Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Nu online
squaddie schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:21:
Als je maar vaak genoeg roept dat er een correctie aankomt zal je vanzelf een keer gelijk krijgen. Persoonlijk acht ik de kans klein dat we binnen twee jaar renteverhogingen gaan zien, ik denk eerder richting 2025 moet gaan denken.
Wat kunnen goede redenen zijn om de rente te verhogen?

Overheden en veel bedrijven zitten er niet op te wachten. Banken en verzekeringen misschien wel.

Een negatieve rente vanaf pakweg 50k op de spaarrekening kan ook een mogelijkheid zijn.

Ik heb al ergens gelezen dat de lage rente en steeds stijgende beurzen een soort van basisinkomen voor de rijken is.

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 10:39
Strider schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:39:
Zijn er nog Tweakers die aandelen in Biophytis hebben? Zijn vandaag bijna 90% gestegen na goedkeuring op een 2B studie.
Zelfs meer dan verdubbeld, maarja, met een aandeel dat komt van een aanvankelijke prijs van ruim 16 euro per aandeel is het de zoveelste biotech stock die een dusdanig patroon laat zien. Je kunt als buitenstaander eigenlijk nauwelijks serieus investeren in dit soort bedrijven. Voor alle succesverhalen staat er tegenover een geheel kerkhof aan potentiële investeringen die gefaald zouden zijn.

Indien je met een meer stabiel resultaat in deze hoek wilt beleggen zou ik suggereren om te kijken naar pharmaceuticals als Johnson & Johnson, Stryker, Thermo Scientific, AbbVie. Bedrijven met iets meer wisselende resultaten maar toch zeker ook geen slechte opties om naar te kijken zijn bijv. GlaxoSmithKline, Roche, Novartis. Of de grotere biotech bedrijven als Amgen en Biogen.

Je zult met deze bedrijven geen 90% stijging binnen één dag zien. Maar aan de andere kant, indien binnen kort de fase 2B studie van start gaat en de eerste serieuze bijwerkingen komen om de hoek kijken, zie je ook geen direct verlies van 99.9% van je inleg. Of indien peer-review de resultaten uiteindelijk kritisch af schiet. Of indien tegenvallende resultaten niet leiden tot een fase 3 studie. Of... of... of...

Er zitten dusdanig veel onzekerheden binnen dit soort kleine biotech bedrijven dat enkel iemand met insider information hier echt iets in zou kunnen behalen. Zonder, is het echt puur gokwerk. Je kunt nog zo hard je best doen, je kunt je nog zo goed proberen te verdiepen in het onderliggende product en de potentiële kans van slagen. Maar dit alles neemt niet weg dat een bij verreweg ruime meerderheid van drug candidates en andere biotech producten gedoemd is om te mislukken, met als bijgevolg, eveneens je investeringen.

• two-one
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 04-04 21:17
Ik weet dat er in het verleden vaak werd aangeraden om d.m.v. een obligatiefonds te combineren met een indexfonds je het risico kunt beperken.
Is dat in deze gekke (rente) markt nog steeds zo?
Of kun je het net zo goed cash houden? Of evt. in deposito's?

[Voor 185% gewijzigd door two-one op 12-02-2020 23:26. Reden: n/a]

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:49
Heeft iemand ervaring met momentum rotatie strategie?

https://www.iex.nl/Column/277105/Roteren-met-momentum.aspx

https://www.iex.nl/Column/493602/Interen-of-renderen.aspx

[Voor 20% gewijzigd door pirke op 13-02-2020 10:19]

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 10:40
@pirke ik heb een positie in iShares Momentum.

• MneoreJ
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 10:01
Geen ervaring als zodanig (ik noem het ervaring als je een dikke crash hebt meegemaakt) maar ik pas het wel toe. Als je interesse hebt in momentum en je hebt je kerstbonus nog niet op gemaakt (:+) raad ik "Dual Momentum Investing" van Antonacci aan. Hij gaat zeer uitgebreid in op het idee van momentum, met verwijzingen naar zo'n beetje alle research die ooit over het onderwerp gedaan is, en de verschillende vormen ervan (waarbij hij natuurlijk ook zijn eigen strategie uit de doeken doet). Of je nu wel of niet voor momentum gaat daarna (en hoe) is dan in ieder geval gebaseerd op meer data dan een eenmalig backtestje van 15 jaar terug.

• Ardbeg10
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 14-02 12:20
two-one schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:12:
Ik weet dat er in het verleden vaak werd aangeraden om d.m.v. een obligatiefonds te combineren met een indexfonds je het risico kunt beperken.
Is dat in deze gekke (rente) markt nog steeds zo?
Of kun je het net zo goed cash houden? Of evt. in deposito's?
Of gewoon een boxspread aanmaken.
Expiratiedatum van een jaar en rendement van ca. 4%.

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Nu online
Ik zelf werk ook deels met een momentum rotation strategie. Op basis Adaptive Asset Allocation. Zie mijn eerdere posts daarover.

• two-one
Ardbeg10 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:42:
[...]

Of gewoon een boxspread aanmaken.
Expiratiedatum van een jaar en rendement van ca. 4%.
Ik ken dat niet. Heb een beetje gegoogled.
Risicoloos 4% maken?

Heb altijd geleerd dat als dingen te mooi zijn om waar te zijn, dat ze dat dan meestal ook zijn.

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 09:22
Tesla kondigt donderdag aan voor miljarden dollars aan vanaf vrijdag nieuwe aandelen te willen uitgeven. De elektrische autofabrikant hoopt hiermee tot $2,3 mrd aan vers kapitaal op te halen. Het aandeel Tesla ging voorbeurs 5% omlaag als reactie op de aankondiging.
Slim. :)

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07-04 19:04
..De emissie komt als een verrassing, want topman Elon Musk vertelde twee weken geleden nog dat zijn bedrijf geen extra kapitaal hoeft op te halen.

420!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

BiLLY_daKid schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:59:
..De emissie komt als een verrassing, want topman Elon Musk vertelde twee weken geleden nog dat zijn bedrijf geen extra kapitaal hoeft op te halen.

420!
Ik begin het steeds meer te begrijpen.

Eerst verkondigen geen kapitaal nodig > koers explodeert
Vervolgens toch nieuwe aandelen uitgeven (op de hoge koers).

Ben blij dat Tesla maar een fractie is van NT World. :P

• nDust
  • Registratie: augustus 2010
  • Nu online
Sport_Life schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:34:
[...]

Ik begin het steeds meer te begrijpen.

Eerst verkondigen geen kapitaal nodig > koers explodeert
Vervolgens toch nieuwe aandelen uitgeven (op de hoge koers).

Ben blij dat Tesla maar een fractie is van NT World. :P
Ben benieuwd of de SEC hier weer een zaak van gaat maken.

• Baytep
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Ik zie hier het concept van een box spread steeds vaker voorbij komen, en heb er wel eens naar gezocht, maar vond eigenlijk alleen websites die uitgaan van een hogere basiskennis dan ik heb.

Weet iemand waar je een goed begin van een uitleg kunt lezen als je geen ervaring met opties etc hebt, en tot dusver alleen aandelen / ETF's koopt?

• spaarpot
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 07-04 22:54
Vraag voor de ervaren Meesman beleggers,

Ik ben inmiddels midden 40 en heb nooit naar beleggen gekeken, ben een echte spaarrekening freak. Gezien ik inmiddels een mooie som op mijn spaarrekening heb staan en de rente op zijn gat ligt, overweeg ik om met een klein bedrag per maand te starten met indexbeleggen bij Meesman. Ik wil op dit moment geen groot bedrag ineens inzetten aangezien dit allemaal nieuw voor mij is.

Aangezien mijn Meesman kapitaal in het begin klein zal zijn, ben ik bereid om wat meer risico te nemen bij Meesman zodat mijn kapitaal wat meer zou kunnen groeien. Welke Meesman fondsen adviseren jullie mij in dit geval ?

Hoor het graag!

• Pistachenootje
@spaarpot Meesman is meestal duurder dan de grootbanken en je belegt in dezelfde fondsen. Dit is al heel vaak besproken. Je kunt de zoekfunctie gebruiken.

• HEA220
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 07-04 20:44
Baytep schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:11:
Ik zie hier het concept van een box spread steeds vaker voorbij komen, en heb er wel eens naar gezocht, maar vond eigenlijk alleen websites die uitgaan van een hogere basiskennis dan ik heb.

Weet iemand waar je een goed begin van een uitleg kunt lezen als je geen ervaring met opties etc hebt, en tot dusver alleen aandelen / ETF's koopt?
Op de site van Lynx staat veel uitleg over opties. Ook zijn daar een aantal masterclasses over opties en de optie grieken. Deze zijn ook toegankelijk voor niet klanten. Vond het zelf zeer leerzaam.

Als je de basis kent kan je verder met boxen als je dat zou willen.

• Boerekool_
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 07-04 18:56
spaarpot schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:25:
Vraag voor de ervaren Meesman beleggers,

Ik ben inmiddels midden 40 en heb nooit naar beleggen gekeken, ben een echte spaarrekening freak. Gezien ik inmiddels een mooie som op mijn spaarrekening heb staan en de rente op zijn gat ligt, overweeg ik om met een klein bedrag per maand te starten met indexbeleggen bij Meesman. Ik wil op dit moment geen groot bedrag ineens inzetten aangezien dit allemaal nieuw voor mij is.

Aangezien mijn Meesman kapitaal in het begin klein zal zijn, ben ik bereid om wat meer risico te nemen bij Meesman zodat mijn kapitaal wat meer zou kunnen groeien. Welke Meesman fondsen adviseren jullie mij in dit geval ?

Hoor het graag!
Alle vergelijkingen zijn inmiddels gemaakt, zoals ook hierboven gemeld met de grootste banken. Als je bij ING/Rabo/ABN zit kan je dezelfde fondsen vinden van Northen Trust. (welke exact moet ook ik terug zoeken).

