Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.294.010 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:48

Zenix

BOE!

Sport_Life schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:20:
[...]

Wat is de reden van small caps?
Ik wil in de hele wereld beleggen, small caps zijn een onderdeel daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zenix schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:22:
[...]

Ik wil in de hele wereld beleggen, small caps zijn een onderdeel daarvan.
Ik gebruik nu sinds een halfjaar Rabobank en ben was zeer tevreden. Groot nadeel vind ik alleen de transactiekosten bij individuele aandelen. (hoewel het voordeel is dan weer dat je niet gaat zitten traden).
Overigens als je bij Spreiding op "toon meer" klikt zie je een mooi overzicht naar regio's en sectoren waarin je belegt.

@syren haha ;) :P

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 19-02-2020 22:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Sport_Life schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:31:
[...]

Ik gebruik nu sinds een halfjaar Rabobank en ben zeer tevreden. Groot nadeel vind ik alleen de transactiekosten bij individuele aandelen. (hoewel het voordeel is dan weer dat je niet gaat zitten traden).
Overigens als je bij Spreiding op "toon meer" klikt zie je een mooi overzicht naar regio's en sectoren waarin je belegt.
Ik doe niks met individuele aandelen. Ik heb nog wel een DEGIRO account met IWDA VWRl en Rabobank certificaten. Maar dat laat ik daar nog voorlopig. Bedankt voor de tip van het overzicht, zal er naar kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 16-02-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanem0chi
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-10 20:17
Zenix schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:01:
Vandaag toch besloten om met de NT+Vanguard fondsen te gaan beginnen bij de Rabobank.

De volgende verdeling:
80% NT World TER 0,15%
10% NT EM TER 0,25%
10% Vanguard Global Small Caps TER 0,24%
Hoe moet ik die percentages opvatten? Als zijnde aandelen, of bedragen?

Voorbeeld:
8 aandeel NT World
1 aandeel NT EM
en 1 Vanguard..

Of 800 euro in NT World, 100 euro in EM, 100 euro in Vanguard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

@kanem0chi Bedragen. Bij fondsen kan je fracties kopen. Dus kan exact die 100 euro inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 14:35

page404

Website says no

Ik moet bekennen dat ik wat koudwatervrees begin te krijgen. Portefeuille staat nu al op 8,5% en de stijging zet door. Ik krijg het gevoel dat een correctie op korte termijn onvermijdelijk is dus ben heel terughoudend met aankopen. Daar ga je dan met je discipline :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
page404 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:25:
Ik moet bekennen dat ik wat koudwatervrees begin te krijgen. Portefeuille staat nu al op 8,5% en de stijging zet door. Ik krijg het gevoel dat een correctie op korte termijn onvermijdelijk is dus ben heel terughoudend met aankopen. Daar ga je dan met je discipline :P
Zo'n moment had ik een jaar of 2 geleden ook, toch blij dat ik doorgegaan ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:56
page404 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:25:
8% dit jaar hier, 24% totaal. En al was het 240%, dan nog zou ik aankopen, want morgen kan het net zo goed 30% zijn als -50%, en over 20 jaar bekeken is het vrijwel zeker dichter bij het eerste dan het laatste. De correctie is in zekere zin onvermijdelijk -- het probleem is denken dat je een rationeel idee hebt over de termijn. Is de "korte" termijn een dag, een maand, een jaar? Als je dat precies weet, deel het dan vooral mee, dan kunnen wij er ook van profiteren O-)

Volautomatisch inleggen is voor de meeste mensen een goed idee, dan heb je geen discipline meer nodig. Nou ja, de discipline om er niet naar om te kijken tot je het nodig hebt, die dan nog wel.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 09-10 14:35

page404

Website says no

MneoreJ schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:10:
[...]

8% dit jaar hier, 24% totaal. En al was het 240%, dan nog zou ik aankopen, want morgen kan het net zo goed 30% zijn als -50%, en over 20 jaar bekeken is het vrijwel zeker dichter bij het eerste dan het laatste. De correctie is in zekere zin onvermijdelijk -- het probleem is denken dat je een rationeel idee hebt over de termijn. Is de "korte" termijn een dag, een maand, een jaar? Als je dat precies weet, deel het dan vooral mee, dan kunnen wij er ook van profiteren O-)

Volautomatisch inleggen is voor de meeste mensen een goed idee, dan heb je geen discipline meer nodig. Nou ja, de discipline om er niet naar om te kijken tot je het nodig hebt, die dan nog wel.
Hahaha ik zeg ook, het is niet rationeel en ik moet me er eigenlijk overheen zetten. Ik weet natuurlijk ook niet of en wanneer er een correctie komt. Enige wat ik zie is dat de groei bubbelachtige proporties aan gaat nemen. Maar ik kan er eigenlijk niks mee. Voor mijn eigen gemoed bouw ik iets meer cashreserve op voor het geval er toch een flinke correctie komt en dan koop ik wel weer goedkoop in. Shit, zit ik nu toch de markt te timen? ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Ken het gevoel van hoogtevrees ook wel een beetje.

Zeker in mijn inkomen gedeelte waarin ik in CEF"s beleg krijg ik hoogtevrees. 60% in de plus vanaf 1-1-2019. Blijf toch maar lekker zitten, lekker coupons knippen ;) .

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XZvzF6jX/Knipsel.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatje
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 13:53
HEA220 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:01:
Ken het gevoel van hoogtevrees ook wel een beetje.

Zeker in mijn inkomen gedeelte waarin ik in CEF"s beleg krijg ik hoogtevrees. 60% in de plus vanaf 1-1-2019. Blijf toch maar lekker zitten, lekker coupons knippen ;) .

[Afbeelding]
Welke CEF's zijn dat? Gaan best lekker zo te zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:06
fatje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:37:
[...]

Ik kan het mis hebben maar volgens mij gaat het om een closed-end fund: https://www.investopedia..../closed-endinvestment.asp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
Neutron schreef op zondag 16 februari 2020 @ 09:23:
Zijn er nog mensen die op dit moment nog lumpsum sum durven te beleggen?

Ik leg reeds elke maand in (dus DCA) maar heb nog een aardige reserve op de spaarrekening staan.Ik merk dat ik op de wip zit. Aan de ene kant geloof ik in de strategie van LS, aan de andere kant vind ik de beurskoersen erg hoog.

Tja, geen 100% rationele belegger hiero dus.
Eind vorig jaar heb ik een 5cijferige uitkering ook lumpsum belegt direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
fatje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:37:
[...]

(CHY) Calamos Convertible & High yield
(DSU) BLACKROCK DEBT STRATEGIES FD
(EAD) Wells farco income
(EMD) WESTERN ASSET EMERGING MARKETS
(FPF) FIRST TRUST INTERMEDIATE DUR
(HYT) BLACKROCK CORPORATE HIGH YIELD
(RA) BROOKFIELD REAL ASSETS INCOME
(FEO) FIRST TRUST ABERDEEN EMG OPP

Overigens geen kooplijst O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:27
Miki schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:36:
[...]

Het hoeft niet alleen Meesman te zijn, je kunt ook bij 1 van de drie Groot banken beleggen in de Northern Trust fondsen waar Meesman ook toevallig gebruik van maakt. Dit hoef je maar 1x in te regelen en vervolgens heb je er geen omkijken meer naar. Kwa rendement en eenvoud ben je momenteel beter af als je voor deze optie kiest.

