Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Kefding
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13:54
Ik beleg nu sinds iets meer dan een jaar met Peaks. De kosten hiervan zijn inderdaad hoger, maar ideaal om eens kennis te maken met beleggen. Inmiddels ben ik dus een jaar verder en heb heel wat gelezen over beleggen, ETFs en brokers.

Ik wil graag overstappen naar een andere broker, voornamelijk dus vanwege de hoge kosten en zat zelf te denken aan DeGiro, Flatex of Brand New Day. Hierbij wil ik dan een portfolio opstellen met ETFs en Obligaties.

Wel ben ik inmiddels gewend aan het maandeiljks inleggen en er verder niet naar om kijken, dat ik dat graag zo zou willen houden. Volgens mij valt DeGiro daarom al af, aangezien je hier niet automatisch kan beleggen en alleen hele aandelen kan kopen, heb ik dat goed begrepen?

Bij Flatex is het wel mogelijk om maandelijks te investeren en zou ik zelfs een eigen samenstelling kunnen maken, zonder van elk aandeel 1 stuk te kopen. De vrijheid is hier dus groot.

Bij Brand New Day zou ik voor de beleggersrekening kiezen en daar kan ik kiezen tussen een aantal fondsen. Minder vrijheid, maar wel het gemak dat ik met een maandelijkse inleg er verder niet meer naar om hoef te kijken.

Klopt bovenstaande informatie? En hebben jullie nog aanraders hierin? Vooral de vergelijking tussen Flatex en Brand New Day heb ik nog niet eerder gezien en daar ben ik dus benieuwd naar. Informatie over BND gaat vaak over pensioenbeleggen, maar ik ben dus geïnteresseerd in de gewone beleggersrekening.

Last.FM | Trakt.TV

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13:46

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

No offence. Maar heb je uberhaupt dit topic doorgenomen VOORDAT je postte?

Ik denk het niet. Als je dat wel gedaan zou hebben dan zou je gelezen hebben dat ongeveer iedere 25 posts deze vraag gesteld wordt.

Doe eerst effe wat onderzoek 8)7

• Kefding
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13:54
Panzer_V schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:08:
[...]

No offence. Maar heb je uberhaupt dit topic doorgenomen VOORDAT je postte?

Ik denk het niet. Als je dat wel gedaan zou hebben dan zou je gelezen hebben dat ongeveer iedere 25 posts deze vraag gesteld wordt.

Doe eerst effe wat onderzoek 8)7
Ik lees dit topic al een tijdje mee en heb nog op wat specifieke onderwerpen gezocht in ditzelfde topic.
Dit waren de vragen die overbleven, daarvoor had ik er nog een aantal meer ;)

Overigens zijn de meeste vragen ook als validatie, sorry dus als het dubbelop komt, maar ik ben er liever toch echt helemaal zeker van voordat ik hierin een beslissing maak.

[Voor 13% gewijzigd door Kefding op 05-02-2020 20:24]

Last.FM | Trakt.TV

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13:46

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Kefding schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:58:
[...]

Ik lees dit topic al een tijdje mee en heb nog op wat specifieke onderwerpen gezocht in ditzelfde topic.
Dit waren de vragen die overbleven, daarvoor had ik er nog een aantal meer ;)

Overigens zijn de meeste vragen ook als validatie, sorry dus als het dubbelop komt, maar ik ben er liever toch echt helemaal zeker van voordat ik hierin een beslissing maak.
Ok, fair enough. In dat geval ==> in mijn optiek is de broker keuze een heel persoonlijke. Er is geen goede of slechte broker. Daarbij kunnen er legio redenen meespelen waarom broker A bij jou past maar niet bij mij, terwijl onze uitgangspositie dezelfde kan lijken.

Schrijf voor jezelf de punten op die JIJ belangrijk vindt aan een broker en loop ze vervolgens één voor één af en geef ze een rating.

Daarna heb jij de broker gevonden die voor JOU het beste uitkomt.

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Nu online
@Kefding Ik zou nog even kijken naar Centraal Beheer en dan met name dit fonds: https://www.centraalbehee...reldwijd-aandelen-fonds-a

Kosten zijn laag en ze hebben eventueel een leuke bonus bij een eenmalige inleg van €5000 op dit moment.
Bij je bank kun je een periodieke overboeking instellen naar Centraal Beheer en op die manier beleg je dan ook automatisch.

Voordeligste manier van indexbeleggen in aandelen

• 19Tom88
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 07-04 19:01
Kan iemand in jip en janneke taal uitleggen wat een short squeeze is? Ik lees dat dat de verklaring is voor het bizarre koersverloop van Tesla. Wie zijn de partijen die kopen?

Tesla was één van de meest geshorte aandelen op wall street, was dan een deel van deze koers (in mindere mate) te voorspellen? Of is dit een logisch gevolg van de stijgende koers?

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
Als veel mensen short gaan op een aandeel dat relatief weinig verhandeld wordt kan iemand door hoog te kopen de prijs opdrijven. Dan hebben de shorters steeds meer dekking nodig, en worden uiteindelijk gedwongen de aandelen (hoog) te kopen omdat ze niet meer genoeg dekking hebben. De short squeezer kan daar dus flink aan verdienen.

• JohanNL
  • Nu online
19Tom88 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:32:
Kan iemand in jip en janneke taal uitleggen wat een short squeeze is? Ik lees dat dat de verklaring is voor het bizarre koersverloop van Tesla. Wie zijn de partijen die kopen?

Tesla was één van de meest geshorte aandelen op wall street, was dan een deel van deze koers (in mindere mate) te voorspellen? Of is dit een logisch gevolg van de stijgende koers?
Optie 1 ( basis )
Als je short gaat dan verkoop je een effect dat je niet bezit.
Omdat je iets hebt weggeven wat je niet bezit en het risico bestaat dat je dit later niet meer terug kunt kopen, wil de bank - tegenpartij - dat je onderpand er tegenover hebt staan. ( denk aan geld, aandelen e.d. )
Wordt het aandeel dat je hebt verkocht meer waard, dan moet je meer onderpand hebben, maar zoals je wellicht wel kunt begrijpen is dat als de waarde op ten duur zo hoog wordt, dan je onvoldoende onderpand hebt en de bank jou verplicht het aandeel terug te kopen om je verplichtingen na te komen.

Optie 2
Er staan zogenaamde '' stop-losses '' ingesteld; als de koers een bepaalde hoogte bereikt wordt het aandeel per eerst mogelijke aanbieder ingekocht om het verlies te beperken.

Voordeligste manier van indexbeleggen in aandelen

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 14:38
JohanNL schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:40:
[...]

maar zoals je wellicht wel kunt begrijpen is dat als de waarde op ten duur zo hoog wordt, dan je onvoldoende onderpand hebt en de bank jou verplicht het aandeel terug te kopen om je verplichtingen na te komen.
Ter aanvulling: hier zit een sneeuwbal effect in. De shorter met het minste kapitaal moet als eerst terugkopen, drijft daardoor de prijs op, waardoor een tweede shorter moet terugkopen ...
Vooral als er maar weinig aandelen verhandeld worden, bijv. omdat een groot deel locked-up is of in handen van grootaandeelhouders, kan het heel hard gaan.

[Voor 13% gewijzigd door Longcat op 05-02-2020 21:47]

• 19Tom88
Wie zijn de shorters? Als ik als particulier short ga, heb ik geen verplichting om het aandeel te kopen. Maar pak ik mijn verlies bij de verkoop van de turbo of bij het passeren van de stop loss. Is het dan de uitgevende partij van de turbo (short) die het aandeel moet kopen?

• Longcat
@19Tom88 Een 'turbo short' is niet echt shorten. Bij hefboomproducten weet je niet wat er op de achtergrond gebeurt, maar het zou zo kunnen zijn dat de uitgever aandelen verkoopt en deze terugkoopt op het moment dat jouw positie uitgestopt/verkocht wordt.

[Voor 64% gewijzigd door Longcat op 05-02-2020 21:55]

• 19Tom88
Dus dit betreft partijen die hun aandelen tesla 'uitleenden' met de verwachting dit goedkoper terug te kunnen kopen?

Welke partijen doen deze handel met elkaar en hoe?