Mocht je niet bij deze banken zitten en wil je het gemak en overzicht van Meesman is er een pagina op hun website waarop je gemakkelijk de mix kan bepalen.

Ikzelf heb nu volledig aandelen en een mix van de fondsen aangeboden op meesman. Ik zou even lezen wat de fondsen precies representeren, maar om het gemakkelijk te houden is er sinds enkele maanden 1 fonds waar alles inzit. Wereldwijd totaal.

Veel laagdrempeliger dan meesman word het niet. Alle alternatieven vereisen soms iets en soms veel meer uitzoekwerk en maandelijkse effort, met iets lagere kosten als gevolg.

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Boerekool_ schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:59:
[...]

Alle vergelijkingen zijn inmiddels gemaakt, zoals ook hierboven gemeld met de grootste banken. Als je bij ING/Rabo/ABN zit kan je dezelfde fondsen vinden van Northen Thrust. (welke exact moet ook ik terug zoeken).
  • NL0011515424 Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR // 12 á 15%
  • NL0011225305 Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund EUR // 88 á 85%
Alsjeblieft :)

[Voor 3% gewijzigd door Miki op 14-02-2020 08:40]

14x315W Mono | ZW 41° | Array tilt 10° | PVOutput

• Pistachenootje
IWDA breekt door de 60 euro...

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 09:20
nDust schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:25:
[...]

Ben benieuwd of de SEC hier weer een zaak van gaat maken.
Wat voor zaak zouden ze precies moeten aanspannen volgens jou?

Onvoorstelbaar!

• Vleknek
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 14-02 11:22
Wat zou je doen met een miljoen???
Stel, je wint de staatsloterij of hebt een dikke erfenis.
En je wilt het geld toch niet langzaam minder zien worden door inflatie en kosten.
Sterker nog, een beetje leuk rendement zou prettig zijn. Je pensioen houd nml. bepaald niet over.
En je hebt het geld de komende 10 jaar niet nodig.
Wat zou je dan doen?
Een flink gedeelte/alles in een index fonds? Het uit handen geven aan een vermogensbeheerder?
En, dan in 1 keer alles erin? Of elke maand 50k ofzo? Of maar een gedeelte?
Zomaar benieuwd.
Asking-for-a-friend offcourse!

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 07-04 21:33

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Vleknek schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:21:
Stel, je wint de staatsloterij of hebt een dikke erfenis.
En je wilt het geld toch niet langzaam minder zien worden door inflatie en kosten.
Sterker nog, een beetje leuk rendement zou prettig zijn. Je pensioen houd nml. bepaald niet over.
En je hebt het geld de komende 10 jaar niet nodig.
Wat zou je dan doen?
Een flink gedeelte/alles in een index fonds? Het uit handen geven aan een vermogensbeheerder?
En, dan in 1 keer alles erin? Of elke maand 50k ofzo? Of maar een gedeelte?
Zomaar benieuwd.
Asking-for-a-friend offcourse!
Leuke vraag! Ik zou uitgaande van 1 miljoen die dit kwartaal nog vrijvalt en waar geen belastingen etc. meer over betaald hoeft te worden:
  • Mijn vaste lasten zo laag mogelijk willen hebben ipv straks een zo hoog mogelijk pensioen. Dus hypotheek aflossen.
  • Met maximaal 5 à 10 procent direct wat leuks gaan doen. Nieuwe auto, vakantie, mooi horloge en nieuwe pc.
  • 20% cash aanhouden. Voor leuke uitgaven de komende tijd of om later alsnog te beleggen
  • Het restant, dus 70-75%, in één keer beleggen in eigen beheer waarbij ik mijn bestaande portefeuille verdeling zou aanhouden. Dus grofweg 30% in obligatiefondsen/ETF en 70% in aandelenfondsen/ETF.
  • En het belangrijkste.....gewoon blijven werken! 1 Miljoen is te weinig om van te kunnen rentenieren.

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Panzer_V schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:32:
[...]
  • En het belangrijkste.....gewoon blijven werken! 1 Miljoen is te weinig om van te kunnen rentenieren.
Misschien te weinig als je wat lifestyle inflatie meerekent. Voor mij zou 1 miljoen echt ruim voldoende zijn :)

Verder uitstekend advies. :)

[Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 14-02-2020 11:49]

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun | VeloViewer

• two-one
There's an app ETF for that: iShares Edge MSCI World Momentum
Factor UCITS ETF - ISIN: IE00BP3QZ825

[Voor 6% gewijzigd door two-one op 14-02-2020 11:54]

• michael3
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 10:31
Pistachenootje schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:30:
[...]

In de meeste gevallen is het het goedkoopst om in de fondsen van Northern Trust te beleggen bij de grootbanken (tenzij je met Amerikaanse ETFs wil gaan werken). Dit is al heel vaak besproken. Zie ook https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
Nog bedankt voor je bericht.

Ik zit bij de Rabobank, wat zouden jullie doen?

Een fonds bij de Rabobank, VWRL via Flatex of degiro of een andere optie?

Heb nu aardig wat geld bij elkaar gesprokkeld (minder dan 100k, schijnt belangrijk te zijn voor de kosten) wat ik wil beleggen, hoe zouden jullie het aanpakken in percentage.
Alles in 1x inleggen of maandelijks verspreiden zoja over hoeveel maanden?
Momenteel doe ik nu verspreid ongeveer 5% per maand inleggen van me belleging budget
Wil 40% overhouden van me totaal spaargeld.

• michael3
Zr40 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:48:
[...]

Misschien te weinig als je wat lifestyle inflatie meerekent. Voor mij zou 1 miljoen echt ruim voldoende zijn :)

Verder uitstekend advies. :)
Voor mij ook meer dan voldoende :)

Huisje kopen a 3 a 4 ton en dan kan je ongeveer €1500 per maand uitgeven, lijkt me ruim voldoende om rond te komen *O*

• Ardbeg10
two-one schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:05:
[...]

Ik ken dat niet. Heb een beetje gegoogled.
Risicoloos 4% maken?

Heb altijd geleerd dat als dingen te mooi zijn om waar te zijn, dat ze dat dan meestal ook zijn.
Wie zegt dat het risicoloos is?

Dat gezegd hebbende: Een box spread op dit moment zoals ik deze bedoel, kent ongeveer hetzelfde risico als een high-rated obligatie / deposito in een normale rente-markt. Dus zeker niet risicoloos inderdaad.

[Voor 3% gewijzigd door Ardbeg10 op 14-02-2020 12:09]

• Pistachenootje
@michael3 als je bij de Rabobank wil blijven zou ik gewoon daar beleggen, in de NT fondsen.

• michael3
Pistachenootje schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:08:
@michael3 als je bij de Rabobank wil blijven zou ik gewoon daar beleggen, in de NT fondsen.
Wil er niet zo zeer blijven, maar heb daar me betaalrekening lopen.

Momenteel beleg ik via Flatex in VWRL

• two-one
Ardbeg10 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:08:
[...]

Wie zegt dat het risicoloos is?
dat zei het eerste resultaat op google....

Ok, goed dat je dat hebt opgehelderd!

• Ardbeg10
two-one schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:12:
[...]

dat zei het eerste resultaat op google....

Ok, goed dat je dat hebt opgehelderd!
Er was nooit enige opheldering noodzakelijk totdat jij opeens aankwam dat dingen risicoloos zouden zijn, wat natuurlijk per definitie larie is.

Maar laten we dan meteen wel even iets anders ophelderen: Een goed gespreide ETF met lage kosten kent een veel hoger risico.

[Voor 21% gewijzigd door Ardbeg10 op 14-02-2020 12:16]

• Pistachenootje
michael3 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:11:
[...]

Wil er niet zo zeer blijven, maar heb daar me betaalrekening lopen.
Dat bedoelde ik met blijven. Als je geen bezwaar hebt tegen overstappen kun je naar ABN gaan, dan krijg je een bonus.

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07-04 16:46

GG85

.......

michael3 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:00:
[...]

Nog bedankt voor je bericht.

Ik zit bij de Rabobank, wat zouden jullie doen?

Een fonds bij de Rabobank, VWRL via Flatex of degiro of een andere optie?

Heb nu aardig wat geld bij elkaar gesprokkeld (minder dan 100k, schijnt belangrijk te zijn voor de kosten) wat ik wil beleggen, hoe zouden jullie het aanpakken in percentage.
Alles in 1x inleggen of maandelijks verspreiden zoja over hoeveel maanden?
Momenteel doe ik nu verspreid ongeveer 5% per maand inleggen van me belleging budget
Wil 40% overhouden van me totaal spaargeld.
NT fondsen bij de Rabo, dus voor je aandelen 85-88%:
Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund EUR
en 12-15% Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund Class A EUR
voor wereldwijde dekking

Lekker makkelijk elke maand automatisch inleggen en geen divident lek.

Evt nog wat obligaties, bijv:
Vanguard Euro Government Bond Index Fund Institutional Plus EUR Accumulation
of
Vanguard Eurozone Inflation-Linked Bond Index Fund Institutional Plus EUR Accumulation

Voor mensen die het handig vinden: de Rabobank Fondsselector (link zit normaliter verscholen in de belleggingsomgeving waarvoor je ingelogd moet zijn):
Fondsselector

[Voor 13% gewijzigd door GG85 op 14-02-2020 12:26]

• Longcat
Ik weet nog dat ik transacties deed tussen de 40-45 euro. Wat worden ze toch snel groot... :')

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 07-04 21:33

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

AVIAW is ook al door de 40 heen....gaat ook snel daar ;)

[Voor 10% gewijzigd door Panzer_V op 14-02-2020 13:06]

• pirke
two-one schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:53:
[...]