Een andere optie is middels Binck Fundcoach, als je een maandelijkse overschrijving instelt bij je je bank en een periodieke aankoop in Fundcoach instelt heb je ook een zorgeloze constructie.
Mooie aanvullingen!

Zijn de grootbanken ook goedkoper met een lagere inleg? (1000 euro zoals vrager aangaf?)
Ik ben zelf Rabo klant en volgens mij zijn hun vaste kwartaalkosten best hoog (op een lage inleg)..
Een snelle search in dit topic leverde mij geen vergelijking. Heb jij die toevallig een keer gemaakt? _/-\o_

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Pr088 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:16:
[...]

Mooie aanvullingen!

Zijn de grootbanken ook goedkoper met een lagere inleg? (1000 euro zoals vrager aangaf?)
Ik ben zelf Rabo klant en volgens mij zijn hun vaste kwartaalkosten best hoog (op een lage inleg)..
Een snelle search in dit topic leverde mij geen vergelijking. Heb jij die toevallig een keer gemaakt? _/-\o_
GG85 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Lekker spelen met getallen, dan kom je er vanzelf achter wat financieel interessant is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoinkDeClown
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2023
Wel met de voetnoot dat Bob in luilekkerland (een klein dorpje in Brabant) leeft, want Bob:
  • Is immuun voor koopkrachtverlies door inflatie
  • Betaalt geen vermogensbelasting
  • Betaalt geen brokers fees
  • Betaalt geen TER
's Wereld's slechtste market timer is toch een stuk sluwer dan zijn naam doet vermoeden!

Als ik de TER en IB's kosten mee neem kom ik hier op uit, toch een aanzienlijk verschil:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/c6f852xs/Bobb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:56
@DoinkDeClown De disclaimer onderaan ook gelezen? Het gaat hier natuurlijk niet om het uiteindelijke bedrag dat Bob "echt" zou hebben gekregen en wat hij daarvoor "echt" zou kunnen kopen, maar om het feit dat ondanks Bob's geweldig slechte gevoel voor timing zijn ROI uiteindelijk het beleggen nog steeds meer dan de moeite waard maakte, wat ook met jouw correcties nog steeds het geval is. (En TER wordt wel meegenomen, dus.)

Bob's strategie is nog altijd veel slechter dan gewoon periodiek inleggen in plaats van sparen om op precies het verkeerde moment in te leggen, natuurlijk, maar dat vermeldt het artikel ook.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
HEA220 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:54:
[...]

(CHY) Calamos Convertible & High yield
(DSU) BLACKROCK DEBT STRATEGIES FD
(EAD) Wells farco income
(EMD) WESTERN ASSET EMERGING MARKETS
(FPF) FIRST TRUST INTERMEDIATE DUR
(HYT) BLACKROCK CORPORATE HIGH YIELD
(RA) BROOKFIELD REAL ASSETS INCOME
(FEO) FIRST TRUST ABERDEEN EMG OPP

Overigens geen kooplijst O-)
Heb je niet ultra-junk in die fondsen zitten als die 6-8% doen?

@DoinkDeClown Inflatie en belasting doen er niet toe omdat hij daar sowieso mee te maken zou hebben zolang hij het niet zou uitgeven.

[ Voor 11% gewijzigd door Longcat op 17-02-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:59

Fuelke

Forza Ferrari

@HEA220 Waar / Bij welke broker koop je nu nog CEF bij?

Ik heb er nog wel in mijn portefeuille zitten, maar bijkopen kan meestal niet meer door de PRIIPS verordening in januari 2018.

* Fuelke heeft PTY (PIMCO Corporate & Income Opportunity Fund), DHY (Credit Suisse High Yield) en CSQ (Calamos Strategic Total Return) nog steeds.
Ik heb ook nog in het verleden Calamos Global Dynamic Income, Voya Global Equity Dividend and ..., Nuveen Diversified Dividend and Income Fund en Aberdeen Global Dynamic Dividend (toen het nog Pioneer heette) gehad. Die heb ik om diverse redenen weer verkocht.

[ Voor 12% gewijzigd door Fuelke op 17-02-2020 23:27 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 09:37
Daar gaan we. Buying moment in the making:
https://nos.nl/l/2323533

Schatting: minstens -15% (in emerging markets) de komende weken.
Wat jullie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

flipjevandejam schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:36:
Daar gaan we. Buying moment in the making:
https://nos.nl/l/2323533

Schatting: minstens -15% (in emerging markets) de komende weken.
Wat jullie?
Buy and hold.

Afbeeldingslocatie: https://ritholtz.com/wp-content/uploads/2017/03/reasons.png

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2020 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnHeerZomer
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-08 22:54
Maar waar alleen buy and hold, als je er van uit kan gaan dat de hele zooi gaat zakken? Waarom dan niet een stap voor zijn en het eigen spul op een goud moment ook de deur uitdoen? Om vervolgens weer (meer) terug te kopen op een lager moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MijnHeerZomer schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:08:
Maar waar alleen buy and hold, als je er van uit kan gaan dat de hele zooi gaat zakken? Waarom dan niet een stap voor zijn en het eigen spul op een goud moment ook de deur uitdoen? Om vervolgens weer (meer) terug te kopen op een lager moment?

[...]
Omdat als iemand de toekomst zou kunnen voorspellen diegene niet hier op Tweakers om advies kwam vragen.

Serieuzer antwoord. Niemand kan er van uit gaan dat de hele zooi gaat zakken. Die grafiek laat goed zien, allemaal momenten dat mensen er vanuit gingen dat het zou gaan zakken en het dat uiteindelijk niet deed. Hier wordt al jaren geroepen dat het in elkaar gaat zakken en het gebeurd zelden of herstelt razendsnel.

Het NOS artikel zegt dat het gevolgen zal hebben voor de economie. Maar dat is ook maar een aanname. Niemand weet hoe veel impact het heeft, hoe lang die impact duurt en of het überhaupt impact zal hebben.

Zoek voor de gein eens op Google voor nieuwsberichten uit bepaalde jaren en je zult er velen vinden die de afgelopen jaar toch echt een crisis voorspelde want er was oorlog/ziekte/stomme president/stom economisch beleid/aardbeving weet ik veel wat. En toch stijgt het.

De markt timen lukt jou niet. Lukt je dat wel, dan zou ik uitgebreid documenteren hoe je keer op keer de markt weet te verslaan en dan krijg je vanzelf een baan voor een paar miljoen per jaar waar je alleen maar dagelijks "buy" of "sell" naar je medewerkers hoeft te mailen.

Iedereen die begint met beleggen denkt slimmer te wezen dan de markt. Is een fase, moet je doorheen. Hopelijk met minimaal verlies.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:59
Gouden strategie, zolang je maar goed kan inschatten wat het juiste moment is om te kopen én het juist moment om te verkopen. Dat blijkt in de praktijk erg lastig te zijn. Maar bewijs gerust ons ongelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki

[...]
Als jij in staat bent om dit soort specifieke momenten te kunnen bepalen dan wens ik je een fantastische carrière toe in de financiële sector. Ze zitten met smart te wachten op mensen die de beurzen kunnen voorspellen :)

Niet zo heel lang geleden, Q4 2018 klapten de beurzen in elkaar en leken we op een recessie af te steven. Het ging heel hard, overal las je verhalen van mensen die net op tijd hun aandelen hadden verkocht want 2019 zou een slecht beursjaar worden. Nu terugkijkend, was 2019 een prachtig beursjaar. Dus ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Fuelke schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:21:
@HEA220 Waar / Bij welke broker koop je nu nog CEF bij?
Bij Lynx zijn ze gewoon te koop
Longcat schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:13:
[...]