• Longcat
@19Tom88 Niet helemaal. De shorter leent het aandeel van een andere belegger en verkoopt het dan met de verwachting het later goedkoper terug te kopen. De uitlener is iemand die een 'long positie' heeft (aandelen bezit). Dit kunnen grote beleggers zijn zoals pensioenfondsen, maar ook een broker die de aandelen van haar klanten uitleent. De reden om aandelen uit te lenen is dat je een vergoeding krijgt voor het uitlenen.

[Voor 9% gewijzigd door Longcat op 05-02-2020 22:18]

• 19Tom88
OK het is duidelijker, bedankt :)

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13:36
Goede uitleg over de short squeeze, mensen. Dit is zo nu en dan ook bij bitcoin ter sprake geweest. Het maakt de koers volatiel en minder gebaseerd op een reële waarde. Grappig genoeg vonden mensen op fora (ook hier) het aandeel Tesla ook vergelijkbaar aanvoelen met bitcoin.

• Pistachenootje
  • Laatst online: 14:42
@CyBeRSPiN @Kefding

Bij ABN Zelf beleggen met de Northern Trust fondsen heb je meestal de laagste totale kosten o.a. omdat het dividend lek minimaal is. Daarnaast is er een bonus als je voor 31 maart begint met beleggen. Bij ABN kun je automatisch aankopen instellen.

Pas bij hele grote portefeuilles wordt de Rabobank goedkoper omdat het bewaarloon is gecapped op 100 eur per kwartaal.

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:32

GG85

.......

Ben zelf aan het indexbeleggen in het kader van FO maar waar ik eigenlijk nooit zo over na heb gedacht is herbalanceren van de portefeulle.

Mijn gedachtengang was altijd "voor de komende 20 jaar maandelijks 80% aandelen en 20% obligaties aankopen en vanaf ~10 jaar van te voren zorgen dat het aandeel in obligaties steeds groter wordt"

Alleen krijg je dan na een tijdje dat de aandelen (meestal) het winnen van de obligaties en je potje na een aantal jaar op bijv 95/5 ipv de oorsprongkelijke inleg van 80/20 staat.

Hoe gaan jullie hier mee om?
-Niks doen en alleen braaf 80/20 per maand in blijven leggen?
-Bij nieuwe inleg het deel obligaties verhogen en zo heel langzaam alles rechttrekken?
-Periodiek wat aandelen verkopen en daarmee obligaties kopen zodat de verhouding weer 80/20 is?

Ik vermoed de laatste optie maar in dat geval, hoe vaak doe je dit en wanneer? Ik dacht zelf aan ongeveer eens per jaar en dan uiteraard op een moment dat je het gevoel hebt dat je relatief duur kan verkopen en goedkoop kan kopen maar hoe doen jullie dit?

Ik zit nu qua inleg op 80% aandelen waarvan 88% NT World en 12% NT EM en 20% obligaties verdeeld over 2 Vanguard Euro bonds fondsen dus het is dan nog wel weer even puzzelen

• Magpie
  • Laatst online: 14:50
Herbalanceren tussen asset classes is inderdaad noodzakelijk om je gewenste risicoprofiel te behouden. Bovendien levert het vaak een paar tienden procent extra rendement op omdat het een natuurlijke manier is om geleidelijk hoog te verkopen en laag te kopen. Hoe gediversiceerder je portefeuille (bijvoorbeeld naast aandelen en obligaties ook goud, vastgoed en/of grondstoffen) hoe groter dit effect. Je kan als je wilt wat wetenschappelijke publicaties met trefwoord 'rebalancing portfolio' oid opzoeken als je interesse hebt.

En ja, jaarlijks herbalanceren wordt vaak gedaan om de moeite te beperken. Ook per kwartaal gebeurt regelmatig.

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik zou kiezen voor de tweede optie: meer van het andere kopen om zo de verhouding bij te sturen. Bespaart je toch een transactie per maand en (afhankelijk van je broker) mogelijk transactiekosten.

De eerste optie is trouwens ook niet verkeerd, je stuurt nog steeds bij, wel wat minder hard dan bij de tweede optie. Je hebt er minder omkijken naar, in ruil voor iets minder strak vasthouden aan de gewenste verdeling.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun | VeloViewer

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:32

GG85

.......

Zr40 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:58:
Ik zou kiezen voor de tweede optie: meer van het andere kopen om zo de verhouding bij te sturen. Bespaart je toch een transactie per maand en (afhankelijk van je broker) mogelijk transactiekosten.

De eerste optie is trouwens ook niet verkeerd, je stuurt nog steeds bij, wel wat minder hard dan bij de tweede optie. Je hebt er minder omkijken naar, in ruil voor iets minder strak vasthouden aan de gewenste verdeling.
Mja alleen bij een relatief grote portfolio tov je inleg duurt dat herbalanceren dan weer heel lang.

Als je 1000p/m doet is het op een portfolio van 20k wel te doen op die manier alleen als je 200k hebt staan na een aantal jaar wordt het een ander verhaal lijkt me

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:46
Bij elke maandelijkse aankoop balanceer ik, daarmee koop je automatisch de goedkoopste assets bij. Pas bij echt grote verschillen kun je 1 tot 4x per jaar tot verkoop overgaan.

• Loev
  • Laatst online: 08-04 11:55
Vroegah belegde mijn vader via Binck (denk ik) en kreeg hij bijna wekelijks dikke pakketten post. Kwartaal en jaarverslagen van de bedrijven waar hij aandelen in had. Ik beleg nu zelf via DeGiro, al bijna 3 jaar maar ik heb nog nooit een verslag opgestuurd gekregen. Zijn de regels gewijzigd van de ontvangst van verslagen? Gaan ze er vanuit dat je ze wel van de website plukt? Niet dat ik ze wil ontvangen, ik ben benieuwd waarom ik ze niet ontvang.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Tegenwoordig krijg je deze boekwerken standaard elektronisch (danwel via de investor relations sectie van de website van het bedrijf, danwel via email als onderdeel van de proxy materials bij de proxy vote), maar je kan nog wel aangeven dat je dit op papier wil ontvangen.

DEGIRO lijkt hier overigens wel van af te wijken; standaard wordt geen gebruik gemaakt van je stemrecht en je moet DEGIRO specifiek verzoeken om je stemrecht uit te laten oefenen. Hier brengen ze kosten voor in rekening.

Bij IB is het uitoefenen van stemrecht kosteloos en je krijgt standaard de uitnodiging per email.

• HEA220
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 15:33
pirke schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:07:
Bij elke maandelijkse aankoop balanceer ik, daarmee koop je automatisch de goedkoopste assets bij. Pas bij echt grote verschillen kun je 1 tot 4x per jaar tot verkoop overgaan.
Maandelijks balanceren is niet de beste strategie (qua historische rendement). Het beste kan je balanceren als je bijvoorbeeld 5% uit de pas loopt.

Bij mijn asset verdeling zou dat 0,11% per jaar ( historisch rendement) schelen.

Bron: https://www.portfoliovisualizer.com

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
HEA220 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:43:
[...]

Maandelijks balanceren is niet de beste strategie (qua historische rendement). Het beste kan je balanceren als je bijvoorbeeld 5% uit de pas loopt.

Bij mijn asset verdeling zou dat 0,11% per jaar ( historisch rendement) schelen.

Bron: https://www.portfoliovisualizer.com
Bij een typisch portfolio met 80% aandelen en 20% obligaties is het logisch dat niet (of later) herbalanceren tot een hoger rendement leidt: het wordt langzaam 81/19, 82/18, 85/15, 90/10, etcetera. Het percentage aandelen wordt groter, en dus het verwachte rendement ook. Maar het risico wordt ook groter.

Als je het niet erg vindt dat jouw 80/20 verdeling langzaam 90/10 wordt, waarom ga je dan niet gewoon voor 90/10 (en hou je het daarop door te herbalanceren)?

Tl;dr: het verhoogde rendement komt voort uit het feit dat een niet-hergebalanceerd portfolio langzaam steeds offensiever (risicovoller) wordt. Het is geen magisch trucje voor gratis geld ;)

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wietsee. schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:16:
[...]

Vrijwel alle aandelen zijn te verhandelen van 08:00u t/m 22:00u op Tradegate via Flatex. Dat de Italiaanse beurs dicht is maakt geen zak uit. Het feit dat dat gesuggereerd wordt geeft aan dat zij weinig handelen en niet snappen hoe dit platform in elkaar steekt.

