Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.294.033 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GG85 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:56:
[...]
Zit zelf bij de Rabo (Zelf Beleggen) en snap de uitleg niet helemaal bij de verschillende opties om dividend direct te investeren. (gebruik NT fondsen die het uitkeren en dat moment zit er aan te komen).

Ik wil elke cent aan uitgekeerd dividend direct herinvesteren, nu geeft Rabo de volgende opties:

Keuzedividend
Uitkeren in: * Geld of * Aandelen

Stockdividend omwisselen in aandelen, en
* Verschil afronden (>50% aankopen)
* Verschil aankopen
* Verschil verkopen
* Niet omwisselen en stockdivident verkopen

Ik heb hem nu op "Uitkeren in aandelen" en "Verschil afronden (>50% aankopen)" staan maar is dat de juiste als ik alles wil herbeleggen in hetzelfde fonds? Waar ik op vastloop is het Stockdivident verschil. Welk verschil?
Dit is iets heel anders dan 'herinvesteer mijn dividend automatisch'! Stockdividend is dividend dat door het bedrijf uitbetaald wordt in aandelen ipv geld. En keuzedividend is dividend waarbij het bedrijf je de keuze geeft om geld te ontvangen of aandelen te ontvangen. Meestal is dividend gewoon geld.

Deze instellingen bepalen wat je broker doet als je keuzedividend of stockdividend ontvangt. De extra opties bij stockdividend gaan over wat er moet gebeuren als je geen geheel aantal aandelen zou ontvangen. Bijvoorbeeld 1.57 aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Miki schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:38:
Mijn dag begint met slecht nieuws, ING verhoogt per 1 april de tarieven voor zelf beleggen: de basisfee wordt verhoogt van €16 naar €20 per jaar. En de drempel van de variabele servicefee is van €75.000 naar €100.000 verschoven. Het zijn geen schokkende bedragen maar leuk is anders :/
Wat een kut bank ;)

Was ook wel te verwachten met de lage rente.. Winst moet toch ergens vandaan komen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09
Sport_Life schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:12:
[...]

Wat een kut bank ;)

Was ook wel te verwachten met de lage rente.. Winst moet toch ergens vandaan komen.
Ik hoor je nog wel piepen als jouw kut bank ook de tarieven binnenkort gaat verhogen :+
Het is tenslotte een ongeschreven regel dat als de ene bank de tarieven aanpast de andere bank zich toevallig ook genoodzaakt voelt om de tarieven aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoinkDeClown
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2023
TSLA buy & hold bezitters: bij welke koers verzilver je je waarde? Ik snap dat tegen buy & hold in gaat, maar wat als de koers maandag $1,000 is? Of $1,500? Waar ligt je grens? Hoeveel acht je een realistische waarde, gezien hun omzet, winst(verlies) vergeleken met VW, en het feit dat ze een commodity leveren in een lage-marge markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Niet. Buy & hold is niet 'buy & hold tot en met een bepaalde koers en dan sell'. Verkoop je bij het overschrijden van een bepaald koersdoel dan volg je een andere strategie dan buy & hold. En dat kan ook prima zijn, daar niet van, maar het is geen buy & hold :)

Bij buy & hold verkoop je pas wanneer je een opname doet. Niet wanneer een aandeel of fonds het goed, slecht of neutraal doet.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 21-02-2020 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 19:23
Precies, 30 jaar vasthouden, dat is buy&hold ;)

Al kun je ondertussen best verkopen voor rebalancing purposes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 10:31
De naam zegt het toch eigenlijk ook al :p
Sommigen gaan er zelf het graf mee in ;) of het wordt dan tenminste overgedragen aan de erfgenamen.
Als de zaken goed genoeg lopen en jouw fondsen genoeg dividend uitkeren, dan is er wellicht ook nooit een reden om te verkopen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-06 08:46
Toch nog even terugkomend op de Amerikaanse markt.
Belasting technisch en ter meegenomen in de afweging.
Is VTI het goedkoopste right? (met behulp van opties)
En als alternatie cspx.as op degiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoinkDeClown
  • Laatst online: 19-12-2023
Ijzeren discipline hier. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik weet dat ik 'late to the party' ben wat betreft goud, maar welke ticker gebruiken jullie voor goud? 'Vroeger' zou ik $GDX of $NUGT gebruiken, maar dat mag ik niet meer van de EU bij mijn Interactive Brokers account...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

RekZ schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 23:29:
Ik weet dat ik 'late to the party' ben wat betreft goud, maar welke ticker gebruiken jullie voor goud? 'Vroeger' zou ik $GDX of $NUGT gebruiken, maar dat mag ik niet meer van de EU bij mijn Interactive Brokers account...
Ik heb Blackrock LU0055631609.
Daarnaast individuele goudmijnen, Newmont Mining NYSE: NEM en Kinross Gold (Cad).

Vandaag was een goede dag.

Overigens zou ik adviseren je goed in te lezen.. Ook voor een ETF.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 21-02-2020 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 23:57:
[...]

Ik heb Blackrock LU0055631609.
Daarnaast individuele goudmijnen, Newmont Mining NYSE: NEM en Kinross Gold (Cad).

Vandaag was een goede dag.

Overigens zou ik adviseren je goed in te lezen.. Ook voor een ETF.
Thnx, Individuele miners vind ik altijd wat riskant, maar zal wat DD gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

RekZ schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 00:02:
[...]

Thnx, Individuele miners vind ik altijd wat riskant, maar zal wat DD gaan doen.
Een Gold ETF is bijna net zo riskant, het is niet te vergelijken met VWRL of NT World oid

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 22-02-2020 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Interessant, maar volgens mij bevat het enkele "fouten". Dit is mij opgevallen:
• voor iedere tab B3~B7 zijn de "geen kosten" kolom gebruikt, terwijl dit volgens mij moet zijn "Invoer en totaal"![C~H]3~[C~H]7
• de kleuren geven een fout beeld weer vanwege de overrule regels van links naar rechts (buiten de regels die gelden per jaar van boven naar beneden)
• en ik mis een tabblad voor Meesman en BND?

Ik kan het ook fout hebben hoor. :)

Zie https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=3Mu_

[ Voor 4% gewijzigd door Qunix op 22-02-2020 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:13
AudiRS3 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:04:
Toch nog even terugkomend op de Amerikaanse markt.
Belasting technisch en ter meegenomen in de afweging.
Is VTI het goedkoopste right? (met behulp van opties)
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:19
flipjevandejam schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:05:
[...]

Inderdaad.

U belegt bij ons via Zelf op de Beurs. Vanaf 1 april 2020 wijzigen hierin enkele tarieven. Hieronder ziet u wat er vanaf deze datum verandert, maar ook wat hetzelfde blijft. In juli 2020 worden voor het eerst de basis- en servicefee afgeschreven op basis van de nieuwe tarieven.

Wat verandert er op 1 april?
In de tabel hieronder vindt u terug welke tarieven er precies veranderen.

Huidige ING kosten:

ING kosten per 1 april 2020

Vaste basisfee per jaar
(per kwartaal)

€ 16
(€ 4)

€ 20
(€ 5)

Variabele servicefee
over het belegd vermogen:

t/m € 75.000:
0,24%

t/m € 100.000:
0,24%

Wat verandert er niet?
Het kopen of verkopen van beleggingsfondsen en indextrackers blijft gratis
De transactiekosten voor het aan- en verkopen van opties blijven € 2,25 per contract
Valutakosten blijven 0,25% op de middenkoers die wij vaststellen
De kosten die u aan fondsbeheerders betaalt, bijvoorbeeld bij beleggingsfondsen en trackers, worden ook na 1 april verrekend in de koers van het fonds
Meer informatie
Op de tarievenpagina van Zelf op de Beurs op ing.nl vindt u rekenvoorbeelden en de tarieventool. Hiermee kunt u een indicatie krijgen van wat de tariefswijziging zou kunnen betekenen in uw situatie.