There's an app ETF for that: iShares Edge MSCI World Momentum
Factor UCITS ETF - ISIN: IE00BP3QZ825
The MSCI World Momentum Index is based on MSCI World, its parent index, which includes large and mid cap stocks across 23 Developed Markets (DM) countries*. It is designed to reflect the performance of an equity momentum strategy by emphasizing stocks with high price momentum, while maintaining reasonably high trading liquidity, investment capacity and moderate index turnover.
Dat is toch wat anders dan Dual Momentum of momentum rotatie, waar je tussen verschillende asset classes switcht op basis van absolute en relatieve momentum. Deze index gaat puur over stock momentum. In een bull markt werkt dat prima, Dual Momentum zou dan ook in stocks zitten, maar in een bear market mis je de andere asset class(es).

• Gijs007
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 10:41
Ik zit momenteel in het Fidelity Global Technology Dis V fonds (LU0936579340). Omdat dit fonds over de afgelopen 5 jaar heel hoog scoort op rendement.
Helaas is dit een fonds in Luxemburg en heeft dus last van het dividend lek. Daarom ben ik opzoek naar een Nederlands alternatief zonder dividend lek.

1. Zijn er alternatieve fondsen in Nederland, die een vergelijkbare portfolio hanteren? (en dus een vergelijkbaar rendement hebben)

2. NN Information Technology Fund (NL0006311821) is een Nederlands fonds en heeft dus geen dividend lek, maar heeft ook een ander portfolio met lagere opbrengsten.

Wordt dit verschil in opbrengsten weer goed gemaakt door het afdichten van het dividend lek, waardoor het netto rendement toch hoger ligt?

Intel Core i7 7820x @ 4.5GHZ NZXT Kraken X62 ~ Asus TUF X299 Mark 1 ~ G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16Q-32GTZR ~ EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC Ultra ~ Corsair AX860I ~ 1 x Samsung 960 Pro 2 TB 1 x Intel Optane 900P 480GB

• Longcat
@Gijs007 Heb je in de gaten dat je 1% aan beheerkosten afdraagt?

• Gijs007
Longcat schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:41:
@Gijs007 Heb je in de gaten dat je 1% aan beheerkosten afdraagt?
Klopt. Dat is inderdaad vrij hoog, maar het rendement van dit fonds maakt dat tot op heden weer goed.

Intel Core i7 7820x @ 4.5GHZ NZXT Kraken X62 ~ Asus TUF X299 Mark 1 ~ G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16Q-32GTZR ~ EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC Ultra ~ Corsair AX860I ~ 1 x Samsung 960 Pro 2 TB 1 x Intel Optane 900P 480GB

• JohanNL
  • Laatst online: 10:42
@Gijs007 Zoiets?: https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0006311821

Lopende kosten alsnog 0,83%, maar dit hoort erbij als je buiten saaie global funds wilt beleggen.
Aan te kopen bij Fitvermogen

Oeps die had je dus al gevonden :+

[Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 14-02-2020 13:51]

Voordeligste manier van indexbeleggen in aandelen

• Longcat
Gijs007 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:42:
[...]

Klopt. Dat is inderdaad vrij hoog, maar het rendement van dit fonds maakt dat tot op heden weer goed.
Het is wel de moeite waard om na te gaan waarom het rendement hoger is. Is het actief gemanaged en hebben ze goede keuzes gemaakt? Hoge tracking error? Andere benchmark?
Als je de outperformance niet kan verklaren, ligt het voor de hand dat het fonds een keer gaat underperformen en dan ben je ook nog eens 1% kwijt i.p.v. 10-20 basispunten. Dit maakt veel meer uit dan een dividendlek. Bovendien zal het dividend op zo'n tech ETF niet bijzonder hoog zijn.

EDIT: Dividend yield is 0.11-0.18% en dan maak je je druk om dividend lek i.p.v. de absurde kosten. 8)7
https://www.fidelity.lu/f...9340/tab-performance-risk -> naar beneden scrollen

[Voor 13% gewijzigd door Longcat op 14-02-2020 14:05]

• Magpie
  • Nu online
Tech is een stuk volatieler. Het zou me niet verbazen als de sharp ratio over een lange periode (zeg 10+ jaar) weinig zal verschillen. In dat geval is het wachten op een periode van underperformance. O ja dat hadden we al in 2000 met de nasdaq gezien...

• Gijs007
JohanNL schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:50:
@Gijs007 Zoiets?: https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0006311821

Lopende kosten alsnog 0,83%, maar dit hoort erbij als je buiten saaie global funds wilt beleggen.
Aan te kopen bij Fitvermogen

Oeps die had je dus al gevonden :+
Klopt, nadeel van het NN fonds is dat die een ander portfolio hebben met een historisch lager rendement.
De vraag is wordt dat weer goedgemaakt door de iets lagere lopende kosten en het afdichten van het dividend lek?

Wat voor mij nu onduidelijk is, is wat het dividend lek mij aan opbrengsten kost en wat het effect van overstappen is. Hoe kan ik dit berekenen?

• michael3
GG85 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:23:
[...]

NT fondsen bij de Rabo, dus voor je aandelen 85-88%:
Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund EUR
en 12-15% Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund Class A EUR
voor wereldwijde dekking

Lekker makkelijk elke maand automatisch inleggen en geen divident lek.

Evt nog wat obligaties, bijv:
Vanguard Euro Government Bond Index Fund Institutional Plus EUR Accumulation
of
Vanguard Eurozone Inflation-Linked Bond Index Fund Institutional Plus EUR Accumulation

Voor mensen die het handig vinden: de Rabobank Fondsselector (link zit normaliter verscholen in de belleggingsomgeving waarvoor je ingelogd moet zijn):
Fondsselector
Bedankt.

Je moet bij de Rabobank toch voor zelf beleggen kiezen?
Ik zie dat daar de transactiekosten €5 plus variëren 0.01 tot 0.04% van de beurswaarde zijn, dat is toch duur of kijk ik verkeerd?

https://www.rabobank.nl/i...-de-rabobank_29409753.pdf

Ik wou me aanmelden en moest toen verplicht een kosten berekening maken, dus ik had 5k ingevuld voor het eerste jaar plus maandelijks inleggen (dit is fictief) om te kijken en daar kwam uit dat de kosten €193 euro zijn voor 5jr.

[Voor 5% gewijzigd door michael3 op 14-02-2020 14:13]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:43
Hangt af van het type asset. Voor ETFs/beleggingsfondsen is het 0,01% (zonder de 5 euro).

[Voor 159% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 14-02-2020 14:18]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Gijs007
Longcat schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:59:
[...]
EDIT: Dividend yield is 0.11-0.18% en dan maak je je druk om dividend lek i.p.v. de absurde kosten. 8)7
https://www.fidelity.lu/f...9340/tab-performance-risk -> naar beneden scrollen
Ahh kijk. Dat zijn cijfers waar ik iets mee kan.
Als jij een fonds/ETF weet met lagere kosten en een vergelijkbaar portfolio, dan hoor ik dat natuurlijk graag ;)
Magpie schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:02:
Tech is een stuk volatieler. Het zou me niet verbazen als de sharp ratio over een lange periode (zeg 10+ jaar) weinig zal verschillen. In dat geval is het wachten op een periode van underperformance. O ja dat hadden we al in 2000 met de nasdaq gezien...
Wat de toekomst te bieden heeft is inderdaad een gok. Heb voor de spreiding ook aandelen in NT world en EM.
Overigens hadden we rond 2000 wel met een uitzonderlijke .com bubbel te maken. Ik heb niet de indruk dat er op dit moment een vergelijkbare situatie is; één technologie waarvan iedereen hoge verwachtingen heeft.

• Magpie
  • Nu online
@Gijs007 eens hoor en nu maken in ieder geval de grote tech bedrijven wel winst...

[Voor 14% gewijzigd door Magpie op 14-02-2020 14:25]

• JohanNL
  • Laatst online: 10:42
Gijs007 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:09:
[...]

Klopt, nadeel van het NN fonds is dat die een ander portfolio hebben met een historisch lager rendement.
De vraag is wordt dat weer goedgemaakt door de iets lagere lopende kosten en het afdichten van het dividend lek?

Wat voor mij nu onduidelijk is, is wat het dividend lek mij aan opbrengsten kost en wat het effect van overstappen is. Hoe kan ik dit berekenen?
Het fonds van NN heeft een andere spreiding, wie weet doen die het juist weer beter in de toekomst.

Als we kijken naar de fondsen zelf, dan zijn het beide tech fondsen, maar heeft de ene lagere kosten en geen/minder dividendlek.
Dan zou ik toch voor die van NN gaan.

Voordeligste manier van indexbeleggen in aandelen

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 10:06
Panzer_V schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:06:
AVIAW is ook al door de 40 heen....gaat ook snel daar ;)
Gaat harder dan VWRL.

• HEA220
@Gijs007 Je zou het ook passief kunnen oppakken door bijvoorbeeld:

40% SPDR® MSCI World Comm Svcs ETF USD Acc EUR
60% SPDR® MSCI World Technology ETF USD Acc EUR

Nadeel is dat je de combinatie niet langjarig kunt vergelijken aangezien de indexsamenstelling onlangs is omgegooid.

• Gijs007
HEA220 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:43:
@Gijs007 Je zou het ook passief kunnen oppakken door bijvoorbeeld:

40% SPDR® MSCI World Comm Svcs ETF USD Acc EUR
60% SPDR® MSCI World Technology ETF USD Acc EUR

Nadeel is dat je de combinatie niet langjarig kunt vergelijken aangezien de indexsamenstelling onlangs is omgegooid.
Dat is inderdaad wel interessant. Daarmee dalen de lopende kosten van 1,07% naar 0,30%.

Alleen jammer dat mijn huidige broker (ABN Amro Beleggen basis) geen SPDR® MSCI World Communication Services aanbied. + de transactie kosten van 5 euro + 0,05% op ETF's zijn ook jammer.
Kortom, tijd om te zoeken naar een andere broker waar ik automatisch en voordelig kan inleggen in deze twee fondsen.

• pirke
MneoreJ schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:53:
[...]