Om dit probleem te omzeilen bekijk je de actuele bied laat prijs op Tradegate.
Maak een limiet order i.p.v. prijsopgave en vul de bied of laat prijs in (afhankelijk natuurlijk of je wil kopen of verkopen).

Order zal vrijwel onmiddellijk worden uitgevoerd. Controleer dit door te kijken of je aantal stukken bij de transactiegeschiedenis zichtbaar zijn op Tradegate.

Flatex is soms erg traag met het updaten van de status.
Zojuist voor het eerst een order op deze manier geplaatst aangezien ik weer de foutmelding kreeg dat er geen handelspartner zou zijn.

Is het nu rond of moet hij nog door iemand bevestigd worden?

https://tweakers.net/ext/f/LbWopSh8ooP6LPQG7aJUCrSu/full.png

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Wietsee.
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 08-04 20:26
Greatsword schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:27:
[...]

Zojuist voor het eerst een order op deze manier geplaatst aangezien ik weer de foutmelding kreeg dat er geen handelspartner zou zijn.

Is het nu rond of moet hij nog door iemand bevestigd worden?

[Afbeelding]
Kijk bij portefeuille mutaties, of bij actieve orders en klap deze order dan uit. Nog een optie is door bij Tradegate in het orderboek te kijken. Zo te zien is de order dus nog niet uitgevoerd, er is nog geen verkoper op dat bedrag geweest. Mocht je de aandelen direct willen, dan is de laatprijs de enige optie. Anders geduld...

[Voor 14% gewijzigd door Wietsee. op 06-02-2020 14:38]

Web Enrichment - regenthet.in - Vakantiehuisje Vasse

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Wietsee. Uhmm zie bij beide niets: https://www.tradegate.de/...lang=en&isin=ES0178430E18

Is hij dan afgekeurd, in behandeling of moet ik het opnieuw indienen?

Krijg je normaliter nog een andere bevesting melding in Flatex of enkel die van het screenshot?

• Wietsee.
Greatsword schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:41:
@Wietsee. Uhmm zie bij beide niets: https://www.tradegate.de/...lang=en&isin=ES0178430E18

Is hij dan afgekeurd, in behandeling of moet ik het opnieuw indienen?

Krijg je normaliter nog een andere bevesting melding in Flatex of enkel die van het screenshot?
Je hebt het nu weer over een heel ander aandeel. Kijk ISIN nummer...

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wietsee. schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:42:
[...]

Je hebt het nu weer over een heel ander aandeel. Kijk ISIN nummer...
Ik had in Tradegate Telefónica S.A. gevonden en in Flatex op de term Telefonica gezocht. Er kwam maar 1 "S.A" te voorschijn, dus niet doorgehad dat het om een ander aandeel ging 8)7

Voortaan dus maar op ISIN zoeken ;)

In het orderboek van het bestelde aandeel staat helemaal niets, en ook bij Portefeuille-mutaties is niets te vinden over deze order.

https://www.tradegate.de/...lang=en&isin=US8793822086

• Wietsee.
Greatsword schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:00:
[...]

Ik had in Tradegate Telefónica S.A. gevonden en in Flatex op de term Telefonica gezocht. Er kwam maar 1 "S.A" te voorschijn, dus niet doorgehad dat het om een ander aandeel ging 8)7

Voortaan dus maar op ISIN zoeken ;)

In het orderboek van het bestelde aandeel staat helemaal niets, en ook bij Portefeuille-mutaties is niets te vinden over deze order.

https://www.tradegate.de/...lang=en&isin=US8793822086
Nee, logisch, jij biedt 6,218 en laat is 6,25 verder is er geen actieve handel in het US-aandeel. Waardoor oppikken onder de laatprijs haast onmogelijk wordt.
Beide aandelen zijn gewoon te koop op Flatex...

[Voor 4% gewijzigd door Wietsee. op 06-02-2020 15:03]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Wietsee. geluk bij een ongeluk dus maar, bedankt voor de hulp.

[Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 06-02-2020 15:04]

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:53
ASML en Galapagos zijn ook weer lekker hard gegaan deze week. Blijft moeilijk om daar een goed instapmoment voor te vinden. Natuurlijk kun je nooit timen, maar op de top kopen geeft mij niet altijd een goed gevoel.

BlaBlaBla

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 15:05
De centrale banken 'drukken geld bij' en dat geld vloeit dan naar de beurzen.

Voor mij geen probleem, maar hoe lang blijft dit spel duren?

Tot er een linkse Trump op het toneel verschijnt?

Of is dit het nieuwe normaal?

• Wietsee.
Strider schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 18:05:
ASML en Galapagos zijn ook weer lekker hard gegaan deze week. Blijft moeilijk om daar een goed instapmoment voor te vinden. Natuurlijk kun je nooit timen, maar op de top kopen geeft mij niet altijd een goed gevoel.
Lekker wachten dan |:( . ASML had je gewoon kunnen op pikken beneden de 253, maar toen dacht ja natuurlijk dat het nog lager kon. De emotiebelegger.
https://i.imgur.com/AiqFBQH.png

[Voor 28% gewijzigd door Wietsee. op 06-02-2020 19:30]

• HEA220
@kpg dit is natuurlijk deels waar. Echter is het natuurlijk ook zo dat trends langer duren. Dus als de aandelenmarkt in een downtrend zit en je bent continu aan het herbalanceren, je uiteindelijk duurder koopt dan wanneer je een langere termijn gebruikt.

• Strider
Wietsee. schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:26:
[...]

Lekker wachten dan |:( . ASML had je gewoon kunnen op pikken beneden de 253, maar toen dacht ja natuurlijk dat het nog lager kon. De emotiebelegger.
[Afbeelding]
Geen nette reactie van je, maar soms mis je een mooie dip. Daarnaast volg ik niet iedere dag de beurs.

BlaBlaBla

• Wietsee.
Strider schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:25:
[...]

Geen nette reactie van je, maar soms mis je een mooie dip. Daarnaast volg ik niet iedere dag de beurs.
Nee, maar je laat je lijden door het moment. Als je ze had willen hebben had je met de trend keurig een x percentage lager een limietorder kunnen plaatsen. Al was het voor een deel (gestaffelde aankoop). Aan jouw bericht lees ik dat je zit te twijfelen wat te doen. Wees zakelijk daarin en schakel emotie uit, want zo wordt piet particulier wel geplukt door shorters. Veel succes gewenst.

Door dat toe te passen hoop ik dat je net zo'n mooi rendement haal dit jaar als ik ;). 12% and counting...

https://i.imgur.com/LgwCM8Q.png

[Voor 17% gewijzigd door Wietsee. op 06-02-2020 20:31]

• Strider
Wietsee. schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:26:
[...]

Nee, maar je laat je lijden door het moment. Als je ze had willen hebben had je met de trend keurig een x percentage lager een limiet order kunnen zetten. Al was het voor een deel (gestaffelde aankoop). Aan jouw bericht lees ik dat je zit te twijfelen wat te doen. Wees zakelijk daarin en schakel emotie uit, want zo wordt piet particulier wel geplukt door shorters. Veel succes gewenst.
Je hebt ook zeker een punt. Maar beleggen zonder emoties is maar voor weinig mensen weggelegd. IEX forum laat dit duidelijk zien. Vooral als je de beurs volgt heb je hier denk ik meer last van dan wanneer je periodieke orders inlegt en af en toe bekijkt hoe het daarmee staat.

Overigens een mooi rendement, ik heb aardig wat geld in ING vastzitten. Wat zou jij hiermee doen? Laten staan of toch verkopen en spreiden in andere aandelen. Met aardig wat geld bedoel ik 40% van mijn portefeuille. Rendement is daar inclusief 2019 resultaten 0% op.

[Voor 14% gewijzigd door Strider op 06-02-2020 20:37]

BlaBlaBla

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wietsee. schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:26:
[...]

[Afbeelding]
Dat is makkelijk praten achteraf... ;)
Strider schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:33:
[...]