Met vriendelijke groet,

Nick van Boven
Directeur Beleggen

Caren Bouwmeester
Manager Klantenservice Beleggen

------

Goed om Nick toch maar eens te bevragen waarom de kosten omhoog gaan in een wereld van brokers die hun kosten stelselmatig verlagen.

Ik vertrek naar Tradestation.
Schandalig!!!! Ik ben toch al op zoek naar een andere broker. Tot nov / dec 2019 kon ik mijn beleggingsdetails via de ING app zien. Dit hebben ze stopgezet. Enkel een beleggingsapp die niet werkt (op 3 verschillende apparaten met elk een andere android versie een zandloper geeft). Feedback van ING is dat ik pech heb en dat ik er bij hen niet op hoef te rekenen dat elke verandering een verbetering is. Nu elke keer 3 maanden wachten tot een kwartaal overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:06
flyingdutchboy schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 07:17:
[...]

Schandalig!!!! Ik ben toch al op zoek naar een andere broker. Tot nov / dec 2019 kon ik mijn beleggingsdetails via de ING app zien. Dit hebben ze stopgezet. Enkel een beleggingsapp die niet werkt (op 3 verschillende apparaten met elk een andere android versie een zandloper geeft). Feedback van ING is dat ik pech heb en dat ik er bij hen niet op hoef te rekenen dat elke verandering een verbetering is. Nu elke keer 3 maanden wachten tot een kwartaal overzicht.
Inloggen via de ing website werkt ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:19
helloitsme schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 08:01:
[...]

Inloggen via de ing website werkt ook niet?
Waarschijnlijk wel, maar niet voor mij met mijn grote vingers en kleine telefoonscherm ( en de tan codes die er dan doorheen komen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:52

Sandyman538

SandstorM [148839]

Het gaat hier nog steeds over de kosten verhoging van anderhalf pilsje per jaar?!

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:02
Sandyman538 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 08:26:
[...]

Het gaat hier nog steeds over de kosten verhoging van anderhalf pilsje per jaar?!
Natuurlijk. En wat zegt dit dus over de prijs van een pilsje tegenwoordig 8)7

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
flyingdutchboy schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 07:17:
[...]

Heb je de app al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Mocht dit niet werken dan kun je ook de mobiele browser erbij pakken, als je de app voor bankzaken ook op dezelfde telefoon hebt staan kun je vrij eenvoudig inloggen en heb je geen tan codes nodig. Sterker nog, in het jaar dat ik nu bij ING zit heb ik alleen voor een betaling met een creditcard via sms een code moeten invoeren. De rest gaat via de app van ING waarbij je toestemming geeft aan een onderliggende actie.

Ik kijk trouwens nagenoeg niet op de app, ik houd mijn beleggingen bij met portfolio performance en log zo nu en dan in op de website om mijn transacties vervolgens in PP te kunnen bij werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 07-10 21:49

GG85

.......

Qunix schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 01:05:
[...]

Interessant, maar volgens mij bevat het enkele "fouten". Dit is mij opgevallen:
• voor iedere tab B3~B7 zijn de "geen kosten" kolom gebruikt, terwijl dit volgens mij moet zijn "Invoer en totaal"![C~H]3~[C~H]7
• de kleuren geven een fout beeld weer vanwege de overrule regels van links naar rechts (buiten de regels die gelden per jaar van boven naar beneden)

Ik kan het ook fout hebben hoor. :)

Zie https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=3Mu_
Thx voor het meedenken, dat wordt altijd gewaardeerd :)!
Zoals jij het nu doet reken je 2 keer de aankoopkosten terwijl die al in regel 13 en 14 worden verrekend of?
Hoe bedoel je? Ze geven toch netjes per jaar de verschillen weer?
De tabbladen zijn een noodzakelijk kwaad omdat alle andere aanbieders met staffels etc werken. Meesman en BND zijn veel overzichtelijker met alleen aankoop en en vaste fondskosten waardoor ik die gewoon op het eerste blad direct uitreken.

Wat helpt om hem te valideren is alle kosten op 0 zetten, mooi rond bedrag als inleg geven en dan een voor een kosten toevoegen (bijv alleen overal de fondskosten op 1%) en de uitkomsten checken.
Dan zie je dat de uitkosten niet helemaal gelijk zijn maar ik heb dat er nog niet uit weten te krijgen

[ Voor 9% gewijzigd door GG85 op 22-02-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two-one
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 21:58
pirke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:39:
[...]

Uit datzelfde grafiekje kun je aflezen dat hij meer dan 90% gedaald is tussen de piek in 1929 en het dal in 1932. Dat is al erger dan de 80% waar ik het over had. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat dit niet nog een keer kan gebeuren. Er is daarnaast ook geen enkele reden om aan te nemen dat de ergste crash die ooit op zal treden in de geschiedenis achter ons ligt. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat hij snel zal herstellen na een volgende crash.

Een 80% crash zal niet vaak optreden bij een breed fonds, dat klopt, maar je moet de mogelijkheid niet uitsluiten, dan bedrieg je jezelf.

Zie ook Wikipedia: Wall Street Crash of 1929

[...]

Ik zie regelmatig veel vergelijking met quotes die ik in dit forum lees...
Waarschijnlijk heb je gelijk, alleen je kunt er niet zoveel mee.
Of heb jij de oplossing?
Gewoon op een spaarrekening laten staan? Dat is ook niet veilig in zo'n scenario. Niks lijkt veilig in zo'n scenario.
En er is ook nog het gevaar van hyperinflatie. Wat dan? Hoe daarop te anticiperen?

Ik ben trouwens wel geneigd te denken dat de wereld nu anders in elkaar zit dan in 1929.
Het is nu meer "af". De wereld is een fijnere plek dan toen. Beleggen was sowieso iets voor een kleine elite.
Er zijn nog nooit zo weinig oorlogen geweest als nu. Er leven minder mensen onder de armoede grens dan ooit. Enz.
Pensioenen zijn trouwens ook foetsie in zo'n scenario. Ik denk niet dat "de wereld" dit laat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two-one
RekZ schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 23:29:
Ik heb deze: DE000A1E0HR8 (Xtrackers Physical Gold ETC (EUR) (EUR) | XAD5) via Rabo.
Gaat vooralsnog uitstekend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
two-one schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:14:
[...]

Waarschijnlijk heb je gelijk, alleen je kunt er niet zoveel mee.
Of heb jij de oplossing?
Gewoon op een spaarrekening laten staan? Dat is ook niet veilig in zo'n scenario. Niks lijkt veilig in zo'n scenario.
En er is ook nog het gevaar van hyperinflatie. Wat dan? Hoe daarop te anticiperen?