Geen ervaring als zodanig (ik noem het ervaring als je een dikke crash hebt meegemaakt) maar ik pas het wel toe. Als je interesse hebt in momentum en je hebt je kerstbonus nog niet op gemaakt (:+) raad ik "Dual Momentum Investing" van Antonacci aan. Hij gaat zeer uitgebreid in op het idee van momentum, met verwijzingen naar zo'n beetje alle research die ooit over het onderwerp gedaan is, en de verschillende vormen ervan (waarbij hij natuurlijk ook zijn eigen strategie uit de doeken doet). Of je nu wel of niet voor momentum gaat daarna (en hoe) is dan in ieder geval gebaseerd op meer data dan een eenmalig backtestje van 15 jaar terug.
https://pdfs.semanticscho...699-1870221290.1581692699

Dekken deze papers de lading een beetje? Zelfde auteur, ik vermoed dat hij z'n boek daar op gebaseerd heeft.

Wat ik in de reviews van het boek gelezen heb kan het geheel prima in een paar pagina's samengevat worden, maar ja, dat verkoopt natuurlijk niet goed :) Ik vraag me af of het nog de moeite is het boek te kopen (36 euro voor een epub vind ik nogal prijzig) als dezelfde lading in zijn research papers staat.

Het idee is simpel en goed uitvoerbaar met simpele regels. Hoe het dan vanuit NL toegepast kan worden is natuurlijk nog de vraag omdat we ook nog de relatie met valuta verschillen hebben. Je zou dan misschien een iets andere selectie aan ETFs moeten pakken. Wat ik tot nu toe gelezen heb spreekt het me goed aan. Het reageert niet op korte tijdelijke schommelingen, maar focust op de langere trend.

• MneoreJ
pirke schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:16:
Wat ik in de reviews van het boek gelezen heb kan het geheel prima in een paar pagina's samengevat worden, maar ja, dat verkoopt natuurlijk niet goed :) Ik vraag me af of het nog de moeite is het boek te kopen (36 euro voor een epub vind ik nogal prijzig) als dezelfde lading in zijn research papers staat.
Voor het idee hoef je het boek inderdaad niet te kopen, dat past nog op een A4tje als je je best doet. Als je de hele algemene uitleg erachter ook nog wil heb je de achterkant van dat A4tje ook nog nodig, maar dat was het dan wel. Het boek is vooral een stuk minder droog dan de papers, maar daar hoef je op zich inderdaad geen 36 euro voor uit te geven als je ze zo ook kunt lezen, want de belangrijkste grafiekjes en tabellen staan daar ook gewoon in. Nice find, heb je toch weer 36 euro bespaard. ;)
Het idee is simpel en goed uitvoerbaar met simpele regels. Hoe het dan vanuit NL toegepast kan worden is natuurlijk nog de vraag omdat we ook nog de relatie met valuta verschillen hebben. Je zou dan misschien een iets andere selectie aan ETFs moeten pakken. Wat ik tot nu toe gelezen heb spreekt het me goed aan. Het reageert niet op korte tijdelijke schommelingen, maar focust op de langere trend.
Er heeft iemand een keer gekeken naar het toepassen van dual momentum in niet-US markten, waarbij de conclusie uiteindelijk was dat zelfs met valutarisico ook buitenlandse investeerders toch maar het beste US aandelen/obligaties konden kopen in USD -- heb de link helaas niet meer, maar NL zat er sowieso niet bij. Maar zeker bij obligaties is dat niet noodzakelijkerwijs praktisch of verstandig. :P

Ik ben zelf ook nog bezig met uitzoeken wat de beste selectie van fondsen is. Voor het absolute momentum is het redelijk simpel omdat peilen of aandelen het op dit moment goed doen in het algemeen ook prima kan met alleen US zolang die nog toonaangevend zijn, behalve misschien in uitzonderlijke markten (zoals hier uitgezocht door een Canadees). Maar als je uitkomt op het selecteren van het beste fonds voor relatieve momentum, nadat je weet of je voor aandelen, obligaties of cash gaat, dan wordt het interessanter. Enige dat redelijk zeker lijkt is dat puur naar NL kijken waarschijnlijk niet interessant is vanwege onze grootte en afhankelijkheid -- voor obligaties zie ik meer in een ETF met eurozone staatsobligaties dan specifiek NL obligaties, bijvoorbeeld, waar een US investeerder wel puur voor US bonds zou kunnen gaan (en wij weer minder omdat we dat alleen met valutarisico kunnen doen).

• pirke
MneoreJ schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:03:
[...]

Nice find, heb je toch weer 36 euro bespaard. ;)
Toch weer 0,045% rendement extra :)

Het nadeel van Europese obligaties is die ECB die flink verstorend werkt. Geen idee hoe betrouwbaar trends dan zijn. Aan de andere kant, de ECB doet dit ook alweer heel wat jaren...

Hier nog een leuke presentatie door die auteur, komen dezelfde grafiekjes in terug: YouTube: "More Profit with Less Risk through Dual Momentum" by Gary Antonacci

Nu inderdaad maar eens gaan kijken welk pakketje ETFs dit voor elkaar kan gaan krijgen hier, het liefst op de kernselectie zodat er geen transactiekosten zijn :)

[Voor 12% gewijzigd door pirke op 14-02-2020 19:31]

• two-one
Ardbeg10 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:14:
[...]

Er was nooit enige opheldering noodzakelijk totdat jij opeens aankwam dat dingen risicoloos zouden zijn, wat natuurlijk per definitie larie is.

Maar laten we dan meteen wel even iets anders ophelderen: Een goed gespreide ETF met lage kosten kent een veel hoger risico.
Ach gut, een boosmeneer.
Ik las op deze site: https://www.encyclo.nl/begrip/Box_spread dat het een risicoloze positie betreft.
Vandaar mijn vraag/opmerking.

Maar het is inderdaad absoluut niet goed onderbouwd.
Mijn nederige excuses, ik hoop dat de schade meevalt

• writser
Het lastige van momentum, of asset-rotatie, of vergelijkbare strategien, is: als het werkt, dan werkt het. Maar je weet als huis-tuin-en-keukenbelegger niet echt waarom het werkt. Stel jij stopt de helft van je centjes in een momentum-strategie en over twee jaar zijn de resultaten niet zoals gehoopt. Wat dan? Werkt de strategie nog wel? Je hebt twee papers gelezen en een Youtube filmpje gezien. Wie ben jij om te beoordelen of wat jij aan het doen bent verstandig is? Heb je zelf alle backtests gedaan? Kun je inschatten of die juist zijn uitgevoerd? Is er sprake van survivorship bias? Zijn er externe factoren veranderd? Je begint zelf al over de ECB. Wat doen we met de strategie als het potje voor de studiekosten van de kinderen in gevaar komt?

In mijn ervaring zijn veel mensen in den beginne bijzonder enthousiast over zulke strategien als ze zich er een beetje in verdiepen, maar na een paar week/maand/jaar doen ze vaak hetzelfde als dat jij een paar week geleden hebt gedaan: terug naar VWRL. Het mooie van brede ETF's is dat het zo'n domme strategie is dat je eigenlijk niks mis kan doen. Je pretendeert niet slimmer te zijn dan iemand anders - je koopt gewoon alles. Dat advies geef jij iedereen in dit topic maar een paar week nadat je zelf je portfolio hebt versimpeld overweeg je om een deel van je geld weer in een 'black box' te stoppen. Nu lijkt het allemaal makkelijk: backtests, biases bij andere beleggers, paar papertjes gelezen - hier valt gratis extra geld te verdienen! Maar als je niet precies weet wat je aan het doen bent (en dat weet je (denk ik!) niet: van iemand anders aannemen dat momentum outperformt is niet heel anders dan n.a.v. een brokerage rapportje aannemen dat Tesla te goedkoop is) loop je vroeg of laat tegen de lamp en ga je verkeerde beslissingen nemen. Of dan heb je niet meer het vertrouwen om door te gaan en haak je weer af.

[Voor 17% gewijzigd door writser op 14-02-2020 23:45]

Onvoorstelbaar!

• pirke
@writser Het hele punt is dat ik tot nu toe zelf aan het bedenken was wat goede strategieën waren, en dat deze veel minder goed (tot niet) onderbouwd waren. Ik heb de afgelopen 15 jaar regelmatig leergeld betaald omdat ik stomme dingen deed dan wel omdat ik de emoties liet regeren. Ik heb ook een paar keer geluk gehad, maar daar wil ik niet op vertrouwen. Statistisch relevante risk-adjusted outperformance wil ik wel vertrouwen. Het mooie aan deze strategie is dat je de emoties buiten spel zet. Gecombineerd met een significant lagere max draw down zodat je ook minder snel geneigd bent om emotioneel te worden :) En in de praktijk blijf ik nog steeds gewoon elke maand bijstorten: het grootste deel vd tijd ook gewoon in een breed gespreide aandelen ETF. Het grootste verschil met een klassieke mix is dat de spreiding met andere asset classes in de tijd zit met overgangen op basis van absolute en relatieve momentum ipv continu een vaste % verdeling.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

pirke schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 02:12:
@writser Het hele punt is dat ik tot nu toe zelf aan het bedenken was wat goede strategieën waren, en dat deze veel minder goed (tot niet) onderbouwd waren. Ik heb de afgelopen 15 jaar regelmatig leergeld betaald omdat ik stomme dingen deed dan wel omdat ik de emoties liet regeren. Ik heb ook een paar keer geluk gehad, maar daar wil ik niet op vertrouwen. Statistisch relevante risk-adjusted outperformance wil ik wel vertrouwen. Het mooie aan deze strategie is dat je de emoties buiten spel zet. Gecombineerd met een significant lagere max draw down zodat je ook minder snel geneigd bent om emotioneel te worden :) En in de praktijk blijf ik nog steeds gewoon elke maand bijstorten: het grootste deel vd tijd ook gewoon in een breed gespreide aandelen ETF. Het grootste verschil met een klassieke mix is dat de spreiding met andere asset classes in de tijd zit met overgangen op basis van absolute en relatieve momentum ipv continu een vaste % verdeling.
Het grootste nadeel vind ik dat je bij een daling/correctie /beurscrash (een flinke) lange tijd geconfronteerd wordt met die daling.
Gewoon domweg maandelijks inleggen en na een paar jaar eens kijken wat ie doet is veel beter om je emotie buiten spel te zetten.

