen opnieuw beleggen? [Ja] [Nee]
Als deze op Ja staat, krijg je in eerste instantie het dividend op je tegenrekening gestort. Een paar handelsdagen later wordt het weer afgeschreven en dus automatisch herbelegd. In de tussentijd staat er geen zichtbare order open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
@Verwijderd Weet je toevallig ook of het geld dat gestort is gewoon onmiddellijk opgemaakt kan worden aan kratten bier, zodat de automatische herbelegging faalt?

Hier heb ik zelf, voor de duidelijkheid, geen behoefte aan, maar dat lijkt me typisch een tekortkominkje waar zo'n systeem dan aan kan lijden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MneoreJ Wat er gebeurt als het saldo uiteindelijk niet toereikend is, weet ik niet.
Op zich is dat niet anders dan wanneer je niet genoeg saldo hebt voor een reguliere periodieke order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
@Verwijderd Ja, maar het feit dat het geld onzichtbaar gereserveerd is en het dividend variabel maakt het typisch een vervelend dingetje om in de gaten te moeten houden als je de rekening zou gebruiken voor gewoon betalingsverkeer. En een extra rekening openen kan natuurlijk alleen met een duurder pakket, zo gaat dat bij banken tegenwoordig... Maar goed, first world problems. Als je het voorspelbaar wil houden blijft het altijd een optie om automatisch herbeleggen uit te zetten en het dan gewoon maar zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
MneoreJ schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:46:
@Verwijderd Ja, maar het feit dat het geld onzichtbaar gereserveerd is en het dividend variabel maakt het typisch een vervelend dingetje om in de gaten te moeten houden als je de rekening zou gebruiken voor gewoon betalingsverkeer. En een extra rekening openen kan natuurlijk alleen met een duurder pakket, zo gaat dat bij banken tegenwoordig... Maar goed, first world problems. Als je het voorspelbaar wil houden blijft het altijd een optie om automatisch herbeleggen uit te zetten en het dan gewoon maar zelf te doen.
Ik ben denk ik iemand ben met die onbewust dividend herinvesteren aan heeft staan. Ik probeerde het saldo van m'n beleggingsrekening af te halen, maar deze opdracht werd niet uitgevoerd. Je kan inderdaad nergens zien dat er een opdracht klaar staat, maar je kan het dus ook niet verbrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-10 23:01
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:40:
[...]

Ja en nee.
Enerzijds helemaal mee eens, anderzijds gebeuren er soms zaken in het leven die je planning wat veranderen. En dan staat ook een beleggingsplanning niet rotsvast, ondanks dat voornemens soms anders zijn. Ik ben alleen maar blij dat het voor mij een keuze is, en geen verplichting (want dan heb je jezelf echt te krap gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:24:
Update @Pistachenootje @MneoreJ nog even uitgezocht: in de instellingen van je ABN beleggingsrekening kan je kiezen:
Wilt u de uitkering van uw beleggingsfondsen opnieuw beleggen? [Ja] [Nee]
Als deze op Ja staat, krijg je in eerste instantie het dividend op je tegenrekening gestort. Een paar handelsdagen later wordt het weer afgeschreven en dus automatisch herbelegd. In de tussentijd staat er geen zichtbare order open.
Ik zit bij Rabo en zou dit ook graag willen. Ik kan de optie echter nergens vinden. Iemand die weet of dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Ik zie dat de verschillende brokers allemaal schermen met hun tarieven maar als je voor een periode van 10 jaar aandelen vast wil houden maakt dat dan heel veel uit?

Stel dat ik vandaag 10.000 aandelen KPN wil kopen. Ik heb al een beleggingsrekening bij de ING. Maakt het voor de aanschaf of het dividend veel uit of ik dat bij de ING ga doen of bij DeGiro of Lynx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Sunri5e schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:31:
[...]