Ik ben trouwens wel geneigd te denken dat de wereld nu anders in elkaar zit dan in 1929.
Het is nu meer "af". De wereld is een fijnere plek dan toen. Beleggen was sowieso iets voor een kleine elite.
Er zijn nog nooit zo weinig oorlogen geweest als nu. Er leven minder mensen onder de armoede grens dan ooit. Enz.
Pensioenen zijn trouwens ook foetsie in zo'n scenario. Ik denk niet dat "de wereld" dit laat gebeuren.
Als je alleen belegt met geld dat je de komende 30 jaar niet nodig hebt, dan is het niet erg als het allemaal verdampt. Het is misschien niet leuk, maar je kan gewoon doorleven alsof er niks aan de hand is. Hooguit heb je een minder luxe pensioen of moet je wat langer doorwerken.

We hebben 5 actieve kerncentrales in Nederland. Als daar een serieuze ramp ontstaat wordt een groot deel van Nederland onbewoonbaar, dat is vele malen erger dan als de beurs crasht. Waarschijnlijk is een beurscrash dan een gevolg, maar dat terzijde.

Zo zijn er meerdere situaties en gebeurtenissen mogelijk waardoor beurzen hard omlaag kunnen gaan, daar heeft "de wereld" geen inspraak in. Als het Corona virus meer besmettelijk was geweest en vele malen dodelijker (iets als Ebola), wat zich in een razend tempo door de westerse wereld heen verspreidt, dan zal er van de beurswaarde ook weinig overblijven.

Of minder uitzonderlijk: de Europese banken vallen massaal om. De overheden doen er momenteel al jaren alles aan om dat te voorkomen, maar ze zitten nog steeds in een benarde situatie. Het is een fragiele situatie die zomaar de verkeerde kant op kan gaan. Dat zal niet goed zijn voor de hele wereld economie.

"Zo weinig oorlog als nu" is ook maar relatief. De hele wereld is constant in oorlog, alleen niet hier in ons koude kikkerlandje. Denk aan de eerste en tweede golfoorlog in Koeweit en Irak, Afghanistan, Mali, Srebrenica, Syrie, noem maar op. De VS zijn sinds hun oprichting in 1776 slechts 21 jaar niet in oorlog geweest... van de overige 244 jaar dus 226 jaar wel in oorlog. https://www.globalresearc...-years-since-1776/5565946

Een crash als in 1987, 2000 en 2008 is vrij normaal. Dan verlies je gewoon 40-60%, dat zijn geen rare getallen. Denken dat dat nooit meer zal gebeuren is echt onzin. Meestal is het binnen 10 jaar wel weer op het oude niveau, soms duurt het 30 jaar voordat het hersteld is (1929). Als je niet wilt dat je beleggingen 60% in waarde kunnen zakken moet je niet beleggen. Zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
knip op de man

[ Voor 71% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 20:25
knip offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two-one
pirke schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:36:
[...]

Als je alleen belegt met geld dat je de komende 30 jaar niet nodig hebt, dan is het niet erg als het allemaal verdampt. Het is misschien niet leuk, maar je kan gewoon doorleven alsof er niks aan de hand is. Hooguit heb je een minder luxe pensioen of moet je wat langer doorwerken.

We hebben 5 actieve kerncentrales in Nederland. Als daar een serieuze ramp ontstaat wordt een groot deel van Nederland onbewoonbaar, dat is vele malen erger dan als de beurs crasht. Waarschijnlijk is een beurscrash dan een gevolg, maar dat terzijde.

Zo zijn er meerdere situaties en gebeurtenissen mogelijk waardoor beurzen hard omlaag kunnen gaan, daar heeft "de wereld" geen inspraak in. Als het Corona virus meer besmettelijk was geweest en vele malen dodelijker (iets als Ebola), wat zich in een razend tempo door de westerse wereld heen verspreidt, dan zal er van de beurswaarde ook weinig overblijven.

Of minder uitzonderlijk: de Europese banken vallen massaal om. De overheden doen er momenteel al jaren alles aan om dat te voorkomen, maar ze zitten nog steeds in een benarde situatie. Het is een fragiele situatie die zomaar de verkeerde kant op kan gaan. Dat zal niet goed zijn voor de hele wereld economie.

"Zo weinig oorlog als nu" is ook maar relatief. De hele wereld is constant in oorlog, alleen niet hier in ons koude kikkerlandje. Denk aan de eerste en tweede golfoorlog in Koeweit en Irak, Afghanistan, Mali, Srebrenica, Syrie, noem maar op. De VS zijn sinds hun oprichting in 1776 slechts 21 jaar niet in oorlog geweest... van de overige 244 jaar dus 226 jaar wel in oorlog. https://www.globalresearc...-years-since-1776/5565946

Een crash als in 1987, 2000 en 2008 is vrij normaal. Dan verlies je gewoon 40-60%, dat zijn geen rare getallen. Denken dat dat nooit meer zal gebeuren is echt onzin. Meestal is het binnen 10 jaar wel weer op het oude niveau, soms duurt het 30 jaar voordat het hersteld is (1929). Als je niet wilt dat je beleggingen 60% in waarde kunnen zakken moet je niet beleggen. Zo simpel is het.
Toch is de wereld nu -voor de meeste mensen- een veiligere plek als ie ooit geweest is.
Maargoed, wat moet je dan met je overtollige geld doen? Geld dat je pas over 10 of 15 jaar nodig hebt?
In de scenario's die jij beschrijft gaat alles naar de klote. Daar kun je gewoon niet op anticiperen. Dus, dan kun je net zo goed wat aandeeltjes of aanverwanten kopen.
Ik denk dat je niet de wereld van nu kunt vergelijken met die van bijna 100 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
knip offtopic

[ Voor 90% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
GG85 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:54:
Zoals jij het nu doet reken je 2 keer de aankoopkosten terwijl die al in regel 13 en 14 worden verrekend of?
Ik bedoel de tab van een bank of broker en dan B3~B7. Die zijn gekoppeld aan tab "Invoer en totaal" B3~B7 en ik verwacht bij Rabobank bijvoorbeeld D3~D7 te zien. Vervolgens zijn de rijen 12 t/m 24 weer aan dit gekoppeld.
Hoe bedoel je? Ze geven toch netjes per jaar de verschillen weer?
Als ik "conditional formatting" > "manage rules" open en selecteer "this worksheet" op de tab "Invoer en totaal", waren er 2 regels die fout waren. Ik denk, nu ik opnieuw de Github versie gedownload heb, dat het mijn fout was.... O-)
De tabbladen zijn een noodzakelijk kwaad omdat alle andere aanbieders met staffels etc werken. Meesman en BND zijn veel overzichtelijker met alleen aankoop en en vaste fondskosten waardoor ik die gewoon op het eerste blad direct uitreken.
Duidelijk.

Wel dank voor de moeite voor het maken van het document :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Laatst online: 12-08 12:37
[...]

Afbeeldingslocatie: https://miro.medium.com/max/3400/1*8N6fc4bqKZqPFqIodS4k-Q.png

Afbeeldingslocatie: https://miro.medium.com/max/3000/1*S04EgLBreyZe2oHy1uAWjw.png

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 22-02-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Nu online
Ik beleg in de ETF WisdomTree Physical Gold (EUR) | PHAU, JE00B1VS3770. Helaas niet de goedkoopste qua TER, maar wel in kernselectie DEGIRO. Ideaal wanneer je zoals ik 1x per maand handelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two-one
[...]