Overigens een mooi rendement, ik heb aardig wat geld in ING vastzitten. Wat zou jij hiermee doen? Laten staan of toch verkopen en spreiden in andere aandelen. Met aardig wat geld bedoel ik 40% van mijn portefeuille. Rendement is daar inclusief 2019 resultaten 0% op.
Ik heb deze week ING gekocht. Reden: diverse banken advies koop en goed Q3 resultaat.
Werd vanmorgen toch een klein beetje zenuwachtig na de jaarcijfers, maar blijkbaar is het aandeel meegelift op de Aex en Deutsche bank. Op de lange termijn verwacht ik wel dat het aandeel langzaam omhoog gaat, zodra de inflatie / rente stijgt nog veel meer.

Als het 40% van je portefeuille is zou ik zeker 30% in wereldwijde ETFs stoppen.

[Voor 52% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2020 20:53]

• Wietsee.
Sport_Life schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:46:
[...]

Dat is makkelijk praten achteraf... ;)
Nee hoor, ASML heeft een keurige trend. Er komt natuurlijk een moment dat de trend zich aanpast. Maar als je daar bang voor zou moeten zijn kun je nergens meer instappen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Wietsee. schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:26:
[...]
Door dat toe te passen hoop ik dat je net zo'n mooi rendement haal dit jaar als ik ;). 12% and counting...

[Afbeelding]
Netjes. Volgens PP heb ik over dezelfde periode 9,92% behaald. (Zonder leverage.)

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wietsee. schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:47:
[...]

Nee hoor, ASML heeft een keurige trend. Er komt natuurlijk een moment dat de trend zich aanpast. Maar als je daar bang voor zou moeten zijn kun je nergens meer instappen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Longcat
[...]

Je hebt ook zeker een punt. Maar beleggen zonder emoties is maar voor weinig mensen weggelegd. IEX forum laat dit duidelijk zien. Vooral als je de beurs volgt heb je hier denk ik meer last van dan wanneer je periodieke orders inlegt en af en toe bekijkt hoe het daarmee staat.
IEX forum is een fantastische resource
spoiler:
als contra-indicator. Kan iemand hier niet een scriptje bouwen om dat forum uit te lezen op bepaalde keywords om sentiment aan af te lezen? Goudmijn...

[Voor 11% gewijzigd door Longcat op 06-02-2020 21:10]

• Magpie
Magpie schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:43:
[...]

Wat is je doel met een belegging in goud? Het is eigenlijk een noodzakelijk onderdeel in een goed gespreide portefeuille om een portfolio minder volatiel qua rendementen te maken met lagere drawdowns. Maar wil je dat ook? Want de keerzijde is dat je in goede aandelenbeursjaren zoals 2019 hopeloos achterloopt qua rendement. Moet je tegen kunnen.

Verplicht leesvoer zijn IMHO internetstukken/literatuur rond Risk Parity (mooie ingang is Ray Dalio van Bridgewater) en de Permanent Portfolio (Harry Brown) om je bijvoorbeeld verder te verdiepen in:
- verschillende economische klimaten en welke assets dan goed presteren
- risicomanagement op het niveau van de portefeuille en de bijdrage van ieder asset hieraan
- historische analyses met vergelijkingen tussen diverse portfolio's
- ...

Om daarna eens voor jezelf uit te vogelen of (een manier van) diversificatie van je portfolio in jouw geval een goed idee is. Het kan zo maar zijn dat je van mening bent dat je beleggingshorizon zo lang is dat je geen probleem hebt met de volatiliteit van aandelen.

Mocht je er dan nog geen genoeg van krijgen: https://gestaltu.com is wat mij betreft een kwantitatief ingestelde goudmijn voor beleggers die openstaan voor diversificatie. En in het bijzonder methoden om te proberen via gericht beleggen in asset classes (bijvoorbeeld goud, obligaties, aandelen, vastgoed, grondstoffen, ...) een redelijk rendement te halen met relatief weinig volatiliteit.

Kortom, als je in PHAU gaat beleggen... weet dan welke rol deze in je portfolio speelt. En of je dit ook wilt.

Concreet voorbeeld voor een eventueel geïnteresseerde lezer: mijn asset allocation is op dit moment 56% goud, 17% Europese aandelen en 27% Amerikaanse aandelen. Iedere maand pas ik dat aan voor de asset classes die dan momentum hebben (waarin te beleggen), waarbij ik via een minimum variance algoritme de weging bepaal tussen deze asset classes (hoeveel in ieder asset). Tot slot relateer ik de verwachte ex ante volatiliteit van deze portfolio aan mijn gewenste risico en pas ik leverage toe in dit geval (36%) om op dit (ex ante) gewenste risico te komen.

Klinkt ingewikkeld, maar is een concrete toepassing van Adaptive Asset Allocation. Zit allemaal in een excelletje dat ik maandelijks bijwerk met de nieuwe koersdata. In feite betekent deze uitkomst voor januari 2020 dat aandelen en goud het de afgelopen periode goed hebben gedaan qua rendement en dat deze beide asset classes ongeveer even volatiel zijn (plus-minus 50/50 verdeling). Tot slot betekent het feit dat er leverage toegepast kan worden dat ze zeker niet synchroon hebben bewogen.

Het doel is natuurlijk om te profiteren van een aanhoudend goede performance (rendement) en mocht er één achterblijven dat de ander (meer of minder) tegengesteld beweegt (risicobeheersing). Dit kan hopeloos misgaan als bijvoorbeeld ineens obligaties gaan renderen en beide omlaag gaan. Na de aanval op de Iraanse generaal werkte het wel goed, goud steeg harder dan aandelen daalden. Als de rust weerkeert gaat goud natuurlijk omlaag en gaan aandelen stijgen, hopelijk blijft er wat achter op de strijkstok. De aanname is dus dat het verleden in de meerderheid van de gevallen iets vertelt over de toekomstige rendementen en volatiliteit/correlaties. En dat het daarmee nuttig is om hier "bets" op te doen iedere maand.

Tot slot:
- Het voorgaande is slechts een voorbeeld van een methode met dynamische wisseling en weging tussen asset classes. De Permanent Portfolio werkt met vaste wegingen voor de diverse asset classes. Veel simpeler, alleen wel herbalanceren op vastgestelde momenten.
- Dit is geen stock picking zoals anderen in dit topic toepassen. Deze methode heeft de aanname dat de keuze tussen assetclasses voor 80-90% bepalend is voor het rendement en risico van een portfolio. En eigenlijk dat stock picking dus weinig/geen rendement toevoegt.
Net voor de herbalancering morgen de nieuwe allocaties tot de eerste vrijdag van maart op basis van de methodiek in bovenstaande quote berekend: 56% goud (PHAU), 35% USA aandelen (VUSA) en 9% EU aandelen (IMEU).

Dat zijn dezelfde assets als op 2 januari en goud blijft ongeveer gelijk, maar aandeel US aandelen neemt toe. Geen allocatie naar grondstoffen (CRB), vastgoed wereldwijd (IWDP) en langlopende US obligaties (IS04). Alleen IS04 zit (helaas) niet in kernselectie DEGIRO. De ETF's zijn geselecteerd op TER, maar zeker ook op handelsvolume zodat de spreads hopelijk in toom worden gehouden. Leverage daalt van 36% naar 31%, dat wil zeggen dat ik dus 31% extra inleg met geleend geld. Het lenen doe ik via de box spread systematiek, dus zeer goedkoop (licht negatieve rente).

Eigenlijk zou ik vanwege valutarisico langlopende EU obligaties moeten nemen in plaats van US. Misschien is het niet slim en levert dit dus extra risico op, maar ik vertrouw niet geheel op de EU met haar zwakke en sterke landen en moeizame economische leiderschap door de zelfstandigheid van haar lidstaten.

Sowieso zijn er allerlei tweaks mogelijk in de keuze van de assets, zoals vastgoed en obligaties in meerdere regio's of zilver erbij etc. Het ging er mij echter om dat ik assets zou hebben die in de basis voor voldoende diversificatie zorgen, de boel overzichtelijk houden en met een bepaald volume in de kernselectie zitten om te hoge transactiekosten te voorkomen. Puntje van aandacht is dat ik eigenlijk nog een extra regio voor de aandelen wil, bijvoorbeeld Azië.