Ik zit bij Rabo en zou dit ook graag willen. Ik kan de optie echter nergens vinden. Iemand die weet of dat kan?
Ik heb het aanstaan bij Rabo, maar kreeg gewoon cash uitgekeerd en heb zelf een koopopdracht ingevoerd (waarbij ik ruim over mijn bestedingslimiet heenging)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
@shotputty Niets verplicht jou die aandelen 10 jaar bij dezelfde broker te stallen, nietwaar? Dat wil ook niet zeggen dat je iedere maand van aanbieder gaat wisselen omdat je er 25 hele euro op jaarbasis mee kan verdienen, maar aan de andere kant heb je de kosten van overstappen (als die er al zijn) er ook al heel snel weer uit. Verkijk je niet op het verschil in cumulatief rendement, zelfs bij een paar tienden van procentpunten -- iets met rente op rente enzo. En aan- en verkoopkosten lijken misschien minder belangrijk bij een eenmalige aanschaf, maar worden juist zeer relevant als je maandelijks wil inleggen/herbalanceren.

Banken zijn heel lang juist bijna oninteressant geweest voor particuliere beleggers die niet lekker wilden gaan speculeren omdat een onredelijk groot deel van je rendement opgegeten werd door bewaarloon en transactiekosten. Dat ze weer een beetje mee kunnen komen met prijsbewuste brokers is een recente ontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Voor beleggende tweakers die wat tijd over hebben.

Warren Buffet heeft zijn 55e jaarlijkse brief voor zijn aandeelhouders gepubliceerd.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQOqmaG9PzVP9pxz7fez5MtkxdGGQ2-lWPpyAgdp8lV29FTODCS

Naar mijn mening leuk leesvoer met
  • Reflectie van het fonds over 2019,
  • Inzicht in hoe hij zorgt voor de continuïteit na het overlijden van hem of Charlie,
  • Waardevolle inzichten over lange-termijn portofolio management,
  • Dat en waarom ze 3,6 $ miljard belasting zijn gaan betalen ipv $ 0,- 5 jaar geleden,
  • De jaarlijkse meeting is op 2 mei 2020.
  • Economische wijsheden over "retained earnings" in een boekje uit 1924 die waar blijken te zijn geweest de afgelopen jaren.
Het is geschreven en opgemaakt alsof het getypt is op een typmachine. Af en toe lijkt het er ook op dar Waren 'm geschreven heeft als zijn laatste. De stijl is prettig leesbaar, en doet mij denken aan die van m'n eigen grootvader.

Voor wie liever wat luisterd dan leest, heeft het Amerikaanse CNBC ook een 2 uur durend interview gepubliceerd naar aanleiding van de jaarlijkse brief.

En is er ook een samenvatting van de brief beschikbaar op jij-buis

[ Voor 14% gewijzigd door 3x3 op 25-02-2020 22:55 . Reden: opmaak ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
Alarm fiscale ingreep beleggingen

AMSTERDAM - Veel particuliere beleggers delven voor hun pensioen, studiepotje of vakantie straks financieel het onderspit vanwege een nieuwe belasting. Vooral beleggers die risico’s mijden in hun portefeuille worden de dupe.

De vermogensrendementsheffing van het kabinet, die in 2022 ingaat, is ’dodelijk’ voor de doorsnee belegger, stelt Ivar Roeleven van onafhankelijk dienstverlener Deal Consultancy.

Beleggers die zich bij brokers, banken of adviseurs aanmelden, moeten vaak kiezen met welk risico zij hun geld willen besteden. ,,De praktijk is dat de meeste beleggers, zeker de doe-het-zelf beleggers, een defensief ingerichte beleggingsportefeuille kiezen”, aldus Roeleven die met AF Advisors onderzoek deed naar kosten. Die portefeuille kent meestal veel staatsobligaties en beleggingen in aandelen die, inclusief dividend, een laag maar gestaag rendement bij weinig risico bieden.

Roeleven: ,,Dat leek lang veilig. Dergelijke risicomijdende beleggingen leveren na aftrek van kosten niet veel en toch stabiel inkomen op. Door de nieuwe belastingheffing gaan ze netto gemiddeld juist een negatief rendement behalen, ze gaan achteruit, niet vooruit.”

Slecht

In het kabinetsplan worden alle beleggingen belast tegen een verondersteld rendement van 5,33%, iets dat veel beleggers in obligaties niet halen. De beleggingen met een ’voorzichtig’ profiel hebben gemiddeld zo’n 1,85% rendement, aldus de onderzoekers. ,,Na aftrek van allerlei kosten draaien zelfs deze risicomijdende beleggers dan 0,86% verlies. Je bouwt niks op. Dat is slecht”, aldus Jasper Haak van AF Advisors.