Die 30 jaar intrigeert mij ook. Dat impliceert namelijk ook dat je na je (pak 'm beet) 40e gewoon niet meer moet beleggen.
Je begint als je een jaar of 30 bent. Want, je hebt het geld pas over 30 jaar nodig.
Echter, je moet er bij je 40e uit, want dan heb je het geld toch over een jaartje of 20 nodig. (er vanuit gaande dat je rond je 60e wilt stoppen met werken waar doe je het anders voor?).
Dan is het niet te hopen dat er net op je 39e een crash is geweest, want dat gaat nooit meer goed komen. Want als je je geld laat staan, dan kan er zo weer een crash komen en daarvoor zou je dan niet meer voldoende tijd hebben om te herstellen.
Dit is natuurlijk een vreemde voorstelling van zaken, maar daar komt het wel op neer als je alleen zou moeten beleggen als je 30 jaar de tijd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
two-one schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:37:
[...]

Die 30 jaar intrigeert mij ook. Dat impliceert namelijk ook dat je na je (pak 'm beet) 40e gewoon niet meer moet beleggen.
Je begint als je een jaar of 30 bent. Want, je hebt het geld pas over 30 jaar nodig.
Echter, je moet er bij je 40e uit, want dan heb je het geld toch over een jaartje of 20 nodig. (er vanuit gaande dat je rond je 60e wilt stoppen met werken waar doe je het anders voor?).
Dan is het niet te hopen dat er net op je 39e een crash is geweest, want dat gaat nooit meer goed komen. Want als je je geld laat staan, dan kan er zo weer een crash komen en daarvoor zou je dan niet meer voldoende tijd hebben om te herstellen.
Dit is natuurlijk een vreemde voorstelling van zaken, maar daar komt het wel op neer als je alleen zou moeten beleggen als je 30 jaar de tijd hebt.
Je neemt het wat te letterlijk, maar je hebt een punt.

Als je net begint met beleggen, als twintiger bijvoorbeeld, is het een no-brainer: aandelen geven je bij een lange holding period (zoals 30 jaar) een hoge zekerheid op een goed rendement. Een jaar gaat voorbij en nu is je holding period 29 jaar. Met het argument dat een positie houden hetzelfde is als een positie kopen (als je hem nog niet had en in plaats daarvan cash) zou je elk jaar je allocaties onder de loep moeten nemen. Nu verandert er tussen de 29 en 30 jaar natuurlijk niet veel. Maar als je nog maar 10 of 20 jaar te gaan hebt, kun je je wel afvragen of je vol in de aandelen zou gaan met bijv. 12 jaar te gaan, of dat je een deel in obligaties zou stoppen.

Kanttekening is dat je (gewogen gemiddelde) holding period in principe nog veel langer kan zijn dan 30 jaar, als je nooit je volledige positie verkoopt. In het standaard FIRE-plan verkoop je elk jaar 3-4% van je portefeuille vanaf je gewenste pensioendatum om van te leven. Deze portefeuille heb je gedurende x jaar opgebouwd en krimpt elk jaar langzaam (of met een beetje mazzel helemaal niet). Stel dat je 1 jaar voor je 'pensioendatum' nog 100% in aandelen zit, dan is de vraag niet of je voor 1 jaar 100% in aandelen zou stappen, maar of je dit zou doen met 4% van je portefeuille (omdat je de rest nog niet verkoopt na 1 jaar).

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 22-02-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Heb je ook een versie met proxy oorlogen erbij?

wat een kulplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Config ja, de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Nu online
two-one schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:37:
[...]

Dat geldt alleen bij 100% aandelen. Kijk hier hoe een belegging in verschillende asset classes het risicoprofiel van een portfolio sterk laat dalen.

https://michaelritger.com...tion-tested-back-to-1930/

Het start met de klassieke Permanent Portfolio en eindigt met een redelijk vergelijkbare manier waarop ik beleg (Adaptive Asset Allocation). Waarbij aangetekend dat AAA nog iets meer aan risicomanagement doet via bepalen Minimum Variance Portfolio en mate van (de)leverage. Backtest gaat terug tot 1930 (!) en let op: de vergelijking is met 60/40 portfolio. Er zullen aannames gemaakt moeten zijn over prijsbewegingen om zo ver terug te gaan en natuurlijk waren er in 1930 geen low cost ETF's, maar voor het beeld wat echte spreiding kan doen, is het m.i. wel aardig.

Moraal van het verhaal: er zijn meer wegen naar Rome!

PS Helaas geen voorgekookt recept voor succes, want de mentale kant van beleggen speelt hier een grote rol. Soms blijf je jarenlang achter op aandelen rendementen... dan vergt het sterke wilskracht om toch zo te blijven beleggen. Ik hoop dat ik dat kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Magpie op 22-02-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Sport_Life schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 00:08:v
[...]

Een Gold ETF is bijna net zo riskant, het is niet te vergelijken met VWRL of NT World oid
Zou je dit even willen onderbouwen, anders hebben we niets deze reactie.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Ik heb nog nooit aandelen etc gekocht en ben er onvoldoende vertrouwd mee om er zelf mee aan de slag te gaan. Ik ben van plan om eens bij Argenta te gaan luisteren naar hun fondsen. Is dat een goed of slecht idee en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
JLius schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:23:
Ik heb nog nooit aandelen etc gekocht en ben er onvoldoende vertrouwd mee om er zelf mee aan de slag te gaan. Ik ben van plan om eens bij Argenta te gaan luisteren naar hun fondsen. Is dat een goed of slecht idee en waarom?
Waarom wil je bij Argenta gaan luisteren? Wat heb je zelf al uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
helloitsme schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:32:
[...]

Waarom wil je bij Argenta gaan luisteren? Wat heb je zelf al uitgezocht?
Omdat ik daar al klant ben en het een relatief kleine bank is + redelijk gescoord qua ethiek etc. Zit ook bij ING omwille van hypotheek, maar mijn buikgevoel vertrouwt die minder. Wat ik zelf heb uitgezocht? Ik heb het forum hier wat proberen lezen/volgen, maar snap er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:57
Hoe ga je dan beoordelen of Argenta 'goed' bezig is / goed bij je past?

ps. luisteren kan sowieso geen kwaad. Mijn eerste actie was naar een info avond gaan van de Rabobank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10 19:54

oscar82

De ondertitel

JLius schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:48:
[...]

Omdat ik daar al klant ben en het een relatief kleine bank is + redelijk gescoord qua ethiek etc. Zit ook bij ING omwille van hypotheek, maar mijn buikgevoel vertrouwt die minder. Wat ik zelf heb uitgezocht? Ik heb het forum hier wat proberen lezen/volgen, maar snap er niets van.
Zolang je er niks van snapt: niet beleggen. Benieuwd of ze je dat bij jouw bank ook gaan vertellen. Ze zouden wel gek zijn, want dan boren ze zichzelf een klant door de neus.
Begin eens met een boek te lezen als je er meer over wilt weten. Er staan boekentips in de topicstart, toch? Dan leer je in ieder geval wat over risico en beloningen. Daarna kan je altijd nog beslissen wat je met je geld doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Raolte schreef op zondag 23 februari 2020 @ 15:50:
[...]

Zou je dit even willen onderbouwen, anders hebben we niets deze reactie.
Alvast bedankt
Vwrl is een breed gespreid fonds van 3000 bedrijven oid , over de hele wereld en diverse branches. Grootste is Apple met bijna 3%. Kosten zijn 0,15%.

Gold ETF LU0055631609 zit uiteraard alleen in goudmijnen. Daarbij betreft het enkele tientallen bedrijven, met name uit noord Amerika en Canada. Grootste is Barrick Gold met bijna 10%.. Kosten zijn 2%. Als de angst uit de markt verdwenen is gaat deze ETF waarschijnlijk hard naar beneden (10 -15%). Als de angst heftiger wordt is de kans aanwezig dat de waarde verdubbeld in korte tijd.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 23-02-2020 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
JLius schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:48:
[...]