Heb je niet ultra-junk in die fondsen zitten als die 6-8% doen?
Kort antwoord... ja.

Lang antwoord met een sigarendoosberekening met als voorbeeld HYT.
HYT doet 8% op prijs, daarnaast heeft het 2,2% kosten inclusief kosten voor de leverage. Dus het moet al 10,2% rente ontvangen.
Delen door 1,1 ivm discount van ± 10% = 9,27% / 1,25 ivm leverage = 7,4% wat ze moeten ontvangen om niet op NAV in te teren. Dus nogal aardig junk. Ziet het ook aan de grote holdings. Hierin zitten obligaties van bijvoorbeeld altice en bombardier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shdx
  • Laatst online: 17:42
Pistachenootje schreef op zondag 16 februari 2020 @ 03:42:
Had deze video nog niet gezien maar is wel een goede. Behandelt veel vragen die hier regelmatig voorbij komen. O.a.:
Aandelen zijn nu wel erg duur, is het wel verstandig om in te stappen?
DCA vs. Lump sum

[Video: Does Market Timing Ever Work?]
Had ik deze video een aantal maanden geleden maar gezien :+ Ik beleg normaal elke maand wat geld in een fonds en dacht ook 'het is nu wel erg hoog, laat ik maar wachten'. Na twee maanden toch maar tot de conclusie gekomen dat ik misschien geen helderziende ben en gewoon een strategie moet blijven volgen 8)7 Lesje wel geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnHeerZomer
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-08 22:54
Hold dus. ;) Dank mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
shdx schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:44:
[...]

Had ik deze video een aantal maanden geleden maar gezien :+ Ik beleg normaal elke maand wat geld in een fonds en dacht ook 'het is nu wel erg hoog, laat ik maar wachten'. Na twee maanden toch maar tot de conclusie gekomen dat ik misschien geen helderziende ben en gewoon een strategie moet blijven volgen 8)7 Lesje wel geleerd.
Daarom is het fijn dat er brokers zijn die automatisch periodiek beleggen aanbieden zodat je niet iedere keer geconfronteerd wordt met groene en rode cijfertjes en pijlen tijdens aanschaf momenten. Eén keer instellen en niet meer naar omkijken en de tijd uitzitten totdat je je specifieke doel hebt bereikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

* Naboo deed momenteel vooral aan fonds beleggen, verspreid bij meerdere aanbieders en diverse fondsen, omdat dat maandelijks geld is voor lange termijn (lees eerder met pensioen)

Sinds kort wat meer bezig met aandelen en dergelijke, maar ook daar vooral met lange termijn als doel.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tesla is weer lekker bezig, zullen we vandaag een nieuw record gaan zien?

Afbeeldingslocatie: https://www.tradegate.de/images/charts/intraday/US88160R1014.png?1582030110

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mocht je de getallen in bovenstaande grafiek vreemd vinden, dit is in EUR, niet USD.

(En als je dit in de toekomst terugleest, de grafiek is live.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:46
Strider schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:25:
[...]

Geen nette reactie van je, maar soms mis je een mooie dip. Daarnaast volg ik niet iedere dag de beurs.
Vandaag heb je wel raak geschoten natuurlijk, ASML opgepikt? Anders ASMI met een korting?

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Sport_Life schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:46:
[...]

Dat is makkelijk praten achteraf... ;)

[...]

Ik heb deze week ING gekocht. Reden: diverse banken advies koop en goed Q3 resultaat.
Werd vanmorgen toch een klein beetje zenuwachtig na de jaarcijfers, maar blijkbaar is het aandeel meegelift op de Aex en Deutsche bank. Op de lange termijn verwacht ik wel dat het aandeel langzaam omhoog gaat, zodra de inflatie / rente stijgt nog veel meer.

Als het 40% van je portefeuille is zou ik zeker 30% in wereldwijde ETFs stoppen.
Ik zat er vandaag ook aan te denken om ING bij te kopen. Al vermoed ik dat de koers nog wel iets zal dalen, dus ik heb nu gewoon ingezet dat bij het raken van mijn verwachte daling automatisch wat bij koop. ABN zelfde verhaal....

Deze twee hebben nu hun handen vol aan hun KYC projecten wat enorm op de winst drukt qua kosten. Maar zodra de grote berg KYC er doorheen is, zal het ingezette personeel op die afdelingen weer afvloeien. Dus op lange termijn zie ik beide partijen echt wel weer stijgen... Dus zeg 2-3 jaar, misschien 4.

Dus met lange adem als oogpunt, koop in die nog wel bij momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoinkDeClown
  • Laatst online: 19-12-2023
MneoreJ schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:59:
@DoinkDeClown De disclaimer onderaan ook gelezen? Het gaat hier natuurlijk niet om het uiteindelijke bedrag dat Bob "echt" zou hebben gekregen en wat hij daarvoor "echt" zou kunnen kopen, maar om het feit dat ondanks Bob's geweldig slechte gevoel voor timing zijn ROI uiteindelijk het beleggen nog steeds meer dan de moeite waard maakte, wat ook met jouw correcties nog steeds het geval is. (En TER wordt wel meegenomen, dus.)

Bob's strategie is nog altijd veel slechter dan gewoon periodiek inleggen in plaats van sparen om op precies het verkeerde moment in te leggen, natuurlijk, maar dat vermeldt het artikel ook.
Longcat schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:13:
[...]

@DoinkDeClown Inflatie en belasting doen er niet toe omdat hij daar sowieso mee te maken zou hebben zolang hij het niet zou uitgeven.
Ik vind het "false advertising" om dat niet te vermelden, het scheelt >100%! Dat jij dat inzicht hebt wil niet zeggen dat de gemiddelde lezer dat heeft.

Zou jij het eerlijk vinden als supermarktprijzen vermeld zijn als ex-BTW en per inflatie van 2002, maar bij het afrekenen ineens reeel worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag een nieuwsfeitje bij de Rabobank:
Je belegt in het beleggingsfonds Actiam Index Aandelenfonds Noord-Amerika op de beurs in Amsterdam. De beheerder van ACTIAM Beleggingsfondsen N.V. heeft aangekondigd dit fonds per 24 februari te fuseren met het beleggingsfonds Actiam Duurzaam Enhanced Index Aandelenfonds Noord-Amerika als gevolg van een herijking van het duurzame beleggingsbeleid. Deze omzetting vindt automatisch plaats. Door de fusie is er tijdelijk geen handel mogelijk in dit fonds vanaf woensdag 19 februari 15:00 uur. Op maandag 24 januari kan er in het nieuwe fonds gehandeld worden. Voor de omzetting betaal je de reguliere kosten (EUR 10) voor een fusie.
Deze omzetting kost in mijn geval 20 euro (voor zowel N-USA als Europa), beetje jammer . Meteen maar alles verkocht en over gezet naar NT World.
Naboo schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:15:
[...]

Ik zat er vandaag ook aan te denken om ING bij te kopen. Al vermoed ik dat de koers nog wel iets zal dalen, dus ik heb nu gewoon ingezet dat bij het raken van mijn verwachte daling automatisch wat bij koop. ABN zelfde verhaal....

Deze twee hebben nu hun handen vol aan hun KYC projecten wat enorm op de winst drukt qua kosten. Maar zodra de grote berg KYC er doorheen is, zal het ingezette personeel op die afdelingen weer afvloeien. Dus op lange termijn zie ik beide partijen echt wel weer stijgen... Dus zeg 2-3 jaar, misschien 4.