De periode 1-1 t/m 6-2 was zeer goed voor mijn doen met 6,6% rendement (gecorrigeerd voor leverage nog altijd bijna 5%). In deze bull markt wel eens leuk om met deze afwijkende systematiek ook een keer eens beter te scoren dan 100% aandelen. Maar dat kan - als aandelen bijvoorbeeld stabiliseren en het momentum voor goud omslaat - natuurlijk volgende maand weer heel anders zijn. Zal beloven dat ik dan ook met het verlies voor de dag zal komen :)

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 13:39
Longcat schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:06:
[...]

IEX forum is een fantastische resource
spoiler:
als contra-indicator. Kan iemand hier niet een scriptje bouwen om dat forum uit te lezen op bepaalde keywords om sentiment aan af te lezen? Goudmijn...
Dit topic toch ook :P . Hoeveel posts over Tesla heb je gezien afgelopen weken.

Onvoorstelbaar!

• MneoreJ
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 09-04 10:01
Ik leg iedere maand op de 5e in (tenzij weekend). Ik zal eerlijk bekennen dat de verleiding om deze maand toch net even iets eerder in de dip te kopen heel erg groot was. Niet gedaan, en daarmee toch weer wat rendement gemist.

En dan bedenk ik me weer dat ik het hele idee van op een vast moment inkopen is dat ik de markt niet probeer te timen en dan ben ik er alweer overheen. Stel je voor dat ik me er iedere dag mee bezig moest houden, dan was het totale rendement ongetwijfeld een stuk lager. :P

Ik moet alleen de eerste grote crash nog meemaken, dan weet ik ook hoe dat psychologisch voelt. Maar geen nood, als ik diverse berichten mag geloven kan die er echt ieder moment aankomen, in ieder geval zeker dit jaar nog. Spannend hoor! :)

• Longcat
writser schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:43:
[...]

Dit topic toch ook :P . Hoeveel posts over Tesla heb je gezien afgelopen weken.
Te veel negatieve geluiden op dit forum om als contra-indicator te dienen. Wel goed qua hype-meter/crowded trade. :)

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Longcat schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:01:
[...]

Te veel negatieve geluiden op dit forum om als contra-indicator te dienen.
Daarmee zeg je eigenlijk dat de mensen met negatieve geluiden het bij het rechte eind hebben? ;)

• Longcat
Sport_Life schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:03:
[...]

Daarmee zeg je eigenlijk dat de mensen met negatieve geluiden het bij het rechte eind hebben? ;)
:$

Correctie: er waren veel positieve en negatieve geluiden en daar kun je lastig een contra-indicator op bouwen. Alhoewel, misschien betekent dat juist dat het aandeel geen kant op gaat en is het een goed moment om een iron condor te kopen of een straddle/strangle te schrijven.
Magpie schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:36:
[...]

Net voor de herbalancering morgen de nieuwe allocaties tot de eerste vrijdag van maart op basis van de methodiek in bovenstaande quote berekend: 56% goud (PHAU), 35% USA aandelen (VUSA) en 9% EU aandelen (IMEU).

[...]

Eigenlijk zou ik vanwege valutarisico langlopende EU obligaties moeten nemen in plaats van US. Misschien is het niet slim en levert dit dus extra risico op, maar ik vertrouw niet geheel op de EU met haar zwakke en sterke landen en moeizame economische leiderschap door de zelfstandigheid van haar lidstaten.
Bedoel je EU obligaties ipv US aandelen? Je noemt namelijk geen obligaties in je allocatie. :?

[Voor 57% gewijzigd door Longcat op 06-02-2020 22:15]

• Magpie
@Longcat Wellicht niet helder genoeg, maandelijks kan ik kiezen uit het volgende "asset universe": aandelen US, aandelen EU, vastgoed wereldwijd, goud, obligaties US en grondstoffen. Vaak vallen er 3 af omdat ze onvoldoende momentum hebben. In de allocatie voor februari vallen vastgoed wereldwijd, obligaties US en grondstoffen af vanwege onvoldoende momentum. In de quote staat een verwijzing naar de methodiek van Adaptive Asset Allocation waarop dit gebaseerd is.

Mijn opmerking was erop gericht dat ik eigenlijk EU obligaties als mogelijkheid in het "asset universe" zou moeten hebben in plaats van US obligaties vanwege valutarisico en waarom ik dat toch niet doe.

• Qunix
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09-04 17:43
Weet iemand of ik bij Binck Fundcoach zelf de ETF's kan bepalen (bijv. VWRL, VUSA, etc), of zal dit door Bink zelf gedaan worden voor mij? Of is dat juist bij Binck Forward?

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Qunix schreef op zondag 9 februari 2020 @ 00:50:
Weet iemand of ik bij Binck Fundcoach zelf de ETF's kan bepalen (bijv. VWRL, VUSA, etc), of zal dit door Bink zelf gedaan worden voor mij? Of is dat juist bij Binck Forward?
Ik weet niet of ik je vraag snap. Fundcoach heeft een hele rits aan etfs waar je uit kunt kiezen. Staat de specifieke etf die je wilt er niet tussen, dan heb je pech.

• pirke
[...]

Je moet de vraag omdraaien: als je nu geen ING of andere portefeuille zou hebben maar alleen een stapel cash, zou je dan 40% van je cash in ING stoppen?

• page404
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:12

page404

Sanity not found

MneoreJ schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:57:

Ik moet alleen de eerste grote crash nog meemaken, dan weet ik ook hoe dat psychologisch voelt. Maar geen nood, als ik diverse berichten mag geloven kan die er echt ieder moment aankomen, in ieder geval zeker dit jaar nog. Spannend hoor! :)
Oh die memo heb ik gemist. Welke datum staat ie gepland? >:) ik maak de grap aangezien er een paar belangrijke beursguru's dat ook hadden voorspeld in 2019. Blij dat ik ben blijven zitten anders was ik een groot deel van die 28% rendement op mijn portefeuille misgelopen 8)7
Ik merk dat het verleidelijk is te anticiperen op dat soort berichten en dan te proberen de markt te timen. Maar het is gewoon niet te doen. Ik weet ook niet waarom ik dan nu meer dan 10% cash aan het aanhouden ben O-)

When my hair's all but gone and my memory fades And the crowds don't remember my name When my hands don't play the strings the same way, mm I know you will still love me the same

• Delay
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:58
page404 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 09:27:
Oh die memo heb ik gemist. Welke datum staat ie gepland?
"As I record this video the US yield curve is inverted. And an inverted yield curve, meaning that the rates on longer term bonds are lower than the rates on shorter term bonds, is well documented as a good predictor of a coming recession."
Ben Felix, Preparing for the Recession, Oct 2019, YouTube: Preparing for the Recession

Hij legt ook uit dat er geen strategie is om die informatie in actie om te zetten.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Oh die memo heb ik gemist. Welke datum staat ie gepland? >:) ik maak de grap aangezien er een paar belangrijke beursguru's dat ook hadden voorspeld in 2019. Blij dat ik ben blijven zitten anders was ik een groot deel van die 28% rendement op mijn portefeuille misgelopen 8)7
Ik merk dat het verleidelijk is te anticiperen op dat soort berichten en dan te proberen de markt te timen. Maar het is gewoon niet te doen. Ik weet ook niet waarom ik dan nu meer dan 10% cash aan het aanhouden ben O-)
Klein beetje hedgen met goud (mijnen) kan geen kwaad :) 5% in mijn geval
(daarnaast veel geld op de bank, heb geen zin bij een crash in te leveren op luxe /vakanties)

[Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 09-02-2020 09:52]

• AcIDeR
  • Laatst online: 14:13
Hoe denken jullie over spreiding bij verschillende brokers?
Is een zekere vorm van spreiding goed, of is dit een ouderwets gedachtegoed?

[Voor 5% gewijzigd door AcIDeR op 09-02-2020 09:59]

• MneoreJ
Oh die memo heb ik gemist. Welke datum staat ie gepland? >:) ik maak de grap aangezien er een paar belangrijke beursguru's dat ook hadden voorspeld in 2019.
Ja, maar dat was 2019. 2020 is veel geschikter -- het een mooi rond jaartal, het is een schrikkeljaar en vergeet niet: "hindsight is 20-20". O-) Q2 2020 is de meest populaire, definitieve voorspelling die ik voor dit jaar gehoord heb.