• Baytep
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Vleknek schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:21:
Een adviseur zoeken die het via Cyprus, Malta en nog wat obscure eilandjes onzichtbaar maakt voor de fiscus

• kgevol
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 07-04 11:28
Als ik naar de essentiële beleggersinformatie van het NT EM fonds kijk zie ik een exit charge van 2%. Het NT World fonds hanteert een exit charge van 1%. Zijn deze hogere verkoopkosten de extra spreiding waard? Hoe kijken jullie hier tegen aan?

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07-04 19:04
Die exit-kosten zijn in het algemeen, maximum percentages; afhankelijk van je broker en onderliggende contracten worden die doorbelast. Hoe je dat weet? Geen idee...

• Miki
  • Nu online
kgevol schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:03:
Als ik naar de essentiële beleggersinformatie van het NT EM fonds kijk zie ik een exit charge van 2%. Het NT World fonds hanteert een exit charge van 1%. Zijn deze hogere verkoopkosten de extra spreiding waard? Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Ik zou even de search gebruiken :)

Zowel ING en ABN rekenen geen kosten als je uitstapt dus een exit charge hoef je niet te betalen. ING heeft in een chat aan mij aangegeven dat de service fee (0,24%) deze kosten ondervangt en dus niet nog eens doorberekend worden.

[Voor 11% gewijzigd door Miki op 15-02-2020 10:31]

• writser
pirke schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 02:12:Statistisch relevante risk-adjusted outperformance wil ik wel vertrouwen. Het mooie aan deze strategie is dat je de emoties buiten spel zet.
Mijn punt was dus: dat betwijfel ik :P . Bij elke strategie waarmee je de markt hoopt te verslaan loop je op een gegeven moment tegen die emoties aan. Sterker nog, die emoties zijn waarschijnlijk een van de voornaamste redenen dat een strategie als momentum werkt (als het werkt). The market pays you to feel like shit.

[Voor 3% gewijzigd door writser op 15-02-2020 10:27]

Onvoorstelbaar!

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07-04 16:46

GG85

.......

Miki schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:22:
[...]

Ik zou even de search gebruiken :)

Zowel ING en ABN rekenen geen kosten als je uitstapt dus een exit charge hoef je niet te betalen. ING heeft in een chat aan mij aangegeven dat de service fee (0,24%) deze kosten ondervangt en dus niet nog eens doorberekend worden.
Idem voor Rabo

• kgevol
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 07-04 11:28
Goed om te horen, dat scheelt weer. Maar dit kan in de toekomst mogelijk dus veranderen. Iemand toevallig ook ervaring met het overstappen van Meesman naar ABN? Bij Meesman hebben de fondsen andere ISIN codes, vraag mij af of dit via de overstapservice dan wel geregeld kan worden zodat de verkoopkosten vergoed worden.

• MneoreJ
writser schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:25:
Sterker nog, die emoties zijn waarschijnlijk een van de voornaamste redenen dat een strategie als momentum werkt (als het werkt). The market pays you to feel like shit.
Dat geloof ik dan weer wel -- de emoties van andere beleggers, welteverstaan. Momentum zou niet moeten werken als de markt netjes rationeel en efficiënt en diffuus was, maar het werkt aantoonbaar wel. Er zijn meerdere theorieën waarom, maar de irrationaliteit van beleggers lijkt de voornaamste factor.

Tegen emoties aanlopen is niet hetzelfde als je beslissingen doen op basis van die emoties. Stug blijven inleggen omdat de markt "uiteindelijk" weer herstelt en aandelen "uiteindelijk" altijd boven hun historische waarde komen is één strategie die dat vermijdt, maar ook dan is het een illusie te denken dat je helemaal niet te maken krijgt met emotie -- ook mensen die zich heilig voornemen dat te doen en nooit naar de beurs te kijken zullen het zwaar krijgen als het nieuws is op het acht uur journaal.

Een momentumstrategie waarbij je de regels van tevoren vastlegt en je alleen naar performance kijkt op basis van getalletjes is moeilijker aan te houden dan een waarbij je nooit naar niets kijkt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het onmogelijk is. Je moet inderdaad wel weten waar je aan begint, en volgens mij geldt voor elke strategie dat je pas echt weet hoe jij persoonlijk met emotie omgaat als je er stevig in zit en de koersen echt gaan dalen. Daar is niets een garantie, ook niet het advies van vele anderen om toch vooral in te leggen en nooit naar de koers te kijken.

• -World-
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 07-04 11:44
Iemand tips voor een beginner met een klein bedrag als inleg (het liefst €1000 of minder)?
Ik ben nog niet van plan om zelf te handelen.
Er is een actie bij DeGiro, zou ik daar een rekening openen?
Ik denk dat ik niet voor defensief ga, maar gebalanceerd of iets meer risico.

Ik heb nog nooit belegd, heb alleen een klein aantal cryptomunten (xrp) en heb een klein bedrag geïnvesteerd in P2P-lending (Mintos).

[Voor 5% gewijzigd door -World- op 15-02-2020 12:17]

• Pr088
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:55
@-World- Wat is je doel? Wil je leren beleggen of gewoon een paar centen opzij zetten voor later?
In het laatste geval kun je net als ik geld wegzetten bij Meesman. Kleine aankoopkosten (0,25%) en 0,5% fondskosten. Overzichtelijk, breed belegd en simpel.

Andere opties zijn ietsje goedkoper, maar vragen meer tijdsinvestering en kennis.

Wat wil je?

• -World-
Pr088 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:23:
@-World- Wat is je doel? Wil je leren beleggen of gewoon een paar centen opzij zetten voor later?
In het laatste geval kun je net als ik geld wegzetten bij Meesman. Kleine aankoopkosten (0,25%) en 0,5% fondskosten. Overzichtelijk, breed belegd en simpel.

Andere opties zijn ietsje goedkoper, maar vragen meer tijdsinvestering en kennis.

Wat wil je?
Ik hoef nog niet per se zelf te leren beleggen, want ik heb niet genoeg tijd om mij genoeg daarin te verdiepen en ik heb nu nog geen grote bedragen die ik kan inleggen. Dus het gaat inderdaad meer om tenminste iets te verdienen ipv geld mis te lopen op de spaarrekening.

Hoe zijn je ervaringen met de fondsen van Meesman? Goede rendementen?
Hoef je zelf vrijwel niets te doen?

• writser
MneoreJ schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 11:49:
Een momentumstrategie waarbij je de regels van tevoren vastlegt en je alleen naar performance kijkt op basis van getalletjes is moeilijker aan te houden dan een waarbij je nooit naar niets kijkt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het onmogelijk is. Je moet inderdaad wel weten waar je aan begint, en volgens mij geldt voor elke strategie dat je pas echt weet hoe jij persoonlijk met emotie omgaat als je er stevig in zit en de koersen echt gaan dalen. Daar is niets een garantie, ook niet het advies van vele anderen om toch vooral in te leggen en nooit naar de koers te kijken.
Eens. Echter denk ik wel dat een van de beste (zo niet de enige) manieren om stevig in je schoenen te staan is dat je _precies_ weet wat en waarom je iets aan het doen bent. Alleen dan hou je het vol als iedereen om je heen geld verdient en jij alles met bakken wegpist :P . En ik vraag me dus af of je die expertise (en het bijbehorende vertrouwen) opdoet door het lezen van een paar artikeltjes en het kijken van een Youtube-video. Vooraf lijkt het altijd eenvoudig - als je pensioen niet op het spel staat.

En ja, met indexbeleggen loop je ook tegen mentale problemen aan. Ook in dit topic zie je ik weet niet hoeveel mensen die zich voornemen maandelijks in te leggen maar dat niet doen, 'want het gaat te hard omhoog' of 'ik koop de dip' of 'de ECB maakt ons kapot' of wat dan ook. Dus ook dat is moeilijk. Maar indexbeleggen is denk ik toch makkelijker om vol te blijven houden, puur omdat het de meest domme, simpele strategie is die bestaat. Je minimaliseert het aantal beslismomenten en je zal nooit langdurig underperformen t.o.v. 'de markt'.

En ik ben een zure pruim en dus een beetje skeptisch als iemand die zelf verkondigt dat hij de afgelopen 15 jaar regelmatig leergeld heeft betaald nu denkt de heilige graag te hebben gevonden >:) . De gevaarlijkste woorden in finance: 'this time it's different'. Maar sure, als je overtuigd bent dat het werkt en je hebt de juiste mentale insteek zou het best kunnen werken. Ik wou alleen een beetje tegengas geven.

'Way of the turtle' is wellicht geinig leesvoer over dit onderwerp, al was ik zelf niet heel erg onder de indruk van dat boek.

Onvoorstelbaar!