Dus met lange adem als oogpunt, koop in die nog wel bij momenteel.
ING verwacht ik idd op de middellange termijn, vandaag weer 3% eraf met de consensus mee. Aan de andere kant alle goudmijnen weer +3% erbij dus zo blijft alles mooi in evenwicht ;).
ASR doet het ook goed trouwens, al ben je dan wel te laat denk ik, verwacht dat die morgen 1 of 2% in de plus opent obv jaarcijfers.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 18-02-2020 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:46
Sport_Life schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:39:

[...]

Deze omzetting kost in mijn geval 20 euro (voor zowel N-USA als Europa), beetje jammer . Meteen maar alles verkocht en over gezet naar NT World.
Wat een k*t bank. Dat je daar nog wil beleggen.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wietsee. schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:27:
[...]

Ik geloof niet dat er betere alternatieven zijn als ik het hier zo lees.

Overigens ben ik toevallig op moment van schrijven ook bezig met de (andere) bank waar mijn hypotheeklening loopt, aangezien het rentetarief te hoog is sinds vorig voorjaar. Aflossing is niet doorgevoerd.
Dus het is overal hetzelfde..

[ Voor 50% gewijzigd door Sport_Life op 18-02-2020 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
[...]

Ik heb mijn sterke twijfels of je dit wel aan de Rabobank kan toerekenen, volgens mij is Actiam de schuldige hier. Verder wel eens over de kwalitatief uitermate teleurstellende kwaliteit van de Rabobank, blij dat ik er weg ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

[...]

Wat een onzin. Er wordt verwezen naar de standaard kosten van een fusie. Oftewel, als je je voorwaarden en kosten overzichten doorleest, had men dat kunnen weten.

Is het kut, ja altijd. Maar het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Miki schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:34:
[...]

Ik heb mijn sterke twijfels of je dit wel aan de Rabobank kan toerekenen, volgens mij is Actiam de schuldige hier. Verder wel eens over de kwalitatief uitermate teleurstellende kwaliteit van de Rabobank, blij dat ik er weg ben :)
Ben wel benieuwd hoe andere banken ed hiermee omgaan. Geldt natuurlijk niet alleen voor de rabobank.

Ach tis maar een paar tientjes, ook weer niet het einde van de wereld in beleggingsland. Principe is alleen een beetje vervelend.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 18-02-2020 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Zijn er hier mensen die aan daytrading doen en zo ja, bij welke bank/broker? Ik denk dat Lynx het meest interessante is voor daytrading (geen andere gevonden die soortgelijks aanbiedt. Ik doe zelf aan swing trading (aandelen kopen en verkopen waarbij ik ze langer vasthoud dan 2 dagen) en investment (via 4 etf’s door maandelijkse inleg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:39
@Sport_Life , heb je ook een linkje met het nieuws bericht van de Rabo? Ik heb zelf AVIAE bij de ING en heb niets vernomen van ze.....

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 16:17
Hoe bepalen jullie hoe welke ETF's je koopt? Ben onlangs begonnen met een accountje bij de Giro en ga maandelijks een vast bedrag storten. Vooralsnog zit ik alleen maar in VWRL, maar wil ook graag standaard een procentje of 10-20 in wat meer risicovollere ETF's stoppen.

Maar als je dan gaat zoeken verzuip je in 'de beste 25' lijstjes die gebasseerd zijn op resultaten uit het verleden.

Ik ben op zoek naar een fonds dat belegt in nieuwe bedrijven, bedrijven die net de beurs op gaan en dan voornamelijk in tech-sector. Iemand hier advies of een goede manier van zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Panzer_V schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:32:
@Sport_Life , heb je ook een linkje met het nieuws bericht van de Rabo? Ik heb zelf AVIAE bij de ING en heb niets vernomen van ze.....
Stond in de beleggers app.
Ben wel benieuwd hoe de ING ermee omgaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 19-02-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:33
Naboo schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:51:
[...]

Wat een onzin. Er wordt verwezen naar de standaard kosten van een fusie. Oftewel, als je je voorwaarden en kosten overzichten doorleest, had men dat kunnen weten.

Is het kut, ja altijd. Maar het is wat het is.
Tja, dat is wel een makkelijk excuus. Bij bijna alle brokers worden geen kosten gerekend als twee fondsen (of bedrijven) fuseren. Dat de Rabobank dat blijkbaar wel doet is best wel lame, want als belegger heb je uiteraard geen (directe) invloed of de fondsen of bedrijven die je bezit wel of niet overgenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sport_Life schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:39:

[...]

Maar dat kost je ook weer transactiekosten toch? Of wilde je sowieso al over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
  • Laatst online: 15-09 20:25
Malt007 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:50:
Hoe bepalen jullie hoe welke ETF's je koopt? Ben onlangs begonnen met een accountje bij de Giro en ga maandelijks een vast bedrag storten. Vooralsnog zit ik alleen maar in VWRL, maar wil ook graag standaard een procentje of 10-20 in wat meer risicovollere ETF's stoppen.

Maar als je dan gaat zoeken verzuip je in 'de beste 25' lijstjes die gebasseerd zijn op resultaten uit het verleden.

Ik ben op zoek naar een fonds dat belegt in nieuwe bedrijven, bedrijven die net de beurs op gaan en dan voornamelijk in tech-sector. Iemand hier advies of een goede manier van zoeken?
Heb je ook al overwegen om 10-12% in emerging markets te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Loekoe in VWRL zit al EM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
  • Laatst online: 15-09 20:25
Zeker, maar dat neemt niet weg dat je met 10-12% richting EM nog iets meer risico kunt nemen als je dat zou willen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Loekoe schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:52:
[...]

Zeker, maar dat neemt niet weg dat je met 10-12% richting EM nog iets meer risico kunt nemen als je dat zou willen. ;)
Op basis van welke overweging? Zo maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Loekoe schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Heb je ook al overwegen om 10-12% in emerging markets te stoppen?
Niet perse, heb niet genoeg kennis van die markten of zelfs maar een gevoel erbij en daarnaast zit het al voor een klein gedeelte in VWRL zoals @Pistachenootje zegt.

Ben echt op zoek naar een iets hoger risicoprofiel, een fonds dat er als de kippen bij is om in te stappen bij nieuwe veelbelovende bedrijven. Maar echt werkelijk geen idee hoe zoiets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Malt007 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:55:
[...]

Niet perse, heb niet genoeg kennis van die markten of zelfs maar een gevoel erbij en daarnaast zit het al voor een klein gedeelte in VWRL zoals @Pistachenootje zegt.

Ben echt op zoek naar een iets hoger risicoprofiel, een fonds dat er als de kippen bij is om in te stappen bij nieuwe veelbelovende bedrijven. Maar echt werkelijk geen idee hoe zoiets te vinden.
Je kunt naar Russell 2000 small cap en/of small cap growth fondsen kijken als aanvulling op je portefeuille. Bedenk wel dat deze twee wel een stuk volatieler zijn dan wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Miki schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:10:
[...]

Je kunt naar Russel 2000 small cap en/of small cap growth fondsen kijken als aanvulling op je portefeuille. Bedenk wel dat deze twee wel een stuk volatieler zijn dan wat je nu hebt.
Volatiliteit is precies wat ik zoek, beetje spanning mag wel, anders voelt het net als een spaarrekening. Uiteraard als beginner een klein percentage van mijn inleg in dat soort fondsen.