Aangezien we al "te laat" zijn voor de volgende cyclus zal de stroom berichten die voorspellen dat we echt alleen nog maar naar beneden kunnen en dat dat in $now.AddMonth(1) gaat gebeuren (en wel hierom) niet aflaten. Het vervelende is natuurlijk dat het inderdaad zal gebeuren, maar dat wil niet zeggen dat we niet nog gewoon vrolijk een jubeljaartje kunnen krijgen dat je maar beter mee had kunnen pakken om je in te dekken voor de volgende crash. We gaan het zien, ik maak me er verder niet druk over. Ik mag het in een topic als dit natuurlijk niet zeggen, maar het is maar geld
Ik merk dat het verleidelijk is te anticiperen op dat soort berichten en dan te proberen de markt te timen. Maar het is gewoon niet te doen.
Ik beleg nog maar pas, begonnen in november 2018, tijdens de laatste dip. De eerste maanden je inleg alleen maar zien verdampen is maar een kleine proeve van doorzettingsvermogen, maar toch...

• Baytep
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Delay schreef op zondag 9 februari 2020 @ 09:47:
[...]
Hij legt ook uit dat er geen strategie is om die informatie in actie om te zetten.
Als je naar de S&P 500 kijkt is die zowel rond 2000 als 2008 in korte tijd met de helft gekelderd.
De langjarige trend is ongeveer 10% omhoog.
Dat is alle informatie die ik werkelijk begrijp.
Er is ook veel andere informatie en indicators, maar die zijn allemaal multi-interpretabel, of omvatten niet alle mogelijke uitkomsten, of ik begrijp ze niet.

Dus wat beleggen betreft is het voor mij duidelijk dat gewoon moet stil zitten als je geschoren wordt.
Dat moet prima te doen zijn als je buy & hold zit, en het geld niet nodig hebt.

Het werkelijke risico van een recessie is je cashflow, vooral als je je baan kwijtraakt, maar ook als het huisjes melken tegenzit, of welke andere inkomstenbron opdroogt.

De cashflow moet voldoende zijn tot de recessie voorbij getrokken is, en je aandelen zonder verlies kan verkopen.
Bij beide recente recessies was dit ongeveer 5 jaar.
(gecorrigeerd voor inflatie duurde het 15 jaar vanaf 2000 om er weer bovenop te komen, en was die van 2008 alleen een verlenging van het probleem).

In mijn geval betekent het dat ik 5 jaar voor ik het geld wil gebruiken moet beginnen te diversificeren naar andere assets.

• pirke
Ach, de meeste mensen houden rekening met een crash die maximaal zo groot is als wat er in het verleden gezien is. In werkelijkheid is het worst case scenario wat kan gebeuren veel erger.

• Sander B
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 15:02
Of het is een dag in de week minder hoeven werken, 10 jaar eerder met pensioen of de gelegenheid voor je (toekomstige) kinderen om een studie te doen of een huis te kopen :P

• MneoreJ
Sander B schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:33:
Of het is een dag in de week minder hoeven werken, 10 jaar eerder met pensioen of de gelegenheid voor je (toekomstige) kinderen om een studie te doen of een huis te kopen :P
Maar dat je werk en vrije tijd hebt, dat je pensioen gaat ontvangen, dat je kinderen hebt waar je iets voor kunt betekenen en dat je uberhaupt een plek hebt om te wonen... vergeleken met dat het is het "maar" geld, en de beurs is ook maar een manier om je doelen te bereiken. Dat bedoel ik vooral, en ik denk dat die houding ook wel nodig is als je je rendement niet wil zien vervliegen aan emotie.

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 13:57
Ik probeer nu al ruim een week 3 ETFs aan te kopen, via Limit Order. Ik had ingezet op het gemiddelde van de laagste en de hoogste stand van de week ervoor. Maar die is nooit bereikt blijkbaar, zelfs niet voor heel even :(

Ik heb het al eens aangepast maar dat is best wel een irritant gedoe want ik overschrijd dan telkens mijn vrije ruimte, waardoor ik niet kan aanpassen zonder 1 van de 3 orders te verwijderen (en uiteindelijk allemaal verwijderen en opnieuw aan te maken). Ik wil gewoon mijn vrije ruimte volledig benutten (voor zover dat kan met hele aandelen) door een aantal in te kopen op deze 3 ETFs. Erg onhandig dat je dat zelf moet berekenen, telkens opnieuw, wat bijna niet te doen is want DEGIRO houdt rekening met kosten die je zelf niet kan berekenen.

Bestaat hier nog een slimme truc voor? Mis ik iets? Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn?

• DoinkDeClown
  • Laatst online: 18-03 21:27
Weet iemand of je op IB's TWS een overzicht van historische mutatie's (met name uitgekeerde divivenden) kan zien?

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:41
Jazco2nd schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:43:
Ik probeer nu al ruim een week 3 ETFs aan te kopen, via Limit Order. Ik had ingezet op het gemiddelde van de laagste en de hoogste stand van de week ervoor. Maar die is nooit bereikt blijkbaar, zelfs niet voor heel even :(

Ik heb het al eens aangepast maar dat is best wel een irritant gedoe want ik overschrijd dan telkens mijn vrije ruimte, waardoor ik niet kan aanpassen zonder 1 van de 3 orders te verwijderen (en uiteindelijk allemaal verwijderen en opnieuw aan te maken). Ik wil gewoon mijn vrije ruimte volledig benutten (voor zover dat kan met hele aandelen) door een aantal in te kopen op deze 3 ETFs. Erg onhandig dat je dat zelf moet berekenen, telkens opnieuw, wat bijna niet te doen is want DEGIRO houdt rekening met kosten die je zelf niet kan berekenen.

Bestaat hier nog een slimme truc voor? Mis ik iets? Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn?
Een tip van mij als noob. Koop gewoon lekker makkelijk voor de "laat" prijs van dat moment. Als je gaat gokken op een lagere prijs is de kans groot dat je de aankoop niet gedaan krijgt. Gevolg is vervolgens dat, er vanuit gaande dat de prijs blijft stijgen (wat normaliter wel zo is) je steeds te laag blijft bieden en de prijs alleen maar hoger en hoger wordt. Als je vorige week had gekocht voor "de hoofdprijs" had je nu misschien al wat "winst" erop gemaakt. Terwijl je nu nog niet eens hebt gekocht, laat staan iets eraan verdient.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

DoinkDeClown schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:56:
Weet iemand of je op IB's TWS een overzicht van historische mutatie's (met name uitgekeerde divivenden) kan zien?
Ja, je kan alle historische dividendbetalingen zien van een aandeel. "Dividend Schedule" in het right click menu en dan de historical tab.

Mocht je dat niet bedoelen, maar wil je zien wat er voor boekingen zijn geweest op je account, dat doe je via Account Management -> Reports. Genereer een statement voor de gewenste periode; alles staat daar op.
RobertMe schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:02:
[...]

Een tip van mij als noob. Koop gewoon lekker makkelijk voor de "laat" prijs van dat moment. Als je gaat gokken op een lagere prijs is de kans groot dat je de aankoop niet gedaan krijgt. Gevolg is vervolgens dat, er vanuit gaande dat de prijs blijft stijgen (wat normaliter wel zo is) je steeds te laag blijft bieden en de prijs alleen maar hoger en hoger wordt. Als je vorige week had gekocht voor "de hoofdprijs" had je nu misschien al wat "winst" erop gemaakt. Terwijl je nu nog niet eens hebt gekocht, laat staan iets eraan verdient.
De historische bied/laat maakt inderdaad helemaal niets uit als je nu wil kopen.

Hooguit kan je tussen de actuele bied/laat gaan zitten, en meestal hapt een tegenpartij wel toe, maar ook daar loop je het risico dat de prijs stijgt voordat je voor de opgegeven prijs hebt kunnen kopen.

[Voor 44% gewijzigd door Zr40 op 10-02-2020 21:07]

• DoinkDeClown
@Zr40 Dank! Ik zocht tevergeefs in het Trade Log..

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@DoinkDeClown Als je een overzicht wil hebben van alle cash boekingen dan kan je ook een custom report aanmaken met daarop de sectie 'Statement of Funds' ingeschakeld.

• EdwardK123
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 04-04 20:53
Loekoe schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:45:
[...]