Bij ING kun je beleggen in de Northern Trust fondsen. Die scoren redelijk qua ESG. Dan beleg je wereldwijd gespreid tegen lage kosten. Dit kun je lezen om wat meer te begrijpen wat je doet: https://www.financieelona...g.nl/beleggingsstrategie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:59
Config schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:44:
[...]

Heb je ook een versie met proxy oorlogen erbij?

wat een kulplaat
Is het een kulplaat omdat jij data hebt die laten zien dat het niet klopt? Of is het een kulplaat omdat hij niet overeenkomt met jouw wereldbeeld?

In het eerste geval ben ik heel benieuwd naar jouw bronnen, daar kan ik dan wat van leren. In het tweede geval kan ik je het boek 'Factfulness' aanraden, vond ik zelf erg verhelderend, onder andere over dit onderwerp.

Als je dat boek leest vanuit het oogpunt van beleggen, zou je trouwens zwaarder in Emerging Markets moeten gaan zitten. Maar alleen als je verwacht dat de vooroordelen die Rosling probeert te weerleggen in de toekomst minder invloed zullen hebben op keuzes van bedrijven en beleggers, en daar ben ik niet zo zeker van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:09
Een kleine snapshot wat er met enkele indicatoren is gebeurt sinds COVID-19 uitbraak:

BBGCovid

Ik kan het niet rijmen met mijn onderbuik gevoel: Apple +7%, S&P500 nog op +2%.

Persoonlijk denk ik dat ik de economische gevolgen van het virus schromelijk wordt onderschat en ben ik op dit moment mijn portefeuille aan het draaien naar minder risico. Ik hoop dat ik het mis heb.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik vond dit best een aardig artikel:
Here’s how to tell a bear market is coming

Currently 63% of the bear market signposts have been triggered, up from 47% in January. Since 1968, when 80% of the indicators are triggered, a bear market occurred, meaning stocks fell 20% from their most recent highs.

https://www.cnbc.com/2020...ear-market-is-coming.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Chief schreef op maandag 24 februari 2020 @ 05:40:
Een kleine snapshot wat er met enkele indicatoren is gebeurt sinds COVID-19 uitbraak:

[Afbeelding: BBGCovid]

Ik kan het niet rijmen met mijn onderbuik gevoel: Apple +7%, S&P500 nog op +2%.

Persoonlijk denk ik dat ik de economische gevolgen van het virus schromelijk wordt onderschat en ben ik op dit moment mijn portefeuille aan het draaien naar minder risico. Ik hoop dat ik het mis heb.
Ik ben ook verbaast. Blijkbaar is er geen echt alternatef.
Met de dalende omzetten worden aandelen nu wel erg duur.

Een vriend van mij heeft een bedrijf dat producten in China laat maken, hij heeft al klanten moeten bellen dat er niet geleverd kan worden. Grote bedrijven hebben voorraad, maar die raakt ook een keer op.

Ik heb vorige week de gok genomen door 20% in goudmijnen te investeren..

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 24-02-2020 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Sport_Life schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:24:
[...]

Ik ben ook verbaast. Blijkbaar is er geen echt alternatef.
Met de dalende omzetten worden aandelen nu wel erg duur.

Een vriend van mij heeft een bedrijf dat producten in China laat maken, hij heeft al klanten moeten bellen dat er niet geleverd kan worden. Grote bedrijven hebben voorraad, maar die raakt ook een keer op.
Als zelfs in Nederland al bedrijven zijn die - al dan niet terecht - gebruik maken van de regeling om het aantal uren van de werknemers vanwege CORVID-19 omlaag te schalen dan heb ik het idee dat de economische impact van het virus erg onderschat wordt.
Als ik met brokers/traders spreek dan lijkt het erop dat in eerste instantie wordt ingeschat op beperkte/korte impact en/of zodanig veel steun van overheden dat het zelfs positief wordt. Idk, doesn't make much sense to me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
Het heeft ongetwijfeld economische impact, maar als overheden schade voor bedrijven genereus compenseren, dan worden bedrijven er uiteindelijk niet slechter van. In landen waar het bedrijfsleven en overheid voldoende met elkaar vergroeid zijn, kan de overheid dit buitenkansje aangrijpen om verkapte staatssteun aan het eigen bedrijfsleven te geven die in andere omstandigheden de buurlanden boos zou hebben gemaakt (en die voelen zich dan verplicht om datzelfde te doen). En zelfs als dat niet met opzet gebeurt, maakte jij zelf de opmerking 'al dan niet terecht' al over die compensatieregelingen, dus creatieve/onethische bedrijven kunnen altijd beter worden van zulke snel in elkaar geflanste regelingen.

De economische schade is er wel, maar wordt zo afgewenteld op de belastingbetaler, en beurswaarde gaat niet over belastingbetalers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Sport_Life schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:51:
[...]

Vwrl is een breed gespreid fonds van 3000 bedrijven oid , over de hele wereld en diverse branches. Grootste is Apple met bijna 3%. Kosten zijn 0,15%.

Gold ETF LU0055631609 zit uiteraard alleen in goudmijnen. Daarbij betreft het enkele tientallen bedrijven, met name uit noord Amerika en Canada. Grootste is Barrick Gold met bijna 10%.. Kosten zijn 2%. Als de angst uit de markt verdwenen is gaat deze ETF waarschijnlijk hard naar beneden (10 -15%). Als de angst heftiger wordt is de kans aanwezig dat de waarde verdubbeld in korte tijd.
Bedankt voor de uitleg, alhoewel er wel een duidelijk verschil is tussen een gold mining etf en een normale gold etf welke de koers van de goudprijs volgt en ook veel lagere kosten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als er een compensatieregeling zou zijn en ik er gebruik van zou kunnen maken, zou ik dat ook doen. Of ik nu geraakt zou zijn of niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Chief men gaat er vanuit dat schade aan de consumptie tijdelijk is en wordt ingehaald in de rest van het jaar. Dit impliceert inderdaad ook een korte impact/snelle recovery.

Ik meende te zien dat het aantal gevallen in China steeds minder hard groeit. De exponentiële groei lijkt in ieder geval voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
oscar82 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:18:
[...]

Zolang je er niks van snapt: niet beleggen. Benieuwd of ze je dat bij jouw bank ook gaan vertellen. Ze zouden wel gek zijn, want dan boren ze zichzelf een klant door de neus.
Begin eens met een boek te lezen als je er meer over wilt weten. Er staan boekentips in de topicstart, toch? Dan leer je in ieder geval wat over risico en beloningen. Daarna kan je altijd nog beslissen wat je met je geld doet.
Dus je geld gewoon op je spaarrekening laten staan is beter dan een deel van je geld in fondsen te steken zonder dat je daar het fijne van weet? Zelfs de Belgische nationale zender probeert Belgen te overhalen om een deel van hun spaargeld bij de bank te beleggen.
Ik dacht dat beleggen via je bank net was voor mensen die te weinig kennis/tijd/durf hebben om zelf te beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Longcat schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:03:
@Chief men gaat er vanuit dat schade aan de consumptie tijdelijk is en wordt ingehaald in de rest van het jaar. Dit impliceert inderdaad ook een korte impact/snelle recovery.