Thanks, zal me eens inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:23
Malt007 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:13:
[...]

Volatiliteit is precies wat ik zoek, beetje spanning mag wel, anders voelt het net als een spaarrekening. Uiteraard als beginner een klein percentage van mijn inleg in dat soort fondsen.

Je mag het aan mij geven, gooi ik een dobbelsteen. Bij een 6 krijg je 10% extra, bij een 5 gooi ik nog een keer en bij een 4 of lager lever je 5% in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
pirke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:18:
[...]

Je mag het aan mij geven, gooi ik een dobbelsteen. Bij een 6 krijg je 10% extra, bij een 5 gooi ik nog een keer en bij een 4 of lager lever je 5% in :)
Het blijft een fonds, geen turbo met hefboom :P Of vind je echt dat ik daar beter niet aan kan beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
[...]

Nadeel van zo'n fonds is natuurlijk wel dat als aandelen echt groot beginnen te worden, ze er op dat moment uit gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Malt007 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:24:
[...]

Het blijft een fonds, geen turbo met hefboom :P Of vind je echt dat ik daar beter niet aan kan beginnen?
Wat ik vind zou geen rol moeten spelen in jouw eigen keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
pirke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:28:
[...]

Wat ik vind zou geen rol moeten spelen in jouw eigen keuze ;)
Ik ben hier op zoek naar wat advies dus ik hecht wel waarde aan wat hier gezegd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Je zou dan ook kunnen kijken naar small cap value fondsen. ZPRV en ZPRX bijvoorbeeld.

Nog meer volatiliteit zou je ook kunnen bereiken door in individuele aandelen te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Vind het maar lastig, allemaal hebben ze een mooi verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Malt007 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Ik ben hier op zoek naar wat advies dus ik hecht wel waarde aan wat hier gezegd wordt.
Wat zijn je doelen: waarom wil je beleggen en welke termijn heb je voor ogen? Welke strategie ga je toepassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Malt007 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:34:
Vind het maar lastig, allemaal hebben ze een mooi verhaal.
Als je je meer wil verdiepen kan ik de video's van Ben Felix aanraden, als begin stap. Overigens zou ik me ook verdiepen in het dividend lek waar je bij o.a. VWRL mee te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
pirke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:38:
[...]

Wat zijn je doelen: waarom wil je beleggen en welke termijn heb je voor ogen? Welke strategie ga je toepassen?
Doel is extra pensioen, werk als zzp'er en probeer mijn geld te spreiden door gebruik te maken van verschillende methodes.

So far heb ik een aantal jaar gebruik gemaakt van de FOR regeling waardoor ik wat cash in mijn eenmanszaak heb zitten, dit wil ik gedeeltelijk onderbrengen in een pensioenfonds (al dan niet zelfsstandig beleggen). Moet nog eea uitzoeken wat betreft jaarruimtes die ik nog over heb en heb daarvoor een afspraak staan met een adviseur.

Daarnaast los ik maandelijks extra af op mijn huis en nu begonnen met prive wat beleggen met een vast bedrag per maand. Dit gaat dus om mijn privebelegging, geen grote bedragen maar hoop over een jaar of 30 toch naast mijn pensioen hier een leuke inkomstenbron aan te hebben.

Het zal dus voornamelijk passief en buy-hold worden in veilige fondsen. Maar zoals je ziet spreid ik mijn geld al behoorlijk (voor mijn gevoel dan) en vind ik het ook wel leuk om met een gedeelte iets meer risico te nemen. Niet teveel risico want ik heb geen verstand van beleggen, snap de basis (heb een financiele achtergrond) maar geen ervaring.

Ben ook geinteresseerd in vastgoedbeleggingen, misschien is dat iets verstandiger omdat het wat tastbaarder is voor mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
@Malt007 Aandelen zijn al risicovol, zelfs de "veilige fondsen" als VWRL. Daar zal bij de volgende crisis ook makkelijk 80% van verdampen. Je belegt effectief nog steeds in individuele aandelen, maar dan in heel veel tegelijk. Die spreiding zorgt dat je standaard deviatie omlaag gaat, maar als de hele markt zakt heb je daar geen drol aan :) Het enige "veilige" aan VWRL is dat je zeer waarschijnlijk niet 100% kwijt zal raken, de kans dat alle bedrijven wereldwijd failliet gaan is extreem laag (maar niet 0). Zie ook de prospectus. Categorie 5 is niet veilig!

De vraag is dan ook wat voor extra risico je zoekt bovenop dit al grote risico van aandelen. En waarom zoek je extra risico? Ik wil juist een zo laag mogelijk risico gegeven een expected return ;) Meer risico wil niet zeggen hogere rendementen, dat wil alleen zeggen dat de kans op extreme uitslagen groter wordt (zowel omhoog als omlaag). En verschillende producten kunnen eenzelfde expected return hebben maar toch een hele andere risico klasse. Vergelijk "kop of munt": het ene spel is kop alles kwijt en munt een verdubbeling, bij het andere spel is kop -10% en munt +10%. De expected return is in beide gevallen 0, maar het risico is echt wezenlijk anders.

Juist een breed gespreid fonds als VWRL heeft voor die expected return een vrij laag risico dankzij die spreiding. Het is de optelsom van alle individuele aandelen, waarbij de expected return het gemiddelde is van al die aandelen is, maar je standaard deviatie is veel lager.

Wat betreft vastgoed: individueel vastgoed heeft een hoog risico: je stopt al je eieren in 1 mandje: dat ene beleggingspand. Dat kan goed gaan, of heel fout (wietplantages etc). Zo heb je ook vastgoed fondsen en vastgoed ETFs. Die bezitten dan een mix van vastgoedfondsen en vastgoedbedrijven. VWRL heeft ook vastgoed exposure, maar niet heel veel. Een vastgoed ETF is dan opzicht ook niet tastbaar meer, net als dat VWRL geen tastbaar bedrijf is (in tegenstelling tot Shell kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
pirke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:06:
@Malt007 Aandelen zijn al risicovol, zelfs de "veilige fondsen" als VWRL. Daar zal bij de volgende crisis ook makkelijk 80% van verdampen. Je belegt effectief nog steeds in individuele aandelen, maar dan in heel veel tegelijk. Die spreiding zorgt dat je standaard deviatie omlaag gaat, maar als de hele markt zakt heb je daar geen drol aan :) Het enige "veilige" aan VWRL is dat je zeer waarschijnlijk niet 100% kwijt zal raken, de kans dat alle bedrijven wereldwijd failliet gaan is extreem laag (maar niet 0). Zie ook de prospectus. Categorie 5 is niet veilig!

De vraag is dan ook wat voor extra risico je zoekt bovenop dit al grote risico van aandelen. En waarom zoek je extra risico? Ik wil juist een zo laag mogelijk risico gegeven een expected return ;) Meer risico wil niet zeggen hogere rendementen, dat wil alleen zeggen dat de kans op extreme uitslagen groter wordt (zowel omhoog als omlaag). En verschillende producten kunnen eenzelfde expected return hebben maar toch een hele andere risico klasse. Vergelijk "kop of munt": het ene spel is kop alles kwijt en munt een verdubbeling, bij het andere spel is kop -10% en munt +10%. De expected return is in beide gevallen 0, maar het risico is echt wezenlijk anders.

Juist een breed gespreid fonds als VWRL heeft voor die expected return een vrij laag risico dankzij die spreiding. Het is de optelsom van alle individuele aandelen, waarbij de expected return het gemiddelde is van al die aandelen is, maar je standaard deviatie is veel lager.