Beleggers die dit merken, worden namelijk door deze heffing naar risicovollere beleggingen in aandelen of risicovolle bedrijfsobligaties geduwd, waarschuwt Roeleven: ,,Precies datgene wat je bijvoorbeeld voor je pensioen niet zou moeten willen als belegger.”

De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) ondersteunt het noodsignaal. ,,Het gaat om zeker anderhalf miljoen beleggers. Deze wet krijgt een onbedoeld effect”, aldus Niels Lemmers van de VEB.
Bron: Telegraaf.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 09-10 15:21
Verkopen in december en terugkopen in januari :P

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Strider schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:52:
[...]

Verkopen in december en terugkopen in januari :P
Dan valt je beleggingsvermogen tijdens de jaarwisseling onder spaargeld? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 09-10 15:21
shotputty schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:56:
[...]

Ze hebben toch ijkpunten nodig, en door het jaar heen gaat niet lukken. Dus mij lijkt het ijkpunt hetzelfde te gaan worden als bij spaargeld.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:52
shotputty schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:56:
[...]

Ja klopt, volgens mij wil de belastingsienst alleen het rendement belasten. Op spaargeld haal je tegenwoordig weinig rendement met deze rente. Dus zal je ook weinig belasting daarover gaan betalen. Meer hierover in het topic vermogensbelasting 2022.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Jup. Het gaat bij je belastingaangifte om het peilmoment op 1 januari en 31 december. Als je alles verkoopt op 30 december en alles weer koopt op 2 januari kan dat een hoop geld schelen mits je geen hoge verkoop/aankoop kosten hebt. Want anders doet dat weer een deel teniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gurbb
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-11-2024
Mijn inschatting is dat er een pakket anti-arbitragemaatregelen komt. Iets van: melden van meer dan 30% verschil op je spaarrekening als dit afkomstig is vanaf een gekoppelde beleggingsrekening, of transacties groter dan 25k melden tussen 1 oktober en 1 februari op je aangifte of een combinatie van deze: absoluut en relatief.

Neutraal of defensief beleggen boven de 60k per gezin levert dan amper nog iets op, obligaties de deur uit dus.

Mijn nieuwe strategie wordt denk ik per 2022: beleggen 40-50% savingsrate in bijvoorbeeld NT fondsen. Obligaties de deur uit, aflossen in het huis en/of buffer spaargeld met het oog op het volgende onzalige plan van de Belastingdienst.

Wat zeggen jullie: nu al de obligaties verkopen? Beleggingshorizon is immers ongeveer 2 jaar voor dit onderdeel. Of wachten waar de Belastingdienst mee komt. Hopelijk krijgen ze geen ideeën van deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Ik denk dat de Corona-paniek zwaar wordt onderschat. Ik ben aan het overwegen om wat put opties te kopen, bijvoorbeeld de put AEX maart voor rond de €2. Als de AEX dan half maart op 500 zou staan, wat zou dit betekenen voor de waarde van zo'n optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vraag me af of we van de belastingdienst ook geld terug krijgen op negatieve rendementen ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Friendly reminder dat de hele discussie over VRH een eigen topic heeft waar ik het meeste van wat ik hier lees ook daar al heb zien terugkomen. In de laatste berichten kun je ook terugvinden wat ze als proefballonnetjes oplaten over anti-arbitragemaatregelen. Samenvatting: daar is nog helemaal geen concreet plan over en het is nog iets te vroeg om een voorschot te nemen op een strategie voor 2022. Ik zou de samenstelling van mijn portfolio in ieder geval niet nu al daarop baseren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

shotputty schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:26:
Ik denk dat de Corona-paniek zwaar wordt onderschat. Ik ben aan het overwegen om wat put opties te kopen, bijvoorbeeld de put AEX maart voor rond de €2. Als de AEX dan half maart op 500 zou staan, wat zou dit betekenen voor de waarde van zo'n optie?
Ik denk dat je beter van opties kan wegblijven zolang je deze vraag niet zelf kan beantwoorden. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
@shotputty risico is vrij laag om een optie van 2 euro te kopen. Je kan maximaal 200 euro verliezen. Dus dat kan je ook zien als leergeld.