Ik meende te zien dat het aantal gevallen in China steeds minder hard groeit. De exponentiële groei lijkt in ieder geval voorbij.
https://www.worldometers....ases/#case-dayly-outchina

Buiten China groeit het exponentieel. Alarmerend zijn de situaties in Zuid Korea en Italie. Daarnaast Ben ik er van overtuigd dat in heel veel landen rondom China (denk aan Indonesie en Thailand) het al lang veel erger is dan ze beseffen omdat in dat soort landen de opsporingstechniek niet goed genoeg is. Iran is daar ook wel een voorbeeld van.

Ik hoop dat het echt meevalt en dat ik er naast zit, kost mij hoogstens wat rendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Okee, ik zal bijten. Je gaf deze 2 platen als reactie op deze:

Okee dus @pirke ziet risico's met grote gevolgen (en de kans wordt niet veel besproken), en @Longcat reageert met die 2 platen.

Plaat 1:
Afbeeldingslocatie: https://miro.medium.com/max/3400/1*8N6fc4bqKZqPFqIodS4k-Q.png

Waar is de relatie tussen beleggen en het aantal doden in oorlogen? Kijk eens naar The Great War. Gebeurde voor deze plaat begon, maar het past in de trend die wordt getoond. Het aantal doden in WW1 en WW2 was namelijk gigantisch. Het aantal doden neemt af omdat er meer technologie bij komt kijken (en minder manschappen als canon fodder). Vroeger werden soldaten met honderdduizenden een kansloze missie ingestuurd (https://en.wikipedia.org/wiki/Gallipoli_campaign). We doen dat niet meer, dus mensen zijn meer "waard" geworden (mensen worden meer waard omdat we ze niet meer massaal hoeven te doden om te winnen). Ook zijn soldaten meer "waard" omdat de technologie ervoor zorgt dat de prijs per soldaat hard omhoog is gegaan. Vroeger waren ze meer expendable. Allemaal leuk, maar wat heeft dit te maken met beleggen? Tegenwoordig kan een land vernietigd worden zonder invasie, bijvoorbeeld door handel, monetair beleid, en electronic warfare.

Plaat 2:
Afbeeldingslocatie: https://miro.medium.com/max/3000/1*S04EgLBreyZe2oHy1uAWjw.png

De "great powers" zijn veel meer in gevecht dan deze plaat laat zien, namelijk d.m.v. proxy wars. De waarde staat sinds de 90's op "0%", maar: Wikipedia: Syrian civil war. USA, Rusland, UK en FR zijn in oorlog, maar staan niet op die plaat. En: alle punten uit plaat 1 zijn van toepassing.

Zo, dat is eruit.

De pullback vandaag is zeer welkom, ik hoop dat we nog verder dippen. Mooi bijkoopmoment.

[ Voor 3% gewijzigd door Config op 24-02-2020 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
Ik bedoelde het niet verkeerd en ik waardeer je reactie. Ik dacht dat je de inhoud van de grafieken betwistte en ik vroeg me af waarom, maar het gaat je er meer om dat er geen relatie is met beleggen (naast ontbrekende nuance bij de grafieken). Dat maakte ik niet op uit je eerste reactie, maar ik kan me daarin vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:12
Ik denk dat wordt onderschat hoe goed China zijn bevolking kan onderdrukken, de fabrieken gaan al dan niet gedwongen alweer open. Het is zorgwekkend maar niet zozeer van invloed op de langere termijn, ook al mag van mij de dip wel even erger. De huidige waarderingen zijn wat te hoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
@Config Ik zie risico's met grote gevolgen, maar oorlog is er juist geen van. De wereld is constant in oorlog, dus dat is geen bedreiging die tot een grote verdamping van beurswaarde zal leiden. Hooguit als WO3 uitbreekt en 10.000 kernkoppen de wereld in as leggen. Maar dan heb ik echt wel andere dingen aan m'n hoofd dan de koers van VWRL ;)

Ik bedoelde meer te zeggen dat er in het verleden meer dan genoeg periodes zijn geweest dat er 60% of meer aan waarde verloren was, en dat er geen reden is om aan te nemen dat dat in de toekomst niet nog een keer kan gebeuren. Ook de aanname dat het maximaal kan dalen met de maximale daling die historisch heeft opgetreden (1929-1932 -90%) slaat nergens op. De toekomst valt simpelweg niet te voorspellen: alles kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

* Naboo spreidt "geld voor later" bij diverse partijen en daarin weer diverse fondsen....
in principe is dat geld voor over 20 jaar....

Nu druk maken over wat er in die komende 20 jaar kan gebeuren is een beetje nutteloos

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Bloed in de straten.
Op de AEX alles in het rood.
Aex opende op -2,7% nu al bijna -4%, en we zijn nog niet eens op de helft van de handelsdag.

[ Voor 32% gewijzigd door 3x3 op 24-02-2020 11:32 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
3x3 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:30:
Bloed in de straten.
Aex opende op -2,7% nu al bijna -4%, en we zijn nog niet eens op de helft van de handelsdag.
Dat is wel heel erg overtrokken, in 2009 toen we een goede recessie te pakken hadden in Nederland ging soms het dubbele per dag eraf. Dus om nu al te schreeuwen dat er bloed in de straten vloeit... nah :N

Het komt me trouwens wel mooi uit, vandaag is ex-dividend dag van NT World. Kan ik mooi extra aandeeltjes laten herbeleggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 24-02-2020 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-10 17:24
PANIEK!
Inderdaad, perfecte timing met de maandelijkse salarisbetaling & ETF inleg.
Nog wat procentjes eraf aub.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Mijn inkoopmoment deze maand is al geweest. Hopelijk blijft het nog een paar weekjes rood :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Miki Ex-dividend van NT World is een tijd geleden. Vandaag is de payment date. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Longcat schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:14:
@Miki Ex-dividend van NT World is een tijd geleden. Vandaag is de payment date. B)
My bad :F je hebt helemaal gelijk. Zal wel met de spanning te maken hebben, heb nog niets voorbij zien komen bij ING :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Laatst online: 12:08
Bloed in de straten.
Het zou bijna relevant lijken als je het niet vergelijkt met de koersontwikkeling van het afgelopen jaar. Als je dat wel doet stelt dit niet alleen geen klap voor maar is de economische gekte waarschijnlijk nog steeds groot genoeg om het geheel morgen weer gewoon in de plus te laten staan, for better or worse. :X

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-10 23:45
Vraagje: ik heb toevallig dit weekend weer geïnvesteerd in NT World en NT EM, zoals ik al elke maand doe. Voor welke prijs worden deze nu aangekocht, gaat dit om het afslagmoment (dus vandaag maandagochtend)? Dat de transactie pas na 2 beursdagen is voltooid staat daar los van?

Ik vraag het omdat ik me dan afvraag of het zinvol zou zijn om de aankopen te annuleren en meteen opnieuw uit te voeren omdat het dan waarschijnlijk een iets gunstiger tarief zou zijn dan het afslagmoment van vandaag.
Natuurlijk besef ik ook dat het de komende dagen best nog wat verder zou kunnen zakken, maar ik ben gewoon benieuwd op welk moment het tarief dat ik voor een beleggingsfonds betaal wordt bepaald.

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 12:14

Cis

Bloed in de straten.
Onzekerheid over Corona?
Lijkt me overigens wel terecht dat iedereen zich er zorgen over maakt.
De vraag is: moeten we daardoor bedrijven en aandelen lager waarderen? Dat zal pas na de coronacrisis duidelijk worden als de jaarcijfers bekend worden gemaakt :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
WickedWizard schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:21:
Vraagje: ik heb toevallig dit weekend weer geïnvesteerd in NT World en NT EM, zoals ik al elke maand doe. Voor welke prijs worden deze nu aangekocht, gaat dit om het afslagmoment (dus vandaag maandagochtend)? Dat de transactie pas na 2 beursdagen is voltooid staat daar los van?