Wat betreft vastgoed: individueel vastgoed heeft een hoog risico: je stopt al je eieren in 1 mandje: dat ene beleggingspand. Dat kan goed gaan, of heel fout (wietplantages etc). Zo heb je ook vastgoed fondsen en vastgoed ETFs. Die bezitten dan een mix van vastgoedfondsen en vastgoedbedrijven. VWRL heeft ook vastgoed exposure, maar niet heel veel. Een vastgoed ETF is dan opzicht ook niet tastbaar meer, net als dat VWRL geen tastbaar bedrijf is (in tegenstelling tot Shell kopen).
Bedankt voor je input en ik ben me bewust van de risico's. Zoals ik in mijn vorige post vertelde is dit maar een klein gedeelte van wat ik maandelijks opzij zet, en daarvan wil ook maar een klein gedeelte voor een iets hoger risicoprofiel gebruiken.

VWRL beweegt natuurlijk gewoon met de totale markt mee, in alle sectoren en in alle markten dus op de lange termijn zie ik dat als een veilige belegging. Echter, dit zorgt er ook voor dat er nooit een hoog rendement uit voort zal komen.

Daarom wil ik graag met een klein gedeelte een iets hoger risicoprofiel kiezen, ik ga zeker niet day-traden maar vind het wel leuk en interessant om me iets te focussen op een bepaalde sector. Vastgoed, zelfs in een fonds is voor mij wat tastbaarder, je kan sneller zien wat de markt doet omdat je er dagelijks over leest, zeker als je een Nederlands fonds neemt. Dit in tegenstelling tot VWRL, van 95% van de bedrijven heb ik nog nooit wat gehoord waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Malt007 Ik heb zelf een verhouding 70% VWRL, 30% IPRP. Die laatste is Europees vastgoed.

Overigens denk ik dat je de eerste 12,4% van VWRL echt wel kent (in omvang):

Apple Inc. 2.5%
Microsoft Corp. 2.3%
Alphabet Inc. 1.5%
Amazon.com Inc. 1.5%
Facebook Inc. 0.9%
Berkshire Hathaway Inc. 0.9%
JPMorgan Chase & Co. 0.8%
Johnson & Johnson 0.7%
Alibaba Group Holding Ltd. 0.7%
Visa Inc. 0.6%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Malt007 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:50:

Dan denk ik aan Renaissance IPO ETF. Geen idee of je die in NL kan krijgen.
Sander B schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:27:
[...]

Nadeel van zo'n fonds is natuurlijk wel dat als aandelen echt groot beginnen te worden, ze er op dat moment uit gaan :)
Juist een voordeel als je er vanuit gaat dat kleine bedrijven sneller kunnen groeien dan grote.

[ Voor 31% gewijzigd door Longcat op 19-02-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:19
pirke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:58:
@Malt007 Ik heb zelf een verhouding 70% VWRL, 30% IPRP. Die laatste is Europees vastgoed.
Leuke combi.

Overigens en los hiervan, vind ik het echt een moeilijke keuze om nu in te stappen vanwege de hoge koersen.

[ Voor 21% gewijzigd door DanielAlm op 19-02-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
DanielAlm schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:17:
[quote]pirke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:58:

Leuke combi.

Overigens en los hiervan, vind ik het echt een moeilijke keuze om nu in te stappen vanwege de hoge koersen.
Ik stap daarom nu alleen in met een vast bedrag per maand en laat de cash toch nog maar even op de spaarrekening verdampen.. probleem is dat ik nu al jaren wachtte met instappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Malt007 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:23:
[...]

Ik stap daarom nu alleen in met een vast bedrag per maand en laat de cash toch nog maar even op de spaarrekening verdampen.. probleem is dat ik nu al jaren wachtte met instappen.
En daarmee dus tientallen procenten rendement gemist hebt. Ik post hem nu nog maar een keer:

https://imgur.com/gallery/BlK4jzM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malt007
tomtom901 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:22:
[...]

En daarmee dus tientallen procenten rendement gemist hebt. Ik post hem nu nog maar een keer:

https://imgur.com/gallery/BlK4jzM
Daarom nu toch begonnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
tomtom901 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:22:
[...]
En daarmee dus tientallen procenten rendement gemist hebt.
Dat kun je pas achteraf vaststellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
pirke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:06:

Hoezo denk je dat bij VWRL bij een crisis makkelijk 80% kan verdampen?
waar baseer je dat op en hoe ben je tot zo een stelling gekomen?

Als ik kijk naar de grootste weging dan is dat Amerika, pakken we daar even de Down Jones bij dan zien we dat de grootste daler in 2008 was en dat was 33.84%

https://www.macrotrends.n...100-year-historical-chart

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 12:13
Snapt er iemand wat er met ING Group aan de hand is? 3.4% gedaald binnen een uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
michael3 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:22:
[...]

Hoezo denk je dat bij VWRL bij een crisis makkelijk 80% kan verdampen?
waar baseer je dat op en hoe ben je tot zo een stelling gekomen?

Als ik kijk naar de grootste weging dan is dat Amerika, pakken we daar even de Down Jones bij dan zien we dat de grootste daler in 2008 was en dat was 33.84%

https://www.macrotrends.n...100-year-historical-chart
Uit datzelfde grafiekje kun je aflezen dat hij meer dan 90% gedaald is tussen de piek in 1929 en het dal in 1932. Dat is al erger dan de 80% waar ik het over had. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat dit niet nog een keer kan gebeuren. Er is daarnaast ook geen enkele reden om aan te nemen dat de ergste crash die ooit op zal treden in de geschiedenis achter ons ligt. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat hij snel zal herstellen na een volgende crash.

Een 80% crash zal niet vaak optreden bij een breed fonds, dat klopt, maar je moet de mogelijkheid niet uitsluiten, dan bedrieg je jezelf.

Zie ook Wikipedia: Wall Street Crash of 1929
The "Roaring Twenties", the decade that followed World War I that led to the crash,[2] was a time of wealth and excess.
[...]
Despite the dangers of speculation, it was widely believed that the stock market would continue to rise forever.
[...]
The crash followed a speculative boom that had taken hold in the late 1920s. [...] Such figures set up a crescendo of stock-exchange speculation that led hundreds of thousands of Americans to invest heavily in the stock market. A significant number of them were borrowing money to buy more stocks. [...] The rising share prices encouraged more people to invest, hoping the share prices would rise further. Speculation thus fueled further rises and created an economic bubble.
[...]
The stock market crash of October 1929 led directly to the Great Depression in Europe. When stocks plummeted on the New York Stock Exchange, the world noticed immediately. Although financial leaders in the United Kingdom, as in the United States, vastly underestimated the extent of the crisis that ensued, it soon became clear that the world's economies were more interconnected than ever. The effects of the disruption to the global system of financing, trade, and production and the subsequent meltdown of the American economy were soon felt throughout Europe.
Ik zie regelmatig veel vergelijking met quotes die ik in dit forum lees...

[ Voor 41% gewijzigd door pirke op 19-02-2020 16:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 22:15
tommymeerNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:26:
Snapt er iemand wat er met ING Group aan de hand is? 3.4% gedaald binnen een uur.
ING stelt uitgifte coco uit
(ABM FN-Dow Jones) Het aandeel ING gaat woensdagmiddag hard omlaag, nadat de bank de uitgifte van 1 miljard euro aan risicodragende Additional Tier 1-obligaties uitstelde.