• MneoreJ
writser schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:30:
Eens. Echter denk ik wel dat een van de beste (zo niet de enige) manieren om stevig in je schoenen te staan is dat je _precies_ weet wat en waarom je iets aan het doen bent. Alleen dan hou je het vol als iedereen om je heen geld verdient en jij alles met bakken wegpist :P . En ik vraag me dus af of je die expertise (en het bijbehorende vertrouwen) opdoet door het lezen van een paar artikeltjes en het kijken van een Youtube-video. Vooraf lijkt het altijd eenvoudig - als je pensioen niet op het spel staat.
Dat is dan ook precies waarom ik het boek een aanrader vond (ondanks dat het maar liefst 36 euro kost :P), aangezien dat uitgebreid ingaat op het achtergrondmateriaal. De papers doen dat overigens ook, al heb ik niet gekeken of de literatuurlijsten exact overlappen. Natuurlijk doe je jezelf dan het meeste plezier door al dat achtergrondmateriaal ook door te nemen en je eigen conclusies te trekken en bij voorkeur alles wat de auteur doet zelf nog een keer dunnetjes over te doen (met variaties), zeker als je eraan gaat sleutelen om het aan te passen aan NL, want iedereen kan inderdaad wel roepen dat hij of zij met X rijk is geworden (wat an sich natuurlijk niets bewijst zelfs als het waar is) of een random portfolio te nemen en te backtesten op een willekeurig decennium en aantonen dat het de markt verslaat. Antonacci gaat in zijn boek dan ook in op waarom en wanneer momentum niet zou werken, en hoe aannemelijk het lijkt dat zulke condities voor gaan komen.
Je minimaliseert het aantal beslismomenten en je zal nooit langdurig underperformen t.o.v. 'de markt'.
Dat laatste is dan weer zeker waar, met de kanttekening dat de markt behoorlijk lang laag kan blijven staan en je daar dus ook weer emotioneel dan wel financieel tegen bestand moet zijn. "In the long run, we're all dead", die kennen we vast ook wel. ;)

• Magpie
  • Nu online
writser schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:25:
[...]

Mijn punt was dus: dat betwijfel ik :P . Bij elke strategie waarmee je de markt hoopt te verslaan loop je op een gegeven moment tegen die emoties aan. Sterker nog, die emoties zijn waarschijnlijk een van de voornaamste redenen dat een strategie als momentum werkt (als het werkt). The market pays you to feel like shit.
En mijn punt is dat je ook tegen de mentale kant aanloopt als je de markt probeert te volgen. Niet nu, alles loopt als een zonnetje, maar wel als het tegenzit. Nu zie je in dit topic al de berichten over de hoogte van de aandelenmarkt en of het dan niet verstandig is om aankopen uit te stellen. Ik ben benieuwd of er nog steeds geroepen wordt dat het nu goedkoop inkopen is als de markt 50% is gedaald.

Geloof er niks van en daarom vanuit mijn kant juist verbazing dat er blind gefocust wordt op 100% aandelen. Juist verschillende asset classes (met name aandelen, obligaties en goud) hebben het vermogen samen een portfolio minder risicovol te maken. Niet alleen op basis van langjarige backtests, maar ook op basis van economische wetmatigheden.

Hoe daar gebruik van te maken is best lastig. Het meest simpele is een soort Permanent Portfolio idee met vaste verhouding en bijvoorbeeld per kwartaal herbalanceren. De methodiek van asset class rotation is inderdaad behoorlijk wat complexer en maakt gebruik van momentum. Maar momentum is geen backtest idee, maar een zeer robuust onderbouwd fenomeen in markten. Maar hier ben ik het volledig eens met @writser: deze methodieken vergen een ijzeren zelfbeheersing om bij toppende aandelenmarkten op koers te blijven. En niet te blijven tweaken. Om die reden maak ik mezelf wijs dat ik een ander spel speel... onvergelijkbaar met buy en hold van aandelen ETF's.

O ja, vorig jaar 10% en aandelenmarkten 30%. Ook dit voelt zoals @writser aangeeft echt als geld wegpissen. En dat alles omdat ik hoop ooit als het met aandelen flink tegen zit de verliezen te beperken... je redeneert vanuit het niveau van de portefeuille en niet vanuit één asset class.

[Voor 7% gewijzigd door Magpie op 15-02-2020 13:08]

• Pr088
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:55
-World- schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:27:
[...]

Ik hoef nog niet per se zelf te leren beleggen, want ik heb niet genoeg tijd om mij genoeg daarin te verdiepen en ik heb nu nog geen grote bedragen die ik kan inleggen. Dus het gaat inderdaad meer om tenminste iets te verdienen ipv geld mis te lopen op de spaarrekening.

Hoe zijn je ervaringen met de fondsen van Meesman? Goede rendementen?
Hoef je zelf vrijwel niets te doen?
Meesman is echt heel eenvoudig.
Accountje aanmaken, geld overmaken (kan ook maandelijks). Elke vrijdag belegt Meesman en elke week zijn er koersupdates. Dat scheelt een hoop dagkoersenstress O-)

Je kunt verschillende fondsen nemen. De rendementen waren vorig jaar erg goed. Check hun website onder rendementen. Maar ja, 2019 was een topjaar voor iedereen 8).

Sinds het begin van het 2020 zit het rendement zo rond de 3,5% meen ik.

• Miki
  • Nu online
Pr088 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:33:
[...]

Meesman is echt heel eenvoudig.
Accountje aanmaken, geld overmaken (kan ook maandelijks). Elke vrijdag belegt Meesman en elke week zijn er koersupdates. Dat scheelt een hoop dagkoersenstress O-)

Je kunt verschillende fondsen nemen. De rendementen waren vorig jaar erg goed. Check hun website onder rendementen. Maar ja, 2019 was een topjaar voor iedereen 8).

Sinds het begin van het 2020 zit het rendement zo rond de 3,5% meen ik.
Het hoeft niet alleen Meesman te zijn, je kunt ook bij 1 van de drie Groot banken beleggen in de Northern Trust fondsen waar Meesman ook toevallig gebruik van maakt. Dit hoef je maar 1x in te regelen en vervolgens heb je er geen omkijken meer naar. Kwa rendement en eenvoud ben je momenteel beter af als je voor deze optie kiest.

Een andere optie is middels Binck Fundcoach, als je een maandelijkse overschrijving instelt bij je je bank en een periodieke aankoop in Fundcoach instelt heb je ook een zorgeloze constructie.

[Voor 4% gewijzigd door Miki op 15-02-2020 14:38]

• Gijs007
Miki schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:36:
[...]

Het hoeft niet alleen Meesman te zijn, je kunt ook bij 1 van de drie Groot banken beleggen in de Northern Trust fondsen waar Meesman ook toevallig gebruik van maakt. Dit hoef je maar 1x in te regelen en vervolgens heb je er geen omkijken meer naar. Kwa rendement en eenvoud ben je momenteel beter af als je voor deze optie kiest.

Een andere optie is middels Binck Fundcoach, als je een maandelijkse overschrijving instelt bij je je bank en een periodieke aankoop in Fundcoach instelt heb je ook een zorgeloze constructie.
Klopt, beleggen in de Northern Trust fondsen bij de Groot banken is tegenwoordig over het algemeen voordeliger dan bij Meesman beleggen!

Nog voordeliger is om in te leggen in bepaalde fondsen van Nationale Nederlanden via FitVermogen.nl
Dat geld in ieder geval voor deze twee fondsen:
NN Enhanced Sustainable Equity Fund
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund

Dit is momenteel de goedkoopste mogelijkheid om wereldwijd gespreid in aandelen te beleggen (die bij mij bekend is), zie ook deze vergelijkende blog post: https://fireblog.nl/beleg...an-nederland-2020-update/

n.b. ook bij FitVermogen kun je automatisch iedere maand inleggen, dus ook daar heb je geen omkijken meer naar.
Bijkomend voordeel van deze twee fondsen van Nationale Nederlanden is dat ze beter scoren op duurzaamheid dan de ESG fondsen van Northern Trust. (Een klein) nadeel daarvan is dat ze om dat te bereiken meer bedrijven uitsluiten, en dus een minder divers portfolio hanteren.

• Delay
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 07-04 18:57
spaarpot schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:25:
Ik ben inmiddels midden 40 en heb nooit naar beleggen gekeken, ben een echte spaarrekening freak.
...
Aangezien mijn Meesman kapitaal in het begin klein zal zijn, ben ik bereid om wat meer risico te nemen bij Meesman zodat mijn kapitaal wat meer zou kunnen groeien.
Beleggen heeft een goede kans op slagen over een periode van 15-20 jaar. Beleggen is voor jou dan ook geld verplaatsen van je 40e naar op of na je 60e levensjaar.

Als je ouder wordt ga je doorgaans minder riskant beleggen. Er is immers minder tijd om eventuele dalingen goed te maken. Door tot je 40e te sparen en dan langzaam meer te beleggen doe jij het tegenovergestelde.

Een andere valkuil is meer aandelen kopen als de beurs stijgt. Maar voor een koper is een lagere koers juist gunstig. Na een crash krijg je meer aandelen voor hetzelfde geld.

Goed advies over beleggen is te vinden in een boek als Random Walk Down Wall Street of een YouTube kanaal als Common Sense Investing.

[Voor 5% gewijzigd door Delay op 15-02-2020 16:30]

• Delay
-World- schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:17:
Iemand tips voor een beginner met een klein bedrag als inleg (het liefst €1000 of minder)?
Bepaal eerst wat je met het geld wilt bereiken. Over een periode van 15-20 jaar heeft beleggen in een breed indexfonds met lage kosten een goede risico/rendement verhouding. Zo'n belegging is gunstig om voor je pensioen te sparen. Voor over 5 jaar een huis of auto kopen kan je beter een deposito gebruiken.