Ik vraag het omdat ik me dan afvraag of het zinvol zou zijn om de aankopen te annuleren en meteen opnieuw uit te voeren omdat het dan waarschijnlijk een iets gunstiger tarief zou zijn dan het afslagmoment van vandaag.
Natuurlijk besef ik ook dat het de komende dagen best nog wat verder zou kunnen zakken, maar ik ben gewoon benieuwd op welk moment het tarief dat ik voor een beleggingsfonds betaal wordt bepaald.
Ik zou me er niet zo druk om maken, je kunt tenslotte de markt helemaal niet timen en als je dat wel kan dan zou ik me niet bezig houden met simpele index fondsen :)
Als het goed is, zit je erin voor de lange termijn, dus dit soort minieme koersveranderingen ga je helemaal niet merken naar gelang de looptijd oploopt. Zonde van je tijd en energie dus.

Wat betreft Northern Trust, de koersen zijn altijd een dag jonger omdat zij bij het afslag moment ook het aantal in- en uitstappers meewegen in de nieuw te bepalen dagkoersen op de opvolgende dag, dit wordt ook wel swing pricing genoemd. Je betaalt dus op de dag dat nieuwe koers wordt vastgesteld, vandaar T+2. Zie voor de laatste koersen: https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/ al wordt deze soms niet altijd goed bijgehouden.
Voorbeeld: Mijn laatste order voor World is op 3 februari ingeschoten, koers van 4 februari is aangehouden en op 5 februari verwerkt bij ING.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 24-02-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Weet iemand hoe je de koersen van beide populaire Northern Trust fondsen NL0011225305 en NL0011515424 in Portfolio Performance kan invoeren zodat het programma ze tracked?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Baytep schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:20:
Weet iemand hoe je de koersen van beide populaire Northern Trust fondsen NL0011225305 en NL0011515424 in Portfolio Performance kan invoeren zodat het programma ze tracked?
Financial Times kan je prima helpen :)
In PP kun je naast de genoemde sites ook een URL opgegeven, gebruik onderstaande om je info te laten ophalen:
https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0011225305:EUR
https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0011515424:EUR

Tevens is er een python scriptje in omloop historische koersinformatie over een specifieke informatie te kunnen laten genereren. Die kan ik wel posten mocht hier behoefte aan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:07
Cis schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:29:
[...]

Onzekerheid over Corona?
Lijkt me overigens wel terecht dat iedereen zich er zorgen over maakt.
De vraag is: moeten we daardoor bedrijven en aandelen lager waarderen? Dat zal pas na de coronacrisis duidelijk worden als de jaarcijfers bekend worden gemaakt :)
De beurzen hebben tot nu toe vrij weinig gereageerd op de corona-situatie omdat het tot nu toe eruit zag dat het vooral in China bleef. Je hebt dan een paar specifieke bedrijven zien die daar last van hebben, maar de wereld economie niet zo veel. Zoals @Longcat al aangaf je krijgt hoogstens een verschuiving van aankopen/productie naar een later moment in het jaar. Paar weken overuren draaien (gaat makkelijk in China ;) ) en alles is weer ingehaald.

De reden dat de beurzen vandaag rood kleuren is dat het nu ernaar uitziet dat de uitbraak zich verspreid. Dit kan grotere gevolgen hebben. In dat geval zullen verschillende landen maatregelen treffen die de handel dieper zal raken en die niet in een paar weken is ingehaald.

In het ergste geval krijgen we een wereldwijde uitbraak waarbij x% van de bevolking (=consumenten & arbeiders) aan de ziekte overlijdt. Dat kan een nieuwe recesie inleiden omdat dat groeiverwachting van bedrijven aantast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Miki schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:32:
[...]

In PP kun je naast de genoemde sites ook een URL opgegeven, gebruik onderstaande om je info te laten ophalen:

Tevens is er een python scriptje in omloop historische koersinformatie over een specifieke informatie te kunnen laten genereren. Die kan ik wel posten mocht hier behoefte aan zijn.
Bedankt Miki, ik heb een nieuwe security aangemaakt, maar hoe laat ik die nu naar de site wijzen zodat pp de koers eraf trekt?

Ik heb de site van het FT toegevoegd bij settings -> bookmarks
Bij de security onder "historical quotes" staat "no automatic quote download". in deze dropdown kan ik niet naar de bookmark van FT wijzen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
Baytep schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:17:
[...]

Bedankt Miki, ik heb een nieuwe security aangemaakt, maar hoe laat ik die nu naar de site wijzen zodat pp de koers eraf trekt?

Bij de security onder "historical quotes" staat "no automatic quote download". in deze dropdown kan ik niet naar de bookmark van FT wijzen...
Je moet in de eigenschappen van de toegevoegde security zijn en dan kiezen voor "Table on website" als bron voor de koersinfo.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Baytep schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:17:
[...]

Voor de actuele koersen kun je mijn eerdere links gebruiken, voor de historische data kun je deze gebruiken:

https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR
https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011515424:EUR

Je kunt bij het toevoegen van de security's en eventueel aanpassen op de laatste twee tabbladen info toevoegen door te kiezen voor een tabel met een specifieke url ipv van de één van de voorgedefinieerde sites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Panzer_V & @Miki het werkt, thanks. Bij FT moet je de URL hebben naar het tabblad met historical prices...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
Longcat schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:14:
Dit is dan toch wel gunstig toch? Vandaag wordt het dividend uitgekeerd in cash of in aandelen waarbij die aandelen/participaties worden aangekocht tegen de prijs van vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
TheDeuce schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:36:
[...]

Dit is dan toch wel gunstig toch? Vandaag wordt het dividend uitgekeerd in cash of in aandelen waarbij die aandelen/participaties worden aangekocht tegen de prijs van vandaag?
Even los van mijn kardinale fout want het is vandaag het uitkeren van het dividend en niet vaststellen daarvan vrij gunstig. Vandaag zijn de beurzen rood dus je kunt er de donder op zeggen dat de koers van NT World morgen ook lager zal zijn. Alleen als deze morgen herstelt dan zal ik er niet veel profijt van hebben gezien T+2 nog steeds geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-10 12:16
Iemand vanochtend het geniale idee gehad om te gaan shorten? Dan had je een lekker dagje gehad, met name met turbo's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 09-10 15:21
Drakentemmer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:15:
Iemand vanochtend het geniale idee gehad om te gaan shorten? Dan had je een lekker dagje gehad, met name met turbo's :)
Ik heb een turbo short op de Dow Jones lopen. Maar dat is maar een kleine turbo, ik heb de afgelopen week alweer genoeg geld verloren met Novacyt :X

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Miki schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:32:
[...]

Ik heb wel interesse in dat script :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 09-10 23:01
Duur dagje vandaag zo. Netto m'n grootste verlies tot nu toe op één dag.
Of een mooi bijkoopmoment dus :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
helloitsme schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:09:
[...]