Zelf heb ik nearly in the money put optie gekocht om een deel van de potentiele verliezen te verzekeren. Die optie staat dik in de plus, maar goed de rest van m'n portefeuille staat wel dik in de min. De optie zorgt voor minder verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Denk dat "onderschat" wel meevalt; de S&P 500 zit weer op de koers van 3 maanden terug, en de futures voor vandaag zien er ook niet denderend uit. Had toevallig alles verkocht om het geld over te maken naar een andere broker en dat duurt een paar dagen, denderd heel de markt in elkaar. Normaal ben ik buy en hold, dus het is echt puur geluk... 8)7 Kan ik mooi een heel stuk lager weer inkopen.

Wat betreft opties, reken maar uit: (AEX koers - 500) * 100 - (2 * 100) = je winst. Is voor een call 8)7 moet voor een put met een strike van 500 natuurlijk zijn ((AEX koers - 500) * -1) * 100 - (2 * 100) = je winst.

Wellicht kun je een andere index overwegen, AEX is nou niet echt heel divers.

[ Voor 6% gewijzigd door i7x op 26-02-2020 13:20 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:35
i7x schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Wat betreft opties, reken maar uit: (AEX koers - 500) * 100 - (2 * 100) = je winst.
Wat voor exotisch product heb je hiervoor gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Beleggers die dit merken, worden namelijk door deze heffing naar risicovollere beleggingen in aandelen of risicovolle bedrijfsobligaties geduwd, waarschuwt Roeleven: ,,Precies datgene wat je bijvoorbeeld voor je pensioen niet zou moeten willen als belegger.”
Als je voor je pensioen gaat beleggen via een fiscaal vriendelijke pensioenbelegginsrekening dan valt het niet onder box 3. En dus maakt die hele VRH niets uit. Maar dat is die Roeloven van Deal Consultancy waarschijnlijk even vergeten te vermelden? Of zou de Telegraaf dat stukje niet interessant genoeg vinden om te quoten omdat het niet sensationeel genoeg is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Ik heb even voor jou gekeken. Maar voor 2 euro kan je in maart de put optie 500 kopen. Dus met andere woorden als je op expiratiedatum de aex op 500 staat heb je gewoon 200 euro verlies. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 23:56
@Tehh Die nuance is niet aangebracht in het artikel. Maar ik ben het wel eens met dit artikel. Er staat ook niet in datne circa 50k belastingvrij kan belggen in groenfondsen (die overigens minimaal renderen).

Ik heb zelf iets geregeld voor pijler 3 (BND) en heb tevens een aandelen/fondsen pakket (en nog wat exoten). Ik ben best benieuwd hoeveel dit voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

HEA220 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:37:
[...]
Ik heb even voor jou gekeken. Maar voor 2 euro kan je in maart de put optie 500 kopen. Dus met andere woorden als je op expiratiedatum de aex op 500 staat heb je gewoon 200 euro verlies. ;w
Maar de expiratiedatum is de 3e vrijdag van maart toch? Ik doelde er op dat de koers half maart, zeg maar een week voor verloopdatum, op 500 zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
gurbb schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:15:
Wat zeggen jullie: nu al de obligaties verkopen? Beleggingshorizon is immers ongeveer 2 jaar voor dit onderdeel. Of wachten waar de Belastingdienst mee komt.
Weg ermee, nú nog als het kan ongeacht wat de belastingdienst gaat doen.
Het risico van obligaties is veel te hoog t.o.v. het mogelijke rendement op dit moment om er serieus in te beleggen.
Zet de opbrengst van de obligaties in een deposito.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
i7x schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Denk dat "onderschat" wel meevalt; de S&P 500 zit weer op de koers van 3 maanden terug, en de futures voor vandaag zien er ook niet denderend uit. Had toevallig alles verkocht om het geld over te maken naar een andere broker en dat duurt een paar dagen, denderd heel de markt in elkaar. Normaal ben ik buy en hold, dus het is echt puur geluk... 8)7 Kan ik mooi een heel stuk lager weer inkopen.