Deze risicodragende obligaties, die voor de bank even solide kapitaal verschaffen als aandelenkapitaal, kunnen waardeloos worden als de kapitaalbuffer van de bank wegsmelt door onverwachte verliezen. Daarom staan ze ook wel bekend als 'contingent convertibles' of kortweg coco's.

Het aandeel daalde ruim 3 procent bij hoge omzetten.

Een woordvoerder van de bank bevestigde aan ABM Financial News dat de emissie is uitgesteld, maar wilde geen commentaar geven over de reden. De emissie was gepland voor vandaag, woensdag 19 februari.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Hielko schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:23:
[...]

Tja, dat is wel een makkelijk excuus. Bij bijna alle brokers worden geen kosten gerekend als twee fondsen (of bedrijven) fuseren. Dat de Rabobank dat blijkbaar wel doet is best wel lame, want als belegger heb je uiteraard geen (directe) invloed of de fondsen of bedrijven die je bezit wel of niet overgenomen worden.
Dan had je moeten kijken naar alternatieve brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

* Naboo twijfelt ing bij te kopen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Naboo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:27:
ING lijkt inderdaad een koopje, maarja de markt denkt daar blijkbaar anders over.
https://www.iex.nl/Aandee...fundamentele-analyse.aspx
Intrinsieke waarde zou aardig boven de huidige koers moeten liggen, maarja over intrinsieke waarde gesproken...
Bij wereldhave krijg je nog meer waar voor je geld volgens de cijfertjes; https://www.iex.nl/Aandee...fundamentele-analyse.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
JohanNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:37:
[...]

ING lijkt inderdaad een koopje, maarja de markt denkt daar blijkbaar anders over.
https://www.iex.nl/Aandee...fundamentele-analyse.aspx
Intrinsieke waarde zou aardig boven de huidige koers moeten liggen, maarja over intrinsieke waarde gesproken...
Bij wereldhave krijg je nog meer waar voor je geld volgens de cijfertjes; https://www.iex.nl/Aandee...fundamentele-analyse.aspx
Die wereldhave cijfers zijn van 2018, die lopen best achter... daarnaast zijn resultaten in het verleden geen garantie voor resultaten in de toekomst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
pirke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:39:
[...]

Die wereldhave cijfers zijn van 2018, die lopen best achter... daarnaast zijn resultaten in het verleden geen garantie voor resultaten in de toekomst ;)
Klopt, maar als ze nu de hele toko zouden verkopen dan zal dat vrijwel zeker wel meer geld opleveren dan de nu ~€16 per aandeel.
Het is alleen zo dat dat niet zomaar zal gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
JohanNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:45:
[...]

Klopt, maar als ze nu de hele toko zouden verkopen dan zal dat vrijwel zeker wel meer geld opleveren dan de nu ~€16 per aandeel.
Het is alleen zo dat dat niet zomaar zal gebeuren.
Of de marktwaarde van de assets is wat lager dan in het jaarverslag staat. Anders zou het redelijk voor de hand liggen dat private equity of een activist de boel van de beurs haalt, alle assets verkoop en zichzelf trakteert op een mooi dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@JohanNL Of de vooruitzichten voor bijvoorbeeld verhuur van commerciële vastgoed (winkels etc) is erg negatief aangezien er steeds meer online gekocht wordt, veel huurcontracten binnenkort aflopen, en Amazon naar Nederland komt. Het gevolg is veel leegstaande winkelpanden die je aan de straatstenen niet kwijt raakt zonder een flink (boek)verlies. De huidige marktprijs van zo'n aandeel komt echt niet uit de lucht vallen.

Als je nog andere deals wilt scoren kun je ook naar Deutsche Bank kijken, daar krijg je op papier ook een flinke korting op... Er van uitgaande dat ze alle slechte leningen (ruim 300 miljard) zonder verlies weg kunnen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hielko schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:23:
[...]

Volgens de Rabobank worden deze kosten door Actiam in rekening gebracht. Beetje vreemd en warrig verhaal allemaal. Ik ga nog wel onderbouwing vragen waaruit blijkt dat Actiam deze kosten blijkbaar doorbelast, maar verder steek ik er geen energie in :).

Overigens: De lopende kostenfactor bij Actiam gaat met 20% omhoog! (0,15% > 0,18%)
Oude factsheet: https://www.actiam.com/49...eet-nl/fs_avia_europa.pdf
Nieuwe factsheet: https://www.actiam.com/49...et-nl/fs_adeia_europa.pdf

Nog een reden om weg te gaan bij Actiam :w (uit principe, vooral).
Naboo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:27:
Ik vermoed dat beleggers bang zijn dat er (weer) een lijk uit de kast komt. Of dit risico met de kennis van nu ~3% waard is zul je zelf moeten oordelen.

https://www.telegraaf.nl/...n-hamers-vertrekt-bij-ing storm in glas water dus :)

[ Voor 58% gewijzigd door Sport_Life op 20-02-2020 19:59 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• shdx
  • Laatst online: 17:42
Relevante xkcd:
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/picking_bad_stocks.png

• Panzer_V
Sport_Life schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:07:
[...]

Volgens de Rabobank worden deze kosten door Actiam in rekening gebracht. Beetje vreemd en warrig verhaal allemaal. Ik ga nog wel onderbouwing vragen waaruit blijkt dat Actiam deze kosten blijkbaar doorbelast, maar verder steek ik er geen energie in :).

Overigens: De lopende kostenfactor bij Actiam gaat met 20% omhoog! (0,15% > 0,18%)
Nieuwe factsheet: https://www.actiam.com/49...et-nl/fs_adeia_europa.pdf

Nog een reden om weg te gaan bij Actiam :w (uit principe, vooral).
ING heeft er voor gekozen om geen informatieverstrekking naar de klanten te doen. Omdat het alleen een samenvoeging zou zijn.

Helaas is de positie per vandaag al op slot gezet. Na het weekend e.e.a. verkopen en iets anders aankopen. Weet alleen nog niet wat.

Heb wel net ACTIAM gebeld met de vraag wat er gebeurd met de onderliggende waardes van het AVIAW fonds. Daar AVIAN en AVIAE samen met AVIAP onderliggend zijn...…..Daarvoor ga ik hopelijk vandaag teruggebeld worden.

Wat is jullie tips als vervanging van AVIAW en AVIAE?

• AudiRS3
  • Laatst online: 04-06 08:46
Denk dat de conclusie was met alles meegenomen (dividendlek etc)
cspx.as voor s&p 500 en NT World voor total world.

[ Voor 20% gewijzigd door AudiRS3 op 20-02-2020 13:24 ]

• Panzer_V
Ik heb ondertussen contact gehad met ACTIAM. Mijn vermoedens zijn bevestigd. Als gevolg van het opgaan van AVIAN en AVIAE in ADEIAN en ADEIAE wordt ook AVIAW aangepast.

AVIAW belegd voortaan voor het Europese en Noord Amerikaanse deel in andere subfondsen. Oftewel, hierdoor krijgt AVIAW significant meer uitsluitingen dan ESG. Grofweg 25% van de Europese en Noord Amerikaanse MSCI index.

Ikzelf heb als gevolg hiervan de conclusie getrokken dat je met AVIAW géén wereld tracker meer hebt. Er zijn simpelweg teveel uitsluitingen.

Zojuist order ingevoerd om alles naar de NT fondsen over te zetten.

Ik zoek nog wel een vervanger van AVIAE.....is hier ook een NT versie voor?