Dag Edward,
Ik ga je uit je droom helpen: je gaat het niet beter doen dan de markt. Of tenminste, dat kan je wellicht wel, maar dat heeft naar alle waarschijnlijkheid niet zoveel te maken met je kwaliteiten als belegger. En aanvullend: niemand hier in dit topic gaat de markt verslaan omdat hij zo briljant is. De aandelenmarkt is, zo werd zojuist in dit topic al opgemerkt, oneindig complex. Laat ik het zo stellen: alles is ingeprijsd, zelfs het feit dat wij erover nadenken dat alles is ingeprijsd, is ingeprijsd in de prijs van een aandeel, indexfonds of ETF. Werkelijk alles. Met andere woorden: je gaat je koop of verkoop van Sony in principe niet goed kunnen timen.
Je weet er duidelijk nog niet zoveel vanaf en dat maakt je vragen beantwoorden ook heel moeilijk; het wordt dan een heel lang verhaal. Weet in ieder geval waar je aan begint en ga ook jezelf eerst grondig verdiepen in de materie voordat je aandelen koopt, er zijn vele goede websites en boeken voor. Beleggen voor dummies is heel aardig voor de basisterminologie. Daarna zul je veel meer aan dit topic hebben. :)
pirke schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:11:
@EdwardK123 10-15 jaar is medium termijn, geen lange termijn.

Daarnaast "gewoon" kopen en verkopen dat het jou goed lijkt: dat gaat je heel veel geld kosten. Je kan de markt niet voorspellen, dus je kan niet voorspellen wanneer goede momenten zijn om te kopen of te verkopen. Het enige dat echt telt is hoe lang je aandelen in bezit hebt. Hoe langer hoe beter. Kopen en nooit meer verkopen dus (alleen om te herbalanceren).

Ook zijn losse aandelen enorm risicogevoelig, met een in het algemeen lagere return. Het gevolg is ook dat je emotionele beslissingen gaat nemen als het even slecht gaat in de markt.

Het beste wat je kunt doen is een heel saai index fonds kopen met wereldwijd gespreide aandelen, bijvoorbeeld VWRL, maar er zijn genoeg andere. Daarmee koop je alle bedrijven samen en krijg je ook het gemiddelde rendement van alle aandelen samen. Spreiding (in landen, sectoren, etc) is je beste vriend. Koop 30-40 jaar lang elke maand bij, en blijf er al die tijd van af. Daarna kun je rentenieren want dan ben je miljonair.

Geen speculatie, geen korte termijn denken.
Dank allen voor jullie adviezen. Ik ga me de komende tijd maar eens verdiepen in beleggen ahv sites en boeken. Daarna kom ik welw eer terug ;)

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik ben op zoek naar prijs alerts, zodat ik niet continue mijn watchlist in de gaten hoef te houden.

Na een beetje googlen ben ik terecht gekomen bij koers alerts van IEX, maar ik krijg het niet voor elkaar om het werkend te krijgen. Iemand enig idee wat ik hier moet invullen?

Heb zowel normale waardes als percentages gebruikt, maar hij slaat het niet op.

Andere suggesties voor prijs/koers alerts zijn ook welkom.

https://tweakers.net/ext/f/6tQUl69El1KDYrp6HlJTVmew/full.jpg

[Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 11-02-2020 13:40]

• oscar82
  • Laatst online: 10:27
Ik was zelf op zoek naar deze info, nog niet eerder tegengekomen:
[quote] Northern Trust World Custom ESG
Dividend uitkerend
Ja
Dividend
€0,24
Ex-dividenddatum
25-02-2019
Betaaldatum
11-03-2019
[/quote]

0,24 op een koers van 16,36 is zo'n 1,467%. Lijkt me prima voor een ESG fonds dat maar 1x per jaar uitkeert.

Dit was info van vorig jaar.

[Voor 5% gewijzigd door oscar82 op 12-02-2020 10:48. Reden: oude info]

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09-04 22:00
Iemand ervaring met het aankopen van amerikaanse ETF's via Call Opties bij Lynx?

Zou graag ARKK willen hebben. Iemand tips of dat te doen is?

Het kan alleen bij opties die ook daadwerkelijk de aandelen leveren ipv cash settlement, waar kan ik dat checken voor ARKK opties?

https://www.financieelona...nl/amerikaanse-etf-kopen/

[Voor 42% gewijzigd door Navi op 11-02-2020 14:49]

• HEA220
Navi schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:46:
Iemand ervaring met het aankopen van amerikaanse ETF's via Call Opties bij Lynx?

Zou graag ARKK willen hebben. Iemand tips of dat te doen is?

Het kan alleen bij opties die ook daadwerkelijk de aandelen leveren ipv cash settlement, waar kan ik dat checken voor ARKK opties?

https://www.financieelona...nl/amerikaanse-etf-kopen/
Je gaat naar optietrader, zoekt de ARKK opties reeksen. Dubbel klik op een willekeurig uitoefenprijs. Dan krijg je de omschrijving van de betreffende optie. Onderaan staat dan of het Europees of Amerikaans en hoe de afhandeling verloopt.

Als je dit voor ARKK doet staat er waarschijnlijk Amerikaans en Fysieke afhandeling

• Thetallguy
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
oscar82 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:31:
Ik was zelf op zoek naar deze info, nog niet eerder tegengekomen:

[...]

0,24 op een koers van 16,36 is zo'n 1,467%. Lijkt me prima voor een ESG fonds dat maar 1x per jaar uitkeert.
Dat is wel die van vorig jaar. Toen was de koers ook lager dus procentueel hogere uitkering.

• oscar82
Thetallguy schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:18:
[...]

Dat is wel die van vorig jaar. Toen was de koers ook lager dus procentueel hogere uitkering.
Oh stom ja. Het is 2020. Dit jaar misschien ex dividend op dezelfde datum, mits dat een handelsdag is? En weet iemand al hoeveel dat dan zal zijn?

• Rolletjedrop
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 11:21
oscar82 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:23:
[...]

Oh stom ja. Het is 2020. Dit jaar misschien ex dividend op dezelfde datum, mits dat een handelsdag is? En weet iemand al hoeveel dat dan zal zijn?
https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

Netto 0,57923 per aandeel. Aardig bedrag (en meteen merkbaar aan de waardering in mijn portefeuille haha).

• Strider
Zijn er nog Tweakers die aandelen in Biophytis hebben? Zijn vandaag bijna 90% gestegen na goedkeuring op een 2B studie.

BlaBlaBla

• Pistachenootje
  • Laatst online: 14:42
Navi schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:46:
Ja ik heb dat vorig jaar geleerd, zowel via call als put. Ik heb in dit draadje hulp gekregen. Als je de zoek functie gebruikt kun je het waarschijnlijk vinden. Overigens kreeg ik via put opties iets betere resultaten. En het is handig om real time koers informatie te hebben.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik zie een prijsverhoging van IB market data op mijn statement. Er komt nu 21% BTW bij. Voorheen werd dat niet in rekening gebracht.

[Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 12-02-2020 10:37]

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:34
Ja, daar hebben ze vorige maand bericht over gestuurd. Blijkbaar denken ze dat ze dat mogen doen zonder überhaupt een factuur te leveren, ook als je daar om vraagt...

• oscar82
Rolletjedrop schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:36:
[...]

Netto 0,57923 per aandeel. Aardig bedrag (en meteen merkbaar aan de waardering in mijn portefeuille haha).
Is dat niet superveel? Op een stukprijs van 15,80 kom ik dan op een jaarlijks dividend van 3,67%.
Mij hoor je niet klagen hoor, maar dit zijn eerder percentages die ik verwacht bij een speciaal dividend-fonds.
En volgens morningstar was het vorig jaar nog ~1,5%

[Voor 4% gewijzigd door oscar82 op 12-02-2020 10:53]

• Miki
  • Laatst online: 15:07
oscar82 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:52:
[...]

Is dat niet superveel? Op een stukprijs van 15,80 kom ik dan op een jaarlijks dividend van 3,67%.
Mij hoor je niet klagen hoor, maar dit zijn eerder percentages die ik verwacht bij een speciaal dividend-fonds.
En volgens morningstar was het vorig jaar nog ~1,5%
In verhouding tot voorgaande jaren is het inderdaad veel. In 2019 stond was het dividend iets van €0,22. Wellicht staat er straks iets opgenomen in het jaarverslag over de forse uitkering.