Wat betreft opties, reken maar uit: (AEX koers - 500) * 100 - (2 * 100) = je winst.

Wellicht kun je een andere index overwegen, AEX is nou niet echt heel divers.
Ligt maar net aan de strike (die hij niet heeft gegeven).
shotputty schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:48:
[...]

Maar de expiratiedatum is de 3e vrijdag van maart toch? Ik doelde er op dat de koers half maart, zeg maar een week voor verloopdatum, op 500 zou staan.
Dan heb je met een strike van 500 en een koers van 500 wat time value. Die time value is van tig factoren afhankelijk dus daar kan je geen antwoord op krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door Longcat op 26-02-2020 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
shotputty schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:48:
[...]

Dan moet je kijken naar een optie die nu een week voor epiratiedatum op de koers rond de huidige hoogte staat.
Week kan ik niet zeggen maar de put optie met expiratie 28 februari (over 2 dagen) en uitoefenprijs van 576 (huidige aex stand is 576,61) doet €7,05 (middenkoers).
Dus als je deze had gekocht voor 2 euro (x 100) had je € 5,05 (x 100) winst gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Hermaniak88 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:20:
[...]

Wat voor exotisch product heb je hiervoor gebruikt?
Was voor een call met een strike van 500, heb het aangepast naar een put met een strike van 500, zat nog te slapen. :O
BiLLY_daKid schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:47:
@TehhEr staat ook niet in datne circa 50k belastingvrij kan belggen in groenfondsen (die overigens minimaal renderen).
ben wel benieuwd of iemand misschien een overzicht heeft met alle acceptabele ISINs, wellicht zelfs met historisch rendement, al zou ik dat ook zelf erbij kunnen zoeken.

[ Voor 40% gewijzigd door i7x op 26-02-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Als de strike 500 is en de AEX staat op 500 op de expiration date, dan is de optie gewoon 0 waard. Maar als je voor 2 euro de optie hebt gekocht en de AEX daalt nu met 20% ~100 punten, dan is de AEX nog maar 470 waard. Dan is je AEX optie opeens 30 euro waard (ofwel 3000 euro).

20% in 3 weken lijkt veel, maar is in het verleden wel eens voorgekomen. Dus wat dat betreft is de risk/reward ook weer niet super slecht. Maar goed dat is iets wat je alleen zelf kan beslissen. Denk dat de kans groter is dan je 200 euro op 1 getal te zetten op een roulette tafel, terwijl daar de kans 1:37 is op uitbetaling van 36x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
Z___Z schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:07:
Als de strike 500 is en de AEX staat op 500 op de expiration date, dan is de optie gewoon 0 waard. Maar als je voor 2 euro de optie hebt gekocht en de AEX daalt nu met 20% ~100 punten, dan is de AEX nog maar 470 waard. Dan is je AEX optie opeens 30 euro waard (ofwel 3000 euro).

20% in 3 weken lijkt veel, maar is in het verleden wel eens voorgekomen. Dus wat dat betreft is de risk/reward ook weer niet super slecht. Maar goed dat is iets wat je alleen zelf kan beslissen. Denk dat de kans groter is dan je 200 euro op 1 getal te zetten op een roulette tafel, terwijl daar de kans 1:37 is op uitbetaling van 36x.
Lynx geeft aan dat de kans kleiner is dan 1%.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/L5jTV4mK/Screenshot-20200226-141103.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HEA220 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:14:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij geeft Lynx aan dat de kans 0% is dat de AEX volgende maand naar 0 punten gaat.
Of zie jij iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
HEA220 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:14:
[...]

[Afbeelding]
Denk dat de TA kans dat de AEX deze week op 570 staat begin vorige week ook rond die 1% stond, voor wat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Supergaaf zo'n tool voor berekeningen onder 'normale' marktomstandigheden. Ik ben overigens (nog) niet bij Lynx maar ik vraag me dan af of ze die berekening puur op statistiek uitvoeren of dat er ook rekening wordt gehouden met de actualiteit zoals in dit geval een pandemie, dat kan nogal een variabele zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunri5e
En weer groen.
Pagina: 1 ... 30 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.