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:56
Stomme vraag, waarom vind ik niets terug over de verandering van strategie/verzwaring criteria? Ik zie niets bij Actiam onder de fondsen en niets bij nieuws.
Ik heb zowel AVIAW en IWDA (ivm snel kunnen acteren) bij DeGiro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Panzer_V ja er is ook een NT Europa NL0011400346 (maar Europa zit al in de wereld tracker).

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BiLLY_daKid schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:28:
Stomme vraag, waarom vind ik niets terug over de verandering van strategie/verzwaring criteria? Ik zie niets bij Actiam onder de fondsen en niets bij nieuws.
Ik heb zowel AVIAW en IWDA (ivm snel kunnen acteren) bij DeGiro.
https://www.actiam.com/nl...beleggingsfondsen-190419/

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-10 21:38
Sport_Life schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:07:
[...]

Nieuwe factsheet: https://www.actiam.com/49...am-retail/factsheet-nl/fs

https://www.telegraaf.nl/...n-hamers-vertrekt-bij-ing storm in glas water dus :)

Hier staat het juist andersom: de kosten gaan van 0,18% naar 0,15%. (Doorklikken naar toelichting).

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rolletjedrop schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:40:
[...]

Hier staat het juist andersom: de kosten gaan van 0,18% naar 0,15%. (Doorklikken naar toelichting).
Klopt zie mijn edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Pistachenootje schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:36:
@Panzer_V ja er is ook een NT Europa NL0011400346 (maar Europa zit al in de wereld tracker).
Tx. Ja, dat weet ik. Maar ik zoek wat extra exposure richting Europa. Vandaar dat ik een plukje extra Europa aanhoudt.

Ik zal er eens naar kijken of dit een mooie vervanging voor AVIAE is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Mijn dag begint met slecht nieuws, ING verhoogt per 1 april de tarieven voor zelf beleggen: de basisfee wordt verhoogt van €16 naar €20 per jaar. En de drempel van de variabele servicefee is van €75.000 naar €100.000 verschoven. Het zijn geen schokkende bedragen maar leuk is anders :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 21:49

GG85

.......

Miki schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:38:
Mijn dag begint met slecht nieuws, ING verhoogt per 1 april de tarieven voor zelf beleggen: de basisfee wordt verhoogt van €16 naar €20 per jaar. En de drempel van de variabele servicefee is van €75.000 naar €100.000 verschoven. Het zijn geen schokkende bedragen maar leuk is anders :/
Minder, ik heb mijn calculator ge-update:

https://github.com/GvY85/FO-calculators/wiki

Zit zelf bij de Rabo (Zelf Beleggen) en snap de uitleg niet helemaal bij de verschillende opties om dividend direct te investeren. (gebruik NT fondsen die het uitkeren en dat moment zit er aan te komen).

Ik wil elke cent aan uitgekeerd dividend direct herinvesteren, nu geeft Rabo de volgende opties:

Keuzedividend
Uitkeren in: * Geld of * Aandelen

Stockdividend omwisselen in aandelen, en
* Verschil afronden (>50% aankopen)
* Verschil aankopen
* Verschil verkopen
* Niet omwisselen en stockdivident verkopen

Ik heb hem nu op "Uitkeren in aandelen" en "Verschil afronden (>50% aankopen)" staan maar is dat de juiste als ik alles wil herbeleggen in hetzelfde fonds? Waar ik op vastloop is het Stockdivident verschil. Welk verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 09:37
Miki schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:38:
Inderdaad.

U belegt bij ons via Zelf op de Beurs. Vanaf 1 april 2020 wijzigen hierin enkele tarieven. Hieronder ziet u wat er vanaf deze datum verandert, maar ook wat hetzelfde blijft. In juli 2020 worden voor het eerst de basis- en servicefee afgeschreven op basis van de nieuwe tarieven.

Wat verandert er op 1 april?
In de tabel hieronder vindt u terug welke tarieven er precies veranderen.

Huidige ING kosten:

ING kosten per 1 april 2020

Vaste basisfee per jaar
(per kwartaal)

€ 16
(€ 4)

€ 20
(€ 5)

Variabele servicefee
over het belegd vermogen:

t/m € 75.000:
0,24%

t/m € 100.000:
0,24%

Wat verandert er niet?
Het kopen of verkopen van beleggingsfondsen en indextrackers blijft gratis
De transactiekosten voor het aan- en verkopen van opties blijven € 2,25 per contract
Valutakosten blijven 0,25% op de middenkoers die wij vaststellen
De kosten die u aan fondsbeheerders betaalt, bijvoorbeeld bij beleggingsfondsen en trackers, worden ook na 1 april verrekend in de koers van het fonds
Meer informatie
Op de tarievenpagina van Zelf op de Beurs op ing.nl vindt u rekenvoorbeelden en de tarieventool. Hiermee kunt u een indicatie krijgen van wat de tariefswijziging zou kunnen betekenen in uw situatie.

Met vriendelijke groet,

Nick van Boven
Directeur Beleggen

Caren Bouwmeester
Manager Klantenservice Beleggen

------

Goed om Nick toch maar eens te bevragen waarom de kosten omhoog gaan in een wereld van brokers die hun kosten stelselmatig verlagen.

Ik vertrek naar Tradestation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
flipjevandejam schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:05:
[...]

Inderdaad.

U belegt bij ons via Zelf op de Beurs. Vanaf 1 april 2020 wijzigen hierin enkele tarieven. Hieronder ziet u wat er vanaf deze datum verandert, maar ook wat hetzelfde blijft. In juli 2020 worden voor het eerst de basis- en servicefee afgeschreven op basis van de nieuwe tarieven.

Wat verandert er op 1 april?
In de tabel hieronder vindt u terug welke tarieven er precies veranderen.

Huidige ING kosten:

ING kosten per 1 april 2020

Vaste basisfee per jaar
(per kwartaal)

€ 16
(€ 4)

€ 20
(€ 5)

Variabele servicefee
over het belegd vermogen:

t/m € 75.000:
0,24%

t/m € 100.000:
0,24%

Wat verandert er niet?
Het kopen of verkopen van beleggingsfondsen en indextrackers blijft gratis
De transactiekosten voor het aan- en verkopen van opties blijven € 2,25 per contract
Valutakosten blijven 0,25% op de middenkoers die wij vaststellen
De kosten die u aan fondsbeheerders betaalt, bijvoorbeeld bij beleggingsfondsen en trackers, worden ook na 1 april verrekend in de koers van het fonds
Meer informatie
Op de tarievenpagina van Zelf op de Beurs op ing.nl vindt u rekenvoorbeelden en de tarieventool. Hiermee kunt u een indicatie krijgen van wat de tariefswijziging zou kunnen betekenen in uw situatie.

Met vriendelijke groet,

Nick van Boven
Directeur Beleggen

Caren Bouwmeester
Manager Klantenservice Beleggen

------

Goed om Nick toch maar eens te bevragen waarom de kosten omhoog gaan in een wereld van brokers die hun kosten stelselmatig verlagen.

Ik vertrek naar Tradestation.
Besef wel dat waarschijnlijk andere partijen ook zullen volgen. Het zal mij niets verbazen als de twee andere groot banken ook hun tarieven zullen opschroeven. Daarbij heeft DeGiro ook al aangekondigd iets met de tarieven te gaan doen waar ze in Duitsland starten met een inactivity fee door een bewaarloon te vragen.
Pagina: 1 ... 28 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.