Als je doel is gokken met €1000 kan je aandelen in losse bedrijven of crypto kopen. Maar je kan ook naar het casino gaan. Daar houdt je dan in ieder geval een leuke herinnering aan over :9B

• Sallin
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Ik volg de "Odd lots" podcast en daar hadden ze vorige week een interessante discussie over passief investeren en de impact op de markt. Misschien vinden jullie het ook interessant. Een belangrijk punt dat wordt gemaakt is dat passief investeren marktwerking negatief beinvloed. Er is een aanname dat een aandelenkoers de marktwaarde van het bedrijf reflecteert, maar passieve fondsen kopen aandelen alleen maar omdat ze in de benchmark zitten die wordt gevolgd. Dit zou kunnen leiden to hogere prijzen voor aandelen die in veel benchmarks zitten ten opzichte van aandelen die daar niet in zitten.

https://www.bloomberg.com...orting-the-market-podcast.
Over the last decade or so, we’ve seen an incredible rise in so-called passive investing. While definitions differ over what this means, we’ve seen more and more money poured into index funds (which own every stock in a given basket). Meanwhile, money has been yanked away from money managers who attempt to select individual stocks. One school of thought argues that this is a positive, in part due to lower fees. But is there a dark side? On this week’s episode, we speak to Mike Green of hedge fund Logica Capital, who argues that the trend is causing major market distortions that will eventually unwind with ugly consequences.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• page404
  • Registratie: november 2009
  • Nu online

page404

Sanity not found

Kijk wel uit met vermogensbeheerders. De kosten kunnen soms fors oplopen en dat vertaalt zich niet altijd in hoog rendement. Paar voorbeelden staan hier vermeld: https://izelfbeleggen.com/vermogensbeheer-het-geld-waard/

When my hair's all but gone and my memory fades And the crowds don't remember my name When my hands don't play the strings the same way, mm I know you will still love me the same

• Miki
  • Nu online
Gijs007 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:48:
[...]

Klopt, beleggen in de Northern Trust fondsen bij de Groot banken is tegenwoordig over het algemeen voordeliger dan bij Meesman beleggen!

Nog voordeliger is om in te leggen in bepaalde fondsen van Nationale Nederlanden via FitVermogen.nl
Dat geld in ieder geval voor deze twee fondsen:
NN Enhanced Sustainable Equity Fund
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund

Dit is momenteel de goedkoopste mogelijkheid om wereldwijd gespreid in aandelen te beleggen (die bij mij bekend is), zie ook deze vergelijkende blog post: https://fireblog.nl/beleg...an-nederland-2020-update/

n.b. ook bij FitVermogen kun je automatisch iedere maand inleggen, dus ook daar heb je geen omkijken meer naar.
Bijkomend voordeel van deze twee fondsen van Nationale Nederlanden is dat ze beter scoren op duurzaamheid dan de ESG fondsen van Northern Trust. (Een klein) nadeel daarvan is dat ze om dat te bereiken meer bedrijven uitsluiten, en dus een minder divers portfolio hanteren.
Fitvermogen en Centraal Beheer zijn beide goede alternatieven al vind ik wel dat je je daarmee minder flexibel maakt. Je bent tenslotte verplicht om hun eigen producten af te nemen. Bij de groot banken of fundcoach kun je nog van effecten wisselen mocht dat ooit nodig zijn.

• Gijs007
Miki schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:58:
[...]

Fitvermogen en Centraal Beheer zijn beide goede alternatieven al vind ik wel dat je je daarmee minder flexibel maakt. Je bent tenslotte verplicht om hun eigen producten af te nemen. Bij de groot banken of fundcoach kun je nog van effecten wisselen mocht dat ooit nodig zijn.
In welk opzicht ben je dan minder flexibel? Je kan mijn inziens ten alle tijden je aandelen verkopen en met je vermogen ergens anders naartoe gaan.

Enige nadeel is dat je het risico loopt dat je op een ongunstig moment moet uitstappen, maar dat risico geld evengoed voor aandelen die je bij de groot banken of fundcoach hebt gekocht en wilt inwisselen.

• oscar82
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 07-04 16:41
Sallin schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:54:
Ik volg de "Odd lots" podcast en daar hadden ze vorige week een interessante discussie over passief investeren en de impact op de markt. Misschien vinden jullie het ook interessant. Een belangrijk punt dat wordt gemaakt is dat passief investeren marktwerking negatief beinvloed. Er is een aanname dat een aandelenkoers de marktwaarde van het bedrijf reflecteert, maar passieve fondsen kopen aandelen alleen maar omdat ze in de benchmark zitten die wordt gevolgd. Dit zou kunnen leiden to hogere prijzen voor aandelen die in veel benchmarks zitten ten opzichte van aandelen die daar niet in zitten.

https://www.bloomberg.com...orting-the-market-podcast.

[...]
Dit komt eens in de zoveel tijd wel eens ergens voorbij. Als de waardering van andere aandelen echt zo veel gunstiger is, dan stappen slimme partijen daar ook heus wel in. En er zijn toch nog steeds wel losers? Die worden ook gewoon weer uit de index geknikkerd.

• MneoreJ
@Sallin "Wij van het hedge fonds adviseren..." ...OK, die is flauw en makkelijk ingekopt, maar toch. Het zijn niet ontoevallig ook vaker fondsmanagers (precies de mensen die benadeeld worden door het fenomeen passief beleggen) die klagen over het bestaan ervan. De populariteit van indexbeleggen doet sommige mensen er fronsend naar kijken als het nieuwe gevaar dat alles omver gaat trekken, maar dan vergeten ze gemakshalve dat, hoe populair ook, indexfondsen maar 15% van de markt zijn en daardoor (in combinatie met hun aard) verre van een drijvende kracht. Hier nog wat tegengas.

• Miki
  • Nu online
Gijs007 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 17:03:
[...]

In welk opzicht ben je dan minder flexibel? Je kan mijn inziens ten alle tijden je aandelen verkopen en met je vermogen ergens anders naartoe gaan.

Enige nadeel is dat je het risico loopt dat je op een ongunstig moment moet uitstappen, maar dat risico geld evengoed voor aandelen die je bij de groot banken of fundcoach hebt gekocht en wilt inwisselen.
Natuurlijk kun je gewoon je aandelen verkopen maar dan moet je ook weer op zoek naar een nieuwe broker en weer eea doorlopen kwa administratie. Uiteraard niet onoverkomelijk maar het is niet mijn persoonlijke hobby om daar mijn tijd aan te spenderen.
Dus minder flexibel maar niet slechter en wellicht wat gunstiger door lage kosten.

• -World-
Delay schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:54:
[...]

Bepaal eerst wat je met het geld wilt bereiken. Over een periode van 15-20 jaar heeft beleggen in een breed indexfonds met lage kosten een goede risico/rendement verhouding. Zo'n belegging is gunstig om voor je pensioen te sparen. Voor over 5 jaar een huis of auto kopen kan je beter een deposito gebruiken.

Als je doel is gokken met €1000 kan je aandelen in losse bedrijven of crypto kopen. Maar je kan ook naar het casino gaan. Daar houdt je dan in ieder geval een leuke herinnering aan over :9B
Ik ben nog niet echt bezig met een pensioen, dus ik zou dan eerder aan een auto (of huis, maar daar heeft dit bescheiden bedrag niet zoveel invloed op :) ) denken. Een deposito spreekt me op dit moment niet echt aan met 0,01% rente, maar ik snap dat het wel meer zekerheid geeft.

Ik heb nu ook een paar cryptomunten gekocht voor de lol, maar dat is een nog veel kleiner bedrag. Bij het beleggen zie ik liever wel een iets 'zekerder' resultaat. Ik twijfel alleen of dit een goed moment is om in te stappen. Aan de ene kant is dit nu wel vrijwel het 'hoogste' punt, maar als de rente zo laag blijft, kunnen de koersen nog wel even blijven stijgen..

• Delay
-World- schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 17:28:
Bij het beleggen zie ik liever wel een iets 'zekerder' resultaat. Ik twijfel alleen of dit een goed moment is om in te stappen. Aan de ene kant is dit nu wel vrijwel het 'hoogste' punt, maar als de rente zo laag blijft, kunnen de koersen nog wel even blijven stijgen..
Gezien de beurs gemiddeld stijgt staat hij wel vaker op het hoogste punt ooit.

Beleggen op korte termijn (minder dan 5 jaar) is echt speculeren / gokken. Een groot verlies over een periode van 5 jaar is niets bijzonders. Dit is bijvoorbeeld de AEX index:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e4/AEX_index.png/440px-AEX_index.png

De schaal is nog logaritmisch ook (iedere horizontale lijn is een verdubbeling.) En de AEX is een index, individuele aandelen schommelen nog sterker. De beurs kan je geld zo in 4 delen.

[Voor 8% gewijzigd door Delay op 15-02-2020 18:16]

• -World-
Delay schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:15:
[...]

Gezien de beurs gemiddeld stijgt staat hij wel vaker op het hoogste punt ooit.

Beleggen op korte termijn (minder dan 5 jaar) is echt speculeren / gokken. Een groot verlies over een periode van 5 jaar is niets bijzonders. Dit is bijvoorbeeld de AEX index:

[Afbeelding]

De schaal is nog logaritmisch ook (iedere horizontale lijn is een verdubbeling.) En de AEX is een index, individuele aandelen schommelen nog sterker. De beurs kan je geld zo in 4 delen.
Hmm, als alternatief voor de korte termijn lijkt P2P-lending me wel relatief 'veilig' met een hoog rendement, alleen is het lastig om te bepalen welke platformen en loan originators betrouwbaar blijken. Ook weet je niet wat er gaat gebeuren bij een crash.. De kans is groot dat je dan al je geld kwijt bent, dus ik durf niet te veel geld daarin te stoppen. Bij beleggen heb je dan nog een kans op herstel en heb je in ieder geval dividend.

• Qoost
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 09:29
-World- schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:50:
[...]

Hmm, als alternatief voor de korte termijn lijkt P2P-lending me wel relatief 'veilig' met een hoog rendement, alleen is het lastig om te bepalen welke platformen en loan originators betrouwbaar blijken. Ook weet je niet wat er gaat gebeuren bij een crash.. De kans is groot dat je dan al je geld kwijt bent, dus ik durf niet te veel geld daarin te stoppen. Bij beleggen heb je dan nog een kans op herstel en heb je in ieder geval dividend.
Ik heb ook gekeken naar P2P maar het lijkt me niet verstandig om echt veel geld erin te stoppen (> 100K). Maar ook met 'minder' geld (tienduizenden) lijkt het mij erg veel tijd en moeite om het goed te beheren en de bedrijven te onderzoeken, daartegenover pak je alleen een goed rendement op 'slechts' enkele tienduizentjes met nog steeds een aanzienlijk risico.