Ik heb wel interesse in dat script :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
import csv
import requests
from lxml import html
from datetime import datetime
from enum import Enum

class Fund(Enum):
    NT_World = 'NL0011225305', 92253116
    NT_EM = 'NL0011515424', 94101998

def __init__(self, isin, id):
        self.isin = isin
        self.id = id

fund = Fund.NT_World

url = 'https://markets.ft.com/data/equities/ajax/get-historical-prices'
params = {
    'startDate': '2000/01/01',
    'endDate': '2020/01/01',
    'symbol': fund.id
}
resp = requests.get(url, params)
j = resp.json()
doc = html.fragment_fromstring('<table>' + j['html'] + '</table>')

data = []
for row in doc:
    day = row[0][0].text
    close = float(row[4].text)
    day = datetime.strptime(day, '%A, %B %d, %Y').date()
    data.append((day, close))

with open(fund.name + '.csv', 'w', newline='') as f:
    c = csv.writer(f)
    c.writerows(data)

Regels 17, 21 en 22 dien je aan te passen. 17 voor de keuze World of EM, 21 en 22 voor de data.
Deze code kun je in je eigen python omgeving draaien of in een online omgeving zoals https://pynative.com/onli...r-to-execute-python-code/

Vervolgens kun je het csv bestand inlezen in PP. Zie hiervoor deze handleiding hoe je dat doet: https://forum.portfolio-p...fuer-historische-kurse/46

Btw. script is niet van mij dus geen credits aub!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Pannencouque schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:13:
Duur dagje vandaag zo. Netto m'n grootste verlies tot nu toe op één dag.
Of een mooi bijkoopmoment dus :)
Nog vol in de opbouwfase? Zo ja, gefeliciteerd! Hier ook een recordverlies. Ik lust nog wel een aantal dagen zoals deze. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:34

Fuelke

Forza Ferrari

Yeah, ook hier bijna alles in het rood, op het groene eiland van Franco Nevada na, wat gezien hun activiteit niet verwonderlijk is op dagen dat de boel de dieperik ingaat. En National Health Investors twijfelt nog een beetje tussen rood of groen.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Recordverlies, alles rood... we zitten nog niet eens onder de piek van december 2019 :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:49

page404

Website says no

Miki schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:14:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
import csv
import requests
from lxml import html
from datetime import datetime
from enum import Enum

class Fund(Enum):
    NT_World = 'NL0011225305', 92253116
    NT_EM = 'NL0011515424', 94101998

def __init__(self, isin, id):
        self.isin = isin
        self.id = id

fund = Fund.NT_World

url = 'https://markets.ft.com/data/equities/ajax/get-historical-prices'
params = {
    'startDate': '2000/01/01',
    'endDate': '2020/01/01',
    'symbol': fund.id
}
resp = requests.get(url, params)
j = resp.json()
doc = html.fragment_fromstring('<table>' + j['html'] + '</table>')

data = []
for row in doc:
    day = row[0][0].text
    close = float(row[4].text)
    day = datetime.strptime(day, '%A, %B %d, %Y').date()
    data.append((day, close))

with open(fund.name + '.csv', 'w', newline='') as f:
    c = csv.writer(f)
    c.writerows(data)

Regels 17, 21 en 22 dien je aan te passen. 17 voor de keuze World of EM, 21 en 22 voor de data.
Deze code kun je in je eigen python omgeving draaien of in een online omgeving zoals https://pynative.com/onli...r-to-execute-python-code/

Vervolgens kun je het csv bestand inlezen in PP. Zie hiervoor deze handleiding hoe je dat doet: https://forum.portfolio-p...fuer-historische-kurse/46

Btw. script is niet van mij dus geen credits aub!
Da's een mooi scrippie! oOo
Weet jij toevallig ook hoe je andere ID's van fondsen (vooral de bekende ETF's) kan achterhalen om die hierin in te voeren?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 12:14

Cis

Zr40 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:21:
Recordverlies, alles rood... we zitten nog niet eens onder de piek van december 2019 :z
Ik heb pas een paar duizend ingelegd in msci index.
Ik hoop op een flinke recessie. Liever nu, dan over 15 jaar :9 B) O-)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Laatst online: 12:08
Ik ben vandaag voor het eerst een heel maandsalaris aan waarde kwijtgeraakt!!!

...of dat zou ik kwijt zijn geraakt als ik vandaag iets verkocht had, wat niet zo is, so who cares? Volgende aankoopmoment is pas volgende week donderdag. :O

Als de rest van de week net als vandaag wordt is mijn inleg gereduceerd tot wat ik op een spaarrekening zou hebben gekregen, dat dan weer wel. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Longcat schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:22:
[...]

Nog vol in de opbouwfase? Zo ja, gefeliciteerd! Hier ook een recordverlies. Ik lust nog wel een aantal dagen zoals deze. :9~
Doel van langetermijn is volgens mij altijd door blijven bouwen ;)

Nadeel is dat er redelijk onverwacht wellicht een zeer grote uitgave gedaan moet worden. Dus dan moet ik (hopelijk tijdelijk) de portefeuille wat gaan afbouwen. Zou zuur zijn als dat nu net gaat zijn als alles doordipt obv paniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als de rest van de week doorgaat als vandaag zitten we op begin 2019 qua beurskoersen. Je kan je portefeuille eventueel deels verzekeren met put opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:26
Drakentemmer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:15:
Peper het maar weer lekker in. Ik had short turbos met verlies verkocht een maand geleden om een versterker te kopen en ik had geen keus,

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Pannencouque schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:10:
[...]
Doel van langetermijn is volgens mij altijd door blijven bouwen ;)
Je gaat nooit aandelen verkopen of dividenden niet herinvesteren? Je blijft inleggen tot je sterft? (Waarschijnlijk begrijpen we elkaar niet helemaal) Voor de meesten komt er een moment dat er stukjes portefeuille wordt verkocht of geleefd wordt van dividenden en dan heb je wat minder aan een koersdaling dan als je pas begonnen bent met beleggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Longcat op 24-02-2020 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
page404 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:47:
[...]

Da's een mooi scrippie! oOo
Weet jij toevallig ook hoe je andere ID's van fondsen (vooral de bekende ETF's) kan achterhalen om die hierin in te voeren?
Het script is eigenlijk poep simpel als je er goed naar kijkt naar de URL opbouw van FT moet je het zo kunnen achterhalen hoe je eea kunt aanpassen naar je eigen etf’s.
Mijn tip, begin eerst met het opzoeken de historische koersdata van je gewenste etf door gewoon de reguliere FT website te bezoeken en bekijk dan de url en vergelijk die met het script, succes :)

Ik snap werkelijk waar de schijnbare paniek in de media die ontstaan is rondom de koersval van een aantal beurzen ivm covid-19 virus niet. Vorig jaar hebben we zowel begin mei, augustus als mid december ook vergelijkbare dalingen meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ja oké, als je het zo bekijkt, zit ik inderdaad nog in de opbouwfase. Die duurt nog wel twintig jaar. Minimaal :P
Dividend herinvesteren doe ik al, maar dat is wmb ook allemaal opbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Longcat schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:22:
[...]

Elke week zo'n verlies en je blijft levenslang in de opbouwfase ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
aljooge schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:13:
[...]

Peper het maar weer lekker in. Ik had short turbos met verlies verkocht een maand geleden om een versterker te kopen en ik had geen keus,

:F
Speculeren met je laatste geld is sowieso geen goede keus :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:26
Z___Z schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:53:
[...]

Speculeren met je laatste geld is sowieso geen goede keus :Y)
Daarom had ik ze ook moeten verkopen, even de stoploss aantikken en ik had geen buffer meer als ik die versterker wilde hebben.
Pagina: 1 ... 29 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.