14x315W Mono | ZW 41° | Array tilt 10° | PVOutput

• flipjevandejam
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09-04 13:47
Rolletjedrop schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:36:
[...]

Opmerkelijk dat de verschillende klassen heel verschillende dividenden krijgen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Units van die verschillende klassen zijn simpelweg groter / meer waard. Dividenduitkering is natuurlijk dan ook groter per unit.

Andere mogelijkheden zijn verschillend dividendbeleid (zoals VWRL en VWCE) of andere valuta.

[Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 12-02-2020 11:33]

• LevelBoss
  • Registratie: december 2003
  • Niet online

LevelBoss

Kaskoe

Ik heb zelf met Google sheets een tooltje in elkaar gebrouwen dat mij een mail stuurt als de koers onder een bepaalde waarde zakt. Is hier beschikbaar. Garantie tot de voordeur :)
Greatsword schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:29:
Ik ben op zoek naar prijs alerts, zodat ik niet continue mijn watchlist in de gaten hoef te houden.

Na een beetje googlen ben ik terecht gekomen bij koers alerts van IEX, maar ik krijg het niet voor elkaar om het werkend te krijgen. Iemand enig idee wat ik hier moet invullen?

Heb zowel normale waardes als percentages gebruikt, maar hij slaat het niet op.

Andere suggesties voor prijs/koers alerts zijn ook welkom.

[Afbeelding]

Financieel onafhankelijk door dividendbeleggen: www.kaskoe.nl

• Sunri5e
Die NT fondsen lopen momenteel niet zo lekker. Staan gewoon in de min terwijl de rest van de beurs keihard omhoog gaat.

• Miki
  • Laatst online: 15:07
Sunri5e schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:09:
Die NT fondsen lopen momenteel niet zo lekker. Staan gewoon in de min terwijl de rest van de beurs keihard omhoog gaat.
Wellicht moet je je er wat meer in verdiepen voordat je dit soort uitspraken doet.

Je kunt actuele beurskoersen niet vergelijken met een fonds wat iedere dag op een vast tijdstip wordt verhandeld. Desalniettemin kun je wel, als het vandaag een goede beursdag is geweest, met een grote waarschijnlijkheid aannemen dat morgen een betere koers te verwachten is voor de NT fondsen en vice versa dus ook.

Verder heb ik het idee dat je de discussie mbt dividend uitkering ook bent vergeten mee te nemen.

14x315W Mono | ZW 41° | Array tilt 10° | PVOutput

• DoinkDeClown
Ongelooflijk hoe hard de beurzen stijgen sinds de dec18 dip. Het feit dat sparen in Europa ruk is zal allicht nieuwe beleggers hebben aangetrokken, met opdrijvende prijzen als gevolg. Gaat lekker zo. :)

• Bowen_HAFX
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07-04 21:37
Ja, maar er zal vast binnenkort een correctie aankomen. Waarschijnlijk zodra de ECB een renteverhoging aankondigt? Wat zijn jullie ideeën hierover?

Every magical journey begins with a single step

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:40
Als je maar vaak genoeg roept dat er een correctie aankomt zal je vanzelf een keer gelijk krijgen. Persoonlijk acht ik de kans klein dat we binnen twee jaar renteverhogingen gaan zien, ik denk eerder richting 2025 moet gaan denken.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• __R__
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15:30
Bowen_HAFX schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:57:
Ja, maar er zal vast binnenkort een correctie aankomen. Waarschijnlijk zodra de ECB een renteverhoging aankondigt? Wat zijn jullie ideeën hierover?
Als een paar pagina`s leest in dit topic is de correctie bezig, al geweest, al tijden over tijd, zwaar onderschat lichtelijk overdreven en "not all that what it used to be".

• Bowen_HAFX
Maar stel nu dat iedereen ervan overtuigd is dat de grote 'correctie' gaande is, houden jullie dan nog steeds de ETF fondsen aan, wat er ook gebeurd? Of is er toch een drempel dat jullie uitstappen?

• Longcat
Bowen_HAFX schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:42:
Maar stel nu dat iedereen ervan overtuigd is dat de grote 'correctie' gaande is, houden jullie dan nog steeds de ETF fondsen aan, wat er ook gebeurd? Of is er toch een drempel dat jullie uitstappen?
Lijkt me juist een goed koopmoment dan. ;)

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nou ja, het Corona virus kan nog wel schade aanbrengen aan bedrijven .

Ook bijzonder ;
China’s National Health Commission said there were 2,015 confirmed new cases on the mainland and 97 additional deaths related to the new, deadly strain of coronavirus, most of them occurring in Hubei province. (see 7:05 a.m. update) As of Tuesday night, the Chinese government said a total of 44,653 cases have been confirmed and 1,113 people have died in the country.

The NHC did not disclose if any confirmed cases were removed from the tally as of midnight Feb. 11. On Feb. 7, the Chinese government made a policy announcement that implied patients who did not exhibit symptoms of the virus would no longer be considered confirmed cases. — Cheng
Bron https://www.cnbc.com/2020...ive-updates-covid-19.html

Maw: vergelijken wordt wat lastig op deze manier. De afname waarop beleggers lijken te reageren is dus niet helemaal juist.

[Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 12-02-2020 20:46]

• Bowen_HAFX
Mag ik nog wel een ontwetende vraag stellen hier? Ik beleg sinds afgelopen jaar ook in ETF, met het idee voor langere termijn. Op dit moment zit alles simpelweg in Vanguard SRI Global Stock Index bij de Rabobank. De aan- en verkoopkosten zijn 0, lopende kosten 0.15%.

Ik koop per maand voor een x bedrag bij en dit gaat erg mooi de afgelopen tijd. Nu zei een vriend tegen mij dat hij had gelezen dat de Northern Trust interessanter is bij de Rabobank. Ik heb 1 Reddit thread gevonden, maar ik zie de voordelen niet?

Kan iemand dit mij uitleggen of evt termen geven waar ik naar moet kijken?

En nog één extra vraagje:keert het Vanguard fonds ook dividend uit? Kan hier niets van vinden in de essentiële beleggers informatie.

Hopelijk is er een lieve Tweaker die mij op weg kan helpen :)

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bowen_HAFX schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 20:34:
Mag ik nog wel een ontwetende vraag stellen hier? Ik beleg sinds afgelopen jaar ook in ETF, met het idee voor langere termijn. Op dit moment zit alles simpelweg in Vanguard SRI Global Stock Index bij de Rabobank. De aan- en verkoopkosten zijn 0, lopende kosten 0.15%.

Ik koop per maand voor een x bedrag bij en dit gaat erg mooi de afgelopen tijd. Nu zei een vriend tegen mij dat hij had gelezen dat de Northern Trust interessanter is bij de Rabobank. Ik heb 1 Reddit thread gevonden, maar ik zie de voordelen niet?

Kan iemand dit mij uitleggen of evt termen geven waar ik naar moet kijken?

En nog één extra vraagje:keert het Vanguard fonds ook dividend uit? Kan hier niets van vinden in de essentiële beleggers informatie.

Volgens mij heb je bij Vanguard 15% dividend lek, bij NT niet .

Verder vind je alle info op Morningstar.nl. Daar kun je ze vergelijken.

[Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 12-02-2020 20:54]

• Longcat
Bowen_HAFX schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 20:34:

Dit kun je normaal gesproken vinden in bijv. fact sheet. In de naam staat ook wel eens ACC (accumulation) of DIST (distribution). Dit heeft overigens geen invloed op het dividendlek.

[Voor 5% gewijzigd door Longcat op 12-02-2020 20:56]

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 09-04 22:35
DoinkDeClown schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:53:
Ongelooflijk hoe hard de beurzen stijgen sinds de dec18 dip. Het feit dat sparen in Europa ruk is zal allicht nieuwe beleggers hebben aangetrokken, met opdrijvende prijzen als gevolg. Gaat lekker zo. :)
Dat de beurs hard gaat is één, maar dat de koers-winstverhouding ook zo hard omhoog gaat, maak ik me meer zorgen om :?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Sunri5e
Bowen_HAFX schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:42:
Je moet niet uitstappen. De beurs timen lukt je nooit. Of je moet over een paar jaar met pensioen gaan dan zou ik cashen.
Pagina: 1 ... 26 ... 91 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True