• Pistachenootje
Had deze video nog niet gezien maar is wel een goede. Behandelt veel vragen die hier regelmatig voorbij komen. O.a.:
Aandelen zijn nu wel erg duur, is het wel verstandig om in te stappen?
DCA vs. Lump sum

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
-World- schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 17:28:
[...] Bij het beleggen zie ik liever wel een iets 'zekerder' resultaat. Ik twijfel alleen of dit een goed moment is om in te stappen. Aan de ene kant is dit nu wel vrijwel het 'hoogste' punt, maar als de rente zo laag blijft, kunnen de koersen nog wel even blijven stijgen..
Een oudje maar nog altijd relevant

Ontmoet Bob, werelds slechtse market timer

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoe het in ieder geval niet moet: https://www.rtlz.nl/life/...ljoenen-vermogen-beleggen

De grootste fout bij van Basten is niet de verkoop op het dieptepunt, maar dat hij ging beleggen met geld dat hij nodig had om van te leven (de reden van paniek en verkoop - tegen advies van de ABN).

Makkelijk praten van de zijlijn, dat wel natuurlijk. :P

• Neutron
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07-04 21:39
Zijn er nog mensen die op dit moment nog lumpsum sum durven te beleggen?

Ik leg reeds elke maand in (dus DCA) maar heb nog een aardige reserve op de spaarrekening staan.Ik merk dat ik op de wip zit. Aan de ene kant geloof ik in de strategie van LS, aan de andere kant vind ik de beurskoersen erg hoog.

Tja, geen 100% rationele belegger hiero dus.

• tomtom901
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 10:27
Neutron schreef op zondag 16 februari 2020 @ 09:23:
Zijn er nog mensen die op dit moment nog lumpsum sum durven te beleggen?

Ik leg reeds elke maand in (dus DCA) maar heb nog een aardige reserve op de spaarrekening staan.Ik merk dat ik op de wip zit. Aan de ene kant geloof ik in de strategie van LS, aan de andere kant vind ik de beurskoersen erg hoog.

Tja, geen 100% rationele belegger hiero dus.
Ja hoor, recentelijk nog een lump sum ingelegd die beschikbaar kwam. Daarnaast doe ik aan DCA door salaris. Ik snap je rationale maar ik zelf kan de beurs toch niet timen dus ik probeer me vooral aan die illusie te onttrekken.

[Voor 9% gewijzigd door tomtom901 op 16-02-2020 09:31]

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Nu online
Ik las deze week een leuk artikeltje:

https://www.beursduivel.b...schuwt-voor-overdaad.aspx

Kan allemaal goed zijn maar die laatste alinea doet bij mij wel de wenkbrauwen fronsen.

Als ik even zijn wiki-pagina bekijk dan merk ik twee zaken op:
- hij heeft het geluk van heel lang te leven.
- Hij is geboren in een +/- hoger middenklasse gezin (vader advocaat, grootvader rechter).

Je mag dan nog de grootste financiële visionair zijn, dan nog zijn volgens mij de twee grootste factoren die spelen: de hoeveelheid 'startgeld' en de hoeveelheid tijd die er over gaat.

• MneoreJ
Sport_Life schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:55:
De grootste fout bij van Basten is niet de verkoop op het dieptepunt, maar dat hij ging beleggen met geld dat hij nodig had om van te leven (de reden van paniek en verkoop - tegen advies van de ABN).
Nou... volgens dat artikel had van Basten omgerekend 23 miljoen ingelegd, en toen hij natte voeten kreeg was daar nog 13 miljoen van over.

Nou geloof ik best wel dat het gezin-van Basten een hogere levensstandaard gewend is dan ik, en dat hij ook nog een leuk centje voor later over wilde houden, maar ik heb er een hard hoofd in dat bij 13 miljoen de bedelstaf al in zicht kwam. Dit lijkt mij dus toch wel degelijk een gevalletje "oei, dat was wel erg veel verlies" en niet zozeer "als we nu niet verkopen dan hebben we straks geen droog brood meer". Zo voelde het misschien wel, en dat had hij af kunnen dekken met "zekere" buffer, maar toch was dat volgens mij niet de grootste fout.

De grootste fout van van Basten is volgens mij dat hij "gewoon" is gaan beleggen, zonder zich (goed) te laten adviseren over wat er met z'n kapitaal kon gebeuren, hoe zijn portfolio beheerd werd en wat je moet doen als je je investering ziet kelderen. Gewoon je centjes aan de vermogensbeheerder afgeven in het kader "het zal wel", en dan als de paniek toeslaat tegen de adviezen in verkopen -- ja, dan doe je inderdaad precies het verkeerde op basis van onwetendheid en emotie, en daartegen is uiteindelijk geen enkele investering opgewassen, zelfs de veilige niet. Uitstappen an sich is inderdaad het probleem niet, als dat in je strategie past (of het "het dieptepunt" is weet je tenslotte sowieso pas achteraf), maar niet op basis van emotie.

[Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 16-02-2020 16:23]

• HEA220
Las net op flatex dat Interxion NV helaas is opgekocht door een grote Amerikaan. Kreeg het volgende voorstel:

"Digital Realty Trust Inc. legt aan de aandeelhouders uit InterXion HoldingN.V. het volgende vrijwillig ruilaanbod voor:Ruilverhouding : 1 : 0,7067WKN na omwisseling : A0DLFT. "

Vroeg me af wat er gebeurd als je hier niet mee akkoord gaat. Krijg je dan een ander bod, of krijg je dan gewoon het geld? Neem aan dat de koop hoe dan ook doorgaat.

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:29

eamelink

Droptikkels

HEA220 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:52:
Las net op flatex dat Interxion NV helaas is opgekocht door een grote Amerikaan. Kreeg het volgende voorstel:

"Digital Realty Trust Inc. legt aan de aandeelhouders uit InterXion HoldingN.V. het volgende vrijwillig ruilaanbod voor:Ruilverhouding : 1 : 0,7067WKN na omwisseling : A0DLFT. "

Vroeg me af wat er gebeurd als je hier niet mee akkoord gaat. Krijg je dan een ander bod, of krijg je dan gewoon het geld? Neem aan dat de koop hoe dan ook doorgaat.
Als een klein deel van de aandeelhouders weigert, dan kunnen ze worden ‘uitgerookt’, wat er op neer komt dat kleine aandeelhouders verplicht kunnen worden hun belang te verkopen. Dat kan een tijd duren en dan krijg je waarschijnlijk uiteindelijk hetzelfde als de snelle beslissers dus dat is niet aantrekkelijk. Als er veel aandeelhouders weigeren, dan kan dat niet. Typisch zal de overnemende partij dus een prijs kiezen waarbij de meeste oude eigenaren hun stukken willen aanbieden :)

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:21

Zenix

BOE!

Vandaag toch besloten om met de NT+Vanguard fondsen te gaan beginnen bij de Rabobank.

De volgende verdeling:
80% NT World TER 0,15%
10% NT EM TER 0,25%
10% Vanguard Global Small Caps TER 0,24% https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000SDL5 goedkoper dan ETF varianten.

Verdeling van EM en World is op basis van deze index: https://investor.vanguard.com/etf/profile/VT De 10% voor Small caps is om het simpel te houden. Hoop dat de Rabobank de NT variant nog gaat aanbieden.

[Voor 11% gewijzigd door Zenix op 16-02-2020 21:05]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MneoreJ schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:12:
[...]

Nou... volgens dat artikel had van Basten omgerekend 23 miljoen ingelegd, en toen hij natte voeten kreeg was daar nog 13 miljoen van over.

Nou geloof ik best wel dat het gezin-van Basten een hogere levensstandaard gewend is dan ik, en dat hij ook nog een leuk centje voor later over wilde houden, maar ik heb er een hard hoofd in dat bij 13 miljoen de bedelstaf al in zicht kwam. Dit lijkt mij dus toch wel degelijk een gevalletje "oei, dat was wel erg veel verlies" en niet zozeer "als we nu niet verkopen dan hebben we straks geen droog brood meer". Zo voelde het misschien wel, en dat had hij af kunnen dekken met "zekere" buffer, maar toch was dat volgens mij niet de grootste fout.

De grootste fout van van Basten is volgens mij dat hij "gewoon" is gaan beleggen, zonder zich (goed) te laten adviseren over wat er met z'n kapitaal kon gebeuren, hoe zijn portfolio beheerd werd en wat je moet doen als je je investering ziet kelderen. Gewoon je centjes aan de vermogensbeheerder afgeven in het kader "het zal wel", en dan als de paniek toeslaat tegen de adviezen in verkopen -- ja, dan doe je inderdaad precies het verkeerde op basis van onwetendheid en emotie, en daartegen is uiteindelijk geen enkele investering opgewassen, zelfs de veilige niet. Uitstappen an sich is inderdaad het probleem niet, als dat in je strategie past (of het "het dieptepunt" is weet je tenslotte sowieso pas achteraf), maar niet op basis van emotie.
Van die 13 miljoen moet hij ook in principe de rest van zijn leven op teren, een voetballer verdient alles tot z'n 35e en daarna moet het grote geld doorgaans toch wel binnen zijn.
Desalniettemin is 13miljoen idd niet karig :P
Zenix schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:01:
Vandaag toch besloten om met de NT+Vanguard fondsen te gaan beginnen bij de Rabobank.

De volgende verdeling:
80% NT World TER 0,15%
10% NT EM TER 0,25%
10% Vanguard Global Small Caps TER 0,24% https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000SDL5 goedkoper dan ETF varianten.

Verdeling van EM en World is op basis van deze index: https://investor.vanguard.com/etf/profile/VT De 10% voor Small caps is om het simpel te houden. Hoop dat de Rabobank de NT variant nog gaat aanbieden.
Wat is de reden van small caps?

[Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2020 21:21]

Pagina: 1 ... 27 ... 88 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True